Ticaret Bakanlığından:
TAŞINMAZ TİCARETİ HAKKINDA YÖNETMELİKTE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR
YÖNETMELİK
MADDE 1 – 5/6/2018 tarihli ve 30442
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmeliğin 2
nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, gerçek veya tüzel kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların
taşınmaz ticareti faaliyetlerini, yetki belgesinin verilmesi, yenilenmesi
ve iptaline ilişkin usul ve esasları, taşınmaz ticaretine ilişkin ilke,
kural ve yükümlülükleri, Bakanlık, yetkili idare ve ilgili diğer kurum ve
kuruluşların taşımaz ticaretine ilişkin görev, yetki ve sorumluluklarını
kapsar.
(2) Alışveriş merkezi yönetimi ile iştigal eden
gerçek veya tüzel kişilerin, yönetiminden sorumlu olduğu alışveriş
merkezlerindeki iş yerlerinin kiralanmasına aracılık hizmetleri bu
Yönetmelik kapsamı dışındadır.”
MADDE 2 –
Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 3
– (1) Bu Yönetmelik, 14/1/2015 tarihli ve 6585 sayılı Perakende Ticaretin
Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 16 ncı maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi ile 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 446 ncı maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.”
MADDE 3 –
Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 4
– (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasında;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) Bilgi Sistemi: Taşınmaz Ticareti Bilgi
Sistemini,
c) Emlak danışmanı: İşletme veya sözleşmeli
işletmede iş sözleşmesi ile çalışan pazarlama ve satış personelini,
ç) ESBİS: Esnaf ve Sanatkâr Bilgi Sistemini,
d) İl müdürlüğü: Ticaret il müdürlüğünü,
e) İş sahibi: 13 üncü maddede belirtilen
hizmetlerin yürütülmesi hususunda işletme veya sözleşmeli işletme ile
yetkilendirme sözleşmesi düzenleyen gerçek veya tüzel kişileri,
f) İşletme: Taşınmaz ticaretiyle iştigal eden
ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkâr işletmelerini,
g) Kanun: Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında
Kanunu,
ğ) Meslek odası: İlgili esnaf ve sanatkârlar odası
ile ticaret ve sanayi odasını, ticaret ve sanayi odalarının ayrı kurulduğu
yerlerde ticaret odasını,
h) Mesleki yeterlilik belgesi: Mesleki Yeterlilik
Kurumu tarafından onaylanarak bireyin bilgi, beceri ve yetkinliğini ifade
eden sorumlu emlak danışmanı (Seviye 5) ve emlak danışmanı (Seviye 4)
ulusal yeterliliklerine dayalı belgeyi,
ı) MERSİS: Merkezi Sicil Kayıt Sistemini,
i) Sorumlu emlak danışmanı: Taşınmaz ticareti ile
iştigal eden gerçek kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârları, ticaret
şirketleri ve diğer tüzel kişi tacirler ile şubelerde ise taşınmaz ticareti
faaliyetlerini yürüten yetkili temsilcileri,
j) Sözleşmeli işletme: Sözleşmeye dayalı olarak bir
işletmenin yönetim, organizasyon ve pazarlama teknolojileri gibi konularda
desteğini almak suretiyle o işletmenin iş yerinde taşınmaz ticaretiyle
iştigal eden ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkâr işletmelerini,
k) Taşınmaz ticareti: Tapu kütüğüne kayıtlı olsun
ya da olmasın taşınmaz alım satımı, pazarlanması ve kiralanmasına aracılık
faaliyetleri ile bu faaliyetlerle birlikte yürütülen ve 13 üncü maddede
belirtilen diğer faaliyetleri,
l) Yetki belgesi: Taşınmaz ticaretiyle iştigal
edilebilmesi için işletme ve sözleşmeli işletmeler adına düzenlenen
belgeyi,
m) Yetkilendirme sözleşmesi: İşletme veya
sözleşmeli işletme ile iş sahibi arasında düzenlenen ve belli bir bedel
karşılığında 13 üncü maddede belirtilen hizmetlerin verilmesini öngören
sözleşmeyi,
n) Yetkili idare: İş yeri açma ve çalışma ruhsatı
vermeye yetkili belediye veya il özel idareleri ile diğer idareleri,
ifade eder.”
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yetki
belgesi
MADDE 5 –
(1) Taşınmaz ticareti, yetki
belgesine sahip işletme ve sözleşmeli işletmeler tarafından yapılır.
(2) Yetki belgesi, işletmenin bulunduğu yerdeki il
müdürlüğü tarafından Bilgi Sistemi üzerinden verilir, yenilenir ve iptal
edilir.
(3) Ticari işletme adına
düzenlenen yetki belgesinde, MERSİS numarası ve MERSİS’e
kayıtlı işletme adı ve adresi ile ticaret unvanına; esnaf ve sanatkâr
işletmesi adına düzenlenen yetki belgesinde ise ESBİS’e
kayıtlı işletme adı ve adresi ile işletme sahibinin adı, soyadı ve T.C.
kimlik numarasına veya yabancı kimlik numarasına yer verilir.
(4) Sözleşmeli işletmenin yetki belgesinde, üçüncü
fıkrada belirtilen bilgilerle birlikte, sözleşmeyle bağlı olunan işletmenin
unvanı ve yetki belgesi numarasına da yer verilir.
