Millî Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
ORTAÖĞRETİM KURUMLARI
YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 –
7/9/2013 tarihli ve 28758 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (d), (r) ve (kk) bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı fıkranın (ğğ),
(hh) ve (ıı)
bentlerinde yer alan “proje uygulayan eğitim kurumları” ibareleri “proje
okulları” olarak değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“d) Çerçeve öğretim programı: Bir meslek alanında
ve/veya dalında modüler yapıda hazırlanan öğretim programının tanıtımı ve
uygulanmasıyla ilgili açıklamaları, haftalık ders çizelgelerini, programda
yer alan dersleri, dersleri oluşturan modülleri/öğrenme
birimlerini ve kazanımlar ile sertifikaları gösteren program yapısını,”
“r) Ölçme araçları: Öğrencilerin bilgi, beceri ve
kazanımlarının ölçülmesinde başvurulacak yazılı ve uygulamalı sınavlar
ve/veya e-sınavlar ile performans çalışması, proje, ürün veya e-portfolyo dosyasını,”
“kk) Proje
okulu: Bu Yönetmeliğin 20/A maddesi kapsamında Bakanlıkça belirlenen
eğitim kurumunu,”
“rr) Danışma
kurulu: Proje okullarında okul yönetimine rehberlik yapmak üzere
oluşturulan kurulu,
ss) Eğitim kurumu: Bu Yönetmelik
kapsamındaki okulları/kurumları,
şş) Proje koordinatörü: Ulusal ve/veya uluslararası
proje yönetim tecrübesine ve proje döngüsü yönetimi ve uygulama bilgisine
sahip, görüş ve düşüncesine başvurulacak alanda proje çalışmaları yürütmüş
olan kişiyi,
tt) Proje uzmanı: Ulusal ve/veya uluslararası projede
görev almış ve proje döngüsü yönetimi ve uygulama bilgisine sahip, görüş ve
düşüncesine başvurulacak alanda nitelikli uzmanlık deneyimi olan kişiyi,
uu) Protokol: Yürütülen projenin/çalışmanın özelliğine
göre, Bakanlık/il millî eğitim müdürlüğü veya Bakanlık/il millî eğitim
müdürlüğünün uygun bulması üzerine eğitim kurumu müdürlüğü ile ilgili
taraflar arasında yapılan yazılı sözleşmeyi,
üü) Sektör temsilcisi: Mesleki ve
teknik eğitim kurumlarında eğitimi yapılan alan/dal ile ilgili faaliyet
gösteren ve eğitim kurumu ile öğrencilerin staj ve beceri eğitimleri veya
eğitim ve öğretimin geliştirilmesine ilişkin diğer konularda iş birliği
içinde olan kamu veya özel kuruluşlar ile kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları veya bunlara bağlı oda ve borsaları temsil eden kişiyi,
vv) Sertifika: Mesleki ve teknik Anadolu liselerine
ait çerçeve öğretim programında belirlenen seçmeli meslek
dersinin/derslerinin başarılması ile alınan belgeyi,
yy) Uluslararası program: Uluslararası Bakalorya
Programı, İleri Düzey Yerleştirme Programı, Uluslararası Genel Ortaöğretim
Sertifika Programı ve benzeri nitelikteki uluslararası öğretim
programlarını,”
MADDE 2 –
Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(3) Merkezi sınav puanıyla öğrenci alan
ortaöğretim kurumlarından Bakanlıkça uygun görülenlerde her yıl belirlenen
kontenjanın tamamını ya da bir kısmını kapsayacak şekilde hazırlık sınıfı
açılabilir.”
MADDE 3 –
Aynı Yönetmeliğin 10 uncu
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddenin
üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“(1) Ortaöğretim kurumlarında;
a) Yükseköğretime, hem mesleğe hem yükseköğretime,
hayata, iş alanlarına hazırlayan ve Bakanlıkça uygun görülen ders
çizelgeleriyle öğretim programları uygulanır. Ortaöğretim kurumlarının
özelliğine göre hangi derslere ağırlık verileceği haftalık ders
çizelgesinde ve program açıklamalarında belirtilir.
b) Öğretim programları, öğrencilerin ilgi, istek ve
yetenekleri yanında bireysel farklılıklarına ve yönelecekleri alanın
özelliklerine, okul ve program türlerine uygun olarak ortak dersler,
akademik destek dersleri, meslek/alan ve dal dersleri, seçmeli dersler ve
seçmeli meslek derslerinden oluşur.
c) Ortak dersler, her öğrencinin ortaöğretim
kurumunu bitirinceye kadar aldığı, asgarî ortak bir genel kültür veren,
toplum sorunlarına duyarlı, yurdun ekonomik, sosyal ve kültürel
kalkınmasına katkıda bulunma bilincini ve gücünü kazandırmayı amaçlayan ve
yükseköğretim programlarına hazırlayan derslerdir.
