Hazine ve Maliye Bakanlığından:
KARAYOLLARI
MOTORLU ARAÇLAR ZORUNLU MALİ SORUMLULUK
SİGORTASI GENEL ŞARTLARINDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR GENEL
ŞARTLAR
MADDE 1 – 14/5/2015 tarihli ve 29355 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası
Genel Şartlarının A.2. nci maddesinin birinci
fıkrasının (ç) bendinin parantez içi hükmünün son cümlesi, (f) bendinin (iii) numaralı alt bendi ve (ğ) bendi yürürlükten
kaldırılmış, (e) bendinde yer alan “Hazine Müsteşarlığınca” ibaresi “Hazine
ve Maliye Bakanlığı tarafından yayımlanan 2015/2 sayılı Motorlu Araç
Sigortalarında Eşdeğer Parça Belgeleme Esaslarına İlişkin Genelge ile” olarak
değiştirilmiş, (f) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (g) bendi
eklenmiş ve sonraki bent buna göre teselsül ettirilmiştir.
“g) Yeniden Kullanılabilir Parça: 30/12/2009 tarihli ve 27448 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Ömrünü Tamamlamış Araçların Kontrolü Hakkında Yönetmelik
kapsamında düzenlenen kodlandırılmış, hasarsız ve takip edilebilir, araç ve
can güvenliği ile çevre standartlarını karşılayan parçaları,”
MADDE 2 – Aynı Genel Şartların A.5. inci maddesinin birinci
fıkrasının (a) ve (c) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Maddi Zararlar Teminatı: Hak sahibinin bu Genel
Şartta tanımlanan ve zarar gören araçta meydana gelen değer kaybı dahil doğrudan malları üzerindeki azalmadır. Değer kaybı
talep edilmesi halinde tespiti, bu Genel Şart ekinde yer alan esaslara göre
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezinde kurulacak sistem üzerinden sıra esasına
göre atanan ilgili branşta ruhsat sahibi sigorta
eksperleri tarafından yapılır.”
“c) Sürekli Sakatlık Teminatı: Üçüncü kişinin
sürekli sakatlığı dolayısıyla ileride ekonomik olarak uğrayacağı maddi
zararları karşılamak üzere, bu Genel Şart ekinde yer alan esaslara göre
belirlenecek teminattır. Kaza nedeniyle mağdurun tedavisinin tamamlanması
sonrasında yetkili bir hastaneden alınacak sağlık kurulu raporu ile sürekli
sakatlık oranının belirlenmesinden sonra ortaya çıkan ve tıbben gerekli
olan bakıcı giderleri bu teminat limitleri ile sınırlı olmak koşuluyla
sürekli sakatlık teminatı kapsamındadır. Kaza nedeniyle mağdurun sürekli iş
göremezliği bu teminattan karşılanır. Söz konusu tazminat miktarının
tespitinde sakat kalan kişi esas alınır.
Sürekli sakatlık tazminatına ilişkin sakatlık
oranının belirlenmesinde, Erişkinler İçin Engellilik Değerlendirmesi
Hakkında Yönetmelik ve Çocuklar İçin Özel Gereksinim Değerlendirmesi
Hakkında Yönetmelik doğrultusunda hazırlanan sağlık kurulu raporu dikkate
alınır. Tazminat ödemesinde, ilgili sağlık hizmet sunucularınca tanzim edilecek
trafik kazasına ilişkin belgelerde illiyet bağı ile ilgili tespitin yer
alması durumunda bu tespitin aksini ispat sigorta şirketine aittir.
Sigortacı söz konusu rapor hakkında ilgili mevzuat uyarınca itiraz usulüne
başvurduğunda mağdurun itiraz üzerine yaptığı belgelenmiş harcamalarını bu
teminat kapsamında karşılamakla yükümlüdür.”
