Orman Genel Müdürlüğünden:
ORMAN SAYILMAYAN TAPULU TAŞINMAZLAR ÜZERİNDEKİ AĞAÇ
VE AĞAÇÇIKLARDAN FAYDALANILMASI
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı;
31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 1 inci maddesine göre
orman sayılmayan tapulu taşınmazlar üzerindeki ağaç ve ağaççıklardan,
sahiplerinin aynı Kanunun 116 ncı maddesi kapsamında faydalanmasına ilişkin
usul ve esaslar ile uygulamaya yönelik iş ve işlemleri düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Orman Kanununun
116 ncı ve ek 5 inci maddeleri ile
29/6/2006 tarihli ve 5531 sayılı Orman Mühendisliği, Orman Endüstri
Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanunun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin (19) numaralı alt bendine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a) 2 ve 2/B madde alanları: Orman Kanununun
20/6/1973 tarihli ve 1744 sayılı, 23/9/1983 tarihli ve 2896 sayılı,
5/6/1986 tarihli ve 3302 sayılı kanunlarla değişik 2 nci maddesinin birinci
fıkrasının (B) bendine göre Hazine adına orman sınırları dışına çıkarılan
yerleri,
b) Ağaç: Biyolojik olarak en az beş metre ve daha
yukarı boy yapabilen; kökü, gövdesi, tepesi olan, yaşı ve çapı ne olursa
olsun odunsu bitkileri,
c) Ağaççık: Biyolojik olarak boyu beş metreyi
bulmayan, çapı ne olursa olsun uzun ömürlü odunsu bitkileri,
ç) Arazi inceleme raporu: Taşınmazın orman
sınırlarına göre durumu ile fiili sınırları, vasfı, arazideki yüzölçümü,
arazi üzerindeki ağaçların cinsi, yaşı, kapladığı alan, kapalılık durumu ve
mülkiyetle ilgili diğer bilgileri, kesim izni verilip verilmediği hususlarını
içeren ve örneği bu Yönetmeliğin Ek-1’inde bulunan evrakı,
d) Bilirkişi: Kısıtlı olmayan, kırk yaşını bitirmiş
ve mahallin özelliklerini, taşınmazların eski ve yeni sahiplerini,
zilyetlerini, taşınmazların bulunduğu yerlerin mahalli adlarını bilen
kişiler arasından mahalle ve köylerde muhtar tarafından seçilen kişiyi,
e) Bölge müdürlüğü: Orman bölge müdürlüklerini,
f) Bölge müdürlüğü heyeti: İlgili bölge müdür
yardımcısı başkanlığında, kadastro ve mülkiyet şube müdürü, mülkiyet
konularında yetişmiş bir orman mühendisinden oluşan heyeti,
g) Civarındaki tabii orman: Tapulu taşınmazın
bulunduğu orman işletme şefliği ile bitişik orman işletme şeflikleri
amenajman plan ünitelerini kapsayan alanda tabii olarak yetişmiş ağaç ve
ağaççık türlerinden oluşan ormanı,
ğ) Dağınık olma hâli: Ağaç ve ağaççıkların işgal
ettikleri kısımlarda kapalılığın tabii olarak %10’dan az olmasını,
h) DKGH: Dikili kabuklu gövde hacmini,
ı) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüğünü,
i) İşlem dosyası: İşletme şefliği heyetince
oluşturulan, başvuruya ilişkin yapılan işlemlere ait tüm bilgi ve belgelerin
yer aldığı dosyayı,
j) İşletme müdürlüğü: Orman işletme müdürlüklerini,
k) İşletme müdürlüğü heyeti: İşletme müdürlüğünce
kurulan, işletme müdür yardımcısı veya orman mühendisi başkanlığında,
ilgili işletme şefi, kadastro ve mülkiyet şefi, kadastro ve mülkiyet şefi
bulunmaması halinde mücavir işletme şefinden oluşan heyeti,
l) İşletme şefliği: Orman işletme şefliklerini,
m) İşletme şefliği heyeti: İşletme şefi
başkanlığında, orman muhafaza memuru, bilirkişi ve ihtiyaç duyulması
halinde kadastro ve mülkiyet şefinden oluşan heyeti,
n) Kapalılık: Ağaç ve ağaççık tepe çatılarının
bulundukları sahaya göre toprağı siperleme oranını,
o) Küme: Kapalılık derecesi %10’dan fazla, üç
hektardan küçük olan ağaç ve ağaççık topluluklarını,
ö) Meyveli ağaç ve ağaççık: Kültür formunda
bulunan, meyve özelliklerine göre yumuşak çekirdekli, sert çekirdekli,
üzümsü narenciye, sert kabuklu meyveler olarak değişik gruplara ayrılan
