Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından:
KAMUDA ENERJİ
PERFORMANS SÖZLEŞMELERİNİN
UYGULANMASINA
İLİŞKİN TEBLİĞ
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı; genel
yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının
enerji tüketimlerini veya enerji giderlerini düşürmek üzere akdedecekleri
enerji performans sözleşmeleri kapsamında; etüt raporlarının hazırlanması,
ihale hazırlıklarının yapılması, tekliflerin alınması, açılması, değerlendirilmesi
ve sonuçlandırılması, Net Bugünkü Değerin hesaplanabilmesi, tasarrufların
ölçümü ve doğrulanmasına ilişkin usul ve esaslar ile isteklilerde aranacak
teknik ve mali yeterliklerin, ihalede esas alınan sözleşme taslağı,
şartname taslağı, etüt raporu ve tasarruf doğrulama raporu formatlarının
belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, genel yönetim
kapsamındaki kamu idareleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarının
mülkiyeti kamuya ait ve hakkında yıkım, taşınma veya elden çıkarma planı
olmayan bina, tesis, araç ve benzeri taşınır ve taşınmazları ile kamu
tarafından yürütülen hizmetlere dair yapılacak enerji performans
sözleşmelerinin uygulanmasına yönelik ihaleleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ; 18/4/2007 tarihli
ve 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu ile 20/8/2020 tarihli ve 2850
sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe konulan Kamuda Enerji Performans
Sözleşmelerine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Karara dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
b) Enerji performans sözleşmesi (sözleşme):
Uygulama projesi sonrasında sağlanacak enerji tasarruflarının garanti
edilmesi ve yapılan harcamaların uygulama sonucu oluşacak tasarruflarla
ödenmesi esasına dayanan sözleşmeyi,
c) Enerji verimliliği danışmanlık şirketleri: 5627
sayılı Kanun kapsamında şirket olarak tanımlanan ve enerji verimliliği
hizmetlerini yürütmek üzere yetki belgesi verilen şirketleri,
ç) Enerji verimliliği önlemi (EVÖ): Herhangi bir
enerji üretimi, iletimi, dağıtımı ve tüketimi alanında; enerji verimli
ekipman ve sistem kullanımı, onarım, modifikasyon, rehabilitasyon ve süreç
geliştirme gibi yollarla tasarruf sağlanması, gereksiz enerji kullanımının,
enerji kayıp ve kaçaklarının önlenmesi veya en aza indirilmesi ile birlikte
atık enerjinin geri kazanılması ve yenilenebilir enerji kaynaklarının
kullanımı gibi konularda çözümleri içeren önlemi,
d) Etüt: Enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik
imkânların ortaya çıkarılması için yapılan ve bilgi toplama, ölçüm,
değerlendirme ve raporlama aşamalarından oluşan çalışmaları,
e) Etüt raporu: Etüt kapsamında hesaplanan enerji
tasarruf potansiyellerini ve bu potansiyellerin geri kazanılmasına yönelik enerji
verimliliği önlemlerini ölçüm, hesap ve piyasa araştırmaları ile belirleyen
çalışmaları içeren nihai halini almış raporu,
f) İdare: Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri
ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarını,
g) İhale: Karar kapsamında uygulanacak projenin,
istekliler arasından seçilen biri üzerine bırakıldığını gösteren ve ilgili
idare yetkilisinin onayını müteakip sözleşmenin imzalanması ile tamamlanan
işlemleri,
ğ) İstekli: Sözleşme imzalanması amacıyla yapılan
ihaleye teklif veren tüzel kişi veya iş ortaklığını,
h) İzleme dönemi: Proje uygulamasının Uygulama
Kontrol Komisyonu tarafından kabul edildiği tarihten itibaren başlayan ve
sözleşme süresi boyunca devam eden dönemi,
ı) Kabul: Yüklenici tarafından yatırımı tamamlanan
projenin, Uygulama Kontrol Komisyonu tarafından onaylanması ve resmen kabul
edilmesini,
i) Kanun: 18/4/2007 tarihli ve 5627 sayılı Enerji
Verimliliği Kanununu,
j) Karar: 20/8/2020 tarihli ve 2850 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe konulan Kamuda Enerji Performans Sözleşmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Kararı,
k) Net Bugünkü Değer (NBD): Tasarruf konusu
yatırımın ekonomik ömrü boyunca sağladığı gelirin bugünkü değerinden, proje
giderlerinin bugünkü değerinin düşülmesi ile elde edilen farkı,
l) Ölçme doğrulama uzmanı: Ölçme ve doğrulama
sertifikasına sahip gerçek kişiyi,
m) Ölçme ve doğrulama: Enerji verimliliği
önlemlerinin uygulanması sonucu sağlanan enerji tasarruflarının
doğrulanması ve raporlanması amacıyla “TS ISO 50006 Enerji temel seviyeleri
(ETS) ve enerji performans göstergeleri (EPG) kullanılarak enerji
performans ölçümü” ve “Uluslararası Ölçme ve Doğrulama Protokolü” veya “TS
ISO 50015 Kuruluşların enerji performanslarının ölçümü ve doğrulanması
standardı”na uygun olarak belirlenen yöntemlerle planlama, ölçme, veri