ç) Meslek/alan ve dal dersleri, öğrenciyi
hedeflediği yükseköğretim programlarına ve/veya mesleğe, iş alanlarına
yönelten ve bu yönde gelişme imkânı sağlayan derslerdir.
d) Seçmeli dersler, öğrencilerin hedefledikleri ve
yöneldikleri alanda gelişmelerine veya ilgi ve istekleri doğrultusunda
çeşitli programlarda ilerlemelerine, kişisel yeteneklerini geliştirmelerine
imkân sağlayan derslerdir.
e) Uygun ortamın ve öğretmenin bulunması hâlinde, eğitim
bölgesi müdürler kurulunca uygun görülecek ortaöğretim kurumlarında
öğrencileri girişimcilik ve üretkenliğe yöneltecek, çevrenin ihtiyaç ve
özelliklerine uygun yeni seçmeli dersler öğretim kapsamına alınabilir. Bu
gibi derslerin öğretim programı ve öğretim materyalleri eğitim bölgesindeki
zümre öğretmenlerince hazırlanır ve il millî eğitim müdürünün onayıyla
uygulamaya konur. İlk defa uygulamaya konulacak öğretim programlarının bir
örneği Bakanlığın ilgili birimine gönderilir.
f) Tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla
eğitimlerine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler kayıtlı
bulundukları okulda uygulanan eğitim programını takip ederler. Öğrencilerin
takip ettikleri programlar temel alınarak bireyselleştirilmiş eğitim
programı (BEP) hazırlanması ve bu okullarda bireyselleştirilmiş eğitim programı
geliştirme birimi oluşturulması zorunludur. Konuya ilişkin iş ve işlemler 7/7/2018 tarihli ve 30471 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Ancak öğrencilerin başarıları, bu Yönetmeliğin sınıf geçme ve sınavlarla
ilgili hükümlerine göre belirlenir. Özel eğitim sınıflarında eğitimlerine
devam eden öğrenciler ile ilgili iş ve işlemler Özel Eğitim Hizmetleri
Yönetmeliğinin ilgili hükümleri doğrultusunda yürütülür.
g) Akademik destek dersleri, Anadolu teknik
programında yer alan ortak dersleri destekleyen ve yükseköğretime
hazırlayan derslerdir.
ğ) Seçmeli meslek dersleri, öğrencilerin hedefledikleri
ve yöneldikleri alanda gelişmelerine veya ilgi ve istekleri doğrultusunda
çeşitli programlarda ilerlemelerine, kişisel yeteneklerini
geliştirmelerine, alanlarında/dallarında sertifika almalarına imkân
sağlayan derslerdir.
h) Özel program ve proje uygulayan mesleki ve
teknik ortaöğretim kurumlarında bölgesel ve sektörel
özellikler dikkate alınarak Bakanlıkça farklı öğretim programları
uygulanabilir.
ı) Derslerin öğretimi Türkçe yapılır. Ancak merkezi
sınav puanı ile öğrenci alan ve önünde hazırlık sınıfı bulunan ortaöğretim
kurumlarında matematik ve fen bilimleri grubu derslerini birinci yabancı
dille okutabilecek öğretmen bulunması ve en az 10 öğrencinin talep etmesi
hâlinde bu derslerin öğretimi birinci yabancı dille de yapılabilir. Özel
öğretim kurumlarında ve Uluslararası Program uygulayan okullarda bu sayı
aranmaz. Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında meslek dersleri
protokol ve projeler kapsamında yabancı dille yapılabilir.
i) Şartları uygun olan ortaöğretim kurumlarında
Uluslararası Program uygulamasına yer verilebilir. Bu programa katılan
öğrenciler için Türkçe okutulacak dersler hariç diğer dersler, programın
gerektirdiği yabancı dille okutulur. Uluslararası Programın uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça hazırlanan Yönerge ile belirlenir.”
“Anadolu meslek programlarının 11
inci sınıf meslek dersleri, uygulamaya elverişli eğitim birimi olan
işletmelerde yapılır. Bunun mümkün olmaması hâlinde okulda yapılır.”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin
11 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “şubat ayı” ibaresi “aralık
ve ocak ayları” olarak değiştirilmiş, aynı maddenin dördüncü fıkrasının
birinci cümlesi “Ortak dersler kapsamındaki yeteneğe bağlı seçimlik dersler
hariç seçmeli dersler en az 10, seçmeli meslek dersleri ise en az 8 öğrencinin
talebi doğrultusunda öğretime açılır.” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 5 –
Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendine aşağıdaki
cümle eklenmiş ve aynı fıkranın (c) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Bu bağlamda; engelli, engelli
çocuğu ve/veya bakmakla yükümlü olduğu engelli bireyi olanlar ile süt izni
kullanan öğretmenlerin haftalık ders programı, gün ve saatleri okulun genel
işleyişini bozmayacak şekilde ilgili öğretmenlerin tercihleri dikkate
alınarak hazırlanır.”
“c) Uygulamalı meslek dersleri, imkânlar ölçüsünde
ders bütünlüğü bozulmadan ders saatleri birbirini izleyecek şekilde
planlanır.”
MADDE 6 –
Aynı Yönetmeliğin 14 üncü
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(3) Öğrencilere, resmî tatil günlerinde puanla değerlendirilecek
şekilde ödev verilmez.”
MADDE 7 –
Aynı Yönetmeliğe 20 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde
eklenmiştir.
