Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan:
ELEKTRİK
PİYASASINDA DAĞITIM VE PERAKENDE SATIŞ
FAALİYETLERİNE İLİŞKİN KALİTE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmelik; elektriğin
yeterli, kaliteli, sürekli, düşük maliyetli ve çevreyle uyumlu bir şekilde
kullanıcıların kullanımına sunulması amacıyla elektrik enerjisinin tedarik
sürekliliği, ticari ve teknik kalitesine ilişkin dağıtım şirketleri,
görevli tedarik şirketleri ve kullanıcılar tarafından uyulması gereken
kurallar ile uygulamalara ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Enerji Piyasası
Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 4 üncü
maddesinin ikinci fıkrasına, 5 inci maddesinin altıncı fıkrasının (c) bendine
ve 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun, 1 inci
maddesinin birinci fıkrası ile 17 nci maddesinin
sekizinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AG: Etkin şiddeti 1.000 Volt ve altındaki
gerilim seviyesini,
b) AG kullanıcı: Bağlantı noktası AG seviyesinde
olan kullanıcıyı,
c) Anma gerilimi (Nominal gerilim): Bir besleme
şebekesinin gösterildiği ya da tanıtıldığı ve bazı çalışma karakteristiklerine
atıfta bulunan gerilim değerini,
ç) Arıza yönetim sistemi (AYS):
Kullanıcılardan gelen bildirimler ve tedarik sürekliliği uzaktan izleme
sistemi tarafından tespit edilen arıza ve/veya kesintiler için kayıt
oluşturan, gerektiğinde bu bildirimlere ve tespitlere ilişkin bilgilerin
arıza ekiplerine yönlendirilmesine imkân veren; tespit, yapılan işlem ve
sonuca ilişkin gerekli bilgilerin kayıt altına alınmasını sağlayan ve
verileri diğer sistemlerle paylaşan sistemi,
d) Bağlantı noktası: İletim tesislerinin ve dağıtım
gerilim seviyesinden bağlı üretim ve tüketim tesislerine ait şalt
sahalarının bittiği noktadan sonraki nihayet direğini ve alçak gerilim
seviyesinden bağlı tüketicilerin yapı bina giriş noktasını,
e) Bildirim: Dağıtım veya iletim
sisteminde programlanmış bir müdahale nedeniyle meydana gelecek kesintinin;
dağıtım şirketinin internet sitesinde yayımlanması, isteyen kullanıcılara
kalıcı veri saklayıcısı ile gönderilmesi ve gerek görülmesi halinde yazılı,
işitsel veya görsel kitle iletişim araçları yoluyla duyurulması suretiyle
kesintinin tarih, başlangıç ve sona erme zamanının, kesintinin başlama
zamanından en az 48 (kırk sekiz) saat önce kullanıcılara bildirilmesini,
f) Bildirimsiz kesinti: Önceden bildirimde
bulunulmayan kesintiyi,
g) CBS: Coğrafi bilgi sistemini,
ğ) ÇM: Çağrı merkezini,
h) Dağıtım: Elektrik enerjisinin gerilim seviyesi
36 kV ve altındaki hatlar üzerinden naklini,
ı) Dağıtım bölgesi: Bir dağıtım şirketinin
lisansında tanımlanan bölgeyi,
i) Dağıtım sistemi: Bir dağıtım şirketinin
lisansında belirlenmiş bölgesinde işlettiği elektrik dağıtım tesisleri ve şebekesini,
j) Dağıtım şirketi: Belirlenen bir bölgede elektrik
dağıtımı ile iştigal eden tüzel kişiyi,
k) Dağıtım transformatörü: Dağıtım şirketinin
işlettiği ve/veya sahip olduğu OG şebekesi ile AG şebekesi arasındaki
gerilim dönüşümünü sağlayan güç transformatörünü,
l) Dağıtım tesisi: İletim
tesislerinin ve dağıtım gerilim seviyesinden bağlı üretim ve tüketim
tesislerine ait şalt sahalarının bittiği noktadan sonraki nihayet
direğinden, alçak gerilim seviyesinden bağlı tüketicilerin yapı bina giriş
noktalarına kadar, bina giriş ve sayaç arası hariç, elektrik dağıtımı için
teçhiz edilmiş tesis ve teçhizat ile dağıtım şirketince teçhiz edilen ya da
devralınan sayaçları,
m) EBYS (EYS/DYS): Elektronik Belge Yönetim
Sistemini,
n) EDVARS: Elektrik dağıtım veri ambarı ve
raporlama sistemini,
o) Fider: Bir merkez barasından kullanıcı veya kullanıcı grubuna enerji
taşıyan hat ve/veya kablo çıkışlarını,
ö) Hat bölümü: OG veya AG şebekesinin; anahtarlama
düzeni, koruma elemanı, sabit bağlantı noktası vb. aracılığıyla şebekenin
diğer kısımlarından ayrılabilen bölümünü,
p) İletim: Elektrik enerjisinin gerilim seviyesi 36
kV üzerindeki hatlar üzerinden naklini,
r) İletim sistemi: Elektrik iletim tesisleri ve
şebekesini,
s) İlgili mevzuat: Elektrik piyasasına ilişkin
kanun, yönetmelik, lisans, tebliğ, genelge ve Kurul kararı ve bunlar
uyarınca çıkarılan diğer düzenlemeleri,
ş) Kalıcı veri saklayıcısı: Kullanıcının gönderdiği
veya kendisine gönderilen bilgiyi, bu bilginin amacına uygun olarak
incelemesine elverecek şekilde kaydedilmesini ve değiştirilmeden
kopyalanmasını sağlayan ve bu bilgiye aynen ulaşılmasına imkân veren kısa
mesaj, elektronik posta, internet, disk, CD, DVD, hafıza kartı ve benzeri
her türlü araç veya ortamı,
t) Kanun: 14/3/2013
tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununu,
u) Kentsel dağıtım bölgesi: Tüm illerin merkez
mahalleleri ile 2019 yılı TÜİK tarafından açıklanan nüfus verilerine göre
toplam (merkez, belde ve köyler dahil) nüfusu
50.000 (elli bin) ve üzerinde olan ilçelerin merkez mahallelerini,
ü) Kentaltı dağıtım
bölgesi: Kentsel dağıtım bölgesinde olmayan merkez mahalleleri ile merkez
mahalle olmayan ve 2019 yılı TÜİK tarafından açıklanan nüfus verilerine
göre nüfusu 2.000 (iki bin) ve üzerinde olan mahalleleri,
v) Kesinti: Nihai tüketiciye teslim noktasındaki
gerilim değerinin, bir veya birden fazla fazda anma gerilim değerinin yüzde
beşinin altına düşmesini,
y) Kırsal dağıtım bölgesi: Merkez mahalle olmayan
ve 2019 yılı TÜİK tarafından açıklanan nüfus verilerine göre nüfusu 2.000
(iki bin)’den az olan mahalleler ile köy ve mezralarını,
z) Kısa kesinti: Bir saniyeden uzun ve üç dakikadan
(dahil) az süren kesintiyi,
aa) Kullanıcı: Dağıtım sistemini kullanan gerçek veya
tüzel kişiyi,
bb) Kurul: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunu,
cc) Kurum: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
çç) KYS/OMS: Kesinti yönetim sistemini,
dd) Merkez Mahalle:
1) Büyükşehir belediyelerinde 5216 sayılı
Büyükşehir Belediyesi Kanununun Geçici 2 nci
maddesinde belirtilen sınırlar içerisinde,
2) Birinci alt bentte belirtilen kapsam dışında
kalan Büyükşehir Belediyesi ilçelerinde, mevcut kaymakamlık binası merkez
kabul edilmek ve ilçe mülkî sınırları içinde kalmak şartıyla; ilçenin
toplam (merkez, belde ve köyler dahil) nüfusu
50.000 (elli bin) ve üzerinde olan ilçelerde yarıçapı 10 (on) kilometre
olan dairenin içerisinde, ilçenin toplam (merkez, belde ve köyler dahil)
nüfusu 50.000 (elli bin)’in altında olan ilçelerde yarıçapı 5 (beş)
kilometre olan dairenin içerisinde,
3) Diğer il ve ilçelerin mülkî sınırları
içerisinde,
kalan ya da sınırı bulunan mahalleri,
ee) Müşteri bilgi sistemi (MBS): Kullanıcılara ve
kullanıcıların tesislerine ilişkin gerekli bilgileri içeren ve abonelik,
tahakkuk ile tahsilât gibi işlemlerin yürütüldüğü sistemi,
ff) OG: Etkin şiddeti 1.000 Voltun üstünden 36 kV’a kadar olan (36 kV dahil) gerilim seviyesini,
gg) OG kullanıcı: Bağlantı noktası OG seviyesinde
olan kullanıcıyı,
ğğ) OSOS: Otomatik sayaç okuma sistemini,
hh) Görevli tedarik şirketi: Dağıtım ve perakende
satış faaliyetlerinin hukuki ayrıştırması kapsamında kurulan veya son
kaynak tedariği yükümlüsü olarak Kurul tarafından
yetkilendirilen tedarik şirketini,
ıı) Şebeke bağlantı modeli (ŞBM): Kullanıcıların
şebekeye bağlandığı noktalar dâhil olmak üzere asgari olarak
transformatörleri, fiderleri ve koruma ve
anahtarlama düzenlerini kapsayan ve bunlara ilişkin gerekli bilgiler ile
bunların elektriksel ilişkilerini içeren bağlantı modelini,
ii) Tedarik sürekliliği kayıt sistemi (TSKS): Kesinti
bilgilerini tedarik sürekliliğine ilişkin uzaktan izleme sistemi, çağrı
merkezi ve/veya arıza yönetim sistemi üzerinden alarak, şebeke bağlantı
modeli ile müşteri bilgi sistemi verilerini kullanıp kesinti kayıtları ve
kesintilere ilişkin gerekli raporları oluşturan sistemi,
jj) Tedarik sürekliliği uzaktan izleme sistemi
(TSUİS): Dağıtım sistemini etkileyen kesintileri, SCADA, OSOS, Enerji
Analizörü vb. sistem ya da cihazlar ile otomatik olarak uzaktan tespit
edebilen, bu kesintilere ilişkin bilgilerin elde edilmesine imkân veren ve
bu bilgileri entegre olduğu TSKS’ye
aktaran sistemi,
kk) Tedarik şirketi: Elektrik enerjisinin ve/veya
kapasitenin toptan ve/veya perakende satılması, ithalatı, ihracatı ve
ticareti faaliyetleri ile iştigal edebilen tüzel kişiyi,
ll) TEİAŞ: Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketini,
mm) Tekil kod: Veri tabanındaki benzersiz kayıt
kodunu,
nn) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
oo) Tüketici: Elektriği kendi kullanımı için alan
kişiyi,
öö) Tüketici grubu: Benzer özelliklere sahip olmaları
sebebiyle Kurul kararı ile tarife uygulamaları kapsamında bir grup olarak
dikkate alınan tüketicileri,
pp) Uzun kesinti: Üç dakikadan uzun süren kesintiyi,
rr) Uzun süreli kesinti tazminatı: Kentsel dağıtım
bölgesinde 10 saati, kentaltı dağıtım bölgesinde
11 saati ve kırsal dağıtım bölgesinde 12 saati aşan ve sebebi şebeke
işletmecisi veya dışsal olan kesintiler için; kesintiden etkilenen her bir
kullanıcıya dağıtım şirketi tarafından ödenen tazminatı,
ss) Yıllık kesinti tazminatı: Bir takvim yılı
içerisinde meydana gelen kesintiler için Tablo 9-A’da
yer alan eşik süre ve/veya eşik sayı değerlerinin aşılması nedeniyle
kullanıcılara ödenen tazminatı,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen diğer ifade ve
kısaltmalar ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
Kalitenin
izlenmesi
MADDE 4 –
(1) Elektrik dağıtım sisteminde
kalite, dağıtım faaliyetinin kalitesi ve perakende satış faaliyetinin kalitesi
olmak üzere Kurum tarafından iki ana başlık altında izlenir.
