Özyeğin Üniversitesinden:
ÖZYEĞİN
ÜNİVERSİTESİ LİSANS EĞİTİM VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Özyeğin
Üniversitesine bağlı fakülte ve yüksekokullarda yürütülen lisans diploma
programlarına ilişkin eğitim ve öğretimde uygulanacak usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Özyeğin
Üniversitesine bağlı fakülte ve yüksekokullarda yürütülen lisans diploma
programlarındaki eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) Fakülte: Özyeğin
Üniversitesi fakültelerini,
c) Fakülte kurulu: Özyeğin Üniversitesi fakültelerinin kurullarını,
ç) Fakülte yönetim kurulu: Özyeğin
Üniversitesi fakültelerinin yönetim kurullarını,
d) Mütevelli Heyeti: Özyeğin
Üniversitesi Mütevelli Heyetini,
e) Öğrenci Hizmetleri: Özyeğin
Üniversitesi Öğrenci Hizmetleri Birimini,
f) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
g) Program: Özyeğin
Üniversitesi lisans diploma programlarını,
ğ) Rektör: Özyeğin
Üniversitesi Rektörünü,
h) Senato: Özyeğin Üniversitesi
Senatosunu,
ı) Üniversite: Özyeğin
Üniversitesini,
i) Üniversite Yönetim Kurulu: Özyeğin
Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
j) Yabancı Diller Yüksekokulu: Özyeğin
Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunu,
k) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
l) Yüksekokul: Özyeğin
Üniversitesi Yüksekokullarını,
m) Yüksekokul kurulu: Özyeğin Üniversitesi yüksekokullarının kurullarını,
n) Yüksekokul yönetim kurulu: Özyeğin
Üniversitesi yüksekokullarının yönetim kurullarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabulü
ile İlgili Esaslar
Diploma
programları kontenjanları ve öğrenci kabulü
MADDE 5 – (1) Üniversiteye bağlı fakülte ve yüksekokullar
bünyesinde bulunan lisans diploma programlarına alınacak öğrenci sayıları,
Senato tarafından belirlenir ve Mütevelli Heyetinin onayından sonra YÖK’ün
kararıyla kesinleşir.
(2) Üniversite lisans diploma programlarına, ÖSYM
tarafından yerleştirilenler, özel yetenek sınavı sonucuna göre başarılı
olanlar, yurt dışı öğrenci kabul kriterlerine göre
başvurusu kabul edilenler, yatay geçiş başvurusu kabul edilenler, özel
öğrenci ile değişim programları kapsamında başvurusu kabul edilenler
kaydedilir. ÖSYM tarafından yapılan yerleştirmeler dışındaki kabul ve kayıt
ile ilgili işlemler Senato ve YÖK tarafından belirlenen usul ve esaslara
göre yapılır.
Yatay ve
dikey geçiş yoluyla öğrenci kabulü, kayıt ve intibak
MADDE 6 – (1) Üniversite lisans diploma programlarına, yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü; 24/4/2010 tarihli ve
27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde Senato tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
(2) Meslek yüksekokulu mezunlarının lisans diploma
programlarına dikey geçiş yoluyla öğrenci kabulü; 19/2/2002
tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve
Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine ve Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(3) Yatay veya dikey geçiş ile
gelen öğrencinin daha önceki diploma programında alıp başardığı derslerden
geçiş yaptığı diploma programındaki yükümlülüklerinin yerine sayılacak
olanları, bunların kredi uyarlamaları ve bu dersler karşılığında diploma
programındaki hangi derslerden muaf tutulacağı ilgili fakülte/yüksekokul
yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek karara bağlanır; not
uyarlamaları ise Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. Türkçe programlar hariç, öğrencinin daha önce
başardığı dersin öğrenim dili, bu ders karşılığında diploma programında
muaf tutulacağı dersin öğrenim dili şartına uymak zorundadır.
(4) Yatay geçiş ile gelen öğrencinin daha önce
başka bir üniversiteden özel öğrenci veya değişim öğrenci statüsünde almış
olduğu dersler varsa, bu derslerden sadece daha önceki kurum tarafından
transfer edilmiş dersleri transfer edilebilir.
(5) Yatay ve dikey geçiş ile gelen öğrencinin daha
önceki programda başardığı derslerden Üniversite lisans diploma programı
için sayılan derslerinin her 30 AKTS kredisi için bir dönem olmak üzere
hesaplanan dönem sayısı, öğrencinin öğrenim süresine sayılır. Transfer
edilen toplam AKTS kredisi 30’un altındaysa, bu kredinin en az 24 olması
durumda öğrenim süresinden bir dönem düşülür. Transfer edilen toplam AKTS
kredisi 30’un tam katı değilse, her bir 30 AKTS için bir dönem, arta kalan
kredinin en az 24 olması durumunda bir dönem daha öğrenim süresinden
düşülür.
(6) Yatay veya dikey geçiş ile kayıt olan
öğrenciler, 12 nci maddede belirtilen İngilizce
yeterliğine ilişkin koşulları sağlamak zorundadır.
Özel
öğrenci statüsü
MADDE 7 – (1) Üniversitenin herhangi bir diploma programında
kayıtlı olmayan kişiler, başka bir yükseköğretim kurumu öğrencisi olma
koşuluyla, ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile açılan
derslere özel öğrenci statüsünde katılabilirler. Başvuru ve kayıt en geç
akademik takvimde ilan edilen ders ekleme-bırakma dönemi içinde yapılır.
Özel öğrenci kabulü bir dönem için geçerlidir, daha sonraki dönemlerde özel
öğrenci olarak ders almak için yeniden başvuru yapılması gerekir.
(2) Özel öğrenciler, bu Yönetmelikte yer alan
normal ders yükü kadar ders alabilirler ve katıldıkları derslerin kredilerine
göre kredi başına belirlenen öğrenim ücretini öderler.
(3) Özel öğrenciler, Üniversite öğrencisi
sayılmazlar ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Ancak, diğer
hususlarda Üniversite öğrencilerinin tabi olduğu mevzuat hükümlerine
uymaları gerekir. Bu öğrencilere diploma veya unvan verilmez, istekleri
üzerine Üniversitede aldıkları dersleri ve notları gösteren bir belge
verilir.
Ulusal ve
uluslararası öğrenci değişimi
MADDE 8 – (1) Üniversite ile yurt içi veya yurt dışındaki
diğer üniversiteler arasında yapılan anlaşmalar uyarınca öğrenci değişim
programları uygulanabilir. Değişim programları, ikili anlaşmalar ve YÖK
tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda uygulanır.
(2) Değişim programları çerçevesinde Üniversiteye
gelen öğrencilerin işlemleri, ders almaları, öğrenim ücretleri ve benzeri
konular ikili anlaşma ve ilgili mevzuat hükümlerine göre ilgili fakülte
dekanlığı/yüksekokul müdürlüğünce yürütülür. Bu şekilde gelen öğrenciler
Üniversite öğrencisi sayılmazlar ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
Ancak, diğer hususlarda Üniversite öğrencilerinin tabi olduğu ilgili
mevzuat hükümlerine uymaları gerekir. Bu öğrencilere diploma veya unvan
verilmez, istekleri üzerine Üniversitede aldıkları dersleri ve notları
gösteren bir belge verilir.
(3) Değişim programı çerçevesinde başka
üniversitelerden ders almak isteyen Üniversite öğrencileri, bu süreler
içerisinde halen Üniversitede kayıtlı öğrenci olurlar ve ilgili dönemde
öğrenim ücretini Üniversiteye ödemeleri gerekir. Öğrencilerin bu kapsamda
aldıkları derslerin intibakları ve ne şekilde program yükümlülüklerine
sayılacağı öğrencinin kayıtlı olduğu fakülte/yüksekokul yönetim kurulu
kararı ile yapılır. Değişim programı süresi içinde öğrencinin
Üniversitedeki kaydı devam eder ve bu süre öğretim süresinden sayılır.
