Gençlik ve Spor Bakanlığından:
YÜKSEKÖĞRENİM
ÖZEL BARINMA HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, yükseköğrenim
öğrencilerine barınma hizmeti sunmak amacıyla gerçek veya tüzel kişiler
tarafından özel barınma kurumu açılmasına, işletilmesine ve denetimine
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, yükseköğrenim öğrencilerine her
ne ad altında olursa olsun barınma hizmeti sunmak amacıyla açılan ve
işletilen kurumları ve bu kurumlarda çalışan personel ile barınan
öğrencilere ilişkin iş ve işlemleri kapsar.
(2) Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından 16/8/1961
tarihli ve 351 sayılı Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurt Hizmetleri Kanunu ile 1
sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin
184 ve 188 inci maddelerine göre açılan ve işletilen yurtlar ile 21/5/1986
tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanununa ve 1 sayılı
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 184 ve 189 uncu maddelerine göre açılan ve
işletilen sporcu eğitim merkezleri ve olimpik hazırlık merkezleri, bağımsız
spor federasyonları tarafından açılan ve işletilen kamp merkezleri bu
Yönetmelik kapsamı dışındadır.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 24/3/1950 tarihli ve 5661
sayılı Yüksek Öğrenim Öğrenci Yurtları ve Aşevleri Hakkındaki Kanuna Ek
Kanunun 1 inci maddesi ile 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Özel Barınma
Hizmeti Veren Kurumlar ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin 13 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Gençlik ve Spor Bakanını,
b) Bakanlık: Gençlik ve Spor Bakanlığını,
c) Bakanlık Bilişim Sistemi: Bu Yönetmelik
kapsamındaki işlemlerin hızlı, güvenli, şeffaf bir şekilde yürütülmesini,
görev, yetki ve sorumlulukların takip edilmesini, hizmet sunumunun e-devlet
üzerinden gerçekleştirilmesini, etkin bir yönetim, iç kontrol ve denetim
sisteminin oluşturulmasını, bürokrasinin azaltılmasını, verilerin güvenli
bir şekilde depolanmasını ve ihtiyaçlara göre raporlanmasını sağlamak
amacıyla internet üzerinden çalışan sistemi,
ç) Barınma hizmeti: Yükseköğrenim öğrencilerinin
öğrenimleri süresince konaklama, beslenme ve sosyal ihtiyaçlarının
karşılanması amacıyla bu Yönetmelik kapsamında sayılan hizmetleri,
d) Ders yılı: Yükseköğretim kurumlarının akademik
takvimlere göre derslerin başladığı tarihten, bittiği tarihe kadar geçen
süreyi,
e) İl Müdürlüğü: Kurumların bulunduğu ildeki
gençlik ve spor il müdürlüğünü,
f) İl Müdürü: Kurumların bulunduğu ildeki gençlik
ve spor il müdürünü,
g) Kanun: 24/3/1950 tarihli ve 5661 sayılı Yüksek
Öğrenim Öğrenci Yurtları ve Aşevleri Hakkındaki Kanuna Ek Kanunu,
ğ) Kurucu: Kurumun sahibi olan ve adına kurum açma
izin belgesi ve işyeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlenen gerçek veya tüzel
kişileri,
h) Kurucu temsilcisi: Tüzel kişilik adına yetkili
gerçek kişiyi,
ı) Kurum: Her ne ad altında olursa olsun bu
Yönetmelik hükümlerine göre barınma hizmeti veren yeri,
i) Kurum Açma İzni ve İş Yeri Açma ve Çalışma
Ruhsatı: Yetkili idareler tarafından bu Yönetmelik kapsamında barınma hizmeti
verecek kurumların açılıp faaliyet göstermesi için verilen izni,
j) Kurum kapasitesi: Bakanlıkça belirlenen esaslara
uygun olarak kurumda barınabilecek en fazla öğrenci sayısını,
k) Kurum Yönetim Personeli: Müdür, müdür yardımcısı
ve yönetim memurunu,
l) Öğrenci:
Bir yükseköğretim kurumuna kayıtlı öğrencileri ve Türkçe öğretim merkezi
öğrencilerini,
m) Öğretim yılı: Ders yılının başladığı tarihten
itibaren ertesi ders yılının başladığı tarihe kadar geçen süreyi,
n) Personel: Bu Yönetmelik kapsamında kurumda
çalışan personelin tamamını,
o) Yönetici: Kurumları yönetmek üzere
görevlendirilen müdür, müdür yardımcısını,
ö) Yönetim memuru: Kurumların kayıt kabul, devam,
devamsızlık, alım, satım, teslim alma ve işletmeye ilişkin diğer iş ve
işlemler ile nöbet saatlerinde yönetici adına kurum yönetimini üstlenen,
müdür ve müdür yardımcısının bulunmadığı durumlarda müdüre vekalet eden ve
yönetici tarafından verilen diğer görevleri yürüten personelini,
p) Yükseköğrenim öğrenci apartları: Bağımsız girişi
bulunan bir veya ortak bir taşınmazın üzerinde tamamı kuruma ait birden
fazla binadan oluşan ve bağımsız her dairesinde bir veya birden fazla oda,
mutfak, tuvalet, lavabo ve banyo bulunan kurumu,
r) Yükseköğrenim öğrenci pansiyonu: Bağımsız girişi
bulunan bir veya ortak bir taşınmazın üzerinde tamamı kuruma ait birden
fazla binadan oluşan, öğrenci odaları ve ortak kullanım alanları bulunan
kurumu,
s) Yükseköğrenim öğrenci yurdu: Bağımsız girişi
bulunan bir veya ortak bir taşınmazın üzerinde tamamı kuruma ait birden
fazla binadan oluşan, öğrenci odaları ve ortak kullanım alanları bulunan,
toplu hizmetlerin sunulduğu kurumu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Temel
esaslar
MADDE 5 – (1) Kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatı düzenlenmeden her ne ad altında olursa olsun öğrenci barınma
hizmeti veren yerler ile öğrenci ibaresi kullanılarak faaliyet gösteren
barınma yerleri açılamaz ve işletilemez.
(2) Yurt ve benzeri kurumların kurucularında,
kurucu temsilcilerinde ve personelinde, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı
Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile
kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis
cezası ya da affa uğramış olsa bile Devletin egemenlik alametlerine ve
organlarının saygınlığına karşı suçlar, Devletin güvenliğine karşı suçlar,
Anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, milli savunmaya
karşı suçlar, Devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk, zimmet, irtikâp,
rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma,
hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma,
suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama, kaçakçılık suçları,
cinsel dokunulmazlığa karşı suçlar ve 11/10/2006 tarihli ve 5549 sayılı Suç
Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun kapsamında işlenen
suçlardan ceza almamış olması veya haklarında bu suçlardan dolayı
kovuşturma bulunmaması, terör örgütlerine ya da Millî Güvenlik Kurulunca
Devletin millî güvenliğine karşı faaliyette bulunduğuna karar verilen yapı,
oluşum veya gruplara üyeliği, mensubiyeti ya da iltisakı yahut bunlarla
irtibatı olmaması şartı aranır.
(3) Kurum binaları, her yıl öğretim yılı başlamadan
önce yangın güvenliği, elektrik tesisat güvenliği, ısınma sistemi
güvenliği, su ve gaz tesisatı güvenliği hususlarında itfaiye,
üniversitelerin ilgili bölümleri, mühendis odaları veya ilgili mevzuatına
göre alanında yetkilendirilmiş kişi, kurum veya kuruluşlara kurum
yönetimince kontrol ettirilir. Kontrolleri yapan kurum veya kuruluşlarca
düzenlenen raporun bir örneği kurum tarafından bağlı olduğu il müdürlüğüne
gönderilir, bir örneği de denetlemeye yetkili olanlara sunulmak üzere
kurumda muhafaza edilir.
(4) Kurum binalarında yangın ve depreme ilişkin
mevzuatta yer alan yükümlülüklerin yerine getirilmesi zorunludur.
(5) İş güvenliği ve sağlığı mevzuatında yer alan
yükümlülüklerin yerine getirilmesi zorunludur.
(6) Kurumların bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve
işlemleri Bakanlık Bilişim Sistemi üzerinden gerçekleştirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kurumların
Türleri ve Bölümleri
Kurumların
tür, bina ve bina bölümlerine ilişkin esaslar
MADDE 6 – (1) Kurumlar sadece kız veya sadece erkek
öğrenciler barınacak şekilde açılır ve işletilir.
(2) Kurumlar, yükseköğrenim öğrenci yurdu,
yükseköğrenim öğrenci pansiyonu, yükseköğrenim öğrenci apartı olmak üzere
hizmet verebilirler.
(3) Kurum binaları, bina bölümleri ve donatımına
ilişkin standartlar Bakanlıkça belirlenir.
(4) Kurum binaları, öğrenci barınma hizmetleri
dışında başka bir amaçla kullanılamaz. Ancak kurumların sosyal, kültürel ve
sportif faaliyetler için düzenlenmiş alanları, öğrencilerin barınma
hizmetlerini aksatmayacak şekilde kar amaçlı olmayan sosyal, kültürel ve
sportif faaliyetler için kullandırılabilir.
(5) Kurumlar, kurum açma izni ile işyeri açma ve
çalışma ruhsatlarında belirtilen tür haricinde farklı şekillerde barınma
hizmeti veremezler.
(6) Meyhane, kahvehane ve bar gibi umuma açık veya
alkollü içki servisi yapılan yerler ile kurumlar aynı binada bulunamaz.
(7) Kurum binaları ile akaryakıt istasyonları,
yanıcı, parlayıcı ve patlayıcı maddelerin üretildiği veya depolandığı
yerler arasında en az yüz metre mesafe bulunması zorunludur. Bu fıkrada
belirtilen mesafelerin ve işletmelerin tespitinde kurum açma izni verilmesi
için inceleme yapanlar tarafından gerektiğinde ilgili kurumlarla işbirliği
yapılır.
(8) Kurum binaları ve bahçelerinde baz istasyonları
bulunamaz.