“Proje
okullarına ilişkin iş ve işlemler
MADDE
20/A – (1) Proje okulu belirleme
komisyonu;
a) Proje okulu olarak
belirlenecek eğitim kurumu ilgili genel müdürlükten sorumlu bakan
yardımcısının başkanlığında ilgili birimin genel müdürü ve bir daire
başkanı ile ihtiyaç duyulması halinde eğitim kurumunun bağlı olduğu il
millî eğitim müdürü ve projenin niteliğine göre davet edilecek bir uzmandan
oluşur.
b) Proje okulu yapılmak
üzere il millî eğitim müdürlüklerinin ve/veya ilgili genel müdürlüğün
tekliflerini inceler ve değerlendirir.
c) Sekretaryası ilgili genel müdürlükçe yürütülür.
(2) Eğitim kurumunun proje okulu olarak belirlenebilmesi
için;
a) Uygulanacak projelerin niteliğine uygun, kendi
türünde fizikî alt yapı, donanım, yeterli insan kaynağına sahip olması;
akademik, mesleki ve sosyal faaliyetler bakımından bulunduğu yerleşim
yerindeki diğer okullar arasında ön plana çıkması,
b) Dezavantajları veya başka bir nedenle beklenen
gelişimi sergileyemeyen okullardan kapsamlı bir gelişim planı hayata
geçirmede belirli bir başarı seviyesini elde etmiş olması,
c) Bakanlıkça ulusal veya uluslararası düzeyde yeni
ya da farklı bir program veya proje uygulayan okul olması,
ç) Kamu ve özel kurum ve kuruluşları, organize
sanayi bölgesi, serbest ticaret bölgesi, ilgili alanda büyük ölçekli
işletme veya sivil toplum kuruluşları ile eğitim yapılan meslek alanlarına
uygun kendine has uygulamalar ve kapsamlı çalışmalar içeren konularda
protokol yapılmış olması ve bu protokol kapsamında çalışmaların yürütülüyor
olması,
d) Tematik eğitim vermek üzere belirlenen ve
tematik eğitim programını uygulamakta belirli bir başarıyı sağlamış olan
eğitim kurumu olması,
e) Bakanlığın kabul ettiği uluslararası yetkili
kurum ve kuruluşlarca akredite edilmiş olması,
şartlarından en az birini sağlaması gerekir. Şartları taşıyan
ve proje okulu olmak isteyen okulların başvuruları elektronik ortamda
alınır. Başvurular içerisinden il millî eğitim müdürlüğü ve proje okulu
belirleme komisyonunca uygun bulunanlar, komisyonun teklifi ve Bakanın
onayı ile proje okulu olarak belirlenir.
(3) Proje okulu olmak için
başvurular yarıyıl tatilinde yapılır ve başvuruların tamamlanmasını takip
eden iki ay içerisinde sonuçlandırılır. Ancak Bakanlık ile kamu ve özel
kurum ve kuruluşlarla imzalanan protokollerin kapsamına alınan eğitim
kurumları başvuru sürecine tâbi olmaksızın ilgili genel müdürlüğün teklifi
ve Bakanın onayı ile proje okulu olarak belirlenebilir.
(4) Gerekli görülmesi hâlinde bünyesinde ortaokul
bulunan proje okullarının ortaokul kısmına öğrenci alımı, okul yönetimince
yapılacak yazılı ve/veya sözlü sınav sonucuna göre yapılabilir.
(5) Güvenlik tedbirleri uygulanan bölgelerden başka
illerdeki proje okullarına puan üstünlüğüne göre her şubeye en fazla iki
misafir öğrenci kabul edilebilir.
(6) Proje okulu
kapsamından çıkarma;
a) Proje okullarının proje okulu olma niteliklerini
taşıyıp taşımadıkları, proje okulu belirleme komisyonu tarafından her dört
yılda bir değerlendirilir. Proje okulu olma nitelikleri ortadan kalkan
eğitim kurumları ilgili genel müdürlüğün uygun görüşü ve Bakan onayı ile
proje okulu kapsamından çıkarılır.
b) Proje okulu kapsamından
çıkarılan okullarda bulunan yönetici ve öğretmenlerle ilgili iş ve işlemler
ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yürütülür.
(7) Proje danışma kurulu;
a) Ulusal veya uluslararası proje yürüten, belirli
eğitim reform ve programları uygulayan eğitim kurumlarında okul yönetimine
rehberlik yapmak üzere proje danışma kurulu oluşturulur.
b) Okul müdürü başkanlığında,
okul mezunları derneği/vakfı tarafından seçilen veya mezunlar arasından
belirlenen iki üye, alanı itibarıyla yürütülen proje ve okulda verilen
eğitimle ilişkili iki öğretim elemanı, varsa okula adını veren kişi ya da
kuruluşların resmî temsilcisi, varsa protokol yapılan tarafın resmî
temsilcisi, okul aile birliği başkanı, okul müdürü tarafından belirlenen
bir müdür yardımcısı ile öğretmenler kurulu tarafından seçilen iki üyeden
oluşur.
(8) Okul projelerinin belirlenmesi;
a) Proje okulu veya ilgili
ilçe millî eğitim müdürlüğünce yürütülmesi planlanan okul projeleri her yıl
eylül ayı içerisinde il millî eğitim müdürlüklerine teklif edilir.
Teklifler il millî eğitim müdürlüklerince incelenir ve uygulanması uygun
görülenler en geç ekim ayı sonuna kadar onaylanarak proje okuluna
bildirilir. Aynı süre içerisinde Bakanlığa bilgi verilir.
b) Bakanlığın değerlendirmesine ve iznine ihtiyaç
duyulan okul projeleri eylül ayı içerisinde Bakanlığa teklif edilir.
