Tarım ve Orman Bakanlığından:
KIRSAL KALKINMA
DESTEKLERİ KAPSAMINDA KIRSAL EKONOMİK
ALTYAPI YATIRIMLARININ DESTEKLENMESİ HAKKINDA
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2020/25)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı; doğal
kaynaklar ve çevrenin korunmasını dikkate alarak kırsal alanda gelir
düzeyinin yükseltilmesi, tarımsal üretim ve tarıma dayalı sanayi
entegrasyonunun sağlanması için küçük ölçekli aile işletmelerinin
desteklenmesi, tarımsal pazarlama altyapısının geliştirilmesi, gıda
güvenilirliğinin güçlendirilmesi, kırsal alanda alternatif gelir
kaynaklarının oluşturulması, kırsal ekonomik altyapının güçlendirilmesi,
tarımsal faaliyetler için geliştirilen yeni teknolojilerin üreticiler
tarafından kullanımının yaygınlaştırılması, yürütülmekte olan kırsal
kalkınma çalışmalarının etkinliklerinin artırılması, kırsal toplumda yerel
kalkınma kapasitesinin oluşturulmasına katkı sağlanması için yeni teknoloji
içeren yatırımların desteklenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 1/1/2021-31/12/2025
tarihleri arasında, kırsal alanda ekonomik ve sosyal gelişmeyi sağlamak,
tarım ve tarım dışı istihdamı geliştirmek, gelirleri artırmak ve
farklılaştırmak amacıyla; kadınlar ve genç girişimciler öncelikli olmak üzere
gerçek ve tüzel kişilerin kırsal ekonomik faaliyetlerine yönelik
yatırımları için yapılacak hibe ödemelerine ilişkin hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ; 18/4/2006 tarihli
ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 19 uncu maddesi ile 27/7/2020 tarihli ve
2800 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Kırsal Kalkınma
Destekleri Kapsamında Tarıma Dayalı Ekonomik Yatırımlar ve Kırsal Ekonomik
Altyapı Yatırımlarının Desteklenmesine İlişkin Karar hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Adres: Herhangi bir toprak parçası veya binanın
il, ilçe, mahalle, köy, cadde, sokak ismi, bina numarası, ada ve parsel
bilgileri ve benzeri bileşenler ile tanımlanan coğrafi konumunu,
b) Ayni katkı: Başvurusu yapılan yatırımın
tamamının gerçekleştirilmesi için hibeye esas mal alım tutarı dışında
tamamı yatırımcı tarafından karşılanan/karşılanacak miktarı,
c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı
olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi ya da yetiştirme devresi
tarımsal üretim yapan gerçek veya tüzel kişiyi,
d) Elektronik ağ: “www.tarimorman.gov.tr” internet
adresini,
e) Genç girişimci: Başvuru tarihi itibarıyla, 18
yaşını doldurmuş, 41 yaşından gün almamış gerçek kişiyi,
f) Genel Müdürlük: Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü,
g) Gerçek kişi: Kırsal ekonomik altyapı yatırım
konularında bir ekonomik faaliyet gerçekleştiren kişiyi,
ğ) Güncel uygulama rehberi: Bu Tebliğ kapsamındaki
faaliyetlerin yürütülmesinde; uygulama esas ve usullere ilişkin detayları
belirlemek amacıyla, başvuru sahibi, yatırımcı, tedarikçi ve programın
yürütülmesinden sorumlu Bakanlık merkez ve taşra teşkilatı personelinin
kullanımı için Genel Müdürlük tarafından her yıl hazırlanan güncel rehberi,
h) Hibe sözleşmesi: Proje sahipleri ile il
müdürlüğü arasında imzalanan ve hibeden yararlanma esasları ile tarafların
yetki ve sorumluluklarını düzenleyen sözleşmeyi,
ı) Hibeye esas proje tutarı: Bu Tebliğde belirtilen
kriterleri sağlayan hibe desteği verilecek uygun maliyetler toplamını,
i) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
j) İl proje değerlendirme komisyonu (İPDK): Vali
yardımcısı başkanlığında; il tarım ve orman müdürü ve il tarım ve orman
müdür yardımcısı, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı veya il özel
idaresi genel sekreterliği, çevre ve şehircilik il müdürlüğü, ticaret
borsası, ziraat odası başkanlığı ile ihtiyaç duyulması halinde proje
konusuna göre belirlenen diğer ilgili üniversite, sivil toplum kuruluşu ve
kamu kurumu temsilcilerinin yer aldığı en az beş kişiden oluşan ve bu
Tebliğ kapsamında ilinde yapılan proje başvurularını değerlendiren
komisyonu,
k) İl proje yürütme birimi (İPYB): İl düzeyinde
programın tanıtımından, projelerin uygulamasından, ödeme icmal veya
listelerinin hazırlanmasından, onaylanmasından ve tamamlanan projelerin
izlenmesinden sorumlu olan, yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına
yürüten, ilgili şube müdürü ve proje kontrol görevlileri ile gerektiğinde
il müdürlüğü ve diğer kamu kurumu personelinin valilik oluruyla
görevlendirilmesi ile oluşturulan en az üç kişilik birimi,
l) İlerleme raporu: Yatırımcı tarafından
hazırlanarak dört ayda bir il müdürlüğüne teslim edilen iş gerçekleşme
raporunu,
m) Kapasite artırımına yönelik yatırım:
Faaliyetleri doğrultusunda Bakanlıkça başvuru sahibi adına düzenlenmiş
izin/kayıt belgelerini almış ve belli bir tarımsal ürünün işlenmesi,
kurutulması, dondurulması, paketlenmesi ve depolanmasına yönelik olarak
yapılmış tesisler ile tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar için yeni
teknolojiler içeren makine ekipman alımları ve gerekli olması halinde en
fazla %60’a kadar inşaat giderlerini kapsayan yatırımı,
n) Kırsal alan: 31/12/2012 tarihli Türkiye
İstatistik Kurumu verilerine göre tüm illerde nüfusu 20.000’den az olan
yerleşim yerlerini,
o) Kırsal ekonomik altyapı: Aile işletmeciliği
faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri, arıcılık ve
arı ürünlerine yönelik yatırımlar, bilişim sistemleri ve eğitimi, el
sanatları ve katma değerli ürünler, ipek böceği yetiştiriciliği, su
ürünleri yetiştiriciliği, tarımsal amaçlı kooperatif ve birlikler için
makine parkları, tıbbi ve aromatik bitki yetiştiriciliği yatırımlarını,
ö) Kısmen yapılmış yatırımların tamamlanmasına
yönelik yatırım: Belli bir tarımsal ürünün işlenmesi, kurutulması,
dondurulması, paketlenmesi ve depolanması ile tarımsal üretime yönelik
inşaatı yarım kalmış tesislerin inşaatının tamamlanması ve gerekli makine
ekipman alımlarını ya da inşaatı tamamlanmış ancak üretime geçmemiş tesislerin
makine ekipman alımlarını içeren yatırımı,
p) Küçük ölçekli aile işletmesi: Yıllık 50 kişiden
az çalışan istihdam eden ve yıllık net satış hasılatı veya mali bilançosundan
herhangi biri 25 milyon TL’yi aşmayan işletmeyi,
r) Mali bilanço: Bir işletmenin belirli bir tarihte
sahip olduğu varlıklar ile bu varlıkların sağlandığı kaynakları gösteren
mali tabloyu,
s) Merkez proje değerlendirme komisyonu: İl proje
değerlendirme komisyonu tarafından yapılan inceleme ve değerlendirmeler
sonucunda uygun görülen öncelikle proje başvurularına ait değerlendirme
raporlarını, ihtiyaç olması halinde uygun görülen proje başvurularını, bu
Tebliğde yer alan esaslar doğrultusunda değerlendiren ve Genel Müdürlük
tarafından; aralarında ilgili genel müdür yardımcısı ve daire başkanının
bulunduğu en az beş kişiden oluşturulan komisyonu,
ş) Nihai rapor: Yatırıma ait fiili uygulamaların
tamamlanmasını takiben son ödeme talebi evrakı ile yatırımcı tarafından
hazırlanıp il müdürlüğüne teslim edilen ve il müdürlüğünce uygun kabul
edilen raporu,
t) Örtü altı kayıt sistemi belgesi: Üreticilerin
örtü altı sistemine kayıtlı olduklarına dair işletmelerinin bulunduğu il ya
da ilçe müdürlüklerinden güncel uygulama rehberinin yayımlandığı tarihten
sonra alacakları belgeyi,
u) Örtü altı tarım: İklim ve diğer dış etkilerin
olumsuzluklarının kaldırılması veya azaltılması için cam, naylon veya
benzeri malzeme kullanılarak oluşturulan alçak ve yüksek sistemler altında
ileri tarım teknikleri kullanılarak en az 0,5 dekar alanda yapılan sebze,
meyve ve süs bitkileri yetiştiriciliğini,
ü) Özgün proje: Başvuruda sunulan, daha önce
benzeri yapılmamış olan projeyi,
v) Program: Kırsal kalkınma yatırımlarının
desteklenmesi programını,
y) Proje: Hibe desteğinden yararlanabilmek için
belirlenmiş nitelikleri sağlayan gerçek ve tüzel kişilerin gerçekleştirecekleri,
başvuru konusu olan tesise ait vaziyet planı ile tesisin ihtiyaçlarına göre
elde edilen verilere dayanılarak hazırlanan ve yapı aplikasyon
projesi/mimari proje, peyzaj projesi, statik proje, mekanik tesisat
projesi, makine yerleşim planı ve elektrik tesisat projeleri ile maliyet
hesapları dahil her türlü ayrıntıyı içeren ve ilgili meslek odalarına
kayıtlı teknik elemanlarca onaylanmış projeyi,
z) Proje kontrol görevlisi: Bakanlık tarafından
proje kapsamında resmi kontrol yetkisi verilen personeli,
aa) Proje toplam tutarı: Program kapsamında hibeye
esas proje tutarı ile tamamı yatırımcı tarafından gerçekleştirilen ayni katkı
tutarının toplamını,
bb) Stand-Alone sistem: Fotovoltaik sistemler
aracılığıyla üretilen fazla enerjiyi akülerde depolayan, şebekeye bağlı
olmayan-bağımsız solar sistemi,
cc) Şebekeden bağımsız (off-grid) sistem:
İşletmenin öz tüketimi için en fazla 3 kW güç sağlayan güneş enerjisi
sistemini,
çç) Tarımsal ürün: Tütün hariç tüm bitkisel ve
hayvansal ürünler ile su ürünlerini,
dd) Tatbikat projesi: Başvuru konusu olan tesisin
ihtiyaçlarına göre arazi ve zemin etütleri yapılmış, statik projesinin tüm
inşai ölçülerini, tesisat projesinin inşaatını etkileyen bütün
elemanlarını, imalat detaylarına uygun ölçü ve karakterde mimari
elemanlarını, detaylarla ilgili referanslarını ve tüm detayları çizim
teknikleri ile eksiksiz içeren, gerekli bütün ölçülerin, malzemelerin ve
teknik özelliklerinin yer aldığı, yapı aplikasyon projesi/mimari proje,
peyzaj projesi, statik proje, mekanik tesisat projesi, makine yerleşim
planı ve elektrik tesisat projeleri ile maliyet hesapları dahil her türlü
ayrıntıyı içeren ve ilgili meslek odalarına kayıtlı teknik personel
tarafından onaylanmış projeyi,
ee) Teknoloji yenileme ve/veya modernizasyona
yönelik yatırım: Bakanlık tarafından oluşturulan kayıt sistemlerine kaydı
başvuru sahibi adına olan, yasal izinleri alınmış tarımsal işletmeler ve
çalışma ve işletme kayıt/onay belgesi mevcut belli bir tarımsal ürünün
işlenmesi, kurutulması, dondurulması, paketlenmesi ve depolanmasına yönelik
olarak yapılmış tesislerle ilgili yeni teknolojiler içeren makine-ekipman
alımları ve gerekli olması halinde hibeye esas proje tutarının %20’sine
kadar inşaat giderini kapsayan yatırımı,
ff) Tüzel kişi: Kırsal alanlarda kurulmuş olan veya
faaliyet gösteren projeyi gerçekleştirecek potansiyele sahip olan
zanaatkarlık işletmeleri de dahil olmak üzere küçük ölçekli aile
işletmelerini,
gg) Uygulama sözleşmesi: Yatırımcılar ile proje
kapsamında satın aldıkları makine, ekipman ve malzeme ile inşaat yapım
işlerini sağlayan yükleniciler arasında yapılacak sözleşmeyi,
ğğ) Yapı kayıt belgesi: İlgili mevzuatı gereği
aranan koşullar saklı kalmak şartı ile 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar
Kanununun geçici 16 ncı maddesi kapsamında alınan belgeyi,
hh) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında proje
hazırlayıp başvuruda bulunan ve başvurusu kabul edilerek hibe sözleşmesi
imzalayan çiftçi, gerçek ve tüzel kişiyi,
ıı) Yeni yatırım: Güncel uygulama rehberinin yayımı
tarihi itibarıyla yapı ruhsatı alınmamış, temelden yapılacak inşaat ve
makine-ekipman alımını kapsayan, belirli bir tarımsal ürün grubunun
işlenmesi, kurutulması, dondurulması, paketlenmesi ve depolanması ile
tarımsal üretim amaçlı sabit tesis yatırımını,
ii) Yenilenebilir enerji: Jeotermal, biyogaz, güneş
ve rüzgâr enerjisini,
jj) Yüklenici: Hibe sözleşmesi imzalanan yatırım
projesi kapsamında yatırımcı tarafından satın alınacak makine, ekipman ve
malzeme ile inşaat yapım işlerini sağlayan bağımsız gerçek ve tüzel kişiyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama Birimlerinin Görev ve Sorumlulukları
Genel
Müdürlük
MADDE 5 –
(1) Bu Tebliğ kapsamındaki
çalışmaları Bakanlık adına Genel Müdürlük yürütür. Genel Müdürlük;
a) Program ile ilgili olarak güncel uygulama
rehberini hazırlar.
