İçişleri Bakanlığından:
GEÇİCİ BARINMA
MERKEZLERİNİN İŞLETİLMESİ VE YÖNETİLMESİ
AMACIYLA TEFRİK EDİLEN ÖDENEĞİN ÖZEL HESABA
AKTARILMASI,
HARCANMASI, MUHASEBELEŞTİRİLMESİ, DENETLENMESİ VE
ALIMLARA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Göç
İdaresi Genel Müdürlüğü bütçesinde tefrik edilen geçici barınma merkezleri
ödeneğinin ilgili özel hesaba aktarılmasına ve bu hesaplardan yapılacak
harcamaların muhasebeleştirilmesine, denetlenmesine ve alımlarda kullanılacak
ihale yöntemlerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Göç İdaresi
Genel Müdürlüğü, kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelerin geçici
barınma merkezlerinde yapılacak iş ve işlemlere ilişkin özel hesaplardan
yapacakları mal ve hizmet alımları ile yapım işlerini, bu kapsamda çalıştırılanlara
yapılacak ödemeler ile diğer giderler ve bunlara ilişkin iş ve işlemleri
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/4/2013
tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun 121/A
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Geçici barınma merkezi: 13/10/2014 tarihli ve
2014/6883 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Geçici Koruma
Yönetmeliğinin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde tanımlanan
merkezleri,
b) Geçici barınma merkezlerinin faaliyetleri:
Geçici Koruma Yönetmeliği kapsamında kurulan merkezlerde yürütülen iş,
işlem ve faaliyetleri,
c) Geçici barınma merkezi komisyonu: En az biri il
göç idaresi müdürlüğü personeli olmak üzere üst yönetici tarafından
belirlenen en az üç kişiden oluşan komisyonu,
ç) Geçici barınma merkezleri ödeneği: 6458 sayılı
Kanunun 121/A maddesine göre tefrik edilen ve geçici barınma merkezlerine
ilişkin iş, işlem ve faaliyetlerde kullanılan ödeneği,
d) Geçici koruma: Ülkesinden ayrılmaya zorlanmış,
ayrıldığı ülkeye geri dönemeyen, acil ve geçici koruma bulmak amacıyla
kitlesel olarak veya bu kitlesel akın döneminde bireysel olarak
sınırlarımıza gelen veya sınırlarımızı geçen ve uluslararası koruma talebi
bireysel olarak değerlendirmeye alınamayan yabancılara sağlanan korumayı,
e) Genel Müdür: Göç İdaresi Genel Müdürünü,
f) Genel Müdürlük: Göç İdaresi Genel Müdürlüğünü,
g) Genel Müdürlük Komisyonu: Genel Müdürlüğün
ilgili dairelerinden Genel Müdür tarafından belirlenecek biri komisyon
başkanı olmak üzere en az beş kişiden oluşan komisyonu,
ğ) Hizmet sunucusu: Hizmet alım ihalesine teklif
veren gerçek veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak
girişimleri,
h) İhale komisyonu: En az ikisi il göç idaresi
müdürlüğü personeli olmak üzere üst yönetici tarafından belirlenen en az
beş ve tek sayıda üyeden oluşan komisyonu,
ı) İhale yetkilisi: Üst yöneticiyi, mahalli
idarenin en üst amirini veya bunların yetki devredeceği görevliyi,
i) İl Müdürü: İl Göç İdaresi Müdürünü,
j) İl Müdürlüğü: İl Göç İdaresi Müdürlüğünü,
k) İstekli: Mal veya hizmet alımları ile yapım
işlerinin ihalesine teklif veren tedarikçi, hizmet sunucusu veya yapım
müteahhidini,
l) Kanun: 4/4/2013 tarihli ve 6458 sayılı
Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununu,
m) Kitlesel akın: Geçici Koruma Yönetmeliğinin 3
üncü maddesinde tanımlanan kitlesel akını,
n) Özel hesap: Kanunun 121/A maddesine göre Genel
Müdürlük, kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idareler tarafından Kanun
kapsamındaki geçici barınma merkezlerinin işletilmesi ve yönetilmesine
ilişkin faaliyetlerin ifası amacıyla kullanılmak üzere kamu sermayeli
bankalarda açılacak hesapları,
o) Tedarikçi: Mal alımı ihalesine teklif veren
gerçek veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak girişimleri,
ö) Tek Hazine Kurumlar Hesabı Uygulaması: İşsizlik
Sigortası Fonu hariç olmak üzere kamu idarelerinin malî kaynaklarının
