Ticaret Bakanlığından:
7256 SAYILI
KANUN KAPSAMINDA GÜMRÜK ALACAKLARININ
YENİDEN
YAPILANDIRILMASINA İLİŞKİN TEBLİĞ
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı; 31/8/2020
tarihinden (bu tarih dâhil) önce 27/10/1999 tarihli ve 4458 sayılı Gümrük
Kanunu ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gümrük yükümlülüğü doğan ve
Ticaret Bakanlığına bağlı tahsil daireleri tarafından 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre
takip edilen gümrük vergileri, idari para cezaları, faizler, gecikme
faizleri, gecikme zammı alacaklarının 11/11/2020 tarihli ve 7256 sayılı
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanun kapsamında yeniden yapılandırılarak tahsiline
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 11/11/2020 tarihli
ve 7256 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 3 üncü maddesinin on
sekizinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğin uygulanmasında;
a) Alacak: 31/8/2020 tarihinden (bu tarih dâhil)
önce 4458 sayılı Kanun ve ilgili diğer kanunlar kapsamında gümrük
yükümlülüğü doğan ve 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre gümrük idarelerince
takip edilen gümrük vergileri ve bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme
zammı gibi fer’i amme alacakları ile idari para cezalarını,
b) Gümrüklenmiş değer: İthal eşyası için eşyanın
Uluslararası Kıymet Sözleşmesine göre belirlenecek CIF kıymeti ile gümrük
vergileri toplamını, ihraç eşyası için FOB kıymeti ile gümrük vergileri
toplamını,
c) Kanun: 11/11/2020 tarihli ve 7256 sayılı Bazı
Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanunu,
ç) Yİ-ÜFE aylık değişim oranları: Türkiye
İstatistik Kurumunun her ay için belirlediği 31/12/2004 tarihine kadar
toptan eşya fiyatları endeksi (TEFE) aylık değişim oranlarını, 1/1/2005
tarihinden itibaren üretici fiyatları endeksi (ÜFE) aylık değişim
oranlarını, 1/1/2014 tarihinden itibaren yurt içi üretici fiyat endeksi (Yİ-ÜFE)
aylık değişim oranlarını, 1/11/2016 tarihinden itibaren aylık %0,35
oranını,
ifade eder.
(2) Bu Tebliğ hükümlerine göre ödenecek alacaklara
2020 yılı Kasım ayı için uygulanması gereken Yİ-ÜFE aylık değişim oranı
olarak %0,35 oranı esas alınır.
Kesinleşmiş
alacaklar
MADDE 4 –
(1) 31/8/2020 tarihinden (bu tarih
dâhil) önce gümrük yükümlülüğü doğan ve gümrük idarelerince takip edilen
alacaklardan, 17/11/2020 tarihi itibarıyla (bu tarih dâhil) kesinleşen;
a) Vadesi geldiği hâlde ödenmemiş ya da ödeme
süresi henüz geçmemiş bulunan gümrük vergilerinin ödenmemiş kısmının tamamı
ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme
alacakları yerine 17/11/2020 tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları
esas alınarak hesaplanacak tutarın; ödenmemiş alacağın sadece fer’i
alacaktan ibaret olması hâlinde fer’i alacak yerine Yİ-ÜFE aylık değişim
oranları esas alınarak hesaplanacak tutarın, Kanunda belirtilen süre ve
şekilde tamamen ödenmesi şartıyla gümrük vergilerine bağlı faiz, gecikme
faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme alacakları ve aslı 17/11/2020
tarihinden önce ödenmiş olanlar dâhil olmak üzere asla bağlı olarak kesilen
idari para cezalarının tamamının,
b) Vadesi geldiği hâlde ödenmemiş ya da ödeme
süresi henüz geçmemiş bulunan ve 4458 sayılı Kanun ve ilgili diğer kanunlar
kapsamında gümrük yükümlülüğü nedeniyle gümrük vergileri asıllarına bağlı
olmaksızın kesilmiş idari para cezaları ile 30/3/2005 tarihli ve 5326
sayılı Kabahatler Kanununun iştirak hükümleri nedeniyle kesilmiş idari para
cezalarının %50’sinin, Kanunda belirtilen süre ve şekilde tamamen ödenmesi
şartıyla cezaların kalan %50’sinin,
c) Eşyanın gümrüklenmiş değerine bağlı olarak
kesilmiş idari para cezalarının %30’u ve varsa gümrük vergileri aslının
tamamı ile bunlara bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme
alacakları yerine 17/11/2020 tarihine kadar Yİ-ÜFE aylık değişim oranları
esas alınarak hesaplanacak tutarın, Kanunda belirtilen süre ve şekilde
tamamen ödenmesi şartıyla cezaların kalan %70’i ile alacak asıllarına bağlı
faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme alacaklarının tamamının,
tahsilinden vazgeçilir.
