Millî Savunma Bakanlığından:
MİLLÎ SAVUNMA UZMANLIĞI YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 27/9/2013 tarihli ve
28778 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Savunma Uzmanlığı Yönetmeliğinin
1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmelik; Millî Savunma Bakanlığı merkez teşkilatında görev yapan millî
savunma uzman yardımcılarının mesleğe alınmalarını, yetiştirilmelerini,
giriş ve yeterlik sınavları ile bu sınavlara ilişkin komisyonların
oluşumunu, millî savunma uzmanlığına atanmalarına ilişkin usul ve esasları,
millî savunma uzman ve uzman yardımcılarının görev, yetki, sorumlulukları
ile diğer hususları düzenlemektedir.”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 2 nci
maddesinde yer alan “maddesine” ibaresi, “maddesi ile 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 350 nci maddesine” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Millî Savunma Bakanını,
b) Bakanlık: Millî Savunma Bakanlığını,
c) Bakanlık kadro ve kuruluşunda yer alan kurumlar:
Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı, Genelkurmay Başkanlığı, Kara Kuvvetleri
Komutanlığı, Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, Hava Kuvvetleri Komutanlığı,
Millî Savunma Üniversitesi ile Harita Genel Müdürlüğünü,
ç) Bakan Yardımcısı: Personel Genel Müdürlüğünün
bağlı olduğu Bakan Yardımcısını,
d) Birim: Millî Savunma Bakanlığı merkez
teşkilatında yer alan; 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 339 uncu
maddesinde sayılan Bakanlık hizmet birimleri (diğer komutanlıklar hariç),
e) Birim amiri: Genel Müdür ve Müstakil Daire
Başkanını,
f) Genel Müdürlük: Personel Genel Müdürlüğünü,
g) Giriş sınavı: Uzman yardımcılığı için yapılan
yazılı ve sözlü sınavı veya sadece sözlü sınavını,
ğ) Giriş sınavı komisyonu: Giriş sınavı sürecini
yürüten komisyonu,
h) Komisyon: Uzman yardımcılarının uzmanlık
tezlerini değerlendiren, yeterlik sınavı sürecini yürüten Tez Jürisi ve
Yeterlik Sınavı Komisyonunu,
ı) KPSS: Kamu Personel Seçme Sınavını,
i) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
j) Uzman: Millî savunma uzmanını,
k) Uzman yardımcısı: Millî savunma uzman
yardımcısını,
l) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
m) Yeterlik sınavı: Uzmanlık için yapılan yazılı ve
sözlü veya sadece sözlü sınavı,
ifade eder.”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “zamanlar ve” ibaresi “zamanda ve 6 ncı
maddede belirtilen” şeklinde değiştirilmiş, üçüncü fıkrasının birinci
cümlesinde yer alan “yapılır” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya
yaptırılır” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 5 – (1) Giriş
sınavına katılma şartları, öğrenim dalları, sınav tarihi ve yeri, sınavın
yapılış şekli, KPSS taban puanı ve türü/türleri, hangi alandan kaç uzman
yardımcısının alınacağı, atama yapılacak kadro sayısı, derecesi, yazılı
sınav yapılması hâlinde yazılı sınav konuları, puan sıralamasına göre kaç
adayın çağrılacağı, ilk ve son başvuru tarihleri, başvuru şekli ve sınavla
ilgili diğer hususlar, başvuru süresinin bitiminden en az otuz gün önce Resmî
Gazete’de, Cumhurbaşkanınca belirlenen kurumun internet sitesinde ve
Bakanlık internet sayfasında ilan edilmek suretiyle duyurulur.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
aynı fıkranın (e) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“c) Bakanlığın kadro ve ihtiyaç durumuna göre;
1) En az dört yıllık lisans eğitimi veren hukuk,
siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakülteleri
veya bunlara denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt
içindeki veya yurt dışındaki öğretim kurumlarından,
2) En az dört yıllık lisans eğitimi veren mimarlık,
mühendislik, eczacılık, veterinerlik, fen-edebiyat, eğitim ve eğitim
bilimleri ile iletişim fakültelerinin veya bunlara denkliği Yükseköğretim
Kurulu tarafından kabul edilen yurt içindeki veya yurt dışındaki öğretim
kurumlarının Bakanlıkça belirlenen bölümlerinden,
mezun olmak.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 7 nci
maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“b) Resmî makamlardan alınmış Türkiye Cumhuriyeti
kimlik numarası yazılı kimlik kartı tıpkıçekimi.”
“ç) KPSS sonuç belgesinin bilgisayar çıktısı veya
tıpkıçekimi.”
“f) Güvenlik Soruşturması Formu.
g) Sağlıkla ilgili olarak görevini devamlı yapmaya
engel bir hali bulunmadığına dair yazılı beyan.
