|
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
FREN
GEREKLİLİKLERİ HAKKINDA TARIM VE ORMAN ARAÇLARININ
TİP ONAYI İLE İLGİLİ YÖNETMELİK (AB/2015/68)’TE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA DAİR
YÖNETMELİK
MADDE 1 – 28/12/2016 tarihli ve 29932 mükerrer sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Fren Gereklilikleri Hakkında Tarım ve Orman
Araçlarının Tip Onayı ile İlgili Yönetmelik (AB/2015/68)’in 2 nci
maddesinin birinci fıkrasının (ğğ) bendi yürürlükten kaldırılmış, aynı
fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“hh) Enerji kaynağı: Doğrudan veya dolaylı şekilde
bir enerji depolama cihazı üzerinden frenlerin aktif hale getirilmesi için
gerekli olan enerjiyi sağlayan cihazı,
ıı) Enerji depolama cihazı: Fren uygulamak veya
frenleri serbest bırakmak amacıyla enerji kaynağından gelen enerjiyi
depolamak için kullanılan cihazı,”
MADDE 2 –
Aynı Yönetmeliğin 16 ncı
maddesinin başlığında yer alan “araçlara” ibaresi “traktörlere” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE 3 –
Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 19 – (1)
Bu Yönetmelik, tarım ve orman araçlarının fren gereklilikleri hakkındaki
(AB)2018/828 ve (AB)2016/1788 ile değişik (AB)2015/68 sayılı Avrupa
Komisyonu Tüzüğü dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum
çerçevesinde hazırlanmıştır.”
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin EK I’inde
aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır:
a) 1.3, 1.4, 1.5, 2.2.1.21.2, 2.2.1.25.1 ve
2.2.2.3.1.3 maddeleri ile 2.2.2.15.1.1 maddesinde yer alan “Bu basınç,
11500 kPa’ı geçmemelidir.” cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
b) 2.2.1.11.1, 2.2.1.11.2, 2.2.1.18.6, 2.2.1.18.9,
2.2.1.23, 2.2.2.1 ve 2.2.2.2 maddeleri bu Yönetmeliğin Ek-1’indeki şekilde
değiştirilmiştir.
c) 2.2.2.15.1.1 maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
2.2.2.15.1.1.1 ve 2.2.2.15.1.1.2 maddeleri eklenmiştir.
“2.2.2.15.1.1.1. Hidrolik enerji cihazlarındaki bu
alçak basınç, azami çalışma basıncı 15000 kPa olarak enerji depolama
cihazlarını kullanan sistemler için 11500 kPa’ı geçmemelidir.
2.2.2.15.1.1.2. Hidrolik enerji cihazlarındaki bu
alçak basınç, tarif edilen fren performansına uygun olması amacıyla 15000
kPa’lık azami çalışma basıncına bağlanan enerji depolama cihazları için
11500 kPa’ı geçmemelidir.”
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin EK II’sinin 1.2 ve 2.5.3
maddeleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, 3.1.3.3 maddesine aşağıdaki
cümle eklenmiştir.
“1.2. Tutunma kullanım eğrisi: Aracın fren hızına
karşılık çizilmiş, fren altındaki belirli bir dingil üzerindeki normal yol
tepkisi ve yuvarlanma dirençsiz fren kuvveti oranının karakteristik
eğrisini ifade eder.”
“2.5.3. Dingil başına teknik olarak izin verilen
kütlenin toplamı 10000 kg’ı geçmeyen R3b ve S2b.”
“Park freni sistemi sadece servis
freni esnasında kullanılmayan fren yüzeylerinde kullanılıyor ise, sıcak
statik park freni sistemi deneyi yapılmayabilir.”
MADDE 6 –
Aynı Yönetmeliğin EK II’sinin
İlave 1’ine 1.1.4 maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 1.1.5 ve 1.1.6
maddeleri eklenmiş, aynı ekin İlave 1’inin 3 üncü maddesi alt maddeleri ile
birlikte bu Yönetmeliğin Ek-2’sindeki şekilde değiştirilmiştir.
“1.1.5. Bu İlavede belirtilen şartlar, imalatçı
tarafından hedeflenen en büyük çaptaki lastiklere sahip ilgili araç tipine
takılan fren ekipmanlarına uygulanır.
1.1.6. Tutunma kuvveti kullanımına uygunluk ve bu
İlavedeki Grafik 1, Grafik 2 ve Grafik 3 ile ilgili uyumluluk şartları,
hesaplamalarla gösterilir.”
