Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığından:
TÜRKİYE SAĞLIK
ENSTİTÜLERİ BAŞKANLIĞI
PROJE DESTEK PROGRAMLARINA
İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye
Sağlık Enstitüleri Başkanlığı tarafından sağlık bilim ve teknolojileri
alanında desteklenecek araştırma ve geliştirme projeleri ile diğer
projelerin; başvuru, değerlendirme, destek, teşvik, izleme ve
sonuçlandırılmasına ilişkin usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, kurum, kuruluş
ve diğer tüzel kişilere aynî ve/veya nakdî destek sağlanan projelerin
destek programlarını kapsar.
(2) Stratejik araştırma ve geliştirme projeleri
hakkında bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 15/7/2018
tarihli ve 30479 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara
Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 666 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi ve 676 ncı maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Acil Ar-Ge destek projesi: Acil, kısa süreli,
küçük bütçeli ve başvuruya her zaman açık olan projeyi,
b) Araştırma ve Geliştirme (Ar-Ge) Destek Projesi:
Kültür, insan ve toplumun bilgisinden oluşan bilgi dağarcığının
arttırılması ve bunun yeni süreç, sistem ve uygulamalar tasarlamak üzere
kullanılması için sistematik bir temelde yürütülen yaratıcı çalışmaları,
ürün tasarımı veya yazılım faaliyetleri ile alanında bilimsel ve teknolojik
gelişme sağlayan, bilimsel ve teknolojik bir belirsizliğe odaklanan, çıktıları
özgün, deneysel, bilimsel ve teknik içerik taşıyan temel araştırma,
uygulamalı araştırma ve deneysel geliştirme projelerini,
c) Başkan: TÜSEB Başkanını,
ç) Bilim Kurulu: TÜSEB’e bağlı Enstitüler
bünyesindeki Bilim Kurullarını,
d) Çağrı metni: Mevzuattaki yetkisine göre Yönetim
Kurulu/Başkan tarafından tespit edilen bilim/teknoloji alan(lar)ında proje
önerisinde bulunulmasını sağlamak ve destek çağrısına çıkılmak üzere
oluşturulan metni,
e) Destek programı: Amacı, kapsamı, süresi, bütçesi
ve diğer koşulları mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan
tarafından belirlenen esaslar kapsamında yürürlüğe konulan destek
programlarını,
f) Diğer projeler: Ar-Ge kapmasına girmeyen diğer
projeleri,
g) Fikri ürün: Burada sayılanlarla sınırlı olmamak
üzere; projenin yürütülmesi esnasında veya sonucunda ortaya çıkan; buluş,
patent, faydalı model, tasarım, entegre devre topoğrafyası, eser, know-how,
yeni bitki ve hayvan türleri ve bunların ıslah yöntemleri, bilgisayar
programları ve bunların kaynak kodları ve teknik bilgi gibi özel bir
mevzuatla ve/veya genel hükümlerle korunanlar ile fikri mülkiyet haklarının
konusunu oluşturabilecek nitelikteki her türlü fikri yaratımı,
ğ) Hakem: Projenin, onaylanan öneri formuna ve
sözleşmeye uygun olarak yürütülüp yürütülmediğini TÜSEB adına izlemek,
değerlendirmek, raporlamak ve bu amaçla yapılacak toplantılara katılmakla
görevlendirilen, konusunda uzman kişi veya kişileri,
h) Kurum: Projeyi öneren ve proje destekleme
sözleşmesini imzalayan tüzel kişiler ile TÜSEB’e bağlı enstitü ve
merkezleri,
ı) Kurum hissesi: Projenin yürütülmesi ve
sonuçlandırılması aşamasında proje yürütücüsü kuruluşun imkânlarından
faydalanılması karşılığı, proje maliyetine bağlı olarak TÜSEB tarafından
belirlenen esas ve usuller doğrultusunda hesaplanan ve proje bütçesine
eklenen tutarı,
i) Öncelikli alan: Üst politika belgeleri
çerçevesinde, mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan tarafından
