ELEKTRİK PİYASASI KANUNU İLE
BAZI KANUNLARDA
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
KANUN
Kanun No. 7257 Kabul
Tarihi: 25/11/2020
MADDE 1 – 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma
Değer Vergisi Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 41 – 18/4/2001
tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununun ek 1 inci maddesi kapsamındaki
devirler katma değer vergisinden müstesnadır. Bu kapsamda yapılan işlemler
için yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler nedeniyle hesaplanan
vergiden indirilir. İndirim yoluyla giderilemeyen vergiler iade edilmez.
Hazine ve Maliye Bakanlığı istisna uygulamasına ilişkin usul ve esasları
belirlemeye yetkilidir.”
MADDE 2 – 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden
Kanununun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının beşinci cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, fıkranın dokuzuncu cümlesinde yer alan “6183 sayılı
Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcunun ve” ibaresi,
dördüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “ve 6183 sayılı Kanunun
22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmaması” ibaresi ve
beşinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “6183 sayılı Kanunun 22/A
maddesi kapsamında borcunun bulunmaması,” ibaresi madde metninden çıkarılmış,
dördüncü fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan “ve 6183 sayılı Kanunun 22/A
maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmaması hâlinde” ibaresi “ile”
şeklinde değiştirilmiştir.
“Ruhsat bedelinin tamamının
ocak ayının sonuna kadar yatırılmaması halinde yatırılmayan kısmın o yıl
haziran ayının son gününe kadar 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre
hesaplanacak gecikme zammı oranında artırılarak ruhsat bedeli olarak
yatırılması zorunludur, aksi halde ruhsat iptal edilir.”
MADDE 3 – 3213
sayılı Kanunun 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesinde ve
ikinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “, 6183 sayılı Kanunun 22/A
maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcunun bulunmaması şartıyla” ibareleri
madde metninden çıkarılmış, ikinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan
“altı ay” ibaresi “on iki ay” şeklinde, aynı fıkranın ikinci cümlesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve maddeye onikinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Bu yükümlülüğe uymayan ruhsat
sahiplerine 100.000 Türk lirası idari para cezası uygulanır ve ruhsat
süresinin bitiş tarihinden en geç altı ay öncesine kadar da belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyen ruhsat sahiplerinin talepleri reddedilerek
ruhsatları süresi sonunda iptal edilerek ilgili saha ihalelik saha konumuna
getirilerek ihale yolu ile ruhsatlandırılır.”
“Bu madde
ile 13 üncü madde kapsamında maden arama ve işletme ruhsatlarının
verilmesi, birleştirilmesi, sürelerinin uzatılması, devir ve intikalleri
ile çevreyle uyum bedeli iadelerine ilişkin müracaatlarda 6183 sayılı
Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi geçmiş borcun bulunmaması şartı
aranır.”
MADDE 4 – 3213
sayılı Kanunun ek 1 inci maddesinin üçüncü fıkrasına sekizinci cümlesinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu ruhsat sahalarında,
devralanın kurulu işletme kapasitesi veya şerh edilen sözleşmedeki
kapasiteyi aşmayacağı yönünde vereceği taahhüde istinaden, ilgili alan için
tanınan tüm muafiyetler ve bu Kanunun 7 nci
maddesine istinaden alınmış bütün izinler devredilen ruhsatlarda da aynen
korunur.”
MADDE 5 – 3213
sayılı Kanunun ek 15 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“mücavirdeki sahalara” ibaresi “işletme izni alanı dışındaki mücavir
sahalara yirmi metreye kadar” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 6 – 18/4/2001 tarihli ve 4646 sayılı Doğal
Gaz Piyasası Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (8), (10) ve
(32) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve fıkraya aşağıdaki
bentler eklenmiştir.
“8)
Üretim: Doğal gazın 30/5/2013 tarihli ve 6491
sayılı Türk Petrol Kanunu kapsamında Türkiye’de yer altında bulunan yataklarından
yer üstüne çıkarılmasını, temizlenmesini ve arıtılmasını, toplama
hatlarıyla iletim hatlarına ve/veya dağıtım şebekesine kadar taşınmasını,”
“10)
İletim: Üretime mahsus toplama hatları ve dağıtım şebekeleri haricindeki
gaz boru hattı şebekesiyle gerçekleştirilen veya ihracat lisansı kapsamında
yapılan sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) taşıma faaliyeti haricindeki LNG
taşıma vasıtalarıyla gerçekleştirilen doğal gaz naklini,”
“32)
İthalatçı şirket: Yurt dışından LNG, sıkıştırılmış doğal gaz (CNG) veya gaz
formunda doğal gaz ithal edilmesi faaliyetlerini gerçekleştiren tüzel
kişiyi,”
“43)
Organize toptan doğal gaz satış piyasası (OTSP): Doğal gaz sisteminden
yararlanan lisans sahiplerince doğal gazın alım-satımının ve dengeleme
işlemlerinin yapıldığı piyasalar, ileri tarihli fiziksel teslimat
gerektiren doğal gaz piyasaları ve Kurul tarafından belirlenen diğer doğal
gaz piyasası işlemlerinin gerçekleştirildiği, Kurul tarafından düzenlenen
piyasayı,
44) Son kaynak tedariki: Tüketicilere sözleşme süresi içerisinde doğal
gazı tedarik etmekte olan şirketlerin iflası, lisanslarının iptal edilmesi
ve/veya organize toptan doğal gaz satış piyasası çerçevesinde
yükümlülüklerini yerine getirmemesi sonucunda temerrüde düşmesi gibi
nedenlerle doğal gaz tedarik edilemeyen veya serbest tüketici olma hakkına
sahip olduğu halde gaz tedariki sağlanamayan tüketicilere Kurul tarafından
belirlenen yöntem çerçevesinde yetkilendirilen lisans sahiplerince gaz arzı
sağlanmasını,”
MADDE 7 – 4646
sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrasının (b) bendinin dördüncü
paragrafına üçüncü cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümleler, (f)
bendine aşağıdaki paragraf, (g) bendine sekizinci paragrafından sonra
gelmek üzere aşağıdaki paragraf ve aynı bende aşağıdaki alt bentler eklenmiştir.
“Üretilen doğal gazın iletim
şebekesi vasıtasıyla iletilmesinin teknik ve ekonomik olarak uygun
olmadığına Kurulca karar verilmesi ve üretim yapan toptan satış şirketinin
kendi üzerine düşen yükümlülükleri yerine getirmesi kaydıyla, üretim şirketi
tarafından dağıtım şebekesine bağlantı yapılarak üretilen doğal gaz dağıtım
şirketince öncelikle satın alınır. Kurul, gerekli hallerde bu kapsamda
satın alınacak doğal gaz bedelini belirler.”
