|
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
TEKNOLOJİ ODAKLI SANAYİ HAMLESİ PROGRAMI UYGULAMA
ESASLARI
TEBLİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
MADDE 1 – 18/9/2019 tarihli ve
30892 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi
Programı Uygulama Esasları Tebliğinin 3 üncü maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) 2012/3305 sayılı Karar: 15/6/2012
tarihli ve 2012/3305 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararı,
b) 2016/9495 sayılı Karar: 17/10/2016
tarihli ve 2016/9495 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Kararı,
c) AR-GE Yüklenicisi: Proje kapsamında öngörülen
AR-GE sürecinin bir kısmını veya tamamını ilgili TÜBİTAK destek programı
kapsamında ortaklı AR-GE şeklinde yapmak üzere projeye dahil
olan işletmeyi,
ç) Bağımsız değerlendirici: Asgari olarak
yükseköğretim kurumlarının dört yıllık fakülte ve yüksekokullarından mezun
olan; meslek kuruluşu temsilcileri, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesine göre
yükseköğretim kurumları tarafından görevlendirilen öğretim elemanları veya
alanında en az 5 (beş) yıl uzmanlık ve tecrübe birikimi olan kamu
kurum/kuruluşlarında görev yapan kişileri,
d) Bağımsız danışmanlık firması: Teknoloji Odaklı
Sanayi Hamlesi Programı kapsamında başvuruda bulunulan projeler için
değerlendirme raporu hazırlanması amacıyla söz konusu Program amaçlarına
uygun kriterlere göre Bakanlık tarafından
yetkilendirilmiş firmayı,
e) Bağımsız değerlendirme raporu: Teknoloji Odaklı
Sanayi Hamlesi Programı kapsamında başvuruda bulunan projeler için Bakanlık
tarafından yetkilendirilmiş bağımsız danışmanlık firmalarından biri
tarafından Bakanlık tarafından belirlenen formatta hazırlanacak
değerlendirme raporunu,
f) Bakan: Sanayi ve Teknoloji Bakanını,
g) Bakanlık: Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
ğ) Çağrı periyodu: Bakanlık tarafından belirlenen
çağrı planı çerçevesinde program başvurularının kabul edildiği zaman
aralığını,
h) Çağrı planı: Bakanlık tarafından yapılan çağrı
duyurusu kapsamında, ilgili çağrı duyurusuna ilişkin başvuru ve
değerlendirme süreçlerine ilişkin takvimi, desteklenecek ürün listesini ve
çağrının uygulaması sürecinde kullanılacak standart şablonlara ilişkin ek
dosyaları içeren çağrı duyurusu paketini,
ı) Genel Müdürlük: Teşvik Uygulama ve Yabancı
Sermaye Genel Müdürlüğünü,
i) Katma değer tutarı: Proje kapsamında yapılan
yatırım sonucunda üretime geçen tesise özel olarak Program Portalından yayımlanan katma değer formunun
doldurulması suretiyle yıllık bazda hesaplanan
tutarı,
j) KOBİ: 19/10/2005
tarihli ve 2005/9617 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve
Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik kapsamında yer alan küçük ve orta büyüklükteki
işletmeleri,
k) Komite: Bakanlık bünyesinde Bakan onayı ile
oluşturulan Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Değerlendirme
Komitesini,
l) KOSGEB: Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri
Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığını,
m) Meslek kuruluşu: İşletmelere ve girişimcilere
yönelik faaliyet gösteren, oda, borsa, birlik, konfederasyon, federasyon,
vakıf, dernek ve kooperatifler ile küçük sanayi siteleri ve organize sanayi
bölgeleri yönetimlerini,
n) Öncelikli Ürün Listesi: Bakanlık tarafından dış
ticaret verileri, talep gelişimi, rekabet yoğunluğu gibi çeşitli kriterler dikkate alınarak belirlenecek; orta-yüksek ve
yüksek teknolojili sektörlerdeki ürünlerin ve bu sektörlerin gelişimi için
kritik ürünlerin yer aldığı ve Bakanlık tarafından tebliğ ile yayımlanacak
listeyi,
o) Program: Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi
Programını,
ö) Program izleme ve değerlendirme raporu: Program
yönetim ofisi tarafından Program kapsamında yapılan uygulamalar hakkında
bilgilendirme sağlamak amacıyla Komiteye sunulan raporu,
p) Proje komisyonu: Program kapsamındaki
başvuruların incelenmesi ve destek kararı verilen projelerin izleme
sürecinde değerlendirilmesinden sorumlu; projeler hakkında Komiteye bilgi,
değerlendirme ve görüş sunan; Bakanlık, bağlı/ilgili kuruluşların personeli
ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız değerlendiricilerden oluşan daimi
komisyonu,
r) Proje koordinatörü: Programa başvuran her bir
