Tarım ve Orman Bakanlığından:
T.C. ZİRAAT BANKASI A.Ş. VE TARIM KREDİ
KOOPERATİFLERİNCE
TARIMSAL ÜRETİME DAİR DÜŞÜK FAİZLİ YATIRIM VE
İŞLETME
KREDİSİ KULLANDIRILMASINA İLİŞKİN
UYGULAMA ESASLARI TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO: 2020/4)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğ, 2/1/2020 tarihli ve
2015 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan T.C. Ziraat Bankası
A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük Faizli
Yatırım ve İşletme Kredisi Kullandırılmasına İlişkin Karar kapsamında,
1/1/2020-31/12/2022 yılları arasında (bu tarihler dahil) T.C. Ziraat Bankası
A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatiflerince kullandırılacak yatırım ve işletme
kredileri ile ilgili teknik esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 2/1/2020 tarihli ve
2015 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan T.C. Ziraat Bankası
A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük Faizli
Yatırım ve İşletme Kredisi Kullandırılmasına İlişkin Karar hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanım ve
kısaltmalar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Arazi: Toprak, topografya ve iklimsel
özellikleri tarımsal üretim için uygun olup, halihazırda tarımsal üretim
yapılan veya yapılmaya uygun olan veya imar, ihya, ıslah edilerek tarımsal
üretim yapılmaya uygun hale dönüştürülebilen arazileri,
b) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
c) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
ç) Barç: Taşıma kapasitesi yaklaşık olarak 30-500
ton arası olan altı düz, az su çeken, geniş karinalı, itilerek veya
yedeklenerek sevk edilen makinesiz deniz araçlarını,
d) Bir nolu damızlık ünitesi: Araştırma kuruluşları
veya Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlar tarafından ıslahçı materyalinden
özel korumalı tel seralarda veya izolasyon mesafesine uygun açık alanlarda
kurulan, virüsten ari ön temel sınıfta üretim materyali elde edilen
bitkileri,
e) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı
olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi ya da yetiştirme devresi
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
f) Çiftçi Kayıt Sistemi (ÇKS): Bakanlık tarafından
oluşturulan çiftçilerin kayıt altına alındığı tarımsal veri tabanını,
g) Damızlık: Irkına, tipine ve verimine özgü
özellikleri gösteren vasıflı hayvanları,
ğ) Damızlık belgesi: 5/12/2011 tarihli ve 28133
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hayvanlarda Soy Kütüğü ve Ön Soy Kütüğü
Esasları Hakkında Yönetmelik kapsamında, ana ve babası bilinen ve kayıt
sisteminde kayıtlı damızlık hayvanlara verilen belgeyi,
h) Damızlık düve işletmesi: Damızlık sığır
işletmelerine gebe düve tedariki amacıyla kurulmuş/kurulacak, kredi
kapsamında doğum ve sağıma ilişkin sabit yatırımları içermeyen ve sadece
damızlık düve yetiştiriciliği yapılan, Bakanlıkça tescil edilmiş işletmeleri,
ı) Damızlık işletmesi: Damızlık hayvanların
yetiştirildiği, Bakanlıkça tescil edilmiş işletmeleri,
i) Damızlık kanatlı: Yumurta veya et üretiminde
kullanılacak civcivlerin üretimi için geliştirilmiş sürüyü oluşturan
kanatlıları,
j) Damızlık kanatlı işletmesi: Damızlık ticari
üretim veya damızlık araştırma amacı ile kurulmuş, Bakanlıktan damızlık
izni veya faaliyet onay belgesi almış, üretime yönelik damızlık veya ticari
civciv ve/veya kuluçkalık yumurta üreten işletmeleri,
k) E-ıslah: Islah amacıyla sığır cinsi hayvanların
soy kütüğü ve verimlerine ilişkin kayıtların tutulduğu, izlendiği,
raporlandığı kayıt sistemini,
l) Elektronik Ürün Senedi (ELÜS): Lisanslı depo
işletmeleri tarafından 12/11/2011 tarihli ve 28110 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Elektronik Ürün Senedi Yönetmeliği kapsamında elektronik kayıt
kurallarına uygun olarak oluşturulan elektronik kaydı,
m) Fidan: Anaç, çöğür, yoz veya çelik üzerine
aşılama veya doğrudan eşeysiz vejetatif yollarla çelik, daldırma, doku
kültürü yöntemleri ile üretilen aşılı ve aşısız meyve, asma fidanlarını,
n) Fide: Özel olarak hazırlanmış ortamlarda belli
bir büyüklüğe kadar geliştirilmiş, canlı ve yapraklı tek yıllık sebze ve
çilek bitkisini,
o) Gübre yönetimi: Hayvansal gübrenin çevreye olan
olumsuz etkilerinin azaltılması ve bitki besin maddesi olarak kullanılması
amacıyla elde edilme, uygun depolama, işleme ve araziye uygulama
koşullarının belirlenmesi ve uygulanması sürecini,
ö) Hastalıktan ari işletme: Koruyucu tedbirlerin
alınarak işletmedeki hayvanların sığır tüberkülozu ve sığır brusellozu
hastalıkları yönünden ari olduğunun onaylandığı işletmeyi,
p) HBS: Bakanlık tarafından oluşturulan hayvan
kayıt sistemini,
r) İki nolu damızlık ünitesi: Araştırma kuruluşları
veya Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlar tarafından bir nolu ünitelerden
elde edilen veya yurt dışından ithal edilen ve ön temel kademede olduğu
belgelendirilen üretim materyallerinden veya fidanlardan, özel korumalı tel
seralarda veya izolasyon mesafesine uygun açık alanlarda kurulan virüsten
ari temel sınıfında üretim materyali elde edilen bitkileri,
s) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe tarım ve
orman müdürlüklerini,
ş) İyi tarım uygulamaları (İTU): Tarımsal üretim
sisteminin sosyal açıdan yaşanabilir, ekonomik açıdan karlı ve verimli,
insan sağlığını koruyan, hayvan sağlık ve refahı ile çevreye önem veren bir
hale getirmek için uygulanması gereken işlemleri,
t) Kapama meyve bahçesi: Arazi üzerinde sadece bir
meyve türüne ait ağaçların bulunduğu bahçeyi,
u) Karar: 2/1/2020 tarihli ve 2015 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararı ile yürürlüğe konulan T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi
Kooperatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük Faizli Yatırım ve İşletme
Kredisi Kullandırılmasına İlişkin Kararı,
ü) Kontrol kuruluşu: Organik ürünün/organik
girdinin, üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadar olan tüm aşamalarını
kontrol etmek üzere Bakanlık tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel
kişileri,
v) Kontrol ve sertifikasyon kuruluşu: Organik
ürünün/organik girdinin/iyi tarım uygulamaları kriterlerine uygun olarak
üretilen ürünün; üretiminden tüketiciye ulaşıncaya kadar olan tüm
aşamalarını kontrol etmek ve sertifikalandırmak üzere Bakanlık tarafından
yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,
y) Kuluçkahane: Damızlık ve ticari amaçla,
kuluçkalık yumurtalardan civciv çıkaran işletmeleri,
z) Küçük işletme: 19/10/2005 tarihli ve 2005/9617
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Küçük ve Orta
Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında
Yönetmelik hükümlerince küçük işletme olarak tanımlanan ölçeğe sahip
işletmeleri,
aa) Lisanslı depo: 10/2/2005 tarihli ve 5300 sayılı
Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanunu kapsamında tarım ürünlerinin
sağlıklı koşullarda muhafaza ve ticari amaçla depolanması hizmetlerini
sağlayan tesisleri,
bb) Meyve ve asma fidanı sertifikası: Meyve ve asma
fidanının anaç ve üzerine aşılanmış çeşidi belirten ve Bakanlık tarafından
görevlendirilmiş sertifikasyon kuruluşlarınca düzenlenen belgeyi,
cc) Mikro işletme: Küçük ve Orta Büyüklükteki
İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik
hükümlerince mikro işletme olarak tanımlanan ölçeğe sahip işletmeleri,
çç) Modern basınçlı sulama: Bitkilerin normal
gelişmeleri için gereksinim duydukları su miktarının doğal yağışlarla
karşılanamayan kısmının bitki kök bölgesine kapalı borularla belirli bir
basınçla ileten; yağmurlama, mikro yağmurlama (mini spring) ve damla sulama
yöntemlerini,
dd) Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS):
Yetkilendirilmiş kuruluş bilgileri ile organik tarım yapan müteşebbis,
arazi, ürün, hayvansal üretim, su ürünleri üretimi, kontrol ve sertifika
bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
ee) Organik tarım faaliyetleri: Toprak, su, bitki,
hayvan ve doğal kaynaklar kullanılarak organik ürün yetiştirilmesi, doğal
alan ve kaynaklardan ürün toplanması, hasat, kesim, işleme, tasnif,
ambalajlama, etiketleme, muhafaza, depolama, taşıma, pazarlama, ithalat, ihracat
ile ürünün tüketiciye ulaşıncaya kadar olan diğer işlemlerini,
ff) Ön temel blok: Araştırma kuruluşları veya
Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlar tarafından veya yurt dışından ithal
edilen, ıslahçı materyalinden üretilen virüsten ari meristem fide ile özel
korumalı tel seralarda veya izolasyon mesafesine uygun açık alanlarda
kurulan, virüsten ari ön temel sınıfta fide elde edilen parseli,
gg) Örtüaltı Kayıt Sistemi (ÖKS): Örtüaltı tarımsal
faaliyet yapan gerçek ve tüzel kişilerin, özlük ve örtüaltı tarımsal
faaliyetlerine ilişkin bilgilerinin merkezi bir veri tabanında kayıt altına
alındığı veri tabanını,
ğğ) Örtüaltı üretimi: 25/6/2014 tarihli ve 29041
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Örtüaltı Kayıt Sistemi Yönetmeliği
esaslarına göre örtü altında yapılan üretim şeklini,
hh) Özel ağaçlandırma: Gerçek ve tüzel kişilerce;
bozuk orman alanlarında, orman içi açıklıklarda, Hazine arazilerinde,
Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan arazilerde, gerçek ve tüzel
kişilerin mülkiyetindeki arazilerde odun dışı orman ürünü veren türlerle
