Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan:
ELEKTRİK PİYASASI TARİFELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; elektrik piyasasında
düzenlemeye tabi tarifelerin hazırlanması, incelenmesi, değerlendirilmesi,
belirlenmesi, onaylanması, yayımlanması ve revizyonuna
ilişkin usul ve esasların belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; iletim, toptan satış, dağıtım,
bağlantı, perakende satış, piyasa işletim ve son kaynak tedarik
tarifelerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 20/2/2001
tarihli ve 4628 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun ile 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik
Piyasası Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bağlantı bedeli: Tüketicilerin iç tesisatının dağıtım
şebekesine bağlanması için inşa edilen ve 28/1/2014 tarihli ve 28896 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Bağlantı ve Sistem Kullanım
Yönetmeliği kapsamında belirtilen mesafe sınırları dahilinde
olan bağlantı hattı kapsamında katlanılan masraflar ile sınırlı olan
bedeli,
b) Başkan: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu
Başkanını,
c) Dağıtım: Elektrik enerjisinin gerilim seviyesi
36 kV ve altındaki hatlar üzerinden naklini,
ç) Dağıtım bölgesi: Bir dağıtım şirketinin
lisansında tanımlanan bölgeyi,
d) Dağıtım sistemi: Bir dağıtım şirketinin,
lisansında belirlenmiş dağıtım bölgesinde işlettiği elektrik dağıtım
tesisleri ve şebekesini,
e) Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin bedeller:
Dağıtım hizmetinin sunulması sırasında oluşan maliyetlerden mevzuat
kapsamında uygun görülenler dikkate alınarak hesaplanan bedelleri,
f) Dağıtım şebekesi: Tüketicilerin iç tesisatını
dağıtım sistemine bağlamak üzere tesis edilen bağlantı hatları hariç
dağıtım tesisini,
g) Dağıtım şirketi: Lisansında tanımlı bölgede
elektrik dağıtımı ile iştigal eden dağıtım lisansı sahibi tüzel kişiyi,
ğ) Düzeltme bileşeni: Tarife hesaplamalarına esas
öngörülen değerler ile gerçekleşen değerler arasında oluşan farkların
güncellenmiş parasal etkilerinin tarifelere yansıtılması için kullanılan
kalemleri,
h) EPİAŞ: Enerji Piyasaları İşletme Anonim
Şirketini,
ı) EÜAŞ: Elektrik Üretim Anonim Şirketini,
i) Fiyat: Düzenlemeye tabi tarifeler kapsamında
belirlenmiş olan bedel veya ücreti,
j) Gelir düzenlemesi: Tarifeleri düzenlemeye tabi
tüzel kişilerin, ilgili mevzuat uyarınca bir tarife uygulama dönemi için
öngörülen gelir ve/veya fiyat tavanlarının belirlenmesi amacıyla Kurum
tarafından yapılan düzenlemeyi,
k) Gelir düzenleme takvimi: Tarife uygulama dönemi
süresince geçerli olan parametrelerin belirlenmesine dair çalışmalara
ilişkin ilgili tebliğde tanımlanan takvimi,
l) Görevli tedarik şirketi: Dağıtım ve perakende
satış faaliyetlerinin hukuki ayrıştırması kapsamında kurulan veya
lisansında tanımlanmış bölgede faaliyet göstermek üzere son kaynak tedariki
yükümlüsü olarak Kurul tarafından yetkilendirilen tedarik şirketini,
m) İkili anlaşmalar: Gerçek ve tüzel kişiler
arasında özel hukuk hükümlerine tabi olarak, elektrik enerjisi ve/veya
kapasitenin alınıp satılmasına dair yapılan ve Kurul onayına tabi olmayan
ticari anlaşmaları,
n) İletim: Elektrik enerjisinin gerilim seviyesi 36
kV üzerindeki hatlar üzerinden naklini,
o) İletim ek ücreti: İletim tarifesi üzerinden
Kurum adına tahsil edilebilecek ücreti,
ö) İletim sistemi işletim bedeli: TEİAŞ
bünyesindeki Milli Yük Tevzi Merkezi tarafından sunulan hizmet maliyetleri
ve yan hizmetler gibi sistem işletimine ilişkin olarak ilgili mevzuat
kapsamında uygun görülen maliyetler dikkate alınarak hesaplanan bedeli,
p) İletim sistemi kullanım bedeli: İletim
hizmetinin sunulması sırasında oluşan maliyetlerden mevzuat kapsamında
uygun görülenler dikkate alınarak hesaplanan bedeli,
r) İlgili mevzuat: Elektrik piyasasına ilişkin
kanun, yönetmelik, tebliğ, genelge,
Kurul kararları ve lisansları,
s) Kanun: 14/3/2013
tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanununu,
ş) Kullanıcı: İletim veya dağıtım sistemine
bağlanan ya da bu sistemleri veya enterkonneksiyon
