Dicle Üniversitesinden:
DİCLE
ÜNİVERSİTESİ AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI UYGULAMA
VE ARAŞTIRMA
MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Dicle
Üniversitesi Ağız ve Diş Sağlığı Uygulama ve Araştırma Merkezinin
amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının
görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik; Dicle
Üniversitesi Ağız ve Diş Sağlığı Uygulama ve Araştırma Merkezinin
amaçlarına, faaliyetlerine, yönetim organlarına, yönetim organlarının
görevlerine ve çalışma esaslarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin
(2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Danışma Kurulu: Dicle Üniversitesi Ağız ve Diş
Sağlığı Uygulama ve Araştırma Merkezi Danışma Kurulunu,
b) Dekan: Dicle Üniversitesi Diş Hekimliği
Fakültesi Dekanını,
c) Fakülte: Dicle Üniversitesi Diş Hekimliği
Fakültesini,
ç) Merkez (Hastane): Dicle Üniversitesi Ağız ve Diş
Sağlığı Uygulama ve Araştırma Merkezini,
d) Müdür (Başhekim): Merkezin Müdürünü,
e) Müdür yardımcısı (başhekim yardımcısı): Merkezin
müdür yardımcılarını,
f) Rektör: Dicle Üniversitesi Rektörünü,
g) Üniversite: Dicle Üniversitesini,
ğ) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin
Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 –
(1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) Toplumun ağız ve diş sağlığını ilgilendiren
konularda ileri tanı ve tedavi yöntemlerini sunmak amacıyla bilimsel
araştırma ve geliştirme çalışmaları yapmak ve bu sayede Merkeze başvuran
acil ve diğer hastalara ayaktan veya yatırılarak ağız, diş ve çene sağlığı
hizmeti vermek.
b) Çağın gereklilikleri doğrultusunda ihtiyaç ve
beklentilere uygun, hasta haklarına saygılı, kaliteli ve modern bir teşhis
ve tedavi hizmeti sunmak.
c) Üniversitenin sağlık bilimleri alanında ön
lisans, lisans ve lisansüstü eğitim-öğretime devam eden öğrencilerinin
eğitim ve uygulamalarına akademik olarak katkıda bulunmak.
ç) Bilimsel eğitim-öğretim, araştırma ve uygulama
olanağı sağlamak amacıyla, Tıp Fakültesi ve Üniversite içinde ve dışında
sağlık hizmetleri ile ilgili alanlarda faaliyet gösteren fakülte, enstitü,
yüksekokullar, uygulama ve araştırma merkezleri başta olmak üzere diğer
kurumlarla işbirliği yapmak, eğitim ve sağlık hizmetlerinin verimliliği ile
niteliğini artırmak.
d) Tıbbi araştırma ve uygulamaların en üst düzeyde
gerçekleşmesi için bilimsel araştırma koşullarını hazırlamak, çağdaş
hastane işletme yönetimi ilkeleri doğrultusunda faaliyette bulunmak ve ulaşılabilir
kaliteli sağlık hizmeti sunulmasını sağlamak.
e) Alanında diş hekimliğinde uzmanlık, yüksek
lisans ve doktora eğitimi yaptırmak.
f) Yardımcı sağlık personeli yetiştirilmesine
destek vermek.
g) Üniversitenin ilgili bölüm ve programlarının
eğitim ve uygulama programlarının yürütülmesine destek sağlamak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 –
(1) Merkezin faaliyet alanları
şunlardır:
a) Merkez bünyesinde, diş hekimliği uzmanlık
disiplinlerinin tedavi protokolleri kapsamında girişimsel cerrahi teknikleri
uygulayarak, lokal ve genel ameliyathaneleri ile
hastaların ayaktan veya yatarak müşahede, muayene, teşhis, tedavi ve rehabilite edilmelerini sağlamak ve bununla ilgili
birimleri oluşturmak.
b) Koruyucu diş hekimliği uygulamaları kapsamında
sahada hizmet sunan toplum ağız ve diş sağlığı birimi oluşturmak ve bu
birime saha çalışmalarında destek verebilecek kamu kurum ve kuruluşları ve
sivil toplum örgütleri ile Rektörlük bilgisi dâhilinde işbirliği yapmak.
c) Ağız, diş ve çene sağlığı alanında hizmet verilmesini
sağlamak ve bu konu ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bulunmak.
