İçişleri Bakanlığından:
İKAMET İZNİ İŞLEMLERİNİN YÜRÜTÜLMESİNE DAİR YETKİLİ
ARACI KURUMLAR YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 4/4/2013 tarihli ve
6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu kapsamında yapılacak
ikamet izni başvurularıyla ilgili iş ve işlemleri yürütmek üzere
yetkilendirilecek aracı kurumların nitelikleri, yetkilendirilmesi, görev ve
yükümlülükleri, denetlenmesi, hizmet bedeli, hizmet bedeli payının genel
bütçeye aktarılması ile yetki belgesinin askıya alınması ve iptaline
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 6458 sayılı Kanun uyarınca
ikamet izni başvurularıyla ilgili iş ve işlemleri yürütmek üzere
yetkilendirilecek aracı kurumları ve başvuru sahiplerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 6458 sayılı Kanunun 21 inci
maddesinin yedinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Askıya alma: Yetkili aracı kurumların Kanun ve
bu Yönetmelik kapsamında yabancıların iş ve işlemlerinin takibi, belge
hazırlama ve ilgili mercilere sunma yetkisinin belli bir süre
durdurulmasını,
b) Bakan: İçişleri Bakanını,
c) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,
ç) Başvuru: Kanun ve ilgili mevzuat kapsamında
yapılan ikamet izni başvurularını,
d) Başvuru sahibi: Kanun ve ilgili mevzuat
kapsamında ikamet izni başvurusunda bulunan kişiyi,
e) Büro personeli: Yetkili aracı kurumun temizlik,
yazışma, belge hazırlama ve lojistik hizmetleri gibi yan hizmetlerini yapan
personelini,
f) Genel Müdür: Göç İdaresi Genel Müdürünü,
g) Genel Müdürlük: Göç İdaresi Genel Müdürlüğünü,
ğ) İkamet izni: Türkiye’de kalmak üzere verilen
izin belgesini,
h) Kanun:
4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununu,
ı) Kanuni faiz: 4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı
Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanunun 1 inci maddesi kapsamında
düzenlenen faizi,
i) KEP hesabı: Bu Yönetmelik kapsamında bildirim
yapılmasında kullanılan ve 25/8/2011 tarihli ve 28036 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Kayıtlı Elektronik Posta Sistemine İlişkin Usul ve
Esaslar Hakkında Yönetmelikte tanımlanan elektronik posta hesabını,
j) MERSİS: Ticaret Bakanlığınca tutulan Merkezi
Sicil Kayıt Sistemini,
k) Sistem: Genel Müdürlük tarafından kurulan
başvuru değerlendirme ve izleme sistemini,
l) Sorumlu müdür: Yetkili aracı kurumda görevli tüm
personelin koordinasyon ve denetimi ile yetkili aracı kurumun iş ve
işlemlerinden Bakanlığa ve Genel Müdürlüğe karşı sorumlu olan yetkili aracı
kurumun sahibi, ortağı veya tam süreli olarak istihdam edilen çalışanını,
m) Uzman personel: Başvurunun alınmasından
sonuçlandırılmasına kadar olan süreçte yabancıların başvurularıyla ilgili
iş ve işlemleri takip etmek üzere yetkili aracı kurumda tam süreli olarak
istihdam edilen personeli,
n) Yabancı: Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile
vatandaşlık bağı bulunmayan kişiyi,
o) Yetki belgesi: Kanun kapsamında yabancıların
ikamet izni başvurularına ilişkin iş ve işlemlerin takibi ile her türlü
belgeyi hazırlamak ve ilgili mercilere sunmak için gerekli şartları taşıyan
aracı kurumlara Bakanlık tarafından yetki çevresi belirlenerek verilen
belgeyi,
ö) Yetkili aracı kurum: Nitelikleri ve görev
çerçevesi bu Yönetmelikle belirlenmiş ve Bakanlık tarafından yetkilendirilen
kurum veya kuruluşu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yetkili Aracı Kurumların Belirlenmesi ve Yetki
Belgesi Verilmesi
Yetkili
aracı kurumların belirlenmesi
MADDE 5 – (1) Bakan gerek görmesi halinde bir ildeki veya
birden fazla ildeki ya da bir ilin bölgelerindeki ikamet izni sayılarını
göz önünde bulundurarak bu Yönetmelikte yer alan şartları haiz olmak
kaydıyla yetki alanlarıyla sınırlı olmak üzere ikamet izni başvurularını
alacak yetkili aracı kurum ya da kurumları belirler.