hatlarını kullanan gerçek veya tüzel kişiyi,
t) Kullanıcı grubu: Benzer özelliklere sahip
olmaları nedeniyle Kurul kararı ile tarife uygulamaları kapsamında bir grup
olarak dikkate alınan kullanıcıları,
u) Kurul: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunu,
ü) Kurum: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
v) Lisans: Tüzel kişilere piyasada faaliyet
gösterebilmeleri için ilgili mevzuat uyarınca verilen izin belgesini,
y) Makul getiri: Tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel
kişilerin tarife konusu faaliyetleri kapsamında uygun görülen ve Kurul
tarafından belirlenen getiriyi,
z) Parametre: Tarife hesaplamalarında ilgili mevzuat
uyarınca uygulanan formüllerde yer alan ve tarife uygulama dönemi süresince
geçerli olan değerleri,
aa) Perakende satış: Elektriğin tüketicilere
satışını,
bb) Perakende satış fiyatı: Serbest tüketici
niteliğini haiz olmayan tüketicilere enerji tedariki kapsamında uygulanan
fiyatı,
cc) Piyasa: Üretim, iletim, dağıtım, piyasa işletimi,
toptan satış, perakende satış, ithalat ve ihracat faaliyetleri ile bu
faaliyetlere ilişkin iş ve işlemlerden oluşan elektrik enerjisi piyasasını,
çç) Piyasa işletim ücreti: Piyasa işletim
faaliyetlerinin sürdürülebilmesi için gereken gelir ihtiyacının karşılanabilmesi
kapsamında belirlenen bedeli,
dd) Serbest tüketici: Kurul tarafından belirlenen
elektrik enerjisi miktarından daha fazla tüketimi bulunduğu veya iletim
sistemine doğrudan bağlı olduğu veya organize sanayi bölgesi tüzel
kişiliğini haiz olduğu için tedarikçisini seçme hakkına sahip gerçek veya
tüzel kişiyi,
ee) Son kaynak tedariki: Serbest tüketici niteliğini
haiz olduğu halde elektrik enerjisini, son kaynak tedarikçisi olarak
yetkilendirilen tedarik lisansı sahibi şirket dışında bir tedarikçiden
temin etmeyen tüketicilere elektrik enerjisi tedarikini,
ff) Son kaynak tedarik fiyatı: Son kaynak tedariki
kapsamında elektrik enerjisi tedarik edilen tüketicilere uygulanan Kurul
onaylı bedeli,
gg) Son kaynak tüketici grubu: Son kaynak tedariki
kapsamında enerji tüketen tüketicilerin Kurul tarafından belirlenecek
esaslara göre ayrılması sonucu ortaya çıkan tüketici gruplarını,
ğğ) Tarife: Elektrik enerjisinin ve/veya kapasitenin
iletimi, dağıtımı ve satışı ile bunlara dair hizmetlere ilişkin fiyat,
hüküm ve şartları içeren düzenlemeleri,
hh) Tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel kişiler: EPİAŞ,
EÜAŞ, TEİAŞ, dağıtım lisansı sahibi tüzel kişiler ile görevli tedarik
şirketlerini,
ıı) Tarife uygulama dönemi: Kurul tarafından
onaylanarak belirlenen ve ilgili tarifenin yürürlükte olacağı süreyi,
ii) Tedarikçi: Elektrik enerjisi ve/veya kapasite
sağlayan üretim şirketleri ile tedarik lisansına sahip şirketleri,
jj) TEİAŞ: Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketini,
kk) Teknik ve teknik olmayan kayıp: Dağıtım sistemine
giren enerji ile dağıtım sisteminde tüketicilere tahakkuk ettirilen enerji
miktarı arasındaki farkı oluşturan ve maliyeti etkileyen; teknik kayıp
ve/veya kaçak kullanım gibi sebeplerden kaynaklanan ve teknik bir sebebe
dayanmayan kaybı,
ll) Toptan satış: Elektrik enerjisinin ve/veya
kapasitesinin tekrar satışı için satışını,
mm) TÜFE: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından
aylık olarak ilan edilen Tüketici Fiyat Endeksini,
nn) Tüketici: Elektriği kendi kullanımı için alan
kişiyi,
oo) Tüketici grubu: Benzer özelliklere sahip olmaları
sebebiyle Kurul kararı ile tarife uygulamaları kapsamında bir grup olarak
dikkate alınan tüketicileri,
öö) Verimlilik hedefi: Tarifeleri düzenlemeye tabi
tüzel kişilerin verimliliğinin arttırılmasının teşvik edilmesi için; yurt
içi ve/veya yurt dışı benzer uygulamalar göz önüne alınarak yüzde cinsinden
tespit edilen parametre kapsamında belirlenebilecek hedefi,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçmekle birlikte tanımlanmamış
diğer terim ve kavramlar ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
Düzenlemeye Tabi Tarifeler
Düzenlemeye
tabi tarife türleri
MADDE 5 – (1) Düzenlemeye tabi tarife türleri şunlardır:
a) Bağlantı tarifesi.