ğ) Duyuruda belirtilmesi şartıyla Bakanlığın
gerekli gördüğü diğer belgeler.”
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesinde yer alan
“internet erişimi” ibaresi “Bakanlığın kurumsal internet sitesi” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin başlığı ile
birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Giriş
sınavına hazırlık çalışmaları”
“(1) Giriş sınavı hazırlık çalışmaları Genel
Müdürlükçe yürütülür. Genel Müdürlük, başvuru için öngörülen süre içerisinde
yapılan müracaatları inceler.”
MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “Yazılı sınavın Bakanlıkça yapılması durumunda yazılı”
ibaresi “Yazılı” şeklinde, aynı fıkrada yer alan “yapılır” ibaresi “yapılır
veya yürütülür” şeklinde, aynı maddenin ikinci, beşinci ve altıncı
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü ve dördüncü fıkraları
yürürlükten kaldırılmıştır.
“(2) Giriş Sınavı Komisyonu; Bakan Yardımcısı veya
Personel Genel Müdürü başkanlığında, genel müdürler, müstakil daire
başkanları, genel müdür yardımcıları, daire başkanları ve uzmanlar
arasından Bakan tarafından belirlenen dört üye ile birlikte toplam beş
üyeden oluşur. Bakan Yardımcısının Giriş Sınavı Komisyonu başkanı olması
halinde, Personel Genel Müdürü Giriş Sınavı Komisyonunun doğal üyesidir. Ayrıca
aynı usulle, beş yedek üye belirlenir. Giriş Sınavı Komisyonu üye
tamsayısıyla toplanır ve oy çokluğuyla karar alır.”
“(5) Giriş Sınavı Komisyonunun sekretarya
hizmetleri Genel Müdürlükçe yürütülür.
(6) Giriş Sınavı Komisyonunun Başkan ve üyeleri; kendilerinin,
boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dâhil)
kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldıkları sınavlarda
görev alamazlar, bunların yerine yedek üyeler katılır.”
MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin birinci
fıkrasının (a), (b), (d), (f) ve (g) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, (c), (ğ) ve (h) bentleri ile aynı maddenin ikinci fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır.
“a) Sınav soruları, Giriş Sınavı Komisyonu tarafından
hazırlanır veya hazırlattırılır.
b) Giriş Sınavı Komisyonunca yazılı sınav uygulama
esasları belirlenir.”
“d) Yazılı sınav sonuçları Bakanlığın kurumsal
internet sitesinde ilan edilir. Adaylara ayrıca yazılı tebligat yapılmaz.”
“f) Yazılı sınav sonuçları, sözlü sınava girmeye
hak kazanan adayların isimleri ile sözlü sınavın yeri ve tarihi Bakanlığın
kurumsal internet sitesinde ilan edilir ve sınava giren bütün adaylara
tebliğ edilmiş sayılır.
g) Sınavda kopya çekenler, çekmeye teşebbüs edenler
veya kopya çektiği tespit edilenler hakkında tutanak düzenlenir ve bu
kişilerin sınavları geçersiz sayılır.”
MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin 12 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 12
– (1) Yazılı sınav konuları
Bakanlığın görev alanına giren temel konular ile aşağıdaki konular
arasından belirlenir:
a) İktisat Grubu;
1) Mikro ve makro iktisat,
2) İktisat politikası,
3) İşletme iktisadı,
4) Uluslararası iktisat,
5) Türkiye Ekonomisi.
b) Maliye Grubu;
1) Maliye teorisi,
2) Kamu harcamaları ve bütçe,
3) Kamu gelirleri ve Türk vergi sistemi,
4) Maliye politikası.
c) Hukuk Grubu;
1) Anayasa hukuku,
2) Medeni hukuk (Başlangıç-kişiler hukuku-eşya
hukuku),
3) İdare hukukunun genel esasları ve idari yargı,
4) Borçlar hukuku (Genel hükümler),
5) Ticaret hukuku (Başlangıç-ticari işletme-ticaret
şirketleri-kıymetli evrak),
6) Ceza hukuku (Genel hükümler).
ç) Muhasebe Grubu;
1) Genel muhasebe,
2) Maliyet muhasebesi.
d) Uluslararası İlişkiler ve Kamu Yönetimi.
(2) Sınav sorularının % 70'i yukarıda yer verilen
mesleki alan bilgisi konularından, % 20'si Bakanlığın görev alanına ait
temel bilgilerden ve % 10’u da genel kültür genel yetenek konularından
hazırlanır.
(3) 6 ncı maddenin
birinci fıkrasının (c) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen
öğrenim mezunları için alan bilgisi konuları; Bakanlıkça belirlenen
bölümlerin müfredatları ve birinci fıkrada belirlenen sınav konuları olarak
kabul edilir ve ikinci fıkra hükümleri bu şekilde uygulanır.
