Antalya AKEV Üniversitesinden:
ANTALYA AKEV ÜNİVERSİTESİ
ANA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Antalya
AKEV Üniversitesinin akademik ve idarî birimlerinin yönetimi, işleyişi ve
görevlerine ilişkin esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Antalya AKEV
Üniversitesinin yönetimine, akademik ve idarî organlarına, bu organların
görevlerine ve mali konulara ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu
ile 28/3/1983 tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı
Kanununun ek 162 nci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKEV: Antalya Kültür Eğitim Vakfını,
b) Başkan: Antalya AKEV Üniversitesi Mütevelli
Heyet Başkanını,
c) Başkan vekili: Antalya AKEV Üniversitesi
Mütevelli Heyet başkan vekilini,
ç) Başkan yardımcıları: Antalya AKEV Üniversitesi
Mütevelli Heyet başkan yardımcılarını,
d) Genel Sekreter: Antalya AKEV Üniversitesi Genel
Sekreterini,
e) Mütevelli Heyet: Antalya AKEV Üniversitesi
Mütevelli Heyetini,
f) Rektör: Antalya AKEV Üniversitesi Rektörünü,
g) Rektörlük: Antalya AKEV Üniversitesi
Rektörlüğünü,
ğ) Senato: Antalya AKEV Üniversitesi Senatosunu,
h) Üniversite: Antalya AKEV Üniversitesini,
ı) Vakıf/Kurucu Vakıf: Antalya Kültür Eğitim
Vakfını,
i) Yönetim Kurulu: Antalya AKEV Üniversitesi
Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Mütevelli Heyet
Mütevelli
Heyete ilişkin esaslar
MADDE 5 –
(1) Mütevelli Heyet, Üniversitenin
en yüksek karar organı olup, Üniversitenin tüzel kişiliğini temsil eder.
Üniversite; Mütevelli Heyet tarafından, Kurucu Vakfın belirlediği ilkeler
doğrultusunda, bu Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre yönetilir.
(2) Mütevelli Heyet, Vakıf Yönetim Kurulu
tarafından oy çokluğu ile seçilen, ilgili mevzuatta öngörülen şartlara haiz
en az yedi kişiden oluşur. Mütevelli Heyet üyelerinin, yaş sınırlaması
hariç devlet memuru olma niteliklerine sahip olmaları ve en az üçte
ikisinin lisans düzeyinde yükseköğretim görmüş olması gerekir. Mütevelli
Heyet üyelerine görevleri ile ilgili fiili harcamalar dışında herhangi bir
ücret ödenmez. Mütevelli Heyet, yetkilerini tamamen veya kısmen Mütevelli
Heyet Başkanına devredebilir.
(3) Bir yıl içinde yapılan olağan ya da olağanüstü
iki toplantıya geçerli mazeret sunmaksızın katılmayan Mütevelli Heyet
üyesinin üyeliği kendiliğinden düşer. Üyeliği herhangi bir nedenle sona
eren üyenin yerine Vakıf Yönetim Kurulu tarafından yeni bir üye seçilir.
Mütevelli Heyet üyeleri, görev süresi içerisinde Vakıf Yönetim Kurulunun
kararıyla görevden alınabilirler.
(4) Rektör; Mütevelli Heyetin tabii üyesi olup
kendisi ile ilgili konularda toplantıya katılamaz ve aynı zamanda Mütevelli
Heyet Başkanı veya Başkan vekili seçilemez.
(5) Başkanın veya Mütevelli Heyetin çoğunluk
kararıyla, özel bilgi gerektiren konularda Üniversite içinden veya dışından
kişiler Mütevelli Heyetine danışman olarak atanabilir. Bu danışmanlar
Mütevelli Heyette görev alabilir, oy hakkı olmaksızın toplantılara
katılabilir. Devlet üniversitelerinde görev yapan öğretim elemanları,
üniversitesinden gerekli iznin alınmış olması kaydıyla Mütevelli Heyetinde
görev alabilir.
Mütevelli
Heyetin görevleri
MADDE 6 –
(1) Mütevelli Heyetin görevleri
şunlardır:
a) Üniversite tüzel kişiliğini temsil etmek ve
Üniversitenin en yüksek karar organı olarak faaliyet göstermek.
b) Mütevelli Heyet Başkanını seçmek ve Başkana
yetki devri yapmak.
c) Yönetmelik ve yönergeler hazırlamak, Üniversite
organlarınca hazırlanan yönetmelik ve yönergeleri inceleyerek karara
bağlamak ve yürürlüğe koymak.
ç) Üniversitenin işleyiş ve yönetimini sağlayan
ilke, politika ve planları belirlemek.
d) Üniversite bünyesinde fakülte, enstitü,
yüksekokul, konservatuar, meslek yüksekokulu, bölüm, uygulama ve araştırma
merkezi, dil eğitim merkezi, sürekli eğitim merkezi ve teknoparklar
kurulması, birleştirilmesi veya kapatılması hakkında Rektör veya Senato
tarafından getirilen öneriler hakkında karar vermek.
e) Üniversitenin ayrıntılı bütçesini kabul etmek ve
her bütçe döneminde bütçe uygulamalarını, gerektiğinde bağımsız mali
müşavirler veya bağımsız denetim şirketleri yardımı ile izlemek ve
denetlemek.
f) Bütçe yılı içinde, gerektiğinde ek ödenek
verilmesi hususunda karar vermek.
g) Bütçe döneminde harcanamayan ödenekleri yıl sonunda gelecek bütçe dönemine aktarmak, bütçe kesin
hesabını ibra etmek ve ayniyat yönetim dönemi hesabını onaylamak.
ğ) Öğrencilerden alınacak eğitim-öğretim
ücretlerinin miktarını, ödeme şeklini ve zamanını belirlemek.
h) Kurucu Vakıf Yönetim Kurulu onayı ile danışma
kurulları, onur kurulu ve yönetim üst kurulları oluşturmak, bu kurulların
çalışmalarına ilişkin esasları belirlemek.
Başkan
MADDE 7 –
(1) Mütevelli Heyet, üyeleri
arasından dört yıl için bir başkan seçer. Görev süresi biten Başkan yeniden
seçilebilir. Başkan, Üniversitenin harcama yetkilisidir ve Mütevelli Heyeti
temsil eder. Başkana, hizmetlerinin karşılığı olarak, Mütevelli Heyetçe
takdir edilecek bir huzur hakkı ödenebilir.
(2) Başkan;
a) İkiden fazla olmamak kaydıyla kendisine danışman
görevlendirebilir.
b) Kendisine yardımcı olmak ve yokluğunda yerine vekalet etmek üzere Mütevelli Heyet içinden ya da dışından
iki kişiyi iki yıl süreyle başkan vekili olarak görevlendirebilir, gerekli
görürse yetkilerinden bir bölümünü vekillerine devredebilir.
c) Vekillerine ve danışmanlarına yaptıkları
hizmetin karşılığı olarak ücret takdir edebilir, maaş bağlayabilir.
Başkanın
görevleri
MADDE 8 –
(1) Başkanın görevleri şunlardır:
a) Mütevelli Heyeti temsil etmek.
b) Üniversitenin harcama yetkilisi görevini yapmak.
c) Mütevelli Heyeti toplantıya çağırmak,
toplantıların gündemini hazırlamak ve toplantılara başkanlık etmek.