(9) Kültür ve Turizm Bakanlığınca korunması gerekli
kültür varlıkları listesine alınan binalarda barınma hizmeti vermek için bu
Yönetmelik dışında 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kanunu hükümleri uyarınca alınmış izin aranır.
(10) Kurumlar; fiziki özellikleri ile işletme ve
hizmet kalitesine göre Bakanlıkça belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda
sınıflandırılabilir.
Kurum
kapasitesi
MADDE 7 – (1) Kurumlara kurum açma izni ile işyeri açma ve
çalışma ruhsatı verilmesinde, türlerine ve asgari kapasitelerine göre;
a) Yükseköğrenim öğrenci yurdu için en az otuz
öğrenci,
b) Yükseköğrenim öğrenci pansiyonu için en az yirmi
öğrenci,
c) Yükseköğrenim öğrenci apartı için en az on
öğrenci,
barındırma yeterliliği şartı aranır.
(2) Kurum kapasitelerinin tespit edilmesine ilişkin
usul, esas ve standartlar Bakanlıkça belirlenir.
Yerleşim
planı
MADDE 8 – (1) Kurumlar, türlerine göre yerleşim planı düzenler.
(2) Yerleşim planlarında, binanın arsaya
yerleşimine, bahçesine, her kata ait ayrı ayrı odaların, koridorların ve
diğer bölümlerinin krokilerine ve yangın merdiveninin bulunduğu konum ile
çıkış kapılarına yer verilir.
(3) Yerleşim planlarında belirtilen bölümler,
amaçları dışında kullanılamaz.
(4) Yerleşim planında belirtilen öğrenci odalarında
kapasiteden fazla öğrenci barındırılamaz.
(5) Yerleşim planında il müdürlüğünün onayı
alınmadan değişiklik yapılamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kurucu ve
Personele İlişkin Hükümler
Kurucu ve
kurucu temsilcisi
MADDE 9 – (1) Kurucu, özel barınma hizmetlerinin yürütülmesi
için Bakanlıkça belirlenen fiziki ve idari şartları sağlamakla
sorumludur.
(2) Gerçek kişi kurucu ve kurucu temsilcisi,
yetkilerini başka bir kişiye devredemez, yetkilerini kullanmak üzere vekil
tayin edemez.
(3) Yabancı uyruklu gerçek veya tüzel kişiler,
kendileri veya Türk vatandaşlarıyla ortaklık yaparak 5/6/2003 tarihli ve
4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu çerçevesinde ilgili bakanlık
ve kurumların görüşleri üzerine Bakanlığın izni ile sadece kendi
uyruklarındaki yükseköğrenim öğrencilerine yönelik yükseköğrenim öğrenci
yurdu veya yükseköğrenim pansiyonu açabilirler.
(4) Yabancı uyruklu kurucular tarafından açılan
kurumların yöneticilerinden en az birisinin Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
olması şarttır.
(5) Kurucu ve kurucu temsilcisi Kanunun 1 inci
maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen şartları taşımak zorundadır.
(6) Denetim veya soruşturma sonucunda kurum açma
izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilen kurumların kurucuları
ile kurumun kapatılmasına sebep olan eylemlerinin tespiti halinde kurucu
temsilcileri, beş yıl geçmeden tekrar kurum açamaz, bir kurumu devralamaz
veya bir kurumun ortağı ve kurucu temsilcisi olamaz.
(7) Kurucusu tüzel kişi olan kurumlarda, kurucu
temsilcisinin Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen
suçlardan dolayı kurucu temsilcisi olma şartlarını kaybettiğinin tespit
edilmesi veya ölümü halinde, şartları taşıyan başka bir temsilcinin üç ay
içinde usulüne göre seçilip il müdürlüğüne bildirilmesi gerekir.
(8) Kurucu veya kurucu temsilcisinin birden fazla
kurumda kurucu ya da kurucu temsilcisi olması halinde yedinci fıkrada
belirtilen hükümler diğer kurumları hakkında da uygulanır.
(9) Bu Yönetmelik kapsamında, kurucu temsilcisi değişikliği
amacıyla başvuru yapan kurumların talepleri;
a) Müracaat tarihinden önce yapılan inceleme,
soruşturma veya denetimler sonucunda kuruma, Kanun kapsamında idari para
cezası verilmesi halinde idari para cezasının ödenmesi,
b) Kurucunun veya kurucunun tüzel kişilik olması
halinde ise yönetim organlarının üyeleri, kurucu temsilcisi ve personelin,
Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen şartları sağlaması,
sonrasında değerlendirmeye alınır.
(10) Kurucu ve kurucu temsilcisine ilişkin diğer
hususlar Bakanlıkça belirlenir.
Personele
ilişkin esaslar
MADDE 10
– (1) Kurum müdürlerinin en az
lisans mezunu olması gerekir.
(2) Kurumlarda görev alan müdür, müdür yardımcısı
ve yönetim memurlarının, kız öğrencilere barınma hizmeti veren kurumlarda kadın,
erkek öğrencilere barınma hizmeti veren kurumlarda erkek olması şarttır.
Kız öğrencilere barınma hizmeti veren kurumlarda temizlik hizmeti veren
görevlilerin de kadın olması şarttır. Sadece kurum müdürü için bu madde
hükümleri haricinde bir görevlendirme, il müdürü onayı ile yapılabilir.
(3) Müdür, göreve başladıktan itibaren en geç bir
yıl içinde mevzuat bilgisi, kurum yönetimi, işletme, kurumun fiziki ve
hizmet standartlarının iyileştirilmesi ve iletişim becerilerinin
geliştirilmesi konularında düzenlenen eğitim sonucunda öğrenci barınma
hizmetleri yönetici sertifikasını almak zorundadır. Belirtilen süre
içerisinde ilgili sertifikayı alamayanların çalışma izinleri iptal edilir.
Bakanlık yurtlarında müdür veya müdür yardımcısı olarak görev yapmış olanlarda
sertifika şartı aranmaz.
(4) Müdür, öğrencilerin huzur, güven ve sağlığının
korunması ile dengeli beslenmesinden ve kurumun mevzuata uygun bir şekilde
yönetilmesinden sorumludur. Müdürün izinli olması nedeniyle geçici olarak
görevinde bulunmadığı hallerde yerine varsa müdür yardımcısı, yoksa yönetim
memurlarından birisi vekâleten görevlendirilir.
(5) Kurum ihtiyaç duyulması halinde en az ön lisans
mezunu müdür yardımcısı çalıştırabilir.
(6) Kurumlarda Bakanlıkça belirlenecek sayıda
yönetim memuru çalıştırılır. Yönetim memurluğu için en az ön lisans mezunu
olma şartı aranır.
(7) Kurumlarda; öğrenci sayısı, binanın fiziki
durumu ve diğer donanımları dikkate alınarak ihtiyaca göre Bakanlıkça
belirlenecek sayıda hizmetli çalıştırılır.
(8) Yemek hizmeti veren kurumlarda yemeğin kurumda
yapılması halinde Milli Eğitim Bakanlığı veya Kültür ve Turizm Bakanlığı
onaylı aşçılık belgesi sahipleri veya üniversitelerin aşçılık ile ilgili
bölümlerinden mezun olan aşçılar ve ihtiyaca göre aşçı yardımcısı
çalıştırılır.
(9) Katı, sıvı ve gaz yakıtlı merkezi kaloriferle
ısıtılan kurumlarda yetki belgesi olan personel çalıştırılır. Kurum
personelinden yetki belgesi bulunan personel de ek görev olarak
görevlendirilebilir.
(10) Yemek, temizlik ve binanın güvenliği ile
ilgili hizmetler, bu hizmetleri sunan kuruluşlardan da hizmet satın
alınarak yürütülebilir. Bu takdirde sözleşme yapılan kuruluş münhasıran
kurum yönetimine karşı sorumludur. Hizmet satın almak suretiyle kurumlarda
çalıştırılan personelin bilgileri kurum tarafından il müdürlüğüne
bildirilir.
(11) Kurumlarda doktor, diyetisyen, gıda mühendisi
veya gıda teknikeri, teknisyen, sağlık memuru, hemşire veya hemşire
yardımcısı ya da acil tıp teknisyeni veya teknikeri ile şoför
çalıştırılabilir.
(12) Mutfak ve yemekhane hizmetlerinde çalışan
personelin, işe başlama tarihinden itibaren en geç 3 ay içinde hijyen
eğitim belgesi ile işe başlama tarihinden itibaren en geç 10 gün içinde
bulaşıcı hastalığı olmadığına dair sağlık raporu alması zorunludur.
(13) Kurum personelinin, Sosyal Güvenlik Kurumunca
belirlenen sosyal sigortalar ve genel sağlık sigortası esaslarına bağlı
olarak 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu kapsamında sözleşme ile
çalıştırılmaları zorunludur. Kamu tüzel kişileri tarafından açılan ve
işletilen kurumlarda görevlendirilen personel, tabi olduğu mevzuat
hükümleri uyarınca istihdam edilir.
(14) Personel, tabi olduğu mevzuat hükümleri
doğrultusunda izin kullanır. Müdürün izinleri bağlı oldukları il müdürünce;
diğer personelin izinleri ise müdür tarafından verilir.
(15) Mevzuat bilgisi, kurum yönetimi, işletme,
kurumun fiziki ve hizmet standartlarının iyileştirilmesi ve iletişim
becerilerinin geliştirilmesi konularında kurum veya Bakanlık tarafından
hizmet içi eğitim düzenlenebilir.
(16) Kurum yönetim personeli göreve başladıktan
sonra 1 yıl içerisinde yetkili kurum ve kuruluşlardan ilk yardımcı belgesi
alır.
(17) Kurumlarda çalıştırılacak personelde aranacak
diğer şartlar Bakanlık tarafından belirlenir.
Görevlendirme
MADDE 11
– (1) Kamu tüzel kişileri
tarafından açılan ve işletilen kurumlarda bu Yönetmelikte belirtilen şartları
haiz olanlar arasından ilgili mevzuatı uyarınca kamu personeli
görevlendirilebilir.