“LNG
ihracatı yapmak isteyen tüzel kişiler, ihracat lisanslarına derç edilmesi
ve yurt içinde teslim faaliyetinde bulunmamaları kaydıyla, LNG taşıma
faaliyetinde bulunabilirler.”
“Dağıtım
şirketleri boru hatlarının ulaşmadığı bölgelerde LNG veya CNG ile besleme
yöntemiyle doğal gaz dağıtım faaliyetinde bulunabilirler. Dağıtım
şirketleri LNG veya CNG tesis yatırımlarını kendileri yapabilecekleri gibi
bu faaliyetleri hizmet alımı yoluyla da gerçekleştirebilir. Ancak, dağıtım
şirketleri LNG ve CNG’nin doğrudan satışı faaliyetinde
bulunamaz. Acil durum veya mücbir hallerde mevcut iletim ve dağıtım
şebekeleri LNG veya CNG ile beslenebilir. LNG ve CNG faaliyeti
gerçekleştiren lisans sahipleri, acil durum ve mücbir hallerde iletim ve
dağıtım şirketlerinin taleplerini karşılamakla yükümlüdür. Bu konuda usul
ve esaslar Kurulca belirlenir.”
“8) 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu kapsamında
yapı kayıt belgesi alan yapının bulunduğu bölgenin uygulama imar planı
olmaması veya uygulama imar planı olmakla birlikte yolların imar mevzuatına
uygun olarak açılmamış olması halinde; ilgili belediyenin meclis kararı
alarak bu bölgelerde yapılacak şebekelerin yapım tarihinden itibaren 10 yıl
içerisinde deplase edilmesi gerektiğinde yatırımın deplase edilen kısmıyla
ilgili tüm maliyetleri üstleneceğini taahhüt etmesi şartıyla, doğal gaz
dağıtım şirketleri tarafından bu bölgelere şebeke yatırımı yapılabilir.
9) Doğal gaz dağıtım şirketlerinin dağıtım bölgelerine ilave edilecek
yeni genişleme bölgelerinde yerleşim yeri belediyesince doğal gaz dağıtım
şirketine yatırım yapılması talebinde bulunulması halinde; ilgili dağıtım
şirketinden teminat, kontrollük hizmet bedeli, kaplama bedeli, zemin/alan
tahrip bedeli, hafriyat döküm bedeli ve benzeri adlarla herhangi bir bedel
alınmaz ve altyapı kazı alanının üst kaplamaları ilgili belediye tarafından
bedelsiz olarak yapılır.”
MADDE 8 – 4646
sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendine aşağıdaki alt bentler eklenmiştir.
“4) Kurul, bir tüketiciye sözleşme süresi içerisinde doğal gazı tedarik
etmekte olan şirketlerin iflası, lisanslarının iptal edilmesi ve/veya
organize toptan doğal gaz satış piyasası çerçevesinde yükümlülüklerini
yerine getirmemesi sonucunda temerrüde düşmesi gibi nedenlerle doğal gaz
tedarik edilemeyen veya serbest tüketici olma hakkına sahip olduğu halde
gaz tedariki sağlanamayan tüketicilere gaz arzı sağlamak üzere bir veya
birden fazla lisans sahibini son kaynak tedarikçisi olarak
yetkilendirebilir. Son kaynak tedarikçisi ve son
kaynak tedarik bedelinin belirlenmesine ilişkin usul ve esaslar Kurul
tarafından belirlenir.
5)
Piyasada rekabet ortamının oluşturulması amacıyla Kurul belirli bir lisans
sahibinin ya da lisans sahiplerinin Kurul tarafından belirlenen miktar veya
orandaki doğal gazın organize toptan doğal gaz satış piyasasını kullanmak
suretiyle alım satımını yapmalarını teşvik edebilir ve/veya zorunlu hale
getirebilir. Bu konuya ilişkin hususlar yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 9 – 4646
sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Şirket
kurulumu ve devir
EK MADDE 1 – Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ile ilgili kamu
iktisadi teşebbüsleri ve bunların bağlı ortaklıkları tarafından bu maddenin
yürürlük tarihinden önce yurt dışında kurulan şirketlerin Türkiye’deki
şubelerinin bulunduğu yerlerde söz konusu şirketlerin ortaklarınca, işletme
konuları, ticaret unvanları, sermayeleri ve ortaklık payları aynı kalmak
suretiyle, bu madde ve özel hukuk hükümlerine tabi olmak ve ikinci fıkrada
belirtilen işlemleri gerçekleştirmek üzere, Cumhurbaşkanı kararıyla ayrı
birer şirket kurulabilir. Bu şirketler, bu madde ve 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun
bu maddeye aykırı olmayan hükümlerine göre Hazine ve Maliye Bakanlığının
görüşü de alınmak suretiyle hazırlanacak esas sözleşmelerinin tescil ve
ilanıyla faaliyete geçerler.
Kurulan
şirketler faaliyete geçmelerini müteakip en geç altı ay içerisinde yurt
dışındaki şirketlerle yapacakları protokollerle, yurt dışındaki şirketlerin
her türlü; haklarını, alacaklarını, yükümlülüklerini, taşınırlarını ve
taşınmazlarını, gemilerini ve taşıtlarını, ruhsatlarını ve lisanslarını,
fikri ve sınai haklarını, uluslararası kuruluşlar
ve şirketler nezdindeki hisselerini ve
ortaklıklarını, sözleşmelerini ve kredi anlaşmalarını, araçlarını,
gereçlerini ve malzemelerini, yazılımlarını ve donanımlarını, yazılı ve
elektronik ortamdaki kayıtlarını ve diğer dokümanlarını, taraf olduğu
davaları ve icra takiplerini, bu maddenin yürürlük tarihinden önceki
borçlarını ve personelini devralabilirler. Söz konusu devir işlemlerinin
tamamlanmasıyla beraber, yurt dışında kurulan şirketlerin Türkiye’deki
şubeleri talep üzerine tasfiyesiz terkin olunur. Bu devirlere ilişkin bütün
devir, temlik ve intikal işlemleri ile bu işlemlerden doğan kazançlar ve bu
işlemlerle ilgili olarak düzenlenecek her türlü sözleşme, protokol ve
kâğıtlar damga vergisi dâhil her türlü vergi, resim, harç ve benzeri mali
yükümlülüklerden istisnadır. Bu devir işlemlerine ve protokollere ilişkin
olarak ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanı yetkilidir. İlgili mevzuatta yurt dışındaki şirketlere yapılan
atıflar devir işlemlerinin tamamlanmasını müteakip ilgisine göre Türkiye’de
kurulan şirketlere yapılmış sayılır.
