Sağlık Bakanlığından:
AFETLERDE VE ACİL DURUMLARDA SAĞLIK
HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, afet ve acil durumlar ile insani yardım faaliyetleri
kapsamında sunulan sağlık hizmetlerinin yurt içi ve yurt dışında kaliteli,
etkin ve verimli olarak yürütülmesini planlamak ve sağlamak amacıyla zarar
azaltma, hazırlık, erken uyarı, müdahale ve iyileştirme evrelerine ait
faaliyetlerin gerçekleştirilmesine, sevk ve idaresine, ilgili tüm kurum ve
kuruluşlar arasında koordinasyonun sağlanmasına dair usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, ulusal ve uluslararası
afetlerde ve acil durumlarda sağlık hizmeti sunan ve bu hizmetin
sunulmasıyla ilgili olan Bakanlık ve bağlı kuruluşlarına, üniversitelere,
kamu, özel hukuk tüzel kişilerine ve gerçek kişilere ait ve bunlar tarafından
kurulan sağlık kurum/kuruluşlarını ve bunların hizmetle ilgili bütün
faaliyetlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 7/5/1987
tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 9 uncu maddesinin
(c) bendi ile 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 352 nci ve 508 inci maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Acil durum: Toplumun tamamının veya belli
kesimlerinin normal hayat ve faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan
ve acil müdahaleyi gerektiren olaylar ve bu olayların oluşturduğu kriz
halini,
b) Afet: Toplumun tamamı veya belli kesimleri için
fiziksel, ekonomik ve sosyal kayıplar doğuran, normal hayatı ve insan
faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan, etkilenen toplumun baş etme
kapasitesinin yeterli olmadığı doğa, teknolojik veya insan kaynaklı olayı,
c) Afetlerde sağlık hizmetleri:
Afetlere ve acil durumlara hazırlıklı olmak, afet ve acil durum oluştuktan
sonra hızlı ve doğru müdahale ile ölüm, yaralanma ve sakatlıkların
önlenmesi, hasta ve yaralıların tedavisi, ikincil hastalıkların önlenmesi,
olağan halk sağlığı hizmetlerine en kısa sürede dönülmesi, bozulan sağlık
hizmetleri alt yapısının düzeltilmesi ile ilgili tüm sağlık kurum ve
kuruluşlarınca yapılan çalışmaları,
ç) Arındırma: Kişi, araç, malzeme ve binalar ile
alanlar üzerinde etki gösteren kimyasal, biyolojik, radyoaktif ve nükleer
maddelerin etki seviyesinin en aza indirilmesi için yapılan temizleme
işlemini,
d) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
e) Birim: İl sağlık müdürlüğü acil sağlık
hizmetlerinden sorumlu başkanlık bünyesinde oluşturulan afetlerde sağlık
hizmetleri birimini veya bu görevi üstlenen birimi,
f) Birim sorumlusu: İl sağlık müdürlüğü acil sağlık
hizmetlerinden sorumlu başkanlık bünyesinde oluşturulan afetlerde sağlık
hizmetleri biriminin veya bu görevi üstlenen birimin sorumlusunu,
g) Bölge koordinatörü: Bölge koordinatörü ilin il
sağlık müdürünü,
ğ) Bölge koordinatörü il: Bakanlıkça koordinatör il
olarak belirlenen ve sorumluluk bölgesinde yer alan illerin, afetlerde ve
acil durumlarda hazırlık, müdahale ve iyileştirme evreleri ile ilgili
sunulacak sağlık hizmeti faaliyetlerini koordine eden, Bakanlıkça
belirlenen illeri,
h) Destek çözüm ortağı: Çalışma gruplarında ana
çözüm ortağı olarak görev alan Bakanlık kurum ve kuruluşlarının
çalışmalarında destek olarak görev alan paydaşları,
ı) Destek iller: Bakanlık tarafından olay bölgesine
destek olmak üzere belirlenecek il gruplarını,
i) Erken uyarı: Biyolojik, kimyasal, çevresel,
radyolojik, nükleer veya kaynağı henüz bilinmeyen risklerin azaltılması
veya ortadan kaldırılmasına yönelik erken tespit kapsamında yürütülen
faaliyetleri,
j) Genel Müdürlük: Acil Sağlık Hizmetleri Genel
Müdürlüğünü,
k) HAP: Hastane afet ve acil durum planını,
l) İl SAKOM: İl Sağlık Afet Koordinasyon Merkezini,
m) KBRN:
Kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleeri,
n) Kitlesel organizasyonlar: Belirli bir yerde ve