bütçenin gelir ve gider hesapları ile ilişkilendirilmeksizin karşılığı
Hazineden alacak kaydedilmek üzere toplandığı ve Hazine ve Maliye Bakanlığı
tarafından yönetilen hesaba ilişkin uygulamalar bütününü,
p) Üst yönetici: Geçici barınma merkezi komisyonu
ve ihale komisyonu için valiyi ve diğer kamu kurum ve kuruluşları için
10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 3 sayılı Üst
Kademe Kamu Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Atama Usûllerine
Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde üst yönetici olarak belirtilenleri,
r) Yapım müteahhidi: Yapım işi ihalesine teklif
veren gerçek veya tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak
girişimleri,
s) Yönetici: Geçici barınma merkezinin yönetilmesi
ve işletilmesinden sorumlu olan yöneticiyi,
ş) Yüklenici: Üzerine ihale yapılan ve sözleşme
imzalanan istekliyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Mali Hükümler
Özel
hesap
MADDE 5 –
(1) Geçici Koruma Yönetmeliği
kapsamındaki geçici barınma merkezlerinin işletilmesi ve yönetilmesi
amacıyla, Genel Müdürlük bütçesinde geçici barınma merkezleri ödeneği
tefrik edilir. Genel Müdürlük bütçesinde gider kaydedilmek suretiyle özel
hesaba aktarılarak kullanılacak bu kaynaktan, Genel Müdürlükçe uygun görülen
hallerde, kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelerin özel hesaplarına
geçici barınma merkezlerine ait iş ve işlemlerde kullanılmak üzere Genel
Müdürlük Komisyonunun kararı ile aktarma yapılabilir.
(2) Diğer kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli
idareler de, geçici barınma merkezlerinin yönetilmesi ve işletilmesi
amacıyla Genel Müdürlük özel hesabına aktarma yapabilir.
(3) Özel hesap, Kanunun 121/A maddesinde belirlenen
amaçlar ve bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda
kullanılır. Sarf belgeleri, Sayıştay denetimine uygun şekilde saklanır.
Kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idareler, mali yıl içerisinde özel
hesaplardan yaptıkları harcamaları, gerçekleştirdikleri faaliyetleri ve
mali yılsonu itibarıyla hesap bilgilerini bir sonraki yılın Ocak ayı sonuna
kadar Genel Müdürlüğe bildirmekle yükümlüdür. Kamu kurum ve kuruluşları ile
mahalli idareler harcamanın yapıldığı ayı takip eden ayın on beşine kadar
da aylık bildirim yapmakla yükümlüdür.
(4) Özel hesapta kalan tutarlar, ilgili hesap Tek
Hazine Kurumlar Hesabı Uygulaması kapsamına alınana kadar bir sonraki yıl
özel hesabına devredilir.
(5) Genel Müdürlük özel hesabından kamu kurum ve
kuruluşları ile mahalli idarelerin özel hesaplarına aktarılan tutarlardan
kullanım amacı gerçekleştikten sonra kalan tutarlar ile kullanım amacı
kalmadığı Genel Müdürlükçe değerlendirilen tutarlar, Genel Müdürlük özel
hesabına iade edilir ve bu konuda Genel Müdürlüğe bilgi verilir.
Genel
Müdürlük Komisyonu ve özel hesabının kullanımı
MADDE 6 –
(1) Genel Müdürlük özel hesabından
yapılacak harcamalar, Genel Müdürlük Komisyonu tarafından gerçekleştirilir.
Genel Müdürlük Komisyonu, bir veya birden fazla geçici barınma merkezi için
aynı zamanda geçici barınma merkezi komisyonu veya ihale komisyonu görevini
de yürütebilir. Harcama öncesinde, harcamanın konusunu gösterir Genel Müdür
onayı alınır.
(2) Komisyon, Genel Müdürlüğün ilgili dairelerinden
Genel Müdür tarafından belirlenecek biri komisyon başkanı olmak üzere en az
beş kişiden oluşur. Komisyon başkanı, daire başkanları arasından
belirlenir. Komisyon başkanı, Genel Müdürlük özel hesabından yapılacak
harcamalar için gerekli belgelerin hazırlanması görevlerini yürütmek üzere
komisyon üyelerinden bir veya daha fazla personel görevlendirir.
(3) Genel Müdürlük özel hesabından yapılan
harcamalar için oluşturulan bu komisyon, Genel Müdüre karşı sorumludur.