ç) Klinik dalları ve diğer disiplinlerle toplum
sağlığına yönelik araştırmalar konusunda işbirliğini sağlamak.
d) Merkezin amacı ile ilgili kamu kurum ve
kuruluşlarıyla ortak projelerin geliştirilmesine imkân sağlamak.
e) Toplumun ağız ve diş sağlığı konusunda doğru
bilgilere sahip olması ve doğru davranış ve alışkanlıklar kazanmasına
yönelik projeler geliştirmek.
f) Üniversite öğrencilerinin ağız ve diş sağlığı
konusunda bilinç kazanmalarını ve Merkez projelerinde etkin görev
almalarını sağlamak, bu amaçla özendirici eğitsel faaliyetlerde bulunmak ve
bu alanda çalışmak isteyenleri desteklemek.
g) Sağlıklı bir toplumun geliştirilmesi için
gerektiğinde kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşları ile işbirliği yaparak
ülke düzeyinde bilim ve toplum arasında köprü görevini üstlenmek.
ğ) Ulusal ve uluslararası kamu ve özel sektör kurum
ve kuruluşlarına Merkezin amaçları doğrultusunda projeler hazırlamak,
eğitim programları düzenlemek, bilimsel mütalaada bulunmak ve benzeri
hizmetleri vermek.
h) Toplumun ağız ve diş sağlığı konusunda
bilgilendirilmesi ve eğitilmesi amacıyla, kitap, dergi, broşür ve benzeri
basımları yapmak, yazılı ve görsel basın organlarında programlar
düzenlemek.
ı) Yönetim Kurulunun kararlaştıracağı Merkezin
faaliyet alanıyla ilgili diğer faaliyetlerde bulunmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin
Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 –
(1) Merkezin yönetim organları
şunlardır:
a) Başhekim.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Başhekim
MADDE 8 –
(1) Başhekim, Üniversitenin
devamlı statüde çalışan öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından 3
yıllık süre için görevlendirilir. Başhekim; Merkezin tıbbî, idarî, malî ve
teknik destek, uzmanlık eğitimi ve hemşirelik hizmetlerinin yürütülmesinden
sorumludur. Başhekim görev başında olmadığı zaman yardımcılarından birini
usule uygun olarak vekil bırakır. Görev süresi biten Başhekim, aynı usulle
yeniden görevlendirilebilir veya süresinden önce aynı usulle görevden alınabilir.
Başhekimin
görevleri
MADDE 9 –
(1) Başhekimin görevleri
şunlardır:
a) Yönetim Kurulunun kararları doğrultusunda,
ilgili mevzuatlara uygun olarak Merkezin misyonu,
vizyonu, temel değerleri, kalite politikası ve stratejik hedefleri
çerçevesinde hastane hizmetlerini yürütmek.
b) Merkezi, eğitim-öğretim, idari ve tıbbi
araştırmalar için uygulamalara hazır hale getirmek ve Merkez hizmetlerinin
en ekonomik, etkin, kaliteli ve verimli şekilde gerçekleştirilmesini
sağlamak.
c) Merkezdeki iş ve işlemlerin hızlı ve kolaylık
içinde yapılması için gerekli tedbirleri almak.
ç) Merkezin stratejik plan ve hedefleri
doğrultusunda gelişmesi için gerekli tedbirleri almak, gerekli düzenleme ve
çalışmaları yapmak.
d) Komisyon, komite, kurul ve konseylerin
teşekkülünü ve işlerliğini sağlamak.
e) Merkezin faaliyet alanındaki sağlık ve diğer tüm
hizmetlerin planlanmasını, uygulanmasını, yürütülmesini sağlamak.
f) Merkezin personel planlamasını yapmak/yaptırmak
ve personel ihtiyaçlarını gerekçeli olarak Rektörlüğe sunmak.
g) Merkez için gerekli her türlü bilgisayar
otomasyon programlarının geliştirilmesini, uygulanmasını sağlamak ve
denetimini yapmak.
ğ) Fakülte enfeksiyon
kontrol komisyonunca alınan kararların işleyişini sağlamak.
h) Merkezin akreditasyon süreçlerini planlamak,
yürütmek ve elde edilen kazanımların sürekliliğini sağlamak.
ı) Rektör ve rektör yardımcısının katılmadığı
durumlarda Yönetim Kuruluna başkanlık etmek.
i) Gerektiğinde yetkili amirin izni ile Merkez
adına açıklama yapmak.
Başhekim
yardımcıları
MADDE 10
– (1) Başhekimin önerisi ve
Rektörün onayı ile Fakültede devamlı statüde görev yapan öğretim üyeleri
arasından en fazla 2 kişi başhekim yardımcısı olarak görevlendirilebilir.
