Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
TÜRKİYE ÇEVRE
AJANSININ TEŞKİLATI VE ÇALIŞMA USUL VE
ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye
Çevre Ajansının yürüteceği faaliyetlerin zamanında ve gerektiği şekilde
yerine getirilmesine, organ ve hizmet birimlerinin görev ve yetki
alanlarının belirlenmesine, yönetim ve danışma kurulu üyelerinin
atanmasına, personel istihdamına ve teşkilat yapısı ile çalışmasına ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Türkiye Çevre
Ajansının görev ve yetkileri, teşkilat yapısı, istihdam edilecek personelin
nitelikleri ile çalışma usul ve esaslarını kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 24/12/2020
tarihli ve 7261 sayılı Türkiye Çevre Ajansının Kurulması ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 5 inci maddesinin beşinci
fıkrası ile 10 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ajans: Türkiye Çevre Ajansını (TÜÇA),
b) Bakan: Çevre ve Şehircilik Bakanını,
c) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
ç) Başkan: Ajansın Başkanını,
d) Başkan Yardımcısı: Ajans Başkan Yardımcısını,
e) Başkanlık: Ajans Başkanı ve iki başkan yardımcısı
ile hizmet birimlerinden oluşan organı,
f) Danışma Kurulu: Yönetim Kuruluna danışmanlık
etmek ve tavsiyelerde bulunmak üzere oluşturulan kurulu,
g) Depozito yönetim sistemi: Bakanlıkça belirlenen
ve belirli bir depozito bedeli alınarak piyasaya sürülen ürünlerin
tüketilmesi/kullanılması sonrasında iade alınması ve depozito bedelinin
geri ödenmesine dayalı sistemi,
ğ) Kanun: 24/12/2020 tarihli ve 7261 sayılı Türkiye
Çevre Ajansının Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunu,
h) Personel: Ajansta çalışan personeli,
ı) Yönetim Kurulu: Ajansın karar organı olan
kurulu,
i) Yönetici personel: Ajansta görev yapan birim
amirlerini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teşkilat Yapısı
Ajansın
organ ve birimleri
MADDE 5 –
(1) Ajansın organ ve birimleri
şunlardır:
a) Yönetim Kurulu.
b) Danışma Kurulu.
c) Başkanlık.
ç) Ajansın görevlerini yerine getirebilmesi için
gerek duyulan hizmet birimleri.
Yönetim
Kurulunun yapısı ve oluşumu
MADDE 6 –
(1) Yönetim Kurulu; Ajansın karar
organı olup, yedi üyeden oluşur.
(2) Yönetim Kurulu üyelerinin aşağıda belirtilen
niteliklere sahip olmaları şarttır:
a) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinde yer alan
şartları taşımak.
b) En az dört yıllık yükseköğrenim görmüş olmak.
c) Meslekleri ile ilgili konularda kamu kurum ve
kuruluşları veya özel kuruluşlarda en az beş yıl süreyle görev yapmış
olmak.
ç) Mesleki açıdan yeterli bilgiye ve deneyime sahip
olmak.
d) Görevlendirmenin yapıldığı tarih itibarıyla
iflas etmemiş olmak ve iflasına karar verilmiş bir tüzel kişiliğin iflas
başvurusu yapıldığı dönemde temsil ve ilzama yetkili yöneticisi olmamak.
e) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya
da affa uğramış olsa bile Devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal
düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli
iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan
kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, terörün finansmanı, kaçakçılık,
cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar, fuhuş, uyuşturucu ve uyarıcı madde
kullanılmasını kolaylaştırma, kullanmak için uyuşturucu veya uyarıcı madde
satın almak, kabul etmek veya bulundurmak ya da uyuşturucu veya uyarıcı
madde kullanmak suçlarından mahkûm olmamak.
(3) Yönetim Kurulu üyeleri, Bakan tarafından üç yıl
süre ile görevlendirilir. Üyeler tekrar görevlendirilebilir. Görev süresi
biten üyeler, yeni üye göreve başlayıncaya kadar görevine devam eder.
