Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
COĞRAFİ VERİ LİSANS YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Coğrafi
Bilgi Sistemi konularında faaliyet gösteren özel hukuk tüzel kişilerinin;
Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisi kapsamında yer alan coğrafi verilere
ilişkin verileri, Resmî Gazete’de yayımlanan standartlara uygun olarak
toplaması, üretmesi, paylaşması, satması, mevcut verileri kullanarak veri
madenciliği yapması, yeni veri üretmesi ile ilgili faaliyetlere ilişkin
usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik;
a) 7/11/2019 tarihli ve 30941 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 49 sayılı Coğrafi Bilgi Sistemleri Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesine ekli (1) sayılı listede yer alan coğrafi
veri temaları ile bu temalardan sorumlu olan kamu kurum ve kuruluşlarını gösteren
Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisindeki tüm coğrafi verileri,
b) 14/2/2020 tarihli ve 7221 sayılı Coğrafi Bilgi
Sistemleri ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 1 inci
maddesinin ikinci fıkrası ile Coğrafi Bilgi Sistemleri Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 7 nci maddesinde belirtilen yerli veya
yabancı özel hukuk tüzel kişilerini,
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 14/2/2020
tarihli ve 7221 sayılı Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendi ile 7/11/2019 tarihli ve 30941 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 49
sayılı Coğrafi Bilgi Sistemleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 5
inci maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi, 7 nci maddesi, 18 inci
maddesinin dördüncü fıkrası ve 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 108 inci maddesinin birinci fıkrasının (c),
(h) ve (ı) bentlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
b) Bakanlık elektronik altyapısı: Coğrafi veri
lisans sürecinin takip edildiği ortamı,
c) Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS): Her türlü coğrafi
verinin; üretilmesi, temini, depolanması, işlenmesi, yönetilmesi, analiz edilmesi,
paylaşılması, sunulması ve güncel tutulması için gerekli olan donanım,
yazılım, insan kaynağı, standartlar ve yöntemler bütününü,
ç) Coğrafi veri lisans belgesi (Lisans): Ulusal
Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisi kapsamındaki verilerin standartlarına uygun
şekilde coğrafi veri toplama, üretme, paylaşma, satmaya, veri madenciliği
yapma ve yeni veri üretmeye ilişkin, Bakanlık tarafından belirlenen
şartları sağlayan özel hukuk tüzel kişilerine verilen uygunluk belgesini,
d) Coğrafi veri teması: Belirli bir konuya ilişkin
olarak ulusal veya uluslararası standartlara uygun hazırlanan coğrafi veri
topluluğu,
e) Coğrafi veri alt teması: Coğrafi veri temasının
düzey, ölçek veya konu başlığına göre sınıflandırılmış alt grubu,
f) Lisans sözleşmesi: Coğrafi verilerin toplanması,
üretilmesi, paylaşımı, satışı, güvenliği, arşivlenmesi, veri madenciliği ve
yeni veri üretim faaliyetlerine ilişkin usul, esas ve düzenlemelerin yer
aldığı Bakanlık ile imzalanan sözleşmeyi,
g) Lisanslı kuruluş: Coğrafi veri toplama, üretme,
paylaşma, satmaya, veri madenciliği yapma ve yeni veri üretmeye ilişkin
coğrafi veri lisans belgesine sahip yerli veya yabancı özel hukuk tüzel
kişisini,
ğ) Lisansa tabi coğrafi veri: Birden fazla konum
bilgisi içeren veriyi,
h) Ulusal Coğrafi Bilgi Platformu (UCBP): Bakanlık
tarafından oluşturulan e-Devlet kapısına entegre elektronik altyapıyı,
ı) Yabancı tüzel kişi: Türkiye’de kurulu olmayan
tüzel kişiliğe sahip şirketleri,
i) Yerli tüzel kişi: Türkiye’de kurulu tüzel
kişiliğe sahip şirketleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yükümlülükler
Bakanlığın
yükümlülükleri
MADDE 5 –
(1) Bakanlığın yükümlülükleri
aşağıdadır:
a) Başvuruları almak, değerlendirmek ve sonuca
ilişkin yazılı veya Bakanlık elektronik altyapısı üzerinden bildirimde
bulunmak.
b) Bakanlık tarafından belirlenen şartları sağlayan
özel hukuk tüzel kişilerine Coğrafi veri lisans belgesini vermek.
c) İtiraz ve şikâyetlerin belirlenen süreler
içinde, gizlilik ilkelerine göre, tarafsız ve objektif bir biçimde değerlendirilmesini
sağlamak.