Çift anadal ve yan dal programları
MADDE 9 – (1) Çift anadal ve yan
dal programları ile ilgili hususlar, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde Senato tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim ve
Öğretim ile İlgili Esaslar
Akademik
yıl ve takvim
MADDE 10
–
(1) Bir akademik yıl, her biri on dört hafta olan (yetmiş iş günü)
iki yarıyıldan oluşur. Dönem sonu sınavları bu süreye dâhil değildir.
Dersler, yarıyıl esasına göre güz ve bahar dönemlerinde düzenlenir.
(2) Güz ve bahar dönemleri dışında, Senato kararı
ile yaz okulu açılabilir. Yaz okulu yedi haftalık ders süresi ve bu süreyi
takip eden sınav süresi olmak üzere en çok sekiz hafta olarak düzenlenir.
Yaz okulunda açılan bir dersin toplam saati, o dersin güz veya bahar
dönemindeki toplam saatine eşittir. Yaz okulunda ders almak öğrencinin
isteğine bağlıdır. Yaz okulu, lisans eğitimi için öngörülen normal öğrenim
süresinin dışında olup, yaz okulunda geçirilen öğrenim süresi, normal
öğrenim süresine eklenmez. Yaz okulu ücreti, güz ve bahar dönemlerinde
ödenen eğitim ve öğretim ücreti dışında, yaz okulu eğitim ve öğretim
hizmetine karşılık alınır.
(3) Kayıt, ders, sınav ve benzeri faaliyetlere
ilişkin süre ve tarihler Senato tarafından onaylanan akademik takvimde
belirtilir.
Öğrenim
dili
MADDE 11
– (1) Üniversite lisans diploma
programlarında öğrenim dili İngilizce veya Türkçe’dir.
İngilizce
yeterlik
MADDE 12
– (1) Üniversitenin öğrenim dili
İngilizce olan lisans programlarına başlayabilmek için öğrencilerin
İngilizce yeterliklerini belgelemeleri zorunludur. İngilizce yeterliklerini
Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından düzenlenen İngilizce sınavlarıyla
belgelendiren veya YÖK veya Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilen ve
geçerlilik süresi belirlenen ulusal veya uluslararası sınavlarda, yine
Senato tarafından belirlenen düzeyde alınmış sınav sonuç belgeleri ile
başarılı olduklarını belgelendirenler doğrudan lisans programlarına başlar.
Adaylar geçerli İngilizce yeterlik belgesini başvuru veya kayıt sırasında
sunmak zorundadırlar.
(2) İngilizce yeterlik düzeyini belgelemeyen
öğrenciler Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından yürütülen İngilizce
hazırlık programında öğrenim görürler.
(3) İngilizce dil yeterliğinin belirlenmesine
yönelik yapılan sınavlar, bu sınavlardan muafiyet koşulları ve İngilizce
hazırlık programında öğrenim ile ilgili usul ve esaslarda 6/7/2020 tarihli ve 31177 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Özyeğin Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu
İngilizce Hazırlık Programı Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
(4) Bu madde hükümleri yatay veya dikey geçişle
kayıt yaptıran öğrenciler hakkında da uygulanır.
Üniversiteye
kayıt
MADDE 13
– (1) Üniversiteye kabul edilen
adaylar, şahsen veya kanuni temsilcileri veya belirledikleri vekilleri
aracılığıyla, akademik takvimde kayıtlar için ilan edilen tarihler
arasında, istenen belgeleri sağlayarak ve öğrenim ücretlerini ödeyerek
Üniversiteye kayıt yaptırabilirler.
(2) Üniversiteye kayıtlarda, kayıt için istenen
belgelerin aslı veya Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir.
Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına
dayanılarak işlem yapılır.
(3) Eksik belge ve posta yoluyla kesin kayıt
yaptırılmaz. Süresi içinde kayıt işlemlerini tamamlamayanlar Üniversiteye
kayıt haklarını kaybederler. Kayıt için gerekli şartları taşımadığı
anlaşılan veya bu şartları sonradan kaybeden öğrencilerin kayıtları
yapılmış olsa dahi iptal edilir.
(4) Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve
belgelerle kabul edildiği tespit edilen adayların kayıtları yapılmaz;
yapılmış ise bulundukları döneme bakılmaksızın kayıtları iptal edilir. Bu
kişiler, mezun olsalar dahi kendilerine verilmiş olan diploma dâhil tüm
belgeler geçersiz sayılır ve haklarında ilgili mevzuat hükümlerine göre
işlem başlatılır. Bu kişilerin yatırmış olduğu öğrenim ücretleri geri
ödenmez.
Öğrenim
ücretleri ve burslar
MADDE 14
– (1) Üniversitede öğrenim ücrete
tabidir. Ücretler ve ödeme yöntemleri, her yıl Mütevelli Heyeti tarafından
öğrenimine devam etmekte olan ve yeni kayıt olacak öğrenciler için
belirlenir ve ilan edilir. Öğrenciler, her güz ve bahar dönemleri başında,
akademik takvimde belirtilen süreler içinde öğrenim ücretini ödemekle
yükümlüdürler. Öğrenim ücretlerini belirlenen süreler içinde ödemeyen
öğrencilerin kayıtları yapılmaz, yenilenmez veya dondurulmaz. Bu
öğrenciler, hiçbir şekilde öğrencilik haklarından yararlanamaz.
(2) Üniversiteye girişte veya eğitime devam ederken
sağlanacak öğrenim ücreti muafiyet bursları ve ek bursların, kapsam, koşul
ve sürelerine ilişkin esaslar Senato kararı ve Mütevelli Heyeti onayı ile
belirlenir.
(3) Öğrenci kayıt yaptırdığı yıl Üniversitece
kendisine taahhüt edilen süre ve koşullarla burs hakkından faydalanabilir.
Üniversiteden herhangi bir sebeple ilişiği kesilen öğrencinin ilgili
mevzuat çerçevesinde tekrar Üniversiteye kayıt yaptırması halinde öğrenim
ücreti, burs ve burs koşulları, ilgili mevzuat hükümlerine göre Mütevelli
Heyeti tarafından belirlenir.
(4) Yaz okulu öğrenimi,
güz ve bahar dönemlerinde ödenen eğitim ve öğretim ücreti dışında öğrenim
ücretine tabidir.
Kayıt
yenileme
MADDE 15
– (1) Öğrenciler, her güz ve bahar
dönemleri başında ve akademik takvimde belirtilen süreler içinde, öğrenim
ücretlerini ödedikten ve Üniversiteye karşı varsa diğer yükümlülüklerini
tamamladıktan sonra derslere kayıt yaptırmak suretiyle Üniversiteye
kayıtlarını yenilemek zorundadırlar.
(2) Süresi içinde kayıtlarını yenilemeyen
öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekleme-bırakma süresi içinde
gecikmeli olarak kayıtlarını yenileyebilirler. Gecikmeli olarak kayıt
yenileyecek olan öğrenciler Üniversite tarafından belirlenen şartları
yerine getirmekle yükümlüdür.
(3) Ders ekleme-bırakma dönemi bitiminde
kayıtlarını yenilemeyen öğrenciler, kayıtsız öğrenci statüsüne geçirilir.
