Türk Patent ve Marka Kurumundan:
PATENT
VEKİLLİĞİ VE MARKA VEKİLLİĞİ SINAV,
SİCİL VE DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, patent
vekilliği ve marka vekilliği sınav işlemleri ile patent vekillerinin ve
marka vekillerinin sicil işlemleri, meslek kuralları ve disiplin
uygulamalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, patent vekilliği veya marka
vekilliği sınavlarına başvuranlarla gerçek kişi patent vekilleri ve marka
vekilleri ile tüzel kişi patent vekillerini ve marka vekillerini kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 6/11/2003
tarihli ve 5000 sayılı Patent ve Marka Vekilliği ile Bazı Düzenlemeler
Hakkında Kanunun 30 uncu ve 30/A maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday: Patent vekilliği ve/veya marka vekilliği
sınavına başvuran gerçek kişileri,
b) Disiplin Kurulu: Patent Vekilleri ve Marka
Vekilleri Disiplin Kurulunu,
c) Kanun: 6/11/2003 tarihli ve 5000 sayılı Patent
ve Marka Vekilliği ile Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanunu,
ç) Kurum: Türk Patent ve Marka Kurumunu,
d) Marka vekili: Marka, coğrafi işaret ve
geleneksel ürün adları, tasarım konularında danışmanlık yapma ve bu
konularda Kurum nezdinde başvuru sahipleri adına işlem yapma yetkisinde
olan gerçek veya tüzel kişileri,
e) Patent vekili: Patent, faydalı model, tasarım,
entegre devre topoğrafyaları konularında danışmanlık yapma ve bu konularda
Kurum nezdinde başvuru sahipleri adına işlem yapma yetkisinde olan gerçek
veya tüzel kişileri,
f) Sınav: Patent vekilliği yeterlik sınavlarını
ve/veya marka vekilliği yeterlik sınavlarını,
g) Sicil: Kurum tarafından, patent vekilleri ve
marka vekilleri için ayrı ayrı tutulan Patent Vekilleri Sicilini ve Marka
Vekilleri Sicilini,
ğ) Vekil: Gerçek kişi veya tüzel kişi patent
vekilini veya marka vekilini,
h) Yönetim Kurulu: Türk Patent ve Marka Kurumu
Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Vekilliğe Kabul Şartları, Tüzel Kişi Vekiller
Patent
vekilliği veya marka vekilliğine kabul şartları
MADDE 4 –
(1) Gerçek kişilerin patent vekili
veya marka vekili olabilmesi için aşağıdaki şartları taşıması gerekir:
a) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmak.
b) Fiil ehliyetine sahip bulunmak.
c) En az dört yıllık lisans eğitimi veren
yükseköğretim kurumlarının veya bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul
edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarının birinden mezun olmak.
ç) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile kasten
işlenen bir suçtan dolayı beş yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya
da affa uğramış olsa bile Devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal
düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikap, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli
iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan
kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından
mahkum olmamak.
d) Türkiye’de yerleşim yeri sahibi olmak.
e) Sınavda başarılı olmak.
f) Sicile kayıt olmak.
Tüzel
kişi vekiller
MADDE 5 –
(1) Tüzel kişi patent vekilinin
veya marka vekilinin, Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre limited veya
anonim şirket şeklinde kurulması, işletme konusunun patent vekilliği veya
marka vekilliği faaliyetini kapsaması zorunludur.
(2) Tüzel kişi vekillerin, patent vekili veya marka
vekili gerçek kişiler tarafından temsil edilmesi zorunludur.
(3) Gerçek kişi vekil, vekillik yetkisini ancak
kendi adına veya Sicile kayıtlı tek bir tüzel kişi vekili temsilen
kullanabilir. Vekillik yetkisini tüzel kişi vekili temsilen kullananlar,
gerçek kişi vekil olarak vekillik yapamaz. Gerçek kişi vekil, kişisel cezai
sorumluluğu saklı kalmak şartıyla temsil ettiği tüzel kişi vekille birlikte
vekalet verene karşı müteselsilen sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sınava İlişkin Usul ve Esaslar
Sınav,
sınavın ilanı ve başvuru şartları
MADDE 6 –
(1) Sınav; iki yılda bir, patent
vekilliği ve marka vekilliği için ayrı ayrı yapılır.
(2) Sınav, genel yeterlik sınavı ve mesleki
yeterlik sınavı olmak üzere iki aşamadan oluşur.
