TÜRKİYE ÇEVRE AJANSININ KURULMASI İLE BAZI
KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN
Kanun No. 7261 Kabul
Tarihi: 24/12/2020
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun amacı; çevre kirliliğini önlemek ve
yeşil alanların korunmasına, iyileştirilmesine ve geliştirilmesine katkı
sağlamak, döngüsel ekonomi ve sıfır atık yaklaşımı doğrultusunda kaynak verimliliğini
artırmak ile ulusal ölçekte depozito yönetim sistemi kurulmasına,
işletilmesine, izlenmesine ve denetimine yönelik faaliyetlerde bulunmak
üzere Türkiye Çevre Ajansının kurulmasıdır.
(2) Bu Kanun; Türkiye Çevre Ajansının kuruluşu,
yönetimi, denetimi, faaliyet konuları ve gelirlerine ilişkin usul ve
esasları kapsar.
Tanımlar
MADDE 2 – (1) Bu Kanunda geçen;
a) Ajans: Türkiye Çevre Ajansını,
b) Bakan: Çevre ve Şehircilik Bakanını,
c) Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
ç) Depozito yönetim sistemi: Bakanlıkça belirlenen
ve belirli bir depozito bedeli alınarak piyasaya sürülen ürünlerin
tüketilmesi/kullanılması sonrasında iade alınması ve depozito bedelinin
geri ödenmesine dayalı sistemi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kuruluş, Faaliyet Alanı, Organlar ve
Personel
Kuruluş
MADDE 3 – (1) Bu Kanunla verilen görevleri yerine getirmek
üzere Bakanlıkla ilgili, tüzel kişiliği haiz, bu Kanunda belirtilen
hususlar dışında özel hukuk hükümlerine tabi Türkiye Çevre Ajansı
kurulmuştur.
Ajansın
faaliyetleri
MADDE 4 – (1) Ajansın, Bakanlıkça belirlenen çevre strateji
ve politikaları doğrultusunda yapacağı faaliyetler şunlardır:
a) Depozito yönetim sistemini kurmak, kurdurmak,
işletmek veya işlettirmek; ilgili tarafların depozito yönetim sistemine
dâhil olmasını sağlamak ve bunların yükümlülüklerini belirlemek ile
Bakanlıkça belirlenen depozito bedeli, ücret ve teminatları almak ve iade
etmek.
b) Bakanlıkça depozito uygulamasına zorunlu olarak
tabi tutulan ürünlere yönelik depozito yönetim sistemi altyapısının oluşturulmasına,
uygulanmasına, izlenmesine yönelik izin ve onay işlemleri dâhil gerekli
idari düzenlemeleri ve tedbirleri uygulamak ve gerekli kontrolleri yapmak.
c) Çevrenin iyileştirilmesine yönelik olarak
faaliyetlerde bulunmak.
ç) Sıfır atık yönetim sisteminin kurulmasına ve
uygulanmasına katkı sağlamak.
d) Geri kazanılabilir ürünlerin kullanımları
sonrası ülke ekonomisine kazandırılmasına ve geri kazanılabilir atıkların
yönetimine ilişkin faaliyetlere katkı sağlamak.
e) Kamuoyunda duyarlılık ve farkındalık
oluşturmak amacıyla; görsel, işitsel ve yazılı yayınlar hazırlamak,
yayımlamak, basın ve yayın organları ile iş birliği yapmak, kampanya,
yarışma ve tanıtım gibi faaliyetlerde bulunmak.
f) Eğitim ve sertifika programları düzenlemek,
bilimsel çalışmalar yapmak, dokümantasyon, araştırma ve uygulama merkezleri
ile laboratuvar ve müze kurmak.
g) Yurt içinde veya yurt dışında
yerel yönetimler, ulusal veya uluslararası kurum veya kuruluşlar, üniversiteler,
sivil toplum kuruluşları ve gerçek veya tüzel kişilerle iş birliği yapmak,
ortak projeler geliştirmek ve faaliyetlerde bulunmak; uygun görülmesi
hâlinde belediyelere, il özel idarelerine, eğitim kurumlarına ve diğer
kurum ve kuruluşlara mali ve teknik destek sağlamak.
