Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından:
ULAŞTIRMA VE
HABERLEŞME
ŞÛRASI
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Ulaştırma ve Haberleşme
Şûrasının oluşumu, işleyişi ve görevlileri ile çalışma usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 474 üncü ve 508 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Ulaştırma ve Altyapı Bakanını,
b) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
c) Bakanlık kuruluşları: Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığının birimleri ile bağlı, ilgili ve ilişkili kurum ve kuruluşlarını,
ç) Bakan yardımcısı: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
bakan yardımcısını,
d) Çalışma grubu: Bakanlığın görev alanına giren
sektörlerde Şûranın amaçları doğrultusunda çalışmalar yapmak ve bu
çalışmaları bir rapor haline getirmek üzere bir araya gelen uzman
kişilerden oluşan grubu,
e) Sektör: Bakanlığın ve bakanlık kuruluşlarının
görev alanına giren karayolu, demiryolu, havayolu, denizcilik, boru hatları
ve haberleşme konuları ile niteliği itibarıyla bunların devamı veya
tamamlayıcısı durumunda olan hizmet ve faaliyetleri içine alan her bir
bölümü,
f) Şûra: Ulaştırma ve Haberleşme Şûrasını,
g) Şûra Düzenleme Komitesi (Komite): Şûranın
planlanması ve organizasyon faaliyetlerinin yürütülmesine dair kararları
alan komiteyi,
ğ) Şûra üyesi: Şûra kapsamında düzenlenen sektör
oturumu için kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, özel sektör, sivil
toplum kuruluşlarından görevlendirilen alanında uzman kişiyi,
h) Şûra Yönlendirme Kurulu (Kurul): Şûranın
yönetimine dair stratejik kararların alındığı kurulu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Şûranın Amaçları, Oluşumu ve Gerçekleşme Zamanı
Şûranın
amaçları
MADDE 4 –
(1) Şûranın amaçları şunlardır:
a) Ulaştırma ve haberleşme projelerinin
geliştirilmesi, kurulması, kurdurulması, işletilmesi ve işlettirilmesi hususlarında,
ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyon içerisinde, milli politika,
strateji ve hedeflerin belirlenmesine katkı sağlamak.
b) Dünyadaki gelişmeler ışığında, sektörün
gelişimine katkıda bulunmak.
c) Sektörde karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri
getirmek.
ç) Yurt içinde ve yurt dışında oluşan sektörel bilgi birikiminin paylaşılmasına zemin
hazırlamak.
d) Yurt dışındaki kurum ve kuruluşlar ile yurt
içindeki kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, özel sektör ve sivil
toplum kuruluşları arasındaki işbirliğini güçlendirmek.
Şûranın
oluşumu ve gerçekleşme zamanı
MADDE 5 –
(1) Şûra istişari
bir yapı olarak; Kurul, Komite, çalışma grupları, Şûra üyeleri,
ve davetlilerden oluşur. Şuranın Başkanı Bakandır.
(2) Şûra, bir önceki Şûra organizasyonundan en
erken yedi yıl sonra Bakanın uygun gördüğü tarihler arasında ulusal veya
uluslararası katılımlı yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Şûra Organları, Görevlileri ile Çalışma Usul ve
Esasları
Kurulun
oluşumu
MADDE 6 –
(1) Kurul, Bakanın başkanlığında,
bakan yardımcıları, bakanlık kuruluşlarındaki genel müdür, başkan veya
müstakil daire başkanlarından oluşturulur. Bakan onayı ile diğer kamu kurum
ve kuruluşlarından, sivil toplum kuruluşlarından, üniversitelerden, özel
sektör temsilcilerinden Kurula üye görevlendirilmesi yapılabilir.
(2) Bakan tarafından Kurul üyelerinden biri Şûra
koordinatörü olarak belirlenir. Şûra koordinatörü Bakan tarafından verilen
görevleri yürütür.
Kurulun
görevleri
MADDE 7 – (1) Kurulun görevleri şunlardır:
a) Kurulun toplantı gündemine alınan konuları
görüşüp karara bağlamak.
b) Çalışma gruplarının sayısını ve sektör
başlıklarını belirlemek.
c) Çalışma grubundan sorumlu olacak bakanlık kuruluşunu
belirlemek.