(3) Sınav, Kurum tarafından yapılabileceği gibi,
Yönetim Kurulu sınavın başka kurum, kuruluş veya üniversite tarafından
yapılmasına da karar verebilir.
(4) 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a), (b),
(c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen şartları taşıyan gerçek kişiler
sınava başvurabilir.
(5) Sınavın birinci aşaması olan genel yeterlik
sınavından en az altmış gün önce Kurumun internet sitesinde; başvuru
şartları, başvuruda istenecek belgeler, başvuru yeri, başvuru yöntemi,
sınav başvuru ücreti, son başvuru tarihi, sınavın tarihi, şekli, sınav
konuları ve ağırlık puanları ilan edilir. Sınav yeri, sınav tarihinden en
az yedi gün önce ilan edilir.
(6) Genel yeterlik sınavında başarılı olan adaylar
sınavın ikinci aşaması olan mesleki yeterlik sınavına girmeye hak
kazanırlar. Mesleki yeterlik sınavına girmeye hak kazanan adayların
listesi, sınavın tarihi, şekli ve sınav konuları sınav tarihinden en az
onbeş gün önce Kurumun internet sitesinde ilan edilir.
Sınav
başvurusunda istenecek bilgi ve belgeler
MADDE 7 –
(1) Sınava başvuracak adaylar;
a) Girilmek istenen sınavı ve tebligat adresini
belirtir beyanı,
b) T.C. Kimlik Numarası beyanını,
c) Sabıka kaydına ilişkin beyanı,
ç) Öğrenim durumuna ilişkin beyanı,
d) Biyometrik fotoğrafını,
e) Sınav başvuru ücretinin ödendiğine ilişkin
bilgiyi,
son başvuru tarihine kadar sınav ilanında
belirtilen internet sitesine girmek ve/veya yüklemek zorundadır.
Sınav
komisyonlarının oluşumu
MADDE 8 –
(1) Sınav Koordinasyon Komisyonu,
Kurum Başkanı tarafından görevlendirilen en az üç üyeden oluşur. Sınav
Koordinasyon Komisyonu, sınav süreciyle ilgili tüm sekretarya
faaliyetlerini yürütür.
(2) Sınav Yürütme Komisyonu, Kurum Başkanı
tarafından görevlendirilen, marka vekilliği yeterlik sınavları ve patent
vekilliği yeterlik sınavları için ayrı ayrı olmak üzere bir başkan ve en az
dört üyeden oluşur. Sınav Yürütme Komisyonları için aynı sayıda yedek üye
belirlenir. Sınav Yürütme Komisyonları sınav sorularını ve cevap anahtarlarını
hazırlar, sorulara ve sınav sonuçlarına yapılan itirazları karara bağlar.
Genel
yeterlik sınavının şekli, konuları ve değerlendirilmesi
MADDE 9 –
(1) Genel yeterlik sınavı çoktan
seçmeli test olarak yapılır.
(2) Sınav, aşağıda belirtilen konuları ve ağırlık
puanlarını içerir:
a) Sınai mülkiyet ile ilgili ulusal ve uluslararası
mevzuat ve uygulamaların sınav içindeki ağırlığı %80’dir.
b) Medeni Hukukun başlangıç hükümleri ve kişiler
hukuku hükümlerinden, Borçlar Hukukunun vekâlet sözleşmesi hükümlerinden,
Ticari İşletme Hukukunun tacir, ticaret sicili, ticaret unvanı ve işletme
adı, haksız rekabet hükümlerinden oluşan soruların sınav içindeki ağırlığı
%20’dir.
(3) Sınav, yüz tam puan üzerinden değerlendirilir
ve en az yetmiş puan alan aday sınavda başarılı kabul edilir.
Genel
yeterlik sınavı sorularının ilanı ve sorulara itiraz
MADDE 10
– (1) Genel yeterlik sınavı
soruları, sınav tarihinden itibaren en geç on gün içerisinde Kurumun
internet sitesinde ilan edilir.
(2) Sorularda hata bulunduğunu iddia eden aday,
itirazını gerekçeleriyle birlikte soruların ilan edildiği tarihten itibaren
en geç yedi gün içinde Kuruma iletir.
(3) Sınav sorularına yapılan itirazlar, sorulara
itiraz süresinin bitiminden itibaren en geç onbeş gün içerisinde
incelenerek karara bağlanır ve Kurumun internet sitesinde ilan edilir.
Gerekçesiz ya da süresi içerisinde yapılmayan itirazlar değerlendirilmez.