Üyeler gerektiğinde veya ikinci fıkrada belirtilen görevlendirme şartlarını
taşımadığının veya sonradan kaybettiğinin tespit edilmesi durumunda Bakan
tarafından görevden alınır.
(4) Yönetim Kurulu üyeliğinin herhangi bir sebeple
boşalması halinde boşalan üyelikler için, en geç iki ay içerisinde Bakan
tarafından görevlendirme yapılır.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 7 –
(1) Yönetim Kurulu, Bakanlıkça
belirlenen çevre strateji ve politikaları doğrultusunda aşağıdaki görevleri
yerine getirir:
a) Ajansın bütçesini, yıllık programını, yıllara
sari harcama yapılacak proje ve diğer işlemlerini karara bağlamak, Ajans bütçesini
Bakan onayına sunmak.
b) Ajansın faaliyetlerine ilişkin olarak hazırlanan
altı aylık ara rapor ile yıllık faaliyet raporunu onaylamak ve bir örneğini
Bakanlığa göndermek.
c) Ajans tarafından yayımlanacak faaliyet
raporlarının içeriğini belirlemek.
ç) Ödenek aktarması ve ödenek ilavesine karar
vermek ve ödenek ilavesini Bakan onayına sunmak.
d) Ajans Başkanı ve Başkan Yardımcılarını atamak.
e) Ajansta çalıştırılacak yönetici ve diğer
personeli atamak.
f) 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin ek 25 inci maddesi uyarınca diğer kamu kurum ve kuruluşları
personelini Ajansta görevlendirmeye ilişkin karar almak.
g) Ajans Başkanının teklifi üzerine gerek duyulan
araştırma ve uygulama merkezleri ile laboratuvarlar ve müze kurmak ve kaldırmak.
ğ) Ajansın personel kadrolarını, sayılarını ve
alacakları ücretlere ait Başkanlığın tekliflerini ilgili mercilere sunulmak
üzere karara bağlamak.
h) Ajansın personel performans değerlendirme
kriterlerini, bu değerlendirmeler kapsamında yapılacak ödemeler ile iş
tanımlarını ve göreve karşılık gelen pozisyonları Başkanlığın önerisi
üzerine karara bağlamak.
ı) Görevlerini yerine getirmesi için ihtiyaç
duyulan taşınmazların satın alınması, yaptırılması, satılması ve kiralanmasına
ilişkin işlemleri yapmak.
i) Bağış ve yardımları kabul etmek.
j) Ajans tarafından yapılacak mali destekleri
belirlemek.
k) Ajans içi denetime ilişkin gerekli kararları
almak.
l) Ajans faaliyetlerine yönelik idari düzenlemeleri
görüşüp karar vermek.
m) Kanun ve ilgili mevzuat kapsamında kendisine
verilen diğer iş ve işlemlere yönelik kararlar almak.
n) Yurt içinde temsilcilik açılmasına veya
kapatılmasına karar vermek.
(2) Yönetim Kurulu, yazılı olmak ve sınırlarını
açıkça belirlemek kaydıyla, birinci fıkrada belirtilen yetkilerden bir
kısmını Ajans Başkanına devredebilir.
(3) Birinci fıkranın (d), (e) ve (f) bentleri
Bakanın uygun görüşü alınarak uygulanır.
Yönetim
Kurulunun çalışma esasları
MADDE 8 –
(1) Yönetim Kurulu Başkanı ve
Başkan Vekili, ilk toplantıda Yönetim Kurulu üyeleri arasından üye
tamsayısının salt çoğunluğu ile seçilir.
(2) Yönetim Kurulu, Yönetim Kurulu Başkanının
çağrısı üzerine, ayda en az bir kez toplanır.
(3) Yönetim Kurulu, Yönetim Kurulu Başkanının
başkanlığında toplanır. Yönetim Kurulu Başkanının katılamadığı toplantılara
Yönetim Kurulu Başkan Vekili başkanlık eder.