Ajansın
organ ve birimleri
MADDE 5 – (1) Ajansın organları; Yönetim Kurulu, Başkanlık
ve Danışma Kurulundan oluşur.
(2) Yönetim Kurulu; Ajansın karar organı olup, yedi
üyeden oluşur. Yönetim Kurulu; en az dört yıllık yükseköğrenim
görmüş, meslekleri ile ilgili konularda kamu kurum ve kuruluşları veya özel
kuruluşlarda en az beş yıl süreyle görev yapmış, mesleki açıdan yeterli
bilgiye, deneyime ve Devlet memuru olma niteliğine sahip kişiler arasından
Bakan tarafından üç yıl süre ile görevlendirilir ve üyeler gerektiğinde
süresi dolmadan görevden alınabilir.
(3) Başkanlık; başkan ve iki başkan yardımcısı ile
hizmet birimlerinden oluşur. Başkan ve başkan yardımcıları Yönetim Kurulu
tarafından atanır. Ajans Başkanı olarak Yönetim Kurulu Başkanı da atanabilir.
Başkanlık, Ajansın yürütme organı olup Ajansı temsil yetkisini haizdir.
(4) Yönetim Kuruluna danışmanlık etmek ve
tavsiyelerde bulunmak üzere Danışma Kurulu oluşturulur. Danışma Kurulu;
Ajansın faaliyet alanlarında temayüz etmiş kişiler ile yükseköğretim
kurumu, özel sektör ve kamu kurum ve kuruluşları çalışanları arasından
olmak üzere on bir üyeden oluşur ve üyeler Bakan tarafından üç yıl süre ile
görevlendirilir. Üyeler gerektiğinde süresi dolmadan Bakan tarafından
görevden alınabilir.
(5) Ajans organları ile hizmet birimlerinin görev
ve yetkileri, üyelerinin atanması, teşkilat yapısı ile çalışmasına ilişkin
usul ve esaslar, Hazine ve Maliye Bakanlığı, Aile, Çalışma ve Sosyal
Hizmetler Bakanlığı ile Strateji ve Bütçe Başkanlığının görüşü alınarak
Bakanlık tarafından çıkarılan yönetmelikle belirlenir.
Ajans
personeli
MADDE 6 – (1) Ajansta, 22/5/2003
tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa tabi personel istihdam edilir.
Mali
haklar
MADDE 7 – (1) Ajans Başkanına, yardımcılarına ve personeline
mali ve sosyal hak ve yardımlar kapsamında yapılan bütün ayni ve nakdî
ödemelerin bir aylık toplam net tutarı; 27/6/1989
tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 11 inci maddesi
uyarınca belirlenen emsali personele mali ve sosyal hak ve yardımlar
kapsamında yapılması öngörülen ödemelerin bir aylık toplam net tutarını
geçmemek üzere Cumhurbaşkanı veya yetkilendireceği makamca belirlenir.
(2) Ajans Yönetim Kurulu başkan ve üyelerine, bu
görevleri nedeniyle ayrıca 22/1/1990 tarihli ve
399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve
233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten
Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü maddesine göre kamu
iktisadi teşebbüsleri yönetim kurulu başkan ve üyelerine ödenen tutarda
ödeme yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ajansın Gelirleri, Bütçesi ve Muafiyetler
Ajansın
gelirleri ve bütçesi
MADDE 8 – (1) Ajansın gelirleri;
a) Genel bütçeden aktarılan tutarlardan,
b) Her türlü bağış ve yardımlardan,
c) Ajansın faaliyetlerinden elde edilen
gelirlerden,
ç) Sair gelirlerden,
oluşur.
(2) Ajansın gelirlerinin genel yönetim giderleri
haricinde kalan kısmının tamamı Ajansın faaliyetleri için kullanılır.
(3) Ajansın bütçesi, Ajansın yıllık program ve
faaliyetleri dikkate alınarak Başkanlık tarafından bir yıllık olarak
hazırlanır ve her yıl ağustos ayı sonuna kadar Yönetim Kuruluna sunulur.
Yönetim Kurulu tarafından incelendikten sonra uygun bulunan bütçe Bakan
onayı ile yürürlüğe girer. Bütçe yılı takvim yılıdır, bütçe dışı harcama
yapılamaz. Yönetim Kurulu yıllara sâri harcama yapmaya yetkilidir.
