Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 527)
Giriş ve
konu
MADDE 1 – (1) 30/11/2003 tarihli ve 25302 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici
Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunla İlgili Genel Tebliğ
(Seri No: 58) ile taşıtlara perakende olarak (LPG, doğalgaz ve benzerleri
de dahil) akaryakıt satışı yapan (akaryakıt
istasyonu işletmeciliği faaliyetinde bulunan) birinci ve ikinci sınıf tacirlere,
işletmelerindeki akaryakıt pompalarını ödeme kaydedici cihazlara bağlama
mecburiyeti getirilmiştir.
(2) Bu Tebliğin konusunu;
a) Bu Tebliğin yürürlük
tarihinden önceki düzenlemelere göre akaryakıt istasyonlarında araçlara
yakıt veren pompa ünitelerine bağlanma zorunluluğu bulunan ödeme kaydedici
cihazların (EN Pompa ÖKC), elektronik ortamda anlık veri aktarımı
yapabilen, güvenlik seviyesi yükseltilmiş ve bu Tebliğle diğer özellikleri
belirlenen “Yeni Nesil Akaryakıt Pompa Ödeme Kaydedici Cihazlar (YN Pompa
ÖKC)” haline dönüştürülmesine,
b) Akaryakıt istasyonu işletmecilerinin akaryakıt
pompalarına bağlı ödeme kaydedici cihazlardan gerçekleştirilen satışlara
(LPG, doğalgaz, elektrik ve benzerleri de dahil)
ait mali bilgileri elektronik ortamda bildirim zorunluluğuna,
c) YN Pompa ÖKC bilgilerinin
(üretim, aktivasyon, hurdaya ayırma, devir, bakım ve benzeri işlemlere ait)
takip edilmesi, bu cihazların üreteceği fiş veya rapor bilgilerinin
Başkanlıkça belirlenen teknik standartlara uygun olarak gizlilik ve
güvenliği sağlanarak toplanması, saklanması, işlenmesi, anlık ve/veya
periyodik olarak Bakanlık/Başkanlık BİM’e
iletilmesi, mükellefler ve ÖKC üreticilerine sunulması ve raporlanması
hizmetlerini gerçekleştirmek üzere Başkanlıkça “Akaryakıt Pompa Ödeme
Kaydedici Cihazlar Terminal Servis Merkezleri”nin yetkilendirilmesine ve
çalışmalarına,
ilişkin usul ve esaslar oluşturmaktadır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) 213 sayılı Kanun: 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununu,
b) 3100 sayılı Kanun: 6/12/1984
tarihli ve 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici
Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunu,
c) ABÜ: Pompa ÖKC ile pompa ünitesi ve otomasyon
sistemi arasındaki iletişimi sağlayan ara birim ünitesini,
ç) Akaryakıt: Akaryakıt istasyonlarında taşıtlara
perakende olarak satılan benzin ve motorini (LPG, doğalgaz, elektrik ve
benzerleri bu Tebliğ kapsamında akaryakıt olarak kabul edilecektir.),
d) Akaryakıt istasyonu: Taşıtlara perakende olarak
akaryakıt satışı yapan işletmeleri,
e) Bakanlık: Hazine ve Maliye Bakanlığını,
f) Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,
g) BİM: Bilgi İşlem Merkezini,
ğ) Bütünleşik fiş: YN Pompa ÖKC tarafından
gerçekleştirilen satış işlemine istinaden yapılacak ödemenin banka/kredi
kartı ve benzerleri ile gerçekleşmesi halinde muhteviyatında banka POS
harcama bilgilerini de içeren ÖKC fişini,
h) EKÜ: Elektronik Kayıt Ünitesini,
ı) EN Pompa ÖKC: Onay işlemi bu Tebliğin yürürlük
tarihinden önce gerçekleştirilmiş EKÜ’lü/EKÜ’süz akaryakıt pompa ödeme kaydedici cihazı,
i) EPDK: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
j) GMP: Pompa ÖKC’lerin;
ÖKC TSM’leri, Bakanlık/Başkanlık BİM ve çevre
