Ulaştırma ve Altyapı, Çevre ve Şehircilik ile
İçişleri Bakanlıklarından:
ELEKTRİKLİ
SKUTER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı;
a) Paylaşımlı elektrikli skuter
(e-skuter) işletmeciliği faaliyetlerini ülke
ekonomisinin gerektirdiği şekilde düzenlemek, bu faaliyetlerde düzeni ve
güvenliği sağlamak, ulaşımın çevre üzerindeki egzoz emisyon
ve karbon salınımı gibi olumsuz etkilerini
azaltarak çevresel değerleri korumak, hareketliliği artırarak kısa mesafeli
seyahatlerde şahsi araç kullanımı yerine paylaşımlı e-skuter
kullanımının yaygınlaştırılması ile paylaşımlı e-skuterlerin
diğer ulaşım türleri ile entegre, sürdürülebilir bir ulaşım sistemi
içerisinde gelişimini sağlamak üzere bu faaliyetlere ilişkin pazara giriş
şartlarını ve hizmet üretenler ile hizmetten yararlananların hak,
yükümlülük ve sorumluluklarını,
b) Elektrikli skuter ve
kullanımına ilişkin 13/10/1983 tarihli ve 2918
sayılı Karayolları Trafik Kanununda sayılan hususlar dışında kalan diğer
hususları,
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, karayolunda
kullanılacak e-skuterler, paylaşımlı e-skuter işletmeciliği faaliyeti yapanlar ile bu
faaliyetlerden yararlananlar ve bu faaliyetlerde kullanılan her türlü e-skuterleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 66 ncı maddesi, 26/5/1981 tarihli ve
2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu, 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı
Büyükşehir Belediyesi Kanunu, 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye
Kanunu, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma ve Altyapı Alanına
İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: İlgisine göre, Çevre ve Şehircilik
Bakanlığını, İçişleri Bakanlığını ya da Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
b) e-Devlet (www.turkiye.gov.tr):
e-Devlet hizmetlerinin son kullanıcıya farklı erişim kanallarından tek noktadan
bütünleşik olarak sunulduğu ortak elektronik platformu,
c) Elektrikli skuter (e-skuter): Hızı en fazla 25 km/saate ulaşan, tekerlekli,
fren mekanizmasına sahip, ayak tahtası ve tutamağı olabilen, dikey bir
direksiyon mekanizması içerebilen ve ayakta kullanılan elektrikli taşıtı,
ç) Elektronik tebligat sistemi: 655 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnameye ve bu Yönetmeliğe göre düzenlenen idari para
cezalarının, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi
Usul Kanununun 107/A maddesi hükümlerine göre Gelir İdaresi Başkanlığı
tarafından kurulan teknik altyapı üzerinden muhatapların elektronik
adreslerine tebliğ edilmek üzere tebliğ evrakının gönderildiği ve
elektronik ortamda delillendirilerek tesliminin
sağlandığı sistemi,
d) İdare: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
e) Kararname: 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı
Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnameyi,
f) Kısa unvan: Yetki belgesi sahibinin, Türk Patent
ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiş markasını veya ticaret sicilinde
tescil edilmiş, varsa işletme adını,
g) Paylaşımlı e-skuter:
Kullanıcılara kısa süreli e-skuter kiralama
imkanı veren elektronik sistemin kullanıldığı hizmetleri,
ğ) Paylaşımlı e-skuter
izni (e-skuter izni): Bu Yönetmelik kapsamında
yetki belgesi almış olan gerçek veya tüzel kişilerin faaliyetlerinde
kullanacakları e-skuterler için aldıkları izni,
h) UKOME: Büyükşehir belediyesi ulaşım koordinasyon
merkezlerini,
ı) Ulaştırma Otomasyon Sistemi (U-Net): Bu
Yönetmeliğe göre faaliyet gösteren gerçek ve tüzel kişilerin, faaliyetlerine
ilişkin belirlenen verilerin İdare tarafından tutulduğu, gerektiğinde
ilgili kamu kurum ve kuruluşlarıyla veri paylaşımına açık
olduğu/olabileceği sistemi,
i) Yetki belgesi: Bu Yönetmelik kapsamında
paylaşımlı e-skuter işletmeciliği faaliyetinde
bulunmak isteyen gerçek veya tüzel kişilere faaliyet izni veren ve İdare
tarafından düzenlenen belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hususlar
E-skuter kullanımına ilişkin genel hususlar
MADDE 5 –
(1) E-skuter
sürücülerinin uyacakları kurallar aşağıda gösterilmiştir:
a) E-skuterin;
1) Ayrı bisiklet yolu veya bisiklet şeridi varsa
taşıt yolunda sürülmesi,
2) Otoyol, şehirler arası
karayolları ve azami hız sınırı 50 km/s üzerinde olan karayollarında
sürülmesi,
3) İkiden fazlasının taşıt yolunun bir şeridinde
yan yana sürülmesi,
4) Yaya yollarında sürülmesi,
5) Başka bir araca bağlanarak, asılıp tutunarak sürülmesi,
6) İzin alınarak yapılan gösteriler dışında,
akrobatik hareketler yapılarak sürülmesi,
7) Manevra için işaret verme halleri dışında tek
elle sürülmesi,
8) Kamu nizamını bozacak, özel mülkiyeti ihlal
edecek ve yayalar, engelliler veya hareket kısıtlılığı olan kişilerin
güvenli ve bağımsız hareketlerini, araç ve yaya trafiğini engelleyecek
şekilde park edilmesi,
b) E-skuterde;
1) Diğer araçlar izlenirken, geçilirken, manevra
yapılırken; karayolunu kullananların hareketini zorlaştırıcı, tehlike
doğurucu davranışlarda bulunulması,
2) Sürücü dışında başka kişilerin taşınması,
3) Sırtta taşınabilen kişisel eşya harici yük ve
yolcu taşınması,
yasaktır.