(5) Yetki belgesi, her bir işletme ve sözleşmeli
işletme için ayrı ayrı düzenlenir ve
devredilemez.”
MADDE 5 –
Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 6
– (1) İşletmeye yetki belgesi
verilebilmesi için;
a) Meslek odasına kayıtlı olunması,
b) Gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olunması,
c) Meslek odası ve vergi kayıtlarındaki iştigal
konuları arasında taşınmaz ticareti faaliyetinin bulunması,
ç) Sorumlu emlak danışmanlarından en az birinin
Seviye 5 mesleki yeterlilik belgesine sahip olması,
d) Sorumlu emlak danışmanlarının;
1) On sekiz yaşını doldurmuş olması,
2) En az lise mezunu olması,
3) İflas etmemiş veya iflas etmiş olsa bile 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı İcra ve İflas Kanunu
hükümlerine göre itibarının yerine gelmiş olması,
4) Kasten işlenen bir suçtan dolayı beş yıldan
fazla kesinleşmiş hapis cezası almamış veya devletin güvenliğine, anayasal
düzene ve bu düzenin işleyişine, milli savunmaya ve devlet sırlarına karşı
suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma,
edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini
aklama, terörün finansmanı, kaçakçılık, vergi kaçakçılığı, haksız mal
edinme, işkence, cinsel saldırı ve çocukların cinsel istismarı, kişiyi
hürriyetinden yoksun kılma, hayasızca hareketler,
müstehcenlik, fuhuş, kumar oynanması için yer ve imkan sağlama suçlarından
hüküm giymemiş ya da ticaret ve sanat icrasından hükmen yasaklanmamış
olması,
5) Milli Eğitim Bakanlığı, üniversiteler veya Milli
Eğitim Bakanlığınca yetkilendirilen kurum ve kuruluşlarca taşınmaz ticareti
konusunda verilen en az yüz saatlik eğitimde başarılı olması,
6) Yetki belgesi başvurusunun yapıldığı tarihten
önceki son beş yıl içinde ortaöğretim mezunlarının en az on iki ay; ön
lisans, lisans ve lisansüstü mezunlarının ise en az altı ay emlak
danışmanlığı veya sorumlu emlak danışmanlığı yapmış olması,
gerekir.
(2) Sorumlu emlak danışmanlarının, ortaöğretim veya
yükseköğretim kurumlarının taşınmaz ticareti ile ilgili alanlarından ya da
bunlara denkliği kabul edilen yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun
olmaları durumunda birinci fıkranın (d) bendinin (5) numaralı alt bendinde
belirtilen mesleki eğitim şartı ile (6) numaralı alt bendinde belirtilen
mesleki deneyim şartı aranmaz.
(3) Sözleşmeli işletmeye yetki belgesi
verilebilmesi için;
a) Sözleşmeli işletmenin, birinci fıkranın (d)
bendinin (6) numaralı alt bendinde belirtilen mesleki deneyim şartı hariç
olmak üzere birinci fıkrada belirtilen şartları taşıması,
b) 21 inci maddede belirtilen sözleşmenin yapılmış
olması,
c) İşletmenin yetki belgesinin bulunması ve
sözleşmeli işletmesini Bilgi Sistemi üzerinden il müdürlüğüne bildirmiş
olması,
gerekir.
(4) Birinci fıkranın (d) bendinin (5) numaralı alt
bendinde belirtilen mesleki eğitim şartına ilişkin usul ve esaslar ile bu
şarttan muafiyet sağlayan eğitim alanları, ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarının görüşleri alınarak Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 6 –
Aynı Yönetmeliğin 7 nci maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesi
yürürlükten kaldırılmış, ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(2) İlgili kurum ve kuruluşların elektronik bilgi
sistemlerinden sağlanabilen belgeler, bu sistemlerden temin edilerek
elektronik ortamda oluşturulan dosyada diğer başvuru evrakı ile birlikte
saklanır.
(3) Yetki belgesi verilmesinde aranan şartları
taşıdığı anlaşılan işletme ve sözleşmeli işletmelere, başvuru tarihinden
itibaren on gün içinde yetki belgesi verilir. Başvurusu reddedilen işletme
ve sözleşmeli işletmelere durum gerekçesi ile birlikte Bilgi Sistemi
üzerinden bildirilir.”
MADDE 7 –
Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 8
– (1) Yetki belgesi, içeriğindeki
bilgilerden herhangi birinde değişiklik olması durumunda yenilenir.
(2) Yenileme başvurusu, yetki belgesinde yer alan
bilgilerde değişiklik olması durumunda, değişikliğin gerçekleştiği tarihten
itibaren on gün içinde Bilgi Sistemi üzerinden yapılır.
(3) İşletme unvanı veya adresinin değişmesi
nedeniyle yetki belgesinin yenilenmesi durumunda, yetki belgesinin
yenilendiği tarihten itibaren on gün içinde, o işletmenin sözleşmeli
işletmelerinin yetki belgeleri de herhangi bir başvuruya gerek olmaksızın yenilenir.