(4) Giriş sınavında iktisadi, mali ve hukuki
konuların tartışılmasına, değerlendirilmesine, yorumlanmasına ve çözüm
önerileri getirilmesi ile savunma ve güvenlik politikalarına ilişkin
sorulara da yer verilebilir.
(5) Sınav duyurusunda yer verilmesi kaydıyla
birinci fıkrada belirtilen konularda değişiklik yapılabilir.
(6) Atama yapılacak kadro sayısının öğrenim dalları
itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi durumunda,
adayların hangi sınav konularından sorumlu olacağı sınav duyurusunda
belirtilir.
(7) Yazılı sınav sorularının konu grupları
bakımından hangi ağırlıkta değerlendirmeye esas tutulacağına sınav
duyurusunda yer verilir.”
MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 13
– (1) Sözlü sınavda adaylar;
a) Giriş sınavı duyurusunda belirtilen sınav
konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve
muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranış ve
tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı,
d) Genel yetenek ve genel kültürü,
e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
yönlerinden değerlendirilir ve sözlü sınav, bu hususlara ayrı ayrı puan verilmesi suretiyle gerçekleştirilir.
Adaylar, Giriş Sınavı Komisyonu tarafından (a) bendi için elli puan, diğer
bentlerde yazılı özelliklerin her biri için onar puan üzerinden
değerlendirilir ve verilen puanlar ayrı ayrı
tutanağa geçirilir. Bunun dışında herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
Sözlü sınavda başarılı sayılmak için, Giriş Sınavı Komisyonu başkan ve
üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik
ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.”
MADDE 14 – Aynı
Yönetmeliğin 14 üncü maddesinin başlığı “Giriş sınavı sonuçlarının
değerlendirilmesi ve sonuçlara itiraz” şeklinde, birinci fıkrasında yer
alan “Komisyon;” ibaresi “Giriş Sınavı Komisyonu;” şeklinde ve aynı
maddenin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, beşinci fıkrası
yürürlükten kaldırılmış, altıncı fıkrasında yer alan “Komisyon” ibaresi
“Giriş Sınavı Komisyonu” şeklinde, yedinci fıkrasında yer alan “komisyon”
ibaresi “Genel Müdürlük” şeklinde değiştirilmiştir.
“(3) Sınav sonuçlarına göre giriş
sınavı duyurusunda belirtilen KPSS puan türleri için ayrı ayrı başarı sıralaması yapılarak, puanı en yüksek olan
adaydan başlanmak suretiyle öğrenim dallarına göre atama yapılacak kadro
sayısı kadar asıl adayın isimleri tutanakla belirlenir ve sözlü sınavın
bitimini takip eden beş iş günü içerisinde Personel Genel Müdürünün onayı
ile liste halinde Bakanlığın kurumsal internet sitesinde ilan edilir. Adaylara ayrıca yazılı tebligat yapılmaz.”
MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin 15 inci maddesinin birinci
fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (a), (b) ve (d)
bentleri yürürlükten kaldırılmış ve aynı fıkraya aşağıdaki bent
eklenmiştir.
“Giriş sınavında başarılı olarak
uzman yardımcılığına atanacakların, Bakanlık tarafından belirlenen süre
içerisinde aşağıda sayılan belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe başvurmaları
gerekir:”
“f) Görevini devamlı yapmaya engel olabilecek akıl
hastalığı olmadığına dair tam teşekküllü bir Devlet hastanesinden alınan
sağlık raporu.”
MADDE 16 – Aynı Yönetmeliğin 16 ncı
maddesinin ikinci fıkrası yürürlükten kaldırılmış, beşinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(5) Giriş sınavını kazananlardan başvuru
belgelerinde gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu veya belge verdiği tespit
edilenlerin sınavları geçersiz sayılır ve atamaları yapılmaz, atamaları
yapılmış olsa dahi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak talep edemezler ve
haklarında Cumhuriyet savcılığına suç duyurusunda bulunulur.”
“(6) Atamaya esas belgelerini
süresi içinde teslim etmeyenler, üçüncü fıkra kapsamında yer alanlar ile
dördüncü fıkrada sayılanların yerine, Bakanlıkça gerekli görülmesi
durumunda sınav sonucunun ilanından itibaren bir yıllık süreyi aşmamak
üzere yapılacak müteakip sınava kadar, yedek listedeki adaylardan en yüksek
puan alan yedek adaydan başlamak üzere sıralama yapılarak atama
yapılabilir.”
