Tarım ve Orman Bakanlığından:
DAMIZLIK MANDA
DÜVESİ YETİŞTİRİCİLİĞİNİN DESTEKLENMESİNE
İLİŞKİN UYGULAMA ESASLARI TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO: 2021/1)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı; damızlık
manda yetiştiriciliği yapan modern büyükbaş hayvancılık işletmelerinin
kurulması, ülkenin damızlık manda ihtiyacının karşılanması, manda sayısının
artırılması, et ve süt üretiminde verimlilik ile kalitenin artırılması ve
kırsal alanlarda istihdamın geliştirilmesini sağlayacak yatırımların
desteklenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, Damızlık Manda
Yetiştiricileri Birliklerine üye olan gerçek ve tüzel kişi üreticilerin
yapacakları, 150 baş kapasiteye sahip, damızlık manda düve üretimi ve
ticari gebe manda satışı için yeni işletme kurulması veya mevcut işletmelerin
kapasitelerinin 150 baş olacak şekilde artırılması ve bu işletmelerin
rehabilitasyon yatırımlarını kapsar.
(2) Damızlık manda düvesi yetiştiriciliğine yönelik
yatırımların desteklenmesi Bakanlıkça belirlenecek olan illerde, 2020-2022
yılları için uygulanır.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ; 18/4/2006 tarihli
ve 5488 sayılı Tarım Kanunu ve 20/10/2020 tarihli ve 3099 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Hayvancılık Yatırımlarının
Desteklenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
c) Birlik: Merkez Birliği düzeyinde örgütlenmiş,
11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda
ve Yem Kanununa göre kurulmuş ıslah amaçlı manda yetiştiricilikleri
birliklerini,
ç) Damızlık dişi manda: Bakanlık kayıt sistemlerine
kayıtlı en az 12-24 aylık dişi gebe olmayan mandayı,
d) Damızlık gebe manda: Bakanlık kayıt sistemlerine
kayıtlı en az 3 aylık gebe hayvanı,
e) Damızlık manda boğası: Bakanlık kayıt
sistemlerine kayıtlı en az 24 aylık erkek mandayı,
f) Genel Müdür: Hayvancılık Genel Müdürünü,
g) Genel Müdürlük: Hayvancılık Genel Müdürlüğünü,
ğ) Hak ediş icmali: İl proje yürütme birimince
hazırlanarak il proje değerlendirme komisyonu tarafından onaylanan ve Genel
Müdürlüğe gönderilen icmal cetvelini,
h) Hak ediş raporu: İl proje yürütme birimince
hazırlanan ve ödemeye esas olacak raporu,
ı) HAYBİS (TÜRKVET): 2/12/2011 tarihli ve 28130
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların Tanımlanması,
Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği çerçevesinde oluşturulan ve işletmelerin,
yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanların kimliklendirilerek kayıt altına
alındığı veri tabanını,
i) Hibeye esas proje tutarı: Proje uygulama
rehberinde belirtilen kriterleri sağlayan hibe desteği verilebilecek
giderlerin KDV hariç toplamını,
j) Hibe desteği: Hayvancılık Yatırımlarının
Desteklenmesine İlişkin Karar kapsamındaki Bakanlıkça belirlenecek olan
illerde ahır inşaatı, damızlık amaçlı dişi manda ile damızlık manda boğası
alımı ve makine, alet ve ekipman alımları ile ilgili olarak yatırımcılara
Hayvancılık Yatırımlarının Desteklenmesine İlişkin Karar ve bu Tebliğ
hükümleri çerçevesinde geri ödeme beklemeksizin verilen mali katkıyı,
k) Hibe tutarı: Hibeye esas proje tutarının; inşaat
yatırımı, hayvan alımı ile makine, alet ve ekipman alımı için yapılacak
yatırımların %50 nakdi tutarını,
l) İl müdürlüğü: İl Tarım ve Orman Müdürlüğünü,
m) İnternet sayfası: Hayvancılık Genel Müdürlüğünün
https://www.tarimorman.gov.tr/HAYGEM web adresini,
n) İşletme: Hayvanların barındırıldığı, tutulduğu,
bakıldığı, beslendiği kapalı serbest, yarı açık veya açık sistem tesis
durumundaki yerleri,