ç) Mütevelli Heyet yazışmalarının yapılmasını ve
toplantı kayıtlarının tutulmasını sağlamak.
d) Üniversitenin rektör yardımcılıklarına,
dekanlıklarına, öğretim üyesi, genel sekreter, öğretim görevlisi, okutman,
öğretim yardımcısı ve yabancı uyruklu öğretim elemanı ve idari personel
kadrolarına yapılacak görevlendirme, ücret belirleme, görevden alma ve
sözleşmelerin feshi gibi işlemler hakkında karar vermek.
e) Üniversiteye alınması Yükseköğretim Kuruluna
önerilecek Türk ve yabancı uyruklu öğrencilerin sayıları, burslu öğrenci
kontenjanları ve verilecek burs miktarları hakkında karar vermek.
f) Yükseköğretim Kurulunun onayına sunulacak, yerli
ve yabancı üniversite ve diğer kurumlarla yapılacak işbirliğini kapsayan
anlaşmalar ile protokolleri onaylamak ve Üniversiteyi bağlayıcı
taahhütnameler hakkında karar vermek.
g) Üniversiteye yapılacak bağışların kabul veya
reddine karar vermek.
ğ) Lüzumu halinde kendisinin başkanlığında Rektörün
belirleyeceği iki Mütevelli Heyet üyesinden oluşan, Başkanın çağrısı
üzerine toplanan ve Başkanın kendisine verdiği görevleri yerine getiren
Başkanlık Danışma Kurulu oluşturmak.
h) 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümlerine
göre, Mütevelli Heyeti tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Mütevelli
Heyet toplantılarına ilişkin esaslar
MADDE 9 –
(1) Mütevelli Heyet, üye tam
sayısının salt çoğunluğu ile toplanır; fakat ana yönetmeliğin değiştirilmesinin
görüşüleceği toplantılarda üye tamsayısının üçte iki çoğunluğu aranır.
Toplantı yeter sayısının sağlanamaması halinde Başkan tarafından en geç bir
hafta sonrasına yeni bir toplantı günü tayin edilir ve üyelere bildirilir.
Bu toplantıda da toplantı yeter sayısı sağlanamazsa, durum derhal Vakıf
Yönetim Kuruluna bildirilir ve Mütevelli Heyet üyelerinde değişiklik
yapılması istenir.
(2) Mütevelli Heyet, yılda en az dört kez toplanır.
Toplantı tarihlerini Başkan belirler ve en geç toplantı tarihinden on beş
gün önce Mütevelli Heyet üyelerine bildirir. Başkan, gerekli görürse
Mütevelli Heyeti olağanüstü toplantıya çağırabilir.
(3) Gündem oylanmadan önce üye tam sayısının en az
üçte biri tarafından gündeme maddeler eklenmesinin yazılı olarak teklif
edilmesi halinde, öncelikle bu teklif oylanır.
(4) Bir gündem maddesi üzerindeki görüşmeler
tamamlandıktan sonra madde oya sunulur. Oylar kabul veya ret şeklinde
verilir, çekimser oy kullanılamaz. Toplantıda bulunduğu halde oylamaya
katılmayan üye toplantıya katılmamış sayılır. Oylama açık yapılır,
gerekirse gizli oylama yapılmasına karar verilebilir.
(5) Kararlar toplantıya katılanların oy çokluğu ile
alınır. Oyların eşitliği halinde Başkanın oyu yönünde çoğunluk sağlanmış
kabul edilir.
(6) Mütevelli Heyet gerekli gördüğü hallerde, rektör
yardımcılarını, dekanları, enstitü, yüksekokul ve birim müdürleri, personel
ve danışmanlarını, bağlı bulundukları makamların uygun görüşünü almak
kaydıyla Üniversite dışından kişileri, açıklamalarda bulunmak üzere
toplantılara davet edebilir. Bu şekilde toplantıya katılanların oy hakkı
yoktur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Akademik Teşkilat, Öğretim Elemanları ve Görevleri
Rektör
MADDE 10
– (1) Rektör, Mütevelli Heyetin
teklifi üzerine Cumhurbaşkanı tarafından dört yıllık görev süresi için
atanır. Rektörün yaş haddi 67’dir. Ancak Rektör olarak atanmış olanlarda
görev süreleri bitinceye kadar yaş haddi aranmaz. Görev süresi biten Rektör
yeniden atanabilir. Rektör, Üniversitenin ve Üniversiteye
bağlı birimlerin eğitim ve öğretim faaliyetlerinin en iyi şekilde
yapılmasında ve geliştirilmesinde, öğrencilere gerekli sosyal hizmetlerin
sağlanmasında, eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetlerinin
Yüksek Öğretim Kurulu tarafından belirlenmiş ilkeler ve hedefler
doğrultusunda planlanıp yürütülmesinde, Üniversitede bilimsel ve idari
gözetim ve denetim yapılmasında ve gerektiğinde Üniversitede güvenlik
önlemleri alınmasında, bütün işlemlerin takip ve kontrol edilmesinde ve
sonuçlarının alınmasında birinci derecede yetkili ve sorumludur.
(2) Rektörün görevleri şunlardır:
a) Üniversite kurularına başkanlık etmek.
b) Yükseköğretim üst kuruluşlarının kararlarını
uygulamak.
c) Üniversite kurullarının önerilerini inceleyerek
karara bağlamak ve Üniversiteye bağlı kuruluşlar arasında düzenli çalışmayı
sağlamak, her eğitim-öğretim yılı sonunda Üniversitenin eğitim-öğretim,
bilimsel araştırma ve yayım faaliyetleri hakkında Üniversitelerarası Kurula
bilgi vermek.
ç) Üniversitenin bütçesini ve kadro ihtiyaçlarını,
bağlı birimlerinin ve Yönetim Kurulu ile Senatonun görüş ve önerilerini
aldıktan sonra hazırlamak ve Mütevelli Heyetine sunmak.
d) Gerekli gördüğü hallerde Üniversiteyi oluşturan
kuruluş ve birimlerde görevli öğretim elemanlarının ve diğer personelin
görev yerlerini değiştirmek veya bunlara yeni görevler vermek, genel
gözetim ve denetim görevini yapmak.
e) 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat
hükümlerine göre, Mütevelli Heyet tarafından verilen diğer görevleri
yapmak.
(3) Rektör gerektiğinde Mütevelli Heyet Başkanının
talimatıyla Üniversitenin tüzel kişiliğini temsil eder.
Rektör
yardımcıları
MADDE 11
– (1) Rektör, çalışmalarında
kendisine yardım etmek üzere, Üniversitenin aylıklı profesörleri arasından
en çok üç kişiyi kendi Rektörlük görev süresiyle sınırlı olmak kaydıyla
rektör yardımcısı olarak seçer ve Mütevelli Heyetin görüşüne sunar.
Rektörün görev başında bulunmadığı zamanlarda yerine görevlendirdiği
yardımcılarından biri vekalet eder. Rektörlüğe vekalet süresi altı ayı geçemez.
Senato
MADDE 12
– (1) Senato, Rektörün
başkanlığında rektör yardımcıları, dekanlar, enstitü ve yüksekokul müdürleri
ve her fakülteden fakülte kurullarınca üç yıl için seçilecek birer öğretim
üyesinden oluşur. Senato, her öğretim yılı başında ve sonunda olmak üzere
yılda en az iki defa toplanır. Mütevelli Heyet, Başkan ve Rektör, gerekli
gördüğü hallerde Senatoyu toplantıya çağırır.