(4) Toplantı gündemi ve zamanı Yönetim Kurulu
Başkanı tarafından belirlenir ve toplantı tarihinden en az üç gün önce tüm
üyelere bildirilir. Toplantı gündeminde yer almayan konular Yönetim Kurulu Başkanı
tarafından gündeme alınabilir.
(5) Yönetim Kurulu Başkanı gerekli gördüğü
hallerde, Yönetim Kurulunu olağanüstü toplantıya çağırabilir.
(6) Toplantılar esas itibarıyla Ajans merkezinde
yapılır. Gerek duyulması halinde Yönetim Kurulu Başkanı tarafından, Ajans
merkezi dışındaki yerlerde veya gerekli önlemler alınarak elektronik
ortamda toplantı yapılabilmesine karar verilebilir.
(7) Yönetim Kurulu, kararlarını üye tam sayısının
salt çoğunluğuyla alır. Oylamalarda çekimser kalınamaz. Muhalif kalan üye,
karşı oy gerekçesini kararın altına yazarak imzalar.
(8) Ajans Başkanı ile Yönetim Kurulu Başkanı
görevlerinin ayrı kişiler uhdesinde bulunması halinde Ajans Başkanı Yönetim
Kurulu toplantılarına oy hakkı olmaksızın katılır.
Danışma
Kurulunun oluşumu
MADDE 9 –
(1) Danışma Kurulu, Yönetim
Kuruluna danışmanlık etmek ve tavsiyelerde bulunmak üzere Ajansın faaliyet
alanlarında temayüz etmiş kişiler ile akademisyenler, özel sektör ve kamu
kurum ve kuruluşları çalışanları arasından Bakan tarafından görevlendirilen
on bir üyeden oluşur.
(2) Üyelerin görev süresi üç yıldır. Üyeler tekrar
görevlendirilebilir. Üyeler gerektiğinde süresi dolmadan Bakan tarafından
görevden alınabilir.
(3) Danışma Kurulu üyeliklerinin herhangi bir
sebeple boşalması halinde boşalan üyelikler için, en geç iki ay içerisinde
Bakan tarafından görevlendirme yapılır.
(4) Danışma Kurulu; üyeleri arasından bir Başkan,
Başkanın bulunmadığı hallerde görev yapmak üzere bir Başkan Vekili seçer.
Danışma
Kurulunun görevleri
MADDE 10
– (1) Danışma Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Ajansın talep ettiği konulara yönelik inceleme
yapmak, görüş oluşturmak ve önerilerde bulunmak.
b) Ajansın tanıtımına, önceliklerine, çevre
sorunlarına ve çözüm önerilerine yönelik tavsiyelerde bulunmak.
c) Ajansın ihtiyaç duyabileceği alanlarda bilimsel
çalışmalara destek verilmesine ilişkin tavsiyelerde bulunmak.
ç) Ajansın faaliyet alanları ile ilgili hedeflerin
belirlenmesine yönelik önerilerde bulunmak.
Danışma
Kurulunun çalışma esasları
MADDE 11
– (1) Danışma Kurulu, yılda en az
iki kez toplanır. Olağan toplantı haricinde, gerek görülmesi durumunda
Danışma Kurulu Başkanının veya Yönetim Kurulunun yazılı talebi üzerine
Danışma Kurulu ayrıca toplantıya çağrılabilir.
(2) Danışma Kurulu Başkanı ve Başkan Vekili, ilk
toplantıda Danışma Kurulu üyeleri arasından üye tamsayısının salt çoğunluğu
ile seçilir.
(3) Toplantı gündemi, yeri ve zamanı Danışma Kurulu
Başkanı tarafından belirlenir ve toplantı tarihinden en az üç gün önce tüm
üyelere bildirilir.
(4) Danışma Kurulunca bilgi, tecrübe ve
uzmanlığından yararlanılabileceği düşünülen kişi veya kurum ve kuruluşların
temsilcileri toplantıya çağırılabilir veya görüşleri alınabilir.
(5) Danışma Kurulu, en az yedi üyenin katılımı ile
toplanır ve kararlarını toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla alır.