(2) Bakanlıkça çıkılan ilan üzerine yapılan
başvuruların değerlendirilerek yetki verilecek aracı kurum ya da kurumların
belirlenmesi, yetki belgesinin askıya alınması, yetki belgesinin iptal
edilmesi, yetki belgesinin süresinin uzatılması, yetki alanlarının tespiti
ve yetki belgesi verilecek aracı kurum sayısı gibi hususlara Bakan
tarafından karar verilir.
(3) Bu maddede belirtilen iş ve işlemlerin
yürütülmesine ilişkin Genel Müdürlük bünyesinde uzmanlık komisyonu
kurulabilir. Uzmanlık komisyonun üyeleri Genel Müdür tarafından belirlenir.
İhtiyaç duyulması halinde ilgili kurumların temsilcileri bu komisyona davet
edilebilir.
Yetki
belgesi verilecek aracı kurumlarda aranacak şartlar
MADDE 6 – (1) Yetki belgesi almak isteyen aracı kurumların
aşağıdaki şartları sağlaması gerekir:
a) Tüzel kişiliğin 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı
Türk Ticaret Kanununa göre kurulmuş sermaye şirketi niteliğini haiz olması.
b) 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel
Verilerin Korunması Kanunundan kaynaklı yükümlülükleri yerine getirebilecek
standartlara sahip olması.
c) 8 inci maddede düzenlenen tutarda kesin ve
süresiz banka teminat mektubunun Bakanlığa ibraz edilmesi ya da tutarın
nakit olarak 7/3/2019 tarihli ve 810 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile
yürürlüğe konulan Kamu Haznedarlığı Yönetmeliği kapsamında Bakanlıkça
açılacak banka hesabına yatırılması.
ç) Bakanlıkça belirlenecek nitelikte elektronik
yazılım ve donanım altyapısının sağlanacağının taahhüt edilmesi.
d) Başvuru işlemlerinin gerçekleştirilmesi için
tahsis edilmiş ve başvuru sahipleriyle görüşme yapılabilecek şartlara uygun
fiziki bir mekânın sağlanacağının taahhüt edilmesi.
e) Kurumun sahip, ortak veya çalışanlarının kamu
düzeni veya kamu güvenliğine tehdit oluşturacak faaliyetlerde bulunmaması.
(2) İhtiyaç duyulması halinde Bakanlık, birinci
fıkrada belirlenenlere ek olarak başka şartlar belirleyebilir.
Yetki
belgesi için sunulacak belgeler
MADDE 7 – (1) Yetki belgesi verilecek aracı kurumlar,
aşağıdaki belgelerin asıllarını veya ilgili resmi kurumlarca ya da
Bakanlıkça onaylanmış örneklerini Bakanlığa iletir:
a) Şirketin ticaret unvanı, açık adresi, telefon
numarası, KEP hesabı, MERSİS numarası ve kayıtlı olunan ticaret sicili
müdürlüğünün adı (Şirketin kuruluş statüsünü ve son yönetimini gösterir
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi elektronik ortamda yayımlanmamışsa Türkiye
Ticaret Sicili Gazetesinin aslı veya onaylı örneği).
b) Başvuru yılına ait ticaret veya sanayi odasından
alınacak güncel sicil belgesi veya sicil kaydı.
c) Banka teminat mektubunun aslı veya teminat
bedelinin yatırıldığını gösteren dekontu.
ç) Başvuru işlemlerinin gerçekleştirilmesi için
tahsis edilmiş ve başvuru sahipleriyle görüşme yapılabilecek şartlara uygun
fiziki bir mekânın sağlanacağına dair yazılı beyanı.
d) Bakanlıkça belirlenecek nitelikte elektronik
yazılım ve donanım altyapısının sağlanacağına dair yazılı beyanı.
e) 6698 sayılı Kanundan kaynaklı yükümlülüklerin
yerine getirileceğine dair yazılı beyanı.
(2) Yetki belgesi verilen aracı kurumlar yetki
belgesinin verilmesini müteakip en geç üç ay içerisinde aşağıda yer alan
belgeleri Bakanlığa iletir:
a) Tüzel kişiyi temsile yetkili kişi veya kişilerin
en fazla bir yıl öncesine ait olmak üzere güncel noter tasdikli imza
sirküleri.
b) 10 uncu madde kapsamında istihdam edilen
personelin iş sözleşmesi, diploma örnekleri, çalıştığı yerlerle ilgili
bilgi/belgeler, adli sicil kaydı, tebligata esas adres beyanı ve aranan
niteliklere ilişkin diğer belgeler.
c) Personelin Sosyal Güvenlik Kurumu sigortalı işe
giriş bildirgesi çıktısı, devam eden personel için son durumunu gösteren
Sosyal Güvenlik Kurumu sigortalı hizmet listesi çıktısı veya ortak ise
ortak olduğuna dair belge sureti.