belirlenen öncelikli öneme sahip konuları,
j) Öncelikli Ar-Ge Destek Projesi: Öncelikli
alanlarda, Öncelikli Alanlar Ar-Ge Projeleri Destekleme Programı kapsamında
çağrıya çıkılan ve desteklenen projeleri,
k) Özel kuruluş: Ticaret siciline kayıtlı
Türkiye’de yerleşik özel hukuk tüzel kişileri,
l) Proje personeli/ekibi: Proje
yöneticisi/yürütücüsü, araştırmacı, bursiyer, yardımcı personel ve danışmalardan
oluşan ekibi,
m) Proje Teşvik İkramiyesi (PTİ): Desteklenen
projelerde, proje süresiyle sınırlı olmak kaydıyla, proje kapsamında ve
projeye ilişkin hizmetlerde görev alan kamu kurum veya kuruluşlarının kadro
veya pozisyonlarında bulunanlara, kadro veya pozisyonlarına bağlı olarak
bir ayda ödenmekte olan brüt tutarın %75’ini geçmemek kaydıyla Yönetim
Kurulunun belirleyeceği esaslar çerçevesinde proje sözleşmesinde belirlenen
oranda ödenen tutarı,
n) Proje yöneticisi: Projenin birden çok yürütücü kurum/kuruluş
ile birlikte gerçekleştirilecek olması durumunda Proje Yürütme Ekibi (PYE)
tarafından sözleşmede belirlenen görevleri yerine getirmek üzere seçilen,
PYE adına idari ve bilimsel sorumluluk taşıyan ve PYE’yi temsilen
yazışmaları yapan yönetici kuruluşun proje yürütücüsünü,
o) Proje Yöneticisi Kuruluş (PYÖK): Birden fazla
yürütücü kuruluşun yer aldığı projelerde, proje yönetiminden sorumlu
kuruluşu,
ö) Proje yürütücüsü: Proje yürütücüsü kuruluşun
sorumluluğu altındaki proje faaliyetlerinin yürütülmesi amacıyla, proje
yürütücüsü kuruluş tarafından görevlendirilen, ilgili bilim ve/veya
teknoloji alanında gerekli uzmanlığa ve proje hazırlama, yürütme beceri ve
deneyimine sahip, projenin bilimsel, teknik, idari, mali ve hukuki her
türlü sorumluluğunu taşıyan, TÜSEB ile proje sözleşmesini imzalayan, proje
sonuçlarını bilimsel yöntemlerle değerlendirip yayımlayabilecek ve/veya
uygulamaya dönüştürebilecek araştırmacı niteliklerini taşıyan kişiyi,
p) Proje Yürütme Ekibi (PYE): Projede birden çok
proje yürütücüsü kuruluş olması durumunda, tüm proje yürütücülerinden
oluşan ekibi,
r) Proje Yürütücüsü Kuruluş (PYK): Proje hazırlama
ve proje yürütme, beceri, deneyim ve altyapısına sahip; projenin
yürütüldüğü kurum, kuruluş ve diğer tüzel kişiler ile TÜSEB’e bağlı enstitü
ve merkezleri,
s) TÜSEB: Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığını,
ş) Uluslararası Ar-Ge Destek Projesi: İkili veya
çok taraflı uluslararası anlaşmalar ile uluslararası kuruluşlarla işbirliği
veya ilişki çerçevesinde yürütülen çalışmaları,
t) Yönetim Kurulu: Türkiye Sağlık Enstitüleri
Başkanlığı Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Projelerin Başvuru, Değerlendirme, Destek ve İzleme
Süreçleri
Çağrı ve
başvuru
MADDE 5 –
(1) Başvuru dönemleri ve destek
programlarına göre başvuru koşulları her yıl TÜSEB tarafından ilan edilir.
(2) Başvurular, ilan edilen kurallara göre ilgili
destek programının başvuru formu ve ekleri doldurularak TÜSEB’e yapılır.
Değerlendirme,
proje destek kararı ve sözleşme
MADDE 6 –
(1) Proje başvuruları TÜSEB
tarafından belirlenen değerlendirme sürecinden geçirilir. Değerlendirme
sonucunda destek kararı mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan
tarafından verilir.
(2) Değerlendirme sonucunda desteklenmesine karar
verilen projelerde, kurum/kuruluşlar ve diğer tüzel kişiler ile sözleşme
imzalanır.
(3) Sözleşmeler; proje yöneticisi/yürütücüsü ve
projeyi öneren kurum/kuruluş ve diğer tüzel kişiliğin üst düzey yetkilisi
ile TÜSEB arasında imzalanır.
