Türkiye Adalet Akademisinden:
TÜRKİYE ADALET
AKADEMİSİ
DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye
Adalet Akademisinin disiplin amirlerinin tayin ve tespiti, disiplin
kurullarının kuruluş, işleyiş ve çalışmaları ile disiplin soruşturmalarına
ilişkin usul ve esasların belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik hükümleri, adlî
ve idarî yargı hâkim ve savcıları dışında kalan Türkiye Adalet Akademisinde
görevli memurlar ile Türkiye Adalet Akademisindeki eğitim süreleri boyunca
hâkim ve savcı adayları hakkında uygulanır.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 124 ve 134 üncü maddeleri,
2/5/2019 tarihli ve 30762 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 34 sayılı
Türkiye Adalet Akademisi Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 15 inci
maddesi ile 17/9/1982 tarihli ve 8/5336 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan Disiplin Kurulları ve Disiplin Amirleri Hakkında
Yönetmeliğin 2 nci ve 16 ncı maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akademi: Türkiye Adalet Akademisini,
b) Atamaya yetkili amir: Adalet Bakanını,
c) Başkan: Türkiye Adalet Akademisi Başkanını,
ç) Daire başkanı: Türkiye Adalet Akademisi daire
başkanlarını,
d) Disiplin amiri: Bu Yönetmeliğin ekinde yer alan
Ek-1 sayılı Türkiye Adalet Akademisi Disiplin Amirleri Cetvelinde disiplin
amiri olarak gösterilen kişileri,
e) Disiplin Kurulu: Türkiye Adalet Akademisi
Disiplin Kurulunu,
f) Yüksek Disiplin Kurulu: Türkiye Adalet Akademisi
Yüksek Disiplin Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Disiplin Amirleri ile Disiplin Kurullarının Görev
ve Yetkileri
Disiplin
cezaları
MADDE 5 –
(1) Disiplin cezasını gerektiren
fiil ve hâller ile öngörülen disiplin cezaları yönünden 657 sayılı Kanunun
125 inci maddesi uygulanır.
Disiplin
amirleri
MADDE 6 –
(1) Uyarma, kınama ve aylıktan
kesme cezaları, 8 inci maddenin ikinci fıkrasındaki hal dışında Ek-1’de yer
alan cetvelde gösterilen yetkili disiplin amirleri tarafından verilir.
(2) Disiplin soruşturmasının yapılması ve karara
bağlanmasında, ilgilinin disipline aykırı fiil veya hâli işlediği anda
görevli olduğu birimdeki disiplin amirleri yetkilidir.
(3) Ek-1’de yer alan cetvelde disiplin amiri olarak
tespit edilen unvanlara ait görevleri yetki ile veya vekâleten yürütenler
de bu görevi yürüttükleri sürece disiplin amirliği yetkisine sahiptir.
(4) Ek-1’de yer alan cetvelde gösterilen disiplin
amiri unvanını taşıyan birden fazla kişi olması durumunda, yapılan iş
bölümüne göre ilgili olan, ilgili birden fazla ise kıdemli olan disiplin
amirliği yetkisini kullanır.
Üst
disiplin amiri
MADDE 7 –
(1) Başkan, Akademide görevli
bütün memurların üst disiplin amiridir.
(2) Üst disiplin amiri, bu sıfatla hâiz olduğu
yetkileri her derecedeki memur hakkında doğrudan kullanabilir.
Disiplin
cezası vermeye yetkili amir ve kurullar
MADDE 8 –
(1) Kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası, 14 üncü maddede gösterilen usule göre, Disiplin
Kurulunun kararı alındıktan sonra, atamaya yetkili amirce; Devlet
memurluğundan çıkarma cezası ise disiplin amirlerinin talebi üzerine Yüksek
Disiplin Kurulunca verilir.
(2) İlgili disiplin kurullarınca kademe
ilerlemesinin durdurulması ve Devlet memurluğundan çıkarma cezası
tekliflerinin reddedildiği durumlarda, atamaya yetkili amirce ret kararının
alındığı tarihi izleyen on beş gün içinde başka bir disiplin cezası
verilebilir.