Yetki
belgesi başvurusunda istenen teminat bedeli
MADDE 8 – (1) Yetki belgesi için yapılacak başvuruda teminat
bedeli beş milyon Türk Lirasıdır. Bu tutar her yıl, bir önceki yıla ilişkin
olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298
inci maddesi uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında,
takvim yılı başından geçerli olmak üzere artırılarak uygulanır. Bu suretle
teminat bedelinin hesaplanmasında bir Türk Lirasının küsuru dikkate
alınmaz.
(2) Yetki belgesinin süresinin uzatılmasında,
uzatma başvurusunun yapıldığı tarihteki teminat bedeli hesaplanarak ilave
teminat bedeli yetkili aracı kuruma bildirilir. Bildirimden itibaren bir ay
içerisinde ilave teminat bedeline ilişkin banka teminat mektubu veya
dekontu Bakanlığa sunulur.
Yetki
belgesinin süresi ve uzatılması
MADDE 9 – (1) Yetki belgesi için aranan şartları taşıyan ve
Bakan tarafından belirlenen kurumlara yetki belgesi verilir.
(2) Yetki belgesinin geçerlilik süresi, verildiği
tarihten itibaren azami üç yıldır. Yetki belgesi verilecek aracı kurumla bu
süreyi kapsayan sözleşme imzalanır.
(3) Uzatma başvurusu, yetki belgesi geçerlilik
süresinin sona ermesine altı ay kalmasından itibaren ve her hâlükârda süre
bitmeden mevcut yetki belgesi ve 7 nci maddede belirtilen belgeler ile
birlikte Bakanlığa yapılır. Uzatma başvurusunun değerlendirilmesi sürecinde
mevcut yetki belgesinin süresinin sona ermesi halinde aracı kurumlar,
Bakanlıkça aksi bildirilmedikçe yeni yetki belgesi verilene kadar
faaliyette bulunamaz.
(4) Yetki belgesi geçerlilik süresi sona erdikten
sonra yapılan yetki belgesi başvurusu ilk başvuru olarak değerlendirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yetkili Aracı Kurumlarda İstihdam Edilecek Personel
ve Şube Kurulması
Yetki
belgesi verilecek aracı kurumlarda çalışacak personel
MADDE 10
– (1) Yetki belgesi verilecek
aracı kurumlar, imzalanacak sözleşmede belirlenecek sayı ve nitelikte
personeli istihdam eder. Aracı kurumların bünyesinde;
a) Sorumlu müdür,
b) Uzman personel,
c) Büro personeli,
ç) Özel güvenlik görevlisi,
istihdam edilir.
(2) Yetkili aracı kurumun sahibi veya şirket
ortaklarından birinin sorumlu müdür niteliklerini haiz olduğunun
belgelendirilmesi halinde ayrıca bu nitelikte personel istihdamı şartı
aranmaz.
(3) Yetkili aracı kurumların sahibi, şirket ortağı
ve istihdam edilecek personelde, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten
işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya
da affa uğramış olsa bile Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal
düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, irtikâp, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli
iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, göçmen
kaçakçılığı ve insan ticareti, terörizmin finansmanı, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamak
şartları aranır.
(4) Yetkili aracı kurumlarda istihdam edilecek
uzman personelin en az lisans mezunu olması şartı aranır.
(5) Yetkili aracı kurumlarda istihdam edilecek
uzman personelin Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından
düzenlenen Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavında başvuru tarihinden
önceki beş yıl içinde alınmış olmak kaydıyla en az C düzeyinde puan almış
olması şarttır. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından
Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavına eşdeğerliliği kabul edilen sınav
sonuç belgeleri de kabul edilir.
(6) Belirlenen diller hariç olmak üzere uzman
personelin bilmediği diğer dillerde tercüman ihtiyacının gerekli olması
halinde hizmetin aksamaması için aracı kurumlar tarafından ihtiyaç duyulan
dillerde tercümanlık hizmeti temin edilir ya da tercüman çalıştırılır.
(7) Yetkili aracı kurumlarda istihdam edilecek
uzman personel için kapsamı ve içeriği Genel Müdürlükçe belirlenen, Genel
Müdürlükçe veya Genel Müdürlük tarafından uygun görülen ilgili kurum ve
kuruluşlarca verilecek eğitimi işe başlama tarihinden itibaren en geç bir
yıl içerisinde başarıyla tamamlamak şartı aranır.