(4) Yetki belgesinin yenilenmesinde 7 nci maddenin ikinci ve üçüncü fıkraları uygulanır.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesi
başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yetki
belgesinin iptali
MADDE 9 –
(1) Yetki belgesi;
a) Yetki belgesi şartlarından herhangi birini
kaybeden işletme veya sözleşmeli işletmenin, bu durumun gerçekleştiği
tarihten itibaren on gün içinde Bilgi Sistemi üzerinden yapacağı başvuru
üzerine,
b) Yetki
belgesi şartlarından herhangi birine sahip olunmadığının Bakanlıkça tespit
edilmesi halinde,
c) Süresi içinde yenileme başvurusunda
bulunulmaması nedeniyle Bilgi Sistemi üzerinden ya da yazılı olarak
Bakanlıkça yapılan uyarı tarihinden itibaren on gün içinde yenileme
başvurusunda bulunulmaması halinde,
ç) Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı hareket eden
işletme veya sözleşmeli işletmeye Bakanlıkça on günden az olmayacak şekilde
verilen süre içinde aykırılığın ortadan kaldırılmaması veya aynı takvim
yılı içinde tekrarlanması halinde,
iptal edilir.
(2) İşletmenin yetki belgesinin iptal edilmesi
halinde sözleşmeli işletmelerinin yetki belgeleri de iptal edilir.
(3) Sözleşmesi sona eren veya sözleşmeyle bağlı
olduğu işletmenin adresinden başka bir adreste faaliyet gösteren sözleşmeli
işletmenin yetki belgesi iptal edilir.
(4) Yetki belgesi iptal edilen işletme ve
sözleşmeli işletmeye bu durum gerekçesiyle birlikte Bilgi Sistemi üzerinden
bildirilir.
(5) Birinci fıkranın (ç) bendi gereğince yetki
belgesi iptal edilen işletme ve sözleşmeli işletmeye, işletme ve sözleşmeli
işletme sahibinin diğer işletmelerine ve temsilcisi olduğu işletmelere,
iptal tarihinden itibaren bir yıl süreyle yetki belgesi verilmez.”
MADDE 9 –
Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 10
– (1) Sorumlu emlak
danışmanlarının Seviye 5, emlak danışmanlarının ise Seviye 4 mesleki yeterlilik
belgesine sahip olması gerekir.
(2) Sorumlu emlak danışmanlarının, yükseköğretim
kurumlarının; emlak danışmanlarının ise ortaöğretim veya yükseköğretim
kurumlarının taşınmaz ticareti ile ilgili alanlarından ya da bunlara
denkliği kabul edilen yurt dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmaları
durumunda mesleki yeterlilik belgesi şartı aranmaz.
(3) Mesleki yeterlilik belgesi şartından muafiyet
sağlayan taşınmaz ticareti ile ilgili alanlar Bakanlıkça belirlenir.”
MADDE 10 – Aynı
Yönetmeliğin 11 inci maddesinin başlığı “Bilgi Sistemi, bildirim
yükümlülüğü ve ilan” olarak değiştirilmiş, aynı maddenin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye ikinci fıkradan sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkra eklenmiş ve diğer fıkralar buna göre teselsül
ettirilmiş; mevcut üçüncü fıkrasında yer alan “işletmelerin” ibaresinden
önce gelmek üzere “işletme ve sözleşmeli” ibaresi eklenmiştir.
“(2) Bakanlıkça gerekli görülen bilgi ve belgeler,
Bakanlığın belirlediği süre içinde ilgili kişi, kurum ve kuruluşlar ile
işletme ve sözleşmeli işletmelerce Bilgi Sistemine aktarılır.”
“(3) İşletmeler;
a) Sözleşmeli işletmelerine ilişkin bilgileri, 21
inci maddede belirtilen sözleşmenin yapıldığı,
b) Sorumlu emlak danışmanları ve emlak danışmanları
ile sözleşmeli işletmelerinin sorumlu emlak danışmanları ve emlak
danışmanlarının işe başlama ve işi bırakma bilgilerini bu durumların
gerçekleştiği,
c) Sözleşmesi sona eren sözleşmeli işletmelerine
ilişkin bilgileri bu durumun gerçekleştiği,
tarihten itibaren on gün içinde Bilgi Sistemine aktarmakla
yükümlüdür.”
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“İnternet
ortamındaki ilanlara ilişkin yükümlülükler
MADDE 12
– (1) İnternet ortamında taşınmaz
ticaretine yönelik ilan veren işletme ve sözleşmeli işletmeler, 14 üncü
maddenin ikinci fıkrasının (h), (ı), (i) ve (j) bentlerinde belirtilen ilke
ve kurallara uymakla ve ilanlarında üçüncü kişileri yanıltıcı bilgi ve belgelere
yer vermemekle yükümlüdür.
(2) İnternet ortamında taşınmaz ticaretine yönelik
ilan verilmesine aracılık eden gerçek veya tüzel kişiler aşağıdaki
hususlara uymakla yükümlüdür:
a) İşletme ve sözleşmeli işletmelerin 14 üncü
maddenin ikinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen yükümlülüğünü yerine
getirebilmesine imkân sağlamak.
b) İşletme ve sözleşmeli işletmelerin üyeliğinden
önce Bakanlığın internet sayfası veya Bilgi Sisteminden yetki belgesi
kontrolü yaparak yetki belgesine sahip olmayan işletme ve sözleşmeli
işletmeleri üye yapmamak.
c) Aynı taşınmaza yönelik birden fazla işletme veya
sözleşmeli işletme tarafından ilan verilmesi durumunda, o taşınmaza ilişkin
yetkilendirme sözleşmesine taraf olan işletme veya sözleşmeli işletmenin
talebi halinde yetkisiz verilen ilanları yayımdan derhal kaldırmak.