(2) Görevlendirme işleminin bu Yönetmeliğe uygun
olmaması halinde durum yeniden değerlendirilmek üzere ilgili kamu tüzel
kişisine bildirilir.
(3) Görevlendirilen ve görevinden ayrılan personel
üç iş günü içerisinde il müdürlüğüne bildirilir.
(4) Nitelik ve şartları uygun bulunanların çalışma
izni il müdürlüklerince düzenlenir. Çalışma izni alınmadan personel işe
başlatılamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Açılış,
Faaliyete Başlama ve Kapanış
Açılışa
ilişkin esaslar
MADDE 12
– (1) Kurumların, kurum açma izni
ile işyeri açma ve çalışma ruhsatları, Bakanlığın belirleyeceği esaslar ve
bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda, il müdürlükleri tarafından verilir.
(2) Kamu tüzel kişileri tarafından açılan kurumlara
kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilebilmesi için kamu
tüzel kişiliğinin mevzuatına uygun şekilde alınmış karar veya onaylarının
bulunması gerekir.
Başvuru,
başvurunun incelenmesi ve ruhsatlandırma
MADDE 13
– (1) Kurum açmak isteyenler
başvuru dilekçesi ve Bakanlıkça istenen gerekli belgeler ile birlikte il
müdürlüğüne müracaat eder.
(2) İl müdürlükleri bünyesinde, yurt hizmetleri
müdürünün başkanlığında ilgili şube müdürü ile bir yurt müdürü, şef veya
memurdan oluşan en az üç kişilik inceleme komisyonu kurulur.
(3) Kurum açmak üzere yapılan müracaat ile kurumun
türü ve kapasitesinin bu Yönetmelikte belirtilen esaslara uygun olup
olmadığı ve kurum açılacak bina ile bölümlerinin, kurumun türüne göre
Bakanlıkça belirlenen standartları karşılayıp karşılamadığı hususları,
komisyonca düzenlenen inceleme raporu ile tespit edilir.
(4) İnceleme raporu sonucunda, şartları sağladığı
tespit edilen başvuru sahiplerine, başvuru tarihinden itibaren en geç 45 iş
günü içerisinde il müdürünün onayıyla kurum açma izni ve işyeri açma ve
çalışma ruhsatı düzenlenir.
(5) İnceleme raporunda eksiklik tespit edilmesi
halinde, tespit edilen bu eksiklik başvuru sahibine bildirilir. Eksiklikler giderildikten sonra yeni bir
dilekçe verilerek başvuru süreci yeniden başlatılır.
Kurum
isimlendirme ve tabela
MADDE 14
– (1) Kurumlara anlamlı, kurumun
amacına uygun, ülkemizin milli ve manevi değerlerini temsil eden Türkçe
isimler verilir. Ancak ülke, millet, kıta, yabancı kurum ve kuruluş
isimleri verilemez.
(2) Kurumlar tabela, reklam, ilan ve her türlü iş
ve işlemlerinde sadece kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatında yer alan kurum adını kullanır.
(3) Kurumlar, adlarının yer aldığı tabelalarını
Bakanlığın belirleyeceği şekil ve ölçülerde dışarıdan görülebilir uygun bir
yerde bulundurmak zorundadır.
Faaliyete
başlama
MADDE 15
– (1) Kurum, kurum açma izni ile
işyeri açma ve çalışma ruhsatı düzenlendikten sonra öğrenci kaydı yapabilir
ve faaliyetlerine başlayabilir.
Devir
MADDE 16
– (1) Kurumun kuruculuk
koşullarını taşıyan başka bir gerçek veya tüzel kişiliğe devredilebilmesi
için Bakanlıkça belirlenen belgelerle birlikte il müdürlüğüne müracaat
edilir.
(2) İl müdürlüğünce birinci fıkrada belirtilen
belgelerin uygun görülmesi halinde, kurumun devir işlemleri inceleme raporu
düzenlenmeden kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı veren
makamın izni ile 15 iş günü içinde yapılır.
(3) Kurumun kurucusu olan şirketin türü veya
unvanının değiştirilmesi ve bu değişikliğin Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesinde yayımlanması halinde kurucu temsilcisi, Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesi ve değişikliğin yapıldığına dair yönetim kurulu kararı ile
birlikte il müdürlüğüne müracaat eder.
(4) Kurum devir işlemleri, kurum açma izni ile işyeri
açma ve çalışma ruhsatını veren makam tarafından sonuçlandırılmadıkça kurum
devredilmiş sayılmaz.
(5) Bu Yönetmelik kapsamında, devir ve kurucu
değişikliği amacıyla başvuru yapan kurumların talepleri;
a) Müracaat tarihinden önce yapılan inceleme, soruşturma
veya denetimleri sonucunda kuruma, Kanun kapsamında idari para cezası
verilmesi halinde idari para cezasının ödenmesi,
b) Kurucunun veya kurucunun tüzel kişilik olması
halinde ise yönetim organlarının üyeleri ile kurucu temsilcisinin ve
personelin, Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen şartları
sağlaması,
sonrasında değerlendirmeye alınır.
Nakil
MADDE 17
– (1) Kurumun başka bir binaya
nakledilmek istenmesi durumunda, Bakanlıkça istenen belgelerle birlikte il
müdürlüğüne müracaat edilir.
(2) Nakil yapılacak bina ve bölümlerinin bu
Yönetmelikle belirlenen esaslar ile kurumun türüne göre Bakanlıkça belirlenen
standartlara uygun olduğunun inceleme raporuyla tespit edilmesi halinde,
kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatını veren makam tarafından
kurum nakline izin verilir. Bu izin işlemi tamamlanmadan yeni bina veya
binalarda barınma hizmeti verilemez.
(3) Yangın, deprem, sel, sağlık sebepleri ve
tahliye kararı gibi hallerden dolayı binayı aniden terk etme durumunda
kalan kurumlar, nakledilecek yeni binanın sağlam ve dayanıklı olduğuna
ilişkin rapor ile yangına karşı gerekli önlemlerin alındığına dair
raporları sunmak ve öğrenci sayısına uygun olmak şartıyla il müdürlüğünün
izniyle geçici olarak bir yıl faaliyetine devam edebilir.
a) Bir yılın sonunda şartları uygun bir binaya
nakil işlemi gerçekleştirmeyen kurumlara çalışanlar ile barınma hizmeti
verdiği öğrencilerin sağlık ve güvenliklerinin sağlandığının ispat edilmesi
ve nakle engel mazeretlerinin uygun bulunması şartıyla faaliyetlerine bir
yıla kadar daha mevcut binada devam etmeleri hususunda il müdürlüğünce
geçici olarak izin verilebilir.
b) Verilen ek süre sonunda şartlara uygun bina
bularak nakil izni almayan kurumların, kurum açma izni ile işyeri açma ve
çalışma ruhsatı iptal edilir.
(4) İller arasında kurumların nakli yapılamaz.
Tür
değişikliği
MADDE 18
– (1) Kurumun tür değişikliği için
Bakanlıkça istenen belgelerle birlikte il müdürlüğüne müracaat edilir.
(2) Türü değişecek kurumun bu Yönetmelikte
belirtilen şartlar ile Bakanlıkça belirlenen standartlara uygun olduğunun
inceleme raporuyla tespit edilmesi halinde kurum açma izni ile işyeri açma
ve çalışma ruhsatını veren makam tarafından tür değişikliğine izin verilir.
(3) Bu Yönetmelik kapsamında, tür değişikliği
amacıyla başvuru yapan kurumların talepleri;
a) Müracaat tarihinden önce yapılan inceleme,
soruşturma veya denetimleri sonucunda kuruma, Kanun kapsamında idari para
cezası verilmesi halinde idari para cezasının ödenmesi,
b) Kurucunun veya kurucunun tüzel kişilik olması
halinde ise yönetim organlarının üyeleri, kurucu temsilcisi ve personelin,
Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen şartları sağlaması,
sonrasında değerlendirmeye alınır.
Yerleşim
planı ve kapasite değişikliği
MADDE 19
– (1) Bina, blok veya kat
düzenlenmesi yapmak suretiyle kapasite veya yerleşim planında değişiklik
yapılabilmesi için Bakanlıkça istenen belgelerle birlikte il müdürlüğüne
müracaat edilir. Sadece binanın değişen bölümlerine ilişkin hazırlanacak
inceleme raporunda, işbu Yönetmelikte belirtilen şartlar ile Bakanlıkça
belirlenen standartlara uygunluğun tespiti halinde kurum açma izni ile
işyeri açma ve çalışma ruhsatı yeniden düzenlenir.
(2) Binada değişiklik içermeyen ve yalnızca
kapasiteye etki eden yerleşim planı değişikliklerinde ise, sadece değişen
bölümler ile kurumun ortak alanlarına ilişkin hazırlanacak inceleme raporunda bu Yönetmelikte
belirtilen şartlar ile Bakanlıkça belirlenen standartlara uygunluğun
tespiti halinde kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı yeniden
düzenlenir.
Kurucunun
kurumu kapatması veya faaliyetine ara vermesi
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
haller dışında, kurucusu tarafından kurumun belli bir süre ile sınırlı
olacak şekilde faaliyetine ara verilmesi veya kapatılması halinde, ara
verme ve kapatma kararından en az bir ay önce il müdürlüğüne, personele ve
öğrencilere haber verilmesi şarttır.
(2) Faaliyete ara verilmesi veya kapatma işlemi,
olağanüstü haller dışında ders yılı içinde yapılamaz. Ancak, kurumda
kayıtlı öğrenci kalmaması durumunda, kapatma veya faaliyete ara verme
işlemi ders yılı içinde de yapılabilir.
(3) Faaliyete ara verme bir öğretim yılından fazla
olamaz.
(4) Kurum, il müdürlüğü tarafından uygun görülmesi
halinde bir defaya mahsus olmak üzere ikinci kez faaliyete ara verebilir.
(5) Kapatma veya faaliyete ara verme işlemleri
sırasında kurumda kalan öğrencilerin barınması konusunda gerekli tedbirler
kurucu tarafından alınır.
