Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanlığından:
YURTDIŞI
TÜRKLER VE AKRABA TOPLULUKLAR BAŞKANLIĞI
MALİ DESTEK YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Yurtdışı Türkler ve
Akraba Topluluklar Başkanlığı tarafından sağlanacak mali desteklere ilişkin
usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, gerçek kişiler ile yurt içinde
veya yurt dışında kurulmuş kâr amacı gütmeyen özel hukuk veya kamu hukuku
tüzel kişileri ve öğrenci topluluklarına Başkanlık tarafından sağlanacak
mali desteklere ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 15/7/2018 tarihli ve 30479
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili,
İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 738 inci maddesinin birinci
fıkrasının (e) bendi, 739 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi, 740
ıncı maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (e) bentleri ve 741 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanlığının bağlı olduğu Bakanı,
b) Başkan: Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanını,
c) Başkanlık: Yurtdışı Türkler ve Akraba
Topluluklar Başkanlığını,
ç) Başvuru Rehberi: Başkanlık tarafından proje
destekleri kapsamında başvuru sahipleri için hazırlanan, destekten
yararlanabilecek kurum ve kuruluşlar ile gerçek kişileri, başvuruda
bulunabileceklerde aranan şartları, başvuru şartlarını, desteklenecek
öncelikli alanları, proje konularını, destek kapsamında karşılanabilecek
giderleri, değerlendirme kriterlerini, başvuru belgelerini ve diğer gerekli
bilgileri açıklayan belgeyi,
d) Bilgi Sistemi: Mali destek sürecinde
başvuruların alınması, onay ve izleme aşamalarında kullanılan çevrim içi
ortamı,
e) Çağrı esaslı proje desteği: Çağrı programlarında
tespit edilen amaç ve hedeflere uygun olarak, seçilen bölgelerde potansiyel
proje sahiplerinin belirli bir dönem içerisinde proje hazırlamaya ve
sunmaya davet edildiği, başvuruların sistem üzerinden alınan projelere
sağlanan desteği,
f) Doğrudan proje desteği: Başkanlığın amaçları ile
Ülkenin dış politika vizyonuna uygun olarak kurum ve kuruluşlar ile gerçek
kişilerin yararlanması amacıyla yürütülen, başvuru için herhangi bir zaman
sınırlaması olmayan, bilgi sistemi üzerinden ya da elden başvuru alınabilen
projelere sağlanan desteği,
g) Faaliyet desteği: Kurum ve kuruluşlar ile gerçek
kişilere uygulama süresi 30 güne kadar olan, destek tutarı her yıl Hazine
ve Maliye Bakanlığınca yayımlanan Parasal Sınırlar ve Oranlara İlişkin
Tebliğde Başkanlık için belirlenen Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar
Başkanlığı mutemetlerine avans tutarının beş katını aşmayan, hukuki ve
insani konular ile sivil toplum kapasite, eğitim, sağlık, sosyal, kültürel,
akademik ve lobicilik alanlarında faaliyetle sınırlı olmak üzere sağlanan
desteği,
ğ) İzleme raporu: Proje veya faaliyetin
izlemesinden sorumlu Başkanlık personeli tarafından hazırlanan, proje veya
faaliyetin öngörülen şekilde yürütülüp yürütülmediğine ilişkin tespitleri
içeren raporu,
h) Komisyon: Başkan tarafından belirlenen ve en az
Daire Başkanı düzeyinde üç kişiden müteşekkil değerlendirme komitesini,
ı) Kurum ve kuruluş: Yurt içinde veya yurt dışında
kurulmuş, kâr amacı gütmeyen özel hukuk veya kamu hukuku tüzel kişileri ile
Başkanlığın faaliyet kapsamı içerisinde yer alan öğrenci toplulukları
arasından Başkanlık tarafından uygun görülenleri,
i) Mali destek: Başkanlık tarafından; Başkanlığın
amaçları ile Ülkenin dış politika vizyonuna uygun olarak kurum ve
kuruluşlar ile gerçek kişilerin proje ve faaliyetlerine sağlanan hibe
esaslı nakdi desteği,
j) Nihai rapor: Projenin izlemesinden sorumlu
Başkanlık personeli tarafından hazırlanan, projenin öngörülen şekilde
