TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİ KANUNU İLE BAZI
KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun
No. 7263 Kabul
Tarihi: 28/1/2021
MADDE 1 – 26/6/2001 tarihli ve 4691
sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun 1 inci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulunun kararları da
dikkate alınarak” ibaresi madde metninden çıkarılmıştır.
MADDE 2 – 4691 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a), (s) ve (ee) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“a) Bakanlık: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,”
“s) Kuluçka Merkezi (İnkübatör):
Özellikle genç ve yeni işletmeleri geliştirmek amacıyla; girişimcilere
bölge içinde veya dışında ofis hizmetleri, ekipman
desteği, yönetim desteği, mali kaynaklara erişim, kritik iş ve teknik destek
hizmetlerinin bir çatı altında tek elden sağlandığı yapıları,”
“ee) Desteklenecek
Programlar: Yükseköğretim kurumlarının matematik, fizik, kimya ve biyoloji
lisans programları ile Yükseköğretim Kurulundan alınan görüş üzerine
Bakanlıkça belirlenecek diğer programları,”
“ff) Kuluçka Girişimcisi:
Kuluçka merkezlerinde yer alan AR-GE, teknolojik yenilik, yazılım ve
tasarım faaliyetlerinde bulunan ve nitelikleri ve bu merkezlerde
bulunabilecekleri süre Bakanlıkça yönetmelikle belirlenen erken aşama
girişimcileri,
gg) AR-GE Binası: Bölgelerde AR-GE, tasarım ve
yenilik faaliyeti yürüten girişimcilere tahsis edilecek ofislerin, ortak
alanların ve Bölge hizmetlerinin sunulması ile ilgili birimlerin yer aldığı
yapıyı,
hh) Atölye: Girişimciler tarafından AR-GE, yenilik ve
tasarım faaliyetleri kapsamında ihtiyaç duyulan makine ve ekipmanların bulunduğu yapıyı ya da alanı,
ıı) Stajyer: Yükseköğretim
Kurulunca yükseköğretim kurumlarında veya Milli Eğitim Bakanlığınca mesleki
ve teknik eğitim okul ve kurumlarında verilmesi uygun görülen her düzeydeki
alana özgü olarak belirlenen teorik ve uygulamalı dersler dışında, öğretim
programlarıyla kazandırılması öngörülen mesleki bilgi, beceri, tutum ve
davranışların geliştirilmesi, sektörün tanınması, iş hayatına uyum, gerçek
üretim ve hizmet ortamında yetişmek amacıyla işletmelerde mesleki çalışma
yapan öğrencileri,”
MADDE 3 – 4691 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde ve ikinci fıkrasının birinci
cümlesinde yer alan “ya da Bölge sınırı değişikliğine” ibaresi “, Bölge
sınırı değişikliğine ya da Bölge alanı iptaline” şeklinde değiştirilmiştir.
“Başvuruları
değerlendirmek üzere Bakanlık temsilcisi başkanlığında, Hazine ve Maliye
Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve
Bütçe Başkanlığı, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı, Türkiye Bilimsel ve
Teknolojik Araştırma Kurumu Başkanlığı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği,
Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi
Başkanlığı ve Bakanlık tarafından belirlenecek teknoloji konusunda faaliyet
gösteren en az biri özel kuruluştan olmak şartıyla iki kurum veya
kuruluştan birer temsilcinin katılımı ile Değerlendirme Kurulu
oluşturulur.”
MADDE 4 – 4691 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin dördüncü
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra, mevcut yedinci fıkrasından
sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar, mevcut dokuzuncu fıkrasına aşağıdaki
cümleler, mevcut onbirinci fıkradan sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Yönetici şirket esas sözleşmesi ile esas sözleşme
değişiklikleri için Bakanlık izni şartı aranır.”
“Teknoloji Geliştirme Bölgesi yönetici şirketi
tarafından bölge alanları dışında Değerlendirme Kurulunun kararı üzerine
Bakanlıkça izin verilmesi halinde kuluçka merkezi açılabilir. Bu kuluçka
merkezlerinde sadece kuluçka girişimcileri yer alabilir. Bu kapsamda
açılacak merkezler ve buralarda yer alacak girişimcilerde aranacak şartlar
Bakanlıkça belirlenir. Bu Kanun kapsamında sağlanan destek, teşvik,
muafiyet ve istisnalar, bu merkezlerde de aynen uygulanır. Yönetici
şirketin görev ve sorumlulukları dahil olmak
üzere, bu merkezlere dair diğer tüm iş ve işlemlerde bu Kanun ve ilgili
yönetmelik hükümleri uygulanır.