ağaç ve ağaççıkları,
p) Mezarlıklar: Köy, kasaba ve şehir halkının
ölülerini defnettiği veya kadimden beri mezarlık olarak kullanılmış veya
kullanılan yerleri,
r) Oda: Orman Mühendisleri Odasını,
s) Oda onaylı işlem dosyası: Ormancılık büro ve
şirketlerince oluşturulan, başvuruya ilişkin yapılan işlemlere ait tüm
bilgi ve belgelerin yer aldığı dosyayı,
ş) ORBİS: Orman Genel Müdürlüğü iş ve işlemlerinin
elektronik ortamda yapıldığı orman bilgi sistemini,
t) Orman idaresi: Orman Genel Müdürlüğü merkez ve
taşra teşkilatını,
u) Orman kadastrosu: 6831 sayılı Orman Kanunu ile
21/6/1987 tarihli ve 3402 sayılı Kadastro Kanununun 4 üncü maddesi
kapsamında yapılan kadastro çalışmalarını,
ü) Orman sayılmayan yer: Kesinleşmiş orman
kadastrosuna göre orman sınırları dışında kalan veya Orman Kanununun 1 inci
maddesinin istisna bentlerinde belirtilen yerleri,
v) Orman sınırları içinde ve bitişiğinde olma
durumu: Tapulu taşınmazın dört taraftan kesintisiz ormana sınır olması
orman sınırları içinde olma durumunu, tapulu taşınmazın en az bir taraftan
ormana sınır olması orman sınırlarına bitişik olma durumunu,
y) Orman tahdidi: Mülga 8/2/1937 tarihli ve 3116
sayılı Orman Kanunu ile 6831 sayılı Orman Kanunu kapsamında, Orman Kanununu
değiştiren 20/6/1973 tarihli ve 1744 sayılı Kanuna kadar yapılarak
kesinleşmiş sınırlandırma çalışmalarını,
z) Ormancılık büro ve şirketi: Orman Mühendisliği,
Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında
Kanun hükümlerine göre kurulmuş uzmanlık alanları ile uzmanlık konularına
uygun faaliyet gösteren Oda’ya kayıtlı, ruhsatlı yetkili büro ve
şirketleri,
aa) Park: Köy, kasaba ve şehirlerde kamu idareleri
veya kamu tüzel kişiliklerince orman kurma amacı dışında rekreasyon veya
çevreye güzellik vermesi amacıyla tefrik veya tesis edilmiş ağaç ve ağaççık
ihtiva eden yerleri,
bb) Sahiplilik: Gerçek ve tüzel kişilerin tapulu
taşınmazlar üzerindeki mülkiyet haklarını,
cc) Serbest meslek mensubu: Orman mühendisi
unvanına sahip olup, Orman Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve
Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında Kanun çerçevesinde ormancılık
bürosunu kurmak üzere, aynı Kanunun 5 inci maddesi uyarınca yetkilendirilen
kişileri,
çç) Sıra: Küme vasfını taşımayan ağaç ve ağaççıkların
bir veya birkaç sıra hâlinde birbiri ardına yer alma şeklini,
dd) Şube müdürlüğü: Bölge müdürlüğünün kadastro ve
mülkiyet şube müdürlüğünü,
ee) Tabii olarak yetişen: İnsan emeği olmadan,
tabii olarak meydana gelen ağaç ve ağaççıkları,
ff) Topluluk: Taşınmaz üzerinde, ağaç ve
ağaççıkların veya her ikisinin beraberce bulunmaları ve %10 veya daha fazla
kapalılık teşkil etmesi hâlini,
gg) Tutanak: Orman Kanununun 116 ncı maddesinin (A)
fıkrasına göre her türlü zati yapacak ve yakacak ihtiyaçları ile pazar
satışları için hiçbir kayıt ve şarta tabi olmadan kesilerek taşınacak
ağaçların Devlet ormanlarında bulunan ağaç türlerinden olması halinde bu
ağaçlar için ve 116 ncı maddenin (B) fıkrasına göre karşılanacak yapacak ve
yakacak ihtiyaçları ile kestane ve kızılağaçlar için İşletme Şefliğince
tanzim edilen kıymetli evrak statüsünde cilt ve sıra numarası verilmiş ve
örneği bu Yönetmeliğin Ek-2’sinde bulunan evrakı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler, Faydalanmanın Temel Esasları,
Sahiplilik
Belgeleri ve Değerlendirilmesi
Genel
hükümler
MADDE 4 –
(1) Orman sayılmayan yerler;
a) Orman tahdit veya kadastrosu yapılmayan yerlerde
Orman Kanununun 1 inci maddesinin istisna bentleri kapsamına giren,
b) Kesinleşmiş orman tahdit veya kadastrosu ve 2/B