yapılan ve faydalanma hakkı ilgilisine ait çalışmaları,
ıı) Özel orman fidanlığı: Hazine ve sahipli
arazilerde gerçek ve tüzel kişilerce tesis edilen ağaç, ağaççık ve orman
florasına ait tohum ve fidanların üretildiği fidanlıkları,
ii) Sertifikalı blok: Temel bloklardan elde edilen
veya yurt dışından ithal edilen, temel sertifikaya sahip olduğu
belgelendirilen fideler ile Bakanlıkça yetkilendirilen kuruluşlar
tarafından özel korumalı tel seralarda veya izolasyon mesafesine uygun açık
alanlarda kurulan sertifikalı sınıfta fide elde etmek için yapılan parseli,
jj) Sertifikalı fidan: Sertifikalı üretim materyali
ile üretilerek, kontrol sonucu sertifikalandırılan fidanı,
kk) Sertifikalı tohumluk: Tescil edilmiş ve üretim
izinli çeşitlerin tarla ve laboratuvar muayeneleri yapılarak, mevzuattaki
standartlarına uygunluğu belirtilen ambalajlanmış, etiketlenmiş ve lüzumu
halinde mühürlenmiş tohumlukları,
ll) Sertifikasyon kuruluşu: Tüm kontrolleri
tamamlanmış organik ürünü/organik girdiyi kontrol kuruluşunun yaptığı
kontrol ve bu kontrole ilişkin bilgi ve belgeler ile gerek duyulan hallerde
yaptırılacak analizlere dayanarak sertifikalandırmak üzere Bakanlık
tarafından yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,
mm) Standart fidan: Etiketinde belirtilen ismi
üreticisi tarafından garanti edilen, menşei sertifikası olmayan
damızlıklardan üretilen, kontrol sonucu sertifikalandırılan fidanı,
nn) Stratejik bitkisel üretim: Ekonomik değeri
yüksek ve arz açığı olan ürünlere yönelik yapılan üretimi,
oo) Su kaynağı: Sulama suyunun temin edileceği
depolama yapıları, pınarlar, göller, akarsular ve sulama kanallarını,
öö) Su ürünleri kuluçkahane belgesi: Kuluçkahanede
yavru balık üretimi yapan yetiştiricilere Bakanlıkça verilen geçerli
belgeyi,
pp) Su ürünleri ruhsat tezkeresi: Su ürünleri
avcılık faaliyetinde bulunacak balıkçı gemilerine, Bakanlıkça düzenlenip
verilen belgeyi,
rr) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlıkça verilen geçerli belgeyi,
ss) Süs bitkisi: Doku kültürü de dâhil olmak üzere
farklı yöntemler kullanılarak estetik, fonksiyonel ve ekonomik amaçlarla
üretilen/çoğaltılan/büyütülen bitkiyi,
şş) Süs bitkisi üreticisi: 15/5/2009 tarihli ve
27229 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tohumculuk Sektöründe Yetkilendirme
ve Denetleme Yönetmeliğinin 15 inci maddesine göre verilen süs bitkisi
üretici belgesine sahip olan gerçek ve tüzel kişileri,
tt) Tarımsal amaçlı kooperatifler: Bakanlığın görev
alanına giren 24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu
hükümlerince kurulan tarımsal amaçlı kooperatifleri,
uu) Tarımsal amaçlı üretici birlikleri: 29/6/2004
tarihli ve 5200 sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanunu kapsamında
kurulan ve faaliyet gösteren tarımsal üretici birliklerini,
üü) Tarımsal ürünlerin işlenmesi: Bir tarımsal
ürünün fiziksel durumunda ya da görünümünde değişiklik yapılarak yeni bir
ürün elde edilmesi faaliyetlerini,
vv) TARSİM: Tarım Sigortaları Havuzunu,
yy) Tekne: Denizlerde ve iç sularda su ürünleri
araştırmasında, istihsalinde, naklinde, işlenmesinde kullanılan kayık,
sandal, yelkenli, şat, salmavna gibi vasıtalarla buharlı veya motorlu
bilumum yüzer vasıtaları,
zz) Temel blok: Araştırma kuruluşları veya Bakanlık
tarafından yetkilendirilen kuruluşlar tarafından ön temel bloklardan elde
edilen veya yurt dışından ithal edilen, ön temel kademede olduğu
belgelendirilen fidelerle, özel korumalı tel seralarda veya izolasyon
mesafesine uygun açık alanlarda kurulan virüsten ari temel sınıfta fide
elde etmek için yapılan parseli,
aaa) TİGEM: Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğünü,
bbb) TKK: Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri Merkez
Birliğini,
ccc) Tohumluk: Bitkilerin üretilmesinde kullanılan
vejetatif (fide, fidan, aşı gözü, aşı kalemi, yumru, çelik ve soğan) ve
generatif (tohum) çoğaltım materyalini,
ççç) Tohumluk sertifikası: Tohumluğun sınıf ve
kademesini belirten ve Bakanlık tarafından görevlendirilmiş sertifikasyon
kuruluşlarınca düzenlenen belgeyi,
ddd) Üç nolu damızlık ünitesi: İki nolu ünitelerden
elde edilen veya yurt dışından ithal edilen ve temel kademeye sahip olduğu
belgelendirilen üretim materyalleri veya fidanlarla, Bakanlık tarafından
yetkilendirilen kuruluşlar tarafından izolasyon mesafesine uygun alanlarda
kurulan ve sertifikasyona tabi zararlı organizmalardan ari üretim materyali
elde edilen meyve damızlık bitkilerini,
eee) Üretici: Bakanlık tarafından oluşturulan
ilgili tarımsal veri tabanına (ÇKS, HAYBİS, ÖKS vb.) kayıtlı olarak
tarımsal üretim yapan ya da yapacak olan gerçek ve tüzel kişi çiftçileri,
fff) Ürün senedi: Lisanslı depolara teslim edilen
tarım ürünleri karşılığında nama veya emre düzenlenen, ürünlerin
mülkiyetini temsil ve rehnini temin eden, teminat olarak verilebilen, ciro
edilebilen veya edilemeyen ve 5300 sayılı Kanunda hüküm bulunmayan
durumlarda 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununda
düzenlenen makbuz senedi hükümlerine tabi olan matbu kıymetli evrakı,
ggg) Yem bitkisi: Büyükbaş ve küçükbaş hayvanların
beslenmesi için gerekli kaba ve kesif yem üretimine yönelik olarak yetiştirilen
tek yıllık ve çok yıllık bitkileri,
ğğğ) Yetkilendirilmiş kuruluş: Organik tarımda ve
iyi tarım uygulamalarında, kontrol ve sertifikasyon kuruluşu, kontrol
kuruluşu veya sertifikasyon kuruluşu olarak Bakanlık tarafından yetki
verilmiş gerçek veya tüzel kişileri,
hhh) Yetkilendirilmiş tohumculuk kuruluşu: Tohumluk
üretici belgesine sahip, ilgili alt birliklere üye ve Bakanlık tarafından
yetkilendirilen gerçek veya tüzel kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Özellikli İndirim Kriterleri
Özellikli
indirim kriterleri
MADDE 4 –
(1) Karar kapsamında kredilerden
yararlanacak olan üreticiler, aşağıdaki fıkralarda belirtilen özellikli
kriterleri sağlamaları halinde, üretim konuları için belirlenen taban
indirim oranlarına ilave olarak, şartlarını sağladıkları özellikli kriter
indirim oranlarından da yararlandırılır.
(2) Sütçü ve kombine sığır yetiştiriciliği,
damızlık düve yetiştiriciliği, büyükbaş hayvan besiciliği ve küçükbaş
hayvancılık konularında, aşağıda belirtilen illerde faaliyet
gösteren/gösterecek üreticiler öncelikli bölge yatırımı özellikli
kriterinden yararlanabilecektir.
a) Sütçü ve kombine sığır yetiştiriciliği: Adana,
Afyonkarahisar, Aksaray, Antalya, Aydın, Balıkesir, Bilecik, Burdur, Bursa,
Çanakkale, Denizli, Edirne, Eskişehir, Isparta, İstanbul, İzmir, Karaman,
Kayseri, Kırklareli, Konya, Kütahya, Manisa, Mersin, Muğla, Nevşehir,
Niğde, Sakarya, Tekirdağ, Uşak.
b) Damızlık düve yetiştiriciliği: Adana,
Afyonkarahisar, Aksaray, Amasya, Ankara, Aydın, Balıkesir, Bingöl, Burdur,
Bursa, Çanakkale, Çorum, Denizli, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan, Erzurum,
Eskişehir, Isparta, İzmir, Kahramanmaraş, Karaman, Kars, Kastamonu,
Kayseri, Kırklareli, Konya, Malatya, Muş, Osmaniye, Samsun, Sivas, Tunceli,
Trabzon, Van, Yozgat.
c) Büyükbaş hayvan besiciliği: Adana,
Afyonkarahisar, Aksaray, Amasya, Ankara, Antalya, Aydın, Balıkesir, Burdur,
Bursa, Çanakkale, Denizli, Diyarbakır, Edirne, Elazığ, Gaziantep, Isparta,
İzmir, Kahramanmaraş, Kayseri, Kırklareli, Kırşehir, Konya, Malatya,
Manisa, Muğla, Niğde, Tekirdağ, Uşak, Şanlıurfa.
ç) Küçükbaş hayvancılık: Adana, Adıyaman,
Afyonkarahisar, Ağrı, Aksaray, Ankara, Antalya, Balıkesir, Batman, Bingöl,
Bitlis, Burdur, Bursa, Çanakkale, Denizli, Diyarbakır, Edirne, Elazığ,
Erzincan, Erzurum, Eskişehir, Gaziantep, Hakkari, Iğdır, Isparta, İzmir,
Kahramanmaraş, Karaman, Kars, Kayseri, Konya, Kütahya, Malatya, Manisa,
Mardin, Mersin, Muş, Niğde, Siirt, Sivas, Şanlıurfa, Şırnak, Tokat,
Tunceli, Uşak, Van, Yozgat.
(3) Atıl işletme özellikli kriterinden
yararlanılabilmesi için, kredi ile satın alınacak hayvancılık işletmesinin
asgari bir yıldır gayrifaal olması gerekmektedir. Bir yıllık süre,
işletmeye kayıtlı son hayvanın işletmeden çıkış tarihi esas alınarak
belirlenir. Hayvan çıkış tarihinin belirlenmesinde güncel HBS kayıtları
esas alınır.
(4) Yurt içinde doğan hayvan alımı/kullanımı
özellikli kriterinden yararlanılabilmesi için, krediyle yeni alınacak
hayvanların veya işletmedeki mevcut hayvanların yurt içinde doğmuş olması
gereklidir.
(5) Kendi yemini üretme/mera kullanımı özellikli
kriterinden yararlanılabilmesi için;
a) Büyükbaş hayvancılık faaliyetlerinde işletmedeki
hayvan başına asgari bir dekar, küçükbaş hayvancılık faaliyetlerinde ise
her on hayvan başına bir dekar yem bitkisi ekilişi bulunması,
b) Yem bitkisi ekilişlerinin Bakanlık kayıt
sistemine kayıtlı olması,
c) Mera kullanan üreticilerin bu hususu il/ilçe
müdürlükleri ve/veya köy muhtarlıklarından alacakları belgeyle tevsik
etmeleri gereklidir.
ç) Süt sığırcılığında asgari ekiliş miktarının
belirlenmesinde sağmal hayvan sayısı esas alınır.
(6) Su ürünleri yetiştiriciliği özellikli kriterinden
yararlanılabilmesi için, bu Tebliğin 12 nci maddesinde su ürünleri
yetiştiriciliği ile ilgili belirlenen şartların sağlanması gerekmektedir.
(7) Modern basınçlı sulama sistemi kullanımı
özellikli kriterinden yararlanılabilmesi için, bu Tebliğin 23 üncü maddesinde
belirtilen sulama sistemlerinden bir veya birkaçının kullanılıyor olması
gerekmektedir.