birimleri ile güvenli iletişimini ve fiş, mali raporlar, olay kayıtları ve
benzerlerinin mesajlaşma yapısını içeren ve Başkanlıkça yayımlanan güvenli
mesajlaşma protokol dokümanını,
k) ÖKC fişi: Pompa ÖKC tarafından gerçekleştirilen
her bir satış işlemi için gün içi müteselsil numaralı düzenlenen, teknik
kılavuzlarda belirlenen bilgileri içeren ve mali hafıza ile birlikte EKÜ’de kayıt ve muhafaza edilen 213 sayılı Kanun
kapsamındaki perakende satış vesikasını,
l) ÖKC TSM: YN Pompa ÖKC
bilgilerinin (üretim, aktivasyon, hurdaya ayırma, devir, bakım ve benzeri işlemlere
ait) takip edilmesi, bu cihazların üreteceği fiş veya rapor bilgilerinin
Başkanlıkça belirlenen teknik standartlara uygun olarak gizlilik ve
güvenliği sağlanarak toplanması, saklanması, işlenmesi, anlık ve/veya
periyodik olarak Bakanlık/Başkanlık BİM’e
iletilmesi, mükellefler ve ÖKC üreticilerine sunulması ve raporlanması
hizmetlerini gerçekleştirmek üzere Başkanlıkça yetkilendirilecek Akaryakıt
Pompa Ödeme Kaydedici Cihazlar Terminal Servis Merkezlerini,
m) ÖKC üreticisi: Pompa ÖKC’lerin
ithali/üretimi, satışı ve satış sonrası bakım onarım hizmetlerinin yürütülmesi
için Bakanlıktan onay alan firmayı,
n) Pompa ÖKC: Eski ve yeni nesil akaryakıt pompa
ödeme kaydedici cihazı,
o) Pompa üreticisi: Akaryakıt pompalarından sorumlu
olan üretici/ithalatçıyı,
ö) Pompa üreticisi yetkili servisi: 20/3/2012 tarihli ve 28239 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Ölçü ve Ölçü Aletlerinin Tamir ve Ayarını Yapacak Kişilere
Verilecek Yetki Belgesi Hakkında Yönetmelik düzenlemelerine göre sanayi ve
teknoloji il müdürlükleri tarafından ölçü aletlerinin tamir ve ayar
işlemleri için yetki belgesi verilmiş olanlardan, pompa ünitelerinin bakım
ve onarım hizmetlerinin yapımı hususunda pompa üreticileri/ithalatçı ile
anlaşma/sözleşme yapan kişi veya kurumu,
p) TCKN: Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarasını,
r) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
Araştırma Kurumunu,
s) VKN: Vergi Kimlik Numarasını,
ş) Yetkili servis: Pompa ÖKC’ler
için Bakanlıktan onay alan üretici/ithalatçı firmaların bu cihazların bakım
ve onarım hizmetlerini yapmaya yetkili kıldığı kişi veya kurumu,
t) YN Pompa ÖKC: Elektronik ortamda anlık veri
aktarımı yapabilen, güvenlik seviyesi yükseltilmiş ve bu Tebliğle ve ilgili
teknik kılavuzlarla diğer özellikleri belirlenen Yeni Nesil Akaryakıt Pompa
Ödeme Kaydedici Cihazı,
ifade eder.
Dayanak
MADDE 3 – (1) 3100 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendinde, Hazine ve Maliye Bakanlığının, ödeme kaydedici
cihazların kullanılmalarıyla ilgili olarak, bu Kanunla belli edilen
hususlar dışında uyulması gereken usul ve esasları belirlemeye ve bunlarda
değişiklik yapmaya yetkili olduğu hükmüne yer verilmiştir.
(2) 213 sayılı Kanunun 149 uncu maddesinde, kamu
idare ve müesseseleri (kamu hizmeti ifa eden kurum ve kuruluşlar dahil) ile gerçek ve tüzel kişilerin vergilendirmeye
ilişkin olaylarla ilgili olarak Hazine ve Maliye Bakanlığı ve vergi
dairesince kendilerinden yazı ile istenecek bilgileri belli fasılalarla ve
devamlı olarak yazı ile vermeye mecbur oldukları hükmüne yer verilmiştir.