uygulamasına göre orman sınırları dışında kalan ve Orman Kanununun 1 inci
maddesinin istisna bentleri kapsamında olan,
c) 26/1/1939 tarihli ve 3573 sayılı Zeytinciliğin
Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanun ile bu Kanunu
değiştiren 14/7/1956 tarihli ve 6777 sayılı Zeytinciliğin Islahı ve
Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkındaki 3573 Sayılı Kanunun Sakız ve
Nevileriyle Harnupluklara da Teşmiline Dair Kanuna göre Devlet
ormanlarından tefrik edilmiş yabani zeytinlik, yabani veya aşılanmış
fıstıklık, sakızlık ve harnupluk sahalardan, o günkü mevzuata göre imar,
ıslah ve temlik şartları yerine getirilmiş ve tapuya bağlanmış yerlerde,
tapu sınırları esas alınmak kaydıyla yüzölçümü üç hektardan küçük olan
zeytin, sakız, fıstık ve harnup dışındaki orman ağaçları ile kaplı olan,
ç) Makiye tefrik edilip, çiftçiyi topraklandırma ve
iskân mevzuatına göre tevzisi yapılan, temlik kararı verilmiş ve tapuya
bağlanmış yerlerde, tapu sınırları esas alınmak kaydıyla yüzölçümü üç
hektardan küçük olan ağaç ve ağaççıklarla kaplı olan,
yerlerdir.
(2) Orman Kanununun 1 inci maddesinin ikinci
fıkrasının (K) numaralı bendi hariç diğer
bentleri kapsamındaki tapulu taşınmazlar üzerinde bulunan, tabii
veya emekle yetiştirilmiş ağaç ve ağaççık topluluklarının olduğu yerler;
tapu sınırları esas alınmak suretiyle değerlendirilir. Ağaç ve ağaççık
topluluklarının bulunduğu yer; üç hektardan küçük olması halinde orman
sayılmayan yer, üç hektar veya daha büyük olması halinde ise mülkiyet
durumu esas alınmak suretiyle orman sayılan yer olarak değerlendirilir. Bu
ormanlar, hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait orman ya da hususi
orman olarak tesis edilerek yapılacak olan amenajman planı kapsamında idare
ve muhafaza edilir.
(3) Tapu sicilinde parselin vasfı veya niteliği;
orman, eylemli orman ve fiilî orman olarak tescil edilmiş olan tüm
taşınmazlar, parsel sınırları ve mülkiyeti esas alınmak suretiyle orman
rejiminde olan yer olarak değerlendirilir. Bu yerler, yapılacak olan
amenajman planı kapsamında idare ve muhafaza edilir.
(4) Tapu sicilinde parselin vasfı veya niteliği;
ham toprak, çalılık, meşelik, ağaçlık, çamlık, koru vb. olarak tescil
edilmiş olan taşınmazlar doğrudan orman rejiminde olan yer olarak
değerlendirilmez. Bu yerler, bu maddenin ikinci fıkrası kapsamında
yapılacak inceleme sonucuna göre değerlendirilir.
(5) Kesinleşmiş orman tahdidi veya kadastrosuna
göre Devlet ormanları olarak sınırlandırılan alan içinde kalan özel
mülkiyete konu taşınmaz mallar için; tapu maliklerine durumu anlatır
bildirim yapılarak tapuda, kısmen/tamamen orman sınırları içerisinde
kalmaktadır belirtmesi koydurulur. Bu yerlerle ilgili olarak orman
idaresince; evvelce yapılmamışsa öncelikli olarak ilgili köy veya mahallede
orman kadastrosu ve 2/B madde uygulaması yapılır. Yapılan uygulamanın
kesinleşmesini müteakip tapu maliklerine
durumu anlatır tebligat yapılarak, tamamen veya kısmen orman
sınırları içinde kalan yerlerin rızaen terk işlemlerinin tebliğ tarihinden
itibaren 30 gün içinde yapılmaması hâlinde tapu iptal davası açılacağı
bildirilir. Süresi içinde rızaen terkin yapılmaması durumunda tapu iptali
ve orman olarak tescili için dava açılır.
(6) Kesim talebine konu olan taşınmaz üzerindeki
ağaçlar, taşınır hale geldikten sonra satılabilir. Kesim talebine konu olan
yerlerde ağaçları satın alanlar ancak malikinin veya vekilinin ağaçları
kesmesinden sonra Orman Genel Müdürlüğüne karşı muhatap olabilirler. Aksi
halde, ağaçlar satın alınmış olsa bile kesim talebi ve sonuçları ile ilgili
olarak çıkacak ihtilaflarda idarenin muhatabı arazi sahibidir.