(8) Sertifikalı tohum, fide, fidan kullanımı
özellikli kriterinden yararlanılabilmesi için;
a) Yurt içinde üretilen sertifikalı tohumu
kullanarak bitkisel üretim yapması,
b) Yurt içinde üretilen sertifikalı/standart
belgeli çilek fidesi ve standart olarak üretilen yem bitkileri ve yemeklik
dane baklagil tohumları ve bitki pasaportu bulunan sebze fideleri ile
üretim yapması,
c) Yurt içinde üretilen sertifikalı/standart
meyve/asma fidanları ile bağ/bahçe tesis etmesi,
ç) Kullanılan tohum ve fidana ait sertifikanın,
çilek fidesine ait sertifika veya standart çilek fidesi belgesinin ve sebze
fidesine ait bitki pasaportunun ibraz edilmesi,
d) Düzenlenen faturalar üzerinde tohum ve fidana
ait sertifika tarihi ve numaranın, çilek fidesinde sertifika veya standart
çilek fidesi belgesine ait tarih ve numaranın, sebze fidesinde ise operatör
numarası ve bitki pasaportu numarasının yazılı olması,
gerekir.
(9) Stratejik bitkisel ürün özellikli kriterinden
yararlanılabilmesi için, sözleşmeli üretime konu ürün/ürünlerin bu Tebliğin
18 inci maddesinde sayılan ürünlerden olması gereklidir.
(10) Jeotermal, yenilenebilir, atık enerji
kullanımı özellikli kriterinden yararlanılabilmesi için, işletmenin enerji
ihtiyacının, jeotermal ve/veya güneş, rüzgar, biokütle vb. yenilenebilir
enerji kaynakları kullanılarak sağlanması ve/veya başka bir faaliyetin
sonucu olarak ortaya çıkan atık enerjinin (yüksek ısılı buhar, atık sıcak
su vb.) işletmede kullanılabilir enerjiye dönüştürülmesi suretiyle
karşılanması gereklidir.
(11) Sözleşmeli üretim özellikli kriterinden
yararlanılabilmesi için, üreticilerin, sözleşmeli üretim ile ilgili usul ve
esaslar hakkındaki yürürlükteki mevzuat kapsamında, sözleşmeli üretim
yapmaları gereklidir.
(12) Organik/iyi tarım uygulamaları kriterinden
yararlanılabilmesi için;
a) İyi tarım uygulamalarında;
1) 7/12/2010 tarihli ve 27778 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İyi Tarım Uygulamaları Hakkında Yönetmelik esasları
dahilinde bireysel (gerçek veya tüzel kişilik) veya grup (üretici örgütü
veya müteşebbis) sertifikasyonu kapsamında iyi tarım uygulamaları
kriterlerine uygun faaliyette bulunması,
2) Bireysel sertifikasyon kapsamında faaliyet
gösteren üreticilerin yetkilendirilmiş kuruluşlar kontrolünde iyi tarım
uygulamaları faaliyetlerinde bulunduklarına dair söz konusu kuruluşlar ile
yaptıkları sözleşmeyi Bankaya ve/veya TKK’ya ibraz etmesi,
3) Grup sertifikasyonu kapsamında (üretici örgütü
veya müteşebbis) iyi tarım uygulamaları faaliyetinde bulunan üreticilerin;
bağlı oldukları grubun yetkilendirilmiş kuruluşla yaptığı sözleşme ile
grup, üretici örgütü ise, üretici örgütünün idari organına verdikleri iyi
tarım uygulamaları faaliyetinde bulunacaklarına ilişkin taahhütnameyi;
grup, müteşebbis çatısı altında bir araya gelen üreticiler ise müteşebbis
ile yaptıkları sözleşmeyi ilgisine göre Bankaya veya TKK’ya ibraz etmesi,
4) Üretim dönemi sonunda düzenlenen sertifikayı
ilgisine göre Banka veya TKK’ya ibraz etmeleri,
gerekir.
b) Organik tarım uygulamalarında;
1) 1/12/2004 tarihli ve 5262 sayılı Organik Tarım
Kanunu ile 18/8/2010 tarihli ve 27676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Organik Tarımın Esasları ve Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik dahilinde,
organik veya geçiş sürecinde, organik tarımsal ürün üretilmesi,
2) Organik ve geçiş sürecinde olan ve Organik Tarım
Bilgi Sistemi (OTBİS)’nde kayıtlı bireysel veya üretici gurubu içinde
organik tarım faaliyetinde bulunan gerçek ve tüzel kişilerin Bakanlık il
müdürlüklerinden OTBİS’e kayıtlı olduklarına dair aldıkları resmi belgeyi
ilgisine göre Bankaya veya TKK’ya ibraz etmeleri,
3) Üretim dönemi sonunda düzenlenen sertifikayı
ilgisine göre Banka veya TKK’ya ibraz etmeleri,
gerekir.
(13) Genç çiftçi özellikli kriterinden
yararlanılabilmesi için;
a) Gerçek kişi üreticilerin/girişimcilerin kredi
kullandıkları tarihte 40 yaşını aşmamış (41 yaşından gün almamış) olmaları
ve kendi adlarına tarımsal üretim faaliyetinde bulunmaları/bulunacak
olmaları gerekir.
b) Tüzel kişi üreticilerin ortaklarının asgari %51
hisseye sahip olanlarının, gerçek kişilerde aranan şartı sağlaması ve bu
şartı sağlayan ortağın/ortakların kredi vadesi boyunca ortaklığının devam
etmesi gerekir.
c) Yatırım kredilerinin dilimler halinde
kullandırılması durumunda, ilk kredi diliminin kullandırıldığı tarihte
yukarıdaki kriterlerin sağlanması aranır.
(14) Kadın çiftçi özellikli kriterinden
yararlanılabilmesi için;
a) Gerçek kişilerde kadın üreticinin kendi adına
üretim yapıyor/yapacak olması,
b) Tüzel kişi üreticilerin ortaklarının asgari %51
hisseye sahip kısmının kadın olması ve bu şartı sağlayan ortağın/ortakların
kredi vadesi boyunca ortaklıklarının devam etmesi,
gerekir.
(15) Yurt içinde üretilen makine alımı kriterinden
yararlanılabilmesi için, krediyle alınacak makine ve ekipmanların yurt
içinde kurulu fabrikalarda/tesislerde üretiliyor olması gerekir. Yurt
dışından demonte olarak getirilip yalnızca monte edilmek suretiyle satılan
makine ve ekipmanlar bu kapsamda değerlendirilmeyecektir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kredilendirme Konuları ve Teknik Kriterler
Sütçü ve
kombine sığır yetiştiriciliği
MADDE 5 –
(1) Karar kapsamında üreticilere
faiz indirimli işletme ve yatırım kredisi kullandırılabilmesi için; elli
baş ve üzeri kapasitede, manda veya damızlık sığır işletmesi kurmaları veya
işletme kapasitesini elli baş ve üzerine çıkarmaları gerekir.
(2) Sığır yetiştiriciliği için kullandırılacak olan
yatırım kredileri, sütçü ırklar (Jersey, Holstein ve Avrupa kırmızıları),
kombine ırklar (Montbeliard, Brown Swiss ve Simental) ile manda alımları,
barınak yapımı ve tadilatı, süt sağım ünitesi ve süt soğutma tankı, yem
hazırlama ünitesi, balya makinesi, çayır biçme makinesi, silaj makinesi, hayvan
yatağı, travay, gübre yönetimi ile ilgili altyapı ve alet-ekipman alımı,
kurulu işletmelerin münferit alet-ekipman alımları ile diğer yatırım
giderlerini kapsar.
(3) Kredi ile temin edilecek sığırların, Bakanlık
kayıt sistemine kaydedilmiş, damızlık belgesine sahip, ilk yavrusuna gebe
veya en fazla ilk doğumunu yapmış ve azami otuz altı aylık yaşta olması
gerekir. Kredi ile temin edilecek mandalar ise Bakanlık kayıt sistemine
kaydedilmiş, ilk yavrusuna gebe veya en fazla ilk doğumunu yapmış ve azami
kırk sekiz aylık yaşta olması gerekir.
(4) Bu kapsamda işletme ve/veya yatırım kredisi
kullandırılabilmesi için, hayvan alımı amacıyla kredi kullandırılmasa dahi
işletmeye alınacak hayvanların belirtilen nitelikleri taşıması gerekir.
Kurulu işletmelerin hayvan alımı dışındaki işletme ve/veya yatırım kredisi
taleplerinde ise hayvanların yaşı dışındaki diğer tüm kriterler (damızlık
belgesine sahip olma, HBS’de kayıtlı olma) aranır.
(5) Yalnızca işletme kredisi taleplerinin
değerlendirilmesinde, işletmedeki hayvanlar için damızlık belgesi yerine
ilgili Damızlık Birliği tarafından onaylanmış e-ıslah veri tabanı (kulak
küpe numaraları belirtilerek) kayıtları esas alınarak işlem yapılabilir.
Damızlık
düve yetiştiriciliği
MADDE 6 –
(1) Karar kapsamında damızlık düve
yetiştiriciliği kredisinden yararlanabilmek için; elli baş ve üzeri
kapasitede işletme kurmaları veya mevcut işletme kapasitesini elli baş ve
üzerine çıkarmaları gerekir.
(2) Karar kapsamında damızlık düve yetiştiriciliği
kredisinden yararlanabilmek için; sütçü ırklar (Jersey, Holstein ve Avrupa
kırmızıları), kombine ırklar (Montbeliard, Brown Swiss ve Simental), manda
ile elli baş ve üzeri kapasitede işletme kurmaları veya işletme kapasitesini
elli baş ve üzerine çıkarmaları gerekir.
(3) Damızlık düve yetiştiriciliği için yatırım
kredileri, barınak yapımı ve tadilatı, yem hazırlama ünitesi, balya
makinesi, çayır biçme makinesi, silaj makinesi, hayvan yatağı, travay, gübre yönetimi ile ilgili altyapı ve
alet-ekipman alımını, kurulu işletmelerin münferit alet-ekipman alımlarını
ve diğer yatırım giderlerini kapsar.
(4) İşletme kredisi ile temin edilecek damızlık
sığırlar, HBS’ye kayıtlı, damızlık belgesine sahip, dört-on üç aylık yaş aralığında
olmalıdır. Yurt içinden alınacak damızlık sığırlar hastalıktan ari
işletmelerden alınmış olmalı veya işletme düve satışından önce arilik
statüsü kazanmış olmalıdır. İl/ilçe müdürlüklerinden işletmenin ari
olduğuna dair belge alınır.
(5) Kredi ile temin edilecek mandalar ise HBS’de
kayıt altına alınmış, on iki-yirmi dört aylık yaş aralığında olmalıdır.
Büyükbaş
hayvan besiciliği
MADDE 7 –
(1) Karar kapsamında büyükbaş
hayvan besiciliği kredisinden yararlanabilmek için; manda dâhil olmak üzere
elli baş ve üzerinde besi sığırcılığı işletmesi kurmaları veya işletme
kapasitesini elli baş ve üzerine çıkarmaları gerekir.