toplama ve analiz etme işlemleri ve sürecini,
n) Proje: Enerji verimliliği önlemlerinin tamamını
içeren ihale konusu projeyi,
o) Referans enerji tüketimi: TS ISO 50006
standardına uygun olarak hesaplanan, uygulama alanının belirli şartlar
altında tükettiği enerji miktarını,
ö) Şartname: İhale şart ve koşullarının
düzenlendiği şartnameyi,
p) Tasarruf: Uygulama alanında asgari konfor
standartları sağlanarak, hizmet ve üretimin kalitesinde ve miktarında
düşüşe yol açmadan enerji tüketiminin veya kayıplarının azaltılmasını veya
verim artışı ile birim maliyetin azaltılmasını,
r) Tasarruf doğrulama raporu: İzleme dönemi
boyunca, Sözleşmede belirlenen dönemlerde yüklenici tarafından TS ISO 50006
ve Uluslararası Ölçme ve Doğrulama Protokolü veya TS ISO 50015 standardına
uygun olarak hazırlanan, referans enerji tüketimini etkileyen değişkenler
dikkate alınarak doğrulanan tasarruf miktarını gösteren raporu,
s) Tasarruf garantisi/tasarrufların garanti
edilmesi: Yüklenicinin, teklifi kapsamında taahhüt ve garanti ettiği toplam
enerji tasarrufunu,
ş) Teklif: İsteklinin idareye sunduğu projenin
tasarruf miktarı ile teknik, ekonomik ve idari detaylarını içeren tüm belge
ve bilgileri,
t) Teklif değerlendirme komisyonu: İdare
tarafından, tekliflerin değerlendirilmesi, ihale sürecinin yürütülmesi ve
sonuçlandırılması amacıyla yapılacak işin mahiyetine uygun olacak şekilde
en az 3 mühendis (makine, elektrik veya inşaat mühendisi) ile muhasebe ve
finansman alanında çalışan en az 2 kişi olmak üzere toplamda en az 5 kişiden
oluşturulan komisyonu,
u) Uygulama alanı: Enerji verimliliği önlemlerinin
uygulanacağı idarenin sahip olduğu veya idareye tahsis edilmiş her türlü
binaları, tesisleri, araçları, hizmetleri ve benzeri taşınır ve
taşınmazları,
ü) Uygulama dönemi: Sözleşmenin imzalandığı tarih
ile proje kabulünün yapıldığı tarih arasındaki detay mühendislik, tedarik,
kurulum, testler ve işletmeye alma süreçlerini içeren yatırım dönemini,
v) Uygulama kontrol komisyonu: İdare tarafından,
uygulama döneminde ve izleme döneminde yapılacak iş ve işlemlerin
sözleşmeye uygun olarak yapılıp yapılmadığının kontrol edilmesi amacıyla
işin mahiyetine göre en az 3 mühendisten (makine, elektrik veya inşaat
mühendisi) oluşan komisyonu,
y) Yüklenici: İdare ile sözleşme imzalayan
istekliyi,
ifade eder.
(2) Bu Tebliğde geçen ve birinci fıkrada yer
almayan tanımlar için Kanun, Karar ve ilgili diğer mevzuatta yer alan
tanımlar geçerlidir.
İhale
usulü ve temel ilkeler
MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki ihaleler kapalı teklif
usulüne göre yapılır. Teklif değerlendirme komisyonu tarafından yapılan
inceleme neticesinde ihale dokümanlarında aranan kriterler dikkate alınarak
uygun görülen teklifler arasında idareye sağlanacak net fayda açısından en
yüksek NBD’ye sahip teklif, en uygun teklif olarak kabul edilir.
(2) Bu Tebliğ kapsamında ihaleye çıkılabilmesi için
aşağıdaki şartlar sağlanmalıdır:
a) Sözleşme kapsamında yapılacak yatırımın bedeli
2.000.000 TL’den az olamaz. Yatırım bedeli için yaklaşık maliyet tespiti
enerji verimliliği etüt raporu ile yapılır.
b) Binalarda verilecek tasarruf garantisi, uygulama
alanının yıllık toplam enerji tüketiminin %10’undan, herhangi bir nihai
enerji tüketimi alanında ise uygulanacak her bir enerji verimliliği önlemi
için %20’sinden az olamaz.
c) Bina harici uygulama alanlarında idareye
verilecek pay, tasarruf sağlanmaya başlanıldığı tarihten itibaren kalan
sözleşme süresi boyunca yıllık sağlanan tasarrufun %10’undan az olamaz.
ç) Basit geri ödeme süresi 2 yılın altında olan
enerji verimliliği önlemleri, enerji performans sözleşmesi kapsamında
değerlendirilmez.
Etütler
ve etüt raporu
MADDE 6 –
(1) Enerji performans sözleşmesi
uygulamak isteyen idareler, öncelikle etüt raporunu hazırlar veya ihale
öncesinde tabi oldukları satın alma prosedürlerine uygun olarak hazırlatır.
İdareler, etüt raporlarını etüt-proje sertifikalı personele sahip olması
durumunda kendileri hazırlayabilir veya ilgili alanda Bakanlık tarafından
yetkilendirilmiş enerji verimliliği danışmanlık şirketlerine
hazırlatabilir. Binalar için etüt raporları, Ek-1’de yer alan enerji
verimliliği etüt raporu formatına uygun olarak hazırlanır. Bina harici
sanayi, hizmet, tarım, ulaştırma, enerji ve benzeri uygulama alanları için
hazırlanacak etüt raporlarında format üzerinde işin mahiyetine uygun
değişiklikler ilgili idare tarafından yapılabilir.
(2) Etüt raporlarında, referans enerji tüketimi TS
ISO 50006 standartlarına uygun olarak hesaplanır. İklim verileri, çalışma
süreleri, kullanıcı/faydalanan sayıları, işletme parametreleri ve diğer
ayarlamaya esas referans veriler belirlenir.