Disiplin
amirlerinin görev ve yetkileri
MADDE 9 – (1) Disiplin amirlerince, yapılan soruşturma
sonucunda disipline aykırı fiil ya da hâli tespit edilen memurlara durumun
niteliği ve ağırlık derecesine göre disiplin cezaları verilir.
(2) Disiplin Kurulunca, uyarma, kınama veya
aylıktan kesme cezalarına yapılan itirazın kabulü hâlinde, disiplin amirleri
veya 8 inci maddenin ikinci fıkrasına göre işlem yapılan durumlarda atamaya
yetkili amir, kararını gözden geçirerek verilen cezayı hafifletebilir veya
tamamen kaldırabilir.
(3) Yüksek Disiplin Kurulunca, kademe ilerlemesinin
durdurulması cezasına yapılan itirazın kabulü hâlinde ise atamaya yetkili
amir kararını gözden geçirerek verilen cezayı hafifletebilir veya tamamen
kaldırabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kurullar
Disiplin
Kurulu
MADDE 10
– (1) Disiplin Kurulu, Strateji Geliştirme
Başkanının başkanlığında, Akademide görevli tetkik hâkimleri arasından
Başkan tarafından görevlendirilecek dört üye ile varsa Devlet memurunun
üyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
(2) Disiplin Kurulu başkan ve üyelerinin görev
süreleri iki yıldır. Süresi dolan üyeler yeniden görevlendirilebilir.
Yüksek
Disiplin Kurulu
MADDE 11
– (1) Yüksek Disiplin Kurulu,
Başkanın başkanlığında, Eğitim Hizmetleri Dairesi Başkanı, Dış İlişkiler
Dairesi Başkanı, İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Dairesi Başkanı,
Akademide görevli hâkimler arasından Başkan tarafından görevlendirilecek
bir tetkik hâkimi ile varsa Devlet memurunun üyesi olduğu sendikanın temsilcisinden
oluşur.
Kurul
toplantılarına katılamayacak olanlar
MADDE 12–
(1) Kurulların başkan ve üyeleri
ile raportörler; kendilerine, boşanmış olsalar da eşlerine, üçüncü dereceye
kadar (bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarına, disiplin soruşturmasını
disiplin amiri veya muhakkik sıfatıyla yaptıkları memurlara, mağduru ya da
tanığı bulundukları fiillere ilişkin kurul toplantılarına katılamazlar.
Kurulların
çalışma usul ve esasları
MADDE 13
– (1) Kurullarda toplantı
gündeminin düzenlenip ilgililere dağıtılması, toplantının belirli gün, saat
ve yerde yapılması, kurul çalışmalarının gereği gibi yürütülüp
sonuçlandırılması, ilgili kurulun Başkanı tarafından sağlanır.
(2) Raportörlük görevi, Başkan tarafından
görevlendirilecek tetkik hâkimleri tarafından yürütülür.
(3) Disiplin Kurulu ile Yüksek Disiplin Kurulu, üye
tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır. Raportörün açıklamaları
dinlendikten sonra işin görüşülmesine geçilir. Konunun aydınlanması ve
görüşmelerin yeterli görülmesi hâlinde açık oylamaya geçilir ve oy çokluğu
ile karar alınır. Oylamada çekimser kalınamaz. Başkan oyunu en son
kullanır. Oyların eşitliği hâlinde başkanın bulunduğu tarafın oyu üstün
sayılır. Karar Başkan tarafından açıklanır.
(4) Karar özeti, üyeler tarafından imzalanan bir
tutanakla tespit edilir.
(5) Kurulların başkan ve üyeleri ile raportörlerin,
görev başında bulunmamaları veya 12 nci maddedeki sebeplerle katılamamaları
hâllerinde; Akademi Başkanı yerine vekâlet eden Daire Başkanı, daire
başkanları ve tetkik hâkimlerinin yerine ise Akademi Başkanı tarafından
belirlenen yedekleri katılır.
Disiplin
Kurulunun görev alanı ve çalışma usulü
MADDE 14
– (1) Disiplin Kurulu;
a) Disiplin amirleri tarafından verilen uyarma,
kınama ve aylıktan kesme cezalarına karşı yapılan itirazları inceler.
b) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını
gerektiren fiillerle ilgili olarak gönderilen dosyalar hakkında karar
verir.
c) Kademe ilerlemesinin durdurulması veya Devlet
memurluğundan çıkarma cezası tekliflerinin reddedildiği durumlarda atamaya
yetkili amir tarafından verilen uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarına
yapılan itirazları karara bağlar.