(2) Kullanılacak e-skuterin; gece diğer araç sürücüleri ve yayalar
tarafından rahat bir şekilde fark edilmelerini sağlamak üzere; önde beyaz
ışık verecek ve en az 20 metre önü aydınlatabilecek şekilde bir adet far,
arkada, kırmızı renkte ışık veren bir lamba ve kırmızı reflektör ile 30
metreden duyulabilecek ses çıkarabilen zil, korna veya benzeri ses aleti ile
teçhiz edilmiş olması zorunludur.
(3) E-skuter kullananlar
2918 sayılı Kanunda ve ilgili diğer mevzuatta belirtilen kurallara uymakla
yükümlüdürler.
Paylaşımlı
e-skuter işletmeciliğine ilişkin genel hususlar
MADDE 6 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamında
yürütülecek paylaşımlı e-skuter işletmeciliği
faaliyetleri, ekonomik, güvenli, çevreye olumsuz etkisi en az, fert, toplum
ve çevre sağlığı ile bunların güvenliğini, engelli erişilebilirliğini ve
trafik güvenliğini olumsuz yönde etkilemeyecek ve kamu yararını gözetecek
tarzda serbest rekabet ortamında gerçekleştirilir.
(2) Bu Yönetmeliğe göre yürütülecek paylaşımlı e-skuter işletmeciliği faaliyetlerinin, ilgili diğer
mevzuata uygun olarak gerçekleştirilmesi esastır.
(3) Paylaşımlı e-skuter
işletmeciliği faaliyeti, sadece yetki belgesi ve paylaşımlı e-skuter izni alan gerçek veya tüzel kişiler tarafından
yapılır.
(4) Bu Yönetmeliğe göre düzenlenecek yetki
belgeleri ile verilecek e-skuter izinleri,
satılamaz ve devredilemez.
(5) Yetki belgesi alanlar, verdikleri hizmetlerden
ayrım yapmaksızın, haksız rekabete imkan
vermeyecek şekilde, herkesin yararlanmasını ve hizmetin sürekliliğini
sağlamak zorundadırlar.
(6) Bu Yönetmelik kapsamında yürütülecek paylaşımlı
e-skuter işletmeciliği faaliyetlerinin yerine
getirilmesi üçüncü şahıslar tarafından engellenemez.
(7) İdare, paylaşımlı e-skuter
kullanım ücreti ile ilgili taban ve/veya tavan ücret tarifesi uygulaması
getirebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yetki Belgesi ve E-Skuter
İzni Almanın Genel ve Özel Şartları
Yetki belgesi almanın veya yenilemenin genel
şartları ile faaliyetin geçici durdurulması
MADDE 7 –
(1) Yetki belgesi almak veya
yenilemek için;
a) Gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti
tabiiyetinde olmaları,
b) Tüzel kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre
kurulmuş ve ticaret siciline tescil edilmiş olmaları,
c) Faal vergi mükellefi olmaları,
ç) Merkezi adreslerinin bulunduğu yerdeki ticaret
odası veya ticaret ve sanayi odası veya esnaf ve sanatkarlar
odasından birine kayıtlı olmaları,
d) Elektronik tebligat sistemine üye olmaları,
e) 8 inci maddede belirtilen özel şartları
sağlamaları,
f) 24 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen
ücreti ödemiş olmaları,
şarttır.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında faaliyet gösterecek
yabancı gerçek ve tüzel kişilere, 5/6/2003 tarihli
ve 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu hükümleri ile bu
Yönetmeliğin belirlediği şartları yerine getirmeleri halinde yetki belgesi
verilir.
