İçişleri Bakanlığından:
TÜRKİYE
CUMHURİYETİ KİMLİK KARTI ELEKTRONİK
KİMLİK
DOĞRULAMA SİSTEMİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye Cumhuriyeti
kimlik kartı ile gerçekleştirilen elektronik kimlik doğrulama sistemi ile
ilgili usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Türkiye Cumhuriyeti kimlik
kartı ile gerçekleştirilen elektronik kimlik doğrulama sistemi
uygulamasında yapılacak iş ve işlemlere ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 25/4/2006 tarihli ve 5490
sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 41 inci maddesi ile 10/7/2018 tarihli ve
30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 258 inci maddesi hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Akıllı kart okuyucu: Kimlik doğrulama sürecinde
kimlik kartının elektronik olarak kullanılmasını sağlayan terminali,
b) Bakan: İçişleri Bakanını,
c) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,
ç) Beyaz Liste: Kimlik doğrulama işlemi yapması
onaylanmış Kart Erişim Cihazı listesini,
d) Biyometrik veri: Elektronik sistemler aracılığı
ile kimlik doğrulama işlemlerinin gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla
kullanılan kişiye özgü veriyi,
e) EKDS Değerlendirme Komisyonu: EKDS’nin kullanılması
için gerekli inceleme, değerlendirme ve izin işlemlerini gerçekleştirmek
üzere Bakan onayı ile oluşturulan komisyonu,
f) Elektronik Kimlik Doğrulama Sistemi (EKDS):
Türkiye Cumhuriyeti kimlik kartının elektronik kimlik doğrulama
işlemlerinde kullanılabilmesini sağlayan sistemi,
g) EKDS standardı: Türk Standartları Enstitüsü
(TSE) tarafından EKDS ile ilgili belirlenen standartları,
ğ) ESHS: Elektronik sertifika hizmet sağlayıcısını,
h) Genel Müdür: Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel
Müdürünü,
ı) Genel Müdürlük: Nüfus ve Vatandaşlık İşleri
Genel Müdürlüğünü,
i) Güvenli Erişim Modülü (GEM) Akıllı Kartı: Kart
erişim cihazı üzerindeki kriptografik işlemlerin gerçekleştirilmesi için
kullanılan güvenli modülü,
j) Güvenli iletişim sertifikası: KEC ve rol sunucusu
arasında güvenli hat kurmak için gerekli olan sertifikayı,
k) Hizmet alan: KDHS’den EKDS hizmeti alan kurum,
kuruluş ve kişileri,
l) Hizmet veren: EKDS kullanarak hizmet sunan kamu
veya özel hukuk tüzel kişileri ile EKDS hizmetinden faydalanarak hizmet
veren bir kamu veya özel hukuk tüzel kişiliğinde elektronik kimlik
doğrulama işleminin gerçekleştirilmesinde rol alan yetkili personeli,
m) HSM: Donanımsal güvenlik modülünü,
n) Kart Erişim Cihazı (KEC): Vatandaşın kimliğini
doğrulama işlevi için kullanılan terminali,
o) KEC standardı: Elektronik kimlik kartları için
güvenli kart erişim cihazları ile ilgili TSE tarafından belirlenen standartları,
ö) KEC üreticisi: KEC standardına göre KEC üretimi
yapan kamu veya özel hukuk tüzel kişilerini,
p) Kimlik doğrulama: Kimlik kartını ibraz eden
kişinin kimlik doğrulama sertifikası, PIN, biyometrik veri, dijital
fotoğraf veya kartın fiziksel güvenlik öğeleri kullanılarak doğrulanmasını
ve geçerlenmesini,
r) Kimlik doğrulama başarım onayı: Kimlik doğrulama
sunucusu tarafından kimlik doğrulama bildiriminin doğrulanması sonrasında
oluşturulan ve hizmet alanın sistemlerine gönderilen imzalı veri nesnesini,
s) Kimlik Doğrulama Bildirimi (KDB): KEC’in GEM
Akıllı Kart aracılığı ile elektronik kimlik doğrulama için kimlik kartı ile
etkileşim halinde yapmış olduğu kriptografik ve biyometrik işlemlerin
sonucunu gösteren elektronik bildirimi,
ş) Kimlik Doğrulama Hizmet Sağlayıcı (KDHS): EKDS
standartlarına uygun olarak elektronik kimlik doğrulama ve kimlik
doğrulamanın arşivlenmesine ilişkin hizmeti sağlayan kamu veya özel hukuk
tüzel kişilerini,
t) Kimlik Doğrulama Politikası (KDP): KEC