(2) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası ile
ilgili işlerde, soruşturma dosyasını aldığı tarihten itibaren otuz gün
içinde, soruşturma evrakına göre karar verir ve atamaya yetkili amire
bildirir. Teklif kabul edildiği takdirde, atamaya yetkili amir tarafından
ivedi olarak kademe ilerlemesinin durdurulması cezası verilir.
(3) Disiplin Kurulu, itirazlarla ilgili işlerde,
itiraz dilekçesi ile soruşturma dosyasının kendisine intikâlinden itibaren
otuz gün içinde kararını verir.
Yüksek
Disiplin Kurulunun görev alanı ve çalışma usulü
MADDE 15
– (1) Yüksek Disiplin Kurulu,
Devlet memurluğundan çıkarma cezasını gerektiren fiillerle ilgili olarak
disiplin amirleri tarafından yapılan teklifleri karara bağlar. Ayrıca;
kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarına itirazları inceler.
(2) Yüksek Disiplin Kurulu, kendisine intikal eden
dosyaların tetkiki sırasında gerekli gördüğü takdirde, ilgilinin özlük
dosyasını ve her türlü evrakını incelemeye, kurumdan bilgi almaya, yeminli
tanık ve bilirkişi dinlemeye veya talimatla dinletmeye, mahallinde keşif
yapmaya veya yaptırmaya yetkilidir.
(3) Yüksek Disiplin Kurulu, kademe ilerlemesinin
durdurulması cezalarına yapılan itirazlarla ilgili işlerde, itiraz
dilekçesi ile soruşturma dosyasının kendisine intikalinden itibaren otuz
gün içinde kararını verir.
(4) Disiplin amirlerinin Devlet memurluğundan
çıkarma cezasına ilişkin teklifleri, soruşturma dosyasının Yüksek Disiplin
Kuruluna gönderilmesinden itibaren en geç altı ay içinde karara bağlanır.
Sendika
temsilcileri
MADDE 16
– (1) Sendikalar tarafından
Disiplin Kurulu ve Yüksek Disiplin Kurulu toplantılarına hangi temsilcinin
katılacağı toplantı tarihinden önce ilgili kurula bildirilir.
(2) Sendika temsilcisine, talebi hâlinde soruşturma
dosyasından suret verilir.
(3) Sendika temsilcisi, kurul toplantılarında
soruşturma konusu fiil veya hâl hakkındaki görüşlerini sözlü veya yazılı
olarak bildirebilir.
(4) Toplantıya katılan sendika temsilcisi oy
kullanır.
Kurulların
ayrı bir ceza tayinine yetkisi
MADDE 17
– (1) Yüksek Disiplin Kurulunun
657 sayılı Kanunun 125 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen alt
ceza uygulaması hariç, disiplin kurullarının ayrı bir ceza tayinine
yetkileri yoktur. Teklifi veya itirazı kabul ya da reddeder.
(2) Teklifin reddi hâlinde, atamaya yetkili amir on
beş gün içinde başka bir disiplin cezası verebilir.
Disiplin
kurullarında kararların yazılması ve tebliği
MADDE 18
– (1) Kararlar, karar tarihini
izleyen yedi gün içinde, gerekçeli olarak, başvuru yolları ve süreleri ile
oy birliği veya oy çokluğu ile alındığı da belirtilmek suretiyle
raportörler tarafından yazılır ve başkanla üyeler tarafından imzalanır.
Karşı oy kullananların görüşlerine de kararda yer verilir.
(2) Disiplin kurullarının tüm kararları,
imzalandığı tarihi izleyen on beş gün içinde ilgili memura tebliğ edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Disiplin Soruşturması Usul ve Esasları
İşleme
konulmayacak ihbar ve şikâyetler
MADDE 19
– (1) Memur hakkında;
a) Belli bir konuyu içermeyen veya somut delile
dayanmayan,
b) Başvuru sahibinin adı, soyadı, imzası, Türkiye
Cumhuriyeti kimlik numarası ile adresi bulunmayan,
c) Daha önceden şikâyet konusu yapılıp sonuçlanan
hususlarda yeni delil içermeyen,
ç) Kanun yollarına başvuru sebebi olarak ileri
sürülebilecek hususları içeren,
d) Akıl hastalığı sebebiyle vesayet altına
alınanlar veya henüz vesayet altına alınmamış olmakla birlikte bu hastalığa
duçar oldukları sağlık kurulu raporu ile belirlenenlerce verilmiş olan,
ihbar ve şikâyetler işleme konulmaz.