(7) Devlet ormanları üzerinde yapılan özel
ağaçlandırma sonucunda ağaç ve ağaççıkların kesilmesi ve nakledilmesi ile
ilgili iş ve işlemler bu Yönetmelik kapsamında değerlendirilmez.
(8) Orman
Kanununun 116 ncı maddesine göre idari para cezasına konu edilen
taşınmazlardaki ağaç ve ağaççıklar için
bu Yönetmelik kapsamında işlem yapılır.
Faydalanmanın
temel esasları
MADDE 5 –
(1) Orman Kanununun 116 ncı
maddesinin (A) fıkrasında sayılan;
a) (Ç) Parklardan,
b) (D) Şehir mezarlıklarından,
c) (E) Sahipli arazide bulunan ve civarındaki
ormanlarda tabii olarak yetişmeyen ağaç ve ağaççık nevilerinin bulunduğu
yerlerden,
ç) (H) Tapu ile özel mülkiyette bulunan ve muhitin
hususiyetlerine göre yetişmiş veya yetiştirilecek olan her nevi meyveli
ağaç ve ağaççıklarla örtülü yerlerden
(fıstık çamlıkları ve palamut meşelikleri hariç),
üzerindeki ağaç ve ağaççıklar Devlet ormanlarında
yetişmeyen ağaç ve ağaççık türlerinden ise sahipleri bu ağaç ve ağaççıkları
hiçbir kayıt ve şarta tâbi olmadan kesip taşıyabilirler. Bu yerlerde
kesilecek ağaç ve ağaççıkların Devlet ormanlarında bulunan ağaç ve ağaççık
nevilerinden olması halinde sadece bu ağaç ve ağaççıklar için sahipleri, bu
Yönetmeliğin 8 inci maddesinde belirtilen dilekçe ve ekleri ile birlikte
işletme şefliğine müracaatı üzerine işletme şefliği heyeti veya talep
sahibinin isteği halinde ormancılık büro ve şirketleri tarafından
hazırlanan ve işletme şefliğince kontrol ve tasdik edilen işlem/Oda onaylı
işlem dosyasına dayanarak işletme şefi veya görevlendireceği orman
muhafaza memuru tarafından tutanak
düzenlenerek bir nüshası müracaat sahibine verilmek suretiyle kesip
taşıyabilirler, ayrıca damga ve nakliye tezkeresi aranmaz.
(2) Aynı Kanunun 116 ncı maddesinin (B) fıkrasında
sayılan:
a) (D) Kasaba ve köylerin hudutları içerisinde
bulunan eski (kadim) mezarlıklardaki ağaç ve ağaçlıklarla örtülü yerlerden,
b) (F) Tapu ile özel mülkiyette bulunan ve tarım
arazisi olarak kullanılan, dağınık veya yer yer küme ve sıra halinde ki her
nevi ağaç ve ağaççıklarla örtülü yerlerden,
c) (G) Yüzölçümü üç hektarı aşmayan sahipli arazide
tabii olarak yetişen her nevi ağaç ve ağaççıklarla örtülü yerlerden,
ç) (H) Tapu ile özel mülkiyette bulunan ve muhitin
hususiyetlerine göre yetişmiş veya yetiştirilecek olan fıstık çamlıkları ve
palamut meşeliklerinden,
d) (K) Orman sınırları dışında olup, alan
büyüklüğüne bakılmaksızın sahipli arazilerde, ekim ve dikim yolu ile
yetiştirilen her nevi ağaç ve ağaççıklarla örtülü yerlerden,
taşınmazın bulunduğu belde/köy/mahallede
kullanılmak üzere taşınmaz sahiplerinin talep edeceği miktar kadar her
türlü yapacak ve yakacak ihtiyaçları, sahiplerinin bu Yönetmeliğin 8 inci
maddesinde belirtilen dilekçe ve ekleri ile birlikte işletme şefliğine
müracaatı üzerine işletme şefliği heyeti veya talep sahibinin isteği
halinde ormancılık büro ve şirketleri tarafından hazırlanan ve işletme
şefliğince kontrol ve tasdik edilen işlem/Oda onaylı işlem dosyasına
dayanarak işletme şefi veya görevlendireceği orman muhafaza memuru
tarafından tutanak düzenlenerek bir nüshası müracaat sahibine verilmek
suretiyle karşılanır, ayrıca damga ve nakliye tezkeresi aranmaz. Adrese
dayalı nüfus kayıt sistemine göre ikamet edilen yer köy/mahalle/belde
sınırları dışında ise en fazla yirmi metreküp DKGH’den elde edilecek her
türlü yapacak ve yakacak ihtiyaçları nakliye işlemine tabidir, ilgili
tutanak nakliyeye müstenit yapılır. Bu yerlerden sahiplerinin pazar
satışları için yapacakları her türlü kesimler, keşif, damga ve nakliye
işlemlerine tabidir. Pazar satışları için bu Yönetmeliğin 8 inci maddesinde
belirtilen şekilde işlem yapılır.
