Tarım ve Orman Bakanlığından:
SU ÜRÜNLERİ ÜRETİMİNDE KİRALAMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1
‒ (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
ülkemiz su kaynaklarının verimli şekilde kullanılması ve su ürünleri
faaliyetlerinin sürdürülebilirliğinin temini için su ürünleri
yetiştiriciliği yatırımlarında ihtiyaç duyulan su ve su alanları ile
ticari, amatör, ıslah ve rekreasyonel amaçlı su ürünleri istihsal hakkının
kiralanmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2
‒ (1) Bu Yönetmelik,
Hazinenin veya Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün mülkiyetinde veya
Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan deniz ve içsularda veya bu
yerlerden su alınarak karada yapılacak su ürünleri yetiştiricilik
tesislerinde ihtiyaç duyulan su ve su alanları ile ticari, amatör, ıslah ve
rekreasyonel amaçlı su ürünleri istihsal hakkının kiralanmasına ilişkin
usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3
‒ (1) Bu Yönetmelik, 22/3/1971 tarihli ve 1380 sayılı Su
Ürünleri Kanununun 4 üncü, 13 üncü ve 36 ncı maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4
‒ (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel
Müdürlüğünü,
c) İçsular: Göller, suni göller, lagünler, baraj
gölleri, bentler, regülatörler, kanallar, arklar, akarsular, mansaplar,
kaynak suları, yeraltı suları, üretme ve yetiştirme yerlerini,
ç) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüklerini,
d) Kanun: 1380 sayılı Su Ürünleri Kanununu,
e) Kiracı: Su ürünleri üretim yerini, avcılık
istihsal hakkını veya suyu kiralayan kurum, kuruluş, gerçek veya tüzel
kişileri,
f) Kuruluş: Su ürünleri üretim yerinde, bu amaçla
kurulan kooperatif ve birlikleri,
g) Rekreasyonel amaçlı su ürünleri istihsali:
Projeye dayalı olarak Bakanlıkça kiralanan içsularda veya bu amaçla
belirlenmiş su alanlarında bir bedel karşılığında yapılan dinlenme, eğlence
ve spor amaçlı su ürünleri avcılığını,
ğ) Sözleşme: İl müdürlüğü ile kiracı arasında
imzalanan kiralama esaslarını içeren yazılı metni,
h) Su ürünleri: Denizlerde ve içsularda bulunan
bitkiler ile hayvanlar ve bunların üreme ürünlerini,
ı) Su ürünleri bilgi sistemi: Bakanlık bünyesinde
kurulu bulunan su ürünleri ile ilgili bilgilerin merkezi veri tabanında
toplandığı kayıt sistemini,
i) Su ürünleri istihsal hakkı: Ticari, amatör,
ıslah ve rekreasyonel amaçlı su ürünleri avcılık hakkını,
j) Su ürünleri üretim yeri: Su ürünlerinin doğal
olarak ürediği, avcılığının yapıldığı veya yetiştirildiği, içinde veya
üzerinde istihsal vasıtasının veya tesisinin kurulabildiği,
kullanılabildiği su alanlarını,
k) Su ürünleri yetiştiricilik bölgesi: Deniz ve
içsularda veya bu yerlerden su alınarak karada, bir veya birden çok su
ürünleri türünün yetiştirildiği, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Kültür
ve Turizm Bakanlığınca uygun görülen, denizlerde ise Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığının da görüşü alınarak, Tarım ve Orman Bakanlığınca işletmelerin
bölgesel olarak planlanarak izinlendirildiği ve bunların su ürünleri
üretimi yapmaları için ayrılan bölgeleri,
l) Yetiştiricilik projesi: Yetiştiriciliği
yapılacak su ürünü türünü, su ürünleri tesislerinin yerini, mahiyetini, mali
yönünü, mimari çizim ve inşaat hesaplarını, keşif-metraj cetvellerini,
yetiştiricilik tekniğini ve üretim planını, kamu kurum ve kuruluşlarından
alınmış belgeler ile kurulacak işletmeye ait her türlü belge ve bilgilerin
bütününü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
ve Komisyonun Oluşturulması
Genel
hükümler
MADDE 5
‒ (1) Su ürünleri üretim
yerlerinde yapılacak su ürünleri yetiştiriciliği yatırımlarında ihtiyaç duyulan
su ve su alanları ile bu alanlarda ticari, amatör, ıslah ve rekreasyonel
amaçlı istihsal hakkı için Bakanlıktan kiralama yapılması zorunludur. Bakanlık
adına bu işlemler illerde il
müdürlüklerince yürütülür.
