Tarım ve Orman Bakanlığından:
İŞLENMİŞ SU
ÜRÜNLERİ DESTEKLEME TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO:
2020/17)
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, 26/5/2020
tarihli ve 2572 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan İşlenmiş
Su Ürünlerinin Desteklenmesine İlişkin Karar kapsamında, su ürünleri
yetiştiriciliği yapanlara verilecek işlenmiş su ürünleri desteği ile ilgili
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, Bakanlıktan onaylı
su ürünleri yetiştiricilik belgesine sahip, Su Ürünleri Bilgi Sistemine
(SUBİS) kayıtlı yetiştiriciler tarafından üretilerek iç tüketime sunulan
ürünlere yapılacak olan işlenmiş su ürünleri desteği ile ilgili hususları
kapsar.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları bu Tebliğ
kapsamındaki desteklemelerden yararlanamaz.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ, 26/5/2020 tarihli
ve 2572 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan İşlenmiş Su
Ürünlerinin Desteklenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
c) Fason üretim: Gıda maddelerinin üretimini yapan
veya yaptıran özel ve tüzel kişiler arasında üretime başlamadan önce
karşılıklı yapılan sözleşmeye ve izne bağlı üretimi,
ç) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
d) İşleme ve değerlendirme tesisi: 17/12/2011
tarihli ve 28145 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gıda İşletmelerinin
Kayıt ve Onay İşlemlerine Dair Yönetmelik kapsamında onaylı, su ürünlerinin
ham maddeden başlanarak, sınıflandırma, işleme, değerlendirme, tüketime
veya pazarlamaya elverişli hale getirme işlemlerinin yapıldığı, satış
yerlerine gönderilmek üzere depolandığı (fabrika gemileri dahil) tesisler
ile bu tesislerin tamamlayıcı ünitelerini ihtiva eden yerleri,
e) İşleme yöntemi: Kesme, doğrama, ezme, dilimleme,
sıyırma, ayırma, tütsüleme ve benzeri işlemlerden bir veya birkaçının
uygulanmasını,
f) İşlenmiş ürün: Bir veya birkaç işleme yönteminin
uygulanması ile elde edilen, temizlenmiş, dilimlenmiş, fileto, füme, köfte
ve benzeri olarak paketli halde satışa sunulan soğutulmuş veya dondurulmuş
ürünü,
g) Karar: 26/5/2020 tarihli ve 2572 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan İşlenmiş Su Ürünlerinin
Desteklenmesine İlişkin Kararı,
ğ) Kuluçkahane: Su ürünleri damızlık
materyallerinden yumurta ve yavru materyal elde etmek üzere kurulan ve
Bakanlıktan onaylı kuluçkahane işletmelerini,
h) Nakil belgesi: 13/8/2016 tarihli ve 29800 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan 4/1 Numaralı Ticari Amaçlı Su Ürünleri
Avcılığının Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2016/35) kapsamında su
ürünlerinin ilk satışının yapıldığı yere, su ürünleri toptan satış
merkezine, su ürünleri haline, soğuk hava deposuna, işleme veya başka bir
yetiştiricilik tesisine nakillerinde ve canlı olanlarının naklinde
kullanılan belgeyi,
ı) Satış belgesi: İşletmede yetiştirilen balıkların
hasat edilerek satışının yapıldığını gösteren satış faturasının aslı veya
ikinci sureti veya e-fatura veya e-arşiv fatura veya irsaliyeli fatura,
perakende satış fişi ya da müstahsil makbuzunu,
i) Su Ürünleri Bilgi Sistemi (SUBİS): Bakanlık
bünyesinde kurulu bulunan su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin
merkezi bir veri tabanında toplandığı su ürünleri kayıt sistemini,
j) Su ürünleri kuluçkahane belgesi: Su ürünleri
damızlık materyallerinden yumurta/yavru materyaller elde etmek için kurulan
işletmelere Bakanlıkça verilen geçerli belgeyi,
k) Su ürünleri yetiştiriciliği: Su ürünlerinin
entansif olarak yetiştirilmesini,
l) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlıkça verilen geçerlilik
süresi devam eden belgeyi,
m) Toptancı: Su ürünleri konusunda üreticiden
toptan ürün alımı ve bu ürünlerin toptan satışını yapan gerçek veya tüzel
kişilikleri,
n) Yavru balık adaptasyon işletmesi: Yavru
balıkların, büyütülecekleri iç su ve deniz kaynaklarına adapte olmaları
amacıyla kurulan tesisleri,
o) Yetiştirici/üretici: Kamu kurum ve kuruluşları
hariç, Bakanlıkça su ürünleri yetiştiriciliği faaliyetinde bulunmak üzere
izin verilen gerçek ve tüzel kişileri,
ö) Yetiştirici/üretici örgütü: 29/6/2004 tarihli ve
5200 sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanunu ile 24/4/1969 tarihli ve
1163 sayılı Kooperatifler Kanununa göre kurulmuş su ürünleri
yetiştiriciliği konusunda faaliyet gösteren ve merkez birliği düzeyinde
örgütlenmiş üretici merkez birliği, üretici birlikleri ve kooperatifleri,
p) Yetiştiricilik işletmesi: Bakanlıktan onay
alınarak su ürünleri yetiştiriciliğinin yapıldığı tesisleri,
r) Zincir market: Benzer çeşitlilikteki tüketim
mallarının hangi ad altında olursa olsun kısmen veya tamamen perakende
satışının yapıldığı, aynı gerçek veya tüzel kişi sahipliğinde bir merkeze
bağlı olarak faaliyet gösteren en az beş şubeye sahip işletmeyi,
ifade eder.
