Dokuz Eylül Üniversitesinden:
DOKUZ EYLÜL
ÜNİVERSİTESİ SUALTI KÜLTÜR MİRASI VE DENİZCİLİK
TARİHİ UYGULAMA
VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Dokuz
Eylül Üniversitesi Sualtı Kültür Mirası ve Denizcilik Tarihi Uygulama ve
Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına,
yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Dokuz Eylül
Üniversitesi Sualtı Kültür Mirası ve Denizcilik Tarihi Uygulama ve
Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına,
yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Danışma Kurulu: Dokuz Eylül Üniversitesi Sualtı
Kültür Mirası ve Denizcilik Tarihi Uygulama ve Araştırma Merkezi Danışma
Kurulunu,
b) Dış paydaş: Kamu kurum ve kuruluşu, vakıf, sivil
toplum kuruluşu, yerel yönetim, teknoloji geliştirme bölgesi, organize
sanayi bölgesi ve özel sektör kuruluşlarını,
c) İç paydaş: Dokuz Eylül Üniversitesi
fakültelerini, enstitülerini, yüksekokullarını, meslek yüksekokullarını,
uygulama ve araştırma merkezlerini,
ç) Merkez:
Dokuz Eylül Üniversitesi Sualtı Kültür Mirası ve Denizcilik Tarihi Uygulama
ve Araştırma Merkezini,
d) Müdür: Merkezin Müdürünü,
e) Rektör: Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörünü,
f) Senato: Dokuz Eylül Üniversitesi Senatosunu,
g) Üniversite: Dokuz Eylül Üniversitesini,
ğ) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin
Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 –
(1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) Denizlerde, göllerde ve diğer su kaynaklarında
sualtında kalan kültürel miras konusunda, bölgesel ve dünya ölçeğinde
Türkiye’nin ihtiyaçlarına yönelik arkeolojiyi ve denizcilik tarihini temel
alan araştırma projeleri gerçekleştirmek.
b) İleri sualtı teknolojilerini kullanarak deniz
bilimleri alanında sualtı arkeolojisi, denizcilik tarihi, jeoarkeoloji,
arkeojeofizik konularında araştırma projeleri gerçekleştirmek.
c) Mevcut ve potansiyel kaynaklara bağlı sualtı
kültür mirası yönetim modelleri oluşturmak, iç ve dış tüm paydaşlarla iş
birliği yapmak.
ç) Sualtı kültür mirası ve denizcilik tarihi
alanında bilgi ve veri bankası oluşturarak ihtisas kütüphanesi kurmak.
d) Bütün verilerin bir arada toplandığı, coğrafi
bilgi sistemine dayalı birçok disiplinli envanter oluşturmak.
e) Sualtı kültür mirası konusunda toplumsal bilinci
artırmaya yönelik faaliyetler gerçekleştirmek.
f) Merkezin çalışma alanı kapsamında başvuran iç ve
dış paydaşlara ihtiyaçları dâhilinde gerekli hizmeti sunmak.
g) İlgili kurum ve kuruluşlara eğitim desteği
sunmak.
ğ) Sualtı kültür mirası ve denizcilik tarihi
alanında ihtiyaç duyulan personeli (hizmet öncesi, hizmet içi) yetiştirmek.
h) Sualtı kültür varlıklarının araştırılması ve
yönetim modeli oluşturulması konusunda uygulamaların en üst düzeyde
gerçekleşmesi için bilimsel kriterleri hazırlamak ve yayına dönüştürmek.
ı) Sualtı kültür mirası ve denizcilik tarihine
yönelik araştırma yapmak isteyenlere altyapı sağlamak.
i) İhtiyaç duyulan yerlerde Merkezin amaçları
kapsamındaki konularla ilgili danışmanlık hizmeti vermek, araştırmalar
yapmak ve araştırmalara destek sağlayarak yeni uygulama modelleri ortaya
koymak.
j) Araştırma yapmak isteyen lisans ve lisansüstü
öğrencilerine önerileri konusunda uzman öğretim üyeleriyle
görüşebilecekleri ve uygulamaya geçebilecekleri bilimsel araştırma zeminini
hazırlamak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 –
(1) Merkezin faaliyet alanları
şunlardır:
a) Sualtı arkeolojisi kapsamında deniz ile ilgili
kültürlerin tarihsel süreçleri ile denizaşırı ilişkilerini ve kıyı
yerleşimlerinin birbirleriyle olan bağlantılarını araştırmak.
b) Sualtı kültür mirası envanteri kapsamında
bölgesel ölçekte deniz ulaşımı ve ulaşım araçları ile deniz savaşları
tarihini araştırmak.
c) Denizlerde bulunan sualtı kültür varlıklarını da
içine alan arşiv ve coğrafi bilgi sistemine dayalı bilgi bankası kurmak.