sürede insan topluluklarını bir araya getiren planlı ya da ani gelişen
faaliyetler (miting, gösteri, tören, yürüyüş, fuar, konser, festival, spor
müsabakaları, ulusal ve uluslararası organizasyonlar ve benzeri) ve
düzenlemeleri,
o) Komuta kontrol merkezi (KKM): Acil sağlık
çağrılarının karşılandığı ve ambulansların sevk ve idare edildiği merkezi,
ö) Medikal kurtarma: Afetlerde ve acil durumlarda,
hasta ve yaralılara sağlık personeli tarafından olay yerinde başlatılan ve
uygun sağlık tesisi veya ekiplerine teslim edilinceye kadar devam eden acil
tıbbi müdahaleyi,
p) Müdür:İl sağlık
müdürünü,
r) Müdürlük: İl sağlık müdürlüğünü,
s) SAKOM: Bakanlık Sağlık Afet Koordinasyon
Merkezini,
ş) Seyyar hastane: Afetlerde ve acil durumlarda,
insani yardım faaliyetlerinde, kitlesel organizasyonlarda, toplumsal
olaylarda alınan sağlık tedbirleri ile her türlü nüfus hareketlerinde
sağlık hizmeti verilmesi amacıyla hizmetin türüne göre, sağlık otoritesi
tarafından bölgeye yönlendirilen, gerektiğinde yeri kolaylıkla
değiştirilebilen her türlü araç gereç ve donanımı (şişme tip çadır, konstrüksiyonlu tip çadır ve konteyner
tip seyyar hastaneler ile tarama, tanı ve tedavi üniteleri, mobil komuta
araçları, gemi hastane, dekontaminasyon üniteleri
ve benzeri) kapsayan sağlık ünitesini,
t) TAMP: Türkiye Afet Müdahale Planını,
u) UMKE: Ulusal medikal kurtarma ekiplerini,
ü) UMKE personeli: Afetlerde ve acil durumlarda
görev yapmak üzere birime gönüllü olarak şahsen yazılı başvuru yapan sağlık
personeli arasından seçilerek UMKE temel eğitimini başarı ile tamamlayan ve
belge almaya hak kazanmış sağlık personelini,
v) UMKE sorumlusu: UMKE faaliyetlerinin planlanarak
uygulanmasını sağlayan, en az 2 yıl UMKE personeli olarak görev yapmış ve
Bakanlık tarafından onaylanmış personeli,
y) UMKE timi: Tercihen içerisinde en az bir hekim
ile UMKE temel eğitimi almış beş sağlık personelinden oluşan özel donanımlı
medikal müdahale ekibini,
z) Triyaj: Çok sayıda
hasta ve yaralının bulunduğu durumlarda, öncelikli tedavi ve nakli
gerekenlerin tespiti amacıyla olay yerinde veya bunların ulaştırıldığı her
sağlık kuruluşunda yapılan hızlı seçme ve kodlama işlemini,
aa) Triyaj kartı: Bakanlık
tarafından yayımlanan ve hastaneler, 112 Acil Sağlık Hizmetleri
İstasyonları ile UMKE timleri tarafından triyajda
kullanılan kartı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Afetlerde ve Acil Durumlarda Sağlık Hizmetlerinin
Planlaması, Koordinasyonu ve Yürütülmesi
Planlama,
koordinasyon ve yürütme
MADDE 5 – (1) Afet yönetimi zarar azaltma, hazırlık,
müdahale ve iyileştirme evrelerini kapsar. Afetlerde ve acil durumlarda
sağlık hizmetleri risk yönetimi ilkeleri doğrultusunda planlanır, koordine
edilerek yönetilir.
(2) Ülke genelinde, afetlerde ve acil durumlarda
sağlık hizmetleri Bakanlık merkez teşkilatı, bölge koordinatörlüğü ve il
düzeyinde planlanır, koordine edilir ve yürütülür. Bakanlık düzeyinde Genel
Müdürlük, bölge düzeyinde bölge koordinatörlüğü, il düzeyinde müdürlük
yetkili ve sorumludur.
(3) Afetlerde ve acil durumlarda sunulacak sağlık
hizmetleri il düzeyinde müdür, acil sağlık hizmetlerinden sorumlu başkan ve
acil sağlık hizmetlerinden sorumlu başkan yardımcısı tarafından yürütülür.
(4) Afetlerde ve acil durumlarda sağlık hizmetleri
ülke düzeyinde planlama ve koordinasyon, Bakanlıkta SAKOM ve illerde İl
SAKOM tarafından yürütülür.
(5) Destek iller planlaması, Bakanlıkça belirlenen
acil sağlık hizmetleri bölgeleri göz önüne alınarak hazırlanır. Birinci
aşama destek iller söz konusu ilin bağlı bulunduğu bölgedeki illerdir.
İkinci aşama destek iller, ilin bağlı olduğu bölgeye komşu olan bölgelerin içinde
yer alan tüm illerdir.
(6) Mevcut A tipi 112 acil sağlık hizmetleri
istasyonlarından ilin talebi ve Bakanlığın uygun görüşü ile afetlerde ve
acil durumlarda öncelikli sağlık hizmeti sunacak istasyonlar belirlenir.