(4) Soru iptali halinde, iptal edilen sorunun
sınava katılan bütün adaylar tarafından doğru cevaplandığı kabul edilir.
Genel
yeterlik sınavı sonuçlarının ilanı ve sonuçlara itiraz
MADDE 11
– (1) Genel yeterlik sınavı
sonuçları, 10 uncu maddede belirtilen sürelerin bitiminden itibaren en geç
onbeş gün içinde Kurumun internet sitesinde ilan edilir.
(2) Sınavda başarısız kabul edilen aday, sınav
sonuçlarının ilan edildiği tarihten itibaren en geç yedi gün içinde
itirazını Kuruma iletir. Bu aşamada sınav sorularına yapılan itirazlar
dikkate alınmaz.
(3) Sınav sonuçlarına yapılan itirazlar, itiraz
süresinin bitiminden itibaren en geç onbeş gün içerisinde sonuçlandırılır
ve adaya yazılı olarak bildirilir.
Mesleki
yeterlik sınavının şekli, konuları ve değerlendirilmesi
MADDE 12
– (1) Mesleki yeterlik sınavı
yazılı olarak yapılır.
(2) Sınav, aşağıda belirtilen konuları içerir:
a) Marka vekilliği için; marka, coğrafi işaret ve
geleneksel ürün adı, tasarımla ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve
uygulamalar.
b) Patent vekilliği için; patent, faydalı model,
entegre devre topoğrafyaları ve tasarımla ilgili ulusal ve uluslararası
mevzuat ve uygulamalar.
(3) Sınav, yüz tam puan üzerinden değerlendirilir
ve en az yetmiş puan alan aday sınavda başarılı kabul edilir.
Mesleki
yeterlik sınavı sonuçlarının ilanı ve sonuçlara itiraz
MADDE 13
– (1) Mesleki yeterlik sınavı
sonuçları, sınav tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde Kurumun
internet sitesinde ilan edilir.
(2) Sınavda başarısız kabul edilen aday, sınav
sonuçlarının ilan edildiği tarihten itibaren en geç on gün içinde itirazını
Kuruma iletir.
(3) Sınav sonuçlarına yapılan itirazlar, itiraz
süresinin bitiminden itibaren en geç otuz gün içerisinde sonuçlandırılır ve
adaya yazılı olarak bildirilir.
(4) Genel yeterlik sınavında başarılı olup da
mesleki yeterlik sınavında başarısız olan aday bir sonraki dönemde
yapılacak olan ilk sınavda mesleki yeterlik sınavına doğrudan katılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sicil
Sicile
kayıt
MADDE 14
– (1) Mesleki yeterlik sınavında
başarılı olanların vekillik yapabilmeleri için Sicile kayıt olmaları
zorunludur.
(2) Sicile kayıt olmak için aşağıda belirtilen
bilgi ve belgelerle birlikte, Kurumun elektronik başvuru sistemi üzerinden
başvuru yapılır:
a) En az dört yıllık lisans eğitimi veren
yükseköğretim kurumlarının veya bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul
edilen yurt dışındaki yükseköğretim kurumlarının birinden mezun olunduğuna
dair diploma veya belge.
b) Sabıka kaydına ilişkin beyan.
c) Tebligat adresine ilişkin beyan.
ç) Sicil kayıt ücretinin ödendiğine ilişkin bilgi.
d) Yönetim Kurulu tarafından belirlenen miktarda
mesleki sorumluluk sigortası yaptırıldığını gösterir poliçe.
e) Tüzel kişi vekiller için şirket konusunun patent
vekilliği ve/veya marka vekilliği faaliyetlerini de kapsadığını gösterir
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin tarih ve sayısı.
f) Tüzel kişi çalışanı olan vekilin, tüzel kişiliği
Kurum nezdinde temsile yetkili olduğunu gösterir yetkili organ kararı.
g) Gerçek kişi vekiller için bağlı olunan vergi
dairesinden Kuruma ibraz tarihinden en fazla üç ay önce alınmış, konusunun
patent vekilliği ve/veya marka vekilliği faaliyetlerini de içerdiğini
gösteren belge.
(3) Sicile kayıt edilen vekillere patent ve/veya marka
vekilliği yapmaya hak kazandığını gösterir belge bir defaya mahsus olmak
üzere ücretsiz verilir. Belgenin tekrar talep edilmesi halinde ilgili
mevzuatta belirlenen ücretin ödenmesi gerekir.
