Millî Eğitim Bakanlığından:
ORTAOKUL VE ORTAÖĞRETİM KURUMLARI ÖZEL
BARINMA HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; ortaokul, imam-hatip
ortaokulu ve ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilere öğrenim
dönemlerinde barınma hizmetleri sunmak amacıyla gerçek ve tüzel kişiler
tarafından öğrenci yurdu ve öğrenci pansiyonu açılmasına, işletilmesine ve
bunların denetimine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Millî Eğitim Bakanlığına bağlı
resmî okullara ait yurt ve pansiyonlar, yükseköğrenime devam eden
öğrencilere barınma hizmeti veren yerler, 22/6/1965 tarihli ve 633 sayılı
Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanuna göre açılan
yurt ve pansiyonlar, Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından 16/8/1961 tarihli
ve 351 sayılı Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurt Hizmetleri Kanunu ile 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 184
üncü ve 188 inci maddelerine göre açılan ve işletilen yurtlar, 21/5/1986
tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanununa ve 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 184 üncü ve 189 uncu maddelerine göre
açılan ve işletilen sporcu eğitim merkezleri ve olimpik hazırlık merkezleri
ile bağımsız spor federasyonları tarafından açılan ve işletilen kamp
merkezleri hariç olmak üzere, ortaokul, imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim
kurumlarına devam eden öğrencilere barınma hizmetlerini sunmak amacıyla
açılan ve işletilen öğrenci yurdu ve öğrenci pansiyonlarına ilişkin iş ve
işlemler ile bu kurumlarda barınma hizmeti alan öğrencilere ilişkin
disiplin iş ve işlemlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 24/3/1950 tarihli ve 5661
sayılı Yüksek Öğrenim Öğrenci Yurtları ve Aşevleri Hakkındaki Kanuna Ek
Kanun, 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren Kurumlar
ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 13 üncü maddesi
ile 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 301 inci, 310 uncu ve 326 ncı maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
b) Barınma hizmeti: Öğrencilerin öğrenim dönemi
boyunca konaklaması, beslenme ve sosyal ihtiyaçlarının karşılanması ve
eğitim hazırlıklarını yapmasını sağlayıcı hizmetleri,
c) Belletici: Ortaokul, imam-hatip ortaokulu ve
ortaöğretim kurumları öğrencilerine barınma hizmeti veren kurumlarda,
öğrencilerin ders çalıştığı ve ödevlerini yaptığı etüt odaları ile
yemekhane ve yatakhanelerde düzeni sağlayan en az yükseköğretim mezunu
görevliyi,
ç) Ders yılı: Derslerin başladığı tarihten
kesildiği tarihe kadar geçen süreyi,
d) Kanun: 24/3/1950 tarihli ve 5661 sayılı Yüksek
Öğrenim Öğrenci Yurtları ve Aşevleri Hakkındaki Kanuna Ek Kanunu,
e) Kurucu: Kurumun sahibi olan ve adına kurum açma
izin belgesi ve iş yeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenen gerçek veya
tüzel kişileri,
f) Kurucu temsilcisi: Tüzel kişilik adına yetkili
gerçek kişiyi,
g) Kurum: Bu Yönetmelik kapsamında faaliyet
gösteren öğrenci yurdu ve öğrenci pansiyonunu,
ğ) Kurum kontenjanı: Bakanlıkça belirlenen esaslara
uygun olarak kurumda barınabilecek en fazla öğrenci sayısını,
h) Kurum yönetimi: Müdür, müdür yardımcısı ve
yönetim memurunu,
ı) Öğrenci pansiyonu: Ortaöğretim kurumu
öğrencileri için bağımsız bir bina veya etrafı ihata duvarıyla çevrili
ortak bir taşınmazın üzerinde tamamı kuruma ait birden fazla binadan oluşan
en az bir ay olmak üzere barınma hizmetlerinin sunulduğu kurumu,
i) Öğrenci yurdu: Ortaokul ve imam-hatip ortaokulu
öğrencileri ile ortaöğretim kurumları öğrencileri için bir binadan veya
etrafı ihata duvarıyla çevrili ortak bir taşınmazın üzerinde tamamı kuruma
ait birden fazla binadan oluşan, yatakhaneleri, ortak kullanım alanları
bulunan ve toplu hizmetlerin sunulduğu kurumu,
j) Öğretim yılı: Ders yılının başladığı tarihten
itibaren ertesi ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,
k) Özel barınma hizmetleri modülü: Kurumların
bilgilerinin elektronik ortamda kullanım esasına bağlı olarak tutulduğu ve
Bakanlıkça yönetilen bilgisayar yazılımını,
l) Veli: Öğrencinin annesini, babasını veya kanuni
sorumluluğunu üstlenmiş kişiyi,
m) Yönetici: Kurumları yönetmek üzere
görevlendirilen müdür ve müdür yardımcısını,
n) Yönetim memuru: Kurumların kayıt kabul, devam,
devamsızlık, alım, satım, teslim alma ve işletmeye ilişkin diğer iş ve
işlemler ile nöbet saatlerinde yönetici adına kurum yönetimini üstlenen,
müdür ve müdür yardımcısının bulunmadığı durumlarda müdüre vekâlet eden ve
yönetici tarafından verilen diğer görevleri yürüten personeli,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kurum Açma ve Kapatma, Kurucu, Kurucu Temsilcisi,
Kurum Binaları ile Kurumun Devri ve Nakli
Kurum açma,
kurucu ve kurucu temsilcisi
MADDE 5 – (1) Kurumların, kurum açma izni ile iş yeri açma
ve çalışma ruhsatları valilik tarafından verilir. Kamu tüzel kişileri
tarafından açılan kurumlara kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma
ruhsatı verilebilmesi için kamu tüzel kişiliğinin mevzuatına uygun karar
veya onaylarının bulunması gerekir. Kültür ve Turizm Bakanlığınca korunması
gerekli kültür varlıkları listesine alınan binalarda barınma hizmeti veren
kurumlara 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını
Koruma Kanunu hükümleri uyarınca izin verilir. Bu binalarda bu Yönetmelik
hükümlerine göre aranacak şartlar Bakanlıkça belirlenir.
(2) Kurucu ve kurucu temsilcisinin en az lisans
mezunu olması şarttır.
(3) Kurucular ve kurucu temsilcileri ile tüzel kişi
kurucuların yönetim organlarının üyelerinde 26/9/2004 tarihli ve 5237
sayılı Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş
olsa bile kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle
hapis cezası ya da affa uğramış olsa bile Devletin egemenlik alametlerine
ve organlarının saygınlığına karşı suçlar, Devletin güvenliğine karşı
suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, millî
savunmaya karşı suçlar, Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet,
irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye
kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat
karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık
suçları, cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar ve 11/10/2006 tarihli ve 5549
sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun kapsamında
işlenen suçlardan ceza almamış olması veya haklarında bu suçlardan dolayı
kovuşturma bulunmaması, terör örgütlerine ya da Millî Güvenlik Kurulunca
Devletin millî güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı,
oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti ya da iltisakı yahut bunlarla
irtibatı olmaması şartı aranır.
(4) Gerçek kişi kurucu ve kurucu temsilcisi
yetkilerini başka bir kişiye devredemez, yetkilerini kullanmak üzere vekil
tayin edemez. Bir kurucu temsilcisi birden fazla kurucuyu temsil edemez.
(5) Kurum açmak isteyenler, Ek-1’de yer alan özel
öğrenci barınma hizmetleri kurumu açacaklar için başvuru formu ve
Bakanlıkça belirlenen belgelerle birlikte il veya ilçe millî eğitim
müdürlüğüne müracaat ederler.
Valilikçe
yapılacak işlemler
MADDE 6 – (1) Kurum açmak üzere yapılan müracaatın; bu
Yönetmelikte belirtilen şartlar ile kurum açılacak binanın ve bölümlerinin
kurumun türüne ve seviyelerine göre Bakanlıkça belirlenen standartlara
uygun olup olmadığını incelemek üzere il millî eğitim müdürlüğünce beş iş
günü içinde, maarif müfettişi/il veya ilçe millî eğitim şube müdürü/eğitim
uzmanı/araştırmacı olmak üzere en az iki kişi görevlendirilir.
(2) Birinci fıkra kapsamında görevlendirilenler,
görevlendirme onayının kendilerine tebliğ tarihinden itibaren en geç yirmi
iş günü içinde incelemesini sonuçlandırır. İnceleme sonucunda düzenlenen
raporda uygun görüş verilmesi ve valilikçe de uygun görülmesi hâlinde on
beş iş günü içinde Ek-2’de yer alan kurum açma izin belgesi ve Ek-3’te yer
alan iş yeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenir.
(3) Kurum açma izni verilen kuruma ait tüm
bilgiler, ilgisine göre kurum müdürlüğü, il veya ilçe millî eğitim
müdürlüğünce özel barınma hizmetleri modülüne kaydedilir.
(4) Kurum, kurum açma izni ile iş yeri açma ve
çalışma ruhsatı düzenlendikten sonra öğrenci kaydı yapabilir ve
faaliyetlerine başlayabilir.
(5) Kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı
düzenlenmeden her ne ad altında olursa olsun ortaokul, imam-hatip ortaokulu
veya ortaöğretim öğrencilerine barınma hizmeti veren yerler ile öğrenci
ibaresi kullanılarak faaliyet gösteren barınma yerleri açılamaz ve
işletilemez. Kanunun 1 inci maddesi hükmü gereği her ne ad altında olursa
olsun, öğrenci barınma hizmetlerine ilişkin faaliyetlerin ruhsatsız
yürütülmesi hâlinde valilikçe brüt asgari ücretin yirmi katı idari para
cezası uygulanır ve bu yerler 10/6/1949 tarihli ve 5442 sayılı İl İdaresi Kanunu
hükümleri uyarınca valilikçe kapatılır.
(6) Kurum bilgilerinde değişiklik olması durumunda
kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı yeniden düzenlenir.
Ad verme
MADDE 7 – (1) Kurumlara, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı
Milli Eğitim Temel Kanununda belirtilen Türk millî eğitiminin genel ve özel
amaçları ile temel ilkeleri doğrultusunda kurumun amacına ve düzeyine
uygun, belli bir anlam taşıyan, Türkçe ad verilir. Kurumlara, ülkemizin
millî ve manevi değerlerini temsil eden adlar verilebilir ancak ülke,
millet, kıta, yabancı kurum ve kuruluş adları verilemez. Türk Dil Kurumu
kısaltmalar dizininde yer alan kısaltmalar hariç olmak üzere kurumların
adlarını varsa kısaltma ile birlikte kullanması esastır. Kurum adı kısaltma
olarak kullanılacak ise kurum adı ve kısaltması kurum açma izni ile iş yeri
açma ve çalışma ruhsatında yer alır.