MADDE 3 – Aynı Genel Şartların B.2. nci
maddesinin 2.1. inci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“2.1. Sigortacı; hak sahibinin, kaza veya zararın
tespit edilebilmesi için bu Genel Şartlar ekinde yer alan gerekli tüm
belgeleri sigortacının merkez veya şubelerinden birine ilettiği tarihten
itibaren sekiz işgünü içinde tazminatı hak sahibine öder. Sigortacının
kendisine iletilen belgelere haklı olarak itiraz etmesi veya kendisinin hak
sahibinden ya da başka bir kurumdan haklı olarak yeni bir belge talep etmesi
halinde söz konusu süre yeni talep edilen belgenin sigortacının merkez veya
şubelerinden birine iletilmesinden sonra başlar. Sigortacı hak sahibinden
münhasıran hak sahibinin tazminat hakkını etkileyen bilgi ve belgeleri
talep edebilir.
Hasar halinde, hasar gören parça, onarımı mümkün
değilse veya eşdeğer parça veya yeniden kullanılabilir parça ile değişimine
imkân yok ise orijinali ile değiştirilir. Bu paragraf uygulaması sonucu
araçta bir kıymet artışı meydana gelse dahi bu fark tazminat miktarından
indirilemez.
Eşdeğer veya yeniden kullanılabilir parça ile
değişim mümkün olduğu halde, sigortacının bilgisi ve onayı dahilinde olmadan orijinal parça ile onarım sağlanır ise
sigortacının sorumluluğu, sigortacının kaza tarihi itibarıyla benzer hasarlardaki
onarım uygulamasına göre, eşdeğer veya yeniden kullanılabilir parça bedeli
ile sınırlıdır. Sigortacı bu paragraf kapsamındaki henüz tamire başlanmadan
önce yapılan başvuru sonucu onaya ilişkin tercihini hasar ihbar tarihini
takip eden üç işgünü içinde onarım merkezine veya hak sahibine bildirmediği
durumda onayı olduğu varsayılır. İspat yükümlülüğü sigortacıya aittir.”
MADDE 4 – Aynı Genel Şartların C.7. nci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“C.7.
SİGORTACIYA BAŞVURU VE YETKİLİ MAHKEME
Zarar görenin, zorunlu mali sorumluluk sigortasında
öngörülen sınırlar içinde dava yoluna gitmeden önce Ek: 6’da belirtilen
tazminat ödemelerinde istenecek belgelerin tamamı ile birlikte ilgili
sigortacıya yazılı başvuruda bulunması gerekir.
Sigortacının başvuru tarihinden
itibaren en geç onbeş gün içinde başvuruyu yazılı
olarak cevaplamaması veya verilen cevabın talebi kısmen veya tamamen
karşılamadığına ilişkin uyuşmazlık olması hâlinde ya da tazminat tutarında
anlaşma sağlanamadığı hallerde sigortacının merkez veya şubesinin veya
sigorta sözleşmesini yapan acentenin bulunduğu yer mahkemelerinde, kazanın
meydana geldiği yer mahkemesinde ya da zarar görenin ikametgâhının bulunduğu
yer mahkemesinde dava açılabileceği gibi uyuşmazlığın çözümü için Sigorta
Tahkim Komisyonuna da başvurulabilir.”
MADDE 5 – Aynı Genel Şartlara aşağıdaki geçici maddeler
eklenmiştir.
“Genel
şartların uygulanacağı sözleşmelere ilişkin geçiş hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 - Bu maddenin yürürlük
tarihinden önce akdedilmiş sözleşmelere sözleşmenin akdedilme tarihinde
geçerli Genel Şartlar, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten sonra
akdedilen sözleşmelere ise bu Genel Şartlar uygulanır.
Araç
değer listesi
GEÇİCİ
MADDE 2 - Bu maddeyi ihdas eden
Genel Şartların yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Sigorta Eksperleri İcra Komitesi
tarafından araç değerlerine ilişkin bir liste oluşturulur ve resmî internet
sitesinde bu liste ilan edilir.”