İKİNCİ BÖLÜM
Dağıtım Faaliyetinin Kalitesi
Dağıtım
faaliyeti kalitesinin sorumluluğu
MADDE 5 –
(1) Dağıtım şirketi, dağıtım
faaliyeti gösterdiği bölgede bulunan kullanıcılara sunduğu hizmetin kalitesinden
sorumludur.
Dağıtım
faaliyeti kalitesinin sınıflandırması
MADDE 6 –
(1) Elektrik dağıtım faaliyetinin
kalitesi;
a) Tedarik sürekliliği kalitesi,
b) Ticari kalite,
c) Teknik kalite
olmak üzere Kurum tarafından üç ana başlık altında
izlenir.
Tedarik
sürekliliği kalitesi
MADDE 7 –
(1) Tedarik sürekliliği kalitesi,
dağıtım sistemi kullanıcılarına düşük maliyetle ve mümkün olan asgari
kesinti süresi ve sıklığı ile elektrik enerjisi sunabilme kapasitesidir.
Tedarik
sürekliliği kalitesine ilişkin verilerin kaydedilmesi
MADDE 8 –
(1) Dağıtım şirketi, dağıtım
sisteminin tümünü veya bir kısmını etkileyen uzun ve kısa kesintileri,
Tablo 1 ve Tablo 3’te yer verilen formatta kaydeder.
(2) Kesintilere ilişkin kayıtlar aşağıda yer alan
bilgileri içerir:
a) Kesintinin numarası,
b) Kesintinin kademesi,
c) Kesintinin yeri,
ç) Kesintinin nedeni,
d) Kesintinin sınıfı,
e) Kesintinin başlama tarihi ve zamanı,
f) Kesintinin sona erme tarihi ve zamanı,
g) Kesintinin süresi,
ğ) Kesintiden etkilenen kullanıcıların sayısı,
h) Kesintiden toplam etkilenme süresi,
ı) Dağıtılmayan enerji,
i) Toplam dağıtılmayan enerji.
(3) Kesintiler, kesintiye ilişkin tüm bilgilerin TSKS'de görüntülenebilmesini sağlayan tekil bir kod ile
numaralandırılmalıdır.
(4) Kesinti sonrasında kademeli şekilde enerji
verilmesi durumunda, her bir kademe için kesinti numarası değişmeden,
kademe numarası girilerek kademeli enerjilendirme
ile değişen bilgiler Tablo 1’de farklı satır olarak kayıt edilir.
(5) Kesintinin yeri; il, ilçe bilgisi ve şebeke
unsuru tipi ile şebeke bağlantı modelinde ilave bilgiye ihtiyaç olmaksızın
sorgulamaya imkan veren tekil şebeke unsuru kodunu
içermelidir.
(6) Dağıtım şirketi tedarik sürekliliği
kayıtlarının oluşmasına esas tüm sistemlerde aynı kodları kullanır ya da
farklı kodlar kullanıyor ise kayıtlar arasında ilişki kurulabilecek şekilde
bu kodların birbirleriyle eşleştirilebilmesini sağlar.
(7) Dağıtım şirketi, kullanıcılara ödenecek
tazminata esas kesinti süresi ve kesinti sayılarını hesaplamaya imkân
verecek şekilde, her bir kesintiden etkilenen AG ve/veya OG fiderlerine, hat bölümlerine, dağıtım transformatörlerine
ve kullanıcılara ilişkin gerekli kayıtları tutar.
(8) Kullanıcı; tedarik sürekliliği kalitesini
kaydetmek üzere, dağıtım şirketince onaylanmış ölçme ve kayıt cihazını
dağıtım şirketinin teknik kontrolünde ve uygun göreceği biçimde, bağlantı
noktasına veya faturalamaya esas ölçüm noktasına tesis etme hakkına
sahiptir. Bu cihazların kayıtları, kullanıcının talebi üzerine dağıtım
şirketi ile birlikte okunur. Dağıtım şirketi kendi kayıtları ile ölçme ve
kayıt cihazının kayıtlarını birlikte değerlendirerek, bu Yönetmelik
uyarınca tazminatların hesaplanmasında kullanılacak kesinti süre ve
sayılarının belirlenmesinde dikkate alır.
Kesintilerin
sınıflandırılması
MADDE 9 –
(1) Dağıtım şirketi, dağıtım
sisteminde meydana gelen kesintileri;
a) Kesintinin kaynağına göre;
1) İletim,
2) Dağıtım-OG,
3) Dağıtım-AG,
b) Kesintinin süresine göre;
1) Uzun,
2) Kısa,
c) Kesintinin sebebine göre;
1) Mücbir sebep,
2) Güvenlik,
3) Dışsal,
4) Şebeke işletmecisi,
ç) Kesintinin bildirimli olup olmadığına göre;
1) Bildirimli,
2) Bildirimsiz
şeklinde sınıflandırarak kaydeder.
Kesintinin
kaynağı ve sebebi
MADDE 10
– (1) Kesintiler kaynağına göre
aşağıdaki şekilde sınıflandırılır:
a) İletim: İletim sisteminden kaynaklanan
kesintiler,
b) Dağıtım-OG: Dağıtım şirketinin sorumluluğundaki
OG dağıtım şebekesinde meydana gelen kesintiler,
c) Dağıtım-AG: Dağıtım şirketinin sorumluluğundaki
AG dağıtım şebekesinde meydana gelen kesintiler.
(2) Kaynağı iletim olarak belirtilen kesintilerin
sebebi aşağıdaki şekilde belirlenir:
a) İletim şebekesinden kaynaklanan kesintiler,
sebebi Kurul tarafından mücbir sebep olarak kabul edilmediği sürece,
“şebeke işletmecisi” olarak kaydedilir.
b) Doğal afetler ve salgın
hastalıklar, savaş, nükleer ve kimyasal serpintiler, seferberlik halleri,
halk ayaklanmaları, saldırı, terör hareketleri ve sabotajlar, grev, lokavt
veya diğer memur ve işçi hareketlerinden kaynaklanan kesintiler ile iletim
şirketi tarafından gerekli özen ve dikkatin gösterilmiş olmasına ve tüm
önlemlerin alınmış olmasına rağmen önlenemeyecek, kaçınılamayacak veya
giderilemeyecek mahiyette olduğu ve iletim şirketinin yükümlülüklerini
yerine getirmesini engellediği gerekçesiyle iletim şirketinin başvurusu
üzerine Kurul tarafından mücbir sebep olarak kabul edilen kesintilerin
sebebi “mücbir sebep” olarak belirtilir. İletim şirketi mücbir sebep başvurusunu mücbir
sebebe konu olayın meydana geldiği tarihten itibaren 3 (üç) ay içerisinde
Kuruma yapabilir. Mücbir sebep başvurusu yapılan kesintilere ilişkin
tazminat ödemesi başvuru sonuçlanana kadar bekletilir.