o) Karar: 20/10/2020 tarihli ve 3099 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Hayvancılık Yatırımlarının
Desteklenmesine İlişkin Kararı,
ö) Termin planı: Başvuru sahibinin proje
faaliyetlerinin takvim yılı içindeki tahmini gerçekleşme aylarının
gösterildiği proje faaliyet tablosunu,
p) Uygulama rehberi: Başvuru formlarının, yatırım
projelerinde aranacak idari ve teknik detayların, izleme ve değerlendirme
rapor örneklerinin, konu ile ilgili uygulama birimlerince tutulacak
cetvellerin içinde yer aldığı Genel Müdürlükçe Bakanlık internet sayfasında
yayımlanacak olan rehberi,
r) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında proje hazırlayıp
başvuruda bulunan ve başvurusu kabul edilerek yatırımı gerçekleştiren
gerçek ve tüzel kişileri,
s) Yatırım projesi: Başvuru konusu olan tesisin
ihtiyaçlarına göre arazi ve zemin araştırmaları yapılmış, yapı
elemanlarının ölçülendirilip boyutlandırıldığı, inşaat sistem ve
gereçleriyle teknik özelliklerinin belirtildiği, her türlü ayrıntı ile
birlikte kapasite raporunu da içeren projeyi,
ş) Yer tespiti: Başvuru sahibinin inşaat yapacağı
alanın il proje yürütme birimi ve kadastro müdürlüğünden/il müdürlüğünden
görevlendirilmiş teknik personelle (harita mühendisi/teknikerleri) birlikte
tapu kaydında belirtilmiş olan alanın ada, pafta ve parsel bilgileri
doğrultusunda tespitini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama Birimleri ve Görevleri
Uygulama
birimleri
MADDE 5 –
(1) Bu Tebliğ kapsamındaki iş ve
işlemlerin yürütülmesinde görev alacak olan uygulama birimleri şunlardır:
a) İl proje yürütme birimi.
b) İl müdürlüğü.
c) İl proje değerlendirme komisyonu.
ç) Merkez proje değerlendirme komisyonu.
(2) İl proje yürütme biriminin oluşturulmasına
ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) Valilik oluru ile il müdürlüğü bünyesinde
projenin yürütülmesinden sorumlu şube müdürlüğünde görevli en az bir ziraat
mühendisi (zooteknist) ve veteriner hekim ile Bakanlık ve bağlı kuruluşların
il ve bölge müdürlükleri ile il çevre ve şehircilik müdürlüğü, belediyeler,
büyükşehir belediyeleri, il özel idareleri veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarında
görev yapan inşaat, elektrik ve makine mühendisleri ve/veya teknikerlerinin
katılımıyla en az beş asıl, beş yedek üyeden oluşan il proje yürütme birimi
kurulur. Asıl üyelerin görevlerini yerine getiremeyecekleri hallerde
bunların yerine, valilik olurunda belirlenen sıraya göre yedek üyeler görev
alır.
b) Yatırımın gerçekleştirileceği yerin tespitinin
yapılması amacıyla il kadastro müdürlüğü veya Bakanlık ve bağlı
kuruluşların il ve bölge müdürlüğünden konu uzmanı bir teknik personel,
inşaat hak edişlerinin düzenlenmesi amacıyla da Bakanlık ve
bağlı kuruluşların il ve bölge müdürlükleri ile il çevre ve şehircilik
müdürlüğü, belediyeler, büyükşehir belediyeleri, il özel idarelerinden veya
diğer kamu kurum ve kuruluşlarından bir teknik personel bu birim içerisinde
görevlendirilir.
(3) İl proje değerlendirme komisyonunun
oluşturulmasına ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) Valilik oluru ile vali yardımcısı başkanlığında;
il tarım ve orman müdürü, konu ile
ilgili şube müdürleri olmak üzere en az beş kişiden oluşan il proje
değerlendirme komisyonu kurulur.
b) Asıl üyenin olmaması durumunda yerine vekâlet
eden kişi komisyon üyesi olarak görev yapar. Komisyon, toplam üye sayısının
salt çoğunluğuyla toplanır ve kararlar oy çokluğuyla alınır. Oyların
eşitliği halinde komisyon başkanının oyu yönünde karar alınmış sayılır.