Belirlenen bu istasyonlar olağan durumlarda 112 acil sağlık hizmeti
sunumuna devam eder. Bu istasyonlarda UMKE temel eğitimi almış hekim,
ambulans ve acil bakım teknikeri, acil tıp teknisyeni görev yapar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Afetlerde ve Acil Durumlarda Bakanlık Merkez
Teşkilatı ve
Bağlı Kuruluşların Görev ve Sorumlulukları
Genel
Müdürlüğün görev ve sorumlulukları
MADDE 6 – (1) Genel Müdürlüğün görev ve sorumlulukları
şunlardır:
a) Afetlerde ve acil durumlarda ülke genelinde
sunulacak sağlık hizmetlerini planlamak ve yürütmek.
b) UMKE’nin ihtiyacı olan
her türlü lojistik malzeme ile araç-gereç ve ekipmanı
temin etmek veya edilmesini sağlamak.
c) Yurt içinde afetlerde ve acil durumlarda medikal
kurtarma ve acil sağlık hizmetleri ekiplerini organize etmek, ilgili tüm
kurum ve kuruluşlarla iş birliği ve koordinasyonu sağlamak.
ç) Yurt dışında meydana gelen afetlerde ve acil
durumlarda ulusal ve uluslararası kuruluşlar ve sivil toplum örgütleri ile
iş birliği içinde sağlık ve insani yardım faaliyetlerine katılmak.
d) Bakanlık ve müdürlüklerin afetlerde ve acil
durumlarda kullanacağı asgari malzeme standartlarını belirlemek ve temin
edilmesini sağlamak.
e) KBRN olaylarına bağlı sağlık tehditlerine
yönelik hazırlık ve cevap geliştirilmesi amacıyla gerekli koordinasyonu
sağlamak.
f) KBRN olaylarında sağlık hizmetlerinde
kullanılacak asgari standart malzemelerin belirlenmesi ve temin edilmesi
için ilgili kurum ve kuruluşlar ile iş birliği yapmak. Müdürlüklerde
asgari standart malzemelerin bulunmasını sağlamak.
g) KBRN eğitimlerinin UMKE ve 112 acil sağlık
hizmetleri personeline verilmesini sağlamak.
ğ) UMKE eğitici eğitimleri düzenlemek, ileri seviye
eğitimler için ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapmak.
h) TAMP kapsamında ulusal düzey sağlık çalışma
grubu planını hazırlamak.
ı) İl düzeyinde hazırlanan sağlık afet ve acil
durum planlarının hazırlanmasını koordine etmek.
i) HAP eğitici eğitimini düzenlemek.
j) Ulusal ve uluslararası tatbikat organizasyonları
yapmak, yapılan tatbikatlara katılım sağlamak ve sağlatmak.
k) SAKOM’un her türlü
haberleşme ve iletişim alt yapısının 7/24 kesintisiz çalışmasını temin
etmek.
l) Afetlerde ve acil durumlarda sunulacak seyyar
hastane hizmetlerini planlamak, gerekli hastane sistemlerinin temini ve
muhafazası ile bu hastanelerin kurulumu ve işletilmesi ile ilgili personel
planlamasını yapmak ve eğitim verilmesini sağlamak.
m) Afetlere ve acil durumlara yönelik sağlık
hizmetlerinin sunumunda ihtiyaç duyulacak haberleşme, ilaç, tıbbi ve teknik
malzemelere yönelik planlama, tedarik, dağıtım ve depolama faaliyetlerini
yürütmek/yürütülmesini sağlamak.
Bakanlık
Halk Sağlığı Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları
MADDE 7 – (1) Bakanlık Halk Sağlığı Genel Müdürlüğünün görev
ve sorumlulukları şunlardır:
a) TAMP kapsamında hazırlanan ulusal düzey sağlık
çalışma grubu planının hazırlanmasında Genel Müdürlüğe ve Bakanlığın destek
çözüm ortağı olduğu kurumlara Genel Müdürlük koordinasyonunda destek olmak.
b) Afetlerde ve acil durumlarda rutin halk sağlığı
hizmetlerinin aksamadan devam etmesi için gerekli planlamaları ve çalışmaları
yapmak.
c) 18/3/2020 tarihli ve
31072 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hastane Afet ve Acil Durum Planları
(HAP) Uygulama Yönetmeliği kapsamında EII ve EIII grubu hastanelerin afet
ve acil durum planlarının yapılmasını ve uygulanmasını sağlamak.
ç) Sağlık tehditlerine yönelik erken uyarı-cevap
sistemini SAKOM ile koordineli olarak çalıştırmak. Erken uyarı ile tespiti
yapılan bilgileri en kısa sürede SAKOM’a
aktarmak.
d) KBRN olaylarında sorumluluk alanına giren
numunelerin analizlerinin yapılması için gerekli olan laboratuvarı
kurmak ve işletmek. Sonuç raporlarını Genel Müdürlüğe, SAKOM ve numunenin
geldiği ilin müdürlüğüne göndermek.
e) KBRN tehdit ve tehlikelerine karşı bağışıklık
sisteminin geliştirilmesi amacıyla, önleyici ve tedavi edici aşı, ürün veya
ilaçları önceden temin etmek, stoklamak ve ihtiyaç bölgelerine sevk
edilmesini sağlamak.
f) Olası yeni KBRN tehditlerine yönelik
bilgilendirmeleri Genel Müdürlüğe yapmak ve gerekli önlemleri almak.
g) Hastane personeline Genel Müdürlük tarafından
hazırlanan KBRN eğitim programlarının düzenlenmesini sağlamak.