(2) Senatonun görevleri şunlardır:
a) Üniversitenin eğitim-öğretim, bilimsel araştırma
ve yayım faaliyetlerinin esasları hakkında kararlar almak.
b) Eğitim ve öğretim birimlerinin programlarını ve
kontenjanlarını onaylamak.
c) Üniversitenin bütününü ilgilendiren yönetmelik
ve yönerge taslaklarını hazırlamak, görüş bildirmek ve Mütevelli Heyetin
onayına sunmak.
ç) Üniversitenin yıllık eğitim-öğretim
programlarını ve akademik takvimini inceleyerek karara bağlamak.
d) Bir sınava bağlı olmayan fahri akademik
unvanları vermek ve fakülte kurullarının bu konudaki önerilerini karara
bağlamak.
e) Yönetim Kuruluna üye seçmek ve Rektörlüğün
görüşüne sunmak.
f) Bir sınava bağlı olmayan fahri akademik unvanlar
vermek ve fakülte kurullarının bu konudaki önerilerini karara bağlamak.
g) 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuatla
verilen görevleri yapmak.
Yönetim
Kurulu
MADDE 13
– (1) Yönetim Kurulu, Rektörün
başkanlığında dekanlar ile Üniversiteye bağlı farklı öğretim birim ve
alanlarını temsil edecek şekilde Senato tarafından dört yıl için seçilecek
üç profesörden oluşur. Mütevelli Heyet, Başkan ve Rektör, gerektiğinde Yönetim
Kurulunu toplantıya çağırır. Rektör yardımcıları, oy hakkı olmaksızın,
Yönetim Kurulu toplantılarına katılabilirler.
(2) Yönetim Kurulu, idari faaliyetlerde Rektöre
yardımcı bir organ olup görevleri şunlardır:
a) Yükseköğretim üst kuruluşlarının, Mütevelli
Heyetin ve Senatonun kararlarının uygulanmasında, belirlenen plan ve
programlar doğrultusunda Rektöre yardım etmek.
b) Faaliyet plan ve programlarının uygulanmasını
sağlamak, Üniversiteye bağlı birimlerin önerilerini dikkate alarak yatırım
programlarını, bütçe taslağını incelemek ve kendi önerileriyle birlikte
Rektörlüğe sunmak.
c) İlgili birimlerin görüşlerini de alarak,
Üniversiteye bağlı tüm birim ve merkezler tarafından yürütülecek kurs,
seminer, proje, danışmanlık gibi hizmetlere ilişkin ücretlerle bu
ücretlerin alınma şekli ve zamanlarını belirlemek.
ç) Rektörün önerisi üzerine, görevlendirilecek
personelin yurt dışı ve yurt içi yolluk ve harcırahlarını belirleyerek
Mütevelli Heyet Başkanının onayına sunmak.
d) Üniversitenin üst disiplin kurulu olarak görev
yapmak.
e) Fakülte, enstitü, yüksekokul yönetim
kurullarının kararlarına yapılacak itirazları inceleyerek kesin karara
bağlamak.
f) Üniversite yönetimiyle ilgili olarak Rektörün
getireceği diğer konularda karar almak.
g) 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuatla
verilen diğer görevleri yapmak.
Dekan
MADDE 14
– (1) Fakültelerin temsilcisi olan
dekanlar, Rektörün önereceği profesörler arasından Yükseköğretim Kurulunun
olumlu görüşü alınarak Mütevelli Heyet Başkanı tarafından üç yıl için
atanır. Süresi biten dekan yeniden atanabilir.
(2) Dekan, ihtiyaç halinde fakültenin aylıklı
öğretim üyeleri arasından en çok iki kişiyi, üç yıllık süre için dekan
yardımcısı olarak seçip Rektörün onayına sunar. Dekan, gerekli gördüğü
hallerde yardımcılarını aynı usulle değiştirebilir. Dekanın görevi sona
erdiğinde, yardımcılarının görevi de sona erer.
(3) Dekana, görevi başında olmadığı zaman
yardımcılarından biri vekâlet eder. Göreve vekâlet altı ayı geçerse yeni
bir dekan atanır.
(4) Dekan, biriminin öğretim kapasitesinin rasyonel
bir biçimde kullanılması ve geliştirilmesinden, eğitim-öğretim, bilimsel
araştırma faaliyetlerinin düzenli bir şekilde yürütülmesinden ve
öğrencilere gerekli hizmetlerin sağlanmasından Rektöre karşı birinci
derecede sorumlu olup 2547 sayılı Kanun ve ilgili sair mevzuat tarafından
kendisine verilen görevleri yapar.
Fakülte
kurulu
MADDE 15
– (1) Fakülte kurulu, dekanın
başkanlığında fakülteye bağlı bölümlerin başkanları ile varsa fakülteye
bağlı enstitü ve yüksekokul müdürlerinden ve üç yıl için fakültedeki
profesörlerin kendi aralarından seçecekleri üç, doçentlerin kendi
aralarından seçecekleri iki, doktor öğretim üyelerinin kendi aralarından
seçecekleri bir öğretim üyesinden oluşur.
(2) Fakülte kurulu normal
olarak her yarıyıl başında ve sonunda toplanır. Dekan gerekli gördüğü
hallerde fakülte kurulunu toplantıya çağırır.
(3) Fakülte kurulunun görevleri şunlardır:
a) Fakültenin, eğitim-öğretim, bilimsel araştırma
ve yayım faaliyetleri ve bu faaliyetlerle ilgili esasları, plan, program ve
eğitim-öğretim takvimini kararlaştırmak.
b) Fakülte yönetim kuruluna üye seçmek.
c) 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuatla
verilen diğer görevleri yapmak.
Fakülte
yönetim kurulu
MADDE 16
– (1) Fakülte yönetim kurulu,
dekanın başkanlığında fakülte kurulunun üç yıl için seçeceği üç profesör,
iki doçent ve bir doktor öğretim üyesinden oluşur.
(2) Fakülte yönetim kurulu dekanın çağırısı üzerine
toplanır. Fakülte yönetim kurulu gerekli gördüğü hallerde geçici çalışma
grupları, eğitim-öğretim koordinatörlükleri kurabilir ve bunların
görevlerini düzenler.
(3) Fakülte yönetim kurulu, idari faaliyetlerde
dekana yardımcı bir organ olup aşağıdaki görevleri yapar:
a) Fakülte kurulunun kararları ile tespit ettiği
esasların uygulanmasında dekana yardım etmek.
b) Fakültenin eğitim-öğretim, plan ve programları
ile takvimin uygulanmasını sağlamak.
c) Fakültenin yatırım, program ve bütçe tasarısını
hazırlamak.
ç) Dekanın fakülte yönetimi ile ilgili getireceği
bütün işlerde karar almak.
d) Öğrencilerin kabulü, ders intibakları ve
çıkarılmaları ile eğitim-öğretim ve sınavlara ait işlemleri hakkında karar
vermek.
e) 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuatla
verilen diğer görevleri yapmak.
(4) Fakülte akademik genel kuruluna ilişkin esaslar
yönerge ile düzenlenir.
Enstitüler
MADDE 17
– (1) Enstitünün organları;
enstitü müdürü, enstitü kurulu ve enstitü yönetim kuruludur.
