Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL
KANUNU GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 518)
Konu
MADDE 1 – (1) Çin Halk Cumhuriyeti’nin Vuhan
kentinde ortaya çıkan ve birçok ülkeye yayılan Koronavirüs
(COVID-19) salgınından ve bu kapsamda alınan tedbirlerden doğrudan
etkilenen ve bu Tebliğle belirlenen mükelleflerin 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun mücbir sebep hükümlerinden faydalandırılması hakkındaki açıklamalar
işbu Tebliğin konusunu teşkil etmektedir.
Yasal
düzenlemeler
MADDE 2 – (1) 4/1/1961 tarihli ve
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 13 üncü maddesinde mücbir sebep halleri
sayılmış, 15 inci maddesinin üçüncü fıkrasında da Hazine ve Maliye
Bakanlığının, mücbir sebep sayılan haller nedeniyle bölge, il, ilçe, mahal
veya afete maruz kalanlar itibarıyla mücbir sebep hali ilan etmeye ve bu
sürede vergi ödevlerinden yerine getirilemeyecek olanları tespit etmeye
yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
(2) 213 sayılı Kanunun 111 inci
maddesinde ise Hazine ve Maliye Bakanlığının, mücbir sebep hali ilan edilen
yerlerdeki mükelleflerin, anılan Kanun kapsamında olup ödeme süresi afet
tarihinden sonraya rastlayan her türlü vergi, ceza ve gecikme faizleri ile
anılan Kanunun 15 inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca verecekleri
beyannamelere istinaden tahakkuk ettirilen vergilerin ödeme sürelerini,
vadelerinin bitim tarihinden itibaren azami bir yıl süreyle uzatmaya
yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.
(3) 213 sayılı Kanunun mükerrer
257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4)
numaralı bendinde yer alan düzenleme ile vergi beyannameleri ve
bildirimlerin şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçları konulmak
suretiyle internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim
araç ve ortamında verilmesi ile beyanname ve bildirimlerin yetki verilmiş
gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında izin
vermeye veya zorunluluk getirmeye Hazine ve Maliye Bakanlığı yetkili
kılınmıştır. Aynı maddenin dördüncü fıkrasına göre Hazine ve Maliye
Bakanlığının beyanname ve bildirimlerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel
kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususunda izin vermesi veya zorunluluk
getirmesi halinde, (mükellef veya vergi sorumlusu ile gönderme işini
yapacak kişiler arasında özel sözleşme düzenlenmek kaydıyla) elektronik
ortamda gönderilen beyanname ve bildirimler, mükellef veya vergi sorumlusu
tarafından verilmiş addolunur.
(4) Hazine ve Maliye Bakanlığına verilen yetkiye
istinaden yayımlanan 30/9/2004 tarihli ve 25599
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:
340)’nde beyannamelerin elektronik ortamda
gönderilmesine ilişkin usul ve esaslar belirlenmiş olup muhtelif Genel
Tebliğlerde de beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesine ilişkin
diğer açıklamalara yer verilmiştir. Durumları belirlenen kriterlere
uyan mükelleflerin, istemeleri halinde kendi beyannamelerini kullanıcı
kodu, parola ve şifre almak suretiyle elektronik ortamda göndermeleri uygun
görülmüş olup belirtilen şartları taşımayan mükelleflerin beyannamelerini,
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 340)’nde
belirtilen açıklamalar doğrultusunda,
elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi almış bulunan gerçek
veya tüzel kişiler vasıtasıyla anılan Tebliğ ekinde yer alan sözleşmelerden
durumlarına uyan sözleşmeyi düzenlemek suretiyle elektronik ortamda
göndermeleri gerektiği açıklanmıştır. Ayrıca elektronik ortamda gönderilme
zorunluluğu getirilen beyannameler için belirlenen usul ve esaslar,
elektronik ortamda gönderilme zorunluluğu getirilen bildirimler için de
geçerlidir.
(5) Yukarıda yer verilen düzenlemeler çerçevesinde
hâlihazırda birçok mükellef beyanname ve bildirimlerini 3568 sayılı Kanun
uyarınca yetki almış Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve
Yeminli Mali Müşavirler (meslek mensubu) aracılığıyla göndermek zorunda
olup meslek mensupları aracılığıyla gönderilen beyannameler mükellef
tarafından verilmiş kabul edilmektedir.
