Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL
KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 509)’NDE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ (SIRA NO: 526)
MADDE 1 –
19/10/2019 tarihli ve 30923 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 509)’nin
“IV.1.4. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu” başlıklı bölümünün (a)
fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“6. Sosyal Güvenlik Kurumu ile
sözleşme imzalayan sağlık hizmeti sunucuları ile medikal malzeme ve
ilaç/etken madde temin eden tüm mükellefler (hastane, tıp merkezleri, dal
merkezleri, diyaliz merkezleri, Sağlık Bakanlığından ruhsatlı diğer
özelleşmiş tedavi merkezleri, tanı, tetkik ve görüntüleme merkezleri, laboratuvarlar, eczaneler, tıbbi cihaz ve malzeme
tedarikçileri, optisyenlik müesseseleri, işitme
merkezi, kaplıcalar, beşeri tıbbi ürün/ürün sunan ve/veya üreten özel hukuk
tüzel kişileri ve bunların tüzel kişiliği olmayan şubeleri, ecza depoları
vb.).”
MADDE 2 –
Aynı Tebliğin “IV.1.5. e-Fatura Uygulamasına Geçiş Süresi” başlıklı
bölümünün birinci fıkrasına aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.
“d) Bu Tebliğin “IV.1.4”
numaralı bölümünün (a) fıkrasının (6) numaralı bendinde sayılanlar 1/7/2021
tarihinden itibaren, bu tarihten sonra Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşme
imzalayanlar ise söz konusu Kuruma fatura düzenlemeye başlamadan önce
e-Fatura uygulamasına geçmek zorundadır.”
MADDE 3 –
Aynı Tebliğin “IV.2.4.3. e-Arşiv
Fatura Olarak Düzenlenme Zorunluluğu Getirilen Diğer Faturalar” başlıklı
bölümünün birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e-Arşiv Fatura uygulamasına dahil
olmayan mükelleflerce, 1/1/2020 tarihinden itibaren düzenlenecek faturaların,
vergiler dahil toplam tutarının 30 Bin TL’yi (vergi mükelleflerine
düzenlenenler açısından vergiler dahil toplam tutarı 5 Bin TL’yi) aşması
halinde, söz konusu faturaların, bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı
bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde, “e-Arşiv Fatura”
olarak Başkanlıkça sunulan e-Belge düzenleme portali
üzerinden ya da Başkanlığın e-Belge düzenleme portaline
gerekli entegrasyonları sağlayarak Başkanlıktan izin alan özel entegratör kuruluşların sistemleri aracılığıyla
düzenlenmesi zorunludur. Söz konusu faturaların bu Tebliğin “V.7.” ve
“VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde
e-Arşiv Fatura yerine matbu (kağıt) fatura olarak
düzenlenmesi veya alınması halinde, faturayı düzenleyen ile nihai tüketici
dışındaki vergi mükellefiyeti bulunan alıcı hakkında düzenlenen veya alınan
her bir kağıt fatura için ayrı ayrı olmak üzere
Kanunun 353 üncü maddesinde öngörülen cezai hüküm uygulanır.”
MADDE 4 – Aynı Tebliğin “IV.3.6.
e-İrsaliye Uygulamasına Geçiş Süresi” başlıklı bölümünün ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1/1/2020 tarihinden itibaren; Özel Tüketim Vergisi
Kanununa ekli (I) sayılı listedeki malların imali, ithali, teslimi vb.
faaliyetleri nedeniyle EPDK’dan lisans alanlar,
Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (III) sayılı listedeki malları imal,
inşa veya ithal edenler, maden ruhsat veya sertifikası alanlar (yaptıkları
sözleşmeye istinaden maden üretim faaliyetinde bulunan mükellefler dahil), şeker imalini gerçekleştirenler, demir, çelik
ürünlerinin imal, ithal veya ihracını gerçekleştirenler, Gübre Takip
Sistemine dahil olanlar, Hal Kayıt Sistemi kapsamındaki sebze ve meyvelerin
toptan ticaretini yapmaya başlayan tüccar veya komisyoncular söz konusu
şartların sağlandığı ayı izleyen dördüncü ayın başından, ilgili hesap
dönemi brüt satış hasılatı (veya satışları ile gayrisafi iş hasılatı) 25
Milyon TL ve üzeri olan mükelleflerin ise müteakip hesap döneminin yedinci
ayı başından itibaren e-İrsaliye uygulamasına geçmeleri ve bu tarihten
itibaren düzenleyecekleri sevk irsaliyelerini bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.”
numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde, e-İrsaliye
olarak düzenlemeleri ve kayıtlı kullanıcılardan e-İrsaliye olarak almaları
zorunludur.”
MADDE 5 – Aynı Tebliğin “IV.10.1.