(2) Besi
sığırcılığı için yatırım kredileri, barınak yapımı ve tadilatı, yem
hazırlama ünitesi, balya makinesi ve çayır biçme makinesi, travay, tartı
sistemi, gübre yönetimi ile ilgili altyapı ve alet-donanım alımı, kurulu
işletmelerin münferit alet-ekipman alımlarını ve diğer yatırım giderlerini
kapsar.
(3) İşletme
kredisi ile temin edilecek hayvanların azami yirmi aylık yaşta, erkek ve
Bakanlık kayıt sisteminde kayıtlı olmaları gerekir.
Küçükbaş
hayvancılık
MADDE 8 –
(1) Karar kapsamında küçükbaş
hayvan yetiştiriciliği kredisinden yararlanabilmek için; koyunda en az iki
yüz elli baş, keçide en az yüz baş kapasiteye sahip işletme kurmaları ya da
mevcut kapasitelerini belirtilen kapasitelere veya üzerine çıkarmaları;
küçükbaş hayvan besiciliğinde ise iki yüz elli baş ve üzerinde besi
işletmesi kurmaları veya işletme kapasitesini iki yüz elli baş ve üzerine
çıkarmaları gerekir.
(2) Küçükbaş hayvan yetiştiriciliği ve besiciliği
için yatırım kredileri barınak yapımı ve tadilatını, yem hazırlama ünitesi,
balya makinesi, çayır biçme makinesi, silaj makinesi, tartı sistemi, kurulu
işletmelerin münferit alet-ekipman alımlarını, diğer yatırım giderleri ile
küçükbaş hayvan yetiştiriciliği için süt sağım ünitesi ve süt soğutma tankı
alımlarını kapsar. Küçükbaş hayvan besiciliği için erkek hayvan alımı
işletme kredisi kapsamında, küçükbaş hayvan yetiştiriciliğinde dişi hayvan
alımı yatırım kredileri kapsamında değerlendirilir.
(3) Küçükbaş hayvan yetiştiriciliği amacıyla temin
edilecek dişi hayvanların Bakanlık kayıt sisteminde kayıtlı ve altı-yirmi
dört aylık yaşta, küçükbaş hayvan besiciliği amacıyla temin edilen erkek
hayvanların ise en az üç aylık yaşta ve Bakanlık kayıt sisteminde kayıtlı
olmaları gerekir.
Arıcılık
MADDE 9 –
(1) Karar kapsamında; Bakanlık
Arıcılık Kayıt Sistemine kayıtlı, asgari elli adet arılı kovanı olan
işletmeler, mevcut arılı kovan sayısını elli ve üzerine çıkarmak isteyen
işletmeler ile Bakanlıktan bombus arısı ön izinli veya izinli işletmeler
arıcılık kredisinden yararlandırılır.
(2) Arıcılık
kapsamında kullandırılacak yatırım kredileri; arılı kovan, polen kapanlı
yeni kovan (boş), elektrikli çit sistemi, bal süzme makinesi, bal dolum ve
paketleme makinesi, polen kurutma ve temizleme, kek hazırlama makineleri
alımı, iki yüz adet ve daha fazla sayıda arılı kovan ile gezginci arıcılık
yapan üreticiler için jeneratör, güneş enerji sistemi, arıcı barakası veya
karavanı alımı, yüz adet ve daha fazla sayıda arılı kovana sahip ana arı
üretimi yapmak isteyen arıcılara; ana arı üretimi için jeneratör, güneş
enerji sistemi, çiftleştirme kovanı veya kutusu (en az bin adet) ve arıcı
barakası veya karavanı alımı, bombus arısı yetiştiricileri için, bina
yapımı ve tadilatı, raf sistemleri, ilgili alet ve ekipman alımı ile diğer
yatırım giderlerini kapsar.
(3) Arıcılık faaliyetleri kapsamında
kullandırılacak işletme kredileri; arıcılık malzemeleri (maske, körük, el
demiri, pürmüz, mahmuz, çıta delme ve biz gibi) şeker, temel petek, kek,
ruhsatlı arı ilacı alımı, gezginci arıcılık yapan arıcılara, işçilik dahil
arı nakliye giderleri, ana arı üretimi yapan işletmelere ise şeker, temel
petek, kek, ana arı üretim malzemeleri (larva transfer kaşığı, yüksük
kalıbı, zımba tabancası, mum cezvesi, larva çantası, ana arı nakliye kafesi
ve ana arı ızgarası gibi), bombus arısı üretimine yönelik ihtiyaç duyulan
(polen, şeker, plastik kap ve ambalaj malzemesi gibi) alımları kapsar.
(4) Arıcılık (bal arısı) yatırım ve işletme
kredilerinde, Arıcılık Kayıt Sistemine kaydedilmiş kovan ve sayılarını
gösterir belge istenir.
(5) Bombus arısı yatırım ve işletme kredilerinde,
il müdürlüğünden alınacak ön izinli ya da izinli olduğuna dair yazı
istenir.
Kanatlı
sektörü
MADDE 10
– (1) Karar kapsamında, etlik
piliç yetiştiriciliği için asgari on bin adet; kaz, ördek, hindi için asgari
bin adet; bıldırcın için asgari iki bin adet; deve kuşu için asgari elli
adet ve üzeri kapasitelerde işletme kuran veya kurulu işletme kapasitesini
asgari bu kapasitelere çıkaran üreticilere kanatlı hayvan yetiştiriciliği
kapsamında yatırım ve işletme kredisi kullandırılır.
(2) Yumurta tavukçuluğunda asgari yedi bin beş yüz
adet ve üzerinde kapasiteye sahip kurulu mevcut işletmelere işletme kredisi
ve mevcut kurulu işletme kapasitesini artırmaya yönelik yatırım olmamak
kaydıyla tesislerinde bakım, onarım, modernizasyon ve makine ekipman
alımı/yenilenmesi vb. amaçlarla yapılacak harcamalar için yatırım kredisi
kullandırılabilir. Bu kapsamda, yumurta tavukçuluğunda yeni tesis yapımı
ve/veya kapasite artırımı amacıyla yatırım kredisi ve kapasite artıran
işletmelerin artırılan kapasitesine isabet eden kısmı için işletme kredisi
kullandırılmaz.
(3) Kanatlı sektörüne yönelik yatırım kredileri;
kümes (yumurta tavukçuluğunda yeni ve ilave kümesler ayrık), gübre işleme
tesisi, yumurta işleme, tasnif, paketleme ünitesi/tesisi, yapımı ve
tadilatlarını, biyogüvenlik önlemlerini, yem deposu/silosu, diğer ilgili
alet-ekipman ve makine alımı ile diğer yatırım giderlerini kapsar.
(4) Kanatlı sektörüne yönelik işletme kredileri;
ruhsatlı kanatlı üretim işletmelerinden, yetiştirilmek üzere alınacak
ticari civciv ve yarka alımı ile bu hayvanların yem ve diğer işletme
giderlerini kapsar.
Kanatlı
sektörü damızlık yetiştiriciliği
MADDE 11
– (1) Karar kapsamında, damızlık
kanatlı yetiştiriciliği kredisi kullanabilmek için asgari; damızlık etlik
tavuğu on bin adet, damızlık yumurta tavuğu on bin adet, Ankara Tavukçuluk Araştırma
Enstitüsü Müdürlüğünce ülkemiz için geliştirilmiş hatlarla yapılacak
damızlık yumurta tavuğu bin adet, damızlık hindi beş bin adet, damızlık
kaz, ördek veya bıldırcın bin adet, damızlık deve kuşunda yüz adet ve üzeri
kapasitelerde işletme kurulması veya kurulu işletmelerin kapasitelerinin
asgari bu kapasitelere çıkarılması gerekir.
(2) Damızlık kanatlı hayvanların, damızlık büyük
ebeveyn (grandparentstock), damızlık ebeveyn (parentstock) olduklarını
belirten sağlık sertifikası ve fatura istenir.
(3) Damızlık kanatlı yetiştiriciliği yatırım
kredileri; damızlık kümes, damızlık kanatlı üretimi yapmak kaydıyla
kuluçkahane, gübre işleme tesisi, yapımı ve tadilatını, biyogüvenlik
önlemleri, yem deposu/silosu, ilgili alet-ekipman ve makine alımı ile diğer
yatırım giderlerini kapsar.
(4) Damızlık kanatlı yetiştiriciliği işletme
kredileri; yetiştirilmek üzere alınacak kuluçkalık damızlık yumurta,
damızlık civciv ve damızlık yarka alımı ile bu hayvanların yem, ilaç ve
diğer işletme giderlerini kapsar.
Su
ürünleri sektörü
MADDE 12
– (1) Su ürünleri yetiştiriciliği
yapacak olan üreticilerin Karar kapsamında faiz indirimli yatırım kredisine
başvurabilmeleri için projelerinin Bakanlık tarafından onaylanmış olması
gerekir. Yatırım kredileri projede yer alan kafes ve havuz gibi her türlü
su ürünleri yetiştiricilik sistemleri ve/veya kuluçkahane kurulması veya bu
sistemlerin kapalı devre üretim sistemine dönüştürülmesi dahil
modernizasyonları, alet-ekipman alımı, tekne ve barç alımı ile
bakım/onarımı, hidrolik yükleme ve boşaltma aparatı alımı gibi konuların
finansmanını kapsar.
(2) İşletme kredisi ise, Bakanlıkça verilen su
ürünleri yetiştiricilik belgesine ve/veya su ürünleri kuluçkahane belgesine
sahip üreticilerin işletme giderlerinin finansmanını kapsar.
(3) Su ürünleri yetiştiriciliği yapacak üreticilere
kullandırılacak yatırım kredilerinde Bakanlıkça onaylanan projeler, işletme
kredilerinde ise Bakanlıkça verilen su ürünleri yetiştiricilik belgesinde
ve/veya su ürünleri kuluçkahane belgesinde belirtilen kapasite esas alınır.
(4) Su ürünleri avcılığı yapmak üzere Bakanlıkça
ruhsat tezkeresi düzenlenmiş balıkçı gemisi sahiplerinin gemileri için
jeneratör, soğuk muhafaza odası yapımı ile buz makinesi alımı, balık ağları
ile diğer av araç ve gereçlerinin alımı, Bakanlıkça belirlenen özellikleri
taşıyan gemi takip cihazları ile elektronik kayıt defteri cihazlarının
alımı, mevcut balıkçı gemilerinin modernizasyonu, mevcut balıkçı
gemilerinden geçerli ruhsata sahip olan balıkçı gemisi satın alımı, mevcut
ruhsatla ruhsata uygun veya boy uzatma hakkı kapsamında yeni gemi inşası
gibi konularda yatırım kredisi; bakım/onarım, yakıt işçilik ve benzeri
giderler ile takip ve kayıt cihazları için ihtiyaç duyulan işletme giderlerine
yönelik işletme kredisi talepleri Karar kapsamında değerlendirilir. Boy
uzatma hakkının kullanılmasına yönelik yatırım kredisi taleplerinde
üreticilerce geminin boy uzatma hakkının bulunduğuna dair il/ilçe
müdürlüklerince onaylanmış yazı ile başvuruda bulunulacak, yatırımın
tamamlanmasını müteakip yeni ruhsat tezkeresi ibraz edilir.