Bu durumdaki öğrenciler, kayıtsız kaldıkları süreler içinde derslere ve
sınavlara giremezler, öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Kayıtsız
olunan dönemlerde öğrencilerin bursu kesilir (varsa nakit ve benzeri
bursları dahil), ancak geri dönmek üzere
başvurulması halinde burs tekrar tahsis edilir (ek burslar dahil) ve bu
öğrenciler kendi giriş yılındaki öğrenciler için kayıt olacağı akademik
yılda belirlenmiş olan öğrenim ücretini öderler. Kayıtsız olarak geçen
süreler öğrencinin giriş yılında ilan edilen burs sürelerine sayılır. Azami
öğrenim süreleri içinde öğrencilerin dört akademik yıl üst üste kayıtsız
öğrenci statüsünde kalmaları durumunda ilişik kesme işlemleri Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yürütülür.
(4) Kayıtsız öğrenci statüsünde geçirilen süreler
öğrenim süresine dâhil edilir.
(5) Kayıtsız öğrenciler, herhangi bir dönem,
dersler başlamadan önce ilgili fakülte dekanlığına/yüksekokul müdürlüğüne
başvurdukları takdirde, söz konusu dönem başından itibaren
fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararıyla kayıtlarını yenileyebilirler.
(6) Kayıtsız öğrenci statüsünden, tekrar kayıtlı
öğrenci statüsüne dönen öğrenciler, kayıt yeniledikleri akademik yılda
Üniversiteye yeni kayıt olacak öğrencilerin tabi oldukları öğrenim
programına tabi olurlar. Öğrenim programlarında değişiklik varsa, alınacak
veya sayılacak dersler için ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı
ile intibak yapılır.
Akademik
danışmanlık
MADDE 16
– (1) Lisans diploma
programlarında öğrenim gören her öğrenciye, öğrencinin akademik durumunu
izlemek ve akademik konularda rehberlik etmek amacıyla ilgili fakülte
dekanlığı/yüksekokul müdürlüğü tarafından lisans programına başlayacağı ilk
dönem ders kayıtları öncesinde Üniversite öğretim elemanları arasından biri
danışman olarak atanır.
Öğrenim
programları
MADDE 17
– (1) Bir lisans diploma
programının öğrenim programı, ilgili fakülte/yüksekokul kurulunun kararı
üzerine Senato onayıyla kesinleşir. Öğrenim programlarında, programdan
mezuniyet için tamamlanması öngörülen ders, laboratuvar,
uygulama, staj ve benzeri çalışmalar, haftalık saat ve kredileri, varsa ön
koşul ve yan koşulları, derslerin notlandırma türü ve dönem başına toplam
30 AKTS kredisi olmak üzere derslerin normal öğrenim süresindeki dönemlere
dağılımı belirtilir.
(2) Öğrenim programlarında öngörülen değişiklikler
yine aynı usulle belirlenir. Kararlarda, değişikliklerden etkilenecek
öğrenciler için geçerli olacak uygulamalara da yer verilir. Değişiklikler
en erken izleyen dönemin başından itibaren uygulamaya alınır.
(3) Öğrenciler; 59 AKTS kredisini tamamlayana kadar
birinci sınıf, 60-119 AKTS kredisini tamamladıklarında ikinci sınıf,
120-179 AKTS kredisini tamamladıklarında üçüncü sınıf, 180 ve üstü AKTS
kredisini tamamladıklarında ise dördüncü (son) sınıf öğrencisi olarak
tanımlanır.
Zorunlu
ve seçmeli dersler
MADDE 18
– (1) Lisans öğrenim
programlarında yer alan dersler, zorunlu ve seçmeli olarak iki gruba
ayrılır. Zorunlu dersler öğrencinin almakla yükümlü olduğu, seçmeli dersler
ise belirlenen koşullar çerçevesinde öğrencinin ilgi alanları doğrultusunda
alabileceği derslerdir.
Ön koşul
ve yan koşul dersleri
MADDE 19
– (1) Ön koşul, bir dersin
alınabilmesi için önceden tamamlanmış olması gereken yükümlülüklerdir. Ön
koşul olarak, daha önceden alınıp geçer not ile tamamlanmış ders/dersler
veya başarılması/tamamlanması gereken kredi, çalışma ve benzeri
yükümlülükler belirlenebilir. Ön koşul olan dersin tekrarlanmış olması
durumunda o dersten alınan en son not geçerlidir.
(2) Bir dersin alınabilmesi için birlikte alınması
gereken derse o dersin yan koşul dersi denir. Bu derslere birlikte kayıt
olunur, dersler birlikte bırakılır veya derslerden birlikte çekilinir. Yan koşul dersi önceki bir dönemde geçer not
ile tamamlamış ise, bu ders özelinde yan koşul şartı sağlanmış kabul
edilir.
(3) Öğrenciler, ön koşulunu/yan koşulunu sağlamadıkları
derslere kayıt olamazlar. Ulusal veya uluslararası değişim programlarına
katılan öğrenciler, özel öğrenci olarak Üniversitede ders almak isteyen
öğrenciler ile Üniversitede kayıtlı iken diğer yükseköğretim kurumlarından
ders almak isteyen öğrenciler için de bu fıkra hükmü uygulanır.
(4) Muaf olunan bir ders başka bir dersin ön
koşulunu/yan koşulunu sağlamak için kullanılabilir.
Ders yükü
MADDE 20
– (1) Ders yükü, bir öğrencinin
herhangi bir dönemde aldığı derslerin toplam AKTS kredisidir.
(2) Öğrencilerin güz ve bahar dönemlerinde normal
ders yükü 30 AKTS kredisidir. Öğrencilerin akademik durumlarına göre
alabilecekleri en fazla ders yükleri aşağıda belirtilmiş olup, belirlenen
ders yükünün üzerinde artırım yapılamaz:
a) Lisans programının birinci dönemine güz
döneminde başlayan öğrencilerin sadece birinci dönemlerinde 30 AKTS
kredisidir.
b) Lisans programının birinci dönemine bahar
döneminde başlayan öğrencilerin sadece birinci dönemlerinde 34 AKTS
kredisidir.
c) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden 1,99 veya
altında olan öğrenciler için 30 AKTS kredisidir.
ç) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden 2,00-2,99
arasında olan öğrencilerin 36 AKTS kredisidir.
d) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden 3,00-4,00
arasında olan öğrencilerin 42 AKTS kredisidir.
e) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden en az 1,60
olan ve en az 198 AKTS krediyi tamamlayan öğrencilerin 42 AKTS kredisidir.
f) Genel not ortalaması 4,00 üzerinden en az 1,60
olan ve güz dönemi sonunda en az 180 AKTS krediyi tamamlayan öğrencilerin
bahar döneminde 42 AKTS kredisidir.
g) Çift anadal yapan
öğrencilerin, genel not ortalamalarına bakılmaksızın 42 AKTS kredisidir.
ğ) En az 24 AKTS kredisi transfer ederek lisans
programına başlayan öğrenciler, transfer edilen derslerden oluşan genel not
ortalamalarına göre, lisans programına başladıkları ilk dönemde (c), (ç),
(d), veya (e) bentlerinde belirtilen ders yükünü alabilirler.
h) 23 AKTS kredisi veya altında ders transfer
ederek lisans programına başlayan öğrenciler ile ders transfer ettikleri
halde genel not ortalaması oluşmayan öğrenciler, lisans programına
başladıkları ilk dönemlerinde (a) veya (b) bentlerinde belirtilen ders
yükünü alabilirler.
(3) Bir yaz okulunda Üniversite veya başka bir
yükseköğretim kurumundan alınabilecek staj/sertifika dâhil toplam ders yükü
tüm öğrenciler için en fazla 18 AKTS kredisidir.