(3) Birinci fıkranın (c), (ç), (d) veya (e)
bendinde belirlenen yetki belgesi alma şartlarından herhangi birinin
kaybedilmesi ve kaybedilen şartın veya şartların, kaybedildiği tarihten
itibaren doksan gün içerisinde giderilmemesi veya tamamlanmaması halinde,
yetki belgesi verilenin bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyeti geçici olarak
durdurulur. Bu şekilde faaliyeti geçici olarak durdurulanlara, kaybedilen
şartı/şartları sağlaması/tamamlaması halinde faaliyetine yeniden izin
verilir.
Yetki
belgesi almanın veya yenilemenin özel şartları
MADDE 8 –
(1) Yetki belgesi için
başvuranların;
a) 500.000 Türk Lirası sermayeye veya işletme
sermayesine sahip olması,
b) Standartları İdare tarafından belirlenen ve
yapılacak faaliyete uygun bir internet sitesi ile mobil uygulama/uygulamalara
sahip olması,
c) Gerçekleştirecekleri faaliyetlere ilişkin
verilerin tutulacağı veri tabanının saklanacağı sunucuların Türkiye
Cumhuriyeti sınırları içerisinde barındırılması ve İdarenin erişimine açık
olması,
ç) Seri/plaka/id
numaralarını U-Net’e kaydetmek koşulu ile kendilerine ait en az 250 adet e-skutere sahip olması,
d) Güncel hali esas olmak üzere TS EN ISO 9001, TS
EN ISO 14001, TS ISO/IEC 27001, ISO 45001 kalite belgelerine sahip olması,
şarttır.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları ile iştiraklerinden
bu maddede belirtilen sermaye şartı aranmaz.
Yetki
belgesi verilmesi ve verilen yetki belgesinin iptali
MADDE 9 –
(1) Yetki belgesi almak veya
yenilemek isteyen gerçek ve tüzel kişiler, 7 nci
ve 8 inci maddelerde belirtilen şartların sağlandığını gösteren belgelerle
İdareye başvurur.
(2) Yetki belgesi verilirken, verilen izne; iznin
veriliş tarihi, geçerlilik süresi, numarası ile belge sahibinin ticaret
unvanı, varsa kısa unvanı, adresi, ticaret odası/esnaf odası sicil
numarası, bağlı bulunduğu vergi dairesinin adı ve vergi kimlik numarası
(gerçek kişilerde T.C. kimlik numarası) ve benzeri bilgiler yazılır.
(3) Her bir gerçek veya tüzel kişiye sadece bir
yetki belgesi verilir.
(4) Adi ortaklıklara yetki belgesi verilmez.
(5) İdare tarafından verilecek yetki belgeleri
e-Devlet üzerinden düzenlenir.
(6) İdarece, sunulan belgelerin gerçeğe aykırı
olduklarının tespiti halinde, gerçek veya tüzel kişilerin yetki belgesi
iptal edilir ve faaliyetleri durdurulur.
Paylaşımlı
e-skuter izni verecek merciler
MADDE 10
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yetki belgesi almış olan gerçek veya tüzel kişilerin, paylaşımlı e-skuter faaliyetlerinde kullandıracakları e-skuterler için;
a) Büyükşehir belediyesi kurulu bulunan illerde UKOME’den,
b) Büyükşehir belediyesi bulunmayan illerde il
trafik komisyonundan,
c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen mercilerin görevli
ve yetkili olmadığı ve özel kanunlar ile belirlenmiş alanlarda, kendilerine
yetki verilmiş ilgili kurum ve işletmelerden,
izin almaları ve 24 üncü maddenin ikinci fıkrasındaki
harcı ödemeleri zorunludur.
Paylaşımlı
e-skuter izni verilmesine ilişkin esaslar
MADDE 11
– (1) Paylaşımlı e-skuter izni verilmesinde, özellikle toplu taşıma
hatları ile entegrasyon, arz/talep dengesi ve
haksız rekabete ya da piyasada tekelleşmeye mahal verilmemesi hususları
esas alınır.
(2) Büyükşehirlerde izin verilecek her bir ilçedeki
nüfusun, büyükşehir olmayan yerlerde belediye nüfusunun en fazla 200’de
biri kadar olacak şekilde e-skuter izni
verilebilir.
(3) Nüfusun mevsimsel veya dönemsel değişiminin
kullanım talebini artırması ile kapasite kullanım durumu ve benzeri gerekçelerle
ikinci fıkra ile belirlenen sayı %50’ye kadar artırılabilir.
(4) Nüfusu 20.000’in altında olan belediyelerde
ikinci fıkra ile belirlenen e-skuter izni sayısı
3 katına kadar artırılabilir.
(5) Her bir yetki belgesi sahibine, ikinci fıkrada
belirlenen e-skuter sayısının beşte birini
aşmamak kaydıyla e-skuter izni verilir.