(2) Birinci fıkra
kapsamında su ürünleri üretim
yerinde yapılacak ticari, amatör, ıslah ve rekreasyonel amaçlı istihsal
hakkı kiralamaları için Genel
Müdürlüğün görüşünün alınması zorunludur.
(3) Su ürünleri yatırımlarında ihtiyaç duyulan
karasal alanların kiralama işlemleri taşınmazın tescilli olması durumunda
maliki kuruluş tarafından, Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki alanlardan
olması durumunda ise Milli Emlak Genel Müdürlüğü birimleri marifetiyle
yapılır.
(4) Dalyanlar, lagünler ve avcılığına sınırlama
getirilen türler hariç denizlerde su ürünlerinin avcılık yoluyla istihsal
hakkı kiraya verilmez.
(5) Süresi komisyonca belirlenmek üzere su ürünleri
üretim yerlerinde, su ürünlerinin ticari amaçlı istihsal hakkı en fazla beş
yıla, projeye dayalı amatör, rekreasyonel ve ıslah amaçlı istihsal hakkı
ise en fazla on yıla kadar kiraya verilebilir. Kira süresinin uzatılması
talebinde bulunulamaz.
(6) Ticari amaçlı su ürünleri istihsal hakkı
kiralanan yerlerde, Bakanlıkça yayımlanan ticari ve amatör amaçlı su
ürünleri avcılığını düzenleyen tebliğlerde belirlenen şartlara uygun
olarak, il müdürlüğünce belirlenecek alanlarda ve zamanlarda amatör avcılık
yapılabilir.
(7) Süresi komisyonca belirlenmek üzere su ürünleri
yetiştiriciliği yatırımlarında kullanılan su ve su alanları; içsularda en
az beş yıl en fazla on yıla kadar,
denizlerde en az on yıl en fazla on beş yıla kadar kiraya verilir.
(8) Genel Müdürlük tarafından deneme üretim izni
verilebilir. Bu izin türe bağlı olarak belirlenen süre ile sınırlı olup
müktesep hak kazandırmaz.
(9) Kira bedeli, Bakanlıkça belirlenecek kriterlere
göre su ürünleri bilgi sistemi üzerinde oluşturulmuş hesaplama yöntemine
göre tespit edilir.
(10) İl müdürlüğü ile kiracı arasında kira
sözleşmesi düzenlenir, ayrıca kiracıdan imzalı şartname alınır. Kira
sözleşmesi ve şartnamenin birer sureti kiralamayı müteakiben otuz gün
içinde il özel idaresine veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığına
ve Genel Müdürlüğe gönderilir.
(11) Kira, sözleşmenin imzalanmasıyla başlar ve il
müdürlüğünce su ve su ürünleri üretim yeri bir tutanak ile kiracıya teslim
edilir.
(12) Su ve su ürünleri üretim yerlerinde yapılacak
su ürünleri yetiştiriciliği yatırımlarında ihtiyaç duyulan su ve su
alanlarını veya bu alanlarda ticari, amatör, ıslah ve rekreasyonel amaçlı
istihsal hakkını kiralayanlardan tespit edilen ilk yıl kira bedelinin
tamamına tekabül eden tutarı teminat olarak alınır. Alınacak teminata
ilişkin olarak;
a) Tedavüldeki Türk lirası veya süresiz teminat
mektubu, teminat olarak kabul edilebilir. Teminat mektubu ilgili mevzuata
uygun düzenlenmiş olmalıdır.
b) Teminat il özel idarelerine veya yatırım izleme
ve koordinasyon başkanlığına kiracı tarafından yatırılır. Kira süresinin
bitimine veya feshine kadar tutulur.
c) Su veya su ürünleri üretim yerinin kira süresi
sonunda teslim alınması sırasında veya kiracının sözleşme/şartname
hükümlerini yerine getirmemesi nedeniyle kira sözleşmesinin iptal edildiği
durumlarda varsa su ürünleri üretim alanına verilen zarar tutanakla tespit
edilir. Kiracının verdiği zarara karşılık tespit edilen miktar, teminattan
mahsup edilerek zararın tazmininde kullanılır, kalan miktar hazineye gelir
kaydedilir. Zararın teminatın üzerinde olması durumunda teminatı aşan
miktar için masrafları kiracıya ait olmak üzere su veya su ürünleri üretim
yerinin eski şekline döndürülmesine mülki amir tarafından karar verilir.