b) İletim tarifesi.
c) Toptan satış tarifesi.
ç) Dağıtım tarifesi.
d) Perakende satış tarifesi.
e) Piyasa işletim tarifesi.
f) Son kaynak tedarik tarifesi.
Bağlantı
tarifesi
MADDE 6 – (1) Bağlantı tarifesi; dağıtım sistemine bağlantı
yapılması sebebiyle oluşan ve eşit taraflar arasında ayrım yapılmaması
esasına dayalı olarak uygulanacak bağlantı bedeli ile tarifenin
uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur.
(2) Bağlantı bedeli, şebeke yatırım maliyetlerini
kapsamaz; tüketicilerin iç tesisatının dağıtım şebekesine bağlanması için
inşa edilen ve Elektrik Piyasası Bağlantı ve Sistem Kullanım Yönetmeliği
kapsamında belirtilen mesafe sınırları dâhilinde olan bağlantı hattı
kapsamında katlanılan masraflar ile sınırlıdır.
(3) Bağlantı bedeli, elektrik piyasasında bağlantı
tarifesinin düzenlenmesine ilişkin olarak Kurum tarafından çıkarılan tebliğ
hükümleri esas alınarak hesaplanır.
İletim
tarifesi
MADDE 7 – (1) İletim tarifesi; üretilen, ithal veya ihraç
edilen elektrik enerjisinin iletim sistemi üzerinden naklinden yararlanan
kullanıcılara eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin uygulanacak iletim
sistemi kullanım bedeli, iletim sistemi işletim bedeli ile tarifenin
uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur.
(2) İletim tarifesi içerisinde yer alan bedeller TEİAŞ’ın faaliyetlerini yürütebilmesi için gerekli olan
sabit ve değişken maliyetlerinin karşılanması ve yatırımların sürdürülmesi
için makul bir getiri elde edilmesine izin verecek şekilde iletim
tarifesinin düzenlenmesine yönelik olarak Kurum tarafından çıkarılan tebliğ
hükümleri esas alınarak hesaplanır.
(3) İletim ek ücreti iletim tarifesinde yer alır.
İletim ek ücretine esas oran, Kurul tarafından yıllık olarak tespit edilir
ve yürürlük tarihi ile birlikte, her yılın 15 Ekim tarihine kadar Resmî
Gazete’de yayımlanır. İletim ek ücreti, ödeme bildirimlerinde ayrı olarak
gösterilir.
Toptan
satış tarifesi
MADDE 8 – (1) Toptan satış tarifesi; dağıtım şirketlerinin
teknik ve teknik olmayan kayıpları ile genel aydınlatma kapsamında EÜAŞ’tan temin edecekleri elektrik enerjisi ve görevli
tedarik şirketleri tarafından tarifesi düzenlemeye tabi tüketiciler için EÜAŞ’tan tedarik edilecek elektrik enerjisinin toptan
satış fiyatı ile tarifenin uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan
oluşur.
(2) Toptan satış fiyatı, EÜAŞ’ın
mali yükümlülükleri esas alınarak Kurul tarafından belirlenir.
(3) Dağıtım şirketlerinin teknik ve teknik olmayan
kayıpları, genel aydınlatma, görevli tedarik şirketlerinin ise tarifesi
düzenlemeye tabi tüketicilere yapacakları satışlar kapsamında EÜAŞ’tan tedarik edecekleri elektrik enerjisi için
Kurul tarafından farklı toptan satış fiyatları belirlenebilir.
(4) EÜAŞ’ın düzenlemeye
tabi olmayan elektrik enerjisi tedariki kapsamındaki toptan ve perakende
satış fiyatları Kurul onayına tabi olmayıp ilgili taraflar arasında
serbestçe belirlenir.