tamamlanıp tamamlanmadığına ilişkin tespitleri içeren raporu,
k) Proje desteği: Çağrı esaslı proje desteği ile
doğrudan proje desteğinden oluşan desteği,
l) Proje çağrı programı: Öncelik alanları, başvuru
dönemi, potansiyel başvuru sahipleri, başvuru şartları, desteklenecek
faaliyet alanları, proje konuları, süresi, destek tutarı sınırı gibi
hususların önceden belirlenerek Başkanlık tarafından uygun görülen
yöntemlerle duyurulduğu ve başvuruların bilgi sistemi üzerinden alındığı
çağrı esaslı proje destekleri için oluşturulmuş programı,
m) Sözleşme: Proje desteğinden yararlanma ilke ve
kurallarını, ödeme usul ve esaslarını, tarafların hak ve yükümlülüklerini
ve bu yükümlülüklerin ihlalinin sonuç ve müeyyidelerini düzenleyen
anlaşmayı ve eklerini,
n) Taahhütname: Faaliyet desteğinden yararlanacak
yararlanıcılar tarafından imzalanan ve bu destek kapsamında aktarılan
kaynağın kullanımına ilişkin beyanı ifade eden belgeyi,
o) Yararlanıcı: Başkanlık tarafından mali destek
sağlanan kurum ve kuruluşlar ile gerçek kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Mali Destekler
Mali
destek türleri
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında Başkanlık tarafından
sağlanan mali destek türleri şunlardır:
a) Proje desteği:
1) Çağrı esaslı proje desteği.
2) Doğrudan proje desteği.
b) Faaliyet desteği.
Mali
desteklere ilişkin genel esaslar
MADDE 6 –
(1) Başkanlık, Ülkenin dış
politika vizyonuna uygun olarak kurum ve kuruluşlar ile gerçek kişilere
mevzuatla belirlenen amaçları doğrultusunda mali destek sağlar.
(2) Başkanlık tarafından sağlanan mali desteklerin
tamamı hibe niteliğinde olup proje desteği ile faaliyet desteğinden oluşur.
(3) Başkanlık, mali desteklerin yürütülmesi
esnasında oluşan maliyetlere ilişkin yararlanıcıdan her aşamada kanıtlayıcı
bilgi, belge ve açıklama isteyebilir.
(4) Başkanlık, projenin ya da faaliyetin
yürütülmesi aşamalarında belge üzerinden veya yerinde izleme gerçekleştirebilir.
(5) Yararlanıcı mali desteğe konu proje veya
faaliyetin gerçekleştirileceği ülke mevzuatına uygun şekilde gerçekleşmesi
için gerekli önlemleri almaktan sorumludur.
(6) Başkanlık, mali destek kapsamındaki ödemeleri yararlanıcının
bulunduğu ülkenin milli para birimi cinsinden yapabilir.
(7) Mali destek kapsamındaki ödemelerin banka
hesabına yapılması esastır. Ancak yararlanıcının talebi ve Başkanlığın
uygun görmesi halinde ödeme, yararlanıcı tarafından yetkilendirilmiş kişiye
ya da dış temsilcilik görevlilerine tutanakla veya adına açılmış banka
hesabına aktarılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Proje Desteği
Proje
desteğinin esasları
MADDE 7 – (1) Proje desteği; çağrı esaslı proje desteği ile
doğrudan proje desteğinden oluşur.
(2) Proje desteğine kurum ve kuruluşlar ile gerçek
kişiler başvurabilir.
(3) Proje desteği, desteğin türüne göre başvuru
sahibi tarafından hazırlanan bir projeye istinaden verilir.
(4) Proje desteğinden yararlanacak başvuru
sahipleri ile sözleşme imzalanır.
(5) Her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığınca
yayımlanan Parasal Sınırlar ve Oranlara İlişkin Tebliğde Başkanlık için
belirlenen Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluklar Başkanlığı mutemetlerine
avans tutarının beş katına kadar desteklenecek olan projeler Başkan oluru
ile bu tutarın üzerinde olan projeler ise Bakan oluru ile onaylanır.
Çağrı
esaslı proje desteği
MADDE 8 – (1) Çağrı esaslı proje desteği, Başkanlık
tarafından hazırlanan başvuru rehberine binaen Başkanlık tarafından
belirlenen dönemlerde yürütülür.
(2) Çağrı esaslı proje desteği; alan, başvuru
şartı, yararlanıcı kitlesi, ülke ve benzeri hususlarda özelleştirilen proje
çağrı programı başlığıyla ilan edilir. Her bir proje çağrı programı için
başvuru rehberi hazırlanarak yayımlanır.