İşlenmiş
su ürünleri desteği
MADDE 5 – (1) İşlenmiş su ürünleri desteği aşağıda
belirtilen esaslara göre yapılır:
a) İşlenmiş su ürünleri desteklemesi kapsamındaki
türler; Türk somonu, alabalıklar, çipura, levrek, sazan, sarıağız (granyöz)
ve tilapyadır.
b) Bir işletmenin desteklemeden faydalanabileceği
en fazla ürün miktarı 100.000 kg ile sınırlıdır.
c) Ürünlerini, işleme ve değerlendirme
tesislerinde, işlenmiş ürün haline getirip paketleyerek, iç piyasada tüketilmek
üzere dondurulmuş veya soğutulmuş halde zincir marketlere satan
yetiştiricilere, Kararda belirlenen birim fiyatı kadar destekleme yapılır.
ç) Yetiştiricilik işletmeleri tarafından üretici
birliklerine, işleme ve değerlendirme tesislerine veya toptancılara fason
üretim kapsamında işlenmiş ürün yaptırılarak bu işletmeler tarafından
zincir marketlere satışı yapılan ürünler de destekleme kapsamındadır.
d) Desteklemeye esas miktar, Bakanlık tarafından
belirlenen fire oranları dikkate alınarak, işlenmiş ürünün satış
belgesindeki kilogram cinsinden ağırlığına oranla hesaplanır.
e) Ürüne ait satış belgesinde, asgari olarak ürünün
işlenmiş, paketlenmiş, soğutulmuş veya dondurulmuş olduğuna ve ürünün
çeşidine ilişkin bilgilere yer verilmesi zorunludur.
Desteklemeden
yararlanma esasları
MADDE 6 – (1) İlk defa yetiştiriciliğe başlayan işletmeler
ile kapasite artırımında bulunan işletmeler için işletmeye konulan yavru
balıkların tespitinin yapılması şartıyla işletmeye geliş tarihi, diğer
mevcut işletmelerde ise yavru balıkların işletmeye geliş tarihi, balıkların
büyüme süresinin başlangıcı olarak esas alınır.
(2) İşletmesinde yetiştirdiği yavru balıkları başka
işletmelerden satın alanlar, bu balıkları Bakanlıktan izinli kuluçkahanelerden,
su ürünleri yetiştiricilik belgesinde yavru üretim izni olan işletmelerden,
yavru balık adaptasyon işletmesinden, üniversite veya araştırma
enstitülerine ait kuluçkahanelerden temin ederler.
(3) İşletmesinde yetiştirdiği yavru balıkları,
Bakanlıktan yavru balık üretme izni olan kendisine ait başka bir işletmeden
veya kendisine ait başka bir yavru balık adaptasyon işletmesinden temin
edenler, yavrunun temin edildiği işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne,
Ek-1’de yer alan Su Ürünleri Yavru Balık Tespit Tutanağını düzenletmek ve
bu Tutanağı yavru balıkların götürüldüğü işletmenin bulunduğu il/ilçe
müdürlüğüne ibraz etmek zorundadır.