b) Programın tanıtımını ve yatırımcıların
bilgilendirilmesini sağlar. Program kapsamında yapılacak çalışmaların,
idari, mali, mühendislik, çevresel ve teknik uygulamalarla uyumlu bir
şekilde yürütülmesine destek verir.
c) Program ile ilgili olarak, yıllık yatırım
programı ve bütçe teklifi hazırlıkları, bu tekliflerin ilgili Bakanlık birimlerine
iletilmesi ve kabulü için gerekli çalışmaları yapar.
ç) Program kapsamında il müdürlüğü tarafından
onaylanan ödemeleri tahakkuk işlemlerini takiben ödenmek üzere bankaya
gönderir.
d) Programın etkin bir şekilde yürütülebilmesi için
izleme, istatistiki çalışma ve gerektiğinde kontrol işlemlerini yapar veya
yaptırır.
e) Programın yürütülmesinde görevli personele
yönelik değerlendirme toplantıları veya eğitim programlarının
hazırlanmasını ve düzenlenmesini sağlar.
İl
müdürlüğü
MADDE 6 –
(1) İl müdürlüğü;
a) Başvuru sahiplerine, başvuruların hazırlanması
konusunda ihtiyaç duyulduğunda gerekli bilgilendirmeyi yapar. Programın
tanıtımını ve yatırımcıların bilgilendirilmesini sağlar.
b) Program kapsamındaki çalışmaların Bakanlık adına
44 üncü ve 45 inci maddelerde belirtilen sorumluluklar doğrultusunda idari,
mali, hukuki, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir şekilde
yürütülmesini ve program kapsamında yapılacak tüm çalışmaların il bazında
uygulanmasını, izlenmesini, sekretaryasını ve koordinasyonunu sağlar.
c) Veri tabanına girilen her türlü bilgiden
sorumludur. Bu Tebliğ kapsamında yapılacak bütün çalışmalara esas teşkil
etmek üzere istenilen bilgileri ivedilikle ve zamanında veri tabanına
girer.
ç) Projelerin; bu Tebliğ, güncel uygulama rehberi
ve hibe sözleşmesinde belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinin
sağlanmasından, uygulamaya yönelik olarak düzenlenecek tüm belgelerin
onaylanmasından ve birer suretinin muhafazasından sorumludur. Talep
edildiğinde, bu belgeleri Genel Müdürlüğe gönderir.
İl proje
değerlendirme komisyonu ve il proje yürütme birimi
MADDE 7 –
(1) İl proje değerlendirme
komisyonu;
a) Program kapsamında alınan hibe başvurularının
idari uygunluğu ile başvuru sahiplerinin ve projelerin uygunluğunu kontrol
eder, başvuruları değerlendirme kriterleri açısından inceler, tüm proje
başvurularının nihai puanlarını tespit eder, değerlendirme raporlarını ve
sonuç tablolarını hazırlar, program teklif listelerini belirler.
b) Başvuruların; bu Tebliğe ve güncel uygulama
rehberine uygun olarak il düzeyinde değerlendirilmesinden sorumludur.
(2) İl proje yürütme birimi;
a) İl düzeyinde programın tanıtımı, projelerin
uygulanması ve tamamlanan projelerin beş yıl süreyle izlenmesi ile ilgili
olarak yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına yürütür.
b) İl düzeyinde proje hazırlanması aşamasında
potansiyel başvuru sahiplerini program hakkında ve proje başvurularının
hazırlanması konusunda bilgilendirir.
c) Hibe sözleşmesi imzalanmadan önce; başvuru
aşamasında elektronik ortama girişi yapılan bilgi ve belgelerle sunulan
hibe sözleşmesi ve eklerinin uyumu ile bu Tebliğ ve güncel uygulama
rehberinde yer alan esaslara göre uygunluğunu inceler. İnceleme sonucunu
bir rapora bağlar, hibe sözleşmelerini düzenler ve hibe sözleşmesi imzalamaya
yetkili il müdürüne sunar.
ç) Projelerin uygulamasını; bu Tebliğ, yürürlükteki
ilgili mevzuat, uygulama rehberi, satın alma rehberi, genelgeler ve
uygulama talimatları hükümleri doğrultusunda kontrol eder, izler ve
değerlendirir. Ödeme taleplerini inceleyerek uygun olanları il müdürlüğünün
onayından sonra Genel Müdürlüğe gönderir.
(3) İl proje yürütme biriminde görevli proje
kontrol görevlileri, il proje değerlendirme komisyonunda görevlendirilemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yatırım Konuları, Yatırım Yeri ve Yatırım Süresi
Yatırım
konuları
MADDE 8 –
(1) Kırsal ekonomik altyapı
yatırım konularında;
a) Aile işletmeciliği faaliyetlerinin
geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri,
b) Arıcılık ve arı ürünlerine yönelik yatırımlar,
c) Bilişim sistemleri ve eğitimi,
ç) El sanatları ve katma değerli ürünler,
d) İpek böceği yetiştiriciliği,
e) Su ürünleri yetiştiriciliği,
f) Tarımsal amaçlı kooperatif ve birlikler için
makine parkları,
g) Tıbbi ve aromatik bitki yetiştiriciliği yatırımları,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Birinci fıkrada belirtilen yatırım konularının
tümü veya bir kısmı illerin sektörel önceliklerine göre Bakanlıkça
belirlenerek başvuru öncesinde ilan edilir ve uygulanır.
(3) Kırsal ekonomik altyapı yatırım konuları için
yeni yatırım, kısmen yapılmış yatırımların tamamlanmasına yönelik yatırım,
kapasite artırımı, teknoloji yenileme ve/veya modernizasyon konularında
başvuru yapılabilir.
(4) Çay ve fındık konusunda kapasite artırımı,
teknoloji yenileme ve/veya modernizasyon için sadece yaş çay ve fındık
üretiminin yapıldığı illerdeki başvurular kabul edilir.
(5) Tarımsal ürünlerin depolanmasına yönelik
başvurularda sadece çelik silo ve soğuk hava deposu hibe desteği kapsamında
değerlendirilir.
(6) Ek-1’de yer alan el sanatları ve katma değerli
ürünlere yönelik yatırımlar için sadece kırsal alanda başvuru yapılabilir.
(7) Yatırımcılar bu Tebliğ kapsamında ülke
genelinde sadece bir adet proje başvurusunda bulunabilirler. Tarımsal
amaçlı kooperatifler, birlikler ile bunların üst birliklerinin tüzel
kişilik olarak proje başvurusunda bulunmaları, üyelerinin ve/veya
ortaklarının tüzel kişilik veya bireysel olarak farklı yatırım konularında
başvuru yapmalarına engel teşkil etmez.
(8) Kırsal ekonomik altyapı yatırım konularına
yönelik başvurularda başvuruya esas yatırım konusunun hibe desteği
kapsamında değerlendirilebilmesi ve hibe desteğinden yararlanılabilmesi
için alınmış veya alınacak olan yapı ruhsatı ve yapı kullanım izin
belgelerinin ve/veya yapı kayıt belgesinin mutlaka başvuru konusu ile
uyumlu olması gerekir.
(9) Program çerçevesinde hibe desteğinden
yararlanmış tesislerden beş yıllık izleme süresinin üç yılını tamamlamış
olanlar proje başvurusunda bulunabilirler.
(10) Yapılan başvurularda yatırım yerinin mülkiyetinin
başvuru sahibine ait olması ve/veya belediye, il özel idaresi, ticaret
odası, sanayi odası, ziraat odası, ticaret borsası veya Vakıflar Genel
Müdürlüğünden başvuru sahibi adına proje başvuru tarihinden itibaren en az
yedi yıllığına tahsis/irtifak tesis edilmiş olması ve tahsis/irtifak süresi
boyunca tahsis/irtifakın iptal edilmeyeceğine dair taahhütnamenin de
başvuru ekinde sunulması gerekir. Hazine, organize sanayi bölgesi, tarıma
dayalı ihtisas organize sanayi bölgesi ve ihtisas küçük sanayi sitesinde
yapılacak yatırımlar için ise arsa tahsis/irtifak belgesi bunların bağlı
oldukları mevzuata göre alınır.
(11) Yapılan başvuruların inşaat işleri içermesi
durumunda yatırım yerinin mülkiyetinin başvuru sahibine ait olması veya
belediye, il özel idaresi, ziraat odası, ticaret borsası, Vakıflar Genel
Müdürlüğü, ticaret odası veya sanayi odasından kiralanan yerler için
başvuru sahibi adına güncel uygulama rehberinin yayımı tarihinden itibaren
en az yedi yıllığına tahsis/irtifak tesis edilmiş olması veya Hazine,
organize sanayi bölgesi, tarıma dayalı ihtisas organize sanayi bölgesi ya
da küçük ihtisas sanayi sitesinden bağlı oldukları mevzuata göre alınacak
tahsis/irtifak belgesinin başvuru ekinde sunulması gerekmektedir.