(6) Özel kanunlar ile korunan ve yetkili
kurum/işletme uhdesindeki alanlarda (havalimanları, üniversite kampüsleri, hastaneler, milli parklar ve benzeri)
verilebilecek e-skuter izin sayısı için bu
maddede belirtilen sınırlamalar uygulanmaz.
Paylaşımlı
e-skuter izni verilmesi
MADDE 12 – (1) 11 inci
maddedeki esaslar çerçevesinde UKOME ve il trafik komisyonlarınca,
sorumluluk sahalarında verilecek e-skuter
sayıları, her bir yetki belgesi sahibinin başvuruda bulunabileceği azami e-skuter izni sayısı, e-skuterlerin
kullanılmayacağı alanlar, başvuru süreci ve talep edilebilecek diğer
şartlara ilişkin karar alınır ve alınan bu karar son başvuru tarihinden en
az 10 gün önce ilgili kurumların internet sayfasında duyurulur.
(2) Başvurular büyükşehir belediyesi kurulu bulunan
illerde UKOME, büyükşehir belediyesi kurulu bulunmayan yerlerde il trafik
komisyonu başkanlığına yapılır. Başvurular her bir belediye için ayrı ayrı değerlendirilir, 60 gün içinde karar alınarak
sonuçlandırılır ve duyurulur. Yapılan değerlendirme sonucunda; talep edilen
e-skuter izni sayısının, verilebilecek e-skuter izin sayısının;
a) Üstünde olduğu durumlarda, yetki belgesi sahibi
başvurucular arasında talep ettikleri sayılar ile orantılı olarak eşit
şekilde e-skuter izni verilir.
b) Altında olduğu durumlarda, e-skuter
izni düzenlenmesini müteakip 6 ay içerisinde ilgisine göre UKOME veya il
trafik komisyonlarınca varsa ilave talepler alınır. E-skuter
izni alan yetki belgesi sahipleri haricinde yeni talep olmaması durumunda,
11 inci maddenin beşinci fıkrasındaki kısıta
bakılmaksızın izin alan yetki belgesi sahiplerinin ilave e-skuter izni talepleri (a) bendinde belirtilen usule
göre karşılanır.
(3) Bu maddeye göre alınacak kararlarda;
a) Her bir yetki belgesi sahibi için verilecek e-skuter izni sayısı ile hangi ilçe veya belediyede
faaliyet gösterileceğinin,
b) E-skuter izni verilen
gerçek veya tüzel kişiliğin yazılı olduğu listenin,
c) İzin verilen e-skuterlerin
varsa kullanılamayacağı yasaklı bölgelerin,
ç) E-skuterler için, 25
km/saati aşmamak kaydıyla bölgelere göre belirlenen azami hız sınırının,
belirtilmesi zorunludur.
(4) Özel kanunlar ile korunan ve yetkili
kurum/işletme uhdesindeki alanlarda (havalimanları, üniversite kampüsleri, hastaneler, milli parklar ve benzeri)
verilebilecek e-skuter izni sayısının tespiti,
başvuru süreci ve ilan ile yetki belgesi sahiplerine e-skuter
izni verilmesine ilişkin iş ve işlemler, ilgili kurumlar/işletmeler
tarafından yürütülür.
(5) Bu maddeye göre alınan kararlar; olumlu ise
üçüncü fıkrada belirtilen bilgiler ile birlikte 7 iş günü içerisinde
U-Net’e, olumsuz ise 15 iş günü içerisinde gerekçesiyle birlikte yazılı
olarak İdareye bildirilir.
(6) UKOME/il trafik komisyonları tarafından verilen
paylaşımlı e-skuter izin sayısının, verilebilecek
azami sayıya ulaşmadığı durumlarda, her 6 ayda bir yeniden değerlendirme
yapılarak e-skuter izni talepleri bu maddeye göre
değerlendirilir.
(7) E-skuter izni verilen
yetki belgesi sahipleri, bu maddeye göre e-skuter
izninin düzenlendiği tarihten itibaren en geç 45 gün içerisinde e-skuterlerini sahada bulundurmak zorundadır.
Yetki
belgesi ve e-skuter izin süresi ile yenilenmesi
MADDE 13
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
verilen ve yenilenen yetki belgelerinin süresi 5 yıldır. Ancak süresi
bitmeden yenilenen yetki belgeleri için, yetki belgesinde kalan süre,
yenilenen belgenin geçerlilik süresine ilave edilir.
(2) 12 nci maddeye göre
verilecek e-skuter izin süresi, e-skuter izninin verildiği karar tarihinden itibaren 2 yıldır.
Ancak 2 yılın sonunda yeni başvuru olmaması durumunda ve 24 üncü maddenin
ikinci fıkrasında belirlenen harcın ödenmesi kaydıyla, bu fıkrayla
belirlenmiş süre başka bir işleme gerek kalmaksızın izni veren merci
tarafından 1 yıl daha uzatılabilir.