(3) Etüt raporlarında, referans enerji tüketiminin
belirlenmesinde kullanılan veriler, ihale ilan tarihinden bir önceki yılı
da içerecek şekilde tercihen geriye doğru en az ardışık 3 yılı
kapsamalıdır.
İhaleye
katılamayacak olanlar
MADDE 7 –
(1) Aşağıda sayılanlar doğrudan
veya dolaylı veya alt yüklenici olarak, kendileri veya başkaları adına
hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar:
a) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak
idarelerce veya mahkeme kararıyla kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış
olanlar ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu
kapsamına giren suçlardan veya örgütlü suçlardan veyahut kendi ülkesinde ya
da yabancı bir ülkede kamu görevlilerine rüşvet verme suçundan dolayı
hükümlü bulunanlar.
b) İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar
verilenler.
c) İhaleyi yapan idarenin ihale yetkilisi kişileri
ile bu yetkiye sahip kurullarda görevli kişiler.
ç) İhaleyi yapan idarenin ihale konusu işle ilgili
her türlü ihale işlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve
onaylamakla görevli olanlar.
d) (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen şahısların
eşleri ve üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın
hısımları ile evlatlıkları ve evlat edinenleri.
e) (c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilenlerin
ortakları ile şirketleri (bu kişilerin yönetim kurullarında görevli bulunmadıkları
veya sermayesinin %10’undan fazlasına sahip olmadıkları anonim şirketler
hariç).
f) İhale konusu işin danışmanlık hizmetlerini yapan
yükleniciler bu işin ihalesine katılamazlar. Aynı şekilde, ihale konusu
işin yüklenicileri de o işin danışmanlık hizmeti ihalelerine katılamazlar.
Bu yasaklar, bunların ortaklık ve yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu
şirketlerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri
için de geçerlidir.
g) İhaleyi yapan idare bünyesinde bulunan veya
idare ile ilgili her ne amaçla kurulmuş olursa olsun vakıf, dernek, birlik,
sandık gibi kuruluşlar ile bu kuruluşların ortak oldukları şirketler bu
idarelerin ihalelerine katılamazlar.
(2) Bu maddedeki yasaklara rağmen ihaleye katılan
istekliler ihale dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir.
Ayrıca, bu durumun tekliflerin değerlendirmesi aşamasında tespit
edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, teminatı
gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
İhale
dokümanlarının hazırlanması, ihalenin duyurulması
MADDE 8 –
(1) Etüt raporlarında uygulanması tavsiye
edilen enerji verimliliği önlemleri arasından idare tarafından seçim
yapılarak tercih edilen enerji verimliliği önlemlerini kapsayan ihale
dokümanları oluşturulur. İhale sadece bir uygulama alanı veya bir bina için
yapılabileceği gibi birden fazla bina veya uygulama alanı için de
yapılabilir. İdare, hazırlayacağı ihale şartnamesi ve sözleşmesi için
Ek-2’de yer alan şartname taslağından ve Ek-3’te yer alan sözleşme
taslağından yararlanır. Ancak ihale şartnamesinde ve sözleşmesinde
belirlenecek kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik
olacak, rekabeti engelleyici hususlar içermeyecek ve bütün istekliler için
fırsat eşitliği sağlayacak nitelikte olmalıdır.
(2) İhale sürecinin yürütülmesi için idare
tarafından Kararda belirtildiği üzere teklif değerlendirme komisyonu
kurulur.
(3) Belirlenen enerji verimliliği önlemlerini
içeren projenin uygulanmasına yönelik ihale duyurusu yapılır. İdare
tarafından ihale duyurusunun EKAP’ta yayımlanması sağlanır. Tekliflerin
teslim edilmesi için duyuru tarihinden itibaren en az 60 gün süre verilir.
İhale duyurusunda aşağıdaki hususlara yer verilir:
a) İdarenin adı, adresi, telefon ve faks numarası,
e-posta adresi.
b) İhalenin adı (enerji performans sözleşmesi
kapsamında yapıldığı açıkça belirtilmelidir) ve uygulama alanı adresi.
c) Geçici teminat tutarı.
ç) Yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak
kriterler.
d) Teklif kapsamında istenecek varsa belirtilmesi
gereken diğer belgeler.
e) İhale dokümanının nerede görülebileceği ve hangi
bedelle alınacağı.
f) Teklifin ne zaman ve nereye teslim edileceği.
g) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte
yapılacağı.
(4) İstekliler tekliflerini vermeden önce idarenin
belirleyeceği tarih ve/veya tarihlerde uygulama alanında detay inceleme
yapabilir.
(5) İsteklilerin ihale dokümanlarına dair itiraz,
öneri, açıklama ve benzeri talepleri çerçevesinde, idare ihale
dokümanlarının yeniden değerlendirmesini yapabilir ve değerlendirme
sonucunda varsa gerekli gördüğü değişiklikleri yaparak ihale dokümanlarının
teklife esas nihai halini almasını sağlar. İhale dokümanlarında yapılacak
değişiklikler şartnamede belirtilen hükümlere uygun olarak yürütülür. İhale
dokümanlarında yapılan değişiklikler şartnameyi satın alanlara tebliğ
edilir.