(12) Tarımsal amaçlı kooperatiflerce balıkçı
barınaklarına yapılacak olan yatırım konularına ait başvurularda mülkiyetin
başvuru sahibine ait olması veya yedi yıl kira süresi şartı aranmaz.
(13) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından aile
işletmeciliği faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri
konusunda yapılan başvurularda, mevcut kümeslerin 18/3/2010 tarihli ve 5977
sayılı Biyogüvenlik Kanunu ile 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner
Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu hükümlerine göre zorunlu olan
biyogüvenlik tedbirleri hibe kapsamında değerlendirilir.
(14) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından aile
işletmeciliği faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri
konusunda yapılan örtü altı tarım/yetiştiricilik başvurularında örtü altı
kayıt sistemine kayıtlı olmak şartı aranır.
(15) Aile işletmeciliği faaliyetlerinin
geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri konusunda yapılan örtü altı tarım
başvurularında proje uygulama alanının en az 0,5 dekar olması şartı aranır.
(16) Aile işletmeciliği faaliyetlerinin
geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri konusunda yer alan kapama meyve
bahçesi ve sebze yetiştiriciliği alanları ile tıbbi ve aromatik bitki
yetiştiriciliği konularında sulama sistemlerine en fazla 10 dekara kadar
destek verilir.
(17) Makine parkları yatırımları için başvuru
sahipleri üretici örgütü olmalıdır. Bu konuda, Ülkemizde üretilen
elektrikli traktörler haricinde kendinden yürür makineler desteklenmez.
Yatırım
yeri
MADDE 9 –
(1) Program çerçevesinde 81 ilde;
8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen yatırım konularından tümü
veya bir kısmı, illerin sektörel önceliklerine göre Bakanlıkça belirlenerek
her yılın Ekim ayında yayımlanacak başvuru ve güncel uygulama rehberi ile
başvuru öncesinde ilan edilir ve hibe desteği kapsamında başvurular kabul
edilir.
Yatırım
süresi
MADDE 10
– (1) Yatırım projelerinin fiziki
olarak son tamamlanma tarihi, hibe sözleşmesinin imzalandığı takvim yılının
Kasım ayının son iş günüdür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru Sahiplerinde Aranacak Özellikler
Kırsal ekonomik altyapı yatırımları için başvuru
sahiplerinde aranacak özellikler
MADDE 11
– (1) 8 inci maddede belirtilen
yatırım konularını gerçekleştirmek üzere hazırlanacak proje başvuruları
çiftçiler, gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılır.
(2) Kırsal ekonomik altyapı konularından el
sanatları ve katma değerli ürünler hariç, başvuru sahibi gerçek ve tüzel
kişilerin, Bakanlık tarafından oluşturulan çiftçi kayıt sistemine veya
Bakanlık tarafından oluşturulmuş diğer kayıt sistemlerine son başvuru
tarihinden önce kayıtlı olması gerekir.
(3) Tarım dışı sektörlerde ekonomik faaliyetleri
olan ve proje sunan gerçek kişilerin kırsal alanda yaşıyor olmaları ve bu
durumu belgelendirmeleri gerekmektedir.
(4) Tüm yatırım konuları için son başvuru
tarihinden önce kurulan;
a) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret
Kanununda yer alan kollektif şirket, limited şirket ve anonim şirketler,
b) 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler
Kanunu, 18/4/1972 tarihli ve 1581 sayılı Tarım Kredi Kooperatifleri ve
Birlikleri Kanunu, 1/6/2000 tarihli ve 4572 sayılı Tarım Satış Kooperatif
ve Birlikleri Hakkında Kanuna göre kurulmuş kooperatifler ile Veteriner
Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun ilgili maddelerine göre
kurulan ıslah amaçlı yetiştirici birlikleri ile bunların üst
birlikleri/iktisadi teşekkülleri, 29/6/2004 tarihli ve 5200 sayılı Tarımsal
Üretici Birlikleri Kanununun ilgili maddelerine göre kurulan iktisadi
teşekkülleri,
tüzel kişi olarak başvurabilirler.
(5) Dördüncü fıkrada belirtilen kuruluşlar, kuruluş
tüzüklerinde/ana sözleşmelerinde belirtilen faaliyet alanları ile ilgili
yatırım konularına başvurabilirler.
(6) Dördüncü fıkrada belirtilen kuruluşların, proje
başvurusu, hibe sözleşmesi imzalanması ve uygulamaların gerçekleştirilmesi
konularında yetkili kurullarından son başvuru tarihinden önce yetki almış
ve bu yetki belgesini proje başvurularında ibraz etmiş olmaları gerekir.
(7) Tüm yatırımlara yönelik proje konularında
başvuran yatırımcılardan;
a) Çiftçilerin; Tarımsal Üretim Kayıt Sistemi
kaydı, Çiftçi Kayıt Sistemi kaydı, Adres Kayıt Sistemi kaydı veya Su
Ürünleri Yetiştiriciliği Belgesi ile çiftçi olduklarına, Tarım BAĞ-KUR’u
ile de tarımdan başka gelirlerinin olmadığına dair belgeyi,
b) Gerçek kişilerin kamu görevlisi olmadıkları,
kamu görevi ifa etmediklerine dair taahhütnameyi,
c) Tüzel kişilerin idari ve mali açıdan kamudan
bağımsız olduklarına dair taahhütnameyi,
başvuru ekinde sunmaları gerekir.
Uygun
olmayan başvuru sahipleri
MADDE 12
– (1) 11 inci maddede açıklanan
çiftçi, gerçek ve tüzel kişi haricindekiler ve kamu görevlileri hibe
başvurusunda bulunamazlar.
(2) Kendi isteği ile proje uygulamaktan vazgeçmesi
nedeniyle projesi için fesih işlemi uygulanmış yatırımcılar hariç, hibe
sözleşmesi imzalayan ancak yatırımını henüz nihai rapora bağlayamayan,
önceki tebliğler kapsamında hibe programından yararlanmış ancak fesih
sürecinde bulunan ve/veya feshedilmiş proje başvuruları olan yatırımcılar
hibe başvurusunda bulunamazlar.
(3) Tarımsal amaçlı kooperatif ve birlikler hariç,
tüzel kişi olarak hibe başvurusunda bulunulması halinde ortaklar ayrıca
çiftçi ve gerçek kişi olarak başvuru yapamazlar. Tüzel kişi ortaklarının
farklı tüzel kişilerle de ortaklıklarının olması halinde tüzel kişiler ayrı
ayrı olarak hibe başvurusunda bulunamazlar. Çiftçi, gerçek ve/veya tüzel
kişilerin hibe başvurusunda bulunmaları halinde, oluşturdukları ya da
oluşturacakları farklı tüzel kişi/ortaklar ayrıca hibe başvurusunda
bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hibeye Esas Proje Toplam Tutarları ve Destekleme
Oranı
Kırsal
ekonomik altyapı yatırımı konularında yatırım tutarı ve destekleme oranı
MADDE 13
– (1) 8 inci maddenin birinci
fıkrasında belirtilen yatırım konularında hibeye esas proje tutarı 500.000
TL üst limitini geçemez.
(2) Hibeye esas proje tutarı alt limiti 20.000
TL’dir. Bu limitin altındaki başvurular kabul edilmez.
(3) Başvuruların kabul edilmesi halinde; hibeye
esas proje tutarı üst limitinin %50’sine kadar hibe yoluyla destek verilir.
Başvuru sahipleri hibeye esas mal alım tutarının %50’si oranındaki katkı
payını, ayni katkıyı ve toplam mal alım tutarına ait Katma Değer Vergisi
(KDV)’nin tamamını kendi öz kaynaklarından temin etmekle yükümlüdür.
(4) Hibe sözleşmesinde belirlenen hibeye esas mal
alım tutarı üst limit niteliğindedir. Hibenin nihai tutarı fiili
gerçekleşmeler sonucunda ortaya çıkar.
(5) Mal alım tutarının hibe desteği kısmı, kamu
kaynakları kullanılarak karşılandığı için yatırımcılar tarafından
sağlanması gereken katkı payının finansmanında hiçbir şekilde kamu
kaynakları kullanılamaz.
(6) Proje bütçesi KDV hariç hazırlanır.
(7) Proje toplam tutarının bu maddede belirlenen
hibeye esas proje tutarını aşması durumunda, artan kısma ait işlerin proje
sahiplerince ayni katkı olarak finanse edilmesi ve yatırım süresi
içerisinde tamamlanması gerekir. Bu durumun hibe başvurusu ile beraber
taahhüt edilmesi şarttır.
(8) Program kapsamında küçük ölçekli ekonomik
faaliyetlere yönelik yatırım tesislerinin desteklenmesi amaçlandığından,
başvuruda belirtilen proje toplam tutarı ile yatırım konusunun tam olarak
gerçekleşmesi sağlanır.
ALTINCI BÖLÜM
Proje Giderleri
Hibe
desteği kapsamındaki proje gider esasları
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ kapsamında hibe
desteği verilecek proje giderlerinin;
a) Yatırımcı ile imzalanan hibe sözleşmesinden
sonra gerçekleştirilmesi,
b) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan tatbikat
projesinde belirtilmiş olması ve hibe desteği verilecek proje giderleri
kapsamında yer alması,
c) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan proje bütçesi
tablosundaki hibeye esas proje giderlerinin, tüm başvurularda 13 üncü
maddede belirtilen limitlerin içerisinde kalması,
ç) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan iş planında
öngörülen yatırım süresi içerisinde gerçekleşmesi, hibe desteği
kapsamındaki giderlerin Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma
rehberinde belirtilen kurallara uygun olması ve belgelere dayandırılması,
gerekir.
Gider
kalemleri
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğde belirtilen
esaslar çerçevesinde; öngörülen yatırım projesinin ayrılmaz bir parçası ve
projenin faaliyete geçmesi için kaçınılmaz olan bu maddede belirtilen
giderler, ilgili bölümlerde belirtilen istisnalar geçerli olmak kaydıyla hibe
desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Yatırım uygulamalarına ait;
a) İnşaat işleri alım giderlerine,
b) Makine, ekipman ve malzeme alım giderlerine,
hibe desteği verilir.
(3) Yatırımcılar tarafından, proje kapsamında satın
alınacak ve hibe desteği verilecek tüm makine, ekipman, malzeme ve inşaat
işleri Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma rehberinde belirtilen
kurallara uygun olarak yapılmış satın alımlar sonucunda belirlenen
yüklenicilerle yapılacak sözleşmeler kapsamında sağlanır.
(4) Yatırımcılar tarafından sürekli çalıştırılan,
düzenli, dönüşümlü, yarı zamanlı ve geçici olarak işe alınmış kişiler, kamu
çalışanları, kamu kurumları ile kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşlar
yüklenici olamazlar.
(5) Hibeye esas proje tutarını oluşturan, hibe desteği
verilecek proje giderleri mutlaka teknik projeye ve piyasa etütlerine
dayandırılır ve proje başvurularında ayrıntılı olarak belirtilir.