(4) Merkez proje değerlendirme komisyonunun
oluşturulmasına ilişkin usul ve esaslar şunlardır:
a) Genel Müdür oluru ile genel müdür yardımcısı
başkanlığında; ilgili daire başkanı ve konu uzmanı teknik personellerden
oluşan en az beş üyenin katılımı ile merkez proje değerlendirme komisyonu kurulur.
Komisyon başkanının bulunmaması durumunda komisyona ilgili daire başkanı
başkanlık eder.
b) Komisyon, gündem oluşması durumunda ilgili
dairenin teklifi üzerine toplam üye sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve
kararlar oy çokluğuyla alınır. Oyların eşitliği halinde komisyon başkanının
oyu yönünde karar alınmış sayılır.
(5) Merkez proje değerlendirme komisyonu, il proje
değerlendirme komisyonu ve il proje yürütme biriminin görev süreleri,
projelerin kontrol sürelerinin bitimine kadar devam eder.
Uygulama
birimlerinin görevleri
MADDE 6 – (1) İl proje yürütme biriminin görevleri aşağıda
belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesi kapsamında
başvuruların; Karar, bu Tebliğ ve uygulama rehberi hükümleri doğrultusunda
incelemesini yaparak hazırladığı raporu il proje değerlendirme komisyonuna
göndermek.
b) İl düzeyinde proje hazırlanması aşamasında
başvuru sahiplerini yatırım konuları ve destekleri hakkında bilgilendirmek.
c) Uygulama projelerini teknik gereklilikler
bakımından incelemek ve uygunluğuna karar vermek.
ç) Yatırımların uygulamasını kontrol etmek, izlemek
ve değerlendirmek.
d) Onaylanan inşaat projelerinde proje
tamamlandığında, onaylanan makine, alet ve ekipman alımı başvurularında
alım tamamlandığında, onaylanan hayvan alımı başvurularında ise hayvan
alımı gerçekleştikten ve hayvanlar işletmeye getirildikten sonra uygulama
rehberindeki kriterlere göre hak ediş düzenleyerek il proje
değerlendirme komisyonunun onayına sunmak.
(2) İl proje değerlendirme komisyonunun görevleri
aşağıda belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesi kapsamında il proje
yürütme birimi tarafından hazırlanan raporları, uygulama
rehberindeki kriterlere göre incelemek, değerlendirmek,
yatırıma uygun bulunan listeleri onaylayarak sonuç tablolarını hazırlamak
ve bunları Genel Müdürlüğe sunulmak üzere il müdürlüğüne iletmek.
b) İl proje yürütme biriminin düzenli ve etkin
çalışması için her türlü idari ve teknik desteği sağlamak.
c) Ödemeye uygun bulduğu hak edişler için uygulama
rehberinde yer alan ve proje sorumluları tarafından hazırlanmış ödeme icmal
cetvelini incelemek ve onaylamak.
(3) İl müdürlüğünün görevleri aşağıda
belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesinin, idari, mali,
çevresel uygulamalar ve mühendislik uygulamalarıyla uyumlu bir şekilde
yürütülmesi ile Karar, bu Tebliğ ve uygulama rehberi kapsamında yapılacak
tüm çalışmaların il bazında tanıtılmasını, uygulatılmasını, sekretaryasını
ve koordinasyonunu sağlamak.
b) İl proje değerlendirme komisyonu tarafından
onaylanan projeler ile hak edişleri Genel Müdürlüğe göndermek.
(4) Merkez proje değerlendirme komisyonunun
görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Yatırımların desteklenmesi kapsamında
yürütülecek faaliyetlerin kontrolü ile bu faaliyetlerin idari, mali,
çevresel uygulamalar ve mühendislik uygulamalarıyla uyumlu bir şekilde
yürütülmesine destek vermek.
b) Yatırımların desteklenmesi ile ilgili olarak il
müdürlüklerinden gelen onaylı listeleri ve raporları bütçe imkânlarına göre
değerlendirmek suretiyle onaylamak, onayladığı projeleri asıl ve/veya yedek
olarak listelemek ve bunları ilgili il müdürlüğüne göndermek.
c) Hibeye esas yatırım konularına ait tutarların
üst sınırlarını belirlemek.
