Sağlık Bakanlığından:
SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK TESİSLERİNDE
GÖREVLİ
PERSONELE EK ÖDEME YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Sağlık Bakanlığınca
belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri dikkate
alınmak suretiyle personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi,
hizmete katkısı, performansı, tetkik, eğitim, öğretim ve araştırma
faaliyetleri, yapılan muayene, ameliyat, anestezi ve girişimsel işlemlerden
oluşan genel tıbbi işlemler, özellikli tıbbi işlemler ile uluslararası
sağlık hizmetlerinde çalışma gibi unsurlar esas alınarak, döner sermayeden
yapılacak ek ödemenin oran, usul ve esaslarını belirlemek, sağlık
hizmetlerini iyileştirmek, kaliteli ve verimli hizmet sunumunu teşvik
etmektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Sağlık Bakanlığına bağlı sağlık
tesislerinde görev yapan memurları, sözleşmeli personeli (663 sayılı Sağlık
Alanında Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 42 nci ve 45 inci maddeleri uyarınca istihdam edilenler
hariç), açıktan vekil olarak atananları, sağlık tesislerinde; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
38 inci maddesine göre görevlendirilenleri, diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının kadrolarında bulunan ve haftanın belirli gün veya saatlerinde
veyahut belirli vakalar ve işler ile en az bir ay süreyle görevlendirilen
sağlık personelini kapsar.
(2) Bu Yönetmeliğin üçüncü bölümünde yer alan
hükümler; hastane rollerine göre D ve E grubu sağlık tesisleri, meslek
hastalıkları hastaneleri ve ceza infaz kurumu devlet hastaneleri hariç
olmak üzere ikinci basamak sağlık tesislerinde görev yapan tüm tabipleri
kapsar.
(3) Bu Yönetmeliğin dördüncü bölümünde yer alan
hükümler; Sağlık Bakanlığına bağlı ağız ve diş sağlığı eğitim hastaneleri
hariç olmak üzere, ağız ve diş sağlığı merkezleri ile ağız ve diş sağlığı
hastanelerinde görev yapan tüm tabipleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/1/1961
tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile
Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında
Kanunun 5 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AMATEM: Alkol ve Madde Bağımlılığı Tedavi
Merkezlerini,
b) Ameliyat ve girişimsel işlem puanı oranı:
Cerrahi branşlarda görev yapan her bir uzman tabip
tarafından Tıbbi İşlemler Yönergesinde yer alan A1, A2, A3, B, C ve D grubu
ameliyat ve girişimlerden o dönem elde edilen toplam puanın, mesai içi
tıbbi işlemler puanına oranını,
c) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
ç) Bilimsel çalışma destek puanı: Sağlık
tesislerinde görev yapan personele Ek-6 sayılı listede yer alan bilimsel
çalışmaları başhekim tarafından belirlenen şekilde belgelemesi halinde
belgelemenin yapıldığı dönemi takip eden 6 ay süreyle verilen ve aynı
listede yer alan bilimsel çalışmalara karşılık gelen puanı,
d) Birim performans katsayısı: Sağlık tesislerinde
görev yapan tabiplerin görev yaptığı birim için bu Yönetmeliğin üçüncü ve
dördüncü bölümlerindeki usul ve esaslara göre belirlenen ve tabiplere
yapılacak ek ödemenin hesaplanmasında kullanılacak olan (0,85) ilâ (1)
arasında değişen katsayıyı,
e) Dönem ek ödeme katsayısı: Sağlık tesislerinde 8
inci maddenin üçüncü fıkrasının (a) bendine göre tespit edilen dağıtılacak
döner sermaye miktarının, sağlık tesisi toplam puanına bölünmesi sonucu
bulunan katsayıyı,
f) Eğitici destekleme puanı:
Üçüncü basamak sağlık tesislerinde başhekimlik tarafından belirlenen ve
kontrol edilen usul çerçevesinde, o dönem içinde dâhili klinikler için en
az toplam 20 saat vizit, konsey, klinikler arası