ğ) Afetlerde ve acil durumlarda, halk sağlığı
çalışmalarında ilgili kurum, kuruluş, özel sektör ve sivil toplum
kuruluşları ile koordinasyonu sağlamak, çalışmaları planlamak ve koordine
etmek.
h) Afetlere ve acil durumlara yönelik belirlenen
tehdit ve tehlikelere yönelik halka ve sağlık personeline bilgilendirici
kılavuz, poster, yayın ve benzeri iş ve işlemleri Genel Müdürlük
koordinasyonunda yürütmek.
ı) Ortaya çıkan biyolojik atıkların kontrolü,
takibi ve imhası için gereken önlemleri almak, görevli kurumlara çözüm
önerileri sunmak.
Bakanlık
Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları
MADDE 8 – (1) Bakanlık Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğünün
görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) TAMP kapsamında hazırlanan ulusal düzey sağlık
çalışma grubu planının hazırlanmasında Genel Müdürlüğe ve Bakanlığın destek
çözüm ortağı olduğu kurumlara Genel Müdürlük koordinasyonunda destek olmak.
b) Afetlerde ve acil durumlarda rutin sağlık hizmetlerinin
aksamadan devam etmesini sağlamak için gerekli planlamaları yapmak ve
uygulamak.
c) KBRN tehditlerinde etkilenenler için her ilde en
az bir tane olmak üzere hastane/hastanelerin aktif hale getirilmesini ve
ihtiyaç halinde arındırma ünitelerinin ve personelin kullanacağı kişisel
koruyucu malzemelerin hazır halde tutulmasını sağlamak.
ç) Kamu hastanelerinin afetlerde ve acil durumlarda
ihtiyacı olabilecek tıbbi malzeme ve sarflarını önceden temin etmek.
d) Hastane Afet ve Acil Durum Planları (HAP) Uygulama
Yönetmeliği kapsamında AI, AII, B, C, D ve EI grubu hastanelerin afet ve
acil durum planlarının yapılmasını ve uygulanmasını sağlamak.
e) Genel Müdürlük tarafından kurulan ve işletilen
seyyar hastanelere personel, lojistik vb. desteği sağlamak.
f) Afetlerde ve acil durumlarda görev ve sorumluluk
alanı ile ilgili bilgileri toplamak, değerlendirmek ve SAKOM’a
iletmek.
g) KBRN tehditlerine yönelik hastanelerin her türlü
ihtiyacını belirlemek ve planlamak.
ğ) Hastane personeline Genel Müdürlük tarafından
hazırlanan KBRN eğitim programlarının düzenlenmesini sağlamak.
Bakanlık
Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları
MADDE 9 – (1) Bakanlık Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünün
görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) TAMP kapsamında hazırlanan ulusal düzey sağlık
çalışma grubu planının hazırlanmasında Genel Müdürlüğe ve Bakanlığın destek
çözüm ortağı olduğu kurumlara Genel Müdürlük koordinasyonunda destek olmak.
b) Afetlerde ve acil durumlarda ülkenin kan ve kan
ürünleri ihtiyacı için gerekli olan kan tahsisi planlarını hazırlamak ve
güncel tutmak.
c) Kamu ve özel hukuk tüzel kişileri ile gerçek
kişilere ait sağlık kurum ve kuruluşlarının izin ve ruhsat aşamalarını,
afetlere ve acil durumlara hazırlık ve müdahale açısından değerlendirmek.
ç) Afetlerde ve acil durumlarda özellikli sağlık
hizmetleri sunan kurum ve kuruluşlar arasında gerekli koordinasyonu
sağlamak.
Bakanlık
Sağlık Yatırımları Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları
MADDE 10
– (1) Bakanlık Sağlık Yatırımları
Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) TAMP kapsamında hazırlanan ulusal düzey sağlık
çalışma grubu planının hazırlanmasında Genel Müdürlüğe ve Bakanlığın destek
çözüm ortağı olduğu kurumlara Genel Müdürlük koordinasyonunda destek olmak.
b) Afetlerde ve acil durumlarda zarar görebilirliği
azaltmak amacıyla sağlık yapılarının standartlarını belirlemek ve
mimarisini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapmak.
c) Sağlık kurumlarındaki hasar tespit
çalışmalarının ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği içerisinde yapılmasını
sağlamak.
ç) Afetlere ve acil durumlara müdahale aşamasında
ihtiyaç nedeniyle farklı şekilde düzenlenmesi gereken bina ve benzeri
tesislerin yapısal düzenlemelerinin yapılmasını sağlamak.
d) Afet bölgesinde yer alan sağlık tesislerine
hizmetin kesintisiz sunulmasını sağlamak amacıyla teknik destek sağlamak.