(6) Danışma Kurulu toplantılarına Ajans Başkanı da
katılır. Danışma Kurulunun sekretarya hizmetleri, Başkanlıkça yürütülür.
(7) Ajansın faaliyetleri kapsamında Danışma
Kuruluna veya üyelerine icrai veya idari nitelikte bir görev verilemez.
Ajansın diğer organlarına verilen görev ve yetkiler, Danışma Kuruluna
devredilemez. Danışma Kurulu üyeliği ile Yönetim Kurulu üyeliği birleşemez.
Başkanlığın
yapısı ve oluşumu
MADDE 12
– (1) Başkanlık; Ajans Başkanı ve
iki başkan yardımcısı ile hizmet birimlerinden oluşur. Başkanlık, Ajansın
yürütme organı olup Ajansı temsil yetkisini haizdir.
(2) Yönetim Kurulu Başkanı, Ajans Başkanı olarak
atanabilir.
(3) Başkan ve Başkan Yardımcısı olarak atanacak
kişilerin Yönetim Kurulu üyeleri için aranan şartları haiz olması gerekir.
(4) Başkan ve Başkan Yardımcılarının görev süresi
üç yıldır ve görev süresi bitenler aynı göreve tekrar atanabilirler.
(5) Başkanın geçici olarak görevde bulunmadığı
hâllerde, görevlendireceği bir başkan yardımcısı Başkanlığa vekâlet eder.
(6) Başkan ve Başkan Yardımcıları gerekli görüldüğü
takdirde Yönetim Kurulu tarafından görevden alınabilir. Yönetim Kurulu
görevden alma kararıyla birlikte, yeni Başkan veya Başkan Yardımcıları
atanana kadar boşalan göreve vekâlet edecek kişiyi belirler. Yönetim Kurulu
yeni Başkan veya Başkan Yardımcısını en geç bir ay içerisinde atar.
Ajans
Başkanının görevleri
MADDE 13
– (1) Ajans Başkanı aşağıda
belirtilen iş ve işlemleri yürütmekle görevlidir:
a) Ajansın bütçesini, yıllık programını hazırlamak,
yıllara sari harcama yapılacak proje ve diğer işlemleri belirlemek, bunları
Yönetim Kurulunun onayına sunmak ve gerçekleşmelerini takip etmek.
b) Yönetim Kurulunca alınan kararların
uygulanmasına yönelik tüm iş ve işlemleri yapmak.
c) İnsan kaynakları politikasına ilişkin olarak
rapor hazırlayarak Yönetim Kuruluna sunmak.
ç) Ajans faaliyetlerine ilişkin olarak Bakanlık ile
Ajans arasında gerekli koordinasyonu sağlamak.
d) Ajans faaliyetlerine ilişkin olarak ilgili kurum
ve kuruluşlar ile koordinasyonu sağlamak.
e) Ajansın halkla ilişkilerini yönetmek.
f) 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun
12 nci maddesi kapsamında yetki devri yapılması halinde Ajans personelince
yapılacak çevre denetimleri sonucunda idari yaptırım kararı vermek.
g) Ajansın idari iş ve işlemlerini yürütmek.
ğ) İşin gerektirdiği niteliklere sahip kişilerin
seçimi, işe alınması ve görevlendirilmesini gerçekleştirmek, personelin
işin gereğine göre eğitilmesini ve yetiştirilmesini sağlamak.
h) Ajansın faaliyetlerinin gerçekleştirilmesine
ilişkin ve Yönetim Kurulunun görevleri arasında sayılmayan diğer iş ve
işlemleri yapmak.
(2) Başkan, yazılı olmak ve sınırlarını açıkça
belirlemek kaydıyla, birinci fıkrada belirtilen yetkilerinden bir kısmını
Başkan Yardımcılarına devredebilir.