(2) Kurumlar, tabela, reklam, ilan ve her türlü iş
ve işlemlerinde sadece kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma
ruhsatında yer alan kurum adını ve/veya kısaltmasını kullanır.
(3) Kurumların ad ve unvanlarının başka kurumlar
tarafından kullanılmasında; 7/12/1994 tarihli ve 4054 sayılı Rekabetin
Korunması Hakkında Kanun, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret
Kanunu ile 22/12/2016 tarihli ve 6769 sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu ve
ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Kurum
tabelaları
MADDE 8 – (1) Kurumlar, açılış izinlerindeki adlarının yer
aldığı tabelalarını 9/8/2006 tarihli ve 26254 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Tanıtım Yönetmeliği uyarınca uygun
bir yerde bulundurmak zorundadır.
Kurum
kontenjanı
MADDE 9 – (1) Kurumlara, türlerine göre aşağıda belirlenen
asgari kontenjana göre kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı
verilir:
a) Öğrenci yurdu için en az kırk öğrenci.
b) Öğrenci pansiyonu için en az otuz öğrenci.
(2) Kurum kontenjanlarının belirlenmesine ilişkin
usul, esas ve standartlar Bakanlıkça belirlenir.
Kurum
binaları
MADDE 10
– (1) Kurum açılacak binalarda
aşağıdaki şartlar aranır:
a) Meyhane, kahvehane, kıraathane, bar, elektronik
oyun merkezleri gibi umuma açık yerler veya alkollü içki satılan yerler ile
ortaokul, imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim kurumları öğrencilerine
barınma hizmeti veren öğrenci yurt ve pansiyonları arasında kapıdan kapıya en
az yüz metre uzaklığın bulunması zorunludur. Yüz metre uzaklığın ölçümünde,
bina ve tesislerin varsa bahçe kapıları, yoksa bina kapıları; kapıların
birden fazla olması durumunda ise en yakını esas alınır. Öğrencilere
barınma hizmeti veren kurumların binaları ile akaryakıt istasyonları,
yanıcı, parlayıcı ve patlayıcı maddelerin üretildiği veya depolandığı
yerler arasında kuş uçuşu en az yüz metre mesafe bulunması zorunludur. Bu
bentte belirtilen mesafelerin ve işletmelerin tespitinde kurum açma izni
verilmesi için inceleme yapanlar tarafından gerektiğinde ilgili kurumlarla
işbirliği yapılır.
b) Kurum binaları ve bahçelerinde baz istasyonları
bulunamaz.
(2) Barınma hizmetleri; ortaokul ve imam-hatip
ortaokulu öğrencilerine öğrenci yurtlarında, ortaöğretim kurumları
öğrencilerine öğrenci yurt veya pansiyonlarında verilir. Bu kurumlar
müstakil binalarda veya etrafı ihata duvarıyla çevrili ortak bir taşınmazın
üzerinde tamamı kuruma ait birden fazla binada açılır.
(3) Zemin katı dışında kurum açılacak binalarda,
asansör veya engellilerin erişilebilirliğini sağlayan taşıma ve iletme
sistemlerinin bulunması gereklidir. Asansörün engelliler için Türk
Standartları Enstitüsünün belirlediği standartlara, taşıma ve iletme
sistemlerinin ise Türk Standartları Enstitüsünün belirlediği standartlar
ile Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının engelliler için
belirlediği kat sınırı, merdiven yapısı ve azami yük taşıma şartına uygun
olması zorunludur. Ancak kuruma ait binanın zemin katında barınma
hizmetinin verilebilmesi ve bu kata engelli erişilebilirliğinin sağlanması
hâlinde diğer katlar için engelli erişilebilirlik şartı aranmaz.
(4) Ortaokul, imam-hatip ortaokulu veya ortaöğretim
kurumları öğrencilerine barınma hizmeti veren kurumlarda yatakhaneler en az
üç, en fazla altı öğrenci barınacak şekilde düzenlenir.
(5) Kurum binaları, her yıl öğretim yılı başlamadan
önce yangın güvenliği, elektrik tesisat güvenliği, ısınma sistemi
güvenliği, su ve gaz tesisatı güvenliği hususlarında itfaiye,
üniversitelerin ilgili bölümleri, mühendis odaları veya diğer ilgili kurum
veya kuruluşlara kurum yönetimince kontrol ettirilir. Kontrolleri yapan
kurum veya kuruluşlarca düzenlenen raporun bir örneği kurum tarafından
bağlı olduğu il veya ilçe millî eğitim müdürlüğüne gönderilir, bir örneği
de denetlemeye yetkili olanlara sunulmak üzere kurumda muhafaza edilir. İl
veya ilçe millî eğitim müdürlüğünce eksiklik tespit edilmesi durumunda 41
inci maddenin dördüncü fıkrası doğrultusunda işlem yapılır.
(6) Yangın merdivenleri ve kaçış yollarının
kapıları yangına karşı dayanıklı malzemeden yapılır. Acil çıkış kapıları
dışarıdan açılamayan ancak içeriden kilitlenemeyen veya yangın ikazıyla
otomatik olarak açılacak şekilde yapılır.
(7) Kurum binalarında yangın ikaz amacıyla duman ve
ısıya duyarlı, gaz kaçaklarını algılayan sensörler ve alarm sistemi
bulunması, kontenjanı iki yüzden fazla olan kurumun bir veya birden fazla
binada faaliyet göstermesi durumunda ise kontenjanı iki yüzden fazla olan
her bina için otomatik söndürme sisteminin bulunması zorunludur.
(8) Kurum binalarının yangından korunmasına ilişkin
bu Yönetmelikte belirtilen şartların dışında 27/11/2007 tarihli ve
2007/12937 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Binaların
Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik hükümleri doğrultusunda gerekli
tedbirler alınır. Kurum binalarının iç ve dış duvarları ile tavan döşemelerinde
Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmeliğin 26 ncı, 27 nci, 28 inci
ve 29 uncu maddeleri dikkate alınarak ahşap ve yanma özelliği yüksek
malzemelerden yapılmış giydirmeler kullanılmaz.
(9) Kurum binaları, kurum yönetimi tarafından özel
barınma hizmetleri modülünde bulunan güvenlik kontrol listesi üzerinden
kontrol edilerek sonuçları modüle işlenir.
Devir ve
kurucu temsilcisi değişikliği
MADDE 11
– (1) Kurumun kuruculuk
koşullarını taşıyan başka bir gerçek veya tüzel kişiliğe devredilebilmesi
için Bakanlıkça belirlenen belgelerle birlikte kaymakamlık veya valiliğe
müracaat edilir.
(2) Kurumun devir işlemleri, birinci fıkrada
belirtilen belgelerin uygun görülmesi hâlinde inceleme raporu düzenlenmeden
kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı veren makamın izni ile
on beş iş günü içinde yapılır.
(3) Kurumun müracaat tarihinden önce yapılan
inceleme, soruşturma veya denetimleri sonucunda kuruma, Kanun kapsamında
idari para cezası verilmesi hâlinde idari para cezasının ödenmesinden
sonra; kurumu devralacak gerçek kişi, kurucu tüzel kişilik ise yönetim
organlarının üyeleri ile kurucu temsilcisinin 5237 sayılı Kanunun 53 üncü
maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile kasten işlenen bir suçtan
dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezası ya da affa uğramış olsa
bile Devletin egemenlik alametlerine ve organlarının saygınlığına karşı
suçlar, Devletin güvenliğine karşı suçlar, Anayasal düzene ve bu düzenin
işleyişine karşı suçlar, millî savunmaya karşı suçlar, Devlet sırlarına
karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye
fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık suçları, cinsel dokunulmazlığa
karşı suçlar ve 5549 sayılı Kanun kapsamında işlenen suçlardan ceza almamış
olması veya haklarında bu suçlardan dolayı kovuşturma bulunmaması, terör
örgütlerine ya da Millî Güvenlik Kurulunca Devletin millî güvenliğine karşı
faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği,
mensubiyeti ya da iltisakı yahut bunlarla irtibatı olmaması durumunda devir
işlemi gerçekleştirilir. Soruşturma sonucu kurum açma izni ile iş yeri açma
ve çalışma ruhsatının iptali teklifi getirilen kurumlar, soruşturmaya
ilişkin nihai karar verilmeden devredilemez.
(4) Kurumun kurucusu olan şirketin türünün
değiştirilmesi ve bu değişikliğin Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde
yayımlanması hâlinde kurucu temsilcisi, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi ve
değişikliğin yapıldığına dair yönetim kurulu kararı ile birlikte valiliğe
müracaat eder. Kurucu şirketin başka bir şirketle birleşmesi, bölünmesi
veya tür değiştirmesinde devir senedi istenmez. Ancak birleşmeye, bölünmeye
veya tür değiştirmeye dair ticaret sicil gazetesi ve kurucu temsilcisi
atanmasına dair belgeler ile valiliğe müracaat edilir.
(5) Kurum devir işlemleri, kurum açma izni ile iş
yeri açma ve çalışma ruhsatını veren makam tarafından sonuçlandırılmadıkça
kurum devredilmiş sayılmaz.
(6) Kurucusu tüzel kişi olan kurumlarda kurucu
temsilcisi değişikliği için kurucu temsilcisi değişikliğine ait genel kurul
veya yönetim kurulu kararı ve kurucu temsilcisine ait Bakanlıkça belirlenen
belgeler ile birlikte il veya ilçe millî eğitim müdürlüğüne müracaat
edilir.
(7) Kurucu temsilcisi değişikliği, kurum açma izni
ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı veren makam tarafından on beş iş günü
içinde yapılır.
(8) Kurucu temsilcisi değişikliği işlemleri, kurum
açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatını veren makam tarafından
sonuçlandırılmadıkça kurucu temsilcisi değişikliği tamamlanmış sayılmaz.
(9) Kurucusu tüzel kişilik olan kurumlar, yetkili
kurullarının kararı uyarınca kurucu temsilcisi tarafından devredilir.
Kurum tür
ve seviye değişikliği
MADDE 12
– (1) Kurucu, kurumun Ek-1’de yer
alan özel öğrenci barınma hizmetleri kurumu açacaklar için başvuru formunda
belirtilen tür veya seviyesini değiştirmek istemesi hâlinde, Bakanlıkça
belirlenen şartları yerine getirerek kaymakamlığa ya da valiliğe müracaat
eder.
