Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
OTOPARK YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 –
22/2/2018 tarihli ve 30340 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Otopark Yönetmeliğinin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ı) Ortak otopark uygulaması:
İmar adasındaki komşu parsellerin bahçelerinin daha etkin kullanılabilmesi
amacıyla; ilgili her bir parsel için parsel maliklerinin tamamının
muvafakati alınmak, her bir parsel sınırı korunmak ve bu sınırlara göre
planda verilen yapılaşma koşulları ayrı ayrı
uygulanmak kaydıyla, kot ve cephe sınırlamalarına bakılmaksızın ve
parseller tevhit edilmeksizin vaziyet planı idarece onaylanarak ve tapuda
beyanlar hanesine parsel numarası da belirtilmek suretiyle “komşu parsel
ile ortak otopark alanı vardır” şeklinde belirtme konularak açık veya
tamamen gömülü olup dilatasyonla ayrılmak
kaydıyla kapalı olarak yapılabilen otopark uygulamalarını,”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin
4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinin (6) numaralı alt bendi
ile (f) bendinin (1), (2), (3) ve (4) numaralı alt bentleri aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın (f) bendine aşağıdaki alt bent eklenmiş,
aynı fıkranın (ğ) bendinde yer alan “alınması,” ibaresinden sonra gelmek
üzere “erişilebilirlik mevzuat ve standartlarına uyulmak suretiyle” ibaresi
eklenmiştir.
“6) Bitişik nizam parsellerde, bitişik binaların
temellerinin alt kotundan daha aşağıya inilmesinin statik bakımdan risk
içermesi nedeniyle otopark ihtiyacının parselinde karşılanamaması.”
“1) Komşu parsellerle ortak otopark uygulaması veya
ada içi otopark uygulamaları şeklinde karşılanır.
2) Otopark olarak gösterilen yapı
ya da bağımsız bölüm ile bu otoparkı kullanacak olan yapı ya da bağımsız bölümlerin
tapularında ayrı ayrı süresiz irtifak kurulması,
tapu kütüğünün beyanlar hanelerinde bu konuda belirtme yapılması kaydıyla;
1000 metrelik yarıçap içinde kamulaştırmaya konu olmayan başka parselden ya
da binadan veya binaların zorunlu olarak ayrılması gerekenler haricindeki
müstakil otopark olarak ayrılmaya müsait olan bölümlerinden veyahut ticari
otoparklardan karşılanır.
3) Otopark ihtiyacı, (1) ve (2) numaralı alt
bentlere göre de karşılanamayan parsellerde, ilgili idarelerce, 12 nci maddede yer alan esaslar dâhilinde bedel alınmak
suretiyle bölge otoparkından yer tahsis edilerek karşılanır.
4) (3) numaralı alt bende göre bölge
otoparklarından tahsisin şekline, (2) numaralı alt bende göre başka parselde
otopark yeri ayrılmasına ve irtifak kurulmasına ilişkin ilgili idarelerce
usul ve esaslar belirlenebilir.”
“6) Sit alanlarında, mevzuat
gereği parselde otopark ihtiyacının tamamen ya da kısmen karşılanamaması ve
sit alanı sınırlarının 1000 metre yarıçapından daha geniş olması nedeniyle
mevzuatı uyarınca 1000 metrelik yarıçap içinde başka bir parselde de
otopark yeri karşılanamadığının idaresince tespiti halinde, karşılanamayan
otoparka ilişkin gerekli yatay ve düşey işaretlemeler yapılmak suretiyle
yol boyu otoparkı, cep otoparkı gibi yöntemlerle yol üzeri parklanma düzeni idaresince sağlanır.”