(8) Özel güvenlik görevlisinin ilgili mevzuattaki
nitelikleri haiz olması şartı aranır.
(9) Herhangi bir yetkili aracı kurumda istihdam
edilen personel, aynı zamanda başka bir yetkili aracı kurumda istihdam
edilemez.
(10) Kamu düzeni veya kamu güvenliği yönünden
sakıncası olabileceği değerlendirilen kişiler yetkili aracı kurumlarda
çalıştırılamaz. Bu kapsamda Genel Müdürlükçe gerekli araştırmalar yaptırılabilir.
Sorumlu
müdürün görevleri
MADDE 11
– (1) Sorumlu müdürün görevleri
şunlardır:
a) İlgili mercilere sunulacak her türlü belgenin
açık, doğru, şeffaf ve güvenilir bir şekilde Kanun ve bu Yönetmelik
hükümlerine uygun olarak hazırlanmasını sağlamak.
b) Yapılan iş ve işlemler sırasında yeterli
güvenlik ortamını ve gizliliğe riayet edilmesini sağlamak.
c) Personelin koordinasyonunu sağlamak.
ç) Personelin iş ve işlemlerini denetlemek.
d) İlgili merciler ile iletişimi sağlamak.
e) İlgili mercilere sunulacak her türlü belgeyi
imzalamak/onaylamak.
Şube
kurulması
MADDE 12
– (1) Yetkili aracı kurumlar
birden fazla şube açabilirler. Şubelerin nerelerde faaliyet gösterebileceği,
sayısı, fiziki şartları ve personel sayısı yetkili aracı kurumlarla
imzalanacak sözleşmede belirlenir.
(2) Yetkili aracı kurumlar 6102 sayılı Kanun ve
ilgili ülke mevzuatına uygun olarak Bakanlığın belirleyeceği ülkelerde de
başvuru alabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yetkili Aracı Kurumların Görevleri, Yükümlülükleri
ve Denetimi
Yetkili
aracı kurumların görevleri
MADDE 13
– (1) Yetkili aracı kurumların
görevleri şunlardır:
a) Yabancıların başvurularını almak, talebe ilişkin
belgelerin tam ve eksiksiz teslim edilmesinden itibaren yedi iş günü
içerisinde belgeleri il veya ilçe göç idaresi müdürlüğüne iletmek.
b) Başvuru sahiplerini, sahip olduğu hak ve
yükümlülükler ile başvuruyla ilgili iş ve işlemlerin süresi içinde
yapılmasına ilişkin hususlarda bilgilendirmek.
c) Başvuru sahibi tarafından beyan edilen
bilgilerin doğruluğunu ve teslim edilen belgelerin sahteciliğe konu olup
olmadığını kontrol etmek.
ç) Başvurusu onaylanan yabancıların ikamet izni
belgesini teslim alarak başvuru sahibine teslim etmek.
d) Genel Müdürlüğün belirleyeceği konularda görev
alanıyla ilgili istatistiki veriler tutmak ve düzenli olarak Genel
Müdürlüğe iletmek.
e) Genel Müdürlüğün görev alanına ilişkin başvuru
sahiplerinin öneri ve taleplerini rapor halinde Genel Müdürlüğe sunmak.
f) İlgili merciler ve Genel Müdürlüğün görev alanı
ile ilgili talep ettiği bilgi ve belgeyi süresi içinde teslim etmek.
g) İhtiyaç duyulması halinde yabancıların
işlemleriyle ilgili olarak Genel Müdürlükçe belirlenen diğer konulardaki
işleri yürütmek.
Yetkili
aracı kurumların yükümlülükleri
MADDE 14
– (1) Yetkili aracı kurumlar, 6
ncı madde kapsamında yetki belgesi alma şartlarından en az birini
kaybettiğini, sorumlu müdürün çalışmasının sona erdiğini veya yetkili aracı
kurumlarda tek uzmanın istihdam edildiği hallerde bu uzmanın herhangi bir
nedenle çalışmasının sona erdiğini derhal, 7 nci ve 10 uncu maddeler
kapsamındaki diğer hususlara ilişkin değişiklikleri ise değişiklik
tarihinden itibaren otuz iş günü içerisinde Bakanlığa bildirmekle
yükümlüdür.
(2) İlgili mercilere verilecek her türlü belgede
yer alan bilgilerin doğruluğundan yetkili aracı kurumlar ve imza sahipleri
sorumludur. Başvuru sahipleri tarafından verilen belgelerde yetkili aracı
kurumlar tarafından sahteciliğin tespit edilmesi halinde ilgililer hakkında
suç duyurusunda bulunulur ve ayrıca il veya ilçe göç idaresi müdürlüğüne bilgi
verilir.