Bakanlık
Yönetim Hizmetleri Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları
MADDE 11
– (1) Bakanlık Yönetim Hizmetleri
Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) TAMP kapsamında hazırlanan ulusal düzey sağlık
çalışma grubu planının hazırlanmasında Genel Müdürlüğe ve Bakanlığın destek
çözüm ortağı olduğu kurumlara Genel Müdürlük koordinasyonunda destek olmak.
b) Afetlerde ve acil durumlarda ihtiyaç olan
bölgeye yönelik insan kaynakları politikasını ilgili kurum, kuruluşlar ve
genel müdürlükler ile koordine ederek yürütmek.
Bakanlık
Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları
MADDE 12
– (1) Bakanlık Sağlık Bilgi
Sistemleri Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) TAMP kapsamında hazırlanan ulusal düzey sağlık
çalışma grubu planının hazırlanmasında Genel Müdürlüğe ve Bakanlığın destek
çözüm ortağı olduğu kurumlara Genel Müdürlük koordinasyonunda destek olmak.
b) Bakanlığın merkez ve yerel düzeydeki sağlık
tesislerinin bilgi sistemlerine yönelik her türlü uygulama geliştirmek,
saldırıya karşı güvenliğini sağlamak, gerekli standartları belirlemek ve
kurumların aldıkları tedbirleri takip etmek.
c) Afetlerde ve acil durumlarda bilgi sistemlerinin
çalışır halde tutulması için planlama yapmak ve yürütmek.
Bakanlık
Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları
MADDE 13
– (1) Bakanlık Sağlığın
Geliştirilmesi Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) TAMP kapsamında hazırlanan ulusal düzey sağlık
çalışma grubu planının hazırlanmasında Genel Müdürlüğe ve Bakanlığın destek
çözüm ortağı olduğu kurumlara Genel Müdürlük koordinasyonunda destek olmak.
b) Afetlere ve acil durumlara yönelik eğitim
kurumları ve basın yayın organları aracılığı ile toplumu bilgilendirmek,
toplumun ve bireyin sağlığı ile ilgili bilgi ve farkındalıklarını
artırmak, sorumluluk almalarını ve katılımlarını teşvik etmek.
c) Afetlere ve acil durumlara hazırlık kapsamında
toplum afet bilincinin geliştirilmesine yönelik farkındalık
çalışmaları yapmak.
ç) Afetlere ve acil durumlara yönelik Bakanlığın
halkla ilişkilerini ve bilgi edinme hizmetlerini yürütmek.
Bakanlık
Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları
MADDE 14
– (1) Bakanlık Avrupa Birliği ve
Dış İlişkiler Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) TAMP kapsamında hazırlanan ulusal düzey sağlık
çalışma grubu planının hazırlanmasında Genel Müdürlüğe ve Bakanlığın destek
çözüm ortağı olduğu kurumlara Genel Müdürlük koordinasyonunda destek olmak.
b) Afetler ve acil durumlar ile insani yardım
operasyonlarında uluslararası kuruluşlarla iş birliğinin planlamasını Genel
Müdürlük ile koordinasyon içerisinde yürütmek.
c) Afetler ve acil durumlara yönelik uluslararası
nitelikte toplantılar düzenlemek, uluslararası düzenlenen toplantılara
ilgili kurum ve kuruluşların katılımını sağlamak.
Türkiye
İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumunun görev ve sorumlulukları
MADDE 15
– (1) Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz
Kurumunun görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) TAMP kapsamında hazırlanan ulusal düzey sağlık
çalışma grubu planının hazırlanmasında Genel Müdürlüğe ve Bakanlığın destek
çözüm ortağı olduğu kurumlara Genel Müdürlük koordinasyonunda destek olmak.
b) KBRN vakaları ile salgın ve bulaşıcı hastalıkların
tedavisi ve kontrolü için gereken ilaç ve maddeleri sağlamak.
c) Afet ve acil durum bölgesinde hayati önemi haiz
ilaç, tıbbî cihaz ve ürünlerin piyasada sürekli bulunabilmesi için gerekli
tedbirleri almak.
ç) Afetlerde ve acil durumlarda görev alanına giren
ilaç, tıbbî cihaz ve ürünlerle ilgili uyarı sistemlerinden gelen bilgileri
işlemek, işlettirmek ve SAKOM’a bildirmek.
d) Afetlerde ve acil durumlarda yurt dışından
yapılacak ilaç, tıbbi ve teknik malzeme yardımlarının kabulüne ilişkin iş
ve işlemleri, Genel Müdürlüğün koordinasyonunda yürütmek.