ç) Lisans sözleşmesini imzalayan özel hukuk tüzel
kişilerini denetlemek.
d) Coğrafi verinin toplanması, üretilmesi,
paylaşılması ve satışı, konularında lisans vermek.
Özel
hukuk tüzel kişilerinin yükümlülükleri
MADDE 6 –
(1) Özel hukuk tüzel kişilerinin
yükümlülükleri şunlardır:
a) Bakanlık tarafından hazırlanan lisans
sözleşmesini imzalamak.
b) Lisans sözleşmesinde belirtilen faaliyetlere
ilişkin altı ayda bir Bakanlığa rapor sunmak.
c) Lisans belgesi ile ilgili; özel hukuk tüzel
kişisi ve/veya sorumlu kişi iletişim bilgileri, çalıştırılacak araç ve personel
değişikliklerini on beş gün içerisinde ilgili Valiliğe ve Bakanlığa
bildirmek.
ç) Verilerin güvenliği ve gizliliğini sağlamak.
d) Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisi
kapsamında yer alan ve çalışma yaptığı her türlü coğrafi verileri Resmî
Gazete’de yayımlanan standartlara uygun olarak UCBP’ ye sunmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru Usul,
Esasları ve Değerlendirilmesi
Başvuru
MADDE 7 –
(1) Başvurular Bakanlık tarafından
hazırlanan elektronik altyapı üzerinden sisteme kayıt olunarak yapılır.
(2) Başvuruyu imza atmaya yetkili kişi yapar.
(3) Başvuru, faaliyet tarihinden en az otuz gün
önce yapılır.
(4) Bakanlık tarafından elektronik ortamda e-posta
adreslerine yapılan bildirimler tebliğ edilmiş kabul edilir.
(5) Başvuru sahibi, başvurunun yapılmasından
sonuçlanmasına kadar olan süreç içerisinde sunulan bilgi ve belgelerin
doğruluğundan, mevzuata uygunluğundan ve doğacak hukuki sonuçlardan sorumludur.
(6) Özel hukuk tüzel kişileri, Bakanlık elektronik
altyapısı üzerinden aşağıda belirtilen belgelerin taratılarak sisteme
kaydedilmesi suretiyle Bakanlığa başvuruda bulunur.
a) Faaliyette bulunulmak istenen veri/verilerin
Ulusal Coğrafi Veri Sorumluluk Matrisinde karşılık geldiği tema/alt tema
bilgileri.
b) Çalışma yapacağı coğrafi veri/verilerin neler
olduğu, hangi alanları kapsadığı (il, büyükşehir, ülke düzeyinde), coğrafi
veri toplama, üretme, paylaşma, satış, veri madenciliği ve yeni veri üretimi
konularından hangileri ile ilgili çalışma yapacağına ilişkin beyan.
c) Talepte bulunan kuruluşa göre güncel tarihli ve
onaylı olarak; ilgili meslek odasından alınmış işyeri tescil belgesi veya
faaliyet gösterdiği konuya ilişkin belge ve imza sirküleri.
ç) Kuruluşun ortaklarının ve yöneticilerinin adını,
soyadını ve T.C. kimlik numarasını gösteren ticaret sicil müdürlüğünden
alınmış firma genel durum belgesi ve kuruluşun en son durumunu gösteren
ticaret sicil kaydı belgesinin sureti.
d) Yabancı özel hukuk tüzel kişisi için, kurulu
olduğu ülkenin ticari faaliyetine ilişkin belgeler.
e) Kuruluşun, Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi
(UETS)’ne kayıtlı elektronik tebligat adresi.
f) Firma ve sorumlu kişi bilgileri, çalıştırılacak
personel (T.C. kimlik numarası, meslek belgesi, diploma, SGK belgesi), araç
bilgileri ve üreteceği veriye ilişkin belgeler.
g) Ülke düzeyinde faaliyet gösterecek olanların
Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından verilen CBS Uzmanı ve CBS Operatörü
Meslek Belgesine sahip en az birer personel, il ve büyükşehir düzeyinde
faaliyet gösterecek olanların CBS Operatörü Meslek Belgesine sahip en az
bir personel çalıştırdığına dair belge.
(7) Başvuruda herhangi bir bilgi ve belgenin eksik
olması halinde eksik olan belgenin tamamlatılması sağlanır, belge
tamamlanmazsa başvuru geçersiz sayılır.
(8) Başvurular, en az bir il sınırı bütününü
kapsayacak şekilde yapılır.