(3) Mevsimsel veya dönemsel nüfus değişikliklerinin
olduğu yerlerde ilgili merciler tarafından 2 yıldan daha kısa süreyi
kapsayan e-skuter izni verilebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bölünme, Birleşme, Tür Değişikliği ve Hizmet
Sözleşmesi
Bölünme,
birleşme ve tür değişikliği
MADDE 14
– (1) Tüzel kişiliklerin,
bölünmeleri, birleşmeleri ve tür değiştirmeleri halinde aşağıdaki kurallar
uygulanır:
a) Yetki belgesi verilmiş bir tüzel kişiliğin 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa
uygun olarak bölünmesi halinde; tüzel kişiliğe verilmiş yetki belgesi, yeni
ortaya çıkan tüzel kişiliklerden sadece birine verilebilir. Bunun için,
bölünme sonucunda ortaya çıkan tüzel kişiliklerin, yetki belgesinin
verileceği tüzel kişilik lehine noter onaylı muvafakatname
vermeleri şarttır. Bu bentle ilgili İdare tarafından ayrıca düzenleme
yapılabilir.
b) Yetki belgesi verilmiş veya verilmemiş bir tüzel
kişiliğin 6102 sayılı Kanuna uygun olarak aktif ve pasifiyle bir başka
yetki belgesi sahibi tüzel kişiyle birleşmesi halinde; bu birleşmeye göre birleşilen tüzel kişilik adına yetki belgesi yeniden
verilir.
c) Yetki belgesi verilmiş bir tüzel kişiliğin 6102
sayılı Kanuna uygun olarak tür değiştirmesi halinde; yetki belgesi, yeni
ortaya çıkan tüzel kişiliğe verilir.
(2) Bu maddeye göre yapılan/yapılacak işlemler
için;
a) Bu Yönetmelikle belirlenmiş tüm şartların
sağlanmış olması,
b) Bu Yönetmeliğe göre yetki belgesinin
faaliyetinin durdurulmamış olması,
şarttır.
(3) Bu maddeye göre verilecek yetki belgeleri
kapsamında daha önce izin alınmış e-skuterler
için 24 üncü maddenin ikinci fıkrasına göre ayrıca harç alınmaz.
Hizmet
sözleşmesi
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlerle ilgili yetki belgesi sahipleri ile hizmetten yararlananlar
arasında sözleşme yapılması zorunludur.
(2) Yapılacak sözleşmenin elektronik olarak
yapılması ve onaylanması mümkündür.
(3) Bu madde kapsamında yapılacak
sözleşmede, yetki belgesi sahibinin adı/unvanı, yetki belgesi numarası,
adresi, vergi kimlik numarası (gerçek kişilerde T.C. kimlik numarası),
hizmetten yararlanan tarafın adı, soyadı, cinsiyeti, Türk vatandaşı ise
T.C. kimlik numarası, Türk vatandaşı değilse uyruğu, pasaport numarası veya
varsa yabancı kimlik numarası ile hizmetten yararlanma bedelinin bulunması
şarttır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sorumluluk, Yükümlülük ve Haklar
Yetki
belgesi verilenlerin yükümlülükleri
MADDE 16
– (1) Yetki belgesi sahipleri,
sadece izin aldıkları belediye/bölge sınırları içerisinde faaliyette bulunabilirler.
E-skuterlerin izin alınmayan bir belediye/bölge
sınırları içerisinde kullanılması durumunda, söz konusu e-skuterlerin 48 saat içerisinde izin alınan
belediye/bölge sınırları içerisine getirilmesi zorunludur.
(2) Yetki belgesi sahipleri, yapacakları
faaliyetlerle ilgili olarak, e-skuterlerin
seri/plaka/id numaraları ve konum bilgileri ile
15 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen bilgileri, verilen hizmetin
bitişine kadar U-Net’e işlemek/iletmek zorundadırlar.
(3) Yetki belgesi sahipleri, firmalarında meydana
gelen unvan, adres ve sermaye şartını kaybedecek şekildeki sermaye
azaltışlarını, değişikliğin meydana geldiği tarihten itibaren doksan takvim
günü içinde İdareye elektronik olarak bildirmekle yükümlüdürler.
(4) Yetki belgesi sahipleri, 24/4/1930
tarihli ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununda ön görülen tedbirler,
kaideler ve yasaklamalara uygun olarak faaliyette bulunmaktan
sorumludurlar. Bu fıkraya aykırılığın tespiti halinde, bu durum ilgili
mercilere iletilir.
(5) Yetki belgesi sahipleri, çevreyi ve insan sağlığını
koruma, çevre kirliliğini önleme amacıyla yürürlüğe konulan mevzuat
hükümlerini bilmek ve faaliyetlerini bunlara uygun olarak yürütmekten
sorumludurlar.