Türkiye
Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları
MADDE 16
– (1) Türkiye Hudut ve Sahiller
Sağlık Genel Müdürlüğünün görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) TAMP kapsamında hazırlanan ulusal düzey sağlık
çalışma grubu planının hazırlanmasında Genel Müdürlüğe ve Bakanlığın destek
çözüm ortağı olduğu kurumlara Genel Müdürlük koordinasyonunda destek olmak.
b) Uluslararası giriş noktalarında salgın
hastalıklara karşı alınacak önlemleri diğer kurum ve kuruluşlarla planlamak
ve uygulamak, KBRN tehdit ve tehlikelerine karşı önlemlerin alınmasını
koordine etmek.
c) Uluslararası giriş noktalarında göçmenlerin ilk
sağlık denetimi ve sonrasında uygulanacak sağlık tedbirlerine yönelik usul
ve esasları ilgili kurumlarla birlikte belirlemek, göçmenlerin geldiği
ülkelerdeki sağlık risklerini analiz ederek riskli durumlar konusunda
SAKOM, KKM ve diğer ilgili kurum ve kuruluşları bilgilendirmek.
ç) Uluslararası giriş noktalarındaki halk sağlığı
risklerine yönelik risk yönetimi sürecini yürütmek.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Afetlerde ve Acil Durumlarda Bakanlık ve Bağlı
Kuruluşların Taşra Teşkilatları
ile Üniversite ve Özel Hastanelerin Görev ve
Sorumlulukları
Müdürlüğün
görev ve sorumlulukları
MADDE 17
– (1) Müdürlüğün görev ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Afetlerde ve acil durumlarda il genelinde
Bakanlık bağlı kuruluş ve hizmet birimlerinin tüm taşra teşkilatlarını
koordine etmek, çalışmaların yürütülmesini sağlamak ve diğer kurum ve
kuruluşlar ile iş birliği yapmak.
b) Afetlere ve acil durumlara yönelik zarar
azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme evreleri kapsamında yapılan tüm
faaliyetleri il düzeyinde planlamak ve uygulamak.
c) Afetlere ve acil durumlara müdahale edecek UMKE
timlerini oluşturmak, gerekli araç donanım ve malzeme teminini sağlamak,
eğitim, tatbikat ve faaliyetleri planlamak, gerçekleştirmek ve raporlamak.
ç) SAKOM, Türkiye Hudut ve Sahiller Sağlık Genel
Müdürlüğü taşra teşkilatı ve ilgili diğer kurumlar arasındaki bilgi
akışının kesintisiz sürdürülmesini sağlamak.
d) İl düzeyinde sağlık afet ve acil durum
planlarını hazırlamak, koordine etmek, incelemek ve onay makamına
göndermek.
e) Seyyar hastaneleri kurmak, işletmek, personel,
lojistik ve benzeri desteği sağlamak.
f) Afetlerin ve acil durumların sonlanmasını
takiben hazırlanan değerlendirme raporlarının SAKOM’a
gönderilmesini sağlamak.
g) Afetlerde ve acil durumlarda sağlık
hizmetlerinin sunumunda ihtiyaç duyulacak haberleşme, ilaç, tıbbi ve teknik
malzemelere yönelik planlama yapmak, koordine etmek ve temin edilmesini
sağlamak.
ğ) Afetlerde ve acil durumlarda yapılan
müdahalelerde Genel Müdürlük tarafından hazırlanan Triyaj
Kartı kullanımını sağlamak.
Bölge
koordinatörü ilin görev ve sorumlulukları
MADDE 18
– (1) Bölge koordinatörü ilin
görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) Bakanlıkça belirlenen acil sağlık hizmetleri
bölgelerinde yer alan sorumluluk bölgesindeki illerin afetlere ve acil
durumlara yönelik hazırlık, müdahale ve iyileştirme evreleri ile ilgili
sunulacak sağlık hizmeti faaliyetlerini koordine etmek.
b) Bölge koordinatörü il ve bağlı illerin yıl
içerisinde ve bir sonraki yıla ait eğitim, tatbikat ve diğer faaliyetlerinin
planlanmasını ve raporlanmasını koordine etmek, düzenlemek ve Bakanlığa
bildirmek.
c) Yurt içi ve yurt dışında meydana gelebilecek
afetlere ve acil durumlara müdahale sürecinde Bakanlıkça talep edilen
personel, lojistik ve teknik tüm malzemelerin temin edilmesini koordine
etmek.
ç) Afetlerde ve acil durumlarda kullanılmak üzere
bölgesine bağlı illerde bulunan lojistik malzemelerin stok seviyesini, miad ve kullanılabilirlik durumunun kontrolünü yaparak
Bakanlığa bildirmek.
Türkiye
Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü taşra teşkilatının görev ve
sorumlulukları
MADDE 19
– (1) Türkiye Hudut ve Sahiller
Sağlık Genel Müdürlüğü taşra teşkilatının görev ve sorumlulukları
şunlardır:
a) İl düzeyinde hazırlanan sağlık afet ve acil
durum planlarının hazırlanmasında müdürlüğe destek hizmeti vermek.
b) Ulusal giriş noktalarında tehlikeli madde ve
salgın hastalıklara karşı önlem almak.
c) Görev ve sorumluluk alanı ile ilgili personelin
yetiştirilmesi için ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği içinde eğitim
programı hazırlamak ve uygulamak, tatbikat organizasyonları yapmak, ulusal
ve uluslararası tatbikatlara katılmak.