Kurulan
şirketler, işletme konusu dâhilinde olmak kaydıyla 11/9/1981
tarihli ve 2522 sayılı Kamu Kuruluşlarının Yurt Dışındaki İhalelere
Katılması Hakkında Kanuna tabi olmaksızın yurt içinde ve yurt dışında
gereken faaliyetleri yürütmeye yetkilidir. Bu şirketler hakkında; 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu,
5/1/1961 tarihli ve 237 sayılı Taşıt Kanunu, 8/9/1983 tarihli ve 2886
sayılı Devlet İhale Kanunu, ceza ve ihalelerden yasaklanma hükümleri hariç
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, 5/1/2002 tarihli ve 4735
sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı
Türk Ticaret Kanununun kuruluşa ve tescile, ayni ve nakdi sermaye konulmasına,
sermaye ve kanuni yedek akçelerle ilgili olarak kendiliğinden sona ermeye
ilişkin hükümleri, 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname,
22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 18/5/1994 tarihli
ve 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararname, 4/7/2001 tarihli ve 631 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname ile kamu kurum ve kuruluşlarına personel
alınmasına dair ilgili mevzuat hükümleri uygulanmaz. Ancak, Türkiye Büyük
Millet Meclisi denetimine ilişkin 2/4/1987 tarihli
ve 3346 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri ile Fonların Türkiye Büyük Millet
Meclisince Denetlenmesinin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 9 uncu maddesi
hükümleri uygulanır. Kurulan şirketlerde 22/5/2003
tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununa tabi personel istihdam edilir.
Kurulan
şirketlerin ortaklık yapısını değiştirmeye, yurt içinde ve yurt dışında
şirket kurmasına veya bir şirkete yüzde elliden fazla hisseyle ortak
olmasına karar vermeye Cumhurbaşkanı yetkilidir.”
MADDE 10 – 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu
İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (m) bendinde yer alan
“ithalat yoluyla yapılacak spot sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) alımları,”
ibaresi “yapılacak her türlü doğal gaz alımları,” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 11 – 4734
sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesinin beşinci fıkrasına “Türkiye
Petrolleri Anonim Ortaklığının” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve Boru
Hatları ile Petrol Taşıma Anonim Şirketinin ve bu şirketlerin bağlı
ortaklıkları ile yurt dışında kurdukları şirketlerin” ibaresi eklenmiş,
fıkrada yer alan “Türkiye karasuları ile uluslararası sular dahilinde” ibaresi madde metninden çıkarılmış ve “üretim
ve taşıma” ibaresi “üretim, taşıma, depolama ve gazlaştırma” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 12 – 10/5/2005
tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji
Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanunun
3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (4) ve (7) numaralı bentleri aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, (8) numaralı bendinde yer alan “biyokütleden
elde edilen gaz (çöp gazı dâhil),” ibaresi ile “enerjisi” ibaresi madde
metninden çıkarılmış, (9) numaralı bendinde yer alan “kentsel atıkların”
ibaresi “belediye atıklarının (çöp gazı dâhil)” şeklinde, “tarımsal hasat
atıkları dâhil olmak üzere tarım ve orman ürünlerinden ve bu ürünler” ibaresi
“gıda ve yem değeri olmayan tarımsal atıkları, endüstriyel odun dışındaki
orman ürünleri” şeklinde değiştirilmiş, (10) numaralı bendinde yer alan
“doğal su, buhar ve gazlar ile kızgın kuru kayalardan elde edilen su, buhar
ve gazları” ibaresi “su, buhar ve gazlar ile kızgın kuru kayaların
enerjisini taşıyan su, buhar ve gazları” şeklinde değiştirilmiş, (14)
numaralı bendine “süreler” ibaresinden sonra gelmek üzere “, miktarlar”
ibaresi eklenmiş, (16) numaralı bendinde yer alan “fiyatların çarpılması
suretiyle,” ibaresi “fiyatların çarpılması suretiyle Türk lirası olarak
veya” şeklinde değiştirilmiş, (6), (11), (13) ve (15) numaralı bentleri
yürürlükten kaldırılmış ve ikinci fıkrasında yer alan “20/2/2001 tarihli ve
4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanunundaki” ibaresi “14/3/2013 tarihli ve
6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunundaki” şeklinde değiştirilmiştir.
“4. EİGM:
Enerji İşleri Genel Müdürlüğünü,”
“7. EPİAŞ:
Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketini,”
MADDE 13 – 5346
sayılı Kanunun 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 6 – Bu Kanunun yürürlüğe girdiği 18/5/2005 tarihinden 31/12/2020 tarihine kadar işletmeye
girmiş veya girecek olan YEK Destekleme Mekanizmasına tabi üretim lisansı
sahipleri için, bu Kanuna ekli I sayılı Cetvelde yer alan fiyatlar, on yıl
süre ile uygulanır. 31/12/2020 tarihinden sonra
işletmeye girecek olan YEK Belgeli üretim tesisleri için bu Kanuna göre
uygulanacak fiyat ve süreler Cetveldeki fiyatları geçmemek üzere
Cumhurbaşkanı tarafından belirlenir.
Lisanssız üretim faaliyeti kapsamındaki tesisler için on yıllık sürenin
bitiminden itibaren lisans süresi boyunca elektrik piyasasında oluşan
saatlik piyasa takas fiyatının yüzde on beşinin YEK Destekleme
Mekanizmasına katkı bedeli olarak ödenmesi koşuluyla lisanslı üretim
faaliyetine geçilmesine ilişkin ve/veya lisanssız üretim faaliyeti kapsamında
üretilen ihtiyaç fazlası elektrik enerjisi için, elektrik piyasasında
oluşan piyasa takas fiyatını geçmemek üzere uygulanacak fiyat ile
uygulamaya ilişkin usul ve esaslar Cumhurbaşkanı tarafından belirlenir.
Bu Kanuna
ekli I sayılı Cetvelde hidroelektrik üretim tesisleri için yer alan
fiyatlardan nehir tipi veya rezervuar alanı on beş kilometrekarenin altında
olan hidroelektrik üretim tesisleri ile dalga, akıntı ve gel-git enerjisine
dayalı elektrik üretim tesisleri faydalanabilir.