(6) Yetki belgesi sahiplerinin, hizmet alanlara ait
bilgilerin gizliliği ve güvenliğine ilişkin; her türlü bilgiyi açığa
vurmaları, üçüncü kişilere bilgi vermeleri veya herhangi birinin bunları
yapmasına neden olmaları yasaktır. Bu fıkraya aykırılığın tespiti halinde, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin
Korunması Kanunu hükümleri çerçevesinde ilgili mercilere bilgilendirme
yapılır.
(7) Yetki belgesi sahipleri, hizmetten
yararlananlara hizmetleriyle ilgili çevrimiçi (mobil/internet) eğitim vermek
ve bu eğitimin tamamlanıp tamamlanmadığını kontrol etmekle yükümlüdürler.
(8) Yetki belgesi sahipleri, e-skuterin
kullanımı sırasında kask, dizlik, reflektörlü ceket gibi koruyucu ve görünürlüğü
artırıcı ekipmanların giyilmesi konusunda
hizmetten yararlananları bilgilendirmekle yükümlüdürler.
(9) Yetki belgesi sahipleri, 15 yaşını bitirmemiş
olanlara hizmet veremez.
(10) Yetki belgesi sahipleri, UKOME/il veya ilçe
trafik komisyonu tarafından belirlenen hız sınırları çerçevesinde e-skuterlerini kullandırırlar. Girilmesi yasak bölgeler
ve hız limitleri için coğrafi çitleme uygulanır ve coğrafi çitleme verileri
U-Net üzerinden İdare ile paylaşılır.
(11) Yetki belgesi sahipleri, faaliyet
gösterdikleri il için aldıkları toplam e-skuter
izin sayısını aşmamak kaydıyla, faaliyet gösterdikleri ilçede/bölgede izni
aldıkları toplam e-skuter sayısının %70’inden az
(Kasım-Şubat döneminde %40 olarak uygulanır) %130’undan fazla e-skuter bulunduramazlar. Bu uygulamada e-skuter sayısı kontrolü için 00:00-23:59
saatleri esas alınarak bir tam günlük izleme yapılır.
(12) Yetki belgesi sahipleri, kullanıcılarına 7 gün
24 saat esasına göre hizmet verebilecek kapasitede bir çağrı merkezi veya
aynı amaçla hizmet edecek mobil uygulama bulundurmakla yükümlüdürler.
(13) Yetki belgesi sahipleri, kamu nizamını
bozacak, özel mülkiyeti ihlal edecek ve yayalar, engelliler ve hareket
kısıtlılığı olan kişilerin güvenli ve bağımsız hareketlerini, araç ve yaya
trafiğini engelleyecek şekilde park edilen e-skuterlerini
iki saat içerisinde toplamakla yükümlüdürler.
(14) Yetki belgesi sahipleri, hizmet verecekleri e-skuterlerin en az % 30’u için, e-skuterlerin
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yayımlanacak tebliğ ile
belirlenecek yerlilik esaslarına uygunluğunu gösteren TSE Uygunluk Belgesi
almakla yükümlüdürler.
(15) Yetki belgesi sahipleri, unvan veya varsa kısa
unvanlarını ve seri, plaka veya id numaralarından
birini izni aldıkları e-skuterlerin en az bir
yerine görülebilecek şekilde yazdırmak zorundadırlar.
(16) Yetki belgesi sahipleri, e-skuterlerle
ilgili hizmetten yararlananların yapmış oldukları trafik kural ihlallerinin
2918 sayılı Kanun kapsamında işlem yapılacağını kullanıcılara bildirmekle
yükümlüdürler.
(17) Yetki belgesi sahipleri, kullandıracakları e-skuterleri 5 inci maddenin ikinci fıkrasına uygun
olarak teçhiz etmek zorundadırlar.
(18) Yetki belgesi sahipleri, faaliyetleriyle
ilgili olarak İdarece yayımlanan düzenleyici işlemlere uymakla yükümlüdürler.
Hizmetten
yararlananların hakları
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
paylaşımlı e-skuter hizmetinden yararlananların, 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkında Kanun hükümlerinden doğan hakları saklıdır.
(2) Yetki belgesi verilenler, hizmetten
yararlananlara kusursuz hizmet vermek zorundadırlar. Kusursuz hizmet,
hizmetten yararlananların hakkıdır.
ALTINCI BÖLÜM
İstatistik ve Bilgi Paylaşımı
İstatistik
MADDE 18
– (1) İdare tarafından, bu
Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerin genel seyrinin tespiti ve politika
oluşturulması bakımından bu faaliyetlere ilişkin güvenilir verilere dayalı
istatistikler oluşturulur.
(2) İdare oluşturduğu istatistikleri gerektiğinde
yayımlar.