(3) 213 sayılı Kanunun mükerrer 242 nci maddesinin birinci fıkrasında, mükelleflere,
niteliklerini belirlediği elektronik cihazları kullandırmak suretiyle belge
düzenlettirmeye Hazine ve Maliye Bakanlığının yetkili olduğu ve bu
yetkisini iş grupları, sektörler, bölgeler, yerleşim birimleri, yıllık hasılat tutarları itibarıyla veya sabit bir işyerinde
faaliyet gösterip gösterilmediğine göre ayrı ayrı
veya topluca kullanabileceği hükmüne yer verilmiştir.
(4) 213 sayılı Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının;
a) (3) numaralı bendinde,
“Tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film,
mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu
kayıt ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk
getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının Maliye
Bakanlığında veya muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda saklanması
zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye”,
b) (4) numaralı bendinde, “Bu
Kanunun 149 uncu maddesine göre devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen
bilgiler ile beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer
belgelerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçları kullanılmak
suretiyle internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim
araç ve ortamında verilmesine, beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak,
rapor ve diğer belgelerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı
kılınarak gönderilmesi hususlarında izin vermeye, standart belirlemeye veya
zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve
diğer belgeler ile bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar
ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluk veya
standartları beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeler
veya bilgi ve işlem çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları
itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya ya da
belirlemeye, kanuni süresinden sonra kendiliğinden veya pişmanlık talepli
olarak verilen beyannameler üzerine düzenlenen tahakkuk fişi ve/veya
ihbarnameler ile süresinden sonra verilen bildirim, yazı, dilekçe, tutanak,
rapor ve diğer belgelere istinaden düzenlenen ihbarnameleri, mükellefe,
vergi sorumlusuna veya bunların elektronik ortamda beyanname, bildirim,
yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeleri gönderme yetkisi verdiği
gerçek veya tüzel kişiye elektronik ortamda tebliğ etmeye, bildirim, yazı,
dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelere ilişkin yapılan işlemlerin
sonuçlarını internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim
araç ve ortamında ilgili kişilere göndermeye ve bunların uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye”,
c) (6) numaralı bendinde, “Vergi güvenliğini
sağlamak amacıyla niteliklerini belirleyip onayladığı elektrikli,
elektronik, manyetik ve benzeri cihazlar ve sistemleri kullandırmaya,”,
hükümlerine yer verilerek Hazine ve Maliye Bakanlığının
yetkili olduğu belirtilmiştir.
YN Pompa ÖKC’lerin onayı ve teknik özellikleri
MADDE 4 – (1) ÖKC üreticileri tarafından akaryakıt
istasyonlarında pompa ünitelerine bağlanarak kullanılmak üzere bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren yapılacak yeni marka ve model onay başvuruları,
bu Tebliğde ve ynokc.gib.gov.tr
adresinde Başkanlıkça yayımlanacak ilgili teknik kılavuzlarda nitelikleri
belirtilen YN Pompa ÖKC’ler için
yapılabilecektir.
(2) YN Pompa ÖKC’ler
aşağıdaki süreçler tamamlandıktan sonra mükellefler tarafından
kullanılabilecektir:
a) Onay süreci, üretici veya ithalatçı firmaların 9/2/1985 tarihli ve 18661 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları
Kullanmaları Mecburiyeti Hakkındaki Kanunla İlgili Genel Tebliğ (Seri
No:1)’in VIII numaralı bölümünde sayılan bilgi ve belgelerle birlikte
Başkanlığa yapacakları başvuru ile başlar. Onay başvurusunda bulunan
firmalar idari ve teknik incelemeye tâbi tutulur. Firmaların idari incelemeleri
Vergi Denetim Kurulu Başkanlığınca gerçekleştirilir. 3100 sayılı Kanuna
göre Bakanlıktan onay alan ÖKC üreticilerinin daha önce yapılan idari
incelemeleri geçerli sayılır. Bakanlıktan onay almış firmalar gerek
görülmesi hâlinde Bakanlık tarafından tekrar idari incelemeye tâbi
tutulabilir.
b) YN Pompa ÖKC’lere
ilişkin teknik incelemeler, Başkanlıkça belirlenecek esaslar çerçevesinde
TÜBİTAK tarafından yapılır. Başkanlık, gerek görmesi hâlinde TÜBİTAK
dışındaki kurumlara da inceleme yaptırabilir. İdari incelemeleri müspet
olan firmalara, yetkili kurumlarca yapılan teknik incelemelerin de müspet
olması hâlinde, Bakanlıkça onaylanan cihazların marka ve modelleri
itibarıyla onay belgesi verilir. Bakanlıktan onay alan firmalar ile YN
Pompa ÖKC’lerin marka ve modelleri ynokc.gib.gov.tr internet
sitesinde ilan edilir.