(5) Yatırım kredilerinde (münferit alet-ekipman
alımları hariç) ve işletme kredilerinde Bakanlıkça verilen su ürünleri
ruhsat tezkeresinde belirtilen tam boy uzunluğu esas alınır.
Geleneksel
(yaygın) hayvansal üretim
MADDE 13
– (1) Hayvansal üretim konu başlığı
altında Kararda belirtilmeyen hayvansal üretim konularında veya Kararda
belirtilen hayvansal üretim konularında yer almakla birlikte yukarıda
ilgili konu başlığı altında belirtilen kapasite, ırk ve yaş şartı gibi
teknik kriterleri taşımayan konularda faaliyet gösteren üreticilerin faiz
indirimli kredi talepleri bu başlık altında değerlendirilir.
Kontrollü
örtüaltı tarımı
MADDE 14
– (1) Yatırım kredileri ile ilgili
olarak; kontrollü örtüaltı üretme koşullarına sahip en az on dekar
büyüklüğündeki seralarda Örtüaltı Kayıt Sistemi Yönetmeliğine uygun olarak
örtüaltı yetiştiriciliği yaptığı il/ilçe müdürlüğünce tespit edilerek
Örtüaltı Kayıt Sisteminde (ÖKS) kayıt altına alınan işletmeler ile
kontrollü örtüaltı üretme koşullarına sahip en az on dekar büyüklüğünde
sera kuracak, sera modernizasyonu yapacak ya da mevcut serasının ölçeğini
asgari on dekar ve üzerine çıkaracak üreticilerin il/ilçe müdürlüklerince
onaylanan projeleri çerçevesindeki kredi talepleri Karar kapsamında
değerlendirilir.
(2) Yeni kurulacak işletmelerin başvuruları ve
özlük bilgileri ile işletmeye ait yapısal bilgiler, projenin tamamlanmasının
ardından, başvuru sahibinin ilave beyanı aranmaksızın il/ilçe müdürlüğü
tarafından Örtüaltı Kayıt Sistemine kaydedilir. Üretim ile ilgili bilgilerin
kaydında üreticinin beyanı aranır.
(3) İşletme kredileri ile ilgili olarak; kontrollü
örtüaltı üretme koşullarına sahip en az on dekar büyüklüğündeki seralarda
Örtüaltı Kayıt Sistemi Yönetmeliğine uygun olarak örtüaltı yetiştiriciliği
yaptığı Bakanlıkça tespit edilerek Örtüaltı Kayıt Sisteminde (ÖKS) kayıt
altına alınan işletmelerin işletme kredisi talepleri Karar kapsamında
değerlendirilir.
(4) Örtüaltında yapılan süs bitkisi üretimi ile
ilgili işletme ve yatırım kredileri bu Tebliğin 17 nci maddesi hükümlerince
değerlendirilir.
(5) Örtüaltında yapılan muz yetiştiriciliği ile
ilgili işletme ve yatırım kredileri bu Tebliğin 20 nci maddesi hükümlerince
değerlendirilir.
Yem
bitkisi üretimi
MADDE 15
– (1) Karar kapsamında
üreticilerin her türlü tek yıllık, çok yıllık yem bitkileri ve yapay çayır
mera tesisi oluşturmak amacıyla düşük faizli yatırım ve işletme kredisi
kullanabilmesi için;
a) Kaba/kesif yem üretimi yapmak amacıyla yem
bitkileri ekilişi yaparak hasat etmeleri veya edecek olmaları,
b) Toplam ekiliş alanının en az on dekar olması,
c) Yapay çayır mera tesisleri için ilin ekolojisine
uygun olarak hazırlanan projenin il müdürlüğünce onaylanması,
ç) Gerçekte sulu şartlarda yetiştirildiği halde
bazı bölgelerin iklim şartlarına uygun olarak kuru şartlarda yetiştirilen
yonca için, üniversite ya da araştırma enstitülerinin görüşünün bulunduğu
yazının il müdürlüklerinden alınması,
gerekir.
Yurt içi
sertifikalı tohum, fide, fidan üretimi
MADDE 16
– (1) Üreticilerin aşağıdaki
üretim konularında Karar kapsamında, faiz indirimli kredi kullanabilmeleri
için;
a) Tohumculuk Sektöründe Yetkilendirme ve Denetleme
Yönetmeliği kapsamında Yetkilendirilmiş Tohumculuk Kuruluşu Belgesine sahip
olması ve sertifikasyon sistemi dahilinde yurt içi sertifikalı tohum, fide,
fidan veya doku kültürü ile tohumluk üretimi yapması ve/veya sözleşmeli
üretim yapması,
b) 31/10/2006 tarihli ve 5553 sayılı Tohumculuk
Kanunu hükümlerine göre tohumluk üretim, sertifikasyon, pazarlama
konularında, standart veya sertifikalı olarak tohum (hibrit tohum dahil),
sebze fidesi, çilek fidesi, tohumluk patates, meyve fidanı, asma fidanı
veya meyve/asma üretim materyali üretimi yapması/yapacak olması,
gerekir.
(2) Yetkilendirilmiş tohumculuk kuruluşlarının,
sertifikasyon sürecinde yer alan hasat sonrası tohum alımı, tohum çıkarma,
işleme, temizleme, ilaçlama, sertifikalandırma, etiketleme, ambalajlama,
depolama, ısı ve nem kontrollü depo yatırımları gibi faaliyetler karar
kapsamında işletme ve yatırım kredisine konu edilebilir. Bu fıkra
kapsamındaki makine-ekipman alımlarında zirai kredilendirme belgesi veya
deney raporu aranmaz.
(3) Yetkilendirilmiş tohumculuk kuruluşlarının
tohumluk üretimi ile ıslah-araştırma ve geliştirme sürecinde ihtiyaç
duydukları sera yatırımları, tohum test laboratuvarları, biyoteknoloji
laboratuvarları, iklimlendirme sistemleri, sulama sistemleri kapsamında
kullanılan alet-ekipmanlar ve diğer altyapı hizmetleri karar kapsamında
işletme ve yatırım kredisine konu edilebilir.
(4) Sebze tohumu ve standart olarak üretilen yem
bitkileri ve yemeklik dane baklagil tohumları üretimi hariç, bu madde
kapsamındaki taleplerde onaylı tohumluk beyannamesi alınır.
(5) Meyve/asma üretim materyali (bir nolu damızlık
ünitesi, iki nolu damızlık ünitesi, üç nolu damızlık ünitesi kurulması) ile
çilek fidesi (ön temel blok, temel blok, sertifikalı blok kurulması)
üretimine yönelik işletme ve yatırım kredilerinde üreticilerden damızlık
ünitelerinin/blokların kurulmasına dair Bakanlık tarafından verilen yetki
belgesi istenir.
(6) Üretim sezonu sonunda üretilen tohum, fide ve
fidanlar için düzenlenen sertifika ilgisine göre Bankaya veya TKK’ya ibraz
edilir.
Süs
bitkisi üretimi
MADDE 17
– (1) Üreticilere, örtüaltı
üretimi dahil olmak üzere süs bitkilerinin üretimi konusunda işletme ve
yatırım kredisi kullandırılır. Karar kapsamında faiz indirimli kredi
kullanabilmeleri için;
a) Yurt içinde süs bitkisi (dış mekân, iç mekân,
kesme çiçek ve soğanlı yumrulu bitkiler, doğal çim bitkisi ve doğal rulo
çim) ve süs bitkisi çoğaltım materyali (fidan, fide, çelik, soğan, yumru,
doku kültürü, tohum ve benzeri) elde etmek amacıyla üretim yapan özel
sektör yetkilendirilmiş tohumculuk kuruluşu olması ve/veya sözleşmeli
üretim yapması,
b) Tohumculuk Sektöründe Yetkilendirme ve Denetleme
Yönetmeliği esaslarına göre süs bitkisi üretici belgesine ve süs bitkileri
üretim işletmesi kapasite raporuna sahip olması,
gerekir.
Stratejik
bitkisel üretim
MADDE 18 –
(1) Üreticilerin stratejik
bitkisel üretim konusunda Karar kapsamında faiz indirimli kredi kullanabilmeleri
için; aspir, yağlık ayçiçeği, yağlık mısır, kolza, soya, susam, yağlık
zeytin ve tıbbi aromatik bitkilerden “kekik, yağlık gül, yağlık lavanta,
oğulotu, zencefil, sahlep, biberiye, adaçayı, sığla yağı, sumak, keçi
boynuzu, defne, fesleğen, likapa, ıhlamur, safran ve jojoba” üretimini
yapıyor/yapacak olması gerekir.
(2) Mevcut fındık ve çay bahçelerinin yenilenmesi
ve gençleştirilmesi ile ilgili harcamalar bu kapsamda kredilendirilir.
(3) Bu kapsamda yalnızca mevcut fındık ve çay
bahçelerinin yenilenmesi ve gençleştirilmesi amacıyla yatırım kredisi
kullandırılabilir. Diğer konularda bu başlıkta yalnızca işletme kredisi
kullandırılabilir.
Meyve
yetiştiriciliği ve bağcılık
MADDE 19
– (1) Karar kapsamında meyve
yetiştiriciliği ve bağcılık konusunda işletme ve/veya yatırım kredilerinden
yararlanabilmek için üreticilerin aynı parsel veya bitişik parseller
üzerinde üzümde en az on dekar, diğer meyve türlerinde en az yirmi beş
dekar ve üzerinde yeni kapama meyve bahçesi tesis etmeleri ya da mevcut
meyve bahçesi ve/veya üzüm bağını belirtilen asgari işletme büyüklüğüne
çıkarmaları gerekir.
(2) Bu kapsamda kullandırılacak yatırım kredileri,
arazinin tesfiyesi ve drenajı ile ilgili altyapı harcamaları, fidan alımı,
gölgeleme, sisleme, don ve dolu önlemeye yönelik makine ve ekipmanların
alımı, kendi üretim kapasitesi ile sınırlı olmak kaydıyla boylama ve
paketleme tesisi yatırımlarına ilişkin harcamalar ile diğer yatırım
giderlerini kapsar.
Geleneksel
(yaygın) bitkisel üretim
MADDE 20
– (1) Karar kapsamında bitkisel
üretim konu başlığı altında belirtilmeyen bitkisel üretim konularında
faaliyette bulunan üreticiler ile Kararda belirtilen bitkisel üretim
konularında yer almakla birlikte, bu Tebliğde belirtilen kapasitelere
ve/veya kriterlere uymayan koşullarda üretim yapan, Bakanlığın ilgili kayıt
sistemlerine kayıtlı üreticilerin faiz indirimli kredi talepleri bu başlık
altında değerlendirilir.
