Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2021/22)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üretici BES Reklam Ürünleri San. ve Tic. A.Ş.
tarafından yapılan ve diğer yerli üreticiler Frimpeks
Kimya ve Etiket San. Tic. A.Ş. ile Remifol Folyo
San. ve Tic. A.Ş. tarafından desteklenen başvuruya istinaden, Almanya
Federal Cumhuriyeti menşeli 3919.90.80.30 gümrük tarife pozisyonu altında
sınıflandırılan “Genişliği 1 metreyi geçen kendinden yapışkanlı dijital
baskı folyoları” ithalatına yönelik bir damping soruşturması
açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Almanya: Almanya Federal Cumhuriyeti’ni,
b) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
c) EBYS: Elektronik belge yönetim sistemini,
ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
d) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
e) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
f) Kanun: 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Kanunu,
g) Karar: 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı,
ğ) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
h) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
ı) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
i) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4 –
(1) Soruşturma konusu ürün,
Almanya menşeli “Genişliği 1 metreyi geçen kendinden yapışkanlı dijital
baskı folyoları”dır.
(2) Anılan ürün 2020 yılından itibaren
3919.90.80.30.11 GTİP’i altında sınıflandırılmış
olmakla birlikte, işbu soruşturma kapsamı ithalat verilerinin derlenmesi ve
incelenmesinde bir üst GTP olan 3919.90.80.30 baz
teşkil etmektedir. Bahse konu GTİP ve GTP bilgi amaçlı verilmiş olup,
bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Ürünün TGTC’de yer
alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu
Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 –
(1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, yerli üretici BES Reklam Ürünleri San. ve
Tic. A.Ş. tarafından yapılan ve diğer yerli üreticiler Frimpeks
Kimya ve Etiket San. Tic. A.Ş. ile Remifol Folyo
San. ve Tic. A.Ş. tarafından desteklenen
başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca
yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, başvuru
sahibi BES Reklam Ürünleri San. ve Tic. A.Ş. bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6 –
(1) Normal değerin tespitinde
Almanya iç piyasasına perakende satış yapan bir internet sitesinden alınan
birim fiyat normal değer olarak alınmış, söz konusu fiyat, perakendeci ve
toptancı/distribütör kar payları düşülerek fabrika
çıkış aşamasına getirilmiştir.
(2) İhraç fiyatı olarak Almanya menşeli soruşturma
konusu ürünün ülkemizdeki ilk bağımsız alıcıya toptan satış fiyatı esas
alınmış, bu fiyattan toptancı/distribütör karı
düşülmüştür. Bu suretle normal değer ve ihraç fiyatının aynı ticari aşamada
olduğu varsayılmış; yurtdışı navlun, sigorta ve gümrükleme masrafları için
ihracatçı lehine olacak şekilde ayrıca ayarlama yapılmamıştır.
(3) Bu maddede açıklandığı şekilde tespit edilen
normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatının karşılaştırılması neticesinde,
Almanya menşeli ürünler için hesaplanan damping
marjının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir oranın
üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
Maddi
zarar/maddi zarar tehdidi ve nedensellik iddiası
MADDE 7 – (1) Soruşturma
konusu ürünün 2020 yılı öncesinde sınıflandırıldığı GTİP’in
(3919.90.80.30.00) çok farklı ürünleri içerdiği ve 2020 yılında ithalatın
büyük çapta ürün GTİP’i (3919.90.80.30.11) yerine
farklı bir GTİP’ten (3919.90.80.30.19)
gerçekleştiği anlaşıldığından, zarar incelemesinde esas alınan ithalat
verileri Bakanlık istatistik veri tabanında Bakanlık tarafından yapılan
ayrıştırma çalışması ile tespit edilmiştir.
(2) Yapılan çalışma sonuçları doğrultusunda,
Yönetmeliğin 17 nci maddesi çerçevesinde maddi
zarar/maddi zarar tehdidi iddiası incelenmiştir.
(3) Almanya menşeli soruşturma konusu ürün ithalatı
2018-2020 döneminde mutlak ve nispi olarak artış göstermiştir.
(4) Almanya menşeli ithalatın, yerli üretim dalının
fiyatlarını kırdığı ve baskıladığı tespit edilmiştir.
(5) Yerli üretim dalı tarafından zarara ilişkin
olarak sunulan bilgi, belge ve deliller kullanılarak yapılan değerlendirmede;
yurt içi satış birim fiyatlarındaki artışın birim maliyetlerindeki artışın
altında kalması neticesinde, karlılığının 2020 yılı içinde fiili zarara
döndüğü, neticede buna bağlı ekonomik göstergelerinde de bozulmalar
yaşandığı anlaşılmıştır.
(6) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalat
verileri esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli
olduğu iddia edilen Almanya menşeli ithalatın yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinde maddi zarara/maddi zarar tehdidine yol açtığı
değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 –
(1) Yapılan inceleme sonucunda damping soruşturması açılabilmesi için yeterli bilgi,
belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ile Almanya menşeli soruşturma konusu ürüne
yönelik olarak Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde bir damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 9 –
(1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi
uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı
ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer
malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 11 inci maddede belirtilen süreler
içinde soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle
kendilerini yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak
dikkate alınır.
(2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma konusu
ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturma konusu ülkenin
Ankara’daki Büyükelçiliği ile başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit
edilen soruşturma konusu ürünün bilinen ithalatçılarına soruşturmanın
açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(4) Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair
ilgili başlıktan erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları
MADDE 10
– (1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah.
2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA
Tel: +90 312 204 75 00
(2) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmî görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr
(3) Soruşturmada “yurtdışında yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini Bakanlığın
EBYS e-posta adresine ve posta adresine gönderir.
EBYS E-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon ve faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 11 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 11
– (1) 9 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplama süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 9 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunar.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden ve 9 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir.
İş
birliğine gelinmemesi
MADDE 12 – (1) Yönetmeliğin
26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili
taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli
bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da
yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş birliğine gelmemiş
sayılır. Bu gibi hallerde
soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da
olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir.
(2) İlgili tarafların iş birliğine gelmemesi veya
kısmen iş birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması
MADDE 13
– (1) Kanun ve Kararın ilgili
hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması
kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 14
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|