proje için sekretarya işlemlerini koordine etmek üzere görevlendirilen
program yönetim ofisi personelini,
s) Proje paydaşı: Program kapsamında yatırımı
gerçekleştirilecek olan ürünü satın almak niyetiyle yatırımcıyla iş birliği
yapan kamu kurum/kuruluşu veya Türkiye’de yerleşik orta veya büyük ölçekli
işletmeyi,
ş) Program Portalı:
Programa ilişkin bilgilendirme, başvuru, izleme, değerlendirme ve
raporlamaların tek pencere üzerinden yapılmasını sağlamak amacıyla Bakanlık
tarafından bağlı/ilgili kuruluşlarla koordineli olarak geliştirilen web
tabanlı uygulamayı,
t) Program yönetim ofisi: Program kapsamında
desteklenecek yatırım projelerine ilişkin tüm işlemlerin koordinasyonunu
sağlamak ve sekretarya hizmetlerini yürütmek üzere Bakanlık tarafından
görevlendirilen birimi,
u) Teşvik belgesi: Yatırım teşvik belgesini,
ü) TÜBİTAK: Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
Araştırma Kurumunu,
v) Ürün: Öncelikli Ürünler Listesinde yer alan ve
üretilmesi hedeflenen ürünü,
y) Yatırımcı: Program kapsamındaki yatırım
projesini gerçekleştirecek Türkiye’de yerleşik sermaye şirketini,
z) Yeniden değerleme oranı: 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesinin (B)
fıkrası hükümleri çerçevesinde her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığı
tarafından Resmî Gazete’de ilan edilen oranı,
ifade eder.”
MADDE 2 – Aynı Tebliğin 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Program kapsamında tanımlanan destekler,
Öncelikli Ürün Listesindeki ürünlerin üretilmesine ilişkin yatırım
projelerine kullandırılır.”
MADDE 3 – Aynı Tebliğin üçüncü bölümünün başlığı aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Komite,
Program Yönetim Ofisi, Proje Komisyonu ve Proje Paydaşı”
MADDE 4 –
Aynı Tebliğin 6 ncı maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Program kapsamında destek başvurusu yapılan
yatırım projelerini değerlendirmek, projelerin desteklenmesine dair karar
almak, destek sürecini izlemek ve izleme sürecinde karar almak üzere Komite
oluşturulur.
(2) Komite, Program kapsamında proje
komisyonlarının oluşturulmasına, bu Tebliğ ve ilgili mevzuatın başkaca
hükümleriyle çelişmemek kaydıyla program süreçlerinin uygulanmasına ilişkin
uygulama kararları almaya, hangi projelerin destekleneceğine, proje
özelinde değerlendirme yaparak Program kapsamındaki destek unsurlarından
hangilerinin kullandırılacağına, ilgili mevzuatta yer alan koşul ve
sınırlara aykırı olmamak kaydıyla verilecek desteklerin miktar, tür ve
sürelerine, projelerin izleme sürecinde revizyonuna,
ilgili mevzuatta belirtilen hallerin gerçekleşmesi halinde destek sürecinin
sonlandırılmasına dair karar organıdır.
(3) Komite, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından 3
(üç), KOSGEB’ten 1 (bir), TÜBİTAK’tan 1 (bir) üye
olmak üzere 5 (beş) üyeden oluşur. Bakanlık temsilcileri, aralarından biri
Komite Başkanı olacak şekilde Bakan tarafından belirlenir. KOSGEB ve
TÜBİTAK temsilcileri ilgili kurumlar tarafından belirlenerek bildirilir.
Komite Başkanı haricindeki her bir üyelik için ayrıca bir de yedek üye
belirlenir. Asıl üyelerin Komite toplantılarına katılamadığı durumda ilgili
üye yerine belirlenmiş olan yedek üye toplantılara katılarak asıl üye ile
aynı yetkiyle karar alma sürecinde yer alır. Gerekli görülmesi halinde,
Komite toplantılarına mali ve/veya teknik konularda bilgilerine başvurulmak
üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri ile alanında teknik
uzmanlığı bulunan kişiler davet edilebilir.”
MADDE 5 – Aynı Tebliğin 8 inci maddesinin birinci ve ikinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Program kapsamında başvurusu kabul edilen
projeler için Komite tarafından 5 (beş) asıl üye ve 4 (dört) yedek üyeden
oluşan proje komisyonları oluşturulur. Proje komisyonları, başvuruların
nitelik ve niceliğine bağlı olarak sektör, proje ölçeği, proje sayısı gibi
parametrelere göre ihtiyaç adedince teşekkül ettirilir. Proje komisyonu
üyeleri bir tanesi başkan olarak atanacak şekilde asıl görevlerini devam
ettirmek kaydıyla Bakanlık ve/veya bağlı/ilgili kuruluşların çalışanları
arasından ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız değerlendiriciler arasından
belirlenir. Görevini ifa etmesine engel bir durum oluşan asıl komisyon
üyesinin yerine, komisyon başkanının belirleyeceği yedek üye görev yapar.