(4) Ajans bütçesinin hazırlanması, uygulanması,
harcamaların yapılması ve muhasebeleştirilmesine ilişkin usul ve esaslar,
Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Strateji ve Bütçe Başkanlığının görüşü
alınarak Bakanlıkça çıkarılan yönetmelikte düzenlenir.
Muafiyet
ve istisnalar
MADDE 9 – (1) Ajans;
a) Yapılan bağış ve yardımlar sebebiyle veraset ve
intikal vergisinden,
b) Faaliyetleri dolayısıyla yaptığı işlemler
yönünden harçlardan, bu kapsamda düzenlenen kâğıtlar nedeniyle damga
vergisinden, kiraya verilmemek şartıyla sahip olduğu taşınmazları
dolayısıyla emlak vergisinden,
c) Tapu ve kadastro işlemleri bakımından, döner
sermaye hizmet bedelinden,
ç) Her türlü dava ve icra işleminde teminat yatırma
mükellefiyetlerinden,
muaftır.
Yönetmelik
MADDE 10
– (1) Bu Kanunun uygulanmasıyla
ilgili usul ve esaslar Bakanlık tarafından çıkarılan yönetmelikle
belirlenir. 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (g) bendi ile 6 ncı ve 7 nci maddelerin
uygulanmasına ilişkin çıkarılan yönetmeliklerde Hazine ve Maliye Bakanlığı
ile Strateji ve Bütçe Başkanlığının görüşü alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin
Düzenlemeler
MADDE 11
– 26/5/1981
tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununun 56 ncı
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Kullanıcılara kısa süreli elektrikli skuter kiralama imkânı veren paylaşımlı elektrikli skuter işgallerinde harç tutarı, her üç skuterin bir metrekare alan işgal ettiği kabulü ile
beher metrekare için Tarifenin (1) numaralı bendindeki en az tarife
üzerinden hesaplanır.”
MADDE 12
– 9/8/1983
tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının
(h) bendine “önlenmesi ve giderilmesi” ibaresinden sonra gelmek üzere “,
sıfır atığın yaygınlaştırılması, döngüsel ekonomi ilkelerinin uygulanması
ve iklim değişikliği ile mücadele edilmesi” ibaresi, “temiz teknolojilerin
teşviki,” ibaresinden sonra gelmek üzere “motorsuz veya elektrikli
araçların teşviki, atıkların geri kazanımı ile arıtılmış atıksuların yeniden kullanımının teşviki,” ibaresi,
“teminat alınması ve” ibaresinden sonra gelmek üzere “sera gazı
emisyonlarının takibine yönelik” ibaresi eklenmiş, bentte yer alan “plastik
poşet ve plastik ambalaj” ibaresi “plastik içerikli poşet veya ambalaj ve tek
kullanımlık materyallerin” şeklinde ve bendin son cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Bu bentteki uygulamalara ilişkin
usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 13
– 2872 sayılı Kanunun 11 inci
maddesinin beşinci fıkrasına “başkanlıkları,” ibaresinden sonra gelmek
üzere “atıksu altyapı yönetimlerince kurulan
kooperatiflerde kooperatif yönetimleri,” ibaresi, sekizinci fıkrasına
aşağıdaki cümleler eklenmiş, dokuzuncu fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, maddeye dokuzuncu fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki
fıkra ve maddenin mevcut ondördüncü fıkrasına
aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Atık üreticileri, atıklarının
yönetimini atık yönetim sorumlusu olarak yetki verilmiş firmalar
aracılığıyla da yerine getirebilirler. Ancak, Bakanlıkça nitelikleri
belirlenen atık üreticilerinin atıklarının yönetimini atık yönetim
sorumlusu firmalar aracılığıyla yerine getirmeleri zorunludur. Atık
üreticilerinin sorumlulukları ile atık yönetim sorumlusu firmaların
yetkilendirilmesine ve yükümlülüklerine ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.”