(4) Sicile kayıt tarihi, ikinci fıkrada belirtilen
belgelerin Kuruma eksiksiz olarak verildiği tarih olup, mesleki sorumluluk
sigortası poliçesinin bitiş tarihi itibarıyla Sicil kaydı sona erer.
(5) Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu tespit
edilenlerin sınavları geçersiz sayılır, Sicile kayıtları yapılmaz ve bu
kişiler hiçbir hak talep edemezler. 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa tabi çalışanların Sicile kaydı yapılmaz.
(6) Vekilin, Sicile kayıt edilen bilgilerinde
meydana gelen her türlü değişikliği Kuruma bildirmesi zorunludur.
Sicil
yenileme
MADDE 15
– (1) Sicil kaydı, mesleki
sorumluluk sigorta poliçesinin bitiş tarihi dikkate alınarak her yıl yenilenir.
(2) Sicil kaydının yenilenmesi için Kurumun
elektronik başvuru sistemi üzerinden aşağıda belirtilen bilgi ve belgelerle
birlikte Kuruma başvuru yapılır:
a) Sicil yenileme ücretinin ödendiğine ilişkin
bilgi.
b) Yönetim Kurulu tarafından belirlenen miktarda
mesleki sorumluluk sigortası yaptırıldığını gösterir poliçe.
c) 14 üncü maddenin ikinci fıkrasının (b), (c),
(f), ve (g) bentlerinde sayılan bilgi ve belgelerin içeriğinde herhangi bir
değişiklik var ise bu bilgi ve belgeler, aksi takdirde değişiklik
olmadığına dair beyan.
(3) Sicil kaydını mesleki sorumluluk sigorta
poliçesinin bitiş tarihi itibarıyla yenilemeyen vekilin, vekillik hak ve
yetkileri Sicil kaydı yenilenene kadar askıya alınır.
Adres,
unvan ve tür değişikliği
MADDE 16
– (1) Adres değişikliği, Kurumun
elektronik başvuru sistemi üzerinden vekilin beyanı üzerine
gerçekleştirilir.
(2) Unvan ve tür değişikliğinin Sicile kaydı için
Kurumun elektronik başvuru sistemi üzerinden başvuru yapılır. Gerektiğinde
Kurum unvan veya tür değişikliğini gösterir Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesinin tarih ve sayısını talep edebilir.
Sicilden
silinme ve yeniden kayıt hakkı
MADDE 17
– (1) Sicile kayıt edilmiş olan
bir vekilin Sicile kayıt için aranan şartlara sahip olmadığının sonradan
tespit edilmesi, vekilin yazılı talebi veya vekile Kanunun 30/A maddesinin
ikinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen cezanın uygulanması halinde
vekilin kaydı Sicilden silinir.
(2) Sicilden silinmeyi gerektiren hallerin sona
erdiğini ispat eden vekil, Sicile yeniden kayıt hakkı kazanır.
(3) Sicile yeniden kayıt olma talebinde bulunan
vekil, 14 üncü maddenin ikinci fıkrasında sayılan bilgi ve belgelerle
birlikte Kuruma başvuru yapar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Disiplin Hükümleri
Genel
ilkeler
MADDE 18
– (1) Vekiller, mesleğin
itibarının korunması, mesleki dayanışmanın sağlanması ve iş sahiplerinin
vekillik mesleğine olan güveninin temini için vekillik meslek kuralları
çerçevesinde hareket ederler.
(2) Vekilin meslek kurallarını bildiği kabul edilir.
Hiçbir vekil, vekillik meslek kuralları hakkında bilgisi olmadığını mazeret
olarak ileri süremez ve meslek kurallarının ihlalini müvekkilden aldığı
talimatlara atıfta bulunarak haklı gösteremez.
(3) Vekil, yanında çalışanların da 19 uncu maddenin
birinci fıkrasında sayılan meslek kurallarına uyması konusunda gerekli
tedbirleri almak zorundadır. Bu konuda gerekli tedbirlerin alınmaması
vekilin meslek kurallarını ihlali olarak kabul edilir.
Vekillik
meslek kuralları
MADDE 19
– (1) Vekillik meslek kuralları
aşağıda sayılmıştır:
a) Vekil, mesleğin itibarını zedeleyecek her türlü
tutum ve davranıştan kaçınmak zorunda olup görevini kötüye kullanamaz.
b) Vekil, müvekkillerinin çıkarları doğrultusunda,
kendi kişisel duygularını ya da çıkarlarını gözetmeksizin objektif bir
şekilde davranmak zorundadır.
c) Vekil, zamanının ve yeteneklerinin yetmediğini
baştan bildiği bir işi kabul edemez.