(3) Çağrı esaslı proje desteğinin başvuruları Bilgi
Sistemi üzerinden alınır.
(4) Başkanlık, ilan ettiği proje çağrı programının
dönemini değiştirme, başvuruyu belirtilen tarihten önce sonlandırma veya
belirtilen dönemde başvuruyu açmama, proje çağrı programını kısmen veya
tamamen iptal etme haklarını saklı tutar. Bu durumlarda, Başkanlıktan
herhangi bir hak ve tazminat talebinde bulunulamaz.
Doğrudan
proje desteği
MADDE 9 – (1) Başkanlık, takvim sınırlamasına tabi olmadan
bütçe imkânları çerçevesinde doğrudan proje desteği verebilir.
(2) Doğrudan proje desteği başvuruları bilgi
sistemi üzerinden veya Başkanlıkça elden alınır.
(3) Doğrudan proje desteklerine ilişkin başvuru ve
değerlendirme süreçleri yayımlanan başvuru rehberi çerçevesinde
gerçekleştirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Faaliyet
Desteği
Faaliyet
desteğinin esasları
MADDE 10 – (1) Faaliyet desteği, uygulama süresi 30 güne
kadar olan faaliyetler için sağlanan mali destektir.
(2) Faaliyet desteğinden kurum ve kuruluşlar ile
gerçek kişiler yararlanabilir.
(3) Başkanlık, faaliyet desteğini resen veya
bütçesi, süresi ve yeri belirtilen başvuruya istinaden hukuki ve insani
konular ile sivil toplum kapasite, eğitim, sağlık, sosyal, kültürel,
akademik ve lobicilik alanlarında faaliyetle sınırlı olmak üzere sağlar.
(4) Faaliyet desteği Başkan oluruna binaen verilir.
(5) Faaliyet destek tutarının üst sınırı, her yıl
Hazine ve Maliye Bakanlığınca yayımlanan parasal sınırlar ve oranlara
ilişkin tebliğde Başkanlık için belirlenen Yurtdışı Türkler ve Akraba
Topluklar Başkanlığı mutemetlerine avans tutarının beş katıdır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Mali
Desteklerin Uygulama Süreçleri
Mali
destek başvurularının değerlendirilmesi ve sonuçların bildirilmesi
MADDE 11
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
verilecek destekler; Başkan tarafından oluşturulan komisyon marifetiyle
aşağıda belirtilen kriterler dikkate alınarak değerlendirilir:
a) İstenen belgelerin eksiksiz olarak sunulmuş
olması.
b) Talep edilen desteğin, başvurulan faaliyet ve
programların amaç ve öncelikleriyle doğrudan ilgili olması.
c) Sahanın ya da hedef kitlenin/bölgenin
ihtiyaçlarına cevap verir nitelikte çıktı ve etkilerinin olması.
ç) Destek verilecek faaliyet ve projenin bütçe ve
süresinin gerçekçi ve makul olması.
(2) Başkanlık, proje veya faaliyet başvurusuna
ilişkin ön inceleme yapabilir; ek bilgi ve belge isteyebilir ve/veya
projede veya faaliyette değişiklik yapılmasını talep edebilir.
(3) Başvurusunun sonucu başvuru sahibine resmî
yazı, bilgi sistemi veya elektronik posta marifetiyle bildirilir.
(4) Proje desteğinin başlatılması için Başkanlık
ile yararlanıcı arasında sözleşme imzalanır. Faaliyet desteğinin
başlatılması için yararlanıcı taahhütname imzalayarak Başkanlığa sunar.
İzleme ve
ödemeler
MADDE 12
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
sağlanan desteklere ilişkin olarak Başkanlık proje ya da faaliyetin her
aşamasında izleme gerçekleştirebilir.
(2) Başkanlık, izleme kapsamında ya da izlemelerden
bağımsız olarak aktarılan kaynağın kullanımına, proje ve faaliyetlerin
gerçekleştirilmesine ilişkin olarak kanıtlayıcı bilgi ve belge ile yazılı
açıklama isteyebilir.
(3) Proje veya faaliyetlerin izlemesinden sorumlu
personel, proje veya faaliyetle ilgili yerinde izleme yaparak veya belge
üzerinden inceleme yaparak izleme raporu hazırlar. Projelerin kapama
işlemleri için ayrıca nihai rapor hazırlanır.