(6) Olağanüstü durumlarda kurumun kapalı kalma
süresi bir yılı geçerse il müdürlüğünce kurum geçici olarak faaliyete ara
vermiş kabul edilir.
(7) Kapanan veya kapatılan kurumun kurucusu,
personel ve öğrencilerle ilgili bütün defter ve dosya ile diğer evrakı,
usulüne uygun şekilde en geç bir ay içerisinde il müdürlüğüne teslim etmek
zorundadır.
ALTINCI BÖLÜM
Öğrenci İşleri
Barınma
şartları
MADDE 21
– (1) Kurumlarda barınacak
öğrencilerde;
a) Örgün eğitim veren bir yükseköğretim kurumuna
kayıtlı olmak,
b) Taksirli suçlar hariç herhangi bir suçtan dolayı
6 ay veya daha fazla hapis cezası almamak ve kesinleşmiş mahkumiyeti
bulunmamak,
c) Toplu yerlerde yaşamaya engel olacak seviyede
akıl ve ruh hastalığı veya bulaşıcı hastalığı olmamak,
şartları aranır.
(2) Uluslararası öğrencilerin bu şartlara ilaveten
ilgili kamu kurum ve kuruluşlarından alınmış ikamet izinlerinin bulunması
gerekir.
Öğrenci
kayıt işlemleri
MADDE 22
– (1) Barınma hizmeti alacak
öğrenciler, başvuru dilekçesi ile kuruma başvurur.
(2) Kurum barınma şartlarını taşıyan öğrencinin
kaydını yapar.
(3) Hizmet sunum taahhütnamesi tanzim edilir ve bir
örneği öğrenciye verilir.
(4) Yabancı uyruklu öğrencilerden öğrenim izni
belgesi ve pasaport örneği istenir.
Kurumlarda
geçici barınma
MADDE 23
– (1) Yükseköğretim kurumlarının
sınavlarına girecek veya bu kurumlara kayıtlarını yaptıracak öğrenciler ile
açık ya da uzaktan öğretim yapan üniversitelerde yüz yüze eğitimi
gerektiren derslere katılmak için barınma ihtiyacı duyan öğrenciler,
cinsiyetleriyle uygun olmak, kurum yönetimince belirlenen şartları kabul
etmek ve durumlarını belgelendirmek kaydıyla kurumlarda geçici olarak
barındırılabilir.
(2) Sosyal, kültürel veya sportif amaçlı
faaliyetlere katılan öğrenciler, sporcular ve yöneticileri, kurum yönetimince
belirlenen şartları kabul etmek ve durumlarını belgelendirmek kaydıyla,
kurumlarda geçici olarak barındırılabilir.
(3) Kurum personeli sınav, hizmet içi eğitim,
seminer, toplantı gibi faaliyetler amacıyla aynı kurucuya ait farklı il
veya ilçelerdeki diğer kurumlarda geçici olarak barındırılabilir.
(4) Geçici barınanların okul ile kimlik bilgileri
kurum tarafından aynı gün içinde il müdürlüğüne bildirilir.
(5) Geçici barınanlar dahil kurumda barınanların
sayısı kurum kapasitesinden fazla olamaz.
(6) Geçici barınma bir ayı geçemez.
(7) Kurumlarda ders yılı haricinde kalan zamanda
konaklama hizmeti verilebilir.
Öğrencinin
kurumdan ilişiğinin kesilmesi
MADDE 24
– (1) Kurumlarda kayıtlı
öğrencilerden, her öğretim yılı başında ve lüzum görülen diğer hallerde
öğrenci belgesi istenir.
(2) Öğrencilik durumları sona eren öğrencilerin
kurum ile ilişikleri kesilir.
Öğrenci
izinleri
MADDE 25
– (1) Öğrencilerin kuruma son
giriş saatleri bulundukları yerin özellikleri ile ulaşım vasıtalarının
durumu dikkate alınarak öğretim yılı başında kurum yönetimince tespit
edilerek il müdürlüğüne bildirilir.
(2) Öğrenciler, kalacakları yeri ve süresini kurum
yönetimine yazılı olarak bildirmek şartıyla izinli sayılırlar.
YEDİNCİ BÖLÜM
Hizmetler ve
Ücretler
Barınma
hizmetlerine ilişkin esaslar
MADDE 26
– (1) Öğrencinin uyku, dinlenme,
ders çalışma ve kişisel eşyalarının saklanması amacıyla oda düzenlemesi
yapılır.
(2) Öğrencilerin huzuru, güveni ve rahatsız
edilmemeleri için gereken tüm tedbirler kurum tarafından alınır.
(3) Yurtlarda, pansiyonlarda ve apartlardaki
öğrenci odalarında en az bir veya üç, en fazla altı öğrenci barınır.
(4) Kurum, kurumda kalan kayıtlı öğrencileri kin ve
düşmanlığa tahrik edecek ve kurum düzenini bozacak şekilde odalarda siyasi
pankart, bayrak ve sembol asılmasını ve benzeri eylemleri engelleyici
tedbirleri alır.
(5) Barınma hizmetinin, öğretim yılı içinde hangi
tarihler arasında verileceği kurum tarafından öğrencilere duyurulur ve
öğrenci ile yapılacak hizmet sunum taahhütnamesinde belirtilir.
(6) Kurumlar, en az ders yılı süresince barınma
hizmetlerini eksiksiz devam ettirir ayrıca ders yılı dışında da hizmet
verebilir.
(7) Kurum binası içinde kantin, çamaşırhane gibi
ortak hizmet veren yerler kurum dışına mal ve hizmet satamaz
(8) Kurumda, ilgili kurum ve kuruluşların kişi ve
toplum sağlığına ilişkin talimatları doğrultusunda sağlık ile ilgili
gerekli tedbirler alınır.
(9) Kurumda bulunan tüm taşınır ve taşınmazların
bakım, onarım ve kontrolü düzenli olarak yapılır. Kurum binasında yapılacak
bakım, onarım ve kontrol tarihleri ve saatleri öğrencileri rahatsız
etmeyecek zamanlara göre planlanır ve öğrencilere önceden duyurulur.
(10) Öğrenci temsilcisi, her öğretim yılı başında
daha önce hiç disiplin cezası almamış öğrenciler arasından biri asıl diğeri
yedek olacak şekilde ve gizli oyla öğrenciler tarafından seçilir.
(11) Barınma hizmeti için dönemlik veya yıllık
kayıt alınması esastır.
(12) Kurum, açma izninde belirlenen amaç dışında
kullanılamaz.
(13) Hizmet sunum taahhütnamesinde yer alması
gereken asgari hususlar Bakanlıkça belirlenir.
(14) Kurumlar, Bakanlıkça belirlenen kalite
standartlarına uygun hizmet sunarlar.
Beslenme
hizmeti
MADDE 27
– (1) Kurum, beslenme hizmeti
vermesi halinde bunu Bakanlıkça belirlenecek standartlara ve ilgili
mevzuata uygun şekilde gerçekleştirir.
(2) Beslenme hizmeti, sabah kahvaltısı, öğle yemeği
ve akşam yemeklerini kapsar.
a) Yurtlarda sabah kahvaltısı vermek zorunludur.
Öğle ve akşam yemeği ise hizmet sunum taahhütnamesinde belirtilmek kaydıyla
verilebilir.
b) Pansiyon ve apartlarda ise beslenme hizmeti
verilmesi zorunlu değildir. Ancak binada uygun yer bulunması ve hizmet
sunum taahhütnamesinde de belirtilmesi kaydıyla beslenme hizmeti
verilebilir.
(3) Yemek listeleri müdür, müdür yardımcısı veya
yönetim memurunun başkanlığında, bir öğrenci temsilcisi ile aşçı,
diyetisyen, gıda teknikeri veya gıda mühendisinden biri olacak şekilde
oluşturulan en az 3 kişilik komisyon tarafından aylık olarak düzenlenir ve
ilan edilir.
(4) Yemek listeleri, öğrencilerin yeterli ve
dengeli beslenmelerine katkı sağlayacak şekilde her besin grubundan yeterli
çeşit ve miktarda olmak üzere öğrenci istekleri ve mevsim şartları dikkate
alınarak düzenlenir.
(5) Beslenme hizmeti, hizmet alımı yöntemiyle de
sunulabilir.
(6) Öğrencinin özel beslenme gerekliliği ve alerjik
durumlarıyla ilgili beyanı olması halinde kurum bu hususta gereken
tedbirleri alır.
Temizlik
hizmetleri
MADDE 28
– (1) İnsan sağlığının korunması
için gereken genel temizliğin, hijyen kurallarına uygun olarak
yapılmasından kurum sorumludur.
(2) Temizliğin Bakanlıkça belirlenen standartlara
uygun yapılması için gerekli malzeme, donanım ve personel kurum tarafından
sağlanır.
(3) Kurum Bakanlıkça belirlenen standartlara uygun
şekilde aylık, yıllık, haftalık ve günlük temizlik planlarını yapar. Kurum,
temizliği yapacak personeli, temizlikte kullanılacak malzemelerin kullanım
alanları ile temizliğin yapılma şeklini belirler.
(4) Apartlarda, daire dışındaki ortak alanlar kurum
tarafından temizlenir. Daire içindeki alanlar hizmet sunum taahhütnamesinde
belirtildiği şekilde temizlenir.
(5) Kurumlarda yatak çarşafları, yastık ve
battaniye/yorgan kılıfları hizmet sunum taahhütnamesinde belirtildiği
sıklıkta temizleriyle değiştirilir.
(6) Kurum binalarında yılda en az iki kez böcek ve
haşerelere karşı ilaçlama yapılır. Kurum tarafından ilaçlama
çalışmalarından öğrencilerin etkilenmemesi amacıyla gerekli tedbirler alınır.
Çamaşır
yıkama ve ütü hizmeti
MADDE 29
– (1) Çamaşır yıkama, kurutma ve
ütü hizmeti için Bakanlıkça belirlenen standartlara uygun ortam
hazırlanarak donatılır. Bu hizmetler, hizmet alımı yoluyla da
karşılanabilir. Bu durumda ortak alan düzenlenmesi zorunlu değildir.