Teknoloji Geliştirme Bölgesi yönetici şirketi ile
bölgede yer alan AR-GE ve tasarım faaliyetinde bulunan firmalar için iş
yeri açma ve çalışma ruhsatı ilgili mevzuat çerçevesinde Bakanlık il
müdürlükleri tarafından düzenlenir ve bu kapsamda denetlenir.”
“Ayrıca Bölge alanında mücbir sebep
halleri dışında faaliyetlerin bir yıl durması halinde Cumhurbaşkanının söz
konusu alanın ilanına ilişkin kararı, hüküm ve sonuçları ile birlikte
ortadan kalkar. Bu durum, Bakanlık tarafından ilgili diğer kurum ve
kuruluşlara bildirilir.”
“Bölgede faaliyet gösteren girişimcilerin
projelerinin tamamlanma tarihinden itibaren yönetmelikle belirlenen şartlar
dahilinde yeni bir proje sunmamaları ve ilgili
mevzuat çerçevesinde yönetici şirkete iletmekle yükümlü oldukları bilgi ve
belgeleri süresinde iletmemeleri halinde, sözleşme fesholunmuş
sayılır. Fesih tahliye nedenidir.”
MADDE 5 – 4691 sayılı
Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde, dördüncü
fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “Temel bilimler” ibaresi
“Desteklenecek program” şeklinde değiştirilmiş, cümlede yer alan “Bilim,”
ibaresi madde metninden çıkarılmış ve fıkranın üçüncü cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, bu fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkralar
eklenmiş, mevcut beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bölgelerde alt yapı, idare binası, AR-GE binası,
atölye ve kuluçka merkezi inşası ile atölyelerde kullanılacak makine, ekipman ve yazılımlar ile AR-GE ve yenilik faaliyetleri
ile tasarım faaliyetlerini desteklemeye yönelik yönetici şirketçe yürütülen
veya yürütülecek kuluçka programları, teknoloji transfer ofisi hizmetleri
ve teknoloji iş birliği programları ile ilgili giderler, yardım amacıyla
Bakanlık bütçesine konulan ödenekle sınırlı olmak üzere karşılanabilir.”
“Bu destek, Teknoloji Geliştirme
Bölgeleri yönetici şirketlerinde kuluçka merkezi ve teknoloji transfer
ofisi hizmetlerinde istihdam edilen desteklenecek programlar mezunu
personele de aynen uygulanır.”
“Bölgelerde yer alan firmalara, istihdam ettikleri
doktora öğrencisi AR-GE personeli için, iki yıl süreyle Bakanlık bütçesine
konulacak ödenekle sınırlı olmak üzere, Bakanlıkça yönetmelikle belirlenen
şartlar çerçevesinde destek verilebilir.
Bu Kanun kapsamında stajyer istihdam eden firmalar,
Bakanlık bütçesine konulacak ödenekle sınırlı olmak üzere, Bakanlıkça
yönetmelikle belirlenen şartlar çerçevesinde desteklenebilir.”
“Bu maddenin uygulamasına ilişkin usul ve esaslar
Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile Hazine ve Maliye
Bakanlığının görüşü alınarak Bakanlıkça hazırlanacak yönetmelikle
belirlenir.”