(6) İdare tarafından tekliflerin değerlendirilmesi,
ihale sürecindeki uygulamaların belirlenmesi ve ihalenin sonuçlandırılmasına
ilişkin konularda Karar ve bu Tebliğ hükümlerine aykırı olmamak üzere
şartnamede ilave düzenlemeler yapılabilir. İdare, ihale kapsamında ilandan
sonra yapacağı değişiklikleri zeyilname ile düzenler. Zeyilnameler,
isteklilerin bilgi sahibi olmalarını ve gerekli hazırlığı yapabilmelerini
temin edecek şekilde teklif son teslim tarihinden asgari 10 gün öncesinde
tebliğ edilir. Zeyilname düzenlenmesi nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi
için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde idare, ihale tarihini en fazla 2
defa zeyilname ile erteleyebilir.
(7) İstekliler tekliflerini, şartname, şartname
ekleri ve yerinde yapılacak incelemelere dayanarak ve gerekli tüm
çalışmaları yaparak belirlerler.
(8) İsteklilerin ihale kapsamında sundukları
teklifleri nihaidir ve bağlayıcıdır. Teklif bedellerinde herhangi bir
sebeple fiyat değişikliği yapılamaz.
(9) İstekliler iş ortaklığı oluşturmak suretiyle
ihaleye teklif verebilir. Ancak, konsorsiyumlar enerji performans
sözleşmeleri kapsamındaki ihalelere teklif veremez.
(10) Teklif kapsamında isteklilerden istenecek mali
ve teknik yeterlik, iş deneyim belgeleri ve teminatların tutarı, Karara
uygun olarak öngörülen yatırım maliyeti ve enerji verimliliği önlemlerinin
niteliğine göre idare tarafından şartnamede belirlenir.
(11) Teklif asgari 90 gün geçerli olacaktır.
Teklif, ihale dokümanlarında tanımlanan iş ve işlemlerin tamamını içerecek
şekilde olacak ve herhangi bir ilave koşul getirilmeyecektir. Teklife dair
diğer asgari gereklilikler şartnamede belirlenir.
(12) Teklifte yer alan her bir enerji verimliliği
önleminin etkisinin ayrı ayrı değerlendirilebilmesi için önlem bazında NBD
hesabı yapılır. Ayrıca, teklife esas olacak şekilde tüm enerji verimliliği
önlemlerinin yer aldığı toplam yatırım üzerinden NBD tablosu sunulur. Bu
analizlerde; ilk yatırım maliyetleri ile yıllık bakım, onarım, işletme ve
yenileme giderlerini de (işçilik, makine, ekipman, malzeme, yedek parça,
sarf malzemeleri, ağır bakım, lisans, sigorta ve benzeri giderlerin dahil
edildiği) içeren proje maliyetini, sözleşme süresini, ekipmanların ekonomik
ömürleri ve yıllara sari verim değişimlerini, yıllık tasarruf ve ekonomik
karşılığını, tasarruflardan yükleniciye yapılacak ödeme bilgileri, tasarruftan
idareye verilecek pay ve idare tarafından talep edilen diğer bilgiler
sunulur. Bu bilgiler kullanılarak idareye sağlanacak net faydanın
belirtildiği Türk Lirası cinsinden NBD hesabı yapılır.
(13) İdareye sağlanacak net fayda; sözleşme
süresince tasarruflardan idareye verilecek paylar ile sözleşme süresi
bitiminden EVÖ’lerin kalan ekonomik ömrü boyunca sağlayacağı net
tasarrufların gerçekleşme yılından iskonto oranı marifetiyle bugüne
indirgendiği NBD’lerin toplamıdır. İdareye sağlanacak net fayda açısından
yapılan NBD hesabı, ekipmanın ekonomik ömrü daha uzun olsa da en fazla 20
yıl kabul edilerek yapılır. NBD hesap tablosu formatı Ek-2’de verilen
şartname taslağının eki olarak verilir. NBD hesabında kullanılacak iskonto
oranı, tekliflerde kullanılacak birim enerji fiyatları ve diğer kabuller
idare tarafından şartnamede tanımlanır.
(14) NBD hesaplarındaki enerji verimliliği
önlemlerinde kullanılan malzeme, makine, ekipman ve teçhizatlar için
taahhüt edilen ekonomik ömür süreleri isteklinin sorumluluğunda olup
istekli tarafından sunulacak üretici firmaların onaylı belgeleri ve benzeri
dokümanlarla tevsik edilir. Ekonomik ömür süresi kabulünde istekli ve/veya
üretici firmanın taahhüt ettiği ve belgelendirdiği sürelerden uzun olmamak
kaydıyla varsa 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu kapsamında
belirtilen faydalı ömür süreleri esas alınır.
(15) İsteklilerin teklif ettikleri sözleşme süresi
şartnamede belirtilen süreyi ve her halükârda 15 yılı aşamaz. Sözleşme
süresi içerisinde, NBD hesaplarında belirtilen ekonomik ömrü dolan
ekipmanların değiştirilmesi ve gerekli ağır bakım ve yenileme
yükümlülükleri şartname ve sözleşme şartlarında değişiklik getirmemek,
ekipman ve tasarruf performansını düşürmemek kaydıyla ilgili tüm masrafları
ile birlikte yükleniciye aittir. Bununla birlikte işletme, yedek parça ve
sarf malzemelerinin temini, kestirimci, önleyici, periyodik bakım ve
onarımların yapılması ve benzeri hususlar idarenin tercihi doğrultusunda
sözleşmede belirtildiği şekilde yürütülür.
Tekliflerin
alınması, açılması, değerlendirilmesi ve ihalenin sonuçlandırılması
MADDE 9 –
(1) İhaleye 2’den az teklif
sunulması durumunda alınan teklif dosyası açılmaz ve ihale iptal edilir.