(3) Orman sayılmayan tapulu taşınmazlar üzerinde;
fındıklık, çay bahçesi ve çeşitli ziraat arazileri içerisinde bulunan
civarın özelliklerine göre kendiliğinden veya emekle yetiştirilen dağınık,
sıra, yer yer küme halindeki kızılağaç ve kestane ağaçlarından sahipleri
her türlü zati ihtiyaçları için ikinci fıkrada belirtildiği gibi
düzenlenecek tutanakla faydalanırlar. Pazar satışı talepleri halinde bu
tutanak yapılacak damga ve nakliye tezkeresine dayanak yapılır.
(4) İkinci ve üçüncü fıkralarda belirtilen yapacak
ihtiyaçları her bir tapulu taşınmaz ve malik için beş yılda bir, yakacak
ihtiyaçları ise her yıl karşılanır.
(5) Orman rejimine giren;
a) Orman Kanununun 1 inci maddesinin istisna
bentlerine girmeyen; tabii olarak yetişen ve emekle yetiştirilen ağaç ve
ağaççık topluluklarının bulunduğu yerlerde,
b) Kesinleşmiş orman tahdit veya kadastrosuna göre
veya hükmen; Devlet ormanı, hükmi şahsiyeti haiz amme müesseselerine ait
orman ve hususi orman olan yerlerde,
c) Devletleştirilmiş ormanlarda,
ç) İade edilen ormanlarda,
bu Yönetmelik kapsamında faydalandırma yapılmaz.
Tutanak
dayanağı olan işlem/Oda onaylı işlem dosyasının hazırlanması
MADDE 6 – (1) Orman Kanununun 116 ncı maddesinin (A) ve (B)
fıkralarında ve bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde ifade edilen tutanak
dayanağı olan işlem/Oda onaylı işlem dosyası; Orman Kanununun 116 ncı
maddesinin (A) ve (B) fıkralarına
göre kesilen ağaç ve ağaççıklar, taşınmazın bulunduğu belde/köy/mahalle
sınırları içerisinde kullanılacak ise işletme şefliği heyeti tarafından,
köy/belde/mahalle sınırları dışına taşınması talebi halinde ise işletme
şefliği heyeti veya ormancılık büro ve şirketleri tarafından hazırlanır.
(2) Tutanaklar cilt ve yaprak numaraları belli olan
kıymetli evrak niteliğinde olup, iki nüsha düzenlenecek bir adedi
taşıyıcıya verilecek bir adedi dip koçanda bırakılacaktır. Tutanak
ciltlerinin bastırılması, kayıt altına alınması, muhafazası, teslim ve
tesellümleri ile kontrolleri orman işletme müdürlüğü yetki ve
sorumluluğundadır.
Sahiplilik
belgeleri ve değerlendirilmesi
MADDE 7 – (1) Taşınmazın sahipliliği;
a) Tapulama/kadastro, imar mevzuatı veya hükmen
ilgilileri adına oluşturulan,
b) 2/B alanlarının Devlet tarafından satışı veya
tahsisi sonrası tesis edilen,
tapu kayıtlarıyla mümkündür.
(2) Kesinleşen orman tahdit veya kadastrosuna göre
orman sayılmayan yerlerde; tapulama/kadastro, imar mevzuatı veya hükmen
ilgilileri adına oluşturulan ve tapuda hâlen kişiler adına kayıtlı olan
taşınmazlara ilişkin tapu kayıtları esas alınır, başkaca hiçbir
değerlendirme yapılmaz.
(3) Kayıt ve belgelerin araziye uygulanamaması
hâlinde, ilgiliden yetkili Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik bürosu veya
yetkili Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik bürosu bulunmayan yerlerde
kadastro müdürlüğünce yapılacak aplikasyon üzerine düzenlenecek koordinatlı
aplikasyon krokisi istenir.