Genel Olarak” başlıklı bölümünün birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e-Döviz Alım-Satım Belgesi uygulaması, döviz alım
ve satım faaliyetinde bulunan yetkili müesseseler dahil
olmak üzere ilgili mevzuat gereğince döviz alım-satım belgesi
düzenleyebilen tüm mükellefler tarafından kağıt ortamda düzenlemekte olan
Döviz Alım Belgesi ve Döviz Satım Belgesi’nin, elektronik ortamda
düzenlenmesi, muhatabına talebi doğrultusunda elektronik veya kağıt ortamda
iletilebilmesi, elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilebilmesine imkan
veren uygulamadır.”
MADDE 6 –
Aynı Tebliğe aşağıdaki “IV.12.
e-Adisyon Uygulaması” başlıklı bölüm eklenmiştir.
“IV.12.
e-Adisyon Uygulaması
IV.12.1. Genel Olarak
185, 200, 298 ve 299 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği uyarınca, masada servis yapılan ve gerçek usulde (bilanço
veya işletme hesabı esasına göre) vergilendirilen hizmet işletmeleri
(lokanta, kafeterya, pastane, gazino, bar, pavyon gibi) tarafından
kullanılması zorunluluğu bulunan ve kağıt ortamda
düzenlenmekte olan “adisyon”un elektronik belge olarak düzenlenmesi,
muhafaza ve ibraz edilebilmesi ile belge veya bilgilerinin Başkanlığa
elektronik ortamda iletilmesine veya raporlanmasına ilişkin düzenlemeler bu
bölümün konusunu oluşturmaktadır.
Bu Tebliğde düzenlenen e-Adisyon belgesi, yeni bir
belge türü olmayıp, kâğıt ortamdaki “Adisyon” belgesi ile aynı hukuki
niteliklere sahiptir.
IV.12.2. e-Adisyon Uygulamasına Dâhil Olma
e-Adisyon uygulaması bu Tebliğin “IV.12.4.” numaralı
bölümünde belirtilen mükellefler dışındaki mükellefler için zorunlu bir
uygulama olmayıp, uygulamaya dahil olmak isteyen mükelleflerin;
a) e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamalarına dâhil
olması,
b) Bu Tebliğde açıklanan usul ve esaslara uygun
olarak, e-Adisyon belgesini düzenleyebilme, muhafaza ve ibraz edebilme,
belge ve bilgilerini elektronik ortamda Başkanlığa iletebilme konusunda
gerekli hazırlıklarını tamamlamış olması,
c) Bu Tebliğin “V.1.” numaralı bölümünde
belirtilen, uygulamadan yararlanma yöntemleri arasında bulunan “Özel Entegratör Yöntemi” ya da “Doğrudan Entegrasyon
Yöntemi”nden birisini tercih ederek başvuru esaslarına uygun şekilde
e-Adisyon uygulamasına dâhil olmak için başvuruyu yapması,
gerekmektedir.
IV.12.3. e-Adisyon Belgesinin Düzenlenmesi ve Belgede
Bulunması Gereken Bilgiler
Bu bölümde belirtilen gerçek usulde vergilendirilen
hizmet işletmeleri tarafından sunulan hizmetin veya emtianın cins ve miktarını
göstermek amacıyla düzenlenen adisyon belgeleri,
e-Adisyon uygulamasına dahil olan mükellefler tarafından müşteriden sipariş
alınırken Başkanlıkça belirlenen asgari bilgileri ihtiva edecek içerikte ve
belirlenen belge formatında elektronik ortamda düzenlenecektir.
Elektronik ortamda düzenlenen adisyon
belgesinin, hizmetin sunumu süresince müşterinin masasında kağıt çıktısının
bulundurulması zorunlu olmayıp, oluşturulmaya başlanan (açılan) her adisyon
belgesinin hizmetin tamamlanması ile birlikte eş zamanlı olarak, ayrıca
üzerinde e-Adisyon Belgesinin evrensel tekil numarasının (ETTN) yer alacağı
e-Fatura, e-Arşiv Fatura ya da yeni nesil ÖKC’lerden
düzenlenen perakende satış fişinin düzenlenmesi zorunludur.
e-Adisyon belgesinde aşağıda yer alan bilgilerin
bulunması zorunludur:
a) Hizmet işletmesinin adı, soyadı veya unvanı,
vergi dairesi, TCKN/VKN’si ve adresi,
b) e-Adisyon belgesinin düzenlenme tarihi, saat ve
dakika olarak düzenlenme zamanı, evrensel tekil numarası ve e-Belge
numarası,
c) Sunulan hizmetin veya emtianın adı (cinsi) ve
miktarı,
ç) Hizmetin tamamlanması ile birlikte düzenlenecek
e-Fatura, e-Arşiv Fatura veya yeni nesil ÖKC’den
düzenlenecek perakende satış fişinde yer alacak vergiler hariç ve dahil toplam hizmet tutarı,
d) Düzenlenen e-Adisyon belgesinin ilişkili olduğu
e-Fatura veya e-Arşiv Fatura’nın evrensel tekil tanımlama numarası (ETTN)
veya perakende satış fişinin düzenlendiği ÖKC’nin
cihaz sicil numarası.
Başkanlık, ihtiyaç duyulması halinde söz konusu
bilgilere ilave bilgilerin de e-Adisyon belgesinde bulunmasını,
mükelleflere gerekli duyuruları ebelge.gib.gov.tr adresinde yaparak isteyebilir.