ç) Afetlerin ve acil durumların sonlanmasını
takiben hazırlanan değerlendirme raporlarının müdürlüğe teslim edilmesini
sağlamak.
Üniversite
hastaneleri ve özel hastanelerin görev ve sorumlulukları
MADDE 20
– (1) Üniversite hastaneleri ve
özel hastanelerin görev ve sorumlulukları şunlardır:
a) İl düzeyinde hazırlanan sağlık afet ve acil
durum planlarının hazırlanmasında müdürlüğe destek hizmeti vermek.
b) Hastane Afet ve Acil Durum Planlarını (HAP)
hazırlamak ve planları üniversite hastaneleri için üniversite rektörlüğüne,
özel hastaneler için müdürlüğün sağlık hizmetlerinden sorumlu başkanlığına
incelenmesi amacıyla göndermek.
c) Afetlerde ve acil durumlarda ihtiyaç
duyulabilecek haberleşme, ilaç, tıbbî ve teknik malzemelere yönelik
planlama, tedarik ve depolama faaliyetlerini yürütmek.
ç) Afetlerde ve acil durumlarda rutin hastane
hizmetlerinin aksamadan devam etmesi için gerekli çalışmaları yapmak.
d) Afetlerde ve acil durumlarda Bakanlık tarafından
kurulan veya işletilen sağlık tesislerine ihtiyaç halinde personel ve
lojistik destek sağlamak.
e) Afetlerin ve acil durumların sonlanmasını
takiben hazırlanan değerlendirme raporlarının müdürlüğe teslim edilmesini
sağlamak.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Ulusal Medikal Kurtarma Ekipleri ve Afetlerde
Sağlık Hizmetleri Birimi
Ulusal
medikal kurtarma ekipleri (UMKE)
MADDE 21
– (1) UMKE; müdürlüklerde, birime
bağlı olarak yurt içi ve yurt dışında olası afetlerde ve acil durumlarda
ihtiyaca uygun donatılmış ekipler aracılığıyla en kısa sürede medikal
kurtarma ve nakil hizmetlerinin sunulması ile seyyar hastanelerin kurularak
işletilmesi amacıyla oluşturulur.
(2) UMKE,
afetlerde ve acil durumlarda sağlık ekiplerinin sunduğu tıbbi yardımlara
özel eğitimli ve donanımlı personel ile destek verir.
(3) UMKE
personeli öncelikle kendi kurumunda asli görevini yapar, afetlerde ve acil
durumlarda ise Bakanlıkça veya müdürlükçe yapılacak görevlendirmelere
katılım sağlar.
(4)
Müdürlükçe UMKE’nin planlama, uygulama ve
koordinasyonu ile ilgili görevlerini yürütmek üzere UMKE sorumlusu belirlenir.
(5)
Müdürlükçe UMKE sorumlusu olarak belirlenen personel Bakanlık Onayı
için Genel Müdürlüğe bildirilir.
Onay sürecinde bu görev, birim sorumlusu tarafından yürütülür.
(6) UMKE
personeline Temel UMKE Eğitimi verilir. Eğitimler ile ilgili usul ve esaslar
yönerge ile belirlenir.
Afetlerde
sağlık hizmetleri birimi
MADDE 22
– (1) Müdürlüğün afetlere ve acil
durumlara yönelik zarar azaltma, hazırlık, müdahale ve iyileştirme evreleri
kapsamında yapılacak faaliyetleri planlamak, koordine etmek, yürütmek, eğitim
yapmak ve raporlamak amacıyla kurulan, en az 2 sağlık personelinden oluşan
birimdir. Birimin görevleri şunlardır:
a) Planlama ve değerlendirme ile ilgili görevler;
1) İl düzeyinde hazırlanan sağlık afet ve acil
durum planlarının hazırlanmasını ve güncellenmesini koordine etmek, ilgili
birimlere iletmek ve uygulanmasını sağlamak.
2) Bölge ve il düzeyinde tatbikat
organizasyonlarını planlamak.
3) Bakanlığın bilgisi ve onayı ile afet ve acil
durumlar ile ilgili ulusal ve uluslararası organizasyonlara ve projelere
katılmak, hazırlamak ve yürütmek.
4) Üniversite rektörlüğü, belediye başkanlığı,
müdürlüğün kamu hastaneleri, halk sağlığı ve sağlık hizmetlerinden sorumlu
başkanlıkları tarafından gönderilen HAP’ları, HAP
standart denetleme formuna göre değerlendirmek ve onaya sunmak.
5) Kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer
tehlikelere bağlı sağlık tehditlerine yönelik planlama ve hazırlık
süreçlerini yönetmek.