tarafından kimlik doğrulama işleminde kullanılacak yöntem ve parametreleri
içeren sayısal veriyi,
u) Kimlik Doğrulama Politika Sunucusu (KDPS):
EKDS’de Kimlik Doğrulama Politikası üretmek ve yayımlamak için kullanılan
sunucuyu,
ü) Kimlik doğrulama sertifikası: Kimlik doğrulaması
amacıyla kullanılan sertifikayı,
v) Kimlik Doğrulama Sunucusu (KDS): EKDS’de kimlik
doğrulama bildirimlerini doğrulayan ve kimlik doğrulama başarım onayını
dönen ve sonucu kaydeden sunucuyu,
y) Kimlik kartı: Türkiye Cumhuriyeti kimlik
kartını,
z) Kimlik kartındaki veriler: 5490 sayılı Nüfus
Hizmetleri Kanununun 41 inci maddesi hükümlerine göre Bakanlık tarafından
belirlenen bilgileri,
aa) MRZ: Makine tarafından okunabilen bölgeyi,
bb) Ortak kriterler: Uluslararası Standartlar
Organizasyonunun Uluslararası Bilgi Teknolojileri Güvenlik Değerlendirme
Standardı olarak kabul ettiği ISO 15408 güvenlik standardını,
cc) PIN: Kimlik sahibi ile kartın eşleştirilmesine
olanak sağlayan sayısal veriyi,
çç) PUK: PIN bloke edildiğinde, blokeyi kaldırmak
için kullanılan sayısal veriyi,
dd) Rol: Kimlik kartındaki alanlara erişmek isteyen
taraflara tanımlanan erişim yetkisini,
ee) Rol doğrulama: Kimlik kartındaki rol yetkisi
gerektiren alanlara erişmek isteyen uygulamaların yetkisini kontrol etmekte
kullanılan yöntemi,
ff) Rol sertifikası: Rol doğrulamada kullanılan
yetki sertifikasını,
gg) Rol sunucusu: Rol doğrulamada kullanılan ve
kimlik kartındaki alanlara erişen sunucuyu,
ğğ) Taahhütname: KDHS’nin sorumluluk alanıyla
ilgili EKDS kapsamında bulunan verilerin güvenliğinin ve idamesinin
sağlanmasına ilişkin yeterli korumayı taahhüt ettiği idari ve teknik
tedbirleri kapsayan belgeyi,
hh) Uygunluk belgesi: EKDS veya KEC standardına
uygun ürün olduğuna dair TSE tarafından verilen belgeyi,
ıı) Yazılım yayıncı sertifikası: KEC yazılım
paketlerini imzalamak için kullanılan sertifikayı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel Esaslar
Kimlik
kartının kullanım alanları
MADDE 5 – (1) Kimlik kartında; kişi bilgileri, fotoğraf,
imza, yonga, MRZ ve barkod alanları, biyometrik veri, elektronik
sertifikalar ile güvenlik öğeleri bulunur.
(2) Kimlik kartı, kimlik doğrulama amacıyla
kullanılır.
(3) Kimlik kartının elektronik imza aracı olarak
kullanılmasında 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu
hükümleri uygulanır.
(4) Kimlik kartının temassız yongasındaki bilgiler
ikili antlaşma yapılan ülkelerde seyahat belgesi olarak kullanılabilir.
Yetki ve
sorumluluk
MADDE 6 – (1) EKDS ile ilgili inceleme, değerlendirme ve
izin işlemlerini gerçekleştirmek üzere Bakan onayı ile Genel Müdürün
başkanlığında EKDS Değerlendirme Komisyonu oluşturulur. Genel Müdürlük
inceleme, değerlendirme ve izin işlemleri için EKDS yönetim altyapısını
kurar.
(2) Görevli ESHS, Bakan onayı ile belirlenerek
Genel Müdürlüğün resmi internet sitesinden duyurulur.
(3) Görevlendirilen ESHS’nin sağlayacağı tüm
anahtar ve sertifikaların başvuru, temin, dağıtım, teslim ve iptal
işlemlerine ilişkin yöntemi belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir.
(4) Genel Müdürlük, hizmet alan, KDHS ve KEC
üreticilerinden EKDS’ye ilişkin her türlü bilgi ve belgeyi istemeye
yetkilidir.
(5) Görevlendirilen ESHS, görevlendirildiği alanla
sınırlı olmak üzere yazılım yayıncı, KDS, KDPS, güvenli iletişim, rol
sertifikalarının ve GEM akıllı kartının üretiminden, tesliminden ve
bunların teslim edilene kadar güvenliğinin sağlanmasından sorumludur.
(6) Görevlendirilen ESHS tarafından EKDS ile ilgili
sunulan hizmetlerden alınacak bedellerin üst sınırı Bakan onayı ile
belirlenir.
(7) EKDS üzerinden yapılan kimlik doğrulama iş ve
işlemlerine ilişkin hukuki sonuçlar; KEC üreticisi, KDHS ve hizmet alanın sorumluluğundadır.
