Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2020/22)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, yerli
üretici Petkim Petrokimya Holding A.Ş. tarafından
yapılan başvuruya istinaden Suudi Arabistan Krallığı menşeli
3901.10.90.00.11 gümrük tarife istatistik pozisyonunda yer alan “alçak
yoğunluk polietilen”e yönelik bir damping
soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
c) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
ç) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
d) Suudi Arabistan: Suudi Arabistan Krallığı’nı,
e) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
f) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
g) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4 –
(1) Soruşturma konusu ürün,
3901.10.90.00.11 GTİP’i altında sınıflandırılan
“alçak yoğunluk polietilen”dir.
(2) Bahse konu GTİP yalnızca bilgi amaçlı verilmiş
olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Ürünün TGTC’de yer
alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu
Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 –
(1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını
temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üretici Petkim
Petrokimya Holding A.Ş. tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firma bu Tebliğin ilgili
bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6 –
(1) Normal değerin tespitinde,
başvuru konusu ülke olan Suudi Arabistan için ChemOrbis
veri tabanı verilerinden elde edilen 2020 yılı ilk 6 aylık dönemi ortalama
iç piyasa fiyatları kullanılmıştır. Söz konusu değerin fabrika çıkış
aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(2) İhraç değerinin tespitinde, TÜİK’in
2020 yılı ilk 6 aylık dönemine ait başvuru konusu ürünün başvuru konusu
ülke bazında gerçekleşen ithalatında oluşan ortalama ihraç fiyatı dikkate
alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatından harici navlun ve sigorta bedelleri
düşülerek anılan değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(3) Normal değer ile ihraç fiyatı mümkün olduğu
ölçüde aynı ticari aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika çıkış aşamasında
karşılaştırılmış olup hesaplanan damping marjının
Yönetmeliğin 28 inci maddesinde yer alan ihmal edilebilir oranın üzerinde
olduğu tespit edilmiştir.
Maddi
zarar/maddi zarar tehdidi ve nedensellik iddiası
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 17 nci
maddesi çerçevesinde maddi zarar/maddi zarar tehdidi iddiası incelenmiştir.
(2) Suudi Arabistan menşeli
soruşturma konusu ürün ithalatının hem mutlak olarak hem de genel ithalat
içerisindeki payının 2017 yılına kıyasla 2019 yılında ve 2018 yılı ilk 6 aylık
dönemine kıyasla 2020 yılı ilk 6 aylık döneminde yükseldiği; aynı zamanda
söz konusu ülke menşeli ithalatın 2017 yılına kıyasla 2019 yılında ve 2019
yılı ilk 6 aylık dönemine kıyasla 2020 yılı ilk 6 aylık döneminde Türkiye
iç piyasasındaki pazar payının da arttığı tespit edilmiştir.
(3) 2020 yılı ilk 6 aylık dönemi için soruşturma
konusu ülkeden gerçekleşen ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını
kırdığı fakat baskılamadığı belirlenmiştir.
(4) Yerli üretim dalı tarafından
zarara ilişkin olarak sunulan bilgi, belge ve deliller kullanılarak yapılan
değerlendirmede; yerli üretim dalının 2019 yılında 2017 yılına göre üretim
ve yurtiçi satış miktarı, birim yurtiçi satış fiyatı, yurtiçi satışlardan
ürün kârlılığı, toplam birim kârlılığı, ürün nakit akışı ve kapasite
kullanım oranı gibi temel ekonomik göstergelerinin bozulma gösterdiği
tespit edilmiştir. Ayrıca, 2020
yılı ilk 6 aylık döneminde 2019 yılı ilk 6 aylık dönemine göre yerli üretim
dalının üretim miktarı, birim yurtiçi satış fiyatı ve kapasite kullanım
oranı gibi bazı ekonomik göstergelerinde bozulmalar olduğu kaydedilmiştir.
(5) Maddi zarar tehdidine ilişkin olarak, Suudi
Arabistan menşeli ithalatın birim fiyatlarında 2017-2019 dönemi ile
2018-2020 (6 aylık) döneminde önemli ölçüde düşüş bulunduğu görülmekte olup
anılan ülkenin kapasite olarak küresel pazarda önemli konuma sahip olduğu
anlaşılmaktadır.
(6) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata
ilişkin resmi istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen ithalatın yerli üretim
dalının ekonomik göstergelerinde maddi zarara/zarar tehdidine yol açtığı
değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 –
(1) Yapılan inceleme sonucunda; damping soruşturması açılabilmesi için yeterli bilgi,
belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti
Değerlendirme Kurulunun kararı ile Suudi Arabistan menşeli başvuru konusu
ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde bir damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 9 –
(1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi
uyarınca, soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi,
ithalatçısı, üye çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı
ülke hükümeti, benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer
malın Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili
taraflar olarak kabul edilir. Ancak, 11 inci maddede belirtilen süreler
içinde soru formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini
yetkili mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır.
(2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılara, soruşturma konusu
ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliği ile başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça
tespit edilen soruşturma konusu ürünün bilinen ithalatçılarına
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(4) Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmelerini takip ederek soruşturmaya dair
ilgili başlıktan erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları
MADDE 10
– (1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah.
2176. Sok. No:63 Çankaya/ANKARA
E-posta: damping@ticaret.gov.tr
Tel: +90 312 204 75 00
www.ticaret.gov.tr
(2) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP Adresi: ticaretbakanligi@hs01.kep.tr
(3) Soruşturmada “yurt dışında yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini, fiziki ve
elektronik (CD/USB ile) ortamda Bakanlığın posta adresine gönderir.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuma yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 11 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik
kaydıyla verilen her türlü bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti
sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 11
– (1) 9 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplama süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 9 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunar.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden ve 9 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 12
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan
birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve
belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya
soruşturmayı engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi
vermesi hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi
hallerde soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya
da olumsuz şekilde, mevcut verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 13
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|