İbn Haldun Üniversitesinden:
İBN HALDUN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ
EĞİTİM VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; İbn
Haldun Üniversitesinde yürütülen lisansüstü eğitim ve öğretimle ilgili
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, İbn Haldun
Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen tüm lisansüstü programlarına
ilişkin öğrenci kabulüne, eğitim ve öğretime, sınavlara ve mezuniyete
ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesi ile 28/3/1983 tarihli ve
2809 sayılı Kanunun ek-165 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akademik danışman: İbn Haldun Üniversitesine
bağlı enstitülerde kayıtlı öğrenciye ders ve tez çalışması dönemlerinde
rehberlik etmek üzere Enstitü Yönetim Kurulu tarafından atanan öğretim
elemanını,
b) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
c) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
ç) Anabilim dalı: İbn Haldun Üniversitesine bağlı
enstitülerde eğitim programı bulunan anabilim dalını,
d) Doktora yeterlik komitesi: Enstitü anabilim dalı
başkanının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile kurulan,
Üniversitenin öğretim üyeleri içinden seçilen üç veya beş üyeden oluşan,
doktora yeterlik sınavlarını belirleyen komiteyi,
e) Enstitü: İbn Haldun Üniversitesindeki ilgili
enstitüyü,
f) Enstitü Kurulu (EK): İbn Haldun Üniversitesindeki
ilgili enstitü kurulunu,
g) Enstitü Yönetim Kurulu (EYK): İbn Haldun
Üniversitesindeki ilgili enstitünün yönetim kurulunu,
ğ) İkinci tez danışmanı: Tez çalışmasının
niteliğinin gerektirdiği durumlarda atanan ikinci tez danışmanını,
h) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
ı) GNO: Genel not ortalamasını,
i) Lisansüstü: Yüksek lisans ve doktorayı,
j) MERNİS: Merkezi Nüfus İdaresi Sistemini,
k) Proje danışmanı: Enstitüye kayıtlı öğrencinin
dönem projesini yürütmek üzere EYK tarafından atanan öğretim elemanını,
l) Rektör/Rektörlük: İbn Haldun Üniversitesi
Rektörünü/Rektörlüğünü,
m) Tez: Yüksek lisans ve doktora tezini,
n) Tez danışmanı: Enstitüye kayıtlı öğrencinin tez
çalışmalarını yürütmek üzere EYK tarafından atanan öğretim üyesini,
o) Üniversite: İbn Haldun Üniversitesini,
ö) Yabancı Diller Yüksek Okulu: İbn Haldun
Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunu,
p) YNO: Yarıyıl not ortalamasını,
r) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Programlarına İlişkin İlan, Başvuru,
Öğrenci Kabulü, Kayıt İşlemleri ve Diğer Esaslar
Lisansüstü
programlarının ilanı
MADDE 5 –
(1) Anabilim dalları tarafından,
bir sonraki yarıyıl için önerilen lisansüstü programlarının kontenjan,
başvuru ve kabul koşullarına ilişkin hususlar, Enstitü Kurulunda karara
bağlanıp, Senatonun onayına sunulur. Onaylanan lisansüstü programları,
Üniversitenin internet sitesinde ilan edilir.
Lisansüstü
programlara başvuru ve kabul
MADDE 6 –
(1) Üniversitenin bir lisansüstü
programına giriş başvuruları, akademik takvimde belirtilen süreler
içerisinde internet üzerinden Enstitüye yapılır. İstenen belgeleri,
belirtilen sürede tamamlamayan adayın başvurusu geçersiz sayılır.
(2) Lisansüstü programlarına yapılan başvuruları
değerlendirmek üzere Enstitü Kurulu tarafından ilgili program öğretim
üyeleri arasından seçilecek en az üç öğretim üyesinden oluşan bir
değerlendirme jürisi oluşturulur. Jüri başvurusu geçerli olan adayların
sıralamasını yapar ve programa kabul edilmesini uygun bulduğu adayları
EYK’ye önerir.
(3) Adayların değerlendirilmesinde;
a) Yüksek lisans programlarına kabulde lisans
bitirme GNO’su,
b) Lisans derecesi ile doktora programlarına
kabulde lisans bitirme GNO’su,
c) Yüksek lisans derecesi ile doktora programına
kabulde yüksek lisans bitirme GNO’su,
ç) İlgili programın gerektirdiği yabancı dil
seviyesini gösteren bir sınav sonucu,
d) ALES veya YÖK tarafından kabul edilen eşdeğer
uluslararası sınavların sonucu,
e) Referans mektupları,
f) Niyet mektubu,
g) Değerlendirme jürisinin gerekli gördüğünde
yazılı olarak yapılacak bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonuçları,
esas alınır.
(4)
Adayların ALES’ten, ilgili puan türünde, YÖK tarafından ilan edilen
taban puandan az olmamak koşuluyla Senatonun belirlediği asgari düzeyi
aşmaları gerekir. Ancak doktora, sanatta yeterlik, tıpta uzmanlık, diş
hekimliğinde uzmanlık, veteriner hekimliğinde uzmanlık ve eczacılıkta
uzmanlık mezunlarının yüksek lisans ya da doktora programlarına
başvurularında ALES şartı aranmaz. Bu adayların değerlendirme işlemleri
için aşağıdaki kurallar uygulanır:
a) Mezun olduğu lisansüstü programa girişteki puan
türü veya uzmanlık alanı dikkate alınmaksızın, YÖK tarafından ilan edilen
puan aralıklarında olmak koşuluyla Senato tarafından bir puan belirlenir ve
bu puan ilgili programın başvuru ve kabul şartlarında ilan edilir.
b) İlan edilen puan, puan türüne bakılmaksızın ALES
puanı olarak hesaplamalara dâhil edilir.
c) Bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya
doktora/sanatta yeterlik/uzmanlık alanından farklı bir alanda başvuru
yapabilir.
(5)
Adayların yüksek lisans programına kabul edilebilmeleri için gerekli
koşullar şunlardır:
a) Lisans öğrenimini Senato tarafından belirlenecek
GNO ile (her bir program için) tamamlamış olmak (lisans programının son
yarıyılındaki öğrenciye şartlı ön kabul verilebilir).
b) Öğretim dili İngilizce olan programlar için
İngilizce yeterliğine sahip olmak.
c) Öğretim dili Türkçe olan programlara başvuran
yabancı uyruklu adaylar için Türkçe dil yeterliğini kazanmış olmak.
(6) Adayların doktora programına kabul
edilebilmeleri için; lisans ya da tezli yüksek lisans derecesiyle doktora
programına başvurmaları ve 4,00 üzerinden en az 3,00 veya 100 üzerinden en
az 76,66 GNO ile mezun olma koşulunu sağlamış olmaları gerekir.
(7) Adayların değerlendirme jürisi tarafından
gerekli görüldüğünde yapılan yazılı ve/veya sözlü bilimsel değerlendirme
sonucunda başarılı bulunmuş olmaları gerekir.
(8) Üniversitenin lisansüstü programlarına öğrenci
kabulünde uluslararası öğrenciler, uyruğundan birisi T.C. olan çift uyruklu
öğrenciler ile T.C. vatandaşı olduğu halde lisans eğitimini yurt dışında
tamamlamış olan öğrenciler için ALES şartı aranmaz. Bu adayların
başvurularının değerlendirilmesinde dikkate alınacak hesaplama kriterleri
Senato kararıyla belirlenir.
(9) Adayların kabulü, değerlendirme jürisinin önerisi
üzerine EYK tarafından karara bağlanır ve enstitü müdürlüğü tarafından ilân
edilir.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 7 –
(1) Üniversitedeki veya başka bir
yükseköğretim kurumundaki bir lisansüstü programında en az bir yarıyılı
tamamlayan başarılı öğrenci, Senato tarafından belirlenen esaslar
çerçevesinde Üniversitenin lisansüstü programlarına yatay geçiş yoluyla
kabul edilebilir.