İhale
komisyonları ve özel hesaplarının kullanımı
MADDE 7 –
(1) En az ikisi il müdürlüğü personeli
olmak üzere en az beş ve tek sayıda üyeden oluşan ihale komisyonu, yedek
üyeler de dâhil olmak üzere üst yönetici tarafından geçici barınma merkezi
bulunan veya kurulması planlanan her ilde bir tane olacak şekilde
oluşturulur.
(2) İhaleyi yapan idarede yeterli sayı veya
nitelikte personel bulunmaması hâlinde, diğer idarelerden de komisyona üye
alınabilir.
(3) İhale komisyonu üye tamsayısıyla toplanır.
Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz.
Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy
kullanan komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon kararına yazmak ve
imzalamak zorundadır.
(4) İhale komisyonunca alınan kararlar ve
düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve
görev unvanları belirtilerek imzalanır. Harcama öncesinde, harcamanın
konusunu gösterir üst yönetici onayı alınır.
(5) Komisyonun sekretarya hizmetleri il müdürlüğü
tarafından yürütülür.
Geçici
barınma merkezi komisyonları ve özel hesaplarının kullanımı
MADDE 8 –
(1) Geçici barınma merkezi
yönetimi tarafından geçici barınma merkezleriyle ilgili iş ve işlemlere
ilişkin yapılacak harcamalar, bu idareler bünyesinde oluşturulacak geçici
barınma merkezi komisyonları tarafından gerçekleştirilir. Harcama
öncesinde, harcamanın konusunu gösterir üst yönetici onayı alınır. Üst
yönetici onay yetkisini il müdürüne veya geçici barınma merkezi
yöneticisine devredebilir.
(2) Komisyonlar, biri il müdürlüğü personeli olmak
üzere üst yönetici tarafından belirlenen en az üç kişiden oluşur. Üst
yönetici tarafından belirlenecek komisyon başkanı, komisyon üyelerinden
birini mutemet olarak tayin eder. Harcamalar bu mutemet eliyle yaptırılır.
(3) Özel hesaplardan yapılacak harcamalar için
oluşturulan bu komisyon, üst yöneticiye karşı sorumludur.
(4) Komisyonların sekretarya hizmetleri il
müdürlüğü tarafından yürütülür.
Geçici
barınma merkezi komisyonlarının görev ve yetkileri
MADDE 9 –
(1) Geçici barınma merkezi
komisyonlarının görev ve yetkileri aşağıda belirtilmiştir:
a) Mutemete verilecek avansın miktarını tespit
etmek.
b) 11 inci maddede sayılan iş ve işlemlere ilişkin
harcamaları yapmak.
c) Geçici barınma merkezleri için alınan her türlü
yardım malzemesinin dağıtımını sağlamak ve yardım malzemelerinin takibini
yaparak dağıtım listesi tutmak.
ç) Mal ve hizmet bedellerine ait sarf evrakı ve
dağıtım listelerini üst yöneticinin onayına sunmak.
Kamu
kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelerin komisyonları ve özel
hesaplarının kullanımı
MADDE 10
– (1) Genel Müdürlükçe uygun
görülen hallerde 11 inci maddede sayılan iş ve işlemlere ilişkin olarak
kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli idarelerin özel hesaptan yapacağı
harcamalar ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının üst yöneticileri ile ilgili
mahalli idarenin en üst amiri tarafından oluşturulacak komisyon tarafından
bu Yönetmelikte yer alan açık ihale usulü yöntemi ile gerçekleştirilir.
Harcamalar
MADDE 11
– (1) Özel hesaptan
karşılanabilecek harcama çeşitleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Geçici barınma merkezleriyle ilgili hizmetlerin
planlanmasına ve yürütülmesine ilişkin giderler.
b) Mevcut geçici barınma merkezlerinin bakım,
onarım ve yenilenme işleri ile bunlara ait yol, su, elektrik ve
kanalizasyon tesisleri gibi altyapıya ilişkin giderler.
c) Geçici barınma merkezine ilişkin iş ve
işlemlerin yürütülmesinde ortaya çıkacak her tür taşıma giderleri.
ç) Geçici barınma merkezinin üzerinde kurulacağı
veya kurulduğu alanın kiralanması, sunulacak hizmetler için kullanılacak
depo ve binanın kiralanması ile bunlara ilişkin giderler.
d) Geçici barınma merkezlerinde görevli personele
yürüttükleri görevleriyle ilgili işlerde kullanılmak üzere demirbaş olarak
verilecek koruyucu giyim eşyası giderleri.
e) Geçici barınma merkezlerinde barınanlara yönelik
beslenme, barınma, ısıtma, aydınlatma, su ve atık su giderleri.
f) Bulunduğu ilden herhangi bir geçici barınma
merkezine veya bir geçici barınma merkezinden başka bir geçici barınma
merkezine yapılan sevk giderleri ve sevk esnasındaki iaşe giderleri.
g) Çadırkentlerin konteynerkentlere dönüştürülmesi
veya geçici barınma merkezlerinin kapatılması esnasında meydana gelen
giderler.