(3) Kaynağı dağıtım-OG veya dağıtım-AG olarak
belirtilen kesintilerin sebebi aşağıdaki şekilde belirlenir:
a) Doğal afetler ve salgın
hastalıklar, savaş, nükleer ve kimyasal serpintiler, seferberlik halleri,
halk ayaklanmaları, saldırı, terör hareketleri ve sabotajlar, grev, lokavt
veya diğer memur ve işçi hareketlerinden kaynaklanan kesintiler ile dağıtım
şirketinin müdahale kapasitesini aşan ölçekteki durumlar ile önemli sayıda
kullanıcıyı etkileyen ve niteliği bakımından giderilmesi zaman alan
durumlarda dağıtım şirketi tarafından gerekli özen ve dikkatin gösterilmiş
olmasına ve tüm önlemlerin alınmış olmasına rağmen önlenemeyecek,
kaçınılamayacak veya giderilemeyecek mahiyette olduğu ve dağıtım şirketinin
yükümlülüklerini yerine getirmesini engellediği gerekçesiyle dağıtım
şirketinin başvurusu üzerine Kurul tarafından mücbir sebep olarak kabul
edilen kesintilerin sebebi “mücbir sebep” olarak belirtilir. Dağıtım şirketi mücbir sebep başvurusunu mücbir
sebebe konu olayın meydana geldiği tarihten itibaren 3 (üç) ay içerisinde
Kuruma yapar. Mücbir sebep başvurusu yapılan kesintilere ilişkin tazminat
ödemesi başvuru sonuçlanana kadar bekletilir.
b) Dağıtım şirketi tarafından
belgelenmek şartıyla, bir gerçek veya tüzel kişinin başvurusu ya da acil
bir durum nedeniyle ortaya çıkan; üçüncü taraflarca bina yapımı/yıkımı,
iletim hattı yapımı, yol yapımı ve dağıtım şebekesi bakımı kapsamında
olmayan ağaç kesimi ile can ve mal güvenliğine yönelik zorunlu kesintilerin
sebebi “güvenlik” olarak belirtilir. Dağıtım şirketi tarafından sebebi güvenlik olarak belirtilen
kesintilere ilişkin kesinti bazlı bilgi ve
belgeler, müteakip yılın 31 Ocak tarihine kadar yıllık olarak Kuruma
sunulur.
c) Dağıtım şirketi tarafından belgelenmek şartıyla;
hırsızlık, dağıtım tesisinden kaynaklanmayan yangın ile kullanıcılar veya
üçüncü taraflarca dağıtım tesisine verilen hasarlar nedeniyle oluşan
kesintilerin sebebi “dışsal” olarak belirtilir.
ç) Bu fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerine dahil olmayan kesintilerin sebebi “şebeke işletmecisi”
olarak belirtilir.
Bildirimli
kesintiler
MADDE 11
– (1) Dağıtım veya iletim
sisteminde programlanmış ve bildirimi yapılmış kesintiler bildirimli olarak,
diğer kesintiler bildirimsiz olarak kaydedilir.
(2) Tedarik sürekliliği tablolarında bildirimli
olarak kaydedilen ancak bildirimi yapılmayan ya da bildirimi zamanında
yapılmayan kesintiler Tablo 7-A’ya kaydedilir. Bu
kesintiler için kesinti başına şirketin sistem işletim gelir tavanından
1.600 (bin altı yüz) TL düşülür.
(3) İnceleme sonucunda, tedarik sürekliliği
tablolarına bildirimli olarak kaydedilen ancak bildirimi yapılmayan ya da
bildirimi zamanında yapılmayan ve Tablo 7-A’ya
kaydedilmeyen kesintiler için ikinci fıkrada belirtilen tutarın 5 (beş)
katı şirketin sistem işletim gelir tavanından düşülür.
Kesintilerin
başlangıç ve bitiş zamanı
MADDE 12
– (1) Kesintilerin başlangıç
zamanı; tedarik sürekliliği uzaktan izleme sisteminin kapsadığı noktalarda
meydana gelen uzun ve kısa kesintiler için bu sistemden alınan veriler,
diğer noktalarda meydana gelen kesintiler için ise çağrı merkezine gelen ihbarlar
veya diğer kaynaklardan alınan veriler kullanılarak tedarik sürekliliği
kayıt sistemi tarafından kaydedilir.
(2) Kesintilerin bitiş zamanı; tedarik sürekliliği
uzaktan izleme sisteminden sağlanan veri ya da saha ekibinin arıza yönetim
sistemine girdiği veri kullanılarak belirlenir ve kaydedilir.
Kesintilerden
etkilenen kullanıcıların sayısı
MADDE 13
– (1) Dağıtım şirketi,
kesintilerden etkilenen kullanıcı sayısını;
a) Tablo 1’de kentsel, kentaltı
veya kırsal olmak üzere dağıtım bölgesine ve bağlantı gerilim seviyesine
göre,
b) Tablo 3’te tüketici grubuna ve bağlantı gerilim
seviyesine göre
gruplandırılmış olarak kaydeder.
(2) Tedarik sürekliliği uzaktan izleme sisteminin
kapsamındaki noktalarda bu sistemin belirlediği noktaya göre, diğer
noktalarda ise arıza yönetim sistemi verisine göre kesintinin yeri tespit
edilir. Tespit edilen kesintinin yerine göre şebeke bağlantı modelinden
kesintiden etkilenen kullanıcı sayısı belirlenir ve kaydedilir.
Dağıtılmayan
enerji
MADDE 14
– (1) Dağıtılmayan enerji, dağıtım
sistemini etkileyen tüm kesintiler için kesintilerden etkilenen kullanıcıların
önceki yıl tüketimleri ve kesintinin oluştuğu tarih ve zaman bilgisine göre
aşağıdaki esaslara göre hesaplanan ve kaydedilen enerjidir:
a) AG ve OG kullanıcılarının tamamının, kendilerine
ait önceki aylık/günlük tüketim değerleri ile kullanıcıların tüketici
grubuna ilişkin kesintinin meydana geldiği yıla ait elektrik piyasası
işletmecisine bildirilen saatlik çarpan değerleri kullanılarak, saat bazlı yıllık tüketim profilleri oluşturulur.
b) Yeni bağlantılarda kullanıcının var ise önceki
kullanım yerine ait tüketim bilgisi kullanılır. Önceki kullanım yeri
olmayan aboneler için tüketim profili, ilgili
tüketici grubunun dağıtım bölgesindeki tüketim değerlerinin ortalaması
alınarak belirlenir.
c) Kesintiden etkilenen tüm kullanıcılar için her
bir kullanıcının kesintinin oluştuğu tarih ve zaman dilimine karşılık gelen
tüketim profili kullanılarak, her bir kullanıcı
için dağıtılmayan enerji bulunur.
ç) Kesintiden etkilenen aynı tüketici grubundaki ve
bağlantı seviyesindeki kullanıcıların dağıtılmayan enerji verisi
toplanarak, tüketici grubuna ait dağıtılmayan enerji ve toplam dağıtılmayan
enerji hesaplanır ve Tablo 3’e kaydedilir.
Dağıtım
sistemi varlıkları ve kullanıcı sayıları
MADDE 15
– (1) Dağıtım şirketi; tedarik
sürekliliği göstergelerinin hesabında kullanılacak dağıtım sistemi varlıklarının
ve kullanıcıların sayılarını, her yıl Tablo 2 formatında 31 Aralık tarihi
itibariyle geçerli olan güncel bilgileri esas alarak dağıtım bölgesi
bazında düzenler ve takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar Kuruma sunar.
(2) Tablo 2’de yer alan dağıtım sistemi
varlıklarının sayıları dağıtım şirketinin şebeke bağlantı modelinden elde
edilir.
Tedarik
sürekliliği kalitesi göstergeleri
MADDE 16
– (1) Dağıtım şirketi; dağıtım
bölgesi geneli, il ve ilçeler bazında her yıl için aşağıdaki tedarik sürekliliği
kalite göstergelerini Tablo 4 ve Tablo 5’e uygun olarak hesaplar:
a) İlgili bölgede meydana gelen uzun kesintiler
için kesinti sınıflandırmasına göre ortalama kesinti süresi (OKSÜRE)
göstergelerini,
b) İlgili bölgede meydana gelen uzun kesintiler
için kesinti sınıflandırmasına göre ortalama kesinti sıklığı (OKSIK)
göstergelerini,
c) İlgili bölgede meydana gelen kısa kesintiler
için ortalama kesinti sıklığı göstergesini (OKSIKkısa),
ç) İlgili bölgede meydana gelen uzun kesintiler
için kesinti sınıflandırması ve tüketici grubuna göre ortalama dağıtılmayan
enerji (ODE) göstergelerini.
(2) OG fider, hat bölümü,
dağıtım transformatörü ve kullanıcılar için aşağıdaki değerler hesaplanır:
a) Bildirimli ve bildirimsiz uzun kesintiler için
ayrı ayrı olmak üzere toplam kesinti süresini
(TKSÜRE),
b) Bildirimli kesintiler ile bildirimsiz uzun ve
kısa kesintiler için ayrı ayrı olmak üzere toplam
kesinti sayısını (TKSAYI).
Tedarik
sürekliliği kalitesi göstergelerinin hesaplanması
MADDE 17
– (1) Ortalama kesinti süresi
göstergesi (OKSÜRE/SAIDI), aşağıdaki formüle göre hesaplanır:

Bu formülde geçen;
n: Belirli bir zaman diliminde meydana gelen tüm
uzun kesintilerin sayısını,
ti: i inci kesintinin süresini,
Ui: i inci kesintiden etkilenen kullanıcı sayısını,
Utop: Her bir takvim yılı başında dağıtım şirketi
tarafından hizmet verilen toplam kullanıcı sayısını
ifade eder.
(2) Kademeli olarak enerjilendirme
halinde, her bir kademedeki kesinti süresi ve bu kademedeki kesintiden etkilenen
kullanıcılar OKSÜRE hesabına dahil edilir.
(3) Ortalama kesinti sıklığı göstergesi
(OKSIK/SAIFI), aşağıdaki formüle göre hesaplanır:

Bu formülde geçen;
n: Belirli bir zaman diliminde meydana gelen tüm
uzun kesintilerin sayısını,
Ui: i inci kesintiden etkilenen kullanıcı sayısını,
Utop: Her bir takvim yılı başında bir dağıtım şirketi
tarafından hizmet verilen toplam kullanıcı sayısını
ifade eder.
(4) Kademeli olarak enerjilendirme
halinde; kesinti kademelerinin tümü bir kesinti olarak OKSIK hesabına dahil edilir.
(5) Kısa kesintiler için ortalama kesinti sıklığı
göstergesi (OKSIKkısa, MAIFI), aşağıdaki formüle göre hesaplanır:

Bu formülde geçen;
n: Belirli bir zaman diliminde meydana gelen tüm
kısa kesintilerin sayısını,
Ui: i inci kesintiden etkilenen kullanıcı sayısını,
Utop: Her bir takvim yılı başında bir dağıtım şirketi
tarafından hizmet verilen toplam kullanıcı sayısını
ifade eder.