(2) Yatay geçiş yolu ile kabul için değerlendirme
jürisinin olumlu kararı ve EYK’nin onayı gerekir. Yatay geçiş yapan
öğrencinin önceki programda geçirdiği sürenin ne kadarının geçiş yaptığı
programdaki süresine sayılacağı yine EYK tarafından kararlaştırılır.
(3) Değerlendirme jürisi, Üniversite dışındaki
diğer yükseköğretim kurumlarından yatay geçiş yoluyla gelen öğrencinin
kredisi transfer edilecek derslerini ve programı tamamlaması için hangi
dersleri alması gerektiğini belirleyen bir intibak raporu hazırlar.
Öğrencilere daha önce almış oldukları ve denklikleri EYK kararıyla kabul
edilerek kredi transferi yapılan derslerde Üniversitedeki eşdeğer not
verilir. Doktora programına başka bir üniversiteden yatay geçiş yapan
öğrencinin yeterlik sınavını Üniversitede alması gerekir. Üniversitenin
kendi doktora programında yeterlik sınavını başardıktan sonra başka bir
programa yatay geçiş yapan öğrencinin yeterlik sınavına tekrar girip
girmeyeceği Enstitü anabilim dalı başkanının önerisi üzerine EYK kararıyla
belirlenir.
(4) 6 ncı maddede anılan şartları sağlamış bir
öğrenci, aynı yüksek lisans programının tezli ve tezsiz olanları arasında
EYK kararı ile geçiş yapabilir.
Dil
yeterliliği ve sınavı
MADDE 8 –
(1) Öğretim dili Türkçe olan bir
lisansüstü programına kabul edilen uluslararası aday, Türkçe yeterliliğini
Senato tarafından belirlenen düzeyde bir TÖMER sertifikası ile belgelerse,
müracaat için belirlenen diğer şartları yerine getirmek kaydıyla, ilgili
programa kayıt yaptırabilir.
(2) Öğretim dili Türkçe dışında olan bir lisansüstü
programına kabul edilen aday, Senato tarafından tanınan sınavlardan biri
ile yabancı dil yeterliliğini belgelerse, ilgili programa kayıt
yaptırabilir.
(3) Başvurduğu programın öğretim dilinde
yeterliliği olmayan adayların yabancı dil hazırlık programına kabulü ile
ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
(4) Yabancı dil hazırlık programının süresi en çok
iki yıldır. Bu süre içerisinde gerekli dil yeterliliğini sağlayamayan
öğrencilerin Üniversite ile ilişikleri kesilir.
Bilimsel
hazırlık programı
MADDE 9 –
(1) Lisans derecesinden farklı bir
alandaki lisansüstü programına başvuran aday bir bilimsel hazırlık
programını tamamlamak şartıyla kabul edilebilir. Bu program dönem izinleri
dışında iki yarıyılı geçemez ve yaz öğretimini kapsamaz. Bilimsel hazırlık
programında geçirilen süre bu Yönetmelikte belirtilen lisansüstü programı
sürelerine dâhil edilmez.
(2) Bilimsel hazırlık programında alınacak dersler
başvuru değerlendirme jürisi tarafından belirlenir. Bu derslerden C ve
üzeri alan öğrencilere S notu verilerek öğrenciler başarılı kabul edilir.
Bu dersler lisansüstü programda alınması gereken derslerin yerine geçemez.
Bilimsel hazırlık programının iki yarıyıl sonunda tamamlanmaması durumunda
öğrencinin lisansüstü programıyla ilişiği kesilir.
(3) Bilimsel hazırlık programı dersleri öncelikli,
zorunlu ve kredisiz olarak alınır ve not belgesinde yer alır.
(4) Bilimsel hazırlık programı derslerinin yanı
sıra, bazı lisansüstü programı dersleri de akademik danışmanın önerisi ve
EYK’nin onayı ile alınabilir. Bu lisansüstü derslerden alınan notlar
lisansüstü programında not ortalamasına katılır.
Değişim
öğrencileri ve özel öğrenciler
MADDE 10
– (1) Uluslararası değişim
programları çerçevesinde Üniversitede bir veya daha fazla dönem için öğrenim
görme hakkını kullanmak üzere yabancı ülkelerin yükseköğretim kurumlarından
gelen öğrencilerin seçilme, kabul, ders kayıt, saydırma ve kredi işlemleri,
değişim programlarına ve özel öğrencilere ilişkin uygulama esasları ile
ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.
(2) Enstitülerce belirlenen koşullarla bazı
dersleri almalarına izin verilen, ancak Üniversitenin herhangi bir diploma/derece
programına kayıtlı olmayan özel öğrencilerin kabulü EYK kararı ile yapılır.
Özel öğrenciliğe ilişkin esaslar şunlardır:
a) Özel öğrenciye öğrencilikle ilgili belge,
diploma veya derece verilmez, ancak izlediği programda aldığı dersleri ve
notları gösterir bir doküman verilir. Özel öğrenci statüsünde ders alanlar
Üniversitenin kayıtlı öğrencilerine sağladığı haklardan yararlanamaz.
b) Özel öğrencilik süresi iki yarıyılı geçemez.
c) Özel öğrencinin başvurusunun işleme konabilmesi
için şu şartları sağlaması gerekir:
1) Bir yüksek lisans, doktora ya da sanatta
yeterlik programına kayıtlı olması ve kayıtlı olduğu enstitü anabilim dalı başkanlığından
ilgili dersi alabileceğine dair onay yazısı getirmesi.
2) Başvurduğu program için istenen yabancı dile ait
yeterlik belgesi getirmesi.
3) Derse ait mali yükümlülüklerini yerine
getirmesi.
(3) Özel öğrenci statüsünde başka bir üniversiteden
ders almak isteyen öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim dalı
başkanlığından onay alması gerekir. Başarılı olduğu derslere ait notlar ve
kredilerin muafiyet işlemleri ilgili anabilim dalı başkanlığı tarafından
yürütülür ve bu derslerin Üniversitenin lisansüstü programlarında geçerli
sayılması EYK kararıyla olur.
Kesin
kayıt esasları
MADDE 11
– (1) Lisansüstü programına kabul
edilen öğrencinin kesin kayıt işlemleri, akademik takvimde belirtilen günlerde
ve Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. Kesin kayıt için
Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına şahsen başvurulması gerekir. Kayıtta
istenen belgelerin aslı veya Üniversite tarafından onaylı örneği kabul
edilir. Adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın beyanına dayanılarak
işlem yapılır.
(2) Kayıt tarihlerinde mazereti bulunan öğrencinin
durumu, dilekçeli başvurusu üzerine EYK tarafından incelenir. Mazereti
geçerli görülürse, derslere devam edemediği günlerde izinli sayılacak
şekilde ilgili dönemin ders ekleme-bırakma süresinin bitimine kadar
kendisine geç kayıt imkânı verilebilir. Mazeretinin ilgili yarıyıla ait
akademik takvimdeki ders ekleme-bırakma süresinin bitimine kadar kalkmaması
halinde, kayıt hakkı izleyen yarıyıla ertelenir.
(3) Lisansüstü programlarına kabul edilen
öğrencilerin kayıtlarının kesinleşmesi için aranan şartlar şunlardır:
a) Bir lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip
olmak.
b) Üniversitenin belirlemiş olduğu mali
yükümlülükleri kayıt süresi içerisinde yerine getirmek.
(4) Sahte veya yanıltıcı belge ve bilgi sunduğu
anlaşılan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Söz konusu öğrenci
Üniversiteden ayrılmış ise, kendisine verilen diploma ve diğer belgeler
iptal edilerek hakkında kanuni işlem yapılır.