(13) Devletin ilan ettiği doğal afet, yangın ve
salgın hastalık gibi mücbir sebepler durumunda kira süresinin uzatımı, kira
bedelinin indirilmesi, ödeme tarihi ve ödeme miktarlarının değiştirilmesi
ile ilgili hususlar Bakanlık tarafından belirlenir.
Komisyonun
oluşturulması
MADDE 6
‒ (1) Su ve su ürünleri
üretim yerlerinin kiraya verilmesi amacıyla bir komisyon kurulur. Bu komisyonda,
Bakanlık il müdürünün onayı ile görevlendirilecek bir il müdür
yardımcısının başkanlığında, idari ve mali işler şube müdürü, balıkçılık ve
su ürünleri şube müdürü, bu müdürlüğün bulunmadığı illerde hayvan sağlığı, yetiştiriciliği
ve su ürünleri şube müdürü ile su ürünleri hizmetlerinin yürütüldüğü şube
müdürlüğünde çalışan teknik hizmetler sınıfından en az biri su ürünleri
mühendisi olmak şartıyla iki personel yer alır.
(2) Komisyon üye tam sayısı ile toplanır. Komisyon
kararları çoğunlukla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Karara muhalif
kalınması halinde muhalif kalan üye tarafından karşı oy gerekçesi kararın
altına yazılarak imza altına alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kiralama ile
İlgili Usul ve Esaslar
Su
ürünlerinin avcılık yoluyla istihsal hakkının kiraya verilmesi
MADDE 7
‒ (1) Su ürünleri üretim
yerlerinde avcılık yoluyla istihsal hakkı Genel Müdürlüğün uygun görüşü ile
il müdürlüğünce kiraya verilebilir. Su ürünleri üretim yerlerinde istihsal
amaçlı yapılacak kiralama başvuruları değerlendirilirken sürdürülebilir
balıkçılık yönetimi açısından, yıllık avlanabilir stok miktarının bulunup
bulunmadığı dikkate alınır. Avlanabilir yıllık stok miktarı tespiti, kira
süresi tamamlanan su ürünleri üretim yerlerinin yeni dönem için kiraya
verilmesinden önce veya ihtiyaç duyulması durumunda Bakanlıkça yapılır ya
da yaptırılır.
(2) Kiraya verilebilecek su ürünleri üretim
yerlerinde avcılık yoluyla istihsal hakkı; öncelikle kiralanacak su
ürünleri üretim yerine en uzun sınırı bulunan en küçük yerleşim biriminden
başlamak üzere o yerde kurulu olan, üyeleri beş yıldan az olmamak üzere su
ürünleri üretim bölgesinde ikamet eden münhasıran su ürünleri istihsali
veya pazarlaması ile iştigal eden kuruluşlara, komisyon marifetiyle
pazarlık usulüyle kiraya verilir. Bu kuruluşların talepte bulunmaması veya
kiralama yapılamaması halinde ise su ürünleri üretim yerinin bulunduğu ilçe
sınırları içerisinde yer alan üyeleri beş yıldan az olmamak üzere üretim
bölgesinde ikamet eden ve su ürünleri faaliyetinde bulunan diğer
kuruluşlara, ilçe sınırları içerisinde su ürünleri faaliyetinde bulunan
kuruluşların bulunmaması veya kiralama yapılamaması halinde ise il
sınırları içerisinde yer alan üyeleri beş yıldan az olmamak üzere üretim
bölgesinde ikamet eden ve su ürünleri faaliyetinde bulunan diğer
kuruluşlara komisyon marifetiyle pazarlık usulüyle kiraya verilebilir.
(3) Komisyon, ihale duyurusunda belirtilen gün ve
saatte toplanır, süresi içinde başvuran kuruluşların başvurularını ikinci
fıkrada belirtilen öncelik sırasına göre inceler. Duyuruda ve hazırlanan
şartnamede belirtilen koşulları taşıyan kuruluşları tespit eder. Bu tespit
sonunda üretim yerlerindeki su ürünlerinin avcılık yoluyla istihsal hakkı;
a) Şartları haiz tek bir kuruluş varsa, 5 inci maddenin dokuzuncu fıkrasına göre,
tespit edilen yıllık kira bedeli üzerinden bu kuruluşa,
b) Şartları haiz birden fazla kuruluş olması
halinde ve tamamının aralarında yapacakları bir protokolle anlaşarak,
müşterek ve müteselsil sorumlu olarak kiralama talebinde bulunmaları
halinde komisyonca 5 inci maddenin dokuzuncu fıkrasına göre tespit edilen
yıllık kira bedeli üzerinden müştereken bu kuruluşlara,
c) Şartları haiz birden fazla kuruluş olup
tamamının aralarında anlaşamaması halinde komisyonca belirlenen aynı gün ve
saatte, bu kuruluşlar arasında 5 inci maddenin dokuzuncu fıkrasına göre
tespit edilen yıllık kira bedeli üzerinden en yüksek bedeli teklif eden
kuruluşa pazarlık usulüyle,
kiraya verilebilir.