MADDE 17 – Aynı Yönetmeliğin 17 nci
maddesinde yer alan “eğitim ve staja” ibaresi “eğitime” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 18 – Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 18
– (1) Uzman yardımcılarının
yetiştirilmesi için, Genel Müdürlükçe ilgili birimlerin görüşleri de
alınmak suretiyle en az üç yıllık bir süreyi kapsayan temel ve hazırlayıcı
eğitimin de yer aldığı bir yetiştirme programı hazırlanır ve bu program
Bakan Yardımcısı tarafından onaylanır.
(2) Bu program;
a) Mesleki mevzuat ve bu mevzuatın uygulanmasına
ilişkin bilgi ve becerilerin edinilmesini,
b) Yazışma, rapor yazma, inceleme, analiz ve
araştırma teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasını,
c) Analitik düşünme, bilimsel çalışma ve araştırma
alışkanlığının kazandırılmasını,
ç) Bakanlığın çalışma alanı ile ilgili olarak yurt
içi ve yurt dışında konferans, seminer ve eğitim programlarına katılım
sağlanarak deneyim kazandırılmasını,
d) Yabancı dil bilgisinin geliştirilmesini,
e) Ekip çalışması ve iletişim becerilerinin
geliştirilmesini,
f) Temsil ve ifade kabiliyetinin arttırılmasını,
g) Bilgisayar ve teknoloji kullanım becerilerinin
geliştirilmesini,
kapsar.
(3) Yetiştirme programı içerisinde uzman
yardımcıları Bakanlığın görev ve yetki alanına giren konularda çalıştırılmak
üzere, yönetim birimlerinde bir uzman gözetiminde görevlendirilebilir.
(4) Uzman yardımcıları, Bakanlık birimlerinde
eğitime gönderilebilirler.”
MADDE 19 – Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin başlığı “Tez
konusu ve tez danışmanının belirlenmesi” şeklinde, birinci ve dördüncü
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, ikinci ve üçüncü fıkraları
yürürlükten kaldırılmış, aynı maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(1) Uzman yardımcıları, Bakanlığın görev alanı ile
ilgili konularda uzmanlık tezi hazırlar.”
“(4) Geçerli mazereti olmaksızın belirtilen süreler
içinde tez konusunu belirlemeyenler için Genel Müdürlüğün teklifi üzerine,
Bakan Yardımcısının onayı ile tez konusu ve tez danışmanı re’sen belirlenir.”
“(5) Uzman yardımcıları; aylıksız
izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç olmak üzere
adaylıkta geçen süre dâhil Bakanlıkta iki yıllık fiili hizmet süresinin
tamamlanmasına en geç bir ay kala, öncelikli olarak Bakanlığın tez
havuzundan ya da bu havuzdan bağımsız olarak, hazırlamak istedikleri teze
ilişkin üç farklı konuyu ve tez danışmanlarına ilişkin teklifini birimine
bildirir. Birim, tekliflere
ilişkin görüşü ile birlikte teklifleri Genel Müdürlüğe gönderir.
(6) Tez konuları ve danışman önerileri, Genel
Müdürlükçe değerlendirilerek, Bakan Yardımcısının onayına sunulur. Bakan
Yardımcısının onayı ile tez konusu ve tez danışmanı kesinleşir. Tez
konularının ve/veya tez danışmanının uygun bulunmaması halinde, Genel
Müdürlüğün teklifi üzerine, Bakan Yardımcısının onayı ile yeni bir tez
konusu ve/veya tez danışmanı re’sen belirlenir.
(7) Tez danışmanı; birim amirleri, uzmanlar,
üniversite öğretim üyeleri ile kamu kurum ve kuruluşlarında görevli
konusunda uzman personel arasından belirlenir.
(8) Kesinleşen tez konusu ve tez danışmanı uzman
yardımcısına tebliğ edilir.”
MADDE 20 – Aynı Yönetmeliğin 20 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 20
– (1) Uzmanlık tezinin, tez
danışmanının rehberliğinde bilimsel esaslara uygun olarak hazırlanması,
uzman yardımcısının kendi görüş ve değerlendirmeleri ile önerilerini içermesi
esastır. Tezler, Bakanlığın kurumsal görüşünü yansıtmaz.
(2) Uzman yardımcısı, tez konusu ve tez
danışmanının belirlendiği tarihten itibaren en geç iki ay içerisinde tezin
planına yönelik bilgileri içeren tez çalışma planını hazırlar. Tez
danışmanı, tez çalışma planını görüşleri ile birlikte Genel Müdürlüğe
gönderir. Genel Müdürlük tez çalışma planını, tez danışmanının görüşü ile
birlikte tez savunmasında değerlendirilmek üzere Komisyona teslim eder.
(3) Uzman yardımcısının tezini hazırlayabilmesi maksadıyla
görev yaptığı birim tarafından gereken imkân ve kolaylıklar sağlanır.
(4) Tez hazırlanmasına ilişkin diğer usul ve
esaslar Genel Müdürlük tarafından belirlenir.”