Kayıt yenileme
esasları
MADDE 12
– (1) Öğrenci, her dönem başında
akademik takvimde ilan edilen tarihlerde ders kaydını yaparak dönem kaydını
yenilemek zorundadır. Belirtilen sürelerde kayıt yenilemeyenler, derslere
ve sınavlara giremezler ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(2) Derslerin ekleme ve bırakma işlemleri yarıyılın
ilk iki haftası içerisinde yapılır. Öğrenciler bu süre zarfında daha önce
yazdıkları derslerin bir kısmını bırakabilir veya yenilerini ekleyebilir.
Daha önce kayıt yenileme işlemi yapmayanlar, bu sürede kayıtlarını
yenileyebilirler.
(3) Mazeretleri nedeniyle ilan edilen süreler
içinde kayıt yenilemeyenler ile ders ekle-bırak süresinden sonra ders
kayıtlarında değişiklik yapmak isteyen öğrencilerden, mazeretleri EYK
tarafından kabul edilenlerin kayıtları veya ders kayıtları en geç derslerin
başlamasını takip eden dördüncü haftanın son işgününe kadar yenilenebilir.
Geç kayıt yaptıranlara öğrenim ücreti ile ilgili mevzuat hükümlerine göre
gecikme cezası uygulanır.
(4) Öğrencinin izinsiz veya geçerli mazereti
olmaksızın kayıt yaptırmadığı yarıyıl 2547 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesinde tanımlanan azami süre içinde değerlendirilir.
Eğitim-öğretim
yılı, ölçme ve değerlendirme
MADDE 13
– (1) Bir akademik yıl iki
yarıyıldan ve yaz öğretiminden oluşur. Yaz öğretiminde verilecek derslerle
ilgili hususlar Senato tarafından belirlenir.
(2) Akademik yılın kapsadığı kayıt, ders alma,
sınav gibi faaliyetlerin süre ve tarihlerine ait hususlar akademik takvim
ile belirlenir, Senato tarafından onaylanarak ilan edilir.
(3) Öğretim elemanı, EYK onayını almadan dönem sonu
sınavının tarih ve saatini değiştiremez.
(4) Dersler, uygulamalar, seminerler, yarıyıl içi
ve yarıyıl sonu sınavları gibi çalışmalara katılım zorunludur. Derse devam
ilgili öğretim elemanınca kayıt altına alınır. Derslerin ve dönem içi
çalışmaların %30’una, geçerli mazereti olmadan katılmayan öğrenci IA notu
ile başarısız sayılır.
(5) Programda sürekli ölçme-değerlendirme yapılır.
Öğretim elemanı ödev, proje, laboratuvar, sınıf içi uygulama, alan
çalışması, sunum, rapor gibi çalışmaları da ölçme-değerlendirmeye
katabilir. Yarıyıl sonu başarı notunun hesaplanmasında, herhangi bir
ölçme-değerlendirme öğesinin ağırlığı %60’tan fazla olamaz.
(6) Tüm ölçme-değerlendirme sonuçlarının duyurulmasında
şeffaflık esastır. Bu sonuçların en geç iki hafta içerisinde ilan edilmesi
gerekir. Öğretim elemanı, isteyen öğrenciye değerlendirme sonuçları ve
yöntemi hakkında geri bildirim sağlar.
(7) Yarıyıl sonu başarı notları öğretim elemanları
tarafından yarıyıl sonu sınavlarının son gününden itibaren azami beş iş
günü içinde öğrenci bilgi sistemine girişini yapar. Bu süre içinde
girilmeyen notlar sistem tarafından geçici olarak I’ya dönüştürülür.
(8) Lisansüstü öğretimi süresince izlenecek
eğitim-öğretim programları ve mezuniyet için gerekli koşullar Enstitü
Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile kesinleşir.
(9) Programların uygulanmasına ilişkin esaslar EYK
tarafından belirlenir.
Derslerin
açılması ve ders sorumluları
MADDE 14
– (1) Her yarıyıl verilecek
dersler ve bu dersleri vermek üzere görevlendirilecek öğretim elemanları,
enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi üzerine EYK tarafından karara
bağlanır ve Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir.
Başarı
notları ve ilgili harfler
MADDE 15
– (1) Harfle ifade edilen başarı
notları ve bunların ağırlık katsayıları ve anlamları aşağıda gösterilmiştir:
Başarı Notu Katsayısı Başarı Durumu
A+ 4,0 Başarılı
A 4,0 Başarılı
A- 3,7 Başarılı
B+ 3,3 Başarılı
B 3,0 Başarılı
B- 2,7 Şartlı Başarılı
C+ 2,3 Şartlı Başarılı
C 2,0 Şartlı Başarılı
F 0,0 Başarısız
IA 0,0 Devamsız başarısız
(2) A+ notu sadece üstün başarılı öğrencilere verilebilecek
onursal bir nottur. Öğrencinin transkriptinde yer alır ancak ortalamasına
katılırken A notu gibi hesaplanır.
(3) Ayrıca diğer harfler ve anlamları şunlardır:
a) AU: Dinleyici. Öğrencinin derse dinleyici olarak
katıldığını gösterir. Not ortalamasına katılmaz, kredi yüküne sayılmaz.
b) CW: Kayıt sildirdi. Öğrencinin yarıyıl içinde
kayıt sildirdiğini gösterir.
c) E: Muaf. İlgili enstitü anabilim dalı başkanlığı
tarafından uygulanan muafiyet sınavı sonucunda muaf olunan dersler için
verilir.
ç) I: Eksik. Yarıyıl içinde başarılı olduğu halde
hastalık veya geçerli başka bir nedenle ders için gerekli şartları
tamamlayamayan öğrencilere geçici olarak verilen nottur. Öğrenci, notların
teslimi tarihinden itibaren iki hafta içinde eksikliklerini tamamlarsa
başarı notuna, tamamlayamazsa F’ye, kredisiz ders ise U’ya dönüşür.
d) IA: Devamsızlık nedeniyle başarısız. Ders ve
uygulamalara ilişkin devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilere
verilir. Not ortalamaları hesabında F notu işlemi görür.
e) LA: İzinli. Öğrencinin yarıyıl içinde izinli
sayıldığını gösterir.
f) NP: Final sınavına girmedi. Öğrencinin yarıyıl
sonu sınavına girmediğini gösterir. Yarıyıl sonu sınav sürecinin bitiminden
itibaren iki hafta içinde telafi edilenler başarı notuna, edilmeyenler
F’ye, kredisiz ders ise U’ya dönüşür.
g) QP: Doktora yeterlik devam. Doktora yeterlik
sürecinin devam ettiğini gösterir.
ğ) R: Tekrar. Tekrar edilen dersi göstermek için
kullanılır.
h) S: Başarılı. Not ortalamasına katılmayan
derslerden başarılı olanlara verilir.
ı) SP: Bilimsel hazırlık. Bilimsel hazırlık
programı (önkoşul) derslerini gösterir.
i) TP: Tez devam. Tez çalışmasının/bitirme
projesinin başarıyla devam ettiğini gösterir.
j) TN: Tez devamsız. Tez çalışmasına/bitirme
projesine devam edilmediğini gösterir.
k) U: Başarısız. Not ortalamasına katılmayan
derslerden başarısız olanlara verilir.
l) W: Çekilme. Bir dersten danışmanının onayı ile
çekilen öğrenciye verilir. Not ortalamasına katılmaz.
Not
ortalamalarının hesabı
MADDE 16
– (1) Öğrencinin başarı durumu her
yarıyıl sonunda YNO ve GNO değerleri ile izlenir.
(2) Başarısızlık sebebiyle tekrarlanan veya not
yükseltmek için alınan derslerde son başarı notu geçerlidir. Tekrarlanan
dersten daha önceki yarıyıllarda alınan notlar ortalama hesabına katılmaz,
ancak not belgesinde gösterilir.