MADDE 6 – 4691 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 3- 1/1/2022
tarihinden itibaren geçici 2 nci madde kapsamında
yıllık beyanname üzerinden istisna edilen kazançları tutarı 1.000.000 Türk
lirası ve üzerinde olan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri tarafından,
bu tutarın yüzde ikisi pasifte geçici bir hesaba aktarılır. Bu fıkra
kapsamında aktarılması gereken tutar yükümlülüğü, yıllık bazda
20.000.000 Türk lirası ile sınırlıdır. Bu tutarın, geçici hesabın oluştuğu
yılın sonuna kadar Türkiye’de yerleşik girişimcilere yatırım yapmak üzere
kurulmuş girişim sermayesi yatırım fonu paylarının satın alınması veya
girişim sermayesi yatırım ortaklıkları ya da bu Kanun kapsamındaki kuluçka
merkezlerinde faaliyette bulunan diğer girişimcilere sermaye olarak
konulması şarttır. Söz konusu tutarın ilgili yılın sonuna kadar
aktarılmaması durumunda, bu Kanun kapsamında yıllık beyanname üzerinden
istisna edilen kazançlar tutarının yüzde yirmisi, ilgili yılda yararlanılan
gelir ve kurumlar vergisi istisnasına konu edilemez. Bu tutar nedeniyle
zamanında alınmayan vergiler vergi ziyaı cezası
uygulanmaksızın tarh edilir. Cumhurbaşkanı bu fıkrada yer alan tutar ve
oranları birlikte ya da ayrı ayrı sıfıra kadar
indirmeye, beş katına kadar artırmaya yetkilidir. Bu fıkranın uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 7 – 4691 sayılı Kanunun geçici 2 nci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “31/12/2023”
ibaresi “31/12/2028” şeklinde, ikinci fıkrasının birinci cümlesinde yer
alan “Maliye Bakanlığı ile Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı” ibaresi
“Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı” şeklinde ve
üçüncü fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, fıkraya
birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş, fıkraya
mevcut ikinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş,
mevcut altıncı cümlesinde yer alan “en az bir yıl süreyle” ibaresi madde
metninden çıkarılmış ve fıkraya mevcut altıncı cümlesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“31/12/2028 tarihine
kadar, bölgede çalışan AR-GE, tasarım ve destek personelinin bu görevleri
ile ilgili ücretleri üzerinden asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra
hesaplanan gelir vergisi; verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk
eden vergiden indirilmek suretiyle terkin edilir.”
“Bu kapsamdaki ücretlere ilişkin
düzenlenen kağıtlar damga vergisinden istisnadır.”
“Toplam personel sayısı on beşe
kadar olan Bölge firmaları için bu oran yüzde yirmi olarak uygulanır.”
“Buna ilave olarak Bölgede yer alan
işletmelerde gelir vergisi stopajı teşvikine konu edilen toplam çalışma
sürelerinin yüzde yirmisini aşmamak kaydıyla bu fıkrada belirtilen durumlar
haricinde ilgili personelin Bölge dışında geçirdikleri süreler de gelir
vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilir. Yüzde yirmi olarak
belirlenen bu oran Cumhurbaşkanı tarafından yüzde elliye kadar
artırılabilir.”
MADDE 8 – 4691 sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “31/12/2023”
ibaresi “31/12/2028” şeklinde, “Bakanlık tarafından uygun görülen alanlarda
gerçekleştirecekleri projelerinin finansmanında kullanılmak üzere” ibaresi
“bu Kanun kapsamındaki projelerin finansmanında kullanılmak üzere”
şeklinde, fıkranın ikinci cümlesinde yer alan “500.000” ibaresi “1.000.000”
şeklinde ve fıkranın dördüncü cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu kapsamdaki
projelerin finansmanında kullanılmak üzere gelir ve kurumlar vergisi
mükellefleri tarafından sağlanan sermaye desteklerinin aktarımından
itibaren en az dört yıl boyunca ilgili şirketlerde kalmaması, payların
satılması ya da yatırılan sermayenin kısmen ya da tamamen geri alınması
halinde indirim dolayısıyla zamanında tahakkuk ettirilmemiş vergiler
gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir.”
MADDE 9 – 20/2/1930 tarihli ve 1567
sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1- Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla bu Kanun uyarınca yürürlüğe konulan genel
ve düzenleyici işlemler kapsamında bankalarca; süresi içinde ilgili vergi
dairesi başkanlıklarına/defterdarlıklara veya vergi dairesi müdürlüklerine
ihbar edilmeyen açık ihracat hesaplarının bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altmış gün içinde ihbar edilmesi durumunda, bu
bildirimler sebebiyle bankalar hakkında 3 üncü madde uyarınca işlem tesis
edilmez. Bu fıkra hükmü, süresi
geçtikten sonra ihbar edilen ancak, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla Cumhuriyet savcılıklarına bildirim yapılmamış olan ihlaller için
de uygulanır.
Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarih itibarıyla birinci fıkra kapsamına giren ve Cumhuriyet savcılıklarına
intikal eden ancak haklarında idari para cezasına karar verilmemiş işlemler
için Cumhuriyet savcılıklarınca idari yaptırım kararı verilmez, karar
verilmekle birlikte henüz kesinleşmemiş ya da kesinleşmiş olup henüz
ödenmemiş olan idari para cezası kararları bütün neticeleri ile ortadan
kalkar, ödenmiş olanlar red ve iade edilmez.”