(3) Başvurunun herhangi bir aşamasında yetkili
aracı kurumlar tarafından göçmen kaçakçılığı ve insan ticaretine konu bir
durumun tespit edilmesi halinde ilgililer hakkında suç duyurusunda
bulunulur ve ayrıca il veya ilçe göç idaresi müdürlüğüne bilgi verilir.
(4) Yetkili aracı kurumlar, istihdam ettiği uzman
personelinin, Genel Müdürlükçe veya Genel Müdürlük tarafından uygun görülen
ilgili kurum ve kuruluşlarca düzenlenen eğitimlere katılımını sağlamakla
yükümlüdür.
(5) Yetkili aracı kurumlar, veri güvenliğine ve
yabancıların kişisel verilerinin gizliliğini sağlamaya ilişkin gerekli
tedbirleri 6698 sayılı Kanunla ve ilgili mevzuatla öngörülen usul ve
esaslara uygun olarak almakla yükümlüdür.
(6) Yetkili aracı kurumlar ve personeli; Kanunda,
ilgili mevzuatta ve Genel Müdürlükçe yapılan düzenlemelerde belirtilen
hususlara uygun ve tam olarak görevlerini yerine getirmekle yükümlüdür.
(7) Yetkili aracı kurumlar tarafından hazırlanan
talimatlar ve görev tanımları çerçevesinde yapılan tüm çalışmalar ve
hizmetler ile yetkili aracı kurumlarda istihdam edilen personelin her ayın
tamamına ait Sosyal Güvenlik Kurumu hizmet listesi kayıt altında tutulur.
Bu kayıtlar Bakanlık veya Genel Müdürlükçe yetkili aracı kurumlarda
yapılacak denetimlerde hazır bulundurulur.
(8) Yetkili aracı kurumlar ile başvuru sahipleri
arasında yapılan sözleşmelerde; sağlanacak hizmete ilişkin bilgiler,
yetkili aracı kurumlara yapılan başvurunun ikamet iznini almaya mutlak hak
sağlamadığı, yapılan başvurunun türü, kapsamı, değerlendirilmesi ve
sonuçlandırılmasına ilişkin bilgiler ile hizmet bedeli, sözleşme süresi,
sözleşmenin feshi ve uyuşmazlıkların çözümüne ilişkin düzenlemeler yer
alır. Sözleşmenin, biri Türkçe olmak
şartıyla başvuru sahibinin anadilinde veya tarafların uygun bulacağı bir
dilde olmak üzere en az iki farklı dilde yapılması zorunludur.
(9) Bakanlığın veya Genel Müdürlüğün yapacağı
denetimlerde, istenen bilgi ve belgeler ile hizmet birimi denetime hazır
halde bulundurulur.
Yetkili
aracı kurumlar tarafından dosyaların oluşturulması, ilgili mercilere
iletilmesi ve arşivlenmesi
MADDE 15
– (1) Yetkili aracı kurumlar,
Genel Müdürlük tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde başvuru
sahibi her yabancı adına dosya hazırlamakla yükümlüdür.
(2) Yetkili aracı kurumlar tarafından hazırlanan
her türlü belge, belgeyi hazırlayan uzman personelin adı ve soyadı ile
parafını/imzasını içerecek şekilde dosyaya konulur.
(3) Yetkili aracı kurumların başvuru sahibiyle
yaptığı sözleşmenin bir örneğinin 213 sayılı Kanuna uygun olarak hizmete
ilişkin düzenlenmiş belgeyle birlikte dosyaya eklenmesi zorunludur.
(4) Yetkili aracı kurumlar tarafından hazırlanan
başvuru dosyasındaki belgeler sistem üzerinden ve fiziki ortamda ilgili
mercilere gönderilir.
(5) İlgili mercilere sunulacak dosyada hangi
belgelerin yer aldığına ve belgeleri hazırlayan personele ilişkin liste
arşivlenerek on yıl süreyle saklanır ve talep edilmesi halinde beş iş günü
içerisinde eksiksiz olarak Genel Müdürlüğe ya da il veya ilçe göç idaresi
müdürlüğüne gönderilir.
(6) Yetkili aracı kurumların faaliyetlerinin
herhangi bir nedenle son bulması durumunda arşive kaldırılan dosyalar
faaliyetin sona ermesi tarihinden itibaren derhal Genel Müdürlüğe ya da il
veya ilçe göç idaresi müdürlüğüne devredilir.