(4) TÜSEB’e bağlı enstitü ve merkezlerden sunulan
ve değerlendirme sonucunda desteklenmesine karar verilen projelerde,
enstitü ve/veya merkezlere talimatname yazılır.
(5) Sözleşme/talimatnamelerde; projenin amacı,
kapsamı, faaliyetleri ile beklenen çıktıları, proje destek miktarı, süresi,
rapor dönemleri, fikri mülkiyet hakları ve özel şartları ile diğer hususlar
yer alır.
İzleme
MADDE 7 –
(1) Projenin, TÜSEB mevzuatına
uygun olarak belirlenen amaç ve hedefler doğrultusunda yürütülüp
yürütülmediği proje yöneticisi/yürütücüsü tarafından hazırlanan gelişme
raporları ile izlenir. Gelişme raporları ve sonuç raporu proje
yöneticisi/yürütücüsü tarafından, sözleşmede belirtilen tarihlerde, TÜSEB
tarafından hazırlanan formata uygun olarak sunulur. Gerektiğinde TÜSEB
tarafından yerinde inceleme yapılır. Gelişme raporu dönemleri altı aydan az
ve bir yıldan çok olmamak üzere sözleşmede belirlenir.
(2) TÜSEB, gerekli gördüğünde projenin gelişimini
bilimsel, teknik, idari ve mali açılardan incelemek, denetlemek ve
değerlendirmek üzere, izleyici/izleyiciler görevlendirir. İzleyici gerekli
durumlarda yerinde inceleme ve denetleme de yaparak gelişme ve/veya sonuç
raporlarını değerlendirir.
(3) Gerekli durumlarda, proje yöneticisi/yürütücüsü
gelişmeler ile ilgili bilgi almak üzere davet edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mali ve İdari Süreçler
Mali
hükümler
MADDE 8 –
(1) Projenin bütçesinin
oluşturulmasında aşağıdaki kalemler masraf olarak kabul edilir:
a) Proje için gerekli olan yeni araç, gereç,
teçhizat, alet, makine, yazılım ve yayın alım giderleri.
b) Danışmanlık ve hizmet alım giderleri.
c) Malzeme ve sarf malzemesi giderleri.
ç) Kırtasiye, yazışma, posta, bilgiye erişme ve
bilgi işlem gibi giderler.
d) Proje kapsamında kullanılan cihazların bakım
onarım giderleri.
e) Projeyi yürütmek üzere belirli süreli olarak
istihdam edilecek proje personelinin ücreti, diğer hakları ve benzeri
yükümlülükler dâhil giderleri.
f) Bursiyer giderleri.
g) Proje teşvik ikramiyesi.
ğ) Proje çıktılarının paylaşımı için yapılacak
çalıştay ve toplantı giderleri.
h) Projenin konusuyla ilgili yurt içi ve/veya yurt
dışı konferans, sempozyum, kongre katılım ve çalışma ziyareti ve benzeri
giderleri.
ı) Kurum hissesi.
i) Projenin niteliği gereği varsa proje ile
doğrudan veya dolaylı diğer giderler.
(2) Proje bütçesinin oluşturulmasında aşağıdaki
kalemler masraf olarak kabul edilmez:
a) Proje önerisi hazırlama giderleri.
b) Projenin sonuçlarının üretim aşamasında yapılacak
masraflar.
c) Pazarlama ve ticari amaçlı reklam giderleri.
ç) Posta hariç haberleşme amaçlı giderler.
d) Isıtma ve aydınlatma giderleri.
e) Altyapıya yönelik inşaat giderleri.
f) İdari personel giderleri.
g) Proje ile doğrudan veya dolaylı ilgisi olmayan
diğer giderler.
(3) Burs miktarları mevzuattaki yetkisine göre
Yönetim Kurulu/Başkan tarafından belirlenen limit ve esaslar çerçevesinde
ödenir.
(4) Proje bütçesinin oluşturulmasında, mevzuattaki
yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan tarafından belirlenen limit ve
esaslara uyulur. Yukarıda belirtilen maliyet kalemlerine göre belirlenen
proje bütçesi mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan onayı ile
kesinleşir.