Tarım
makineleri (traktör ayrık)
MADDE 21
– (1) Karar kapsamında, 11/10/2000
tarihli ve 24197 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Mekanizasyon
Araçlarının Kredili Satışına Esas Deney ve Denetimlerle İlgili Tebliğ
(Tebliğ No: 2000/37) kapsamında değerlendirilen ve zirai kredilendirme
belgesi olan tüm tarımsal mekanizasyon araçları için yatırım kredisi
kullandırılabilir.
(2) Sabit süt sağım tesisleri, tam otomatik süt
sağım makinaları (sağım robotları) ve sabit güneş enerjisi sistemlerinde
zirai kredilendirme belgesi yerine işletme bazında düzenlenen deney raporu
esas alınır.
Traktör
MADDE 22
– (1) Karar kapsamında, Tarımsal
Mekanizasyon Araçlarının Kredili Satışına Esas Deney ve Denetimlerle İlgili
Tebliğ (Tebliğ No: 2000/37) hükümlerine göre zirai kredilendirme belgesi
olan traktörler için yatırım kredisi kullandırılabilir. Traktör kredisi
kullandırılabilmesi için üreticilerin faaliyet konuları arasında bitkisel
üretim veya küçükbaş, büyükbaş hayvancılık ve kanatlı üretimi (damızlık
dahil) konularından en az birisinin bulunması şartı aranır.
(2) Elektrikli traktör alımı ve mevcut traktörlerin
elektrikli traktöre dönüştürülmesi için yapılacak harcamalar bu kapsamda
değerlendirilir.
(3) Kredi kapsamında alınacak ikinci el
traktörlerde sekiz yaş ve altı olması şartı aranır.
Modern
basınçlı sulama sistemi yatırımı
MADDE 23
– (1) Üreticilerin, su kaynağından
alınan suyun tarla içine dağıtılması amacıyla damla, yüzey altı damla
(sadece meyve ağaçları ve bağ sulamasında), yağmurlama veya mikro
yağmurlama sulama sistemleri kurulması ve bu sistemlerin otomasyonuna
ilişkin teknolojik sistemler (akıllı sulama sistemleri, akıllı otomasyon
sistemleri ve benzeri sistemler) ile hareketli sulama makineleri (dairesel
hareketli, doğrusal ve tamburlu sistem yağmurlama sulama makineleri vb.)
konusundaki kredi talepleri Karar kapsamında değerlendirilir.
(2) Modern basınçlı sulama sistemi
kullanan/kullanacak üreticilerin elektrik temini, derin kuyu açılması,
derin kuyu teçhizatı ve suyun kaynağından tarlaya taşınmasına ilişkin kredi
talepleri, modern basınçlı sulama içerisinde değerlendirilir.
(3) Modern basınçlı sulama sistemlerini kullanmayan
üreticilerin tarımsal sulama/derin kuyu/suyun tarlaya taşınmasına yönelik
kredi talepleri (çeltik üretimi hariç) bu Tebliğ kapsamında
değerlendirilmez.
(4) Modern basınçlı sulama sistemlerinde
kullanılmak üzere, 16/12/1960 tarihli ve 167 sayılı Yeraltı Suları Hakkında
Kanun esaslarına göre su temini maksadıyla kazılar ve kuyular açılmasına
yönelik yatırım kredisi, 167 sayılı Kanun hükümlerine göre arama belgesi
alınan kazılar ve kuyular için kullandırılır.
(5) Proje kredi talebi uygun bulunan her başvuru
için, üretici iki adet Ek-1’de yer alan Basınçlı Sulama Sistemi Bilgi Formu
düzenleyerek, Banka veya TKK’ya ibraz eder. Formun bir adedi Banka veya TKK
tarafından uygulamanın yapıldığı il müdürlüğüne gönderilir.
(6) Kredi talep konusu olan ve Tarımsal
Mekanizasyon Araçlarının Kredili Satışına Esas Deney ve Denetimlerle İlgili
Tebliğ (Tebliğ No: 2000/37) esaslarına göre zirai kredilendirme belgesi
olan sulama ekipmanları için yatırım kredisi kullandırılabilir.
(7) Üreticilerin modern basınçlı sulama konusunda
Karar kapsamında faiz indirimli kredi kullanabilmeleri için;
a) Üreticiye ait güncel Çiftçi Kayıt Sistemi
belgesini,
b) Ek-2’de yer alan Sulama Projesi Dispozisyonuna
uygun olarak, 18/12/1991 tarihli ve 91/2526 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin
Tüzük hükümlerine göre yetkili ziraat mühendisleri tarafından hazırlanmış,
Bakanlık il/ilçe müdürlüklerince onaylanmış basınçlı sulama projesini,
c) Su kaynağı çeşidi yer üstü su kaynağı olan
başvurular için ilgili kurumdan
(DSİ) alınacak su kullanım izin/tahsis belgesi, yeraltı suyu
kullanımlarında kuyu ruhsatını,
ç) Sulama sisteminin elektrik kullanımını
gerektirmesi durumunda ilgili elektrik idaresinden abonelik yapıldığına
dair belgeyi,
sunması gerekir.
Tarım
makineleri parkı
MADDE 24
– (1) Tarımsal üreticilere ücret
karşılığı hizmet vermek üzere, toprak işleme, ekim, dikim, bakım, söküm,
hasat vb. işlemlerin tamamı için yeterli ve uygun makine parkı kurarak
faaliyet gösteren/gösterecek tarımsal amaçlı üretici birlikler, tarımsal
amaçlı kooperatifler ve diğer tüzel kişilere bu kapsamda yatırım kredisi
kullandırılabilir.
(2) Tarımsal üreticilere faaliyetleri ile ilgili
olarak toprak işleme, ekim, dikim, söküm, hasat vb. konularda makinelerle
yapılan işlerde hizmet vermek üzere yukarıda belirtilen tüzel kişiler
tarafından makine parkı oluşturmak amacıyla, hizmet verilmesi öngörülen
yerde mevcut potansiyel için yeterli ve uygun ölçüde ve sayıda traktör, biçerdöver,
diğer hasat makineleri, çayır biçme makinesi, balya makinesi, silaj
makinesi, silaj paketleme makinesi, pulluk, kültüvatör, patoz, mibzer vb.
gibi mekanizasyon araçlarının alımına yönelik yatırım kredileri bu kapsamda
değerlendirilir.
(3) Tarımsal makine ve ekipmanların üretimi ve/veya
alım satımı, ticareti konusunda faaliyet gösteren kişilerle bu kişilerin
hisse payına bakılmaksızın ortağı olduğu tüzel kişiler bu kapsamda
kredilerden yararlandırılmaz.
(4) Yalnızca tek bir işleme (örneğin yalnızca ekim,
yalnızca hasat, yalnızca ilaçlama gibi) yönelik makine alımları bu kapsamda
değerlendirilmez.
(5) Bu kapsamda yalnızca yeni ve kullanılmamış
tarımsal mekanizasyon araçlarının alımı kredilendirilebilir.
(6) Bu kapsamda kredilendirilecek tarım makinelerinden
Tarımsal Mekanizasyon Araçlarının Kredili Satışına Esas Deney ve
Denetimlerle İlgili Tebliğ (Tebliğ No: 2000/37) kapsamında
değerlendirilenlerin zirai kredilendirme belgesinin bulunması
gerekmektedir.
Arazi
alımı (birleştirme)
MADDE 25
– (1) Dağınık ve parçalı
arazilerin birleştirilmesi suretiyle tarımsal işletmelerin ekonomik ölçeğe
kavuşturulmasının sağlanmasına yönelik olarak, tarımsal üretim ya da
tarımsal yatırım yapmak amacıyla, hisseli tarım arazilerindeki hisselerinin
diğer hissedarlar tarafından satın alınması ya da hisseli olup olmadığına
bakılmaksızın bitişik tarım arazilerinin satın alınmasına yönelik kredi
talepleri Banka ve TKK’nın kendi iç mevzuatı paralelinde olmak kaydıyla bu
kapsamda değerlendirilir.
Lisanslı
depoculuk yatırımları
MADDE 26
– (1) Lisanslı depoculuk
yatırımları için aşağıdaki kriterler aranır:
a) Karar kapsamında, 5300 sayılı Kanun ve 12/4/2013
tarihli ve 28616 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarım Ürünleri Lisanslı
Depoculuk Yönetmeliği hükümleri kapsamında kurulmuş/kurulacak lisanslı depo
işletmelerine inşaat yatırımları (depo, silo ve benzeri) ile makine-ekipman
(elevatör, kantar, fan, jeneratör, forklift, vinç, soğuk hava-iklimlendirme
ve havalandırma üniteleri, depo içi bölmeler-raf sistemleri, bilgi işlem sistemleri
ve benzeri) alımlarına yönelik yatırım kredisi kullandırılır. Kapasite
artışları ve yenilemeler de bu kapsamda değerlendirilir.
b) Kredi başvurusunda, yeni kurulacak işletmelerden
Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Yönetmeliği kapsamında kuruluş izni,
kurulu işletmelerden ise faaliyet izni ve depoculuk lisansı istenir.
Kurulacak işletmelerde ise faaliyet izni ve depoculuk lisansı, yatırımın
tamamlanmasını müteakip ibraz edilir, söz konusu evrakların ibraz
edileceğine dair müteşebbislerden taahhütname alınır.
c) Lisanslı depoculuk kriterlerini haiz depo
yatırımı yaparak, depolarını ve işletmeciliğini Toprak Mahsulleri Ofisi
Genel Müdürlüğüne (TMO) uzun süreli olarak kiralayan gerçek/tüzel kişilerin
lisanslı depo yatırımları da Karar kapsamında değerlendirilir.
ç) Kamu kurum ve kuruluşları da lisanslı depo
yatırımları ile ilgili olarak bu kapsamda kredilerden yararlanabilir.
Elektronik
Ürün Senedi (ELÜS) karşılığı kredi kullanımı
MADDE 27
– (1) Elektronik Ürün Senedi
(ELÜS) karşılığı kredi kullanımında aşağıdaki kriterler esas alınır:
a) ÇKS’ye kayıtlı olarak üretimini yaptıkları
tarımsal ürünlerini lisanslı depolara bizzat teslim ederek ELÜS alan
üreticiler ile ortaklarının/üyelerinin ÇKS’ye kayıtlı olarak ürettikleri
ürünlerini lisanslı depolara teslim ederek ELÜS alan tarımsal amaçlı
kooperatif ve üretici birliklerine, Karar kapsamında ELÜS karşılığı kredi
kullandırılır.
b) Lisanslı depoya teslim edilecek
ürünün/ürünlerin, ilgili üretim dönemine ilişkin ÇKS’de kayıtlı olması gerekir.
c) Tarımsal amaçlı kooperatif ve üretici birlikleri
tarafından lisanslı depoya teslim edilerek karşılığında ELÜS alınan ürün
miktarının, tarımsal amaçlı kooperatif ve üretici birliklerinin
ortaklarının/üyelerinin ilgili üretim dönemine ilişkin ÇKS’de kayıtlı
üretim alanları ile uyumlu miktarda olması gerekir.