Maddi
hataların düzeltilmesi
MADDE 17
– (1) Sınav veya harf notunda
maddi hata olduğunu düşünen öğrenci, sonuçların ilan edildiği tarihi
izleyen üç iş günü içerisinde dersin öğretim elemanına itiraz için
başvurabilir. İtiraz, ilgili öğretim elemanı tarafından üç iş günü
içerisinde sonuçlandırılır.
(2) Öğretim elemanının kararına da itiraz etmek
isteyen öğrenci, takip eden beş iş günü içerisinde itiraz dilekçesini
Enstitü müdürlüğüne iletebilir. Başvuru, Enstitü müdürlüğü gözetiminde yedi
iş günü içerisinde sonuçlandırılır ve ilgililere yazılı olarak bildirilir.
(3) İlan edilen notlarda yapılacak herhangi bir
değişiklik ilgili EYK’nin onayına bağlıdır.
Ders
tekrarlanması, saydırılması ve muafiyeti
MADDE 18
– (1) Zorunlu bir dersten muaf
olmak isteyen öğrenciler için her dönem ders kayıtlarından önce Enstitü
tarafından EYK kararı ile muafiyet sınavı düzenlenebilir. Bu sınavı başaran
öğrenciler dersten muaf tutulur. Öğrenciler kayıtlı oldukları bir ders için
aynı akademik yılda muafiyet sınavı alamazlar.
(2) Öğrenciler IA, F veya U notu aldıkları zorunlu
ve seçmeli dersleri tekrarlamak veya seçmeli derslerin yerine geçecek aynı
seçmeli ders grubundan bir başka dersi almak zorundadır. Yeni dersten
alınan not, IA, F veya U notunun yerine geçer ve ortalamaya sadece yeni not
katılır. Ancak önceki IA, F veya U, not belgesinde gösterilir.
(3) B, B-, C+, C alınmış olan dersler de
tekrarlanabilir.
(4) Aynı dönem içerisinde alınan derslerden biri,
düşük not veya başarısızlıkla sonuçlanan bir başkası yerine sayılamaz. Daha
önceki dönemlerde alınmış olan seçmeli dersin tekrarında hangi ders yerine
alındığı ders kayıt sırasında belirtilmelidir.
Dersten
çekilme
MADDE 19
– (1) Öğrenciler kayıtlı oldukları
bir veya daha fazla dersten akademik takvimde belirtilen dersten çekilme
süresi içerisinde akademik danışmanın onayı ile çekilebilirler. Bir öğrenci
kayıtlı olduğu program süresince azami 3 dersten çekilebilir.
Sınavlara
katılmama
MADDE 20
– (1) Yarıyıl sonu
sınav/sınavlarına hastalık veya başka bir mazeretle katılamayan öğrenciler,
ilgili raporlar veya belgeler ile en geç sınav tarihinden sonraki beş iş
günü içerisinde Enstitü müdürlüğüne başvurmak zorundadırlar. Yarıyıl sonu
sınavı mazeret dilekçeleri, EYK tarafından karara bağlanır.
(2) Ara sınavlara veya benzeri çalışmalara
katılmayan öğrencilere uygulanacak işlem, dersin başlangıcında kendilerine
duyurulmuş olması kaydıyla ilgili öğretim elemanınca belirlenir.
Tek ders
sınavları
MADDE 21
– (1) Tezli programda dört, tezsiz
programda üç yarıyıl sonunda mezuniyet için gerekli şartları sağlayabilmek
için tek dersi kalan veya tek ders sınavı sonucunda gerekli mezuniyet not
ortalaması şartını sağlayabilecek durumda olan öğrenciler, dersin devam
koşulunu sağlamış ve yarıyıl içi çalışmalarını tamamlamış olmak kaydıyla
ilgili yönetim kurulu kararı ile dönem sonu sınavları bitimini izleyen on
beş gün içerisinde yapılacak tek ders sınavına girebilir veya eksik ders yükümlülüğünü
tamamlayabilir.
(2) Tek ders sınavına girebilecek durumda olan
öğrencilerin, akademik takvimde belirlenen tek ders sınav tarihinden en geç
beş iş günü önce ilgili enstitü müdürlüğüne başvurması gerekir.
(3) Bitirme projesi, seminer, tez gibi dersler için
tek ders sınavı yapılmaz.
İzinli
ayrılma
MADDE 22
– (1) İzin isteği derslerin
başlamasını izleyen dördüncü haftanın son iş gününe kadar yapılmalıdır.
Zorunlu haller dışında bu dönemden sonra yapılan izin başvuruları kabul
edilmez.
(2) Geçerli bir mazereti sebebiyle izin almak
isteyen öğrenciler gerekçelerini ve belgelerini içeren bir dilekçe ile
mazeretin oluşumundan itibaren en geç on beş iş günü içinde, ilgili enstitü
müdürlüğüne başvururlar. Aşağıda belirtilen nedenlerin varlığı halinde, ilgili
yönetim kurulunun kararıyla öğrencinin bir ya da iki yarıyıl öğrenimine ara
vermesine izin verilir, zorunlu hallerde EYK bu süreyi üç yarıyıla kadar
uzatabilir:
a) Öğrencinin tam teşekküllü herhangi bir sağlık
kurumundan alınan rapor ile belgelenmiş sağlık sorunlarının bulunması.
b) Daimi ikametgâhının bulunduğu yörenin tabii
afete uğradığının, yörenin en büyük mülki amiri tarafından verilecek bir
belge ile belgelendirilmesi.
c) Eşinin veya birinci derecede yakınlarının acil
hastalığı halinde bakacak başka kimsesinin bulunmadığının
belgelendirilmesi.
ç) Öğrencinin askerlik tecil hakkını kaybetmesi ya
da tecil kararının kaldırılarak askere alınması.
d) Öğrencinin gözaltına alınması veya tutukluluk
hali.
e) Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği hükümlerine göre öğrencinin, yükseköğretim kurumundan çıkarma
cezası almasını gerektirmeyen mahkûmiyet halinin olması.
f) Öğrencinin doğum izni talep etmesi.
g) İlgili yönetim kurulunun haklı ve geçerli kabul
edeceği diğer nedenlerin ortaya çıkması.
(3) Gözaltına alınan veya tutuklanan öğrencilerden,
gözaltı ve tutukluluk hali takipsizlik ile sonuçlanan ya da üzerine atılı
suç nedeniyle beraat eden öğrenciler, ancak bu durumları sona erdikten
sonra, gözaltı ve tutukluluk halinde geçen süre için izin başvurusu
yapabilirler.
(4) Bu maddenin birinci fıkrasına göre öğrencinin
izinli sayılacağı her dönem için program ücretinin %5’i tahsil edilir.
İkinci ve üçüncü fıkralardaki sebeplerin varlığı halinde izinli sayılan
öğrenciden ücret talep edilmez.
(5) Yurt dışında öğrenim görmek amacıyla belirli
süreliğine izin verilmiş öğrencinin aldığı derslerin transfer edilmesi
Üniversiteye dönüşünden sonra akademik danışmanının görüşüyle EYK
tarafından kararlaştırılır.
(6) Öğrenimine devam edecek öğrenci, izin süresi
sonunda ve normal kayıt döneminde kaydını yaptırarak öğrenimine devam
edebilir. Bir yarıyıldan fazla izin almış öğrenci izin süresi bitmeden
Üniversiteye dönmek isterse EYK’ye dilekçeyle başvurması gerekir.
Kayıt
silme
MADDE 23
– (1) Üniversiteden ilişiğini
kesmek isteyen öğrenci, dilekçesinde ayrılış nedenini de belirterek,
Enstitü müdürlüğüne başvurur. Kaydı EYK kararı ile silinir.