(3) Bakanlıkça onaylanacak YN Pompa ÖKC’lerin aşağıda yer verilen teknik özelliklere sahip
olması gerekmektedir:
a) Akaryakıt satış işleminin Pompa ÖKC’de başlaması ve Pompa ÖKC’de
sonlandırılması esastır. Katma Değer Vergisi
Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında
Kanunla İlgili Genel Tebliğ (Seri No: 58)’de de belirtildiği üzere; akaryakıt
satışının taşıt plaka numarası girilerek gerçekleştirilmesi, taşıt plaka
numarası girilmeden akaryakıt satışının yapılamaması ve akaryakıt verme
işleminin sonunda plaka bilgisini de ihtiva eden ÖKC fişinin cihaz
yazıcısından otomatik olarak çıkması şarttır. Taşıtlara yapılmayan
(bidonla, varille ve benzeri) her türlü akaryakıt satışında plaka numarası
yerine ödeme kaydedici cihazın ilgili modülüne
“PLAKASIZ” ifadesi ile müşterinin Adı-Soyadı/Unvanı ile TCKN/VKN bilgileri
girilmelidir.
b) Mali bilgileri içeren ÖKC fişleri ile bankacılık
işlemine dair bilgileri içeren banka POS harcama belgesi “YN Pompa ÖKC’lerden Düzenlenecek Fiş ve Rapor Formatları Teknik
Kılavuzu”nda tanımlanan bütünleşik fişe uygun olarak üretilecektir.
Bankacılık bilgilerini de ihtiva eden ÖKC fişleri ile banka pos harcama
belgesinin işyeri nüshası sadece YN Pompa ÖKC’nin
yazıcısından basılacaktır. Bütünleşik fiş düzenleme zorunluluğu, bu
zorunluluğa ilişkin ynokc.gib.gov.tr
adresinde yapılacak duyurunun yayımlanmasını izleyen 30 uncu günden
itibaren başlayacaktır. Bu kapsamda banka ve benzeri kuruluşlar YN Pompa
ÖKC üreticilerine, ÖKC ve EFT-POS arasındaki iletişimin sağlanması
hususunda gerekli teknik desteği sunmak zorundadırlar.
c) YN Pompa ÖKC’ler, GMP’lerde ve “YN Pompa ÖKC’lerden
Düzenlenecek Fiş ve Rapor Formatları Teknik Kılavuzu”nda format ve
standartları tanımlanan fişleri ve raporları oluşturabilecek ve ÖKC
fişlerini satış işleminin tamamlandığı anda YN Pompa ÖKC’nin
mali hafızasına ve EKÜ’süne kaydedecek özellikte
olmalıdır.
ç) YN Pompa ÖKC’ler,
ilgili teknik kılavuz ve GMP’lerde belirtilen
fişler ve raporlara ilişkin verileri, güvenliğini ve değişmezliğini
sağlayacak şekilde doğrudan ve/veya ÖKC TSM’leri
aracılığıyla anlık ve/veya periyodik olarak Bakanlık/Başkanlık BİM’e elektronik ortamda gönderebilecek özellikte
olmalıdır.
d) YN Pompa ÖKC’ler,
yetkisiz müdahaleleri engelleyecek fiziki ve elektronik mühür sistemine
sahip olmalı ve yetkisiz müdahale girişimlerini algılayarak ÖKC TSM’lerine ve Bakanlık/Başkanlık BİM’e
elektronik ortamda bildirebilecek özellikte olmalıdır.