(8) Genel Müdürlük, EKDS hizmetine ilişkin yaptığı
çalışmalarla ilgili yıllık durum raporu hazırlar ve internet sayfasından
yayınlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru ve
Değerlendirme Süreci
KDHS
genel şartları
MADDE 7 – (1) KDHS olabilmek için kamu veya özel hukuk tüzel
kişilerinin aşağıdaki asgari şartları taşımaları zorunludur:
a) TS EN ISO/IEC 27001 Bilgi Güvenliği Yönetim
Sistemi sertifikası sahibi olmak.
b) TSE tarafından EKDS ile ilgili yayımlanan
standartlara uygunluğunu belgelemek.
c) KDHS’nin sorumluluk alanıyla ilgili EKDS’nin
güvenliği ve idamesine dair alınacak idari ve teknik tedbirleri kapsayan
taahhütnameyi imzalamak.
KDHS
başvuru süreci
MADDE 8 – (1) Kamu veya özel hukuk tüzel kişileri, KDHS olma
talebini içeren başvurusunu Genel Müdürlüğün resmi internet sitesinde
yayımlanan yöntem ile Genel Müdürlüğe yapar.
(2) Başvurular en geç 3 (üç) ay içinde EKDS
Değerlendirme Komisyonu tarafından sonuçlandırılarak Bakan onayına sunulur.
Kararlar, Genel Müdürlük tarafından başvuru sahibine bildirilir.
(3) EKDS Değerlendirme Komisyonu tarafından,
başvuru şartlarında eksiklik bulunması halinde bu eksikliklerin giderilmesi
için başvuruda bulunanlara 1 (bir) ayı geçmemek üzere süre verilir. EKDS
Değerlendirme Komisyonu eksikliklerin giderilmesinden itibaren en geç 2
(iki) ay içinde başvuruyu sonuçlandırır.
(4) Onay verilen KDHS’ler, Genel Müdürlüğün
internet sitesi üzerinden kamuoyuna duyurulur.
(5) EKDS Değerlendirme Komisyonu tarafından yapılan
inceleme sonucunda başvuru şartlarının yerine getirilmediğinin tespit
edilmesi halinde uygun görülmeyen başvuru gerekçeli olarak başvuru sahibine
bildirilir.
(6) Bildirilen eksikliklerin giderilmesi halinde,
başvuru sahibi, bu maddede belirtilen şekilde yeniden başvurusunu
gerçekleştirebilir.
KDHS
sürecindeki değişiklikler
MADDE 9 – (1) KDHS, faaliyete geçtikten sonra, yapmış olduğu
başvuru şartlarında herhangi bir değişiklik meydana gelmesi halinde, bu
değişiklikleri en geç 20 (yirmi) gün içinde Genel Müdürlüğe bildirir ve
taahhütname bu değişikliklere uygun olarak yenilenir. Meydana gelen
değişikliğin bildirilmediğinin tespit edilmesi halinde 26 ncı maddenin
birinci fıkrasının (b) bendine göre işlem yapılır.
(2) Bu Yönetmelikte, EKDS ile ilgili standartlarda
veya taahhütnamede yapılan değişikliklere KDHS’nin ne kadar sürede uyum sağlayacağını
belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir. KDHS’nin değişikliklere uyum
sağlayamaması durumunda, KDHS faaliyet izni Bakan onayı ile iptal edilir.
KDPS, rol
ve güvenli iletişim sertifikaları başvuru süreci
MADDE 10 – (1) KDHS, hizmet alan adına, TSE tarafından
yayımlanan KDPS ve rol sunucusuna ilişkin EKDS standardını sağlamak
şartıyla, KDPS ile rol ve güvenli iletişim sertifikaları talep etmek üzere,
Genel Müdürlüğün resmi internet sitesinde yayımlanan yöntem ile Genel
Müdürlüğe başvuru yapar.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları, rol ve güvenli
iletişim sertifikası başvurularını Genel Müdürlüğün belirleyeceği yönteme
uygun olarak doğrudan yapabilir.
(3) Genel Müdürlük, EKDS Değerlendirme Komisyonunun
kararı ve Bakan onayı neticesinde, talebi uygun görülenleri yetkilendirmek
üzere ESHS’ye ve başvuru sahibine bildirir.
GEM
akıllı kartı ve yazılım yayıncı sertifikası başvuru süreci
MADDE 11 – (1) KEC üreticileri, GEM akıllı kartı talepleri
için aşağıdaki belgelerle birlikte Genel Müdürlüğe başvuru yapar:
a) KEC standardı uygunluk belgesi,
b) Ortak kriterler uygunluk belgesi,
c) Kullanılacak KEC yazılımı sürümü,
ç) Talep edilen GEM akıllı kartı miktarı.
(2) KEC üreticileri, GEM akıllı kartı talebini
içeren başvurularını Genel Müdürlüğün resmi internet sitesinde yayımlanan
yöntem ile Genel Müdürlüğe yapar.
(3) Başvurular en geç 3 (üç) ay içinde EKDS
Değerlendirme Komisyonu tarafından sonuçlandırılarak Bakan onayına sunulur.