ç) Vekil, herhangi bir talep olmaksızın salt
kendine iş sağlamak amacıyla muhtemel müvekkillere saldırgan bir pazarlama
yöntemiyle yaklaşamaz.
d) Vekil; işyerinde, yazışmalarda ve tanıtım
araçlarında ya da başka herhangi bir yerde kamuyu yanıltacak bilgilere yer
veremez.
e) Özel mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla
vekil; gerçek ve tarafsız olması, dürüstlük ile meslek sırrına uygunluk
gibi temel ilkelere uyumlu olması koşuluyla genel olarak reklam yapma
hakkına sahiptir. Ancak müvekkilinin açıkça izni olmaksızın kimliğini
açıklamak, kurum ve kuruluşların adını veya logosunu yanıltıcı biçimde
kullanmak, müvekkilinin talimatı dışında sınai mülkiyet haklarının alım
satımını veya pazarlığını yapmak, meslektaşlarıyla haksız rekabete yol
açacak şekilde, internet kullanıcılarını kendi sitesine veya kendi
sitesinden bir başka siteye yönlendirecek internet kısa yollarını kullanmak
reklam hakkının kapsamı dışındadır.
f) Vekil, mevzuatın öngördüğü veya müvekkilinin
bilmesi gereken konularda müvekkilini zamanında, tam ve doğru bir şekilde
bilgilendirmek zorundadır.
g) Vekil, geçici bir süre için dahi olsa mesleğini
ifa edemez hale geldiği takdirde veya verdiği hizmetleri geri çekmek
istemesi halinde müvekkillerini derhal bilgilendirmek ve müvekkillerinin
çıkarlarını koruyacak şekilde önlemler almak zorundadır.
ğ) Vekil, gerek kendisine tevdi edilen görevleri
gerekse başka şekilde öğrenmiş olduğu müvekkile ilişkin bilgileri
açıklamamakla ve sır saklamakla yükümlüdür. Vekilin bu sorumluluğu vekâlet
ilişkisi sona erdikten sonra da devam eder. Vekilin bu sorumluluğu,
müvekkiline karşı olduğu gibi temsil etmediği halde kendisine bilgi vermiş
olan kişilere karşı da bulunmaktadır.
h) Vekil, Kurumun yapacağı hizmetler karşılığında
alacağı ücretlere ve harçlara ilaveten kendi hizmeti karşılığı dışında
müvekkilinden herhangi bir ücret talep edemez.
ı) Vekil, müvekkiline yüklendiği iş ile ilgili
görüşünü açıklayabilir. Ancak iş veya işlemin sonucuna yönelik hiçbir
taahhütte bulunamaz.
i) Vekil, her türlü iş ilişkisinde meslek
dayanışmasına ve onuruna uymayan davranışlardan kaçınmak zorundadır.
j) Hiçbir vekil, bir meslektaşı hakkında küçük
düşürücü nitelikte açıklama yapamaz.
k) Hiçbir vekil, bir meslektaşının mesleki tutum ve
davranışları hakkındaki düşüncesini kamuoyuna açıklayamaz. Bu konudaki
şikâyetlerin mercii yalnız Kurumdur.
l) Vekil, hâlihazırda başka bir vekil tarafından
ele alındığını bildiği veya bilmesi gerektiği belli bir dosya hakkında,
dosya sahibinin bağımsız bir görüş alma veya vekilini değiştirme isteğini
açıkça beyan etmiş olması dışında, dosya sahibiyle görüş alışverişinde
bulunamaz.
m) Vekil ile takip edilen bir dosyada, başka bir
vekilin dosyayla ilgili bir talimat veya vekâletname alması halinde, yeni
vekil dosyanın takibiyle görevli hâlihazırdaki vekile gecikmeden yazılı
bilgi verir. Hâlihazırdaki vekil ise dosyanın takibi için gerekli tüm
belgeleri talep halinde, gecikmeden yeni vekile iletir.
n) Vekil, sınai mülkiyet konularında uzmanlaşacak
olan bir çalışanının doğru ve uygun eğitilmesi görevini üstlenmek
zorundadır.
o) Vekil, Kurum çalışanları ile olan ilişkilerinde
nezaket kurallarına uygun tutum ve davranışlarda bulunmak, Kurum tarafından
müvekkiline yapılan talepleri iletmek ve gerekli irtibatı kurmak
zorundadır.