30/6/2021 tarihinden sonra işletmeye
girecek olan elektrik üretim tesisleri için Türk lirası olarak uygulanacak
YEK Destekleme Mekanizmasına ve fiyatların güncellenmesine ilişkin usul ve
esaslar Cumhurbaşkanı tarafından belirlenir. İşletmeye giren lisanslı
elektrik üretim tesislerinden YEK Destekleme Mekanizmasına bir sonraki
takvim yılında tabi olmak isteyenler YEK Belgesi almak ve EPDK tarafından
belirlenecek tarihe kadar EPDK’ya başvurmak
zorundadır.
YEK
Destekleme Mekanizmasında öngörülen süreler; tesislerden işletmedekiler
için işletmeye girdiği tarihten, henüz işletmeye girmemiş olanlar için
işletmeye girecekleri tarihten itibaren başlar. YEK Destekleme
Mekanizmasına tabi olanlar, uygulamaya dâhil oldukları yıl içerisinde
uygulamanın dışına çıkamaz.
YEK
Destekleme Mekanizmasına tabi olanların listesi ile bunlara ait tesislerin
işletmeye giriş tarihlerine, yıllık elektrik enerjisi üretim kapasitelerine
ve yıllık üretim programına ilişkin bilgiler, kaynak türlerine göre EPDK
tarafından yıl sonuna kadar yayımlanır.
Tamamı
yenilenebilir olmak üzere birden fazla enerji kaynağından elektrik üretmek
amacı ile kurulan üretim tesislerinde üretilerek sisteme verilen net enerji
miktarının YEK Destekleme Mekanizmasından faydalanmasına ilişkin usul ve
esaslar EPDK tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.
EPİAŞ, her
fatura dönemi için YEK toplam bedelini ilan eder ve her bir tedarikçinin
ödeme yükümlülüğü oranını belirler. Ödeme yükümlülüğü oranının belirlenmesi
sırasında, bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarından
üretilerek YEK Destekleme Mekanizmasına tabi olmaksızın serbest piyasada
satışı yapılan elektrik enerjisi miktarı bu Kanun kapsamındaki
hesaplamalara dâhil edilmez. Tüketicilere elektrik enerjisi sağlayan her
bir tedarikçinin ödemekle yükümlü olduğu tutar belirlenerek ilgili
tedarikçiye fatura edilir ve yapılan tahsilat YEK
Destekleme Mekanizmasına tabi tüzel kişilere payları oranında ödenir. Bu
fıkra kapsamındaki EPİAŞ dâhil uygulamalara ilişkin usul ve esaslar, EPDK
tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
Yenilenebilir
enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üreten tesislerin lisanslarına derç
edilecek yıllık üretim miktarı, bu tesislerin kaynağına göre mevcut kurulu
gücü ile üretebileceği yıllık azami üretim miktarıdır.
Bu Kanun kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik enerjisi üreten ve bu madde
hükmüne tabi olmak istemeyen tüzel kişiler, lisansları kapsamında serbest
piyasada satış yapabilirler.
YEK
Destekleme Mekanizmasına tabi üretim tesislerinin iletim ve/veya dağıtım
sistem güvenliği açısından uymaları gereken yükümlülükler ile bu üretim
tesislerinden dengeleme güç piyasası ve/veya yan hizmetler piyasası
dâhilinde faaliyette bulunacakların belirlenmesi ve bu piyasalarda
faaliyette bulunacak tüzel kişilere ilişkin hak ve yükümlülükler EPDK
tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir.
Yenilenebilir
enerji kaynaklarına dayalı elektrik üretiminin desteklenmesi amacıyla
uygulanan tarifeler ile YEK Destekleme Mekanizması kapsamındaki diğer
gelirlerin değerlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar EPDK tarafından
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 14 – 5346
sayılı Kanunun 6/A maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Lisanssız
elektrik üretim faaliyeti
MADDE 6/A
– Kendi tüketim ihtiyacını
karşılamaya yönelik olarak yenilenebilir enerji kaynaklarından elektrik
enerjisi üreten lisanssız elektrik üretim faaliyetinde bulunan gerçek ve
tüzel kişiler; ihtiyaçlarının üzerinde ürettikleri elektrik enerjisini
dağıtım sistemine vermeleri halinde I sayılı Cetveldeki fiyatlardan on yıl
süre ile faydalanabilir. Bu kapsamda dağıtım sistemine verilen elektrik
enerjisinin görevli tedarik şirketi tarafından satın alınması zorunludur.
İlgili şirketlerin bu madde gereğince satın aldıkları elektrik enerjisi,
ilgili görevli tedarik şirketi tarafından YEK Destekleme Mekanizması
kapsamında üretilmiş ve sisteme verilmiş kabul edilir.”
MADDE 15 – 5346
sayılı Kanunun 6/B maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 6/B
– Lisans sahibi tüzel kişilerin
bu Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı ve 30/6/2021 tarihinden önce işletmeye giren üretim
tesislerinde kullanılan mekanik ve/veya elektro-mekanik aksamın yurt içinde
imal edilmiş olması halinde; bu tesislerde üretilerek iletim veya dağıtım
sistemine verilen elektrik enerjisi için, I sayılı Cetvelde belirtilen
fiyatlara, üretim tesisinin işletmeye giriş tarihinden itibaren beş yıl
süreyle; bu Kanuna ekli II sayılı Cetvelde belirtilen fiyatlar ilave edilir.
30/6/2021 tarihinden sonra işletmeye
girecek yerli aksam kullanan, YEK Belgeli üretim tesisleri ile tüketim tesisinin
ihtiyacını karşılamaya yönelik olarak kurulacak lisanssız üretim tesisleri
için Türk lirası olarak uygulanacak yerli katkı fiyatları, bu fiyatların
güncellenmesi, uygulanacak süre ve uygulamaya ilişkin diğer usul ve esaslar
Cumhurbaşkanı tarafından belirlenerek ilan edilir.
Yerli
aksam kapsamının tanımı, standartları, sertifikasyonu ve denetimi ile
ilgili usul ve esaslar, Bakanlık tarafından çıkarılacak yönetmelikle
düzenlenir.”
MADDE 16 – 5346
sayılı Kanunun 6/C maddesinin dördüncü ve yedinci fıkraları yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 17 – 5346
sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “EİE” ibaresi “EİGM” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 18 – 5346
sayılı Kanunun 8 inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “31/12/2015” ibaresi “31/12/2025” şeklinde, “yatırım ve
işletme dönemlerinin ilk on yılında” ibaresi ise “lisans tarihinden
itibaren on yıl boyunca” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 19 – 5346
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 7 – Bu maddenin yürürlük tarihinden önce yapılan yarışmalar
kapsamında sıfır veya sıfırdan küçük teklif fiyatı ile kapasite tahsis
edilen tüzel kişiler, yerli katkı fiyatlarından faydalanamazlar.”