Bilgi
paylaşımı
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetler, bu faaliyetleri yürüten gerçek ve tüzel kişiler ile kullanılan
e-skuterlere ait İdare tarafından elektronik
ortamda tutulan verilerin ilgili kamu idareleriyle; ilgili kamu
idarelerince elektronik ortamda tutulan verilerin de ihtiyaç halinde İdare
ile paylaşımı esastır.
(2) Talep edilmesi halinde; birinci fıkraya göre
İdare tarafından elektronik ortamda tutulan veriler, tâbi olduğu usul ve
esaslar ilgili Bakanlıklarca yayımlanan yönetmeliklerle belirlenen ve
ilgili kamu idarelerinin denetimine tabi kuruluşlarla; bu kuruluşlarca
elektronik ortamda tutulan veriler de İdare ile paylaşılır.
(3) Elektronik ortamda paylaşılan verilerin
gizliliğinin korunmasından veriyi alan taraf sorumludur. Bilgi paylaşımına
ilişkin usul ve esaslar yapılacak protokollerle belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Tutanaklar
Denetim
MADDE 20
– (1) Yetki belgesi verilenlerin bu
Yönetmelik kapsamında yer alan faaliyetleri İdarenin denetimine tâbidir.
(2) İdare yapacağı denetimleri; doğrudan
yapabileceği gibi, Kararnamenin 28 inci maddesinin birinci fıkrasının
verdiği yetkiye dayanarak bu Yönetmeliğin 21 inci maddesinde belirtilen
personel eliyle de yapabilir.
(3) İdare ve yetkili diğer kurum ve kuruluşlar,
denetim faaliyetleri sırasında iş birliği içerisinde ve koordineli olarak
görev yapar.
(4) Yetki belgesi sahiplerinin, denetim yapmakla
görevli/yetkili olanlar tarafından istenilen belgeleri vermesi zorunludur.
(5) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak denetimlere
ilişkin usul ve esaslar ayrıca belirlenir.
(6) Denetimle ilgili diğer mevzuat hükümleri
saklıdır.
Denetimle
görevli ve yetkili kuruluşlar
MADDE 21
– (1) Paylaşımlı e-skuter işletmeciliği faaliyeti yapanlar ile bu
faaliyetlerden yararlananlar ve bu faaliyetlerde kullanılan her türlü e-skuterlerle ilgili olarak, İdare ile belediye denetim
birimleri, bu Yönetmeliğin kendilerine yüklediği görev ve yetkileri
doğrudan yerine getirir ve kullanırlar.
(2) Denetimle görevli ve yetkili kılınanlar,
Kararname ile bu Yönetmelik esaslarına göre denetim görevlerini yerine
getirmek ve denetimler sırasında tespit ettikleri kusurlar için tutanak
düzenlemekle yükümlüdürler.
(3) E-skuterlerin 2918 sayılı
Kanun kapsamına giren alanlarda mevzuatta belirtilen kurallara, şartlara,
hak ve yükümlülüklere uygun olarak kullanımı hususundaki denetimler Emniyet
Genel Müdürlüğü ve Jandarma Genel Komutanlığı kolluk personelince yerine
getirilir.
İdari
yaptırımlar
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin
ihlali durumunda, Kararnamenin 28 inci maddesinin birinci fıkrasına göre
aşağıdaki idari para cezaları uygulanır. Buna göre;
a) 6 ncı maddenin üçüncü
fıkrasına, 10 uncu maddenin birinci fıkrasına veya 16 ncı
maddenin on dördüncü fıkrasına aykırı davrananlara on bin Türk Lirası
(10.000 TL),
b) 6 ncı maddenin
birinci, ikinci, beşinci veya altıncı fıkralarına, 15 inci maddenin birinci
fıkrasına, 16 ncı maddenin birinci, ikinci,
üçüncü, yedinci, sekizinci, dokuzuncu, onuncu, on üçüncü, on beşinci, on
altıncı, on yedinci veya on sekizinci fıkralarına aykırı davrananlara bin
Türk Lirası (1.000 TL),
c) 16 ncı maddenin on
birinci fıkrasına aykırı davrananlara, ilk aykırılıkta bin Türk Lirası
(1.000 TL), ikinci aykırılıkta on bin Türk Lirası (10.000 TL), üçüncü
aykırılıkta elli bin Türk Lirası (50.000 TL),
ç) 16 ncı maddenin on
ikinci fıkrasına aykırı davrananlara beş bin Türk Lirası (5.000 TL),
idari para cezası uygulanır. Ayrıca, bu fıkranın (c)
bendine göre üçüncü aykırılık nedeniyle idari para cezası verilenlerin
yetki belgesi kapsamındaki faaliyetleri 6 ay süreyle geçici olarak
durdurulur.
(2) Bu Yönetmelikte belirtilen kusurları işleyenler
hakkında, 21 inci maddede belirtilen görevliler tarafından idari para
cezası düzenlenir.