(6) Ortalama dağıtılmayan enerji göstergesi
(ODE/AENS) aşağıdaki formüllere göre hesaplanır:

Bu formüllerde geçen;
n: Belirli bir zaman diliminde meydana gelen tüm
uzun kesintilerin sayısını,
m: i inci kesintideki saatlik aralık sayısını,
tik: i inci kesintideki her bir saatlik aralık
sayısındaki süreyi (saat),
Lik: i inci kesintideki her bir saatlik dilimdeki
etkilenen kullanıcıların saatlik tüketimini,
Utop: Her bir takvim yılı başında dağıtım şirketi
tarafından hizmet verilen toplam kullanıcı sayısını,
ifade eder.
(7) Toplam kesinti süresi (TKSÜRE), aşağıdaki
formüle göre hesaplanır:

Bu formülde geçen;
n: Bir takvim yılında meydana gelen ve kullanıcının
etkilendiği uzun kesintilerin sayısını,
ti, i inci kesintiden etkilenme süresini
ifade eder.
(8) Toplam kesinti sayısı (TKSAYI); bir takvim
yılında meydana gelen ve kullanıcının etkilendiği uzun ve kısa kesintilerin
toplam sayısı olarak hesaplanır.
(9) Kullanıcılara ait TKSÜRE ve TKSAYI, bildirimli
ve bildirimsiz kesintiler için ayrı ayrı hesaplanır.
Gerektiği durumlarda TKSÜRE ve TKSAYI değerleri dağıtım transformatörü, fider, hat bölümü gibi şebeke unsurları için ayrıca
hesaplanır.
(10) Hesaplanan TKSÜRE ile TKSAYI değerlerine
ilişkin olarak bildirimli kesintiler için Tablo 9-A’da
belirlenen sınır değerler aşıldığında, aşan kısım bildirimsiz kesinti süre
ve sayılarına eklenir ve tedarik sürekliliği tazminatına esas süre ve
sayılarının belirlenmesinde kullanılır.
(11) Dağıtım transformatörlerinin TKSÜRE ve TKSAYI
hesaplamasına, AG seviyesinde meydana gelen ancak dağıtım transformatörüne
bağlı bütün kullanıcıların etkilendiği kesintiler dahil
edilir.
Tedarik
sürekliliği tazminatlarının hesaplanması ve ödenmesi
MADDE 18
– (1) Bildirimsiz kesintiler için
Tablo 9-A’da yer alan eşik süre ve eşik sayı değerleri
aşıldığında, dağıtım şirketi bu maddede belirlenen esaslar çerçevesinde,
kullanıcının başvurusuna gerek duymaksızın kullanıcıya tazminat öder.
(2) Kullanıcılara TKSÜRE gerçekleşmelerine göre
ödenecek tazminat miktarı aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
ÖTMSÜRE=SBSÜRE
+(TKSÜRE-ESÜRE) x K x DB x OT
Bu formülde geçen;
ÖTMSÜRE: Kesinti süresi sebebiyle
kullanıcıya ödenecek tazminat miktarını (TL),
SBSÜRE: 40 TL tutarındaki sabit bedeli,
ESÜRE: Tablo 9-A’da
belirlenen eşik süreyi,
DB: Kullanıcının tabi olduğu tarife grubu için,
ödemenin başlatıldığı aydan önceki ayda geçerli olan dağıtım bedelini,
OT: Tüketicilerde, ilgili
kullanıcının tazminata esas takvim yılı için (aboneliğin 1 yıldan kısa
olması durumunda abonelik süresi için) hesaplanan kWh/saat
olarak saatlik ortalama talebini, üreticilerde ise ilgili kullanıcının tazminata
esas takvim yılı için (aboneliğin 1 yıldan kısa olması durumunda abonelik
süresi için) hesaplanan kWh/saat olarak şebekeye
verdiği saatlik ortalama enerji miktarını
ifade eder.
(3) Kullanıcılara TKSAYI gerçekleşmelerine göre
ödenecek tazminat miktarı aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
ÖTMSAYI= SBSAYI +
(TKSAYI-ESAYI)x(TKSÜRE/TKSAYI) x K x DB x OT
Bu formülde geçen;
ÖTMSAYI: Kesinti sayısı sebebiyle
kullanıcıya ödenecek tazminat miktarını (TL),
SBSAYI: 20 TL tutarındaki sabit bedeli,
ESAYI: Tablo 9-A’da
belirlenen eşik kesinti sayısını,
K: Değeri 2’ye eşit olan katsayıyı,
DB: Kullanıcının tabi olduğu tarife grubu için,
ödemenin başlatıldığı aydan önceki ayda geçerli olan Dağıtım Bedelini,
OT: Tüketicilerde, ilgili
kullanıcının tazminata esas takvim yılı için (aboneliğin 1 yıldan kısa
olması durumunda abonelik süresi için) hesaplanan kWh/saat
olarak saatlik ortalama talebini, üreticilerde ise ilgili kullanıcının tazminata
esas takvim yılı için (aboneliğin 1 yıldan kısa olması durumunda abonelik
süresi için) hesaplanan kWh/saat olarak şebekeye
verdiği saatlik ortalama enerji miktarını
ifade eder.
(4) Takvim yılı içerisinde bir kullanıcı için hem
süre hem de sayı açısından tazminat oluşması durumunda, dağıtım şirketi
kullanıcıya miktarı yüksek olan tazminatı öder.
(5) Yıllık kesinti tazminatının belirlenmesinde;
mücbir sebeple oluşan kesintiler ile güvenlik sebebiyle yapılan kesintiler
dikkate alınmaz. Sebebi dışsal olarak belirtilen kesintiler ise TKSÜRE
hesabına dahil edilir, TKSAYI hesabına dahil
edilmez.
(6) Kullanıcılara ödenecek toplam yıllık kesinti
tazminat miktarının üst limiti ilgili yılın sistem işletim gelir tavanı
tutarının % 1 (yüzde bir)’idir. Hesaplanan
tutarın bu limiti geçmesi halinde, her bir kullanıcıya ödenecek tazminatlar
oransal olarak azaltılarak bu limite eşitlenir.
(7) Bu madde kapsamındaki yıllık
kesinti tazminatına ilave olarak kentsel dağıtım bölgesinde 10 saat, kentaltı dağıtım bölgesinde 11 saat ve kırsal dağıtım
bölgesinde 12 saati aşan ve sebebi şebeke işletmecisi veya dışsal olan
kesintiler için kullanıcının başvurusuna gerek duymaksızın kesintiden
etkilenen her bir kullanıcıya dağıtım şirketi tarafından uzun süreli
kesinti tazminatı ödenir.
(8) Kesinti başına uzun süreli kesinti tazminatı;
anlaşma gücü 160 kVA altı olan mesken abonelerine
80 TL diğer abonelere ise 160 TL, anlaşma gücü 160 kVA
ile 630 kVA (dahil)
arasında olan kullanıcılara 480 TL, anlaşma gücü 630 kVA
üzeri olan kullanıcılara 960 TL olarak ödenir.
(9) Dağıtım şirketleri tarafından ödenecek uzun
süreli kesinti tazminatlarının aylık toplamının üst limiti ilgili yılın
sistem işletim gelir tavanı tutarının % 0,4 (yüzde sıfır virgül dört)’üdür. Aylık hesaplanan tutarın bu limiti geçmesi halinde,
her bir kullanıcıya ödenecek tazminatlar, oransal olarak azaltılarak bu
limite eşitlenir. Bir takvim yılında dağıtım şirketi tarafından ödenecek
uzun süreli kesinti tazminatlarının toplamının üst limiti ilgili yılın
sistem işletim gelir tavanının % 1,2 (yüzde bir virgül iki)’sidir.
(10) Bu madde kapsamındaki yıllık
kesinti tazminatlarına ilişkin olarak; tazminat ödemesi yapılacak her bir
kullanıcının TKSÜRE ve TKSAYI değerlerine esas kesintilerin içerisinde,
iletim kaynaklı kesintilerin süreleri ve/veya sayılarının toplamının Tablo
9-B’de yer verilen eşik süre ve sayı değerlerini
aşması durumunda, dağıtım şirketi kullanıcıya ödenecek tazminatı,
sorumluluğu oranında iletim sistemi şebeke işletmecisine rücu edebilir. Rücu
edilecek bedele esas sorumluluğun belirlenmesinde, iletim kaynaklı
kesintilerin süreleri ve/veya sayılarının toplamının Tablo 9-B’de belirtilen eşik süre ve sayıların aşan kısmının,
tazminata konu süre ve sayı değerine oranı esas alınır.
(11) Bu madde kapsamındaki uzun süreli kesinti
tazminatlarına ilişkin olarak; iletim kaynaklı kesintiler nedeniyle
kullanıcılara ödenecek tazminat, dağıtım şirketi tarafından iletim sistemi
şebeke işletmecisine rücu edilebilir. Bu kapsamda
iletim sisteminden kaynaklanan kesintinin bitiş zamanından sonraki 2 (iki)
saatlik yeniden enerjilendirme süresi, uzun
süreli kesinti tazminatı hesabında dikkate alınmaz.
(12) Kesinti sebebi dışsal olarak sınıflandırılmış
kesintilerde, 1 (bir) saatlik arıza müdahale süresi yıllık ve uzun süreli
kesinti tazminatı hesaplamalarında dikkate alınmaz. Bu kesintilerin Tablo 1
kayıtlarındaki kesinti başlangıç ve bitiş zamanlarında değişiklik yapılmaz.
(13) Yıllık kesinti tazminatı ödemelerinde
tazminata esas yıl içerisinde, uzun süreli kesinti tazminatı ödemelerinde
ise tazminata esas ay içerisinde tüketimi olmayan kullanıcılara ödeme
yapılmaz.