MADDE 3 –
Aynı Yönetmeliğin 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b), (c) ve (ç) bentleri ile (h) bendinin (5)
numaralı alt bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (h) bendinin (7)
numaralı alt bendinin sonuna aşağıdaki cümle eklenmiş, (ı) bendinin sonuna
aşağıdaki cümle eklenmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
“b) Parselin otopark ihtiyacı
bodrum katlarda, tamamen tabii veya tesviye edilmiş zemin altında kalmak ve
üzeri ilgili ulusal ya da uluslararası standartlara göre ve asgari 30 cm
toprak örtüsüyle yeşillendirilerek bahçe vasfının ortadan kaldırılmaması
şartıyla binaların arka ve yan bahçe altlarının tamamında, ayrıca gereken
durumlarda idarenin uygun görmesi halinde parsel sınırına 3 metreden fazla
yaklaşmamak üzere ön bahçe zemini altında veya yeşil dokuya uygun ve su
geçirimli malzeme kullanılmak ve bahçe vasfı ortadan kaldırılmamak kaydı
ile bina arka ve yan bahçelerinde karşılanabilir.
c) Otopark giriş çıkışı ön bahçe mesafesi içinden
de sağlanabilir. Otopark rampası parsel sınırı dışından başlatılamaz. Arka
bahçede otopark yeri tefrik ve tesis edilebilmesi için yan bahçenin en az
3,00 metre olması veya bina içinden en az 2,75 metre genişliğinde geçiş
yolu düzenlenmesi şarttır. Yan bahçede otopark yeri de tesis edilecekse
bunun için yan bahçede tesis edilecek otopark yeri haricinde en az 3,00
metre yan bahçe kalması sağlanır. 3 üncü maddenin birinci fıkrasının (ı)
bendinde tanımlanan ortak otopark uygulamalarında da en az 3,00 metre
eninde geçiş yolu sağlanır.
ç) Yerleşme bölgelerinde; binanın
bodrum katları, tabii veya tesviye edilmiş zemin altı ile arka ve yan bahçelerde
yeterli otopark yerinin teşkil edilememesi halinde, 5,00 metreden fazla ön
bahçe mesafesi olan yerlerde, yeşil dokuya uygun ve su geçirimli malzeme
ile bina cephesinden itibaren 2 metre dışında kalan kısmın, bina girişine
ve varsa yaya kaldırımı sürekliliğine engel olmayacak şekilde açık otopark
alanı olarak düzenlenmesi hususunda idareler yetkilidir. Tek bağımsız bölümlü (villa gibi) müstakil konut
binalarında varsa yaya kaldırımı sürekliliğini engellememek ve ilgili idare
onayı alınmak kaydı ile tüm bahçeler bu ölçülerle sınırlı olmaksızın açık
otopark alanı olarak düzenlenebilir.”
“5) Umumi otoparklar ile kamyon, otobüs ve tır gibi
ağır vasıtaların kullanımına mahsus otoparklarda rampa eğimi %15’ten fazla
olamaz. Umumi otoparklar haricinde, otopark ihtiyacını bünyesinde
karşılayan binalarda otopark rampası eğimi % 20’den fazla olamaz.”
“Bu yol genişliği, 15 adetten az
otoparkı bulunan binalarda tek yönlü olarak düzenlenmesi halinde,
dönüşlerde yeterli genişlik sağlanmak kaydı ile 4,90 metreden az olmayacak
şekilde belirlenebilir.”
“Mekanik otoparklar ile taşıt
asansörü bulunan otoparklarda (h) bendinde belirlenmiş olan ölçüler yerine
idaresince uygun görülmek kaydıyla tasarımda farklı ölçüler
kullanılabilir.”
“j) Zorunlu otopark adedi 20 ve üzeri olan yeni
yapılacak yapılara ilişkin yapı ruhsatı başvurularında zorunlu otopark
alanlarının 1 adetten az olmamak üzere en az % 5’inin, ilgili standartlara
göre şarj ünitesi dâhil elektrikli araçlara uygun olarak düzenlenmesi şartı
aranır.”
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının sonuna aşağıdaki
cümle eklenmiş, aynı maddenin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Uygulama imar planlarında, bölgenin
ihtiyacına yönelik otopark, cep otoparkı, yol boyu otopark, durak cebi gibi
alanları artırıcı fonksiyonlar ayrılabilir ve bu fonksiyonların konulması
nazım imar planında değişiklik gerektirmez.”