(2) Enstitü müdürü, Rektör tarafından üç yıl için
atanır. Atamalar öncesinde Rektör, ilgili öğretim üyelerinin de görüşlerini
alır. Görev süresi biten enstitü müdürü tekrar atanabilir. Enstitü
müdürünün, enstitüde görevli aylıklı öğretim elemanları arasından üç yıl
için atayacağı en çok iki yardımcısı bulunur. Müdürün görevi sona erdiğinde
yardımcılarının görevleri de sona erer. Enstitü müdürüne vekalet
etme veya enstitü müdürlüğünün boşalması hallerinde yapılacak işlem,
dekanlarda olduğu gibidir. Enstitü müdürü, birimlerinin öğretim
kapasitesinin rasyonel bir biçimde kullanılması ve geliştirilmesinden,
eğitim-öğretim, bilimsel araştırma faaliyetlerinin düzenli bir şekilde
yürütülmesinden ve öğrencilere gerekli hizmetlerin sağlanmasından sorumlu
olup Mütevelli Heyet, 2547 sayılı Kanun ve ilgili sair mevzuat tarafından
kendisine verilen görevleri yapar.
(3) Enstitü kurulu;
enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitüyü
oluşturan ana bilim dalı başkanlarından oluşur.
(4) Enstitü yönetim kurulu; enstitü müdürünün
başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları, enstitü müdürünce gösterilecek
altı aday arasından enstitü kurulu tarafından üç yıl için seçilecek üç
öğretim üyesinden oluşur.
(5) Enstitü kurulu ve
enstitü yönetim kurulu, Mütevelli Heyet, 2547 sayılı Kanun ve ilgili sair
mevzuat tarafından belirlenen fakülte kurulu ve fakülte yönetim kuruluna
verilmiş görevleri enstitü bakımından yerine getirirler.
Yüksekokullar
MADDE 18
– (1) Yüksekokulların organları;
yüksekokul müdürü, yüksekokul kurulu ve yüksekokul yönetim kuruludur.
(2) Yüksekokul müdürü, ilgili fakülte dekanının
önerisi üzerine Rektör tarafından üç yıl için atanır. Rektörlüğe bağlı
yüksekokullarda bu atama doğrudan Rektör tarafından yapılır. Görev süresi
biten yüksekokul müdürü tekrar atanabilir. Yüksekokul müdürünün okulda
görevli aylıklı öğretim elemanları arasından üç yıl için atayacağı en çok
iki yardımcısı bulunur. Yüksekokul müdürünün görevi sona erdiğinde
yardımcılarının görevleri de sona erer. Yüksekokul müdürüne vekalet etme veya yüksekokul müdürlüğünün boşalması
hallerinde yapılacak işlem, dekanlarda olduğu gibidir. Yüksekokul
müdürleri, birimlerinin öğretim kapasitesinin rasyonel bir biçimde kullanılması
ve geliştirilmesinden, eğitim-öğretim, bilimsel araştırma faaliyetlerinin
düzenli bir şekilde yürütülmesinden ve öğrencilere gerekli hizmetlerin
sağlanmasından sorumlu olup Mütevelli Heyet, 2547 sayılı Kanun ve ilgili
sair mevzuat tarafından kendilerine verilen görevleri yaparlar.
(3) Yüksekokul kurulu,
yüksekokul müdürünün başkanlığında, yüksekokul müdür yardımcıları ve okulu
oluşturan bölüm veya ana bilim dalı başkanlarından oluşur.
(4) Yüksekokul yönetim kurulu; yüksekokul müdürünün
başkanlığında, yüksekokul müdür yardımcıları ile yüksekokul müdürünce
gösterilecek altı aday arasından yüksekokul kurulu tarafından üç yıl için
seçilecek üç öğretim üyesinden oluşur.
(5) Yüksekokul kurulu ve
yüksekokul yönetim kurulu, Mütevelli Heyet, 2547 sayılı Kanun ve ilgili
sair mevzuat tarafından belirlenen yüksekokul kurulu ve yüksekokul yönetim
kuruluna verilmiş görevleri yüksekokul bakımından yerine getirirler.
Bölüm
MADDE 19
– (1) Bir fakülte ya da
yüksekokulda, aynı veya benzer nitelikte eğitim-öğretim yapan birden fazla
bölüm bulunamaz.
(2) Bölüm, bölüm başkanı tarafından yönetilir.
(3) Bölüm başkanı; bölümün aylıklı profesörleri,
bulunmadığı takdirde doçentleri, doçent de bulunmadığı takdirde doktor
öğretim üyeleri arasından fakültelerde dekanca, fakülteye bağlı
yüksekokullarda yüksekokul müdürünün önerisi üzerine dekanca, Rektörlüğe
bağlı yüksekokullarda yüksekokul müdürünün önerisi üzerine Rektörce üç yıl
için atanır. Görev süresi biten bölüm başkanı tekrar atanabilir.
(4) Bölüm başkanı, görevi başında bulunamayacağı
süreler için öğretim üyelerinden birini vekil olarak bırakır. Herhangi bir
nedenle altı aydan fazla ayrılmalarda, kalan süreyi tamamlamak üzere aynı yöntemle
yeni bir bölüm başkanı atanır. Bölüm başkanı, bölümün her düzeyde
eğitim-öğretim ve araştırmalarından ve bölüme ait her türlü faaliyetin
düzenli ve verimli bir şekilde yürütülmesinden sorumludur.
Bilim
veya sanat dalı
MADDE 20
– (1) Bilim veya sanat dalı,
anabilim veya anasanat dalı içinde
eğitim-öğretim, araştırma ve uygulama yapan bir birimdir. Anabilim veya anasanat dallarına bağlı olarak bilim veya sanat dalı,
Senatonun teklifi ve Yükseköğretim Yürütme Kurulu kararı ile kurulabilir.
(2) Bilim veya sanat dalı başkanı, o bilim veya
sanat dalının profesörleri, bulunmadığı taktirde
doçentleri, bulunmadığı takdirde yardımcı doçentleri, yardımcı doçent de
bulunmadığı taktirde öğretim görevlileri arasından, o bilim veya sanat
dalında görevli öğretim üyeleri ve öğretim görevlilerince seçilir ve bir
hafta içinde yüksekokul müdürü, konservatuvar
müdürü veya dekanın önerisi üzerine Rektörün kararı ve Mütevelli Heyet
Başkanının onayıyla 3 yıl süre ile atanır.
(3) Bilim veya sanat dalı kurulu, o bilim veya
sanat dalında görevli profesör, doçent, yardımcı doçent ile öğretim
görevlilerinden oluşur. Bilim veya sanat dalı kurulu, ders programlarının,
araştırmaların hazırlanma ve uygulamaları ile ilgili önerilerini bilim veya
sanat dalı başkanına sunar.
Öğretim
üyeleri
MADDE 21
– (1) Öğretim üyelerinin görevleri
şunlardır:
a) Üniversitedeki ve ilgili mevzuat kapsamındaki
amaç ve ilkelere uygun biçimde ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeylerde
eğitim-öğretim ve uygulamalı çalışmalar yapmak ve yaptırmak, proje
hazırlıklarını ve seminerleri yönetmek.
b) Üniversitede bilimsel araştırmalar ve yayımlar
yapmak.
c) İlgili birim başkanlığınca düzenlenecek programa
göre, belirli günlerde öğrencileri kabul ederek, onlara gerekli konularda
yardım etmek, ilgili mevzuat kapsamındaki amaç ve ana ilkeler doğrultusunda
yol göstermek ve rehberlik etmek.