ç) İlanlara ilişkin talep ve şikâyetlerin internet
tabanlı iletişim yöntemlerinden en az biri ve telefon aracılığıyla
iletebilmesi için müşteri hizmetleriyle iletişim imkânı sunmak. Bu talep ve şikâyetlerin etkin şekilde yönetilerek sonuçlandırılmasını
sağlamak.
d) İlan, şikâyet ve üyeliklere ilişkin bilgileri
Bakanlığın taleplerine uygun olarak Bakanlığa iletmek.
e) Taşınmaz ticaretinin geliştirilmesi ve
tüketicinin korunması amacıyla Bakanlıkça alınan tedbirlere uymak.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 13 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 13
– (1) Yetki belgesine sahip
işletme ve sözleşmeli işletmeler, taşınmaz alım satımı ve kiralanmasına
aracılık hizmetleri ile birlikte yetkilendirme sözleşmesine konu taşınmazla
ilgili aşağıdaki hizmetleri verebilir:
a) Mülkiyeti devir borcu doğuran işlemler ile ayni
veya şahsi hak tesis eden işlemlere aracılık etmek.
b) İnceleme, araştırma ve raporlama yapmak.
c) Rayiç satış veya kira bedeli ile vergi değeri
araştırması yaparak iş sahibine bu hususlarda bilgi vermek.
ç) Yetkilendirme sözleşmesinde açıkça belirtilmesi
koşuluyla; tapu ve kadastro müdürlükleri, vergi dairesi müdürlükleri,
yetkili idareler ve diğer kurumlardaki işlemlere aracılık etmek ve bu
kurumlardan bilgi ve belge temin etmek.
d) Kira bedeli ödemeleri ile abonelik işlemlerini
takip etmek, tamir, bakım ve onarım gibi hizmetlerin verilmesini sağlamak
ve bu hususlarla ilgili süreçler hakkında iş sahibini bilgilendirmek.
e) Danışmanlık ve yönetim hizmeti vermek.
f) Devre mülk ve devre tatil satış ve pazarlamasına
aracılık etmek.
g) Taşınmaz ticaretine ilişkin diğer hizmetleri
yürütmek.”
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin 14 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 14
– (1) Taşınmaz ticaretiyle iştigal
edilen iş yeri ikamet amacıyla kullanılamaz ve bu iş yerinde başka bir
ticari faaliyette bulunulamaz.
(2) Taşınmaz ticaretiyle iştigal edenler;
a) Verdiği hizmet nedeniyle edindiği bilgi ve
belgeleri, yetkilendirme sözleşmesinde belirtilen esaslar dışında
açıklayamaz ve kullanamaz.
b) Hizmet sunarken ahlaka uygun, adil, dürüst,
özenli ve makul şekilde hareket eder; yanıltıcı bilgi veremez.
c) Haksız ve hukuka aykırı davranış ve ticari
uygulamalarda bulunamaz.
ç) Hizmet verdiği kişilerin tercihlerini
etkileyecek nitelikteki bilgileri gizleyemez.
d) Hizmet verdiği kişilerin menfaatlerine aykırı
davranışta bulunamaz.
e) Hizmet verdiği kişileri yasa dışı olan ve etik
olmayan uygulamalara teşvik edemez.
f) Hizmet verdiği kişilere tehdit veya taciz edici
davranışlarda bulunamaz.
g) Hizmet verdiği kişilere belge imzalatmadan önce
bu belgeleri okumaları için yeterli süre verir, belgelerde yer alan
hükümleri açıklar ve imzalanan belgelerin birer suretini bu kişilere teslim
eder.
ğ) Aldığı her teklifi ve karşı teklifi, hizmet
verdiği kişilere doğru ve objektif bir şekilde en kısa sürede yazılı olarak
veya elektronik ortamda sunar.
h) Taşınmazın satılması veya kiralanması ya da
satış veya kiralamadan vazgeçilmesi yahut yetkilendirme sözleşmesinin
feshedilmesi veya süresinin sona ermesi durumunda, bu durumun gerçekleştiği
tarihi izleyen üç gün içinde ilan faaliyetine son verir.
ı) İlanlarında yetkilendirme sözleşmesine aykırı
hususlara yer veremez.
i) İlanlarında yetki belgesi numarasına, yetki
belgesindeki işletme adı veya unvanına, adres bilgisi hariç olmak üzere il,
ilçe, mahalle, ada ve parsel bilgileri ile 15 inci maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen diğer bilgilere, iletişim bilgisine ve varsa
taşınmazın enerji kimlik bilgilerine kolay okunabilir şekilde yer verir.
j) Alım satım, pazarlama veya kiralamaya yetkili
olmadığı taşınmaza yönelik ilan veremez.
k) Her bir yetkilendirme sözleşmesi için fiziksel
olarak veya elektronik ortamda dosya oluşturur. Yetkilendirme sözleşmesini
ve bu sözleşme çerçevesinde verilen hizmetler kapsamında düzenlenen
sözleşme ve diğer belgeleri dosyasında en az beş yıl süreyle saklar.
l) 6 ncı maddenin birinci
fıkrasının (d) bendinin (4) numaralı alt bendinde belirtilen adli sicil
şartını haiz olmayan emlak danışmanı istihdam edemez.