(2) Ancak, (b) bendinde yazılı şartları taşımayan
ihbar ve şikâyetlerin somut delillere dayanması durumunda, konu hakkında
disiplin soruşturmasına başlanır.
Disiplin
soruşturmasına başlama ve muhakkiklik
MADDE 20
– (1) Disiplin amiri tarafından
disipline aykırı fiil veya hâlin öğrenilmesinden itibaren derhal disiplin
soruşturmasına başlanır. Disiplin soruşturması yazılı olarak
görevlendirilen muhakkik marifetiyle yapılır. Ancak, muhakkiklik görevini
yapabilecek bir kişinin bulunmadığı durumlarda disiplin amiri soruşturmayı
yapmak üzere düzenleyeceği tutanağı Ek-1’de yer alan cetvele göre
kendisinin bir derece üzerindeki disiplin amirine gönderir.
(2) Muhakkik olarak tayin edilecek kişinin,
hakkında soruşturma yapılan memurdan daha üst veya memura eşit bir görevde
bulunması zorunludur.
(3) Muhakkik, görevlendirildiği fiil veya hâl
dışında disipline aykırı yeni bir fiil veya hâl tespit ederse kendiliğinden
soruşturma yapamaz. Durumu disiplin amirine yazılı olarak bildirir.
Kendisine yazılı olarak ek soruşturma izni verildiği takdirde, bu konularda
da soruşturma yapabilir.
(4) Muhakkik, kendisini görevlendiren disiplin
amirinin savunma alma, disiplin cezası verme ile kademe ilerlemesinin
durdurulması ve Devlet memurluğundan çıkarma cezalarını teklif etme hariç
bütün yetkilerini hâiz olup; soruşturma konusuyla sınırlı olmak üzere her
nevi evrakı incelemeye, ilgili kurumlardan ve kişilerden bilgi ve belge
almaya, tanık dinlemeye, mahallinde keşif yapmaya, hakkında soruşturma
yapılan memurun ifadesini almaya, soruşturma raporu düzenlemeye yetkilidir.
(5) Emekliye ayrılan, memuriyetten çekilen veya
çekilmiş sayılan, kurum değiştiren ya da başka bir eylemi nedeniyle Devlet
memurluğundan çıkarma cezası almış olan memurlar hakkında da disiplin
soruşturması yapılır. Memur ölmüş ise soruşturma evrakı işlemden
kaldırılır, disiplin cezası verilmiş ise uygulanmaz.
Amirlerle
birlikte işlenen disiplin suçları
MADDE 21
– (1) Memurların, Ek-1’de yer alan
cetveldeki disiplin amirlerinden birisi ile birlikte işledikleri disiplin suçlarında,
suça iştirak eden amirin bir derece üzerindeki disiplin amirince soruşturma
yapılır.
(2) Suça iştirak eden disiplin amirinin başka bir
soruşturma usulüne tabi olması hâlinde, bu hususta yetkili mercilerce
yapılacak soruşturma sonucu beklenmeksizin, memur hakkındaki soruşturma,
üst disiplin amirince yürütülür.
Disiplin
amiri veya muhakkikin disiplin suçunun mağduru veya tanığı olması
MADDE 22
– (1) Disiplin amiri veya
muhakkik, disipline aykırı fiilin mağduru veya tanığı olması hâlinde disiplin
soruşturmasını yürütemez. Fiilin mağduru veya tanığı olduğunu tutanak
altına alan disiplin amiri, bu tutanağı gereğini yapmak üzere Ek-1’de yer
alan cetvele göre kendisinin bir derece üzerindeki disiplin amirine, yoksa
bir derece alt disiplin amirine gönderir. Fiilin mağduru veya tanığı
muhakkik ise, durumu gereğini yapması için kendisini görevlendiren disiplin
amirine bildirir.