6) Yıllık faaliyet planlarını ve faaliyet
raporlarını hazırlamak.
b) Tatbikat ve operasyonlar ile ilgili görevler;
1) UMKE timleri oluşturmak, afetlerde ve acil
durumlarda sevk ve idaresini sağlamak, koordine etmek.
2) Meydana gelecek afetlerde ve acil durumlarda
medikal kurtarma ve sağlık hizmetlerinin sunumunu ilgili tüm taraflarla iş
birliği ve koordinasyon içinde yürütmek.
3) Bakanlık izni ile ulusal ve uluslararası
tatbikatlara katılmak, icra etmek ve raporlamak.
4) Kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer
maddelere bağlı sağlık tehditlerine yönelik müdahale amacıyla gerekli
organizasyonu sağlamak.
5) Afetlerde ve acil durumlarda sahada sağlık
hizmetleri sunan tüm sağlık ekiplerinin ihtiyaçlarını belirlemek ve bu
ihtiyaçların temin edilmesini koordine etmek.
6) Afetlerde ve acil durumlarda Bakanlıkça
yapılacak görevlendirmelerde personel teminini sağlamak. İlde bulunan UMKE
personelinin her an göreve hazır olmasını sağlamak ve iletişim zinciri oluşturmak.
c) Lojistik, ulaştırma ve haberleşme ile ilgili
görevler;
1) Afetlerde ve acil durumlarda sağlık
hizmetlerinin sunumunda ihtiyaç duyulacak haberleşme, ilaç, tıbbî ve teknik
malzemeler ile diğer araç ve gereçlere yönelik planlama, tedarik, dağıtım,
depolama faaliyetlerini yürütmek ve koordine etmek.
2) Afetlerde ve acil durumlarda sunulacak sağlık
hizmetleri için kaynak envanterinin güncel olarak
tutulmasını sağlamak.
3) Yurt içi ve yurt dışında meydana gelebilecek
afetlerde ve acil durumlarda kullanılacak haberleşme, ilaç, tıbbî ve teknik
ve benzeri tüm lojistik malzemeler ile seyyar hastane sistemleri, personel
barınma üniteleri ve hastane donanımlarının her an göreve hazır halde
tutulmasını ve olay yerine en kısa sürede ulaştırılmasını sağlamak.
ç) Eğitim ile ilgili görevler;
1) Afetlerde ve acil durumlarda görevlendirilecek
personele yönelik Bakanlıkça belirlenen eğitimleri planlamak ve gerçekleştirmek.
2) Bakanlığın onayı ile afetlerde ve acil
durumlarda görev alacak sağlık personelinin yetiştirilmesi amacıyla ilgili
ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla iş birliği içinde eğitim
programları hazırlamak, uygulamak ve düzenlenen eğitimlere katılmak.
3) UMKE personelinin eğitimlerini planlamak,
gerçekleştirmek ve raporlamak.
4) HAP uygulayıcı eğitimini koordine etmek.
d) Bilgi işlem ve arşiv ile ilgili görevler;
1) İlin afetlerde ve acil durumlara ait veri envanterini hazırlamak. Birime ait tüm
bilgilerin kayıtlarını tutmak ve arşivlemek.
2) UMKE personel başvuru ve bilgi formlarını
hazırlamak, güncellemek ve Bakanlığa bildirmek.
3) Hazırlanan raporlar ve planları Bakanlığa
bildirmek.
4) Afetlerde ve acil durumlarda tüm bilgi ve
belgeleri arşivlemek, raporlamak ve Bakanlığa bildirmek.
(2) Birim tarafından gerçekleştirilecek tüm
faaliyetler birim sorumlusu tarafından yürütülür.
Çalışma
saatlerinin düzenlenmesi
MADDE 23
– (1) UMKE personelinin Bakanlıkça
veya ilgili valilikçe onaylanmış UMKE faaliyetleri kapsamında eğitim, kurs,
toplantı, seminer, konferans, tatbikat (gece açık arazi üzerinde
konaklamalı ve süreklilik arz eden tatbikatlar dahil),
seyyar hastanelerin kurulması, kaldırılması, bakımı, onarımı ve benzeri
faaliyetlere katılması durumunda, faaliyet süresinin 8 saatten az olmaması
kaydıyla, her bir gün 8 saat olarak aylık çalışma süresinden sayılır. Söz
konusu faaliyetlerin 8 saatten az sürmesi halinde, faaliyete esas saatler
aylık çalışma süresinden sayılır.
(2) UMKE Personeli tarafından gerçekleştirilen
medikal kurtarma operasyonlarında geçen sürelerin tamamı aylık çalışma
süresinden sayılır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Acil
sağlık hizmetleri bölgeleri
MADDE 24
– (1) Acil sağlık hizmetleri
bölgeleri, Bakanlıkça belirlenip ilgili birimlere duyurulur.
Yönetmeliğin
uygulanmasında sorumluluk
MADDE 25
– (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasından doğacak tereddütleri gidermeye Bakanlık yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sağlık Bakanı yürütür.
|