(2) 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği
hükümlerine göre Üniversiteden çıkartılma cezası verilenlerin kaydı
silinir.
(3) Öğrencinin Üniversite ile ilişiğinin kesilmesi
durumunda aşağıdaki esaslar uygulanır:
a) Ders ekleme-bırakma döneminin son gününe kadar
Üniversiteden ayrılma başvurusu yapan öğrenciden dönem ücreti talep
edilmez.
b) Ders ekleme-bırakma süresinin bitiminden sonra
ilişik kesme başvurusu yapan öğrenciden ödemesi gereken dönem ücretinin
tamamı tahsil edilir. Sonraki dönemlere ait daha önceden yaptığı ödeme
varsa kendisine iade edilir.
c) Bu fıkrada belirtilen durumlarda, ödenen dönem
ücreti fazlalığının kendisine iade edilebilmesi için, öğrencinin
Üniversiteye karşı herhangi bir borcunun bulunmaması ve kullanımına
tahsisli teçhizatı hasarsız olarak geri vermesi gerekir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tezli ve Tezsiz Yüksek Lisans Programlarına İlişkin
Esaslar
Yüksek
lisans programları
MADDE 24
– (1) Yüksek lisans programı,
tezli ve tezsiz olarak iki şekilde yürütülür. Bu programlara öğrenci kabul
edilme ve yürütülme esasları Enstitü Kurulunun teklifi ve Senatonun onayı
ile belirlenir.
Tezli
yüksek lisans programının amacı ve ders yükü
MADDE 25
– (1) Tezli yüksek lisans
programının amacı, öğrencinin bilimsel araştırma yapmasını, eriştiği
bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlamaktır.
(2) Tezli yüksek lisans programı toplam yirmi bir
krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez
çalışmasından oluşur. Bu derslerden birisi bilimsel araştırma teknikleri
ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren bir ders olmalıdır. Seminer
dersi ve tez çalışması başarılı veya başarısız şeklinde değerlendirilir.
Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim dönemi altmış AKTS
kredisinin altında kalmamak koşuluyla seminer dersi dâhil en az sekiz ders
ve tez çalışması olmak üzere toplam en az yüz yirmi AKTS kredisinden
oluşur.
(3) Tez danışmanı atanıncaya kadar, Enstitü
anabilim dalı başkanı veya program koordinatörü/başkanı akademik
danışmanlık görevini yürütür. Akademik danışmanın görevi, öğrencinin
akademik gelişimini izlemek, ders kayıt, ekleme ve bırakma işlemlerinde
rehberlik etmektir. Akademik danışman öğrencinin her yarıyılda alabileceği
dersleri, bu Yönetmeliğe ve ilgili yüksek lisans programı ders planına
uygun olarak belirler.
(4) Yüksek lisans öğrencisi akademik danışmanının
önerisi ve EYK’nin onayıyla;
a) Kredili derslerden en çok ikisini, lisans
öğrenimi sırasında almamış olduğu ileri düzeydeki lisans derslerinden
seçebilir.
b) Diğer yükseköğretim kurumlarının lisansüstü
programlarından en fazla iki ders alabilir. Bu derslerin alınabilmesi için
Üniversitenin öğretim programlarında açılmamış olması gerekir.
c) Daha önce, Üniversitenin veya başka bir
üniversitenin lisansüstü programından aldığı dersleri son beş yıl
içerisinde başarılmış olması koşuluyla geçerli saydırabilir.
(5) Yüksek lisans öğrencilerinin ders saydırma
talepleri aşağıdaki hükümlere göre karara bağlanır:
a) Öğrenciler, yüksek lisans programı süresince
başka üniversitelerin lisansüstü programlarından almış oldukları dersleri
saydırma talebinde bulunabilirler. Yatay geçiş ile yurt içi ve/veya yurt
dışı değişim programlarında alınan derslerin saydırılması bu hükme tabi
değildir.
b) Yeni girişli öğrencilerin, daha önce almış
oldukları dersler için Enstitü tarafından intibak raporu hazırlanır. Buna
göre başka üniversitelerden alınan derslerden saydırılması istenen kredi,
yüksek lisans programının gerektirdiği toplam kredi yükünün %65’ini aşamaz.
c) Öğrencilerin bu talepleri için en geç birinci
yarıyıl sonuna kadar Enstitüye dilekçeyle başvurmaları gerekir.
(6) Üniversite dışından alınmış ve EYK tarafından
geçerli sayılmış olan dersler öğrenci kaydına Üniversitedeki eşdeğer not
ile geçer.
Tezli
yüksek lisans programında süre
MADDE 26
– (1) Tezli yüksek lisans
programının süresi, öğrencinin kayıt olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yenileyip
yenilemediğine bakılmaksızın dört yarıyıldır. Program en çok altı yarıyılda
tamamlanmalıdır.
(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu
müddet zarfında başarı koşullarını yerine getiremeyen, azami süreler
içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan yahut tez savunmasına
girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Yüksek
lisans tezi
MADDE 27
– (1) Tezli yüksek lisans
programında, Enstitü anabilim dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversitenin
kadrosunda bulunan bir tez danışmanını en geç 1 inci yarıyılın, öğrenci
tarafından danışmanıyla beraber belirlenen tez konusunu en geç 2 nci yarıyılın
sonuna kadar Enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu EYK onayı ile
kesinleşir. Öğrenci, en geç 3 üncü yarıyılın başından itibaren her dönem
tez dersine kayıt yaptırmak zorundadır.
(2) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversitede bu
nitelikleri taşıyan öğretim üyesi yoksa Senatonun belirlediği esaslar
çerçevesinde EYK tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim
üyesi danışman olarak seçilebilir. Tez çalışmasının niteliği birden fazla
tez danışmanını gerektiriyorsa, Üniversite kadrosu dışından da, en az
doktora derecesine sahip, ikinci danışman atanabilir.
(3) Bir öğretim elemanı, tezli yüksek lisans ve
doktora olmak üzere aynı anda en çok 14 lisansüstü öğrencisine tez danışmanlığı
yapabilir.
(4) Danışman veya tez konusu değişikliği öğrencinin
Enstitü Müdürlüğüne resmi başvurusu ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ile
gerçekleşir.
(5) Yüksek lisans tez jürisi, tez danışmanı ve
Enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve EYK’nin onayı ile atanır.
Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de Üniversite dışından
olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden teşekkül eder. Üç kişilik
jürilerde 2 nci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.
(6) Tez çalışmaları sırasında, öğrencinin tez
danışmanının onayıyla, Üniversite tarafından düzenlenen Sosyal, Beşeri ve
Yönetim Bilimleri Lisansüstü Çalışmaları Konferansında ya da Üniversite
içinde veya dışında düzenlenen bir bilimsel toplantıda lisansüstü
çalışmaları ile ilgili sunum yapması veya hakemli bir dergide basılmış veya
basıma kabul edilmiş makale yayımlamış olması gerekmektedir. Öğrencinin bu
durumu Enstitü Müdürlüğüne teslim edeceği bir belge ile kanıtlaması
gerekir.
(7) Tez çalışmasını tamamlayan öğrenci, gerekli
sayıda nüshayı, danışmanına teslim eder. Danışman, söz konusu teze ilişkin
benzerlik yazılım programı raporunu alarak tezin, tez/proje yazım
kılavuzuna uygun ve savunulabilir olduğuna ilişkin yazılı görüşü ile tez
nüshalarını, Enstitü anabilim/bilim dalı/program başkanlığı aracılığıyla,
bir nüshası Enstitüde saklanmak ve diğerleri jüri üyeleri ile paylaşılmak
üzere, Enstitüye gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihal içerdiği
tespit edilen tez, gerekçesi ile beraber, karar verilmek üzere EYK’ye
gönderilir.