(2) Proje komisyonu üyeleri, görevlendirildikleri
projeye/projelere ilişkin değerlendirme, destek kararı ve izleme
süreçlerinde görev alıp bu süreçlerin her birinde Komite değerlendirmesi
öncesinde, üyelerin değerlendirme ve görüşlerini içeren komisyon kararını
oluşturur. Proje komisyonunun karar metni oluşturma sürecinde ihtiyaç
duyacağı bütün bilgi, belge ve raporlar ile sekretarya hizmetleri proje
koordinatörü tarafından sağlanır. Proje komisyonunun karar metni oluşturma
sürecine dayanak teşkil eden ve doğrudan proje komisyonu tarafından talep
edilmiş veya edinilmiş ek bilgi ve belgelerin de proje koordinatörü
vasıtasıyla proje dosyasına eklenmesi zorunludur.”
MADDE 6 –
Aynı Tebliğin 9 uncu maddesi
başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Proje
paydaşı ve Ar-Ge yüklenicisi
MADDE 9 – (1) Program kapsamında desteklerden yararlanacak
yatırımcının, ürün hakkında teknik yönlendirme kapasitesi bulunan ve/veya ürünü
satın alma talebine sahip olan bir veya daha fazla proje paydaşı ile iş
birliği yapması beklenir. Başvuru
sahibi, proje paydaşının öncelikli ürünü satın almaya ilişkin iradesi ve
niyetini belirttiği niyet mektubunu veya paydaş ile imzaladıkları uzlaşı
protokolünü, başvurusunda Program Portalına
yükleyebilir. Bu belgeleri
sunamayanlar ise, proje paydaşının sağlayacağı katkıya dair destekleyici
sair bilgi ve belgeleri de başvuru esnasında Program Portalına
yükleyebilir.
(2) Proje paydaşının projeye aşağıdaki katkılardan
bir kısmı veya tamamını sunması beklenir:
a) Proje kapsamında üretilecek öncelikli ürünü
satın almaya ilişkin irade ve niyet beyanı.
b) Proje süresince işletmeye teknik ve mali açıdan
rehberlik yapılması.
c) İşletmenin öngördüğü faaliyetlerin gerçekleşme
durumunun izlenmesi.
ç) Öncelikli ürünün belirlenen standart ve spesifikasyonlara uygun şekilde üretildiğinin takip
edilmesi.
d) İşletmenin proje süresince karşılaşabileceği
zorluklara ortak çözümler üretilmesi.
(3) Başvuru sahibi ile proje paydaşı arasındaki iş
birliği, Komitenin destek değerlendirmesinde bir puanlama kriteri olarak dikkate alınır. Komite, projenin paydaş
eşliğinde yürütülmesi koşulu ile destek kararı verebilir. Bu durumda,
başvuru sahibinin proje kapsamında belirlediği paydaş(lar)
ile aralarındaki iş birliğine dair uzlaşı protokolü ve paydaş beyan formu
sunması gerekir.
(4) Paydaş eşliğinde yürütülen projelerin izleme
sürecinde, proje paydaşı 6 (altı) aylık periyotlarla
Program Portalı üzerinden proje değerlendirme
raporu sunar. Proje paydaşının raporları, desteklerin sonlandırılmasına
dair Komite kararlarında dikkate alınır. Ancak proje paydaşının kamu
kurum/kuruluşu olması durumunda proje değerlendirme raporunun sunulması
zorunlu değildir.
(5) Proje sahibi, izleme sürecinde Komite onayı ile
proje paydaşını değiştirebilir.
(6) KOSGEB desteklerinden yararlanmaya hak kazanan
projelerin paydaşları, KOBİ olmak ve proje süresince yükümlülüklerini
yerine getirmek kaydıyla satın alma taahhüdünün yerine getirilmesi halinde KOSGEB
tarafından yürütülen KOBİ Finansman Destek Programı hükümleri çerçevesinde
finansman desteğinden yararlandırılabilir.
(7) Başvurunun AR-GE kısmı için başvuru sahibi
şirket, projenin AR-GE sürecinin bir kısmını yürütmek üzere bir veya daha
fazla AR-GE yüklenicisi şirketle ortaklı AR-GE projesi sunabilir. AR-GE
sürecinin tamamını başvuru sahibi firma dışındaki bir veya daha fazla AR-GE
yüklenicisi gerçekleştirecekse, başvurunun AR-GE kısmı, AR-GE yüklenicisi
firmalar tarafından ortaklı AR-GE projesi olarak hazırlanabilir. Böyle bir
iş birliği yapılması durumunda başvuru esnasında, başvuru sahibiyle AR-GE
yüklenicileri arasında imzalanmış Fikri ve Mülkiyet Hakları Paylaşımı
Protokolünün de Program Portalına yüklenmesi
zorunludur.”