ö) Vekil, Kurum adına yazılı veya sözlü hiçbir
açıklamada bulunamaz.
p) Gerçek kişi vekil, birden fazla tüzel kişi
vekilin ortağı veya çalışanı olsa dahi vekillik yetkisini sadece tek bir
tüzel kişi vekili temsilen kullanabilir. Vekillik yetkisini bu şekilde
kullananlar, gerçek kişi vekil olarak vekillik yapamaz.
Disiplin
cezaları ve ceza uygulanacak fiiller
MADDE 20 – (1) 19 uncu maddede sayılan vekillik meslek
kurallarına uymayan tutum ve davranışlarda bulunanlar ile vekilliğin
gerektirdiği görevleri yapmayanlar hakkında uygulanacak disiplin cezaları
aşağıda belirtilmiştir:
a) Uyarma: Vekilliğin icrasında ve mesleki tutum ve
davranışlarda daha dikkatli davranılması gerektiğinin yazı ile
bildirilmesidir. Meslek kurallarına uymayan tutum ve davranışta bulunan
vekiller hakkında uyarma cezası uygulanır.
b) Kınama: Vekilliğin icrasında ve mesleki tutum ve
davranışlarda kusurlu olunduğunun yazı ile bildirilmesidir. Uyarma cezası
alıp da iki yıl içinde aynı cezayı gerektiren fiilde bulunan veya
vekilliğin gerektirdiği yükümlülükleri yerine getirmeyen veya Kurum
nezdinde yürütülen herhangi bir işlemde menfaati zıt olan taraflara
vekillik edenler hakkında kınama cezası uygulanır.
c) Geçici olarak vekillik faaliyetinden alıkoyma:
Üç aydan az ve bir yıldan çok olmamak üzere vekillik faaliyetinden
yasaklanmadır. Kınama cezası alıp da beş yıl içinde aynı cezayı gerektiren
fiilde bulunan veya vekâletname aslına aykırı örnek ile vekillik hak ve
yetkilerini kullanan veya Kuruma ait unvan, internet alan adı ya da diğer
tanıtma vasıtalarını iltibasa meydan verecek şekilde kullanan vekiller
hakkında geçici olarak vekillik faaliyetinden alıkoyma cezası uygulanır.
ç) Vekillikten çıkarma: Vekillik faaliyetinden
süresiz olarak yasaklanmadır. Geçici olarak vekillik faaliyetinden alıkoyma
cezası alıp da beş yıl içinde aynı cezayı gerektiren fiilde bulunanlar
hakkında vekillikten çıkarma cezası uygulanır. Kesinleşmiş bir disiplin
kararı sonucunda patent vekilliğinden veya marka vekilliğinden çıkarılanlar
bir daha patent vekili veya marka vekili olamaz.
(2) Disiplin Kurulunun aldığı kararlar Kurum
internet sitesinde yayınlanabilir, şikâyet eden veya edilenin kimlik
bilgilerinin açıklanması hususunda ilgili tarafın açık rızası aranır.
ALTINCI BÖLÜM
Disiplin Kurulunun Oluşumu
Disiplin
Kurulunun oluşumu
MADDE 21
– (1) Disiplin Kurulu; Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığından bir üye, Kurumdan üç üye ile mesleğini en az beş
yıl bilfiil icra eden ve Disiplin Kurulunca verilen bir kararla Kanunun
30/A maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen cezalardan birini almamış olan
patent vekillerinden veya marka vekillerinden üç üye olmak üzere toplam
yedi kişiden oluşur. Aynı sayıda ve aynı esasla yedek üye belirlenir. Tüm
üyeler Bakan tarafından üç yıl için atanır. Kurum Başkanı, patent vekilleri
veya marka vekilleri arasından seçilecek üyeleri Bakanlığa önerirken en
fazla üyeye sahip iki ticaret odası ile en fazla üyesi bulunan vekillikle
ilgili iki dernekten görüş alır.
(2) Üyeler kendi aralarından bir Başkan ve bir Başkan
Yardımcısı seçer. Başkan Yardımcısı Başkanın bulunmadığı zamanlarda
Disiplin Kuruluna başkanlık eder. Disiplin Kurulu, Kuruma yapılan
şikâyetleri değerlendirmek üzere en az dört üyenin hazır bulunmasıyla
toplanır. Kararlar toplantıya katılanların çoğunluğu ile verilir. Oylarda
eşitlik halinde Başkanın oyu çift sayılır. Süresi dolan üye yeniden
seçilebilir. Süresi dolmadan üyelikten ayrılan üyelerin yerlerine yedek
üyeler getirilir. Disiplin Kurulunun görevi yeni Disiplin Kurulu atanana
kadar devam eder.