e) YN Pompa ÖKC’lerin
mali hafızaları, YN Pompa ÖKC tarafından düzenlenen fişler ile “Z-Gün Sonu
Raporları”nı asgari olarak 10 yıl süreyle saklayabilecek şekilde ilgili
teknik kılavuzda belirtilen kapasiteye sahip olmalı ve YN Pompa ÖKC’ye uygulanan fiziki mühür tahrip edilmedikçe
çıkartılamayacak şekilde, cihaz şasisine sabitlenmelidir. Sabitlenen mali
hafızaların dolması veya arızalanması halinde, mevcut mali hafıza ÖKC
üreticileri ve/veya yetkili servisleri marifetiyle detaylı tutanak tanzim
edilmek suretiyle sökülmelidir. Yeni mali hafıza da fiziki mühür
uygulandıktan sonra cihaz şasisine takılmalıdır. Bu suretle sökülen eski
mali hafıza, fiziki mühürle mühürlenen bir kap veya torba içinde muhafaza
altına alındıktan sonra düzenlenen tutanakla birlikte mükellefe teslim
edilmelidir.
f) Teslim alınan tutanak ve mali hafıza biriminin
muhafaza ve ibraz süresi boyunca muhafaza edilmesi ve talep edilmesi
halinde yetkili birimlere ibraz edilmesi zorunludur. YN Pompa ÖKC’lerin takibini sağlamak ve yetkisiz müdahaleleri
önlemek amacıyla söz konusu tutanak bilgilerinin ynokc.gib.gov.tr internet adresinde yayımlanan teknik
kılavuzlarda yer alan usul ve esaslara göre ÖKC üreticileri ve/veya yetkili
servisleri tarafından Başkanlığa bildirilmesi zorunludur.
g) YN Pompa ÖKC’ler dış
hava şartlarında çalışabilir nitelikte olmalı ve bu durum Türk Standardları Enstitüsü testleriyle doğrulanmalıdır.
ğ) YN Pompa ÖKC’ler
muhtemel patlayıcı ortamda kullanılan teçhizat ve koruyucu sistemler ile
ilgili mevzuatta belirlenen muhtemel patlayıcı ortamlarda çalışabilecek
özelliklere sahip olmalı ve ilgili testlerden başarıyla geçmelidir.
h) YN Pompa ÖKC, pompa ünitesi ve EPDK mevzuatı
gereğince kullanılmakta olan istasyon otomasyon sistemleri arasındaki
iletişimi sağlayan ABÜ, YN Pompa ÖKC’nin mühürlü
bölümünün içinde ayrı bir donanım veya YN Pompa ÖKC ile bütünleşik
(yazılımsal veya donanımsal) olmalıdır.
ı) YN Pompa ÖKC’nin
ABÜ’sü ile pompa ünitesi ve EPDK mevzuatı
gereğince kullanılmakta olan istasyon otomasyon sistemleri arasındaki
iletişim, pompa ünitesindeki merkezi işlem birimi (CPU), totalizatör ve benzeri satış miktar bilgilerini tutan
donanımların değişimlerini anlayacak ve takip edecek şekilde, GMP-3 veya
ÖKC üreticileri, ABÜ üreticileri, pompa üreticileri ile otomasyon firmaları
tarafından geliştirilen güvenli ve şifreli iletişim protokollerine göre
sağlanmalıdır. Bu kapsamda
pompa üreticileri ve/veya yetkili servisleri de ÖKC üreticilerine, YN Pompa
ÖKC ve pompa ünitesi arasındaki iletişimin sağlanması hususunda gerekli
teknik desteği sunmak zorundadırlar. YN Pompa ÖKC ile pompa ünitesi
arasındaki bağlantı doğrudan (YN Pompa ÖKC mühürlü bölümü içinde yer alan
ABÜ üzerinden) olacak, ikisi arasında herhangi bir aparat, dönüştürücü veya
benzeri bir cihaz bulunmayacaktır.
i) YN Pompa ÖKC’nin
mühürlü bölümü içinde yer alan ABÜ ile güvenli iletişim sağlayamayan veya
iletişimi donanım arızaları ve benzeri sebeple kesilen pompa ünitelerinin (manuel veya arıza moduna
alınması durumları dahil) güvenli iletişim
sağlanıncaya veya arıza giderilinceye kadarki süreçte herhangi bir şekilde
(başka bir pompa YN Pompa ÖKC ile bağlantısının gerçekleştirilmesi hali
hariç) akaryakıt verme işlemini gerçekleştirmemesi gerekmektedir.