(4) Bu Yönetmelik kapsamında verilen proje
desteğinde sözleşmenin, faaliyet desteğinde ise taahhütnamenin
imzalanmasına müteakip Başkanlık tarafından uygun görülen plan çerçevesinde
ödeme gerçekleştirilir.
(5) Başkanlık, projenin ya da faaliyetin öngörülen
şekilde gerçekleşmemesi durumunda, izleme raporları ve kanıtlayıcı belgeler
doğrultusunda sözleşme ya da taahhütnamede belirtilen tutarın altında ödeme
yapma veya hiç ödeme yapmama hakkına sahiptir.
(6) Proje kapama işlemlerinde izleme raporu ve
nihai rapor ile diğer kanıtlayıcı belgeler dayanak belge olarak
değerlendirilir. Faaliyet kapama işlemlerinde izleme raporu ile diğer
kanıtlayıcı belgeler dayanak belge olarak değerlendirilir.
(7) Bu Yönetmelik kapsamında merkezi yönetim
kapsamındaki kamu idareleri ve bunlara bağlı döner sermaye işletmelerine
destek sağlanması halinde, sağlanan destek idarenin tabi olduğu mali
mevzuat çerçevesinde kullanılır.
Mali
destek kapsamındaki ödemelerde kanıtlayıcı belgeler
MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki ödemelerde 7 nci
maddenin beşinci fıkrası ile 10 uncu maddenin dördüncü ve beşinci fıkraları
dikkate alınmak suretiyle 31/12/2005 tarihli ve 26040 üçüncü mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Merkezî Yönetim Harcama Belgeleri
Yönetmeliğinin 57 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) fıkrasında sayılan
belgeler aranır.
(2) Kanıtlayıcı belgelerin içeriğinden ve
doğruluğundan belgeyi düzenleyenler sorumludur.
Mali
desteğin askıya alınması ve iptali
MADDE 14
– (1) Proje veya faaliyetlerin
yürütülmesi aşamasında, Başkanlık tarafından istenilen bilgi ve belgelerin
zamanında teslim edilmemesi ve/veya eksik teslim edilmesi, izleme
faaliyetlerinin engellenmesi, projenin sözleşmeye uygun olarak
yürütülmemesi, faaliyetlerde taahhütnamede belirtilen beyana uyulmaması ve
benzeri durumlarda Başkanlık mali destek sürecini askıya alabilir.
(2) Askıya alma kararı yararlanıcıya bildirilir ve
askıya alma gerekçesine konu eksikliklerin giderilmesi için en fazla 30
güne kadar süre verilir. Verilen sürenin sonunda, tespit edilen
eksikliklerin giderilmemesi halinde mali destek iptal edilir.
(3) Usulsüzlük yaptığı tespit edilen yararlanıcının
mali desteği iptal edilir.
(4) Usulsüzlük sebebiyle mali desteğin iptal
edilmesi halinde, Başkanlık tarafından sağlanan destek, tahakkuk eden faiz
diğer yasal haklar saklı kalmak kaydıyla ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde yararlanıcıdan tahsil edilir.
(5) Mücbir sebepler nedeniyle, proje veya
faaliyetlerin yürütülememesi halinde, karşılıklı mutabakat içinde mali
destek süreci karşılıklı mahsup işlemleri gerçekleştirilerek
sonlandırılabilir.
(6) Usulsüzlük yaptığı tespit edilen yararlanıcı,
sözleşmenin/taahhütnamenin imzalandığı tarihten itibaren Başkanlıktan 5 yıl
süreyle mali destek alamaz. Usulsüzlük dışında bir nedenden mali desteği
iptal edilen yararlanıcılar, Başkanlığa karşı tüm mali yükümlülüklerini
yerine getirmedikçe Başkanlıktan herhangi bir mali destek alamaz.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Denetim
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmeliğin uygulamasına
ilişkin denetim Başkanlık, Sayıştay Başkanlığı ve ilgili mevzuat hükümleri
kapsamında denetlemeye yetkili diğer ilgili kurumlar tarafından yapılır.
Tereddütlerin
giderilmesi
MADDE 16 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında ortaya
çıkabilecek tereddütleri gidermeye ve gerekli düzenlemeleri yapmaya
Başkanlık yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanı yürütür.
|