(2) Bir başka tür ve seviyeye dönüşmek amacıyla
başvuru yapan kurumların müracaat tarihinden önce yapılan inceleme,
soruşturma veya denetimleri sonucunda kuruma, Kanun kapsamında idari para
cezası verilmesi hâlinde idari para cezasının ödenmesinden sonra; kurucu ve
kurucu tüzel kişilik ise yönetim organlarının üyeleri ile kurucu temsilcisinin,
5237 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile
kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis
cezası ya da affa uğramış olsa bile Devletin egemenlik alametlerine ve
organlarının saygınlığına karşı suçlar, Devletin güvenliğine karşı suçlar,
Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, millî savunmaya
karşı suçlar, Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma,
hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma,
suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık suçları,
cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar ve 5549 sayılı Kanun kapsamında işlenen
suçlardan ceza almamış olması veya haklarında bu suçlardan dolayı
kovuşturma bulunmaması, terör örgütlerine ya da Millî Güvenlik Kurulunca
Devletin millî güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı,
oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti ya da iltisakı yahut bunlarla
irtibatı olmaması durumunda tür veya seviye değişikliği talebi değerlendirmeye
alınır.
Kurum
nakli
MADDE 13
– (1) Kurucu veya kurucu
temsilcisi, kurum nakli için Bakanlıkça belirlenen belgeler ve kurumun
ihtiyacı olan araç ve gereçleri tamamlayacağını bildiren yazılı beyanıyla
birlikte kaymakamlık veya valiliğe başvurur. 6 ncı maddeye göre yapılan
inceleme sonucunda düzenlenecek raporla nakil yapılacak bina ile araç ve
gereçlerin ilgili şartlara uygun olduğunun tespit edilmesi hâlinde kurum
açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatını veren makam tarafından
kurum nakline izin verilir. Bu izin işlemi tamamlanmadan yeni bina veya
binalarda barınma hizmeti verilemez.
(2) Yangın, deprem, sel, kentsel dönüşüm, sağlık
sebepleri ve mahkeme tahliye kararı gibi hâllerden dolayı binayı ani olarak
terk etmek zorunda kalan kurumlar, faaliyetlerine devam etmek istedikleri
müstakil binanın, sağlam ve dayanıklı olduğuna ve yangına karşı gerekli
önlemlerin alındığına dair rapor hariç diğer nakil şartları aranmaksızın
öğrenci sayısına uygun başka bir binada valiliğin izniyle geçici olarak en
fazla bir yıl faaliyetine devam edebilir. Bir yıl sonunda şartları uygun
bir binaya nakli için izin almayan kurumların, çalışanların ve öğrencilerin
sağlık ve güvenliklerinin sağlanması ve mazeretlerinin valilikçe uygun
görülmesi hâlinde faaliyetlerine devam etmelerine geçici olarak bir yıl
daha izin verilebilir. Kurumlara valiliklerce verilen geçici nakil izinleri
özel barınma hizmetleri modülüne işlenir. Verilen süre sonunda şartlara
uygun bina bularak nakil için izin almayan kurumların, kurum açma izni ile
iş yeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilir.
(3) İller arasında kurumların nakli yapılmaz.
Yerleşim
planı ve kontenjan değişikliği
MADDE 14
– (1) Kurucu veya kurucu
temsilcisi; kuruma bina, blok veya kat ilavesi yapmak suretiyle kontenjan
veya yerleşim planında değişiklik yapmak için Bakanlıkça belirlenen
belgelerle birlikte kaymakamlık veya valiliğe başvurur. 6 ncı maddeye göre
sadece binadaki değişen bölümlere bakılarak düzenlenecek raporun
incelenmesi sonucunda binanın şartlara uygun olduğunun görülmesi hâlinde
kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenir.
(2) Binada değişiklik yapılmadan kontenjana etki
eden yerleşim planı değişikliklerine, sadece değişen bölümler ile kurumun
ortak alanları incelenerek düzenlenen inceleme raporuna göre kurum açma
izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı veren makam tarafından izin
verilir.
Kuruculuk
ve kurucu temsilciliği hakkının kaybedilmesi
MADDE 15
– (1) Gerçek kişi olan kurucunun
kuruculuk hakkı aşağıdaki durumlarda sona erer:
a) Kurucunun ölümü hâlinde mirasçılık belgesinde
belirtilen kanuni mirasçılar kendi aralarından birini üç ay içinde kurucu
olarak belirler. Ancak her hâlde kanuni mirasçıların kurumun kuruculuğunu,
kurucunun ölüm tarihinden itibaren altı ay içinde tüzel kişiliğe dönüştürmeleri
ya da kurumu aralarından birisine veya bir başka kurucuya devretmeleri
gerekir. Altı ay içinde tüzel kişiliğin oluşturulmaması veya kurum devrinin
yapılmaması hâlinde bu teklif yapılıncaya kadar valilikçe gerekli tedbirler
alınarak kurumun barınma hizmeti vermesine ara verilir. Barınma hizmeti
vermesine ara verilen kurumun, altı ay içinde tüzel kişiliğinin
oluşturulmaması veya kurum devrinin yapılmaması durumunda kurum açma izni
ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilir.
b) Kurucunun kurumunu devretmesi hâlinde devralan
kurucunun 11 inci madde uyarınca Bakanlıkça belirlenen belgelerle birlikte
bir ay içinde devir müracaatını yapmaması veya 5 inci maddedeki şartları
taşımaması nedeniyle üç ay içinde kurum açma izni ile iş yeri açma ve
çalışma ruhsatının devralan kurucu adına düzenlenememesi hâlinde kurum açma
izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı yetkili makam tarafından iptal
edilir.
(2) Kurucusu tüzel kişi olan kurumlarda; kurucu
temsilcisinin 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen suçlardan dolayı
kurucu temsilcisi olma şartlarını kaybettiğinin tespit edilmesi veya ölümü
hâlinde, şartları taşıyan başka bir temsilcinin üç ay içinde usulüne göre
seçilip bildirilmesi gerekir. Bu süre içinde şartları uygun kurucu temsilcisini
bildirme yükümlülüğünü yerine getirmeyen kurumların kurum açma izni ile iş
yeri açma ve çalışma ruhsatı yetkili makam tarafından iptal edilir.
(3) Kurucu veya kurucu temsilcisinin birden fazla
kurumda kurucu ya da kurucu temsilcisi olması hâlinde birinci ve ikinci fıkra
hükümleri diğer kurumları hakkında da uygulanır.
(4) Denetim veya soruşturma sonucunda kurum açma
izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilen kurumların kurucuları
ile kurumun kapatılmasına sebep olan eylemlerinin tespiti hâlinde kurucu
temsilcisi, beş yıl geçmeden tekrar kurum açamaz, devralamaz, ortak veya
kurucu temsilcisi olamaz.
Kurum
binalarının kullanılması
MADDE 16
– (1) Kurum binaları,
kuruluşlarına esas olan öğrenci barınma hizmetleri dışında başka bir amaçla
kullanılamaz. Ancak kurumların sosyal ve kültürel faaliyetler için
düzenlenmiş alanları, öğrencilerin barınma hizmetlerini aksatmayacak
şekilde, kâr amaçlı olmayan sosyal ve kültürel faaliyetlerde il veya ilçe
millî eğitim müdürlüğünün izni ile yaz aylarında kullanılabilir.
Kurucunun
kurumu kapatması ve faaliyetine ara vermesi
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
hâller dışında, kurucusu tarafından kurumun belli bir süre ile sınırlı
olarak faaliyetine ara vermesi veya kapatılmasında valiliğe, personele ve
öğrencilere bir ay önceden haber verilmesi şarttır. Faaliyete ara verme bir
öğretim yılından fazla olamaz. Ancak bir yılın sonunda valilikçe
mazeretleri uygun görülenlere bir yıl daha faaliyete ara verme izni
verilebilir. Faaliyete ara verilmesi veya kapatma işlemi, olağanüstü hâller
dışında ders yılı içinde yapılamaz. Ancak, kurumda kayıtlı öğrenci
kalmaması hâlinde, kapatma veya faaliyete ara verme işlemi ders yılı içinde
de yapılabilir. Kapatma veya faaliyete ara verme işlemleri sırasında
öğrencilerin barınması konusundaki tedbirler, kurucu ile birlikte valilikçe
alınır.
(2) Olağanüstü durumlarda kurumun kapalı kalma
süresi bir yılı geçerse valilikçe kurum geçici olarak faaliyete ara vermiş
kabul edilir.
Usulsüz
kapatma
MADDE 18
– (1) 17 nci maddede belirtilen
şartlara uymadan kurumunu kapatan kurucuya beş yıl geçmeden tekrar kurum
açma veya bir kurumu devralma ya da bir kuruma ortak olma izni verilmez. Bu
durumda öğrenci veya velilerinin kurucular aleyhine genel hükümlere göre
açacakları davalar saklı kalmak kaydıyla ilgili öğretim yılında
öğrencilerden alınan ücretler, 21 inci madde hükümlerine göre iade edilir.
Evrak
teslimi
MADDE 19
– (1) Kapanan veya kapatılan
kurumun kurucusu, personel ve öğrencilerle ilgili bütün defterlerini,
dosyalarını ve diğer evrakını en geç bir ay içinde il veya ilçe millî
eğitim müdürlüğüne usulüne göre teslim etmek zorundadır. Teslimden kaçınan
kurucuya valilikçe Kanunda belirtilen miktarda idari para cezası verilir.
Verilen idari para cezası; gerçek kişi ise kurucuya, tüzel kişilik ise kurucu
temsilcisine 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanununa göre
valilikçe tebliğ edilir, takip ve tahsili için ise Hazine ve Maliye
Bakanlığının ildeki ilgili birimine bildirilir.
(2) Kapanan kurumla ilgili müracaatlar üzerine
verilen belgeler ve yapılan işlemlerle ilgili her türlü tedbir valiliklerce
alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kurumların Yönetimi, İşletme Esasları ve Personele
İlişkin Hükümler
Kurumların
yönetimi
MADDE 20
– (1) Kız öğrencilerin barındığı
kurumlarda kadın, erkek öğrencilerin barındığı kurumlarda erkek yönetici
görevlendirilir.
(2) Kurum; mevzuat bilgisi, kurum yönetimi,
işletme, kurumun fiziki ve hizmet standartlarının iyileştirilmesi, iletişim
becerilerinin geliştirilmesi konularında düzenlenen eğitim sonucunda alınan
öğrenci barınma hizmetleri yönetici sertifikasına sahip veya bir yıl içinde
bu belgeyi alacağını taahhüt eden lisans mezunu müdür tarafından yönetilir.