Başkan
yardımcıları
MADDE 14 –
(1) Ajans Başkan Yardımcıları
aşağıda belirtilen iş ve işlemleri yürütmekle görevlidir:
a) Ajans Başkanlığına ilişkin görevlerde Başkana
yardımcı olmak.
b) Kendilerine bağlı hizmet birimlerine, ilgili
mevzuat ile verilen görevlerin ve Yönetim Kurulu kararlarının yerine
getirilmesini sağlamak.
c) Kendilerine bağlı hizmet birimlerinin, verimli
ve uyumlu bir biçimde çalışmasının organizasyonunu ve koordinasyonunu
sağlamak.
ç) Başkan tarafından verilecek diğer görevleri
yapmak.
Yönetici
personelin sorumluluğu
MADDE 15
– (1) Ajansın her kademedeki
yöneticileri, yapmakla yükümlü bulundukları hizmet ve görevleri mevzuata,
stratejik plan ve programlara, performans ölçütlerine ve hizmet kalite
standartlarına uygun olarak yürütmekten üst kademelere karşı sorumludur.
Ajansın
hizmet birimleri
MADDE 16 –
(1) Başkanlığın merkez hizmet
birimleri ve görevleri şunlardır:
a) Depozito Yönetim Sistemi Direktörlüğü: Depozito
yönetim sistemi uygulamalarına dair yükümlülükleri, idari düzenlemeleri ve
tedbirleri belirleyerek depozito yönetim sistemi altyapısının oluşturulmasına,
uygulanmasına ve izlenmesine yönelik faaliyetler ile depozito yönetim
sistemine yönelik tescil, yetkilendirme, izin ve onay işlemlerini
gerçekleştirmek ve gerekli kontrolleri yapmak.
b) Geri Kazanım ve Üretici Sorumluluğu
Direktörlüğü: Geri kazanım ve üretici sorumluluğu ile genel depozito
yönetim sistemi uygulamalarına dair yükümlülükleri, idari düzenlemeleri ve
tedbirleri belirleyerek altyapının oluşturulmasına, uygulanmasına ve
izlenmesine yönelik faaliyetler ile bunlara yönelik tescil, yetkilendirme,
izin ve onay işlemlerini gerçekleştirmek ve gerekli kontrolleri yapmak.
c) Sıfır Atık Yönetimi Direktörlüğü: Sıfır atık
yönetim sistemlerinin kurulmasına, yaygınlaştırılmasına, geliştirilmesine,
izlenmesine ve kayıt altına alınarak belgelendirilmesine ilişkin
faaliyetlerde bulunmak, genişletilmiş üretici sorumluluğu kapsamında yer
alan ürünlere ve bu ürünleri üreten, ithal eden ve piyasaya sürenlerin
yükümlülüklerine yönelik kayıt, envanter, izleme, kontrol, değerlendirme ve
raporlama faaliyetlerinde bulunmak.
ç) Çevre Koruma Direktörlüğü: Kanun kapsamında
çevrenin iyileştirilmesine ilişkin faaliyetlerde bulunmak, Bakanlıkça yetki
devri yapılması halinde sıfır atık ve depozito yönetim sistemi ile çevrenin
iyileştirilmesine yönelik olarak ilgili mevzuat çerçevesinde denetim
çalışmaları gerçekleştirmek, mevzuata aykırılık veya ihlal tespit edilmesi
durumunda idari yaptırımlara ilişkin iş ve işlemleri yürütmek, denetim plan
ve programları hazırlamak, geliştirmek ve bunların uygulanmasını sağlamak,
yeşil alanların korunmasına, iyileştirilmesine, geliştirilmesine ve
işletilmesinin sürdürülebilirliğine katkı sağlamak.
d) Bilgi Teknolojileri Direktörlüğü: Depozito
yönetim sistemine ve genişletilmiş üretici sorumluluğu uygulamalarına
ilişkin yazılım sistemlerinin oluşturulması, geliştirilmesi, kullanılması
ve yazılım uygulamalarının izlenmesi ile Ajans ve faaliyetlerine ilişkin
bilgi işlem teknolojilerinin kurulması ve işletilmesi ile bilgi güvenliğini
sağlamak.