(14) Tedarik sürekliliğine ilişkin kullanıcı bazlı yıllık kesinti tazminatı raporları ile kesinti ve
kullanıcı bazlı uzun süreli kesinti tazminatı raporlarında on üçüncü fıkra
kapsamındaki tüketimi olmayan kullanıcılar ile kaçak tespiti yapılan
kullanıcılara da yer verilir.
Tedarik
sürekliliği verilerini sunma ve raporlama yükümlülüğü
MADDE 19
– (1) Dağıtım şirketi, bölgesinde
meydana gelen kesintileri bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo 1 ve Tablo
3 formatında kaydeder ve aylık olarak ait olduğu ayı takip eden ayın sonuna
kadar Kuruma bildirir.
(2) Dağıtım şirketi; tedarik
sürekliliği kalite göstergelerini, aylık olarak ait olduğu ayı takip eden
ayın sonuna kadar, yıllık olarak takip eden yılın 31 Mart tarihine kadar
hem görev alanına giren iller hem de dağıtım bölgesi bazında, Tablo 4 ve
Tablo 5 formatında tablo açıklamalarına uygun şekilde eksiksiz düzenleyerek
Kuruma bildirir.
(3) Dağıtım şirketi tedarik sürekliliği kalite
göstergelerinin hesaplanmasında kullanılan Tablo 1 ve Tablo 3’teki bilgiler
ile bu bilgilerin kaynak verilerinin kaydedilmesinde kullanılan yöntem ya
da yöntemleri Kuruma bildirir.
(4) Dağıtım şirketi tedarik sürekliliği verileri
ile bu verilerin oluşturulmasına ilişkin aşağıda yer verilen ham verilere
ve raporlara Kurum tarafından erişilebilmesini, kaydedilebilmesini ve
sorgulamaların yapılabilmesini, Elektrik Piyasasında Dağıtım Lisansı
Sahiplerinin Bilişim Sistemlerine Kurumun Uzaktan Erişiminin Sağlanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar’da belirtilen
niteliklerde sağlamakla yükümlüdür.
a) Tablo 1 ve Tablo 3’ü dağıtım bölgesi, il, ilçe,
ay ve yıl filtreleme özelliklerini içerecek şekilde raporlamak,
b) Tablo 4 ve Tablo 5’i dağıtım bölgesi, il, ilçe,
ay ve yıl filtreleme özelliklerini içerecek şekilde raporlamak,
c) Kesintilere ilişkin detay bilgilerin TSKS’de sorgulanabilmesi ve kesintiye ilişkin
bilgilerin oluşmasını sağlayan ham verinin TSKS’ye
entegre diğer sistemler (ÇM, TSUİS, OSOS, AYS,
KYS/OMS, CBS/ŞBM, MBS vb.) üzerinde sorgulamasının yapılabilmesi,
ç) Dağıtım sistemi varlıklarının ve kullanıcı
sayılarını içeren Tablo 2’yi yıl bazlı raporlamak,
d) Tedarik sürekliliğine ilişkin kullanıcı bazlı yıllık kesinti tazminatı raporlarının
oluşturulması,
e) Tedarik sürekliliğine ilişkin kesinti ve
kullanıcı bazlı uzun süreli kesinti tazminatı
raporlarının oluşturulması,
f) Her bir kullanıcı için TKSÜRE, TKSAYI raporları
ile etkilenilen kesintiler listesinin oluşturulması,
g) Ortalama dağıtılmayan enerji göstergesinin
hesaplanmasına esas, yıl, ay, gün, tüketici grubu ve bağlantı seviyesine
göre saatlik çarpan değerler tablosu,
ğ) Bu Yönetmeliğin ilgili maddelerinde belirlenmiş
esaslarda hazırlanmış, yıllık genel kalite, bakım ve yatırım raporlarının
sunulması,
h) Yıllık ve uzun süreli kesinti tazminatlarının,
yıl bazında ödenme raporu.
Tedarik
sürekliliği kalitesi verilerinin açıklanması ve kullanıcıların
bilgilendirilmesi
MADDE 20
– (1) Dağıtım şirketi, Tablo 1 ve
Tablo 3’ü ait olduğu yılı takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar dağıtım
şirketinin internet sitesinin ana sayfasında Kurum tarafından belirlenecek
yöntem dâhilinde yayımlar. Yayımlanan Tablo 1’de yer alan kesintilerin, il
ve ilçe bazında listelenmesi sağlanır.
(2) Dağıtım şirketi; tutulan kayıtlardan hesaplanan
tedarik sürekliliği kalite göstergelerini dağıtım bölgesi, il ve ilçe
bazında aylık olarak, ait olduğu yılı takip eden yılın 31 Ocak tarihine
kadar internet sitesinin ana sayfasında Kurum tarafından belirlenecek
yöntem dâhilinde yayımlar.
(3) Dağıtım şirketi; talep eden kullanıcılara,
etkilendikleri kesintilerin Tablo 1 formatındaki listesini ve bu kesintilerden
hesaplanan TKSAYI ve TKSÜRE değerlerini verir.
Dağıtım
faaliyetinin ticari kalitesi
MADDE 21
– (1) Dağıtım faaliyetinin ticari
kalitesi; dağıtım sistemine bağlanmak isteyen veya bağlı olan kullanıcılara,
dağıtım şirketi tarafından verilen hizmetlerin bu Yönetmelikle belirlenen
asgari standartları karşılayabilme kapasitesidir.
Dağıtım
faaliyeti ticari kalite kayıt ve tazminat yükümlülüğü
MADDE 22
– (1) Dağıtım şirketi ticari
kalite açısından yükümlü olduğu asgari performans standartları ve bu
standartların ihlali ile ilgili tazminat esasları ve yapılacak işlemler bu
Yönetmeliğin ekindeki Tablo 6-A’da belirlenmiştir.
(2) Dağıtım şirketi, Tablo 6-A’da
belirtilen dağıtım faaliyeti kapsamındaki işlemlerini, ticari kalite
kodlarına uygun olarak ve işleme esas sistemde sorgulanabilecek tekil kod
ile ticari kalite gerçekleşmelerini Tablo 7-A’ya
kaydeder.
(3) Dağıtım şirketi, kendi internet sitesinin ana
sayfasında, Kurum tarafından belirlenen yöntemle kullanıcıların dağıtım
faaliyetine ilişkin bilgi edinme, şikâyet vb. tüm başvurularını almakla
yükümlüdür.
(4) Dağıtım şirketi; kendi internet sitesinin ana
sayfası üzerinden, şahsen veya posta yoluyla ya da tarafına kurum/kuruluşlarca
gönderilen/iletilen başvurularının tamamını Tablo 7-B’ye
kaydeder.
(5) Dağıtım şirketi verdiği hizmetlere ilişkin tüm
işlemlerde, Tablo 7-A ve 7-B kaydına esas işlem sürelerinin belirlenmesine
ilişkin tarihleri ve/veya zamanları belgeler.
(6) Dağıtım şirketi, Tablo 6’da belirlenen ticari
kalite asgari performans standartlarını ihlal ettiği işlemlere ilişkin
ticari kalite tazminat ödemelerini kullanıcının başvurusuna gerek
duymaksızın defaten gerçekleştirir.
Ticari
kalite verilerini sunma ve raporlama yükümlülüğü
MADDE 23
– (1) Dağıtım şirketi, Tablo 7-A’yı aylık bazda takip eden
ayın sonuna kadar Kuruma bildirir.
(2) Dağıtım şirketi; Tablo 7-A’dan
elde edilen Tablo 8’i ve Tablo 7-B’yi aylık bazda takip eden ayın sonuna kadar, yıllık bazda takip
eden yılın 31 Ocak tarihine kadar tablo açıklamalarına uygun şekilde
eksiksiz düzenleyerek Kuruma bildirir.
(3) Dağıtım şirketi ticari kalite tablo
kayıtlarının oluşturulmasına ilişkin aşağıda yer verilen ham verilere ve
raporlara Kurum tarafından erişilebilmesini, kaydedilebilmesi ve
sorgulamaların yapılabilmesini, Elektrik Piyasasında Dağıtım Lisansı
Sahiplerinin Bilişim Sistemlerine Kurumun Uzaktan Erişiminin Sağlanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar’da belirtilen
niteliklerde sağlamakla yükümlüdür.
a) Tablo 6-B’yi ay ve yıl
filtreleme özelliklerini içerecek şekilde raporlamak,
b) Tablo 7-A’yı ticari
kalite kodu, ay ve yıl filtreleme özelliklerini içerecek şekilde
raporlamak,
c) Tablo 7-B’yi her yıl
için il, ilçe ve ay filtreleme özelliklerini içerecek şekilde raporlamak,
ç) Tablo 8’i ay ve yıl filtreleme özelliklerini
içerecek şekilde raporlamak,
d) Ticari kalite gerçekleşmeleri tablosunun
oluşmasına esas işlemlerin detay bilgilerinin ilgili sistemler (ÇM,
EYS/DYS, OSOS, AYS, KYS/OMS, MBS vb.) üzerinde sorgulamasının
yapılabilmesi.
Dağıtım
faaliyeti ticari kalite verilerinin açıklanması
MADDE 24
– (1) Dağıtım şirketi; Tablo 7-A’da yer alan kişisel verilerin belli alanlarının
yıldızlanması ile gerçek veya tüzel kişinin belirlenemez hale getirildiği
Tablo 7-A’yı ve Tablo 8’i aylık bazda takip eden
yılın 31 Ocak tarihine kadar kendi internet sitesinin ana sayfasında Kurum
tarafından belirlenen yöntem dahilinde yayımlar.
Teknik
kalite
MADDE 25
– (1) Teknik kalite,
kullanıcıların elektrik enerjisi talebinin; gerilimin frekansı, genliği,
dalga şekli ve üç faz simetrisi açısından ulusal ve uluslararası
standartlar ile ilgili mevzuatta belirlenen değişim sınırları içerisinde
kesintisiz karşılanabilme kapasitesidir.