(6) Hibe sözleşmesine bağlanan hibeye esas proje
tutarı, uygulama sürecinde artırılamaz. Ancak sözleşmeye bağlanan tutarı
aşmaması ve başvuruda bütçelendirilen ve iş kalemlerinde gösterilen
inşaat/makine-mal alımı ile ilgili kalemlerde kapasite azalışı olmaması
kaydıyla, inşaat/makine-mal alımı ile ilgili kalemler arasında ilgili
maddelerde belirtilen kısıt ve limitlere aykırı olmamak üzere aktarımlar
yapılabilir. İnşaat/makine-mal ile ilgili kalemlerde satın alma rehberine
ve/veya teknik şartnamelere uygun olarak alımı yapılmayan/yapılamayan ve
uygun harcama kapsamında kabul edilmeyen kalemler ikinci el alımı olmamak
şartı ile projelerin amacına uygun olarak ayni katkı ile temin edilebilir.
Ayni katkı ile karşılanan kalemler tesisin faaliyete geçmesinde engel
oluşturmadığı takdirde Bakanlığın uygun görüşü kapsamında hibe hesaplaması
kalemlerinden düşülür ve başlangıçta belirlenen toplam hibe tutarındaki
miktardan düşülerek hibe ödemesi yapılır.
(7) Yatırımcı, hibeye esas proje giderlerinden
inşaat ve makine ekipman alımlarını ayrı ayrı ihale edebileceği gibi bu
alımların tamamını tek bir ihaleyle de yapabilir.
İnşaat
işleri alım giderleri
MADDE 16
– (1) Program kapsamında hibe
desteği verilecek inşaat işleri alım giderleri, projenin faaliyete geçmesi
için kaçınılmaz olan inşaat işlerini kapsar.
(2) Çelik silo, soğuk hava deposu ve sera
yatırımları hariç hibeye esas proje gideri sadece inşaat faaliyetinden
ibaret olamaz.
(3) İnşaatın yapılma yöntemi ile kullanılacak
teknolojiyi açıklayan, inşaat işleriyle doğrudan ilgili malzeme, işçilik,
makine, ekipman kullanım veya iş makinesi giderlerini kapsayan ve gider
türü, ölçü birimi, miktar, birim fiyat ve tutar ayrıntılarını da içeren
taslak yapım şartnameleri ve uygulama aşamalarını süreleriyle birlikte
gösteren bir iş programı da proje başvuru ekinde sunulur.
(4) İnşaat işleriyle ilgili hazırlanan tatbikat
projesi ve bu projeye ait metraj ile keşif özetlerinin imzalı suretleri
incelenmek üzere hibe sözleşmesi ekinde sunulmuş olmalıdır. İnşaat
işleriyle ilgili uygulama projelerini hazırlayan kişinin ilgili meslek
odasına kayıtlı olması şarttır.
(5) Sunulan projelerde kazı, dolgu ve reglaj
işleri, yapının toplam hibeye esas inşaat giderinin %6’sını aşamaz.
(6) Mesken ve benzeri yapıları kapsayan proje
başvuruları ve çevre düzenlemesi harcamaları hibe desteği kapsamında
değerlendirilmez.
(7) Proje uygulaması ile ilgili mevzuat gereği
başvuru sırasında alınması gerekli izin, ruhsat ve denetim işleri ve
uygulamalar ile yapılması zorunlu olan tüm işlemlerin yerine getirilmesinden
yatırımcılar sorumlu olup ilgili mevzuat gereği alınması gerekli izin ve
ruhsatlar, hibe sözleşmesi evrakı ekinde, tesis tamamlandıktan sonra
alınması gerekli izin ve ruhsatlar ise en geç nihai rapor ekinde sunulmak
zorundadır.
(8) Proje tamamlanma süresi, mücbir sebepler hariç
projelerin bu Tebliğde belirtilen son tamamlanma tarihlerini geçemez.
(9) Şebekeden bağımsız (off-grid) sistemler de
destek kapsamındadır. Bu faaliyet kapsamındaki yatırımların başvuru
sahibinin statüsüne bakılmaksızın kırsal alanda olması gerekmektedir.
Üretilen enerjinin ulusal şebekeye bağlanması şart değildir. Bu destek
sadece yaylacı ve göçer faaliyetleri kapsamında süt/besi
(büyükbaş-küçükbaş) yetiştiriciliği/arıcılık/bal üretimi yapan küçük
ölçekli aile işletmelerini kapsamaktadır. Küçük ölçekli yaylacı ve göçer
yatırımcılar, makine ve malzeme alımlarına ek olarak işletmelerinin enerji
talebini karşılamak amacıyla 3 kW’a kadar şebekeden bağımsız (off-grid)
veya Stand-Alone sistem için projelendirme yapabilir. Yapılacak yatırımlarda
yatırım uygulama adresi dışında kalan kablolama işlemleri uygun harcama
olarak kabul edilmez.
(10) Şebekeden bağımsız (off-grid) sistemlerde
bağlantı anlaşması istenmez. İPDK ve İPYB, işletmelerin şebekeden bağımsız
(off-grid) olmak amacıyla yaptığı yenilenebilir enerji yatırımları için
proje onay yetkisine sahiptir. Gerekli incelemeler sonucunda destek almaya
hak kazanan başvuru sahibi, projeyi taahhüt ettiği süre içerisinde tamamladıktan
sonra nihai ödeme ekinde, sistemin çalıştığına dair geçici kabul tutanağını
il müdürlüğüne sunmak zorundadır.
(11) Yatırım yapılacak yerin ilgili kuruluş
tarafından statik onayı verilmiş çatı üstü ya da arazi olmasında bir engel
yoktur.
(12) İnşaat gideri; yeni yatırımlarda hibeye esas
proje tutarının %80’inden, kapasite artırımına yönelik yatırımlarda
%60’ından, teknoloji yenileme ve/veya modernizasyona yönelik yatırımlarda
ise %20’sinden fazla olamaz.
(13) Yatırımcı, inşaat işleri ile ilgili mevzuat
gereğince alınması gerekli izin ve ruhsatları, hibe sözleşmesinin
imzalandığı tarihten itibaren üç ay içinde il müdürlüğüne sunar.
Makine,
ekipman ve malzeme alım giderleri
MADDE 17
– (1) Program çerçevesinde
yapılacak yeni makine, ekipman ve malzeme alımları, üretimi de içeren bir
proje bütününün parçası olduğu takdirde finanse edilir.
(2) Yeni yatırım ve kapasite artırımı
başvurularında hibeye esas proje gideri sadece makine ve ekipman alım
giderinden ibaret olamaz.
(3) Kısmen yapılmış yatırımların tamamlanması ile
teknoloji yenileme ve/veya modernizasyon başvurularında hibeye esas proje
tutarının tamamı makine ve ekipman alım giderinden ibaret olabilir.
(4) Yerli malı belgeli makine ve ekipman
alımlarında, alım bedeli, proje sahasına teslim giderleri ve montaj
giderlerinin tek bir alım faturası şeklinde düzenlenmesi durumunda uygun
harcama kapsamında değerlendirilerek hibe desteği verilir. Ayrı
faturalandırılmaları durumunda ise sadece mal alım bedeline hibe desteği
verilir.
(5) Makine ve ekipmanın projede kullanım amacını ve
üretimdeki gerekliliğini belirten taslak teknik şartname proje başvuru
ekinde sunulur.
(6) Makine, ekipman ve malzeme alım giderleri
kapsamında, demirbaş eşya, mobilya, mefruşat alımı gibi giderler ve tesisin
işletilmesine yönelik hammadde veya malzeme gibi işletme giderlerine hibe
desteği verilmez.
(7) Trafo ve jeneratör satın alımları hibe desteği
kapsamında değildir.
(8) Bilişim sistemleri ve eğitimi ile ilgili satın
alımlar; makine, ekipman ve malzeme alım giderleri kapsamında
değerlendirilir.
(9) Makine, ekipman ve malzeme alım giderlerine ait
teknik şartnameyi, metraj ve keşfi, makine yerleşim planını ve bina
büyüklüğü ile alınan makinelerin uyumlu ve üretim aşamalarında gerekli
olduğuna dair raporu hazırlayan ve tasdik eden kişilerin ilgili meslek
odalarına kayıtlı olmaları şarttır.
(10) Elektrikli traktör, balya ve silaj makinesi
alımları hariç, hibeye esas tutar ile ayni katkının beraber bütçelendirildiği
bütün/monoblok yapıdaki makine ve ekipmanlar hibeye uygun giderler
kapsamında değerlendirilmez ve bu tip projeler kabul edilmez.
(11) Hibe sözleşmesi öncesi, yatırımcının inşaat
işleri ve/veya makine, ekipman ve malzeme alım giderleri işleri ile ilgili
yüklenicilerden kaynaklanan sorunlar nedeniyle satın alma uygulama
sözleşmesi işlemlerinin gerçekleştirilmesi için ek süre talep etmesi
halinde, il müdürlüklerince yapılacak inceleme sonucu durumu uygun mütalaa
edilenler için yatırım sürelerinin bu Tebliğde belirtilen son tamamlanma
tarihlerini geçmemeleri şartı ile hibe sözleşmesi imzalaması süresine ek
olarak otuz gün süre verilir. Mücbir sebepler hariç olmak üzere verilen ek
otuz günlük süre içinde satın alma rehberine uygun işlem gerçekleştirilemez
ise hibe sözleşmesi imzalanmaz. Bu sürenin ihlali halinde hibe sözleşmesi
ilgili hükümlerince işlem yapılır.
(12) Makine, ekipman ve malzeme alımlarında; yerli
imalat makine, ekipman ve malzemeler için TSE veya TSEK belgesi, ithal
makine, ekipman ve malzemeler için CE belgesi ile birlikte menşe belgesi
sunulması gereklidir. TSE, TSEK veya CE belgesi sunulamayan özel imalat
kapsamında yer alan makineler ve ekipmanlar için deney raporunun sunulması
gereklidir.
(13) Sabit süt sağım tesisleri, tam otomatik süt
sağım makineleri (sağım robotları) ve sabit güneş enerjisi sistemlerinde
işletme bazında düzenlenen deney raporu esas alınır.
Proje
kaynaklarından karşılanamayacak giderler
MADDE 18
– (1) 16 ncı ve 17 nci maddelerde
açıklanan proje giderlerine uygun olmayan ve hibe desteği kapsamı dışında
kalan giderler şunlardır:
a) Her türlü borçlanma giderleri.
b) Faizler.
c) Başka bir kaynaktan finanse edilen harcama ve
giderler.
ç) Kira giderleri.
d) Kur farkı giderleri.
e) Arazi, arsa ve bina alım bedelleri.
f) Binanın yakıt, su, elektrik ve aidat giderleri.
g) Ayrı faturalandırılmış nakliye ve montaj
giderleri.
ğ) Bankacılık giderleri.
h) Denetim giderleri.
ı) KDV ve ÖTV dâhil iade alınan veya alınacak
vergiler.
i) İkinci el/kullanılmış mal alım giderleri.
j) Proje yönetim ve danışmanlık giderleri.
k) Makine tamir ve parça alım giderleri.
l) Laboratuvar sarf malzemeleri.
m) Elektrikli traktör, balya ve silaj makinesi
alımları hariç, hibeye esas tutar ile ayni katkının beraber bütçelendirildiği
bütün/monoblok yapıdaki makine ve ekipmanlar.
n) Mücbir sebepler hariç bu Tebliğ ile belirlenen
yatırım süreleri içinde gerçekleştirilmeyen giderler.