MADDE 10
– 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 54 üncü maddesinin beşinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve yedinci fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
“Şikâyet ve itirazen
şikâyet başvuru dilekçelerinde yer alması gereken diğer bilgiler ile bu
dilekçelere eklenmesi gereken belgelere, bunların sunuluş şekli ile bu
başvuruların elektronik ortamda yapılmasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Kurum yetkilidir.”
MADDE 11
– 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun
10 uncu maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı, nitelikli
sertifika verdiği kişilerin kimlik bilgilerini Türkiye Cumhuriyeti kimlik
kartı vasıtasıyla uzaktan güvenilir bir biçimde tespit etmiş ise nitelikli
sertifikayı kimlik kartına uzaktan güvenilir bir biçimde yükleyebilir.”
MADDE 12
– 5070 sayılı Kanunun 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 20 – Bu Kanunun uygulanmasına ilişkin usul
ve esaslar, ilgili kurum ve kuruluşların görüşü alınarak Kurum tarafından
çıkarılacak yönetmeliklerle düzenlenir.”
MADDE 13
– 5070 sayılı Kanunun 21 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 21– Bu Kanunun 19 uncu maddesi hükmü,
elektronik sertifika hizmet sağlama faaliyeti yerine getiren kamu kurum ve
kuruluşları hakkında uygulanmaz.”
MADDE 14– 5070 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Elektronik mühür
EK MADDE 1- Elektronik mühür, başka bir elektronik
veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve
mühür sahibinin bilgilerini doğrulama amacıyla kullanılan elektronik
veridir.
Elektronik mühür sahibi; elektronik mührü oluşturan
kamu kurum ve kuruluşları, kamu idareleri, kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları ve üst kuruluşları, kamu ve özel hukuk tüzel kişileri ile yargı
mercileri ve noterliklerdir.
Elektronik mühür, elektronik belgenin veya verinin
mühür sahibi tarafından oluşturulduğunu, belgenin veya verinin kaynağını ve
bütünlüğünü garanti eden delil kaydıdır.
Elektronik mühür, resmî mühür dâhil her türlü
fiziki mühür ile aynı hukuki niteliği haizdir.
Elektronik mühür oluşturma amacı
ile ilgili mühür sahibinin rızası veya talebi dışında; mühür oluşturma
verisi veya mühür oluşturma aracını elde eden, veren, kopyalayan ve bu
araçları yeniden oluşturanlar ile izinsiz elde edilen mühür oluşturma
araçlarını kullanarak izinsiz elektronik mühür oluşturanlar bir yıldan üç
yıla kadar hapis ve elli günden az olmamak üzere adlî para cezasıyla
cezalandırılırlar. Suçun
elektronik sertifika hizmet sağlayıcısı çalışanları tarafından işlenmesi
halinde, bu cezalar yarısına kadar artırılır.
Kanunlarda yer alan elektronik imzaya ilişkin
hükümler, kıyasen elektronik mühür hakkında da uygulanır.
Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının
kanunlarda yer alan elektronik imza ile ilgili hak, yetki ve yükümlülükleri,
elektronik mühür hakkında da uygulanır. Bu yükümlülüklere aykırı hareket
eden elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları hakkında 18 inci maddede
belirtilen idari para cezaları uygulanır.”
MADDE 15
– 5070 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“İnternet sitesi kimlik doğrulama sertifikası ve
diğer elektronik sertifikalar
EK MADDE 2- İnternet sitesi kimlik doğrulama
sertifikası, bir internet sitesi ile bu sitenin sahibi olan gerçek veya
tüzel kişinin bilgilerini birbirine bağlayan elektronik kayıttır.
Benzer altyapıyı kullanan diğer elektronik
sertifikalar, elektronik veriyi şifreleme veya verinin bütünlüğünü, inkâr
edilemezliğini ve kaynağını belirleme gibi amaçlarla kullanılmak üzere
elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları tarafından açık anahtar altyapısı
vasıtasıyla üretilen sertifikalardır.
Kanunlarda yer alan elektronik imzaya ilişkin
hükümler, kıyasen internet sitesi kimlik doğrulama sertifikası ve benzer
altyapıyı kullanan diğer elektronik sertifikalar hakkında da uygulanır.