Adlî
soruşturma ve kovuşturma ile disiplin soruşturmasının ayrı yürütülmesi
MADDE 23
– (1) Hakkında adlî soruşturma veya
kovuşturma yapılan memurun eylemi, disiplin yönünden gereğinin takdir ve
ifası için derhal disiplin amirine bildirilir. Disiplin amirince 20 nci
maddeye göre işlem yapılır.
(2) Aynı olaydan dolayı memur hakkında adlî
soruşturma veya kovuşturma bulunması gerekçe gösterilerek disiplin
soruşturması geciktirilemez.
(3) Memurun adlî soruşturma ve kovuşturma sonucunda
mahkûm olması veya olmaması ayrıca disiplin cezası verilmesine engel teşkil
etmez.
(4) Memurlar hakkında görevden doğan veya görevi
sırasında işledikleri suçlar ile kişisel suçları sebebiyle Cumhuriyet
savcıları veya yetkili kurullarca yapılan soruşturma sonunda düzenlenen
kovuşturmaya yer olmadığı, soruşturma izni verilmesi ya da verilmemesi
kararları ile iddianame suretleri ve mahkemelerce verilen kesinleşmiş karar
suretleri, memurun bağlı olduğu birime gönderilir.
Disiplin
soruşturması sırasında yapılacak işlemler
MADDE 24
– (1) Disiplin soruşturması,
soruşturma konusu olayı incelemek, muhbir veya şikâyetçinin ihbar veya
iddialarını tespit etmek, adlî soruşturma kapsamında dinlense bile ayrıca
tanıkları dinlemek, olayla ilgili tüm bilgi ve belgeleri toplamak,
bilirkişi incelemesi yaptırmak, keşif yapmak, tüm deliller toplandıktan
sonra savunma almak, savunmada öne sürülen hususlar da dikkate alınarak
gerekirse tanıkları yeniden dinlemek ve diğer hususları araştırmak
suretiyle yapılır.
(2) Konu ile ilgili adlî soruşturma yapılmış ise bu
kapsamda alınan ifadeler, bilirkişi raporları, sağlık raporları, iddianame
ve duruşma zabıtları, mahkeme kararları gibi delil niteliğindeki tüm
belgelerin onaylı örnekleri ile memura ait ödül ve başarı belgeleri,
kesinleşme şerhini taşıyan disiplin cezalarına ilişkin belgeler, memurun
sendika üyesi olup olmadığına ilişkin bilgi yazısı, sicil özeti, hizmet
belgesi soruşturma dosyasına konulur.
(3) Disipline konu olayla ilgili tanıkların ve
bilirkişilerin ifadeleri yeminli olarak alınır.
Savunma
hakkı
MADDE 25
– (1) Memura savunma hakkı
tanınmadan disiplin cezası verilemez. Hakkında soruşturma yapılan memura,
isnat edilen fiil ve hâller açıkça belirtilmek suretiyle, yedi günden az
olmamak üzere verilen süre içerisinde bizzat veya vekili aracılığıyla
yazılı veya sözlü olarak savunma yapması, aksi hâlde savunma hakkından
vazgeçmiş sayılacağı hususu yazılı olarak bildirilir. Memur disiplin
soruşturması evrakını inceleyebilir ve istediği belgelerin bir örneğini
masrafını karşılamak kaydıyla alabilir.
(2) Mücbir sebep hâli hariç olmak üzere memurun
izinli veya raporlu olması savunma süresini uzatmaz.
(3) Devlet memurluğundan çıkarma cezasına ilişkin
savunma istem yazısında, memura soruşturma evrakını inceleme, tanık
dinletme, Yüksek Disiplin Kurulunda sözlü veya yazılı olarak bizzat veya
vekili vasıtasıyla savunma yapma hakkına sahip olduğu ayrıca belirtilir.
(4) Savunma istem yazısı, disiplin soruşturması
kapsamında tüm deliller toplanıp, disipline aykırı fiil veya hâl somut
olarak belirlendikten sonra ilgilisine tebliğ edilir.
Disiplin
soruşturması sonucu yapılacak işlemler
MADDE 26
– (1) Soruşturma sona erince bir
rapor düzenlenir.