(3) Kurumda yüz elli kayıtlı öğrenciye kadar bir
müdür yardımcısı görevlendirilebilir. Yüz elli ila iki yüz elli kayıtlı öğrenciye
kadar en az bir, beş yüz kayıtlı öğrenciye kadar en az iki, bin kayıtlı
öğrenciye kadar en az üç sonraki her bin kayıtlı öğrenciye kadar bir müdür
yardımcısı daha görevlendirilir. Müdür yardımcılarının lisans mezunu olması
zorunludur.
(4) Aynı kurucunun birden fazla kurumu bulunması
hâlinde bu kurumlar arasındaki koordinasyonu sağlamak amacıyla en az lisans
mezunu olup, kamu sektöründe veya özel sektörde iki yıldan az olmamak
kaydıyla yöneticilik yapmış olanlardan genel müdür ve genel müdür yardımcısı
görevlendirilebilir. Kamu tüzel kişileri tarafından açılan ve işletilen
kurumlar hariç olmak üzere, kurumların genel müdür ve genel müdür
yardımcıları koordinasyonunu sağladıkları kurumlardan birinin personeli
olarak görevlendirilir.
Barınma
hizmeti ücreti ve yükümlülükler
MADDE 21
– (1) Bir sonraki öğretim yılında
uygulanacak barınma hizmeti ücreti, kurumlar tarafından belirlenerek mayıs
ayının sonuna kadar ilan edilir. Mayıs ayından sonra açılan kurumlar, bir
ay içinde barınma hizmeti ücretini belirleyerek ilan ederler. Bütün
öğrencileri ücretsiz barındıracak kurumlar, barınma hizmeti ücretini sıfır
olarak ilan eder. Barınma hizmeti ücretinin süresi içinde belirlenmemesi
hâlinde bir önceki yılın ücreti uygulanır. Kurumlar barınma hizmeti
ücretiyle birlikte hizmet sunum taahhütnamesini il veya ilçe millî eğitim
müdürlüğüne bildirmek, özel barınma hizmetleri modülüne kaydetmek ve
kurumun panosunda ve varsa internet sitesinde ilan etmek zorundadır.
Kurumların hazırlayacakları hizmet sunum taahhütnamesinde yer alması
gereken asgari hususlar Bakanlıkça belirlenir. Öğrenci yurtlarının barınma
hizmeti ücreti yıllık, öğrenci pansiyonlarının ücreti ise en az bir aylık
olarak belirlenir.
(2) Kurumlarda barınma hizmetinin öğretim yılı
içinde kaç ay verileceği duyurularda ve öğrenci veya öğrencinin velisi ile
yapılacak hizmet sunum taahhütnamesinde belirtilir. Kurumlar ilan ettikleri
ücretlerin altında bir ücretle de kayıt yapabilir ancak ilan edilen ücretin
üzerinde ücret talep edemez. Kurumlar başka ad altında herhangi bir barınma
hizmeti ücreti talep edemez.
(3) Kurumlarda bir önceki yıl barınma hizmeti alan
öğrencilerin yeni dönemdeki barınma hizmeti ücreti, bir önceki öğretim
yılında kurum ve öğrenci arasında belirlenen barınma hizmeti ücretine kayıt
yenileme tarihinden bir önceki yılın ortalama (Yurt İçi Üretici Fiyat
Endeksi + Tüketici Fiyat Endeksi)/2 oranına en fazla yüzde beş daha
eklendiğinde oluşan oranda artış yapılarak belirlenir.
(4) Kuruma kayıt yaptıran öğrencilerden 15 Eylül
tarihine kadar kurumdan ayrılanlardan hizmet sunum taahhütnamesinde
belirlenen yıllık barınma hizmeti ücretinin %10’u, 15 Eylül ve sonrasında
ayrılanlardan ise barınma hizmeti aldığı aylar ve içinde bulunulan ayın
ücretinin tamamı ve kalan aylara ait barınma hizmeti ücretinin %30’u
alınır. Bu öğrencilere depozitoları ile peşin ödeme yapılan hâllerde bu
fıkraya göre hesaplanacak ücret mahsup edilerek geriye kalan tutar bir ay
içinde iade edilir ve hizmet sunum taahhütnamesi feshedilir. Aylık barınma
hizmeti ücreti, hizmet sunum taahhütnamesinde belirlenen yıllık barınma
hizmeti ücretinin hizmet sunulmak üzere belirlenen ay sayısına bölünmesi
ile tespit edilir.
(5) Kurumlar barınma hizmeti ücretinin bir aylık
kısmına tekabül eden miktarda depozito alabilirler. Öğrencinin yurda verdiği
zararı karşılamaması veya barınma hizmeti ücretini ödemeden kurumdan
ayrılması durumunda bu zarar ve barınma hizmeti ücreti depozitodan mahsup
edilir. Depozito, iade edildiği tarihteki bir aylık barınma hizmeti ücreti
tutarında geri ödenir.
(6) Kurumun öğrencinin güvenliğini sağlamaması veya
barınma hizmetine ilişkin hizmet sunum taahhütnamesinde yer alan
yükümlülüklerini yerine getirmemesi nedeniyle kurumdan ayrılan öğrenciye,
depozitoları ile peşin ödeme yapılan hâllerde kurumda barındığı aylara ait ücret
mahsup edilerek geriye kalan tutar bir ay içinde iade edilir ve hizmet
sunum taahhütnamesi feshedilir.
(7) Ortaokul, imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim
kurumları öğrencilerine barınma hizmeti veren kurumların ücretleri, yemek
ücreti de dâhil edilerek belirlenir. Yemek hizmeti için ayrıca ücret talep
edilmez.
Defter ve
kayıtlar
MADDE 22
– (1) Kurumlarda özel barınma
hizmetleri modülünde kayıtlı bilgilerin dışında aşağıdaki defterler ile
belgelerin bulundurulması ve kayıtların tutulması zorunludur:
a) Öğrenci yoklama defteri.
b) Öğrenci disiplin kurulu karar defteri.
c) Gelen ve giden evrak ve zimmet defterleri.
ç) Revir defteri.
d) Kurum personeli dosyaları ve sözleşmeleri.
e) Yazışma dosyaları.
f) Aylık yemek listesi.
g) Nöbet defteri.
ğ) Ziyaretçi defteri.
h) Öğrenci veya öğrencinin velisi ile kurum
arasında yapılan taahhütname dosyası.
ı) Denetim defteri.
(2) Birinci fıkrada belirtilen defterler sayfa
numaraları verilerek il veya ilçe millî eğitim müdürlüklerince onaylanır.
(3) Kurumlarda kayıt, ücret takibi, yoklama ve
benzeri işlemler ayrıca özel barınma hizmetleri modülüne işlenir.
(4) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu hükümleri ile diğer mali mevzuat düzenlemeleri saklıdır.
Öğrenci
kayıt işlemleri
MADDE 23
– (1) Kurumlardan barınma hizmeti
alacak öğrencilerin kayıt kabullerinde aşağıdaki belgeler istenir:
a) Müracaat dilekçesi.
b) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları için kimlik
kartı fotokopisi.
c) Öğrencinin öğrenimine devam ettiğini gösteren
belge.
ç) Sağlık durumunun kurumda kalmasına elverişli
olduğunu belirten ve hekim tarafından düzenlenen sağlık raporu.
d) İki adet vesikalık fotoğraf.
e) Adli sicil ve arşiv kaydı belgesi.
(2) Birinci fıkrada belirtilen belgelerle birlikte,
hizmet sunum taahhütnamesi tanzim edilerek öğrenci dosyasına konulur. Bu
taahhütname tek nüsha olarak düzenlenir ve fotokopisi öğrenciye veya
öğrencinin velisine verilir.
(3) Yabancı uyruklu öğrencilerden öğrenim izni
belgesi, pasaport fotokopisi, yabancı kimlik numarası ile birlikte birinci fıkrada
belirtilen diğer belgeler de istenir.
(4) Ortaokul, imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim
kurumları öğrencilerine barınma hizmeti veren kurumlarda kayıtlı yabancı
uyruklu öğrenci sayısı kurum kontenjanının %40’ını geçemez.
Kurumlarda
geçici barınma
MADDE 24
– (1) Öğrenciler, kendi okul
seviyesi ve cinsiyetleriyle uygun olmak üzere, kurum yönetimince belirlenen
şartları kabul etmek ve durumlarını belgelendirmek kaydıyla aşağıdaki
durumlarda öğrenci yurtlarında veya pansiyonlarında geçici barındırılabilir:
a) Ortaöğretim kurumlarının giriş sınavlarına veya
ortaöğretime devam ederken yükseköğretim kurumlarının giriş sınavlarına
katılacak öğrenciler ile ortaöğretim kurumlarına kayıtlarını yaptıracak
öğrenciler.
b) Açık öğretim imam hatip lisesi veya mesleki açık
öğretim lisesinde yüz yüze eğitimi gerektiren derslere katılmak için
kurumda barınma ihtiyacı duyan öğrenciler.
c) Diyanet İşleri Başkanlığınca düzenlenen ve
eğitim süresi en az bir ay olan kurslara veya etkinliklere devam edenler.
(2) Sosyal, kültürel veya sportif amaçlı
faaliyetlere katılan öğrenciler, sporcular ve yöneticileri, kurum yönetimince
belirlenen şartları kabul etmek ve durumlarını belgelendirmek kaydıyla,
öğrenci yurtlarında ve pansiyonlarında en fazla bir ay süreyle
barındırılabilir.
(3) Ortaokul ve imam-hatip ortaokulu öğrencilerine
barınma hizmeti veren kurumlarda sadece ortaokul ve imam-hatip ortaokulu
öğrencileri için geçici barınma hizmeti verilebilir.
(4) Kurum personeli sınav, hizmet içi eğitim,
seminer, toplantı gibi faaliyetler amacıyla aynı kurucuya ait farklı il
veya ilçelerdeki diğer kurumlarda geçici barındırılabilir.
(5) Geçici barınanların okul, kurum veya kurs
bilgileri ile kimlik bilgileri kurum müdürlüğünce en geç beş iş günü içinde
il veya ilçe millî eğitim müdürlüğüne bildirilir, geçici barınmaya
başladıkları günden itibaren özel barınma hizmetleri modülüne gerekli
bilgiler kaydedilir.
(6) Geçici barınanlar dâhil kurumda barınanların
sayısı kurum kontenjanından fazla olamaz.