(2) Apartlarda daire içinde çamaşır ve ütü hizmeti
sağlanabiliyorsa, ortak alan düzenlenmesi zorunlu değildir.
Güvenlik
hizmetleri
MADDE 30
– (1) Kurum, Bakanlıkça belirlenen
standartlara ve ilgili mevzuata uygun olarak öğrenci ve personelin
güvenliğini sağlayacak gerekli tedbirleri alır.
(2) Kuruma kayıtlı öğrenci haricindeki kişiler,
kurum yönetim personelinin izni olmadan kuruma giremez. Tamir, bakım,
onarım ve benzeri nedenlerle kuruma girmesi gereken kişilerin kayıtları
tutulur. Öğrenciler anons ve benzeri yollarla durumla ilgili olarak
bilgilendirilir. Ayrıca çalışmaların, kurum personelinin gözetimi altında
tamamlanması sağlanır.
(3) Kuruma giriş çıkışların takip ve denetimi,
parmak izi sistemi, kartlı geçiş, imza ve benzeri yöntemlerle sağlanır.
(4) Kurum tarafından fiziki konum ve çevresel
güvenlik riskleri değerlendirilerek ihtiyaç duyulan alanlara, görüntüleme
ve en az 1 ay süreyle görüntüleri saklama özelliği bulunan kayıt sistemi
kurulur.
Isınma ve
soğutma
MADDE 31
– (1) Kurumun bütün kapalı
bölümleri, kış mevsiminde 22 derece (+/- 2 derece) olacak şekilde kurumun
açılışında belirtilen usulde ısıtılır. Soğutma isteğe bağlı olarak
sağlanabilir.
Öğrencilerin
çalışma ortamları
MADDE 32 – (1) Kurum, öğrencilerin ders çalışabilmelerine
imkan sağlayıcı fiziki tedbirleri alır.
(2) Apartlarda, eğer daire içinde çalışma alanı
düzenleniyorsa, ortak alan düzenlenmesi zorunlu değildir.
Sosyal,
kültürel ve sportif faaliyetler
MADDE 33
– (1) Kurumlarda öğrencilerin
milli, manevi, kişisel ve akademik gelişimlerine destek olmak amacıyla
Bakanlıkça belirlenen standartlara uygun sosyal, kültürel ve sportif
faaliyetler düzenlenebilir ve bu faaliyetler için uygun alanlar
oluşturulabilir.
(2) Kurum, yeni kayıt yaptıran öğrencilerin ortamı
tanımasını ve kurum yaşantısına uyum sağlamasını kolaylaştırmak için
Bakanlıkça belirlenen standartlara uygun uyum programı düzenler.
Nöbet
hizmetleri
MADDE 34
– (1) Kurumlarda, günün her
saatinde kurum yönetim personeli, özel güvenlik personeli veya kurumca
yetkilendirilmiş personelden en az birinin bulunması zorunludur. Aylık
nöbet çizelgesi hazırlanarak kurum ilan panosuna asılır ve kurumda muhafaza
edilir.
Diğer
hizmetler
MADDE 35
– (1) Kurumda kablolu/kablosuz
internet, bilgisayar, yazıcı ve fotokopi hizmeti verilebilir.
(2) Kurumlarda anons sistemi kurulur.
(3) Kurumlar, berber, kuaför, terzi, kuru
temizleme, çamaşır, kırtasiye, kantin ve benzeri hizmetleri ilgili mevzuatı
çerçevesinde kendileri veya hizmet alımı yoluyla sunabilir.
(4) Kurumlar, yönetmelikte belirlenen hizmetler
dışındaki ilave hizmetleri il müdürlüğünün onayını almak kaydıyla
sunabilir.
Ücretler
ve yükümlülükler
MADDE 36
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
sunulan hizmetler karşılığında barınma hizmeti ücreti alınır. Barınma
hizmeti ücretine dahil olan hizmetler ve bunların ücretleri hizmet sunum
taahhütnamesinde ayrı ayrı belirtilir.
(2) Kurumlar, barınma hizmetine ilişkin başka ad
altında herhangi bir ücret talep edemez.
(3) Kurumlar, bir sonraki öğretim yılında
uygulayacakları barınma hizmeti ücretini, her yıl mayıs ayı sonuna kadar
belirleyerek il müdürlüğüne bildirir. Belirtilen ücret ayrıca öğrencilere
duyurulur.
(4) Yeni hizmete açılan kurumlar barınma hizmeti
ücretini bir ay içinde belirleyerek il müdürlüğüne bildirir. Ayrıca
öğrencilere duyurulur.
(5) İl müdürlüğüne bildirilen ücretin üzerinde
ücret alınamaz.
(6) Kurumun bir önceki öğretim yılında barınma
hizmeti karşılığında öğrencilerden aldığı ücrete yeni dönemde yapabileceği
en yüksek zam oranı, kayıt yenileme
tarihinde açıklanmış olan yıllık “(Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi +
Tüketici Fiyat Endeksi)/2” oranına yüzde beş daha eklendiğinde bulunan
orandan daha fazla olamaz.
(7) Kurumlar barınma hizmeti ücretinin bir aylık
kısmına tekabül eden miktarda depozito alabilirler. Öğrencinin kuruma
verdiği zararı karşılamaması veya barınma hizmeti ücretini ödemeden
kurumdan ayrılması durumunda bu zarar ve barınma hizmeti ücreti depozitodan
mahsup edilir.
(8) Kuruma kayıt yaptıran öğrencilerden 15 Eylül
tarihine kadar kurumdan ayrılanlardan hizmet sunum taahhütnamesinde
belirlenen yıllık barınma hizmeti ücretinin %10’u, 15 Eylül sonrasında
ayrılanlardan ise barınma hizmeti aldığı aylar ve içinde bulunulan ayın
ücretinin tamamı ve kalan aylara ait barınma hizmeti ücretinin %30’u
alınır. Bu öğrencilere depozitoları ile peşin ödeme yapılan hallerde bu
fıkraya göre hesaplanacak ücret mahsup edilmesi sonrasında geriye kalan
tutar bir ay içinde iade edilir ve hizmet sunum taahhütnamesi feshedilir.
Aylık barınma hizmeti ücreti, hizmet sunum taahhütnamesinde belirlenen
yıllık barınma hizmeti ücretinin hizmet sunulmak üzere belirlenen ay
sayısına bölünmesi ile tespit edilir. Kurumdan çıkarma cezası alan
öğrencilere de bu fıkra hükmü uygulanır.
(9) Kurumun, Yönetmelikte veya hizmet sunum
taahhütnamesinde yer alan yükümlülüklerini yerine getirmemesi nedeniyle
kurumdan ayrılan öğrenciler ile yükseköğrenim kurumundaki kaydını sildiren
veya donduran, birinci derece yakını vefat eden ve tabii afet nedeniyle
zarar gördüğünü belgeleyen öğrencilere depozitoları ile peşin ödeme yapılan
hallerde kurumda barındığı aylara ait ücret mahsup edilmesi sonrasında
geriye kalan tutar bir ay içinde iade edilir ve hizmet sunum taahhütnamesi feshedilir.
(10) Bu Yönetmelikte belirtilen şartlara uyulmaması
nedeniyle kurumun kapatılması veya bu Yönetmelikte belirtilen şartlara
aykırı şekilde kurucunun kurumunu kapatması halinde, ilgili öğretim yılında
öğrencilerden alınan ücretler, bu maddenin 9 uncu fıkrası hükümlerine göre
iade edilir.
(11) Kurumlar, şehit ve gazi çocuklarını, devlet
koruması altındaki çocukları ve madalyalı milli sporcuları ücretsiz
barındırabilirler.
Defter ve
kayıtlar
MADDE 37
– (1) Aşağıdaki defterler ile
belgelerin bulundurulması ve bunlara ilişkin kayıtların tutulması zorunludur:
a) Öğrenci kayıt defteri.
b) Öğrenci yoklama defteri.
c) Yemekhane defteri.
ç) Öğrenci disiplin kurulu karar defteri.
d) Nöbet defteri.
e) Ziyaretçi defteri.
f) Öğrenci veya öğrencinin velisi ile kurum
arasında yapılan taahhütnameler.
g) Denetim defteri.
(2) Bakanlığın belirleyeceği defter, belge,
kayıtlar ve ihtiyaç duyulan diğer bilgi ve belgeler, Bakanlık Bilişim
Sisteminde tutulabilir.
(3) Defter ve belgelerin içeriği Bakanlık
tarafından belirlenir.
İlan ve
reklam
MADDE 38
– (1) Kurumlar, reklam ve ilan
verebilir ancak reklam ve ilanlarında gerçeğe aykırı beyanda bulunamaz.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Denetim
Denetleme
esasları
MADDE 39
– (1) Kurumların düzenli
denetimleri, bu Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde, birincisi döneme hazırlık kapsamında bu Yönetmeliğin 5 inci
maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen kontrolleri kapsayacak şekilde
olmak üzere yılda en az 2 kez il müdürlüğü tarafından yapılır.
(2) İl müdürlüklerinde, yurt hizmetleri veya ilgili
şube müdürünün başkanlığında, biri yurt müdürü olmak üzere en az üç kişilik
denetim komisyonu kurulur.
(3) Kurumların denetimi, gerekli görülen hallerde
Bakanlık Rehberlik ve Denetim Başkanlığı tarafından teftiş programı
kapsamında da yapılır.
(4) Kamu tüzel kişilerinin ilgili mevzuatında yer
alan denetim yetkileri saklıdır.
(5) Kurumlarda gerekli görülmesi halinde Bakan
onayı ile inceleme/soruşturma yapılır.
(6) Denetlemeye ilişkin diğer hususlar Bakanlıkça
belirlenir.
Denetim
sorumluluğu
MADDE 40
– (1) Denetleme sırasında kurum
yönetimi, kuruma ait her türlü bilgi ve belgeyi göstermek, kurum binasının
tamamının görülmesini sağlamak, kurumun bilanço ve gelir-gidere ilişkin her
türlü kayıt ve evrakını ibraz etmek zorundadır.