Mükellefler e-Adisyon belgesi üzerindeki zorunlu
bilgilere ilave olarak ihtiyaçları doğrultusunda farklı bilgilere de yer
verebileceklerdir.
IV.12.4. e-Adisyon Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu
Başkanlık, adisyon belgesi
düzenleyen hizmet işletmelerine, yıllık veya aylık satış hasılatı
tutarlarını dikkate alarak, geçiş hazırlıkları için en az 3 ay geçiş süresi
vermek ve yazılı bildirim ya da ebelge.gib.gov.tr adresinde duyurmak suretiyle e-Adisyon
uygulamasına geçme zorunluluğu getirmeye yetkilidir.
Yazılı bildirim veya duyuru yapılan mükelleflerin
yazılı bildirim ve duyuruda belirtilen süreler içinde e-Adisyon
uygulamasına dâhil olmaları gerekmektedir. Yazılı bildirim veya duyuru
yapılan mükelleflerin, yazıda veya duyuruda belirtilen süreler içinde
e-Adisyon uygulamasına dahil olması ve düzenleyeceği adisyon
belgelerini, e-Adisyon belgesi olarak düzenlemeleri gerekmektedir. Bu
zorunluluğa uymayan mükellefler hakkında Kanunda öngörülen cezai hükümler
uygulanır.
IV.12.5. e-Adisyon Uygulamasına Geçiş Süresi
Başkanlık tarafından e-Adisyon uygulamasına zorunlu
olarak dahil olacağı yazılı bildirim veya duyuru ile bildirilen
mükelleflerin, Başkanlık tarafından yapılan bildirim veya duyuruda
belirtilen süre içinde e-Adisyon uygulamasına dahil olmaları ve bu tarihten
itibaren bu Tebliğin “V.7.” ve “VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen
istisnai durumlar haricinde, adisyon belgesini,
e-Adisyon belgesi olarak düzenlemeleri zorunludur.
IV.12.6. Ceza Uygulaması
Zorunluluk getirildiği halde e-Adisyon uygulamasına
süresi içinde geçmeyen mükellefler ile e-Adisyon şeklinde düzenlenmesi
gereken adisyon belgesini, bu Tebliğin “V.7.” ve
“VIII.” numaralı bölümlerinde belirtilen istisnai durumlar haricinde
e-Adisyon belgesi olarak düzenlemeyen mükellefler (kağıt adisyon olarak
düzenleyenler dahil) hakkında Kanunda öngörülen cezai hükümler uygulanır.”
MADDE 7 –
Aynı Tebliğin “V.9. Mali Mühür”
başlıklı bölümünün sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Başkanlık, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu
tarafından yetkilendirilen elektronik sertifika hizmet sağlayıcı
kuruluşlarından mali mühür üretimi konusunda Başkanlıkça belirlenen ve ebelge.gib.gov.tr internet
adresinde yayımlanan "Mali Mühür Üretimi Başvuru, Değerlendirme ve
İzin Kılavuzu"nda açıklanan teknik koşulları sağlayan kuruluşları da
mali mühür üretimi ve satışı konusunda yetkilendirebilir. Başkanlıkça
yetkilendirilen elektronik sertifika hizmet sağlayıcı kuruluşlar ebelge.gib.gov.tr adresinde
yayınlanır.”
MADDE 8 – Aynı Tebliğe “V.10. e-Belgelere İlişkin
İptal/İtiraz, İhbar ve İhtarların Bildirilmesi” başlıklı bölüm eklenmiştir.
“V.10.
e-Belgelere İlişkin İptal/İtiraz, İhbar ve İhtarların Bildirilmesi
Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen e-Belgelere ilişkin
olarak 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk
Ticaret Kanununun 18 inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca noter
aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza
kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile yapılan ihbar veya
ihtarlar ile e-Belge iptal işlemlerinin 1/5/2021 tarihinden itibaren, ebelge.gib.gov.tr adresinde
yayımlanacak kılavuzda belirtilen usul, esas ve süreler içinde, elektronik
ortamda Başkanlık bilgi işlem sistemine bildirilmesi zorunludur.”
MADDE 9 – Aynı Tebliğin “VIII-Diğer Hususlar” başlıklı
bölümünün sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Başkanlık, kendilerine e-Belge uygulamalarına
geçiş zorunluluğu getirilen mükelleflerin zorunluluklarının başlayacağı
tarihe kadar e-Belge uygulamalarından yararlanma yöntemlerinden herhangi
birini seçerek uygulamaya dahil olmamaları
halinde, bu Tebliğin “V.1.1.” numaralı bölümünde belirtilen “GİB Portal Yöntemine göre kullanıcı hesaplarını re’sen tanımlamaya yetkilidir.”
MADDE 10
– Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 11 –
Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı yürütür.
Tebliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
19/10/2019
|
30923
|
Tebliğde Değişiklik Yapan Tebliğin Yayımlandığı
Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
10/1/2020
|
31004
|
|