ç) Deniz seviyesi değişimleri ile bu değişimlerin
antik kıyı yerleşimleri ve limanları üzerindeki fiziki ve kültürel
etkilerinin yanı sıra, paleo-coğrafya değişimlerini incelemek.
d) Sualtında arkeolojik kazılar gerçekleştirmek.
e) Sualtında bulunan arkeolojik yapıların rölöve ve
restorasyon projelerini oluşturmak ve bunların mühendislik çalışmasını
gerçekleştirmek.
f) Ulusal ve uluslararası iç ve dış paydaşlarla
Merkezin amaçları doğrultusunda projeler hazırlamak, kurs, yaz okulu,
ilgili mevzuata göre yapılacak sertifika programı gibi alanlarda eğitim
vermek, bilimsel görüş ve benzeri hizmetleri sunmak.
g) Sualtı kültür mirasının yönetimi konusunda iç ve
dış paydaşlar ile iş birliği yapmak.
ğ) Ulusal ve uluslararası boyutta, kendi amaçları
doğrultusunda etkinlik gösteren kurum ve kuruluşlarla iş birliği içinde
araştırma çalışmaları gerçekleştirmek, iş birliklerinden yararlanmak.
h) Merkezin ilgi alanına giren her türlü eğitim,
araştırma ve incelemeyi yapmak; bu tür çalışmalara destek sağlamak.
ı) Üniversite bünyesinde sualtı arkeolojisi,
denizcilik ve tarih eğitimi gören öğrencilerin uygulama alanındaki bilgi ve
becerilerini artırmalarına yardımcı olmak, lisans ve lisansüstü programlara
ve araştırmalara bilimsel altyapı ve destek sağlamak, eğitsel faaliyetlerde
bulunmak.
i) Ulusal ve uluslararası boyutta bilimsel
etkinlikler (konferans, seminer gibi) organize etmek ve mevcut etkinliklere
katılmak, kitap, dergi, broşür ve benzeri yayınlar yapmak.
j) Sualtı kültür mirası ve denizcilik tarihi
alanlarındaki tüm faaliyetlerin (araştırma, uygulama) Türkiye’deki
kalitesinin korunması ve geliştirilmesi için iç ve dış paydaşlarla iş
birliği içinde çalışmak, bu disiplinde bir Türk ekolünün oluşmasına zemin
oluşturmak.
k) Rektörlüğün ve yönetim organlarının Merkez amaç
ve faaliyetleri doğrultusunda kararlaştıracağı diğer faaliyetlerde
bulunmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin
Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 –
(1) Merkezin yönetim organları
şunlardır:
a) Müdür.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Müdür ve
müdür yardımcıları
MADDE 8 –
(1) Müdür; Üniversite öğretim
üyeleri arasından Rektör tarafından üç yıl için görevlendirilir. Görev
süresi biten Müdür aynı usulle yeniden görevlendirilebilir. Rektör gerekli
gördüğü durumlarda Müdürü süresi bitiminden önce görevden alabilir.
(2) Müdür, çalışmalarında kendisine yardımcı olmak
üzere, Üniversite öğretim elemanları arasından en fazla iki kişiyi müdür
yardımcısı olarak görevlendirilmek üzere Rektörün onayına sunar. Müdürün
görevi sona erdiğinde müdür yardımcılarının da görevi kendiliğinden sona
erer. Görev süresi dolan müdür yardımcıları aynı usulle yeniden
görevlendirilebilir veya süre bitiminden önce aynı usulle görevden
alınabilir.
(3) Müdür yardımcıları, görevlendirildikleri
konularda Merkez hizmetlerinin yürütülmesinde Müdüre yardımcı olurlar.
(4) Müdür, görevi başında bulunmadığı zamanlarda
yardımcılarından birini vekil bırakır. Vekâlet altı aydan fazla sürerse
yeni Müdür görevlendirilir.
Müdürün
görev ve sorumlulukları
MADDE 9 –
(1) Müdür, Merkezin ilgili mevzuat
hükümlerine göre yönetilmesinden Rektöre karşı sorumlu olup görevleri
şunlardır:
a) Merkezin stratejik plan ve hedefleri
doğrultusunda gelişmesi için gerekli tedbirleri almak, gerekli düzenleme ve
çalışmaları yapmak.
b) Merkeze bağlı akademik, idari ve teknik
personelin yönetim, koordinasyon, denetim ve genel gözetimini ilgili
mevzuat hükümlerine göre yapmak.
c) Merkezin mesai sonrası çalışma, nöbet ve yönetim
hizmetleri ile ilgili düzenlemelerini belirlemek ve uygulanmasını sağlamak.