MADDE 21 – Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 21 – (1) Uzmanlık tezi, tez konusunun uzman
yardımcısına tebliğini takip eden bir yıl içinde hazırlanarak Genel
Müdürlüğe teslim edilir.
(2) Tez danışmanları, tezlerin teslim edildiği
tarihi takip eden bir ay içerisinde tez hakkındaki görüşlerini bir rapor
halinde Genel Müdürlüğe sunarlar. Genel Müdürlük tarafından bu raporlar tez
savunmasında değerlendirilmek üzere Komisyona teslim edilir.
(3) Birinci fıkradaki bir yıllık sürenin hesabında
aylıksız izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri dikkate
alınmaz.
(4) Geçerli bir mazereti olmaksızın süresi içinde
tezini teslim etmeyen uzman yardımcılarına, bir defaya mahsus olmak üzere
altı ayı aşmamak üzere, komisyon tarafından ek süre verilir. Verilen ilave
süre içinde de tezlerini sunmayanlar hakkında 30 uncu madde hükümleri
uygulanır.”
MADDE 22 – Aynı Yönetmeliğin 22 nci
maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 23 – Aynı Yönetmeliğe 22 nci
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Tezin
kabulü
MADDE
22/A – (1) Komisyon; uzman
yardımcıları tarafından hazırlanan tezleri, teslim aldığı tarihten itibaren
iki ay içerisinde, tez danışmanlarının raporları ile birlikte bilimsel
esaslara uygunluk bakımından inceler.
(2) Bilimsel esaslara uygun olarak hazırlanan tezler
Komisyonca kabul edilir.
(3) Komisyon tarafından, tezi yetersiz görülen
Uzman Yardımcısına tezini düzeltmesi veya tezini yeniden hazırlaması için
altı ayı aşmamak üzere ilave süre verilir.
(4) Tezi kabul edilen uzman yardımcısı yeterlik
sınavına girmeye hak kazanır.”
MADDE 24 – Aynı Yönetmeliğin 23 üncü maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 25 – Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendinde yer alan “tez jürisi tarafından başarılı” ibaresi
“Komisyon tarafından” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 26 – Aynı Yönetmeliğin 25 inci maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 27 – Aynı Yönetmeliğe 25 inci maddesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Tez
Jürisi ve Yeterlik Sınavı Komisyonu
MADDE
25/A – (1) Uzmanlık tezlerinin
incelenmesi, değerlendirilmesi, yeterlik sınavının yapılması ve sonuçlarının
açıklanması, itirazların incelenerek karara bağlanması işlemleri Komisyon
tarafından yürütülür.
(2) Komisyonun oluşturulmasına ve sekretaryasına
ilişkin 10 uncu madde hükümleri uygulanır.”
MADDE 28 – Aynı Yönetmeliğin 26 ncı
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 26
– (1) Yeterlik sınav konuları en
az altı ay önceden uzman yardımcılarına duyurulur. Yeterlik sınav tarihi
ise en az bir ay önceden uzman yardımcılarına yazılı olarak bildirilir.
(2) Yeterlik sınavı, Komisyon tarafından yazılı ve
sözlü veya sadece sözlü şekilde yapılır.
(3) Uzman yardımcısı yeterlik sözlü sınavında,
yeterlik sınavı için belirlenen konular ve tez konusu ile ilgili soruları
cevaplandırır.
(4) Yazılı sınav, Komisyon tarafından
yapılabileceği gibi 4 üncü maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen usul ve
esaslar dâhilinde diğer kamu kurum ve kuruluşlarına da yaptırılabilir.
(5) Yeterlik yazılı sınavında başarılı olamayanlar
veya sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav
hakkını kullanmayanlara, bir yıl içerisinde ikinci kez sınav hakkı verilir.
Yeterlik yazılı sınavında ikinci defa başarısız olan veya geçerli bir
mazereti olmaksızın ikinci sınav hakkını kullanmayanlar hakkında 30 uncu madde
hükümleri uygulanır.
(6) Yeterlik sözlü sınavında başarılı olamayanlar
veya sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın sınav
hakkını kullanmayanlara ikinci kez sınav hakkı verilir. Yeterlik sözlü
sınavında ikinci defa başarısız olan veya geçerli bir mazereti olmaksızın
ikinci sınav hakkını kullanmayanlar hakkında 30 uncu madde hükümleri
uygulanır.
(7) Yeterlik yazılı ve sözlü sınavlarının yapılması
ile sonuçlarının değerlendirilmesi ve itirazların incelenerek karara
bağlanması Komisyon tarafından yapılır.
(8) Sınavda kopya çekenler, çekmeye teşebbüs
edenler veya kopya çektiği tespit edilenler hakkında tutanak düzenlenir ve
sınavları geçersiz sayılır.