(2) Rapor;
a) Soruşturma onayının tarih ve sayısı,
b) Soruşturmaya başlama tarihi,
c) Disiplin amirinin isnat edilen fiil veya hâli
öğrenme tarihi,
ç) Muhbir veya müştekinin kimlik bilgileri,
d) Hakkında soruşturma yapılanın kimliği ve resmî
sıfatı,
e) İddia konusu olay,
f) Fiil veya hâlin gerçekleştiği tarih ve yer,
g) Soruşturma maddeleri,
ğ) Savunma,
h) Leh ve aleyhe olan deliller,
ı) Delillerin tartışılması,
i) Sonuç,
bölümlerinden oluşur.
(3) Soruşturmaya konu olaylar, ayrı ayrı tahlil
edilerek suç teşkil ettiği kanaatine varılırsa, fiil veya hâlin gerektirdiği
disiplin cezası madde ve bent tayini suretiyle gösterilir.
(4) Disiplin soruşturması sonucu elde edilen
delillerin bir disiplin cezası vermeye yeterli olmadığı anlaşılır veya 657
sayılı Kanunun 127 nci maddesindeki zamanaşımı sürelerinin dolduğu tespit
edilirse disiplin cezası verilmez. Bu yöndeki karar, disiplin amirince
memura tebliğ edildikten sonra, bilgi için kararın bir sureti atamaya
yetkili amire gönderilir.
(5) Eylemin karşılığı olarak tespit edilen disiplin
cezası, uyarma, kınama veya aylıktan kesme cezalarından biri olduğu
takdirde, disiplin amirince karara karşı başvuru yolları, mercii ve
sürelerini gösterir şekilde karar verilerek memura yazılı olarak bildirilir.
(6) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını
gerektiren hâllerde, soruşturmayı tamamlayan disiplin amiri beş gün içinde
bir fezleke ekinde dizi pusulasına bağladığı soruşturma dosyasını Disiplin
Kuruluna gönderir.
(7) Devlet memurluğundan çıkarma cezasını
gerektiren hâllerde, soruşturmayı tamamlayan disiplin amiri bir fezleke
ekinde dizi pusulasına bağladığı soruşturma dosyasını beş gün içinde Yüksek
Disiplin Kuruluna gönderir.
Tekerrür
ve alt ceza uygulaması
MADDE 27
– (1) Disiplin cezası verilmesine
sebep olmuş bir fiil veya hâlin, cezaların sicilden silinmesine ilişkin
süre içinde tekerrüründe bir derece ağır ceza uygulanır. Aynı derecede
cezayı gerektiren fakat ayrı fiil ve hâller nedeniyle verilen disiplin
cezalarının üçüncü uygulamasında da bir derece ağır ceza verilir.
(2) Her iki tekerrür hâlinde de tekerrüre esas
alınan disiplin ceza ya da cezalarının 32 nci maddenin birinci fıkrası
anlamında kesinleşmiş olması gerekir.
(3) Geçmiş hizmetleri sırasındaki çalışmaları
olumlu olan, ödül veya başarı belgesi alan memurlar için verilecek
cezalarda bir derece hafif olanı uygulanabilir. İndirim yapılmayan
durumlarda, kararda gerekçesi belirtilir.
(4) Disiplin cezası vermeye yetkili amirler ve
disiplin kurulları, ancak vermeye yetkili oldukları disiplin cezası
üzerinden bir alt ceza indirimi yapabilir.
Zamanaşımı
MADDE 28
– (1) Disiplin amirince, uyarma,
kınama, aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını
gerektiren hâllerde, fiilin öğrenildiği tarihten itibaren bir ay; Devlet
memurluğundan çıkarma cezasını gerektiren hâllerde ise altı ay içinde
disiplin soruşturmasına başlanması zorunludur.
(2) Belirtilen süreler içinde disiplin
soruşturmasına başlanmadığı veya disiplin cezasını gerektiren fiilin işlendiği
tarihten itibaren nihayet iki yıl içinde disiplin cezası verilmediği
takdirde, ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
Amirin ve
ilgililerin sorumluluğu
MADDE 29
– (1) Ceza verme yetkisinin
zamanaşımına uğramasına sebebiyet veren amir, kurul ve ilgililer hakkında
adlî ve idarî yönden işlem yapılır.