Öğrencinin
kurumdan ilişiğinin kesilmesi
MADDE 25
– (1) Kurumlarda kayıtlı
öğrencilerin, öğrencilik durumlarının devam edip etmediği hakkında kurum
müdürlüğünce her öğretim yılı başında ve lüzum görülen diğer hâllerde
öğrenim gördükleri öğretim kurumlarından bilgi alınır.
(2) Öğrencilik durumları sona eren öğrencilerin
kurum ile ilişikleri kesilir. Durum kendilerine ve velisine bildirilir.
(3) 24 üncü maddede belirtilen şartların ortadan
kalkması hâlinde geçici barınma derhâl sonlandırılır.
Kurumlarda
barınma süresi ve yaş gruplarına göre düzenleme
MADDE 26
– (1) Öğrenciler, öğrencilik
durumları devam ettiği sürece kurumda barınabilirler.
(2) Kurumlar, sadece kız veya sadece erkek
öğrenciler için açılır ve işletilir.
(3) Ortaokul, imam-hatip ortaokulu ve ortaöğretim
kurumları öğrencilerine yönelik barınma hizmeti veren kurumlardaki
yatakhaneler, öğrencilerin yaş grupları dikkate alınarak düzenlenir.
(4) Kurumlardan;
a) Öğrenci yurdu; ortaokul, imam-hatip ortaokulu,
ortaöğretim kurumu öğrencileri,
b) Öğrenci pansiyonu; ortaöğretim kurumu
öğrencileri,
için açılır.
Kurumlara
giriş ve çıkış ile evci izni
MADDE 27
– (1) Kurumlar, en az ders yılı
süresince barınma hizmetlerini eksiksiz devam ettirir. Ders yılı dışında da
hizmet verilip verilmeyeceği hizmet sunum taahhütnamesinde belirtilir. Öğrencilerin
kuruma son giriş saatleri, bulundukları yerin özellikleri ile ulaşım
vasıtalarının durumu dikkate alınarak öğretim yılı başında kurum yönetimince
tespit edilir, öğrencilere duyurulur ve il veya ilçe millî eğitim
müdürlüğüne bildirilir.
(2) Öğrenciler, adresleri velisi tarafından kurum
yönetimine yazılı olarak bildirilmek ve müdürden izin belgesi almak
şartıyla evci çıkabilirler.
(3) Kurumlar, kurum dışında yapacakları sosyal,
kültürel ve sportif faaliyetler için 8/6/2017 tarihli ve 30090 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Sosyal
Etkinlikler Yönetmeliği hükümlerine göre gerekli izinleri alırlar.
Nöbet
hizmetleri
MADDE 28
– (1) Kurumlarda günün her
saatinde müdür, müdür yardımcısı veya yönetim memurundan birinin bulunması
zorunludur. Aylık yönetim nöbet çizelgesi hazırlanarak kurum ilan panosuna
asılır ve kurumda muhafaza edilir.
Personel
MADDE 29
– (1) Ortaokul, imam-hatip
ortaokulu ve ortaöğretim kurumları öğrencilerine yönelik hizmet veren
kurumlarda elli (elli dâhil) öğrenciye kadar bir, yüz (yüz dâhil) öğrenciye
kadar iki, yüzden fazla öğrenci için en az üç belletici görevlendirilir.
Belleticiler, öğretmen olma şartlarını taşıyanlar öncelikli olmak üzere
yükseköğretim mezunu olanlar arasından görevlendirilir. Belletici olma
şartlarını haiz olan müdür yardımcıları ve yönetim memurları da istemeleri
hâlinde belletici olarak görevlendirilebilir. Ayrıca, ortaokul ve
imam-hatip ortaokulu öğrencilerine yönelik hizmet veren kurumlarda en az
bir, ortaöğretim kurumları öğrencilerine yönelik hizmet veren kurumlarda
ise isteğe bağlı olarak rehber öğretmen/psikolojik danışman
görevlendirilir. Rehber öğretmen/psikolojik danışman olarak atanacaklarda
Bakanlıkça belirlenen şartlar aranır.
(2) Yönetim memurluğu için yükseköğretim
kurumlarından mezun olma şartı aranır.
(3) Kurumlarda; öğrenci sayısı, binanın fiziki
durumu ve diğer donanımları dikkate alınarak ihtiyaca göre yeterli sayıda
hizmetli görevlendirilir.
(4) Yemek hizmeti veren kurumlarda yemeğin kurumda
yapılması hâlinde aşçılık belgesi olan aşçı ile katı, sıvı ve gaz yakıtlı
merkezi kaloriferle ısıtılan kurumlarda yetki belgesi olan personel
görevlendirilir. Ayrıca ihtiyaca göre aşçı yardımcısı görevlendirilebilir.
(5) Yemek, temizlik ve binanın güvenliği ile ilgili
hizmetler, bu hizmetleri sunan kuruluşlardan hizmet satın alınarak
yürütülebilir. Bu takdirde sözleşme yapılan kuruluş, kurum yönetimine karşı
sorumludur. Bu hizmetleri sunan kuruluşlardan hizmet satın alınarak
kurumlarda görevlendirilen personelin bilgileri il veya ilçe millî eğitim
müdürlüğüne bildirilir. Bu personel en az üç ay süre ile görevlendirilir ve
bunların nitelikleri ve şartları sözleşmede belirlenir.
(6) Kurumlarda doktor, gıda mühendisi veya
teknikeri, teknisyen, sağlık memuru, hemşire ile şoför görevlendirilebilir.
Kayıtlı öğrenci sayısı iki yüz elli ve üzeri olan kurumlarda hemşire veya
hemşire yardımcısı ya da acil tıp teknisyeni veya teknikeri
görevlendirilmesi zorunludur.
(7) Mutfak ve yemekhane hizmetlerinde görevli
personelin sağlık muayeneleri yıllık olarak yapılır.
(8) Kurum personelinin, Sosyal Güvenlik Kurumunca
belirlenen sosyal sigortalar ve genel sağlık sigortası esaslarına bağlı
olarak 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu kapsamında sözleşme ile
çalıştırılmaları zorunludur. Kamu tüzel kişileri tarafından açılan ve
işletilen kurumlarda görevlendirilen personel, tabi olduğu mevzuat
hükümleri uyarınca istihdam edilir.
(9) Kurumlarda görev alan yönetim memuru ve
belleticilerin kız öğrencilere barınma hizmeti veren kurumlarda kadın,
erkek öğrencilere barınma hizmeti veren kurumlarda erkek olması şarttır.
Temizlik hizmeti veren görevliler, erkek öğrencilere barınma hizmeti veren
kurumlarda erkek veya kadın olabilir ancak bu görevlilerin kız öğrencilere
barınma hizmeti veren kurumlarda kadın olması şarttır.
(10) Kurumlarda görevlendirilecek personelde, bu
maddede yer alan şartların dışında aranacak diğer şartlar Bakanlık
tarafından belirlenir.
İzin
MADDE 30
– (1) Personel, tabi olduğu
mevzuat hükümleri doğrultusunda izin kullanır.
(2) Genel müdür, genel müdür yardımcısı ve müdürün
izinleri bağlı oldukları il veya ilçe millî eğitim müdürlüğünce; diğer
personelin izinleri ise müdür tarafından verilir.
Ödül
MADDE 31
– (1) Görevinde başarılı personele
Bakanlık, mülki amir veya il millî eğitim müdürü tarafından teşekkür veya
takdir belgesi verilebilir.
(2) Kurucu tarafından, birinci fıkra uyarınca
teşekkür veya takdir belgesi verilen personele brüt aylık ücretinin
yarısından az olmamak üzere ödül verilebilir.
(3) Kamu tüzel kişileri tarafından açılan ve
işletilen kurumlarda görev yapan kamu personeli hakkında tabi olduğu
mevzuat hükümleri uygulanır.
Görevlendirme
MADDE 32
– (1) Personelin çalışma izin
teklifleri aşağıdaki yöneticiler tarafından valiliklere yapılır:
a) Genel müdür, genel müdür yardımcısı, müdür ve
müdür yardımcıları için kurucu gerçek kişi veya kurucu temsilcisi.
b) Diğer personel için müdür.
(2) Nitelik ve şartları uygun bulunanların çalışma
izni valilikçe düzenlenir. Çalışma izni alınmadan personel işe başlatılamaz.
Valilik çalışma izni düzenleme yetkisini devredebilir.
(3) Kamu personeli, kamu tüzel kişileri tarafından
açılan ve işletilen kurumlarda bu Yönetmelikte belirtilen şartları haiz
olanlar arasından ilgili mevzuatı uyarınca görevlendirilir. Görevlendirme
işlemi, kurumun bağlı olduğu il veya ilçe millî eğitim müdürlüğüne
bildirilir. Görevlendirme işleminin bu Yönetmeliğe uygun olması hâlinde bu
işlem, millî eğitim müdürlüğünce valinin onayına sunulur; uygun olmaması
hâlinde ise yeniden değerlendirilmek üzere durum kamu tüzel kişisine
bildirilir.
Genel
müdür ve yöneticiler
MADDE 33
– (1) Genel müdür, kurumlar arası
koordinasyonu sağlar, kurumun hizmet ve fiziki standartlarının
geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapar.
(2) Genel müdür yardımcısı, genel müdür tarafından
verilen görevleri yapar ve bulunmadığı hâllerde genel müdüre vekâlet eder.
(3) Müdür, kurumu mevzuata uygun olarak yönetmekle
görevli ve sorumludur.
(4) Müdür yardımcısı, müdür tarafından verilen
görevleri yapar ve bulunmadığı hâllerde müdüre vekâlet eder.
(5) Yöneticiler ile yönetim memuru, belletici,
rehber öğretmen/psikolojik danışman ve diğer personelin görev ve
sorumlulukları Bakanlıkça belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Öğrenci Disiplin İşleri
Disiplin
MADDE 34
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
hususlara riayet etmeyen, kurallara uymayan, kurum içinde ve kurum dışında
öğrenciliğe yakışmayan tutum ve davranışlarda bulunan ortaöğretim kurumu
öğrencileri hakkında aşağıdaki disiplin cezaları uygulanır:
a) Uyarma.
b) Kınama.
c) Kurumdan çıkarma.
Uyarma
MADDE 35
– (1) Uyarma, öğrenciye
davranışlarının kusurlu olduğunun yazılı olarak bildirilmesidir.
(2) Uyarma cezasının verilmesini gerektiren fiiller
şunlardır:
a) Arkadaşlarını rahatsız edecek şekilde gürültü
yapmak.
b) Temizliğe dikkat etmemek, sürekli düzensiz
olmak.
c) Yatakhane, yemekhane, banyo, çalışma odası ile
diğer çalışma ve dinlenme alanları ile spor salonuna girip çıkmada zaman
çizelgesine uymamak.