“Atıkların üretiminin ve zararlarının önlenmesi
veya azaltılması ile atıkların geri kazanılması ve geri kazanılabilen
atıkların kaynağında ayrı toplanması esastır. Sıfır atık yönetim sistemini
kurarak belge alanlar, türlerine göre kaynağında ayrı biriktirdikleri
atıklarını, Bakanlıktan çevre lisansı almış atık işleme tesislerine geri
kazanımı sağlanmak üzere verebilirler. Atık yönetim plânlarının
hazırlanmasına ve sıfır atık yönetim sistemine ilişkin usul ve esaslar
Bakanlıkça çıkarılan yönetmelikle belirlenir ve bu çerçevede sıfır atık
yönetim sisteminin kurulması ve işletilmesi zorunludur.”
“Atıkların, doğal kaynak ve hammadde kullanımının
azaltılması ve geri kazanımın artırılması amacıyla kullanılması esastır.
Atıkların veya atıklardan elde edilen geri dönüştürülmüş malzemelerin
kullanımına yönelik düzenlemeler ile zorunlu kullanıma ilişkin esaslar
Bakanlıkça çıkarılan yönetmelikle belirlenir. Geri kazanım imkânı olmayan
atıklar, yönetmeliklerle belirlenen uygun yöntemlerle bertaraf edilir.”
“Lisans almakla yükümlü gerçek
ve/veya tüzel kişiler ile atık yönetim sorumlusu firmalardan alınacak
teminatlar için yönetiminden sorumlu oldukları atıkların türü, miktarı ve
bertaraf maliyeti temel alınır ve bu teminatlara ilişkin esaslar Bakanlıkça
çıkarılan yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 14
– 2872 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Sahil
Güvenlik Komutanlığına, 13/10/1983 tarihli ve 2918
sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre belirlenen denetleme görevlilerine”
ibaresi “Türkiye Çevre Ajansına, Emniyet Genel Müdürlüğüne, Jandarma Genel
Komutanlığına ve Sahil Güvenlik Komutanlığına” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 15
– 2872 sayılı Kanunun 13 üncü
maddesinin altıncı fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “tehlikeli”
ibaresi madde metninden çıkarılmış ve cümleye “bulunanlar” ibaresinden
sonra gelmek üzere “ile atık yönetim sorumlusu firmalar” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 16
– 2872 sayılı Kanunun 15 inci
maddesinin ikinci fıkrasına “faaliyetler” ibaresinden sonra gelmek üzere
“ile çevre izni veya çevre izin ve lisansı olmayan faaliyetler” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 17 – 2872 sayılı
Kanunun 20 nci maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendine aşağıdaki paragraf eklenmiş, (e) bendinde yer alan “sürecine
başlamadan veya bu süreci tamamlamadan inşaata başlayan ya da faaliyete
geçenlere yapılan” ibaresi “süreci tamamlamadan inşaata başlayan ya da
faaliyete geçenlere” şeklinde değiştirilmiş, (h) bendine “belirlenen
önlemleri” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya gerekli izinleri” ibaresi,
(ı) bendinin (4) numaralı alt bendine “deşarjı yapan” ibaresinden sonra
gelmek üzere “tanker, gemi ve” ibaresi, bendin son paragrafına “boşaltanlara”
ibaresinden sonra gelmek üzere “, su kirliliği nedeni ile kurulması veya
işletilmesi yönetmelikle izne tâbi tutulan tesisleri, yetkili makamlardan
izin almadan kuran, işleten veya izni iptal edilmesine rağmen kurmaya veya
işletmeye devam eden veya bu tesislerde izin almaksızın sonradan değişiklik
yapan veya yetkili makamların gerekli gördükleri değişiklikleri tanınan
sürede yapmayanlara” ibaresi, bende aşağıdaki paragraf eklenmiş, (l)
bendinin ikinci paragrafı aşağıdaki şekilde, (r) bendinde yer alan “24.000
Türk Lirası” ibaresi “90.000 Türk lirasından 360.000 Türk lirasına kadar”
şeklinde, “60.000 Türk Lirası” ibaresi “300.000 Türk lirası” şeklinde, (s)
bendinde yer alan “100 Türk Lirası” ibaresi “1.000 Türk lirası” şeklinde,
(z) bendinde yer alan “%20 fazlası” ibaresi “%20’si kadar” şeklinde, (bb) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve fıkraya
aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“Benzin ve naftanın depolanması, dolumu ve
tankerlerle nakliyesine ilişkin terminaller, dolum adaları veya akaryakıt
istasyonlarında kullanılan her türlü düzenek, tesis ile tankerlerden salınan
uçucu organik bileşiklerin kontrolüne ilişkin Bakanlıkça belirlenen esas ve
kriterlere uymayan; terminaller veya dolum adaları
için 60.000 Türk lirası, akaryakıt istasyonları için 30.000 Türk lirası,
tankerler için 3.000 Türk lirası idari para cezası verilir.”