(9) Tezin kabul edilmesinden sonra tezden
faydalanılması maksadıyla tez ve tezin elektronik ortamdaki kopyası Genel
Müdürlük tarafından muhafaza edilir.
(10) Tezler Bakanlığın kurum içi elektronik
ortamında erişime açılabilir.”
MADDE 29 – Aynı Yönetmeliğe 26 ncı
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Yeterlik
sınavının değerlendirilmesi
MADDE
26/A – (1) Yeterlik sınavına
ilişkin yazılı ve sözlü veya sadece sözlü sınavlar, yüz tam puan üzerinden
değerlendirilir. Yeterlik sınavında başarılı olabilmek için; yazılı sınav
için yüz puan üzerinden en az yetmiş puan alınması, sözlü sınav için
Komisyon başkan ve üyeleri tarafından yüz puan üzerinden verilen puanların
aritmetik ortalamasının en az yetmiş puan olması şarttır.”
MADDE 30 – Aynı Yönetmeliğin 27 nci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 27
– (1) Komisyon, sınav sonuçlarını
en geç on beş iş günü içinde değerlendirir. Komisyon tarafından, bu sürenin
yeterli olmaması halinde Bakanlık makamından on beş iş günü aşmamak üzere
ek süre talep edilebilir. Sınav sonuçları, sınava ilişkin tutanaklar,
değerlendirme sonucu, Komisyonda görevli her üyenin verdiği notu ayrı ayrı gösteren bir çizelge ve sınav sonuç tutanağı
tanzim edilerek değerlendirme süresinin bitimini takip eden beş iş günü
içinde Genel Müdürlüğe bildirilir. Genel Müdürlük Bakanlığın kurumsal
internet sitesi üzerinden sınav sonuçlarını ilan eder.
(2) Sınav sonuçlarının ilan edildiği tarihten
itibaren yedi iş günü içinde Genel Müdürlüğe yazılı olarak itiraz edebilir.
İtirazlar, Genel Müdürlükçe yedi iş günü içerisinde Komisyona iletilir ve
Komisyon tarafından en fazla yedi iş günü içinde karara bağlanır. İtiraz
sonucu uzman yardımcısına yazılı olarak bildirilir. İtirazların
değerlendirilmesi üzerine verilen kararlar kesindir. Süresi içinde
yapılmayan itirazlar dikkate alınmaz.”
MADDE 31 – Aynı Yönetmeliğin 28 inci maddesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 32 – Aynı Yönetmeliğin 29 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 29
– (1) Uzman yardımcısının uzman
olarak atanabilmesi için;
a) Aylıksız izin, toplamda üç ayı aşan hastalık ve
refakat izni nedeniyle görevden ayrı kalınan süreler hesaba katılmaksızın
en az üç yıl fiilen çalışmış olması,
b) Uzmanlık tezinin kabul edilmesi,
c) Yeterlik sınavında başarılı olması,
ç) Yeterlik sınavı tarihinde geçerli olan veya
yeterlik sınavından itibaren en geç iki yıl içerisinde alınmış bulunan, YDS’den asgari (C) düzeyinde veya dil yeterliği
bakımından buna denkliği kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan
başka bir belgenin ibraz edilmesi,
şartları aranır.”
MADDE 33 – Aynı Yönetmeliğin 30 uncu maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 30 – (1) Verilen
ilave süre içinde tezlerini sunmayanlar veya ikinci defa hazırladıkları
tezleri de kabul edilmeyenler, 26 ncı maddeye
göre ek sınav hakkı tanınanlardan başarı gösteremeyenler veya sınav hakkını
kullanmayanlar ile süresi içinde yabancı dil yeterliliği şartını yerine
getirmeyenler, uzman yardımcısı unvanını kaybeder ve Bakanlıkta durumlarına
uygun memur unvanlı kadrolara atanırlar.”
MADDE 34 – Aynı Yönetmeliğin beşinci bölümünün başlığı “Uzman
ve Uzman Yardımcılarının Görev, Yetki, Sorumluluk ve Eğitimleri” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 35 – Aynı Yönetmeliğin 31 inci maddesi başlığı ile
birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Uzman ve
uzman yardımcılarının görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 31 – (1) Uzmanlar görevli bulundukları hizmet birimine
göre Daire Başkanı veya üstü yöneticiye bağlı olarak aşağıdaki görevleri
yaparlar:
a) Mevzuatla Bakanlığa verilmiş olan görevleri
yürütmek ve Bakanlık tarafından yürütülen çalışmaların gerektirdiği hizmetleri
yapmak.
b) Bakanlığın görev alanına giren mevzuat
değişikliklerini takip etmek, mevzuatın geliştirilmesi ile ilgili çalışmalar
yapmak ve mevzuatın uygulamada aksayan yönlerine ilişkin görüş ve
önerilerini bildirmek, mevzuata ilişkin taslakların hazırlanmasına,
görüşülmesine katkıda bulunmak.
c) Bakanlığın görev alanı çerçevesinde araştırma ve
incelemeler yapmak, proje üretmek ve geliştirmek.