(3) Disiplin Kurulu üyelerinden biri hakkında
Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen bir
suçtan dolayı dava açılmışsa dava sonuna kadar bu üye toplantılara
katılamaz ve yerine yedek üye getirilir.
(4) Geçerli bir mazereti nedeniyle toplantıya
katılamayacak üyenin, toplantı tarihinden önce mazeretini bildirmesi
gerekir. Toplantıya katılmayan üye vekaleten temsil edilemez. Mazereti
olmaksızın üst üste iki toplantıya katılmayan veya seçilme yeterliğini
kaybeden üyenin üyeliği sona erer ve yerine yedek üye getirilir.
(5) Kurumu temsil eden yedek üyeler ile marka ve
patent vekillerini temsil eden yedek üyeler, kendi içinde ve sıralı şekilde
gruplandırılır. Asil üyenin üçüncü fıkra veya 22 nci madde uyarınca
toplantıya katılamaması durumunda, bu üyenin yerine aynı gruptaki birinci
yedek üye toplantıya çağrılır. Birinci yedek üyenin toplantıya
katılamayacak olması halinde, sırasıyla diğer yedek üyeler toplantıya
çağrılır. Asil üyenin üyeliğinin sona ermesi durumunda, bu üyenin yerine aynı
gruptaki birinci yedek üye Disiplin Kurulunda görev almak üzere çağrılır.
Birinci yedek üyenin bu çağrıdan itibaren yedi gün içinde Disiplin
Kurulunda görev alamayacak olduğunu bildirmesi veya hiçbir bildirimde
bulunmaması halinde, sırasıyla diğer yedek üyelere çağrı aynı usul ve
esasla yapılır. Bakanlığı temsil eden asil üyenin üçüncü fıkra veya 22 nci
madde uyarınca toplantıya katılamaması durumunda Bakanlığı temsil eden
yedek üye toplantıya çağrılır. Bakanlığı temsil eden asil üyenin üyeliğinin
sona ermesi durumunda, bu üyenin yerine Bakanlığı temsil eden yedek üye
Disiplin Kurulunda görev almak üzere çağrılır.
(6) Disiplin Kurulunun sekretarya hizmetleri Kurum
tarafından yürütülür.
Disiplin
Kurulu üyelerinin toplantılara katılamayacağı durumlar
MADDE 22
– (1) Disiplin Kurulu üyesi,
soruşturma konusunun, şikâyet edenin veya şikâyet edilenin kendisiyle,
boşanmış olsa dahi eşiyle, üçüncü dereceye kadar, bu derece dâhil, kan ve
kayın hısmıyla veya ekonomik ya da yönetsel ilişki içinde olduğu biriyle
ilgili olması halinde ilgili konunun görüşüldüğü toplantıya katılamaz ve
yerine yedek üye çağrılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Şikâyet, Soruşturma ve Zamanaşımı
Şikâyet
hakkı ve şikâyet
MADDE 23 –
(1) Şikâyet edilen vekilin bu
Yönetmelikte belirtilen disiplin hükümlerine aykırı davrandığını iddia eden
herkes şikâyet hakkına sahiptir. Ancak 19 uncu maddenin (b), (f), (g), (ğ),
(j) ve (k) bentlerinde yazılı meslek kurallarına aykırı davranıldığı gerekçesiyle
ancak hakları ihlal edilenler şikâyet başvurusunda bulunabilirler.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında vekiller hakkındaki
şikâyetler, şikâyet edenin ve edilenin kimlik bilgileri belirtilerek,
şikâyet gerekçeleri ve olayın niteliğine göre delilleriyle birlikte
yapılır.
Soruşturma
MADDE 24 –
(1) Şikâyet dilekçesi ve ekleri
Disiplin Kurulu tarafından incelenir.
(2) Başvuru usulüne uygun olmayan, gerekçesiz ve
olayın niteliğine göre herhangi bir delil içermeyen şikâyet başvuruları,
Disiplin Kurulu tarafından soruşturma açılmaksızın reddedilir.
(3) Disiplin Kurulu tarafından yapılan inceleme
sonucunda cezayı gerektirecek herhangi bir hukuka aykırı fiilin
gerçekleşmediğinin tespiti halinde disiplin soruşturması açılmasına yer
olmadığına karar verilir.
(4) Disiplin Kurulu, şikâyetçinin hukuki nitelendirmeleriyle
bağlı olmadığı gibi şikâyete konu somut olayla ilgili re’sen tespitte
bulunabilir ve soruşturmayı genişletebilir.