Ders
kayıtları
MADDE 21
– (1) Öğrenciler, dönem başlarında
ve akademik takvimde belirtilen süreler içinde, öğrenim programında yer
alan ve koşullarını sağladıkları derslere danışmanının rehberliğinde şahsen
kayıt yaptırmak zorundadırlar.
(2) Öğrenim programında yer alan bütün dersleri
başardığı halde staj/sertifika çalışmasını tamamlamayan öğrenci, her dönem
başında akademik takvimde belirtilen tarihlerde kaydını yenilemek ve
staj/sertifika dersine kayıt yaptırmak zorundadır.
(3) Öğrenci,
süresi içinde ve usulüne uygun olarak kaydolmadığı derslere devam edemez,
bu derslerin sınavlarına giremez ve derslerden not alamaz.
(4) İlk kez kayıt olunan derslere, haftalık ders
programında kısmen de olsa zaman çakışması ile kayıt olunamaz. Daha önce
notu oluşmuş bir dersin başka bir ders ile çakışarak alınabilmesi ile
ilgili kurallar, fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararı ile belirlenir.
Ders
ekleme-bırakma
MADDE 22
– (1) Öğrenciler, akademik
takvimde belirtilen tarihlerde, bu Yönetmelik hükümlerine göre kayıt
yaptırdıkları derslerde değişiklik yapabilirler. Ders ekleme-bırakma süresi
sona erdikten sonra derslere kayıt yaptırılamaz ve derslerde değişiklik
yapılamaz.
(2) Üniversiteye ek kontenjan veya dikey geçiş ve
benzeri nedenlerle yeni kayıt olan öğrencilerin ilk dönemdeki ders
kayıtları, Üniversiteye kayıtlarını takip eden bir hafta içinde yapılmak
şartıyla, ders-ekleme bırakma dönemi sonrasına kalabilir.
Dersten
çekilme
MADDE 23
– (1) Öğrenciler, akademik
takvimde belirtilen tarihlerde, kayıtlı oldukları derslerden çekilebilirler.
Dersten çekilme süresi olarak tanımlanan bu süre sona erdikten sonra
dersten çekilme yapılamaz.
(2) Güz ve bahar dönemlerinde öğrenciler kayıtlı
oldukları derslerin en fazla ikisinden çekilebilirler ancak tümünden
çekilemezler. Çekilinen dersler not belgesinde
gösterilir. Yaz okulunda dersten çekilme istekleri ders kayıt iptali olarak
işleme alınır ve not belgesinde gösterilmez. Dersten çekilmelerde ve ders
kayıt iptallerinde herhangi bir öğrenim ücreti iadesi yapılmaz ve mahsup
edilmez.
(3) Tekrar edilen bir dersten çekilme işlemi
yapılması durumunda, ders tekrar edilmemiş sayılır ve öğrencinin dersten en
son aldığı dönem sonu ders notu geçerli olur.
Ders
tekrarı
MADDE 24
– (1) Öğrenciler, daha önce alıp
başarısız oldukları zorunlu dersleri tekrarlamak zorundadır. Başarısız
olunan ders seçmeli ise, öğrenciler aynı dersi veya müfredatta ilgili
seçmeli ders şartını sağlayan başka bir seçmeli dersi, başarısız olunan
dersin yerine saydırarak tekrarlayabilirler.
(2) Kayıtlı olunan diploma programının mezuniyet
yükümlülüklerinin tümünü yerine getirmiş öğrencinin fazladan aldığı dersler
için ders tekrarı şartı aranmaz. Ancak, bu dersler not belgesinde gösterilir.
(3) B veya daha yüksek not alınan dersler
tekrarlanamaz. B- veya daha düşük not alınan bir ders, bu dersten C veya
daha yüksek not alınana kadar tekrarlanabilir. I veya BÜT işaretli bir
ders, bu dersten son not alınmadan tekrar edilemez.
(4) Tekrarlanan derslerde, alınan en son not, not
ortalaması hesaplamalarında kullanılır; ancak, öğrencinin aldığı tüm
dersler not belgesinde gösterilir.
(5) Başka bir yükseköğretim kurumunda alıp başarılı
olduğu derslerden transfer isteğinde bulunan öğrenciler, transfer edilen
dersler karşılığında muaf tutuldukları dersi, Üniversitedeki öğrenim
sürelerince tekrar alamazlar.
Ders
transferi
MADDE 25
– (1) Üniversite lisans diploma
programında kayıtlı bir öğrenci, daha önce kayıtlı olduğu yükseköğretim
kurumunda alıp başardığı derslerden, kayıtlı olduğu lisans diploma
programındaki yükümlülüklerinin yerine saydırmak amacıyla ders transferi
isteğinde bulunabilir. Öğrencinin daha önce kayıtlı
olduğu yükseköğretim kurumunda alıp başardığı derslerden Üniversitede
kayıtlı olduğu diploma programındaki yükümlülüklerinin yerine transfer
edilecek olanları, bunların kredi uyarlamaları ve bu dersler karşılığında
diploma programındaki hangi derslerden muaf tutulacağı ilgili
fakülte/yüksekokul yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek karara
bağlanır; not uyarlamaları ise Senato tarafından belirlenen esaslara göre
yapılır. Üniversitede alınan derslerin transfer edilmesi durumunda
bu dersler kredi ve notları ile birlikte kayıtlara aynen geçirilir. Yurt
dışı değişim programları kapsamında alınan dersler ile Türkçe programlar
hariç öğrencinin daha önce alıp başardığı dersin öğrenim dili, bu ders
karşılığında diploma programında muaf tutulacağı dersin öğrenim dili
şartına uymak zorundadır.
(2) Öğrencinin ders transferi başvurusunu, transkripti, ders içerikleri ve bir dilekçe ile
birlikte Üniversiteye ilk kaydı sırasında ilgili fakülte
dekanlığına/yüksekokul müdürlüğüne yapması gerekir. Öğrenci, lisans
eğitimine başladığı ilk dönem için akademik takvimde belirlenen ders
ekleme-bırakma son gününden sonra ders transferi talebinde bulunamaz.
(3) Transfer edilen derslerin intibak kredileri
toplamı dikkate alınarak, transfer edilen her 30 AKTS kredisi için bir
dönem olmak üzere hesaplanan dönem sayısı, öğrencinin öğrenim süresinden
düşülür. Transfer edilen toplam AKTS kredisi 30’un altındaysa, bu kredinin
en az 24 olması durumda öğrenim süresinden bir dönem düşülür. Transfer
edilen toplam AKTS kredisi 30’un tam katı değilse, her bir 30 AKTS için bir
dönem, arta kalan kredinin en az 24 olması durumunda bir dönem daha öğrenim
süresinden düşülür.
(4) Ders transferi yapılan öğrencilerin mezuniyet
hakkı kazanabilmeleri için mezun olacakları programda en az iki dönem
kayıtlı olmaları ve mezuniyet yükümlülüklerine sayılan en az 60 AKTS
kredilik dersi bu süre içinde tamamlamış olmaları şartı aranır.
(5) Öğrenciler, transfer edilen dersler sebebiyle
muaf tutularak intibakı yapılan dersleri Üniversitedeki öğrenim sürelerince
tekrar alamazlar.
Diğer
yükseköğretim kurumlarından ders alma
MADDE 26
– (1) Üniversite lisans diploma
programlarına kayıtlı bir öğrencinin diğer bir yükseköğretim kurumunda
lisans düzeyinde verilen dersleri özel öğrenci veya değişim öğrencisi
olarak alması, öğrencinin başvurusu üzerine ilgili fakülte/yüksekokul
yönetim kurulunun onayına bağlıdır. Bu konudaki işlemler, Yükseköğretim
Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki
Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal
ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre
yürütülür.