(2) İhtirazi kayıtla verilen beyannameler üzerine
tahakkuk etmiş olan vergiler hakkında birinci fıkranın (a) bendi hükmü
uygulanır.
(3) Kanunun kapsadığı dönemlere ilişkin olup
17/11/2020 tarihi itibarıyla yargı kararı ile kesinleştiği hâlde mükellefe
ödemeye yönelik tebligatın yapılmadığı alacaklar için mükelleflerce Kanunda
öngörülen süre ve şekilde başvuruda bulunulması koşuluyla bu alacaklar da
bu madde kapsamında yapılandırılır. Bu hüküm kapsamına giren alacaklar için
ayrıca tebligat yapılmaz ve alacakların vade tarihi olarak Kanunun yayımı
tarihi kabul edilir. Bu kapsamda yapılandırılan tutarların Kanunda
öngörülen süre ve şekilde ödenmemesi hâlinde de vade tarihinde değişiklik
yapılmaz.
(4) Bu madde hükümlerinden yararlanmak isteyen
borçluların bu maddede belirtilen şartların yanı sıra dava açmamaları,
açılmış davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına başvurmamaları şarttır.
Başvuru
şekli ve süreler
MADDE 5 –
(1) Kanunun ilgili maddelerindeki
başvuru sürelerine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla Kanun
hükümlerinden yararlanmak isteyen borçluların, 31/12/2020 tarihine kadar
(bu tarih dâhil) ilgili gümrük idaresine EK-1’de belirtilen forma uygun
olarak başvuruda bulunmaları şarttır.
(2) Kanunun 1 inci maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendi kapsamına giren alacakların yapılandırılmasına ilişkin başvurular
ilgili gümrük idaresine yapılır.
(3) Alacağın birden fazla gümrük idaresini
ilgilendirmesi durumunda, her idareye ayrı ayrı başvurulur.
(4) Alacak aslı ve buna bağlı idari para cezaları
ve fer’i alacaklara ilişkin başvurular gümrük beyannamesi, ek tahakkuk
kararı ve para cezası kararı itibarıyla yapılır. Aynı idarece takip edilen
birden fazla alacağın yapılandırılmasına ilişkin talepler tek başvuru ile
yapılabilir. Bu durumda, yükümlülüğe ilişkin detay bilgiler başvuruda ayrı
ayrı belirtilir.
(5) Başvurunun iadeli taahhütlü posta yoluyla
yapılması durumunda başvuru belgelerinin postaya verildiği tarih, normal
posta ile veya şahsen yapılması hâlinde ise başvuruda bulunulan idarenin
genel evrak kayıtlarına intikal ettiği tarih başvuru tarihi olarak dikkate
alınır.
(6) Gümrük vergileri aslına bağlı olmayan idari
para cezalarına ilişkin başvurular her bir para cezası kararı için ayrı
ayrı yapılır. Ancak, aynı idarece takip edilen birden fazla para cezasının
yapılandırılmasına ilişkin talepler tek başvuru ile yapılabilir. Bu
durumda, yükümlülüğe ilişkin detay bilgiler başvuruda ayrı ayrı belirtilir.
Gümrük
idarelerince yapılacak işlemler
MADDE 6 –
(1) Yapılandırma başvurusu, ilgili
gümrük müdürlüğünün genel evrak kaydına alınmasını müteakip ilgili servis
tarafından başvuru sahibinin vergi numarası, ticaret unvanı, adres gibi
bilgileri ile yapılandırılan alacaklara ilişkin bilgileri içerir şekilde
kayda alınır.
(2) Süresi içinde yapılmadığı veya gerekli şartları
sağlamadığı anlaşılan başvurular gerekçe belirtilmek suretiyle reddedilir.