j) Pompa ünitesinin YN Pompa ÖKC ile haberleşen
donanım birimlerinin değişim işlemine tabi tutulması halinde ÖKC yetkili
servislerine tutanak ile bilgi verilmesi zorunludur. Değiştirilen
donanımların YN Pompa ÖKC ABÜ’sü ile
iletişimlerinin (pompa CPU’suna ilişkin temel parametrelerin YN Pompa ÖKC’de kayıt altında tutulması ve izlenmesi suretiyle)
sağlanması ÖKC üreticileri ve/veya yetkili servisleri ile pompa üreticileri
ve/veya yetkili servislerinin sorumluluğu altında bulunmaktadır.
k) YN Pompa ÖKC’ler, YN
Pompa ÖKC’nin mühürlü bölümü içinde yer alacak
olan ABÜ aracılığı ile akaryakıt istasyonlarında EPDK mevzuatı gereğince
kullanılmakta olan istasyon otomasyon sistemleri ile GMP-3 veya ÖKC
üreticileri ve otomasyon üreticileri tarafından geliştirilen güvenli ve
şifreli iletişim protokolleri ile haberleşmek zorundadır.
l) YN Pompa ÖKC’ler, mali
yazılımlarının güncellenebilmesi, parametrelerinin yüklenebilmesi, yaşamsal
durumlarının takip edilebilmesi bakımından ÖKC TSM’leri
tarafından uzaktan yönetilip izlenebilmelidir.
m) YN Pompa ÖKC’ler, bu
fıkrada belirtilen özelliklere ilave olarak ynokc.gib.gov.tr adresinde yayımlanacak teknik kılavuzlarda
belirtilen asgari teknik özellikleri de haiz olmalıdır.
YN Pompa ÖKC’ye geçiş zorunluluğu
MADDE 5 – (1) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
Bakanlıkça onaylanan ve halihazırda kullanılmakta
olan;
a) EKÜ’süz EN Pompa ÖKC’lerin en geç 30/6/2022
tarihine kadar,
b) EKÜ’lü EN Pompa ÖKC’lerin en geç 31/12/2023
tarihine kadar,
YN Pompa ÖKC’lerle
değiştirilmesi zorunludur.
(2) Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
Bakanlıkça onaylanan ve halihazırda kullanılmakta olan; EKÜ’süz
EN Pompa ÖKC’lerin bu Tebliğin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren, EKÜ’lü EN ÖKC’lerin
ise 1/1/2022 tarihinden itibaren akaryakıt
istasyonu işletmeleri tarafından üçüncü kişilere satışı veya devri
yapılamaz.
(3) 1/1/2022 tarihinden
itibaren EN Pompa ÖKC’lerin üretimi, ithali,
mühürlenmesi ve satışı yapılmayacaktır.
Yeni
açılacak akaryakıt istasyonlarında YN Pompa ÖKC kullanma zorunluluğu
MADDE 6 – (1) Bu Tebliğin yürürlük tarihi ile 1/1/2022
tarihleri arasında yeni mükellefiyet tesis edilmesi (kül halinde devir dahil) veya şube işyeri açılması durumunda, mükellefiyetin
tesis edildiği, şube işyerinin açıldığı veya devir tarihinden itibaren en
geç 60 gün içerisinde bu işyerlerinde YN Pompa ÖKC’lerin
kullanılması zorunlu olup, belirtilen süre içerisinde henüz onay verilmiş
YN Pompa ÖKC bulunmaması halinde ise EKÜ’lü EN
Pompa ÖKC’lerin kullanılması zorunludur. Ancak bu
süre içerisinde fiilen akaryakıt satışına başlanması durumunda ise satışa
başlamadan önce bu zorunluluk başlayacaktır.
(2) Bu Tebliğin yürürlük tarihi ile 1/1/2022 tarihleri arasında satın alınan EKÜ’lü EN Pompa ÖKC’lerin
31/12/2023 tarihine kadar YN Pompa ÖKC ile değiştirilmesi zorunludur.
(3) 1/1/2022 tarihi ve
sonrasında mükellefiyet tesis edilmesi veya şube işyeri açılması durumunda
mükellefiyetin tesis edildiği veya şube işyerinin açıldığı tarihten
itibaren en geç 60 gün içerisinde bu işyerlerinde YN Pompa ÖKC’lerin kullanılması zorunludur. Ancak bu süre
içerisinde fiilen akaryakıt satışına başlanması durumunda satışa başlamadan
önce bu zorunluluk başlayacaktır.