MADDE 7 – Aynı Tebliğin 10 uncu maddesinin altıncı,
sekizinci, dokuzuncu ve onuncu fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(6) Başvuru kapsamında faaliyete geçecek tesiste
birden çok ürünün üretilmesi hedeflenebilir. Bu ürünler arasından temel
ürün olarak üretilmesi planlanan ürünün çağrı duyurusunda yer alan ürün
listesinde bulunması zorunludur. Aynı tesiste üretilmesi hedeflenen temel
ürün haricindeki diğer ürünlerin proje bütünlüğü açısından,
a) Temel ürünün ara girdisi olup projenin daha
yüksek katma değer oranıyla hayata geçirilebilecek olmasına katkı sağlama,
b) Temel ürünle aynı makine parkurunda
üretilebilme,
c) Kısmi bir ek yatırım ile üretilerek projenin
katma değer tutarını artırabilme,
niteliklerinden en az birini karşılaması gerekir. Çağrıya sunulan
bir projede bu koşulları sağlayan ürünler için AR-GE ve yatırım desteği
verilebilir.”
“(8) Ön başvuru sonrasında kesin başvuru yapmaya
davet edilen firma, çağrı planlarında öngörülen takvim dâhilinde, proje
fizibilitesinin yanı sıra Program Portalında
yayımlanacak diğer bilgi ve belgeler ile kesin başvurusunu tamamlar.
(9) Başvuru sahibi, şayet varsa proje paydaşı ile
imzaladığı uzlaşı protokolünü de kesin başvuru sürecinde Program Portalına yükler.
(10) Başvuruda Bakanlığa sunulan bilgi, belge ve
raporlar TÜBİTAK ve KOSGEB değerlendirme süreçlerinde de kullanılabilir.
Projelerin Komite değerlendirmesine sunulması öncesinde yapılan detaylı
incelemelerde, bu Tebliğde ve/veya çağrı planında yer alan koşulları
sağlayamadığı tespit edilen başvurular program yönetim ofisi tarafından
değerlendirme dışı bırakılır.”
MADDE 8 – Aynı Tebliğin 11 inci maddesinin birinci
fıkrasının (c), (k) ve (l) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Şayet varsa proje paydaşının ve/veya AR-GE
yüklenicisinin bilgileri ve projeye sağlaması öngörülen katkılar,”
“k) Projenin finansman kaynakları ve mali analizi,
l) Program kapsamında talep edilen destek unsurları
ve mali etki analizi,”
MADDE 9 – Aynı Tebliğin 12 nci
maddesinin birinci fıkrası ve üçüncü fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Bakanlık tarafından yetkilendirilen bağımsız
danışmanlık firmalarından biri tarafından hazırlanacak olan bağımsız
değerlendirme raporunun doğrudan yatırımcı firmadan kaynaklanan nedenlerle
çağrı planında öngörülen süre içerisinde Program Portalına
yüklenmediği durumda, proje başvuruları değerlendirme dışı bırakılarak
reddedilmiş kabul edilir.”
“c) Üretilmesi öngörülen ürünü üretmek amacıyla
proje kapsamında kurulacak yatırım tesisinin üretime geçmesini müteakiben
bu tesisin on yıl süresince sağlayacağı öngörülen katma değerin analizi,”
MADDE 10
– Aynı Tebliğin 13 üncü maddesinin
mülga sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiş, birinci,
üçüncü, dördüncü, altıncı, yedinci, dokuzuncu, onuncu ve on birinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(8) Komite, 70 ve üzerinde puan alan projelerin
revize edilmesine, firmalardan ilave bilgi ve belge istenmesine karar
verebilir. Komite, bu durumda, KOSGEB, TÜBİTAK ve komisyonlara projeler ile
ilgili yeniden inceleme ve değerlendirme yaptırabilir. Komite bu
doğrultuda, projenin yeniden değerlendirme süreci için çağrı planında öngörülen
tarih kısıtlamalarına bağlı kalınmaksızın yeni bir takvim belirleyebilir.”
“(1) Kesin başvurusu çağrı planında öngörülen
takvim içerisinde Program Portalı üzerinden
tamamlanan projeler değerlendirmeye tabi tutulur.”
“(3) Yatırımcı firmanın KOBİ desteklerinden
yararlanmak istemesi durumunda, projenin yatırım kısmı için Stratejik Ürün
Destek Programı kapsamında talep edilen bilgileri sunması ve formları
doldurması gerekir. Yatırımcı firmanın ve başvurusunun KOSGEB
desteklerinden yararlanabilme açısından ilgili mevzuatta belirtilen
koşulları karşılama durumu KOSGEB tarafından incelenerek, inceleme sonucu
varsa eksik ve/veya hatalı bulunan hususlarla birlikte program yönetim
ofisine bildirilir.