Görevden
uzaklaştırma
MADDE 41
– (1) Kurum personelinde;
a) Denetleme, inceleme veya soruşturma sırasında
kuruma ait her türlü bilgi ve belgeyi göstermekten, kurum binasının
tamamının görülmesini sağlamaktan, kurumun kasa ile muhasebesine ilişkin
her türlü kayıt ve evrakları ile diğer kayıt, defter, bilgi ve belgelerini
incelettirmekten kaçınanlar,
b) Kurum ve eklentilerine girmeyi engelleyenler,
c) Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında
belirtilen durumları olduğu tespit edilenler,
ç) Bir yıldan fazla süreyle hapis cezası
verilmesini gerektiren suç işleyenler,
d) Sözleşmelerde, taahhütnamelerde veya diğer
evrakta usulsüzlük yapanlar,
geçici olarak görevden uzaklaştırılabilir.
(2) Görevden uzaklaştırma, merkezi denetleme
yetkisi bulunanlarca veya görevlendirmeye yetkili makamca gerçekleştirilir.
Müdürün görevden uzaklaştırılması halinde yerine vekalet edecek personel
belirlenir. Vekalet görevi verilecek personel bulunmaması halinde kurucu
veya kurucu temsilcisinin ivedilikle müdürlüğe vekalet edecek kişiyi
bildirmesi istenir. Kurucu veya kurucu temsilcisinin beş iş günü içinde
bildirimde bulunmaması halinde denetleme, inceleme ya da soruşturma sonuçlanıncaya
kadar il müdürlüğü tarafından gerekli tedbirler alınır.
(3) Görevden uzaklaştırmayı gerektiren fiilin suç
teşkil etmesi halinde durum derhal yetkili makamlara bildirilir.
(4) Haklarında kovuşturmaya yer olmadığına karar
verilen veya beraat edenler ile görevden uzaklaştırma tedbirinin devamına
gerek kalmadığına karar verilenler görevlerine iade edilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
İdari Cezalar
ve Disiplin
Kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatının iptali ve idari para cezaları
MADDE 42
– (1) Kurumların kurucularının,
Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen hallerin tespiti
durumunda, kurumun kurum açma izni ve işyeri açma ve çalışma ruhsatı iptal
edilir.
(2) Kurucuların Kanunun 1 inci maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen suçlarla ilgili haklarında kovuşturma bulunması
halinde kurumun barınma hizmeti vermesi ders yılı dikkate alınarak il
müdürlüğünün onayıyla kovuşturma sonuçlanıncaya kadar geçici olarak
durdurulur. Kovuşturma sonucunda bu kişilerin ceza almaması halinde geçici
durdurma işlemi kaldırılır.
(3) İnceleme, soruşturma veya denetimlerde Kanunun
1 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen hallerin tespiti halinde
Kanunun ilgili hükümleri uygulanır.
(4) Her ne ad altında olursa olsun öğrenci barınma
hizmetlerine ilişkin faaliyetlerin, Kanunun 1 inci maddesinin dördüncü
fıkrasında belirtilen ruhsat alınmadan yürütüldüğünün tespit edilmesi
halinde durum valiliğe bildirilir.
(5) Kurum açma izni verilen kurumlardan, altı ay
içerisinde barınma hizmetine başlamayanlar ile faaliyetine izinsiz ara
verenlerin kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatları, bunları
vermeye yetkili makam tarafından iptal edilir.
(6) Bu Yönetmeliğin 20 nci maddesinin yedinci
fıkrasına aykırı davranan kurucular hakkında Kanunun 1 inci maddesinin
yedinci fıkrasındaki hüküm uygulanır.
(7) Kurumlarda yapılan inceleme ve denetlemelerde
ilgili mevzuata aykırı hususların tespiti halinde, işlenen fiilin
gerektirdiği idari para cezasının uygulanmasına ilişkin teklif inceleme ve
denetlemeye yetkili olanlar tarafından idari para cezasını vermeye yetkili
makama bildirilir.
(8) İdari para cezaları, kurum açma iznini vermeye
yetkili makam tarafından verilir. Verilen idari para cezası gerçek kişi ise
kurucuya; tüzel kişilik ise kurucu temsilcisine 11/2/1959 tarihli ve 7201
sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Kanunda belirtilen
idari para cezaları, cezanın verildiği günde yürürlükte bulunan brüt asgari
ücret üzerinden belirlenir. Verilen idari para cezaları Bakanlık Bilişim
Sistemine işlenir.
(9) Bu Yönetmeliğin 20 nci maddesinde belirtilen
şartlara uymadan kurumunu kapatan kurucuya beş yıl geçmeden tekrar kurum
açma veya bir kurumu devralma ya da bir kuruma ortak olma izni verilmez.
(10) Kurumun devredilmesi halinde, devralan gerçek
veya tüzel kişinin 16 ncı madde uyarınca Bakanlıkça belirlenen belgelerle
birlikte bir ay içinde devir müracaatının yapılmaması durumunda veya
Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasındaki şartların taşınmaması
nedeniyle üç ay içinde kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatının devralan adına düzenlenmemesi halinde, kurum açma izni ile
işyeri açma ve çalışma ruhsatı, bunları vermeye yetkili makam tarafından
iptal edilir.
(11) Kurum binalarında ilgili kurum ve kuruluşlarca
yapılan yangın, elektrik, su ve gaz tesisatlarının kontrolleri sonucu
düzenlenen raporda tespit edilen eksiklik varsa giderilmesi için il
müdürlüğünce kuruma gerekli ikaz yapılarak süre verilir. Eksikliklerin,
öğrencilerin barınması esnasında can güvenliğini tehlikeye düşürmesi
durumunda gerekli tedbirler alınarak eksiklikler giderilinceye kadar
kurumun barınma hizmeti vermesi geçici olarak durdurulur. Üç ay içinde
eksikliklerin giderilmemesi halinde kurum açma izni ile işyeri açma ve
çalışma ruhsatı, bunları vermeye yetkili makam tarafından iptal edilir.
(12) Denetim veya soruşturma sonucunda kurum açma
izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatı iptal edilen kurumların kurucuları
beş yıl geçmeden tekrar kurum açamaz devralamaz veya ortak olamaz. Kurucu
temsilcisinin kurumun kapatılmasına sebep olan eylemlerinin tespiti halinde
kurucu temsilcisi de beş yıl geçmeden tekrar kurum açamaz devralamaz veya
ortak olamaz.
Personel
disiplin işlemleri
MADDE 43
– (1) Personele, işlediği fiil ve
haller doğrultusunda aşağıda belirtilen disiplin cezaları verilir.
a) Uyarma cezası, personele, görevinde ve
davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.
Uyarma cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
1) Verilen emir ve görevlerin tam ve zamanında
yapılmasında, görev mahallinde kurumca belirlenen usul ve esasların yerine
getirilmesinde, görevle ilgili belge, araç ve gereçlerin korunması,
kullanılması ve bakımında kayıtsızlık göstermek veya düzensiz davranmak.
2) Özürsüz veya izinsiz olarak göreve geç gelmek,
görevden erken ayrılmak veya görev mahallini terk etmek.
3) Görevine karşı kayıtsızlık göstermek veya
ilgisiz kalmak.
4) Görevin işbirliği içinde yapılması ilkesine
aykırı davranışlarda bulunmak.
5) Özürsüz olarak 1 gün göreve gelmemek.
b) Kınama cezası, personele, görevinde ve
davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir. Kınama cezasını
gerektiren fiil ve haller şunlardır:
1) Verilen emir ve görevlerin tam ve zamanında
yapılmasında, görev mahallinde kurumca belirlenen usul ve esasların yerine
getirilmesinde, görevle ilgili belge, araç ve gereçlerin korunması,
kullanılması ve bakımında kusurlu davranmak.
2) Özürsüz olarak iki gün göreve gelmemek.
3) Görev sırasında amirlerine hal ve hareketi ile
saygısız davranmak.
4) Kuruma ait araç, gereç ve benzeri eşyayı izinsiz
olarak özel işlerinde kullanmak.
5) Kuruma ait belge, araç, gereç ve benzeri eşyayı
kaybetmek.
6) Velilere, iş arkadaşlarına veya maiyetindeki
personele kötü muamelede bulunmak.
7) Öğrencilere, velilere ve iş arkadaşlarına sözle
sataşmak.
8) Görev mahallinde genel ahlak ve edep dışı
davranışlarda bulunmak ve bu tür yazılar yazmak, işaret, resim ve benzeri
şekiller çizmek veya yapmak.
9) Verilen emirlere itiraz etmek.
10) Kurumun huzur, sükûn ve çalışma düzenini
bozmak.
c) Aylıktan kesme cezası, personelin brüt aylık
ücretinden 1/30 ila 1/10 arasında kesinti yapılmasıdır. Aşağıdaki fiil ve
hallerden (1) ila (6) numaralı alt bentlerde yer alanlar için 1/30 ila
1/20; diğer alt bentlerde yer alanlar için 1/19 ila 1/10 oranlarında
aylıktan kesme cezası uygulanır. Aylıktan kesme cezası, cezanın personele
tebliğ edildiği ayı takip eden ayın ücretinden kesinti yapılmak suretiyle
uygulanır. Kesinti yapılan bu tutar, kurumun bulunduğu il veya ilçedeki
Hazine ve Maliye Bakanlığının ilgili birimine on iş günü içinde kurum
tarafından yatırılır ve buna ilişkin belgenin bir örneği il müdürlüğüne on
iş günü içinde teslim edilir. Aylıktan kesme cezasını gerektiren fiil ve
haller şunlardır:
1) Verilen emir ve görevleri kasıtlı olarak tam ve
zamanında yapmamak, görev mahallinde kurumca belirlenen usul ve esasları
yerine getirmemek, görevle ilgili belge, araç ve gereçleri korumamak,
bakımını yapmamak veya hor kullanmak.
2) Özürsüz ve kesintisiz olarak üç ila dokuz gün
göreve gelmemek.
3) Kuruma ait belge, araç, gereç ve benzerlerini
özel menfaat sağlamak için kullanmak.
