Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
KATMA DEĞER
VERGİSİ GENEL UYGULAMA TEBLİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(SERİ NO: 32)
MADDE 1 –
26/4/2014 tarihli ve 28983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Katma Değer
Vergisi Genel Uygulama Tebliğinin (VI/Ç-1.) bölümünden sonra gelmek üzere
başlığı ile birlikte aşağıdaki bölüm eklenmiştir.
“2. 518 Sıra
No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği İle İlan Edilen Mücbir Sebep
Döneminde KDV İade Uygulaması
Bilindiği üzere, 24/3/2020 tarihli ve 31078
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 518 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği ile Çin Halk Cumhuriyetinin Vuhan kentinde ortaya çıkan ve
birçok ülkeye yayılan Koronavirüs (COVID-19) salgınından ve bu kapsamda
alınan tedbirlerden doğrudan etkilenen ve mezkur Tebliğ ile belirlenen
mükelleflerin mücbir sebep halinde olduğunun kabul edilmesi uygun bulunmuş
ve mücbir sebep kapsamında bulunan mükelleflerin ilgili dönemlere ilişkin
KDV beyannamelerinin verilme süresi ileri tarihe uzatılmıştır.
Diğer taraftan, mücbir sebep kapsamında olsun veya
olmasın, mükelleflerin KDV iade talebinde bulunabilmeleri için, söz konusu
vergiye ilişkin beyannamelerin verilmesi ve bu beyannamelerde iadesi talep
edilen KDV tutarının gösterilmesi gerekir.
Bu bakımdan, mücbir sebep döneminde de mükellefler
ancak KDV beyannamesi vermek ve gerekli belgeleri vergi dairesine ibraz
etmek suretiyle KDV iade talebinde bulunabilir.
Öte yandan, mücbir sebep döneminde KDV iade
taleplerinin yerine getirilmesinde, bu Tebliğin muhtelif bölümlerinde iade
türleri itibarıyla belirlenen usul ve esaslar korunmakla birlikte, 518 Sıra
No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 4 üncü maddesinde yer alan KDV
beyannamelerinin (uzayan) verilme tarihini takip eden aybaşına kadar
yapılacak iade taleplerine (ATU ve ön kontrol raporuna dayalı iadeler
hariç) istinaden KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama neticesinde
üretilecek “KDV İadesi Kontrol Raporu”nda yer alan sonuçlar bakımından
aşağıda belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda işlem tesis edilmesi uygun
görülmüştür.
a)
Mahsuben iade talepleri;
1- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda ve vergi dairesince yapılan
kontroller sonucunda olumsuzluk bulunmadığı tespit edilen tutarlar
bakımından mahsuben iade talebi genel esaslara göre yerine getirilir.
2- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda, alım yapılan mükelleflerin (alt
mükellefler dahil) mücbir sebep nedeniyle KDV beyannamesi vermemesi ve/veya
Ba-Bs bildiriminde bulunmamasından kaynaklandığı tespit edilen olumsuzluklara
isabet eden kısmın mahsuben iadesi;
- HİS sertifikası sahibi mükelleflerin iade
taleplerinde, bu tutarın %12,5’i oranında,
- İTUS sertifikası sahibi mükelleflerin iade
taleplerinde, bu tutarın %25’i oranında,
- HİS ve İTUS sertifikası sahibi olmayan
mükelleflerin YMM raporu, vergi inceleme raporu veya teminat aranmayan iade
taleplerinde % 50’si oranında, YMM raporu, vergi inceleme raporu veya
teminat aranan iade taleplerinde ise bu tutarın %120’si oranında
teminat verilmesi halinde yerine getirilir.
3- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda ve vergi dairesince yapılan
kontroller sonucunda, yukarıda belirtilen sebep dışındaki, tespit edilen
olumsuzluklara isabet eden mahsup talebi genel hükümler çerçevesinde değerlendirilir.
Örneğin; HİS ve İTUS sertifikası bulunmayan (A)
Ltd. Şti., Nisan/2020 dönemindeki ihracat teslimleri nedeniyle 26/5/2020
tarihinde verdiği KDV beyannamesinde 250.000 TL tutarında iade beyan
etmiştir. (A) Ltd. Şti., standart iade talep dilekçesi ile 250.000 TL iade
tutarının vergi borçlarına mahsubunu talep etmiş ve iade taleplerinde
aranan belgeleri elektronik ortamda göndermiştir. KDVİRA sistemi tarafından
yapılan sorgulama ve vergi dairesince yapılan kontroller sonucunda iadesi
talep edilen tutarın 120.000 TL’lik kısmı için olumsuzluk tespit edilmemiş,
130.000 TL’lik kısmı için olumsuzluk tespit edilmiştir. Bu 130.000 TL’nin
100.000 TL’lik kısmı mücbir sebep kapsamında bulunan mükelleflerin ilgili
dönem KDV beyannamesini vermemiş olmasından kaynaklı olup, 30.000 TL’lik
kısmı ise mücbir sebep kapsamında bulunmayan mükelleflerden (veya mücbir
sebep kapsamında bulunan mükelleflerden mücbir sebep kapsamında olmayan
dönemlerde) yapılan alımlara
ilişkindir.
Bu durumda, (A) Ltd. Şti.’nin Nisan/2020
dönemindeki ihracat teslimlerine ilişkin mahsuben iade talebinin olumsuzluk
tespit edilmeyen 120.000 TL’lik kısmının genel hükümler çerçevesinde;
olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden yapılan alımlara isabet eden 100.000 TL’lik kısmının ise
50.000 TL teminat verilmesi halinde yerine getirilmesi mümkündür.
Olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunmayan
mükelleflerden (veya mücbir sebep kapsamında bulunan mükelleflerden mücbir
sebep kapsamında olmayan dönemlerde)
yapılan alımlara isabet eden 30.000 TL’lik kısmı genel hükümler
çerçevesinde değerlendirilir.