ç) Yetkili organlarca ve ilgili mevzuat kapsamında
verilecek görevleri yerine getirmek.
Doktor
öğretim üyesi
MADDE 22
– (1) Üniversitede açık bulunan
doktor öğretim üyesi kadroları Rektörlükçe ilan edilir. İlan edilen bu
kadrolara fakültelerde dekan; diğer birimlerde müdürler, biri o birimin
yöneticisi biri de Üniversite dışından olmak üzere üç profesör veya doçent
tespit ederek bunlardan adayların her biri hakkında yazılı mütalaa ister.
Dekan veya ilgili müdür yönetim kurullarının görüşünü aldıktan sonra
önerilerini Rektöre sunar. Atama Rektörün önerisi üzerine Mütevelli Heyeti
Başkanlığı tarafından en çok dört yıl süre ile yapılır. Her atama süresinin
sonunda görev kendiliğinden sona erer. Görev süresi sona erenler yeniden
atanabilirler.
(2) Doktor öğretim üyeliğine atanabilmek için,
doktora ile tıpta, diş hekimliğinde, eczacılıkta ve veteriner hekimlikte
uzmanlık unvanını veya Üniversitelerarası Kurulun önerisi üzerine Yükseköğretim
Kurulunca tespit edilen belli sanat dallarının birinde yeterlik kazanmış
olmak gerekir.
(3) Mütevelli Heyet, doktor öğretim üyesi kadrosuna
atamalarında Yükseköğretim Kurulunun onayını almak suretiyle, münhasıran
bilimsel kaliteyi artırmak amacına yönelik olarak, bilim disiplinleri
arasındaki farklılıkları da göz önünde bulundurarak, objektif ve
denetlenebilir nitelikte ek koşullar belirleyebilir.
Doçentlik
ve atama
MADDE 23
– (1) Doçentlik unvanına sahip
olanlar Üniversite tarafından ilan edilen doçent kadrolarına başvurur.
Doçent kadrosuna başvuran adayların durumlarını incelemek üzere Rektör
tarafından, varsa biri ilgili birim yöneticisi, en az biri de Üniversite dışından
olmak üzere üç profesör tespit edilir. Bu profesörler her aday için ayrı ayrı olmak üzere birer rapor yazarlar ve kadroya
atanacak birden fazla aday varsa tercihlerini bildirirler. Yönetim Kurulunun
bu raporları göz önünde tutarak alacağı karar üzerine, atama Rektörün
önerisi üzerine Mütevelli Heyet Başkanlığı tarafından en çok dört yıl süre
ile yapılır.
(2) Üniversitede, doçent kadrosuna atama için
doçentlik unvanına sahip olmanın yanında Yükseköğretim Kurulunun onayı
alınmak suretiyle, Mütevelli Heyet tarafından münhasıran bilimsel kaliteyi
artırmak amacına yönelik olarak, bilim veya sanat disiplinleri arasındaki
farklılıkları da göz önünde bulundurarak, objektif ve denetlenebilir
nitelikte ek koşullar belirlenebilir. Üniversitenin belirlediği ek koşullar
arasında (doçentlik belgesini almaya hak kazandığı süreçte sözlü sınava
girmeyen adaylar için) sözlü sınavın yer alması halinde bu sınav
Üniversitelerarası Kurul tarafından oluşturulacak jürilerce yapılır.
Profesörlüğe
yükselme ve atama
MADDE 24
– (1) Profesörlüğe yükseltilerek
atamada;
a) Doçentlik unvanını aldıktan sonra en az beş yıl
süreyle, açık bulunan profesörlük kadrosu ile ilgili bilim alanında
çalışmış olmak,
b) Doçentlik unvanını aldıktan sonra, ilgili bilim
alanında özgün yayınlar veya çalışmalar yapmış olmak,
gerekir.
(2) Birinci fıkranın (b) bendindeki yayınlardan
biri, başvuru dosyasında başlıca araştırma eseri olarak belirtilir.
Üniversite, profesörlüğe yükseltilerek atama için aranan bu asgari
koşulların yanında, Yükseköğretim Kurulunun onayını almak suretiyle, münhasıran
bilimsel kaliteyi artırmak amacına yönelik olarak, bilim disiplinleri
arasındaki farklılıkları da göz önünde bulundurarak, objektif ve
denetlenebilir nitelikte ek koşullar belirleyebilir.
(3) Profesörlüğe yükseltilerek atama yapılabilmesi
için;
a) Profesörlük kadroları, Rektörlük tarafından ilan
edilir.
b) Profesörlük kadrosuna başvuran adayların
durumlarını ve bilimsel niteliklerini tespit etmek için Yönetim Kurulunca
en az üçü başka üniversitelerden veya yüksek teknoloji enstitülerinden
olmak üzere ilan edilen kadronun bilim alanıyla ilgili beş profesör
seçilir. Bu profesörler her aday için ayrı ayrı
olmak üzere birer rapor yazar ve kadroya atanacak birden fazla aday varsa
tercihlerini bildirir. Yönetim Kurulunun bu raporları göz önünde tutarak
alacağı karar üzerine, Rektörün teklifi ve Üniversite Mütevelli Heyet
Başkanlığının kararıyla en çok dört yıl süre ile atama yapılır.
Öğretim
görevlileri
MADDE 25
– (1) Öğretim görevlileri;
Üniversitede ve bağlı birimlerinde 2547 sayılı Kanun uyarınca atanmış öğretim
üyesi bulunmayan dersler veya herhangi bir dersin özel bilgi ve uzmanlık
isteyen konularının eğitim-öğretim ve uygulamaları için, kendi uzmanlık
alanlarındaki çalışma ve eserleri ile tanınmış kişiler, süreli veya ders
saati ücreti ile görevlendirilebilirler. Öğretim görevlileri, ilgili
yönetim kurullarının görüşleri alınarak fakültelerde dekanların, Rektörlüğe
bağlı bölümlerde bölüm başkanlarının önerileri üzerine ve Rektör ve
Mütevelli Heyet Başkanının onayı ile öğretim üyesi, öğretim üye yardımcısı
ve öğretim görevlisi kadrolarına atanabilirler veya kadro şartı
aranmaksızın ders saati ücreti veya sözleşmeli olarak istihdam
edilebilirler. Öğretim üyesi kadrolarına öğretim görevlileri en çok iki yıl
süre ile atanabilirler; bu süre sonunda işgal ettikleri kadroya başvuran
öğretim üyesi bulunmadığı ve görevlerine devamda yarar görüldüğü takdirde
aynı usulle yeniden atanabilirler. Atanma süresi sonunda görevleri
kendiliğinden sona erer. Bunların yeniden atanmaları mümkündür. Bu takdirde
ilk atama usulü uygulanır. Konservatuvarlar ile
meslek yüksekokullarına gerektiğinde sürekli olarak öğretim görevlisi
atanabilir.
Araştırma
görevlileri
MADDE 26
– (1) Araştırma görevlileri,
yükseköğretim kurumlarında yapılan araştırma, inceleme ve deneylerde
yardımcı olan ve yetkili organlarca verilen ilgili diğer görevleri yapan
öğretim elemanıdır. Bunlar ilgili anabilim veya anasanat
dalı başkanlarının önerisi, bölüm başkanı, dekan, enstitü, yüksekokul veya konservatuvar müdürünün olumlu görüşü üzerine Rektör ve
Mütevelli Heyet Başkanının onayı ile araştırma görevlisi kadrolarına en çok
üç yıl süre ile atanırlar; atanma süresi sonunda görevleri kendiliğinden
sona erer. Bunlar aynı usulle yeniden atanabilirler.