(3) Sözleşmeli işletmenin taraf olduğu
yetkilendirme, alım satıma aracılık, kiralamaya aracılık ve hizmet ortaklığı
sözleşmeleri, sözleşmeyle bağlı olunan işletmenin sorumlu emlak danışmanı
tarafından kontrol edilerek imzalanır.”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin 15 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 15
– (1) Taşınmaz ticaretine yönelik
hizmetler, iş sahibi ile işletme veya sözleşmeli işletme arasında yazılı
şekilde yapılan yetkilendirme sözleşmesine dayanılarak verilir.
(2) Yetkilendirme sözleşmesi birer nüshası
taraflarda kalacak şekilde en az iki nüsha düzenlenir. Bu sözleşmede asgari
olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) İşletme veya sözleşmeli işletmenin yetki belgesi
numarası ve iletişim bilgileri ile sorumlu emlak danışmanının adı, soyadı
ve imzası.
b) İş sahibinin gerçek kişi olması durumunda bu
kişinin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası ile
iletişim bilgileri ve imzası; tüzel kişi olması durumunda ise tüzel kişinin
unvanı ve iletişim bilgileri ile temsile yetkili kişisinin adı, soyadı ve
imzası.
c) İşletme veya sözleşmeli işletme tarafından
verilecek hizmetler ve hizmet bedelleri.
ç) Tarafların hak ve yükümlülükleri.
d) Kararlaştırılması halinde oran veya tutarı
işletme veya sözleşmeli işletme için toplam hizmet bedelini aşmamak
koşuluyla tarafların sözleşmeden cayması durumunda ödenecek cayma bedeli ve
sözleşmenin hiç veya gereği gibi ifa edilmemesi halinde uygulanacak ceza
koşulu ile tarafların diğer mali ve hukuki sorumlulukları.
e) Sözleşmenin süresi.
f) Tarafların tebligat adresleri.
(3) Alım satım ve kiralamalara ilişkin
yetkilendirme sözleşmelerinde ikinci fıkradaki bilgilerle birlikte taşınmaza
ilişkin asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) İmar ve yapı kullanma izin durumu.
b) Tapu kaydı bilgileri, cinsi ve adresi.
c) Büyüklüğü, yaşı ve fiili kullanım durumu.
ç) Kat, cephe ve manzara gibi konum özellikleri.
d) Toplu taşıma araçlarının duraklarına yaklaşık
mesafesi.
e) Sosyal ve kültürel mekânlara yaklaşık mesafesi.
f) Oda, salon, banyo, tuvalet ve balkon sayısı ile
bunların yaklaşık büyüklükleri gibi iç özellikler.
g) Apartman, site, bina veya müstakil olma durumu
ile sosyal ve kültürel donatıları gibi dış özellikleri.
ğ) Araziler için hisse, emsal ve öngörülen bina
yüksekliği bilgileri ile üzerinde ekili veya dikili ürün bulunup
bulunmadığı.
h) Üzerinde ipotek, haciz ve benzeri kısıtlamaların
bulunup bulunmadığı.
(4) Proje aşamasında olup
inşasına başlanmamış veya inşasına başlanmış olmakla birlikte henüz tamamlanmamış
taşınmazlar, ticari nitelikteki taşınmazlar ve tapu kütüğüne kayıtlı
olmayan taşınmazlara ilişkin yetkilendirme sözleşmeleri ile iş sahibinin alıcı
veya kiracı olduğu yetkilendirme sözleşmelerinde ikinci ve üçüncü
fıkralardaki bilgilerden uygun olanlar ile yeterli bilgilendirme yapmaya
elverişli diğer bilgilere yer verilir.
(5) İkinci ve üçüncü fıkralardaki bilgilerin ilgili
elektronik sistemlerden veya kayıtlardan sağlanamaması durumunda iş
sahibinin yazılı veya elektronik ortamdaki beyanı esas alınır. İş sahibinin
beyan ettiği bilgilerin gerçeği yansıtmamasından iş sahibi sorumludur.”
MADDE 15
– Aynı Yönetmeliğin 16 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 16
– (1) Alım satıma aracılık hizmeti
sonucunda alıcı ve satıcı ile işletme veya sözleşmeli işletme arasında alım
satıma aracılık sözleşmesi düzenlenir.
(2) Alım satıma aracılık sözleşmesi birer nüshası
taraflarda kalacak şekilde en az üç nüsha düzenlenir. Bu sözleşmede asgari
olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) İşletme veya sözleşmeli işletmenin yetki belgesi
numarası, iletişim bilgileri ve tebligat adresi ile sorumlu emlak
danışmanının adı, soyadı ve imzası.
b) Alıcı veya satıcının gerçek kişi olması
durumunda bu kişinin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik
numarası, iletişim bilgileri, tebligat adresi ve imzası; tüzel kişi olması
durumunda ise tüzel kişinin unvanı, iletişim bilgileri ve tebligat adresi
ile temsile yetkili kişisinin adı, soyadı ve imzası.
c) Taşınmazın tapu kaydı bilgileri, cinsi ve adresi
ile varsa taşınmazın enerji kimlik bilgileri.
