Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2020/7)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üretici Hero Gıda
Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından yapılan başvuruya istinaden Hırvatistan
Cumhuriyeti menşeli 1901.10.00.19.00 gümrük tarife istatistik pozisyonunda
yer alan “tahıllı kaşık maması”na yönelik bir damping soruşturması açılması
ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
c) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
ç) Hırvatistan: Hırvatistan Cumhuriyeti’ni,
d) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
e) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
f) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma
konusu ürün
MADDE 4 – (1) Soruşturma konusu ürün, 1901.10.00.19.00
GTİP’i altında sınıflandırılan “tahıllı kaşık maması”dır.
(2) Bahse konu GTİP yalnızca bilgi amaçlı verilmiş
olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda
ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca başvuru yeterliliğine sahip olan
başvuru sahibi yerli üreticinin, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde
yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmıştır. Bu
kapsamda, söz konusu firma bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim
dalı” olarak anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6 – (1) Normal değer için, başvuruya konu ürünün
tüketim ürünü olduğu dikkate alınarak, tahıllı kaşık maması ürünlerinin
başvuru konusu ülke olan Hırvatistan’da bilinen perakendecilerde geçerli
olan satış fiyatı dikkate alınmıştır. Bu fiyat üzerinden katma değer
vergisi, perakende/distribütör payı ve dahili navlun değerleri düşülmüş,
oluşan değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(2) İhraç fiyatı olarak, soruşturmaya konu ülkeden
Türkiye’ye gerçekleştirilen ihracatın FOB birim fiyatı esas alınmıştır.
Anılan değerlerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(3) Normal değer ile ihraç fiyatı mümkün olduğu
ölçüde aynı ticari aşamada karşılaştırılmış olup hesaplanan damping
marjlarının ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
Zarar/zarar
tehdidi ve nedensellik iddiası
MADDE 7 – (1) Hırvatistan menşeli soruşturma konusu ürün
ithalatının 2017-2019 döneminde mutlak ve nispi olarak artış gösterdiği
belirlenmiştir.
(2) 2019 yılı için soruşturma konusu ülkeden
gerçekleşen ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını kırmadığı fakat
baskıladığı belirlenmiştir.
(3) Yerli üretim dalı tarafından zarara ilişkin
olarak sunulan bilgi, belge ve deliller kullanılmıştır. Buna göre, yerli
üretim dalının yurt içi satış miktar ve hasılatı, kapasite kullanım oranı
ve ürün istihdamında aşağı yönlü bir eğilim bulunduğu görülmüştür.
(4) Maddi zarar tehdidine ilişkin olarak, yerli
üretim dalı stoklarında son yılda kayda değer bir artış görülmekte olup
Hırvatistan menşeli ithalatın birim fiyatlarında önemli ölçüde düşüş
bulunduğu ve ülkenin kapasite sıkıntısının bulunmadığı anlaşılmaktadır.
(5) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata
ilişkin resmi istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında,
dampingli olduğu iddia edilen ithalatın yerli üretim dalının ekonomik
göstergelerinde maddi zarara/zarar tehdidine yol açtığı
değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; damping
soruşturması açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı
ile Hırvatistan menşeli başvuru konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 20
nci maddesi çerçevesinde bir damping soruşturması açılmasına karar
verilmiştir.
İlgili
taraflara soruşturma açılışının bildirilmesi
MADDE 9 – (1) Yönetmeliğin 23 üncü maddesi uyarınca,
soruşturma konusu malın ihracatçısı, yabancı üreticisi, ithalatçısı, üye
çoğunluğu bunlardan oluşan meslek kuruluşları, ihracatçı ülke hükümeti,
benzer malın Türkiye’deki üreticisi, üye çoğunluğu benzer malın
Türkiye’deki üreticilerinden oluşan meslek kuruluşları ilgili taraflar
olarak kabul edilir. Ancak, 11 inci maddede belirtilen süreler içinde soru
formlarını cevaplamak veya görüşlerini sunmak suretiyle kendilerini yetkili
mercie bildirenler soruşturmada ilgili taraf olarak dikkate alınır.
(2) Soruşturma açılmasını müteakip, soruşturma
konusu ülkede yerleşik bilinen üretici/ihracatçılarına, soruşturmaya konu
ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliğine ve başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça
tespit edilen soruşturmaya konu ürünün bilinen ithalatçılarına
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(3) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(4) Bildirim gönderilemeyen veya kendilerine
bildirim ulaşmayan diğer ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili bilgilere
Bakanlığın “https://www.ticaret.gov.tr/ithalat” uzantılı internet
sitesinden sırasıyla “Ticaret Politikası Savunma Araçları”, “Damping ve
Sübvansiyon”, “Soruşturmalar” sekmeleri takip ederek soruşturmaya dair
ilgili başlıktan erişebilir.
Yetkili
merci, ilgili tarafların görüş ve cevaplarını sunmaları
MADDE 10
– (1) Soruşturma, aşağıda iletişim
bilgileri yer alan Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Dairesi
Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No:63
Çankaya/ANKARA
E-posta: damping@ticaret.gov.tr
Tel: +90 312 204 75 00
www.ticaret.gov.tr
(2) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini kendilerine
ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda yer alan KEP adresine gönderir.
KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr
(3) Soruşturmada “yurt dışında yerleşik firma,
kurum ve kuruluşlar”, soru formlarına cevapları ile resmi görüşlerini,
fiziki ve elektronik (CD/USB ile) ortamda Bakanlığın posta adresine
gönderir.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. Soru formuna yanıtlar hariç olmak üzere, Türkçe dışında bir
dilde sunulan hiçbir bilgi, belge, görüş ve talep dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge, görüş ve destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik firma, kurum ve
kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından yazılı sunumlarda
kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 11 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(7) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 11
– (1) 9 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplama süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimin
gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 9 uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar soru formuna ilişkin cevaplarını
ve soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunar.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden ve 9 uncu maddenin birinci fıkrası dışında kalan diğer yerli ve
yabancı taraflar görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci içerisinde
sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 12
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut
verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 13
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|