Ticari, zirai ve mesleki kazanç yönünden gelir
vergisi mükellefiyeti bulunan veya salgından doğrudan etkilenen ya da İçişleri
Bakanlığınca alınan tedbirler kapsamında geçici süreliğine faaliyetlerine
ara verilmesine karar verilen işyerlerinin bulunduğu sektörlerde faaliyette
bulunan mükellefler itibarıyla mücbir sebep hali ilan edilmesi
MADDE 3 – (1) 213 sayılı Kanunun 15 inci maddesinin Hazine
ve Maliye Bakanlığına verdiği yetkiye istinaden;
a) Ticari, zirai ve mesleki kazanç yönünden gelir
vergisi mükellefiyeti bulunan mükelleflerin,
b) Koronavirüs
salgınından doğrudan etkilenen ve ana faaliyet alanı itibarıyla; alışveriş
merkezleri dahil perakende, sağlık hizmetleri, mobilya imalatı, demir çelik
ve metal sanayii, madencilik ve taş ocakçılığı,
bina inşaat hizmetleri, endüstriyel mutfak imalatı, otomotiv imalatı ve
ticareti ile otomotiv sanayii için parça ve
aksesuar imalatı, araç kiralama, depolama faaliyetleri dahil lojistik ve
ulaşım, sinema ve tiyatro gibi sanatsal hizmetler, matbaacılık dahil kitap,
gazete, dergi ve benzeri basılı ürünlerin yayımcılık faaliyetleri, tur
operatörleri ve seyahat acenteleri dahil konaklama faaliyetleri, lokanta,
kıraathane dahil yiyecek ve içecek hizmetleri, tekstil ve konfeksiyon imalatı ve ticareti ile halkla ilişkiler
dahil etkinlik ve organizasyon hizmetleri sektörlerinde faaliyette bulunan
mükelleflerin,
c) Ana faaliyet alanı itibarıyla İçişleri
Bakanlığınca alınan tedbirler kapsamında geçici süreliğine faaliyetlerine
ara verilmesine karar verilen işyerlerinin bulunduğu sektörlerde faaliyette
bulunan mükelleflerin,
1/4/2020 ila 30/6/2020 (bu tarihler dâhil) tarihleri
arasında mücbir sebep halinde olduğunun kabul edilmesi uygun bulunmuştur.
(2) Birinci fıkrada bahsi geçen ana faaliyet
alanlarının tespit edilmesinde bu Tebliğin yayımı tarihi itibarıyla vergi
dairesi kayıtlarındaki ana faaliyet kodu dikkate alınır.
(3) Mükellefin vergi dairesi
kayıtlarındaki ana faaliyet kodu itibarıyla birinci fıkradaki sektörler
arasında bulunmamasına rağmen ana faaliyet alanı olarak bu sektörlerden
herhangi birisinde fiilen iştigal ettiğini ispat ve tevsik etmesi halinde,
mükellefin mücbir sebep kapsamında olup olmadığının tespitinde ana faaliyet
kodu yerine fiilen iştigal edilen ana faaliyet alanı dikkate alınır.
Vergi
ödevlerinin ertelenmesi
MADDE 4 – (1) 3 üncü madde kapsamında mücbir sebep halinde
olduğu kabul edilen mükelleflerle ilgili olarak;
a) 27/4/2020 tarihine
kadar verilmesi gereken Muhtasar Beyannameler (Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannameleri dâhil) ve Katma Değer Vergisi Beyannameleri ile 30/4/2020
tarihine kadar verilmesi gereken “Form Ba-Bs” bildirimlerinin verilme ve mezkur tarihe kadar
oluşturulması ve imzalanması gereken e-Defterlerin oluşturulma ve imzalanma
ile aynı sürede Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi İşlem Sistemine yüklenmesi
gereken “Elektronik Defter Beratları”nın yüklenme sürelerinin 27/7/2020
Pazartesi, bu beyannamelere istinaden tahakkuk eden vergilerin ödeme
sürelerinin 27/10/2020 Salı,
b) 27/5/2020 tarihine
kadar verilmesi gereken Muhtasar Beyannameler (Muhtasar ve Prim Hizmet
Beyannameleri dâhil) ve Katma Değer Vergisi Beyannameleri ile 1/6/2020
tarihine kadar verilmesi gereken “Form Ba-Bs” bildirimlerinin verilme ve mezkur tarihe kadar
oluşturulması ve imzalanması gereken e-Defterlerin oluşturulma ve imzalanma
ile aynı sürede Gelir İdaresi Başkanlığı Bilgi İşlem Sistemine yüklenmesi
gereken “Elektronik Defter Beratları”nın yüklenme sürelerinin 27/7/2020
Pazartesi, bu beyannamelere istinaden tahakkuk eden vergilerin ödeme
sürelerinin 27/11/2020 Cuma,
c) 26/6/2020 tarihine kadar verilmesi gereken
Muhtasar Beyannameler (Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannameleri dâhil) ve
Katma Değer Vergisi Beyannameleri ile 30/6/2020 tarihine kadar verilmesi gereken
“Form Ba-Bs”
bildirimlerinin verilme ve mezkur tarihe kadar oluşturulması ve imzalanması
gereken e-Defterlerin oluşturulma ve imzalanma ile aynı sürede Gelir
İdaresi Başkanlığı Bilgi İşlem Sistemine yüklenmesi gereken “Elektronik
Defter Beratları”nın yüklenme sürelerinin 27/7/2020 Pazartesi, bu
beyannamelere istinaden tahakkuk eden vergilerin ödeme sürelerinin
28/12/2020 Pazartesi,
günü sonuna kadar uzatılması uygun bulunmuştur.