(2) Dağıtım sisteminde teknik
kalitenin belirlenmesine yönelik; ölçüm esasları, teknik kalite
parametreleri ve sınır değerleri, teknik kalite ölçümlerinin yapılması,
ölçüm sonuçlarının Kuruma sunulması ve ölçüm sonuçlarının değerlendirilmesi
ile kullanıcı tarafından talep edilen teknik kalite ölçümlerinin yapılması,
ölçüm sonuçlarına göre dağıtım şirketi tarafından yapılacak işlemler ve
teknik kalitenin korunmasında kullanıcıların yükümlülükleri Kurul
tarafından belirlenen usul ve esaslar ile düzenlenir.
Kullanıcı
hasarının tazmini
MADDE 26
– (1) Kullanıcı, elektrik dağıtım
sisteminden kaynaklanan kalite sorunları nedeniyle teçhizatında oluşan
hasara ilişkin zararın tazmini için zararın ortaya çıktığı tarihten
itibaren 30 (otuz) gün içerisinde dağıtım şirketine talepte bulunur.
(2) Kullanıcı tarafından yapılan teçhizat hasarının
tazminine ilişkin başvurularda, hasarın niteliği, kullanıcı tesisinin
durumu, dağıtım sisteminde meydana gelen kesinti, arıza, gerilim
dalgalanması gibi hususlarda dağıtım şirketi tarafından yapılacak inceleme
ve değerlendirme neticesinde teknik rapor düzenlenir. Kullanıcı teçhizatı
hasarının tazmin edilebilmesi için hazırlanan teknik rapor sonucunda söz
konusu hasarın dağıtım sisteminden kaynaklandığının tespit edilmesi
gereklidir.
(3) Yapılan inceleme ve değerlendirme neticesinde
başvurunun haklı bulunmadığı durumda, dağıtım şirketi başvuruyu müteakip 10
(on) iş günü içerisinde, gerekçe ve inceleme sonuçlarını içeren teknik
rapor ile birlikte kullanıcıya bildirimde bulunur.
(4) Başvurunun haklı bulunduğu durumlarda;
a) Dağıtım şirketi tarafından hasarın onarımının ya
da hasarın onarımı için anlaşmalı servise/servislere yönlendirme
yöntemlerinden birinin tercih edilmesi halinde, başvuru tarihini müteakip 3
(üç) iş günü içerisinde dağıtım şirketi hasarın tazminine ilişkin hususları
kullanıcıya bildirir. Teçhizatın garanti haklarının korunması kaydıyla onarım,
cihazın bulunduğu yerde veya başka bir yerde yapılabilir. Onarım,
kullanıcının başvurusunun haklı bulunmasından itibaren azami 15 (on beş)
gün içerisinde gerçekleştirilir.
b) Dağıtım şirketi tarafından onarım masrafının
ödenmesinin tercih edilmesi halinde ise başvuru tarihini müteakip 10 (on)
iş günü içerisinde, dağıtım şirketi hasarın tazminine ilişkin hususları
kullanıcıya bildirir. Kullanıcı tarafından teçhizatın onarım masrafına
ilişkin faturanın ibraz edilmesinden itibaren dağıtım şirketi tarafından 5
(beş) iş günü içerisinde, kullanıcının tercih ettiği şekilde (banka/PTT vb.
aracılığıyla) fatura tutarı ödenir.
(5) Hasar gören teçhizatın onarımının yapılamaması
durumunda dağıtım şirketi tarafından tespit edilecek/ettirilecek rayiç
bedel veya dağıtım şirketinin uygun görmesi halinde kullanıcının talep
ettiği bedel kullanıcıya ödenir.
(6) Teçhizat hasarına ilişkin dağıtım şirketi ile
kullanıcı arasında uyuşmazlık olması durumunda uyuşmazlık, konusuna göre
tüketici hakem heyetlerinde ve/veya tüketici mahkemelerinde çözüme
kavuşturulur.
Tazminat
ödemeleri
MADDE 27
– (1) Dağıtım şirketi, yıllık
kesinti tazminatına hak kazanan kullanıcılara ait olduğu yılı takip eden
yılın Nisan ayının sonuna kadar, uzun süreli kesinti ve ticari kalite
tazminatına hak kazanan kullanıcılara ait olduğu ayı takip eden ayın sonuna
kadar tazminat ödemesi ile ilgili açıklamaları içeren bildirimde bulunur.
Kullanıcı tarafından ödeme tercihi bildiriminde bulunulmaması halinde,
dağıtım şirketi söz konusu tazminat ödemelerine ilişkin bildirimi takip
eden yılın 31 Mart tarihine kadar tekrarlayabilir.
(2) Dağıtım şirketi, tazminat ödemesine ilişkin
ödeme tercihi bilgisi alınması amacıyla kullanıcılara, kalıcı veri
saklayıcılarından en az birisiyle ve yazılı (okuma bildirimi vb.) olarak
bildirimde bulunur. Ayrıca, dağıtım şirketi kendi internet sitesinin ana
sayfasında tazminat hak edilip edilmediğine dair kullanıcıların sorgulama
yapabilmesini ve ödeme talep edebilmesini sağlar.
(3) Dağıtım şirketi; tazminat ödemelerini
kullanıcının tercih ettiği şekilde (banka/PTT vb. aracılığıyla) kullanıcının
ödeme tercihi bildirimini takip eden 5 (beş) iş günü içerisinde defaten
yapar. Dağıtım şirketi veya hizmet alımı yapılan kişiler tarafından
tazminat ödemesine ilişkin kullanıcılardan herhangi bir ad altında bedel
talep edilemez.
(4) Yapılan bildirimler sonucunda;
a) Yıllık kesinti tazminatına ilişkin tazminat
ödemesinin başlatıldığı yılı takip eden yılın 31 Mart tarihine kadar,
b) Uzun süreli kesinti ve ticari kalite
tazminatlarına ilişkin tazminat ödemesinin ait olduğu yılı takip eden yılın
31 Mart tarihine kadar
kullanıcılar tarafından ödeme tercihine ilişkin dağıtım
şirketine bildirim yapılmaması durumunda, dağıtım şirketi ödeme yapılamayan
tazminat tutarlarını 30 Nisan tarihine kadar Kuruma yıllık olarak bildirir.
(5) Bu madde kapsamında dağıtım şirketi tarafından
ödenemeyen tazminat tutarının 1,2 (bir virgül iki) katı dağıtım şirketinin
sistem işletim gelir tavanından düşülür.
(6) Bu maddenin dördüncü fıkrası kapsamında
yapılamayan ödemelere ilişkin, anılan fıkrada belirtilen sürelerden sonra
kullanıcıların tazminat ödemesine dair dağıtım şirketine başvuruda
bulunması durumunda, dağıtım şirketi tarafından ilgili tazminat ödemesi
yapılır. Bu kapsamda yapılan ödemeler yıllık olarak, 30 Nisan tarihine
kadar Kuruma ayrıca bildirilir. Bu kapsamda yapılan yıllık ödeme tutarının
1,2 (bir virgül iki) katı, bu maddenin beşinci fıkrası kapsamında dağıtım
şirketinin sistem işletim gelir tavanından düşülecek tutardan düşülür.
(7) Bu Yönetmelik, elektrik enerjisinin tedarik
sürekliliği, teknik ve ticari kalitelerine ilişkin dağıtım şirketinin
performansını kapsamakta olup, elektrik enerjisinin kullanılamamasına bağlı
oluşan üretim, mal ve hizmet kayıpları bu Yönetmeliğin kapsamında değildir.
(8) Dağıtım şirketi bu Yönetmelik kapsamındaki
tedarik sürekliliği, teknik ve ticari kalite performansları nedeniyle
oluşan tazminatları zamanında ödemek ve yapılan bildirimlerin ve ödemelerin
doğrulanmasına esas tüm bilgi ve belgeleri saklamak ile yükümlüdür.
(9) Kaçak elektrik enerjisi kullanan kullanıcılar
lehine, kaçak elektrik kullanım dönemi boyunca bu Yönetmelik kapsamında
tazminat oluşmaz.
(10) Mesken abone grubu dışındaki kullanıcıların
anlaşma gücünü iki ay üst üste yüzde yirmiden fazla ihlal ettiğinin dağıtım
şirketi tarafından tespit edilmesi ve gerekli görülmesi halinde,
kullanıcılara güç ihlalinin tekrarlanmaması veya güç arttırma talebinde
bulunulması gerektiği yazılı olarak bildirilir. Bildirim tarihinden
itibaren; 30 (otuz) gün içerisinde güç artırımı talebinde bulunmayan
kullanıcılara bildirimin yapıldığı ay ve ilgili yılda yüzde yirmiden fazla
güç aşımının yapıldığı müteakip ay/aylar için geçerli olmak kaydıyla bu
Yönetmelik kapsamında tedarik sürekliliği kalitesi ile teknik kaliteye
ilişkin tazminat oluşmaz.
(11) Bu Yönetmelik kapsamında dağıtım şirketi
tarafından kullanıcılara ödenecek tazminat miktarları 2021 yılı için
belirlenmiştir. Tazminat miktarları her yıl yayımlanan yeniden değerleme
oranı kullanılarak güncellenir ve müteakip yıldan itibaren yapılacak
ödemelerde güncellenen tazminat miktarları kullanılır.
(12) Bu Yönetmelik kapsamında ödenen tazminatlar ve
bunlara ilişkin giderler yükümlü dağıtım şirketi tarafından ilgili tarife
hesaplamalarına yansıtılamaz.
Yıllık
bakım raporu
MADDE 28 –
(1) Dağıtım şirketi, tedarik
sürekliliğinin iyileştirilmesi ve teknik kalitenin artırılması amacıyla yapılan
bakımlara ilişkin yıllık bakım raporunu her yıl 30 Haziran tarihine kadar
EDVARS üzerinden Kuruma sunar.