ç) Çalışma gruplarının başkanlarını belirlemek.
d) Çalışma gruplarının iş takvimini belirlemek.
e) Çalışma grubu raporunun kapsam ve biçimini
belirlemek.
f) Şûranın genel programını, Şûra gündemini
belirlemek.
g) Şûraya davet edilecek yerli ve yabancı
davetliler ile Şûra üyelerini belirlemek.
ğ) Sektör oturumlarının başkanlarını belirlemek.
h) Şûra kararlarının takibinden sorumlu bakanlık
kuruluşunu belirlemek.
ı) Bakanın, Şûrayla ilgili vereceği diğer görevleri
yapmak.
Komitenin
oluşumu
MADDE 8 –
(1) Komite; Başkan ve altı üyeden
oluşur.
(2) Komitenin Başkanı, Bakan tarafından
görevlendirilen bakan yardımcısıdır.
(3) Bakanlık Strateji Geliştirme Başkanı ve Destek
Hizmetleri Dairesi Başkanı Komitenin daimi üyeleridir.
(4) Komitenin dört üyesi; Bakanlık kuruluşlarının
daire başkanı ve üstü unvandaki yöneticilerinden, sivil toplum kuruluşları
temsilcilerinden, uzman bilim ve iş insanlarından veya akademisyenler
arasından Bakan tarafından görevlendirilir.
(5) Komite toplantılarını Başkanın çağrısı ile
gerçekleştirir. Toplantı kararları Başkan ve en az üç üyenin toplantıya
katılması halinde alınır. Oyların eşitliği halinde Başkanın kullandığı oy
yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
Komitenin
görevleri
MADDE 9 –
(1) Komitenin görevleri şunlardır:
a) Şûra organizasyonunu planlamak.
b) Şûranın bütçe ihtiyacını belirlemek.
c) Çalışma gruplarının çalışmalarını takip etmek.
ç) Şûra üyelerinin ve Şûraya davet edilecek yerli
ve yabancı konukların ulaşım, konaklama ve diğer ihtiyaçlarının planlamasını
yapmak.
d) Şûra organizasyonu ile ilgili üst seviyede karar
alınmasına ihtiyaç görülen konuları Kurula sunmak.
e) Bakanın, Şûrayla ilgili vereceği diğer görevleri
yapmak.
Şûra
sekreterliği hizmetleri
MADDE 10
– (1) Şûra sekreterliği hizmetleri
Strateji Geliştirme Başkanlığının sorumluluğunda bakanlık kuruluşlarından
görevlendirilen personel tarafından yerine getirilir.
(2) Görevlendirilen personel;
a) Kurul ve Komitenin sekretarya hizmetlerini
yürütmek,
b) Şûranın hazırlık aşamasında gerçekleştirilecek koordinasyon
toplantılarının organizasyonunu yapmak,
c) Kişiler veya kurumlar tarafından Şûra
çalışmaları kapsamında değerlendirilmesi önerilen konuları ve varsa
dokümanları çalışma gruplarına iletmek,
ç) Çalışma gruplarında karşılaşılan sorunları
değerlendirip gerektiğinde Komiteye sunmak,
d) Çalışma grupları tarafından hazırlanan
raporların, sektör oturumu öncesinde değerlendirilebilmesi için Şûra
üyelerine gönderilmesini sağlamak,
e) Şûra üyeleri ile yerli ve yabancı konukların
davet işlemlerinin zamanında yapılmasını sağlamak,
f) Şûra organizasyonu kapsamında ilgili kurum ve
kuruluşlar ile yazışmaları yapmak,
g) Şûra kapsamında yapılacak açılış ve kapanış
merasimlerinin, sosyal ve kültürel faaliyetlerin, karşılama, konaklama,
ağırlama ve ulaşım hizmetlerinin planlamaya uygun olarak gerçekleşmesini
sağlamak veya sağlatmak,
ğ) Sektör oturumlarının sağlıklı şekilde işlemesi
için gerekli koordinasyonu sağlamak ve olası sorunların çözümüne yönelik
tedbirleri almak,
h) Şûra Sonuç Bildirgesini basılı veya elektronik
ortamda hazırlayarak ilgili kişi, kurum ve kuruluşlara göndermek,
ı) Şûra resmi internet sitesinin içerik yönetimini
yapmak, bilgilerin güncel olmasını sağlamak,
ile sorumludur.