Elektronik sertifika hizmet sağlayıcılarının
kanunlarda yer alan elektronik imza ile ilgili hak, yetki ve yükümlülükleri,
internet sitesi kimlik doğrulama sertifikası ve benzer altyapıyı kullanan
diğer elektronik sertifikalar hakkında da uygulanır. Bu yükümlülüklere aykırı
hareket eden elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları hakkında 18 inci
maddede belirtilen idari para cezaları uygulanır.”
MADDE 16
– 22/4/2004
tarihli ve 5147 sayılı Entegre Devre Topografyalarının Korunması Hakkında
Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 17
– 18/5/2004
tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve
Borsalar Kanununun 81 inci maddesinin beşinci fıkrasının birinci cümlesinde
yer alan “imza sirkülerinin aslı veya noter tasdikli sureti” ibaresi “sicil
tasdiknamesi” şeklinde, ikinci cümlesinde yer alan “imza sirkülerinin”
ibaresi “sicil tasdiknamesinin” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 18
– 28/2/2008
tarihli ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin
Desteklenmesi Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin
birinci fıkrasının (o) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“o) Desteklenecek programlar: Yükseköğretim
kurumlarının matematik, fizik, kimya ve biyoloji lisans programları ile
Yükseköğretim Kurulundan alınan görüş üzerine Bakanlıkça belirlenecek diğer
programları,”
MADDE 19 – 5746 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan
“temel bilimler” ibareleri “desteklenecek program” şeklinde ve “diğerleri
için yüzde sekseni gelir vergisinden müstesnadır” ibaresi “diğerleri için
yüzde sekseni, verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden
vergiden indirilmek suretiyle terkin edilir” şeklinde değiştirilmiş ve
fıkranın dördüncü cümlesinde yer alan “Bilim,” ibaresi ve “en az bir yıl
süreyle” ibaresi madde metninden çıkarılmış, fıkraya aşağıdaki cümleler
eklenmiş, onuncu fıkrasında yer alan “Temel bilimler” ibaresi
“Desteklenecek program” şeklinde değiştirilmiş, fıkrada yer alan “Bilim,”
ibaresi madde metninden çıkarılmış, onikinci
fıkrasında yer alan “Bilim,” ibareleri ve “tescil” ibaresi madde metninden
çıkarılmış ve maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Ayrıca Ar-Ge
veya tasarım merkezlerinde doktora mezunu personelin üniversitelerde Ar-Ge ve yenilik alanında ders vermesi veya Ar-Ge ve tasarım personelinin teknoloji geliştirme
bölgelerinde bulunan girişimcilere mentorluk yapması
durumunda haftalık 8 saati aşmamak şartıyla, bu çalışmaları gelir vergisi
stopajı teşviki kapsamında değerlendirilir. Buna ilave olarak Ar-Ge veya tasarım merkezlerinde gelir vergisi stopajı
teşvikine konu edilen toplam çalışma sürelerinin yüzde yirmisini aşmamak
kaydıyla bu fıkrada belirtilen durumlar haricinde ilgili personelin bu
merkezler dışında geçirdikleri süreler de gelir vergisi stopajı teşviki
kapsamında değerlendirilir. Yüzde yirmi olarak belirlenen bu oran
Cumhurbaşkanı tarafından yüzde elliye kadar artırılabilir.”
“(13) Girişim sermayesi desteği: Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı bütçesinden teknoloji, teknolojik üretim ve yenilik
faaliyetlerini desteklemek amacıyla girişim sermayesi fonlarına destek
bütçesi aktarılabilir. Girişim sermayesi desteği
kapsamında kaynakların aktarıldığı girişim sermayesi fonlarından ya da bu
fonların yatırım yaptığı fonların yatırımlarından yararlanan şirketlere,
gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri tarafından sağlanan sermaye
desteklerinin beyan edilen gelirin veya kurum kazancının yüzde onunu ve öz
sermayenin yüzde yirmisini aşmayan kısmı 193 sayılı Kanunun 89 uncu maddesi
uyarınca ticari kazancın ve 5520 sayılı Kanunun 10 uncu maddesine göre
kurum kazancının tespitinde indirim konusu yapılır. Bu kapsamda
yapılacak indirim tutarı yıllık 1.000.000 Türk lirasını aşamaz. Bu oranları
ve parasal sınırı yarısına kadar indirmeye veya dört katına kadar artırmaya
Cumhurbaşkanı yetkilidir. Gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri tarafından
girişim sermayesi yoluyla destek almış firmalara sağlanan sermaye desteklerinin
aktarımından itibaren en az dört yıl boyunca ilgili şirketlerde kalmaması,
payların satılması ya da yatırılan sermayenin kısmen ya da geri alınması
halinde 4 üncü maddenin dördüncü fıkrası hükümleri uygulanır.