İhale yer ve saatinde, teklif değerlendirme komisyonu tarafından teklif dosyaları
açılır. İçerik, yeterlik, şartnamede belirtilen asgari gereklilikler
bakımından tekliflerin uygunluğunun ilk incelemesi yapılır. Yapılan
inceleme kapsamında asgari gereklilikleri sağlamayan teklifler
değerlendirme dışı bırakılır. Değerlendirme dışı bırakılan tekliflerin
itiraz başvurusu olmaması durumunda teminatları azami 5 gün içerisinde iade
edilir. İtiraz başvurusu olması durumunda ise itirazın sonucuna göre
hareket edilir. Değerlendirme sürecine devam eden en az 2 geçerli teklif
bulunması halinde bu tekliflerin mali teklif zarfları açılarak NBD’leri
katılan isteklilere açıklanır. Teklif değerlendirme komisyonu detay
inceleme ve değerlendirmeye devam etmek üzere oturumu sonlandırır.
(2) Teklif değerlendirme komisyonu, teklifleri;
veri ve hesapların doğruluğu ve tutarlılığı ile teklifin ihale dokümanlarına
uygunluğu bakımından incelemesini yapar. Yapılan inceleme sonucunda ihale
dokümanlarına uygun olmayan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
(3) İhale dokümanlarına uygun olmakla birlikte ek
açıklama ihtiyacı duyulan hallerde teklif değerlendirme komisyonu, ihale
kapsamında sunulan her türlü bilgi, belge ve teklif ile ilgili olarak
açıklama isteyebilir. İstekli tarafından sunulan bilgi, belge ve
açıklamalar teklifin bir parçası olarak kabul edilir. İstekli tarafından
yapılan açıklamalar çerçevesinde uygunsuzluk veya tutarsızlık tespit
edilmesi veya açıklamaların maddi hata hariç, teklif NBD’sini değiştirmesi
halinde teklifi değerlendirme dışı bırakılır.
(4) İhalenin sonuçlandırılabilmesi için teklif
değerlendirme komisyonu tarafından geçerli sayılmış en az 2 teklif alınmış
olmalıdır. Aksi takdirde ihale iptal edilir.
(5) Teklif değerlendirme komisyonu tarafından
yapılan inceleme neticesinde ihale dokümanlarındaki kriterler dikkate
alınarak uygun görülen teklifler arasında idareye sağlanacak net fayda
açısından en yüksek NBD’ye sahip teklif, en uygun teklif olarak kabul
edilir. NBD’lerin eşit olması halinde en kısa sözleşme süresine sahip
teklif en uygun tekliftir. Hem NBD’nin hem de sözleşme süresinin aynı
olması durumunda ise teklif değerlendirme komisyonu, bu isteklileri idareye
sağlanacak net faydanın NBD’si üzerinden açık artırma yöntemi ile yapılacak
oturum yeri, tarihi ve saatini belirterek davet eder ve açık artırma
yöntemi ile en uygun teklifi tespit eder.
(6) İhale yetkilisi, teklif değerlendirme
komisyonunun sunmuş olduğu değerlendirme sonucunu en geç 5 iş günü içinde
ihale kararı olarak onaylar veya iptal edebilir.
(7) İdare, ihale kararını geçerli teklifleri ve
tekliflerin sıralamasını da içerecek şekilde isteklilere azami 5 gün
içerisinde duyurur. İtiraz süreci olarak; teklif sahipleri teklif
sıralamasının tebliğini müteakip azami 5 gün içerisinde idareye yazılı
olarak itiraz edebilir. İdareye itiraz başvurusu dava açılmadan önce
tüketilmesi zorunlu idari başvuru yoludur. Süresi içerisinde itiraz
gelmemesi halinde ihale kararı başkaca bir işleme gerek kalmaksızın nihai
ihale kararına dönüşür.
(8) İdare, itirazı tebliğ tarihinden itibaren en
geç 10 gün içerisinde değerlendirerek teklif sahiplerine sonucu bildirir.
İtiraz sonrası değerlendirme sonucunun değişmemesi halinde ihale
yetkilisinin onayı ile nihai ihale kararı duyurulur. Yapılan itirazların
değerlendirme sonucunu değiştirmesi halinde itiraz süreci son defa
işletilerek yapılan değerlendirme ve ihale yetkilisinin onayı ile nihai
ihale kararı duyurularak süreç tamamlanır. İtiraz süreleri tamamlanmadan
sözleşme imzalanamaz.
(9) Nihai ihale kararının isteklilere duyurulmasını
müteakip en uygun birinci teklif sahibi istekli ile en uygun ikinci teklif
sahibi istekliye ait olanlar dışındaki teminatlar isteklilere 5 gün
içerisinde iade edilir.
(10) Nihai ihale kararına göre en uygun birinci
teklif sahibi sözleşmeyi imzalamaya davet edilir. İdare, en uygun birinci
teklif sahibiyle kesin teminatın ve gerekli diğer belgelerin sunulmasını
takiben şartnamede belirtilen süre içerisinde sözleşmeyi imzalar. Diğer
geçerli en uygun ikinci teklif sahibinin teminatı 5 gün içerisinde iade
edilir.
(11) En uygun birinci teklif sahibinin süresi
içerisinde sözleşmeyi imzalamaması halinde teminatı irat kaydedilir. İdare,
uygun değerlendirmesi halinde ikinci teklif sahibini sözleşme imzalamaya
şartnamede belirtilen süre içerisinde davet eder ve sözleşme imzalanmasına
ilişkin bu maddedeki ilgili hükümleri uygular.