Genel Müdürlük, başvurusu onaylananların GEM akıllı kartı ve yazılım
yayıncı sertifikası taleplerini ESHS’ye ve başvuru sahibine bildirir.
(4) GEM akıllı kartı ve yazılım yayıncı sertifikası
talepleri uygun görülen KEC üreticilerine ilişkin detaylar Genel Müdürlüğün
resmi internet sitesi üzerinden kamuoyuna duyurulur.
(5) EKDS Değerlendirme Komisyonu tarafından yapılan
incelemede, başvuru şartlarının yerine getirilmediğinin tespit edilmesi
halinde uygun görülmeyen başvurunun sonucu gerekçeli olarak başvuru
sahibine bildirilir.
(6) Başvuru sahibi, bildirilen eksiklikleri
gidermesi halinde bu maddede belirtilen şekilde başvurusunu yeniden gerçekleştirebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sertifikasyon
Süreci
KDS
sertifikası oluşturulması süreci
MADDE 12 – (1) EKDS’yi
işletmek isteyen KDHS, Genel Müdürlüğün resmi internet sitesinde yayımlanan
yöntem ile KDS sertifikası talebini Genel Müdürlüğe iletir ve talep EKDS
Değerlendirme Komisyonu tarafından sonuçlandırılarak Bakan onayına sunulur.
(2) Genel Müdürlük, onaylanan KDS sertifikası
taleplerini ESHS’ye en geç 7 (yedi) iş günü içerisinde bildirir.
(3) Görevli ESHS, Genel Müdürlük tarafından
geçerlilik süresi belirlenen KDS sertifikasını oluşturur ve en geç 7 (yedi)
iş günü içerisinde teslim eder.
(4) ESHS, üretilen KDS sertifikasını kamuya açık
bir dizinde yayımlar ve dizin hizmetinin kesintisiz olarak verilmesini
sağlar.
(5) Görevli ESHS, KDS sertifikası başvurusundan
sonra sertifikayı oluşturur ve KDHS’nin HSM’sine yükler.
KDPS, rol
ve güvenli iletişim sertifikalarının oluşturulması
MADDE 13 – (1) Genel Müdürlük, uygun görülen, KDPS, rol ve
güvenli iletişim sertifikası taleplerini ESHS’ye bildirir.
(2) Görevli ESHS, KDPS ve rol sertifikasını üretir
ve başvuru sahibine en geç 30 (otuz) gün içinde teslim eder.
(3) Rol sertifikasının özel anahtarı HSM’de
saklanır.
(4) Güvenli iletişim sertifikası, görevli ESHS
tarafından rol sertifikası ile birlikte teslim edilir.
GEM
akıllı kartının oluşturulması
MADDE 14 – (1) KEC üreticisi, onay verilen miktardaki GEM
akıllı kartını, ESHS ile yapacağı GEM akıllı kart sözleşmesi ile beraber
görevli ESHS’den talep eder.
(2) GEM akıllı kartları, sözleşmenin
imzalanmasından sonra sözleşmede belirtildiği şekilde kullanıma kapalı ve
aktifleştirilmemiş halde, başvuru tarihinden itibaren en geç 30 (otuz) gün
içerisinde yazılım yayıncı sertifikası ile birlikte KEC üreticisine teslim
edilir.
GEM
akıllı kartının kullanıma açılması
MADDE 15 – (1) KDHS, hizmet alanın KEC ile eşleşmiş GEM
akıllı kartlarının kullanıma açılmasına ilişkin başvuruyu, Genel Müdürlüğün
resmi internet sitesinde yayımlanan yöntem ile Genel Müdürlüğe yapar.
(2) Genel Müdürlük, GEM akıllı kartlarının
kullanıma açılması talebini herhangi bir idari ve teknik engelin bulunmaması
halinde görevli ESHS’ye en geç 7 (yedi) iş günü içerisinde bildirir.
(3) Görevli ESHS, kendisine bildirilen GEM akıllı
kartlarındaki sertifikaları en geç 7 (yedi) iş günü içerisinde kullanıma
açarak Genel Müdürlüğe ve KDHS’ye bildirir.
Sertifika
iptal süreci
MADDE 16 – (1) EKDS’de üretilen bütün sertifikaların
iptalleri görevlendirilmiş ESHS tarafından aşağıdaki gerekçelerle
yapılabilir:
a) Genel Müdürlüğün talebi,
b) Sertifika sahiplerinin talebi,
c) Sertifikanın ilişkili olduğu özel anahtarın
yüklendiği ortamın kaybolması veya çalınması,
ç) Sertifikanın ilişkili olduğu özel anahtarın
güvensiz veya kullanılmaz hale gelmesi,
d) KEC üreticisinin GEM akıllı kartlarının
içerisindeki sertifikaların iptal edilmesini talep etmesi.