e) Yönetim Hizmetleri ve Finans Direktörlüğü: İşin
gerektirdiği niteliklere sahip kişilerin seçilmesini, işe alınmasını ve
görevlendirilmesini gerçekleştirmek, personeli işin gereğine göre eğitmek
ve yetiştirmek, personelin bilgi ve yeteneklerine uygun görevlerde
çalışmasını sağlamak, depozito yönetim sistemi ve Ajans faaliyetlerinin gerektirdiği
her türlü alım, satım, onarım, kiralama ve idari ve mali hizmetler ile
finansman işlerini yürütmek.
f) Hukuki Danışmanlık ve Takip Direktörlüğü: Ajans
organ ve birimlerine hukuki danışmanlık yapmak, Ajansın görevlerine ilişkin
hukuki konularda, adli ve idari yargı mercileri, arabuluculuk, hakemler,
icra daireleri, komisyonlar ve ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile
milletlerarası tahkim mahkemeleri nezdinde Ajansı temsil etmek, Ajansın
taraf olduğu her türlü dava, icra ve uyuşmazlığı takip etmek, çözümlenmesi
amacıyla Ajansı temsil etmek ve ilgilileri bilgilendirmek, gerektiğinde
hukuki işlemlerin başlatılmasına ilişkin işlemleri yürütmek, ilgili
taraflardan gönderilen her türlü mevzuat, sözleşme, önerge, taahhütname ve
taslak hakkında görüş bildirmek, Ajansın menfaatleri için alınması gereken
hukuki tedbirler hakkında Yönetim Kurulu ve Başkanı bilgilendirmek ve bu
tedbirleri uygulamaya koymak.
g) İletişim Direktörlüğü: Kamuoyunda duyarlılık ve
farkındalık oluşturmak amacıyla; görsel, işitsel ve yazılı yayınlar
hazırlamak, yayımlamak, basın ve yayın organları ile iş birliği yapmak,
kampanya, yarışma ve tanıtım gibi faaliyetlerde bulunmak, eğitim ve
sertifika programları düzenlemek.
(2) Başkanlık, Yönetim Kurulu kararı ile ilgili
mevzuat hükümlerine uygun bir şekilde illerde veya bölgelerde kendilerine
verilen görevleri yerine getirmek üzere en fazla otuz adet Başkanlığa bağlı
yurt içi temsilciliği kurabilir. Yurt içi temsilcilikleri tarafından yerine
getirilen hizmetlerin Bakanlık taşra teşkilatı hizmet binalarında
yürütülmesi esastır.
(3) Hizmet birimleri, Başkanlık tarafından verilen
görevleri yerine getirmekle yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Personele İlişkin Hükümler
Ajansın
insan kaynakları politikasının amacı ve tespiti
MADDE 17
– (1) İnsan kaynakları
politikasının amacı, Ajansın görevlerini etkin ve verimli bir şekilde
yerine getirebilmesi için alanında uzmanlaşmış, ulusal ve uluslararası düzeyde
ihtiyaç duyulan niteliklere sahip personelin istihdamını ve bu personelin
niteliklerinin geliştirilmesini ve sürdürülebilirliğini sağlamaktır.
(2) İnsan kaynakları rejimi ve politikası, Ajans
Başkanının görüşü alınmak suretiyle Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(3) İnsan kaynakları politikasının izlenmesi,
uygulanması ve geliştirilmesinden Ajans Başkanı sorumludur. Ajans Başkanı
uygulanmakta olan insan kaynakları politikasına ilişkin rapor hazırlayarak
Yönetim Kuruluna sunar. Bu raporda, insan kaynakları politikasının
uygulanmasına dair bilgiler, uygulamada yaşanılan sıkıntılar ile sorunların
çözümüne ve insan kaynakları politikasının geliştirilmesine yönelik
öneriler yer alır.