(8) Jüri üyeleri, tezi teslim aldıkları tarihten
itibaren en geç bir ay içerisinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır.
Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap
bölümünden oluşur. Tez sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve
alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda
gerçekleştirilir.
(9) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri,
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Jüri üyeleri çekimser oy kullanamaz. Bu karar
Enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç gün içerisinde
Enstitüye tutanakla bildirilir.
(10) Başarılı olan öğrenci, yüksek lisans
derecesine hak kazanmak için tezinin ciltlenmiş üç nüshasını ve elektronik
kopyasını, tez danışmanının tezin biçim yönünden tez/proje yazım kılavuzuna
uygun olduğunu bildiren yazısı ve profesyonel bir dil editöründen alacağı
uygunluk belgesi (copy-editing) ile birlikte tez sınav tarihinden itibaren
bir ay içerisinde Enstitüye teslim etmek zorundadır. EYK talep halinde
teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Öğrenci bu koşulları
yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından
yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği kesilir.
(11) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(12) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
en geç üç ay içerisinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunursa Üniversite ile ilişiği
kesilir.
(13) Tezi reddedilen öğrenciye, tezsiz yüksek
lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve benzeri gereklerini
yerine getirmiş olması kaydıyla, talebi halinde tezsiz yüksek lisans
diploması verilir. Gerekli şartları sağlayabilmesi için öğrenciye bir
yarıyıl ek süre verilir.
Tezli
yüksek lisans programından mezuniyet
MADDE 28
– (1) Aşağıdaki şartları sağlayan
tezli yüksek lisans programı öğrencileri EYK kararı ile mezuniyete hak
kazanır:
a) Kayıtlı olunan program çerçevesinde alınması
gereken yüksek lisans derslerinin en az 3,00 GNO ile başarılması.
b) Tezin başarıyla tamamlanması ve otuz gün
içerisinde Enstitünün belirlediği diğer mezuniyet yükümlülüklerinin yerine
getirilmesi.
(2) Mezuniyet tarihi, öğrencinin tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalanmış nüshasını Enstitüye teslim ettiği tarihtir.
(3) Enstitü, tezin tesliminden itibaren üç ay
içerisinde elektronik bir kopyasını, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin
hizmetine sunulmak üzere YÖK Başkanlığına gönderir.
Tezsiz
yüksek lisans programının amacı ve ders yükü
MADDE 29
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı; öğrenciye mesleki bilgi kazandırmak ve mevcut bilginin
uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir.
(2) Tezsiz yüksek lisans programı toplam otuz
krediden ve altmış AKTS’den az olmamak kaydıyla birisi bilimsel araştırma
teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren en az on ders ile
dönem projesi dersinden oluşur. Öğrenci, dönem projesi dersine, alınması
gereken yarıyılda kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı proje ve/veya
rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi başarılı veya başarısız
şeklinde değerlendirilir.
(3) Tezsiz yüksek lisans programında Enstitü
anabilim dalı başkanlığı her öğrenci için derslerinin seçiminde ve dönem
projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi veya
Senatonun belirlediği nitelikleri taşıyan doktora derecesine sahip bir
öğretim görevlisini en geç ilk yarıyılın sonuna kadar belirler. Proje
danışmanı atanıncaya kadar, danışmanlık görevini Enstitü anabilim dalı
başkanı veya program koordinatörü/başkanı yürütür.
(4) Danışman değişikliği öğrencinin Enstitü
Müdürlüğüne resmi başvurusu ve EYK kararı ile gerçekleşir.
(5) Tezsiz yüksek lisans öğrencisi, akademik
danışmanının önerisi ve EYK’nin onayıyla;
a) Kredili derslerden en çok üçünü, lisans öğrenimi
sırasında almamış olduğu ileri düzeydeki lisans derslerinden seçebilir.
b) Diğer yükseköğretim kurumlarının yüksek lisans
programlarından en fazla üç ders alabilir. Bu derslerin alınabilmesi için
Üniversitenin öğretim programlarında açılmamış olması gerekir.
c) Daha önce, Üniversitenin veya başka bir
üniversitenin lisansüstü programından aldığı dersleri son beş yıl
içerisinde başarılmış olması koşuluyla geçerli saydırabilir. Bu durumda
öğrencinin daha önce kayıtlı olduğu başka bir üniversitenin programından
aktarabileceği toplam kredi, tamamlaması gereken mezuniyet kredisinin %65’ini
geçemez.
(6) Üniversite dışından alınmış ve EYK tarafından
geçerli sayılmış olan derslerin notları öğrenci kaydına Üniversitedeki
eşdeğer not olarak geçer.
Tezsiz
yüksek lisans programında süre
MADDE 30
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, ilgili müfredat derslerinin verildiği dönemden
itibaren, her dönem kayıt yenilenip yenilenmediğine bakılmaksızın en az
iki, azami üç yarıyıldır.
(2) Programı azami süre içerisinde başarı ile
tamamlayamayanların kaydı silinir.
Tezsiz
yüksek lisans programı bitirme projesi
MADDE 31
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programında, Enstitü anabilim dalı başkanlığı, öğrenci tarafından 1 inci
yarıyılın sonu itibariyle atanmış olan proje danışmanıyla beraber
belirlenen proje konusunu en geç 2 nci yarıyılın sonuna kadar Enstitüye
önerir. Proje konusu EYK onayı ile kesinleşir.
(2) Proje çalışmasını tamamlayan öğrenci,
profesyonel bir dil editöründen alacağı uygunluk belgesi (copy-editing) ile
gerekli sayıda nüshayı proje danışmanına teslim eder. Danışman, söz konusu
projeye ilişkin benzerlik yazılım programı raporunu alarak projenin biçim
yönünden tez/proje yazım kılavuzuna uygun olduğuna ilişkin yazılı görüşü
ile birlikte Enstitüye gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihal
içerdiği tespit edilen proje, gerekçesi ile beraber, karar verilmek üzere
EYK’ye gönderilir.
(3) Proje konusu değişikliği danışmanının onayıyla,
öğrencinin Enstitü müdürlüğüne resmi başvurusu ve Enstitü Yönetim Kurulunun
kararı ile gerçekleşir.
Tezsiz
yüksek lisans programından mezuniyet
MADDE 32
– (1) Aşağıdaki şartları sağlayan
tezsiz yüksek lisans programı öğrencileri EYK kararı ile mezuniyete hak
kazanır:
a) Kayıtlı olunan program çerçevesinde alınması
gereken yüksek lisans derslerinin en az 2,50 GNO ile başarılması.
b) Bitirme projesinin başarıyla tamamlanması ve
Enstitünün belirlediği diğer mezuniyet yükümlülüklerinin yerine
getirilmesi.
c) Bitirme projesinin danışman tarafından kabul
edilen ve biçim yönünden de uygun bulunan kopyalarının Enstitüye teslim
edilmesi.
Yüksek lisans
diploması
MADDE 33
– (1) Yüksek lisans diploması,
programını başarıyla tamamlayan ve eğitim ücreti borcu bulunmayan öğrenciye
verilir.
(2) Yüksek lisans diploması üzerinde, öğrencinin
izlemiş olduğu programın onaylanmış adı, Enstitü Müdürü ile Rektörün
imzaları bulunur. Diplomalarda yer alan kimlik bilgileri için öğrencinin
mezun olduğu tarihteki MERNİS kayıtları esas alınır.
(3) Mezun olan öğrencilere diploma ile birlikte
tamamlayıcı bir belge olan diploma eki verilir. Diploma ekinde, diplomada
yer alan ve alınan derece ile ilgili, derecenin düzeyi, içeriği ve kullanım
alanları, ulusal eğitim sistemi ve Üniversitenin eğitim ve değerlendirme
sistemi gibi bilgilere yer verilir. Diploma ekinin dili İngilizcedir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Doktora Programına İlişkin Esaslar
Programın
amacı ve ders yükü
MADDE 34
– (1) Doktora programının amacı;
öğrenciye bağımsız araştırma yürütme, bilimsel meseleleri geniş ve derin
bir bakış açısı ile irdeleyerek yorumlama ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır.
