İzmir Demokrasi Üniversitesinden:
İZMİR DEMOKRASİ ÜNİVERSİTESİ ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA
VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, İzmir Demokrasi
Üniversitesi Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına,
faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine
ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, İzmir Demokrasi Üniversitesi
Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet
alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve
çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
b) Merkez: İzmir Demokrasi Üniversitesi Özel Eğitim
Uygulama ve Araştırma Merkezini,
c) Müdür: Merkezin Müdürünü,
ç) Rektör: İzmir Demokrasi Üniversitesi Rektörünü,
d) Üniversite: İzmir Demokrasi Üniversitesini,
e) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 – (1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) Yurt içinde ve yurt dışında özel gereksinimli
bireyler ve özel eğitim konularıyla ilgili her alanda bilimsel araştırma ve
uygulamalar yapmak.
b) Özel gereksinimli bireylere ve özel eğitim
öğrencilerine yönelik eğitim faaliyetlerinde bulunmak.
c) Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim
öğrencilerinin ailelerine yönelik eğitim, rehberlik ve danışmanlık
faaliyetlerinde bulunmak.
ç) İlgili mevzuat hükümleri kapsamında yerel,
ulusal ve uluslararası sivil toplum örgütleriyle iş birliği yaparak özel
gereksinimli bireylerin ve özel eğitim öğrencilerinin bireysel
gelişimlerine yönelik ve yaşam kalitelerini arttırıcı ortak çalışmalar yapmak.
d) İlgili mevzuat hükümleri kapsamında, özel
gereksinimli bireyler ve özel eğitim öğrencileriyle çalışan resmî ve özel
eğitim kurumlarıyla iş birliği yaparak bu kurumlarda çalışan eğitimcilerin
yaşam boyu öğrenme süreçlerine katkıda bulunacak faaliyetler düzenlemek.
e) Özel gereksinimli bireylere yönelik toplumsal
bilinç ve farkındalığı arttırmak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 –
(1) Merkezin faaliyet alanları
şunlardır:
a) Disiplinler arası araştırma ve uygulama
alanlarından özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim konularında,
Üniversitenin ilgili akademik birimlerinin eğitim, öğretim, araştırma ve
geliştirme faaliyetlerine katılımını sağlamak.
b) Başta Üniversitede öğrenim gören ve çalışan özel
gereksinimli bireyler olmak üzere toplumun bütün kesimlerindeki özel
gereksinimli bireylere ve özel eğitime gereksinim duyan öğrencilere yönelik
araştırmalar ve uygulamalar yapmak.
c) Özel gereksinimli bireylerin ve özel eğitime
gereksinim duyan öğrencilerin yükseköğretim dâhil eğitim kademelerinin
hepsinden en üst seviyede yararlanabilmesi için gerekli imkân ve
uygulamaların sağlanmasına yönelik çalışmalar yapmak.
ç) Özel gereksinimli bireylerin ve özel eğitime
gereksinim duyan öğrencilerin akademik, sosyal, mesleki alanlar başta olmak
üzere yaşamla ilgili her alanda kendilerini gerçekleştirmelerini sağlamak
amacıyla yapılacak çalışmalarda ilgili mevzuat hükümleri kapsamında yerel,
ulusal ve uluslararası düzeylerdeki sivil toplum örgütleriyle iş birliği
yapmak ve sürdürmek.
d) İlgili mevzuat hükümleri kapsamında özel
gereksinimli bireylerle ve özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerle
çalışmakta olan resmî ve özel eğitim kurumlarıyla iş birliği yaparak bu
kurumlarda görev yapmakta olan eğitimcilere yönelik güncel konu ve gelişmeler
hakkında eğitim faaliyetleri düzenleyerek yaşam boyu öğrenme süreçlerine
katkıda bulunmak.
e) Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim
konularına ilişkin bilimsel veri tabanı oluşturmak ve ilgili mevzuat
hükümleri kapsamında resmî kurumlar ve sivil toplum kuruluşlarına bilimsel
iş birliği çerçevesinde danışmanlık faaliyetlerini sürdürmek.
f) Farklı disiplinlerden özel gereksinimli bireyler
ve özel eğitim konularında araştırmalar yapan bilim insanları ile uzmanları
bir araya getirerek, ulusal ve/veya uluslararası düzeylerde
araştırma/geliştirme projeleri oluşturmak ve yürütülmesini sağlamak.
g) Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim
konularında ulusal ve uluslararası katılımlı kongre, panel, sempozyum,
konferans, çalıştay gibi bilimsel aktiviteler düzenlemek.