(4) İkinci ve üçüncü fıkralar kapsamında kiralama
yapılamadığı takdirde; kiralanacak alan, şartname ve duyuruda belirtilen
gün ve saatte talep sahibi diğer gerçek ve tüzel kişilere açık olmak üzere
pazarlık usulüyle ihaleye çıkarılır. Su ürünleri üretim yeri, ihale
sonucunda 5 inci maddenin dokuzuncu fıkrasına göre tespit edilen yıllık
kira bedeli üzerinden en yüksek bedeli teklif eden gerçek veya tüzel
kişilere komisyon marifetiyle pazarlık usulü ile kiraya verilebilir.
(5) Komisyon, teklifleri ihale günü tetkik edip
değerlendirerek kiraya verilmemesi yönünde bir karara varırsa, gerekçe
yazılı olarak kararda imza altına alınır. Bu gerekçeyi taraflara duyurur,
yeni ihale için on beş günü geçmemek üzere bir tarih tespit ederek ihaleyi
yeniler.
(6) Su ürünleri üretim yerlerinde bulunan sucul
bitkiler dahil tüm su ürünleri, birlikte veya ayrı ayrı kiraya verilebilir.
(7) Bir su ürünleri üretim yeri, birden fazla il
veya ilçe sınırları içinde kaldığı durumlarda;
a) Yetkili makamlarca birden fazla üretim bölgesine
ayrılmışsa her bölge, sınırları içinde bulunduğu il müdürlüğünce,
b) Birden fazla bölgeye ayrılmasının mümkün
olmaması halinde, yüzölçümü itibarıyla en fazla kısmının bulunduğu il
müdürlüğünce,
kiraya verilir.
(8) Su ürünleri istihsal hakkının kiralanmasına
ilişkin duyurularda;
a) İhale konusu olan işin zamanı, yeri, miktarı,
niteliği ve benzeri özellikleri,
b) Şartname ve varsa eklerinin nereden temin
edileceği,
c) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte yapılacağı,
ç) İhale başvuru tarihleri,
d) Tahmini kira bedeli,
e) İsteklilerden aranılan belgelerin neler olduğu,
belirtilir.
(9) Su ürünleri üretim yerlerinde avcılık yoluyla
istihsal hakkının kiralanmasına ilişkin duyurular; on gün sureyle ilgili il
ve ilçe müdürlüğünün ilan panosunda ve internet sayfasında ilan edilir. Bu
işlemler bir tutanakla imza altına alınır.
(10) Baraj, göl ve göletlerin tamamen veya kısmen
projeli olarak rekreasyonel amaçlı avcılık hakkı, Genel Müdürlüğün uygun
görüşü alınarak il müdürlüğünce öncelikle kiralanacak alanın bulunduğu
bölgedeki yerel yönetim ve iştiraklerine, bunlardan talep gelmemesi durumunda
sırasıyla; kuruluşlara, bu amaçla kurulmuş dernek ve federasyonlara ya da
gerçek veya tüzel kişilere kiraya verilebilir.
a) Projeli olarak rekreasyonel amaçlı avcılık
hakkının kiraya verilmesine ilişkin kriterler ve projelerin yarıştırma veya
değerlendirme şartları Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
b) Projeli olarak rekreasyonel amaçlı kiralanan
alanlardaki balık tutma ve diğer hususlardaki kiracı tarafından yıllık
olarak talep edilen ücret il müdürlüğünün onayına tabidir.