ç) Taşınmazın alım satım bedeli ve bu bedelin
ödenme yöntemi.
d) Kararlaştırılması halinde oran veya tutarı işletme
veya sözleşmeli işletme için hizmet bedelini aşmamak koşuluyla alıcı veya
satıcının sözleşmeden cayması durumunda karşı tarafa ve işletme veya
sözleşmeli işletmeye ödenecek cayma bedeli ve sözleşmenin hiç veya gereği
gibi ifa edilmemesi halinde uygulanacak ceza koşulu.
e) Hizmet bedeli.
f) Tapu harcı ve döner sermaye hizmet bedeli gibi
masrafların alıcı ve satıcı arasındaki paylaşım usulü.
g) İlgili kanuna göre sözleşmenin uygulanmasından
doğan uyuşmazlıklarda hangi il mahkeme ve icra dairelerinin yetkili olduğu
hususu, uyuşmazlığın çözümü için arabuluculuk veya tahkim gibi alternatif
çözüm yollarına başvurulmasına ilişkin kayıtlar ve kararlaştırması halinde
tarafların diğer hukuki ve mali sorumlulukları.”
MADDE 16
– Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 17
– (1) Kiralamaya aracılık hizmeti
sonucunda kiracı ve kiralayan ile işletme veya sözleşmeli işletme arasında
kiralamaya aracılık sözleşmesi düzenlenir.
(2) Kiralamaya aracılık sözleşmesi birer nüshası
taraflarda kalacak şekilde en az üç nüsha düzenlenir. Bu sözleşmede asgari
olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) İşletme veya sözleşmeli işletmenin yetki belgesi
numarası, iletişim bilgileri ve tebligat adresi ile sorumlu emlak
danışmanının adı, soyadı ve imzası.
b) Kiracı veya kiralayanın gerçek kişi olması
durumunda bu kişinin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik
numarası, iletişim bilgileri, tebligat adresi ve imzası; tüzel kişi olması
durumunda ise tüzel kişinin unvanı, iletişim bilgileri ve tebligat adresi
ile temsile yetkili kişisinin adı, soyadı ve imzası.
c) Taşınmazın tapu kaydı bilgileri, cinsi, adresi
ve özellikleri ile varsa taşınmazın enerji kimlik bilgileri.
ç) Taşınmazın kira bedeli ile kira bedelinin yıllık
artış oranı ve ödenme yöntemi.
d) Kararlaştırılması halinde oran veya tutarı
işletme veya sözleşmeli işletme için hizmet bedelini aşmamak koşuluyla
kiracı veya kiralayanın sözleşmeden cayması durumunda karşı tarafa ve
işletme veya sözleşmeli işletmeye ödenecek cayma bedeli ve sözleşmenin hiç
veya gereği gibi ifa edilmemesi halinde uygulanacak ceza koşulu.
e) Hizmet bedeli.
f) İlgili kanuna göre sözleşmenin uygulanmasından
doğan uyuşmazlıklarda hangi il mahkeme ve icra dairelerinin yetkili olduğu
hususu, uyuşmazlığın çözümü için arabuluculuk veya tahkim gibi alternatif
çözüm yollarına başvurulmasına ilişkin kayıtlar ve kararlaştırması halinde
tarafların diğer hukuki ve mali sorumlulukları.”
MADDE 17
– Aynı Yönetmeliğin 18 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 18
– (1) İşletme veya sözleşmeli
işletme, yetkilendirme sözleşmesinde yer alması koşuluyla hizmetin ortak
verilmesi hususunda başka bir veya birden fazla işletme veya sözleşmeli
işletme ile yetkilendirme sözleşmesinin konusuna yönelik ortak çalışma
yürütebilir.
(2) Hizmet ortaklığı sözleşmesi birer nüshası
taraflarda kalacak şekilde düzenlenir. Bu sözleşmede asgari olarak
aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) İşletme veya sözleşmeli işletmelerin yetki
belgesi numarası, unvanı ve iletişim bilgileri ile sorumlu emlak
danışmanının adı, soyadı ve imzası.
b) Sözleşmenin konusu.
c) Hizmet bedelinin paylaşım usulü.
ç) Tarafların hak ve yükümlülükleri.
(3) İşletme veya sözleşmeli işletme tarafından,
hizmet ortaklığı sözleşmesinin düzenlendiği gün iş sahibine bilgi verilerek
bu sözleşmenin bir örneği düzenlenme tarihinden itibaren üç gün içinde iş
sahibine yazılı olarak veya elektronik ortamda gönderilir. Gönderime
ilişkin ispat yükü gönderimi yapan işletmeye veya sözleşmeli işletmeye
aittir.”
MADDE 18
– Aynı Yönetmeliğin 19 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 19
– (1) Alım satımına veya
kiralanmasına aracılık edilen taşınmazın alıcı veya kiracıya fiziksel
olarak veya elektronik ortamda gösterilmesi hizmeti, taşınmaz gösterme
belgesi düzenlenmek suretiyle verilir.
(2) Taşınmaz
gösterme belgesi, birer nüshası taraflarda kalacak şekilde en az iki nüsha
düzenlenir. Bu belgede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) İşletme veya sözleşmeli işletmenin yetki belgesi
numarası ve iletişim bilgileri ile sorumlu emlak danışmanının adı, soyadı
ve imzası.
b) Taşınmazın gösterildiği kişinin adı, soyadı,
T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik numarası ile iletişim bilgileri ve
imzası.
c) Taşınmazın tapu kaydı bilgileri, cinsi ve
adresi.
ç) Taşınmazın hangi amaçla gösterildiği ve
gösterilme tarihi.
d) Hizmet bedeli oranı veya tutarı.