ç) Yurt içi ve yurt dışında gerçekleştirilen
toplantıları ve çalışmaları takip etmek, kurum içi ve kurumlar arası
toplantı ve çalışmalarda Bakanlığı temsil etmek ve Bakanlık görüşü
oluşturulmasına katkıda bulunmak.
d) Mesleki konularda yurt içindeki ve yurt
dışındaki gelişmeleri ve yayınları izlemek, gerekli dokümanları toplamak ve
bu konularda gerekli görülen çalışmaları ve incelemeleri yapmak ve ihtiyaç
halinde bunların özet ve eleştirilerini kapsayan bir raporu çalıştığı
birime sunmak.
e) Uzman yardımcılarının yetiştirilmesine, bilgi ve
deneyimlerinin geliştirilmesine katkıda bulunmak, görevlendirilmeleri
halinde tez danışmanlığı görevini yürütmek.
f) Görev tanım formunda belirtilen görevler ile
amirleri tarafından verilecek benzer nitelikteki görevleri yerine getirmek.
g) Bakanlığın amaç ve hedeflerini gerçekleştirmeye
yönelik çalışmalar yapmak.
(2) Uzman yardımcıları, istihdam edildiği birimin
görev alanına giren konularda görevli bulundukları hizmet birimine göre
Daire Başkanına veya üstü yöneticiye bağlı olarak aşağıdaki görevleri
yaparlar:
a) Görevlendirildikleri birimin işlerine katkıda
bulunmak.
b) Mesleki konularda yurt içindeki ve yurt
dışındaki gelişmeleri ve yayınları izlemek ve istenmesi halinde analiz ve
incelemelerini yaparak rapor hazırlamak.
c) Uzmanlarca yapılacak araştırma, inceleme ve
diğer çalışmalar için gerekli ön hazırlıklar ile gerektiğinde tek başına
araştırma ve inceleme çalışmaları yapmak.
ç) Görevlendirilmeleri halinde, kurum içi ve
kurumlar arası toplantılar ile inceleme programlarına katılmak.
d) Görev tanım formunda belirtilen görevler ile
amirleri tarafından verilecek benzer nitelikteki görevleri yerine getirmek.
(3) Uzman ve uzman yardımcıları, verilen görevlerin
mevzuat hükümleri çerçevesinde yerine getirilmesinden dolayı, bağlı
oldukları sıralı amirlerine ve Bakanlığa karşı sorumludur.
(4) Uzman ve uzman yardımcıları, Bakan tarafından
görevlendirilmeleri halinde; Bakanlık kadro ve kuruluşunda yer alan
kurumlarda inceleme, araştırma ve analiz yapabilirler.
(5) Uzman ve uzman yardımcıları, çalıştıkları
birimin görev alanı kapsamında yerinde inceleme yaparak, rapor
hazırlayabilirler.
(6) Birim amirleri, uzman ve uzman yardımcılarını
merkez teşkilatında uygun görülen yönetim birimlerinde görevlendirebilir.”
MADDE 36 – Aynı Yönetmeliğe 31 inci maddesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Çalışma
usulleri
MADDE
31/A – (1) Uzman ve uzman
yardımcıları, gerekli hallerde birim amirlikleri veya daire başkanlıkları
altında çalışma grupları oluşturulmak suretiyle çalıştırılabilir.
Oluşturulan her grup için birim amirinin veya daire başkanının onayı ile
grup içindeki bir uzman, bulunmaması halinde uzman yardımcısı, koordinatör
olarak görevlendirilebilir.
(2) Koordinatör olarak görevlendirilen uzman veya
uzman yardımcısı; grup üyeleri arasında iş bölümü ve iş birliği sağlayarak
işlerin düzenli bir şekilde yürütülmesinden, birim amiri veya daire
başkanınca gruba ya da grup üyelerinden bazılarına verilen görevlerin
belirli bir plan ve program çerçevesinde yürütülmesinden sorumludur.”
MADDE 37 – Aynı Yönetmeliğin 32 nci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Meslek
içi eğitim ve yabancı dil eğitimi
MADDE 32 – (1) Uzman ve uzman yardımcıları, Bakanlığın
amaçları doğrultusunda, meslek içi eğitime tabi tutulabilirler. Meslek içi
eğitimin ne şekilde yapılacağına ilişkin esaslar Genel Müdürlükçe
belirlenir.