MADDE 6 – Aynı Genel
Şartların ekinde yer alan Ek: 1’in “1.Formül” başlıklı maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve “2. Teminat Dışında Kalan Haller” başlıklı
maddesine aşağıdaki 7 ve 8 numaralı fıkra eklenmiş, “2. Teminat Dışında
Kalan Haller” başlıklı maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 3 üncü madde
eklenmiş ve sonraki madde buna göre teselsül ettirilmiştir.


“7) Tekerlekli/paletli ve zırhlı toplumsal müdahale
araçları, belediye otobüsleri, yol süpürme araçları, itfaiye araçlarındaki
hasar sebebiyle yapılan değer kaybı talepleri.
8) Yabancı plakalı araçların Türkiye’de karıştığı
kazalarda yabancı plakalı araçlar için yapılan değer kaybı talepleri.”
“3.
Araçta meydana gelen maddi hasarın, aracın rayiç bedelinin %2’sinin altında
kalması halinde değer kaybı tazminatı araçta meydana gelen maddi hasar
tutarını aşamaz.”
MADDE 7 – Aynı Genel Şartların ekinde yer alan Ek: 2
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ek:2
Destekten Yoksun Kalma Tazminatı Hesaplaması
1. Destekten yoksun kalma tazminatı, bu Genel
Şartlar uyarınca belirlenen ilkeler dikkate alınarak destek ve destekten
yoksun kalanların bireysel özelliklerine göre hesaplanır.
2. Tazminat, toplu para şeklinde ödenir.
3. Hesaplamalarda TRH 2010 hayat tablosu
kullanılır. Tablonun belirli periyotlarda güncellenmesi halinde vefat
tarihi itibarıyla güncel versiyon kullanılır.
4. Hesaplamalarda iskonto
oranı (teknik faiz), %1,8 olarak dikkate alınır. Teknik faiz, gerekli
görülen hallerde Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından güncellenir.
5. Vefat eden kişinin geliri, aşağıdaki esaslar
çerçevesinde belirlenir.
a. Aktif dönemde,
i. Kaza tarihi itibarıyla vergilendirilmiş bir resmî
belgeli (SGK Hizmet Dökümü, Bordro, Gelir Vergi Beyannamesi) gelir beyanı
yok ya da gelir beyanı net asgari ücretten düşük ise net asgari ücret
üzerinden hesaplama yapılır.
ii. Kaza tarihi itibarıyla vergilendirilmiş bir resmî
belgeli gelir beyanı var ise beyan edilen net gelir üzerinden hesaplama
yapılır. Beyan edilen net gelir, ilgili dönemin net asgari ücretinden fazla
ise işlemiş ve işleyecek dönem hesaplamalarında kullanılmak üzere “Net
Gelir/Net Asgari Ücret” oranı tespit edilir.
iii. Vefat eden kişinin kira, hisse (temettü, kâr
payı), faiz gibi gelirleri dikkate alınmaz.
iv. İşyeri veya iş sahiplerinin ya da ortaklarının
vefat etmesi durumunda, kendi işyerlerinde gerçekleştiremedikleri
çalışmanın yerine getirilmesi için katlanacakları emsal maliyet, destekten
yoksun kalma tazminatında kullanılacak gelir adına emsal ücret olarak
kullanılır. Bu hal dışındaki durumlarda emsal ücret kullanılmaz. Emsal
ücret, işyerinin veya iş sahibinin kaza anında bağlı olduğu meslek
odasından alınır.
v. Vergilendirilmiş gelir beyanına ek olarak
ikramiye, prim, giyim ve yakacak gibi aylık olmayan ancak belirli
dönemlerde yapılması söz konusu olan düzenli ödemeler, aylık gelire tekabül
edecek şekilde hesaplamada dikkate alınır. Bu ödemelerin düzenli gelir
sayılabilmesi için kaza tarihinden önceki son bir yıl içinde bu ek
gelirleri gösterir belgelerin beyan edilmesi gerekir.
vi. Türkiye’de yerleşik olmayan kişilerin trafik
kazalarına bağlı olarak vefat etmesi durumunda vergilendirilmiş geliri
ispatlayan resmî bir belgenin sunulamaması halinde hesaplanacak tazminatta
Türkiye Cumhuriyeti’nde geçerli net asgari ücret esas alınır.
b. Pasif dönemde, asgari geçim indirimi (AGİ) hariç
net asgari ücret üzerinden hesaplama yapılır.