Soğuk
hava deposu yatırımları
MADDE 28
– (1) Soğuk hava deposu
yatırımları için aşağıdaki kriterler aranır:
a) Meyve sebzelerin korunması ve saklanması
amacıyla yapılacak soğuk hava depoları için Karar kapsamında yatırım
kredisi kullandırılabilir.
b) Sebze ve meyve toptan ve perakende ticareti ile
iştigal eden kişilerin bu ticari faaliyetleri ile ilgili olarak
yaptıracakları soğuk hava deposu yatırımları bu kapsamda değerlendirilmez.
c) Mevcut soğuk hava depolarının modernizasyonu
amacıyla yapılacak harcamalar da bu kapsamda değerlendirilecektir.
Tarımsal
ürünlerin işlenmesi
MADDE 29
– (1) Bitkisel, hayvansal ve su
ürünleri alanında elde edilen işlenmemiş ham tarımsal ürünlerin işlenmesine
(ambalajlama ve paketleme dahil) yönelik olarak bu maddenin üçüncü
fıkrasında belirtilen faaliyet alanlarındaki yatırımlar bu kapsamda
değerlendirilir.
(2) Bu kapsamdaki kredilerden yararlanacak gerçek
ve tüzel kişi işletmelerin “mikro işletme” veya “küçük işletme” ölçeğinde
olması gerekir.
(3) Bu kapsamda aşağıdaki konularda faaliyet
gösteren veya gösterecek olan gerçek ve tüzel kişilere işletme ve yatırım
kredisi kullandırılabilir:
a) Süt işleme ve süt ürünleri üretimi,
b) Meyve ve sebze kurutma/dondurma ve
kurutulan/dondurulan ürünlerin ambalajlanması,
c) Meyve suyu ve konsantresi üretimi,
ç) Salça, turşu, konserve, reçel, marmelat, pekmez
üretimi,
d) Zeytin işleme ve paketleme, zeytinyağı üretimi,
e) Su ürünleri paketleme, balık tütsüleme, kurutma,
f) Tıbbi aromatik bitkilerin işlenmesi ve
paketlenmesi,
g) Organik tarımsal ürünlerin işlenmesi ve
paketlenmesi.
(4) Yatırım kredisi, yeni tesis yapımı, mevcut
tesislerin kapasite artışı ve makine ekipman alımına yönelik olarak
kullandırılabilir.
Sözleşmeli
üretim (üretim yaptıran gerçek/tüzel kişi)
MADDE 30
– (1) Yürürlükteki sözleşmeli
üretime ilişkin mevzuat çerçevesinde, üreticilerin tarımsal ve hayvansal
girdilerini temin etmek ve ürün almayı garanti etmek suretiyle tarımsal
üretim yaptıran gerçek ve tüzel kişilere, söz konusu üretim finansmanı
amacıyla işletme kredisi açılabilir. Sözleşmeli üretim yaptıran kişilerle,
sözleşmeli üretim yapan kişilere aynı üretim konusu için mükerrer kredi
kullandırılmaz.
Özel
ormancılık
MADDE 31
– (1) Her çeşit ağaç, ağaççık ve
çalılardan elde edilen asli orman ürünlerinden tomruk, direk, sanayi odunu,
kağıtlık odun, lif-yonga odunu üretimi amacıyla, 23/10/2019 tarihli ve
30927 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ağaçlandırma Yönetmeliğine uygun
olarak özel orman kurulması ve işletilmesi ile orman ağaçlarının
fidanlarının üretimine yönelik olarak özel orman fidanlığı kurulması ve
işletilmesine yönelik yatırım ve işletme kredisi kullandırılabilir.
(2) Bu kapsamdaki kredilerden yararlanılabilmesi
için, Bakanlığın ilgili yasal düzenlemelerine uygun olarak, kurulacak
ormanların asgari 50 hektar; fidanlıkların asgari 5 hektar olması veya
mevcut orman ya da fidanlığın bu büyüklüğe yükseltilmesi; kurulacak orman
ve fidanlıkların; kızılçam (pinus brutia), sahil çamı (pinus pinaster),
dişbudak (fraxinus), okaliptüs (e.camaldulensis/grandis), kızılağaç
(alnus), sakız ağacı ve kavak (populus) türlerindeki ağaçlardan oluşması
gerekmektedir.
(3) Bu kapsamdaki yatırım kredileri, arazi
hazırlığı (drenaj ve tesviye), fidan alımı, saha etrafının ihatası, su
deposu, sulama ve yangın havuzu, su ihale hattı, su kuyusu, damla sulama tesisi,
prefabrik bekçi evi, karavan, konteynır, seyyar tuvalet, prefabrik
hangar-depo yapımı, elektrik tesisi, don kırıcı tesisler, fidanlık için
sera ve fidanlık yönetim binası yapımı, yetiştirme kabı (saksı, sepet vb.),
boylu-formlu fidan üretiminde kullanılan dayanak, gergi teli, bambu gibi
destek malzemeleri ile faaliyete yönelik olarak makine ekipman (pulluk,
diskaro, fidan sökme makinesi, budama platformu, ürün işleme makineleri
vb.) alımı ile diğer yatırım giderlerini; işletme kredileri ise üretim, dikim,
bakım, budama vb. için yapılan işçilik, tohum, gübre, ilaç vb. girdilerin
alımı ile diğer işletme giderlerini kapsar.
(4) Kredilerden yararlanacak gerçek veya tüzel
kişiler, il/ilçe müdürlükleri tarafından onaylanan proje ve fizibilite
raporu ile ilgisine göre Bankaya veya TKK’ya müracaat ederler.
Yenilenebilir
enerji kaynakları
MADDE 32
– (1) Tarımsal faaliyette bulunan
üreticilerin, yukarıda belirtilen üretim konularında kendi üretim
kapasiteleriyle uyumlu olmak kaydıyla, elektrik ihtiyaçlarını yenilenebilir
enerji kaynaklarından (güneş ve biyokütle) üretmek için gerekli olan tesis
ve alet-ekipman alımı konularındaki kredi talepleri Karar kapsamında ilgili
üretim konusu içerisinde değerlendirilecektir.
Tarımsal
amaçlı kooperatifler ve üretici birlikleri
MADDE 33
– (1) Karar kapsamında işletme
ve/veya yatırım kredisi kullandırılacak tarımsal amaçlı kooperatiflerin
asgari otuz ortaklı; üretici birliklerinin ise asgari on altı üyeli olması
gerekmektedir.
(2) Tarımsal amaçlı kooperatiflerin ve üretici birliklerinin
tüzel kişilikleri üzerinden yapılan üretim faaliyetlerine yönelik olarak,
Kararda belirtilen üretim konularında olmak ve yukarıda belirtilen teknik
kriterleri karşılamak kaydıyla, tarımsal üretimin ve istihdamın
arttırılması, tarımsal ürünlerin işlenmesi, değerlendirilmesi ve
pazarlanması amacıyla geliştirecekleri projelerini ilgisine göre Bankaya
veya TKK’ya sunarak kredi talebinde bulunabilirler. Kredi değerlendirmeleri
Banka ve TKK’nın kendi usul ve esaslarına göre yapılır.
(3) Tarımsal amaçlı kooperatiflerin ve üretici
birliklerinin kendi üretim faaliyeti olmamakla birlikte, sadece ortakların/üyelerinin
üretim maliyetlerinin azaltılmasına yönelik olarak toplu girdi alımına
yönelik (gübre, yem, tohum, ilaç, mazot vb.) kredi talepleri bu kapsamda
değerlendirilir. Ortaklarına/üyelerine düşük maliyetli girdi temin etmek
üzere kredi talep edecek tarımsal amaçlı kooperatif ya da üretici
birlikleri, kredi başvurusunda temin edilecek girdileri satın alacak
ortaklarının/üyelerinin isimleri ve alacakları tarımsal girdi miktarı ile
bu girdilerin ilgili firmalardan satın alma ve ortaklarına/üyelerine satış
fiyatlarını liste halinde yazılı ve elektronik ortamda, ilgisine göre Banka
veya TKK’ya bildirir.
(4)
Tarımsal amaçlı kooperatiflerin ve üretici birliklerinin
ortaklarının/üyelerinin kapasiteleri ile uyumlu olmak kaydıyla ortak sağım
ünitesi (sağım makinesi/sistemi ve soğutma tankı alımı) ve süt analiz
cihazı alımına yönelik kredi talepleri de bu kapsamda değerlendirilir. Bu
amaçla kredi talep edecek tarımsal amaçlı kooperatif ya da üretici
birlikleri, kredi başvurusunda ortak sağım ünitesinden yararlanacak
ortaklarının/üyelerinin isimlerini ve sağmal hayvan varlıkları ile ilgili
bilgileri yazılı bir liste halinde ilgisine göre Banka veya TKK’ya
bildirir.
(5) Çay ekicileri kooperatiflerinin, ortakları
adına ilgili kayıt sistemi/belge dikkate alınarak belirlenen ekim
alanlarına göre ihtiyaç duyulan çay üretimi ile ilgili girdi ihtiyaçlarının
düşük maliyetli olarak karşılanması amacıyla işletme kredisi talepleri bu
kapsamda değerlendirilir. Ortaklarına düşük maliyetli girdi temin etmek
üzere kredi talep edecek çay ekicileri kooperatifleri, kredi başvurusunda
temin edilecek girdileri satın alacak ortaklarının/üyelerinin isimleri ve
alacakları tarımsal girdi miktarı ile bu girdilerin ilgili firmalardan
satın alma ve ortaklarına/üyelerine satış fiyatlarını liste halinde yazılı
ve elektronik ortamda, ilgisine göre Banka veya TKK’ya bildirir.
(6) Bu maddenin üçüncü, dördüncü ve beşinci
fıkraları kapsamında kooperatiflere veya birliklere kredi kullandırılmış
olması halinde ortaklarına/üreticilerine aynı girdiler için mükerrer kredi
kullandırılmaz. Ancak, ortaklarının/üreticilerinin farklı bir ürün için
aynı girdi teminine yönelik kredi taleplerinde bu fıkra uygulanmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Doğal Afetler Nedeniyle Kredilerin
Ertelenmesi/Taksitlendirilmesi
Doğal
afetler nedeniyle kredilerin ertelenmesi/taksitlendirilmesi
MADDE 34
– (1) Uygulamadan, önceki yıllarda
Banka ve TKK tarafından düşük faizli işletme ve yatırım kredisi
kullandırılmasına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararları ve/veya Karar
kapsamında kredi kullandırılmış üreticilerden, kredi riski devam eden ve
1/1/2020 - 31/12/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dahil) ülkemiz
sınırları içerisinde meydana gelen/gelebilecek deprem, şiddetli rüzgar,
doğal afetlerden kaynaklanan yangın, aşırı sıcak zararı, sam yeli, çığ,
heyelan, taban suyu yükselmesi, sel, su baskını, fırtına, aşırı yağış,
aşırı kar yağışı, kar fırtınası, dolu, kırağı, don, kuraklık, yıldırım
düşmesi, güneş yanıklığı ve hortum afetlerine maruz kalan ve bu afetler
sebebiyle ekilişleri, ürünleri, hayvan varlıkları, tesisleri veya seraları
zarar gören, Bakanlık kayıt sistemlerinde kayıtlı olup, üretim
faaliyetlerine devam edenler yararlanabilecektir.