(11) Ticari amaçlı avcılık yoluyla istihsal hakkı
kiralanan su ürünleri üretim yerlerinin, kiracısı tarafından başvuruda
bulunulması halinde Genel Müdürlüğün uygun görüşü ile aynı yer için projeli
olarak rekreasyonel amaçlı istihsal hakkı da ayrıca kiralanabilir. Bu
durumda kira sözleşmesi, bu alan için komisyon tarafından belirlenecek yeni
kira bedeli üzerinden, mevcut sözleşmesinde devam eden kira süresi ile
sınırlı olmak şartıyla yenilenir.
(12) Avcılık yoluyla istihsal hakkı kiralanan su
ürünleri üretim yerleri için belirlenen yıllık avlanabilir tahmini su
ürünleri stok miktarından fazla istihsal yapılamaz. Yapılan istihsal
faaliyetleri il müdürlüğünce takip edilir. Bir türde dahi kiralamaya esas
avlanabilir tahmini stok miktarın tamamı istihsal edildiğinde, o yıl için o
türe ait istihsal faaliyeti sona erdirilir.
(13) Kiracı, avcılık yoluyla istihsal edilen her
türe ait miktarın ayrı ayrı, belirlenen zaman ve formlara uygun olarak
kaydını tutmak ve il müdürlüğüne bildirmekle sorumludur. İl müdürlüğü
tarafından bu bilgilerin doğruluğu kontrol edilerek su ürünleri bilgi
sistemine kaydedilir.
(14) Su ürünleri üretim yerlerinde avcılık yoluyla
su ürünleri istihsal hakkını kiralayanlar, bu haklarını başkasına
devredemez. Devrettiğinin belirlenmesi durumunda sözleşme iptal edilir. O
yıla ait ödenen kira bedeli ve teminat iade edilmez, hazineye gelir olarak
kaydedilir.
(15) Su ürünlerinin avcılık yoluyla istihsal
hakkının kiralandığı alanlarda Bakanlıkça yayımlanan ticari ve amatör
amaçlı su ürünleri avcılığını düzenleyen tebliğlere uygun avcılık yapılması
zorunludur. Bu hususta sorumluluk kiracıya aittir. Projeli olarak
rekreasyonel amaçlı istihsal hakkının kiralandığı alanlarda yapılacak
amatör avcılık faaliyetlerine ilişkin hususlar Genel Müdürlük tarafından
ayrıca belirlenebilir.
Avlanılabilir
stok miktarlarında değişiklik olması durumunda kira bedelinin tespiti
MADDE 8
‒ (1) Avcılık yoluyla
istihsal hakkının kiralandığı su ürünleri üretim yerlerinde, kiracının
talebi doğrultusunda yeni bir stok tespit çalışması yapılmaz. Ancak dönem
içerisindeki yeni bir stok tespit çalışması; istilacı türlerin bulunması
veya popülasyonun arttığının tespit edilmesi veya herhangi bir türün
avlanabilir stok miktarının tespit edilen miktardan daha fazla olduğunun il
müdürlüğünce değerlendirilmesi halinde yapılabilir. İl müdürlüğünün teklifi
ile Genel Müdürlüğün uygun görmesi halinde kira sözleşmesi, belirlenen yeni
avlanabilir tahmini su ürünleri stok miktarı ve tespit edilen bir sonraki
yılın kira bedeli üzerinden, mevcut sözleşmedeki kira süresi ile sınırlı
olmak şartıyla yenilenebilir.
(2) Belirlenen kira bedelinin tahsiline ilişkin
işlemler 11 inci madde kapsamında yürütülür.
Su ve su
ürünleri üretim yerlerinin yetiştiricilik amaçlı kiraya verilmesi ve
kiranın yenilenmesi
MADDE 9
‒ (1) Su ürünleri
yetiştiriciliği yatırımlarında ihtiyaç duyulan su ve su alanlarının
müteşebbis tarafından kiralanması zorunludur. Kiralama müteşebbisin
onaylanan projesine istinaden, su ürünleri bilgi sistemi üzerinden
belirlenen yıllık kira bedeli ve kiralama süresi üzerinden komisyon
marifetiyle yapılır.
(2)
Müteşebbis tarafından kiralama işleminin, proje onayını veya tesisin
devredilmesi halinde tesis devir onayını takip eden altmış gün içerisinde
yapılması zorunludur. Bu süre içerisinde kiralamanın yapılmaması durumunda,
onay merci tarafından proje iptal edilir.
(3) Tesisin devredilmesi halinde devralan adına
yapılacak kiralama işlemlerinde, bir önceki kiracıya ait sözleşmede yer
alan şartlar geçerli olup, yeni kiracının kira süresi devreden kiracıya
tanınmış olan süreyle sınırlı olarak yeni kira sözleşmesi yapılır.