6. Yeniden evlenme olasılığı, aşağıda yer alan
tabloya göre ve dul kalan eşin hesap tarihindeki durumuna göre belirlenir.
Tabloda yer alan olasılıklar, çocuk sahibi olmayan dul kalan eşler içindir.
Çocuklu eşlerde velayet ve vesayet altındaki her çocuk için aşağıdaki
tablodaki olasılık yüzdeleri 5’er puan indirilerek uygulanır.

7. Destek süresi ile aktif ve pasif dönem süreleri
aşağıdaki esaslar çerçevesinde belirlenir.
a. Vefat eden kişinin aktif yaşamı 18 yaşında başlar
1/1/1990 tarihi öncesi doğumlular için 60 yaşında, 1/1/1990 tarihi ve
sonrası doğumlular için 65 yaşında biter. 18 ile 60/65 yaş arası dönemde
aktif dönem hesabı, 60/65 yaş sonrasında pasif dönem hesabı yapılır. Vefat
eden kişi kaza tarihi itibarıyla pasif dönemde çalışmaya devam ediyorsa iki
yıl daha aktif dönem hesabı yapılır, iki yıl sonrasında pasif dönem
hesabına geçilir. Özel kanunlarla çalışma süreleri ayrıca belirlenen
mesleklere ilişkin hükümler saklıdır.
b. Vefat eden kişinin 18 yaşın altında çalıştığı ve
gelir elde ettiği biliniyorsa çalışmaya esas beyan edilen belgeye göre
aktif dönem hesabı yapılır.
c. Vefat edenin 18 yaşın altında olması durumunda
aktif dönem başlangıcına kadar geçen dönem için yetiştirme gideri
hesaplanır. Yetiştirme gideri, ailenin net geliri ile hesaplanır.
Hesaplanan tutarın %10’u yetiştirme gideri olarak esas alınır ve hayatta
olan ebeveynler için eşit şekilde bölünür.
ç. Destekten yoksun kalma tazminatı hesaplamasında
askerlik dönemi dikkate alınmaz.
d. Destekten yoksun kalan erkek çocuklar için 18
yaş, kız çocuklar için 22 yaş destek süresi sonu olarak dikkate alınır.
Lisans ve lisansüstü eğitim düzeyinde bulunan destekten yoksun kalan
kişiler için cinsiyet ayrımı yapılmadan 25 yaş, destek süresi sonu olarak
dikkate alınır.
e. Vefat eden kişinin eşinin, işlemiş dönemde
yeniden evlendiği biliniyorsa evlenme tarihine kadar geçen süre için
tazminat hesaplanır.
f. 1/1/1990 tarihi öncesi doğumlular için 60 yaşın, 1/1/1990
tarihi ve sonrası doğumlular için 65 yaşın altında bulunan ve emekli olduğu
bilinen kişiler için;
i. Kaza tarihi itibarıyla çalıştığı biliniyorsa ve
kaza tarihi itibarıyla vergilendirilmiş bir resmî belgeli gelir beyanı var
ise beyan edilen gelir üzerinden hesaplama yapılır. Hesapta aktif/pasif
dönem ayrımında 60/65 yaş esas alınır.
ii. Kaza tarihi itibarıyla çalışmadığı biliniyorsa
pasif dönem hesabı yapılır.
8. Tazminat tutarının negatif çıkması durumunda
tazminat tutarı sıfır olarak kabul edilir.