4) Görevle ilgili konularda yükümlü olduğu kişilere
yalan ve yanlış beyanda bulunmak veya bilgi vermek.
5) Görev sırasında amirlerine sözle saygısızlık
etmek.
6) Öğrencilere, velilere ve iş arkadaşlarına
hareketle sataşmak.
7) Göreve sarhoş gelmek.
8) Görevi ile ilgili olarak her ne şekilde olursa
olsun çıkar sağlamak.
9) Görev yeri sınırları içinde herhangi bir yeri
toplantı, tören ve benzeri amaçlarla izinsiz kullanmak veya kullandırmak.
ç) Görevine son verme cezası, personelin kurumdaki
çalışma izninin iptal edilmesidir. Görevine son verme cezasını gerektiren
fiil ve haller şunlardır:
1) Görev yerinde alkollü içki içmek.
2) Bir yılda özürsüz ve kesintisiz olarak on gün
veya toplamda yirmi gün göreve gelmemek.
3) Amirlerine, maiyetindekilere, çalışanlara veya
öğrencilere karşı küçük düşürücü ya da aşağılayıcı fiil ve hareketler
yapmak, tacizde veya hakarette bulunmak ya da tehdit etmek.
4) Gerçeğe aykırı belge düzenlemek.
5) Yasaklanmış her türlü yayın, siyasi veya
ideolojik amaçlı bildiri, afiş, pankart ve benzerlerini basmak, çoğaltmak,
dağıtmak ya da bunları kurumların herhangi bir yerine asmak veya teşhir
etmek.
6) Verilen görev ve emirleri kasten yapmamak.
7) Öğrencilerin özel hallerini veya görev ve
yetkisi dışında kişisel bilgilerini kayıt altına almak.
8) Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında
belirtilen suçlardan hakkında kovuşturması bulunmak.
d) Görevine son verilerek başka kurumda
çalıştırmama cezası, personelin cezanın verildiği tarihten itibaren beş yıl
süreyle kurumlarda çalışamamasıdır. Görevine son verilerek başka kurumda
çalıştırmama cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
1) İdeolojik veya siyasi amaçlarla kurumların
huzur, sükûn ve çalışma düzenini bozmak, boykot ve işgal gibi eylemlere
katılmak veya bunları tahrik ya da teşvik etmek, barınma hizmetlerinin
yürütülmesini engellemek.
2) Savaş, olağanüstü hal veya genel afetlere
ilişkin konularda amirlerinin verdiği görev veya emirleri yapmamak.
3) Amirlerine, maiyetindekilere, çalışanlara veya
öğrencilere fiili tecavüzde bulunmak.
4) Siyasi ve ideolojik eylemlerden arananları görev
mahallinde gizlemek.
5) Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrasında
belirtilen durumlarda olmak.
6) Görevin yerine getirilmesinde dil, ırk,
cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep ayrımı yapmak,
kişilerin yarar veya zararını hedef tutan davranışlarda bulunmak.
7) Öğrencilerin özel hallerini veya görev ve
yetkisi dışında kişisel bilgilerini ifşa etmek.
(2) Disiplin cezasının verildiği tarihten itibaren
iki yıl içinde aynı fiil veya halin tekerrüründe bir derece ağır ceza
verilir. Aynı derecede cezayı gerektiren fakat ayrı fiil veya haller
nedeniyle verilen disiplin cezalarının üçüncü uygulanmasında bir derece
ağır ceza verilir.
(3) Birinci fıkrada belirtilen ve disiplin cezası
verilmesini gerektiren fiil ve hallere nitelik ve ağırlıkları itibarıyla
benzer eylemlerde bulunanlara da aynı neviden disiplin cezası verilir.
(4) Disiplin cezaları sıralı disiplin amiri olan
müdür, kurucu ve il müdürü tarafından aşağıda belirtildiği şekilde verilir:
a) Uyarma ve kınama cezaları, müdüre kurucu
tarafından, diğer personele müdür tarafından verilir.
b) Aylıktan kesme cezası ve görevine son verme
cezaları kurucu tarafından, görevine son verilerek başka kurumda
çalıştırmama cezası ise il müdürü tarafından verilir. Sıralı disiplin
amirleri alt cezaları da vermeye yetkilidir.
(5) Kamu tüzel kişileri tarafından açılan ve
işletilen kurumlarda görev yapan kamu personelinin disipline ilişkin iş ve
işlemleri hakkında bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Personelin tabi
olduğu ilgili mevzuat hükümleri saklıdır.
(6) Personele 7 günden az olmamak üzere savunma
süresi verilir, bu süre içerisinde savunmasını yapmayan personel savunma
hakkından vazgeçmiş sayılır. Disiplin amiri personelin savunmasını aldıktan
sonra 15 gün içinde karar verir.
(7) Disiplin cezalarına karşı itiraz, tebliğ
tarihinden itibaren on iş günü içinde cezayı veren disiplin amirinin bir
üstündeki sıralı disiplin amirine yapılır. Ancak il müdürü tarafından
verilen cezalara karşı itiraz valiliğe yapılabilir. İtirazda bulunulan
disiplin amiri veya valilik on beş iş günü içinde itirazı reddedebilir veya
bir alt cezaya indirebilir. İtirazda bulunulan disiplin amirince on beş iş
günü içinde herhangi bir karar verilmemesi halinde itiraz reddedilmiş
sayılır.
Öğrenci
disiplin işlemleri
MADDE 44
– (1) Bu Yönetmelikte belirtilen
hususlara riayet etmeyen, kurallara uymayan, kurum içinde ve kurum dışında
öğrenciliğe yakışmayan tutum ve davranışlarda bulunan öğrenciler hakkında
aşağıdaki disiplin cezaları uygulanır.
a) Uyarma cezası, öğrenciye davranışlarının kusurlu
olduğunun yazılı olarak bildirilmesidir. Uyarma cezasının verilmesini
gerektiren fiiller şunlardır:
1) Kurum bina ve tesislerinde, başkalarını rahatsız
edecek şekilde yüksek sesle konuşmak, bağırmak, şarkı söylemek, ses ve
görüntü aletlerini rahatsız edici şekilde kullanmak ve benzeri fiillerde
bulunmak.
2) Temizliğe dikkat etmemek, sürekli düzensiz
olmak.
3) Kurumda, huzur ve disiplinin sağlanması için
konulan kurallara uymamak.
4) Kurum bina ve tesislerine veya demirbaş eşyaya
zarar vermek.
5) Başkasına ait eşyayı izinsiz kullanmak.
6) Kurum yönetimine yanlış bilgi vermek.
b) Kınama cezası, öğrenciye disiplin cezası
gerektiren davranışta bulunduğunun ve tekrarından kaçınması gerektiğinin
yazılı olarak bildirilmesidir. Kınama cezasının verilmesini gerektiren
fiiller şunlardır:
1) Yalan söylemeyi alışkanlık haline getirmek.
2) Toplu yaşamaya dair kurallara aykırı davranışları
alışkanlık haline getirmek.
3) Özürsüz olarak kuruma geç gelmeyi veya kuruma
gelmemeyi alışkanlık haline getirmek.
4) Bıçak ve benzeri salt saldırı veya savunmada
kullanılmak üzere özel olarak yapılmış olan kesici ve delici aletleri
kurumda bulundurmak.
5) Kurum personeline veya öğrencilere sözlü hakaret
etmek veya sataşmak.
6) Kurum ilanlarını koparmak, yırtmak veya
değiştirmek.
7) Kurum personelinin ve öğrencilerin eşyalarına
zarar vermek.
8) Kurum yöneticilerinin ve personelin
çalışmalarını engellemek.
9) Kurumda yönetimden izin almadan toplantı veya
tören düzenlemek.
10) Yasal niteliği bulunmayan, kazanç kastı ile
oyun oynamak veya oynatmak.
11) Aynı öğretim yılı içinde aynı fiilden dolayı
iki defa uyarma cezası almak.
c) Kurumdan çıkarma cezası, öğrencinin kurum ile
ilişiğinin kesilmesidir. Öğrenci, bu cezanın tebliğ edildiği tarihten
itibaren en geç beş gün içinde kurumu terk etmek zorundadır. Ancak kurumdan
çıkarma cezasını gerektiren fiillerden birinin işlenmesi ve bu fiilin,
diğer öğrencilerin can ve mal güvenliği için yakın tehdit oluşturması
halinde, beş günlük süre beklenmeden öğrencinin, yirmi dört saat içinde
kurumdan ayrılması sağlanır. Kurumdan çıkarma cezasının verilmesini
gerektiren fiiller şunlardır:
1) 22/9/1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı
Kanununa aykırı davranmak.
2) Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Anayasasında
ifadesini bulan niteliklerine aykırı miting, forum, direniş, yürüyüş,
boykot, işgal gibi ferdi veya toplu eylemler düzenlemek, düzenlenmesini
kışkırtmak, düzenlenmiş bu gibi eylemlere katılmak veya katılmaya zorlamak.
3) Yüz kızartıcı suçları işlemek veya böyle bir
suçtan hükümlü durumuna düşmek.
4) Yasa dışı kuruluşlara üye olmak, bu kuruluşlarda
faaliyet göstermek, bu tür kuruluşların propagandasını yapmak.
5) Basın, sosyal ve görsel medyada diğer
öğrencilere, kurum veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile yöneticilerine
hakaret etmek veya aleyhinde gerçeğe aykırı beyanlarda bulunmak.
6) Kurum yönetimi ve personeli ile öğrencileri
tehdit etmek veya bunlara fiili tecavüzde bulunmak.
7) Ateşli silah, yanıcı ve patlayıcı madde, mermi
gibi alet ve maddeleri taşımak, kullanmak veya kullanmaya teşebbüs etmek.
8) Bıçak ve benzeri salt saldırı veya savunmada
kullanılmak üzere özel olarak yapılmış olan kesici ve delici aletleri
kullanmak, kullanmaya teşebbüs etmek.
9) Kurum içinde alkollü içki içmek veya
bulundurmak, sarhoşluk yüzünden kurum sakinlerini rahatsız edici
davranışlarda bulunmak.