(3) Birden fazla kusurun bir arada işlenmesi
halinde her kabahat için ayrı idari para cezası karar tutanağı düzenlenir.
(4) E-skuter ile
ihlallerde bulunulması halinde, her bir e-skuter
için ayrı ayrı idari para cezası uygulanır.
(5) İdari para cezalarına ilişkin diğer hususlarda
ilgili mevzuat hükümleri esas alınır.
(6) Bu maddeye göre düzenlenecek tutanaklar,
elektronik olarak da düzenlenebilir. Elektronik olarak düzenlenecek
tutanaklara ilişkin hususlar, İdare tarafından düzenlenir.
Geçici
durdurma ve iptal
MADDE 23
– (1) Bu Yönetmeliğe göre
yapılacak geçici durdurma ve iptal işlemleri, geçici durdurma işleminin
ilgili yetki belgesi sahibine bildirim tarihini takip eden otuzuncu günde
yürürlüğe girer. Bu durum, işlem tesis edilen yetki belgesi kapsamında e-skuter izni veren mercie bildirilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Ücretler ve Yeniden Değerleme Oranı
Ücretler
MADDE 24
– (1) İdare tarafından verilecek
yetki belgesi için 10.000 TL ücret alınır. Bu ücret, İdarenin döner sermaye
işletmesinin ilgili hesaplarına yatırılır.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında yetki belgesi almış
firmalardan faaliyetlerinde kullandıracakları e-skuterler
için işgal harcı 2464 sayılı Kanunun 56 ncı
maddesinde belirtildiği şekilde, ilgili belediyeye ödenir. Yetki belgesi
almış firmalardan bu fıkrada belirtilen harçların konusunu oluşturan
hususlarda ayrıca ücret alınamaz.
(3) Yetki belgesi için ödenmiş olan ücretler iade
edilmez.
Yeniden
değerleme oranı
MADDE 25
– (1) 24 üncü maddenin birinci
fıkrası ile belirlenen ücretler her yıl, bir önceki yıla ilişkin olarak 213
sayılı Kanun uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında,
takvim yılı başından geçerli olmak üzere artırılarak uygulanır. Bu
Yönetmelik kapsamındaki idari para cezaları ise 30/3/2005
tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 17 nci
maddesinin yedinci fıkrası hükümlerine göre yeniden değerlemeye tabi
tutulur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Alt
düzenleyici işlemler
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanması amacıyla alt düzenleyici işlemler yapılabilir.
Sürelerin
başlangıcı, bitişi ve nüfus sayıları
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmeliğe göre
düzenlenen belgelerde belirtilen geçerlilik tarihleri hariç diğer süreler,
işlem tarihini izleyen günden itibaren işlemeye başlar. Tatil günleri
sürelere dahildir. Sürenin son gününün tatil
gününe rastlaması halinde, süre tatil gününü izleyen ilk iş günü mesai
bitimine kadar uzar.
(2) Bu Yönetmelikte belirtilen ve belli bir süre
içinde tekrarı halinde idari yaptırım gerektiren fiiller için söz konusu
sürenin belirlenmesinde başlangıç tarihi olarak ilk fiilin işlendiği tarih
esas alınır.
(3) Bu Yönetmelikle belirlenen nüfus sayılarında,
Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yayımlanan yıl sonu
nüfus sayıları esas alınır.
Bildirim
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmeliğe göre idari
para cezaları, geçici durdurma ve iptallere ilişkin bildirimler, 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununa ve
ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre yapılır.
Paylaşımlı
e-skuter izni
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren 60 gün içerisinde 12 nci
maddenin birinci fıkrası gereği ilgili kurumların karar alması zorunludur.
Yerlilik
oranı
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 16 ncı maddenin on dördüncü fıkrası, 31/12/2024
tarihine kadar uygulanmaz.
Kalite belgesi
zorunluluğu
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) 1/1/2022
tarihinden önce yapılan yetki belgesi başvurularında, 8 inci maddenin birinci
fıkrasının (d) bendinde belirtilen belgelere ilişkin başvuru yapılmış
olması ve başvuruya ilişkin belgelerin sunulması kaydıyla söz konusu
belgelerin ibraz edilmesi zorunlu değildir.
Muafiyet
GEÇİCİ
MADDE 4 – (1) Özel kanunlar ile
korunan ve yetkili kurum/işletme uhdesindeki alanlar hariç olmak üzere, bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce paylaşımlı e-skuter işletmeciliği yapan gerçek veya tüzel kişiler, 31/7/2021 tarihine kadar bu Yönetmelik hükümlerinden
muaftır. Ancak bu Yönetmelik kapsamında e-skuter
izinleri düzenlenen ilçeler/bölgeler için muafiyetler iptal edilir.
Yürürlük
MADDE 29
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulaştırma ve Altyapı, Çevre ve Şehircilik ile İçişleri Bakanları birlikte
yürütür.
|