ğ) Geçici barınma merkezlerindeki iş ve işlemler
için mal ve hizmet alımına yönelik yapılacak ihalelerin ihale bedellerine ilişkin
giderler.
h) Bu maddede sayılanlar haricinde kalan ve geçici
barınma merkezlerine ilişkin acil hâllerde yapılacak hizmetler için
mevzuatın harcama yapılmasına izin verdiği diğer giderler.
Muhasebe
ve taşınır mal işlemleri
MADDE 12
– (1) Özel hesaba ilişkin muhasebe
işlemleri, 17/10/2017 tarihli ve 30213 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Kamu İdarelerine Ait Özel Hesaplara İlişkin İşlemlerin
Muhasebeleştirilmesine Dair Yönetmelik, 9/8/2018 tarihli ve 30504 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tek Hazine Kurumlar Hesabı Uygulamasına İlişkin
Yönetmelik ve 27/12/2014 tarihli ve 29218 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde
yerine getirilir.
(2) Geçici barınma merkezlerince edinilen
taşınırlar, 28/12/2006 tarihli ve 2006/11545 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan Taşınır Mal Yönetmeliği hükümlerine göre idare
kayıtlarına alınıp takip edilir.
Özel
hesabın nemalandırılması
MADDE 13
– (1) Özel hesapta yer alan
tutarlar, ilgili hesap Tek Hazine Kurumlar Hesabı Uygulaması kapsamına
alınana kadar 7/3/2019 tarihli ve 810 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile
yürürlüğe konulan Kamu Haznedarlığı Yönetmeliğine uygun olarak kamu
sermayeli bankalar vasıtasıyla mali piyasaların ekonomik şartlarına uygun
olarak nemalandırılabilir. Bu şekilde elde edilen gelirler ile promosyon
veya başka isimler altında bankalarca sağlanan kaynaklar da bu Yönetmelik
çerçevesinde kullanılır.
Borçlandırma
MADDE 14
– (1) 11 inci madde kapsamında
yapılan giderler borçlandırmaya tabi değildir.
Nakdi
ödeme şartı
MADDE 15
– (1) Geçici barınma merkezinde
barınanlara nakit ödemede bulunulması Genel Müdürlüğün iznine bağlıdır.
Tek
Hazine Kurumlar Hesabı Uygulaması kapsamındaki işlemler
MADDE 16 –
(1) Özel hesabın Tek Hazine
Kurumlar Hesabı Uygulaması kapsamına alınmasıyla birlikte söz konusu hesaba
ilişkin işlemler ilgisine göre bu Yönetmeliğin yanı sıra Tek Hazine
Kurumlar Hesabı Uygulamasına İlişkin Yönetmelik hükümleri doğrultusunda
yerine getirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İhtiyaçların Karşılanması
Temel
ilkeler
MADDE 17
– (1) 11 inci maddede sayılan iş
ve işlemler dışında özel hesaptan harcama yapılamaz. Özel hesaptan
yapılacak harcamalar, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi
ve Kontrol Kanunu ile 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine
tabi değildir.
(2) Birden fazla ili ilgilendiren geçici barınma
merkezleri kapsamındaki iş ve işlemlerde koordinasyonu sağlama yetkisi
Genel Müdürlüğe aittir.
(3) Genel Müdürlük, geçici barınma merkezi ile
ilgili konularda kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, mahalli
idareler, Türk Kızılayı ve konu ile ilgili diğer sivil toplum kuruluşları,
özel sektör ve uluslararası kuruluşlar ile işbirliği ve koordinasyonu
sağlar.
(4) Geçici barınma merkezlerinde ortaya çıkacak
ihtiyaçların karşılanması amacıyla doğrudan temin dışındaki usullerle
yapılacak mal ve hizmet alımları ile yapım işleri ihaleleri Genel
Müdürlükçe uygun görülmesi halinde gerçekleştirilir. Genel Müdürlük
tarafından uygunluk görüşünün ilgili valiliğe bildirilmesinden itibaren en
kısa sürede mal ve hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin bu
Yönetmelikte düzenlenen ihale usulleri çerçevesinde belirlenen süreç
başlatılır.