(4) Başvuruların proje bazlı
veya stratejik yatırımlar kapsamında devlet desteklerinden
yararlandırılması noktasında değerlendirmeye tabi tutulabilmesi için ilgili
mevzuat kapsamında talep edilen bilgi ve formlar yatırımcı tarafından
Program Portalı üzerinden yüklenir. Proje
komisyonları tarafından Bakanlıkça sağlanabilecek devlet desteklerine
ilişkin inceleme ve değerlendirme yapılarak görüş oluşturulur.”
“(6) Yatırımcı firma, değerlendirme süreci
içerisinde proje komisyonu tarafından proje sunumuna davet edilir. Proje
sunumuna projenin sektörü ve konusuna göre Bakanlık sektör uzmanları,
bağımsız değerlendiriciler ve/veya akademisyenler davet edilebilir.
Komisyon, proje inceleme sürecinde ve proje sunumu esnasında firmadan proje
dosyalarındaki eksik bilgi ve tutarsızlıkların giderilmesini veya ilave
bilgi ve belgeler sunulmasını isteyebilir. AR-GE ihtiyacı bulunan ve
TÜBİTAK değerlendirme sürecinde AR-GE desteklerinden yararlandırılmaları
uygun bulunmayan projeler için, ihtiyaç duyulan AR-GE faaliyetlerinin
yatırımcı firmanın kendi kaynaklarıyla karşılanma imkân ve planını içeren
ek AR-GE finansman raporu istenir.
(7) Komisyonlar bu maddede belirtilen inceleme ve
değerlendirmeler ışığında komisyon kararlarını oluşturur. Projeler ilgili
inceleme raporları ve komisyon kararlarıyla birlikte Komite
değerlendirmesine sunulur. Komite, değerlendirmeye aldığı projelerin;
a) Ülkemizin mevcut durumda veya gelecekte ortaya
çıkabilecek kritik ihtiyaçlarını karşılayabilme,
b) Ülkemizde üretim kapasitesi yetersiz olan
ürünlerde arz güvenliğini sağlayabilme,
c) Ülkemizin teknoloji açığı olan alanlarda
teknoloji kapasitesini geliştirme,
ç) Dış ticaret açığı verilen alanlarda ithalat
bağımlılığını azaltma,
d) Yüksek katma değerli olma,
e) Ülkemizde üretimi kısıtlı olan yeni nesil
teknolojiler kullanılarak üretim yapılmasını sağlayabilme,
f) Farklı sektörlerde ülkemize rekabet gücü
kazandırabilme,
g) Etkileşimde olduğu sektörlerde teknolojik
dönüşümü hızlandırma ve bu sektörlerin gelişimine katkı sağlayabilme,
ğ) Yenilikçi ve AR-GE’ye
dayalı yatırım olma,
h) Cari işlemler dengesini olumsuz etkileyen ve
hammadde sıkıntısı yaşanılan sektörlerde gerçekleştirilecek yüksek katma
değerli işlenmiş ürünlerin üretimine yönelik yatırım olma,
ı) Ülkemizin hammadde potansiyelinin
değerlendirilmesine olanak sağlayan entegre
üretime yönelik yatırım sağlıyor olma,
i) Yatırım ve işletme dönemi faaliyetlerini sınırlı
oranda dış finansman ve devlet desteği ile yürütebilecek mali yeterliliğe sahip
bir firma tarafından, yüksek özkaynak finansman
oranı ile gerçekleştirilecek olma,
j) Proje paydaşının alım taahhüdü ile talep
bakımından desteklenmiş ve ulaşılabilir, yeterli ve gelişen pazar potansiyeline
sahip ürünlerin üretilmesine yönelik olma,
niteliklerini dikkate alarak Program Portalında
yayınlanan proje değerlendirme formu üzerinden puanlama yapar. Komite, bu
değerlendirmede 70 ve üzerinde puan alan projeler arasında stratejik
öncelikler, pazar rekabet koşulları, çağrı destek bütçesi gibi kısıtlar ve kriterlere göre önceliklendirme
yapmak suretiyle desteklenecek projeleri belirler.”
“(9) Komite, destekleme kararı verilen projeler
için hangi destek unsurlarının tanımlanacağına ve ilgili mevzuatta yer alan
sınır ve koşullar çerçevesinde kalmak kaydıyla destek unsurlarının miktar
ve sürelerine karar verir. Komite destek kararlarında projenin
sürdürülebilirliğini ve öngörülen katma değeri üretmesini temin etmek
amacıyla proje özelinde çeşitli koşullara yer verebilir, farklı karar
formatları oluşturabilir. TÜBİTAK tarafından AR-GE desteklerinden
yararlandırılmaları uygun bulunmayan projeler için Komite tarafından
Bakanlık ve/veya KOSGEB desteklerini içeren destek paketi tanımlanabilir.