ve klinikopatolojik toplantı, mortalite
konseyi, sağlık kurulu ve 20 saat poliklinik, cerrahi klinikler için toplam
10 saat vizit, konsey, klinikler arası ve klinikopatolojik toplantı, mortalite
konseyi, sağlık kurulu ve 15 saat poliklinik ile 15 saat ameliyat, laboratuvar klinikleri için 40 saat pratik eğitim
çalışması ve her bir eğitici için 8 saat teorik asistan eğitimi
yapıldığının eğitim sorumlusu tarafından belgelenmesi ve başhekimin oluru
halinde verilen ek puanı,
g) Ek ödeme dönemi: Döner sermaye ek ödemesinin
yapılacağı aylık dönemleri,
ğ) Ek ödeme matrahı: Personelin bir ayda alacağı
aylık (ek gösterge dâhil), yan ödeme ve her türlü tazminat (makam, temsil
ve görev tazminatı ile yabancı dil tazminatı hariç) toplamını,
h) Ek puan: Personele Ek-5 sayılı listede
belirtilen görevleri yerine getirmesi halinde ilgili dönem için tabloda öngörülen
oranlarda verilen ek puanların toplamını,
ı) Genel tıbbi işlemler: Genel tıbbi işlemler
puanına esas olan işlemleri,
i) Genel tıbbi işlemler puanı: O dönem içinde genel
tıbbi işlemler yapan uzman tabip, uzman diş tabibi, tabip ve diş
tabiplerinden her biri için ilgili formüllerinde kullanılmak üzere mesai
içi ve mesai dışı olmak üzere ayrı ayrı hesaplanan,
genel tıbbi işlemler karşılığı elde edecekleri puanların toplamını,
j) Ham puan: İkinci basamak sağlık tesislerinde
çalışan personel için 9 uncu, üçüncü basamak sağlık tesislerinde çalışan
personel için 10 uncu maddede yer alan esaslara göre hesaplanan mesai içi,
mesai dışı, uluslararası sağlık hizmetleri ve özellikli tıbbi işlemler için
ayrı ayrı hesaplanan puanları,
k) Hazine payı: Sağlık tesislerinde, 17/9/2004 tarihli ve 5234 sayılı Kanunun geçici 1 inci
maddesinin birinci fıkrasının son cümlesi uyarınca Hazine ve Maliye
Bakanlığınca belirlenen oran üzerinden tespit edilecek tutarı,
l) Hizmet alanı-kadro unvan katsayısı: Ek-2 sayılı
listede belirlenen katsayıyı,
m) Hizmet puanı: 11 inci maddeye göre hesaplanan
puanı,
n) Hizmet verimlilik katsayısı: Sağlık tesisinde
hizmet veren personelin maliyet kontrolü ve verimliliğe teşviki amacıyla,
sarf malzeme kullanımı, ilaç tüketimi, laboratuvar
ve görüntüleme gibi tetkikler ile hasta memnuniyeti gibi kriterler
dikkate alınarak usul ve esasları Bakanlıkça belirlenen 0,9 ile 1,1
arasındaki katsayıyı, (Bakanlıkça konuya ilişkin esaslar yayımlanıncaya
kadar tüm personel için, hizmet verimlilik katsayısı 1 olarak kabul edilir)
o) İzolasyon odaları: Yüksek bulaştırıcılığı olan
ve standart önlemler dışında solunum, damlacık, temas izolasyonu
gerektiren Kırım Kongo Kanamalı Ateşi, H1N1, SARS, Kuş gribi, Menengokoksik menenjit gibi tanıları bulunan hastalara
hizmet verilen odaları,
ö) Mesai dışı aktif çalışılan gün katsayısı: O
dönem içinde sınırları başhekim tarafından belirlenen mesai dışı çalışma
günlerinde çalışılan günlerin, mesai dışı olarak belirlenen günlere
bölünmesi sonucu bulunan katsayıyı,
p) Mesai dışı çalışma: Mesai saatleri içinde
yapılan çalışmalar ile nöbet ve icap nöbetlerinde yapılan çalışmalar hariç,
sınırları başhekim tarafından belirlenen çalışma günlerinde yapılan
çalışmaları,
r) Mesai dışı klinik hizmet puan ortalaması: Üçüncü
basamak sağlık tesislerinde bir klinikte çalışan tabiplerin mesai dışı
genel tıbbi işlemler puanlarının toplamının, o klinikte çalışan asistanlar
dâhil, tabiplerin mesai dışı aktif çalışılan gün katsayılarının toplamına
bölünmesi sonucu bulunan puanı,
s) Mesai dışı sağlık tesisi puan ortalaması: Sağlık
tesislerinde her bir tabip için ayrı ayrı
hesaplanan mesai dışı genel tıbbi işlemler puanları toplamının, ilgili