ç) Kurum çalışma talimatında öngörülen hususlara
uymamak.
d) Kurum personeline kötü davranmak.
e) Kurumun fiziki yapısına bilerek zarar vermek.
f) Başkasına ait eşyayı müsaadesiz kullanmak.
g) Kurum yönetimine yanlış bilgi vermek.
Kınama
MADDE 36
– (1) Kınama, öğrenciye kusurlu
davranışta bulunduğunun ve tekrarından kaçınması gerektiğinin yazılı olarak
bildirilmesidir.
(2) Kınama cezasının verilmesini gerektiren fiiller
şunlardır:
a) Yalan söylemeyi alışkanlık hâline getirmek.
b) Toplu yaşamaya dair kurallara aykırı
davranışları alışkanlık hâline getirmek.
c) Özürsüz olarak kuruma geç gelmeyi veya kuruma
gelmemeyi alışkanlık hâline getirmek.
ç) Küfür etmek veya arkadaşlarına sataşmak.
d) Kurumda sigara içmek.
e) Kurum personeline hakaret etmek.
f) Kurum yönetiminin astığı ilanları koparmak,
yırtmak veya değiştirmek.
g) Kurum personelinin ve arkadaşlarının eşyalarına
zarar vermek.
ğ) Kurum yöneticilerinin ve personelin
çalışmalarını engellemek.
h) Kurumda yönetimden izin almadan toplantı veya
tören düzenlemek.
ı) Aynı öğretim yılı içinde aynı fiilden dolayı iki
defa uyarma cezası almak.
Kurumdan
çıkarma
MADDE 37
– (1) Kurumdan çıkarma, öğrencinin
kurum ile ilişiğinin kesilmesidir. Öğrenci, bu cezanın tebliğ edildiği
tarihten itibaren en geç beş gün içinde kurumu terk etmek zorundadır. Ancak
kurumdan çıkarma cezasını gerektiren fiillerden birinin işlenmesi ve bu
fiilin, diğer öğrencilerin can ve mal güvenliği için yakın tehdit
oluşturması hâlinde, beş günlük süre beklenmeden öğrencinin, velisine
bildirildiği andan itibaren yirmi dört saat içinde kurumdan ayrılması sağlanır.
Kurumdan çıkarma cezası, on sekiz yaşından küçük öğrencinin velisine; on
sekiz yaş ve üstü öğrencinin kendisine tebliğ edilir. Kurumdan çıkarma
cezası alan on sekiz yaşından küçük öğrencinin durumu bir hafta içinde
kayıtlı bulunduğu okula, on sekiz yaş ve üstü öğrencinin durumu ise
velisine yazılı olarak bildirilir.
(2) Kurumdan çıkarma cezasını gerektiren fiiller
şunlardır:
a) 22/9/1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı
Kanunu ile 25/1/1985 tarihli ve 85/9034 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Türk Bayrağı Tüzüğüne aykırı davranmak.
b) Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Anayasada
ifadesini bulan niteliklerine aykırı miting, forum, direniş, yürüyüş,
boykot, işgal gibi ferdi veya toplu eylemler düzenlemek, düzenlenmesini
kışkırtmak, düzenlenmiş bu gibi eylemlere katılmak veya katılmaya zorlamak.
c) Kanunen cezayı gerektiren yüz kızartıcı suçları
işlemek veya böyle bir suçtan hükümlü durumuna düşmek.
ç) Kanun dışı kuruluşlara üye olmak, bu
kuruluşlarda faaliyet göstermek, bu tür kuruluşların propagandasını yapmak.
d) Hırsızlık
yapmak.
e) Kurum yönetimi ve personeli ile arkadaşlarını
tehdit etmek veya bunlara fiili tecavüzde bulunmak.
f) Kurum içinde kesici, delici veya patlayıcı
silahları bulundurmak veya herhangi bir kimseyi yaralamak suretiyle ilgili
kanuna muhalefet etmek.
g) İçki içmek, kumar oynamak, uyuşturucu ve keyif
verici maddeleri bulundurmak, kullanmak ve bunu alışkanlık hâline getirmek.
ğ) Aynı öğretim yılı içinde üç defa kınama cezası
almak.
Ceza
verme yetkisi
MADDE 38
– (1) Uyarma ve kınama cezaları
müdür, kurumdan çıkarma cezası ise disiplin kurulu tarafından verilir.
(2) Disiplin cezası alan öğrencinin işlediği
fiilden etkilenen öğrenci ve personel ile disiplin cezası alan öğrenci veya
velisi, uyarma ve kınama cezalarına karşı disiplin kuruluna; kurumdan
çıkarma cezasına karşı kurumun bağlı bulunduğu il millî eğitim müdürlüğüne
cezanın tebliğ tarihinden itibaren beş iş günü içinde itirazda bulunabilir.
(3) Disiplin kurulu, itirazları yedi iş günü içinde
karara bağlar. Disiplin kurulu itiraz konusu cezayı kaldırabilir, bir alt
ceza verebilir ya da onayabilir.
(4) İl millî eğitim müdürlüğü kurumdan çıkarma
cezasına karşı itiraza ilişkin nihai kararını on beş iş günü içinde verir.
İl millî eğitim müdürlüğü itiraz konusu cezayı kaldırabilir, bir alt ceza
verebilir ya da onayabilir.
Disiplin
kurulu
MADDE 39
– (1) Ortaöğretim kurumları
öğrencilerine barınma hizmeti veren kurumlarda disiplin kurulu; müdürün
başkanlığında, belleticiler arasından müdür tarafından seçilecek asıl ve
yedek bir üye ile kurumda görevli olması hâlinde rehber öğretmen/psikolojik
danışman ve öğrenci temsilcisinden oluşur.
(2) Üyelerin toplantıya katılamaması durumunda
disiplin kuruluna yedek üyeler katılır.
(3) Öğrenci temsilcisi, her öğretim yılı başında
hiç ceza almamış öğrenciler arasından gizli oyla öğrenciler tarafından biri
asıl diğeri yedek olacak şekilde seçilir.
(4) Disiplin kurulu, kendisine görev olarak verilen
işleri müdürün havalesi üzerine ve en çok yedi iş günü içinde
sonuçlandırır. Kurumdan çıkarma cezasını gerektiren fiilin öğrencilerin can
ve mal güvenliği bakımından yakın tehdit oluşturması hâlinde kurumdan
çıkarma işlemi yirmi dört saat içinde sonuçlandırılır.
Disipline
ilişkin işlemler
MADDE 40
– (1) Disiplin kurulu, her dönem
başında toplanarak kurumun düzen ve disiplini ile ilgili konuları inceler
ve gerekli kararları alır.
(2) Öğrencinin disiplin kuruluna sevkinden önce
gerekli incelemeler kurum yönetimince yapılır.
(3) Disiplin kurulu, disiplin kuruluna sevk edilen
öğrencinin savunmasını yazılı olarak veya tutanağa bağlanmak kaydıyla sözlü
olarak alır. Çağrılan öğrenci davete katılmaz veya ifade vermez ya da
kendisinin izinsiz olarak kurumda bulunmadığı anlaşılır ise durum bir
tutanakla tespit edilir ve karar disiplin kurulunca ilgilinin gıyabında
verilir. Disiplin cezası gerektiren birden çok fiilin gerçekleşmesi hâlinde
disiplin kurulunca her fiil ayrı ayrı değerlendirilir.
(4) Müdür veya disiplin kurulu, öğrenciye cezayı
verirken davranışının mahiyetine, önemine, kendisinin kurum içinde ve kurum
dışındaki genel durumuna, suçun ne gibi şartlar altında işlenmiş olduğuna,
öğrencinin suçu işlediği zamanki ruhsal durumuna, oluşan fiilin hafifletici
ve ağırlaştırıcı sebeplerine dikkat eder.
(5) Disiplin kurulu, lüzum görürse toplu olarak
veya bir üyesini görevlendirerek soruşturmayı genişletebilir.
(6) Disiplin kurulu kararları, disiplin kurulu
karar defterine yazılır.
(7) Kurumlarda meydana gelen ve adli soruşturmayı
gerektiren her türlü olay, kurum yönetimince en kısa sürede ilgili
makamlara bildirilir. Kurumlarda kalan öğrencilerden herhangi birinin
tutuklanması hâlinde disiplin işlemleri adli işlemlerin sonucuna göre
yürütülür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetleme ve Personel Disiplin İşleri
Denetleme
esasları
MADDE 41
– (1) Kurumların denetimleri ders
yılı içinde en az iki kez olmak üzere öğrencilerin kurumda bulunduğu
günlerde ve saatlerde yapılır.
(2) Kurumların denetimi, mülki idare amirlerinin
görevlendireceği en az iki kişiden oluşan ekiplerce yapılır. Bu ekipler;
il/ilçe millî eğitim şube müdürünün başkanlığında şube müdürü, eğitim
uzmanı, araştırmacı veya resmî bir ortaöğretim kurumu müdüründen oluşur.
(3) Teftiş Kurulu Başkanlığı, Özel Öğretim
Kurumları Genel Müdürlüğü, il veya ilçe millî eğitim müdürleri ile mülki
idare amirlerinin kurumları denetim yetkileri ile kamu tüzel kişilerinin
ilgili mevzuatında yer alan denetim yetkileri saklıdır.
(4) Kurum binalarında ilgili kurum ve kuruluşlarca
yapılan yangın, elektrik, su ve gaz tesisatlarının kontrolleri sonucu
düzenlenen raporlarda tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için
valilikçe kuruma gerekli ikaz yapılarak süre verilir. Eksikliklerin,
öğrencilerin barınması esnasında can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürmesi
durumunda valilikçe gerekli tedbirler alınarak eksiklikler giderilinceye
kadar kurumun barınma hizmeti vermesi geçici olarak durdurulur. Üç ay
içinde eksikliklerin giderilmemesi hâlinde 46 ncı madde hükümlerine göre
işlem yapılır.
(5) Denetimler sonucunda barınma hizmeti
faaliyetlerinin sunulmasında üstün nitelik ve başarısı tespit edilen kuruma
Bakanlık veya vali tarafından takdir belgesi verilebilir. Takdir belgesi,
kuruma aynı makam tarafından bir öğretim yılı içinde bir kez verilir.
(6) Denetlemeye ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça
belirlenir.
Denetim
sorumluluğu
MADDE 42
– (1) Denetleme sırasında kurum
yönetimi kuruma ait her türlü bilgi ve belgeyi göstermek, kurum binasının
tamamının görülmesini sağlamak, kurumun kasa ile muhasebesine ilişkin her
türlü kayıt ve evrakın kontrolüne müsaade etmek zorundadır.