(2) Program kapsamında hibe sözleşmesi onaylanmayan
projelerle ilgili yapılan hiçbir harcama karşılanmaz, bu giderlerden dolayı
herhangi bir sorumluluk ve yükümlülük üstlenilmez.
(3) Bakanlık tarafından yayımlanan güncel uygulama
rehberi ve satın alma rehberinde belirtilen usul ve esaslara uygun olarak
gerçekleştirilmeyen, belgelendirilmeyen ve ibraz edilmeyen her türlü satın
alma gideri, hibeye esas gider kapsamında olsa dahi hibe desteğinden
karşılanmaz.
Ayni
katkılar
MADDE 19
– (1) Hibe sözleşmesi
imzalandıktan sonra, yatırımcılar tarafından hibeye esas proje giderleri dışında
kendi kaynakları kullanılarak bina, malzeme, makine ve ekipman ile işgücüne
yönelik olarak yapılacak herhangi bir katkı, yatırım süresi içerisinde
tamamlanması koşulu ile ayni katkı olarak değerlendirilir. Ancak iş
takvimleri ve uygulamalar sırasında bu katkıların tamamının, yatırımcı
tarafından, hibeye esas proje giderlerine yönelik kullanımlar yapılmadan
önce veya eş zamanlı olarak gerçekleştirilmesi zorunludur. Başvuru
sahipleri, bu hususları başvuru formlarında taahhüt ederler.
(2) Ayni katkılar, hibeye esas proje giderleri
kapsamında öngörülmüş satın alımlardan ayrı bağımsız ihaleler veya
gerçekleşmeler şeklinde yapılır.
(3) Başvuru aşamasında ayni katkı olarak taahhüt
edilen işlerin projede öngörülen nitelik, nicelik ve büyüklükte
gerçekleştirilmesi şarttır.
(4) Yapılacak ayni katkılar, yatırımcının yapmakla
yükümlü olduğu katkı payının yerine ikame edilemez.
(5) Proje sahiplerinden veya iş birliği yapılan
kişi ve kuruluşlardan herhangi biri tarafından hibe sözleşmesi öncesi
edinilmiş arazi, bina, makine ve ekipman, ayni katkı olarak proje yatırım
tutarına dâhil edilmez.
YEDİNCİ BÖLÜM
Proje Başvuruları
Başvuru
süresi
MADDE 20
– (1) Başvurular Bakanlıkça
hazırlanacak güncel uygulama rehberinin yayımı tarihinden itibaren altmış
gün içerisinde yapılır.
(2) Son başvuru tarihi bitiminde elektronik ağ
başvurular için veri girişine kapatılır.
(3) Yapılan başvurular son haliyle işleme alınır.
Başvuracaklara
sağlanacak teknik destek
MADDE 21
– (1) Başvuracak gerçek ve tüzel
kişiler, program konusunda il proje yürütme biriminden ihtiyaç duydukları
bilgiyi alabilirler.
(2) İl proje yürütme birimlerince verilecek bilgi,
proje hazırlanmasında karşılaşılacak sorulara cevap vermekle sınırlı olup
projenin kabul edilmesi konusunda bir taahhüt niteliği taşımaz.
(3) İl proje yürütme birimleri, yatırımcılara
kesinlikle proje hazırlayamaz.
(4) Başvuru sahipleri, programa ait güncel uygulama
rehberi ve içinde yer alan başvuru formları ve bilgilendirici dokümanlar
ile satın alma rehberini il müdürlüğü veya “www.tarimorman.gov.tr” internet
sayfasından temin edebilirler.
(5) Bakanlık tarafından düzenlenecek eğitim,
çalıştay ve bilgilendirme toplantıları “www.tarimorman.gov.tr” internet
adresi aracılığıyla duyurulur.
Başvurulacak
adres
MADDE 22
– (1) Program ile ilgilenen gerçek
ve tüzel kişiler, başvurularını “www.tarimorman.gov.tr” internet adresinden
yaparlar.
Başvuru
şekli
MADDE 23
– (1) Proje başvurusu;
a) 8 inci maddede belirtilen yatırım konularını
gerçekleştirmek amacıyla hazırlanır.
b) 11 inci maddede belirtilen niteliklere sahip
çiftçi, gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılır.
c) Bakanlık tarafından yayımlanacak güncel uygulama
rehberinde yer alan başvuru formu ve ekleri ile satın alma rehberine uygun
olarak hazırlanır.
(2) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre
hazırlanan başvuru dosyasının girişi elektronik ağ üzerinden yapılır.
Başvurunun tamamlanması için başvuru tarihi bitiminden sonraki beş iş günü
içinde girişi yapılan başvuru dosyasının ekleri ile birlikte ilgili il
müdürlüğüne elden teslim edilmesi şarttır.
(3) Başvuru tarihinin bitiminden sonra online
olarak girişi yapılan hiçbir belgede ve/veya dokümanda düzeltme veya
değişiklik yapılamaz ve eksik belge ve/veya doküman tamamlatılamaz.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Proje Başvurularının İl Düzeyinde Değerlendirilmesi
İl proje değerlendirme
komisyonu
MADDE 24
– (1) Program kapsamında,
başvurusu alınan projelerin incelenmesi ve ilk değerlendirmeleri bu bölümde
belirtilen kriterlere göre il proje değerlendirme komisyonu tarafından
yapılır. Başvuruların, bu Tebliğe ve güncel uygulama rehberine uygun olarak
il düzeyinde değerlendirilmesinden il proje değerlendirme komisyonu sorumludur.
(2) İl proje değerlendirme komisyonunun oluşturulma
ve çalışma şekilleri valilik tarafından son başvuru tarihinden önce
belirlenir ve taraflara duyurulur.
(3) İl proje değerlendirme komisyonuna,
değerlendirme sürecinde gerekli tüm teknik ve lojistik desteğin verilmesi,
tabloların düzenlenmesi, proje özetlerinin hazırlanması, verilerin
muhafazası gibi konularda çalıştırılması amacı ile diğer kamu kurum ve
kuruluşlarından personel görevlendirilebilir.
(4) Değerlendirmeye; son başvuru tarihini takip
eden ilk iş günü içerisinde yapılacak toplantıda belirlenecek kriterlere
göre elektronik ağ üzerinden başlanır. Valilik makamının ihtiyaç duyması
halinde teknik alt komisyon görevlendirilebilir. Oluşturulan alt komisyon
il proje değerlendirme komisyonu ile eş zamanlı olarak projelerin incelemesini
tamamlar.
(5) Komisyon, bu değerlendirmeleri son başvuru
tarihini takiben en geç otuz gün içerisinde tamamlar ve görevi sona erer.
Yatırım
başvurularının idari uygunluk açısından incelenmesi
MADDE 25
– (1) Belge ve dokümanların
yüklenmesinin ardından, il proje değerlendirme komisyonu, öncelikli olarak
proje başvuru dosyalarında istenen belgeleri Ek-2’de yer alan Başvuruların
İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre “var/yok/muaf” şeklinde
değerlendirir.
(2) Ek-2’de yer alan Başvuruların İdari Uygunluk
Kontrol Listesine göre belge ve dokümanlarının tam olduğu tespit edilen
başvurular, uygunluk yönünden incelenir.
(3) İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre tam ve
içeriği uygun olan başvurular ve ekleri, 26 ncı maddede açıklanan, başvuru
sahibi ve projenin uygunluğu açısından değerlendirmeye alınır.
(4) İl proje değerlendirme komisyonu gerek duyarsa,
teknik alt komisyonlar oluşturarak projelendirilen inşaat ve/veya
mal-malzemelerin mevzuat ve maliyetler açısından uygunluğunu inceletir.
Başvuru
sahiplerinin ve projelerin uygunluğunun incelenmesi
MADDE 26
– (1) 11 inci maddede belirtilen
kriterlere göre başvuru sahiplerinin, eğer varsa ilişkili kurumların ve
projenin uygunluğunun incelenmesi, Ek-3’te yer alan Başvuru Sahibi ve
Projenin Uygunluk Değerlendirme Tablosu kriterlerine göre yapılır. Ek-3’te
yer alan kriterlerin tamamından uygunluk oluru alamayan projelerin
başvuruları değerlendirme dışında tutulur. Başvuru Sahibi ve Projenin
Uygunluk Değerlendirme Tablosu kriterlerine göre uygun görülen başvurular
değerlendirmeye alınır.
(2) 25 inci madde ile bu madde uyarınca yapılan
uygunluk kontrollerinde elektronik ağ üzerinde düzeltme yapılamaz,
yaptırılması talep edilemez.
Başvuruların
değerlendirme kriterleri açısından değerlendirilmesi
MADDE 27
– (1) Proje başvurularının
yapılacak değerlendirmelerinde; başvuru sahibinin niteliği, yatırım yerinin
karakteristiği, yatırım konusu, yatırımın sektörel önceliği, başvuru
sahibinin daha önce hibeden yararlanma durumu ve Bakanlık kayıt sistemine
kayıt tarihi gibi kriterler göz önüne alınır.
(2) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarına ait proje
değerlendirme kriterleri Ek-4’te belirtilmiştir. Proje değerlendirme
kriterlerinden toplamda elli ve üzerinde puan almış olan proje başvuruları
uygun başvurular olarak kabul edilir.
İl proje
değerlendirme raporu
MADDE 28
– (1) Proje başvurusunda bulunmuş
ve değerlendirme neticesinde değerlendirme kriterlerinden elli ve üzeri
puan almış olan başvurular, Ek-5’te yer alan kırsal ekonomik altyapı
yatırımları sektörel bazda il öncelik sıralamaları dikkate alınarak
aldıkları nihai puana göre en büyükten en küçüğe doğru sıralanır ve teklif
listeleri hazırlanır. Genel değerlendirme raporu, değerlendirme sonuç
tablosu ve program teklif listelerinin elektronik ağ üzerinden alınan
çıktısı, komisyonca imzalanarak Genel Müdürlüğe gönderilir.
(2) Başvuru sahiplerince elektronik ağ üzerinden
yapılan başvurular ve dosyalar Bakanlığın uygun gördüğü süre boyunca
muhafaza edilir.
Hibe
başvurusunun reddedilme nedenleri
MADDE 29
– (1) İl proje değerlendirme
komisyonu tarafından değerlendirme kriterlerine göre yapılan inceleme
sonucu alınan proje başvurularının reddedilme kararı, tüm projelerle ilgili
Genel Müdürlük onayı tamamlandıktan sonra il müdürlüğü tarafından proje
sahiplerine bildirilir.
(2) Başvuruyu reddetme kararının aşağıdaki
gerekçelere dayanması zorunludur:
a) Başvurunun müracaat tarihinden sonra alınması.
b) Başvuru sahibinin bu Tebliğde belirtilen
şartlara sahip olmaması.
c) Başvuruya konu faaliyetin program kapsamında
olmaması.
ç) Başvurunun uygulama için öngörülen azami süreyi
aşması.
d) Hibeye esas proje tutarının ve talep edilen
katkının duyurulmuş olan azami miktarı aşması.
e) Projenin teknik yapılabilirliği ile yatırım
faaliyetine uygunluğunun yetersiz olması ve maliyetlerin piyasa fiyatlarına
uygun olmaması.
f) Başvuru formu ve ekleri içindeki bütçe
rakamlarının birbirleri ile tutarsız olması.
g) Başvuruda sunulan bilgi ve belgelerin;
birbirleriyle, yatırım konusuyla veya yatırım yeri ile uyumsuz olması.