(3) Süresi içinde ilgili gümrük idaresine yapılan
başvuru konusu alacakların tamamının veya bir kısmının farklı bir gümrük
idaresince takip edildiğinin anlaşılması durumunda, başvuru, süresi içinde
yapılmış sayılır ve başvurunun yapıldığı gümrük idaresi tarafından başka
gümrük idarelerince takip edilen alacaklara ilişkin başvurular ilgili
gümrük idaresine gönderilir. Bu şekilde alınan başvurular ilgili gümrük
idaresince, birinci fıkra uyarınca kayda alınır.
(4) Diğer koşullar sağlanmak kaydıyla, davadan
vazgeçme dilekçesi veya dilekçelerinin yetkisiz kişilerce imzalanmış
olduğunun anlaşılması durumunda başvuru doğrudan reddedilmez, borçluya 17
nci maddeye uygun, davadan vazgeçme dilekçesi veya dilekçelerinin
gönderilmesi için 31/12/2020 günü mesai bitimine kadar süre verilir. Bu sürenin
sonunda dilekçenin veya dilekçelerin gönderilmemiş olması durumunda başvuru
gerekçe belirtilmek suretiyle reddedilir.
(5) Başvuru belgelerinin tam ve eksiksiz olduğunun
anlaşılması durumunda, başvuru kabul edilerek borçlu tarafından tercih
edilen taksitle ödeme seçeneğine göre 12 nci maddede belirtilen usul ve
esaslar çerçevesinde taksitler hesaplanarak ödeme planı hazırlanır.
(6) Kabul edilen başvurulara ilişkin davadan
vazgeçme dilekçelerinin gümrük idarelerine verildiği tarih, ilgili yargı
merciine verildiği tarih sayılarak dilekçeler ilgili yargı merciine
gönderilir.
(7) Taleplerin süratle değerlendirilmesi amacıyla
Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürlüklerince gerekli idari önlemler alınır.
(8) Kanun kapsamında yapılandırılan alacaklara
ilişkin kayıtlar Tahsilat Takip Programı ve ilgili diğer programlar
üzerinde güncellenir.
Ödeme
süresi
MADDE 7 –
(1) Kanunun ilgili maddelerindeki
ödeme süresine ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla Kanun hükümleri
kapsamında ödenecek tutarların ilk taksitinin 31/1/2021 tarihine kadar (bu
tarih dâhil), diğer taksitlerin ise bu tarihi takip eden ikişer aylık
dönemler hâlinde azami on sekiz eşit taksitte ödenmesi şarttır.
(2) Ödenecek taksitlerin ödeme süresinin son
gününün resmî tatile rastlaması hâlinde süre, tatili izleyen ilk iş günü
mesai saati sonunda biter.
Süresinde
ödenmeyen taksitler
MADDE 8 –
(1) Kanuna göre ödenmesi gereken
taksitlerin ilk ikisinin süresinde ve tam ödenmesi koşuluyla, kalan
taksitlerden; bir takvim yılında iki veya daha az taksitin, süresinde
ödenmemesi veya eksik ödenmesi hâlinde, ödenmeyen veya eksik ödenen taksit tutarlarının
son taksiti (peşin ödeme seçeneğinin tercih edilmesi hâlinde ilk taksiti)
izleyen ayın sonuna kadar, gecikilen her ay ve kesri için 6183 sayılı
Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranında
hesaplanacak geç ödeme zammı ile birlikte ödenmesi şartıyla Kanun
hükümlerinden yararlanılır. İlk iki taksitin süresinde tam ödenmemesi ya da
süresinde ödenmeyen veya eksik ödenen diğer taksitlerin belirtilen şekilde
de ödenmemesi veya bir takvim yılında ikiden fazla taksitin süresinde ödenmemesi
veya eksik ödenmesi hâlinde Kanun hükümlerinden yararlanma hakkı
kaybedilir. Bu hüküm taksitlendirilen alacaklar için ayrı ayrı uygulanır.
(2) Kanuna göre ödenecek taksit tutarının %10’unu
aşmamak şartıyla 10 Türk lirasına (bu tutar dâhil) kadar yapılmış eksik
ödemeler için Kanun hükümleri ihlal edilmiş sayılmaz.