Başvurusunun
değerlendirilmesi ve sözleşme yapılması
MADDE 8 –
(1) Başvuru değerlendirme
kriterleri aşağıdadır:
a) Başvuruda ibraz edilen belgelerin uygunluğu.
b) Beyan edilen faaliyet alanını gösteren belgenin
değerlendirilmesi.
c) Gerekli görülen durumlarda sorumlu/ilgili
kurumlardan görüş alma.
ç) Ulusal Coğrafi Veri Paylaşım Matrisinde
belirtilen verilerin gizlilik durumları ile yetki durumu.
d) Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından verilen CBS
Uzmanı ve CBS Operatörü meslek belgesine sahip en az birer personeli
çalıştırıldığına dair belge.
e) 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa dahi; affa
uğramışsa bile Devletin güvenliğine karşı işlenen suçlar, Anayasal düzene
ve bu düzenin işleyişine karşı işlenen suçlar ile zimmet, irtikâp, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli
iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan
kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından
mahkûm olanların kuruluşta yönetici olarak yer almaması, kişiler içinse
doğrudan bu suçu işlemiş olmaması.
(2) Bakanlık tarafından gerek görülmesi durumunda
ek belge istenebilir.
(3) Değerlendirme Bakanlık tarafından on beş gün
içerisinde sonuçlandırılır.
(4) Değerlendirme sonucu ilgilisine bildirilir.
(5) Değerlendirmenin uygun görülmesi hâlinde lisans
sözleşmesi imzalanır ve Lisans Belgesi düzenlenir.
(6) Lisans belge ücretinin Bakanlık Döner Sermaye
İşletme Müdürlüğüne yatırılmasını takiben elektronik ortamda düzenlenen
onaylı coğrafi veri lisans belgesi, başvuru sahibine bildirilir.
(7) Bakanlık tarafından verilen lisans belgesinin
süresi bir yıldır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Lisansın
Yenilenmesi, Kapsamı, Askıya Alınması ve İptali
Lisansın
yenileme ve kapsam değişikliği
MADDE 9 –
(1) Özel hukuk tüzel kişileri,
coğrafi veri lisans başvurusunda ibraz ettiği belgeleri sunar. Belge
geçerlilik süresinin sona ereceği tarihten en az otuz gün önce gerekçesi
ile birlikte başvuru yapar. Bu durumda talep on beş gün içinde
değerlendirilir. Olumlu değerlendirilenlerin, lisans bedelini yatırdığına
dair onay verilmesi üzerine lisansı yenilenir. Olumlu
değerlendirilmeyenlerin lisansı iptal edilir.
(2) Çalışma yapacağı coğrafi veri/verilerin neler
olduğu, hangi alanları kapsadığı (il, büyükşehir, Ülke düzeyinde), Bakanlık
ile coğrafi veri toplama, üretme, paylaşma, satışı, veri madenciliği ve
yeni veri üretimi konularından hangileri ile ilgili çalışma yapacağına
ilişkin kapsamda oluşan değişiklikleri bildirir.
(3) Lisans yenilenirken bir önceki yılın iş deneyim
belgesi ile lisans sözleşmesi hükümlerinin yerine getirilip getirilmediği
dikkate alınır.
Lisansın
askıya alınması
MADDE 10
– (1) Lisanslı kuruluşların
lisansının askıya alınma nedenleri şunlardır:
a) Lisans sözleşmesindeki genel yükümlülüklerin
yerine getirilmemesi.
b) Başvuru sürecinde istenilen, kişilerin
yeterliliklerini gösterir belgelerle ilgili değişikliklerin sisteme işlenmemesi.
c) Lisanslı kuruluş personelinin, lisans
sözleşmesinde yer alan şartlara aykırı hareket etmesi.
ç) Lisans sözleşmesinin, kamuoyuna yanlış
yansıtılması, mevzuatta belirtilen yükümlülüklere ve kurallara aykırı
kullanılması.
d) Sözleşme süreci içinde yapılan denetimlerde,
başvuranların uygunluk şartlarını yitirdiğinin tespit edilmesi.
e) Çalışacağı bildirilen personelin dışında başka
personelin, faaliyete dâhil edildiklerinin tespit edilmesi.
f) Lisans sahibinin askıya alınma talebinde
bulunması.
g) Lisans sözleşmesinde belirtilen faaliyetlere
ilişkin altı ayda bir Bakanlığa sunulması gereken raporun verilmemiş
olması.