(5) Desteklenen projelere verilecek ek ödenek
talepleri; proje yöneticisi/yürütücüsünün gerekçeli başvurusu üzerine,
mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan tarafından karara
bağlanır.
(6) Proje ödeneğinin fasıllar arası aktarım
talepleri, proje yöneticisi/yürütücüsünün gerekçeli başvurusu üzerine
mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan tarafından karara
bağlanır.
(7) Alınacak mal ve hizmetin mahiyetinde değişiklik
yapılmasına veya projede öngörülmeyen yeni mal ve hizmetin alınmasına
yönelik talepler, proje yöneticisi/yürütücüsünün gerekçeli başvurusu
üzerine mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan tarafından karara
bağlanır.
(8) Proje kapsamında mevzuattaki yetkisine göre
Yönetim Kurulu/Başkan tarafından belirlenen üst sınırlar dâhilinde ön ödeme
yapılabilir. Ön ödeme ve ön ödeme miktarı 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı
Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve ilgili mevzuatında belirlenmiş
kurallara ve sınırlara göre gerçekleştirilir ve öngörülmüş sürelerde mahsup
edilir.
(9) Bu Yönetmelik kapsamında desteklenen projelerin
bütçeleri, TÜSEB bütçesine gider kaydedilmek suretiyle, projeyi öneren
kurum ve kuruluşun bütçesine gelir kaydedilmeksizin, açılacak özel hesaba
aktarılır ve izlenir.
(10) Proje ödemeleri, proje hesabına projelerin
desteklenmesine ilişkin konulan ödeneğin aşılmaması şartıyla ödenek durumu
dikkate alınarak yapılır.
İdari
hükümler
MADDE 9 –
(1) Proje yöneticisi/yürütücüsünün
projeden ayrılma talebi veya bunların değiştirilmesi gerektiği hallerde,
projenin durumu TÜSEB tarafından değerlendirilir. Yeni bir proje
yöneticisi/yürütücüsünün görevlendirilmesi, projenin yürürlükten
kaldırılması ve iptali mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan
tarafından karara bağlanır.
(2) Araştırmacı, danışman ve bursiyerler ile ilgili
projede yer alma, projeden ayrılma ve benzeri değişikliklere ilişkin
hususlar, bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik hazırlanacak usul ve
esaslarda düzenlenir.
(3) Proje süresi, sözleşmede belirtilen sürenin en
fazla yarısı kadar uzatılabilir. Bu süre ve bu sürenin aşıldığı durumlarda
proje yöneticisi/yürütücüsünün, bu yöndeki gerekçeli başvurusu, gelişme
raporları dikkate alınarak mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan
tarafından karara bağlanır.
(4) Proje yöneticisi/yürütücüsü, kurum değiştirmesi
durumunda, gerekçeli talebi ile birlikte projenin yeni kurumda yürütüleceği
ve yeni kurum tarafından sözleşme hükümlerine uyulacağının kabul ve taahhüt
edildiğine dair yeni kurum yetkilisinden aldığı yazıyla birlikte TÜSEB’e
başvurur. Projenin yeni kurumda sürdürülmesinin mevzuattaki yetkisine göre
Yönetim Kurulu/Başkan tarafından uygun bulunması halinde, proje için
belirlenen esaslar çerçevesinde ödenecek olan kurum hissesi, projenin
yürütüldüğü döneme bağlı olarak ilgili kuruma ödenir. Proje kapsamında daha
önce alınan teçhizat ve niteliğine bağlı olarak kalan sarf malzemeleri, proje
sonuçlandığında iade edilmek üzere projenin yürütüleceği kuruma geçici
tahsis yapılarak proje yöneticisi/yürütücüsünün zimmetine verilir. Proje
yöneticisi/yürütücüsünün kurum değiştirmesi durumunda verilmiş/verilecek
ayni ve nakdi desteklere ilişkin hususlar proje sözleşmesi/revize proje
sözleşmesinde düzenlenir.
(5) Projenin kapsamı, yöntemi ve materyaline
ilişkin değişiklik talepleri TÜSEB tarafından karara bağlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Projelerin Sonuçlandırılması, Durdurma, Yürürlükten
Kaldırma, İptal ve
Projelere İlişkin Diğer Hükümler
Sonuçlandırma
MADDE 10
– (1) Proje süresinin
tamamlanmasını izleyen üç ay içerisinde, projenin bilimsel ve teknik tüm gelişmeler
ile mali hususları içeren sonuç raporu proje yöneticisi/yürütücüsü
tarafından formata uygun hazırlanarak TÜSEB’e iletilir.