(4) Bir su ürünleri üretim yeri, birden fazla il
veya ilçe sınırları içinde kaldığı durumlarda;
a) Yetkili makamlarca birden fazla üretim bölgesine
ayrılmışsa her bölge, sınırları içinde bulunduğu il müdürlüğünce,
b) Birden fazla bölgeye ayrılmasının mümkün
olmaması halinde, yüzölçümü itibarıyla kiralanacak alanın en fazla kısmının
bulunduğu il müdürlüğünce,
kiraya verilir.
(5) Projeye dayalı su ürünleri yetiştiriciliğinde
ihtiyaç duyulan su ve su alanı kiralamalarında kira süresi sona erecek
işletmeler için tesis sahibinin, yeniden kiralama talebinde bulunması ve
mevcut projesine uygun yatırımının devam etmesi durumunda; il müdürlüğünce
su ve su ürünleri üretim yeri, tesis sahibine birinci fıkra hükümlerine
göre yeniden kiraya verilir. Yeniden kiralama taleplerine ilişkin iş ve
işlemler kira süresi sona ermeden en az altmış gün önce il müdürlüğünce
başlatılır. Yeni kira sözleşmesinin başlangıç tarihi önceki kira
sözleşmesinin bittiği gün olarak belirlenir.
(6) Kira süresi sona erecek tesis sahiplerine kira
sözleşmelerini yeniletmeleri için il müdürlüğünce kira sözleşmesinin bitim
tarihinden en az altmış gün önce tebligat yapılır. Bu tarihten sonra altmış
gün içerisinde kirasını yeniletmeyenlerin projeleri iptal edilir.
(7) Kiracının projesinde değişiklik yapılması
halinde;
a) Revize proje onayı ile birlikte kiralanan su
veya su alanının aynı kalması ve kira tespiti değerlendirme kriterlerinde
değişiklik olmaması durumunda kira sözleşmesinin yenilenmesine gerek
kalmaksızın, mevcut kira sözleşmesi devam eder.
b) Revize proje onayı ile birlikte su veya su
alanının değişmesi ve kira tespiti değerlendirme kriterlerinde değişiklik
olması halinde kira sözleşmesi revize projeye göre yenilenir. Kira süresi
önceki kira sözleşmesinde belirtilen süre ile sınırlıdır.
(8) Şehir şebeke suyunun su ürünleri
yetiştiriciliğinde kullanılması halinde ve buna ilişkin ilgili belediye
veya yerel yönetimden izin alınması şartıyla kira bedeli alınmaz.
(9) Deniz ve içsularda veya bu yerlerden su alınarak
karada su ürünleri yetiştiricilik bölgeleri belirlenirken Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı ile Kültür ve Turizm Bakanlığının uygun görüşü alınır;
altmış gün içerisinde cevap verilmemesi halinde uygun görüş verilmiş
sayılır.
(10) Su ve su alanı kiralanması yapılmadan üretim
faaliyetine başlanamaz.
(11) Müteşebbisler tarafından kiralanan su miktarı
veya su alanından daha fazlasının kullanılması yasaktır.
Kira
sözleşmesinin feshi
MADDE 10
‒ (1) Su ve su ürünleri
üretim yerinin tesliminden sonra, vadesi gelmiş kira bedelinin ödenmemesi
durumunda kiracıya il müdürlüğünce altmış gün süre verilir. Bu süre
içerisinde kira borcunun ödenmediğinin tespiti halinde altmış gün ilave
süre verilir ve ödenmeyen her taksit miktarının iki katı alınır. Buna
rağmen kira bedelini ödemeyenlerin kira sözleşmesi il müdürlüğünce
feshedilir. Yazılı ihtara ilişkin 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat
Kanunu hükümleri uygulanır.
(2) Kira sözleşmesinin feshedilmesi durumunda, su
ve su ürünleri üretim yerinin en geç otuz gün içinde kiracı tarafından il
müdürlüğüne teslim edilmesi zorunludur. İl müdürlüğünce bu yerler bir
tutanak ile teslim alınır.
(3) Sözleşme yapıldıktan sonra, kiralama yapan
tüzel kişiliğin tasfiyesi, iflası veya sona ermesiyle, kira sözleşmesi il
müdürlüğü tarafından feshedilir.