(2) Rol sertifikaları ve güvenli iletişim
sertifikalarının geçerlilik süresi sona erdiğinde yenilenmesi durdurulur.
İptal talebi yapılan rol sertifikaları ve güvenli iletişim sertifikalarının
talep yapıldığı andan itibaren kullanılmamasının sağlanması KDHS ve
sertifika sahibi kurumun sorumluluğundadır.
(3) Sertifika iptal talepleri, görevli ESHS
tarafından belirlenen yöntemle doğrudan ESHS’ye yapılır.
(4) Görevli ESHS kendisine iletilen sertifika iptal
taleplerine derhal müdahale eder, bildirim ve iptal işleminin sonucunu
Genel Müdürlüğe en geç 2 (iki) iş günü içerisinde raporlar. İptal işleminin
gerçekleştirilmemesi durumunda ortaya çıkabilecek sorumluluk görevli
ESHS’ye aittir.
(5) Görevli ESHS, sertifikalara ilişkin iptal durum
kaydını herhangi bir kimlik doğrulamasına gerek olmaksızın ücretsiz ve
kesintisiz olarak kamu erişimine açık tutar.
(6) İptal edilen sertifikalara ilişkin iptal
sebepleri, olası riskler ve alınacak önlemlere ilişkin kamuoyu duyuruları
görevli ESHS tarafından yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yükümlülükler
ESHS’nin
yükümlülükleri
MADDE 17 – (1) Yetkili ESHS, EKDS’ye ilişkin iş ve
işlemlerini, Genel Müdürlüğün kuracağı yönetim altyapısı üzerinden Genel
Müdürlüğe bildirir.
(2) Yetkili ESHS, EKDS’ye ilişkin sunduğu
hizmetlerin sürekli ve kesintisiz sağlanması için gerekli önlemleri alır.
(3) Yetkili ESHS, Bakanlığın izni dışında EKDS’ye
ilişkin iş ve işlemlerin hiçbirini yürütmez.
KDHS’nin
yükümlülükleri
MADDE 18 – (1) KDHS, kurduğu altyapı sistemindeki beyaz
listeyi Genel Müdürlük ile paylaşır.
(2) KDHS verdiği hizmeti, Genel Müdürlük ile
paylaştığı beyaz liste ile sınırlamakla yükümlüdür.
(3) KDHS, beyaz liste dışında tesis edilmeye
çalışılan işlemleri engellemeye ve yaptığı tespiti Genel Müdürlüğe
bildirmekle yükümlüdür.
(4) KDHS, EKDS ile ilgili verdiği hizmette
kullandığı donanım ve yazılımların EKDS standartlarına uygunluğuna ve
bunların güvenliğine ilişkin gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür.
(5) KDHS, imzalanan ve güncellenen taahhütname
hükümlerine uymakla yükümlüdür.
Hizmet
alanın yükümlülükleri
MADDE 19 – (1) Hizmet alan, yeni temin ettiği veya
operasyonel sebeplerden dolayı;
a) Çalıştığı KEC üreticilerinden,
b) Temin ettiği KEC’lerin seri numaralarından,
c) KEC’ler ile ilişkilendirilmiş GEM akıllı kart
seri numaralarından,
ç) Çalıştığı KDHS’lerden,
herhangi birinde veya tamamında değişiklik olması
durumunda; söz konusu hususları, anlaşma sağladığı veya değişikliğin olduğu
tarihten itibaren en geç 20 (yirmi) gün içerisinde Genel Müdürlüğe
iletilmek üzere KDHS’ye bildirmekle yükümlüdür.
ALTINCI BÖLÜM
Teknik
Hususlar, Güvenlik ve Denetim
KDHS
verileri
MADDE 20 – (1) KDHS, EKDS’ye ilişkin imza oluşturma ve
doğrulama verileri ile sertifikasını Türkiye Cumhuriyeti sınırları dışına
çıkaramaz.
(2) KDHS’ye ait imza oluşturma ve doğrulama
verilerinin geçerlilik süresi 10 (on) yılı aşamaz.
Elektronik
kimlik doğrulama sisteminde verilerin güvenliği
MADDE 21 – (1) Kimlik kartındaki veriler kimlik doğrulama
amacı dışında kullanılamaz.
(2) Hizmet alan ve KDHS, kimlik kartındaki
verilerin hukuka aykırı olarak işlenmesi ile söz konusu verilere hukuka
aykırı olarak erişilmesini önlemek ve muhafazasını sağlamak amacıyla, uygun
güvenlik düzeyini temin etmeye yönelik gerekli her türlü teknik ve idari
tedbirleri alır. Özel nitelikli kişisel veriler için ayrıca, 24/3/2016
tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununun 6 ncı
maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca Kişisel Verileri Koruma Kurulu
tarafından belirlenen yeterli önlemler alınır.