(14) 1/1/2022 tarihinden
itibaren 3 üncü madde kapsamında yıllık beyanname üzerinden yararlanılan
indirim tutarı 1.000.000 Türk lirası ve üzerinde olan kurumlar vergisi
mükellefleri tarafından, bu tutarın yüzde ikisi pasifte geçici bir hesaba
aktarılır. Bu fıkra kapsamında aktarılması gereken tutar yükümlülüğü,
yıllık bazda 20.000.000 Türk lirası ile
sınırlıdır. Bu tutarın, geçici hesabın oluştuğu yılın sonuna kadar
Türkiye’de yerleşik girişimcilere yatırım yapmak üzere kurulmuş girişim
sermayesi yatırım fonu paylarının satın alınması veya girişim sermayesi
yatırım ortaklıkları ya da 4691 sayılı Kanun kapsamındaki kuluçka
merkezlerinde faaliyette bulunan girişimcilere sermaye olarak konulması
şarttır. Söz konusu tutarın ilgili yılın sonuna kadar aktarılmaması
durumunda, bu Kanun kapsamında yıllık beyanname üzerinden indirim konusu
yapılan tutarın yüzde yirmisi, ilgili yılda yararlanılan Ar-Ge indirimine konu edilemez. Bu tutar nedeniyle
zamanında alınmayan vergiler vergi ziyaı cezası
uygulanmaksızın tarh edilir. Cumhurbaşkanı bu fıkrada yer alan tutar ve
oranları birlikte ya da ayrı ayrı sıfıra kadar
indirmeye, beş katına kadar artırmaya yetkilidir. Bu fıkranın uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 20
– 5746 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “iki” ibaresi “üç” şeklinde ve
sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(8) Bu Kanun kapsamında gerçekleştirilen Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerine ilişkin
yerindelik ve uygunluk denetimleri, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı veya
Bakanlıkça yetki verilen teknoloji geliştirme bölgeleri yönetici şirketleri
tarafından gerçekleştirilir. Bu kapsamda yapılan denetimlerde nihai karar
mercii Bakanlıktır.”
MADDE 21
– 5746 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “31/12/2023” ibaresi “31/12/2028” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 22
– 13/1/2011
tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 40 ıncı
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Gerçek kişi tacir ile tüzel kişi tacir adına
imzaya yetkili olanların imzaları, kamu kurum ve kuruluşlarınca veri
tabanlarında tutulan imza verilerinden elektronik ortamda temin edilerek
merkezi ortak veri tabanındaki sicil dosyasına kaydedilir. Kamu kurum ve
kuruluşlarının veri tabanlarında imza kaydının bulunmaması halinde, imzaya
yetkili kişilerin imza beyanlarının ticaret sicili müdürlüğüne verilmesinin
usul ve esasları ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usul ve
esaslar Ticaret Bakanlığınca çıkarılacak tebliğ ile belirlenir.”
MADDE 23
– 6102 sayılı Kanunun 373 üncü
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(3) Kamu kurum ve kuruluşları tarafından, ticaret
siciline tescil olunan temsile yetkili kişiler ile bunların temsil
şekilleri hakkında ticaret sicili kayıtları esas alınır ve şirketten bu
kayıtlara ilişkin ticaret sicili müdürlüklerince düzenlenen belgeler ile
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayımlanan ilan dışında hiçbir belge
istenemez.”
MADDE 24
– 20/10/2016
tarihli ve 6750 sayılı Ticari İşlemlerde Taşınır Rehni
Kanununun 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Ticari işletme ve esnaf işletmesinin tamamı
üzerinde rehin kurulması hâlinde, rehnin kuruluşu
anında işletmenin faaliyetine tahsis edilmiş olan her türlü varlık; bir
işletmenin belirli bir taşınır varlık grubunun bir bütün olarak rehnedilmesi hâlinde ise bu gruba dahil
varlıkların tamamı rehnedilmiş sayılır.”
“Bir işletmenin belirli bir taşınır
varlık grubunun bir bütün olarak rehnedilmesi
hâlinde 4 üncü maddenin altıncı fıkrasının (c) bendi uygulanmaz.”
MADDE 25
– Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 26
– Bu Kanun hükümlerini
Cumhurbaşkanı yürütür.
2/2/2021
|