(3) Kanun kapsamına giren alacakların birinci
fıkrada belirtilen şekilde tamamen ödenmemiş olması hâlinde borçlular,
ödedikleri tutarlar kadar Kanun hükümlerinden yararlanırlar. Kanun kapsamında
yapılandırıldığı hâlde Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödenmeyen
alacakların yapılandırma öncesi türü ve vadesi dikkate alınarak takip
işlemleri ilgili mevzuat kapsamında yapılır ve Kanunun yayım tarihinden
önce başlamış olan takip işlemleri geçerliliğini koruyarak kaldığı yerden
devam eder.
Kesinleşmiş
gümrük vergileri alacağında tahsil edilecek tutarın tespiti
MADDE 9 –
(1) 17/11/2020 tarihi (bu tarih
dâhil) itibarıyla vadesi geldiği hâlde ödenmemiş olan ya da henüz ödeme
süresi geçmemiş bulunan gümrük vergilerine ilişkin olarak ödenecek alacak
tutarının tespiti için vergi asıllarına;
a) Vade tarihinden 17/11/2020 tarihine kadar
gecikme zammı yerine,
b) Daha önce hesaplanmış gecikme zammı oranında
faiz olması hâlinde, bu faizin hesaplandığı süre dikkate alınarak, gecikme
zammı oranında faiz yerine,
Yİ-ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak Yİ-ÜFE
tutarı hesaplanır. Bu tutar, vergi aslı ile toplanarak madde hükmüne göre
yapılandırılan alacak tutarı bulunur.
(2) Yapılandırılan alacak tutarının, Kanunda
öngörülen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde gümrük vergilerine bağlı faiz,
gecikme faizi, gecikme zammı gibi fer’i amme alacakları ve aslı 17/11/2020
tarihinden önce ödenmiş olanlar dâhil olmak üzere asla bağlı olarak kesilen
idari para cezalarının tamamının tahsilinden vazgeçilir.
(3) 17/11/2020 tarihi (bu tarih dâhil) itibarıyla
asılları tamamen ödenmiş gümrük vergileri üzerinden;
a) Vade tarihinden ödeme tarihine kadar geçen süre
için hesaplanan gecikme zammı yerine,
b) Gecikme zammı oranında faizin hesaplandığı süre
dikkate alınarak, gecikme zammı oranında faiz yerine,
Yİ-ÜFE aylık değişim oranı esas alınarak alacak
tutarı hesaplanır. Bu tutarın Kanunda öngörülen süre ve şekilde ödenmesi
hâlinde, gümrük vergilerine bağlı faiz, gecikme faizi, gecikme zammı gibi
fer’i amme alacakları ve asla bağlı olarak kesilen idari para cezalarının
tamamının tahsilinden vazgeçilir.
(4) Asılları tamamen ödenmiş gümrük vergilerine
ilişkin gecikme zammı oranında faiz ve gecikme zamlarından, 17/11/2020
tarihinden (bu tarih dâhil) önce kısmen tahsil edilmesi durumunda;
a) Gümrük vergilerinin vade tarihinden ödendiği
tarihe kadar hesaplanan gecikme zammı yerine,
b) Gümrük vergilerine gecikme zammı oranında faizin
hesaplandığı süre dikkate alınarak, gecikme zammı oranında faiz yerine,
Yİ-ÜFE aylık değişim oranı esas alınarak alacak
tutarı hesaplanır.
(5) Ödenmiş gecikme zammı/gecikme zammı oranında
faiz tutarının, hesaplanan Yİ-ÜFE tutarından fazla olması hâlinde herhangi
bir tahsilat yapılmaz, kalan gecikme zammı/gecikme zammı oranında faizin
tahsilinden vazgeçilir. Bununla birlikte, tahsil edilmiş gecikme zammı ve
gecikme zammı oranında faizden red ve iade yapılmaz. Ödenmiş gecikme
zammı/gecikme zammı oranında faiz tutarının, hesaplanan Yİ-ÜFE tutarından
az olması hâlinde ise ödenecek tutar Yİ-ÜFE tutarından ödenmiş olan gecikme
zammı/gecikme zammı oranında faiz düşülmek suretiyle tespit edilir. Bu
şekilde belirlenen Yİ-ÜFE tutarının Kanunda öngörülen süre ve şekilde
ödenmesi hâlinde, kalan gecikme zammı/gecikme zammı oranında faizin
tahsilinden vazgeçilir.