(2) Değerlendirilen sonuç raporunda, gerekli
görüldüğü hallerde değişiklik ve düzeltmeler istenebilir. Sonuç raporu, son
halini aldıktan sonra TÜSEB tarafından karara bağlanır.
(3) Değerlendirme kararı, proje
yöneticisi/yürütücüsüne ve kuruma bildirilir.
(4) Sonuç raporu reddedilen proje mevzuattaki
yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan kararı ile iptal edilir veya
yürürlükten kaldırılır. Karar, proje yöneticisi/yürütücüsüne ve kuruma
bildirilir ve iptale/yürürlükten kaldırmaya ilişkin hükümler uygulanır.
Durdurma,
yürürlükten kaldırma ve iptal
MADDE 11
– (1) Sözleşmede belirtilen
tarihlerde, kabul edilebilir mazeret bildirmeksizin gelişme raporları
gönderilmeyen projeler, inceleme sonucunda öngörülen amaç ve çalışma
programına uygun biçimde yürütülmediği anlaşılan projeler ve kurumun
ve/veya proje yöneticisi/yürütücüsünün başvurusu üzerine mücbir sebeplerle
yürütülmelerinin geçici olarak olanaksız hale geldiği anlaşılan projeler
mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan kararıyla geçici olarak
durdurulur. Projenin durdurulma süresi içinde proje bütçesinden hiçbir
şekilde harcama yapılamaz. Ancak belgelendirmek şartıyla, durdurma
tarihinden önce verilen siparişlere ilişkin ödemeler, TÜSEB tarafından
uygun bulunması halinde ödenir. Durdurulan projelere ilişkin müeyyideler bu
Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik hazırlanacak usul ve esaslarda
düzenlenir.
(2) Proje yöneticisi/yürütücüsünün başvurusu
ve/veya TÜSEB tarafından yapılan/yaptırılan inceleme sonucu, durdurma
gerekçelerinin ortadan kalkması halinde mevzuattaki yetkisine göre Yönetim
Kurulu/Başkan kararı ile proje yeniden başlatılır ve durdurma süresi proje
süresine ilave edilir.
(3) Durdurma sonrasında, proje
yöneticisi/yürütücüsünün başvurusu ve/veya TÜSEB tarafından yapılan inceleme
sonucu mücbir sebeplerle yürütülmeleri olanaksız hale gelen projeler
mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan kararı ile yürürlükten
kaldırılır.
(4) Durdurma sonrasında proje
yöneticisi/yürütücüsünün kusur veya ihmali sonucunda yürütülemeyeceği anlaşılan
projeler mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan kararı ile iptal
edilir.
(5) TÜSEB mevzuatında belirlenmiş etik kurallara
aykırı davrandıkları tespit edilen TÜSEB destekli projelerde görevli
yönetici/yürütücü ve/veya araştırmacıların değiştirilmesi sonucunda
projenin yürütülüp yürütülemeyeceği ve etik ihlalin proje üzerindeki etkisi
hususları TÜSEB tarafından değerlendirilir. Bu yolla yürütülmeleri mümkün
görülmeyen projelerin durumları, proje ekibine uygulanacak yaptırımın
içeriğine ve etik ihlalin niteliğine bağlı olarak yapılacak inceleme ve
denetim sonucunda mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan
tarafından karara bağlanır.
(6) TÜSEB tarafından yapılan/yaptırılan inceleme
sonucu gerek görülmesi halinde yürürlükten kaldırma veya iptal süreci
doğrudan başlatılabilir.
(7) Proje yöneticisi/yürütücüsünün ayrılması
nedeniyle projenin yürütülemeyeceğinin anlaşılması halinde projenin
kaldırılması ve iptali mevzuattaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan
tarafından iptal edilir.
(8) Projenin yürürlükten kaldırılması veya iptal
edilmesi durumunda karar, proje yöneticisi/yürütücüsüne ve kuruma
bildirilir.