Denetleme
sonuçlarının kuruma bildirilmesi
MADDE 43
– (1) Denetlemeler sonucunda
alınması gereken tedbirler ile yapılması gereken işler ve bunların süresi
kurum yönetimine bildirilir.
(2) Kurum yönetimi, belirtilen süre içinde gerekli
tedbirleri alır, yapılması gereken işleri yerine getirir ve bu hususu bağlı
bulunduğu il veya ilçe millî eğitim müdürlüğüne yazılı olarak bildirir.
(3) Denetleme raporları il veya ilçe millî eğitim
müdürlüğünce özel barınma hizmetleri modülüne yüklenir.
Personel
disiplin işleri
MADDE 44
– (1) Personele, işlediği fiil ve
hâller doğrultusunda aşağıda belirtilen disiplin cezaları verilir:
a) Uyarma: Personele, görevinde ve davranışlarında
daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir. Uyarma cezasını
gerektiren fiil ve hâller şunlardır:
1) Verilen emir ve görevlerin tam ve zamanında
yapılmasında, görev mahallinde kurumca belirlenen usul ve esasların yerine
getirilmesinde, görevle ilgili resmî belge, araç ve gereçlerin korunması,
kullanılması ve bakımında kayıtsızlık göstermek veya düzensiz davranmak.
2) Özürsüz veya izinsiz olarak göreve geç gelmek,
görevden erken ayrılmak veya görev mahallini terk etmek.
3) Görevine karşı kayıtsızlık göstermek veya
ilgisiz kalmak.
4) Görevin işbirliği içinde yapılması ilkesine aykırı
davranışlarda bulunmak.
b) Kınama: Personele, görevinde ve davranışlarında
kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir. Kınama cezasını gerektiren fiil
ve hâller şunlardır:
1) Verilen emir ve görevlerin tam ve zamanında
yapılmasında, görev mahallinde kurumca belirlenen usul ve esasların yerine
getirilmesinde, görevle ilgili resmî belge, araç ve gereçlerin korunması,
kullanılması ve bakımında kusurlu davranmak.
2) Özürsüz olarak bir veya iki gün göreve gelmemek.
3) Eşlerinin, reşit olmayan veya kısıtlı olan
çocuklarının kazanç getiren sürekli faaliyetlerini belirlenen sürede
kurumuna bildirmemek.
4) Görev sırasında amirlerine hâl ve hareketi ile
saygısız davranmak.
5) Kuruma ait araç, gereç ve benzeri eşyayı izinsiz
olarak özel işlerinde kullanmak.
6) Kuruma ait belge, araç, gereç ve benzeri eşyayı
kaybetmek.
7) Velilere, iş arkadaşlarına veya maiyetindeki
personele kötü muamelede bulunmak.
8) Velilere ve iş arkadaşlarına söz veya hareketle
sataşmak.
9) Görev mahallinde genel ahlak ve edep dışı davranışlarda
bulunmak ve bu tür yazılar yazmak, işaret, resim ve benzeri şekiller çizmek
veya yapmak.
10) Verilen emirlere itiraz etmek.
11) Kurumun huzur, sükûn ve çalışma düzenini
bozmak.
c) Aylıktan kesme: Personelin, brüt aylık
ücretinden 1/30 ila 1/10 arasında kesinti yapılmasıdır. Aşağıdaki fiil ve
hâllerden (1) ila (6) numaralı alt bentlerde yer alanlar için 1/30 ila
1/20; diğer alt bentlerde yer alanlar için 1/19 ila 1/10 oranlarında
aylıktan kesme cezası uygulanır. Aylıktan kesme cezası, cezanın personele
tebliğ edildiği ayı takip eden ayın ücretinden kesinti yapılmak suretiyle
uygulanır. Kesinti yapılan bu tutar, kurumun bulunduğu il veya ilçedeki
Hazine ve Maliye Bakanlığının ilgili birimine on iş günü içinde kurum
tarafından yatırılır ve buna ilişkin belgenin bir örneği il veya ilçe millî
eğitim müdürlüğüne on iş günü içinde teslim edilir. Aylıktan kesme cezasını
gerektiren fiil ve hâller şunlardır:
1) Kasıtlı olarak verilen emir ve görevleri tam ve
zamanında yapmamak, görev mahallinde kurumca belirlenen usul ve esasları
yerine getirmemek, görevle ilgili resmî belge, araç ve gereçleri korumamak,
bakımını yapmamak veya hor kullanmak.
2) Özürsüz ve kesintisiz olarak üç ila dokuz gün
göreve gelmemek.
3) Kuruma ait belge, araç, gereç ve benzerlerini
özel menfaat sağlamak için kullanmak.
4) Görevle ilgili konularda yükümlü olduğu kişilere
yalan ve yanlış beyanda bulunmak veya bilgi vermek.
5) Görev sırasında amirlerine sözle saygısızlık
etmek.
6) Öğrencilere söz veya hareketle sataşmak.
7) Göreve sarhoş gelmek.
8) Görevi ile ilgili olarak her ne şekilde olursa
olsun çıkar sağlamak.
9) Görev yeri sınırları içinde herhangi bir yeri
toplantı, tören ve benzeri amaçlarla izinsiz kullanmak veya kullandırmak.
10) Yetkili olmadığı hâlde basına, haber ajanslarına
veya radyo ve televizyon kurumlarına bilgi veya demeç vermek.
ç) Görevine son verme: Personelin kurumdaki çalışma
izninin iptal edilmesidir. Görevine son verme cezasını gerektiren fiil ve
hâller şunlardır:
1) Görev yerinde alkollü içki içmek.
2) Bir yılda özürsüz ve kesintisiz olarak on gün
veya toplamda yirmi gün göreve gelmemek.
3) Amirlerine, maiyetindekilere, çalışanlara veya
öğrencilere karşı küçük düşürücü ya da aşağılayıcı fiil ve hareketler
yapmak, tacizde veya hakarette bulunmak ya da bunları tehdit etmek.
4) Gerçeğe aykırı belge düzenlemek.
5) Yasaklanmış her türlü yayını, siyasi veya
ideolojik amaçlı bildiri, afiş, pankart, bant ve benzerlerini basmak,
çoğaltmak, dağıtmak ya da bunları kurumların herhangi bir yerine asmak veya
teşhir etmek.
6) Verilen görev ve emirleri kasten yapmamak.
7) Öğrencilerin özel hâllerini veya görev ve
yetkisi dışında kişisel bilgilerini kayıt altına almak.
8) Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında
belirtilen suçlardan hakkında kovuşturması bulunmak.
d) Görevine son verilerek başka kurumda
çalıştırmama: Personelin cezanın verildiği tarihten itibaren beş yıl
süreyle kurumlarda çalışamamasıdır. Görevine son verilerek başka kurumda
çalıştırmama cezasını gerektiren fiil ve hâller şunlardır:
1) İdeolojik veya siyasi amaçlarla kurumların
huzur, sükûn ve çalışma düzenini bozmak, boykot ve işgal gibi eylemlere
katılmak, barınma hizmetlerinin yürütülmesini engellemek veya bunları
tahrik ya da teşvik etmek.
2) Savaş, olağanüstü hâl veya genel afetlere ilişkin
konularda amirlerinin verdiği görev veya emirleri yapmamak.
3) Amirlerine, maiyetindekilere, çalışanlara veya
öğrencilere fiili tecavüzde bulunmak.
4) Siyasi ve ideolojik eylemlerden arananları görev
mahallinde gizlemek.
5) Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında
belirtilen suçlardan ceza almak.
6) Terör örgütlerine ya da Millî Güvenlik Kurulunca
Devletin millî güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı,
oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti ya da iltisakı yahut bunlarla irtibatı
olmak.
7) Görevin yerine getirilmesinde dil, ırk,
cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep ayrımı yapmak,
kişilerin yarar veya zararını hedef tutan davranışlarda bulunmak.
8) Öğrencilerin özel hâllerini veya görev ve
yetkisi dışında kişisel bilgilerini ifşa etmek.
(2) Disiplin cezasının verildiği tarihten itibaren
iki yıl içinde aynı fiil veya hâlin tekerrüründe bir derece ağır ceza
verilir. Aynı derecede cezayı gerektiren fakat ayrı fiil veya hâller
nedeniyle verilen disiplin cezalarının üçüncü uygulanmasında bir derece
ağır ceza verilir. Bu Yönetmelik uyarınca ödüllendirilen personel için bir
alt ceza uygulanabilir.
(3) Birinci fıkrada belirtilen ve disiplin cezası
verilmesini gerektiren fiil ve hâllere nitelik ve ağırlıkları itibarıyla
benzer eylemlerde bulunanlara da aynı neviden disiplin cezaları
verilir.
(4) Disiplin cezaları sıralı disiplin amiri olan
müdür, kurumun bağlı olduğu il veya ilçe millî eğitim müdürü ile kurumun
bulunduğu mahallin mülki amiri ve vali tarafından aşağıda belirtildiği
şekilde verilir:
a) Uyarma ve kınama cezaları; genel müdür, genel
müdür yardımcısı ve müdüre kurumun bağlı olduğu il veya ilçe millî eğitim
müdürünce, diğer personele müdür tarafından verilir.
b) Aylıktan kesme cezası, kurumun bağlı olduğu il
veya ilçe millî eğitim müdürünce; görevine son verme cezası, kurumun
bulunduğu mahallin mülki amirince; görevine son verilerek başka kurumda
çalıştırmama cezası ise vali tarafından verilir. Sıralı disiplin amirleri
alt cezaları da vermeye yetkilidir. Uyarma ve kınama cezaları, vermeye yetkili
makam tarafından ilgilinin savunması alındıktan sonra resen, diğer cezalar
ise disiplin soruşturması sonucunda getirilen teklife göre disiplin
amirinin takdiri doğrultusunda verilir. İşlenen fiilin gerektirdiği
disiplin cezasını vermeye Bakanlık da yetkilidir.
(5) Kamu tüzel kişileri tarafından açılan ve
işletilen kurumlarda görev yapan kamu personelinin disipline ilişkin iş ve
işlemleri hakkında bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Personelin tabi
olduğu ilgili mevzuat hükümleri saklıdır.