Pompa ÖKC’lerden gerçekleştirilen satışların elektronik
ortamda Bakanlığa/Başkanlığa bildirim zorunluluğu
MADDE 7 – (1) YN Pompa ÖKC’lerden
(Bu Tebliğin diğer maddeleri kapsamında kullanılmasına izin verilen EN
Pompa ÖKC’ler dahil)
gerçekleştirilen satışlara ilişkin ilgili teknik kılavuzlar ve GMP’lerde tanımlanan fiş, rapor veya diğer bilgilerin
elektronik ortamda doğrudan ya da ÖKC TSM’leri
aracılığıyla Bakanlık/Başkanlık BİM’e aktarılması
zorunludur.
(2) Aktarım zorunluluğu bulunan fiş, rapor veya
diğer bilgilerin Bakanlık/Başkanlık BİM’e aktarım
zamanını (anlık ve/veya periyodik), aktarım yöntemini (doğrudan veya ÖKC TSM’leri aracılığıyla) ve aktarıma ilişkin diğer usul
ve esasları Başkanlık ynokc.gib.gov.tr
adresinde yapacağı duyurular ile belirlemeye yetkilidir.
(3) Aktarım zorunluluğu getirilen bilgilerin, ÖKC TSM’leri aracılığıyla gönderilmesinin belirlenmesi durumunda;
bu bilgilerin zamanında, eksiksiz ve belirlenen format ve standartlarda
Bakanlık/Başkanlık BİM’e elektronik ortamda
gönderilme sorumluluğu ÖKC üreticileri ile birlikte ÖKC TSM’lerine
aittir. YN Pompa ÖKC’lerin bağlı oldukları ÖKC TSM’leri ile sürekli çevrim içi bağlantılı olmasının
sorumluluğu akaryakıt istasyonunu işleten mükellefe aittir.
ÖKC TSM’lerinin yetkilendirilmesi ile çalışma usul ve
esasları
MADDE 8 – (1) Başkanlık, YN
Pompa ÖKC bilgilerinin (üretim, aktivasyon, hurdaya ayırma, devir, bakım ve
benzeri işlemlere ait) takip edilmesi, bu cihazların üreteceği fiş veya
rapor bilgilerinin Başkanlıkça belirlenen teknik standartlara uygun olarak
gizlilik ve güvenliği sağlanarak toplanması, saklanması, işlenmesi, anlık
ve/veya periyodik olarak Bakanlık/Başkanlık BİM’e
iletilmesi, mükellefler ve ÖKC üreticilerine elektronik ortamda sunulması
ve raporlanması hizmetlerini gerçekleştirmek üzere niteliklerini
belirleyeceği kuruluşları ÖKC TSM olarak yetkilendirebilir.
(2) Başkanlık, ÖKC TSM olarak yetkilendirilecek gerçek veya
tüzel kişilerde bulunması gereken nitelikleri, başvuru, test,
değerlendirme, izin, onay, güvenlik, denetim ve sorumluluğa ilişkin usul ve
esaslar ile ÖKC TSM’ler tarafından uyulması
gerekli diğer kural ve standartları ynokc.gib.gov.tr adresinde yayımlanacak teknik kılavuzlarla belirlemeye
ve yetkilendirilecek gerçek veya tüzel kişilerin faaliyetlerinin izlenmesi,
denetlenmesi, yetkilendirmenin sonlandırılması ve bunların uygulanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkilidir.
(3) ÖKC TSM’ler,
YN Pompa ÖKC’lerin takip edilmesi, yönetilmesi,
YN Pompa ÖKC mali yazılımlarının güncellenmesi, yazılımsal parametrelerinin
yüklenmesi, YN Pompa ÖKC fiş ve raporlarının Bakanlık/Başkanlık BİM’e GMP’lerde belirlenen
şekilde anlık ve/veya periyodik olarak doğrudan veya Başkanlıkça izin
verilmesi durumunda kendi üzerinden aktarılması, YN Pompa ÖKC’lerden iletilen olay (log)
kayıtlarının gerekli aksiyonların ivedilikle alınması için ilgili ÖKC
üreticisi ve/veya yetkili servislerine elektronik ortamda iletilmesi ve
sonuçlarının izlenmesi ile YN Pompa ÖKC’lere
ilişkin verilerin ilgili mükellefler ve Başkanlığa elektronik ortamda
raporlanması ve sunulması hizmetlerini yerine getirmeye yetkilidirler.