ç) İl müdürlüklerinde bu Tebliğin uygulanması ile
ilgili olarak ortaya çıkan sorunların çözümünde etkin rol almak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yatırımlara Yönelik Destekleme Uygulama Esasları
Desteklemeden
yararlanacaklar
MADDE 7 –
(1) Bu Tebliğ kapsamındaki
desteklerden damızlık manda yetiştiricileri birliğine üye olan;
a) Yeni yatırım projelerinde inşaat yapımı, hayvan
alımı ile makine, alet ve ekipman alımı olarak belirlenen projelerin üçü
ile birlikte başvuran yatırımcılar,
b) Rehabilitasyon veya kapasite artırımı
projelerinde Karar kapsamındaki manda yetiştiriciliği yatırım konularından
en az birini ihtiva eden bir proje ile başvuran yatırımcılar,
yararlanır.
(2) Damızlık manda yetiştiricileri birliklerinin
başvurularında birliğe üyelik şartı aranmaz.
Başvuru
yeri, istenecek belgeler ve zamanı
MADDE 8 – (1) Bu desteklemeden yararlanmak isteyen
yatırımcılar Bakanlıkça belirlenen ve internet sayfasında duyurulan süre
içinde yatırımı yapacağı yerdeki il müdürlüğüne müracaat eder.
(2) Başvurular, yapıldığı yıl için geçerlidir.
(3) İstenecek belgeler Genel Müdürlük tarafından
uygulama rehberinde belirtilir.
(4) Aynı konudaki yatırımlarda aşağıdaki hususlar
dikkate alınır:
a) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının aynı konudaki
faiz indirimi ve hibe desteği niteliğindeki desteklerinden faydalanan
yatırımcıların Karar kapsamındaki başvuruları değerlendirilmez.
b) Başvuru sahibi, damızlık manda yetiştiriciliği
ve ahır yapımı konularında Bakanlık veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarınca
uygulanan faiz indirimi veya hibe desteği programlarından yararlanmadığına,
yararlanmış ise Karar kapsamındaki hibe desteğinin iptal edileceğini kabul
ettiğine dair noter tasdikli taahhütname verir.
Yatırım
konuları ve hibe oranları
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ kapsamında kurulacak işletmelere
aşağıda belirtilen oranlarda hibe desteği uygulanır:
a) Yeni inşaat yapımı veya kapasite
artırımı/rehabilitasyon konusunu kapsayan inşaat yatırımına, hibeye esas
gerçekleşme tutarının % 50’si.
b) Damızlık dişi manda ve manda boğası alımına,
hibeye esas alım tutarının % 50’si.
c) Yem karma ve dağıtma makinesi ve gübre sıyırıcı
alımına, hibeye esas alım tutarının % 50’si.
Yatırım
konuları hakkında genel esaslar
MADDE 10
– (1) Karar kapsamında, gerçek
veya tüzel kişiler hibe desteğinden bir kez yararlandırılır.
(2) Hibeye esas yatırım konularına ait tutarların
üst sınırı, bütçe imkânları dikkate alınarak merkez proje değerlendirme
komisyonu tarafından belirlenir ve il müdürlüklerine bildirilir.
(3) Onaylanan yatırım tutarının üst sınırını aşan
kısmı, aynî veya nakdi katkı olarak yatırımcı tarafından karşılanır.
(4) Karar kapsamında uygulanacak hibe desteğinden,
projesi onaylanan ve projesinde belirtilen süre içinde yatırımını
tamamlayanlar yararlanır.
(5) Yatırımcılar, kredi veya vergi teşviklerinden
yararlanabilirler.
(6) Kapasite artırımı/rehabilitasyon projesi
inşaat, hayvan alımı ile makine ve alet-ekipman alımı konularından en az
birini kapsar.