(3) Taşınmaz gösterme belgesi, her bir alıcı veya
kiracı için ayrı ayrı düzenlenir. Taşınmaz
gösterme belgesinin birden fazla taşınmaz için düzenlenmesi durumunda alıcı
veya kiracının imzası her bir taşınmaz için ayrı ayrı
alınır.
(4) Taşınmazı gösterme hizmeti karşılığında
herhangi bir bedel talep edilemez.”
MADDE 19
– Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 20
– (1) Alım satıma aracılık hizmetine
ilişkin hizmet bedeli oranı, alım satıma aracılık sözleşmesinde yer alan
satış bedelinin katma değer vergisi hariç yüzde dördünden fazla olamaz.
(2) Kiralamaya aracılık hizmetine ilişkin hizmet
bedeli, kiralamaya aracılık sözleşmesinde yer alan kira bedelinin katma
değer vergisi hariç bir aylık tutarından fazla olamaz.
(3) Alım satım veya kiralamaya
aracılık hizmetleri ile aynı anda bu hizmetlerle ilişkili olarak 13 üncü
maddede belirtilen diğer hizmetlerin de verilmesi durumunda, ayrı
yetkilendirme sözleşmesi düzenlenmiş olsa dahi sadece bir hizmet bedeli
alınabilir ve bu bedel, alım satıma aracılık hizmeti için birinci fıkrada
belirtilen orandan, kiralamaya aracılık hizmeti için ise ikinci fıkrada
belirtilen tutardan fazla olamaz.
(4) İşletme ve sözleşmeli işletme, yetkilendirme
sözleşmesine konu hizmetin verilmesi ile hizmet bedeline hak kazanır.
(5) Alım satım ve kiralamaya aracılık
hizmetlerinde, birinci fıkrada belirtilen orandan ve ikinci fıkrada belirtilen
tutardan fazla olmayacak şekilde belirlenen hizmet bedeli, alım satıma veya
kiralamaya aracılık sözleşmelerinde aksi kararlaştırılmadıkça taraflar
arasında eşit paylaşılarak ödenir.
(6) Bir taşınmazın alım satımı hususunda alıcı ve
satıcı, kiralanması hususunda ise kiracı ve kiralayan ile ayrı ayrı yetkilendirme sözleşmesi yapılmış olması durumunda
sadece bir hizmet bedeli alınabilir. Bu durumda hizmet bedeli, birinci
fıkrada belirtilen orandan ve ikinci fıkrada belirtilen tutardan fazla
olmayacak şekilde alım satıma veya kiralamaya aracılık sözleşmelerinde
yeniden belirlenir.
(7) 18 inci madde çerçevesinde yürütülen ortak
çalışma sonucunda hak kazanılan hizmet bedeli, alım satıma veya kiralamaya
aracılık sözleşmelerinde belirlenen işletme veya sözleşmeli işletmeye
ödenir ve hizmet ortaklığı sözleşmesinde belirtilen usulde paylaşılır. Bu
sözleşmede hizmet bedelinin paylaşımı hususunda hüküm bulunmaması halinde
bu bedel taraflar arasında eşit olarak paylaşılır.
(8) Taşınmazın yetkilendirme sözleşmesinin süresi
içinde, taşınmaz gösterme belgesini düzenleyen işletme veya sözleşmeli
işletme bertaraf edilerek doğrudan iş sahibinden satın alınması veya
kiralanması durumunda hizmet bedeline hak kazanılır.
(9) Yetki belgesi iptal edilen işletme ve
sözleşmeli işletmenin, iptal tarihi itibarıyla geçerli olan yetkilendirme
sözleşmeleri feshedilmiş sayılır. Sözleşmenin feshedilmiş sayılmasından
önce verilmiş olan hizmetler için hizmet bedeline hak kazanılır.”
MADDE 20
– Aynı Yönetmeliğin 21 inci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sözleşmeli
işletme
MADDE 21
– (1) Sözleşmeli işletme
faaliyetinde bulunulabilmesi için işletme ile sözleşmeli işletme arasında
yazılı sözleşme yapılır. Birer nüshası taraflarda kalacak şekilde en az iki
nüsha düzenlenen bu sözleşmede asgari olarak aşağıdaki bilgilere yer
verilir:
a) İşletmenin yetki belgesi numarası ve iletişim
bilgileri ile sorumlu emlak danışmanının adı, soyadı ve imzası.
b) Sözleşmeli işletme sahibinin gerçek kişi olması
durumunda bu kişinin adı, soyadı, T.C. kimlik numarası veya yabancı kimlik
numarası ile iletişim bilgileri ve imzası; tüzel kişi veya şube olması
durumunda ise tüzel kişi veya şubenin unvanı, iletişim bilgileri ve
tebligat adresi ile yetkili temsilcisinin adı, soyadı ve imzası.
c) Hizmet bedelinin taraflar arasında paylaşım
usulü.
ç) Sözleşmenin konusu ve süresi.
d) Tarafların hak ve yükümlülükleri ile tebligat
adresleri.
(2) Sözleşmeli işletme, sadece bir işletmeye
sözleşmeyle bağlı olarak taşınmaz ticareti faaliyetinde bulunabilir.”
MADDE 21
– Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 22
– (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin
uygulanması, uygulamada çıkan sorunlar ve şikâyetlerle ilgili denetim
yapmaya yetkilidir. Bakanlık bu yetkisini il müdürlükleri aracılığıyla da
kullanabilir.