(2) Yıllık bakım raporu; önceki yıl gerçekleştirilen
bakım çalışmalarının tedarik sürekliliği ve teknik kalite verilerine
etkisini, raporun sunulduğu yıl gerçekleştirilecek bakım çalışmalarına
ilişkin tedarik sürekliliği ve teknik kalite hedeflerini, bütün
seviyelerdeki bakım çalışmalarını ve bunların sonuçlarını, periyodik
bakımlara ilave kestirimci ve önleyici bakım çalışmalarını ve bunların
sonuçlarını içerir.
Yıllık
yatırım raporu
MADDE 29
– (1) Dağıtım şirketi, proje bazlı hazırlayacağı yıllık yatırım raporunu her yıl 30
Haziran tarihine kadar EDVARS üzerinden Kuruma sunar.
(2) Yıllık yatırım raporu, önceki yıl
gerçekleştirilen yatırımların tedarik sürekliliği ve teknik kaliteye olan
etkisi ile cari yıl gerçekleştirilecek yatırımlarla ilgili tedarik
sürekliliği ve teknik kalite hedeflerini içerir.
(3) Dağıtım şirketi, yatırım planının
oluşturulmasına esas yenileme/iyileştirme/kapasite artırım projelerinin belirlenmesi
ve seçiminde mevcut şebekenin tedarik sürekliliği verileri ile teknik
kalite ölçüm sonuçlarını dikkate alır.
Genel
kalite raporu
MADDE 30
– (1) Dağıtım şirketi yıllık genel
kalite raporunu, takip eden yılın 30 Haziran tarihine kadar EDVARS
üzerinden Kuruma sunar.
(2) Genel kalite raporu; tedarik
sürekliliği, teknik ve ticari kaliteye ilişkin gerçekleşmelere göre
yapılacak analiz ve değerlendirmeler ile bu kapsamdaki analiz ve
değerlendirmelere bağlı olarak dağıtım tesisleri, bilişim sistemleri, iş
süreçleri, çalışanlar vb. hususlarda yapılan ve/veya yapılması planlanan
iyileştirme çalışmaları yanında önceki yıl genel kalite raporunda yapılması
planlanmış çalışmaların son durumunu içerir.
(3) Genel kalite raporu; dağıtım bölgesi ve il bazlı olarak tedarik sürekliliği göstergeleri ve teknik
kalite bileşenlerine ilişkin çalışmaları, performans değerlendirmelerini ve
önceki yıl hedeflerinin gerçekleşmeleri ile gelecek yıllarda yapılması
planlanan bakım ve yatırım çalışmaları ve bunlara ilişkin hedefleri kapsar.
(4) Genel kalite raporunda;
önceki yıl tedarik sürekliliği verilerine göre, birbirleri ile doğrudan
elektriksel bağlantısallığı bulunmayan AG dağıtım panosu ve daha üst şebeke
unsurları içerisinde en yüksek 50 (elli) TKSÜRE değerine sahip şebeke
unsuru ile en yüksek 50 (elli) TKSAYI değerine sahip şebeke unsuruna
ilişkin detaylı tedarik sürekliliği kalite değerlendirmeleri ile iyileştirme
için yapılacak çalışmaları içeren analize yer verilir. Genel kalite raporu, önceki yıl genel kalite
raporunda bu kapsamda yer verilen çalışmaların ilerleme durumunu da içerir.
(5) Genel kalite raporunun içerisinde yıllık
tazminat ödemeleri başlığı altında, önceki yıl dağıtım şirketi performansına
göre oluşan; yıllık kesinti tazminatı, uzun süreli kesinti tazminatı ve
ticari kalite tazminatı bilgileri ile bu tazminatların ödenme durumuna
ilişkin tabloya yer verilir.
(6) Genel kalite raporunun içerisinde elektrik
dağıtım sisteminden kaynaklanan kalite sorunları nedeniyle kullanıcı
teçhizatında oluşan hasara ilişkin Kullanıcı Cihaz Hasarı Tablosuna da
(Tablo 6-B) yer verilir.
Dağıtım
faaliyetleri çağrı merkezi hizmeti
MADDE 31
– (1) Dağıtım şirketinin çağrı
merkezi kurmasına, çağrı merkezi tarafından sunulan hizmetlerin kalitesine
ve bu hizmetlerin performans göstergelerine ilişkin hükümler, Kurul
tarafından belirlenen usul ve esaslar ile düzenlenir.
Dağıtım
şirketinin sistem işletim gelir tavanına dağıtım faaliyeti kalitesinin
etkisi
MADDE 32
– (1) Elektrik enerjisinin
dağıtımına ilişkin, dağıtım şirketinin tedarik sürekliliği, teknik ve
ticari kalite performansları, bu hizmetleri sağlarken sergilediği iş
sağlığı ve güvenliği ile kullanıcı memnuniyeti performansı Kurul
tarafından, kalite faktörü puanı ile dağıtım şirketinin sistem işletim
gelir tavanına yansıtılır.
Dağıtım
faaliyeti kalite faktörü
MADDE 33
– (1) Dağıtım faaliyeti kalite
faktörü puanı, şirketin dağıtım faaliyetine ilişkin performansının sistem
işletim gelir tavanına etkisini belirleyen yüzdesel değerdir.
(2) Dağıtım faaliyeti kalite faktörü puanının
hesaplanmasına ilişkin bileşenler, kalite göstergeleri ve kalite göstergelerinin
etkisi, kalite faktörü bileşenlerinin hesaplanmasına ilişkin dağıtım
şirketinin yükümlülükleri Kurul tarafından belirlenen usul ve esaslar ile
düzenlenir.
Verilerin
doğrulanması, güvenliğinin ve güvenilirliğinin sağlanması
MADDE 34
– (1) Dağıtım şirketi,
faaliyetlerine ilişkin kaydettiği bilgilerin doğrulanması için ihtiyaç
duyulan tüm bilgi ve belgeleri düzenli ve ulaşılabilir bir şekilde muhafaza
eder.
(2) Dağıtım şirketi, bilgi sistemleri ile bu
sistemlerdeki verilerin güvenliğini ve güvenilirliğini sağlamakla yükümlüdür.
(3) Dağıtım şirketi, Kuruma bildirdiği ya da EDVARS
üzerinden Kurum erişimine açtığı tüm bilgi ve belgeler ile bu bilgi ve
belgelerin hazırlanmasına esas teşkil eden bütün verilerin doğruluğundan
sorumludur. Dağıtım şirketi, kayıtlar üzerinde yapılmış olan bütün
işlemlerin izlenebilir olmasını sağlar.
Dağıtım
faaliyetinin kalitesine ilişkin inceleme yapılması
MADDE 35 – (1) Elektrik
dağıtım şirketlerinin bu Yönetmelik kapsamındaki uygulamalarına ilişkin
olarak elektrik enerjisinin tedarik sürekliliği, teknik ve ticari
kalitesinin elektrik dağıtım şirketi tarafından ilgili standartlara uygun
şekilde ölçümlenerek kayıt altına alınması ile kalite göstergelerine
ilişkin performansının belirlenmesine esas tüm veri ve raporları esas
alarak yerinde veya uzaktan, re’sen veya
kullanıcı ihbar ve şikâyetleri üzerine Kurum tarafından gerekli görülmesi
hallerinde incelenebilir.
(2) Dağıtım şirketi, Kurum tarafından
görevlendirilen personele, inceleme için gerekli imkânları ve ihtiyaç duyduğu
tüm bilgileri gecikmeksizin sağlamakla ve bu personellerin görevlerini
yerine getirmesi sırasında işbirliği yapmakla yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Perakende Satış Faaliyetinin Kalitesi
Perakende
satış faaliyeti kalitesi sorumluluğu
MADDE 36
– (1) Görevli tedarik şirketleri,
tüketicilere sundukları perakende satış faaliyetinin kalitesinden sorumludur.
Perakende
satış faaliyeti kalitesinin sınıflandırması
MADDE 37
– (1) Elektrik perakende satış
faaliyetinin kalitesi; Kurum tarafından ticari kalite başlığı altında izlenir.
Perakende
satış faaliyetinin ticari kalitesi
MADDE 38
– (1) Perakende satış faaliyetinin
ticari kalitesi, perakende satış sözleşmesi ile elektrik enerjisi ve/veya
kapasite satın alan tüketicilere, perakende satış faaliyeti kapsamında verilen
hizmetlerin bu Yönetmelikle belirlenen asgari standartları karşılayabilme
kapasitesidir.
Perakende
satış faaliyeti ticari kalite kayıt ve tazminat yükümlülüğü
MADDE 39
– (1) Görevli tedarik şirketi
perakende satış sözleşmesi kapsamında tüketicilere sunduğu hizmetin ticari
kalite göstergeleri açısından yükümlü olduğu asgari performans standartları,
bu standartların ihlali ile ilgili tazminat esasları ve yapılacak işlemler
Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliği esas alınarak hazırlanan
bu Yönetmeliğin ekindeki Tablo 10’da belirlenmiştir.
(2) Görevli tedarik şirketi, Tablo 10’da belirtilen
perakende satış faaliyeti kapsamındaki işlemlerini, ticari kalite kodlarına
uygun olarak ve işleme esas sistemde sorgulanabilecek tekil kod ile ticari
kalite gerçekleşmelerini Tablo 11-A’ya kaydeder.
(3) Görevli tedarik şirketi, kendi internet
sitesinin ana sayfasında, Kurum tarafından belirlenen yöntemle tüketicilerin
perakende satış faaliyetine ilişkin bilgi edinme, şikâyet vb. tüm
başvurularını almakla yükümlüdür.
(4) Görevli tedarik şirketi; kendi internet
sitesinin ana sayfası üzerinden, şahsen veya posta yoluyla ya da tarafına
kurum/kuruluşlarca gönderilen/iletilen başvurularının tamamını Tablo 11-B’ye kaydeder.