(9) Yürürlükten kaldırma veya iptal durumlarında
proje kapsamında satın alınan dayanıklı taşınırlar ve bunların niteliğine
bağlı olarak kalan sarf malzemeleri belirlenen süre içerisinde TÜSEB’e veya
TÜSEB tarafından belirlenen ve benzer araştırmalar yapan diğer
araştırmacıların hizmetine verilir. Buna ilişkin kanıtlayıcı belgeler
TÜSEB’e sunulur. Bu durumda talebin yerine getirildiği hususunda projenin
yürütüldüğü kurum tarafından TÜSEB’e yazılı olarak bilgi verilir.
(10) İptal edilen projede görev alan proje
yöneticisi/yürütücüsü ve kusurlu araştırmacılara ödenen proje teşvik
ikramiyeleri ilgili mevzuat çerçevesinde geri alınır ve bir ilâ beş yıl
TÜSEB ile ilgili herhangi bir işte görev veya destek verilmez. Bu kişilerin
yürürlükte olan diğer projelerdeki görevleri ve varsa TÜSEB tarafından
yapılmış olan proje bazlı görevlendirmeleri sona erdirilir. Ancak,
uluslararası sözleşmeler çerçevesinde üstlendiği, varsa süreli temsil
görevleri ile uluslararası projelerde yürüttüğü görevler, Başkan onayıyla
devam ettirilebilir.
(11) Yürürlükten kaldırılan veya iptal edilen
projelerde kurumun kusurlu olduğunun tespit edilmesi durumunda, proje
kapsamında yapılan kurum hissesi ödemelerine ilişkin tutarlar, kararın
kuruma bildirimini izleyen 30 gün içerisinde TÜSEB tarafından bildirilen
banka hesabına iade edilir. İade edilmediği takdirde, 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci
maddesinde belirtilen gecikme zammı oranında hesaplanan faizi ile birlikte
tahsil edilir. TÜSEB, bu alacağını kuruma yapacağı diğer kurum hissesi
ödemelerinden mahsup etme yetkisini haizdir.
(12) İptal edilen projede özel kuruluşun kusurlu
olması halinde, proje kapsamında gerçekleştirilen harcama tutarlarının
(bursiyer ve personel giderleri hariç), TÜSEB’in proje hesabına aktardığı
destek tutarı dikkate alınarak, kusurlu özel kuruluştan 6183 sayılı Kanunda
belirtilen oranlarda gecikme faizi uygulanarak iadesi istenir.
(13) İptal edilen projede TÜSEB çalışanının yer
alması halinde 24/11/2016 tarihli ve 29898 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı İnsan Kaynakları
Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Fikrî ve
sınaî mülkiyet hakları
MADDE 12
– (1) Projelerin
gerçekleştirilmesi sırasında veya sonucunda ortaya çıkan eser, buluş,
endüstriyel tasarım ve teknik bilgi gibi her türlü fikri ürün üzerindeki
fikri mülkiyet haklarının tamamı, ilgili proje sözleşmesinde aksine hüküm
bulunmadığı hallerde, TÜSEB’e aittir.
(2) TÜSEB’e ait fikrî hakların ekonomik olarak
değerlendirilmesi sonucu elde edilecek net gelirin yüzde ellisini (%50)
geçmemek üzere Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek oranda fikrî ürün
sahiplerine pay verilebilir.
(3) Proje kapsamında TÜSEB’e sunulan her türlü
doküman üstündeki fikri haklar ise TÜSEB’e aittir. TÜSEB, projelere ilişkin
dokümanları uygun göreceği araçlarla duyurur. Ancak bu fıkrada düzenlenen
husus dördüncü fıkrada düzenlenen haklara halel getirmez.
(4) Projelerin gerçekleştirilmesi sırasında veya
sonucunda ortaya çıkacak buluşlara ilişkin hususlarda, 4 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde ve bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan
hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(5) Proje yönetici/yürütücüleri, projenin TÜSEB
tarafından desteklendiğini belirtmek kaydı ile yurt içinde veya yurt
dışında araştırma ile ilgili makale yayımlayabilir ve tebliğ sunabilirler.