(4) Sınır ve mülkiyet anlaşmazlığı olan veya bu
anlaşmazlığın mahkemeye intikal ettiği yerlerde, kesinleşmiş mahkeme
kararına göre işlem yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Müracaat, İnceleme ve Değerlendirme
Müracaat
MADDE 8 –
(1) Bu Yönetmeliğin 5 inci
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarında belirtilen yerlerden pazar
satışları için sahipleri e-Devlet uygulaması üzerinden veya dilekçelerine;
a) Tapu belgesi veya tapu dairesinden alınmış tapu
kayıt örneklerini,
b) Müracaat edenler, taşınmazın hissedarlarından
birisi veya hissedarların dışında üçüncü şahıslar ise diğer hissedarların
veya malikinin; noter onaylı veya köy muhtarı ve ihtiyar heyetinin en az
iki üyesi tarafından onaylanarak mühürlenen yazılı muvafakatini,
c) Malikin yurtdışında olması durumunda elçilik
veya konsolosluk onaylı muvafakat-mutemet belgesini,
ç) Malik ölmüş ise veraset ilamını,
d) Türkiye Cumhuriyeti kimlik numaralı kimlik kartı
örneğini,
e) Ormancılık büro ve şirketleri tarafından tanzim
edilen Oda onaylı işlem dosyasını,
ekleyerek orman işletme müdürlüğüne müracaat eder.
(2) Köy Tüzel kişiliklerine ait taşınmazlarda,
Kaymakamlıkça onaylı muhtar ve ihtiyar heyeti kararı istenir.
(3) Oda onaylı işlem dosyasında; birinci fıkrada
belirtilen belgeler ile dikili ağaç ölçü tutanağı, parselin işlendiği
koordinatlı orman kadastro haritası, arazi inceleme raporu ve bu
Yönetmelikte taşınmaz ve müracaat durumuna göre istenilen bilgi ve belgeler
bulunur. e-Devlet üzerinden ve orman idaresinden usulüne uygun temin
edilebilecek bilgi ve belgeler ayrıca talep edilmez.
(4) Taşınmazın kamulaştırılması halinde
kamulaştırmayı yapan kurumun muvafakatıyla, taşınmazın kamulaştırma
sırasındaki sahibi bu Yönetmelik hükümlerine göre müracaatta bulunabilir.
(5) Ceviz ve aşılı kestane ağaçlarının kesimine her
yıl 15 Kasım-15 Mart tarihleri arasında izin verilir. Ancak, mahkemece
kesimine karar verilmiş, ayakta kurumuş, fırtına ve sel gibi doğal afetler
sonucu yıkılmış olan veya baraj, gölet, sulama kanalı, yol gibi yapıların
yapımı esnasında kesiminde zaruret görülen ceviz ve aşılı kestane
ağaçlarının kesimine her zaman izin verilebilir.
(6) Kadim mezarlıklarda bulunan ağaç ve
ağaççıkların kesim taleplerine; mülki idare amirlerinden, Kültür Varlıkları
ve Müzeler Genel Müdürlüğü ve Tabiat Varlıklarını Koruma Genel
Müdürlüğünden veya bunların taşra birimlerinden mezarlık üzerindeki
ağaçların kesiminde sakınca görülmediğine dair alınacak belgelerin de
eklenmesi gereklidir.
(7) 9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Millî Parklar
Kanunu kapsamındaki alanlarda bulunan orman sayılmayan yerlerden
sahiplerinin bu Yönetmeliğe göre yapacakları taleplerde, Doğa Koruma ve
Millî Parklar Genel Müdürlüğü ile Tabiat Varlıklarını Koruma Genel
Müdürlüğünün veya bunların taşra birimlerinin uygun görüşü alınır.
(8) 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamında kalan orman sayılmayan
yerlerdeki taşınmaz, sit alanları ve korunan kültür varlıklarının bulunduğu
alanlarda olması halinde Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü veya
taşra birimlerinden izin alındığına dair belge eklenir.
(9) İl, ilçe ve belde merkezlerindeki taşınmazlar
üzerinde bulunan ağaç ve ağaççıkların kesiminde DKGH miktarına
bakılmaksızın; taşınmazın gerçek ve tüzel kişilere, belediye ya da diğer
kamu tüzel kişiliklerine ait olması halinde yetkililerinin, işletme şefliği
heyeti veya ormancılık büro ve şirketlerine tanzim ettirecekleri işlem/Oda
onaylı işlem dosyası ile bu Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapılır.
(10) Orman Kanununun 1 inci maddesi istisna
bentleri kapsamında olan Hazine taşınmazlarında bulunan ağaç ve
ağaççıkların kesim taleplerinde; bir kuruma tahsisli olup olmadığına
bakılmaksızın Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Milli Emlak Genel Müdürlüğü
taşra birimlerince ilgili mevzuatında izin verdiği gerçek ve tüzel
kişilerin, işletme şefliği heyeti veya ormancılık büro ve şirketine tanzim
ettirecekleri işlem/Oda onaylı işlem dosyası ile bu Yönetmelik hükümlerine
göre işlemleri yapılır.