Dağıtım
tarifesi
MADDE 9 – (1) Dağıtım tarifesi; elektrik enerjisinin dağıtım
sistemi üzerinden naklinden yararlanan kullanıcılara eşit taraflar arasında
ayrım gözetmeksizin uygulanacak dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin
bedeller ile tarifenin uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur.
(2) Dağıtım sisteminin
kullanımına ilişkin bedeller; ilgili dağıtım şirketi için belirlenen
verimlilik hedefine ulaşılması ölçüsünde, dağıtım faaliyetinin yürütülmesi
kapsamında gerekli olan yatırım harcamaları ile yatırım harcamalarına
ilişkin makul bir getiri, sistem işletim maliyeti, teknik ve teknik olmayan
kayıp maliyeti, kesme-bağlama hizmet maliyeti, sayaç okuma maliyeti,
reaktif enerji maliyeti ve iletim tarifesi kapsamında ödenen tutarlar gibi
dağıtım faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetler
dikkate alınarak belirlenir.
(3) Teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin
maliyetler, Kurulca belirlenen hedef
oranlarını geçmemek kaydı ile dağıtım tarifelerinde yer alır ve
tüketicilere yansıtılır.
(4) Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin
bedellerin belirlenmesi, teknik ve teknik olmayan kayıplara ilişkin hedef
oranlarının tespiti ve değiştirilmesi ile oluşacak maliyetin tarifelerde
yer alması ve tüketicilere yansıtılmasına ilişkin usul ve esaslar Kurum
tarafından çıkarılan tebliğ ile düzenlenir.
(5) Dağıtım sisteminin kullanımına ilişkin
bedeller; bağlantı durumu, tüketim miktarı ve kullanım amacı gibi ölçütler
esas alınarak farklı seviyelerde belirlenebilir.
(6) Dağıtım tarifesinin uygulanmasına ilişkin usul
ve esaslar dağıtım şirketlerinin önerileri de değerlendirilerek Kurul
tarafından belirlenir. Söz konusu usul ve esaslar tüm dağıtım bölgeleri
için ortak belirlenebileceği gibi her bir dağıtım bölgesi için ayrı ayrı da belirlenebilir.
Perakende
satış tarifesi
MADDE 10
– (1) Perakende satış tarifesi,
görevli tedarik şirketleri tarafından serbest olmayan tüketicilere yapılan
elektrik enerjisi ve/veya kapasite satışı için eşit taraflar arasında ayrım
gözetmeksizin uygulanacak perakende satış fiyatı ile tarifenin
uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur.
(2) Perakende satış fiyatı;
ilgili görevli tedarik şirketi için belirlenen verimlilik hedefine
ulaşılması ölçüsünde ve faaliyetin sürdürülebilmesi için makul bir getiri
elde edilmesine izin verilecek şekilde; enerji tedarik maliyeti, faturalama
ve tüketici hizmetleri maliyeti, perakende satış hizmeti maliyeti gibi
perakende satış faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve
hizmetler dikkate alınarak belirlenir.
(3) Perakende satış tarifesi, konu ile ilgili
olarak Kurum tarafından çıkarılan tebliğ kapsamında düzenlenir.
(4) Perakende satış fiyatı; tüketicilerin bağlantı
durumu, tüketim miktarı ve kullanım amacı gibi esaslar dikkate alınarak
farklı seviyelerde belirlenebilir.
(5) Perakende satış tarifesinin uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar görevli tedarik şirketlerinin önerileri de
değerlendirilerek Kurul tarafından belirlenir. Söz konusu usul ve esaslar
tüm görevli tedarik şirketleri için ortak belirlenebileceği gibi her bir
görevli tedarik şirketi için ayrı ayrı da
belirlenebilir.
Piyasa
işletim tarifesi
MADDE 11
– (1) Piyasa işletim tarifesi,
piyasa işletim ücreti ile uygulamaya ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur.
(2) Piyasa işletim ücreti, EPİAŞ’ın
piyasa işletim faaliyetlerini sürdürebilmesi için gerekli olan sabit ve
değişken maliyetlerinin karşılanması ve makul bir getiri elde edilmesine
izin verecek şekilde mali sürdürülebilirlik esasına göre hazırlanır.
(3) Piyasa işletim tarifesi, konu ile ilgili olarak
Kurum tarafından çıkarılan tebliğ kapsamında düzenlenir.
Son
kaynak tedarik tarifesi
MADDE 12
– (1) Son kaynak tedarik tarifesi,
görevli tedarik şirketi tarafından son kaynak tüketici grubuna yapılan elektrik
enerjisi satışı için uygulanacak son kaynak tedarik fiyatı ile tarifenin
uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur.