(10) Komite tarafından desteklenmesine karar
verilen projeler için tanımlanan yatırım destekleri, varsa AR-GE sürecinin
TÜBİTAK destekleri ve/veya yatırımcı firmanın kendi kaynaklarıyla başarıyla
tamamlandığının TÜBİTAK tarafından onaylanmasını müteakiben yürürlüğe
girer. Ancak, proje fizibilitesinde AR-GE süreciyle eş zamanlı yatırım
süreci öngörülmesi veya yatırımcı firmanın izleme sürecinde talep etmesi
halinde Komite, yatırım desteklerinin AR-GE süreci tamamlanmadan önce
başlamasına karar verebilir.
(11) Destek kararı esnasında KOBİ vasfı taşıyan ve
KOSGEB desteği tanımlanan firmalar, proje uygulama süreci içerisinde KOBİ
vasfını yitirseler dahi destek kararında öngörülen koşul ve süreler dahilinde KOSGEB desteklerinden yararlanmaya devam
eder.”
MADDE 11
– Aynı Tebliğin 16 ncı maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(3) TÜBİTAK’ın AR-GE desteği sağlamayı uygun
bulmadığı projeler için TÜBİTAK destekleri Komite tarafından tanımlanamaz.
Ancak Komite bu projelere ilişkin, gerekli gördüğü AR-GE faaliyetlerinin
yatırımcı firma tarafından kendi kaynaklarıyla yürütülmesini, Program
kapsamındaki diğer destek unsurlarının kullandırılması için şart
koşabilir.”
“(4) Bir veya daha fazla AR-GE yüklenicisiyle
ortaklı AR-GE yapılması planlanan projeler için Komitenin AR-GE desteği
tanımlaması durumunda, ilgili TÜBİTAK destek programı hükümleri
çerçevesinde ortaklı AR-GE sürecine dahil olan
yatırımcı firma ve/veya AR-GE yüklenicilerine destek sağlanır.”
MADDE 12
– Aynı Tebliğin 17 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Komite, KOSGEB tarafından sağlanacak destek
kalemleri ve miktarlarını, ilgili mevzuatta yer alan sınırlar çerçevesinde
belirleyebilir. Komitenin aldığı destek kararı, KOSGEB tarafından kendi
ilgili mevzuatı çerçevesinde ayrı bir değerlendirme yapılmaksızın
uygulanır.
(3) KOSGEB desteklerinin Komite tarafından
tanımlanması için başvuruda bulunacak KOBİ’lerin, 5/8/2009
tarihli ve 2009/15431 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
KOSGEB Tarafından Verilecek Hizmetler ve Desteklerden Yararlanacak Küçük ve
Orta Büyüklükteki İşletmelere İlişkin Sektörel ve
Bölgesel Önceliklerin Belirlenmesi Hakkında Karar ile tespit edilen
sektörlerde faaliyet göstermesi şartı aranır.”
MADDE 13
– Aynı Tebliğin 18 inci maddesinin
birinci, ikinci, dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Destek kapsamına alınan her bir projenin
izlemesi AR-GE ve yatırım faaliyetleri süresince ve yatırımın
tamamlanmasını müteakiben olmak üzere iki aşamalı yapılır. Her bir projenin
izlemesi ve değerlendirmesi, sağlanan destek unsurlarının mahiyetine göre
proje komisyonu, TÜBİTAK ve/veya KOSGEB tarafından yapılır.
(2) Yatırım sürecinde yatırım teşvik belgeli
firmaların yerinde incelemesi her 6 (altı) ayda bir Genel Müdürlük
personeli tarafından yapılır. İlgili projeden sorumlu olan proje komisyonu
üyeleri ve/veya proje koordinatörü de izleme döneminde yerinde inceleme
çalışmalarına gözlemci sıfatıyla katılım sağlayabilir.”
“(4) İzleme süreci içerisinde program yönetim ofisi
tarafından yatırımcı firmadan ek bilgi ve belgeler talep edilebilir.
Yatırımcı firma, izleme süreci içerisinde gerekli görülmesi halinde proje
komisyonu tarafından projenin ilerlemesine ilişkin görüşlerini belirtmek
üzere proje sunumuna davet edilir.
(5) Yatırımın tamamlanmasını müteakiben on yıl
süresince kurulan yatırım tesisinin sağladığı katma değer tutarı firma
tarafından yıllık bazda yeminli mali müşavir
raporuyla hesaplatılarak izleyen yılın ilk izleme dönemi içerisinde program
yönetim ofisine sunulur.”
MADDE 14
– Aynı Tebliğin 19 uncu maddesinin
sekizinci ve dokuzuncu fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(8) Revizyon yapılmasının öngörüldüğü durumlarda,
sağlanması öngörülen on yıllık katma değer tutarı hedefi de revizyon kapsamında yapılması öngörülen değişiklikler
dikkate alınarak yatırımcı firma tarafından revize edilir.