(3) Biyometrik veriler ile kimlik kartlarına ait
PIN veya PUK bilgileri toplanamaz, saklanamaz ve paylaşılamaz.
(4) EKDS Değerlendirme Komisyonunun belirlediği
yetkiler dâhilinde hizmet alanlar, 5490 ve 6698 sayılı Kanunlarda
belirtilen usul ve esaslara uymakla ve hizmet verdiği ilgili birimlerin de
bu esaslar dâhilinde işlem yaptığını takip etmekle yükümlüdür.
(5) ESHS tarafından verilen anahtar, sertifika ve
yetkiler Bakanlığın izni olmadan devredilemez.
Elektronik
kimlik doğrulama sistemi sunucularına erişim ve güvenlik
MADDE 22 – (1) KDHS yetkili personeli ve EKDS’de kullanılacak
yazılım, EKDS standardında belirlenen esaslara göre EKDS sunucularına
erişir.
(2) EKDS sunucularına ve çevre birimlerine karşı
yetkisiz erişimlerin engellenmesi amacıyla KDHS tarafından geri izleme ve
güvenlik sistemi kurulur.
(3) EKDS ile ilgili güvenliğe ilişkin olarak 6698
sayılı Kanun ve ilgili mevzuata uygun gerekli her türlü teknik ve idari
tedbirler alınır.
(4) EKDS ile ilgili güvenliğe ilişkin diğer usul ve
esaslar Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
KDS’den
kimlik doğrulama başarım onayı alınmadan hizmetin verilmesi
MADDE 23 – (1) Kimlik doğrulama işlemi için KDS’den kimlik
doğrulama başarım onayı alınmadan hizmet verilmesinin sorumluluğu hizmet
alana aittir.
Geri
izleme
MADDE 24 – (1) EKDS’ye ilişkin kayıtlar, KDHS tarafından EKDS
standartlarına uygun şekilde geri izleme bilgisi olarak 8 (sekiz) yıl
süreyle saklanır.
Denetim
MADDE 25 – (1) EKDS’nin mevzuata, ilgili standartlara ve
taahhütnameye uygun olarak işletilip işletilmediği Genel Müdürlükçe
denetlenir.
(2) Genel Müdürlük yapacağı denetimlerde kamu kurum
ve kuruluşlar ile özel hukuk tüzel kişilerinden faydalanabilir veya hizmet
alabilir.
(3) Denetim sırasında, denetim yapmaya yetkili
görevliler, EKDS ile ilgili her türlü belge ve kayıtları isteyebilir; EKDS
ile ilgili fiziki alanlara girebilir.
(4) Denetim sonucuna göre mevzuata aykırı faaliyet
gösterdiği tespit edilenler hakkında, 5490 ve 6698 sayılı Kanunlar ile
26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun ilgili madde
hükümlerine göre işlem yapılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Faaliyetin Sona
Ermesi
Denetim
sonucunda KDHS’nin faaliyetine son verilmesi
MADDE 26 – (1) Denetim sonucunda;
a) Genel Müdürlük tarafından faaliyetinin devamına
engel teşkil edecek bir durumun tespit edilmesi halinde KDHS’nin
faaliyetlerine 1 (bir) ayı geçmemek üzere belirlenecek süre içerisinde son
verileceği hizmet alanlarla paylaşılır ve sürenin sonunda KDHS’nin
faaliyetine Bakan onayı ile son verilir.
b) KDHS’nin gerekli şartları yerine getirmediğinin
tespit edilmesi halinde, eksikliğin giderilmesi için KDHS’ye 3 (üç) aya
kadar süre verilebilir. KDHS’nin, verilmiş olan sürenin sonunda eksikliği
giderememesi halinde KDHS’nin faaliyetlerine 1 (bir) ayı geçmemek üzere
belirlenecek süre içerisinde son verileceği hizmet alanlarla paylaşılır ve
sürenin sonunda KDHS’nin faaliyetine Bakan onayı ile son verilir.
(2) Hizmet alan, KDHS’nin faaliyeti sonlanmadan
önce başka bir KDHS ile kimlik doğrulama hizmeti almak üzere anlaşır.
(3) Hizmet alan, faaliyetine son verilen KDHS’de
saklanan, KDB verilerinin anlaştığı KDHS’ye devrinden eski KDHS ile
birlikte müteselsilen sorumludur.
(4) Genel Müdürlük, mücbir sebeplerin ortaya çıkması
halinde bu maddede belirtilen süreleri uzatabilir.
(5) Faaliyetine son verilen KDHS, hizmet alanların
tamamının devir işlemlerini tamamlamasını müteakip kimlik doğrulama
hizmetine son verir.
(6) Faaliyetine son verilen KDHS, devir
işlemlerinden sonra KDB verileri ve EKDS ile ilgili imza oluşturma verisi
ile yedeklerini imha eder ve bu durumu kayıt altına alarak Genel Müdürlüğe
bildirir.