MADDE 20 – 5346
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 8 – 12/5/2014
ile 30/4/2015 tarihleri arasında yapılan güneş enerjisine dayalı önlisans başvurularına ilişkin yarışmalar kapsamında
kapasite tahsisi gerçekleştirilen üretim tesisleri için yarışma sonucu
teklif edilen katkı payı tutarı, 31/12/2020 tarihinden sonra işletmeye
girilmesi durumunda da ilgili mevzuatı kapsamında ödenir.”
MADDE 21 – 5346
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 9 – 15/2/2011 ile 13/9/2011 tarihleri
arasında yapılan rüzgar enerjisine dayalı lisans başvurularına ilişkin
yarışmalar kapsamında kapasite tahsisi gerçekleştirilen üretim tesisleri
için yarışma sonucu teklif edilen katkı payı, 31/12/2020 tarihinden sonra
işletmeye girilmesi durumunda da ilgili mevzuatı kapsamında uygulanır.”
MADDE 22 – 5346
sayılı Kanuna ekli I sayılı Cetvel aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

MADDE 23 – 5346
sayılı Kanuna ekli II sayılı Cetvelin “Yerli Katkı İlavesi (ABD Doları cent/kWh)” başlığında yer
alan “İlavesi” ibaresi “Fiyatları” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 24 – 3/6/2007 tarihli ve 5686 sayılı
Jeotermal Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanununun 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (3) ve (4) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“3) MAPEG:
Maden ve Petrol İşleri Genel Müdürlüğünü,
4) İdare:
Büyükşehirlerde Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıklarını, büyükşehir
belediyesi bulunmayan illerde ise il özel idarelerini,”
MADDE 25 – 5686
sayılı Kanunun 5 inci maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesinde yer
alan “MİGEM’e” ibaresi “MAPEG’e”
şeklinde, ikinci cümlesinde yer alan “MİGEM” ibaresi “MAPEG” şeklinde,
üçüncü cümlesinde yer alan “MİGEM’e” ibaresi “MAPEG’e” şeklinde, üçüncü fıkrasının ikinci cümlesinde
yer alan “MİGEM’e” ibaresi “MAPEG’e”
şeklinde, 6 ncı maddesinin birinci, üçüncü,
beşinci ve altıncı fıkralarında yer alan “MİGEM’e”
ibareleri “MAPEG’e” şeklinde, 7 nci maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan “MİGEM’e” ibaresi “MAPEG’e”
şeklinde, 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde yer alan “MİGEM’e” ibaresi “MAPEG’e”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 26 – 5686
sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“e) İdare
payı: Akışkanın; doğrudan ve/veya dolaylı olarak seralarda, elektrik
üretimi ve konut ısıtmasında kullanıldığı tesislerde gayrisafi hasılatının %1’i tutarında idare payı ödenir. Akışkanın
doğrudan ve/veya dolaylı olarak kaplıca ve diğer alanlarda kullanıldığı
tesislerde ise kullanılan yıllık toplam ısı enerjisi değeri ve reenjeksiyon durumu dikkate alınarak kullanılan suyun
bir metreküpü 1,5 Türk lirası tutarını geçmeyecek şekilde, hesaplama
yöntemi Bakanlık tarafından yönetmelikle belirlenen idare payı ödenir. Bu
fıkrada belirlenen idare payı üst limiti her yıl ocak ayında yayımlanan
yıllık TÜFE değeri kadar artırılır. İdare payı, akışkanın doğrudan ve/veya
dolaylı olarak seralarda, elektrik üretimi ve konut ısıtmasında
kullanıldığı tesislerde her yıl haziran ayı sonuna kadar; kaplıca ve diğer
alanlarda kullanıldığı tesislerde ise yönetmelikte belirlenen dönemlerde
idareye ödenir. Tahsil edilen tutarın beşte biri, idare tarafından, kaynağın
bulunduğu büyükşehirlerde ilçe belediyesi olmak üzere ilgili belediye veya
köy tüzel kişiliğine on iş günü içinde ödenir. Yatırım İzleme ve
Koordinasyon Başkanlıkları idare payından kalan kısmı genel bütçeye gelir
kaydedilmek üzere İçişleri Bakanlığı merkez muhasebe birimi hesabına
aktarır. Gelir kaydedilen tutarlar karşılığını, Yatırım İzleme ve
Koordinasyon Başkanlıklarına aktarılmak üzere İçişleri Bakanlığı bütçesine
ödenek eklemeye İçişleri Bakanı yetkilidir.”
MADDE 27 – 5686
sayılı Kanunun 11 inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(6)
Ruhsat sahibi tarafından idare payı hesaplamasında kullanılan su miktarının
belirlenmesinde usulsüzlük yapıldığının veya kaçak kullanımın tespit
edilmesi halinde idare tarafından 500.000 Türk lirasını geçmemek üzere
ruhsat sahibine bir önceki yılda kullandığı su miktarının karşılığının iki
katı oranında idarî para cezası tahakkuk ettirilir. İdarî para cezası
miktarı 20.000 Türk lirasından aşağı olamaz. Aynı fiilin ruhsat dönemi
içerisinde üçüncü kez tekrarı halinde teminat irat kaydedilerek ruhsat
iptal edilir.”
MADDE 28 – 5686
sayılı Kanunun 16 ncı maddesinin birinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, maddeye birinci fıkrasından sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş ve diğer fıkra buna göre teselsül ettirilmiştir.
“(1) MTA,
jeotermal ve doğal mineralli su kaynak aramalarını ruhsat harcından ve
teminatından muaf olarak bu Kanun hükümlerine göre ruhsat alarak yapar.
MTA’nın arama ruhsatı aldığı sahalarda kaynak varlığı tespit etmesi halinde,
bu alan MTA tarafından 8/9/1983 tarihli ve 2886
sayılı Devlet İhale Kanununa göre ihale edilir veya bedeli karşılığında
veya gelir paylaşımı esası ile kamu kurum ve kuruluşları ile bunların bağlı
ortaklıklarına Bakan onayı ile devredilebilir. İşlemlerine başlanan sahanın
devir veya ihale süreci tamamlanıncaya kadar ruhsata ilişkin süreler durur.