MADDE 7 –
Aynı Yönetmeliğin EK III’ünün
3.6.2.1.2.1 maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin EK IV’ünde
aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır:
a) “C. DEPOLANAN ENERJİLİ HİDROLİK FREN SİSTEMLERİ”
başlıklı bölümün 1.1.1 maddesine aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Tarif edilen servis freni
performansının bir enerji kaynağı ile elde edildiği hidrolik fren
sistemlerinde darbe sönümleyici olarak kullanılan enerji depolama
cihazları, bu Ek bağlamında enerji biriktirme cihazı olarak kabul edilmez.”
b) “C. DEPOLANAN ENERJİLİ HİDROLİK FREN SİSTEMLERİ”
başlıklı bölüme 1.3.2.1 maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 1.3.2.1.1
maddesi eklenmiştir.
“1.3.2.1.1. Tarif edilen fren performansına uygun
olması amacıyla 15000 kPa’lık azami çalışma basıncına bağlanan enerji
depolama cihazlarının kullanılması halinde, testin başlangıcında enerji
depolama cihazındaki basınç imalatçı tarafından temin edilen azami basınç
olmalıdır.”
MADDE 9 –
Aynı Yönetmeliğin EK VII’sinin 1
inci, 2 nci ve 4 üncü maddeleri alt maddeleri ile birlikte bu Yönetmeliğin
Ek-3’ündeki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin EK VII’sinin
İlave 1’inde aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır:
a) 3.7 maddesi alt maddeleri ile birlikte bu
Yönetmeliğin Ek-4’ündeki şekilde değiştirilmiştir.
b) 3.8 maddesinde yer alan “En kötü durum test
şartları (*):” ibaresi “En kötü durum test şartları (**):” şeklinde, “(*)
İmalatçı, değişikliğin sertliği etkilemediğini gösterebilirse, hiçbir test
gerekmez.” cümlesi “(**) İmalatçı, değişikliğin sertliği etkilemediğini
gösterebilirse, hiçbir test gerekmez.” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin EK VIII’inde
aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır:
a) 10.3.1.1 ve 10.3.1.2 maddelerinde yer alan
“aktarımlı” ibareleri “aktarmalı” şeklinde değiştirilmiştir.
b) 10.4.3.2 maddesinden sonra gelmek üzere bu
Yönetmeliğin Ek-5’inde yer alan 10.4.4 ila 10.4.5.4 maddeleri eklenmiştir.
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin EK XIII’ünde
aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır:
a) 1.1 maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“1.1. Tek devreli tipteki hidrolik bağlantı
aşağıdakilerden herhangi birinin takıldığı traktör üzerine monte edilebilir:
a) Ek I’deki 2.1.4 maddesinde atıf yapılan bağlantı
tiplerinden herhangi birisi,
b) Ek I’deki 2.1.5.1.1, 2.1.5.1.2 ve 2.1.5.1.3
maddelerinde atıf yapılan bağlantı tiplerinden herhangi birisi. Bu durumda,
bağlantı parçasının mükerrer olmasını engellemek amacıyla, tek devreli
tipteki hidrolik bağlantının erkek bağlantı parçası; belirtilen bağlantı
parçası üzerinde üretilen basıncın 1.1.2 ve 1.1.3 maddelerine uygun olması
kaydıyla, Ek I’deki 2.1.5.1.1 maddesinde tarif edilen erkek bağlantı parçası
olabilir.”
b) 1.1 maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki
1.1.1, 1.1.2 ve 1.1.3 maddeleri eklenmiştir.
“1.1.1. Çekilen bir aracın kontrol hattı ile
bütünleyici hattının bağlanması halinde, üretilen basınç pm Ek II İlave
1’deki Grafik 2’ye uygun olmalıdır.
1.1.2. Tek devreli tipteki hidrolik bağlantılı
çekilen bir aracın bağlanması halinde, üretilen basınç pm bu Ekteki 2 nci
veya 3 üncü maddeye uygun olmalıdır.
1.1.3. 1.1.1 ve 1.1.2 maddelerindeki bağlanan
hatların tespiti otomatik yöntemler vasıtasıyla gerçekleştirilir.”
c) 1.2 maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 13
– Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 14 – Bu Yönetmelik
hükümlerini Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
|
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
|
Tarihi
|
Sayısı
|
|
28/12/2016
|
29932
(Mükerrer)
|
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
|
Tarihi
|
Sayısı
|
|
28/12/2019
|
30992
|
Ekleri için tıklayınız
|