(7) İnşaat yatırımları için;
a) Yatırımcı, proje gereğince yapacağı yapı ve tesislerle
ilgili her türlü izinleri yetkili mercilerden almak ve yürürlükteki mevzuat
hükümlerine uymak zorundadır. İnşaat yapımı izni/ruhsat ve yapı kullanım
izin belgesinin alınması süreci, termin planında belirtilenden daha uzun
sürecekse ilgili birimlerden olumlu görüş ve yatırımcıdan taahhütname
alınmak koşulu ile bu madde kapsamı dışında tutulur.
b) Yapılacak ahırlar, yatırım yapılacak ilin
koşullarına göre kapalı serbest, yarı açık veya açık sistem olur.
c) İnşaat gider kalemleri; kapasiteye uygun ahır,
gübre çukuru, yem deposu, silaj çukuru inşaatlarını kapsar.
ç) İdari binalar, bakıcı evi, bekçi kulübesi, basit
onarım, çatı aktarımı, arazi düzeltme ve çevre yapıları destekleme
kapsamında değerlendirilmezler.
d) Kapasite artırımı/rehabilitasyon projeleri;
kapasite artırımına konu ahırın taşıyıcı unsurlarını etkileyen veya brüt
inşaat alanını değiştiren işlemler, pencere alanlarının genişletilmesi,
kapıya dönüştürülmesi, çatı yüksekliğinin artırılması, pencere ve kapılar
gibi unsurların yerlerinin veya ölçülerinin değiştirilmesi gibi bina
görünümüne etki eden unsurların birlikte olmak kaydıyla hibe konularına
uygun kapasiteye ulaşılmasını sağlayan işlemleri kapsar.
e) İnşaatlar için yapılacak hibe desteği ödemesinde
Bakanlıkça projenin onaylandığı yıldaki Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca
yayımlanan İnşaat ve Tesisat Analiz ve Birim Fiyatlar üzerinden poz
numaralarına göre hazırlanan maliyet cetvelleri kullanılır.
(8) Satın alınacak damızlık dişi mandalar ve
boğalar için;
a) Uygulama rehberinde yer alan ve Bakanlıkça
belirlenmiş olan teknik ve sağlık şartlarını taşıması gerekir.
b) Kurulacak işletmelerde her 50 baş dişi manda
için 1 baş manda boğası olur.
c) Mandaların ve boğaların seçimi, masrafları
yatırımcıya ait olmak üzere yurt içi temininde il müdürlüğünce
görevlendirilen bir ziraat mühendisi (zooteknist) ve bir veteriner hekimden
oluşan seçim heyetince uygulama rehberinde yer alan teknik ve sağlık
şartları doğrultusunda yapılır.
ç) Hayvanların, en az 3 aylık gebe manda olmadan
satılmayacağına dair taahhütname alınır.
d) Anne, baba ile çocuklar, eşler ve kardeşler
arasında yapılan alım ve satıma konu mandalar destekleme kapsamı
dışındadır.
e) Desteklemeye esas, dişi mandaların ve boğaların
birim fiyatları merkez proje değerlendirme komisyonunca belirlenir.
(9) Yem karma ve dağıtma makinesi ile gübre
sıyırıcısı için;
a) Yem karma ve dağıtma makinesi ile gübre
sıyırıcısı yeni, kullanılmamış, TSE veya CE belgeli, Bakanlıkça deney yapma
yetkisi verilmiş kuruluşlardan alınmış olumlu deney raporuna sahip ve projenin
kapasitesine uygun olur. Satın alınacak yem karma ve dağıtma makinesi ile
gübre sıyırıcısı için istenilecek belgeler ve teknik özellikler uygulama
rehberinde belirtilir.
b) Kapasite artırım veya rehabilitasyon projeleri,
her iki ekipmanı kapsayacak şekilde hazırlanabileceği gibi, işletmenin bu
ünitelerden herhangi birine sahip olması durumunda sadece diğer ünite için
başvuru yapılabilir.
c) Makine, alet ve ekipmanların birim fiyatı il
proje yürütme birimi tarafından piyasa araştırması yapılarak belirlenir.
Hibe hak edişi düzenlemesinde il proje yürütme birimi tarafından
belirlenmiş fiyatlar esas alınır.