Yİ-ÜFE
tutarının hesaplanması
MADDE 10
– (1) Yİ-ÜFE tutarı, fer’i
alacaklar için 30/6/2007 tarihli ve 26568 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tahsilat Genel Tebliği Seri: A Sıra No:1’de ve diğer mevzuatta esas alınan
hesaplama yöntemleri ve hesaplama süreleri kullanılarak hesaplanır.
(2) Yİ-ÜFE tutarının hesaplanmasında; 4458 sayılı
Kanuna göre hesaplanan gecikme zammı oranında faiz ve 6183 sayılı Kanuna
göre hesaplanan gecikme zammı oranı yerine Yİ-ÜFE aylık değişim oranları
kullanılır.
(3) Bu hesaplamalarda esas alınacak ilk aya ilişkin
Yİ-ÜFE aylık değişim oranı, alacağın vadesinin rastladığı ay için
açıklanmış olan orandır. Alacağın vade tarihlerinin ayın son günlerine
rastladığı hâllerde de Yİ-ÜFE aylık değişim oranı vade tarihinin rastladığı
aydan başlamak suretiyle hesaplanır.
(4) Türkiye İstatistik Kurumunca açıklanan Yİ-ÜFE
aylık değişim oranları ile 1/11/2016 tarihinden itibaren uygulanması
gereken aylık değişim oranı, EK-2 sayılı tabloda yer almaktadır. Yİ-ÜFE
tutarlarının tespitinde kullanılacak olan Yİ-ÜFE aylık değişim oranlarının
eksi (negatif) çıkması durumunda bu oranlar da hesaplamada eksi değer
olarak dikkate alınır. Belli bir döneme ilişkin olarak Yİ-ÜFE aylık değişim
oranlarının toplamları eksi değer olması hâlinde alacak asılları üzerinden
hesaplanan fer’iler yerine alınması gereken Yİ-ÜFE tutarı sıfır kabul
edilir.
(5) Toplam Yİ-ÜFE aylık değişim oranı ile vergi
aslı çarpılmak suretiyle gecikme zammı yerine ödenmesi gereken Yİ-ÜFE
tutarı hesaplanır. Bu tutar, vergi aslı ile toplanarak madde hükmüne göre
ödenecek alacak tutarı bulunur.
Yİ-ÜFE
tutarının hesaplanmasında esas alınacak diğer hususlar
MADDE 11
– (1) Gecikme zammının günlük
olarak hesaplanması gerektiği hâllerde, bu sürelere uygulanması gereken Yİ-ÜFE
aylık değişim oranı da Tahsilat Genel Tebliği Seri: A Sıra No:1’de yapılan
düzenlemeler çerçevesinde günlük olarak bulunur.
(2) 6183 sayılı Kanunun 52 nci maddesine göre
gecikme zammı tatbik süresini durduran iflas ve aciz hâlleri söz konusu ise
gecikme zammı uygulanmayan süreye Yİ-ÜFE aylık değişim oranı da uygulanmaz,
bu hâllerin varlığı Yİ-ÜFE uygulanan süreyi de durdurur.
Ödeme,
taksitlendirmede katsayı uygulaması ve zamanaşımı
MADDE 12
– (1) Kanun hükümlerine göre
hesaplanan tutarlar peşin veya taksitler hâlinde ödenebilir.
(2) Hesaplanan tutarların tamamının ilk taksit
ödeme süresi içerisinde peşin olarak ödenmesi hâlinde katsayı uygulanmaz
ve;
a) Fer’i alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim
oranları esas alınarak hesaplanacak tutarların %90’ının tahsilinden
vazgeçilir.
b) Yapılandırma sonucu ödenecek alacağın sadece
fer'i alacaktan ibaret olması hâlinde fer'i alacak yerine Yİ-ÜFE aylık
değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutardan %50 indirim yapılır.
(3) Hesaplanan tutarların tamamının ilk iki taksit
ödeme süresi içinde ödenmesi hâlinde katsayı uygulanmaz ve;
a) Fer’i alacaklar yerine Yİ-ÜFE aylık değişim
oranları esas alınarak hesaplanacak tutarlar üzerinden %50 indirim yapılır.
b) Yapılandırma sonucu ödenecek alacağın sadece
fer'i alacaktan ibaret olması hâlinde fer'i alacak yerine Yİ-ÜFE aylık
değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutardan %25 indirim yapılır.