(7) Kimlik doğrulama hizmetinin devredilebileceği
herhangi bir KDHS’nin bulunamaması durumunda kimlik doğrulama faaliyetine
son verilen KDHS’nin oluşturduğu KDB verilerini teslim alacak merciyi
belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir. KDB verilerini teslim alan merci,
KDB verilerini bu Yönetmelikte belirtildiği süre kadar saklamak ve veriyi
sakladığı süre içerisinde adli ve idari taleplere cevap vermekle
yükümlüdür.
KDHS’nin
kendi faaliyetine son vermesi halinde yapılacak işlemler
MADDE 27 – (1) KDHS, faaliyetine son vereceği tarihten en az
3 (üç) ay önce durumu Genel Müdürlüğe bildirir.
(2) KDHS ve Genel Müdürlük, KDHS’nin faaliyetine
son vereceğini internet sayfasında yayımlar.
(3) KDHS; faaliyetine son verme tarihine kadar
hizmetlerine devam eder. Genel Müdürlük alacağı karar doğrultusunda 1 (bir) ayı geçmemek üzere süreyi
uzatabilir.
(4) Hizmet alan, KDHS’nin faaliyeti sonlanmadan
önce başka bir KDHS ile kimlik doğrulama hizmeti devri konusunda anlaşır.
(5) Genel Müdürlük, taraflar arasında anlaşma
sağlanması halinde, faaliyetine son verilen KDHS’de bulunan KDB verilerinin
devredilmesine karar verir.
(6) Hizmet alan, faaliyetine son veren KDHS’de
saklanan, KDB verilerinin anlaştığı KDHS’ye devrinden eski KDHS ile
birlikte müteselsilen sorumludur.
(7) KDHS, devir işlemlerinin tamamlanmasını
müteakip kimlik doğrulama hizmetine son verir.
(8) Faaliyetine son veren KDHS, devir işlemlerinden
sonra KDB verisini ve EKDS ile ilgili imza oluşturma verisi ile yedeklerini
imha eder ve bu durumu kayıt altına alarak Genel Müdürlüğe bildirir.
(9) Kimlik doğrulama hizmetinin devredilebileceği
herhangi bir KDHS’nin bulunamaması durumunda kimlik doğrulama faaliyetine
son veren KDHS’nin oluşturduğu KDB verilerini teslim alacak merciyi
belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir. KDB verilerini teslim alan merci,
KDB verilerini bu Yönetmelikte belirtildiği süre kadar saklamak ve veriyi
sakladığı süre içerisinde adli ve idari taleplere cevap vermekle
yükümlüdür.
Hizmet
alanın KDHS değişikliği yapması
MADDE 28 – (1) Hizmet alan, hizmet almakta olduğu KDHS’yi
değiştirebilir.
(2) Hizmet alan, hizmet alımına son verdiği KDHS’de
saklanan KDB verilerinin, anlaştığı KDHS’ye devrinden eski KDHS ile
birlikte müteselsilen sorumludur.
(3) KDB verilerini devir alan KDHS, KDB verilerini
bu Yönetmelikte belirtildiği süre kadar saklamak ve veriyi sakladığı süre
içerisinde adli ve idari taleplere cevap vermekle yükümlüdür.
Hizmet
alanın faaliyetine son vermesi
MADDE 29 – (1) Hizmet alanın, faaliyetine son vermesi
halinde; hizmet aldığı KDHS, KDB verilerini bu Yönetmelikte belirtildiği
süre kadar saklamak ve veriyi sakladığı süre içerisinde adli ve idari
taleplere cevap vermekle yükümlüdür.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Kimlik Doğrulama
Yöntemleri
Kimlik
doğrulama yöntemleri
MADDE 30 – (1) Kimlik
doğrulama işlemleri aşağıdaki yöntemlerden biri kullanılarak
gerçekleştirilir:
a) Fiziksel kimlik doğrulama: Kart gövdesi üzerinde
bulunan görsel güvenlik özellikleri ve kimlik bilgileri kullanılarak
yapılan doğrulama yöntemidir.
b) Kimlik doğrulama sertifikası ile kimlik
doğrulama: Kimlik doğrulama sertifikasının Genel Müdürlük tarafından
verildiğinin ve geçerliliğinin akıllı kart okuyucu kullanılarak kontrol
edilmesi yöntemidir.
c) KEC kullanılarak kimlik doğrulama sertifikası
ile kimlik doğrulama: Kimlik doğrulama sertifikasının ve temaslı yonganın
Genel Müdürlük tarafından verildiğinin ve geçerliliğinin KEC kullanılarak
kontrol edilmesi yöntemidir.