(5) Özel hesaptan yapılacak harcamalarda yetki
süresi üst yönetici onayının alındığı tarihten itibaren otuz gündür. Bu
süre Genel Müdürlük tarafından uzatılabilir.
(6) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak ihalelerde;
saydamlık, rekabet, eşit muamele, güvenilirlik, ihtiyaçların uygun
şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması
esastır.
(7) Açık ihale usulü ile yapılması gereken ve bir
bütün olan işlerde ihale, parçalara bölünerek pazarlık usulü veya doğrudan
temin yöntemiyle, pazarlık usulü ile yapılması gereken işlerde ise ihale
parçalara bölünerek doğrudan temin yöntemiyle yapılamaz.
Alım usul
ve yöntemleri
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
yapılacak alım işlemlerinde açık ihale usulü, pazarlık usulü ile doğrudan
temin yöntemi kullanılır.
(2) Aciliyet arz etmeyen, kitlesel akın döneminde
olmayan ve alım süreci nedeniyle alımın gecikmesinin geçici barınma
merkezinin işletilmesinde aksaklığa neden olmayacağı hallerde açık ihale
usulünün kullanılması esastır.
Açık
ihale usulü
MADDE 19
– (1) Açık ihale usulü, bütün
isteklilerin teklif verebildiği usuldür. Genel Müdürlük Komisyonu veya ihale
komisyonu tarafından tüm mal alımı, hizmet alımı ve yapım işlerinde açık
ihale usulünün uygulanması esastır.
(2) Açık ihale usulü ile yapılacak olan ihalelerin
ilânları, ihale tarihinden en az beş gün önce, hükümet ve belediye
binalarının ilân tahtalarına asılacak yazılar, belediye yayın araçları veya
işin yapılacağı yerde çıkan gazetelerden biriyle ve Kamu İhale Bülteni ile
yapılır. Bu işlemler bir tutanakla belgelenir. Bunlara ilave olarak
idarenin internet sayfası var ise ihaleler, bilgi işlem ağı veya elektronik
haberleşme yolu ile de ayrıca ilan edilir.
(3) Pazarlık usulünün veya doğrudan temin
yönteminin kullanılabileceği durumlarda da mal ve hizmet alımları ile yapım
işleri açık ihale usulü ile yapılabilir.
Pazarlık
usulü
MADDE 20
– (1) 4734 sayılı Kanunun 21 inci
maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi için belirlenen limiti aşmamak
üzere mal veya hizmet alımları ile acil yapım işlerinin ihalelerinde
teminat alınmaksızın Genel Müdürlük Komisyonu veya ihale komisyonu
tarafından pazarlık usulü uygulanır.
(2) İhaleye katılacak isteklilerden; ilgili mevzuat
gereği ilgili odaya kayıtlı olarak faaliyette bulunduğunu ve imza
sirküleri, imza beyannamesi ve vekâletname gibi teklif vermeye yasal olarak
yetkili olduğunu kanıtlayan belgeler istenir.
(3) İhalelerde, ilan yapılmaksızın en az üç istekli
davet edilerek, gerekli belgeleri ve fiyat tekliflerini birlikte vermeleri
istenir. Teklifler, Genel Müdürlük Komisyonu veya ihale komisyonu
tarafından değerlendirilerek ihale ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren
isteklinin üzerine bırakılır.
(4) Geçerli teklif sunan bütün istekliler ile kamu
menfaati gereği bir kez daha fiyat görüşmesi yapılabilir. Nihai teklif
tutarı, ilk teklif bedelinden yüksek olamaz. Tekliflerin alınmasını ve
değerlendirilmesini müteakip ihale sonuçlandırılır.
Doğrudan
temin yöntemi
MADDE 21
– (1) Aşağıda belirtilen hallerde
ihtiyaçlar, Genel Müdürlük Komisyonu, ihale komisyonu veya geçici barınma
merkezi komisyonu tarafından teminat alınmaksızın doğrudan temin yöntemiyle
karşılanabilir:
a) 4734 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasının (d) bendinde yer alan büyükşehir belediye sınırı dâhilinde
bulunan idareler için belirlenen parasal limit tutarını aşmayan
ihtiyaçlardan olması.
b) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi
tarafından karşılanabileceğinin detaylı olarak gerekçelendirilmesi, fiyat
araştırması yapılması, ihtiyaç konusu malın veya hizmetin niteliklerinin
tarif edilmesi ve bunun sonucunda ihtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek
kişi tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi halinde gerçek veya
tüzel tek kişiden yapılacak alımlar.
c) Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile
ilgili özel bir hakka sahip olması.