ç) Her yılın Ocak ayının ikinci haftasının son iş
günü Merkezin gerekçeli bütçe-ödenek ve personel ihtiyaçlarına ilişkin
önerisini ve yıllık faaliyet raporunu hazırlayarak Yönetim Kuruluna sunmak.
d) Merkez için bir arşiv kurmak.
e) Merkez hizmetlerinin yürütülmesi için gerekli
her türlü cari mal ve hizmet alımını gerçekleştirmek, cihaz ve diğer
demirbaş malzemeleri temin ve bakım-onarım ihtiyacının, bina bakım-onarım
ihtiyacının tespitini sağlamak ve bu ihtiyaçların zamanında temin edilmesi
için gerekli tedbirleri almak, koordinasyonu sağlamak ve girişimde bulunmak.
f) Merkeze alınacak her türlü cari mal ve demirbaş
malzemenin ilgili mevzuat çerçevesinde giriş-çıkış, yıl sonu devir ve düşüm
işlemlerinin yapılmasına yönelik görevleri yerine getirmek ve kurulacak
muayene kabul komisyonlarının görev ve işlemlerini izlemek.
g) Merkez ile ilişkili dekanlık, bölüm başkanlığı
ve anabilim dalı başkanlıklarının Merkezin hizmetlerine ilişkin talep ve
faaliyetlerinde gerekli koordinasyonu sağlamak.
ğ) Yönetim Kurulunda görüşülecek konuları tespit
ederek Yönetim Kuruluna teklif etmek.
h) Merkez bünyesindeki birimlerin, çalışma kurul ve
komisyonlarının verimli çalışması için olanak sağlamak.
ı) Her yılın Aralık ayının ikinci haftasının son iş
gününe kadar ya da Rektörün isteği üzerine, talebin geldiği tarihten
itibaren on beş gün içerisinde Merkezin genel durumu ve işleyişi hakkındaki
yıllık çalışma raporunu hazırlamak ve Yönetim Kurulu kararı ile Rektörün
onayına sunmak.
i) Gerekli durumlarda koordinasyon/çalışma
gruplarının oluşturulması için Yönetim Kuruluna öneride bulunmak ve Yönetim
Kurulu kararıyla Rektörün onayına sunmak.
j) Yönetim Kurulu ile Danışma Kurulunun periyodik
toplantılarının yanı sıra gerekli hallerde yapılacak toplantılar için
gündem maddelerini oluşturmak, bu kurulları toplantıya çağırmak ve bunlara
başkanlık etmek, bu kurulların kararları ile çalışma programının ve
Merkezin diğer çalışmalarının Merkezin amaçları doğrultusunda yürütülmesini
sağlamak.
k) Merkeze bağlı birimlerin veya
koordinasyon/çalışma gruplarının ve idari personelin düzenli ve etkin çalışmasını
sağlamak.
l) Merkezin amaç ve faaliyetlerine ilişkin Rektör
tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Yönetim
Kurulu
MADDE 10
– (1) Yönetim Kurulu; Müdür ve
müdür yardımcıları ile Merkezin çalışma alanı ile ilgili konularda görev
yapan deniz bilimleri ve teknolojisi enstitüsü, arkeoloji bölümü ve
müzecilik bölümü öğretim elemanları arasından Rektör tarafından görevlendirilen
üyeler olmak üzere toplam beş kişiden oluşur. Yönetim Kurulu üyelerinin
görev süresi üç yıldır. Görev süresi biten üyeler yeniden
görevlendirilebilir. Herhangi bir nedenle görevinden ayrılan üyenin yerine
yeni bir üye görevlendirilir.