(4) Karada ve baraj göllerinde kurulu olan alabalık
yetiştiricilik işletmelerinden, projesinde yavru üretim izni olmadığı
halde, başkasına satmamak kaydıyla, sadece işletmesinin ihtiyacı olan
yavruyu kendi işletmesinde üreten işletmeler il/ilçe müdürlüğüne müracaat
ederek Ek-1’de yer alan Su Ürünleri Yavru Balık Tespit Tutanağını düzenletmek
zorundadır.
(5) Balıkları işletmesine yavru balık olarak değil
de daha büyük ve değişik ağırlıklarda koymak suretiyle yetiştiricilik
yapanların, balıkların temin edildiği işletmenin bulunduğu il/ilçe
müdürlüğüne düzenlettirecekleri Ek-2’de yer alan Su Ürünleri Hasat Tespit
Tutanağında “canlı” ibaresinin belirtilmesi zorunludur. Bu belge,
balıkların götürüldüğü işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne ibraz
edilir ve bu balıklar il/ilçe müdürlüğü elemanları nezaretinde işletmeye
bırakılır. Ek-2’de yer alan Su Ürünleri Hasat Tespit Tutanağı, üzerine
balıkların bırakıldığı tarih, saat, tür ve miktarı kaydedilerek imzalanır.
Yetiştiricilerin balıklarını başkasına ait işletmeden temin etmeleri
halinde, satış belgesinde “canlı” ibaresinin de yer alması zorunludur.
(6) Ürünlerini kendisine ait işleme ve
değerlendirme tesisine götüren yetiştiricilerin ürünleri için il/ilçe müdürlüğüne
Ek-2’de yer alan Su Ürünleri Hasat Tespit Tutanağı düzenletmek zorundadır.
(7) Desteklemeden yararlanmak isteyen
yetiştiriciler, en geç 16/11/2020 tarihi mesai bitimine kadar, yetiştiricilik
tesisinin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne müracaat etmek ve bu Tebliğ
kapsamında istenen belgeleri teslim etmek zorundadır.
Müracaat
için gerekli belgeler
MADDE 7 – (1) Desteklemeden yararlanmak isteyen üreticiler,
faydalanmak istedikleri su ürünleri desteği için aşağıdaki belgelerden
durumlarına uygun olanları ile yetiştiricilik tesisinin bulunduğu il/ilçe
müdürlüğüne müracaat ederler:
a) Ek-3’te yer alan Su Ürünleri Yetiştiriciliği
Destekleme Müracaat Dilekçesi.
b) Yetiştirdiği ürünün satın alındığını gösteren
satış belgesi ve/veya Ek-1’de yer alan Su Ürünleri Yavru Balık Tespit
Tutanağı (son müracaat tarihine kadar istendiği zaman).
c) Hasat edilen ürünün satıldığını gösteren satış
belgesi ve/veya Ek-2’de yer alan Su Ürünleri Hasat Tespit Tutanağı (son
müracaat tarihine kadar istendiği zaman).
ç) İşletmesinde yetiştirdiği balığın satın alındığı
işletmenin kuluçkahane, yavru balık adaptasyon işletmesi veya işletmesinde
yavru üretim izninin olduğu su ürünleri yetiştiricilik belgesinin sureti,
yavru balıkların üniversite veya araştırma kuruluşlarından temin edilmesi
halinde ise bu kurumlar tarafından satışın yapıldığını gösterir belge.
d) Yetiştiricilik belgesi fotokopisi.
e) Desteklemeden yararlanacak su ürünleri
yetiştiricilik işletmesinin 22/3/1971 tarihli ve 1380 sayılı Su Ürünleri
Kanunu kapsamında ödenecek ceza borcu olmadığını gösterir belge ile su/su
alanı kira borcu olmadığını gösterir belge.
f) İlk defa yetiştiriciliğe başlayan işletmeler
için yetiştiricilik belgesi düzenlenmesi amacıyla işletmeye konulan yavru
balıklara ilişkin tespit tutanağı.
g) Su ürünleri nakil belgesi.
ğ) Ürünlerin zincir marketlere satıldığını gösterir
satış belgesi.
h) Fason üretim yapan işletmeler için sözleşme.
İl/ilçe
müdürlüğü tarafından yapılacak iş ve işlemler
MADDE 8 – (1) Desteklemeden yararlanmak üzere yapılan
müracaatlar, il/ilçe müdürlüğü tarafından bu Tebliğ kapsamında istenen
belge ve belgelerdeki bilgiler kontrol edilerek SUBİS’e kaydedilir ve veri
girişleri yapılır.