10) Tabii veya sentetik uyuşturucu, uçucu ya da
keyif verici maddeler kullanmak, taşımak, bulundurmak veya ticaretini
yapmak.
11) Aynı öğretim yılı içinde üç defa kınama cezası
almak.
(2) Öğrencilere kayıt işlemleri sırasında uyması
gereken kurallar hakkında yazılı bilgilendirme yapılır.
(3) Uyarma ve kınama cezaları müdür, kurumdan
çıkarma cezası ise disiplin kurulu tarafından aşağıda belirtilen esaslara
göre verilir:
a) Uyarma ve kınama cezalarına karşı disiplin
kuruluna, kurumdan çıkarma cezasına karşı kurumun bağlı bulunduğu il
müdürlüğüne, cezanın tebliğ tarihinden itibaren beş iş günü içinde itirazda
bulunulabilir.
b) Disiplin kurulu itirazları yedi iş günü içinde
karara bağlar. Disiplin kurulu itiraz konusu cezayı kaldırabilir, bir alt
ceza verebilir ya da itirazı reddedebilir.
c) İl müdürlüğü kurumdan çıkarma cezasına karşı
itiraza ilişkin nihai kararını on beş iş günü içinde verir. İl müdürlüğü
itiraz konusu cezayı kaldırabilir, bir alt ceza verebilir ya da itirazı
reddedebilir.
(4) Disiplin kurulu; müdürün başkanlığında, müdürün
asıl ve yedek olarak seçeceği bir müdür yardımcısı veya yönetim memuru ve
öğrenci temsilcisinden oluşur. Kararlar oy çokluğuyla alınır.
a) Üyelerin toplantıya katılamaması durumunda
disiplin kuruluna yedek üye katılır.
b) Disiplin kurulu, kendisine görev olarak verilen
işleri müdürün havalesi üzerine ve en fazla yedi iş günü içinde
sonuçlandırır. Kurumdan çıkarma cezasını gerektiren fiilin öğrencilerin can
ve mal güvenliği bakımından yakın tehdit oluşturması halinde kurumdan
çıkarma işlemi yirmi dört saat içinde sonuçlandırılır.
c) Disiplin kurulu lüzum görürse toplu olarak veya
bir üyesini görevlendirerek soruşturmayı genişletebilir.
ç) Disiplin kurulu kararları, disiplin kurulu karar
defterine yazılır.
(5) Disiplin kurulu, her dönem başında toplanarak
kurumun düzen ve disiplini ile ilgili kuruma özel kuralları belirler ve bu
kurallarla birlikte disiplin maddeleri öğrencilere yazılı olarak
bildirilir. Disiplin kurulunun çalışma usul ve esasları aşağıda
belirtilmiştir:
a) Kurum müdürünün görevlendireceği personel
tarafından, öğrencinin disiplin kuruluna sevkinden önce gerekli inceleme ve
araştırma yapılır.
b) Görevlendirilen personel öğrencinin ve varsa
ilgililerin yazılı ifadesini alır. Öğrenci ifadesini, yurtta bulunduğunda 3
gün, yurtta bulunmaması halinde ise 7 gün içinde vermek zorundadır.
Öngörülen süreler içerisinde ifade vermemesi halinde, öğrenci ifade vermekten
vazgeçmiş sayılır.
c) Görevlendirilen personel öğrencinin yazılı
ifadesini ve konu ile ilgili her türlü bilgi ve belgeleri de ekleyerek
sonucu bir rapor halinde disiplin kuruluna sunar.
ç) Disiplin kurulu tarafından öğrencinin savunması
alınır. Öğrenci tebliğ tarihinden itibaren yurtta bulunduğunda 3 gün,
yurtta bulunmaması halinde ise 7 gün içinde yazılı savunma vermediği
takdirde savunma hakkından vazgeçmiş sayılır.
d) Disiplin kurulu tarafından savunması alınmadan
öğrenciye ceza verilmez.
e) Disiplin kurulu, savunmanın kurula intikal
ettiği tarihten itibaren 3 iş günü içerisinde toplanır ve 7 iş günü içinde
karar verir. Bu süre içinde çalışmalar tamamlanmadığı takdirde ara karar
alınarak 7 iş gününü geçmemek üzere süre uzatılabilir.
f) Karara bağlanacak olayın disiplin kurulu
başkanının şahsıyla ilgili olması halinde disiplin kurulu başkanının yerine
kurucu tarafından belirlenecek bir personel, disiplin kurulu üyelerinden
birisiyle ilgili olması halinde ise, o üyenin yerine belirlenmiş yedek üye
disiplin kurulunda görev alır.
g) Onaylanan disiplin cezaları Disiplin Kurulu
Karar Defterine işlenir.
(6) Disiplin cezası verilirken, öğrencinin kurum
içinde ve dışındaki hal ve hareketi, kurum idaresi ve arkadaşlarına karşı
tutumu, fiil veya hallerin ne gibi şartlar altında işlenmiş olduğu,
psikolojik durumu ve diğer sebepler de göz önünde bulundurularak bir derece
ağır veya hafif ceza verilebilir. Ancak disiplin suçunun tekrarı nedeniyle
bir derece ağır ceza öngörülmüş ise bu madde hükmüne göre bir daha ağırlaştırma
yapılamaz.
(7) Kurumlarda meydana gelen ve adli soruşturmayı
gerektiren her türlü olay, kurum yönetimince en kısa sürede ilgili
makamlara bildirilir. Kurumlarda kalan öğrencilerden herhangi birinin
tutuklanması halinde disiplin işlemleri devam eder.
ONUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihte faaliyette bulunan kurumlar, binalarını ve
hizmetlerini 1/8/2021 tarihine kadar bu Yönetmelikte belirlenen şartlara
uygun hale getirirler. Bu tarihe kadar binalarını uygun hale
getirmeyenlerin kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatları iptal
edilir. Kurumların binalarını uygun hale getirip getirmedikleri yapılan
inceleme ve denetimlerle tespit edilir.
(2) Deprem, yangın, iş güvenliği ve sağlığına ilişkin
mevzuat ile aranan şartları taşımadığı tespit edilen kurumların
faaliyetleri eksiklikler giderilinceye kadar durdurulur. Söz konusu
eksikliklerin 1/8/2021 tarihine kadar giderilmemesi halinde ruhsatları
iptal edilir. Bu kurumlardaki öğrencilerin barınmasına yönelik gerekli
tedbirler kurum tarafından alınır.
(3) 18/10/1982 tarihli ve 2709 sayılı Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasının 121 inci maddesi ile 25/10/1983 tarihli ve 2935
Sayılı Olağanüstü Hal Kanununun 4 üncü maddesine göre yayımlanan Kanun
Hükmünde Kararnameler doğrultusunda kapatılan özel öğrenci yurtlarının
Hazineye veya Vakıflar Genel Müdürlüğüne devredilen binalarında, vergi
muafiyeti bulunan veya kamu yararına çalışan vakıf veya dernekler
tarafından özel yükseköğrenim öğrenci yurdu açılmak istenmesi halinde, bu
Yönetmeliğin can güvenliği yönünden zorunlu tuttuğu şartları sağlamak
kaydıyla bu binaların inşaat ruhsatı veya yapı kullanma izni aranmadan,
binanın sağlam ve dayanıklı olduğuna ilişkin çevre ve şehircilik il
müdürlükleri, yapının proje müellifleri ya da yetkili serbest proje
büroları veya üniversitelerin ilgili bölümlerince düzenlenen teknik rapor
ile teknik raporu düzenleyen serbest inşaat mühendisinin geçerliliği devam
eden serbest inşaat mühendisliği belgesi ile işyeri tescil belgesi
istenerek 1/8/2021 tarihine kadar açılış işlemleri yapılır.
(4) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte
faaliyette olan kurumlarda çalışma izni alarak görev yapmakta olan
personelin çalışma izinleri, aynı kurucuya ait kurumlarda olmak üzere,
görevlerinde kaldıkları sürece geçerlidir.
(5) İlk yardım sertifikası olmayan mevcut personel,
yönetmeliğin yürürlük tarihinden itibaren 1 yıl içerisinde yetkili kurum ve
kuruluşlardan ilk yardım sertifikası alır.
(6) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte
faaliyette bulunan kamu tüzel kişilerine ait öğrenci barınma hizmeti veren
yerlerin mevcut personelinde, aynı kurumdaki görevlerinde kaldıkları
sürece, 10 uncu maddenin ikinci fıkrasındaki şart hariç olmak üzere bu
Yönetmelikte belirtilen şartlar aranmaz.
(7) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte kamu
tüzel kişilerince açılmış ve öğrenci barınma hizmeti veren yerler, 1/8/2021
tarihine kadar, bu Yönetmelik hükümleri doğrultusunda kurum açma izni ile
işyeri açma ve çalışma ruhsatı alır. Bu tarihe kadar kurum açma izni ile
işyeri açma ve çalışma ruhsatı almayan bu yerlerin faaliyetlerine ilgili
kamu tüzel kişiliklerince son verilir.
(8) Kamu tüzel kişilerince açılmış olan bu
kurumların kurum açma izni ile işyeri açma ve çalışma ruhsatının verilmesi
sürecinde inşaat ruhsatı veya yapı kullanma izni aranmadan, binanın yangına
karşı güvenlik önlemlerinin alındığına dair düzenlenen rapor ile binanın
sağlam ve dayanıklı olduğuna ilişkin çevre ve şehircilik il müdürlükleri,
yapının proje müellifleri ya da yetkili serbest proje büroları veya
üniversitelerin ilgili bölümlerince düzenlenen teknik rapor ve teknik
raporu düzenleyen serbest inşaat mühendisinin geçerliliği devam eden
serbest inşaat mühendisliği belgesi ile işyeri tescil belgesi istenerek
işlem yapılır. Bu kurumlar, 1/8/2021 tarihine kadar binalarını bu
Yönetmelikte belirlenen şartlara uygun hale getirirler.
(9) Stüdyo
daire olarak ruhsat almış olan kurumlar apart olarak kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmelik 5/7/2020
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 46
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Gençlik ve Spor Bakanı yürütür.
|