“Su ürünleri yetiştiriciliği faaliyetleri ile
ilgili olarak bu Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (h) bendine
aykırı davrananlara 100.000 Türk lirası idari para cezası verilir.”
“Ek 1 inci maddenin (d) bendi
uyarınca çıkarılan yönetmelik esaslarına aykırı olarak faaliyet
gösterenlere 100.000 Türk lirasından 300.000 Türk lirasına kadar, bu
faaliyetlerin sanat yapılarına zarar vermesi veya akarsuyun akış rejimini
bozması halinde 300.000 Türk lirası, kum, çakıl ve benzeri maddeleri
alanlara ise metreküp başına 450 Türk lirası idari para cezası verilir.”
“bb) Bu Kanunda geri
kazanım katılım payına tabi olan ek (1) sayılı listede yer alan ürünlere
yönelik olarak;
1) Plastik poşetleri ek 13 üncü
maddeye aykırı olarak ücretsiz verdiği veya Bakanlıkça belirlenen usul ve
esaslara aykırı olarak plastik poşet verdiği tespit edilen satış
noktalarına depo alanı hariç kapalı satış alanının her metrekaresi için
15,16 Türk lirası, elektronik ortamda satış yapanlara ise 3.000 Türk
lirasından 30.000 Türk lirasına kadar,
2) Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslara aykırı
olarak plastik poşetleri üretene, tedarik edene; üreticinin Türkiye dışında
olması halinde, üretici tarafından yetkilendirilen temsilciye ve/veya
ithalatçıya 15.000 Türk lirası,
3) Geri kazanım katılım payına ilişkin belirlenen
esaslara uymayanlara 1.500 Türk lirası,
idari para cezası verilir.”
“cc) 11 inci maddede
belirlenen sıfır atık yönetim sistemini kurmayanlara ve/veya kurduğunu
belgeleyemeyenlere 20.000 Türk lirası idari para cezası verilir.
çç) Sera gazı emisyonlarının
takibine ilişkin yasaklara veya sınırlamalara aykırı olarak;
1) Sera gazı emisyonu
izleme planını sunmayanlara veya süresi içerisinde güncellemeyenlere 24.000
Türk lirası,
2) Doğrulanmış sera gazı emisyonu
raporunu süresi içerisinde sunmayanlara 36.000 Türk lirası,
idari para cezası verilir.
dd) Ek 15 inci madde uyarınca yetki belgesi
bulunmaksızın motor yağı değişimi yapan işletmelere altmış gün içinde yetki
belgesi alınması için yazılı ihtarda bulunulur. Yazılı ihtara rağmen yetki
belgesi bulunmaksızın motor yağı değişimi yapan işletmelere 10.000 Türk
lirası idari para cezası verilir.
ee) Ek 11 inci ve ek 12 nci
maddelerde tanımlı depozito uygulamalarına yönelik Bakanlıkça belirlenen
usul ve esaslara aykırı olarak;
1) Depozitoya tabi ürünleri piyasaya sürenlere
20.000 Türk lirası, satış noktaları dâhil depozitolu ürünleri kullanıcılara/tüketicilere
sunanlara ise faaliyet alanının her metrekaresi için 15,16 Türk lirası,
2) Depozito uygulaması toplama sistemine katılım
sağlama yükümlülüğünü ve şartlarını yerine getirmeyen satış noktalarına
satış alanının her metrekaresi için 100 Türk lirası,
idari para cezası verilir.
ff) 11 inci madde uyarınca yükümlülük getirilen
üreticiler, ithalatçılar ve piyasaya sürenlerden bu yükümlülüklere
uymayanlara 10.000 Türk lirası, bu yükümlülüğe konu ürünlerin satışına ve
dağıtımına ilişkin düzenlemelere aykırı hareket edenlere ise 5.000 Türk
lirası idari para cezası verilir.
gg) Ek 14 üncü maddenin ikinci fıkrasına aykırı
faaliyette bulunanlara 300.000 Türk lirası idari para cezası verilir.”