Teklifler Bakanlıkça değerlendirilir ve sonucu ekim ayı sonuna kadar ilgili
valiliğe bildirilir.
c) Mesleki ve teknik eğitimde
sektörle yapılan işbirliği protokolleri kapsamında yürütülen; eğitim-öğretim
ve yönetim alanında işbirliği çalışmaları, protokol yürütme kurulu
çalışmaları, öğretmenlerin hizmet içi eğitimleri, eğitim ortamlarının
iyileştirilmesi çalışmaları, öğrencilere sağlanan eğitim ve burs
destekleri, tasarım ve ürün geliştirme protokollerinde ve benzeri
protokollerde yapılması öngörülen çalışmalar okul projesi kapsamında
değerlendirilir. Bu çalışmalar
için ayrıca Bakanlığın/il millî eğitim müdürlüğünün uygunluk onayı aranmaz.
(9) Eğitim kurumu
müdürlüğü, okul projelerinin izlenmesi ve değerlendirilmesi amacıyla
gerekli bilgileri toplar. Her ders yılı sonunda bu bilgiler ile eğitim ve
öğretim hizmetlerine yönelik yıl boyunca yapılan faaliyetlerin, özgün
uygulamaların, elde edilen kazanımların, yeni uygulamalara ait önerilerin
yer aldığı bir raporu hazırlayarak bağlı bulunduğu genel müdürlüğe
gönderir. Bu raporlar eğitim kurumunun bağlı bulunduğu genel müdürlük ile
proje yürütücüsü genel müdürlükçe değerlendirilir.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin 25 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “proje uygulayan eğitim
kurumları” ibaresi “proje okulları” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 9 –
Aynı Yönetmeliğin 26 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(1) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında 9
uncu sınıfa kayıt yaptıran ve sınıf tekrar eden öğrenciler dâhil öğrenci
sayısı 10’dan az olan programlarda ve alanlarda sınıf oluşturulmaz. Bu
öğrenciler, öncelikle ilgi ve istekleri dikkate alınarak diğer programlara ve
alanlara yönlendirilir veya bunun gerçekleşmemesi hâlinde millî eğitim
müdürlüklerince 11/9/2014 tarihli ve 29116 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Taşıma Yoluyla Eğitime
Erişim Yönetmeliğinde belirtilen şartları taşıması hâlinde öğrenci taşıma
uygulaması kapsamında değerlendirilir.”
“(6) Anadolu teknik programlarında 12 nci sınıfta alan ayırımı yapılmaksızın akademik destek
şubeleri oluşturulur. Bu öğrenciler, seçtikleri akademik destek paketine
göre gruplara ayrılır. Bir gruptaki öğrenci sayısı 10’dan az olamaz. Ancak
ders yılı içerisinde öğrenci sayısının azalması durumunda mevcut
öğrencilerle eğitime devam edilir. Anadolu teknik programına merkezi
sınavla yerleşen öğrenciler ile Anadolu meslek programından Anadolu teknik
programına geçiş yapan öğrencilerin eğitimleri ayrı şubelerde yapılır.”
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 27 nci maddesinin dördüncü fıkrasında yer alan “alan/dal”
ibaresi “meslek/alan/dal” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 30 uncu
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Anadolu teknik programlarına merkezi sınav
puanıyla, tercihleri doğrultusunda, doğrudan alana öğrenci yerleştirilir.
Yerleştirme işlemlerinden sonra boş kontenjanı bulunan alanlara merkezi
sınav puanıyla öğrenci alan diğer ortaöğretim kurumlarından 9 uncu sınıf
birinci dönem sonuna kadar nakil ve geçiş yapılabilir. Ancak yetenek,
mülakat, mülakat ve beden yeterliliği sınavı ile öğrenci alınan alanlarda
bu sınavlara girerek başarılı olmuş olmak gerekir. Anadolu meslek programı
öğrencilerinden 11 inci sınıfı doğrudan geçen ve 9, 10 ve 11 inci sınıf
ortak derslerinin ağırlıklı yılsonu başarı puanlarının aritmetik ortalaması
en az 70 olanlar Anadolu teknik programına geçiş için başvurabilir. Başvuru
ve yerleştirme işlemleri, Bakanlıkça belirlenen esaslar ve kayıt takvimi
çerçevesinde e-Okul sistemi üzerinden yapılır.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 31 inci
maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Anadolu teknik programlarına ve proje okulu
kapsamındaki mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının Bakanlıkça
belirlenen Anadolu meslek programlarının proje kapsamındaki alanlarına
merkezi sınav puanıyla tercihleri doğrultusunda doğrudan alana öğrenci
yerleştirilir. Diğer Anadolu meslek programlarında alana yerleştirme işlemi
9 uncu sınıfta ders yılının başladığı ilk 2 hafta içerisinde okullarında
yapılacak alan tanıtımları ve yönlendirmeler sonucunda öğrencilerin
tercihleri alınmak suretiyle ortaokul başarı puanı esas alınarak e-Okul sistemi
üzerinden yapılır. Anadolu teknik ve Anadolu meslek programlarında dala
yerleştirme işlemi 9 uncu sınıfın sonunda e-Okul sistemi üzerinden yapılır.