(2) Yalnızca söz konusu riskler nedeniyle oluşan
hasarlardan etkilenen üretim konusuna/faaliyetine ilişkin krediler bu
kapsamda değerlendirilecektir.
(3) Hasar tespitlerinde TARSİM eksperleri
tarafından üretici bazında düzenlenen ve onaylanan kesinleşmiş hasar
raporları esas alınır. Yalnızca TARSİM’e konu olamayan durumlarda il/ilçe
hasar tespit komisyonları tarafından üretici bazında hasar tespitine
yönelik olarak alınacak kararlar esas alınır. İl/ilçe hasar tespit
komisyonu kararlarının üretici bazında düzenlenmemesi halinde işlem yapılmaz.
(4) İl/ilçe hasar tespit komisyonlarının oluşumu;
a) İl hasar tespit komisyonu; vali veya
görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, tarım ve orman il
müdürü, il müdürlüğü koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürü,
defterdarlık yetkilisi, TKK temsilcisi ve ziraat odası başkanı veya yetkili
temsilcisinden oluşur.
b) İlçe hasar tespit komisyonu; kaymakam veya
görevlendireceği vekilinin başkanlığında tarım ve orman ilçe müdürü, ilçe
müdürlüğünde görevli teknik personel, mal müdürü, TKK temsilcisi ve ziraat
odası başkanı veya yetkili temsilcisinden oluşur.
(5) İl/ilçe hasar tespit komisyonlarının görevleri;
a) TARSİM’e konu olamayan riskler nedeniyle,
ekilişlere, tarımsal ürünlere, büyükbaş ve küçükbaş hayvanlara, kümes
hayvanlarına, arılı kovanlara, tarımsal tesislere, seralara veya krediye
konu varlıklara verdiği hasarları ve oranlarının tespitini,
b) Sigorta mevzuatından kaynaklanan nedenlerle
(dönem uyumsuzluğu vb.) sigorta yaptıramadığı sürede meydana gelen hasar ve
oranının tespitini,
c) Tarım sigortası yaptırmış olmasına rağmen,
poliçe düzenleme tarihi ile sigorta poliçesinde belirtilen teminat
başlangıç tarihi arasındaki sürede meydana gelen hasarların ve oranlarının
tespitini,
ç) TARSİM’e konu olan, ilçe bazlı kuraklık verim
sigortası kapsamındaki ürünlerde hasar tespitleri ilçe bazlı yapıldığından,
bu ürünleri hasar gören üreticilerin parsel bazında hasarlarının ve
oranlarının, TARSİM hasar ve oranlarını geçmemek üzere tespitini,
yaparlar.
(6) İl/ilçe hasar tespit komisyonlarının toplanma,
karar alma usulleri ve sorumlulukları;
a) Komisyon başkanı, gerektiği hallerde konu ile
ilgili diğer kurum ve kuruluş temsilcilerini oy hakları olmaksızın komisyon
toplantılarına çağırabilir.
b) Komisyon kararları oy çokluğu ile alınır.
Oyların eşitliği halinde başkanın oyu yönünde karar alınmış sayılır.
c) Komisyonlar, erteleme kapsamındaki üreticilerin
Bakanlık kayıt sisteminde kayıtlı olduğunu ve üretim faaliyetlerine devam
ettiğini kontrol etmekle yükümlü olup, üretici ve parsel bazında hasar
oranları belirtilmiş şekilde aldıkları kararlarını, ilgili Banka veya Tarım
Kredi Kooperatifine göndermekle sorumludur. Üreticilerin borçlarının
ertelenmesi/taksitlendirilmesi konusunda ise krediyi kullandıran ilgili
Banka veya TKK yetkilidir.
ç) Komisyonlar, hasara sebep olan unsurların TARSİM
poliçesi kapsamında olup olmadığını kontrol ederek, TARSİM poliçesi
kapsamında olan başvuruları usulden ret eder.
d) Komisyonlar, 1/1/2020 tarihinden 31/12/2022
tarihine kadar çalışmalarını aralıksız sürdürür. Hasar tespitleri için
il/ilçe müdürlüğü teknik personelinden yararlanabilir.
e) Komisyonlar aldıkları kararlar nedeniyle meydana
gelebilecek her türlü aksaklık ve usulsüzlüklerden sorumludur.
f) Komisyonlar afetin meydana geldiği tarihten
itibaren en geç bir ay içinde komisyon kararını tamamlar. Kararı Banka ve
TKK’ya yazılı olarak bildirir.
g) Komisyonlar tarafından belirlenen hasar ve
oranları, 14/6/2005 tarihli ve 5363 sayılı Tarım Sigortaları Kanunu
kapsamında düzenlenen tüm poliçeler için tazminata esas kaynak teşkil
etmez.
(7) Kararda belirtilen başvuru süresiyle ilgili
olarak, savaş, deprem, hastane raporuyla tevsik edilmek kaydıyla hastalık,
kaza vb. gibi kişinin iradesi dışında gerçekleşen, önceden öngörülmesi ve
önlenmesi mümkün olmayan ve üreticinin başvuru yapmasına engel teşkil eden
haller mücbir sebep kabul edilir. Başvuru süresinin geçirilmesine sebep
olarak belirtilen mücbir sebep/sebepler üretici tarafından ilgili yerlerden
alınacak belgelerle tevsik edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Başvuru
MADDE 35
– (1) Karar kapsamındaki yatırım
ve işletme kredisi başvuruları, ilgisine göre Bankaya veya TKK’ya yapılır.
Başvurular Banka ve TKK’nın kendi usul, esas ve mevzuatları dahilinde
değerlendirilir ve uygun bulunanlara kredi kullandırılır.
(2) Tebliğde belirtilen üretim konularından,
Bakanlıkça bir kayıt sistemiyle takip ve kontrol edilen konularda faaliyet
gösteren/gösterecek üreticilerin, Bakanlığın ilgili kayıt sistemine kayıtlı
olması zorunludur.
(3) Mevcut işletmelerin satın alınmasında; tesisin
en az kredi geri dönüşü tamamlanıncaya kadar amacı dışında
kullanılmayacağına dair noterden ve/veya Banka/TKK mevzuatında belirtilen
taahhütname ile başvurulur. İşletmenin krediye başvuru tarihinden önce satın
alınması halinde ise işletmenin satın alındığını gösteren belge de başvuru
sırasında verilir.
İzin
işlemleri
MADDE 36
– (1) Karar kapsamındaki krediler,
ilgili mevzuata göre kurulmuş ve çalışma izni almış ve/veya alacak
işletmelere kullandırılır.
Sigorta
MADDE 37
– (1) Karar kapsamında kredi
kullanmak suretiyle yapılan yatırımlardan sigortaya konu olabilecek
varlıklar (ahır, kümes, hayvan ve benzeri), krediye konu tarımsal ürünler
ve doğrudan kredi konusu olmamakla birlikte, bu faaliyetin yapılabilmesi
için gerekli girdilerin alınması amacıyla kredi kullanılan tarımsal
varlıkların (örneğin, yalnızca yem giderlerinin finansmanı amacıyla kredi
kullanılan hayvancılık faaliyetlerinde krediye konu olmasa da yem alımına
konu hayvanlar ve benzeri) kredi tutarı üzerinden sigorta ettirilmesi
zorunludur.
(2) Kredi konusu varlığın 5363 sayılı Kanun
kapsamında olması halinde Devlet Destekli Tarım Sigortası aranır.
(3) Sigorta mevzuatından kaynaklanan nedenlerle
(dönem uyumsuzluğu ve benzeri) kredi kullandırımı sırasında sigorta
yaptırılması mümkün olmayan tarımsal ürünlerin sigortası, kredi kullandırım
tarihinden itibaren azami altı ay içerisinde tamamlanır.
(4) Hayvansal üretim faaliyetleri ile ilgili
sigortalar, Banka ve TKK’nın kendi esas ve usulleri çerçevesinde geniş ya
da dar kapsamlı olarak yapılabilir.
Kredilerden
yararlanamayacak olanlar
MADDE 38
– (1) Bakanlık ile diğer kamu
kurum ve kuruluşlarının faiz desteği niteliğindeki desteklerinden
faydalanan işletmelere bu Karar kapsamında aynı konuda kredi
kullandırılmaz. Kredi kullanacak işletmelerden; Bakanlık veya diğer kamu
kurum ve kuruluşlarınca sağlanan faiz desteği niteliğindeki desteklerden
yararlanmadıklarına, bu desteklerden yararlandıklarının tespiti halinde bu
Karar kapsamındaki faiz desteğinin iptal edileceğini kabul ettiklerine dair
taahhütname alınır.
(2) Bu Tebliğde yer alan kredi konularından, Tarım
İşletmeleri Genel Müdürlüğü ve lisanslı depoculuk yatırımlarına yönelik
krediler dışında diğer kamu kurum ve kuruluşları yararlanamazlar.
(3) Bu Tebliğ ile belirlenen teknik kriterlerin
sağlanmış olması, Banka ve Tarım Kredi Kooperatiflerince kredi açılacağı
anlamını taşımaz.
Raporlama
MADDE 39
– (1) Banka ve TKK tarafından
Karar kapsamında kullandırılan kredilere ait bilgiler, il ve konu bazında
aylık olarak Bakanlığa ve Hazine ve Maliye Bakanlığına elektronik posta
yoluyla gönderilir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 40
– (1) 8/3/2017 tarihli ve 30001
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi
Kooperatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük Faizli Yatırım ve İşletme
Kredisi Kullandırılmasına İlişkin Uygulama Esasları Tebliği (Tebliğ No:
2017/15) ve 16/3/2018 tarihli ve 30362 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatiflerince Tarımsal Üretime
Dair Düşük Faizli Yatırım ve İşletme Kredisi Kullandırılmasına İlişkin
Uygulama Esasları Tebliği (Tebliğ No: 2018/16) yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 8/1/2018 tarihli ve 2018/11188 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan T.C. Ziraat Bankası A.Ş. ve
Tarım Kredi Kooperatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük Faizli Yatırım ve
İşletme Kredisi Kullandırılmasına İlişkin Karar kapsamında yatırım kredisi
tahsis edilmiş ancak kredilerinin tamamını veya bir kısmını kullanamamış
üreticiler, kullanamadıkları kısım için, 2020 yılı sonuna kadar, söz konusu
Bakanlar Kurulu Kararı ve Kararın uygulama esaslarına ilişkin T.C. Ziraat
Bankası A.Ş. ve Tarım Kredi Kooperatiflerince Tarımsal Üretime Dair Düşük
Faizli Yatırım ve İşletme Kredisi Kullandırılmasına İlişkin Uygulama
Esasları Tebliği (Tebliğ No: 2018/16) hükümlerinden yararlanmaya devam
eder.
Yürürlük
MADDE 41
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2020
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 42
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|