(2) Öğrencilere, özel öğrenci statüsünde en fazla
iki dönem izin verilir ve alabileceği ders yükü her bir dönem için bu
Yönetmelikte belirtilen normal ders yükünü aşamaz. Yaz okulunda alınan
dersler izin verilen dönem hesabında dikkate alınmaz ve öğrenci yaz
okulunda alabileceği ders yükünün üzerine çıkamaz.
(3) Öğrencinin özel öğrenci
statüsünde veya değişim öğrencisi olarak aldığı derslerden kayıtlı olduğu
diploma programındaki yükümlülüklerin yerine sayılacak olanların, bunların
kredi uyarlamaları ve bu dersler karşılığında diploma programındaki hangi
derslerden muaf tutulacağı ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu
tarafından değerlendirilerek karara bağlanır; not uyarlamaları ise Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. Öğrencinin alıp başardığı dersin öğrenim dili, bu
ders karşılığında diploma programında muaf tutulacağı dersin öğrenim dili
şartına uymak zorundadır.
(4) Öğrenciler, özel öğrenci veya değişim öğrencisi
olarak ders aldıkları dönemlerde dönem öğrenim ücretlerinin tamamını,
Üniversiteye öderler. Yaz okulunda özel öğrenci olarak ders alan
öğrenciler, öğrenim ücretlerini ders aldıkları yükseköğretim kurumuna
öderler.
(5) Özel öğrenci statüsünde ve değişim öğrencisi
olarak ders alınan dönemler, öğrenim süresinden sayılır.
(6) Üniversitede yaz okulunda açılan dersler ile
Üniversiteye has özel kurgulanmış olan Sektörel
Eğitim Bölümünde verilen dersleri (SEC kodlu tüm dersler) ve bitirme
projeleri dersleri ile ilgili akademik birime has kurgulanmış olan dersler
yaz okulunda diğer yükseköğretim kurumlarından alınamaz. Diğer
yükseköğretim kurumlarının yaz okulundan alınması uygun olmayan dersler
akademik birim tarafından öğrencilere ilan edilir. Fakülte/yüksekokul
yönetim kurulları, yaz okulunda diğer yükseköğretim kurumlarından
alınabilecek dersleri ve bu derslerin alınabileceği yükseköğretim
kurumlarını belirler. Üniversitede yaz okulunda açılmayan derslerin diğer
yükseköğretim kurumlarının yaz okulundan alınabilmesi ve not transferi için
öğrencilerin, aşağıdaki koşullara göre kayıtlı oldukları fakülte/yüksekokula
başvurmaları gerekir:
a) Alınmak istenen dersin, hangi yükseköğretim
kurumundan alınacağı, ilgili kurumdaki dersin içerik, kredi ve öğrenim dili
bilgisinin başvuru için bir dilekçe ile birlikte (varsa ilgili akademik
birim tarafından ilan edilen süre içinde ve ek bilgi/belgelerle birlikte)
sunulması gerekir.
b) Başvurulan ders ancak içerik, kredi, öğrenim
dili ve benzeri niteliklerinin ilgili akademik birim yönetim kurulu
tarafından uygun bulunması halinde alınabilir.
c) Fakülte/yüksekokul yönetim kurulları, öğrencinin
tamamladığı kredi ve dersleri de göz önünde bulundurarak bu Yönetmeliğin
ilgili maddeleri kapsamında kredi ve not uyarlamaları ile hangi derslerden
muaf tutulacağına dair değerlendirmesini yapar.
Devam
zorunluluğu
MADDE 27
– (1) Derslere devam koşulu ve
bunun ders başarı değerlendirmesine etkisi, ilgili dersin öğretim elemanı
tarafından belirlenerek dönem başında ilan edilir.
(2) Derse devam koşulu olması halinde, öğrencilerin
devam durumları, ilgili dersin öğretim elemanları tarafından izlenir.
(3) Üniversite tarafından belirlenen esaslara uygun
sağlık raporu olan öğrencilerin raporlu olduğu süreler ile Üniversiteyi
temsilen yurt içi ve yurt dışı sportif, kültürel, bilimsel ve sanatsal
etkinliklere katılmasına izin verilen öğrencilerin bu etkinliklerde
bulundukları süreler devamsızlık hesabında dikkate alınmaz.
Sınavlar
MADDE 28
– (1) Öğrencilerin sorumlu
oldukları sınavlar ve proje, ödev ve uygulama gibi diğer dönem içi çalışmalar
ile bunların dönem sonu ders notuna katkısı ilgili dersin öğretim
elemanınca belirlenip dönem başında öğrencilere açıklanır.
(2) Dönem sonu sınavları, akademik takvimde
belirtilen sınav döneminde yapılır ve sınav tarihleri sınav dönemi
başlamadan önce öğrencilere duyurulur. Mezun olunabilmesi için sadece
başarısız bir dersi kalan öğrenciler için tek ders sınavı düzenlenmez. Bu
durumda bulunan öğrencilerin ya bütünleme sınavına girerek ya da derse
tekrar kayıt olarak başarılı olmaları gerekir.
(3) Güz ve bahar dönemi sonunda, dönem sonu (final)
sınavı olan dersler için bütünleme sınavı düzenlenir. Yaz okulu sonu
(final) sınavları için bütünleme sınavı düzenlenmez.
(4) Öğrenciler, kayıtlı oldukları derslerin
katılmadıkları çalışma ve sınavlardan başarısız sayılırlar. Öğrencilere;
güz ve bahar dönemlerinde, katılamadıkları dönem içi çalışma ve sınavlar
için, yaz okulunda ise, katılamadıkları dönem içi veya dönem sonu çalışma
ve sınavları için Üniversite tarafından belirlenen esaslara uygun olarak
telafi hakkı tanınabilir. Güz ve bahar dönemlerinde, dönem sonu (final)
sınavına girme koşulunu sağladığı halde sınava girmeyen öğrenci için telafi
sınavı düzenlenmez; öğrenci bütünleme sınavına alınır. Hangi gerekçe ile
olursa olsun bütünleme sınavına girmeyenlere telafi sınavı hakkı verilmez.
Yaz okulu sonu (final) sınavına girme koşulunu sağladığı halde sınava
girmeyen öğrenci için bu maddede belirtilen koşullara uygun olarak telafi
hakkı tanınabilir. Telafi yöntemine öğretim elemanı ve/veya
fakülte/yüksekokul yönetim kurulunca karar verilir. Verilen bir telafi
hakkını hangi sebeple olursa olsun kullanamayan öğrencilere ikinci bir
telafi hakkı verilmez. Telafi sebepleri ve bunlara ilişkin esaslar aşağıda
belirtilmiştir:
a) Sağlık raporu nedeniyle; bir ders için bir
dönemde verilecek telafi sayısına, en az bir adet olacak şekilde, öğretim
elemanı ve/veya fakülte/yüksekokul yönetim kurulunca karar verilir. Telafi
hakkından faydalanabilmek için öğrencilerin en geç sınav/çalışma tarihinden
sonraki üç iş gününün sonuna kadar ilgili öğretim elemanını bilgilendirmesi
ve fakülte dekanlığına/yüksekokul müdürlüğüne yazılı başvurması gerekir.
b) Birinci dereceden yakınların vefatı halinde;
vefat tarihi ve yakınlığın belgelenmesi kaydıyla, vefat tarihini takip eden
otuz gün içinde öğrencinin öğretim elemanını bilgilendirmesi ve fakülte
dekanlığına/yüksekokul müdürlüğüne yazılı başvurması durumunda, öğrenci bu
süre içindeki sınavlardan/çalışmalardan mazeretli sayılır.
c) Üniversiteyi temsilen yurt içi ve yurt dışı
sportif, kültürel, bilimsel ve sanatsal etkinlikler için görevlendirilen ve
ilgili etkinliğe katılan öğrencilere, Senato tarafından belirlenen esaslar
doğrultusunda ilgili birim tarafından dersin öğretim elemanı ve fakülte
dekanlığı/yüksekokul müdürlüğünün bilgilendirilmesi halinde telafi hakkı
verilir.