Devir alan kuruma veya ihale üzerinde kalan istekliye bu alanda idarece
işletme ruhsatı verilir. Sahanın ihale edilerek devredilmesi ya da bedeli
karşılığında veya gelir paylaşımı esası ile devredilmesi durumunda oluşacak
gelirden MTA’nın yaptığı masraflar alındıktan sonra kalan miktar MTA ve
idarece eşit paylaşılır. Bakan onayı ile devredilen sahaların devralan kamu
kurum ve kuruluşları tarafından bağlı ortaklıkları dışında ihalesiz olarak
devri mümkün değildir.”
“(2) MTA
tarafından kaynak varlığı tespit edilerek ihale edilen alanların
satışlarına ilişkin ihale bedelleri taksitlendirilmek sureti ile
ödenebilir. Taksitlendirme, ilk taksiti peşin olmak üzere yıllık ödeme
şeklinde ve en fazla altı taksit olabilir. Taksit miktarı ihale ilanında
belirlenir. İhale bedelinin taksitle ödenmesi halinde taksit süresinin en
az iki katı süreli ve toplam taksit tutarı kadar teminat mektubu alınır.”
MADDE 29 – 5686
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 6 – (1) Turizm amaçlı
faaliyet gösteren kaplıca ve termal otellerden 2020 yılında tahsil edilmesi
gereken idare payı, başvuru şartı aranmaksızın 20/12/2021
tarihine kadar ertelenir. Bu alacaklar ertelenen süre sonunda herhangi bir
zam veya faiz uygulanmadan tahsil edilir, tahsil edilmiş olanlar iade
edilmez.”
MADDE 30 – 12/11/2012 tarihli ve 6360 sayılı On
Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun
ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 3 üncü
maddesinin dokuzuncu fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 31 – 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı
Elektrik Piyasası Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (tt) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“tt) Dağıtım şebekesi: Tüketicilerin iç tesisatını ve
üreticilerin şalt sahasını dağıtım sistemine bağlamak üzere tesis edilen
bağlantı hatları hariç dağıtım tesisini,”
MADDE 32 – 6446
sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasının (a) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve (b) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“a)
Tarifesi düzenlemeye tabi olan tüzel kişiler için; halka açık şirketlerde
yüzde beş, diğerlerinde yüzde on ve üzerindeki sermaye payı değişiklikleri
ile kontrol değişikliği sonucunu doğuracak her türlü işlem”
MADDE 33 – 6446
sayılı Kanunun 8 inci maddesinin ikinci fıkrasına (ç) bendinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve sonraki bentler buna göre teselsül
ettirilmiş, beşinci fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “tesislerinin
sisteme” ibaresi “tesislerinin iletim sistemine” şeklinde değiştirilmiş,
ikinci cümlesine “çerçevesinde” ibaresinden sonra gelmek üzere “iletim
sistem kullanım bedelinden mahsup edilmek suretiyle” ibaresi eklenmiş ve
üçüncü cümlesinde yer alan “on” ibaresi “beş” şeklinde değiştirilmiştir.
“d) İletim
sisteminin normal işletme koşulları içerisinde işletilmesi ile işletme
güvenliği ve bütünlüğü üzerinde risk oluşturan durumlara ilişkin olarak
bağlantı ve sistem kullanım anlaşmalarında düzenlenen sistem kullanım
ihlallerinin takibini yapmak, ihlal durumu tespit edilen tüzel kişilere
sistem kullanım anlaşmasında düzenlenen cezai şartları ve diğer
yaptırımları uygulamak.”
MADDE 34 – 6446
sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin onikinci fıkrası
yürürlükten kaldırılmış ve maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(15) 4628
sayılı Kanunun mülga geçici 14 üncü maddesi kapsamında bağlantı görüşü
oluşturularak tesis edilmiş ve/veya edilecek enerji nakil hatları ile
ilgili olarak, önlisans veya lisans sahibi tüzel
kişiler tarafından Kuruma başvuruda bulunularak, dağıtım sisteminden
bağlantı talep edilmesi halinde, bağlantı talebi meri mevzuat kapsamında
değerlendirilir. Bu kapsamda TEİAŞ ile yapılan bağlantı anlaşması
sonlandırılmak suretiyle dağıtım şirketiyle bağlantı anlaşması düzenlenir.
TEİAŞ ile yapılan bağlantı anlaşması uyarınca tesis edilmiş olan enerji
nakil hatları ile diğer şebeke unsurları, işletme ve bakım hizmetleri
karşılığında, ilgisine göre ilgili dağıtım şirketi veya TEİAŞ tarafından iz
bedelle devralınır.”
MADDE 35 – 6446
sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent
eklenmiş, üçüncü fıkrasında yer alan “Kanunda kaynak türü bazında” ibaresi
“Kanun kapsamında” şeklinde değiştirilmiştir.
“g)
Bağlantı anlaşmasındaki sözleşme gücü ile sınırlı olmak kaydıyla
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı üretim tesisi”
MADDE 36 – 6446
sayılı Kanunun 15 inci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) 11 inci maddenin onuncu fıkrası uyarınca Borsa İstanbul Anonim
Şirketi tarafından işletilecek olan piyasalara ilişkin 6362 sayılı Kanun
hükümleri saklı olmak üzere, dağıtım şirketleri hariç elektrik piyasası
faaliyetleri ile lisanssız faaliyet gösteren kişilerin bu Kanun
kapsamındaki inceleme ve denetimi Kurum tarafından; elektrik dağıtım
şirketlerinin denetimi ise Bakanlık tarafından yapılır. Ancak
Bakanlık, elektrik dağıtım şirketlerinin denetimini, Kurum da dahil olmak üzere bu konuda ihtisas sahibi olan kamu
kurum ve kuruluşlarıyla birlikte yapabileceği gibi bu kurum ve kuruluşlara
kısmen veya tamamen yetki devretmek suretiyle yaptırmaya da yetkilidir.
Bakanlığın ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarından bu konuya ilişkin
olarak yapacağı talepler süresinde karşılanır. Yetki devri yapılması
halinde kendisine yetki devredilen veya birlikte yapılacak kurum veya
kuruluşun denetim işlemleri için yapacağı her türlü masraf Bakanlık bütçesine
konulan ödenekten karşılanır. Bakanlık tarafından düzenlenen veya karara
bağlanan denetim raporları Kuruma bildirilir. Denetim raporu sonucuna göre
gerekli yaptırım ve işlemler Kurul tarafından karara bağlanır.”