Aday
memurlar hakkında yapılacak uygulama
MADDE 30
– (1) Disipline aykırı fiil veya
hâli tespit edilen aday memurlar hakkında da disiplin soruşturması yapılır.
Fiil veya hâl, uyarma, kınama, aylıktan kesme veya kademe ilerlemesinin
durdurulması cezalarını gerektirdiği takdirde disiplin cezası verilir.
(2) Özel kanunlardaki hükümler saklı kalmak
kaydıyla, 657 sayılı Kanunun 57 nci maddesinin birinci fıkrası hükmü
uygulanır.
(3) Devlet memurluğundan çıkarma cezasını
gerektiren hâllerde ise, atamaya yetkili amirce teklifte bulunulmaz; 657
sayılı Kanunun 56 ncı maddesi gereğince işlem yapılır.
Hâkim ve
savcı adayları hakkında yapılacak uygulama
MADDE 31
– (1) Hâkim ve savcı adaylarının
Akademideki eğitimleri sırasında disiplin amiri ilgili daire başkanı, üst
disiplin amiri Başkandır.
Disiplin
cezalarına karşı başvuru yolları ve süreleri
MADDE 32
– (1) Uyarma, kınama, aylıktan
kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarına karşı itiraz süresi, kararın
disiplin cezası verilen memura tebliğinden itibaren yedi gündür. Süresi
içinde itiraz edilmeyen veya itirazı reddedilen disiplin cezaları
kesinleşir.
(2) Disiplin cezası verilen memur, tüm disiplin
cezalarına karşı idarî yargı yoluna başvurabilir.
Disiplin
soruşturması kararlarının bildirimi ve disiplin cezalarının uygulanması
MADDE 33
– (1) Disiplin soruşturması
sonucunda verilen kararlar, ilgili memura veya vekiline tebliğ edildikten
sonra, gereği yapılmak ve memurun özlük dosyasına işlenmek üzere ilgili
birimlere; Devlet memurluğundan çıkarma cezasına ilişkin kararlar Aile,
Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına gönderilir.
(2) Disiplin cezaları verildiği tarihten itibaren
hüküm ifade eder ve derhal uygulanır. Aylıktan kesme cezası verildiği tarihi
takip eden aybaşında uygulanır.
Disiplin
cezalarının özlük dosyasından silinmesi
MADDE 34
– (1) Memurun özlük dosyasına
işlenen Devlet memurluğundan çıkarma cezası dışındaki disiplin cezaları,
cezanın uygulanma tarihinden itibaren;
a) Uyarma ve kınama cezalarında beş yıl,
b) Diğer disiplin cezalarında on yıl,
geçtikten sonra, ilgilinin başvurusu üzerine
atamaya yetkili amir tarafından özlük dosyasından silinebilir.
(2) Disiplin cezasının özlük dosyasından silinmesi
talebinde bulunan memurun, yukarıda belirtilen süreler içindeki
davranışları bu talebini haklı kılacak nitelikte görülürse, isteğinin
yerine getirilmesine karar verilerek bu karar özlük dosyasına işlenir.
(3) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasının
özlük dosyasından çıkarılmasında, Disiplin Kurulunun mütalâası alındıktan
sonra yukarıdaki fıkralar uyarınca işlem yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Etik
davranış ilkelerine aykırılık
MADDE 35
– (1) 25/5/2004 tarihli ve 5176
sayılı Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca; kamu
görevlilerinin etik davranış ilkelerine aykırı uygulamalarının bulunduğu
iddiasıyla yapılacak başvurular hakkında Kamu Görevlileri Etik Kurulu
tarafından çıkarılan yönetmeliklerde belirlenen etik davranış ilkelerine
aykırılık olup olmadığı yönünden bu yönetmeliklerde belirlenen usul
hükümlerine göre Disiplin Kurulunca değerlendirme yapılır. Değerlendirme
sonucu alınan karar ilgililere ve başvuru sahiplerine bildirilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 36
– (1) 1/4/2016 tarihli ve 29671
sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Türkiye Adalet Akademisi Disiplin
Amirleri Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 37
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 38 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Türkiye Adalet Akademisi Başkanı yürütür.
Eki için tıklayınız
|