Yatırıma
başlama ve bitirme süreleri
MADDE 11
– (1) Hibe desteğinden, projesi
onaylanan ve projesinde belirtilen süre içinde yatırımını tamamlayan yatırımcılar
yararlanır. Yatırım, yer tespit tutanağının düzenlendiği tarih itibari ile
başlar ve aynı takvim yılı içinde tamamlanır. Yatırımların son tamamlanma
tarihi ilgili takvim yılının Kasım ayının son iş günüdür.
(2) Termin planına göre yükümlülüklerini yerine
getirmeyen, süresi içinde yatırımını tamamlamayan veya yatırım yapmaktan
vazgeçen yatırımcının projesi iptal edilir ve hibe desteğinden
yararlandırılmaz.
Yatırım
başvurularının incelenmesi ve değerlendirilmesi
MADDE 12
– (1) Yapılan başvurular on gün
içinde, il proje yürütme birimince incelenir ve rapor olarak il proje
değerlendirme komisyonuna gönderilir. İncelenen başvurular uygulama rehberi
ekinde yayımlanacak olan değerlendirme kriterleri ve belirlenmiş olan puan
barajına göre en yüksek puandan en düşük puana doğru sıralanır.
(2) İnceleme raporu, on gün içinde il proje
değerlendirme komisyonunca değerlendirilir. İl müdürlüğü, yatırıma uygun
bulunup il proje değerlendirme komisyonu tarafından onaylanmış olan
başvuruları puanlama sırasını esas alarak listeleyip, Genel Müdürlüğe gönderir.
(3) Merkez proje değerlendirme komisyonu, il proje
değerlendirme komisyonlarından gelen onaylı listeleri inceler. Onaylı
listeleri illerin hayvan varlığı, arazi büyüklüğü, yem bitkileri ekiliş
alanları, başvuran yatırımcıların mesleki tecrübeleri, il birliklerinin üye
sayıları ve bütçe imkânları dâhilinde değerlendirip onaylar. Onaylanan
listeler Genel Müdürlükçe il müdürlüğüne gönderilir.
(4) İl müdürlüğü, Genel Müdürlükten gelen asıl
listelerde yer alan yatırımcılara, uygulama rehberinde yer alan temel kriterlere
göre yatırım projesinin hazırlanması ve onaya sunulmasını resmî yazı ile
rehberde belirtilen kadar süre vererek tebliğ eder.
(5) Hazırlanan projenin onayını müteakip yatırım
süreci başlatılır.
Yatırımın
ve işletmenin denetimi
MADDE 13
– (1) İl müdürlüğü yatırım
projesinin süresi içerisinde yapılmasını, yatırım konusu yapı ve tesisleri
kontrol etmeye veya ettirmeye yetkilidir.
(2) Yatırımcı beş yıl süre ile yatırım konusunda
faaliyetini sürdüreceğine dair taahhütname verir.
(3) Yatırımın tamamlanması ve hak edişlerin
ödenmesi sonrasında işletmeler beş yıl süre ile yılda en az iki defa olmak
üzere il müdürlüklerince denetlenir ve Genel Müdürlüğe bildirilir.
Yapılacak kontrol ve denetimler sonucunda tespit edilen hata veya
noksanlıkların, il müdürlüğünce belirlenecek süre içerisinde yatırımcı
tarafından giderilmesinin zorunlu olduğu yazı ile yatırımcıya bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Hak Edişler
Ödeme
belgelerinin hazırlanması
MADDE 14
– (1) Yatırımcı tamamlanan
yatırımları için dilekçe ile il müdürlüğüne başvurur.
(2) Hak edişler il proje yürütme birimince yerinde
incelenerek hazırlanır.
(3) Yeni yatırımlarda yatırım tamamlanmadan hak
ediş düzenlenmez. Ödemeler iki defada yapılır. Birinci hak ediş inşaat ve
makine yatırımının tamamlanmasının ardından, ikinci hak ediş ise hayvan
alımı tamamlandıktan sonra yapılır. Kapasite artırımı/rehabilitasyon
yatırımlarında ise hangi yatırım olursa olsun tüm yatırım kalemleri tamamlandıktan
sonra bir defada hak ediş yapılır.