Ajansın
insan kaynakları politikasının ilkeleri
MADDE 18
– (1) Ajansın insan kaynakları
politikasının temel ilkeleri şunlardır:
a) İşin gerektirdiği niteliklere sahip kişilerin
seçimini, işe alınmasını ve görevlendirilmesini gerçekleştirmek ve
personeli işin gereğine göre eğitmek ve yetiştirmek.
b) Personelin yaratıcılığını, girişimciliğini,
başarı ve çabasını maddi ve manevi olarak desteklemek, buna ilişkin
sistemler geliştirmek, personelin Ajansın amaçları doğrultusunda etkin ve
verimli çalışmasını sağlayacak, Ajansın hizmet kalitesini yükseltecek ve
yapılan işin niteliğine uygun rahat ve güvenli bir iş ortamı ve çalışma
şartları sağlamak.
c) Personeli, etkinlik ve verimlilik ilkelerine
bağlı olarak, maliyet ve tasarruf bilinci içinde çalıştırmak, kendilerini
ilgilendiren konularda zamanında bilgilendirmek.
ç) Personelin Ajansa sadakat ve bağlılığını
artırmak, aynı Ajansta çalışma bilincinin oluşturulması ve güçlendirilmesi
için Ajans çalışanları arasında iş birliği ve dayanışmayı geliştirici ve
motivasyonu sağlayıcı tedbirler almak, Ajansta çalışmayı özendirici hale
getirmek.
d) Personelin kişiliğine saygılı olmak, personele,
mesleki ve kişisel yönden yetişme ve gelişme bakımından eşit ve uygun
imkânlar sağlamak.
e) İstihdam edilecek personelin seçiminde, Ajansın
çalışma esas ve usullerine ilişkin ilkeler ve görevin gerektirdiği uzmanlık
bilgisine öncelik vermek, personelin bilgi ve yeteneklerine uygun
görevlerde çalışmasını sağlamak.
f) İnsan kaynakları politikasının oluşturulması
sürecine personelin katılımını sağlamak, personelin düşünce, görüş ve
önerilerini Ajans yönetimine kolaylıkla aktarabilmesini sağlamak, bu
çerçevede haberleşme usul ve imkânlarını geliştirmek ve diğer tedbirleri
almak.
Ajans
personelinin istihdamı
MADDE 19
– (1) Ajansta, 22/5/2003 tarihli
ve 4857 sayılı İş Kanununa tabi en fazla iki yüz personel istihdam
edilebilir. Bu sayıyı unvan bazında dağıtmaya Yönetim Kurulu yetkilidir.
(2) Uzman ve altı unvanlarda istihdam edilecek
personelin her bir unvan bazında ayrı ayrı en fazla yüzde ellisi, 29/6/2009
tarihli ve 2009/15188 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Kamu Kurum ve Kuruluşlarına İşçi Alınmasında Uygulanacak Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, diğer personel ise Yönetim
Kurulunun belirleyeceği usul ve esaslar çerçevesinde istihdam edilebilir.
İşe
alınmada aranacak genel şartlar
MADDE 20
– (1) Ajansta istihdam edilecek
tüm personelde 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A)
bendinde yer alan genel şartlar aranır.
İşe
alınmada aranacak özel şartlar
MADDE 21
– (1) Ajansta;
a) Direktör olarak istihdam edilebilmek için en az
dört yıllık lisans eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının veya bunlara
denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt dışındaki
yükseköğretim kurumlarının Ajans tarafından belirlenen bölümlerinden mezun
olmak ve kamuda ve/veya sosyal güvenlik kurumlarına tabi olmak kaydıyla
uluslararası kuruluşlar ile özel sektörde veya serbest olarak en az beş yıl
çalışmış olmak,
b) Uzman olarak istihdam edilebilmek için en az
dört yıllık lisans eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının veya bunlara
denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt dışındaki
yükseköğretim kurumlarının Ajans tarafından belirlenen bölümlerinden mezun
olmak,
c) Avukat olarak istihdam edilebilmek için hukuk
fakültelerinden veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul
edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarından mezun olmak ve avukatlık
ruhsatına sahip olmak,
ç) İdari personel ve destek personeli olarak
istihdam edilebilmek için en az orta öğretim mezunu olmak,
şartları ile gerekmesi halinde Yönetim Kurulu
tarafından belirlenen diğer özel şartlar aranır.