MADDE 37 – 6446
sayılı Kanunun 17 nci maddesinin altıncı
fıkrasının (a) bendinin ikinci ve üçüncü cümleleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Bağlantı tarifeleri, şebeke
yatırım maliyetlerini kapsamaz; bağlantı yapılan tüketim tesisinin iç
tesisatının ve üretim tesisinin şalt sahasının dağıtım şebekesine
bağlanması için inşa edilen bağlantı hattı kapsamında katlanılan masraflar
ile sınırlıdır. Bağlantı hattının tüketici veya üretici tarafından tesis
edilmesi hâlinde, bağlantı hattı işletme ve bakım sorumluluğu karşılığı
dağıtım şirketine devredilir, bu tüketicilerden ve üreticilerden bağlantı
bedeli alınmaz.”
MADDE 38 – 6446
sayılı Kanunun 19 uncu maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Taşınmaz
temini işlemleri
MADDE 19 – (1) Elektrik piyasasında üretim
faaliyetlerine ilişkin taşınmaz temini işlemleri ile ilgili olarak;
a) Üretim
faaliyetinde bulunan önlisans veya lisans sahibi
özel hukuk tüzel kişilerinin önlisans veya
lisansa konu faaliyetlerine ilişkin taşınmaz temini taleplerine yönelik
işlemler, 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı
Kamulaştırma Kanunu ve ilgili mevzuat hükümlerine göre Kurum tarafından
yürütülür. Taşınmaz temini talepleri Kurum tarafından değerlendirilir ve
uygun görülmesi halinde Kurul tarafından karar alınır. Bu kapsamda alınan
kararlar, kamu yararı kararı yerine de geçer ve herhangi bir makamın
onayına tabi değildir.
b)
Kamulaştırma ve/veya devir yoluyla elde edilen taşınmazların mülkiyeti
ve/veya üzerindeki sınırlı ayni haklar üretim tesislerinin mülkiyetine
sahip olan ilgili kamu kurum veya kuruluşu adına, bunların bulunmaması
halinde ise Hazine adına tescil edilir. Hazine adına tescil edilen veya
niteliği gereği tapuda terkin edilen taşınmazlar üzerinde Hazine
taşınmazlarının idaresiyle sorumlu ve görevli olan kamu kurumu tarafından,
lisansın geçerlilik süresi ile sınırlı olmak üzere, lisans sahibi özel
hukuk tüzel kişileri lehine bedelsiz irtifak hakkı tesis edilir ve/veya
kullanma izni verilir. Bu işlemlere konu edilemeyecek olanlar için ise
bedel alınmaksızın kiralama yapılır.
c)
Kamulaştırma, devir, irtifak hakkı tesisi, kullanma izni, kiralama gibi
işlemlere ilişkin bedeller ve projeden kaynaklı tazminatlar ile bu
işlemlere ilişkin diğer giderler, önlisans veya
lisans sahibi özel hukuk tüzel kişileri tarafından ödenir. Hazinenin özel
mülkiyetindeki taşınmazlar veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki
yerler üzerinde tesis edilen irtifak hakkı, kira ve kullanma izni
sözleşmelerinde, sözleşmenin geçerliliğinin önlisans
veya lisansın geçerlilik süresi ile sınırlı olacağı hükmü yer alır.
ç) Önlisans sahibinin lisans alamaması ya da önlisans veya lisansın sona ermesi ya da iptali
hâlinde, önlisans veya lisans sahibi tüzel
kişiler tarafından ödenmiş bulunan kamulaştırma bedellerine ilişkin olarak,
kamulaştırılan taşınmazların üzerinde irtifak hakkı tesis edilmek,
kiralamak ve/veya kullanma izni verilmek suretiyle başka bir önlisans veya lisans sahibinin kullanımına bırakılması
durumunda, kamulaştırma bedeli lehine irtifak hakkı tesis edilen, kiralanan
ve/veya kullanma izni verilen önlisans veya
lisans sahibi tarafından kamulaştırma bedelini ödemiş olan tüzel kişiye ödenir.
(2)
Elektrik piyasasında dağıtım faaliyetlerine ilişkin taşınmaz temini
işlemleri ile ilgili olarak;
a) Dağıtım
faaliyetinde bulunan lisans sahibi özel hukuk tüzel kişilerinin lisansa
konu faaliyetlerine ilişkin taşınmaz temini taleplerine yönelik işlemler,
2942 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre TEDAŞ tarafından yürütülür.
Taşınmaz temini talepleri TEDAŞ tarafından değerlendirilir ve uygun
görülmesi halinde TEDAŞ tarafından karar alınır. Bu kapsamda alınan
kararlar, kamu yararı kararı yerine de geçer ve herhangi bir makamın
onayına tabi değildir.
b) Temin
edilen taşınmazların mülkiyeti ve/veya üzerindeki sınırlı ayni haklar TEDAŞ
adına tescil edilir. Bu taşınmaz ve hakların kullanımı, lisans süresi ve
dağıtım faaliyeti ile sınırlı olmak üzere, ilgili lisans sahibi özel hukuk
tüzel kişisine aittir.
c) Özel hukuk tüzel kişileri tarafından faaliyette bulunma hakkı
edinilen dağıtım bölgelerinde özelleştirme tarihi itibarıyla mevcut olan
dağıtım tesislerinin bulunduğu ve bu tarih itibarıyla kamulaştırma
kararları alınmamış veya kamulaştırma kararı alınmakla birlikte
kamulaştırma işlemleri tamamlanmamış taşınmazların kamulaştırması TEDAŞ
tarafından yapılır, tapuda TEDAŞ adına tescil edilir, kamulaştırma
bedelleri ile bu işlemlere ilişkin diğer giderler TEDAŞ tarafından ödenir.
ç) Özel
hukuk tüzel kişileri tarafından faaliyette bulunma hakkı edinilen dağıtım
bölgelerinde özelleştirme tarihi sonrasında yapılan yeni dağıtım
tesisleriyle ilgili taşınmaz temini işlemlerinin gerektirdiği bedeller ile
bu işlemlere ilişkin diğer giderler, ilgili lisans sahibi tüzel kişi
tarafından ödenir ve tarifeler yoluyla geri alınır.
d)
Süresinin bitmesi nedeniyle dağıtım lisansının sona ermesi halinde,
tarifeler yoluyla geri alınamayan taşınmaz teminine ilişkin bedeller, TEDAŞ
tarafından ilgili özel hukuk tüzel kişisine iade edilir.
(3) 2942
sayılı Kanunun 23 üncü maddesi uyarınca kamulaştırılan taşınmazın sahibi
veya mirasçıları tarafından geri alınması durumunda, taşınmaz sahibi veya
mirasçıları tarafından geri ödenecek bedel, kamulaştırma bedelini ödemiş
olan tüzel kişiye ödenir.