ğ) Başvurunun, değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın altında kalması.
h) Bütün yatırım konularında; 22/11/1984 tarihli ve
3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu
Kanunu kapsamında konulan şerh için ilgili kurumdan yatırım yapılmasında
sakınca olmadığına dair belge alınmış yatırım yerleri ile organize sanayi
bölgesi, tarıma dayalı ihtisas organize sanayi bölgesi ve ihtisas küçük
sanayi sitesi tarafından yatırım yerlerine konulan ipotek veya şerhler,
organize sanayi bölgelerinin kuruluşunda kullanılan krediler nedeniyle
konulan ipotek ve şerhler ile bu Tebliğ kapsamında yapılacak başvurular
için yatırım yerinin kiralanmış olması durumunda kira sözleşmeleri
nedeniyle yatırım yerlerine konulan şerhler hariç, yatırım yerinin tapu kaydında
ipotek, haciz, ihtiyati tedbir ve yatırımın sürdürebilirliğini
etkileyebilecek şerhler bulunması ve/veya hakkında dava açılmış olması.
ı) Bütün yatırım konularında; mevcut tesisin
faaliyeti ile ilişkili olarak bankalarca başvuru sahibi adına daha önce
kullandırılan kredi nedeniyle konulan ipotek için ilgili bankadan geri
ödemelerin düzenli yapıldığına dair belge almış olanlar ile Program
kapsamında daha önce hibe desteğinden yararlanmış olan tesisler için
sözleşmeleri gereği konulan şerhler hariç, yatırım yerinin ipotekli,
şerhli, icraya verilmiş ve/veya hakkında dava açılmış olması.
i) Başvurunun elektronik ağ üzerinden yapılmamış
olması.
j) Başvurunun ve yapılan satın alımların bu Tebliğ
ve güncel uygulama rehberinde belirtilen usul ve esaslara göre hazırlanmamış
veya gerçekleştirilmemiş olması.
k) Başvuruda hibeye esas proje tutarının 20.000
TL’nin altında olması.
l) Başvuru sırasında ve sözleşme yapılmadan önce
başvuru sahibinin iflas etmiş veya projenin tasfiye halinde olması, başvuru
sahibinin işlerinin mahkemelerce idare ediliyor olması, alacaklılarıyla
herhangi bir düzenlemeye girmiş olması, iş veya faaliyetlerini askıya almış
olması, bu meselelerle ilgili bir dava veya takip konusu bulunması veya
yürürlükteki mevzuat ve düzenlemelerde yeri olan bir prosedür dolayısı ile
bunlara benzer bir durumda olması.
m) Yatırımcının, kamu haklarından mahrum olması,
ağır hapis veya altı aydan fazla hapis cezasının olması veya affa uğramış
olsa bile hırsızlık, dolandırıcılık, güveni kötüye kullanma, görevi kötüye
kullanma, rüşvet, irtikâp, nitelikli zimmet, sahtecilik, hileli iflas suçu
işlemiş olması, milli güvenliğe tehdit oluşturduğu tespit edilen terör örgütlerine
aidiyeti, iltisakı veya irtibatı olması, tutuklu bulunması, resmi ihale ve
alım satımlara fesat karıştırması, Devlet sırlarını açığa vurması, Devletin
şahsiyetine karşı işlenmiş suçlar ile yatırımcının profesyonel faaliyetini
ilgilendiren bir suçtan kesin hüküm ve/veya idari bir karar olması veya
ülkenin mali çıkarlarına zarar verici herhangi bir suçtan dolayı
kesinleşmiş mahkûmiyeti olması.
n) Program bütçesinin yetersiz olması.
o) Farklı gerçek/tüzel kişilerce hazırlanmış olsa
dahi aynı yatırım alanlarında birbirleri ile ortak ekonomik ve/veya çıkar
ilişkileri bulunan veya birbirlerini tamamlayan projelerle müracaat
edilmesi.
ö) Beş yıllık izleme süresinin ilk üç yılında aynı
konuda hibe desteğinden faydalanmış olması.
p) Özgün olmayan ve birbirinden kopyalanarak
hazırlanan projeler ile başvuruda bulunulması.
r) İşletmelerin esas faaliyet alanındaki
başarısının göstergesi olan son üç yıllık mali bilançolarının tamamında
vergi öncesi zarar görünmesi.
s) Başvuru sahiplerinin, başvuru sırasında veya
sözleşme yapılmadan önce gerçeğe aykırı beyanda bulunduklarının tespit
edilmesi.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Nihai Değerlendirme Kararı ve Hibe Sözleşmesi
Nihai
değerlendirme kararı
MADDE 30
– (1) Nihai değerlendirme, bu
maddede belirtilen hususlar dikkate alınarak merkez proje değerlendirme
komisyonunca yapılır.
(2) Bu Tebliğ kapsamındaki uygulamaların bütçesi aşağıdaki
hükümler doğrultusunda Bakanlıkça belirlenir:
a) Kırsal ekonomik altyapı bütçeleri, merkez proje
değerlendirme komisyonu tarafından, aynı dönemde yayımlanan kırsal kalkınma
destekleri tarıma dayalı ekonomik yatırımların desteklenmesi için ayrılan bütçenin
%25’inden az olmayacak şekilde, Bakanlığın destekleme politikalarına göre
belirlenir. İllerin katsayıları; tarım alanları, kırsal nüfusları, tarımsal
üretim değerleri, işletme sayıları dikkate alınarak Bakanlık tarafından
hesaplanır ve illerin yaklaşık bütçesi buna göre belirlenir.
b) Program kapsamında başvuruların yapıldığı her il
için Genel Müdürlük tarafından tahsis edilen ödenek miktarı kadar başvuruya
hibe desteği sağlanır, değerlendirme nihai kararı söz konusu ödenek esas
alınarak verilir. İlin yaklaşık bütçesinin yeterli olması durumunda program
teklif listesinde yer alan tüm başvurular yatırım programına alınır.
c) İlin bütçesinin tüm başvurular için yeterli
olmaması durumunda; uygun bulunarak kabul edilen kırsal ekonomik altyapı
yatırımları konusundaki projeler aldıkları puana göre en büyükten en küçüğe
doğru sıralanır. İlin bütçe imkânları dâhilinde en yüksek puan alan
projelerden başlanarak projeler sırayla programa alınır.
ç) İllerin varsa artan bütçeleri toplanır ve
bütçesi yetersiz olan illere katsayısı oranında dağıtılır. Bu işleme
programa ayrılan bütçe bitinceye kadar devam edilerek illerin yatırım
programı oluşturulur ve nihai değerlendirme kararı düzenlenir. Uygun ve
kabul edilebilir başvuruların bütçelendirilmesinden sonra artan bütçe
kırsal kalkınma destekleri tarıma dayalı ekonomik yatırımlar bütçesine
aktarılır.
(3) Nihai değerlendirme kararı Genel Müdürlüğün
onayı ile kesinleşir.
(4) Bakanlığın bir başvuruyu reddetme ya da hibe
vermeme kararı kesindir.
Değerlendirme
sonuçlarının açıklanması
MADDE 31
– (1) Kesinleşen değerlendirme
sonuçları Genel Müdürlükçe il müdürlüklerine yazılı olarak bildirilir.
Ayrıca hibe desteğine hak kazanan başvuru sahiplerine ait proje numaraları
“www.tarimorman.gov.tr” internet sitesinde yayımlanarak ilan edilir.
(2) İl müdürlükleri kendilerine iletilen sonuçları,
başvuru sahiplerine on gün içerisinde tebliğ eder.
Hibe
sözleşmesi
MADDE 32
– (1) Hibe sözleşmesi, il müdürü
ile hibe başvurusu sahibi arasında imzalanır.
(2) Hibe sözleşmesinin içeriği ve formatı Bakanlık
tarafından yayımlanan güncel uygulama rehberinde tüm taraflara önceden
duyurulur.
(3) Başvuru sahipleri, hibe sözleşmesi aşamasında
elektronik ağ üzerinden girişleri yapılan bilgi ve belgeler ile bu madde
gereğince yapılan değişiklikler ve hibe sözleşmesi ekinde bulunması gereken
diğer belgeleri de kapsayacak dosyayı il müdürlüğüne sunarlar. Sunulan
bilgi ve belgelerin imzalı/paraflı olması gerekir.
(4) Başvuru sahiplerinin hibe kaynaklarından
yararlanabilmeleri için hibe sözleşmesi eki dokümanları tamamlayarak hibe
sözleşmesini imzalamaları ön koşuldur.
(5) Başvuru sahipleri, kendilerine yapılan
bildirimi takip eden otuz gün içerisinde il müdürlüklerine hibe sözleşmesi
ve eki dokümanları ile projeye esas evrakı teslim etmek zorundadır. Ancak,
son günün tatil gününe denk gelmesi halinde takip eden ilk iş günü mesai
bitimine kadar evrak teslim edilebilir. İl proje yürütme birimince proje
sahasında, projeye esas dosya ve evrak üzerinde en fazla otuz gün süre
içinde yapılacak inceleme sonrasında, bu Tebliğe ve başvuru evrakına göre
uygunluğu tespit edilen proje sahipleri ile il müdürlüğü arasında yer
tespiti ve teslim tutanağı düzenlenerek yatırımcılar hibe sözleşmesi
imzalamaya davet edilir. Kendilerine yapılan bu tebligatı takip eden beş iş
günü içerisinde il müdürlüğü ile hibe sözleşmesi imzalamayan başvuru
sahiplerinin proje başvuruları ve bunlara ilişkin değerlendirme sonuçları
iptal edilir.
(6) Başvuru sahibi tarafından teslim edilen hibe
sözleşmesi ekleri il müdürlüklerince uygun bulunursa, inşaat ve mal-makine
satın alma uygulama sözleşmesi incelemesinde uygun harcama kapsamında kabul
edilmeyen metraj ve alımlar hibeye esas bütçeden çıkarılarak ayni katkı
kapsamına alınır, yer tespiti ve teslimi tutanağının düzenlenmesi sonrası
il müdürlüğü ve yatırımcı arasında karşılıklı müzakere edilerek proje kabul
edilir ve hibe sözleşmesi imzalanır. Bakanlıkça belirlenen referans fiyat
bulunması halinde mal-makine satın alma uygulama sözleşmesi
fiyatlandırılmalarında bu fiyat esastır. Proje bütçesi, hibe sözleşmesi
öncesi il proje yürütme biriminin referans fiyat karşılaştırması sonucu
uygun bulduğu miktar, metraj ve birim fiyat üzerinden revize edilir.
(7) Programa alınan projelerde 29 uncu maddede yer
alan hibe başvurusunun reddedilme nedenlerinden herhangi birinin hibe
sözleşmesinin imzalanmasından önce tespit edilmesi halinde söz konusu
başvuru sahipleri ile hibe sözleşmesi imzalanmaz.
(8) Hibe sözleşmesi öncesi referans fiyat
uygulaması sonucu yapılacak revizyon hariç, başvuruya esas projede makine
ekipmanlarda herhangi bir değişiklik yapılması talebinde bulunulamaz.