(5) Bütünleme sınavlarına ilişkin işlemler
aşağıdaki usul ve esaslara göre yürütülür:
a) Bütünleme sınavları, akademik takvimde
belirtilen sınav döneminde yapılır ve sınav tarihleri sınav dönemi
başlamadan önce öğrencilere duyurulur.
b) Sadece ilgili dönemde alınan derslerin bütünleme
sınavına girilebilir.
c) Final sınavları ve bütünleme sınavları için
ayrıca mazeret sınavları düzenlenmez.
ç) Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından düzenlenen
PLACEMENT ve TRACE sınavları, İngilizce hazırlık programı dersleri ve
lisansüstü düzeyde öğrenim gören öğrencilerin aldıkları dersler için
bütünleme sınavı düzenlenmez.
d) Dersin içerik formunda final sınavına girmek
için bir koşul belirtilmişse bu koşul bütünleme sınavına girmek için de
aynen geçerlidir. Bu koşulu sağlayamayan öğrenci dersten F notu alır ve
bütünleme sınavına giremez. Final sınavına girme koşulunu sağlayan ancak
final sınavına herhangi bir sebeple girmeyen veya final sınavına girerek
başarısız olan öğrenciler bütünleme sınavına girebilir, bunu belirtmek için
öğrencilere BÜT notu verilir.
e) Bütünleme sınavına girmek için başvuruya gerek
yoktur, ders notu BÜT olarak açıklanan öğrenciler ilgili dersin bütünleme
sınavına girebilirler.
f) Bütünleme sınavı puanı, final sınavı puanı
yerine geçer; ders başarı notu yeniden hesaplanır ve dersi veren öğretim
elemanı tarafından eksik notların ilan edileceği son tarihe kadar yeni ders
notu duyurulur. Bu tarihe kadar değiştirilmeyen BÜT notları otomatik olarak
F notuna dönüşür.
g) Aşağıda belirtilen durumlarda ilgili dersten
bütünleme sınavına girilemez:
1) Çekilinen W derslerin
bütünleme sınavına girilemez.
2) Eksik (Incomplete) I
notu olan derslerin bütünleme sınavına girilemez. Eksik çalışması olan
öğrencilerin bütünleme sınavına girebilmeleri için I yerine BÜT notu
verilmesi gerekir.
3) Geçer not alınan derslerden not yükseltme ve
benzeri amaçlarla
bütünleme sınavına girilemez.
(6) Sınav kâğıtları, sınavın veriliş tarihinden
itibaren beş yıl süreyle ilgili fakülte dekanlığında/yüksekokul
müdürlüğünde saklanır, beşinci yılın sonunda imha edilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 29
– (1) Öğrenciler, ilan edilen
sınav sonuçlarının ilanından itibaren en geç beş iş günü içinde kayıtlı
oldukları fakülte dekanlığına/yüksekokul müdürlüğüne bir dilekçe vererek
sınav kâğıdının tekrar incelenmesini isteyebilirler.
(2) İtiraz üzerine sınav kâğıdı, dersin öğretim
elemanı tarafından, itiraz süresinin bitiminden itibaren en geç beş iş günü
içinde incelenir, sonuç yazılı ve gerekçeli olarak ilgili fakülte
dekanlığına/yüksekokul müdürlüğüne bildirilir. İlgili fakülte
dekanı/yüksekokul müdürü, gerek gördüğü takdirde, sınav kâğıdının
incelenmesi için üç öğretim elemanından oluşan üç kişilik bir komisyon
kurabilir. Dersin öğretim elemanı/elemanları bu komisyonda yer almaz. Bu
durumda, komisyon, incelemesini itiraz süresinin bitiminden itibaren en geç
iki hafta içinde sonuçlandırır. Sınav sonucunun değişikliği, ilgili
fakülte/yüksekokul yönetim kurulunun kararıyla işleme alınır.
(3) Öğrencinin söz konusu ders için aldığı dönem
sonu başarı notunda değişiklik gerekmesi halinde 33 üncü madde hükümleri
uygulanır.
Notlar ve
işaretler
MADDE 30
– (1) Öğrencilere aldıkları her
ders için, akademik takvimde belirtilen süreler içinde, dönem sonu ders
notlarından biri ilgili öğretim elemanınca takdir olunur. Gerekli olması
halinde, derslerin özel durumlarını belirtmek için belli işaretler de
kullanılabilir.
(2) Not ortalamasına etki eden dönem sonu ders
notları ve bu notlara karşılık gelen katsayılar aşağıda belirtilmiştir.
Bunlardan en düşük geçer not D notu olup, F notu dersten başarısız
olunduğunu belirtir.
Not Katsayı
A 4,00
A- 3,70
B+ 3,30
B 3,00
B- 2,70
C+ 2,30
C 2,00
C- 1,70
D+ 1,30
D 1,00
F 0,00
(3) Not ortalamasına etki etmeyen dönem sonu ders
notları aşağıda belirtilmiştir. Bunlardan S notu geçer not olup, U notu
dersten başarısız olunduğunu belirtir.
Not Katsayı Açıklama
S
- Başarılı
U
- Başarısız
(4) Derslerin özel durumlarını belirtmek için
kullanılabilecek işaretler şunlardır:
a) IP (devam eden); süresi bir dönemden fazla olan
derslerin başarıyla sürdürüldüğünü gösterir; ortalama ve kredi hesabına
dâhil edilmez. Bu işaretin mezuniyetten önce bir nota çevrilmesi gerekir.
b) EX (muaf); ortalamaya katılmaz. Değişim
programlarında alınan dersler nedeniyle öğrencinin Üniversite diploma
programında muaf tutulan yükümlülükleri için verilir.
c) T (transfer); ortalamaya katılmaz. Değişim
programları haricinde diğer yükseköğretim kurumlarından alınan dersler
nedeniyle öğrencinin Üniversite diploma programında muaf tutulan
yükümlülükleri için verilir.
ç) EW (sınavla muafiyet); ortalamaya katılmaz.
Senato tarafından sınavla muafiyet koşulları belirlenen dersler için
yapılan sınavları başarması nedeniyle öğrencinin Üniversite diploma
programında muaf tutulan yükümlülükleri için verilir.
d) W (çekilmiş); öğrencinin dersten çekildiğini
gösterir, ortalamaya ve kredi hesabına dâhil edilmez.
e) I (eksik); öğretim elemanı tarafından geçerli
görülen bir nedenle ders için gerekli koşulları dönem sonunda
tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenci; akademik takvimde dönem sonu
sınavlarının bitimini izleyen en fazla dört hafta içinde, eksikliklerini
tamamlayarak bir not almak zorundadır. Aksi halde bu işaret, kendiliğinden
F veya U notuna dönüşür. Bu süre, uzayan bir hastalık veya benzeri hallerde
öğrencinin gerekçeli dilekçe ve belgelerle başvurusu üzerine, öğretim
elemanının önerisi ve fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararıyla dönem
sonu sınavlarının bitimini izleyen en fazla onuncu haftanın sonuna kadar
uzatılabilir.
f) NI (katılmayan); öğrencinin, kayıtlı olduğu
program(lar)dan
mezuniyeti için kredi tamamlama veya not ortalaması gibi bir amaçla
kullanılmayan derslerini tanımlamak üzere kullanılır; öğrencinin ilgili
dersten aldığı notu ile birlikte not belgesinde gösterilir. NI işaretinin
uygulaması Senato tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde yürütülür.
g) BÜT (bütünleme); final sınavına girme koşulunu
sağladığı halde herhangi bir sebeple final sınavına girmeyen veya final
sınavına girmesine rağmen dersten başarısız olan öğrenciye verilir.