ç) İhtiyaca uygun taşınmaz mal alımı veya
kiralanması.
d) Özelliğinden ve belli süre içinde kullanılma
zorunluluğundan dolayı stoklanması ekonomik olmayan sarf malzemesi
alımları.
e) Mevcut mal, ekipman, teknoloji veya hizmetlerle
uyumun ve standardizasyonun sağlanması için zorunlu olan mal ve
hizmetlerin, asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek ve toplam süreleri
üç yılı geçmeyecek sözleşmelerle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden
alınması.
f) Kitlesel akın döneminde ortaya çıkabilecek acil
nitelikteki mal ve hizmet alımları.
(2) Doğrudan temin yöntemiyle yapılacak mal ve
hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde, bu Yönetmelikte belirtilen
komisyonlar tarafından idari ve teknik şartname hazırlanma, ilan yapma,
açık ihale usulü için tespit edilen kurallara uyma ve sözleşme yapma
zorunluluğu bulunmaksızın ihtiyaçlar temin edilir. Bu Yönetmelik kapsamında
doğrudan temin yöntemiyle gerçekleştirilecek alımlarda fiyat araştırması
yapılması zorunludur.
(3) İhale yetkilisinin onayı ile piyasadan fiyat
araştırması yapmak üzere üç komisyon üyesi görevlendirilir. Bu kişilere ek
olarak idare personeli veya kamu kurum ve kuruluşları personeli arasından
da üst yönetici onayıyla görevlendirme yapılabilir. Piyasa araştırmasının;
ihale konusu malları satan, hizmeti veren veya bu tür yapım işlerini yürüten
birden fazla istekliden fiyat teklifi alınması suretiyle yapılması esastır.
(4) Teklif yazısında, ihaleye konu mal ve hizmet
ile yapım işinin ne olduğu, birim fiyat, toplam fiyat, fiyat bildiren
isteklinin adı, ticaret unvanı ve imzasının bulunması şarttır. Alınan fiyat
teklifleri bir tablo yapılarak teklifler en az olandan başlamak üzere
sıralanır. Piyasa araştırması yapmakla görevlendirilen kişiler bu listenin
altına imzalarını atarak listeyi ihale yetkilisine teslim ederler.
(5) İhale yetkilisi, en düşük teklifi veren
istekliden ihale konusu mal veya hizmet ile yapım işinin alınmasına ya da
yaptırılmasına komisyon kararının onaya sunulmasından itibaren üç iş günü
içinde onay verir veya gerekçesini belirterek iptal edebilir.
(6) Bu madde kapsamında alımı yapılacak malın
teslimi veya hizmetin ya da yapım işinin belli bir süreyi gerektirmesi
durumunda, alımın bir sözleşmeye bağlanması zorunlu olup bir defada
yapılacak alımlarda sözleşme yapılması zorunlu değildir.
(7) Birinci fıkranın (b), (c), (d) ve (f)
bentlerine ilişkin gerçekleştirilecek doğrudan teminlerde aynı fıkranın (a)
bendinde belirlenen tutarı aşan alımlar ihale komisyonlarınca veya Genel
Müdürlük Komisyonunca gerçekleştirilir. Birinci fıkranın (ç) bendine
ilişkin yapılacak harcamalar, harcama tutarı fark etmeksizin ihale
komisyonlarınca veya Genel Müdürlük Komisyonunca gerçekleştirilir.
İhtiyaçların
kamu kurum ve kuruluşları, Türk Kızılayı, kamu yararına çalışan dernekler
ve sivil toplum kuruluşlarından temini
MADDE 22
– (1) Geçici barınma merkezlerinin
faaliyetlerinin icrası sırasında, ihtiyaç duyulan mal ve hizmet alımları
ile yapım işleri protokol yapılmak suretiyle kamu kurum ve kuruluşları,
Türk Kızılayı, kamu yararına çalışan dernekler ve Genel Müdürlük veya il
müdürlüğünce uygun görülen sivil toplum kuruluşlarından bedelsiz
sağlanabilir.
İhale işlem
dosyası
MADDE 23
– (1) İhalesi yapılacak her iş
için ihale işlem dosyası hazırlanır. Bu dosyanın içeriğinde bulunacak
dokümanlar hakkında 4734 sayılı Kanun kıyasen uygulanır.
Yaklaşık
maliyet
MADDE 24
– (1) Açık ihale usulü ve pazarlık
usulü ile yapılacak ihalelerde yaklaşık maliyet, Katma Değer Vergisi hariç
olarak tespit edilir. Yaklaşık maliyetin belirlenmesi amacıyla ihale
yetkilisi tarafından komisyon üyesi olmayan en az üç kişi görevlendirilerek
fiyat araştırması yaptırılır.