(9) Komite, yatırımcı firmanın talebi üzerine veya
izleme sürecinde sunulan bilgilere istinaden proje özelinde revizyon değerlendirmesi yapmaya ve revizyon kararı
almaya yetkilidir. 15 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında sağlanan
desteklere ilişkin revizyon kararları
Cumhurbaşkanının onayına sunulur.”
MADDE 15
– Aynı Tebliğin 20 nci maddesinin birinci, üçüncü ve dördüncü fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Komite, izleme dönemlerinde sunulan bilgilere istinaden yatırımın
başlangıcından itibaren gerçekleşen toplam yatırım tutarının güncel
değerinin, ilgili izleme dönemine kadar gerçekleşmesi öngörülen toplam
yatırım tutarının güncel değerinin yüzde ellisinden az olması halinde, bu
duruma yol açan nedenleri değerlendirerek proje bazında sonlandırma kararı
almaya yetkilidir. 15 inci maddenin üçüncü fıkrası kapsamında Bakanlık
desteklerinden yararlandırılan projeler için sonlandırma kararı
Cumhurbaşkanının onayına sunulur.”
“(3) KOBİ projelerinde, KOSGEB tarafından
belirlenen Stratejik Ürün Destek Programı Uygulama Esasları hükümleri
çerçevesinde sonlandırma kararı almayı gerektiren durumlarda KOSGEB
tarafından Komiteye görüş sunulabilir. KOSGEB destekleri açısından
sonlandırma kararı verilmesi durumunda sağlanmış olan KOSGEB desteklerinin
geri alınıp alınmayacağına ve diğer destek unsurları açısından projenin
desteklenip desteklenmeyeceğine Komite karar verir.
(4) Teşvik belgesi kapsamında desteklenmekteyken, Komite
tarafından veya Cumhurbaşkanınca sonlandırma kararı verilen projeler,
Programın amaçları açısından stratejik yatırım olma niteliğini kaybetmiş
kabul edilir. Bu projeler için, Genel Müdürlük tarafından değerlendirme
yapılarak diğer teşvik uygulamalarından yatırımın niteliklerine göre en
uygun görülen program kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu durumda
olan projeler için tabi oldukları yeni teşvik uygulamasına kıyasla Program
kapsamında fazladan sağlanmış olan destek unsurları ilgili mevzuat hükümlerine
göre geri alınır. Yeni bir teşvik uygulamasına geçirilmeyerek yatırım
teşvik belgesi sonlandırılan yatırımlar için ise ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde sağlanan destekler geri alınır.”
MADDE 16
– Aynı Tebliğin 21 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 21 – (1)
Proje kapsamında öngörülen yatırım süresinin bitiminden sonra firma 30 gün
içerisinde projenin tamamlanma durumu konusunda karar alınması talebiyle
Program Portalı üzerinden başvuruda bulunur.
Firmanın bu süre zarfında başvuruda bulunmaması halinde program yönetim
ofisi tarafından resen tamamlama süreci başlatılır. Desteklere konu olan
ilgili yatırım unsurlarının hedeflere uygun olarak tamamlanma durumu,
sorumlu bulunulan desteklere göre Genel Müdürlük ve/veya KOSGEB tarafından
yerinde inceleme yapılarak tespit edilir. İlgili projeden sorumlu olan
proje komisyonu üyeleri ve/veya proje koordinatörü de tamamlama döneminde
yerinde inceleme çalışmalarına gözlemci sıfatıyla katılım sağlayabilir.
Genel Müdürlük tarafından başarısızlıkla tamamlandığı tespit edilen
projeler, Programın amaçları açısından stratejik yatırım olma niteliğini
kaybetmiş kabul edilir. Bu projeler için, Genel Müdürlük tarafından
değerlendirme yapılarak diğer teşvik uygulamalarından yatırımın niteliklerine
göre en uygun görülen program kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu
durumda olan projeler için tabi oldukları yeni teşvik uygulamasına kıyasla
Program kapsamında fazladan sağlanmış olan destek unsurları ilgili mevzuat
hükümlerine göre geri alınır. Yeni bir teşvik uygulamasına geçirilmeyerek
belgesi sonlandırılan yatırımlar için ise ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde sağlanan destekler geri alınır.
(2) Başarılı bir şekilde tamamlanan projeler için
yatırım sonrası izleme sürecine on yıl boyunca devam edilir.