(2) Lisansüstü eğitim-öğretim için yurt dışına
gönderilecek araştırma görevlileri ile ilk defa bu amaçla bu göreve
atanacaklarda aranacak nitelikler ve diğer hususlar Mütevelli Heyet
tarafından tespit edilir.
Yabancı
uyruklu öğretim elemanları
MADDE 27
– (1) Üniversite bünyesinde
sözleşme ile görevlendirilecek yabancı uyruklu öğretim elemanları, ilgili
fakülte, enstitü veya yüksekokul yönetim kurulunun önerisi ve Yönetim
Kurulunun uygun görüşü üzerine Rektör ve Mütevelli Heyet Başkanının onayı
ile atanırlar.
(2) Yabancı uyruklu öğretim elemanlarının;
Yükseköğretim Kurulunca verilecek ön izni müteakip Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığından alınacak çalışma izni neticesinde ilgili
üniversitesi ile sözleşmesi yapılır. Bu kapsamdaki yabancı uyruklu öğretim
elemanının yükseköğretim kurumları itibariyle dağılımı, isim, ücret ve
sözleşme örneğinin vizesi, sözleşme süresinin uzatılması ve sona
erdirilmesi, Rektör ve Mütevelli Heyet Başkanı tarafından yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İdari Teşkilat
Üniversitenin
idari teşkilatı
MADDE 28
– (1) Üniversite idari teşkilatı
aşağıdaki birimlerin tamamı veya bir kısmından oluşabilir:
a) Genel Sekreterlik.
b) Fakülte Sekreterliği.
c) Enstitü Sekreterliği.
ç) Meslek Yüksekokul Sekreterliği.
d) Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı.
e) Bilgi İşlem Daire Başkanlığı.
f) Personel Daire Başkanlığı.
g) Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı.
ğ) İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı.
h) Kurumsal İletişim ve Tanıtım Daire Başkanlığı.
ı) Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı.
i) Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı.
j) Hukuk Müşavirliği.
k) Uluslararası İlişkiler Daire Başkanlığı.
İdari
personelin atanması
MADDE 29
– (1) Üniversitede görev alacak
idari statüdeki personel ve idari amirler Genel Sekreterin teklifi,
Rektörün uygun görüşü ve Başkanın onayıyla atanır, sözleşmeleri yapılır ve
aynı usulle görevden alınır. Genel Sekreterin ataması Rektörün teklifi ve
Başkanın onayıyla yapılır ve Genel Sekreter aynı usulle görevden alınır.
Genel
Sekreter ve görevleri
MADDE 30
– (1) Genel Sekreterlik, bir Genel
Sekreter ile en çok iki genel sekreter yardımcısından ve bağlı birimlerden
oluşur. Üniversite idari teşkilatının başı Genel Sekreterdir. Genel
Sekreter, idari teşkilatın çalışmasından Rektöre karşı sorumludur.
(2) Genel Sekreterin görevleri şunlardır:
a) Üniversite idari teşkilatında bulunan birimlerin
verimli, düzenli ve uyumlu şekilde çalışmasını sağlamak.
b) Senato ile Yönetim Kurulunda oya katılmaksızın raportörlük görevi yapmak; bu kurullarda alınan
kararların yazılması, korunması ve saklanmasını sağlamak.
c) Senato ile Yönetim Kurulunun kararlarını
Üniversiteye bağlı birimlere iletmek.
ç) Üniversite idari teşkilatında görevlendirilecek
personel hakkında Rektöre öneride bulunmak.
d) Basın ve halkla ilişkiler hizmetinin
yürütülmesini sağlamak.
e) Rektörlüğün yazışmalarını yürütmek.
f) Rektörlüğün protokol, ziyaret ve tören işlerini
düzenlemek.
g) Rektör tarafından verilecek benzeri görevleri
yapmak.
Daire
başkanlıkları ve diğer idari birimler
MADDE 31
– (1) 28 inci maddede yer alan
ancak, 7/10/1983 tarihli ve 124 sayılı
Yükseköğretim Üst Kuruluşları ile Yükseköğretim Kurumlarının İdari
Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname içerisinde tanımlanmayan diğer
idari birimlere ilişkin esaslar Mütevelli Heyet kararı ile düzenlenebilir.
Fakülte,
enstitü, yüksekokul ve bölüm idari teşkilatı
MADDE 32
– (1) Fakülte, enstitü ve
yüksekokullarda idari işleri, fakülte, enstitü veya yüksekokul sekreterine
bağlı yeteri kadar uzman ve personelden oluşan sekreterlik yürütür.
(2) Bölüm idari teşkilatı, bir bölüm sekreterinin
yönetiminde yeteri kadar personelden oluşur. Bölüm bürosu, bölümün yazı,
evrak ve benzeri işlerini yürütür.
Çalışma
esasları ve denetim
MADDE 33
– (1) Üniversitede aylık ücretle
görev yapan profesör, doçent ve diğer öğretim elemanları bütün
çalışmalarını ve zamanlarını Üniversite ile ilgili görevlere ayırırlar.
Ancak Başkanın onayıyla Üniversiteden başka yerlerde herhangi bir iş
görebilirler, serbest meslek icra edebilirler. Bunların, Yönetim Kurulunun
işbirliğine karar verdiği ve Mütevelli Heyet tarafından onaylanan
kuruluşlar ile bu kuruluşların işletmelerindeki çalışmaları, Başkanın
yazılı izni alınmak kaydı ile Üniversitede sürdürülmüş sayılır.
(2) Üniversitelerin, uygulama alanına yardım
görevleri kapsamında olmak üzere, Üniversite dışındaki kuruluş ve kişilerce
istenecek bilimsel görüş, proje, araştırma, kurs ve benzeri hizmetler
Mütevelli Heyet tarafından kabul edilecek bir yönergeye bağlı olmak
koşuluyla yapılabilir ve bu hizmetler karşılığında tahakkuk eden ücretler
bu yönerge çerçevesinde dağıtılır.
(3) Üniversitedeki görevleri kısmi zamanlı olup,
aylık ücrete bağlı olmayanlar Rektör, dekan, enstitü ve yüksekokul müdürü
ve bölüm başkanı olamazlar, bunların yardımcılıklarına da atanamazlar.
(4) Aylıklı öğretim elemanlarıyla öğretim
yardımcıları, en az Devlet üniversitelerindeki eşdeğerleri için kabul
edilmiş olan haftalık çalışma süresi kadar bir süre eğitim-öğretim,
bilimsel araştırma, uygulama ve yönetim görevleriyle, Üniversite
organlarınca verilen diğer görevleri yapmakla yükümlüdürler.
(5) Öğretim üyelerinin haftalık ders yükü en az on
saattir. Yaptıkları veya yaptırdıkları uygulama, yönettikleri seminer ve
doktora çalışmalarının ne ölçüde ders yükünden sayılacağı hakkında
Yükseköğretim Kurulunca yapılan belirlemeye göre hareket edilir.
(6) Aylıklı öğretim görevlileri için haftalık ders
yükü on iki saatten, okutmanlar için yirmi saatten az olmamak üzere,
Yükseköğretim Kurulunca yapılan belirlemeye göre düzenleme yapılır.