(2) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin
aşağıdaki niteliklerden en az birini yerine getirmesi gerekir:
a) Bilime yenilik getirme.
b) Yeni bir bilimsel yöntem geliştirme.
c) Bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama.
(3) Doktora programı, tezli yüksek lisans
derecesine sahip öğrenciler için toplamı yirmi bir kredinin altında
kalmamak koşuluyla asgari yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi
ve tez çalışması olmak üzere bir akademik yılda en az altmış, toplamda asgari
iki yüz kırk AKTS’den teşekkül eder. Lisans derecesi ile kabul almış
öğrenciler için de en az kırk iki kredilik on dört ders, seminer, yeterlik
sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplamda asgari üç yüz
AKTS’den teşekkül eder. Derslerden birisi bilimsel araştırma teknikleri ile
araştırma ve yayın etiği konularını içermelidir.
(4) Doktora öğrencilerinin ders saydırma talepleri
aşağıdaki hükümlere göre karara bağlanır:
a) Lisans dersleri doktora ders yüküne ve kredisine
sayılmaz.
b) Doktora programlarında, Enstitü anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve EYK onayı ile diğer üniversitelerde verilmekte
olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler en
fazla iki, lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler en fazla dört ders
seçebilir. Diğer üniversiteden alınacak derslerin Üniversitenin öğretim
programlarında açılmamış olması gerekir.
c) Yeni girişli öğrencilerin, daha önce almış
oldukları dersler için Enstitü tarafından intibak raporu hazırlanır. Buna
göre başka üniversitelerden alınan derslerden saydırılması istenen kredi,
doktora programının gerektirdiği toplam kredi yükünün %65’ini aşamaz.
(5) Doktora programına lisans derecesi ile kabul
edilmiş ve en az 21 kredilik dersini başarı ile tamamlamış olan bir öğrenci
aynı anabilim dalındaki yüksek lisans programına geçebilir. Yüksek lisans
programına geçmeye ilişkin esaslar Senato tarafından belirlenir.
Süre
MADDE 35
– (1) Doktora programının süresi,
bilimsel hazırlık hariç, ilgili müfredat derslerinin verildiği dönemden
itibaren, kayıt yenilenip yenilenmediğine bakılmaksızın tezli yüksek lisans
ve lisans derecesi ile kabul edilenler için sırasıyla sekiz yarıyıl ve on
yarıyıldır. Programı azami tamamlama süresi tezli yüksek lisans ve lisans
derecesi ile kabul edilenler için sırasıyla on iki ve on dört yarıyıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans ve lisans derecesi
ile kabul edilenler için sırasıyla dört ve altı yarıyıldır. Bu süre
içerisinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya Üniversitenin
belirlediği en az GNO’yu sağlayamayan öğrencinin ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini ve yeterlik sınavını
başarıyla tamamlayıp tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını
birinci fıkrada belirtilen sürede bitiremeyen öğrencinin ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş olup kredili derslerini ve/veya azami süresi içerisinde tez
çalışmasını tamamlayamayan ya da başarıyla savunamayan öğrenciye tezsiz
yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve diğer şartları yerine
getirmiş olması kaydıyla talebi halinde tezsiz yüksek lisans diploması
verilir. Gerekli şartları sağlayabilmesi için öğrenciye bir yarıyıl ek süre
verilir.
Tez
danışmanı, başlığı ve konusunun belirlenmesi
MADDE 36
– (1) Enstitü anabilim dalı
başkanlığı her öğrenci için Üniversitenin kadrosunda bulunan bir tez
danışmanını ve öğrenci tarafından danışmanıyla beraber belirlenen tez
başlığı ile konusunu Enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu EYK
onayı ile kesinleşir. Tez danışmanı ve başlığının, en geç 2 nci yarıyılın
sonuna kadar belirlenmesi zorunludur. Öğrenci, yeterlik sınavını başarmasını
izleyen dönemde tez önerisi dersine, tez önerisinden başarılı olduktan
sonraki dönemden itibaren her yarıyıl tez dersine kayıt yaptırmak
zorundadır.
(2) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip, başarılı en az bir yüksek lisans tezini yönetmiş öğretim
üyeleri arasından seçilir. Üniversitede bu nitelikleri taşıyan öğretim
üyesi yoksa Senatonun belirlediği ilkeler çerçevesinde EYK tarafından başka
bir üniversiteden öğretim üyesi tez danışmanı olarak seçilebilir. Tez
çalışmasının niteliği birden fazla tez danışmanını gerektiriyorsa,
Üniversite kadrosu dışından da, en az doktora derecesine sahip, ikinci
danışman atanabilir.
(3) Danışman veya tez konusu değişikliği öğrencinin
Enstitü müdürlüğüne resmi başvurusu ve EYK kararı ile gerçekleşir.
Yeterlik
sınavı
MADDE 37
– (1) Yeterlik sınavının amacı,
derslerini ve seminerini tamamlayan öğrencinin temel konular ve doktora
çalışmasıyla ilgili konularda derinliğe sahip olup olmadığının
sınanmasıdır. Yeterlik sınavları Enstitü tarafından belirlenen ve akademik
takvimde ilan edilen tarihlerde yapılır.
(2) En az 3,00 ağırlıklı GNO’ya sahip öğrenci,
yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş ise en geç 5 inci yarıyılın,
lisans derecesi ile kabul almış ise en geç 7 nci yarıyılın sonuna kadar
yeterlik sınavına girmek zorundadır.
(3) Yeterlik sınavları, EYK tarafından onaylanan ve
tam zamanlı görev yapan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından
düzenlenip yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak,
uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurabilir. Sınav jürisi
en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere, tez danışmanı dâhil beş
öğretim üyesinden oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim elemanları,
lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına
açıktır.
(4) Yeterlik sınavı, yazılı ve sözlü olarak iki
bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava
alınır. Doktora yeterlik komitesi, sınav jürisinin önerilerini ve
öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki durumunu değerlendirerek başarılı
veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, Enstitü
anabilim dalı başkanı tarafından yeterlik sınavını izleyen üç gün
içerisinde Enstitüye tutanakla bildirilir.
(5) Yeterlik sınavında başarı gösteremeyen öğrenci
başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir.
(6) Doktora yeterlik komitesi, gerekli görmesi
halinde, ders yükünü tamamlamış ve yeterlik sınavını başarmış bir
öğrencinin, toplam kredi miktarının 1/3’ünü geçmemek şartıyla fazladan
ders/dersler almasını isteyebilir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 38
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için bir ay içerisinde EYK onayı ile tez izleme komitesi
oluşturulur.
(2) Üç öğretim üyesinden oluşan tez izleme
komitesinde tez danışmanından başka ilgili programın içinden ve dışından
birer üye yer alır. Varlığı durumunda 2 nci tez danışmanı da komite
toplantılarına katılabilir.
(3) Kurulan tez izleme komitesinin üyelerinde
sonraki dönemlerde EYK onayı ile değişiklik yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 39
– (1) Yeterlik sınavını başarı ile
tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içerisinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesine sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir
raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine iletir.
(2) Komite, tez önerisinin kabul, düzeltme veya ret
kararını salt çoğunlukla verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre
sonunda salt çoğunlukla verilen kabul veya ret kararı, işlemin bitişini
izleyen üç gün içerisinde Enstitü anabilim dalı başkanlığınca Enstitüye
tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci üç ay içerisinde, tez danışmanı ve/veya konusunu değiştiren öğrenci
ise altı ay içerisinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi
bu savunmada da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en
az bir ay önce komite üyelerine sunacağı yazılı raporla o ana kadar
gerçekleştirdiği çalışmaların özetini ve bir sonraki döneme ait çalışma
planını belirtir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya
başarısız olarak belirlenir. Üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez
başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılır ve tez önerisi reddedilir.
