Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2020/23)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, yerli üretici
Türkiye Şişe ve Cam Fabrikaları A.Ş., Olimpia Oto Camları San. ve
Tic. A.Ş. ve Dora Otomotiv Cam San. ve Tic. A.Ş. tarafından
gerçekleştirilen, Şişecam Otomotiv A.Ş., Düzce Cam San. ve Tic. A.Ş.,
Uğurlu Cam San. ve Tic. A.Ş., Camyapı
Cam Paz. İnş. Taah.
Tic. ve San. A.Ş., Fercam
Cam San. Ltd. Şti., Yıldız Cam San. ve Tic. A.Ş. ve Tamcam Otocam Sanayii A.Ş.
tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti ve İsrail
Devleti menşeli 70.07 gümrük tarife pozisyonu altında yer alan “temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları”
ürününe yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önlemlere ilişkin
olarak nihai gözden geçirme soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın
usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyeti’ni,
c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
ç) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
d) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
e) İsrail: İsrail Devleti’ni,
f) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
g) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını,
ğ) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
h) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4 – (1) Önleme tabi
ürün, 70.07 GTP’i altında yer alan “temperlenmiş veya lamine edilmiş emniyet camları
(lamine edilmiş kurşuna dayanıklı olanlar hariç; 85.28 GTP’i
altında yer alan akıllı tahtalarda kullanılan tipte yansımasız (anti-glare) ve optik özellikli olanlar hariç; 84.71, 85.17,
85.28 GTP’leri altında yer alan eşyalarda kullanılan
türde ekran koruma camları hariç)” ile 7007.21.20.00.21, 7007.21.20.00.31,
7007.21.80.00.21 ve 7007.21.80.00.31 GTİP’leri
altında yer alan “kurşuna dayanıklı olanlar”, 7007.29.00.00.21 GTİP’i altında yer alan “kurşuna dayanıklı düz emniyet
camları” ve 7007.29.00.00.12 GTİP’i altında yer
alan “kurşuna dayanıklı bombeli emniyet camları” tanımlı ürünlerdir.
(2) Bahse konu GTP’ler ve
GTİP’ler yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı
mahiyette değildir.
(3) Önleme tabi ürünün TGTC’de
yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak
değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 –
(1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını
temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üretici Türkiye Şişe ve Cam
Fabrikaları A.Ş., Olimpia
Oto Camları San. ve Tic. A.Ş. ve Dora Otomotiv Cam
San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan başvurunun
Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim
dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firmalar bu
Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.
Mevcut
önlem
MADDE 6 –
(1) 18/11/2015
tarihli ve 29536 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/49) kapsamında, 70.07 GTP’i altında yer alan “temperlenmiş
veya lamine edilmiş emniyet camları (lamine edilmiş kurşuna dayanıklı
olanlar hariç; 85.28 GTP’i altında yer alan
akıllı tahtalarda kullanılan tipte yansımasız (anti-glare)
ve optik özellikli olanlar hariç; 84.71, 85.17, 85.28 GTP’leri
altında yer alan eşyalarda kullanılan türde ekran koruma camları hariç)”
ithalatının Çin Halk Cumhuriyeti menşeli olanlarına yönelik CIF bedelin %
59,6’sı ile %66,1’i arasında değişen oranlarda, İsrail menşeli olanlarına
yönelik ise %32,05’i ile %39,5’i arasında değişen oranlarda;
7007.21.20.00.21, 7007.21.20.00.31, 7007.21.80.00.21 ve 7007.21.80.00.31 GTİP’leri altında yer alan “ kurşuna dayanıklı olanlar”
ile 7007.29.00.00.21 GTİP’i altında yer alan
“kurşuna dayanıklı düz emniyet camları” ve 7007.29.00.00.12 GTİP’i altında yer alan “kurşuna dayanıklı bombeli
emniyet camları” ithalatının ÇHC ve İsrail menşeli olanlarına yönelik CIF
bedelin %10’u oranında dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur.
Gerekçe
MADDE 7 –
(1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin ikinci fıkrası hükmünce, 31/1/2020
tarihli ve 31025 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2020/1) ile ÇHC ve İsrail
menşeli mevcut önlemlerin yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli
üreticisinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş
bir başvuru ile NGGS açılması talebinde bulunabileceği duyurulmuştur.
(2) Mezkûr ilanı müteakip yerli üretim dalı
tarafından iletilen başvurunun incelenmesi neticesinde, uygulanan dampinge karşı önlemlerin yürürlükten kalkması halinde
dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel
olduğuna ilişkin olarak bir NGGS açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve
delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 –
(1) Yapılan inceleme sonucunda,
bir NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu Kararı ile
ÇHC ve İsrail menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 35
inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9 – (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler
içinde yeterli deliller ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya
üreticiler için normal değerin tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi
takdirde Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümleri
uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin tatbiki halinde adı geçen ülke
için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke olarak Türkiye’nin seçilmesi
öngörülür.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 10
– (1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi
uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı
ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer
malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 12 nci
maddede belirtilen süreler içinde soru formlarını cevaplamak veya
görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini yetkili mercie bildirenler
soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır.
(2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkelerde yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturmaya konu
ülkelerin Ankara’daki Büyükelçilikleri ile başvuruda belirtilen ve
Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen ithalatçılarına
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(4) Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair
ilgili başlıktan erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarının sunulması
MADDE 11
– (1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah.
2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA
E-posta: damping@ticaret.gov.tr
Tel: +90 312 204 75 00
www.ticaret.gov.tr
(2) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr
(3) Soruşturmada “yurt dışında yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini, fiziki
ve elektronik (CD/USB ile) ortamda Bakanlığın posta adresine gönderir.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının
nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12
– (1) 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için soru formunu
cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunar.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 10 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir.
İş
birliğine gelinmemesi
MADDE 13 – (1) Yönetmeliğin
26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili
taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli
bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi
reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da
yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf iş birliğine gelmemiş
sayılır. Bu gibi hallerde
soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da
olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılabilir.
(2) İlgili tarafların iş birliğine gelmemesi veya
kısmen iş birliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu iş birliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Meri
önlemin uygulanması
MADDE 14
– (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin
dördüncü fıkrası uyarınca, meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya kadar
yürürlükte kalmaya devam eder.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|