MADDE 18
– 2872 sayılı Kanunun ek 11 inci
maddesinin beşinci fıkrasının son cümlesi yürürlükten kaldırılmış ve
maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu maddeye ilişkin idari, mali ve teknik usul ve
esaslar Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Bakanlıkça çıkarılan
yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 19
– 2872 sayılı Kanunun ek 12 nci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde
yer alan “ambalajlar için depozito uygulamasını 1/1/2021”
ibaresi “ambalajlar ve ürünler için depozito uygulamasını 1/1/2022” şeklinde
değiştirilmiş, fıkranın ikinci cümlesinde yer alan “ambalajlı” ibaresi
madde metninden çıkarılmış, ikinci fıkrasına “esaslar” ibaresinden sonra
gelmek üzere “ile sisteme ilişkin teminatlar ve ücretler” ibaresi ve
maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Zorunlu depozito uygulamasına tabi tutulan
ürünlerin üreticileri, ithalatçıları ve piyasaya sürenleri ile depozito
kapsamındaki ürünleri tüketicilere/kullanıcılara sunan toptan ya da perakende
satış birimleri; depozito sisteminin kurulması, işletilmesi ve izlenmesine
yönelik idari, mali ve teknik yükümlülüklerini yerine getirmek
zorundadırlar.”
MADDE 20
– 2872 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Çevre etiketi
EK MADDE 14 – Sürdürülebilir
çevre hedefleri doğrultusunda, ürün veya hizmetlerin doğal kaynak kullanımı
ve hammadde temini aşamasından başlamak üzere yaşam döngüsünün bütün
süreçlerinde, türlerin ve habitatların zarar görmesini ve ekosistemlerin
bozulmasını önlemek, çevre, insan, sağlık, iklim ve doğal yaşamın
üzerindeki olumsuz etkileri azaltmak amacıyla gönüllülük esaslı çevre
etiket sistemi oluşturulur. Çevre
etiket sisteminin oluşturulması ve uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
Bakanlıkça belirlenir.
Bakanlık haricinde çevre etiketi adı altında
herhangi bir faaliyet yürütülemez.”
MADDE 21
– 2872 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Motor yağları
EK MADDE 15 – Motor yağı değişimlerinin Bakanlıkça
yetki verilen işletmeler tarafından yapılması veya atık motor yağlarının bu
yerlere teslim edilmesi zorunludur.
Motor yağı değişimi yapılan yerlerin
yetkilendirilmesine ve atık yağların yönetimine ilişkin usul ve esaslar
Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 22
– 13/10/1983
tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasında yer alan “Bisiklet yolu” tanımı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki “Elektrikli skuter
(e-skuter)” ve “Bisiklet şeridi” tanımları
eklenmiştir.
“Bisiklet yolu: Bisiklet ve elektrikli skuter sürüşüne ayrılan, taşıt yolu ve yaya alanları
ile kesişim noktaları hariç diğer araç ve yaya trafiğine kapalı yoldur.”
“Elektrikli skuter
(e-skuter): Hızı en fazla 25 km/saate ulaşan, tekerlekli, ayak tahtası ve
tutamağı olabilen, dikey bir direksiyon mekanizması içerebilen ve ayakta
kullanılan taşıtlardır.”
“Bisiklet şeridi: Yol seviyesinde bisiklet ve
elektrikli skuter kullanımı için özel olarak
belirlenmiş ve yer işaretlemesi ile ayrılmış bölümdür.”
MADDE 23
– 2918 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasına (n) bendinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki bentler eklenmiş ve diğer bent buna göre teselsül
ettirilmiştir.