(12) İdare, sözleşmenin imzalanmasına kadar
herhangi bir aşamada ihaleyi erteleyebilir, askıya alabilir veya iptal
edebilir. İhalenin iptal edilmesi durumunda idare isteklilerin
teminatlarını en geç 5 gün içinde iade eder. İhalenin herhangi bir aşamada
iptal edilmesi idareye herhangi bir yükümlülük getirmez.
Sözleşme
MADDE 10
– (1) Sözleşme, davet mektubunun,
ihaleyi kazanana tebliğ edildiği tarihten itibaren şartnamede belirtilen
belgelerin idareye sunulması ve uygun bulunması ile süresi içerisinde
imzalanır.
(2) İhaleyi kazananın iş ortaklığı olması durumunda
teklifinde sunmuş olduğu iş ortaklığı sözleşmesine uygun olarak, tüm
ortaklar tarafından veya tüzel kişilik kurularak idare ile sözleşme
imzalanır. İş ortaklığı sözleşmesinde, iş ortaklığını oluşturan gerçek veya
tüzel kişilerin taahhüdün yerine getirilmesinde müştereken ve müteselsilen
sorumlu oldukları belirtilir. Sözleşmenin, süresi içerisinde imzalanmaması
durumunda şartnamede belirtilen hükümler ve genel hükümler uygulanır.
(3) Yüklenicinin teklifi, teklifi kapsamında sunmuş
olduğu bilgi ve belgeler, şartname ve ekleri ve diğer ihale dokümanları
sözleşmenin ayrılmaz bir eki ve parçasıdır.
Uygulama
dönemi ve projenin kabulü
MADDE 11
– (1) Sözleşmenin imzalanmasıyla
birlikte yer teslimi yapılmış kabul edilir. Sözleşmenin imzalanmasını
müteakip en geç 15 gün içerisinde idare tarafından uygulama kontrol
komisyonu görevlendirilir. Bu komisyon, projenin sözleşmeye uygun olarak
yapılmasından, uygulama dönemi sonunda projenin sözleşmeye uygun olarak
kabulünden ve izleme döneminde yapılacak iş ve işlemlerden sorumludur.
(2) Uygulama dönemi, sözleşmenin imzalandığı tarih
itibarıyla başlar ve uygulama döneminin süresi, mücbir sebepler ve idareden
kaynaklı gecikmeler ile sekizinci fıkraya göre tanınacak süre uzatımı
dışında idare tarafından şartnamede tanımlanan ilgili süresinden fazla
olamaz.
(3) Yüklenici, bütün masrafları kendisi tarafından
karşılanan proje uygulamasını tamamladıktan sonra idareye gerekli bilgi ve
belgelerin de sunulduğu resmi yazı ile projenin tamamlandığını bildirir ve
kabul işlemlerinin başlatılmasını talep eder.
(4) Proje kapsamında, enerji verimliliği önlemi
veya önlemleri için kısmi kabul yapılamaz.
(5) İdareye başvuru tarihinden itibaren en geç 30
gün içerisinde uygulama kontrol komisyonu tarafından gerekli kontroller ve
ilgili testler yapılır. Bu kontrol ve testlerde yüklenici hazır bulunur ve
testlerin yürütülmesi için gerekli teknik, uzmanlık, personel, ekipman
desteğini sağlar.
(6) Uygulama kontrol komisyonunun projeyi ihale
dokümanları kapsamında kabul etmesi ile birlikte azami 3 gün içerisinde
kabul belgesi düzenlenir, ekipmanların mülkiyeti kabul belgesinin
karşılıklı imzalanmasıyla birlikte idareye geçer ve izleme dönemi başlar.
Proje kapsamında yapılan yatırımların ve kullanılan ekipmanların üzerinde
herhangi bir takyidat bulunamaz.
(7) Uygulama kontrol komisyonu tarafından projenin
kabul edilmemesi durumunda tespit edilen eksiklikler yükleniciye
bildirilerek sözleşmede belirtilen süreler içerisinde tamamlanması talep
edilir.
(8) Mücbir sebepler ve ihaleyi düzenleyen idareden
kaynaklı gecikmeler dışında projenin uygulama dönemi içerisinde
bitirilmemesi halinde şartname ve sözleşmede tanımlanan ek süreler
verilebilir. Mücbir sebepler ve ihaleyi düzenleyen idareden kaynaklı
gecikmeler dışındaki sebeplerle ek süre verilmesi durumunda sözleşmede
belirlenen cezai şartlar uygulanır.
(9) İlgili tüm süreler sonunda uygulamanın kabule
esas tamamlanamaması halinde şartname ve sözleşme hükümlerine uygun olarak
sözleşme feshedilir.
İzleme
dönemi ve tasarruf doğrulama faaliyetleri
MADDE 12
– (1) Yüklenici, izleme döneminde
ekipmanların garanti işlemlerinden, tasarruf performansının izlenmesinden,
gerekli eğitim ve dokümantasyonun sağlanmasından, tasarruf doğrulama raporu
hazırlanması ve idareye sunulmasından, doğrulama için gerekli iş ve
işlemlerden, tasarruf garantisini sağlayacak şekilde gerekli iyileştirmelerin
süresi içinde yapılmasından, ekonomik ömrü dolan ekipmanların
değiştirilmesinden, tasarruf doğrulamasına esas düzeltici ve önleyici
faaliyetlerin zamanında yapılabilmesi için idare ile işbirliği
yapılmasından ve ihale dokümanlarında belirtilen diğer işlerden sözleşmede
belirtilen süreleri boyunca sorumludur.