(4) Hesaplanan tutarların taksitle ödenmek
istenmesi hâlinde, ilgili maddelerde yer alan hükümler saklı kalmak
şartıyla borçluların başvuru sırasında altı, dokuz, on iki veya on sekiz
eşit taksitte ödeme seçeneklerinden birini tercih etmeleri şarttır. Tercih
edilen taksit süresinden daha uzun bir sürede ödeme yapılamaz.
(5) Hesaplanan tutarların taksitle yapılacak
ödemelerinde ilgili maddelere göre belirlenen tutar;
a) Altı eşit taksit için (1,045),
b) Dokuz eşit taksit için (1,083),
c) On iki eşit taksit için (1,105),
ç) On sekiz eşit taksit için (1,15),
katsayısı ile çarpılır ve bulunan tutar taksit
sayısına bölünmek suretiyle ikişer aylık dönemler hâlinde ödenecek taksit
tutarı hesaplanır. Kanun hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda bulunan
borçlulara tercih ettikleri taksit süresine uygun ödeme planı verilir.
Ancak tercih edilen süreden daha kısa sürede ödeme yapılması hâlinde
ödenecek tutar ilgili katsayıya göre düzeltilir.
(6) Kanun kapsamındaki alacaklara ilişkin ilgili
mevzuatlarda yer alan özel hükümler saklı kalmak kaydıyla taksit ödeme
süresince zamanaşımı süreleri işlemez.
Tahsilinden
vazgeçilecek alacaklar
MADDE 13
– (1) Ticaret Bakanlığına bağlı
tahsil dairelerince takip edilmekte olan ve vadesi 31/12/2014 tarihinden
(bu tarih dâhil) önce olduğu hâlde 17/11/2020 tarihine kadar ödenmemiş olan
ve 6183 sayılı Kanun kapsamında gümrük idarelerince takibi gereken her bir
alacağın; türü, yükümlülüğü, asılları ayrı ayrı dikkate alınmak suretiyle;
a) Tutarı 100 Türk lirasını aşmayan asli
alacakların,
b) İdari para cezalarında 150 Türk lirasını
aşmayanların,
c) Tutarına bakılmaksızın bu alacaklara bağlı fer’i
alacakların,
ç) Aslı ödenmiş fer’i alacaklarda toplamı 200 Türk
lirasını aşmayanların,
tahsilinden vazgeçilir.
(2) Kanun kapsamında tahsilinden vazgeçilen
alacaklara ilişkin ek tahakkuk ve ceza karar kayıtları, “11/11/2020 tarihli
ve 7256 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun kapsamında tahsilinden vazgeçilmiştir.”
notu düşülerek Tahsilat Takip Programı ve ilgili diğer programlar üzerinde
kapatılır.
Tecil
edilen alacakların yapılandırılması
MADDE 14
– (1) Kanunun 1 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamına giren alacakların, 17/11/2020 tarihinden
önce 6183 sayılı Kanun ve diğer kanunlar uyarınca tecil edilip de tecil
şartlarına uygun olarak ödenmekte olanlarından, kalan taksit tutarları için
borçlular, talep etmeleri hâlinde Kanun hükümlerinden yararlanabilirler. Bu
takdirde tecil şartlarına uygun olarak ödenen taksit tutarları için tecil
hükümleri geçerli sayılır. Bu şekilde ödenmiş taksit tutarlarına tecil
tarihi ile ödeme tarihi arasında geçen süre için sadece ilgili kanunda
öngörülen faiz uygulanır. Kalan taksit tutarları vadesinde ödenmemiş alacak
kabul edilir ve bu alacaklar hakkında bu Tebliğ hükümleri uygulanır.
6736,
7020 ve 7143 sayılı Kanunlar kapsamında yapılandırılan alacaklar
MADDE 15
– (1) Kanun hükümleri, 3/8/2016
tarihli ve 6736 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin
Kanun, 18/5/2017 tarihli ve 7020 sayılı Bazı Alacakların Yeniden
Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun hükümlerine göre 17/11/2020 tarihi
itibarıyla taksit ödemeleri devam eden alacaklar ile 6736 sayılı Kanuna
göre tahakkuk eden alacaklar hakkında uygulanmaz.
(2) 11/5/2018 tarihli ve 7143 sayılı Vergi ve Diğer
Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Kanuna göre yapılandırılan ve 17/11/2020 tarihi
itibarıyla anılan Kanun kapsamında ödemeleri devam eden alacaklar
açısından, borçlular talep etmeleri hâlinde Kanun hükümlerinden yararlanabilir.