ğ) Özel gereksinimli bireyler ve özel eğitim
konularında aydınlatıcı bilimsel bilgilerin sözlü ve/veya yazılı olarak
kamuoyuna ulaştırılmasını sağlamak.
h) Birimler arası iş birliği yaparak özel
gereksinimli bireyler ve özel eğitim konularıyla ilgili toplumsal bilinci
ve farkındalığı geliştirme konusunda topluma eğitim hizmetleri vermek.
ı) Yetersizliğin önlenmesi ve sorunların
azaltılması yönünde çalışmalar yapmak, özel gereksinimli bireylerin etkin
ve kaliteli rehabilitasyon hizmetlerinden faydalanmasını sağlamak ve özel
gereksinimli bireyler ile iletişimde bulunduğu diğer bireylerin yaşam
kalitesini artırıcı çalışmalar yapmak.
i) Özel eğitim alanında sorunların azaltılmasına
yönelik çalışmalar yapmak, özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin özel
eğitim ve destek hizmetlerinden daha etkin faydalanmasını sağlamak, sosyal
becerilerini ve yaşam kalitelerini artırıcı çalışmalar yapmak.
j) Özel gereksinimli bireylere yönelik ulusal ve
uluslararası alanda örnek olacak model programlar oluşturarak,
yaygınlaştırılmasını sağlamak.
k) Özel eğitim alanı ile ilgili öğretim
teknolojileri ve materyalleri geliştirmek.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 – (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Müdür
MADDE 8 –
(1) Müdür, Üniversitenin öğretim
üyeleri arasından Rektör tarafından iki yıl süre ile görevlendirilir.
Süresi dolan Müdür yeniden görevlendirilebilir. Müdür, çalışmalarından
Rektöre karşı sorumludur.
(2) Müdür, çalışmalarında kendisine yardımcı olmak
üzere, Yönetim Kurulu üyeleri arasından bir kişiyi Müdür Yardımcısı olarak
görevlendirilmek üzere Rektörün onayına sunar. Müdür Yardımcısı, Müdürün
kendisine vereceği görevleri yapar. Müdürün görevde olmadığı zamanlarda
yerine Müdür Yardımcısı vekâlet eder. Müdürün görevi sona erdiğinde Müdür
Yardımcısının da görevi sona erer.
Müdürün
görevleri
MADDE 9 – (1) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezi temsil etmek.
b) Yönetim Kurulunu ve Danışma Kurulunu toplantıya
çağırmak, gündemi hazırlamak ve bu kurulların başkanı olarak toplantıları
yönetmek.
c) Merkezin verimli çalışmasını ve ilgili birimler
arasındaki koordinasyonu sağlamak.
ç) Merkezin plan dâhilinde yapacağı bilimsel
çalışmalar başta olmak üzere her türlü çalışma ve faaliyetlerini
belirlemek, uygulamaya koymak, çalışma gruplarını oluşturmak, çalışma ve
faaliyetleri yönlendirmek.
d) Merkezde görev yapacak akademik, idari ve teknik
personel ihtiyacını belirlemek ve görevlendirilmeleriyle ilgili teklifleri
yapmak, Üniversite dışındaki diğer sivil toplum örgütleri ve resmî veya
özel kurum ve kuruluşlardan, ihtiyaç duyulan alanlarda ilgili bilim insanı,
araştırıcı, uzman, eğitimci, idari ve teknik personelin görevlendirilmesi
için Rektörlüğe teklifte bulunmak.
e) Merkezde görevli veya görevlendirilecek
personelin hizmet içi eğitim amacı ile yurt içinde ve yurt dışında
görevlendirilmesini Rektörlüğe teklif etmek.
f) Merkezin ihtiyaç duyduğu maddi imkânları sağlama
konusunda ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla temaslarda bulunmak.
g) Merkezin çalışmalarıyla ilgili yıllık faaliyet
raporlarını hazırlamak, Yönetim Kurulunun görüşünü aldıktan sonra
Rektörlüğe sunmak.
ğ) İlgili mevzuat ve Rektör tarafından verilen
diğer görev ve yükümlülükleri yerine getirmek.