(2) İzleme dönemi boyunca, yüklenici tarafından
izleme döneminin başladığı tarihten itibaren tamamlanan her 12 ayın sonunda
veya sözleşmede belirleyecekleri hakediş dönemleri sonunda ölçme ve
doğrulama planına ve Ek-2’de verilen şartname taslağında belirtilen
tasarruf doğrulama raporu formatına uygun olarak tasarruf doğrulama raporu
hazırlanır.
(3) Varsa iklim düzeltmesi ve benzeri gerekli
ayarlamalar Uluslararası Ölçme ve Doğrulama Protokolüne ve/veya TS ISO
50015 standardına uygun olarak yapılır ve tasarruf doğrulama raporuna
yansıtılır.
(4) Tasarruf doğrulama raporunun, uygulama kontrol
komisyonu tarafından onaylanması ile yükleniciye, sözleşme hükümlerine
uygun olarak ödeme yapılır.
(5) Tasarruf doğrulama raporunun, uygulama kontrol komisyonu
tarafından uygun bulunmaması ve onaylanmaması halinde yükleniciye ödeme
yapılmaz ve bu husus yükleniciye detaylarıyla birlikte gerekçeli olarak
bildirilir. Yüklenici, uygunsuzluğa yönelik düzeltmelerini ve/veya
açıklamalarını uygulama kontrol komisyonuna sunar. Uygulama kontrol
komisyonu açıklamaları ve/veya düzeltmeleri yeterli görmesi halinde
tasarruf doğrulama raporunu onaylar. Bununla birlikte, idare ve yüklenici
tasarruf doğrulama raporu hakkında nihai bir anlaşmaya varamaz ise
yüklenici üçüncü taraf ölçme doğrulama uzmanı atanmasını talep edebilir. Bu
durumda ilgili tarafın başvuru tarihinden itibaren en geç 10 gün içerisinde
Bakanlığın yayımladığı ölçme doğrulama uzmanı listesinden her iki tarafın
uygun bulması ile seçilecek ölçme doğrulama uzmanı uyuşmazlığa dair
inceleme ve görüş raporu hazırlamak üzere görevlendirilir.
(6) İdare ve yüklenici, görevlendirilen ölçme
doğrulama uzmanına gerekli cihaz, bilgi ve belgeleri temin eder ve yerinde
inceleme için gerekli kolaylığı sağlar. İdare, yüklenici ve ölçme doğrulama
uzmanı, gerekli bilgi ve belgelerin temin edildiğini tutanak altına alır.
Ölçme doğrulama uzmanı tasarruf doğrulama raporundaki uygun bulunmayan
hususların (veriler, hesaplar ve benzeri) doğruluğunu kontrol eder, gerekli
çalışmaları yapar. Ölçme doğrulama uzmanı, tutanağın imza tarihinden
itibaren 30 gün içerisinde tasarruf doğrulama raporuna dair görüş raporunu
hazırlayarak idareye ve yükleniciye sunar. Ölçüm belirsizliği, kalibrasyon,
metodoloji ve benzeri teknik hususlara dair yüklenici ve idare, TÜRKAK,
TSE, TÜBİTAK veya üniversitelerin ilgili fakültelerinden de görüş alabilir.
Taraflar, alınan görüşler çerçevesinde nihai değerlendirmelerini yaparak
tasarruf doğrulama raporu ve tasarruf miktarı üzerinde uzlaşmak üzere azami
özen ve gayreti gösterir.
(7) İdare ve yüklenicinin uzlaşması halinde,
uzlaşılan tasarruf miktarına uygun olarak ödeme yapılır. İdare ile
yüklenici arasında uzlaşmaya varılamaz ise; idarenin kabul ettiği tasarruf
miktarı kadar ödeme, tasarrufun Karar ve Tebliğde belirtilen hükümleri
sağlaması şartıyla sözleşme hükümlerine uygun olarak yükleniciye ödenir.
Yüklenicinin idarenin kabul etmediği tasarruf miktarı için hukuki yollara
başvurma hakları saklıdır.
(8) Üçüncü taraf ölçme doğrulama uzmanının bütün
giderleri yüklenici tarafından karşılanır.
(9) Tasarruf doğrulama raporuna göre hiç tasarruf
sağlanamaması halinde idare sözleşmeyi feshederek teminatı irat kaydeder ve
genel hükümleri uygular.
Ödemeler
MADDE 13
– (1) Tasarruf doğrulama raporunun
uygulama kontrol komisyonu tarafından uygun görülmesi ve onaylanması ile
birlikte, teklifinde belirttiği yıllık tasarruf garantisi tutarından fazla
olmamak kaydıyla, tasarruf doğrulama raporundaki doğrulanan toplam tasarruf
tutarının sözleşmede belirlenen oranı kadar enerji giderlerinin yapıldığı
bütçe tertibinden yükleniciye ödeme yapılır. Tasarruf doğrulama raporunun
onaylanması ve ödemeler sözleşmede belirtilen süreler içerisinde yapılır.
İdare sözleşmede tanımlamak suretiyle bir yıldan kısa dönemlerde de ödeme
yapabilir. Bu durumda yıllık bazda doğrulanan tasarrufun ekonomik karşılığı
ve yıl boyunca yapılan ödemeler dikkate alınarak yıllık bazda mahsuplaşma
yapılır.