Çalışma
gruplarının oluşturulması
MADDE 11
– (1) Her bir çalışma grubu; kamu
kurum ve kuruluşlarının, üniversitelerin, sivil toplum kuruluşlarının ve
özel sektör temsilcilerinin dengeli temsili göz önünde bulundurularak en az
otuz en fazla üç yüz üyeden oluşturulur.
(2) Çalışma grubunun üyeleri; çalışma grubundan
sorumlu Bakanlık kuruluşu tarafından kamu kurum ve kuruluşları,
üniversiteler, sivil toplum kuruluşları ve özel sektör temsilcilerinin
görüş ve önerileri alınarak belirlenir.
Çalışma
gruplarının çalışma usul ve esasları
MADDE 12
– (1) Çalışma grubunun ilk
toplantısında başkan vekili ve çalışma grubu sekreteri üyeler arasından oy
çokluğu ile seçilir.
(2) Çalışma grubu ihtiyaç gördüğü konu veya
konularda bir üyesinin başkanlığında alt çalışma grubu oluşturabilir.
(3) Çalışma grubu, görevlendirildikleri sektörün
raporunu çalışma takvimine bağlı kalarak zamanında hazırlar.
(4) Çalışma grubunun toplantılarında kararlar oy
çokluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde çalışma grubu başkanının
kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(5) Çalışma grubu resmi yazışmalarını, sorumlu
bakanlık kuruluşu üzerinden gerçekleştirir.
Çalışma
grubu başkanı ve çalışma grubu sekreterinin görevleri
MADDE 13
– (1) Çalışma grubu başkanının
görevleri şunlardır:
a) Çalışma grubu toplantılarının yer ve zamanını belirlemek.
b) İş planına bağlı kalarak çalışma grubu raporunu
zamanında tamamlatmak.
c) Şûraya davet edilmesi düşünülen yerli ve yabancı
sektör uzmanları ile panelistleri çalışma grubu üyelerinin görüşlerini
alarak belirlemek.
(2) Çalışma grubu sekreterinin görevleri şunlardır:
a) Çalışma grubu üyelerinin toplantılara katılım
durumunu takip etmek.
b) Çalışma grubuna değerlendirilmek üzere iletilen
konu ve varsa dokümanları çalışma grubu üyeleri ile paylaşmak.
c) Çalışma grubu toplantı tutanaklarını hazırlamak.
ç) Çalışma grubu üye bilgilerini, çalışma planını,
toplantı tutanaklarını, istenen dokümanları zamanında Komiteye göndermek.
d) Çalışma grubu raporunun Kurul tarafından
belirlenmiş kapsam ve biçime uygun olarak hazırlanmasını sağlamak.
Şûranın
çalışma usul ve esasları
MADDE 14
– (1) Şûranın açılışı Bakan
tarafından, katılamadığı durumlarda görevlendireceği bakan yardımcısı
tarafından yapılır.
(2) Şûranın açılış, kapanış programları ile sektör
oturumları halka açık gerçekleştirilir. Fiziki ortam şartlarına göre
belirlenecek kontenjanda kişi, başvuru kaydının onaylanması durumunda
sektör oturumlarının icra edildiği salonlara girebilir.
(3) Şûra açılış programı sonrasında çalışma
gruplarına göre belirlenen sektör oturumlarına geçilir. Sektör oturumları
ayrı ayrı salonlarda icra edilir.
(4) Her bir sektör oturumunda başkan, sekreter ve
iki raportör görev alır. Sekreter ve raportörler ilgili oturumun başkanı tarafından Şûra
üyeleri arasından belirlenir.