Ancak projenin TÜSEB tarafından ya da TÜSEB ile işbirliği halinde
yürütüldüğü yönünde açıklama yapılamaz, bu şekilde anlaşılabilecek ifadeler
kullanılamaz. Yayımlanmak üzere kabul edilen makalelerle, sunulan
tebliğlerin bir örneğinin TÜSEB’e gönderilmesi zorunludur. Gizlilik
gerektiren hallerde ve fikrî ürün üzerindeki hakkın kazanılmasının tescil
koşuluna bağlı olduğu durumlarda fikrî ürünün içeriği ile ilgili herhangi
bir yolla kamuya bilgi sunulamaz. Koşullara uyulmaması halinde doğacak
zararlardan yayım yapanlar sorumludur.
(6) Özel kuruluşun yer aldığı projelerde fikri hak
sahipliği, ilgili özel kuruluşun proje ekibinde yer alan personelinin fikri
hak sahipliğine ilişkin oranları nispetinde tüzel kişiliğe ait olur. Ancak,
bu destek programı kapsamındaki projelerin farklı kurum ve kuruluşlar ile
ortaklaşa desteklenmesi halinde, bu projelere TÜSEB ile anılan kurum ve
kuruluşlar arasında imzalanan işbirliği protokollerinde yer alan hükümler
uygulanır.
Etik
kurallara uyma yükümlülüğü
MADDE 13
– (1) Proje yöneticisi/yürütücüsü
ve proje sözleşmesinde imzası olan kişi, kurum ve kuruluşlar;
a) TÜSEB mevzuatında belirlenmiş etik kurallara ve
ilgili kamu kurumlarının uymak zorunda oldukları etik davranış ilkelerini
düzenleyen ilgili mevzuat hükümlerine uymak ve uyulmasını sağlamak,
b) İnsan ve hayvanların deneysel amaçlarla
kullanılmasının gerektiği hallerde, ilgili mevzuat hükümlerine ve
uluslararası etik ilkelerine uygun hareket etmek,
c) Projenin yürütülmesi sırasında evrensel
nitelikli bilimsel araştırma ve bilimsel yayın kurallarına uymak,
zorundadır.
(2) Birinci fıkraya aykırı durumun tespiti halinde,
etik kurallar çerçevesinde 11 inci maddeye göre hareket edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Diğer Programlar
Yeni
proje destek programları
MADDE 14
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yeni proje destek programı başlatma, mevcut proje destek programlarını
değiştirme, kaldırma ve/veya birleştirme hususlarında TÜSEB yetkilidir.
Oluşturulan bu proje destek programlarının tâbi olacağı usul ve esaslar
TÜSEB tarafından belirlenir.
(2) TÜSEB tarafından yürütülmekte olan ve yeni
başlatılacak proje destek programları yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar
bu Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür.
(3) Yeni başlatılacak proje destek programlarının
harcama kalemlerinin bu Yönetmeliğin dışında olması halinde Yönetim Kurulu
kararları esas alınır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Mali
denetim
MADDE 15 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan harcamalar proje yöneticisi/yürütücüsü kuruluşun tabi olduğu
mevzuat kapsamında denetlenir.
(2) Özel hesaplardan yapılacak harcamalar, 5018
sayılı Kanuna göre denetlenir.
(3) Proje kapsamında yapılan harcamalar TÜSEB tarafından
da denetlenebilir. Buna ilişkin hususlar TÜSEB tarafından hazırlanan
düzenleyici işlemlerde belirlenir.
Proje
sonu işlemleri
MADDE 16 –
(1) Yürürlükten kaldırılan, iptal
edilen ve sonuç raporu kabul edilen projelerde hesapta kalan tutar, proje
yöneticisi/yürütücüsü kuruluş tarafından TÜSEB’e iade edilir.
Hüküm
bulunmayan haller ve yetki devri
MADDE 17 – (1) Projelerin desteklenmesinde bu Yönetmelikte
hüküm bulunmayan hallerde mali hususlara ve ödemeye ilişkin yeni bir hüküm
ifade etmeksizin Yönetim Kurulu tarafından alınan karar doğrultusunda işlem
yapılır.
(2) Yönetim Kurulu, proje destek programlarına
ilişkin hususlarda yetkilerinin bir kısmını Başkana devredebilir.
Gizlilik
MADDE 18
– (1) Proje ile ilgili bilgi ve
belgelerin gizliliği esas olup, bu süreçte yer alan ilgililer bu gizliliğin
ihlalinden sorumludur.
Yürürlük
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanı yürütür.
|