“o) Gürültü eylem planı ve bisiklet master planları göz önünde bulundurularak ve Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının görüşü alınarak, trafik güvenliğinin ve teknik
koşulların sağlandığı mevcut yollarda ve yeni yapılacak olan yapım ve
bakımından sorumlu olduğu karayollarının kenarına bisiklet yolu ile gürültü
bariyeri yapmak,
p) Trafik güvenliğinin ve teknik koşulların
sağlandığı yerlerde, banketleri bisiklet şeridi olarak işaretleyerek
bisiklet ve elektrikli skuter kullanımına uygun
hale getirmek,”
MADDE 24
– 2918 sayılı Kanunun 37 nci maddesinin birinci fıkrasına “Bisiklet
kullananların 11,” ibaresinden sonra gelmek üzere “elektrikli bisiklet ve
elektrikli skuter kullananların 15,” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 25
– 2918 sayılı Kanunun 53 üncü
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “bisikletlilere” ibaresi “ve bisiklet
şeridindeki bisiklet ve elektrikli skuter kullananlara”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 26 – 2918 sayılı
Kanunun 66 ncı maddesinin başlığına ve birinci
fıkrasının birinci cümlesine “Bisiklet,” ibarelerinden sonra gelmek üzere
“elektrikli skuter,” ibareleri eklenmiş, fıkranın
(a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (b) bendine “en az bir elleri,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “elektrikli skuter
ve” ibaresi, fıkraya (c) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bentler ve
maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“a) Ayrı bisiklet yolu veya bisiklet şeridi varsa,
bisiklet ve elektrikli skuterlerin taşıt yolunda,
Bisiklet, elektrikli skuter,
motorlu bisiklet ve motosikletlerin yayaların kullanmasına ayrılmış
yerlerde,
Bunlardan ikiden fazlasının taşıt yolunun bir
şeridinde yan yana,
sürülmesi yasaktır.”
“d) Elektrikli skuter ile
sırtta taşınabilen kişisel eşya harici yük ve yolcu taşınması yasaktır.
e) Elektrikli skuter
otoyol, şehirler arası karayolları ve azami hız
sınırı 50 km/s üzerinde olan karayollarında kullanılamaz.”
“Elektrikli skuter ve
kullanımına ilişkin diğer hususlar İçişleri Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından müştereken
çıkarılan yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 27
– 2918 sayılı Kanunun 68 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (2) numaralı alt bendine “ile
bisiklet yolunda” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya şeridinde;” ibaresi
ve “bisiklet yolu” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya bisiklet şeridi”
ibaresi eklenmiştir.
MADDE 28
– 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (j) bendine “depozito yönetim sisteminin kurulması ve
işletilmesi faaliyetlerine ilişkin olarak Türkiye Çevre Ajansının yapacağı
mal ve hizmet alımları,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 29
– 10/7/2004
tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent
eklenmiş, üçüncü fıkrasının (d) bendinde yer alan “otopark,” ibaresi madde
metninden çıkarılmış ve bende “ilişkin hizmetler yapmak” ibaresinden sonra
gelmek üzere “; bölge otoparkı, kapalı ve açık otoparklar yapmak,
yaptırmak, işletmek, işlettirmek veya ruhsat vermek” ibaresi eklenmiştir.
“aa) Bisiklet yollarının
ve şeritlerinin, bisiklet ve elektrikli skuter
park ve şarj istasyonlarının, yaya yollarının ve gürültü bariyerlerinin
planlanması, projelendirilmesi, yapımı, bakımı ve onarımıyla ilgili işleri
yürütmek.”
MADDE 30
– 5216 sayılı Kanunun 9 uncu
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Ulaşımdan kaynaklanan emisyonların
azaltılması amacıyla bisikletli ulaşımın yaygınlaştırılmasına yönelik; bu
Kanun kapsamında hazırlanacak ulaşım ana planlarında bisikletli ulaşıma yer
verilmesi ya da bisikletli ulaşım ana planının hazırlanması esastır.
Bakanlıkça, talep hâlinde mahalli idarelere teknik destek verilebilir. Bu
fıkraya ilişkin idari ve teknik usul ve esaslar Çevre ve Şehircilik
Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikle belirlenir.”
MADDE 31
– 5216 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin son fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İmar mevzuatı uyarınca belediyelerin otoparkla
ilgili olarak elde ettikleri gelirler beş yıllık imar programına göre
hazırlanan kamulaştırma projesi karşılığında bölge otoparkı için gerekli
arsa alımları ile inşasında kullanılır. Bu gelirler bu fıkrada belirtilen
amaç dışında kullanılamaz.”