Başhekim yardımcıları, Merkez hizmetlerinin yürütülmesinde Başhekime
yardımcı olurlar.
(2) Başhekimin görevi sona erdiğinde,
yardımcılarının görevi de kendiliğinden sona erer. Görev süresi biten
başhekim yardımcısı aynı usulle yeniden görevlendirilebilir veya süresinden
önce aynı usulle görevden alınabilir.
Yönetim
Kurulu
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulu; Rektör,
Rektörün görevlendirdiği rektör yardımcısı, Dekan, Başhekim ile Fakültede
görev yapan 5 öğretim üyesi olmak üzere en az 9, en fazla 12 üyeden oluşur.
Yönetim Kurulu üyeleri, Başhekimin önerisi ile Rektör tarafından 3 yıllık
süre ile görevlendirilir. Herhangi bir nedenle boşalan üyelikler için kalan
süreyi tamamlamak üzere aynı usulle yeni üye görevlendirilir. Yönetim
Kuruluna katılması halinde Rektör veya görevlendirdiği rektör yardımcısı,
bunların katılmadıkları durumlarda ise Başhekim Yönetim Kuruluna başkanlık
eder. Yönetim Kurulu başkanının yazılı çağrısı üzerine yılda en az 2 defa
olağan toplantı yapar. Gerektiğinde olağan dışı toplantılar yapılabilir.
Yönetim Kurulunun raportörlüğünü Hastane Müdürü
yapar, sekreteryası Başhekimlik tarafından
yürütülür.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 12
– (1) Yönetim Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezin yönetimi ile ilgili mevzuat hükümleri
uyarınca, Danışma Kurulunun tavsiyeleri ışığında, Başhekim tarafından son
şekli verilen stratejik plan çerçevesinde hazırlanan yıllık faaliyet planı
ve faaliyet raporlarını görüşmek, onaylamak ve ibra etmek.
b) Merkezde sağlık hizmetlerinin yürütülmesiyle
ilgili faaliyette bulunan tüm birimlerin rasyonel, etkin ve verimli
çalışması için gerekli eşgüdümü sağlamak.
c) Merkezin kadro ve bütçe tasarısı hakkında görüş
hazırlamak ve Rektörün onayına sunmak.
ç) İş sağlığı ve güvenliği ile hasta ve çalışan
güvenliği alanlarında, mevzuata uygun bir şekilde gerekli önlemleri almak
ve düzeltici faaliyetleri karara bağlamak.
d) Kalite, performans ve benzeri her türlü ölçüm
verilerini değerlendirmek.
e) Hastanelerin gelir ve gider raporlarına göre
idari kararlar almak.
f) İlgili mevzuat hükümlerine göre Merkezin
yönetimi ve işletilmesi için gerekli kararları almak.
g) Merkezin faaliyette bulunan kliniklerinin ve laboratuvar birimlerinin, idari ünitelerin, ortak
kullanım sahalarının ve yeni kurulan ünitelerin etkin çalışması için
yerleşim plânlarını yapmak ve koordinasyonu sağlamak.
ğ) Başhekim tarafından hazırlanan çalışma
raporlarını ve istatistikî verileri değerlendirmek ve gerektiğinde Merkezin
faaliyetlerinin geliştirilmesi ve iyileştirilmesi için kararlar almak.
h) Merkezin sürekli daha iyi sağlık hizmeti
verebilmesi için gerekli olan birimleri, klinikleri, laboratuvarları,
hastalara yönelik tanı ve tedavi üniteleri ile eğitim birimlerini kurmak ve
bu birimlerin yönetim esaslarını belirlemek.
ı) Merkezin personel ve diğer kaynaklarını
inceleyerek Merkezin plan ve programları hakkında Rektörlüğe sunulmak üzere
raporlar hazırlamak.
i) İlgili mevzuat hükümlerine göre diğer görevleri
yapmak.
Danışma
Kurulu ve görevleri
MADDE 13
– (1) Danışma Kurulu; Dekan, dekan
yardımcıları, Başhekim, başhekim yardımcıları, anabilim dalı başkanları ve
diş hekimliği araştırma görevlileri ve uzmanlık öğrencilerinin bir araya
gelerek kendi aralarından seçeceği bir temsilci ile Hastane Müdürü olmak
üzere en fazla 16 üyeden oluşur. Danışma Kurulu üyeleri, Başhekimin önerisi
ve Rektörün onayı ile 3 yıllık süre için görevlendirilir. Öneri süreci
Başhekimlik tarafından başlatılır, Dekanlık nezdindeki
süreç Dekan tarafından yürütülerek Başhekimliğe iletilir. Başhekim öneriyi
Rektör onayına sunar.