Başvuru ve nihai değerlendirme arasında geçen süre içinde maliyetlerin
artması halinde hibeye esas proje tutarının üzerindeki bütçe artırım
talepleri ancak başvuru sahibinin bu miktar işi ayni olarak hibe desteği
dışında %100 kendisinin gerçekleştirmesi koşuluyla kabul edilebilir. Mücbir
sebepler ve Genel Müdürlük uygun görüşü kapsamında yatırım yeri değişikliği
de dahil yapılacak değişiklikler projenin konusunda, amacında ve
niteliğinde bir değişikliğe neden olamayacağı gibi değerlendirme kriterleri
yönünden de herhangi bir puan azalmasına neden olamaz.
Hibe
sözleşmelerinde teminat alınması
MADDE 33
– (1) Toplam proje tutarı 100.000
TL’nin altında olan hibe sözleşmesi imzalamaya hak kazanan yatırımcı,
hibeye esas proje tutarının %1’i tutarında, toplam proje tutarı 100.000 TL
ve üzerinde olan hibe sözleşmesi imzalamaya hak kazanan yatırımcı ise
hibeye esas proje tutarının %3’ü tutarında süresiz limit dâhilinde banka
teminat mektubunu hibe sözleşmesi ile il müdürlüğüne verir. İl müdürlüğü
tarafından teyidi alındıktan sonra, teminat mektubu muhafaza edilmek üzere
defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir. Teminatın nakit olarak
verilmek istenmesi halinde nakit teminatın defterdarlık muhasebe
müdürlüklerinin tahsilat hesabına yatırılıp, il müdürlüklerinin kurumsal
koduyla ilgisine göre 330/430-Alınan Depozito ve Teminatlar hesabına kaydedilerek
muhasebe işlem sürecinin yürütülmesi sağlanır.
(2) Nihai raporun onaylanması ve son ödemenin
gerçekleşmesini takiben yatırımcının, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş
vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte
il müdürlüğüne müracaat etmesi halinde teminat mektubu veya hesaba
yatırılan tutar kendisine iade edilir.
(3) Hibe sözleşmesinin yatırımcıya yüklenemeyecek
sebeplerle feshedilmesi halinde teminat mektubu veya hesapta bulunan miktar
yatırımcıya iade edilir; hibe sözleşmesindeki taahhütlerin yatırımcının
kusuru üzerine yerine getirilmediği fesih hallerinde teminat mektubu veya
hesapta bulunan miktar Hazineye irat kaydedilir.
Hibe
sözleşmesi akdi
MADDE 34
– (1) Hibe sözleşmesi, il
müdürlüğü ve başvuru sahibi arasında iki adet olacak şekilde imzalanır.
Hibe sözleşmesinin taraflarca imzalanmış metninin bir adedi ve ekleri il
müdürlüğü, bir adedi de proje sahibi tarafından muhafaza edilir.
Hibenin
nihai tutarı
MADDE 35
– (1) Hibenin azami miktarı hibe
sözleşmesinde gösterilir ve önerilen bütçeye dayanır. Hibe sözleşmesinde
yer alan azami tutar üst limit niteliğindedir. Hibenin nihai tutarı, fiili
gerçekleşmeler ve tahakkuklar sonrasında ortaya çıkar.
(2) Hibe miktarı, 13 üncü maddede belirtilen tutar
ve oranı kesinlikle aşamaz.
Yükümlülüklerin
yerine getirilmemesi
MADDE 36
– (1) Yatırımcı, projeyi bu
Tebliğ, güncel uygulama rehberi ve hibe sözleşmesi koşullarına uygun olarak
icra etmediği takdirde Bakanlığın ödemeleri yapmama ve/veya hibe
sözleşmesini feshetme hakkı saklıdır. Bu durumda Bakanlık, ayrıca hibe
miktarını azaltabilir ve/veya hibe kaynaklarından ödenmiş olan meblağların
tamamen veya kısmen geri ödenmesini talep edebilir.
(2) Hibe sözleşmeleri devredilemez. Ancak gerçek
kişi başvurularında başvuru sahibinin, hibe sözleşmesi imzalandıktan sonra
vefat etmesi halinde, yasal mirasçıları talep ederlerse, başvuruda aranan
koşulları sağlamaları şartıyla hibe başvurusu veya hibe sözleşmesi tadil
edilerek uygulamalara devam edilir.
ONUNCU BÖLÜM
Uygulamalar, Satın Almalar ve Ödemeler
Proje
uygulamalarının izlenmesi
MADDE 37
– (1) Proje sahipleri, hibe
sözleşmesi imzalandıktan sonra, teklif ve kabul edilen projeyi hibe sözleşmesi
hükümlerine göre il müdürlüğünün bilgisi dâhilinde süresi içerisinde uygulamaya
başlarlar.
(2) Projelerin uygulamalarının kontrolü ve
izlenmesi, il proje yürütme birimlerince yapılır. Gerek duyulması halinde
il proje yürütme birimlerinde ilgili kamu kurumu personeli de görev
alabilir.
(3) Proje uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi,
ihtiyaç duyulduğunda Genel Müdürlükçe de yapılır.
(4) Yatırımcılar, proje ile ilgili gelişmeleri
içeren ilerleme raporlarını dört ayda bir il müdürlüğüne vermekle
yükümlüdürler.
(5) Yapım işleri gerektiren konuda proje sunanlar,
nihai rapor ile birlikte ilgili mevzuat gereği alınması gereken izinleri,
işyeri açma ve çalışma ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi ve/veya yapı
kayıt belgesi, demirbaş kayıt listesi, yatırıma ait fotoğraflar ile güncel
uygulama rehberinde belirtilen belgeleri il müdürlüğüne ibraz etmekle yükümlüdür.
(6) Proje sahipleri, tesisin inşaat ve mal-makine
montajının tamamlanmasından ve deneme üretimine geçilmesinden sonra nihai
raporunu sunar. Yatırımcılar, mal alımlarına ait fiili gerçekleşmelerden
sonra ödeme taleplerini, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
ve diğer ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenlenmiş fatura ve
güncel uygulama rehberinde yer alan Ödeme Talep Formu ekinde istenen
belgeler ile birlikte mal alım süresini takiben on gün içerisinde, son gününün
tatil gününe denk gelmesi halinde takip eden ilk iş günü mesai bitimine
kadar, il müdürlüğüne teslim ederler. Satın almalara ait ödeme ayrıntıları
güncel uygulama rehberi ve satın alma rehberinde belirlenir.
(7) Satın almalarla ilgili faturanın tarihi, hibe
sözleşmesinin taraflarca imzalanmasını takiben, 10 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen süreler içerisinde olmak zorundadır. Fatura tarihinin
bu süreyi aşması ve/veya ödeme talebinin süresi içinde yapılmaması
durumunda il müdürlüğünce hibe sözleşmesi feshedilir. Hibe sözleşmesinde
belirtilen durum ve mücbir sebepler haricinde, hibe sözleşmesine ilişkin
süre uzatımı ve/veya sözleşmenin askıya alınması söz konusu değildir.
(8) Proje uygulamalarının bu Tebliğ ve hibe
sözleşmesi hükümlerine uygun olarak yürütülmediğinin tespiti halinde, bu
durum tutanağa bağlanarak, il müdürlüğü tarafından tutanak tarihinden
itibaren yedi iş günü içerisinde proje sahiplerine uygulamaların hibe
sözleşmesi hükümlerine uygun olarak yürütülmesi konusunda bir ihtar yazısı
yazılır ve konu hakkında Genel Müdürlük en geç beş iş günü içerisinde
bilgilendirilir.
(9) İhtar yazısının karşı tarafa tebliğ tarihini
izleyen yirmi iş günü içerisinde projenin bu Tebliğ ve hibe sözleşmesi
hükümlerine uygun olarak yürütülmediğinin tespit edilmesi halinde il
müdürlüğü fesih için Genel Müdürlüğün uygun görüşü doğrultusunda hibe
sözleşmesinin fesih işlemini başlatır.
(10) Proje uygulamaları ve takibi süresindeki iş ve
işlemler, Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Tarıma Dayalı Ekonomik
Yatırımlar ve Kırsal Ekonomik Altyapı Yatırımlarının Desteklenmesine
İlişkin Karar, bu Tebliğ ve Bakanlık ile yatırımcı arasında imzalanmış olan
hibe sözleşmesi hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Satın
alma ve uygulama sözleşmelerinin takibi ve uygulanması
MADDE 38
– (1) Yatırımcılar, proje
uygulamasında hibe kapsamında yapacakları inşaat, makine, ekipman ve
malzeme satın alma işlemlerinde Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma
rehberinde belirtilen kurallara uygun hareket ederler.
(2) Yatırımcılar tarafından hazırlanacak ihale
dokümanları keşif bedelleri, ihale sonucunda imzalanacak uygulama
sözleşmeleri tutarları ve uygulamalara ilişkin hakediş tutarları,
kesinlikle hibe sözleşmesinde o gider için belirtilmiş tutarın üstünde
olamaz.
(3) Yatırımcılar, online olarak sisteme girdikleri
ve ekledikleri tüm belgeleri kapsayan başvuru dosyalarını ve yayımlanan
mevzuata uygun olarak yaptıkları inşaat, makine, ekipman ve malzeme
alımlarına ilişkin ihaleye esas satın alma belgelerinin aslı ve bir sureti
ile sipariş mektuplarının aslı ve bir suretini son başvuru tarihinden
sonraki beş iş günü içinde ilgili il müdürlüğüne elden teslim ederler.
Yatırımcılar, ihaleyi kazanan yüklenicilere ait vadesi geçmiş vergi borcu
ve Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim borcu olmadığına dair belge
ile yetkili mercilerden alınacak ihaleden yasaklı olmadıklarına dair
belgeyi de ihale dosyasında ibraz etmek zorundadır.
(4) Bakanlık, yatırımcı ve yüklenici arasında taraf
değildir. Yatırımcılar, hibe sözleşmesi hükümleri ve proje tekliflerine
uygun olarak yaptıkları satın almalarla ilgili olarak uygulama sözleşmesi
kapsamındaki işlerinin ifasındaki kusurları nedeniyle yüklenicilerle
yaptıkları sözleşmelerin noter kanalı ile iptal edilmesi halinde kalan
işlerin ifası için il müdürlüğünün onayını almak suretiyle yeniden ihaleye
çıkabilirler. Bu madde kapsamında uygulanacak iş ve işlemlerden dolayı,
Bakanlığın yatırımcı ve yüklenici arasında taraf olmama hükmüne istinaden
yatırımcı, projenin yürütülmesi esnasında sebep olabileceği her türlü zarar
konusunda, üçüncü taraflara karşı tek başına sorumlu olmayı kabul eder.
(5) Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde ihale
ile ilgili satın alma belgelerini kabul ve/veya reddi yönünden inceler.
Proje
harcamalarının kontrolü
MADDE 39
– (1) Yatırımcılar, projelerindeki
bütçe ve iş planı çerçevesinde gerçekleştirdikleri inşaat, makine ve
ekipman alım işlerine ait ödeme taleplerini ve belgelerini il müdürlüğüne
teslim ederler.
(2) İl müdürlüğüne teslim edilen ödeme belgeleri;
on beş gün içerisinde ilgili mevzuat, hibe sözleşmesi ve proje amaçlarına
uygunluğu açısından kontrol edilip onaylandıktan sonra bu belgelere ait
bilgilerin veri tabanına girişi yapılır. Her ayın on beşine kadar o aya ait
hakediş bilgilerini içeren veri tabanı çıktısı onaylanarak üst yazı ekinde
Genel Müdürlüğe gönderilir.