(2) İl/ilçe müdürlüğü tarafından, SUBİS’e girilen
bilgiler esas alınarak Ek-4’te yer alan İşlenmiş Su Ürünleri Desteklemeleri
İlçe İcmali (İcmal-1) oluşturulur. Oluşturulan İcmal-1’ler il/ilçe
müdürlüğü ilan panosunda beş iş günü askıya çıkarılır. Askıya çıkarma ve
indirme işlemi en az iki görevli tarafından tutanağa bağlanır.
(3) İcmal-1’lere yapılacak itirazlar askı süresi içinde
il/ilçe müdürlüğüne yapılır. İtirazlar askı süresi içinde değerlendirilerek
il/ilçe müdürlüğü tarafından karara bağlanır. Askı süresince herhangi bir
itiraz olmaz ise İcmal-1’ler kesinleşmiş kabul edilir.
(4) İlçe müdürlüğünce düzenlenen İcmal-1’ler
askıdan indirilmesini müteakip onaylanarak en geç beş iş günü içinde il
müdürlüğüne gönderilir.
(5) İl müdürlüğüne gelen onaylı İcmal-1’ler,
SUBİS’teki kayıtları üzerinden kontrol edilir ve Ek-5’te yer alan İşlenmiş
Su Ürünleri Desteklemeleri İl İcmali düzenlenip onaylanarak beş iş günü
içerisinde Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğüne gönderilir.
Yetiştiricilerden
kesinti
MADDE 9 – (1) Üreticilerin hak ettikleri destekleme
ödemelerinden, balıkçılık ve su ürünleri tanıtım faaliyetlerinde
kullanılmak üzere, % 1 oranında Su Ürünleri Yetiştiricileri Üretici Merkez
Birliğine kesinti yapılır ve kalan miktar yetiştiricilerin hesabına ödenir.
Yetki ve
denetim
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğde yer almayan
hususlarda ve taşrada oluşacak problemlerin çözümünde, Kararda ve bu
Tebliğde belirtilen hususlara aykırı olmamak koşuluyla il/ilçe müdürlüğü
yetkilidir.
(2) İl/ilçe müdürlüğü bu Tebliğ kapsamındaki
desteklemelerle ilgili üretim süreci dahil her türlü denetimi yapmaya ve
buna ilişkin bilgi ve belge istemeye yetkilidir.
(3) Bu Tebliğde belirtilen desteklemelerle ilgili
hususlarda il/ilçe müdürlüğü tarafından yapılan denetimlerde, ilgililer
gerekli kolaylığı göstermek ve her türlü bilgi ve belgeyi vermek
zorundadır.
(4) Destekleme ödemelerinin denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Bu amaçla yapılacak çalışmalarda
gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kooperatifler, ziraat
odaları ve birliklerin hizmetlerinden yararlanılır.
Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 11 – (1) Uygulama tebliğinde belirlenen ilgili
birimler, kendilerine ibraz edilen belgelerin kontrolünden ve kendi
hazırladıkları belgelerden sorumludur. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek
haksız yere ödemeye neden olanlar ile ödemelerden haksız yere yararlanmak
üzere sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve
kullananlar hakkında gerekli idari işlemler yapılarak hukuki ve cezai süreç
başlatılır.
(2) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun
hükümlerine göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi
sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri
alınacak tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(3) Bu Kararla belirlenen destekleme ödemelerinden,
idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak üzere,
haksız yere yararlandığı tespit edilenler ile idari hata sonucu sehven
yapılan fazla ödemeyi iade etmeyenler beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmazlar.
Sorumluluk
MADDE 12
– (1) Desteklemeden yararlanmak
üzere bu Tebliğ gereği ibraz edilen bilgi ve belgelerin doğruluğundan
öncelikle belgeyi ibraz eden ve yetkileri kapsamında onaylayan ve verileri
giren kişi ve kurumlar sorumludur. Destekleme ödemesi yapılan belgeler
istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili birimler tarafından beş yıl süre
ile saklanır.
Kaynak
aktarımı ve ödemeler
MADDE 13
– (1) Karar kapsamında yapılan
destekleme ödemeleri kamu kaynağı olduğundan hak sahibinin hesabına
aktarılmadan önce haciz/icra, temlik ve benzeri işlemler yapılmaz.
(2) Desteklemeler için gerekli kaynak, bütçede
hayvancılığın desteklenmesi için 2020 yılında ayrılan ödenekten karşılanır
ve gerekli paranın aktarılmasını müteakip Bakanlık tarafından Banka
aracılığı ile ödenir.
Yürürlük
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2020
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|