(5) Görevli tedarik şirketi verdiği hizmetlere
ilişkin tüm işlemlerde, Tablo 11-A ve Tablo 11-B kaydına esas işlem
sürelerinin belirlenmesine ilişkin tarihleri ve/veya zamanları belgeler.
(6) Görevli tedarik şirketi, Tablo 10’da belirlenen
ticari kalite asgari performans standartlarını ihlal ettiği işlemlere
ilişkin ticari kalite tazminat ödemelerini tüketicinin başvurusuna gerek
duymaksızın defaten gerçekleştirir.
(7) Görevli tedarik şirketi, ticari kalite
tazminatına hak kazanan tüketicilere ait olduğu ayı takip eden ayın sonuna
kadar tazminat ödemesi ile ilgili açıklamaları içeren bildirimde bulunur.
Tüketici tarafından ödeme tercihi bildiriminde bulunulmaması halinde,
görevli tedarik şirketi söz konusu tazminat ödemelerine ilişkin bildirimi,
takip eden yılın 31 Mart tarihine kadar tekrarlayabilir.
(8) Görevli tedarik şirketi, tazminat ödemesine
ilişkin ödeme tercihi bilgisi alınması amacıyla tüketicilere, kalıcı veri
saklayıcılarından en az birisiyle ve yazılı (fatura bildirimi vb.) olarak
bildirimde bulunur. Ayrıca, görevli tedarik şirketi kendi internet
sitesinin ana sayfasında tazminat hak edilip edilmediğine dair
tüketicilerin sorgulama yapabilmesini ve ödeme talep edebilmesini sağlar.
(9) Görevli tedarik şirketi, tazminat ödemelerini
tüketicinin tercih ettiği şekilde (banka/PTT vb. aracılığıyla) tüketicinin
ödeme tercihi bildirimini takip eden 5 (beş) iş günü içerisinde defaten
yapar. Görevli tedarik şirketi veya hizmet alımı yapılan kişiler tarafından
tazminat ödemesine ilişkin tüketicilerden herhangi bir ad altında bedel
talep edilemez.
(10) Yapılan bildirimler sonucunda, ticari kalite
tazminatlarına ilişkin tazminat ödemesinin ait olduğu yılı takip eden yılın
31 Mart tarihine kadar, tüketiciler tarafından ödeme tercihine ilişkin
görevli tedarik şirketine bildirim yapılmaması durumunda, görevli tedarik
şirketi ödeme yapılamayan tazminat tutarlarını 30 Nisan tarihine kadar Kuruma
bildirir. Bu madde kapsamında görevli tedarik şirketi tarafından ödenemeyen
tazminat tutarının 1,2 (bir virgül iki) katı şirketin perakende satış gelir
tavanından düşülür.
(11) Bu maddenin onuncu fıkrası kapsamında
yapılamayan ödemelere ilişkin, anılan fıkrada belirtilen sürelerden sonra
tüketicilerin tazminat ödemesine dair görevli tedarik şirketine başvuruda
bulunması durumunda, görevli tedarik şirketi tarafından ilgili tazminat
ödemesi yapılır. Bu kapsamda yapılan ödemeler yıllık olarak, 30 Nisan tarihine
kadar Kuruma ayrıca bildirilir. Yapılan yıllık ödeme tutarının 1,2 (bir
virgül iki) katı, bu maddenin onuncu fıkrası kapsamında görevli tedarik
şirketinin perakende satış gelir tavanından düşülecek tutardan düşülür.
(12) Bu Yönetmelik kapsamında görevli tedarik
şirketi tarafından tüketicilere ödenecek tazminat miktarları 2021 yılı için
belirlenmiştir. Tazminat miktarları her yıl yayımlanan yeniden değerleme
oranı kullanılarak güncellenir ve müteakip yıldan itibaren yapılacak
ödemelerde güncellenen tazminat miktarları kullanılır.
(13) Bu Yönetmelik kapsamında ödenen tazminatlar ve
bunlara ilişkin giderler yükümlü görevli tedarik şirketi tarafından ilgili
tarife hesaplamalarına yansıtılamaz.
Perakende
satış faaliyetinin ticari kalite verilerinin sunulma ve raporlama
yükümlülüğü
MADDE 40
– (1) Görevli tedarik şirketi,
Tablo 11-A’yı aylık bazda
takip eden ayın sonuna kadar Kuruma bildirir.
(2) Görevli tedarik şirketi; Tablo 11-A’dan elde edilen Tablo 12’yi ve Tablo 11-B’yi aylık bazda takip eden
ayın sonuna kadar, yıllık bazda takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar
tablo açıklamalarına uygun şekilde eksiksiz düzenleyerek Kuruma bildirir.
Perakende
satış faaliyeti ticari kalite verilerinin açıklanması
MADDE 41
– (1) Görevli tedarik şirketi;
Tablo 11-A’da yer alan kişisel verilerin belli
alanlarının yıldızlanarak gerçek veya tüzel kişinin belirlenemez hale
getirildiği Tablo 11-A’yı ve Tablo 12’yi aylık bazda takip eden yılın 31 Ocak tarihine kadar kendi
internet sitesinin ana sayfasında Kurum tarafından belirlenen yöntem
dâhilinde yayımlar.
Perakende
satış faaliyeti çağrı merkezi hizmeti
MADDE 42
– (1) Görevli tedarik şirketinin
çağrı merkezi kurmasına, çağrı merkezi tarafından sunulan hizmetlerin
kalitesine ve bu hizmetlerin performans göstergelerine ilişkin hükümler,
Kurul tarafından belirlenen usul ve esaslar ile düzenlenir.
Görevli
tedarik şirketinin perakende satış gelir tavanına perakende satış faaliyeti
kalitesinin etkisi
MADDE 43
– (1) Elektrik enerjisinin
perakende satış faaliyetine ilişkin, görevli tedarik şirketinin gerçekleştirdiği
iş ve işlemlere ilişkin tüketici memnuniyeti performansı Kurul tarafından,
kalite faktörü puanı ile şirketin perakende satış gelir tavanına yansıtılır.
Görevli
tedarik şirketi perakende satış faaliyeti kalite faktörü
MADDE 44
– (1) Perakende satış faaliyeti
kalite faktörü puanı, görevli tedarik şirketinin perakende satış faaliyetine
ilişkin performansının perakende satış gelir tavanına etkisini belirleyen
yüzdesel değerdir.
(2) Görevli tedarik şirketinin kalite faktörü
puanının hesaplanmasına ilişkin bileşenler, kalite göstergeleri ve kalite
göstergelerinin etkisi, kalite faktörü bileşenlerinin hesaplanmasına
ilişkin görevli tedarik şirketi yükümlülükleri Kurul tarafından belirlenen
usul ve esaslar ile düzenlenir.
Verilerin
doğrulanması, güvenliğinin ve güvenilirliğinin sağlanması
MADDE 45
– (1) Görevli tedarik şirketi,
faaliyetlerine ilişkin kaydettiği bilgilerin doğrulanması için ihtiyaç duyulan
tüm bilgi ve belgeleri düzenli ve ulaşılabilir bir şekilde muhafaza eder.
(2) Görevli tedarik şirketi, bilgi sistemleri ile
bu sistemlerdeki verilerin güvenliğini ve güvenilirliğini sağlamakla
yükümlüdür.
(3) Görevli tedarik şirketi Kuruma sunduğu tüm
bilgi ve belgeler ile bu bilgi ve belgelerin hazırlanmasına esas teşkil eden
bütün verilerin doğruluğundan sorumlu olup kayıtlar üzerinde yapılmış olan
bütün işlemlerin izlenebilir olmasını sağlar.
Kalite
raporu
MADDE 46
– (1) Görevli tedarik şirketi
yıllık kalite raporunu, takip eden yılın 30 Haziran tarihine kadar yazılı
ve elektronik ortamda Kuruma sunar.
(2) Kalite raporu; ticari kaliteye ilişkin
gerçekleşmelere göre yapılacak analiz ve değerlendirmeler ile bu kapsamdaki
analiz ve değerlendirmelere bağlı olarak perakende satış faaliyetine
ilişkin bilişim sistemleri, iş süreçleri, çalışanlar vb. hususlarda yapılan
ve/veya yapılması planlanan iyileştirme çalışmaları yanında önceki yıl
kalite raporunda yapılması planlanmış çalışmaların son durumunu içerir.
(3) Kalite raporunun içerisinde yıllık tazminat
ödemeleri başlığı altında, önceki yıl görevli tedarik şirketi performansına
göre oluşan ticari kalite tazminatı bilgileri ile bu tazminatların ödenme
durumuna ilişkin tabloya yer verilir.
Perakende
satış faaliyetinin kalitesine ilişkin inceleme yapılması
MADDE 47 – (1) Görevli
tedarik şirketlerinin bu Yönetmelik kapsamındaki uygulamalarına ilişkin
olarak perakende satış faaliyetinin ticari kalitesinin görevli tedarik
şirketi tarafından ilgili standartlara uygun şekilde kayıt altına alınması
ile kalite göstergelerine ilişkin performansının belirlenmesine esas tüm
veri ve raporlar, yerinde, uzaktan, re’sen veya
tüketici ihbar ve şikâyetleri üzerine Kurum tarafından gerekli görülmesi
hallerinde incelenebilir.
(2) Görevli tedarik şirketi, Kurum tarafından
görevlendirilen personele, inceleme için gerekli imkânları ve ihtiyaç
duyduğu tüm bilgileri gecikmeksizin sağlamakla ve bu personellerin
görevlerini yerine getirmesi sırasında işbirliği yapmakla yükümlüdür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırma
MADDE 48
– (1) 21/12/2012
tarihli ve 28504 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Dağıtımı ve Perakende
Satışına İlişkin Hizmet Kalitesi Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Birinci fıkra ile yürürlükten kaldırılan
Elektrik Dağıtımı ve Perakende Satışına İlişkin Hizmet Kalitesi Yönetmeliğine
yapılan atıflar bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Yürürlük
MADDE 49
– (1) Bu Yönetmelik 1/1/2021 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 50
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|