Bütünleme sınavından alınan puan, dönem sonu (final) sınavı puanı yerine
geçer, ders başarı notu yeniden hesaplanır ve dersi veren öğretim elemanı
tarafından eksik notların ilan edileceği son tarihe kadar yeni ders notu
duyurulur. Bu tarihe kadar değiştirilmeyen BÜT notları F notuna dönüşür.
Not
ortalamaları
MADDE 31
– (1) Öğrencilerin başarı durumu
her dönem sonu dönem sonu ortalaması ve genel not ortalaması değerleri ile izlenir.
Bu Yönetmeliğin ilgili madde hükümleri ve kayıtlı olunan diploma
programının mezuniyet yükümlülüklerini yerine getiren öğrencilerin
mezuniyetlerine mezuniyet not ortalaması (MNO) ile karar verilir.
(2) Dönem not ortalaması (DNO); o dönem kayıt olunan
derslerin her birinin kredi değeri ile dersten alınan dönem sonu notunun
ağırlık katsayısının çarpımı ile elde edilen toplamın, derslerin kredi
değerleri toplamına bölünmesiyle hesaplanır.
(3) Genel not ortalaması (GNO); tüm dönemlerde
kayıt olunan derslerin her birinin kredi değeri ile dersten alınan dönem
sonu notunun ağırlık katsayısının çarpımı ile elde edilen toplamın, tüm
derslerin kredi değerleri toplamına bölünmesiyle hesaplanır. Genel not
ortalaması hesabında tekrar edilen derslerde önceki başarı notu ne olursa
olsun son başarı notu geçerlidir.
(4) Mezuniyet not ortalaması (MNO); kayıtlı olduğu
program/programlardan mezun olma durumuna gelen öğrencilerin, mezuniyeti
için gerekli olup mezuniyetine sayılan her bir dersinin kredi değeri ile
dersten alınan başarı notunun ağırlık katsayısının çarpımı ile elde edilen
toplamın, mezuniyetine sayılan tüm derslerin kredi değerleri toplamına
bölünmesiyle hesaplanır. Mezuniyet için gerekli olmayıp fazladan alınan
seçmeli dersler, mezuniyet not ortalamasına katılmaz. Mezun olunan her bir
program için ayrı bir mezuniyet not ortalaması hesaplanır.
(5) Not ortalamaları, virgülden sonra iki haneye
yuvarlanarak gösterilir.
Notların
açıklanması ve not belgeleri
MADDE 32
– (1) Öğretim elemanları
tarafından verilen dönem sonu başarı notları, akademik takvimde notların
ilanı için belirtilen tarihte, öğrenci kayıtlarına işlendikten sonra
oluşturulan not belgeleri (transkript) ile
öğrenci bilgi sistemi üzerinden açıklanır.
(2) Öğrencilerin kayıt yaptırdıkları dersleri, kredilerini,
notlarını, not ortalamalarını ve dönem sonu akademik başarı durumlarını
içeren not belgelerinin resmi kopyaları öğrencinin isteği üzerine
düzenlenir.
Notlarda
maddi hata
MADDE 33
– (1) Bir dersin ilan edilmiş olan
dönem sonu başarı notunda yer alabilecek maddi hatanın düzeltilmesi, ilgili
öğretim elemanının bildirimi üzerine fakülte dekanı/yüksekokul müdürü onayı
ile yapılır.
(2) Notlarda yer alabilecek maddi hatalara yönelik
düzeltmelerin, akademik takvimde belirtilen eksik notların teslimi için
belirtilen son güne kadar yapılması gerekir. Bu tarihten sonra yapılacak
düzeltmeler, en geç söz konusu notun verildiği dönemin dönem sonu
sınavlarının bitimini izleyen onuncu haftanın sonuna kadar olmak koşuluyla
fakülte/yüksekokul yönetim kurulu kararıyla olur.
Başarılı
ve başarısız öğrenciler
MADDE 34
– (1) Herhangi bir dönem sonunda
genel not ortalaması en az 2,00 olan öğrenci yeterli, genel not ortalaması
en az 2,00’ın altında olan öğrenci ise sınamalı sayılır.
(2) Genel not ortalaması (GNO) en az 2,00 olan ve
herhangi bir disiplin cezası bulunmayan öğrencilerden ilgili dönemde NI
olarak alınan dersler hariç en az 24 AKTS kredisi tamamlamış olmak ve NI
olarak alınan dersler dahil kayıtlı olduğu tüm
derslerden en az geçer not almış olmak koşuluyla dönem sonunda dönem not
ortalaması (DNO) 3,00-3,49 arasında olanlar onur; 3,50 ve üstü olanlar ise
yüksek onur öğrencisi sayılırlar.
Lisans ve
önlisans diploması
MADDE 35
– (1) Bir öğrencinin kayıtlı
olduğu lisans diploma programından herhangi bir dönem sonunda mezun olup
diploma alabilmesi için aşağıdaki tüm koşulları sağlaması gerekir:
a) Kayıtlı olduğu lisans diploma programının
mezuniyet koşullarında yer alan tüm dersleri ve varsa ek yükümlülükleri
başarı ile tamamlamak.
b) Mezuniyet için tamamladığı toplam kredisi en az
240 AKTS kredisi olmak.
c) Mezuniyet not ortalaması en az 2,00 olmak.
ç) Kayıtlı olduğu lisans diploma programının en az
iki dönem kayıtlı öğrencisi olmak.
d) Mezuniyet yükümlüklerine sayılan en az 60 AKTS
kredisini Üniversitede kayıtlı olduğu derslerden tamamlamak.
(2) Öğrenciler, lisans diploması almaya hak
kazandıkları dönem sonu itibarıyla, kayıtlı oldukları fakülte/yüksekokul
yönetim kurulu kararı ile ilgili diploma programından mezun edilirler.
(3) Kayıtlı olunan lisans diploma
programı öğrenimlerini tamamlayamayan, ancak ilgili programın öğrenim
programında ilk dört dönem için öngörülen tüm zorunlu ve seçmeli dersler
ile 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde
belirtilen zorunlu dersleri alıp, bu Yönetmelik hükümlerine göre başarmış
ve alması ve başarması gereken tüm derslerin genel not ortalaması en az
2,00 olan öğrencilere, başvurusu üzerine ilgili mevzuat hükümleri ve YÖK
kararları çerçevesinde önlisans diploması
verilir.
(4) Diplomalar üzerinde öğrencinin izlemiş olduğu
lisans programının adı bulunur. Diplomalar hazırlanıncaya kadar öğrenciye
bir defaya mahsus olmak üzere geçici mezuniyet belgesi verilir. Diploma ve
geçici mezuniyet belgesi ile birlikte diploma eki de verilir. Diplomanın
kaybı halinde dilekçe ile Öğrenci Hizmetlerine başvurulması koşuluyla, yeni
diploma hazırlanır. Bu durumda, diploma üzerine, kayıp nedeniyle
düzenlendiğine ve kayıp sayısına ilişkin ibare konulur.