(2) Son kaynak tedarik fiyatı;
son kaynak tedarik tarifesine tabi tüketicilerin rekabetçi piyasaya
geçmesini teşvik edecek ve son kaynak tedarikçisinin makul bir kâr etmesine
imkân verecek şekilde; enerji tedarik maliyeti, faturalama ve tüketici
hizmetleri maliyeti, perakende satış hizmeti maliyeti gibi son kaynak
tedariki kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetler dikkate alınarak belirlenir.
(3) Kurul, sosyal ve ekonomik durumlar gözetilerek
belirlenecek bir miktarın altında elektrik enerjisi tüketen tüketiciler
için ayrı bir son kaynak tedarik fiyatı belirleyebilir; söz konusu tüketim
miktarını piyasadaki gelişmelere paralel olarak gerekli gördüğü hallerde
değiştirebilir.
(4) Son kaynak tedarik tarifesi, konu ile ilgili
olarak Kurum tarafından çıkarılan tebliğ kapsamında düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Gelir Düzenlemesi
Gelir
düzenleme esasları
MADDE 13
– (1) Gelir düzenlemesinde aşağıda
belirtilen hususlar esas alınır:
a) Elektriğin tüketicilere güvenilir, yeterli,
kaliteli, sürekli ve düşük maliyetli bir şekilde sunulması.
b) Eşit taraflar arasında ayrım gözetmeyen, teşvik
esaslı bir düzenleme yapılması.
c) Hizmet kalitesi ile iletim ve dağıtımda arz
güvenliği gözetilerek verimliliğin artırılması.
ç) Verimliliğe ilişkin düzenlemeler saklı kalmak
kaydıyla tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel kişilerin mali açıdan
sürdürülebilirliklerinin sağlanması.
d) Yatırımlarda uzun dönemli verimliliğin sağlanması.
e) Piyasada rekabetin gelişiminin desteklenmesi.
f) Artan verimlilik ve rekabet koşullarına bağlı
olarak sağlanan faydaların tüketicilere yansıtılmasının sağlanması.
g) Faaliyetler arasında çapraz sübvansiyona yer
verilmemesi.
(2) Gelir düzenlemesinde, tüzel kişilerin piyasa
faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan hiçbir unsura yer verilmez.
(3) Tarifesi düzenlemeye tabi tüzel kişilere
uygulanan idari para cezaları, kullanıcılara ödenen hizmet kalitesi
tazminatları gibi maliyet unsurları gelir düzenlemesinde yer almaz.
Gelir
düzenlemesi için sunulması gereken bilgi ve belgeler
MADDE 14
– (1) Tarifeleri düzenlemeye tabi
tüzel kişiler tarafından gelir düzenlemesi çalışmalarına esas olmak üzere,
gelir düzenleme takvimi kapsamında ve ilgili mevzuattaki hükümlere uygun
olarak hazırlanan aşağıdaki bilgi ve belgelerin tarife türü bazında
ilgisine göre Kuruma sunulması zorunludur:
a) Geçmiş yıllara ait mali tablolar.
b) Bir sonraki tarife uygulama dönemine ilişkin
gelir-gider ve maliyet tahminleri.
c) Geçmiş yıllara ait tüketim ve satış
gerçekleşmeleri ile satışlara ilişkin tahakkuk ve tahsilat
tutarları.
ç) Bir sonraki tarife uygulama dönemine ilişkin
tüketim ve satış öngörüleri.
d) İletilen veya dağıtılan enerji miktarları.
e) Geçmiş yıllara ait yatırım gerçekleşmeleri.
f) Bir sonraki tarife uygulama dönemine ilişkin
yatırım planları ve gerekçe raporları.
g) Hizmet kalitesine ilişkin veriler.
ğ) Geçmiş yıllara ilişkin gerçekleşen ve bir
sonraki tarife uygulama dönemine ait ihtiyaç duyulan fiziksel büyüklüklere
ilişkin veriler.
(2) Kurum gelir düzenlemesi çalışmalarına esas
olmak üzere, birinci fıkrada sayılanlara ilave olarak ihtiyaç duyduğu her
türlü bilgi ve belgeyi isteyebilir.
Gelir
düzenlemesi kapsamındaki parametrelerin belirlenmesi
MADDE 15
– (1) Her bir tarife türüne
ilişkin parametreler ile bu parametrelerin tespitinde dikkate alınacak ve
alınmayacak harcamalar, gelirler ve diğer unsurlar ilgili mevzuattaki
hükümlere uygun olarak belirlenir.