(A) Ltd. Şti.’nin İTUS sertifikası sahibi olması
halinde, olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden yapılan alımlara isabet eden 100.000 TL’lik kısmı için
25.000 TL teminat verilmesi halinde, 100.000 TL tutarındaki mahsuben iade
talebi yerine getirilir.
(A) Ltd. Şti.’nin HİS sertifikası sahibi olması
halinde, olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden yapılan alımlara isabet eden 100.000 TL’lik kısmı için
12.500 TL teminat verilmesi halinde, 100.000 TL tutarındaki mahsuben iade
talebi yerine getirilir.
b) Nakden
iade talepleri;
1- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda ve vergi dairesince yapılan
kontroller sonucunda olumsuzluk bulunmadığı tespit edilen tutarlar
bakımından nakden iade talebi genel esaslara göre yerine getirilir.
2- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda, alım yapılan mükelleflerin (alt
mükellefler dahil) mücbir sebep nedeniyle KDV beyannamesi vermemesi ve/veya
Ba-Bs bildiriminde bulunmamasından kaynaklandığı tespit edilen olumsuzluklara
isabet eden kısmın nakden iadesi;
- HİS sertifikası sahibi mükelleflerin iade
taleplerinde, bu tutarın %30’u oranında,
- İTUS sertifikası sahibi mükelleflerin iade
taleplerinde, bu tutarın %60’ı oranında,
- HİS ve İTUS sertifikası sahibi olmayan
mükelleflerin iade taleplerinde, bu tutarın %120’si oranında
teminat verilmesi halinde yerine getirilir.
3- KDVİRA sistemi tarafından yapılan sorgulama
neticesinde üretilen kontrol raporunda ve vergi dairesince yapılan
kontroller sonucunda, yukarıda belirtilen sebep dışındaki, tespit edilen
olumsuzluklara isabet eden nakden iade talebi genel hükümler çerçevesinde
değerlendirilir.
Örneğin; HİS ve İTUS sertifikası bulunmayan (B)
A.Ş., Mayıs/2020 dönemindeki indirimli orana tabi konut teslimleri
nedeniyle 26/6/2020 tarihinde verdiği KDV beyannamesinde 500.000 TL
tutarında iade beyan etmiştir. (B) A.Ş., standart iade talep dilekçesi ile
bu tutarın nakden iadesini talep etmiş ve iade taleplerinde aranan
belgeleri elektronik ortamda göndermiştir. KDVİRA sistemi tarafından
yapılan sorgulama ve vergi dairesince yapılan kontroller sonucunda iadesi
talep edilen tutarın 350.000 TL’lik kısmı için olumsuzluk tespit edilmemiş,
150.000 TL’lik kısmı için olumsuzluk tespit edilmiştir. Bu 150.000 TL’nin
100.000 TL’lik kısmı mücbir sebep kapsamında bulunan mükelleflerin ilgili
dönem KDV beyannamesini vermemiş olmasından kaynaklı olup, 50.000 TL’lik
kısmı ise mücbir sebep kapsamında bulunmayan mükelleflerden (veya mücbir
sebep kapsamında bulunan mükelleflerden mücbir sebep kapsamında olmayan
dönemlerde) yapılan alımlara
ilişkindir.
Bu durumda, (B) A.Ş.’nin Mayıs/2020 dönemindeki indirimli
orana tabi konut teslimleri nedeniyle nakden iade talebinin olumsuzluk
tespit edilmeyen 350.000 TL’lik kısmının genel hükümler çerçevesinde;
olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden yapılan alımlara isabet eden 100.000 TL’lik kısmının ise
120.000 TL tutarında teminat verilmesi halinde yerine getirilmesi
mümkündür. Olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında
bulunmayan mükelleflerden (veya mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden mücbir sebep kapsamında olmayan dönemlerde) yapılan alımlara isabet eden 50.000
TL’lik kısmı genel hükümler çerçevesinde değerlendirilir.
(B) A.Ş.’nin İTUS sertifikası sahibi olması
halinde, olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden yapılan alımlara isabet eden 100.000 TL’lik kısmı için
60.000 TL teminat verilmesi halinde, 100.000 TL tutarındaki nakden iade
talebi yerine getirilir.
(B) A.Ş.’nin HİS sertifikası sahibi olması halinde,
olumsuzluk tespit edilen kısmın mücbir sebep kapsamında bulunan
mükelleflerden yapılan alımlara isabet eden 100.000 TL’lik kısmı için
30.000 TL teminat verilmesi halinde, 100.000 TL tutarında nakden iade
talebi yerine getirilir.
Diğer taraftan, 518 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğinin 4 üncü maddesinde yer alan KDV beyannamelerinin (uzayan)
verilme tarihinin dolmasını müteakip bu bölümde yer alan düzenlemelerden
yararlanılan iade taleplerine ilişkin olarak KDVİRA sistemi tarafından
yeniden sorgulama yapılarak rapor üretilir ve mükelleflerin mücbir sebep
kapsamındaki dönemlere ilişkin nakden ve mahsuben iade talepleri bu
raporlar dikkate alınarak vergi dairelerince genel hükümler çerçevesinde
sonuçlandırılır.”
MADDE 2 –
Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 3 – Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
|