(2) Tasarruf doğrulama raporundaki doğrulanan
yıllık tasarruf miktarı karşılığında ödenecek bedelin hesabında, şartnamede
belirlenen sabit birim enerji fiyatları kullanılır. Doğrulanan toplam
tasarrufun tutarı, tasarruf doğrulama raporundaki her enerji verimliliği
önleminde doğrulanan yıllık enerji tasarrufu miktarı ile şartnamede
belirlenen ilgili tasarruf kalemine ait birim enerji fiyatının çarpılması
ile elde edilecek sonuçların toplamıdır.
(3) Yüklenici, izleme döneminin başladığı 12 aylık
her dönemin sonunda tüm uygulama alanlarının toplamı üzerinden taahhüt
ettiği tasarruf garantisinin en az %70’ini sağlamak zorundadır. Tüm
uygulama alanlarının toplamı üzerinden, doğrulanan tasarruf miktarının bu
oranın altında olması halinde yükleniciye herhangi bir ödeme yapılmaz ve
yüklenici, idareye mali yük getirmemek kaydıyla gerekli iyileştirmeleri
projede revizyon dahil yapar. Bu durumda sözleşmede farklı hakediş dönemi
tanımlanmış olması ve yükleniciye 12 aydan kısa dönemlerde ödeme yapılmış
olması halinde yüklenici, yapılan ödemeleri idare tarafından belirlenen
süre içerisinde idareye geri öder. Yüklenicinin tasarruf performansına dair
eksiklikleri gidermesi ve bir sonraki dönemde doğrulanan tasarruf miktarı
tasarruf garantisinin %70’i ve üzerinde gerçekleşmesi durumunda, bir önceki
dönem veya dönemlerde tasarruf garantisini sağlamadığı için yapılmayan
ödemeler ilgili dönem içerisinde doğrulanan tasarruf miktarı üzerinden
gerçekleştirilir. Yüklenici bu durumda gecikme faizi, eskalasyon ve benzeri
gerekçeyle artış talep edemez. İzleme dönemi boyunca, birbirini takip eden
12 aylık dönemlere ait doğrulanan tasarruf miktarının üç dönem boyunca
tasarruf garantisinin %70’inin altında kalması durumunda, sözleşme idarece
feshedilerek teminat irat kaydedilir ve genel hükümler uygulanır. Bu
durumda, yüklenici fesih nedeniyle idareden zarar, ziyan ve benzeri
herhangi bir nam ve ad altında talepte bulunamaz.
(4) Sözleşmede farklı hakediş dönemi tanımlanmış
olması ve yükleniciye 12 aydan kısa dönemlerde ödeme yapılmış olması
halinde, yükleniciye 12 aydan kısa dönemlerde yapılan ödemelerin yıllık
bazda doğrulanan tasarrufun ekonomik karşılığından fazla olduğu
anlaşılırsa, yüklenici, yapılan fazla ödemeleri idare tarafından belirlenen
süre içerisinde idareye geri öder.
(5) Tasarruf doğrulama raporu onaylanmasını
müteakip sözleşmede belirtilen süreler içerisinde yapılmayan ödemeler için yüklenicinin
sözleşme hükümleri çerçevesinde hakları saklıdır.
Diğer
hususlar
MADDE 14
– (1) İdarenin zarar ve
ziyanlarının teminatlardan karşılanamaması durumunda karşılanmayan kısmı
yükleniciden tazmin edilir. Zarar ve ziyanların tespiti komisyon marifetiyle
yapılır.
(2) İdarenin yükleniciden sözleşme hükümlerince
talep ve tazmin edeceği ceza, zarar ve ziyan toplamı yüklenicinin teklif
ettiği yatırım tutarının iki katını aşamaz. Aşması veya aşacağının tespit
edilmesi halinde sözleşme idarece feshedilir ve teminat irat kaydedilerek
genel hükümler uygulanır.
(3) Etütler ve raporların hazırlanması,
yorumlanması ve uygulanması noktasında taraflar mühendislik, fen ve sanat
kuralları çerçevesinde gerekli özeni göstermekle yükümlüdür.
(4) Yüklenici, ihale sürecinde ve sözleşme süresi
boyunca 4734 sayılı Kanun ve 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale
Sözleşmeleri Kanununda tanımlanan ceza ve yasaklama hükümleri ile Karar,
Tebliğ ve eklerinde yer alan diğer yaptırım hükümlerine tabidir.
Yüklenicinin, sözleşme kapsamında 4734 sayılı Kanun, 4735 sayılı Kanun ve
bu Kanunlarla ilgili mevzuatta belirtilen ceza ve ihalelerden yasaklama
hükümlerine aykırı davranması halinde bu Kanunlara göre gerekli ceza ve
yasaklama hükümlerinin uygulanması için ilgili bakanlıklara ve Kamu İhale
Kurumuna bildirim yapılır. Teklif değerlendirme aşamasında Kamu İhale
Kurumunun EKAP sisteminden isteklinin herhangi bir yasaklamaya tabi olup
olmadığı kontrol edilir. İhale kararları ihale yetkilisince onaylanmadan
önce idareler, ihale üzerinde kalan istekli ile varsa en uygun ikinci
teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını
teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır.
Yasak
fiil veya davranışlar
MADDE 15
– (1) İhalelerde aşağıda belirtilen
fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır:
a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar
sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye
ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek.
b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı
engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek,
rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak.
c) Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek,
kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek.
ç) Alternatif teklif verebilme halleri dışında,
ihalelerde bir istekli tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan
veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten birden fazla teklif vermek.
d) 7 nci maddeye göre ihaleye katılamayacağı
belirtildiği halde ihaleye katılmak.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Enerji
ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|