9. Hesap yönteminde aşağıdaki esaslar uygulanır.
a. İşlemiş dönem hesabı, gelir beyanı yok ise bu
ekin 5 inci maddesinin (a) fıkrasının (i) bendi gereğince ilgili dönemlerin
asgari ücretleri üzerinden, gelir beyanı var ise bu ekin 5 inci maddesinin
(a) fıkrasının (ii) bendi gereğince hesaplanan
ilgili dönemlerin gelirleri üzerinden iskontoya
tabi tutulmadan ve hesap tarihine güncellenmeden hesaplanır.
b. İşleyecek dönem hesabı gelir beyanı yok ise hesap
tarihindeki net asgari ücret üzerinden, gelir beyanı var ise bu ekin 5 inci
maddesinin (a) fıkrasının (ii) bendi gereğince
belirlenen hesap tarihindeki güncel net gelir üzerinden desteğin vefat
tarihindeki beklenen yaşam süresi üst limit olmak üzere destekten yoksun
kalanların hesap tarihindeki beklenen yaşam süreleri kapsamında ya da
belirlenecek desteklik süresince “Dönem Başı Ödemeli Dönemsel Hayat Anüitesi” (äx:n) ile hesaplanır. x
destekten yoksun kalanın hesap tarihindeki yaşını, n ise destekten yoksun
kalanın hesap tarihindeki beklenen yaşam süresini ya da desteklik süresini
temsil eder. n’nin belirlenmesinde eş/baba/anne
açısından hesap tarihindeki beklenen yaşam süreleri dikkate alınırken,
çocuklar açısından (özel bir durum olmadıkça) muhtemel desteklik süreleri
dikkate alınır.
10. Destekten yoksun kalanların paylarının
belirlenmesinde paylar, eş ve müteveffa için 2’şer pay, çocuklar ile anne
ve baba için ise 1’er pay verilerek dağıtılır. Her destekten yoksun kalanın
payı, toplam paya bölünerek hesaplanır. Destek kapsamından çıkan oldukça
pay yapısı tekrar hesaplanır. Vefat eden kişinin olası evlenme yaşı,
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından yayımlanan evlenme ve boşanma
istatistiklerindeki ülke ortalaması dikkate alınarak belirlenir.
Evlendikten sonra ise 2 yıl ara ile toplam 2 çocuk sahibi olacağı varsayımı
kullanılır.
11. Sigorta şirketi tarafından hak sahibine ödeme
yapılmasını izleyen 5 iş günü içerisinde yazılı olarak veya güvenli
elektronik iletişim araçları vasıtasıyla tazminat ödemesine esas alınan aktüerya raporu, hak sahibine gönderilir.
12. İbraname olsun ya da olmasın sigorta şirketi
tarafından önceden ödeme yapılmış bir tazminatta uyuşmazlık olması
durumunda tazminat ödeme tarihi hesap tarihi kabul edilerek (ödeme
tarihindeki ücretler ve ödemeye esas kriterler
dikkate alınarak) tazminat hesabı yapılır ve hesaplanan tazminat ile
yapılan ödeme tutarı karşılaştırılır. Hak sahibi lehine fark çıkması
durumunda bu fark ödenir.
13. Bu ekte belirlenen usul ve esasların dışındaki
istisnai durumlarda yargı içtihatları, sigortacılık prensipleri, yayımlanmış
istatistiki veriler ve ilgili bilimsel çalışmalar
göz önünde bulundurularak çeşitli varsayımlar kullanılabilir.”
MADDE 8 – Aynı Genel Şartların ekinde yer alan Ek: 3
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ek:3
Sürekli Sakatlık Tazminatı Hesaplaması
1. Sürekli sakatlık tazminatı, bu Genel Şartlar
uyarınca belirlenen ilkeler dikkate alınarak zarar gören kişinin bireysel
özelliklerine göre ve varsa geçici iş göremezlik süresinin bittiği tarihten
itibaren hesaplanır.
2. Tazminat, toplu para şeklinde ödenir.
3. Hesaplamalarda TRH 2010 hayat tablosu
kullanılır. Tablonun belirli periyotlarda güncellenmesi halinde kaza tarihi
itibarıyla güncel versiyon kullanılır.