(3) Yatırım sonrası izleme süreci boyunca, her
yılın ilk izleme döneminde, yatırımcı firmaya sağlanan toplam destek
düzeyinin güncel değeri, proje sürecinin başından beri yıllık bazda sağlanan toplam destek tutarı, sigorta primi işçi
ve işveren hissesi desteği kapsamında sağlanan desteklerin brüt asgari
ücret artış oranıyla, fiili yatırım harcaması nedeniyle hak kazanılmış
yatırıma katkı tutarının güncel değeri ve diğer destek unsurları kapsamında
sağlanan desteklerin ise yeniden değerleme oranıyla güncellenmiş hallerinin
toplanması suretiyle hesaplanır.
(4) Projenin beş yıllık işletme süresini takip eden
izleme döneminde, başvuruda öngörülen yıllık katma değer tutarlarının
güncel değerleri, yeniden değerleme oranları kullanılarak hesaplanır. Bu değerlerin
toplanması suretiyle işletme döneminin ilk beş yılı için hedeflenen
birikimli katma değer tutarının güncel değeri elde edilir.
(5) Yatırım sonrası izleme süreci boyunca, her
yılın ilk izleme döneminde, kurulan yatırım tesisinin sağladığı birikimli
katma değer tutarı, firma tarafından yeminli mali müşavir raporları ile
tevsik edilen yıllık katma değer tutarlarının güncel değerlerinin
toplanması suretiyle hesaplanır.
(6) Aşağıdaki bentlerde sayılan hallerin
gerçekleşmesi durumunda, 15 inci maddenin ikinci fıkrası kapsamında
sağlanan Bakanlık destekleri sonlandırılır; 15 inci maddenin üçüncü fıkrası
kapsamında sağlanan Bakanlık desteklerinin sonlandırılması hususu
Cumhurbaşkanının onayına sunulur.
a) Beş yıllık işletme dönemi sonunda, beşinci
fıkraya göre hesaplanan beş yıllık birikimli katma değer tutarının,
dördüncü fıkraya göre hesaplanan hedeflenen beş yıllık birikimli katma
değer tutarının yüzde ellisini aşamadığının tespit edilmesi,
b) Üçüncü fıkraya göre hesaplanan yatırımcı firmaya
sağlanan toplam destek düzeyinin güncel değerinin, tamamlanmış yatırımlarda
proje kapsamında gerçekleştirilen AR-GE ve yatırım harcamalarının
toplamının güncel değerini geçtiğinin tespit edilmesi.
(7) Yatırımcı tarafından talep edilmesi halinde,
altıncı fıkrada yer alan hükümler çerçevesinde destekleri sonlandırılan
projeler için Genel Müdürlükçe yapılacak değerlendirme sonucunda tamamlama
vizesi aşamasında yapılmış olan tespitler dikkate alınarak diğer teşvik
uygulamaları çerçevesinde teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu fıkra kapsamında
teşvik belgesi uygulamasının değiştirilmesi durumunda Program kapsamında
sağlanan destekler durdurulur ve varsa fazladan sağlanan destekler geri
alınmaz. Yatırım projeleri tabi oldukları yeni teşvik uygulamasına göre
varsa kalan sürede işletme dönemi desteklerini almaya devam eder.”
MADDE 17
– Aynı Tebliğin 22 nci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(3) Bu Program kapsamında, Program Portalı üzerinden yapılacak başvurular için gerçek
kişilerin firmalar adına yetkilendirilmesi işlemleri 31/5/2018
tarihli ve 30437 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yatırım Teşvik Belgesi
İşlemlerinin Elektronik Ortamda Yürütülmesine İlişkin Yetkilendirme Tebliği
hükümleri çerçevesinde yapılır. Bir veya daha fazla AR-GE yüklenicisiyle
ortaklı AR-GE yapmayı öngören projeler için AR-GE yüklenicisi adına AR-GE
başvuru formlarını tamamlayacak gerçek kişinin de aynı usulle AR-GE
yüklenicisi firma adına yetkilendirmesinin yapılmış olması gerekir. Daha
önce söz konusu Tebliğ kapsamında yetkilendirilmesi Genel Müdürlük
tarafından yapılmış kişiler için tekrar yetkilendirme yapılması gerekmez.
Yetkilendirilmesi yeni yapılacak başvuru sahiplerinin kesin başvuru yapmaya
davet edilebilmeleri için yetkilendirme işlemini tamamlamış olmaları
gerekir.”
MADDE 18
– Aynı Tebliğe aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu maddeyi ihdas eden Tebliğ, yayımı tarihinde açık
bulunan çağrı planlarının devam etmekte olan süreçlerine de uygulanır.”
MADDE 19
– Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 20
– Bu Tebliğ hükümlerini Sanayi ve
Teknoloji Bakanı yürütür.
|
Tebliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
|
Tarihi
|
Sayısı
|
|
18/9/2019
|
30892
|
|
Tebliğde Değişiklik Yapan Tebliğin Yayımlandığı
Resmî Gazete’nin
|
|
Tarihi
|
Sayısı
|
|
5/12/2019
|
30969
|
|