ç) KEC kullanılarak kimlik doğrulama sertifikası ve
fotoğraf ile kimlik doğrulama: Kimlik doğrulama sertifikasının ve temaslı
yonganın Genel Müdürlük tarafından verildiğinin ve geçerliliğinin KEC
kullanılarak kontrol edilmesi ve vatandaşın kimlik kartından okunan
fotoğrafının hizmet veren tarafından doğrulanması yöntemidir.
d) KEC kullanılarak kimlik doğrulama sertifikası ve
biyometrik veri ile kimlik doğrulama: Kimlik doğrulama sertifikasının ve
temaslı yonganın Genel Müdürlük tarafından verildiğinin ve geçerliliğinin,
KEC kullanılarak kontrol edilmesi ve vatandaşın biyometrik verisinin KEC
kullanılarak doğrulanması yöntemidir.
e) KEC kullanılarak kimlik doğrulama sertifikası,
fotoğraf ve biyometrik veri ile kimlik doğrulama: Kimlik doğrulama
sertifikasının ve temaslı yonganın Genel Müdürlük tarafından verildiğinin
ve geçerliliğinin KEC kullanılarak kontrol edilmesi, vatandaşın biyometrik
verisinin KEC kullanılarak doğrulanması ve vatandaşın kimlik kartından
okunan fotoğrafının hizmet veren tarafından doğrulanması yöntemidir.
f) Kimlik doğrulama sertifikası ve PIN ile kimlik
doğrulama: Kimlik doğrulama sertifikasının Genel Müdürlük tarafından
verildiğinin ve geçerliliğinin Akıllı Kart Okuyucu kullanılarak kontrol
edilmesi ve kimlik doğrulama PIN’inin akıllı kart okuyucu kullanılarak
doğrulanması yöntemidir.
g) KEC kullanılarak kimlik doğrulama sertifikası ve
PIN ile kimlik doğrulama: Kimlik doğrulama sertifikasının ve temaslı
yonganın Genel Müdürlük tarafından verildiğinin ve geçerliliğinin KEC
kullanılarak kontrol edilmesi ve kimlik doğrulama PIN’inin KEC kullanılarak
doğrulanması yöntemidir.
ğ) KEC kullanılarak kimlik doğrulama sertifikası,
PIN ve fotoğraf ile kimlik doğrulama: Kimlik doğrulama sertifikasının ve
temaslı yonganın Genel Müdürlük tarafından verildiğinin ve geçerliliğinin
KEC kullanılarak kontrol edilmesi, kimlik doğrulama PIN’inin KEC
kullanılarak doğrulanması ve vatandaşın kimlik kartından okunan fotoğrafının
hizmet veren tarafından doğrulanması yöntemidir.
h) KEC kullanılarak kimlik doğrulama sertifikası,
PIN ve biyometrik veri ile kimlik doğrulama: Kimlik doğrulama
sertifikasının ve temaslı yonganın Genel Müdürlük tarafından verildiğinin
ve geçerliliğinin KEC kullanılarak kontrol edilmesi, kimlik doğrulama
PIN’inin ve vatandaşın biyometrik verisinin KEC kullanılarak doğrulanması
yöntemidir.
ı) KEC kullanılarak kimlik doğrulama sertifikası,
PIN, fotoğraf ve biyometrik veri ile kimlik doğrulama: Kimlik doğrulama
sertifikasının ve temaslı yonganın Genel Müdürlük tarafından verildiğinin
ve geçerliliğinin KEC kullanılarak kontrol edilmesi, kimlik doğrulama
PIN’inin ve vatandaşın biyometrik verisinin KEC kullanılarak doğrulanması
ve vatandaşın kimlik kartından okunan fotoğrafının hizmet veren tarafından
doğrulanması yöntemidir.
(2) Kimlik doğrulama yöntemlerinden hangisinin veya
hangilerinin kullanılacağı, hizmet alan kurumun tabi olduğu mevzuat
hükümlerine ve hizmetin niteliğine uygun olarak hizmet alan tarafından
belirlenir.
(3) Genel Müdürlük tarafından belirlenecek diğer
yöntemler standart olarak tanımlandıktan sonra, kimlik tespit ve doğrulama
yöntemi olarak kullanılabilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Faaliyet
raporu
MADDE 31 – (1) KDHS, her yıl Mart ayı sonuna kadar Genel
Müdürlüğe bir önceki yıla ilişkin rapor verir. Rapor aşağıdaki asgari
unsurları içerir:
a) Yıl içinde sunulan hizmetin detaylarını,
b) Varsa kendisine devredilen KDB verilerini,
c) Genel Müdürlük tarafından istenecek diğer bilgi
ve belgeleri.
(2) Genel Müdürlük tarafından talep edilmesi
durumunda, görevlendirilen ESHS, EKDS’nin kullanımına yönelik rapor
hazırlamakla sorumludur.
Tereddütlerin
giderilmesi
MADDE 32 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanması sırasında
doğabilecek tereddütleri ve uygulamaya ilişkin aksaklıkları gidermeye
Bakanlık yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 33 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 34 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini İçişleri Bakanı
yürütür.
|