(4) Kira sözleşmesinin sona ermesi veya
feshedilmesi durumunda, kiracıya ait kira borcu var ise ödenmeyen süre için
21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanunun 51 inci maddesinde yer alan gecikme zammı oranında faiz uygulanır.
Kira borcu il özel idareleri veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı
tarafından varsa, gecikme zammı oranında faiz hesaplanarak teminattan
mahsup edilir. Geçmiş dönemlerde tahakkuk etmiş ve ödenmeyen her türlü kira
borcunun tahsili halinde ödeme yeri il özel idareleri veya yatırım izleme
ve koordinasyon başkanlığıdır.
(5) Su ürünlerinin avcılık yoluyla istihsal hakkını
kiralayanlar, öncelikli olarak sözleşme süresi sonuna kadar kiralama
işlemini devam ettirmek zorundadır. Ancak il müdürlüğünce; kiracının fesih
talebinin geçerli bir gerekçeye dayanmış olduğunun, geriye dönük kira
borcunun bulunmadığının, o kira dönemine tekabül eden kira bedelinin ödendiğinin
ve kiralanan alanın yıllık avlanabilir stok miktarında azalma olmadığının
tespit edilmesi halinde kira sözleşmesi feshedilebilir.
(6) Projeye dayalı kiralamalarda projesi iptal
edilen kiracının kira sözleşmesi de il müdürlüğü tarafından feshedilir.
(7) Kira sözleşmesinin feshi veya sona ermesi,
tesisin devredilmesi veya projenin iptali halinde, o kira dönemine tekabül
eden kira bedelinin kiracı tarafından ödenmesi zorunludur.
Kira
bedelinin tahsili
MADDE 11
‒ (1) Kira bedelinin ödeme
yeri, kiralama yapılan su veya su ürünleri üretim yerinin bulunduğu ilin il
özel idaresi veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığıdır.
(2) Yıllık kira bedeli, peşin veya en fazla üçer
aylık eşit taksitler halinde tahsil edilir. Taksit sayısı komisyon
tarafından belirlenir. İlk taksit kira sözleşmesinin düzenlendiği tarihte
peşin olarak tahsil edilir. Diğer taksitler sözleşmede belirtilen
tarihlerde ödenir.
(3) İkinci ve izleyen yıllar kira bedelleri,
Türkiye İstatistik Kurumunca kira artışının yapılacağı ayda yayımlanan
Tarım Ürünleri Üretici Fiyat Endeksinin on iki aylık ortalamalara göre
yüzde değişimi oranında artırılması suretiyle yıllık olarak il müdürlüğü
tarafından tespit edilir. Söz konusu yüzde değişim oranının kira artışının
belirleneceği ayda negatif çıkması halinde kira bedelinde bir değişiklik
yapılmaz.
(4) İkinci
ve izleyen yılların kira bedeli, birinci yıl kira bedelinin vade tarihi
olan aynı ay ve günde, vade tarihinin tatile rastlaması durumunda tatili
takip eden ilk mesai gününde aynı şekilde tahsil edilir.
(5) Kira bedelinin tahsiline ilişkin takip ve
kontroller il özel idareleri veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı
tarafından yürütülür ve tahsilatın yapıldığı il müdürlüğüne yazı ile
bildirilir. Kiraların ve alacakların tahsil edilememesi durumunda, il özel
idareleri veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı tarafından yazı
ile bildirilmesi üzerine il müdürlüğü tarafından 10 uncu maddenin birinci
fıkrasına göre işlem yapılır.
(6) Kira sözleşmesine ait, bütün vergi, resim ve
harçlarla sözleşme giderleri kiracıya ait olup, kiralama yapılırken veya
yenilenirken belirlenen ilk yıl kira bedeli ve kira süresi üzerinden
1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Damga Vergisi Kanununda belirlenen oranlarda
hesaplanan damga vergisi ve ihale karar pulunun ödendiğine dair belge
kiracı tarafından il müdürlüğüne ibraz edilir.
Suyun ve
su ürünleri üretim yerinin kira süresi sonunda teslim alınması
MADDE 12
‒ (1) Kiracı, su ve su
ürünleri üretim yerini, kira süresi içinde aynen korumak ve kira süresinin
sonunda il müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
(2) Kiracı tarafından kiralanan yerlere ilişkin
yapılan masrafların geri ödenmesi için il müdürlüğü ve diğer ilgili
kurumlardan herhangi bir talepte bulunulamaz.