(2) Anadolu meslek ve Anadolu teknik programlarında
öğrencilerin; 9 uncu sınıf sonunda meslek eğitimindeki yetenek ve
başarıları, sektörün ihtiyacı, öğrenci ve velilerin talepleri ve grup
oluşturma sayıları dikkate alınarak dala geçiş işlemleri ilgili okul
müdürlüğünce yapılır. Tercihlerin belli dallarda yoğunlaşması hâlinde 9
uncu sınıf yılsonu başarı puanı yüksek olanlara öncelik verilir.”
MADDE 13 – Aynı
Yönetmeliğin 37 nci maddesinin birinci fıkrasında
yer alan “Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim
kurumları ile Anadolu teknik programlarına nakil ve geçişler;” ibaresi “Fen
liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje okulları ile mesleki ve teknik
ortaöğretim kurumlarının Anadolu teknik programlarına nakil ve geçişler;”
olarak değiştirilmiş, aynı fıkranın (b), (c), (e) ve (f) bentleri ile aynı
maddenin ikinci fıkrasının (ç) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Fen liseleri, sosyal bilimler liseleri ile
proje okulu olan Anadolu liselerinden Anadolu liselerine her sınıf
seviyesinde,
c) Proje okulu
kapsamındaki imam hatip liseleri ile mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarının Anadolu teknik programları ve proje okulu kapsamındaki mesleki
ve teknik ortaöğretim kurumlarının Bakanlıkça belirlenen Anadolu meslek
programlarının proje kapsamındaki alanlarından/dallarından aynı türden
okullara her sınıf seviyesinde,”
“e) Mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarının Anadolu teknik programlarında ve proje okulu kapsamındaki
mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının Bakanlıkça belirlenen Anadolu
meslek programlarının proje kapsamındaki alanlarında/dallarında alan/dal
bulunmak kaydıyla kendi arasında her sınıf seviyesinde, merkezi sınav puanı
ile öğrenci alan okullardan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının
Anadolu teknik programlarına ve proje okulu kapsamındaki mesleki ve teknik
ortaöğretim kurumlarının Bakanlıkça belirlenen Anadolu meslek
programlarının proje kapsamındaki alanlarına 9 uncu sınıfın birinci dönem
sonuna kadar, mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının Anadolu teknik
programında ve proje okulu kapsamındaki mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarının Bakanlıkça belirlenen Anadolu meslek programlarının proje
kapsamındaki alanlarında/dallarında aynı alanda olmak kaydıyla 10 uncu
sınıfın birinci dönemi sonuna kadar dal değiştirerek,
f) Merkezi sınav puanıyla öğrenci
alan okullardan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının Anadolu teknik
programlarına ve proje okulu kapsamındaki mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarının Bakanlıkça belirlenen Anadolu meslek programlarının proje
kapsamındaki alanlarına/dallarına 9 uncu sınıfın sonunda nakil ve geçiş
yapan öğrenciler ile alan değişikliği yaparak nakil ve geçiş yapan
öğrenciler meslek derslerinden telafi eğitimine alınarak,”
“ç) Anadolu ve Anadolu İmam Hatip liselerinden
mesleki ve teknik Anadolu liseleri, mesleki ve teknik eğitim merkezleri ile
çok programlı Anadolu liselerinin Anadolu meslek programlarına; 9 uncu
sınıfın birinci dönem sonuna kadar sürekli, 9 uncu sınıf sonunda ise meslek
derslerinden yaz tatili süresince yapılacak telafi eğitimine bağlı olarak,”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin 38 inci
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “proje uygulayan eğitim kurumları”
ibareleri “proje okulları” olarak değiştirilmiş, aynı maddenin altıncı ve
yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(6) Nakil şartlarının taşınması durumunda; hazırlık
sınıflarından hazırlık sınıfı bulunmayan okulların 9 uncu sınıflarına,
hazırlık sınıfı bulunmayan okulların 9 uncu sınıflarından hazırlık
sınıflarına yeterlilik sınavı aranmadan, içinde bulunulan öğretim yılının
ekim ayının son iş gününe kadar nakil ve geçiş yapılabilir. Bu aydan sonra
bu sınıflar arasında nakil ve geçiş yapılamaz. Ancak, hazırlık sınıfı olan
okulların kendi aralarındaki nakil ve geçişler bu Yönetmeliğin nakillerle
ilgili hükümlerine göre yürütülür.
(7) Hazırlık sınıfı bulunmayan okulların 9, 10, 11
ve 12 nci sınıflarından hazırlık sınıfı bulunan
okulların aynı sınıflarına nakil şartlarıyla birlikte yeterlilik sınavına
bağlı olarak nakil yapılır. Bu kapsamda başvuruda bulunan ve nakil
şartlarını taşıyan tüm öğrenciler emsallerinin bulundukları sınıf seviyesi
dikkate alınarak bu Yönetmelik kapsamında nakil başvurularının
değerlendirildiği gün yeterlilik sınavına alınırlar. Yeterlilik sınavında
başarılı olan öğrencilerin onay işlemleri açık kontenjana ve merkezi sınav
puanı üstünlüğüne göre yapılır. Başarısız olanların başvuruları ise
reddedilir.”