Personelin
görev ve sorumluluğu
MADDE 22
– (1) Ajans personeli, kendisine
verilen görevleri dikkat ve özenle yerine getirmek, amirlerin verdiği
emirlere uygun hareket etmek zorundadır.
(2) Ajans personeli, Ajans için belirlenen çalışma
saatlerinde görevi başında bulunmakla yükümlüdür.
(3) Ajans personeli, kendisine verilen malzeme ve
demirbaş eşyayı en iyi şekilde kullanmaktan sorumludur. Görevlerinden
ayrılanlar, kendilerine teslim edilen malzeme ve eşyayı geri teslim etmekle
yükümlüdür. Kendilerine teslim edilen malzeme ve eşyaya kasten zarar veren
veya bunları yitirenler yahut geri vermeyenler hakkında iş mevzuatı
hükümleri gereğince işlem yapılır.
(4) Ajans Başkanı, Ajans işlerinin zamanında ve
verimli yapılmasını sağlamak amacıyla personeli, geçici olarak başka bir
birimde görevlendirebilir.
(5) Ajans personeli, görevleri dolayısıyla öğrendikleri
sırları saklamak, görev icabı kendilerine intikal etmiş bilgi ve belgeleri
muhafaza etmek zorundadır. Personel,
Ajans Başkanının izni olmadan Ajans ile ilgili hususlarda basına
açıklamada bulunamaz.
(6) Ajans personeli, görevlerini yapmak veya yapmamak
karşılığında çıkar sağlayamaz veya çıkar sağlamaya teşebbüs edemez.
Mali
haklar ve sosyal güvenlik
MADDE 23
– (1) Ajans Başkanına,
yardımcılarına ve personeline mali ve sosyal hak ve yardımlar kapsamında
yapılan bütün ayni ve nakdî ödemelerin bir aylık toplam net tutarı; 375
sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 11 inci maddesi uyarınca belirlenen
emsali personele mali ve sosyal hak ve yardımlar kapsamında yapılması öngörülen
ödemelerin bir aylık toplam net tutarını geçmemek üzere Cumhurbaşkanı veya
yetkilendireceği makamca belirlenir.
(2) İstihdam edilen personel, 31/5/2006 tarihli ve
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 24
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 4857 sayılı Kanun ve ilgili diğer iş mevzuatı
hükümleri uygulanır.
Düzenleme
yetkisi
MADDE 25
– (1) Bu Yönetmeliğin uygulanması
sırasında doğacak tereddüt ve anlaşmazlıklar ile uygulamaya ilişkin
aksaklıkları gidermeye ve uygulamayı yönlendirmeye, ilke ve standartları
belirlemeye ve uygulama birliğini sağlayacak gerekli düzenlemeleri yapmaya,
bu hususta gerekli her türlü bilgi ve belgeyi istemeye Yönetim Kurulu
yetkilidir.
Yasaklar
MADDE 26
– (1) Ajans personeli, iş
sözleşmesi ile üstlenmiş olduğu görevlerini aksatacak ya da etkileyecek,
Ajansın görev alanı ile doğrudan ya da dolaylı olarak ilişki kurulabilecek
başka bir iş veya hizmette çalışamaz ve 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk
Ticaret Kanunu hükümleri uyarınca tacir veya esnaf sayılmasını gerektirecek
bir faaliyette bulunamaz.
(2) Yönetim Kurulu ve Danışma Kurulu üyeleri ile
Ajans Başkanı ve Başkan Yardımcılarının eşleri, üçüncü dereceye kadar kan
ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları, evlatlıkları, evlat edinenleri,
ortakları ve yasal danışmanları ile şirketlerine Ajansın asli faaliyetleri
kapsamında iş verilemez.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Geçici
görevlendirme
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Ajansın
faaliyetlerine başladığı tarihten itibaren 5 yıl süreyle, 375 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin ek 25 inci maddesi uyarınca kamu kurum ve
kuruluşlarının personeli Ajansta görevlendirilebilir.
Yürürlük
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
|