(11) 25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanununa
tabi yerlerde bulunan ağaç ve ağaççıkların kesim taleplerinde; il mera
komisyonunun izin verdiği gerçek ve tüzel kişilerin işletme şefliği heyeti
veya ormancılık büro ve şirketine tanzim ettirecekleri işlem/Oda onaylı
işlem dosyası ile bu Yönetmelik hükümlerine göre işlemleri yapılır.
İnceleme
MADDE 9 –
(1) Bu Yönetmeliğin 5 inci
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarında belirtilen pazar satışları için
serbest ormancılık büro ve şirketlerince tanzim edilen Oda onaylı işlem
dosyası işletme müdürlüğü heyetince incelenir, eksik evrak var ise
ormancılık büro ve şirketine bildirilir, belgeler tamamlanıncaya kadar
talep değerlendirmeye alınmaz.
(2) Serbest ormancılık büro ve şirketlerince tanzim
edilen Oda onaylı işlem dosyası, işletme müdürlüğü heyetince Orman
Kanununun 1 inci maddesinin istisna bentleri hükümlerine göre incelenir.
(3) Müracaat dosyasının tam ve usulüne uygun olduğu
tespit edildikten sonra durum ormancılık büro veya şirketine bildirilir.
(4) Arazi incelemesi; serbest ormancılık büro ve
şirket yetkilisi ile bilirkişi tarafından yapılır. Arazi incelemesi,
müracaat belgelerinin tamamlanma tarihinden itibaren en geç on beş gün
içerisinde sonuçlandırılır. Arazi incelemesinin yapılmasını engelleyen
yağmur, kar, afet vb. nedenlerle bu süre uzatılabilir.
Belgelerin
araziye uygulanması, arazi inceleme raporu
MADDE 10 – (1) Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkralarında belirtilen pazar
satışları için müracaat evraklarının incelenmesi, arazi keşfi ve belgelerin
araziye uygulanması ile arazi inceleme raporunun tanzimi serbest ormancılık
büro ve şirketleri tarafından yapılır. İşletme müdürlüğü heyeti tarafından
Oda onaylı işlem dosyası evrakları arazide ve büroda kontrol edilerek
hazırlanan arazi inceleme raporu, işletme müdürlüğü onayına gönderilir.
(2) Arazi inceleme raporunun, işletme müdürlüğünce
uygun görülmesi halinde onaylanarak, Oda onaylı işlem dosyasının bir takımı
işletme şefliğine gönderilir. Uygun görülen veya görülmeyen taleplerin
neticesi, işletme müdürlüğünce gerekçeleri açıklanmak suretiyle on beş gün
içinde talep sahibine bildirilir.
(3) Orman alanlarına bitişik tapulu taşınmazların
orman sınır aplikasyonu işletme müdürlüğü/işletme şefliği heyetince
yapılır.
İtirazlar
ve incelenmesi
MADDE 11
– (1) Ormancılık büro ve
şirketleri tarafından ilk incelemeyi müteakip hazırlanan olumlu Oda onaylı
işlem dosyasının işletme müdürlüğünce uygun görülmemesi veya ormancılık
büro ve şirketleri tarafından olumsuz düzenlenen Oda onaylı işlem
dosyasına, talep sahibince yapılan itirazlar bölge müdürlüğüne bildirilir.
(2) İtirazlar, bölge müdürlüğü heyetince incelenerek
karara bağlanır. Bölge müdürlüğünün onayını müteakip inceleme sonuçları
gerekçeleri ile birlikte işletme müdürlüğüne ve talep sahibine on beş gün
içinde bildirilir.
(3) İşletme müdürlüğünce, bildirilen sonuca göre
işlem yapılır.
Dikili
ağaç damgası, kesim, mamul damgası ve nakliye
MADDE 12
– (1) İşletme Müdürlüğünce
onaylanmış Oda onaylı işlem dosyasının işletme şefliğine geliş tarihinden
sonra en geç on beş gün içerisinde dikili ağaç ölçü tutanağına bağlanan
ağaçların dikili ağaç damgası işletme şefi tarafından yapılır. Oda onaylı
işlem dosyasına konu ağaç ve ağaççıkların damgalanmasında ormancılık büro
ve şirketi yetkilisinin de hazır bulunması ve damga aynalarının bu yetkili
tarafından açılması zorunludur.