(2) Kurul tarafından belirlenen parametre değerleri
düzenlemeye tabi tüzel kişilerin lisanslarına dercedilmiş
sayılır.
Olağandışı
haller
MADDE 16
– (1) Aşağıdaki hallerde,
tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel kişilerin talebi üzerine veya Kurum tarafından
gerekli görülmesi halinde tarife uygulama dönemi için gelir düzenlemesi
kapsamında belirlenmiş olan parametrelerde yaratılan etkinin tespiti için
inceleme yapılır:
a) İlgili veya diğer mevzuat hükümlerinde
tarifeleri açık olarak etkileyebilecek değişikliklerin olması.
b) Lisans tadillerinin tarifeleri açıkça etkileyebilecek
değişikliklere yol açması.
c) Mücbir sebep halleri veya bu hallerin sona
ermesi.
ç) Parametre değerlerine esas verilerde tarifeleri
açıkça etkileyebilecek nitelikte önemli değişiklikler meydana gelmesi.
(2) Yapılan incelemeler sonucunda, birinci fıkrada
sayılan hallerin gelir düzenlemesi kapsamında belirlenmiş parametreleri
etkilediğinin tespit edilmesi ve Kurul tarafından uygun görülmesi halinde
etkilenen parametrelerde gerekli değişiklik yapılır. Parametrelerde yapılan
değişikliklerin etkisi ilgili mevzuat kapsamında içinde bulunulan tarife
uygulama döneminde ve/veya sonraki tarife uygulama dönemlerinde tarifelere
yansıtılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tarife Önerilerinin Hazırlanmasına İlişkin Esaslar
Tarife
başvurusu ve onayı
MADDE 17
– (1) Tarifeleri düzenlemeye tabi
tüzel kişiler, tarife önerilerini ilgili mevzuat uyarınca ve Kurum
tarafından istenen formatta hazırlayarak Kuruma sunar.
(2) İlgili mevzuatta yer aldığı takdirde, düzeltme
bileşenlerine ilişkin hesaplamalar ile bu hesaplamalara temel teşkil eden
bilgi ve belgeler de tarife önerisi ile birlikte Kuruma sunulur.
(3) Tarife önerilerinin inceleme ve
değerlendirilmesi ilgili mevzuatta belirtilen yürürlük tarihinden önce Kurum
tarafından sonuçlandırılarak Kurul onayına sunulur.
(4) Kurum, tarife önerilerinin inceleme ve
değerlendirilmesi sırasında ihtiyaç duyduğu her türlü ek bilgi ve belgeyi
lisans sahibi tüzel kişilerden isteyebilir ve ilgili tüzel kişileri
doğrudan görüşmeye çağırabilir.
(5) İlgili mevzuata uygun olarak yapılmadığı tespit
edilen tarife başvuruları, eksiklikler giderilene kadar işleme konulmaz ve
başvuru sahibine yazılı olarak bildirimde bulunularak eksikliklerin
giderilmesi amacıyla süre verilir. Tüzel kişinin başvurusunu zamanında
yapmaması ve/veya eksiklikleri öngörülen sürede gidermemesi halinde
tarifeler Kurul tarafından resen belirlenebilir. Ayrıca, ilgili tüzel kişi
hakkında Kanunun 16 ncı maddesi hükümleri
uygulanır.
(6) Mücbir sebeplerin gerçekleşmesi halinde, mücbir
sebeplerin tarife önerisinin sunulmasına ilişkin yükümlülüklerin yerine
getirilmesine olan etkileri giderilene kadar Kurul tarafından resen revizyon yapılmaması halinde yürürlükte olan tarifelerin
uygulanmasına yeni tarifeler onaylanıncaya kadar devam edilir.
(7) Tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel kişiler, Kurul
tarafından onaylanan güncel ve geçmiş tarifelerini internet sayfalarında
sürekli şekilde yayımlamakla yükümlüdür.
(8) Onaylanan tarifelerin hüküm ve şartları, bu
tarifelere tabi olan tüm gerçek ve tüzel kişileri bağlar.
Gelir
düzenlemesi ve ilgili mevzuata uygunluk
MADDE 18
– (1) Tarife önerisinde yer alan
fiyatların, gelir düzenlemesine ilişkin parametrelerin ve ilgili mevzuat
hükümleri uyarınca öngörülen gelirlerin dikkate alınması suretiyle
hesaplanmış olması zorunludur.
Tarife
önerisi fiyat yapısı
MADDE 19
– (1) Tarife önerisine esas fiyat
yapısı sabit ve/veya değişken bileşenlerden oluşabilir.