“(5) Yeni yapılacak olan bölge ve genel otoparklar
ile AVM’lere ait otoparklarda en az %10 oranında
otopark yerinin ilgili standartlara göre elektrikli araçlara uygun olarak
(şarj ünitesi dâhil) düzenlenmesi şartı aranır. Otuzbin
metrekareden büyük AVM’lerde kurulacak şarj
ünitelerinden en az birinin, yetmişbin
metrekareden büyük AVM’lerde ise en az ikisinin
ilgili standartlara göre hızlı şarj kapasitesine sahip olması gerekir.
İhtiyaca göre elektrikli araç otopark yeri sayısının artırılması hususunda
idarelerce karar alınabilir.”
“(6) Büyükşehir belediyesi kapsamında olan yerlerde
genel otoparkların yapım, bakım ve işletilmesine ilişkin usul ve esaslar
büyükşehir belediyelerince belirlenir.”
MADDE 5 –
Aynı Yönetmeliğin 8 inci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Otopark sayısı, açık tesislerde parsel alanı
üzerinden, meskenlerde bağımsız bölüm brüt alanı üzerinden, diğer yapılarda
ise emsal hesabına konu alan üzerinden belirlenir.”
MADDE 6 –
Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin beşinci ve altıncı fıkraları yürürlükten
kaldırılmış, yedinci ve dokuzuncu fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, onbirinci fıkrasının (c) bendinin
(3) numaralı alt bendinin sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“(7) Otopark bedeli alınan parsellerin otopark
ihtiyacının ilgili idarece karşılanması zorunludur. İdarelerce bedel
alınmış olan parseller için bölge otoparkları ruhsat tarihinden itibaren en
geç 3 yıl içinde tamamlanmak zorundadır.”
“(9) Otopark bedelinin % 25’i yapı ruhsatı
verilmesi sırasında nakden, bakiyesi ise yapı kullanma izni verilmeden önce
tamamlanmak kaydı ile en çok onsekiz ay içinde
altı eşit taksitte ve kalan taksitlerin her yıl yeniden değerleme oranında
artırılması suretiyle tahsil edilir. Yapı ruhsatı düzenleme aşamasında
%25’lik peşin ödenen kısım haricindeki ödemelere ilişkin taahhütname
alınır. Taksitle ödenecek %75’lik kısım ödenmeden yapı kullanma izni
düzenlenmez.”
“Mekanik ve asansörlü otoparklarda
birim park alanı, onaylı projesinde gösterilen ölçüde alınabilir.”
MADDE 7 –
Aynı Yönetmeliğin geçici 3 üncü
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten önce;
noter onaylı kat karşılığı inşaat sözleşmesi yapılmış olan, mevzuata uygun
şekilde yapı ruhsatı başvurusu yapılmış olmasına rağmen idaresince yapı
ruhsatı düzenlenmemiş olan ve kamu kurum ve kuruluşlarınca yapım ihale
tarihi veya kararı alınmış ya da yapım ihalesi yapılmış olan yapıların
ruhsat işlemleri, talep edilmesi halinde 31/12/2021
tarihine kadar 14 üncü madde ile yürürlükten kaldırılan Otopark
Yönetmeliğine göre sonuçlandırılır.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin geçici 4 üncü
maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(2) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (j)
bendinde yer alan “% 5” oranı, 1/1/2023 tarihine
kadar “%2” olarak uygulanır.
(3) 6 ncı maddenin
beşinci fıkrasında yer alan “%10” oranı, 1/1/2023
tarihine kadar “%5” olarak uygulanır. Bu tarihe kadar hızlı şarj kapasitesi
zorunluluğu aranmaz.”
MADDE 9 –
Aynı Yönetmeliğin Ek-1’inde yer
alan tablonun 1, 2 ve 11 numaralı bölümleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.

MADDE 10
– Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 11
– Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre
ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
22/2/2018
|
30340
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
31/5/2018
|
30437
|
2-
|
7/9/2018
|
30528
|
3-
|
7/12/2018
|
30618
|
4-
|
31/5/2019
|
30790
|
5-
|
31/12/2019
|
30995 (5.Mükerrer)
|
6-
|
24/3/2020
|
31078
|
7-
|
30/6/2020
|
31171
|
8-
|
19/12/2020
|
31339
|
|