4. Hesaplamalarda iskonto
oranı (teknik faiz), %1,8 olarak dikkate alınır. Teknik faiz, gerekli
görülen hallerde Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından güncellenir.
5. Sürekli sakat kalan kişinin geliri aşağıdaki
esaslar çerçevesinde belirlenir.
a. Aktif dönemde,
i. Kaza tarihi itibarıyla vergilendirilmiş bir resmî
belgeli (SGK Hizmet Dökümü, Bordro, Gelir Vergi Beyannamesi) gelir beyanı
yok ya da gelir beyanı net asgari ücretten düşük ise kaza tarihindeki net
asgari ücret üzerinden hesaplama yapılır.
ii. Kaza tarihi itibarıyla vergilendirilmiş bir resmî
belgeli gelir beyanı var ise beyan edilen net gelir üzerinden hesaplama
yapılır. Beyan edilen net gelir ilgili dönemin net asgari ücretinden fazla
ise işlemiş ve işleyecek dönem hesaplamalarında kullanılmak üzere “Net
Gelir/Net Asgari Ücret” oranı tespit edilir.
iii. Sürekli sakat kalan kişinin kira, hisse (temettü,
kâr payı), faiz gibi gelirleri dikkate alınmaz.
iv. İşyeri veya iş sahiplerinin ya da ortaklarının
sürekli sakat kalması durumunda kendi işletmelerinde gerçekleştiremedikleri
çalışmanın yerine getirilmesi için katlanacakları emsal maliyet, sürekli
sakatlık tazminatında kullanılacak gelir adına emsal ücret olarak
kullanılır. Bu hal dışındaki durumlarda emsal ücret kullanılmaz. Emsal
ücret, işyerinin veya iş sahibinin kaza anında bağlı olduğu meslek
odasından alınır.
v. Vergilendirilmiş gelir beyanına ek olarak
ikramiye, prim, giyim ve yakacak gibi aylık olmayan ancak belirli
dönemlerde yapılması söz konusu olan düzenli ödemeler, aylık gelire tekabül
edecek şekilde hesaplamada dikkate alınır. Bu ödemelerin düzenli gelir
sayılabilmesi için kaza tarihinden önceki son bir yıl içinde bu ek
gelirleri gösterir belgelerin beyan edilmesi gerekir.
vi. Türkiye’de yerleşik olmayan kişilerin trafik
kazalarına bağlı olarak sürekli sakat kalması durumunda vergilendirilmiş
geliri ispatlayan resmî bir belgenin sunulamaması halinde hesaplanacak
tazminatta Türkiye Cumhuriyeti’nde geçerli net asgari ücret esas alınır.
b. Pasif dönemde, AGİ hariç net asgari ücret
üzerinden hesaplama yapılır.
6. Sürekli sakatlığa bağlı bakıcı gideri, bakıcı
tutulduğunun belgelendirilememesi halinde bekâr ve çocuksuz kişiler için
geçerli AGİ dâhil net asgari ücret üzerinden, bakıcı tutulduğunun
belgelendirilmesi durumunda ise brüt asgari ücret üzerinden olmak üzere 20/2/2019 tarihli ve 30692 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çocuklar için Özel Gereksinim Değerlendirmesi Hakkında
Yönetmelik ve Erişkinler İçin Engellilik Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelikte
kısmî bağımlı olarak tanımlanan ve %50 ve üzerinde engel oranına sahip
kişiler için %50 oranında, tam bağımlı olarak tanımlanan kişiler için ise
%100 oranında hesaplanır.