(2) Fiyat yapısı içerisinde değişken olarak enerji
(aktif-reaktif), kilovat (kW) cinsinden güç veya
bağlantı kapasitesi gibi bileşenler yer alabilir.
(3) Tarife önerisine esas fiyatlar;
a) Bölgesel özellikler,
b) Gerilim ve güç seviyeleri,
c) Gün içi ve yıl içi dönemler,
ç) Farklı kullanıcı grupları,
dikkate alınarak düzenlenebilir.
(4) Kurul tarafından üçüncü fıkrada sayılanlara
ilave olarak farklı bileşenler de belirlenebilir.
(5) Tarife önerisinde dikkate alınabilecek
kullanıcı grupları Kurulca resen veya tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel
kişilerin önerileri değerlendirilerek belirlenebilir. Kullanıcı grupları
alt gruplara ayrılabilir. Ancak aynı gruba dâhil edilen kullanıcıların
benzer maliyet yapılarına ve/veya benzer tüketim veya talep eğilimlerine
sahip olmaları zorunludur.
İletim ve
dağıtım tarife önerilerinin hazırlanması
MADDE 20
– (1) İletim ve dağıtım
faaliyetlerine ilişkin tarife önerilerinin, tarife başvurusu sırasında
sunulan ve aşağıdaki işlemler dâhilinde yapılmış bir maliyet analizi ile
oluşturulması esastır:
a) Tarife önerisi kapsamında farklı fiyat
uygulamasına tabi tutulması öngörülen yeni kullanıcı grubu olması halinde
söz konusu kullanıcı grubunun belirlenmesinde dikkate alınan esasların
tanımlanmış olması.
b) Şebekenin kullanımına ve genişletilmesine
ilişkin maliyet unsurlarının belirlenmiş olması.
c) Her bir kullanıcı grubu ile her bir maliyet
unsuru için, iletimi ve/veya dağıtımı yapılan ve yapılması planlanan
elektrik enerjisi miktarı ve sunulan hizmetin standardının mevcut ve
gelecekteki maliyetlere etkisinin incelenmiş olması.
ç) Mevcut ve gelecekteki maliyetlerin kullanıcı
grupları bazında dağıtılmak suretiyle fiyatlara dönüştürülmüş olması.
Perakende
satış tarife önerilerinin hazırlanması
MADDE 21
– (1) Perakende satış faaliyetine
ilişkin tarife önerilerinin, tarife başvurusu sırasında sunulan ve
aşağıdaki işlemler dâhilinde yapılmış bir maliyet analizi ile oluşturulması
esastır:
a) Tarife önerisi kapsamında farklı fiyat
uygulamasına tabi tutulması öngörülen yeni tüketici grubu olması halinde
söz konusu tüketici grubunun belirlenmesinde dikkate alınan esasların
tanımlanmış olması.
b) Her bir tüketici grubu ve her bir maliyet unsuru
için, satışı yapılan ve yapılması planlanan elektrik enerjisi ve/veya
kapasite miktarı ile sunulan hizmet standardının mevcut ve gelecekteki
maliyetlere etkisinin incelenmiş olması.
c) Mevcut ve gelecekteki maliyetlerin tüketici
grupları bazında dağıtılmak suretiyle fiyatlara dönüştürülmüş olması.
Son
kaynak tedarik tarife önerilerinin hazırlanması
MADDE 22
– (1) Son kaynak tedarik
faaliyetine ilişkin tarife önerilerinin, tarife başvurusu sırasında sunulan
ve aşağıdaki işlemler dâhilinde yapılmış bir maliyet analizi ile
oluşturulması esastır:
a) Her bir tüketici grubu ve her bir maliyet unsuru
için, satışı yapılan ve yapılması planlanan elektrik enerjisi ve/veya
kapasite miktarı ile sunulan hizmet standardının mevcut ve gelecekteki
maliyetlere etkisinin incelenmiş olması.
b) Mevcut ve gelecekteki maliyetlerin son kaynak
tüketici grupları bazında dağıtılmak suretiyle fiyatlara dönüştürülmüş
olması.
Toptan
satış tarife önerilerinin hazırlanması
MADDE 23 – (1) Dağıtım
şirketlerinin teknik ve teknik olmayan kayıpları ile genel aydınlatma
kapsamında temin edeceği elektrik enerjisi ve görevli tedarik şirketleri
tarafından tarifesi düzenlemeye tabi tüketicilere yapılacak elektrik
enerjisi satışı için EÜAŞ’tan tedarik edilecek
elektrik enerjisinin toptan satış tarife önerisinin EÜAŞ’ın
mali yükümlülüklerini yerine getirebilme kapasitesi dikkate alınarak
oluşturulması esastır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Ortak Hükümler
Enflasyon
oranı
MADDE 24
– (1) Tarife hesaplamalarında
enflasyon oranı olarak TÜFE esas alınır. Bununla sınırlı olmamak üzere
Kurul tarafından uygun bulunan farklı güncelleme endeksleri de
kullanılabilir.