(5) Disiplin soruşturması açılmasına karar
verildiği takdirde, bu Yönetmeliğin hangi hükümlerine dayanıldığı Disiplin
Kurulu kararında belirtilir. Şikâyet dilekçesi ile ekleri şikâyet edilene
tebliğ edilir ve savunma yapabilmesini teminen tebliğ tarihinden itibaren
yedi günden az olmamak üzere süre verilir. Bu süre içinde savunmasını
yapmayan vekil, savunma hakkından vazgeçmiş sayılır.
(6) Disiplin Kurulu, gerekli gördüğü takdirde
şikâyet ile ilgili tanıkları dinleyebilir ve taraflardan ek bilgi ve belge
isteyebilir.
(7) Aynı olaydan dolayı vekil hakkında hukuk
mahkemesinde devam eden bir dava olması veya soruşturmaya ya da kovuşturmaya
başlanmış olması, disiplin soruşturmasını geciktirmez. Vekile ceza
mahkemesi tarafından bir ceza verilmesi veya verilmemesi hali, ayrıca
disiplin cezası verilmesine engel olmaz.
(8) 20 nci maddenin birinci fıkrası kapsamındaki
cezaların soruşturmanın tamamlandığı günden itibaren otuz gün içinde
verilmesi zorunludur. Disiplin Kurulunca, 20 nci maddenin birinci fıkrası
uyarınca verilen cezalar gecikmeksizin Kuruma bildirilir ve taraflara
tebliğ edilir.
(9) Disiplin cezaları verildiği tarihten itibaren
hüküm ifade eder. Disiplin Kurulu kararlarına karşı idari yargıya
başvurulabilir. Açılan davalarda husumet Kuruma yöneltilir.
Zamanaşımı
MADDE 25
– (1) 20 nci maddenin birinci
fıkrasında sayılan fiil ve halleri işleyenler hakkında bu fiil ve hallerin
işlendiğinin Disiplin Kurulu tarafından öğrenildiği tarihten itibaren üç ay
içinde soruşturmaya başlanmadığı, her halde cezayı gerektiren fiil ve
hallerin işlendiği tarihten itibaren iki yıl içinde disiplin cezası
verilmediği takdirde disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Başvuru
ve taleplerin alınması
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
başvuru ve talepler 3/9/2016 tarihli ve 29820 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan E-Devlet Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik kapsamında kimlik doğrulama işlemi yapılarak e-Devlet
Kapısı üzerinden gerçekleştirilir.
(2) Başvuru veya talep ekinde sunulan belgelerin
aslına uygun olduğu başvuru ya da talepte bulunanın bu yöndeki beyanının
alınması suretiyle kabul edilir. Başvuru veya talep sahibi gerçeğe aykırı
beyanda bulunması veya belge sunması halinde her türlü hukuki ve cezai
sorumluluğu üstlenir.
(3) Başvuru ve talepler için ihtiyaç duyulan bilgi
ve belgelerin, Kurum tarafından doğrulanabilmesi veya farklı kuruluşlardan
temin edilebilmesi durumunda ilgili bilgi ve belgeler istenmez.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 27
– (1) 27/6/2015 tarihli ve 29399
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Patent ve Marka Kurumu Patent
Vekilliği ve Marka Vekilliği Sınav ve Sicil İşlemlerine Dair Yönetmelik ve
18/5/2017 tarihli ve 30070 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türk Patent ve
Marka Kurumu Patent Vekilleri ve Marka Vekilleri Meslek Kuralları ve
Disiplin Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yapılmış
başvuruların durumu
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce, Sicile kayıt veya Sicil yenileme için yapılmış
başvurular, başvurunun yapıldığı tarihte yürürlükte olan mevzuat
hükümlerine göre değerlendirilir.
Önceki
sınavın geçerliliği
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 13 üncü maddenin
dördüncü fıkrası 2019 yılında yapılan genel yeterlik sınavında başarılı
olanlar hakkında da uygulanır.
Gerçek
kişi yanında çalışan gerçek kişi vekillerin uyumu
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinde Sicile kayıtlı olup da vekillik yetkisini başka bir gerçek
kişi yanında çalışarak kullanan vekil, 14 üncü maddenin ikinci fıkrasının
(g) bendinde yer alan belgeyi, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren 6
ay içerisinde Kuruma sunmak zorundadır.
Yürürlük
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 29
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı yürütür.
|