MADDE 32
– 22/2/2005
tarihli ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 6 ncı
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“c) Bisiklet yollarının ve şeritlerinin, bisiklet
ve elektrikli skuter park ve şarj
istasyonlarının, yaya yollarının ve gürültü bariyerlerinin planlanması,
projelendirilmesi, yapımı, bakımı ve onarımıyla ilgili işleri,”
MADDE 33
– 3/7/2005
tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 15 inci maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ş) Bisiklet yollarının ve şeritlerinin, bisiklet ve
elektrikli skuter park ve şarj istasyonlarının,
yaya yollarının ve gürültü bariyerlerinin planlanması, projelendirilmesi,
yapımı, bakımı ve onarımıyla ilgili işleri yürütmek.”
MADDE 34
– 4/5/2007
tarihli ve 5649 sayılı İstiklal Marşının Kabul Edildiği Günü ve Mehmet Akif
Ersoy’u Anma Günü Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1- (1) 2021 yılı, İstiklal Marşı
yılıdır. 2021 yılı boyunca bütün kamu kurum ve kuruluşları tarafından,
İstiklal Marşının anlamını ve Kurtuluş Savaşının önemini anlatmak amacıyla
halkımızın ve sivil toplum kuruluşlarının katılımıyla İstiklal Marşının
kabulünü ve Mehmet Akif Ersoy’u anma etkinlikleri düzenlenir.”
MADDE 35
– 18/3/1924
tarihli ve 442 sayılı Köy Kanununun geçici 5 inci maddesinin birinci fıkrasında
yer alan “31/12/2020” ibareleri “31/12/2024” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 36
– 18/5/2004
tarihli ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve
Borsalar Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 20 – 11/11/2020
tarihli ve 7256 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin altıncı
fıkrasının (a) bendi kapsamındaki alacaklar bakımından bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten 31/12/2021 tarihine kadar;
a) Derdest olan icra ve iflas takipleri durur,
taraf ve takip işlemleri yapılmaz,
b) İhtiyati haciz kararları icra ve infaz edilmez,
c) Yeni icra ve iflas takipleri yapılmaz,
d) Zamanaşımı süreleri ile takip hukukuna ilişkin
süreler durur. Bu süreler durma süresinin sona erdiği günden itibaren
işlemeye başlar.
Durma süresinin başladığı tarih itibarıyla,
bitimine on beş gün ve daha az kalmış olan süreler, durma süresinin sona
erdiği günü takip eden günden başlamak üzere otuz gün uzamış sayılır.”
MADDE 37
– 16/4/2020
tarihli ve 7244 sayılı Yeni Koronavirüs (Covid-19) Salgınının Ekonomik ve Sosyal Hayata
Etkilerinin Azaltılması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent
eklenmiştir.
“j) Mülkiyeti Vakıflar Genel Müdürlüğüne ve mazbut
vakıflara ait taşınmazlardan; yapım, onarım veya restorasyon
karşılığı uzun süreli kiralananlar dışında kalanların kira dönemi kısmen
veya tamamen 2021 yılını kapsayan kira sözleşmelerinde, bu kira dönemi için
kira artışı yapılmaz.”
BEŞİNCİ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Geçici
görevlendirme
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Ajansın
faaliyetlerine başladığı tarihten itibaren 5 yıl süreyle, 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin ek 25 inci maddesi uyarınca kamu kurum ve kuruluşlarının
personeli Ajansta görevlendirilebilir.
Geri
kazanım katılım payı
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 1/1/2021
tarihinden 31/12/2025 tarihine kadar 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre
Kanununun ek 11 inci maddesi uyarınca tahsil edilen geri kazanım katılım
paylarının yüzde yirmi beşi tahsil edildiği ayı izleyen ayın sonuna kadar
Türkiye Çevre Ajansı hesabına aktarılır. Aktarılacak tutarlar karşılığında
Bakanlık bütçesinde gerekli ödenek öngörülür.
Yürürlük
MADDE 38
– (1) Bu Kanun yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 39
– (1) Bu Kanun hükümlerini
Cumhurbaşkanı yürütür.
29/12/2020
|