(2) İşin özelliğine göre gerektiğinde yaklaşık
maliyet hesabında kullanılacak fiyatlar belediye, ticaret odası, sanayi
odası, borsa gibi kuruluşlardan, kamu idarelerince belirlenmiş, işin
niteliğine uygun yapı yaklaşık maliyetlerinden, rayiçlerden ve birim
fiyatlarından, ihalesi yapılacak işin ticareti ile uğraşan meslek
erbabından veya bilirkişilerden soruşturulur.
(3) Fiyat araştırması kapsamında alınan teklif
yazılarında, ihaleye konu mal ve hizmet ile yapım işinin ne olduğu, birim
fiyat, toplam fiyat, fiyat bildiren isteklinin adı, ticaret unvanı ve
imzasının bulunması şarttır. Alınan fiyat teklifleri bir hesap cetveline
işlenerek yaklaşık maliyet tespit edilir. Piyasa araştırması yapmakla
görevlendirilen kişiler bu cetvelin altına imzalarını atarak hesap
cetvelini ihale yetkilisinin onayına sunarlar. Onaylanan cetvel ve ihaleye
ilişkin bütün evrakın bulunduğu işlem dosyası ihale öncesinde ihale
yetkilisi tarafından komisyona gönderilir. Bu cetvel asıl evrak arasında
saklanır.
(4) Açık ihale usulü ve pazarlık usulünde ihale öncesi
tespit edilen yaklaşık maliyet ilan edilmez ve bu bilgiye onay belgesi ve
eki hesap cetveli dışında hiçbir belgede yer verilmez. İsteklilere veya
ihale süreci ile resmi ilişkisi olmayan diğer kişilere açıklanmaz.
İhalelere
katılımda aranacak yeterlik kuralları
MADDE 25
– (1) Açık ihale usulü ve pazarlık
usulü ile yapılacak ihalelerde yeterlik kuralları hakkında 4734 sayılı
Kanunun 10 uncu maddesi hükümleri uygulanır.
(2) Acil yapım işlerinde isteklilerden ayrıca iş
deneyim belgesi istenebilir.
İhalenin
onaylanması ve sözleşmenin yapılması
MADDE 26
– (1) İhale yetkilisi, karar
tarihini izleyen en geç üç iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini
açıkça belirtmek suretiyle iptal eder. İhale, kararın onaylanması hâlinde
geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır. İhale sonucu, ihale
kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı veya iptal edildiği günü
izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere
ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir.
(2) Yapılan ihaleler bir sözleşmeye bağlanır.
Sözleşmeler idarece hazırlanır ve ihale yetkilisi ile yüklenici tarafından
üç iş günü içinde imzalanır.
Sözleşmelerde
yer alması gereken hususlar
MADDE 27
– (1) Düzenlenecek sözleşmelerde
aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a) İşin adı, niteliği, türü ve miktarı, hizmetlerde
iş tanımı.
b) İdarenin adı ve adresi.
c) Yüklenicinin adı veya ticaret unvanı, bağlı
olduğu vergi dairesi ve vergi kimlik numarası ile tebligata esas adresi.
ç) Sözleşmenin bedeli ve süresi.
d) Ödeme yeri ve şartlarıyla avans verilip
verilmeyeceği, verilecekse şartları ve miktarı.
e) Ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç
giderlerinden hangisinin sözleşme bedeline dâhil olacağı.
f) Vergi, resim ve harçlar ile sözleşmeyle ilgili
diğer giderlerin kimin tarafından ödeneceği.
g) Montaj, işletmeye alma, eğitim, bakım-onarım,
yedek parça gibi destek hizmetlerine ait şartlar.
ğ) Garanti istenilen hâllerde süresi ve garantiye
ilişkin şartlar.
h) İşin yapılma yeri, teslim etme ve teslim alma
şekil ve şartları.
ı) Gecikme halinde alınacak cezalar.
i) Mücbir sebepler ve süre uzatımı verilebilme
şartları, sözleşme kapsamında yaptırılacak iş artışları ile iş eksilişi
durumunda karşılıklı yükümlülükler.
j) Denetim, muayene ve kabul işlemlerine ilişkin
şartlar.
k) Acil yapım işlerinde iş ve işyerinin
sigortalanması ile yapı denetimi ve sorumluluğuna ilişkin şartlar.
l) Sözleşmede değişiklik yapılma şartları.
m) Sözleşmenin feshine ilişkin şartlar.
n) Yüklenicinin sözleşme konusu iş ile ilgili
çalıştıracağı personele ilişkin sorumlulukları.
o) İlgili mevzuata göre gerekli olan iş sağlığı ve
güvenliğine ilişkin yükümlülükler.