Yetkili
aracı kurumların denetlenmesi
MADDE 16
– (1) Bakanlık veya Genel Müdürlük
bu Yönetmelik ile düzenlenen hususlar ile yetkili aracı kurumlarla
imzalanacak sözleşmede yer alan konularda yetkili aracı kurumları denetler.
(2) Denetim, Mülkiye Müfettişleri veya Genel Müdürlük
tarafından görevlendirilecek personel tarafından yapılır.
(3) Yetkili aracı kurumlar denetim kapsamında
istenen bilgi ve belgeleri derhal vermek ve incelemeye açmakla yükümlüdür.
(4) Bakanlık veya Genel Müdürlük tarafından gerekli
bilgi ve belgelerin istenmesinden itibaren, ilgili bilgi ve belgeler yedi
iş günü içerisinde Bakanlığa veya Genel Müdürlüğe sunulur. Bu süre
içerisinde sunulmaması halinde duruma ilişkin mazeret derhal bildirilir.
Herhalde bu süre otuz iş gününü aşamaz.
(5) Denetim sonucunda düzeltilebilir nitelikte bir
husus tespit edilmesi halinde ilgili düzeltmelerin yapılabilmesi için
yetkili aracı kuruma otuz iş günü süre verilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yetki Belgesinin Askıya Alınması, İptali ve Devir
Yasağı
Yetki
belgesinin askıya alınması ve sonuçları
MADDE 17
– (1) Yetki belgesi;
a) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (e) bendi
hariç olmak üzere yetki belgesi alma şartlarından en az birinin
kaybedilmesi veya yetki belgesi alma şartlarının sağlanmadığının sonradan
anlaşılması halinde yetkili aracı kurumların bildirimi veya durumun tespit
edilmesi üzerine,
b) Sorumlu müdürün veya yetkili aracı kurumlarda
tek uzmanın istihdam edildiği hallerde bu uzmanın herhangi bir nedenle
çalışmasının sona ermesi halinde yetkili aracı kurumların bildirimi veya
durumun tespit edilmesi üzerine,
c) (b) bendi hariç olmak üzere 10 uncu madde
kapsamında yetkili aracı kurumlarda çalışan personelin herhangi bir nedenle
çalışmasının sona ermesi durumunda yetkili aracı kurumların bildirimi veya
durumun tespit edilmesi tarihinden itibaren otuz iş günü içinde yeni
personel istihdam edilmemesi halinde,
ç) Yetkili aracı kurumlarda çalışan personelin 10
uncu madde kapsamında aranan şartlara sahip olmadığının tespit edilmesi ve
Bakanlığın bildirimi üzerine söz konusu personelin çalışma akdinin
feshedilmemesi halinde,
d) 7 nci madde kapsamında beyan edilen hususlara
ilişkin değişiklik olması ve bu değişikliğin yetkili aracı kurumlar
tarafından değişiklik tarihinden itibaren otuz iş günü içerisinde
bildirilmediğinin tespit edilmesi halinde,
e) 7 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
belgelerin süresi içerisinde teslim edilmemesi halinde,
f) Yetkili aracı kurumlar tarafından ödenmesi
gereken hizmet bedeli payının süresi içerisinde ödenmemesi veya hizmet
bedeli payının eksik ödendiğinin tespit edilmesi durumunda,
g) Yetki alanında olmayan başvuru sahibinin
başvurusunun hileli yollar ile alındığının tespit edilmesi halinde,
derhal askıya alınır.
(2) İlgili mercilere sunulmak üzere başvuru
sahipleri tarafından yetkili aracı kurumlara verilen belgelerin süresi
içinde teslim edilmemesi yahut sunulan belgelerdeki eksikliğin yetkili
aracı kurumlardan kaynaklanan bir sebeple süresi içinde tamamlanmadığının
tespiti halinde yetkili aracı kurumlara yetki belgesinin askıya alınacağına
ilişkin yazılı olarak bildirim yapılır. Bildirim tarihinden itibaren otuz
iş günü içerisinde durumun düzeltilmemesi halinde yetki belgesi askıya
alınır.
(3) 22 nci madde kapsamında Bakanlık tarafından
belirlenen hizmet bedelinden eksik ya da fazla bir hizmet bedeli
alındığının tespit edilmesi halinde, yetkili aracı kurumların yetki belgesi
askıya alınır. Bu durumun tespitinden itibaren en geç bir hafta içinde
başvuru sahibinden alınan fazla hizmet bedelinin kanuni faizi ile birlikte
başvuru sahibine iadesi zorunludur.