Yönetim
Kurulu
MADDE 10
– (1) Yönetim Kurulu; Müdür ve
Müdür tarafından önerilen Üniversitenin ilgili anabilim veya bilim
dallarında çalışan öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından
görevlendirilen dört öğretim üyesi ile birlikte toplam beş üyeden oluşur.
Yönetim Kurulu üyelerinin görev süreleri iki yıldır. Görev süresi biten
üyeler yeniden görevlendirilebilir. Üyeliğin herhangi bir nedenle boşalması
halinde kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üyeler görevlendirilebilir.
Müdürün görevden ayrılması halinde Yönetim Kurulunun görevi de sona erer.
Müdür, Yönetim Kurulunun başkanıdır.
(2) Yönetim Kurulu, Müdürün çağrısı üzerine
gerektiğinde üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve alınacak
kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezin çalışmalarıyla ilgili plan ve
programları hazırlamak, yürütmek ve bunlara ilişkin kararlar almak.
b) Müdür tarafından önerilen komisyon, özel eğitim
öğretmenleri ve çalışma gruplarının oluşturulmasını karara bağlamak.
c) Merkezin yıllık faaliyet programını ve raporunu
hazırlamak ve değerlendirmek.
ç) Merkezin gerçekleştireceği faaliyetlerde görev
alacak, gönüllü, yarı ya da tam zamanlı uzmanları veya stajyer öğrencileri
belirlemek ve görevlendirmek üzere karara bağlamak.
d) Merkez ile Üniversitenin tüm birimleri ve dış
paydaş birimleri arasında Merkezin amaçları doğrultusunda iş birliğinin
sağlanmasında Müdüre yardımcı olmak.
e) Gerekli durumlarda dış paydaşlardan ihtiyaç
duyulan alanlarda ilgili bilim insanı, araştırmacı, uzman, eğitimci,
sanatçı, idari ve teknik personelin görevlendirilmesini teklif etmek.
f) Merkezin ödenek ihtiyacını ve gereksinim duyduğu
personel ihtiyaçlarını teklif etmek.
g) Bir yıl içinde verilecek hizmetleri, yapılacak
tüm etkinlikleri, bu hizmet ve etkinliklerde görev alacak kişileri
belirleyerek teklifte bulunmak.
ğ) İlgili mevzuat hükümlerine göre verilen diğer
görevleri yapmak.
Danışma
Kurulu ve görevi
MADDE 12
– (1) Danışma Kurulu, Müdür ve
Üniversiteye bağlı birimlerden veya Üniversite dışından Merkezin faaliyet
alanları doğrultusunda çalışmalar yapan kişiler ve kurumların temsilcileri
arasından Rektör tarafından görevlendirilecek en az dört, en çok altı
kişiden oluşur. Müdür, Danışma Kurulunun başkanıdır. Danışma Kurulu
üyelerinin görev süresi iki yıldır. Görev süresi biten üyeler yeniden
görevlendirilebilir. Görev süresi bitmeden ayrılan üyelerin yerine kalan
süreyi tamamlamak üzere aynı usulle yeni üyeler görevlendirilir.
(2) Danışma Kurulu, yılda bir kez olağan toplanır.
Rektör katıldığında, Danışma Kurulu toplantılarının doğal başkanıdır.
Müdür, gerekli gördüğü takdirde Danışma Kurulunu olağanüstü toplantıya
çağırabilir.
(3) Danışma Kurulu, yıllık faaliyet raporu, çalışma
programı, eğitim faaliyetleri, çalışmalar ile bir sonraki çalışma yılına
ait programla ilgili Yönetim Kuruluna görüş bildirir ve önerilerde bulunur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Personel
ihtiyacı
MADDE 13
– (1) Merkezin akademik, teknik ve
idari personel ihtiyacı, Müdürün önerisi üzerine, 2547 sayılı Kanunun 13
üncü maddesi uyarınca Rektör tarafından görevlendirilecek personel
tarafından karşılanır.
Harcama
yetkilisi
MADDE 14
– (1) Merkezin harcama yetkilisi
Rektördür. Rektör bu yetkiyi kısmen
veya tamamen Müdüre devredebilir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri
ile Senato kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İzmir Demokrasi Üniversitesi Rektörü yürütür.
|