MADDE 15
– Aynı Yönetmeliğin 42 nci maddesinde yer alan “(ortak/alan/dal dersleri)”
ibareleri “(ortak/meslek/alan/dal dersleri)” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 16
– Aynı Yönetmeliğin 45 inci
maddesinin birinci fıkrasının (h) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“h) Yabancı dil derslerinin her bir sınavı;
dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerini ölçecek şekilde yazılı ve
uygulamalı olarak yapılır.”
MADDE 17
– Aynı Yönetmeliğin 46 ncı maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiş; aynı maddenin altıncı fıkrasında yer alan “alan/dal” ibaresi
“meslek/alan/dal” olarak değiştirilmiştir.
“Mesleki eğitim merkezi programına
kayıtlı 11 inci ve 12 nci sınıf öğrencilerinin
beceri sınavı; Bakanlıkça hazırlanan, kalfalık/ustalık beceri sınavı
değerlendirme kriterleri doğrultusunda, uygulamalı
olarak yapılır ve kamera kaydına alınır.”
MADDE 18
– Aynı Yönetmeliğin 53 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 19
– Aynı Yönetmeliğin 56 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan
“70” ibaresinden sonra gelmek üzere “,” ibaresi eklenmiş ve aynı fıkraya
aşağıdaki bent eklenmiştir.
“c) İlgili alan/dal dersinin staj bitirme sınavında
başarılı,”
MADDE 20
– Aynı Yönetmeliğin 58 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendine aşağıdaki cümle eklenmiş, aynı
maddenin dördüncü ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ancak ilçe, il veya ülke genelinde
genel hayatı etkileyen salgın hastalık, doğal afet, elverişsiz hava
koşulları gibi durumlarda Bakanlıkça veya il/ilçe hıfzıssıhha kurulunun
kararlarına istinaden mülki idare amirliklerince her bir sınav salonunda
sınava alınabilecek en az ve/veya en fazla öğrenci sayısı yeniden
belirlenebilir.”
“(4) Bir dersin sorumluluğu, o dersin sorumluluk
sınavından en az 50 puan alınması hâlinde kalkar.”
“(6) Sorumluluk sınavı sonunda tek dersten
başarısızlığı bulunan son sınıf öğrencileri için aynı usulle takip eden
hafta içinde bir sınav daha yapılır.”
MADDE 21
– Aynı Yönetmeliğin 59 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“a) Doğrudan, yılsonu başarı puanıyla veya sorumlu
olarak sınıf geçemeyenlerle devamsızlık nedeniyle başarısız sayılanlar
sınıf tekrar eder. Sınıf tekrarı hazırlık sınıfı hariç, orta öğrenim
süresince en fazla bir defa yapılır. Öğrenim süresi içinde ikinci defa
sınıf tekrarı durumuna düşen öğrencilerin ders yılı sonunda okulla ilişiği
kesilerek mesleki eğitim merkezine, Açık Öğretim Lisesine, Mesleki Açık
Öğretim Lisesine veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesine kayıtlarının
yapılması sağlanır.”
“ç) Mesleki eğitim merkezi programlarına kayıtlı
öğrencilerden; doğrudan veya sorumlu olarak sınıf geçemeyenler ile
devamsızlık nedeniyle başarısız sayılanlar sınıf tekrar ederler. Sınıf
tekrarı aynı alan/dal için en fazla iki defa yapılır. Aynı alanda/dalda
ikinci defa sınıf tekrarı durumuna düşen öğrenciler, ders yılı sonunda
farklı bir alandan/daldan tekrar kayıt yaptırabilirler. Mesleki eğitim
merkezinde okuma hakkı bulunmayan öğrencilerin ders yılı sonunda okulla
ilişiği kesilerek Açık Öğretim Lisesi, Mesleki Açık Öğretim Lisesi veya
Açık Öğretim İmam Hatip Lisesine yönlendirilerek kayıtları yapılır. Kayıt
yaptırmak istemeyen öğrencilerin kayıtlarının Açık Öğretim Lisesi, Mesleki
Açık Öğretim Lisesi veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesine yapılması
sağlanır.”
MADDE 22
– Aynı Yönetmeliğin 61 inci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi ve aynı maddenin dokuzuncu fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Öğrencinin iki dönem puanı alabilecek durumda
olmasına rağmen öğretmenin raporlu veya izinli olması, göreve geç
başlaması, dönem bitmeden ayrılması veya (a) bendinde ifade edilen
nedenlerle yapılamayan dersler için ders saatleri dışında,”
“(9) Açık öğretim yoluyla eğitimi yapılamayan
alanlarda/dallarda mesleki ve teknik ortaöğretim programlarını
tamamlayamadan okuldan ayrılanlar ile yurt dışında öğrenim görenlerin
denklik işlemleri sonucunda tespit edilen eksik meslek/alan/dal derslerini
tamamlamalarına imkân sağlamak üzere tamamlayıcı eğitim programı
düzenlenebilir.”
MADDE 23
– Aynı Yönetmeliğin 63 üncü
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “alan ortak” ibaresi “meslek” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 24
– Aynı Yönetmeliğin 64 üncü
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “bütün derslerden başarılı olmasına
rağmen stajını tamamlamayanlar,” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 25
– Aynı Yönetmeliğin 69 uncu
maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ı) Anadolu meslek programından Anadolu teknik programına
geçiş yapanların diplomalarında Anadolu meslek programında öğrenim
gördükleri alan/dal isimleri yazılır.”