65 yaş ve üstünde olması veya kronik rahatsızlığı
bulunması nedeniyle sokağa çıkma yasağı kapsamına giren mükellefler ve
meslek mensupları ile beyanname/bildirimleri bu meslek mensuplarınca
verilenler itibarıyla mücbir sebep hali ilan edilmesi
MADDE 5 – (1) İçişleri Bakanlığınca alınan tedbirler
uyarınca 65 yaş ve üstünde olması veya kronik rahatsızlığı bulunması
nedeniyle sokağa çıkma yasağı kapsamına giren mükellefler ve meslek
mensupları ile bu Tebliğin yayımlandığı tarih itibarıyla geçerli olan
“Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” uyarınca beyanname/bildirimleri bu
meslek mensuplarınca verilenlerin 22/3/2020 ila
sokağa çıkma yasağının sona ereceği tarih (bu tarihler dâhil) arasında
mücbir sebep halinde olduğunun kabul edilmesi uygun bulunmuştur.
Vergi ödevlerinin
ertelenmesi
MADDE 6 – (1) 5 inci madde kapsamında mücbir sebep dönemine
ilişkin verilemeyen beyanname/bildirimlerin verilme süreleri ile bunlara
istinaden tahakkuk eden vergilerin ödeme sürelerinin son gününün, sokağa
çıkma yasağının sona ereceği günü takip eden 15 inci günün sonuna kadar
uzatılması uygun bulunmuştur.
(2) 65 yaş ve üstünde olunması nedeniyle
beyanname/bildirim verme ve ödeme sürelerinin uzatılması, vergi
dairelerince yapılacak tespitlere istinaden resen gerçekleştirilecek olup
bu kapsamdaki süre uzatımına ilişkin herhangi bir başvuru alınmayacaktır.
(3) Kronik rahatsızlık nedeniyle beyanname/bildirim
verme ve ödeme sürelerinin uzatılması için bu rahatsızlığın sağlık
kuruluşlarından alınacak muteber belgelerle ispat ve tevsik edilmesi
şarttır. Bu kapsamdaki süre uzatımı işlemi, mükellefin kronik rahatsızlığı
bulunduğuna dair beyanını içeren İnteraktif Vergi
Dairesi üzerinden vereceği yazılı başvurusuna istinaden yapılacak olup
sağlık kuruluşundan alınan belgelerin sokağa çıkma yasağının sona ereceği
günü takip eden 30 gün içerisinde bağlı olunan vergi dairesine ibraz
edilmesi gerekmektedir.
Diğer
hususlar
MADDE 7 – (1) Sokağa çıkma yasağının, 3 üncü madde
kapsamında ilan edilen mücbir sebep tarihleri aralığında sona ermesi
halinde, 5 inci madde kapsamında mücbir sebep hükümlerinden faydalanan
mükellefler, 3 üncü madde kapsamında bulunmaları koşuluyla, sona erme
tarihinden itibaren söz konusu madde kapsamındaki mücbir sebep
hükümlerinden faydalandırılır.
(2) Sosyal güvenlik mevzuatı gereğince
sigortalıların mücbir sebep dönemine ilişkin prime esas kazanç ve hizmet
bilgilerinin Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile bildirilmesinin
zorunlu olması durumunda mücbir sebep, bu beyannamelerin vergi
kesintilerine ilişkin kısmının beyan ve ödeme sürelerinin ertelenmesi için
geçerli olacaktır.
Yürürlük
MADDE 8 –
(1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
|