(4) Yetki belgesi askıya alınan yetkili aracı
kurumlar yeni başvuruları kabul edemez. Ancak askıya alma tarihinden önce
yapılan başvurulara ilişkin belgeler il veya ilçe göç idaresi müdürlüğüne
iletilir. Süresi içinde belgeleri teslim edilmeyen veya eksikliği
tamamlanmayan başvuruya ilişkin alınan hizmet bedeli başvuru sahibine
kanuni faizi ile birlikte yetkili aracı kurumlar tarafından iade edilir.
Her hâlükârda yabancının mağdur olmaması için Genel Müdürlükçe gerekli
tedbirler alınır.
Yetki
belgesinin iptali ve sonuçları
MADDE 18
– (1) 16 ncı madde uyarınca
yapılan denetimde istenen bilgi ve belgeleri süresi içinde vermeyen,
incelemeye açmayan veya denetim sonucunda düzeltilebilir nitelikte olmayan
bir uygunsuzluk tespiti yapılan ya da süresi içinde gerekli düzeltmeleri
yapmayan, yetki belgesi başvurusunda sahte bilgi ve belge ibraz ettiği
sonradan anlaşılan yetkili aracı kurumların yetki belgesi iptal edilir.
(2) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (e) bendi
kapsamında kamu düzeni veya kamu güvenliğine tehdit oluşturacak faaliyette
bulunduğu tespit edilen yetkili aracı kurumların yetki belgesi iptal
edilir.
(3) Askıya almaya sebep olan eksikliklerin, askıya
alma kararının tebliğ tarihinden itibaren 30 iş günü içerisinde yetkili
aracı kurumlar tarafından giderilememesi halinde yetki belgesi iptal
edilir.
(4) Yetkili aracı kurumlar tarafından ilgili
mercilere verilen her türlü belge aksi ispat edilene kadar geçerli kabul
edilir. Bu belgelerde sahteciliğin tespit edilmesi ve bu sahteciliğin
yetkili aracı kurumlar tarafından gerekli özenin gösterilmemesi nedeniyle
ortaya çıktığının belirlenmesi halinde yetki belgesi iptal edilir.
(5) Başvuru sahipleri tarafından yetkili aracı
kurumlara teslim edilen belgelerde sahteciliğin yetkili aracı kurumlarca
gerçekleştirildiğinin tespit edilmesi durumunda yetki belgesi iptal edilir
ve suç duyurusunda bulunulur.
(6) Yetki belgesinin askıya alınması ile askıya
alınması gereken hallerin bildirilmemesi durumlarının bir yıl içerisinde
toplam üç kez gerçekleşmesi halinde yetki belgesi iptal edilir.
(7) 10 uncu madde kapsamındaki personele ilişkin
olarak sunulan gerçeğe aykırı bilgi ve belgelerin yetkili aracı kurumlarca
gerekli özenin gösterilmemesi nedeniyle ortaya çıkması halinde yetki
belgesi iptal edilir. Gerçeğe aykırı beyan verilmesinde iştiraki olan
personel bir daha yetkili aracı kurumlarda görev alamaz.
(8) Yetkili aracı kurumların talep etmesi halinde
talep tarihinden itibaren üç ay içerisinde yetki belgesi iptal edilir.
(9) 20 nci maddenin birinci fıkrası ve 22 nci
maddenin ikinci fıkrasında yer alan hükümlere aykırılığın tespit edilmesi
halinde yetki belgesi iptal edilir.
(10) Yetki belgesi iptal edilen yetkili aracı
kurumların anonim şirket olması durumunda yönetim kurulu üyelerinin,
limited şirket olması durumunda temsil ve yönetimi hususlarında sorumlu
ortakları ile sorumlu müdürlerinin, sermayesi paylara bölünmüş komandit
şirket olması durumunda ise komandite ortağının bünyesinde bulunduğu şirketler
yetki belgesinin iptal tarihinden itibaren iki yıl süreyle yetki belgesi
başvurusunda bulunamaz ve bu kişiler herhangi bir yetkili aracı kurumda
görev yapamaz.
(11) Yetki belgesinin iptal edilmesi halinde
tamamlanmış başvuruya ilişkin hizmet bedeli hariç olmak üzere tamamlanmamış
başvurular için alınan hizmet bedeli başvuru sahibine kanuni faizi ile
birlikte yetkili aracı kurumlar tarafından iade edilir. Her hâlükârda
yabancının mağdur olmaması için Genel Müdürlükçe gerekli tedbirler alınır.