7. Aktif ve pasif dönem süreleri aşağıdaki esaslar
çerçevesinde belirlenir.
a. Sürekli sakat kalan kişinin aktif yaşamı 18
yaşında başlar ve 1/1/1990 tarihi öncesi doğumlular için 60 yaşında, 1/1/1990
tarihi ve sonrası doğumlular için 65 yaşında biter. 18 ile 60/65 yaş arası
dönemde aktif dönem hesabı, 18 yaş öncesi ve 60/65 yaş sonrasında pasif
dönem hesabı yapılır. Sürekli sakat kalan kişi kaza tarihi itibarıyla pasif
dönemde çalışmaya devam ediyorsa iki yıl daha aktif dönem hesabı yapılır,
iki yıl sonrasında pasif dönem hesabına geçilir. Özel kanunlarla çalışma
süreleri ayrıca belirlenen mesleklere ilişkin hükümler saklıdır.
b. Sürekli sakat kalan kişinin 18 yaşın altında
çalıştığı ve gelir elde ettiği biliniyorsa çalışmaya esas beyan edilen
belgeye göre aktif dönem hesabı yapılır.
8. Hesap yönteminde aşağıdaki esaslar uygulanır.
a. İşlemiş dönem hesabı, gelir beyanı yok ise bu
ekin 5 inci maddesinin (a) fıkrasının (i) bendi gereğince ilgili dönemlerin
net asgari ücretleri üzerinden, gelir beyanı var ise bu ekin 5 inci
maddesinin (a) fıkrasının (ii) bendi gereğince
hesaplanan ilgili dönemlerin gelirleri üzerinden iskontoya
tabi tutulmadan ve hesap tarihine güncellenmeden hesaplanır.
b. İşleyecek dönem hesabı, gelir beyanı yok ise
hesap tarihindeki net asgari ücret üzerinden, gelir beyanı var ise bu ekin
5 inci maddesinin (a) fıkrasının (ii) bendi
gereğince belirlenen hesap tarihindeki güncel net gelir üzerinden “Dönem
Başı Ödemeli Dönemsel Hayat Anüitesi” (äx:n) ile
hesaplanır. x sürekli sakat kalanın hesap
tarihindeki yaşını, n ise sürekli sakat kalan kişinin hesap tarihindeki
beklenen yaşam süresini temsil eder.
c. 1/1/1990 tarihi öncesi doğumlular için 60 yaşın,
1/1/1990 tarihi ve sonrası doğumlular için 65 yaşın altında bulunan ve
emekli olduğu bilinen kişiler için,
i. Kaza tarihi itibarıyla çalıştığı biliniyorsa ve
kaza tarihi itibarıyla vergilendirilmiş bir resmi belgeli gelir beyanı var
ise beyan edilen net gelir üzerinden hesaplama yapılır. Hesapta aktif/pasif
dönem ayrımında 60/65 yaş esas alınır.
ii. Kaza tarihi itibarıyla çalışmadığı biliniyorsa
pasif dönem hesabı yapılır.
9. Sürekli sakatlık oranı, 20/2/2019
tarihli ve 30692 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Erişkinler İçin Engellilik
Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik ve Çocuklar İçin Özel Gereksinim
Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik doğrultusunda hazırlanan sağlık kurulu
raporu dikkate alınarak belirlenir. Anılan yönetmelikler kapsamında düzenlenecek
kazadan kaynaklı iş göremezliği gösterir rapor için hak sahibinin sigorta
şirketine yaptığı başvuruyu takip eden 5 işgünü içinde sigorta şirketi
tarafından ilgili sağlık kuruluşuna resmi yazı gönderilir.
10. Sürekli sakat kalanın askerliğe elverişli
olmadığına dair resmî bir belgesi yok ise muhtemel askerlik süresince pasif
dönem hesabı yapılır.
11. Sigorta şirketi tarafından hak sahibine ödeme
yapılmasını izleyen 5 iş günü içerisinde tazminat ödemesine esas alınan aktüerya raporu, yazılı olarak veya güvenli elektronik
iletişim araçları vasıtasıyla hak sahibine gönderilir.
12. İbraname olsun ya da olmasın sigorta şirketi
tarafından önceden ödeme yapılmış bir tazminatta uyuşmazlık olması
durumunda tazminat ödeme tarihi hesap tarihi kabul edilerek (ödeme
tarihindeki ücretler ve ödemeye esas kriterler
dikkate alınarak) tazminat hesabı yapılır ve hesaplanan tazminat ile
yapılan ödeme tutarı karşılaştırılır. Hak sahibi lehine fark çıkması
durumunda bu fark ödenir.