Bu takdirde, 7143 sayılı Kanun kapsamında ödenen taksitler için
yapılandırma hükümleri geçerli sayılır, bu şekilde ödenmiş taksit
tutarlarına tecil tarihi ile ödeme tarihi arasında geçen süre için anılan
Kanuna göre tercih edilen taksit süresine uygun katsayı uygulanır, kalan
taksit tutarlarına konu alacaklar vadesinde ödenmemiş alacak kabul edilerek
Kanunun ilgili hükümlerine göre yapılandırılır ve ödenmemiş taksitlere
ilişkin kalan katsayı tutarlarının tahsilinden vazgeçilir.
İade
edilmeyecek alacaklar
MADDE 16
– (1) Kanunun 1 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi kapsamına giren alacaklara karşılık 17/11/2020
tarihinden önce tahsil edilmiş olan tutarlar, Kanun kapsamında tahsil
edilen tutarlar ile 14 üncü madde kapsamında yapılan tecile ilişkin olarak
6183 sayılı Kanun veya diğer kanunlar uyarınca ödenen faizlerin Kanun hükümlerine
dayanılarak red ve iadesi yapılmaz.
Davadan
vazgeçme
MADDE 17
– (1) Kanun hükümlerinden
yararlanmak üzere başvuruda bulunan ve ilgili maddeler uyarınca dava
açmamaları veya açılan davalardan vazgeçmeleri ve kanun yollarına
başvurmamaları gereken borçluların, Kanun hükümlerinden yararlanabilmeleri
için ilgili maddelerde belirlenen başvuru sürelerinde, yazılı olarak bu
iradelerini belirtmeleri şarttır. Borçlularca, Kanun hükümlerinden
yararlanılmak üzere davadan vazgeçilmesi hâlinde idarece de ihtilaflar
sürdürülmez.
(2) Davadan vazgeçme dilekçeleri EK-3’te yer alan
forma uygun olarak ilgili gümrük idaresine verilir ve bu dilekçelerin
gümrük idarelerine verildiği tarih, ilgili yargı merciine verildiği tarih
sayılarak dilekçeler ilgili yargı merciine gönderilir.
(3) Kanun hükümlerinden yararlanmak üzere başvuruda
bulunan ve açtıkları davalardan vazgeçen borçluların bu ihtilaflarıyla
ilgili olarak karar tarihine bakılmaksızın 17/11/2020 tarihinden sonra
tebliğ edilen kararlar uyarınca işlem yapılmaz.
(4) Kanun hükümlerinden yararlanılmak üzere
vazgeçilen davalarda verilen kararlar ile hükmedilen yargılama gideri,
avukatlık ücreti ve fer’ileri talep edilmez ve bu alacaklar için icra
takibi yapılamaz. Vazgeçme tarihinden önce ödenmiş olan yargılama giderleri
ve avukatlık ücretleri geri alınmaz.
Çeşitli
hükümler
MADDE 18
– (1) Kanundan yararlanılarak
süresinde ödenen alacaklara, Kanunda yer alan hükümler saklı kalmak
kaydıyla 17/11/2020 tarihinden sonraki süreler için faiz, gecikme zammı ile
gecikme cezası gibi fer’i amme alacakları hesaplanmaz.
(2) Kanuna göre ödenecek alacaklarla ilgili olarak,
tatbik edilen hacizler yapılan ödemeler nispetinde kaldırılır ve buna
isabet eden teminatlar iade edilir. Kanuna göre ödenecek alacaklar
nedeniyle tatbik edilen hacizlere konu mallar, borçlunun talebi hâlinde
6183 sayılı Kanun hükümlerine göre alacaklı tahsil dairesince satılabilir.
Bu talep, Kanun kapsamında ödenmesi gereken tutarların Kanun hükümlerine
göre ödenmesine engel teşkil etmez.
(3) 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla
Mücadele Kanunu hükümleri uyarınca verilen idari para cezaları Kanun
kapsamında bulunmamaktadır.
Yetki
MADDE 19
– (1) Bu Tebliğde hüküm bulunmayan
özel ve istisnai durumları inceleyip sonuçlandırmaya Ticaret Bakanlığı
yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 20
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21 –
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Ticaret
Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|