Cezai
müeyyide
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslara aykırı
hareket eden veya belirlenen sürelerde öngörülen yükümlülükleri yerine
getirmeyen mükellefler, ÖKC üreticileri/yetkili servisleri, ÖKC TSM’leri, akaryakıt pompa üreticileri/pompa üreticisi
yetkili servisleri ile banka ve benzeri kuruluşlar hakkında 213 sayılı
Kanunun ilgili ceza hükümleri uygulanır.
Diğer
hususlar
MADDE 10
– (1) YN Pompa ÖKC’lerin
Bakanlık/Başkanlık BİM’e kaydı, kullanıcılara
satışı ile satış sonrası servis ve benzeri işlemler 25/12/2015
tarihli ve 29573 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliği (Sıra No: 465)’nde yapılan açıklamalar
çerçevesinde elektronik ortamda yürütülecektir. Söz konusu işlemlerin ÖKC TSM’leri aracılığıyla elektronik ortamda yürütülmesine
ilişkin usul ve esasları ynokc.gib.gov.tr adresinde yayımlanacak duyurular ile
belirlemeye Başkanlık yetkilidir.
(2) Akaryakıt istasyonlarında
gerçekleştirilen satışlara ilişkin olarak düzenlenen belgelerde, fiilen
yakıt verilen araç bilgisi yerine başka araçlara ilişkin bilgilere yer
verildiğinin akaryakıt denetimi konusunda yetkili kamu kurum ve
kuruluşlarının birimleri tarafından tespit edilmesi halinde, sahte veya
muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme ve kullanma eylemlerinin
araştırılması için akaryakıt istasyonlarını işleten mükellefler ve bu
belgeleri kullananlar nezdinde vergi incelemesi için gerekli işlemlere
ivedilikle başlanacaktır.
(3) Başkanlık;
a) YN Pompa ÖKC onaylarına ilişkin test ve
değerlendirme aşamalarını, onay işlemlerini gerçekleştiren test ve
değerlendirme kuruluşlarının işlem kapasitesini ve bu kuruluşlarca önerilen
test ve değerlendirme sürelerini, YN Pompa ÖKC’lerle
ödeme ara yüzlerinin entegrasyon süreçlerini, akaryakıt
pompa ünitelerinin YN Pompa ÖKC’lerle bağlantı ve
entegrasyon sürecini ve benzeri diğer teknik çalışma gerekliliklerini
değerlendirerek bu Tebliğde belirlenen süreleri ayrı ayrı
veya birlikte her defasında 6 ayı geçmemek üzere ynokc.gib.gov.tr adresinde ilan ederek uzatmaya,
b) Akaryakıt
istasyonlarında bulunan istasyon otomasyon sistemlerinin güvenlik ve
standartlarının sağlanması amacıyla, otomasyon yazılımını sunan ve/veya
akaryakıt istasyonları ile dağıtım şirketlerine bu yazılımları kuran
firmaların yazılımlarının temel, teknik, fonksiyonel özelliklerini ve
güvenliğe ilişkin asgari olarak bulunması gereken hususları, ynokc.gib.gov.tr adresinde
yayımlayacağı teknik kılavuzlar ile belirlemeye,
yetkilidir.
(4) Akaryakıt pompa ÖKC uygulamasına yönelik olarak
bu Tebliğde yer almayan konular hakkında 213 ve 3100 sayılı Kanunlara
dayanılarak çıkarılan genel tebliğlerde belirtilen hususların uygulanmaya
devam edeceği tabiidir.
(5) Bu Tebliğ ile YN Pompa ÖKC kullanma zorunluluğu
getirilen mükellefler, bu Tebliğe konu olan faaliyetlerinde 30/9/2017 tarihli ve 30196 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 483)’nin 6 ncı maddesi ile
1/6/2019 tarihli ve 30791 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 507) düzenlemelerinden yararlanamaz.
Yürürlük
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine
ve Maliye Bakanı yürütür.
|