ö) İvedi haller dışında, açık ihale usulü ve
pazarlık usulü uygulanan mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde kesin
teminat miktarı ile kesin teminatın alınmasına ve iadesine ilişkin
hükümler.
p) İhale dokümanında yer alan bütün belgelerin
sözleşmenin eki olduğu.
r) Anlaşmazlıkların çözüm yeri.
Denetim,
muayene ve kabul işlemleri
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan mal ve hizmet alımları ile yapım işlemlerinin denetim, muayene ve
kabul işlemleri 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri
Kanunu ve ilgili diğer mevzuata uygun şekilde yapılır.
Sözleşmenin
feshi
MADDE 29
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan sözleşmelerin feshi 4735 sayılı Kanun hükümlerine ve sözleşmede yer
alan fesih hükümlerine göre gerçekleştirilir.
(2) Geçici Koruma Yönetmeliği ve ilgili mevzuat
kapsamında geçici barınma merkezinin kapatılması, geçici barınma merkezinde
kalanlara sağlanacak hak, hizmet ve yardımların kısıtlanması ve geçici
barınma merkezinin sözleşmeyle sağlanan mal, hizmet ve yapım işi
ihtiyacının sona ermesi halinde bu Yönetmelik kapsamında yapılan sözleşmeleri
idare tek taraflı olarak feshedebilir.
Yüklenicilerin
sorumluluğu
MADDE 30
– (1) İş tamamlandıktan ve kabul
işlemi yapıldıktan sonra tespit edilmiş olsa dahi 4735 sayılı Kanun
kapsamında belirtilen sorumluluklarına uymayan yükleniciler hakkında 4735
sayılı Kanunun ilgili hükümleri kapsamında işlem yapılır.
Tedarikçilerin
sorumluluğu
MADDE 31
– (1) Tedarikçiler, taahhütlere
aykırı olarak kusurlu veya standartlara uygun olmayan malzeme verilmesi
veya kullanılması, taahhüdün sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine
getirilmemesi gibi nedenlerle ortaya çıkan zarar ve ziyandan doğrudan
sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre tedarikçiye ikmal ve
tazmin ettirilir.
Hizmet
sunucularının sorumluluğu
MADDE 32
– (1) Hizmet sunucuları,
taahhütlere aykırı olarak kusurlu veya standartlara uygun olmayan malzeme
seçilmesi, verilmesi veya kullanılması, tasarım hatası, uygulama
yanlışlığı, denetim eksikliği, taahhüdün sözleşme hükümlerine uygun olarak
yerine getirilmemesi gibi nedenlerle ortaya çıkan zarar ve ziyandan
doğrudan sorumludur. Bu zarar ve ziyan genel hükümlere göre hizmet
sunucusuna ikmal ve tazmin ettirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Artan
malzeme
MADDE 33
– (1) Özel hesap kullanılmak
suretiyle temin edilen malzemelerden arta kalanlar genel hükümlere göre
tasfiye olunur.
Denetim
MADDE 34
– (1) Özel hesaplar Sayıştay
denetimine tabidir. Genel Müdürlük, kamu kurum ve kuruluşları ile mahalli
idarelerin özel hesapları İçişleri Bakanlığı ve valilikler tarafından
ayrıca denetlenebilir.
(2) Genel Müdürlük özel hesabı kullanılmak suretiyle
yapılan işlemlerin kamuoyunca takip edilmesini temin etmek üzere bir
sonraki yılın Mart ayı sonuna kadar Genel Müdürlük tarafından rapor
hazırlanarak Genel Müdürlüğün kurumsal internet sitesinde yayımlanır.
Yasak
fiil ve davranışlar, ihaleye katılamayacak olanlar ve ihaleye katılmaktan
yasaklanma
MADDE 35 –
(1) Yasak fiil ve davranışlar,
ihalelere katılamayacak olanlar ve ihalelere katılmaktan yasaklama hakkında
4734 sayılı Kanun ile 4735 sayılı Kanunun ilgili hükümleri uygulanır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 36
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde 4734 sayılı Kanun ile 4735 sayılı Kanun hükümleri
kıyasen uygulanır.
Yürürlük
MADDE 37
– (1) İçişleri Bakanlığı ile
Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından müştereken hazırlanan bu Yönetmelik
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 38
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İçişleri Bakanı yürütür.
|