(4) Kamu tüzel kişiliğini haiz olan ve elektrik piyasasında üretim,
iletim veya dağıtım faaliyetinde bulunan önlisans
veya lisans sahibi kamu tüzel kişilerinin önlisansa
veya lisansa konu faaliyetleri ile ilgili taşınmaz temini işlemleri, 2942
sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre, bu tüzel kişiler
tarafından yürütülür ve elde edilen taşınmazların mülkiyeti veya üzerindeki
sınırlı ayni haklar bu kamu tüzel kişileri adına tescil edilir. Bu fıkra
kapsamında, Hazinenin özel mülkiyetindeki veya Devletin hüküm ve tasarrufu
altındaki yerler için önlisans veya lisans sahibi
kamu tüzel kişileri lehine, lisans süresince bedelsiz irtifak hakkı tesis
edilir, kiralama yapılır veya kullanma izni verilir.
(5) Bu
maddede belirtilen hususlara ilişkin usul ve esaslar, Kurum tarafından
çıkarılacak yönetmelik ile düzenlenir.”
MADDE 39 – 6446 sayılı
Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE
3 – (1) 8 inci maddenin ikinci
fıkrasının (d) bendinin uygulamasından kaynaklanan uyuşmazlıklar idari
yargıda görülür.”
MADDE 40 – 6446
sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE
4 – (1) Aşağıda belirtilen iş ve
işlemleri yapmak üzere görevlendirilen personel hakkında, 3213 sayılı
Kanunda belirlenen ve madencilik faaliyetlerinin incelenmesi ve
denetlenmesi için görevlendirilen personele uygulanan harcıraha ilişkin
hükümler uygulanır.
a) Bu
Kanun kapsamında elektrik dağıtım şirketlerinin faaliyetlerinin
denetlenmesi, incelenmesi ve kontrolü için görevlendirilenler
b)
Bakanlık personelinden, elektrik üretim tesislerinde kullanılan yerli
aksamın imalat ve tesis denetimi ile görevlendirilenler de dâhil olmak
üzere, 5346 sayılı Kanun kapsamında elektrik üretim tesislerine ilişkin
denetim faaliyetleri ile 18/4/2007 tarihli ve 5627
sayılı Enerji Verimliliği Kanunu kapsamında yürütülen denetim faaliyetleri
ve elektrik üretim tesislerinin kabul işlemleri için görevlendirilenler
c) TEİAŞ’ta 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bendi kapsamında görev yapan
personelden, açık ve kapalı trafo merkezleri ile enerji nakil hatlarının
denetimi, tesisi, bakımı veya kontrolü hizmetleri için görevlendirilenler
(2) Bu
ödemeler damga vergisi hariç herhangi bir kesintiye tabi tutulmaz.”
MADDE 41 – 6446
sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
Düzenlemeye tabi tarifeler üzerinden elektrik enerjisi satın alan
tüketicileri, dağıtım bölgeleri arası maliyet farklılıkları nedeniyle var
olan fiyat farklılıklarından kısmen veya tamamen koruyacak şekilde tesis
edilmiş ve uygulamaya ilişkin hususları Kurum tarafından hazırlanan tebliğ
ile düzenlenmiş fiyat eşitleme mekanizması içerisinde tüm kamu ve özel
dağıtım şirketleri ile görevli tedarik şirketleri yer alır.
(2) Fiyat
eşitleme mekanizması 31/12/2025 tarihine kadar
uygulanır. Fiyat eşitleme mekanizmasının uygulandığı süre boyunca ulusal
tarife uygulamasının gerekleri esas alınır ve ulusal tarifede çapraz
sübvansiyona yer verilir. Ulusal tarife, Kurumca hazırlanır ve Kurul
onayıyla yürürlüğe girer.
(3) İkinci
fıkra kapsamındaki sürenin beş yıla kadar uzatılmasına Cumhurbaşkanı
yetkilidir.
(4) Fiyat
eşitleme mekanizmasının uygulandığı dönemde tüm hesaplar ilgili mevzuata
göre ayrıştırılarak tutulur.”
MADDE 42 – 6446
sayılı Kanunun geçici 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan “Bu
Kanunun yayımı tarihi itibarıyla işletmede olanlar dâhil 31/12/2020
tarihine kadar işletmeye girecek olan 5346 sayılı Kanun kapsamındaki
yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik üretim tesisleri ile bu
Kanunun yayımı tarihinden itibaren 31/12/2020 tarihine kadar işletmeye
girecek olan Bakanlık tarafından” ibaresi “Bu Kanunun yayımı tarihinden
itibaren 31/12/2020 tarihine kadar işletmeye girecek olan ve Bakanlık
tarafından” şeklinde, “ilgili kurum tarafından verilmiş izin tarihinden
itibaren yatırım ve işletme dönemlerinin ilk on yılında” ibaresi “lisans
tarihinden itibaren on yıl boyunca” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 43 – 6446
sayılı Kanunun geçici 6 ncı maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “31/12/2015” ibaresi
“31/12/2025” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 44 – 6446
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Taşınmaz
teminine ilişkin devam eden iş ve işlemler
GEÇİCİ
MADDE 28 – (1) Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce;
a)
Elektrik dağıtım tesisleri için gerekli olan taşınmazların teminine yönelik
olarak Kurul tarafından alınmış kararlara ilişkin işlemler TEDAŞ,
b)
Elektrik üretim tesisleri için gerekli olan taşınmazların teminine yönelik
olarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından kamulaştırma kararı
alınmamış ve/veya 2942 sayılı Kanunun 30 uncu maddesine göre devir
işlemleri başlatılmamış taşınmazlarla ilgili süreçler Kurum,
tarafından sonuçlandırılır.”
MADDE 45 – 6446
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“Lisans ve
önlisanslara ilişkin sonlandırma ve tadil hakkı
GEÇİCİ
MADDE 29 – (1) Bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten önce bu Kanun kapsamında mevcut olan üretim veya
otoprodüktör lisanslarını, önlisanslarını
ya da lisans başvurularını sonlandırmak ya da kurulu güç düşümü suretiyle
tadil etmek isteyen tüzel kişilerin bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihi
takip eden iki ay içerisinde Kuruma başvurmaları hâlinde lisansları, önlisansları veya lisans başvuruları sonlandırılarak ya
da tadil edilerek teminatları ilgisine göre kısmen veya tamamen iade
edilir.”
MADDE 46 – Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 47 – Bu Kanun
hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.
1/12/2020
|