(5) Sektör oturumunda değerlendirilecek çalışma
grubu raporu özeti oturum sekreteri tarafından okunur.
(6) Sektör oturumuna davet edilen panelistler
sunumlarını gerçekleştirir.
(7) Şûra üyeleri ve diğer katılımcılar, görüşlerini
bildirmek üzere oturum başkanından söz isteyebilir.
(8) Sektör oturumlarında görüşülen çalışma grubu
raporuna ilişkin en az 3 (üç) Şûra üyesinin imzasıyla önerge verilebilir.
Her bir önerge ayrı ayrı oturum sekreteri
tarafından okunur.
(9) Önergelerin tamamının dinlenmesi ve
değerlendirilmesine müteakip oturum başkanı tarafından önergeler ayrı ayrı oylamaya sunulur. Oylamada Şûra üyeleri kabul veya
ret şeklinde oy kullanır, çekimser oy kullanılmaz. Oyların eşitliği halinde
oturum başkanının kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(10) Oturum sonrasında başkan, sekreter ve raportörler tarafından sektör oturum raporu hazırlanır.
Raporda verilen önergeler, oylama sonuçları, görüşülen konular ile oturuma
dair genel bilgiler yer alır. Hazırlanan rapor imzalanarak Kurula iletilir.
(11) Bakanın uygun görmesi durumunda; Şûra
programına davet edilen yabancı ülkelerin bakan ve bakan yardımcılarının
katılım sağlayacağı Bakanlar Oturumu düzenlenebilir. Oturumda sektördeki
işbirliği fırsatları, bölgesel sorunlar, çözüm önerileri gibi konular ele
alınır.
(12) Şûranın kapanış programında yapılan
çalışmaların genel bir değerlendirmesi yapıldıktan sonra Şûra Sonuç
Bildirgesinde yer alacak temel hususlar Şûra Sonuç Raporuyla kamuoyuna
açıklanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Şûra Kararlarının Niteliği, Takibi ile Mali
Hükümler
Şûra kararlarının
niteliği ve yayımlanması
MADDE 15
– (1) Şûrada ülkenin ve toplumun
ihtiyaç ve beklentilerini ortak akıl yolu ile ortaya çıkarmaya yarayan
tavsiye niteliğinde kararlar alınır.
(2) Şûra Sonuç Bildirgesinde yer alacak kararlar
Bakan onayı ile belirlenir.
(3) Şûra organizasyonunun bitiminden itibaren en
geç 60 (altmış) gün içinde Şûra Sonuç Bildirgesi yayımlanarak ilgili kişi,
kurum ve kuruluşlarla paylaşılır.
Şûra
kararlarının takibi
MADDE 16
– (1) Şûra Sonuç Bildirgesinde yer
alan kararlara ilişkin yapılan çalışmalar ve bu kapsamda hedeflenen
göstergelere ilişkin güncel değerler her yıl Bakanlık makamına sunulmak
üzere raporlanır.
(2) Şûra Sonuç Bildirgesinde yer alan her bir
kararın takibi ve raporlanması bu karardan sorumlu bakanlık kuruluşu tarafından
yapılır. Hazırlanacak rapor kararla ilgili olan diğer kurum veya
kuruluşların çalışmalarını içerecek şekilde olmalıdır.
Mali
hükümler
MADDE 17
– (1) Şûra toplantılarına katılan
bakanlık kuruluşları, diğer kamu kurumlarının personeli ile Şûra çalışmaları
için Bakan tarafından görevlendirilen diğer kişilerin harcırahları, 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu
hükümlerine göre ödenir.
(2) Şûra organizasyonu kapsamında yapılacak mal ve
hizmet alımları, ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılacak harcamalar
Bakanlık bütçesinden ve döner sermaye bütçesinden karşılanır.
(3) Şûra organizasyonu kapsamında temin edilecek
mal ve hizmetlerin ihale ve satın alma işlemleri Bakanlık Destek Hizmetleri
Dairesi Başkanlığınca yürütülür.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 18
– (1) 4/6/2013
tarihli ve 28667 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ulaştırma, Denizcilik,
Haberleşme, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Şûrası Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.
|