MADDE 26
– Aynı Yönetmeliğin 70/A
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Ustalık veya işyeri açma belgesine sahip olanlar
ile en az ön lisans seviyesinde mesleki eğitim almış olanlar, okul ve
kurumlarca açılan iş pedagojisi kursuna katılabilirler. İş pedagojisi kursu
uzaktan eğitim yolu ile de düzenlenebilir ve sınavları e-Sınav şeklinde
yapılabilir. Kursu başarı ile tamamlayanlara usta öğreticilik belgesi
verilir. Usta öğreticilik belgesi; ustalık belgesi, işyeri açma belgesi
veya en az ön lisans diploması ile birlikte kullanılır.”
MADDE 27
– Aynı Yönetmeliğe 71 inci
maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.
“Sertifika
düzenlenmesi
MADDE
71/A – (1) Anadolu teknik ve
Anadolu meslek programından mezun olanlara öğrenimleri süresinde alanın
çerçeve öğretim programında belirlenen sertifikalara ait seçmeli meslek
derslerini başarı ile tamamlamaları hâlinde çerçeve öğretim programında
belirtilen isim ile sertifika verilir. Sertifika e-Okul sistemi üzerinden
öğrencinin mezun olduğu okul müdürlüğünce düzenlenir.
(2) Alana ait çerçeve öğretim programında
belirlenen sertifikalar yalnızca aynı alanda/dalda öğrenim gören öğrenciler
için verilir.
(3) Düzenlenen sertifikalarda; T.C. Kimlik No, Adı
ve Soyadı, Baba Adı, Ana Adı, Doğum Yeri ve Tarihi, Sertifikayı Veren Okul,
Okulun Bulunduğu İlçe ve İl Adı, Okul Numarası, Sertifika Numarası,
Sertifika Tarihi, Sertifika Güvenlik No ile Alanı/Dalı bilgilerine yer
verilir.
(4) Sertifika almaya hak kazananlar için
düzenlenecek belgede “…… alanının/dalının
yeterlikleri yanında Bakanlıkça belirlenen toplam (…...)
ders saati seçmeli meslek dersini/derslerini başardığı için bu sertifikayı
almaya hak kazanmıştır.” ifadesine alt bilgi olarak yer verilir.
(5) Sertifika belgesinin kullanılamayacak derecede
yıpranması, kaybolması veya yargı kararıyla kişisel bilgilerin değişmesi
durumunda isteğe bağlı olarak bir defaya mahsus olmak üzere e-Okul
üzerinden yenisi düzenlenir.”
MADDE 28
– Aynı Yönetmeliğin 73 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Bu Yönetmeliğin 69 uncu
maddesinin üçüncü fıkrasının (h) bendi, 70/A maddesinin dördüncü fıkrası, 71
inci maddesinin birinci fıkrası ile 71/A maddesinin üçüncü fıkrasına göre
aldıkları diploma, usta öğreticilik, ustalık, işyeri açma, sertifika,
kalfalık veya öğrenim durum belgesini kaybedenlere bir defaya mahsus olmak
üzere öğrenim durum belgesi verilir. Belgesini ikinci defa talep edenlere bu belge verilmez. Ancak
durumları yazıyla ilgili kurum veya kuruluşa bildirilir.”
MADDE 29
– Aynı Yönetmeliğin 78 inci
maddesinin altıncı fıkrasının (d) bendinde yer alan “alan/dal” ibaresi
“meslek/alan/dal” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 30
– Aynı Yönetmeliğin 84 üncü
maddesinin beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve altıncı
fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“(5) Birinci fıkra kapsamında şef görevlendirilecek
atölye ve laboratuvarların belirlenmesi için
okul/kurum müdürlüğünce, müdürün başkanlığında bir müdür yardımcısı, alan
şefleri ile değerlendirmenin yapılacağı alandan bir alan öğretmeninin
katılımı ile bir komisyon oluşturulur. Mesleki ve teknik eğitim
programlarının uygulandığı eğitim kampüslerinde
komisyona, kurum müdürü yerine bu programların yürütülmesinden sorumlu
müdür yardımcısı başkanlık eder. Komisyonca;
a) Atölye/laboratuvar
olarak belirlenen mekânın en az 10 öğrencinin aynı anda uygulamalı eğitim
alabileceği yeterli büyüklüğe sahip olup olmadığı,
b) Atölyede/laboratuvarda
ilgili alanda/dalda eğitim ve öğretimi aksatmayacak nitelik ve sayıda
makine-teçhizat, eğitim/deney seti ve diğer donanımların bulunup
bulunmadığı,
c) Atölye/laboratuvar
olarak belirlenen mekânlarda yürütülen eğitim ve öğretim faaliyetlerinin
özelliği,
ç) Ayrı atölye/laboratuvar
olarak belirlenmekle birlikte sahip olduğu donanım, fiziki büyüklüğü,
yürütülen eğitim ve öğretim faaliyetlerinin özelliği ve yoğunluğu gibi
hususlar dikkate alınarak bu atölye ve laboratuvarın
sorumluluğunun diğer atölye ve laboratuvar
şeflerinden birinin uhdesine verilip verilemeyeceği,
hususları birlikte değerlendirilerek, şef görevlendirilmesi
gereken atölye ve laboratuvarlar tespit edilir ve
hazırlanan tutanak üyelerce imzalanır. Bu tespitler, atölye ve laboratuvar şefi görevlendirilmesinde esas alınır.