(2) Oda onaylı işlem dosyasına konu ağaç ve
ağaççıkların kütüğü dibinde boylarına göre ayrılması, yuvarlak ağaç ölçü
tutanağına bağlanması, sterle ölçülen emval varsa miktar olarak bu tutanağa
yazılması ormancılık büro ve şirketleri sorumluluğundadır. Üretilen
emvaller, yuvarlak ağaç ölçü tutanağına uygunluğu görüldükten sonra işletme
şefi veya görevli memur tarafından mamul damga ile damgalanır. Ayrıca
sterle ölçülen emval varsa miktar olarak bu tutanağa yazılır ve işletme
şefliğinin belirleyeceği süre içinde nakledilir.
(3) Bu Yönetmeliğe göre yapılan işlemlerde, Oda
onaylı işlem dosyasının işletme müdürlüğünce onaylanmasından itibaren altı
ay içinde kesim ve nakliye dahil tüm işlemlerin bitirilmesi esastır. Bu
süre içerisinde işlemleri bitirilemeyen Oda onaylı işlem dosyası iptal
edilir. İptal edilen işlemler için bu Yönetmelik kapsamında yeniden uygulama
yapılır.
(4) Nakliye işlemleri, 4/6/2004 tarihli ve 25482
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Orman Ürünlerine Verilecek Taşıma
Belgelerine Ait Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.
(5) Damga işlemleri, 10/4/2004 tarihli ve 25429
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Orman Genel Müdürlüğü Damga Yönetmeliği
hükümlerine göre yapılır.
Sorumlular
MADDE 13
– (1) Malik veya malikin kanuni
vekili, her türlü anlaşmazlıkta orman idaresine karşı sorumludur.
(2) Faydalanmaya konu taşınmaz ve üzerindeki ağaç
ve ağaççıklarla ilgili ihtilaf olup olmadığı hususunda taşınmaz sahibinden
yazılı beyan ve taahhütname, bilirkişi, muhtar veya muhtarın yokluğunda
ihtiyar heyetinden görevlendirilen azadan ise yazılı beyan alınır. Beyanlar
üzerine yapılan işlemlerden beyan sahipleri sorumludur.
(3) Serbest Meslek Mensupları, Orman Mühendisliği,
Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği Hakkında
Kanunun 10 uncu, 11 inci ve 12 nci
maddelerinde belirtilen yasak ve cezalara tabidirler.
İşlemlerin
kayıt altına alınması
MADDE 14
– (1) Bu Yönetmelik doğrultusunda
yapılan tüm talepler ve uygulama sonuçları işletme müdürlüğünde ve ilgili
işletme şefliğinde kayıt altına alınır. Ormancılık büro ve şirketleri
tarafından tanzim edilen Oda onaylı işlem dosyaları, Oda mevzuatının
belirlediği süre kadar ormancılık büro ve şirketlerinde saklanır.
(2) Bu
Yönetmelik kapsamındaki işlemler ORBİS’te yapılır.
Hizmet
giderleri
MADDE 15
– (1) Orman Kanununun 116 ncı
maddesinin (B) fıkrasında ve bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkralarında belirtilen yerlerde yapılacak pazar satışları için
hizmet gideri; arazi incelemelerine katılacak işletme şefliği heyeti, işletme
müdürlüğü heyeti ve uygunluk kontrolü yapacak olanlara ödenecek her türlü
yol giderleri ve gündelikleri ile zaruri olarak kullanılan resmî hizmet
vasıtalarının işletme giderleri toplamından oluşur. Buna göre hesaplanan
hizmet gideri her yılbaşında Orman Genel Müdürlüğü tarafından orman bölge
müdürlüklerine bildirilir. Hizmet gideri talep sahibince avans olarak orman
idaresine yatırılır. Arazi incelemeleri, uygulamaları ve kontrollerine
katılacak işletme şefliği heyeti, işletme müdürlüğü heyeti ve uygunluk
kontrolü yapacak olanlara ödenecek hizmet bedeli avans olarak alınan hizmet
giderinden karşılanır, artan bedel ilgilisine iade edilir. Hizmet bedeli
ödemeleri 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerine tabi
değildir.
(2) Hizmet gideri yatırılmadan arazi incelemesine
çıkılmaz.
(3) İtiraz incelemelerinden hizmet gideri alınmaz.
(4) Hizmet bedeli ödenmesi ve mahsup işlemleri,
sarf evrakına dayalı olarak işletme müdürlüğünce usulüne göre yapılır.
(5) Her parsel için ayrı dosya açılır, giderler
ayrı ayrı hesaplanarak tahsil edilir.
(6) Avansların tahsili ile hesaplardan yapılacak
her türlü ödeme ve iade işlemleri orman işletme müdürlüğünce genel
hükümlere göre kontrol edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 16
– (1) 3/8/2012 tarihli ve 28373
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Orman Sayılmayan Yerlerdeki Ağaç ve
Ağaççıklardan Faydalanılması Hakkında Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Orman Genel Müdürü yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|