(2) Danışma
Kurulu yılda en az 2 defa olağan toplanır. Katılması halinde toplantıya
Rektör başkanlık eder. Rektörün katılmadığı durumlarda Başhekim başkanlık
eder. Rektör, ihtiyaç halinde Danışma Kurulunu olağan dışı toplantıya
çağırabilir. Danışma Kurulunun raportörlüğünü
Hastane Müdürü yapar.
(3) Danışma Kurulu; Fakültenin öğretim üyelerinden
gelen görüş, öneri ve eleştirileri değerlendirir, Merkezin amaçlarına
uygun, hastane hizmetleri açısından yararlı bulunan tavsiye niteliğindeki
görüşleri Yönetim Kuruluna öneri olarak iletir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Hastane
Müdürü
MADDE 14 – (1) Hastane
Müdürü; ilgili mevzuat hükümlerine göre dört yıllık lisans mezunları
ve/veya sağlık idaresi, sağlık kurumları işletmeciliği lisans mezunu veya
temel eğitimi idare ve işletmecilik olan fakültelerden mezun olup, en az on
yıllık devlet memurluğu tecrübesi olan ya da tercihen sağlık kurumları
işletmeciliği alanında yüksek lisans yapmış olan ve/veya hastane yönetim
hizmetlerinde en az beş yıl deneyimi olan adaylar arasından Rektör
tarafından görevlendirilir.
(2) Hastane Müdürü, görev ve sorumluluk alanlarında
Başhekimlik tarafından belirlenen esaslara göre çalışır ve verilen
görevleri yapar.
Merkezin
ünite ve birimleri
MADDE 15
– (1) Merkezde, ilgili mevzuat
hükümlerine uygun olarak, ihtiyaç duyulan alanlarda hizmet ve eğitim
kalitesini ve verimliliği artırmak amacıyla Yönetim Kurulu ve Başhekim
tarafından çalışma grupları, komisyon, komite, ünite ve bağlı birimler
kurulabilir. Bunların çalışma usul ve esasları Yönetim Kurulunca
belirlenir.
(2) Merkezde
ve ilişkili birimlerde bulunan ameliyathane, yataklı servis, poliklinik
veya laboratuvar hizmetleri ile Merkezin idari
işlerinde görevli olanlar, Dekana ve Başhekime karşı sorumludurlar.
Klinik
sorumlusu ve görevleri
MADDE 16
– (1) Anabilim/bilim dalı klinik
sorumlusu görevlendirmesi, ilgili anabilim/bilim dalının öğretim üyeleri
arasından yoksa diğer anabilim dallarından anabilim dalı/bölüm akademik
kurul kararı, Dekanlık görevlendirmesi ve Başhekimin uygunluk görüşü yöntemiyle
haftalık/aylık periyotlar için veya belirli bir
süre için düzenlenerek yapılır.
(2) Klinik sorumlusu, ilgili klinikte sunulan tıbbi
uygulamalar ile ilgili olarak anabilim dalı/bölüm başkanı/Dekan ve
Başhekime karşı sorumludur.
(3) Klinik sorumlusu; ilgili kliniğin bu Yönetmelik
ve ilgili diğer mevzuat hükümleri çerçevesinde çalıştırılmasından, ilgili
kayıtların tutulmasından ve korunmasından ayrıca alt yapı ile ilgili
donanımın usulüne uygun kullandırılmasından sorumludur.
(4) Klinik sorumlusu, klinikte hizmet sunan ve/veya
eğitim alan stajyer öğrenciler ve doktora/uzmanlık öğrencilerinin, bunun
dışındaki personelin bu Yönetmeliğe göre çalışmalarından ve diğer ilgili
bütün mevzuat hükümlerine göre hizmet üretmelerinden sorumludur.
Oylama
usulü
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelikte geçen
kurullarda veya Merkezde kurulacak tüm kurul, komite ve komisyonlarda her
üye oyunu kabul veya ret yönünde kullanır. Çekimser oy kullanılamaz. Ret
oyu kullanan üyeler gerekçeli açıklama yazarlar. Toplantı yeter sayısı üye
tam sayısının yarısından bir fazlasıdır. Tüm kararlar toplantıya
katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın
oyu yönünde karar verilmiş olur.
Harcama
yetkilisi
MADDE 18
– (1) Merkezin harcama yetkilisi
Rektördür. Rektör bu yetkisini Başhekime devredebilir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim
Kurulu, Üniversite Senatosu kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Dicle Üniversitesi Rektörü yürütür.
|