(6) Disiplin cezalarına karşı itiraz, tebliğ
tarihinden itibaren on iş günü içinde cezayı veren disiplin amirinin bir
üstündeki sıralı disiplin amirine, vali tarafından verilen cezalara karşı
Bakanlığa yapılır. İtirazda bulunulan disiplin amiri veya Bakanlık, on beş
iş günü içinde bir alt cezayı verebilir veya cezayı kaldırabilir. İtirazda
bulunulan disiplin amirince veya Bakanlıkça on beş iş günü içinde herhangi
bir karar verilmemesi hâlinde itiraz reddedilmiş sayılır.
Görevden
uzaklaştırma
MADDE 45
– (1) Denetleme, inceleme veya
soruşturma sırasında;
a) Kuruma ait her türlü bilgi ve belgeyi
göstermekten, kurum binasının tamamının görülmesini sağlamaktan, kurumun
kasa ile muhasebesine ilişkin her türlü kayıt ve evrakları ile diğer kayıt,
defter, bilgi ve belgelerini incelettirmekten, sorulan sorulara cevap
vermekten kaçınan,
b) Kurum ve eklentilerine girmeyi engelleyen,
c) 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
durumları olduğu tespit edilen,
ç) Bir yıldan fazla süreyle hapis cezası
verilmesini gerektiren suç işleyen,
d) Denetleme makamlarınca bildirilen işleri süresi
içinde yerine getirmemekte ısrarcı olan,
e) Sözleşmelerde, taahhütnamelerde veya diğer
evrakta usulsüzlük yapan,
kurum personeli geçici olarak görevden uzaklaştırılabilir.
(2) Görevden uzaklaştırma; denetleme yetkisi
bulunanların teklifi, il millî eğitim müdürlüğünün uygun görüşü ve
görevlendirmeye yetkili makamın onayı veya doğrudan il millî eğitim
müdürlüğünün teklifi ve görevlendirmeye yetkili makamın onayı ile
gerçekleşir. Müdürün görevden uzaklaştırılması hâlinde yerine vekâlet
edecek personel belirlenir. Vekâlet görevi verilecek personel bulunmaması
hâlinde kurucu veya kurucu temsilcisinin ivedilikle müdürlüğe vekâlet
edecek kişiyi bildirmesi istenir. Kurucu veya kurucu temsilcisinin beş iş
günü içinde bildirimde bulunmaması hâlinde denetleme, inceleme ya da
soruşturma sonuçlanıncaya kadar valilikçe gerekli tedbirler alınır.
(3) Görevden uzaklaştırmayı gerektiren fiilin suç
teşkil etmesi hâlinde mülki idare amirliğince Cumhuriyet başsavcılığına en
geç üç gün içinde bildirimde bulunulur.
(4) Haklarında kovuşturmaya yer olmadığına karar
verilen veya beraat edenler ile görevden uzaklaştırma tedbirinin devamına
gerek kalmadığına karar verilenler görevlerine iade edilir.
Kurum
açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatının iptali ve idari para
cezaları
MADDE 46
– (1) Kurumların kurucularının ve
kurucu temsilcilerinin Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında
belirtilen suçlardan ceza almış olması veya terör örgütlerine ya da Millî
Güvenlik Kurulunca Devletin millî güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna
karar verilen yapı, oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti veya iltisakı
yahut bunlarla irtibatlı olması hâlinde kurumun kurum açma izni ve iş yeri
açma ve çalışma ruhsatı iptal edilir.
(2) Kurumların kurucu ve kurucu temsilcilerinin
Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen suçlarla ilgili
haklarında kovuşturma bulunması hâlinde kovuşturma sonuçlanıncaya kadar
kurumun barınma hizmeti vermesi Bakanlığın onayıyla belirlenen tarihten
itibaren geçici olarak durdurulur. Kovuşturma sonucunda bu kişilerin ceza
almaması hâlinde geçici durdurma işlemi kaldırılır.
(3) İnceleme, soruşturma veya denetimlerde Kanunun
1 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen hâllerin tespiti hâlinde
belirlenen idari para cezaları verilir veya tespit edilen hâlin tekrarı
durumuna göre kurum açma izni ile iş yeri açma ve çalışma ruhsatı iptal
edilir.
(4) Her ne ad altında olursa olsun öğrenci barınma
hizmetlerine ilişkin faaliyetlerin, Kanunun 1 inci maddesinin dördüncü
fıkrasında belirtilen ruhsat alınmadan yürütülmesi hâlinde aynı fıkrada
belirtilen idari para cezası verilir ve bu yerler valilikçe kapatılır.
(5) Kurum açma izni verilen kurumlardan, altı ay
içerisinde barınma hizmetine başlamayan, faaliyete başladıktan sonra
faaliyetine izinsiz ara veren kurumların kurum açma izni ile iş yeri açma
ve çalışma ruhsatları, bunları vermeye yetkili makam tarafından iptal
edilir ve valilikçe kapatma işlemi yapılır.
(6) 19 uncu maddenin birinci fıkrasına aykırı
davranan kurucular hakkında brüt asgari ücretin beş katı idari para cezası
uygulanır.
(7) İdari para cezaları, kurum açma iznini vermeye
yetkili makam tarafından uygun görülmesi hâlinde verilir. Verilen idari para
cezası gerçek kişi ise kurucuya; tüzel kişilik ise kurucu temsilcisine
Tebligat Kanunu hükümlerine göre valilikçe tebliğ edilir. Kanunda
belirtilen idari para cezaları, yetkili makam tarafından fiilin işlendiği
tarihte yürürlükte bulunan brüt asgari ücret üzerinden belirlenir. Verilen
idari para cezaları özel barınma hizmetleri modülüne işlenir ve aynı
fiillerin tekrarının olup olmadığı bu modül üzerinden kontrol edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yemek
hizmeti
MADDE 47
– (1) Ortaokul, imam-hatip
ortaokulu ve ortaöğretim kurumları öğrencilerine barınma hizmeti veren
kurumlarda yemek hizmeti verilmesi zorunludur.
(2) Kurumlar, 17/12/2011 tarihli ve 28145 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Gıda ve Yemin Resmi Kontrollerine Dair
Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinin altıncı fıkrası gereği yemek partisinin her
çeşidinden alınan bir örneğin yetmiş iki saat uygun koşullarda saklanmasını
sağlamakla yükümlüdür.
(3) Yemek listeleri müdür, müdür yardımcısı veya
yönetim memurunun başkanlığında, öğrenci temsilcisi ile aşçıdan oluşan
komisyon tarafından aylık olarak düzenlenir ve ilan edilir.
(4) Yemekler ve miktarları bir öğrenciye gerekli
olan besin maddelerini, kaloriyi ve vitaminleri sağlayacak nitelikte
olmalıdır. Yemek listelerinin düzenlenmesinde mevsimler ve öğrencilerin
gelişim özellikleri dikkate alınır.
(5) Aynı gerçek veya tüzel kişiye ait birden fazla
kurum olması hâlinde, yemek hazırlanan kurum veya yemek hizmeti satın
alınan kuruluş, yemek hizmeti alan kurum yönetimine karşı sorumlu olmak
üzere, kurucuya ait diğer kurumlara da yemek hizmeti verebilir.
(6) Yemek hizmetlerinin yürütülmesinde 11/6/2010
tarihli ve 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem
Kanunu hükümlerine uyulur.
Kurum
çalışma esasları ve iş takvimi
MADDE 48
– (1) Kurumlar, Bakanlıkça
belirlenen barınma hizmetlerine ilişkin usul ve esaslar uyarınca kurum
çalışma esasları ile sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlerini yıllık iş
takvimiyle belirleyerek bir örneğini il veya ilçe millî eğitim müdürlüğüne
verir.
İlan ve
reklam
MADDE 49
– (1) Kurumlar, yalnızca
amaçlarına uygun tanıtıcı mahiyette reklam ve ilan verebilir ancak reklam
ve ilanlarında gerçeğe aykırı beyanlarda bulunamaz, kişi resimleri ve
isimleri kullanamaz, televizyonda reklam ve ilan yapamaz. Kurumlar; reklam
ve ilanların birer örneğini yayımından önce bağlı bulundukları il veya ilçe
millî eğitim müdürlüğüne vermek zorundadır.
(2) Kurumların reklam ve ilanlarında 7/11/2013
tarihli ve 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun hükümlerine
aykırı durumların bulunması hâlinde bu durum Reklam Kuruluna da bildirilir.
Ortak
hükümler
MADDE 50
– (1) Ortaokul, imam-hatip
ortaokulu ve ortaöğretim kurumları öğrencilerinin fikri, ruhi ve bedeni
gelişimlerini sağlayabilmeleri amacıyla sportif, kültürel ve sosyal
faaliyetlere katılmaları sağlanır. Bu hususta öğrencilerin öğrenim
gördükleri okullarla işbirliği yapılabilir. Yürütülen bu faaliyetlerle
ilgili olarak rehber öğretmen/psikolojik danışman tarafından veya
bulunmaması hâlinde yönetim memuru ya da belleticiler tarafından etkinlik
ve gelişim dosyaları oluşturulur.
(2) Öğrenci barınma hizmeti faaliyetleri başka
adlarla açılan yerlerde verilemez.
(3) Kuruma kaydolan her öğrenciye kurum yönetimi
veya belletici tarafından kurum binası tanıtılır, acil durumlar için
tahliye yolları ile toplanma yerleri gösterilir. Kurumun tanıtıldığına dair
belge, kurum yönetimi ile öğrenci tarafından imzalanarak kurumda
dosyalanır, bir nüshası öğrenciye verilir.
(4) Kurumlarda, kurum personelinin ve öğrencilerin
katıldığı acil durum tahliye uygulaması her yıl öğretim yılının başladığı
ilk hafta ile ikinci yarıyılın ilk haftası içinde olmak üzere yılda iki kez
yapılır ve tutanakla kayıt altına alınır.
(5) Kurumlarca, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş
Sağlığı ve Güvenliği Kanunu hükümlerine uygun tedbirler alınır.
(6) Kurumların ısınma sistemi kalorifer veya
iklimlendirme sistemi ile yapılır.
(7) Kurumlar; fiziki özellikleri ile işletme ve
hizmet kalitesine göre Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda
sınıflandırılabilir.
Kuruculara
ve personele ilişkin geçiş hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihte faaliyette bulunan özel öğrenci yurtları ve
öğrenci pansiyonlarında görev yapmakta olan personel ve 20 nci maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen sertifikaya sahip olmaları hâlinde müdürler
aynı kurumda görev yapmaya devam edebilir.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte
faaliyette bulunan özel öğrenci yurt ve pansiyonlarının kurucuları ve
mevcut kurucu temsilcileri hakkında 5 inci maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen lisans mezunu olma şartı aranmaz.
Yürürlük
MADDE 51
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 52
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Millî Eğitim Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|