13. Artan iş göremezlik oranına bağlı tazminat,
sadece artan kısım için olmak üzere; ilk ödemeye esas alınan Yönetmeliğe
göre hazırlanan maluliyetin arttığını gösterir rapor doğrultusunda artış
tarihinden itibaren hesaplanır.
14. Bu ekte belirlenen usul ve esasların dışındaki
istisnai durumlarda yargı içtihatları, sigortacılık prensipleri, yayımlanmış
istatistiki veriler ve ilgili bilimsel çalışmalar
göz önünde bulundurularak çeşitli varsayımlar kullanılabilir.”
MADDE 9 – Aynı Genel Şartların ekinde yer alan Ek: 6
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ek:6
Tazminat Ödemelerinde İstenilecek Belgeler
1. Maddi
Zararlar
A) Araç
Hasarları
• Trafik Kazası Tespit Tutanağı resmi tasdikli
sureti veya taraflar arasında tutulmuş kaza tespit tutanağı, varsa ifade
tutanakları veya görgü tespit tutanakları,
• Mağdur araca ait ruhsat,
• Varsa hasarlı araç resimleri,
• Mağdur araç sahibine/zarar gören üçüncü şahsa ait
banka hesap bilgileri (banka - şube adı, Iban
numarası).
B) Değer
Kaybı
• (A) Araç Hasarları bölümünde istenen belgeler,
• Değer kaybı talep beyanı,
• Maddi hasara ilişkin ekspertiz
yapıldıysa eksper raporu.
C) Diğer
Hasarlar (üçüncü kişiye ait mallar için)
• (A) Araç Hasarları bölümünde istenen belgeler,
• Hasarlı malın sahiplik belgesi (tapu, alım
faturası, kamu kurumu resmi yazısı vb.),
• Üçüncü kişiye ait zarar gören
malın onarımına ilişkin fatura, muhasebe kayıtları.
2. Bedeni
Zararlar
A)
Sürekli Sakatlık
• Erişkinler İçin Engellilik Değerlendirmesi
Hakkında Yönetmelik ve Çocuklar İçin Özel Gereksinim Değerlendirmesi
Hakkında Yönetmelik doğrultusunda hazırlanan sağlık kurulu raporu,
• Epikriz Raporu,
• Genel adli muayene raporu,
• Tüm tetkik ve tedavilere ilişkin raporlar,
• Mağdura ait kimlik belgesi fotokopisi,
• Kaza raporu, varsa bilirkişi raporu veya keşif
zaptı veya mahkeme kararı,
• Mağdura ait kaza tarihi itibarıyla son gelir durum
belgesi,
• Hak sahibine ait banka hesap bilgileri (banka -
şube adı, Iban numarası),
• Sağlık verilerine erişim, işleme ve aktarım
konusunda mağdur tarafından verilen açık rıza beyanı.
B) Ölüm
• Kaza Raporu, varsa Bilirkişi Raporu, keşif zaptı
veya mahkeme kararı,
• Veraset ilamı,
• Ölüm belgesi ve ölü muayene otopsi raporu,
• Anne ve baba bilgisini de gösterir güncel
vukuatlı nüfus kayıt örneği,
• Ölen kişiye ait kaza tarihi itibarıyla son gelir
durum belgesi,
• Hak sahibine ait banka hesap bilgileri (banka -
şube adı, Iban numarası).
3.
Kişisel Bilgi Doğrulama Evrakları
• Gerçek Kişilerde: Nüfus cüzdan fotokopisi ve imza
beyanı, iletişim bilgileri,
• Tüzel Kişilerde: Vergi levhası, ticaret sicil
gazetesi, imza sirküleri ve sirkülerde yer alan yetkililerin nüfus cüzdan
fotokopileri.”
MADDE 10
– Bu Genel Şartlar 1/4/2020 tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 11
– Bu Genel Şartları Hazine ve
Maliye Bakanı yürütür.
|