(2) Askıya alınan lisansı etkin hale getirmek için,
ilgiliye altmış gün süre verilir.
(3) Askıya alınma talebinde bulunan lisans
sahibinin, lisans süresi içerisinde başvurması durumunda lisansı devam
ettirilir.
(4) Askıya alınan süre sözleşme süresinden
düşülmez.
Lisansın
iptal edilmesi
MADDE 11
– (1) Lisanslanan kuruluşların
lisansının iptal edilme nedenleri aşağıdadır:
a) Sözleşmeye aykırı hareket edilmesi.
b) Askıya alınan lisanslara dair eksikliklerin,
belirlenen sürelerde giderilmemesi.
c) 5237 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinde
belirtilen süreler geçmiş olsa bile; affa uğramış olsa bile Devletin
güvenliğine karşı işlenen suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine
karşı işlenen suçlar ile zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye
fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olanların
kuruluşta yönetici olarak yer alması, kişiler içinse doğrudan bu suçu
işlemiş olması.
ç) Milli ve manevi değerlerin, kurum ve kuruluşlar
ile kişilerin saygınlığını azaltıcı ve itibarını zedeleyici beyan ve davranışta
bulunulması.
d) Yazılı basın veya medya iletişiminde yanlış
beyanda bulunulması.
e) Lisans sözleşmesi süresince ilgili dokümanların
ve teçhizat, tesis ve basılı materyalin mevzuatta belirtilen yükümlülüklere
aykırı biçimde kullanılması.
f) Lisanslı kuruluş hakkında bilinçli olarak eksik
veya yanlış bilgi verildiğinin tespit edilmesi.
g) Lisanslı kuruluşun başvuru sırasında bildirdiği
personele ait belgeler üzerinde tahrifat yapıldığının tespit edilmesi.
ğ) Lisans sözleşmesi ve imza altına alınmış
belgelerde eksik veya yanlış bilgi verildiğinin tespit edilmesi.
h) Lisans sözleşmesinde belirtilen faaliyetlere
ilişkin altı ayda bir Bakanlığa sunulması gereken raporun verilmemiş
olması.
ı) Lisanslı kuruluşun iptal talebinde bulunması.
i) Lisanslı kuruluşların, başvuru esnasında
belirttiği şartları taşımadığının ortaya çıkması veya aranan şartlara
ilişkin sonradan uyumsuzluklar ortaya çıkması.
j) Askıya alınan lisansın etkin hale getirilmesi
için verilen altmış günlük süre içerisinde uygunsuzluğun ortadan
kaldırılmaması.
(2) Lisansları iptal edilen kuruluşların yeni
lisans başvurusu, iptal tarihinden itibaren bir yıl geçmeden değerlendirmeye
alınmaz.
(3) Lisans iptal talebinde bulunanların ve
lisansları iptal edilenlerin ödedikleri yıllık lisans bedelinin tamamı veya
bir kısmı iade olunmaz.
(4) Lisans süresi bitiminde belge geçerliliğini
yitirir.
Denetim
MADDE 12
– (1) Denetimlere ilişkin hususlar
şunlardır:
a) Bakanlık tarafından görevlendirilmiş yetkin
kişilerce veya yetkilendirilmiş kuruluşlarca yapılır.
b) İzin ve lisans işlerinden sorumlu birim
tarafından organize edilir.
c) Haberli veya habersiz yapılabilir.
(2) Denetim raporları Bakanlık elektronik
altyapısına yüklenir.
Şikâyet
ve itirazlar
MADDE 13
– (1) Şikâyet ve itirazlar
Bakanlık elektronik altyapısı üzerinden yapılır.
(2) Şikâyet ve itiraza ilişkin nihai karar
ilgililerin elektronik posta adreslerine bildirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Belge
bedeli
MADDE 14
– (1) Coğrafi veri lisans belgesi
verilmesi, yenilenmesi için ödenecek bedel ve tarifeler her yıl yerli ve
yabancı tüzel kişiler için ayrı ayrı Bakanlık tarafından belirlenir.
Belirlenen bedeller Bakanlık elektronik altyapısında yayımlanır.
(2) Coğrafi veri lisans belgesi için belirlenen
bedeller, Bakanlık Döner Sermaye İşletmesine ödenir.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinde itibaren Bakanlık dört ay içerisinde başvuru için gerekli
elektronik alt yapıyı hazır hale getirir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 7 nci maddesinin altıncı fıkrasının (g) bendi
1/6/2022 tarihinde,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
|