Teminat
bedelinin iadesi
MADDE 19
– (1) Yetkili aracı kurumlar ile
başvuru sahipleri arasında yapılan sözleşmelerden doğan tüm yükümlülüklerin
yetkili aracı kurumlar tarafından yerine getirildiğinin belgelendirilmesi
şartıyla;
a) Askıya alma kararından sonra yapılan başvurular
hariç yetki belgesi geçerlilik süresi içerisinde yetkili aracı kurumların
talebi doğrultusunda yetki belgesinin iptal edildiği tarihten,
b) Yetki belgesi uzatma başvurusu yapılmaması
halinde yetki belgesi süresinin bitiminden,
c) Yetki belgesi uzatma başvurusunun olumsuz
değerlendirilmesi hâlinde kararın tebliğ tarihinden,
itibaren iki ay içerisinde teminat bedeli iade
edilir.
(2) Birinci fıkrada belirtilen durumlar haricinde
yetki belgesinin iptal edilmesi durumunda alınan teminat Hazineye irat
kaydedilir.
(3) Yetkili aracı kurumlarda çalışan personel
hakkında bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemlerle ilgili adli makamlarca
yürütülen soruşturma veya kovuşturmanın bulunması durumunda soruşturma veya
kovuşturma sonuçlanıncaya kadar teminat bedeli iade edilmez.
Yetki
belgesinin devir yasağı
MADDE 20
– (1) Yetki belgesi hiçbir suretle
kiralanamaz ve devredilemez.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Gizlilik
ilkesi
MADDE 21
– (1) Yabancıların tüm bilgi ve
belgelerinde gizlilik esastır.
(2) Bu Yönetmeliğin uygulanmasından sorumlu
personel, görevleri sırasında edindikleri her tür bilgi, belge ve kişisel
sırları görevleri sona ermiş olsa dahi yetkili kılınanlardan başkasına
açıklayamaz, kendilerinin veya üçüncü şahısların yararına kullanamaz.
Hizmet
bedeli
MADDE 22
– (1) Yetkili aracı kurumlar
tarafından başvuru sahiplerinden KDV ve aynı mahiyetteki vergiler hariç
alınacak hizmet bedeli Bakan tarafından belirlenerek her yıl Ocak ayında
Genel Müdürlüğün resmi internet sitesinde yayımlanır.
(2) Yetkili aracı kurumlar tarafından bu Yönetmelik
kapsamında yürütülecek iş ve işlemlerle ilgili olarak hizmet bedeli dışında
başvuru sahiplerinden herhangi bir ücret veya menfaat talep edilemez.
(3) Başvuruların il veya ilçe göç idaresi
müdürlüklerince olumsuz sonuçlandırılması halinde başvuru sahipleri
tarafından yetkili aracı kurumlardan hizmet bedelinin iadesi talep
edilemez.
(4) Bakanlık ile yetkili aracı kurumlar arasında
imzalanan sözleşme çerçevesinde evrakları teslim edilen başvuru
sahiplerinden alınan hizmet bedelinin KDV ve aynı mahiyetteki vergiler
hariç yüzde yirmisi, her ayın belirlenen gününde Bakanlıkça belirlenen
hesaba yetkili aracı kurumlar tarafından doğrudan yatırılır.
(5) Alınan hizmet bedeli payının genel bütçenin (B)
işaretli cetveline özel gelir, özel gelir olarak kaydedilen bu tutarlar
karşılığının Bakanlık bütçesinin ilgili tertiplerine özel ödenek
kaydedilmesine Cumhurbaşkanı yetkilidir.
Tebligat
MADDE 23
– (1) Yetkili aracı kurumlara
yapılacak tebligat işlemlerinde, yetkili aracı kurumların 7 nci madde
kapsamında beyan ettikleri KEP hesabı dikkate alınır. KEP hesabının
bulunmaması durumunda tebligat işlemleri 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı
Tebligat Kanunu hükümlerine göre yapılır.
(2) Yetkili aracı kurumlar tarafından başvuru
sahiplerine yapılacak tebligat, başvuru sahiplerinin beyan ettikleri KEP
hesabına yapılabilir. KEP hesabının bulunmaması durumunda tebligat
işlemleri 7201 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılır.
İdari
düzenleme yetkisi
MADDE 24
– (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasına ilişkin idari düzenlemeler yapmaya Bakanlık yetkilidir.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Yetkili aracı
kurumlarda çalışan uzman personelin dil yeterliliğini gösteren belge, bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra ilk defa yetkilendirilecek
aracı kurum personeli için yetki belgesi verilmesinden itibaren altı ay içerisinde
sunulabilir.
(2) 15 inci maddenin dördüncü fıkrası kapsamında
belgelerin sistem üzerinden gönderilme işlemine bu konuda gerekli sistemin
kurulumu tamamlandıktan sonra geçilir.
Yürürlük
MADDE 25
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İçişleri Bakanı yürütür.
|