Vergi,
fon, pay ve benzeri yasal yükümlülükler
MADDE 25
– (1) İlgili tüzel kişiler, tahsilatına aracı oldukları tüm vergi, fon, pay ve
benzeri yasal yükümlülükleri ödeme bildirimlerinde ayrı ayrı
olacak şekilde gösterirler.
Düzenlemeye
tabi tarifelerin uygulanması
MADDE 26
– (1) Düzenlemeye tabi tarifelerin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde
belirlenir.
(2) İletim ve dağıtım tarifelerinde yer alan
fiyatlar, doğrudan kullanıcıya veya kullanıcıya yansıtılmak üzere ilgili
kullanıcıya enerji tedarik eden lisans sahibi tüzel kişilere fatura edilir.
(3) Kurul tarafından onaylanmış bir tarifenin fiyat
yapısına hiçbir surette müdahale edilemez.
İlk
lisans başvurusunda tarife önerilerinin sunulması
MADDE 27
– (1) Tarife yoluyla düzenlemeye
tabi bir faaliyette bulunmak üzere ilk defa lisans başvurusunda bulunacak
tüzel kişilerin, lisans başvuruları kapsamındaki tarife önerileri için
hangi bilgi ve belgelerin isteneceği hususunda bilgi edinmek üzere, lisans
başvurusunda bulunacakları tarihten en az otuz gün önce Kuruma başvuruda
bulunmuş olmaları zorunludur.
Lisansların
sona ermesi veya iptali halinde düzeltme bileşenleri toplam tutarı
MADDE 28
– (1) Lisansların sona ermesi veya
iptali durumunda ilgili mevzuattaki hükümler uyarınca hesaplanan ve
tanımlanan düzeltme bileşenleri için yapılacak uygulamalara ilişkin gerekli
düzenlemeler Kurulca yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Portföy
değişiklikleri kapsamındaki fiyatlar
MADDE 29 – (1) Perakende
satış fiyatı oluşumunda dikkate alınan düzenlemeye tabi tüketici
tüketimlerinin düşmesine bağlı olarak görevli tedarik şirketlerinin
perakende satış gelir tavanının karşılanmasını sağlamak ve serbest tüketici
hakkını kullanan ve kullanamayan tüketicilerin aralarında perakende satış
gelir tavanı ve fiyat farkı kaynaklı piyasa bozukluklarının oluşmasını
engellemek amacıyla Kurulca uygun görülmesi halinde, perakende satış gelir
tavanının Kurul tarafından belirlenecek oranına tekabül eden tutar, EPİAŞ
tarafından piyasa işletim ücreti ile birlikte serbest tüketicilere
yansıtılmak üzere tedarikçilere yansıtılabilir. Serbest tüketici hakkını kullanan tüketicilerden bu
kapsamda elde edilen gelirler ilgili görevli tedarik şirketine aktarılır.
(2) Serbest tüketici hakkını kullanan tüketicilere
piyasa işletim ücreti yanında yansıtılacak tutar, görevli tedarik
şirketlerinin son kaynak tedariki yükümlüsü olmaları nedeniyle perakende
satış faaliyetlerini emreamade olarak
yürütebilmeleri için gerekli olan maliyetler çerçevesinde Kurul tarafından
belirlenir.
(3) Görevli tedarik şirketlerinin emreamade durumlarının sürdürülmesi için gerekli olan
maliyetler dikkate alınarak belirlenecek fiyatın hesaplanması ve uygulanmasına
ilişkin usul ve esaslar görevli tedarik şirketlerinin önerileri de
değerlendirilerek Kurul tarafından belirlenir. Söz konusu usul ve esaslar
tüm görevli tedarik şirketleri için ortak belirlenebileceği gibi her bir
görevli tedarik şirketi için ayrı ayrı da
belirlenebilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik ve atıflar
MADDE 30
– (1) 22/8/2015
tarihli ve 29453 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası
Tarifeler Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Birinci fıkra ile yürürlükten kaldırılan mülga
Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliğine yapılan atıflar bu Yönetmeliğe
yapılmış sayılır.
Yürürlük
MADDE 31
– (1) Bu Yönetmelik 1/1/2021 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 32
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.
|