(2) Bakanlıkça uygun görülmesi halinde uzman ve
uzman yardımcıları, Bakanlık içinde veya Bakanlık dışında kurs, seminer,
kongre, konferans ve sertifika programı niteliğindeki eğitimler ile
Bakanlıkça hazırlanan bir program dâhilinde yabancı dil eğitimlerinden
yararlandırılabilir.
(3) Uzman ve uzman yardımcıları, verilecek yabancı
dil eğitiminde; Bakanlık kadro ve kuruluşunda yer alan kurumların
bünyesindeki Lisan Okullarından ve anlaşmalı diğer kurumlardan sağlanacak
dil eğitimlerinden faydalanabilir.
(4) Bakanlık, uzman ve uzman yardımcılarına, yüksek
lisans ve doktora yapma imkânı için gerekli kolaylığı sağlar.
(5) Uzman ve uzman yardımcılarına Bakanlık
ihtiyaçları doğrultusunda araştırma, saha incelemesi, literatür
taraması, makale ve benzeri konularda grup çalışması yaptırılabilir.”
MADDE 38 – Aynı Yönetmeliğin 33 üncü maddesinin başlığı “Yurt
dışı eğitim ve yurt dışı görevlendirme” şeklinde, aynı maddenin birinci
fıkrasında yer alan “Uzmanlar” ibaresi “Uzman” şeklinde değiştirilmiş ve
maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(2) Millî Savunma Bakanlığı tarafından yurt
dışında icra edilen faaliyetler kapsamında ilgili mevzuat çerçevesinde
uzman görevlendirilebilir.
(3) Yurt dışına gönderilenler, inceleme ve
araştırmalarına ilişkin olarak düzenleyecekleri raporu, yurda döndükleri
tarihten itibaren üç ay içerisinde Genel Müdürlüğe sunar.”
MADDE 39 – Aynı Yönetmeliğin 34 üncü maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 34
– (1) Giriş sınavı neticesinde
sınavı kazanıp uzman yardımcısı kadrolarına atananların sınavla ilgili
belgeleri özlük dosyalarında saklanır. Başarısız olanlar ile başarılı olduğu
halde herhangi bir nedenle atanamayanların başvuru belgeleri giriş sınavı
sonuçlarının ilanını izleyen iki ay içinde talepleri halinde elden iade
edilir. Sınav belgeleri ise resmî belge saklama usul ve esaslarına göre
muhafaza edilir.
(2) Uzman yardımcısının tezi hakkında Komisyonun
değerlendirme sonucu ile yeterlik sınavı sonucundaki belgeleri özlük
dosyalarında saklanır.
(3) Giriş sınav komisyonu ile Tez Jürisi ve
Yeterlik Sınavı Komisyonu tarafından düzenlenen ve sınava girenlerin
aldıkları notları gösteren listeler ile tutanaklar, dava açma süresinden az
olmamak kaydıyla bir sonraki sınava kadar saklanır.”
MADDE 40 – Aynı Yönetmeliğin 35 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 35
– (1) Millî savunma uzmanı
unvanını kazandıktan sonra bu unvanındaki görevinden çeşitli sebeplerle
ayrılıp da yeniden atanmak isteyenler, boş kadro olması şartıyla millî savunma
uzmanlığına atanabilirler.”
MADDE 41 – Aynı Yönetmeliğe 35/A maddesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.
“Protokol
münasebetleri
MADDE
35/B – (1) Uzman ve uzman
yardımcıları ile askerî personel arasındaki protokol münasebetlerinin
düzenlenmesinde uzman ve uzman yardımcılarının atandıkları kadro
derecesinin karşılığı subay rütbeleri esas alınır. Buna göre uzman ve uzman
yardımcıları, atandıkları kadro derecelerinin eşiti rütbedeki subaylar gibi
değerlendirilir. Bu çerçevede uzman/uzman yardımcıları için;
a) 9. ve 8. dereceli kadrolarda teğmen,
b) 7. dereceli kadroda üsteğmen,
c) 6. dereceli kadroda yüzbaşı,
ç) 5. ve 4. dereceli kadrolarda binbaşı,
d) 3. ve 2. dereceli kadrolarda yarbay,
e) 1. dereceli kadroda albay,
rütbeleri esas alınır.
(2) Uzman ve uzman yardımcılarının
görevlendirildikleri kadro derecesinin karşılığı subay rütbeleri; kendi aralarında
astlık üstlük ilişkisine yol açmadığı gibi askeri personel ve askeri
öğrenciler ile aralarında da astlık üstlük ilişkisine yol açmaz.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE
35/C – (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde 657 sayılı Kanun, 18/3/2002
tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin Yapılacak Sınavlar Hakkında
Genel Yönetmelik hükümleri uygulanır.”
MADDE 42 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 43 – Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Savunma Bakanı
yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
27/9/2013
|
28778
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı
Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
10/9/2015
|
29471
|
2-
|
16/10/2020
|
31276
|
|