(3) Nihai rapor ve ekleri tamamlanmayan projenin
son ödemesi yapılmaz. Son ödeme tutarı da hibeye esas proje tutarının
%20’sinden az olamaz.
Ödemeler
MADDE 40
– (1) İl proje yürütme birimi;
yatırımcının ödeme talebi tarihinden itibaren on beş gün içerisinde
başvuruya ait gerçekleşmelerin kontrollerini yaparak tespit tutanaklarını
düzenler. Genel Müdürlük tarafından internet ortamında oluşturulmuş veri tabanına
il müdürlüklerince uygun görülerek girişleri yapılan hakedişler Genel Müdürlükçe
yatırımcının hesabına aktarılır.
(2) Ayni katkıların son ödeme talebinden önce
yatırımcı tarafından gerçekleştirilmiş olması gerekir.
(3) Asıllarına uygunluğu onaylanmış ödeme ile
ilgili eklerin bir sureti il müdürlüğü tarafından muhafaza edilir. Genel
Müdürlük gerekli görmesi halinde ödeme ile ilgili belgeleri incelemek üzere
ister.
(4) Program kapsamında, Bakanlıkça ve
yatırımcılarca yapılacak her türlü ödeme ve teminat ödemeleri Türk Lirası
olarak yapılır.
(5) 30/6/2007 tarihli ve 26568 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği (Seri: A Sıra No:1) gereğince,
yatırımcı tarafından, her ödemede ve teminatın iadesi aşamasında, vergi
dairelerince verilecek vergi borcu olmadığına dair belge ile Sosyal
Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim borcu olmadığına dair belgenin ibraz
edilmesi gerekir.
Proje
hesapları
MADDE 41
– (1) Yatırımcı, projenin
uygulanmasına ilişkin hesaplara ait kayıtları düzenli olarak tutmak ve
saklamakla yükümlüdür.
Hibe
sözleşmesinde yapılacak değişiklikler
MADDE 42
– (1) Hibe sözleşmesinin
imzalanmasından sonra, projenin uygulanmasını zorlaştıracak veya geciktirecek
herhangi bir durum veya bir mücbir sebep söz konusu olur ise Bakanlığın
uygun görüşü doğrultusunda hibe sözleşmesi uygulamanın herhangi bir
safhasında değişikliğe uğrayabilir ve/veya proje uygulamasının tamamı veya
bir kısmı askıya alınabilir.
(2) Proje uygulamasına ilişkin değişiklikler, hibe
sözleşmesine yapılacak yazılı bir ekle belirtilir. Hibe sözleşmesi değişim
isteğinin kabul edilebilmesi için gerekçelerin detaylı olarak açıklanması
ve belgelerle desteklenmesi gerekir.
(3) Mücbir sebepler kapsamında yatırım yeri
değişikliği söz konusu olması halinde; yatırımcı bu talebini gerekçeleriyle
birlikte il müdürlüğüne iletir. İl proje yürütme biriminin yatırımcının
değişiklik talebini uygun görmesi halinde uygunluk, görüş raporu ekinde il
müdürlüğü tarafından Bakanlığa iletilir. Bakanlık, değerlendirme sonrası
kesin kararını il müdürlüğüne bildirir.
(4) Mücbir sebepler hariç, proje uygulamasına
ilişkin olarak projede ve/veya bütçede yapılacak revizyonlar; inşaat
alanında küçülmeye ve projede kapasite azalışına, alınması planlanan ve
başvuruda sunulan makine yerleşim planında gösterilen makine ve/veya
malzemelerin miktarında ve/veya kapasitesinde azalmaya neden olamayacağı
gibi, projenin amacında, niteliğinde ve niceliğinde de bir değişikliğe
neden olamaz.
Projede
bütçe içi değişiklikler
MADDE 43
– (1) Bütçe içi değişiklikler,
hibeye esas proje tutarında bir artışa yol açmamak ve projenin temel
amacını etkilememek şartıyla Bakanlığın uygun görüşü doğrultusunda
yapılabilir.
(2) Bütçe içi değişiklikler, makine, ekipman,
malzeme ve inşaat işleri bütçe kısıtlarına aykırı olamaz.
(3) Bu maddede belirtilen bütçe revizyonlarında,
yatırımcı bütçe değişikliği talebini gerekçeleri ile birlikte il
müdürlüğüne hibe sözleşmesi ekinde sunar. İl müdürlüğü tarafından uygun
görülen bütçe revizyonları hibe sözleşmesi öncesi proje toplam bütçesi
tablosuna işlenir.
(4) Bütçe içi değişiklikler ayni katkı ile
yapılması planlanmış işlemleri kapsamaz.
Uygulama
sorumluluğu
MADDE 44
– (1) Yatırımcılar, yatırımların
proje amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların hibe
sözleşmesinde belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinden,
doğru olarak belgelendirilmesinden, belgelerin muhafazasından ve izleme
sürecinde il müdürlüğünce istenecek bilgi ve belgelerin süreleri içinde
temininden sorumludur.
(2) İl müdürlükleri, yatırımcılarca
gerçekleştirilecek projelerin amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların
hibe sözleşmesinde belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinin
izlenmesinden, uygulamaya yönelik olarak düzenlenecek tüm belgelerin
kontrolünden, onaylanmasından ve birer suretinin muhafazasından sorumludur.
(3) Yatırımcılarca gerçekleştirilecek projelerin
faaliyetlerini amaçlarına uygun olarak sürdürmeleri şarttır. Hibe
sözleşmesinde belirtilen mücbir sebepler dışında izleme süresi içerisinde
işletmelerin faaliyetlerini sürdürmediklerinin tespit edilmesi halinde
ödenen hibe, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesi hükümlerine göre hesaplanarak
gecikme zammı ile birlikte yatırımcıdan tahsil edilir.
Proje ile
sağlanan tesisin mülkiyeti
MADDE 45
– (1) Proje sahibi, hibe
sözleşmesi kapsamında sağlanmış tesis, mülkiyetini, yerini ve amacını proje
yatırımının bitiminden itibaren beş yıl boyunca değiştiremez. Bu amaçla, il
müdürlüğü yılda en az iki kere yatırımları yerinde kontrol eder ve tutanağa
bağlar.
(2) Bu Tebliğ kapsamında küçük ölçekli aile
işletmelerinin desteklenmesi amaçlandığından, çelik silo konusunda proje
uygulayan yatırımcıların, izleme süreci içinde lisanslı depoculuk konusunda
faaliyet göstermeleri halinde hibe sözleşmesi hükümleri uygulanır.
(3) 8 inci madde kapsamındaki konularda
gerçekleştirilen yatırımların, mücbir sebepler dışında, projelerin
amaçlarına uygun olarak beş yıllık izleme süresince faaliyetlerini
sürdürmeleri şarttır. Tesisin mülkiyetinin, yerinin ve/veya amacının
projenin tamamlanmasından sonraki beş yıl içerisinde değiştirildiğinin il
müdürlüğü tarafından tespiti halinde, ödenen hibe tutarı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesi hükümlerine göre hesaplanarak
gecikme zammı ile birlikte yatırımcıdan tahsil edilir.
(4) Farklı gerçek/tüzel kişiler tarafından aynı
veya farklı yatırım alanlarında kurulan işletmelerin başvuru aşamasında
birbirleriyle ortak ekonomik ilişkileri tespit edilmemiş olsa dahi,
projelerin uygulama sırası veya uygulama sonrası dönemde fiziki olarak
birleştirilmesi, yatırım alanlarında ortak kullanımlar ya da muhasebe
kayıtlarında görülen birleşme veya ortaklıklar tespit edilmesi durumunda
ilgili tüm sözleşmeler feshedilerek hibenin geri alım süreci başlatılır.
ON BİRİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Yaptırımlar
Denetim
MADDE 46
– (1) Program kapsamında yapılan
tüm işlemler Bakanlık tarafından denetlenir. Bu denetimler sırasında
yapılan işlemlere ait talep edilen tüm bilgi ve belgeler il müdürlüğünce
Bakanlığa sunulur.
Yaptırımlar
MADDE 47
– (1) Haksız yere yapılan destekleme
ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun 51 inci maddesi hükümlerine göre belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte, anılan
Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi
sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri
alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(2) Bu Tebliğle belirlenen destekleme
ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen yatırımcılar, il müdürlükleri
ve Bakanlık internet sitelerinde ilan edilerek, Tarım Kanununun 23 üncü
maddesi gereğince beş yıl süreyle Bakanlığın hiçbir destekleme programından
yararlandırılmazlar.
(3) Yatırımcı, yatırımcının birinci derecede
yakınları ve yatırımcıya ait şirketlerde çalışanlar, hibe desteğinden
yararlanılacak kendi yatırımlarına ait makine, ekipman ve malzeme ile
inşaat işleri için yüklenici olamazlar. Aynı zamanda satın almaya davet
edilen yüklenici firmaların ortağı ya da hissedarı da olamazlar. Benzer
şekilde yüklenici firmaların hissedarları, birinci derece yakınları ve
yükleniciye ait şirketlerde çalışanlar da yatırımcı firmaların ortağı ya da
hissedarı olamazlar. Aksi halde hibe ödemesi yapılsa dahi bu Tebliğde
belirtilen usul ve esaslara göre yapılan hibe ödemesi geri alınır.
(4) İl müdürlüğü ile hibe sözleşmesi imzalayıp
yatırımını tamamlayan yatırımcılardan izleme süresi içerisinde mülkiyetini
değiştiren, faaliyetine son veren, hibe sözleşmesi hükümlerine aykırı
hareket eden gerçek ve tüzel kişiler beş yıl süresince hibe desteklerinden
faydalanamazlar.
ON İKİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer
desteklerden yararlanma
MADDE 48
– (1) Başvuruya esas proje için bu
Tebliğ kapsamında verilecek destek dışında, faiz niteliğindeki destekler
hariç, hiçbir kamu kurum ve kuruluşunun desteklerinden yararlanılamaz.
Programın
uygulanmasına ilişkin yayınlar
MADDE 49
– (1) Bu Tebliğ gereği, Programın
genel uygulama usul ve esaslarına açıklık getirmek, destek sağlamak
amacıyla Genel Müdürlük tarafından çıkarılan uygulama rehberi, satın alma
rehberi ve genelgeler “www.tarimorman.gov.tr” internet adresinde,
bilgilendirme ve açıklamalar ise başvuru sayfasında yayımlanır. Bu
yayınlar, bu Tebliğde belirtilen genel uygulama usul ve esaslarını belirler
ve uygulamada dikkate alınır.
(2) Uygulama rehberi yıl içinde oluşan ihtiyaçlar
çerçevesinde güncellenebilir. Bu yayınlar, bu Tebliğde belirtilen genel
uygulama usul ve esaslarını belirler ve uygulamada dikkate alınır. Bu
Tebliğ ve yayınlarda yer almayan hususlarda; ilgili mevzuat hükümleri ile
Genel Müdürlüğün görüş ve talimatları geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 50
– (1) Bu Tebliğin;
a) 1 inci, 2 nci, 3 üncü, 4 üncü, 20 nci, 50 nci ve
51 inci maddeleri yayımı tarihinde,
b) Diğer maddeleri 1/1/2021 tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 51
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|