(4) İnşaat hak edişlerinde, konu uzmanı en az bir
teknik personelin (mühendis/tekniker) imzası ve Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca yayımlanan İnşaat ve Tesisat Analiz ve Birim Fiyatlar
üzerinden poz numaralarına bağlı olarak gerçekleşen keşif özetlerinin
bulunması zorunludur.
(5) Hayvan alımı için düzenlenecek hak edişlerde
bir ziraat mühendisi (zooteknist) ve bir veteriner hekimin işletmede
yapacağı kontrol sonrasında verilecek raporun esas alınması zorunludur.
(6) Hayvan alımı için düzenlenecek hak edişlerde,
yetiştiricilerin satın aldıkları hayvanları Bakanlık kayıt sisteminde
(HAYBİS) kendi işletmelerine kaydettirmesi zorunlu olup, kayıtlı olduğuna
dair bilgiler icmal ekinde belirtilir.
Hak ediş
icmallerinin düzenlenmesi ve destekleme ödemesine esas çalışmalar
MADDE 15
– (1) İl proje yürütme birimince
uygulama rehberindeki kriterlere göre hazırlanan hak edişler il proje
yürütme birimi ve il proje değerlendirme komisyonunun onayına sunulur.
(2) Ödemeye uygun bulunan hak edişler için uygulama
rehberinde yer alan ödeme icmal cetveli düzenlenerek il proje değerlendirme
komisyonu tarafından onaylanır.
(3) İl müdürlüğü tarafından yatırımcıya ödenmek
üzere gönderilen icmaller, Genel Müdürlükçe incelenir, değerlendirilir ve
yatırımcıya ödeme yapılmak üzere Bankaya gönderilir.
(4) Projenin tamamlanması sonucu yatırımcıya
ödenecek hak ediş, üçüncü kişilere devredilemez.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Finansman
ve ödemeler
MADDE 16
– (1) Karar uyarınca yapılacak
ödemeler, Bakanlığın ilgili yıl bütçesine tahsis edilen ödeneklerden
karşılanır.
(2) Ödemeler Banka aracılığıyla yapılır. Uygulama
için Bankaya destekleme tutarının % 0,2’si oranında hizmet komisyonu
ödenir.
Desteklerden
yararlanamayacak olanlar
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ kapsamındaki hibe
desteklerinden kamu kurum ve kuruluşları ile bunların ortaklıkları
yararlanamaz.
(2) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarının aynı
konudaki (hayvan alımı, ahır inşaatı yapımı veya tadilatı, yem karma ve
dağıtma makinesi ile gübre sıyırıcı hibesinden yararlanmış olanlar) faiz ve
hibe desteği niteliğindeki desteklerinden faydalanan yatırımcılara Karar
kapsamında hibe kullandırılmaz.
Denetim,
haksız ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 18
– (1) Karar ve bu Tebliğ ile
uygulama rehberinde yer almayan hususlarda oluşacak problemlerin çözümünde
il müdürlüğü yetkilidir.
(2) Destekleme ödemeleri ile ilgili hususlarda
denetimi sağlayacak tedbirleri Bakanlık alır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan
ödemeler hariç olmak üzere desteklemelerden haksız yere yararlandığı tespit
edilenlere 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi hükümleri uygulanır.
(4) Haksız ödendiği tespit edilen destekleme
ödemeleriyle ilgili alacaklar, ödemenin yapıldığı tarih itibarıyla, 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51
inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak
hesaplanan kanuni faizi ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri
alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri
düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde
müştereken sorumlu tutulurlar.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 19
– (1) 15/4/2017 tarihli ve
30039 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Damızlık Manda Düvesi Yetiştiriciliğinin
Desteklenmesine İlişkin Uygulama Esasları Tebliği (Tebliğ No:
2017/19) yürürlükten kaldırılmıştır.
Tamamlanamayan
işlemler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 19 uncu madde
ile yürürlükten kaldırılan Damızlık Manda Düvesi Yetiştiriciliğinin
Desteklenmesine İlişkin Uygulama Esasları Tebliği (Tebliğ No:
2017/19) hükümlerine göre başvuruları yapılmış ve sonuçlandırılmamış işlemler
bu Tebliğ hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 20
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
|