Herhangi bir atölye ve laboratuvar şefinin
görevinden ayrılması halinde, söz konusu atölye ve laboratuvarlar
için şef görevlendirilip görevlendirilmeyeceği bu fıkra hükmüne göre
yeniden değerlendirilebilir.”
MADDE 31
– Aynı Yönetmeliğin 86 ncı maddesinin altıncı fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(6) Anadolu imam-hatip lisesi meslek dersleri
öğretmenleri gerek ders saatleri içerisinde, gerekse ders saatleri dışında
olmak üzere öğrencilerin mesleki becerilerinin geliştirilmesi için çevreyle
ilişki kurmalarına rehberlik ederek mesleki uygulamalarının verimli olması
yönünde çalışmalar yapar ve faaliyetlere katılır. Yapılan çalışma ve
faaliyetlerin raporunu hazırlar. Hazırlanan raporlar il milli eğitim
müdürlüğünce birleştirilerek ders yılı sonunda ilgili Genel Müdürlüğe
gönderilir.”
MADDE 32
– Aynı Yönetmeliğin 87 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Ortaöğretim kurumlarında görevli yönetici ve
öğretmenler; eylül ayının ilk iş gününden derslerin başlangıç tarihine,
derslerin kesimi tarihinden temmuz ayının ilk iş gününe kadar geçen süreler
ile kasım ve nisan aylarında yapılacak ara tatillerde, Bakanlıkça
hazırlanan program dâhilinde kendi okullarında mesleki çalışma yaparlar. Ancak ilçe, il veya ülke genelinde genel hayatı etkileyen
salgın hastalık, doğal afet, elverişsiz hava koşulları gibi nedenlerle
eğitim ve öğretim faaliyetinin iki haftadan fazla süreyle yapılamaması ve
uygulanacak telafi programlarının ders yılı içerisinde tamamlanamaması
durumunda yaz tatilinde yapılacak eğitim ve öğretim faaliyetleri nedeniyle
Bakanlıkça mesleki çalışma takviminde değişiklik yapılabilir. Mesleki
çalışma programı, okul müdürlüğünce yönetici ve öğretmenlere bir hafta
önceden duyurulur.”
MADDE 33
– Aynı Yönetmeliğin 91 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (ç) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ç) Hamile öğretmenlere, hamileliğin yirmi dördüncü
haftasından itibaren doğum sonrası analık izni süresinin bitimini takip
eden bir yıllık sürenin sonuna kadar istememesi halinde nöbet görevi
verilmez.”
MADDE 34
– Aynı Yönetmeliğin 133 üncü
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “koordinatör öğretmen tarafından
tutulan raporlarla” ibaresi “koordinatör veya gözetim ve denetim görevi
yapan öğretmen tarafından tutulan raporlarla” olarak değiştirilmiş, aynı
fıkrada yer alan “Staj bitirme sınavı puanı, ilişkilendirildiği dersin
yılsonu puanının belirlenmesinde dikkate alınır.” cümlesi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 35
– Aynı Yönetmeliğin 171 inci
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “olumsuz davranışları tekrarlamayan
öğrencilerin durumları,” ibaresinden sonra gelmek üzere “açık ortaöğretim
kurumlarına geçiş yapanlar dâhil” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 36
– Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“Olağanüstü
durumlarda eğitim, öğretim, yönetim ve işleyişe ilişkin alınması gereken
tedbirler
EK MADDE
3 – (1) İlçe, il veya ülke
genelinde genel hayatı etkileyen salgın hastalık, doğal afet, elverişsiz hava
koşulları gibi durumlarda bu Yönetmelikle düzenlenen eğitim, öğretim,
yönetim ve işleyişe ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça ayrıca
belirlenebilir.”
MADDE 37
– Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“Mevcut
öğrencilerin sorumlu olarak sınıf geçme durumu
GEÇİCİ MADDE 11 – (1) Bu
maddeyi ihdas eden Yönetmelik ile yapılan değişiklikler, 2019-2020 eğitim
ve öğretim yılında mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarının Anadolu
teknik ve Anadolu meslek programlarında kayıtlı öğrencilerin nakil ve geçişleri
ile diğer okullardan bu programlara nakil ve geçişler ve alana/dala
yerleştirme ile ilgili iş ve işlemlerde uygulanmaz.”
MADDE 38
– Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 39 – Bu
Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
7/9/2013
|
28758
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
19/2/2014
|
28918
|
2-
|
21/6/2014
|
29037
|
3-
|
13/9/2014
|
29118
|
4-
|
1/7/2015
|
29403
|
5-
|
28/10/2016
|
29871
|
6-
|
26/3/2017
|
30019
|
7-
|
16/9/2017
|
30182
|
8-
|
14/2/2018
|
30332
|
9-
|
1/9/2018
|
30522
|
10-
|
12/7/2019
|
30829
|
11-
|
5/9/2019
|
30879
|
12-
|
8/5/2020
|
31121
|
|