(3) Su ve su ürünleri üretim yerinin, kira süresi
sonunda veya bu Yönetmelik kapsamında belirtilen kira fesih işlemlerine
bağlı olarak kiracı tarafından teslim edilmemesi halinde, il müdürlüğünün
talebi üzerine, bulunduğu yerin mülki amirince talep tarihinden itibaren en
geç otuz gün içinde tahliye ettirilerek il müdürlüğüne teslimi sağlanır. İl
müdürlüğünce gerek görülmesi halinde süreç sonuçlanıncaya kadar ilgili alan
yediemine verilir. Tahliye işlemlerine ilişkin iş ve işlemler 4/12/1984
tarihli ve 3091 sayılı Taşınmaz Mal Zilyedliğine Yapılan Tecavüzlerin
Önlenmesi Hakkında Kanun kapsamında yürütülür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İdari
Yaptırımlar
İdari
yaptırımlar
MADDE 13 –
(1) Kanunun 36 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi hükümlerince, istihsal hakkını kiralayanlardan
bu Yönetmelikle belirlenen kurallara aykırı hareket eden; gerçek veya tüzel
kişilere, su ürünleri kooperatiflerinin veya birliklerin başkan ve yönetim
kurulu üyelerine ayrı ayrı,
kabahatin niteliğine göre
aşağıda yer alan idarî para
cezaları verilir:
a) Avcılığa ait güncel verileri tutmayan veya
bulundurmayanlara iki bin beş yüz Türk lirası,
b) İstihsal alanının şeklini ve özelliğini
değiştirene veya değiştirilmesine izin verenlere on bin Türk lirası,
c) Kira süresi sonunda veya sözleşmenin
feshedilmesi durumunda kiralanan yeri il müdürlüğüne istenilen şartlarda
teslim etmeyenlere on beş bin Türk lirası,
ç) Kiralama teknik şartnamesinde belirtilen miktardan
% 10’a kadar fazla istihsal yapanlara beş bin Türk lirası,
d) Kiralama teknik şartnamesinde belirtilen
miktardan % 10 dahil % 50’ye kadar fazla istihsal yapanlara on bin Türk
lirası,
e) Kiralama teknik şartnamesinde belirtilen
miktardan % 50 dahil fazla istihsal yapanlara yirmi bin Türk lirası,
f) Kiralama haklarını başkalarına devredenlere
yirmi beş bin Türk lirası,
idari para cezası uygulanır.
(2) Aynı kabahatin tekrarında idarî para cezaları
iki katı olarak uygulanır ve kira sözleşmeleri feshedilir.
(3) Kanunun 36 ncı maddesinin birinci fıkrasının
(e) bendi hükümlerince 29/6/2004 tarihli ve 25507 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Yönetmeliğinde belirlenen usul ve
esaslara aykırı olarak;
a) Kiralanan su miktarı veya su alanından % 10’a kadar fazla su yada su alanı
kullananlara beş bin Türk lirası,
b) Kiralanan su miktarı veya su alanından % 10
dahil % 30’a kadar fazla su yada su alanı kullananlara on bin Türk lirası,
c) Kiralanan su miktarı veya su alanından % 30 dahil
% 60’a kadar fazla su yada su alanı kullananlara yirmi bin Türk lirası,
ç) Kiralanan su miktarı veya su alanından % 60
dahil fazla su yada su alanı kullananlara yirmi beş bin Türk lirası,
idari para cezası uygulanır.
d) Bu fıkrada yazılı idari para cezaları
yetiştiricilik proje kapasitesi 250 ton/yıl ve daha fazla olan
yetiştiricilik tesisleri ile kuluçkahane kapasitesi 5 milyon adet/yıl ve
daha fazla olan kuluçkahaneler için iki katı olarak uygulanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 14
– (1) 1/6/2011 tarihli ve 27951
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Yatırımlarında
İhtiyaç Duyulan Su ve Su Alanları ile Deniz ve İç Sulardaki Su Ürünleri
İstihsal Hakkının Kiraya Verilmesi Hakkında Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Kiralama
işlemi devam eden dosyalar
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce yapılan ve devam eden kira sözleşmelerinde kiracının
talebi olması ve 31/12/2021 tarihine kadar müracaat edilmesi halinde kira
sözleşmesi yenilenebilir. Kiracının bu yönde bir talebi olmaması halinde
mevcut sözleşmelerinde belirtilen hükümlere göre işlem yapılır.
Yürürlük
MADDE 15
‒ (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
‒ (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı yürütür.
|