(7) Gerekirse, Yönetim Kurulunun görüşü ve Rektörün
onayı ile ilgili öğretim elemanlarına ek ders ücreti ödenebilir.
(8) Öğretim elemanlarının görev etkinlikleri bölüm
başkanları, enstitü, yüksekokul, dil eğitim merkezi müdürleri, dekanlar ve
Rektör tarafından izlenir ve denetlenir.
(9) Üniversitenin tüm akademik ve idari
birimlerinin yöneticileriyle idari personelin günlük çalışma süreleri, 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun ilgili
maddelerine göre Rektörlükçe düzenlenip Başkanın onayına sunulur.
(10) Akademik öğretim elemanları ile idari
personel, çalışma esasları bakımından 2547 sayılı Kanunda Devlet
üniversiteleri için öngörülen hükümlere tabi olup bunlar Üniversitede
devamlı statüde görev yapar.
(11) Öğretim elemanlarının çalışma ve denetimlerine
ilişkin diğer usul ve esaslar yönerge ile belirlenir.
Yurt
içinde ve yurt dışında görevlendirme
MADDE 34
– (1) Öğretim elemanlarının yurt
içinde ve yurt dışında görevlendirilmelerinde, 7/11/1983
tarihli ve 18214 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yurtiçinde ve
Yurtdışında Görevlendirmelerde Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik ve
ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre işlem yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim
Lisans ve
lisansüstü eğitim-öğretim
MADDE 35
– (1) Üniversitede ön lisans,
lisans ve lisansüstü düzeylerinde eğitim-öğretim yapılır. Yapılan eğitim-öğretim
ve buna dayalı olarak verilen diplomalarla ilgili esaslar Üniversite
tarafından hazırlanan yönetmelikler ile belirlenir.
Eğitim-öğretim
dili
MADDE 36
– (1) Üniversitede, öğretim dili Türkçe’dir. Senatonun gerekçeli kararı, Rektörün
önerisi, Mütevelli Heyet kararı, Yükseköğretim Kurulunun onayı ile
Üniversitenin bazı birim ve yükseköğretim programları ile lisansüstü
programlarda yabancı dilde eğitim-öğretim yapılabilir, bazı seçmeli dersler
kısmen veya tamamen yabancı dilde okutulabilir.
Dil
eğitimi ve öğretimi
MADDE 37
– (1) Üniversite, öğrencilerin
ikinci bir dil öğrenmelerini teşvik eder, buna yönelik programlar hazırlar.
(2) Bütün öğrenciler, öğretim yılı başında açılacak
yabancı dil yeterlik sınavına katılmak ve bu sınavda başarısız olmaları
halinde, dil eğitim merkezinde yabancı dil hazırlık sınıfına devam etmek
zorundadırlar. Yükseköğretim Kurulu ve Üniversite tarafından kabul edilen
yabancı dil muafiyet belgelerini sunan öğrencilere bu hüküm uygulanmaz.
(3) Öğrencinin, dil eğitimi için hazırlık sınıfında
geçirdiği öğrenim süresi, kayıt olduğu lisans veya lisansüstü programı
için, 2547 sayılı Kanunda ve ilgili mevzuatta öngörülen sürelerin dışında
tutulur.
(4) Dil eğitimi merkezinde hazırlık sınıfına devam
eden öğrenciler, bu konuda ilgili mevzuat hükümlerine tabidirler.
Üniversiteye
öğrenci kabulü
MADDE 38
– (1) Ön lisans ve lisans
programlarına, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından merkezî
sistemle yerleştirilen öğrenciler kabul edilir.
(2) Yükseköğretim Kurulunca belirlenen bazı özel
programlara ön kayıt sistemiyle öğrenci seçme sınavı sonuçlarına göre veya
öğrenci seçme sınavı ile Üniversite tarafından yapılacak özel yetenek
sınavının birlikte değerlendirilmesinden elde edilen sonuca göre öğrenci
kabul edilir.
(3) Lisansüstü öğretim programlarına, ilgili
mevzuat hükümlerine göre öğrenci kabul edilir.
(4) Yabancı uyruklu öğrenciler, yabancı öğrenci
sınavı sonuçlarına göre kabul edilirler. Ayrıca uluslararası öğrenci
değişim programı öğrencileri ve dikey geçiş gibi diğer yollarla öğrenci
kabulü, ilgili mevzuat ve Üniversite yönetmelikleri çerçevesinde yapılır.
(5) Diğer yükseköğretim kurumlarında öğrenim
görmekte olan öğrenciler, 24/4/2010 tarihli ve
27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine ve bu
konuda alınacak Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak kabul edilirler.
Öğrenci
hak ve yükümlülükleri ile disiplin işleri
MADDE 39
– (1) Kayıt kabul, sınav, sınıf
geçme, mezuniyet ve benzeri konular Senato tarafından belirlenir. Yatay ve
dikey geçişler, öğrenci konseyleri seçimi gibi hususlarda ilgili mevzuat
hükümleri uygulanır.
(2) Öğrencilerin disiplin iş ve işlemlerinde, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri
uygulanır.
Sosyal
hizmetler
MADDE 40
– (1) Üniversite, öğrencilerin ruh
sağlığının korunması, ihtiyaçlarının karşılanması için gerekli tedbirleri
alır ve tesisleri kurar, rehberlik ve psikolojik danışma merkezi kurarak
öğrencilerin kişisel sorunlarını çözmeye çalışır, özel ve kamu kuruluşlarıyla
işbirliği yaparak öğrencilerin staj yeri ve iş bulmalarına yardımcı olur.
Ders
kitapları
MADDE 41
– (1) Öğrencilerin derslerinde en
yeni ve güncel kitap ve dokümanları kullanmasını sağlamak Üniversitenin
görevidir. Gerekli ise, ders kitapları Üniversite tarafından çıkarılan
yönergeye göre, Üniversite tarafından basılır veya bastırılır.
(2) Derslerde kullanılan kitapları öğretim
elemanları kendi hesaplarına bastıramazlar. Ancak, başvurdukları
eğitim-öğretim yılı içinde bastırılamayacağı, Yönetim Kurulunca yazılı
olarak bildirilen kitapları kendileri bastırabilirler.
Üniversite
içi bilimsel denetim
MADDE 42
– (1) Öğretim elemanlarının
bilimsel yönden denetlenmeleri, eğitim-öğretim, bilimsel araştırma, yayın,
seminer ve uygulama faaliyetleri üzerinde olur.
(2) Her öğretim yılı sonunda bölüm başkanı,
bölümünün geçmiş yıldaki eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleriyle
gelecek yıldaki çalışma planını belirten raporu, bağlı bulunduğu dekana,
enstitü veya yüksekokul müdürüne sunar. Dekan, enstitü veya yüksekokul
müdürü, kendi kanaatini de ekleyerek raporları Rektöre sunar.
(3) Gerektikçe, öğretim elemanları, öğrenciler ve
personel arasında anketler yapılarak Üniversitenin eğitim-öğretim kalitesi
denetlenir.
(4) Her öğretim elemanı, bilimsel araştırmalarının,
yayınlarının ve verdiği derslerle yönettiği seminerlerin ve uygulamaların
listesini; yurt içinde ve yurt dışında yapılan bilimsel kongrelerdeki
tebliğlerin birer örneğini, bağlı bulunduğu birim yöneticisi aracılığıyla
Rektörlüğe sunmak zorundadır.