(2) Yetkili idareler, Bakanlığın talebi üzerine bu
Yönetmelik kapsamında ön inceleme mahiyetinde denetim yapmakla görevlidir.
(3) Yetkili idareler tarafından ikinci fıkra
kapsamında yapılan denetimin sonuçları, denetimin sonuçlandığı tarihten
itibaren on gün içinde il müdürlüğüne bildirilir.
(4) Bu Yönetmeliğe aykırı hareket edenler hakkında
Kanunun 18 inci maddesinde öngörülen idari para cezaları Bakanlıkça
uygulanır.
(5) Sözleşmeli işletmenin bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı hareket ettiğinin tespit edilmesi ve bu aykırılığın sözleşmeyle
bağlı olunan işletmenin kontrolündeki hususlara ilişkin olması durumunda
işletme ve sözleşmeli işletme hakkında ayrı ayrı
idari para cezası uygulanır.
(6) İdari para cezalarının uygulanmasında, Kanunun
18 inci maddesinin ikinci, beşinci ve altıncı fıkralarında yer alan
hükümler saklıdır.”
MADDE 22
– Aynı Yönetmeliğin geçici 1 inci
maddesinin ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, aynı geçici maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(2) 5/6/2018 tarihi
itibarıyla taşınmaz ticaretine ilişkin gelir veya kurumlar vergisi ya da
meslek odası kaydı bulunan işletme ve sözleşmeli işletmelerin;
a) Gerçek kişi işletmesi olması halinde, o
tarihteki işletme sahibi,
b) Tüzel kişi işletmesi veya şube olması halinde, o
tarihte taşınmaz ticareti faaliyetlerini yürüten yetkili temsilcilerinden
biri,
tarafından yapılan yetki belgesi başvurularında 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (d) bendinin 2 numaralı
alt bendinde belirtilen lise mezuniyeti şartı aranmaz.
(3) 5/6/2018 tarihi
itibarıyla taşınmaz ticaretine ilişkin gelir veya kurumlar vergisi ya da
meslek odası kaydı bulunan işletmeler adına ikinci fıkrada belirtilen
kişiler tarafından 31/3/2021 tarihine kadar yapılan yetki belgesi başvurularında,
5/6/2018 tarihinden önce Milli Eğitim Bakanlığı, Milli Eğitim Bakanlığınca
yetkilendirilen kurum ve kuruluşlar veya üniversitelerden taşınmaz
ticaretine ilişkin eğitim sertifikası alınmış olması koşuluyla, 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde belirtilen
mesleki yeterlilik belgesi şartı aranmaz.
(4) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
taşınmaz ticaretine ilişkin gelir veya kurumlar vergisi ya da meslek odası
kaydı bulunan işletme ve sözleşmeli işletmeler adına, ikinci fıkrada
belirtilen kişiler tarafından 31/3/2021 tarihine
kadar yapılan yetki belgesi başvurularında:
a) 6 ncı maddenin birinci
fıkrasının (d) bendinin 5 numaralı alt bendinde belirtilen mesleki eğitim
şartı aranmaksızın yetki belgesi verilir. Söz konusu şartı haiz olunduğunu
gösteren belgenin 31/12/2021 tarihine kadar Bilgi
Sistemine aktarılmaması veya il müdürlüğüne teslim edilmemesi halinde bu
işletmelerin yetki belgeleri iptal edilir.
b) 6 ncı maddenin birinci
fıkrasının (d) bendinin 6 numaralı alt bendinde belirtilen mesleki deneyim
şartı aranmaz.
(5) 5/6/2018 tarihi
itibarıyla taşınmaz ticaretine ilişkin gelir veya kurumlar vergisi ya da
meslek odası kaydı bulunan sözleşmeli işletmeler adına ikinci fıkrada
belirtilen kişiler tarafından 31/3/2021 tarihine kadar yapılan yetki
belgesi başvurularında da üçüncü fıkra ile dördüncü fıkranın (a) bendi
uygulanır.”
“(6) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla
emlak danışmanlığı yapanlar hakkında 14 üncü maddenin ikinci fıkrasının (l)
bendi uygulanmaz.
(7) 31/3/2021 tarihinden
önce Seviye 5 mesleki yeterlilik belgesi alan emlak danışmanlarının bu
belgeleri ilgili mevzuatı kapsamında iptal edilmediği sürece bu kişilerde
Seviye 4 mesleki yeterlilik belgesi şartı aranmaz.
(8) 1/1/2021 tarihi
itibarıyla taşınmaz ticaretiyle iştigal eden işletmeler, sorumlu emlak
danışmanı ve emlak danışmanları ile sözleşmeli işletmelerine ilişkin
bilgileri 28/2/2021 tarihine kadar Bilgi Sistemine aktarır.”
MADDE 23
– Aynı Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinde yer alan “Gümrük ve” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 24
– Bu Yönetmeliğin;
a) 10 uncu maddesiyle eklenen 11 inci maddenin
üçüncü fıkrası ile 11 inci maddesiyle değiştirilen 12 nci
maddenin ikinci fıkrasının (b) ve (ç) bentleri 1/1/2021
tarihinde,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
MADDE 25
– Bu Yönetmelik hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
5/6/2018
|
30442
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliğin Yayımlandığı
Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
11/12/2019
|
30975
|
|