(5) Bir lisans diploması almaya hak kazanan
öğrenciler, Senato tarafından belirlenen şartları sağlamaları halinde onur
veya yüksek onur mezunu sayılırlar.
Kayıt
dondurma
MADDE 36
– (1) Öğrenciler, belgelemek
koşulu ile sağlık, askerlik, maddi, aile, kişisel, akademik, yurt dışında
eğitim, beklenmedik zorunlu olaylar gibi gerekçelerle kayıt dondurma
talebinde bulunabilirler.
(2) Kayıt dondurmak isteyen öğrenciler gerekçeli
bir dilekçe ve gerekçelerini destekleyen belgeler ile kayıtlı oldukları
fakülte dekanlığı/yüksekokul müdürlüğüne başvururlar. Başvurular ilgili
fakülte/yüksekokul yönetim kurulu tarafından incelenir ve karara bağlanır.
Öğrencilere bir defada en çok iki dönem olmak üzere, toplamda en fazla dört
dönem için izin verilebilir. Zorunlu hallerde, Üniversite Yönetim Kurulu
kararı ile bu süreler uzatılabilir. Azami öğrenim süresini dolduran
öğrencilere izin verilmez. Kayıt dondurulan süreler, azami öğrenim
süresinden sayılmaz.
(3) Başvurusu olumlu sonuçlanan öğrencinin kayıt
dondurma işleminin tamamlanabilmesi için, kayıt dondurduğu dönemlere ait
ödemekle yükümlü olduğu öğrenim ücretinin yarısını ödemesi gerekir.
Derslerin başlamasını izleyen dördüncü haftanın son iş gününden sonra kayıt
dondurma başvurusu yapan öğrenciler, ilgili döneme ait ödemekle yükümlü
olduğu öğrenim ücretinin tamamını öderler. Öğrencilerin kayıt dondurarak
geçirdikleri süreler için ödemiş oldukları öğrenim ücreti, sonraki öğrenim
ücretlerine mahsup edilmez. Kayıt dondurma işlemi tamamlanan öğrencilerin
ilgili dönemde almış oldukları dersler, kayıtlarından düşürülür.
(4) Tutuklanan veya mahkûm olduğu hürriyeti
bağlayıcı cezası infaz kurumunda infaz edilmekte olan öğrencinin talebi
üzerine, kendisine Üniversite Yönetim Kurulunun onayı ile izin verilir.
(5) Öğrenciler, kayıt dondurma sürelerinin
bitiminde dönem kayıtlarını yaptırmak suretiyle öğrenimlerine devam
ederler. Bir dönemden fazla süreyle kayıt dondurmuş öğrencilerden; ilk
dönem sonunda Üniversiteye dönmek isteyenlerin ders kayıtları başlamadan
önce, yazılı olarak ilgili fakülte dekanlığına/yüksekokul müdürlüğüne
başvuruda bulunması gerekir. Bu şekilde, ilgili fakülte/yüksekokul yönetim
kurulu kararı ile geri dönen öğrencinin, söz konusu dönem için ödemiş
olduğu öğrenim ücreti, kayıt yaptırdığı dönem öğrenim ücretinden düşülür.
Öğrenim
süresi
MADDE 37
– (1) Lisans diploma
programlarında normal öğrenim süresi sekiz dönem (dört akademik yıl), azami
öğrenim süresi on dört dönemdir (yedi akademik yıldır). İngilizce hazırlık
programı ile yaz okullarında geçirilen süreler öğrenim süresine dâhil
değildir.
(2) Lisans diploma programından mezuniyet için
gerekli koşulları sağlayan öğrenciler, normal öğrenim süresini tamamlamadan
mezun olabilirler.
(3) Lisans diploma programından azami öğrenim
süresi içinde mezun olamayan öğrenciler uzatmalı öğrenci statüsüne
geçerler. Bu durumdaki öğrencilerin Üniversitedeki kayıt ve öğrenimlerine
devam hakları ile Üniversiteden ilişik kesilme işlemleri 2547 sayılı
Kanunun 44 üncü maddesi hükümleri çerçevesinde YÖK ve Senato tarafından
belirlenen esaslara göre yürütülür.
Üniversiteden
ayrılma
MADDE 38
– (1) Öğrenciler, Öğrenci
Hizmetlerine bir dilekçe ile başvurarak Üniversitedeki kayıtlarını sildirebilirler.
Bu öğrencilerin, ayrılmak için başvurdukları tarih itibarıyla Üniversite
ile ilişikleri kesilir.
(2) Üniversiteye yeni kayıt yaptıran öğrencinin,
kayıt yaptırdığı tarihten itibaren ilk eğitim-öğretim döneminin sonuna
kadar olan süre içerisinde Üniversiteden ayrılmak istemesi durumunda ilgili
dönem için ödemekle yükümlü olduğu öğrenim ücretini ödemesi gerekir ve
ödenen öğrenim ücretinden iade yapılmaz.
(3) Dönem öğrenim ücretini ödeyerek kayıt yenileyen
öğrenciye, Üniversiteden ayrılma ve kayıt iptali durumunda, Mütevelli
Heyeti tarafından belirlenen esaslara göre ücret iadesi yapılır. Bu süreler
geçtikten sonra ücret iadesi yapılmaz.
(4) Yaz okulu öğrenim
ücretini ödeyerek derslere kayıt yaptıran öğrenciye, Üniversiteden ayrılma
veya yaz okulundan çekilme durumunda ücret iadesi yapılmaz.
(5) Üniversiteden ayrılan veya herhangi bir sebeple
Üniversite ile ilişiği kesilen öğrencinin Üniversiteye karşı herhangi bir
yükümlülüğünün olmaması ve kendisine kullanım için Üniversite tarafından
sağlanan eşya ve teçhizatı hasarsız olarak iade etmiş olması gerekir.
(6) Öğrencinin ders ekleme-bırakma süreleri içinde
Üniversiteden ayrılması durumunda, ilgili dönemde kayıtlı olduğu dersler,
kayıtlarından düşürülür. Bu sürenin bitiminden sonra Üniversiteden ayrılan
öğrencilerin, dönem sonu başarı notu oluşmamış olan dersler için dersten
çekilme (W) işlemi yapılır. Dönem sonu başarı notu verilmiş dersler, mevcut
notlarıyla birlikte kayıtlarına geçirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Disiplin
MADDE 39
– (1) Öğrencilerin disiplin iş ve
işlemleri, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütülür.
Tebligat
MADDE 40
– (1) Öğrencilere yapılması
gereken her türlü tebligat ilgili mevzuat hükümlerine göre Üniversite
tarafından öğrenci için oluşturulan elektronik posta adresine yapılır.
Disiplin cezası bildirimleri ayrıca, öğrencilerin Üniversiteye kayıt
sırasında bildirdikleri yazışma adresine iadeli ve taahhütlü olarak
yapılmak veya ilgili birimde ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
(2) Üniversiteye kayıt sırasında bildirdikleri
adresi değiştirdikleri halde, bunu Öğrenci Hizmetlerine en geç bir ay
içinde bildirmeyen veya yanlış ya da eksik bildiren öğrencilerin, mevcut
adreslerine tebligat yapılması halinde, kendilerine tebligat yapılmış
sayılır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 41
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri ile YÖK, Senato,
Üniversite Yönetim Kurulu ve ilgili fakülte/yüksekokul yönetim kurulu
kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 42
– (1) 7/1/2017
tarihli ve 29941 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Özyeğin
Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 44
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Özyeğin Üniversitesi Rektörü yürütür.
|