(5) Öğretim elemanlarının akademik bilgileri ve
bilimsel yayınları Üniversitede biriktirilir, saklanır ve gerektiği ölçüde
sergilenir.
(6) Üniversitedeki akademik programların ve yapılan
araştırmaların kalitesini yükseltmek için, 23/11/2018
tarihli ve 30604 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kalite
Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliğinden yararlanılır.
Disiplin
ve ceza işleri
MADDE 43
– (1) Üniversitedeki öğretim
elemanları ve idari personelin disiplin iş ve işlemlerinde, 2547 sayılı
Kanun hükümleri ile ilgili diğer mevzuat hükümleri uygulanır.
Özlük
hakları
MADDE 44
– (1) Üniversite yöneticileri,
öğretim elemanları, idarî personeli ve diğer görevlilerin özlük haklarına
ilişkin olarak 2547 sayılı Kanun ile 4857 sayılı Kanun, bu Yönetmelikteki
ilgili hükümler ve ilgili sair mevzuat hükümleri uygulanır.
Siciller
MADDE 45
– (1) Üniversitede görev yapan
öğretim elemanları ile idari ve diğer personelin sicilleri ilgili mevzuata
göre tutulur. Her türlü atama, yükselme, akademik unvanların kazanılması ve
diğer özlük işlemlerinde bu siciller esas alınır.
İzinler
MADDE 46
– (1) Akademik personel,
izinlerini öğretime ara verilen zamanlarda 2547 sayılı Kanun ile 4857
sayılı Kanunun ilgili hükümlerinde belirtilen esaslara göre kullanır.
(2) Rektör, iznini Mütevelli Heyet Başkanından,
diğer yöneticiler ise bağlı bulundukları bir üst makamın talebi ve Rektörün
onayı ile alır.
(3) Üniversitede görevli bütün personel, bağlı
olduğu birinci disiplin amirinin talebi ve Rektörün izniyle görev başından
ayrılabilir.
ALTINCI BÖLÜM
Mali Hükümler
Kazanç
amacı gütmeme ve gelirlerin vakfa devredilmemesi
MADDE 47
– (1) Vakıf, Üniversiteden
herhangi bir suretle gelir, kazanç ve hak elde edemez. Üniversitenin her
çeşit gelirleri Üniversitede kalır ve geçici ya da dolaylı olarak dahi
hiçbir suretle Vakıf mamelekine veya hesaplarına intikal edemez.
Üniversitenin bağış ve diğer şekillerde iktisap edeceği taşınmaz mallar
tapuda Üniversitenin tüzel kişiliği adına tescil edilir.
Mali
kolaylıklar
MADDE 48
– (1) Üniversite, 2547 sayılı
Kanunun 56 ncı maddesinde yer alan mali
kolaylıklardan, muafiyetlerden ve istisnalardan aynen istifade eder ve
emlak vergisinden muaftır.
Üniversitenin
gelir kaynakları
MADDE 49
– (1) Mütevelli Heyet, Başkan ve
Rektör, Üniversite gelirlerinin artırılması için yeni ve verimli mali kaynaklar
bulunmasına çalışırlar.
(2) Üniversitenin gelir kaynakları şunlardır:
a) Kurucu Vakıfça yapılacak bağış ve yardımlar.
b) Araştırma, geliştirme projeleri ve danışmanlık
hizmetleriyle, halka açık sürekli eğitim hizmetlerinden elde edilecek
gelirler.
c) Öğrencilerden alınacak eğitim-öğretim ücretleri.
ç) Yayın ve satış gelirleri.
d) Üniversitece yasalara ve usulüne uygun şekilde
kurulacak işletmelerden ve kurulu işletmelere iştiraklerden elde edilecek
gelirler.
e) Devlet bütçesinden yapılacak yardımlar.
f) Bağışlar, vasiyetler ve diğer gelirler.
g) Eğitim, uygulama ve teknoloji merkezlerinden
elde edilecek gelirler.
Tesislerin
işletilmesi
MADDE 50
– (1) Üniversite bünyesinde
restoran, kafeterya, kantin olarak hizmet verebilecek yerler ile Üniversiteyi
geliştirmek amacıyla kurulabilecek sağlık tesislerinin ve diğer tesislerin
işletilmesi, Mütevelli Heyet kararı ile işletmecilere verilebilir.
Üniversite, tesisleri başka firmaların iştiraki ile de işletebilir. Bu
tesislerin işletilmesinde uyulması gereken esaslar, Mütevelli Heyet
tarafından belirlenir.
(2) Üniversite, Mütevelli Heyet kararıyla kuracağı
iktisadi işletme vasıtasıyla tesislere ait her nevi hizmetin işletilmesinde
faaliyet gösterebilir.
Alım,
satım, yapım ve kiralama işleri
MADDE 51
– (1) Üniversitenin alım, satım,
yapım, onarım ve kiralama işleri Mütevelli Heyet tarafından çıkarılan
yönetmelik hükümlerine göre yürütülür.
İta
amirliği ve mali denetim
MADDE 52
– (1) Üniversitenin mali denetimi,
Mütevelli Heyet, Yükseköğretim Kurulu ve ilgili diğer kurumlarca yapılır.
(2) Mütevelli Heyet tarafından onaylanmasını
takiben, bütçenin ita amirliği yetkisi Başkana verilir.
(3) Üniversite bütçesine ait gerçekleşen gelir ve
giderleri gösteren cetveller, her yıl sonunda
düzenlenerek, gelir ve gider belgeleriyle birlikte Mütevelli Heyet
Başkanlığına verilir. Bunlar incelenir, varsa gerekli işlemler tamamlatılıp
uygunluk sağlanarak karara bağlanır ve denetime hazır şekilde saklanır.
(4) Üniversitenin, Mütevelli Heyet tarafından
onaylanan ayrıntılı bütçesinin bir örneği ile bütçenin uygulanmasına
ilişkin esaslar ve harcamaya ilişkin yetkileri gösterir Mütevelli Heyet
kararları Yükseköğretim Kuruluna gönderilir.
(5) Mali yıl sonu gerçek
harcamalar, yeminli mali müşavirce usulüne uygun olarak incelenip tasdiklenir ve Yükseköğretim Kuruluna en geç müteakip
yılın mart ayı sonuna kadar gönderilir.
Üniversiteye
ait mallar
MADDE 53
– (1) Üniversiteye ait
gayrimenkuller Üniversite adına tapuya tescil edilir. Her türlü araç, gereç
ve demirbaşlar da noter tasdikli ayniyat kayıt defterine kaydedilip,
kayıtlar usulüne uygun şekilde dosyalanır ve ayrıca elektronik olarak da
tutulur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 54
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde 2547 sayılı Kanun, 31/12/2005
tarihli ve 26040 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vakıf Yükseköğretim
Kurumları Yönetmeliği ve ilgili sair mevzuat hükümleri uygulanır.
Yönetmelikte
yapılacak değişiklikler
MADDE 55
– (1) Bu Yönetmelikte ancak
Mütevelli Heyet kararı ile değişiklik yapılabilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 56
– (1) 16/8/2015
tarihli ve 29447 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Antalya AKEV
Üniversitesi Ana Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 57
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 58
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Antalya AKEV Üniversitesi Mütevelli Heyet Başkanı yürütür.
|