(6) Tez çalışmaları sırasında, öğrencinin
Üniversite tarafından düzenlenen Sosyal, Beşeri ve Yönetim Bilimleri
Lisansüstü Çalışmaları Konferansında ya da Üniversite içinde veya dışında
düzenlenen bir bilimsel toplantıda lisansüstü çalışmaları ile ilgili sunum
yapması gerekmektedir. Öğrencinin bu durumu Enstitü Müdürlüğüne teslim
edeceği bir belge ile kanıtlaması gerekir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 40
– (1) Tez çalışmasını veya önceki
savunmada istenen düzeltmeleri tamamlayan öğrenci, gerekli sayıda nüshayı
tez danışmanına teslim eder. Danışman, söz konusu teze ilişkin benzerlik yazılım
programı raporunu alarak tezin tez/proje yazım kılavuzuna uygun ve
savunulabilir olduğuna ilişkin yazılı görüşü ile tez nüshalarını, Enstitü
anabilim/bilim dalı/program başkanlığı aracılığıyla, bir nüshası Enstitüde
saklanmak ve diğerleri jüri üyeleri ile paylaşılmak üzere, Enstitüye
gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihal içerdiği tespit edilen
tez, gerekçesi ile beraber, karar verilmek üzere EYK’ye gönderilir.
(2) Öğrenci, tezini jüri önünde sözlü olarak
savunmak zorundadır. Tezin sonuçlanabilmesi için en az üç tez izleme
komitesi raporu sunulması gerekir.
(3) Tez jürisi, danışmanın ve Enstitü anabilim dalı
başkanlığının önerisi ve EYK onayı ile atanır. Jüri, öğrencinin tez izleme
komitesinde yer alan üç öğretim üyesi ile en az ikisi Üniversite dışından
olmak üzere danışman dâhil beş öğretim üyesinden oluşur. İkinci tez
danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir.
(4) Jüri üyeleri, tezin kendilerine teslim edildiği
tarihten itibaren en geç bir ay içerisinde öğrenciyi tez savunmasına alır.
Savunma sınavı, tez çalışmasının sunumu ve bunu izleyen soru-cevap
bölümünden oluşur. Tez savunma toplantısı öğretim elemanları, lisansüstü
öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına
açıktır.
(5) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Bu karar, Enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez
sınavını izleyen üç gün içerisinde Enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi
kabul edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Tezi başarısız
bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi
hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içerisinde gerekli
değişiklikleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu
savunmada da başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Tezde başarılı olamayan öğrencilere talepleri halinde 35 inci maddenin
dördüncü fıkrasına göre tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
(6) Doktora tezini tamamlayan öğrencinin tez
savunmasından önce, tezinden tek başına veya başka araştırmacılarla
birlikte Üniversitenin ismi de kullanılarak üretilmiş, Web of Science
tarafından taranan dergilerde basılmış, basıma kabul edilmiş veya düzeltme
önerisi almış (revise and resubmit) veya ilgili enstitü yönetim kurulu
tarafından kabul edilmiş olan uluslararası alan endeksleri tarafından
taranan bir dergide basılmış veya basıma kabul edilmiş en az bir makaleyi
tezi ile birlikte sunması gerekir.
Doktora
programından mezuniyet
MADDE 41
– (1) Kayıtlı olunan program
çerçevesinde alınması gereken doktora derslerinden en az 3.00 genel not
ortalamasına sahip olan ayrıca yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez sınavını
başarıyla tamamlayan öğrenci mezuniyete hak kazanır.
Doktora
diploması
MADDE 42 –
(1) Tez sınavında başarılı olan ve
diğer koşulları da sağlayan öğrenci tezinin jüri tarafından kabul edilip
biçim yönünden de tez/proje yazım kılavuzuna uygun bulunan ciltli en az üç
nüshasını ve elektronik kopyasını, profesyonel bir dil editöründen alacağı
uygunluk belgesi (copy-editing) ile birlikte tez sınavına giriş tarihinden
itibaren bir ay içerisinde Enstitüye teslim ettiği takdirde EYK kararı ile
doktora diploması almaya hak kazanır. EYK, başvuru üzerine teslim süresini
en fazla bir ay daha uzatabilir. Öğrenci bu koşulları yerine getirinceye
kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami
süresinin dolması halinde programdan ilişiği kesilir.
(2) Mezuniyet tarihi, öğrencinin tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalanmış nüshasını Enstitüye teslim ettiği tarihtir.
(3) Enstitü, tezin tesliminden itibaren üç ay
içerisinde elektronik bir kopyasını, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin
hizmetine sunulmak üzere YÖK Başkanlığına gönderir.
Doktora
diploması
MADDE 43
– (1) Doktora diploması,
programını başarıyla tamamlayan ve eğitim ücreti borcu bulunmayan öğrenciye
verilir.
(2) Doktora diploması üzerinde ilgili programın
onaylanmış adı, Enstitü Müdürü ile Rektörün imzaları bulunur. Diplomalarda
yer alan kimlik bilgileri için öğrencinin mezun olduğu tarihteki MERNİS
kayıtları esas alınır.
(3) Mezun olan öğrencilere diploma ile birlikte
tamamlayıcı bir belge olan diploma eki verilir. Diploma ekinde, diplomada
yer alan ve alınan derece ile ilgili, derecenin düzeyi, içeriği ve kullanım
alanları, ulusal eğitim sistemi ve Üniversitenin eğitim ve değerlendirme
sistemi gibi bilgilere yer verilir. Diploma ekinin dili İngilizcedir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Disiplin
işleri
MADDE 44
– (1) Öğrencilerin disiplin
işlemleri; Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri
çerçevesinde, Senato tarafından belirlenen kurallara göre yürütülür.
(2) Disiplin cezası nedeni ile Üniversiteden
uzaklaştırılan öğrencinin, uzaklaştırma süresi, azami öğrenim süresine
katılır.
Öğrenim
ücreti ve burslar
MADDE 45
– (1) Lisansüstü programları
esasen ücretlidir. Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen esaslara göre
öğrenim ücreti indirimi ve burs verilebilir.
(2) Dönem ücreti, her öğrencinin -varsa,
indirimlerden sonra- ödemesi gereken program ücretinin o programın normal
dönem sayısına bölünmesi ile belirlenir.
(3) Dönem ücretini ödememiş olan öğrencinin kaydı
yapılmaz veya yenilenmez. Bu durumda öğrenci öğrencilik haklarından
yararlanamaz.
(4) Öğrenci program gereklerini programın normal
süresinden önce tamamlasa dahi program ücretinin tamamını ödemeden mezun
olamaz.
Diğer
hükümler
MADDE 46
– (1) Afet ve salgınlarda tez
aşamasındaki lisansüstü eğitim öğrencilerine talepleri halinde bir dönem,
afet veya salgının aşamasına göre tekrar başvurmaları durumunda bir dönem
daha olmak üzere en fazla iki dönem ek süre verilebilir, verilen bu ek
süreler azami süreden sayılmaz.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 47
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 20/4/2016 tarihli ve 29690 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği, 3/3/1983 tarihli ve
17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim Öğretim Enstitülerinin
Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin ilgili hükümleri ile YÖK,
Üniversitelerarası Kurul, Senato ve Enstitü Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 48
– (1) 25/9/2018 tarihli ve 30546
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İbn Haldun Üniversitesi Lisansüstü Eğitim
ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 49
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 50
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İbn Haldun Üniversitesi Rektörü yürütür.
|