(2) Yönetim Kurulu toplantılarına Müdür başkanlık
eder. Yönetim Kurulu, yılda en az iki defa olağan toplantı yapar; gerekli
hallerde Müdürün çağrısı üzerine veya en az üç üyenin yazılı başvurusunu
izleyen beş iş günü içinde olağanüstü toplanır. Yönetim Kurulu toplantıları
üye tam sayısının salt çoğunluğu ile yapılır ve kararlar toplantıya
katılanların oy çokluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde kapalı
oylama yapılır. Kapalı oylama sonucunda eşitliğin bozulmaması durumunda
Müdürün kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır. İzinsiz ve
mazeretsiz olarak üst üste iki defa veya bir yılda üç defa Yönetim Kurulu
toplantısına katılmayan üyenin üyeliği, Yönetim Kurulunun önerisi üzerine
Rektör kararı ile sona erdirilir. Yönetim Kurulunun raportörlüğü Müdürün
görevlendirdiği müdür yardımcılarından birisi tarafından yürütülür. Yönetim
Kurulunda alınan kararlar Rektör tarafından onaylandıktan sonra uygulamaya
konulur. Müdür, gerekli hallerde ilgili birim sorumlularını ve
yöneticilerini, görüşlerini almak üzere Yönetim Kurulu toplantılarına davet
edebilir.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulu ilgili
mevzuat doğrultusunda Merkezin etkin ve verimli olarak sevk ve idare
edilmesinden Rektöre karşı sorumludur.
(2) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkez bünyesinde araştırma, uygulama
faaliyetleri ile verilen tüm hizmetlerin yürütülmesi için gerekli kararları
almak.
b) Müdür tarafından hazırlanan çalışma raporlarını
ve istatistiki verileri değerlendirmek ve gerektiğinde Merkez
faaliyetlerinin geliştirilmesi ve iyileştirilmesi için önerilerde bulunmak.
c) Merkezin daha iyi hizmet verebilmesi için
yönetim esaslarını, ilgili birimlerle iş birliği içinde hazırlamak.
ç) Merkezin personel ve mali kaynaklarını
inceleyerek bütçe teklifi hakkında Rektöre sunulmak üzere görüş hazırlamak.
d) Gerekli durumlarda Müdür tarafından sunulan
koordinasyon/çalışma gruplarının oluşturulmasına yönelik önerileri karara
bağlamak.
e) Koordinasyon/çalışma grubunun görevlerini,
kimlerden ve kaç kişiden oluşacağını ve görev süresinin ne kadar olacağına
ilişkin hususları karara bağlamak.
f) Merkez ile Üniversitenin tüm birimleri ve iç/dış
paydaşlar arasında Merkezin amaçları doğrultusunda iş birliğinin
sağlanmasında Müdüre yardımcı olmak.
g) Gerekli durumlarda dış paydaşlardan ihtiyaç
duyulan alanlarda ilgili bilim insanı, araştırmacı, uzman, eğitimci,
sanatçı, idari ve teknik personelin görevlendirilmesine yönelik Rektöre
sunulacak önerileri karara bağlamak.
ğ) İlgili mevzuat hükümlerine göre verilen diğer
görevleri yapmak.
Danışma
Kurulu ve görevleri
MADDE 12
– (1) Danışma Kurulu; Müdür başkanlığında
Yönetim Kurulunun teklifi üzerine Rektör tarafından üç yıl süre ile
görevlendirilen Üniversite bünyesinden veya haricinden olmak üzere toplam
on beş kişiden oluşur. Görev süresi biten üyeler yeniden
görevlendirilebilir. Danışma Kurulu; olağan olarak yılda bir kez ve
gerektiğinde Müdürün çağrısı üzerine olağanüstü olarak toplanır.
(2) Danışma Kurulunun görevi; Merkezin faaliyetleri
ile ilgili olarak Yönetim Kurulunun ihtiyaç duyduğu konularda
değerlendirmeler yapmak ve tavsiye niteliğinde görüş ve önerilerde
bulunmaktır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Koordinasyon/çalışma
grupları
MADDE 13
– (1) Müdür tarafından gerekli
görüldüğü takdirde, bir veya daha çok hizmet dalı için işlerin daha verimli
yürütülebilmesi amacıyla, Müdürün önerisi ve Yönetim Kurulu kararıyla,
süreli/süresiz görev yapacak koordinasyon/çalışma grupları oluşturulabilir.
Koordinasyon/çalışma grubunun görevleri, kimlerden ve kaç kişiden oluşacağı
ve görev süresinin ne kadar olacağı Yönetim Kurulu tarafından belirlenir ve
Rektör onayı ile karara bağlanır.
Personel ihtiyacı
MADDE 14
– (1) Merkezin akademik, teknik ve
idari personel ihtiyacı, Müdürün önerisi üzerine 2547 sayılı Kanunun 13
üncü maddesi uyarınca Rektör tarafından görevlendirilecek personel ile
karşılanır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 2547 sayılı Kanun ile ilgili diğer mevzuat hükümleri
uygulanır.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörü yürütür.
|