tabiplerin mesai dışı aktif çalışma gün katsayılarının toplamına (asistanlar
dâhil) bölünmesi ile elde edilen puanı,
ş) Mesai dışı tavan ek ödeme tutarı: Ek ödeme
matrahının Ek-1 sayılı listede mesai dışı çalışmalar için belirlenmiş olan
tavan ek ödeme katsayısı ile çarpımı sonucu bulunan tutarı,
t) Mesai içi aktif çalışılan gün katsayısı: O dönem
içindeki toplam gün sayısından çalışılmayan günlerin çıkarılması sonucu
bulunan çalışılan gün sayısının, o dönem içindeki toplam gün sayısına
bölünmesi sonucu bulunan katsayıyı,
u) Mesai içi çalışılmayan günler: Resmî tatil
günleri, nöbet izinleri ile görevi sırasında veya görevinden dolayı bir
kazaya, yaralanmaya veya saldırıya uğrayanların bu durumlarını sağlık
raporuyla belgelendirmesi ve başhekimin onaylaması halinde kullandıkları
hastalık izin süreleri hariç olmak üzere tüm çalışılmayan günleri,
ü) Mesai içi çalışma: Mesai saatleri içinde yapılan
çalışmalar ile nöbet ve icap nöbetlerinde yapılan çalışmaları,
v) Mesai içi klinik hizmet puan
ortalaması: Üçüncü basamak sağlık tesislerinde bir klinikte çalışan
tabiplerin mesai içi genel tıbbi işlemler puanları ile özellikli tıbbi
işlem puanlarının (özellikli tıbbi işlem puanı katılım oranı kadarının)
toplamının, o klinikte çalışan asistanlar dâhil tabiplerin mesai içi aktif
çalışılan gün katsayılarının toplamına bölünmesi sonucu bulunan puanı,
y) Mesai içi sağlık tesisi puan ortalaması: Sağlık
tesislerinde her bir tabip için ayrı ayrı
hesaplanan, mesai içi genel tıbbi işlemler puanları ile özellikli tıbbi
işlemler puanı toplamının, bu işlemler için puan öngörülen tabiplerin mesai
içi aktif çalışılan gün katsayılarının toplamına (asistanlar dâhil)
bölünmesi ile elde edilen puanı,
z) Mesai içi tavan ek ödeme tutarı: Ek ödeme
matrahının Ek-1 sayılı listede mesai içi çalışmalar için belirlenmiş olan
tavan ek ödeme katsayısı ile çarpımı sonucu bulunan tutarı,
aa) Net performans puanı: 12 nci
maddeye göre hesaplanan puanı,
bb) Özellikli tıbbi işlemler: Özellikli tıbbi
işlemler puanına esas işlemleri,
cc) Özellikli tıbbi işlemler puanı: O dönem içinde
özellikli tıbbi işlemler yapan eğitim görevlisi, başasistan, uzman tabip ve
uzman diş tabiplerinden her biri için ayrı ayrı
hesaplanan özellikli tıbbi işlemler karşılığı elde edecekleri puanların
toplamını,
çç) Özellikli tıbbi işlemler tavan ek ödeme tutarı:
Ek ödeme matrahının Ek-1 sayılı listede özellikli tıbbi işlemler için
belirlenmiş olan tavan ek ödeme katsayısı ile çarpımı sonucu bulunan
tutarı,
dd) Primer sezaryen oranı:
O dönem içerisinde her bir kadın hastalıkları ve doğum uzmanı tarafından
gerçekleştirilen primer sezaryen sayısının,
sezaryen dâhil toplam doğum sayısına oranını,
ee) Sağlık tesisi: Üniversiteler ile birlikte
kullanılan hastaneler de dâhil olmak üzere ikinci ve üçüncü basamak sağlık
hizmeti veren kurumları,
ff) Sağlık tesisi kalite katsayısı: Bakanlık
tarafından yayımlanan usul ve esaslara göre hesaplanan ve sağlık tesislerinde
dağıtılabilecek döner sermaye tutarının belirlenmesinde kullanılacak olan
(0) ilâ (1) arasında değişen katsayıyı,
gg) Sağlık tesisi puan ortalaması tablosu: Personelin
net performans puanının sağlık tesisi puan ortalaması esas alınarak
değerlendirildiği durumlar ile bu durumlara ilişkin süreleri ve hizmet
alanı kadro unvan katsayılarını gösteren Ek-4 sayılı tabloyu,
ğğ) Sağlık tesisi toplam puanı: Sağlık tesislerinde
mesai içi ve mesai dışı çalışan tüm personelin mesai içi ve mesai dışı net
performans puanları toplamı ile özellikli tıbbi işlemler net performans
puanları toplamını,
hh) Tabip toplam doğum sayısı: O dönem içerisinde her
bir kadın hastalıkları ve doğum uzmanı için ayrı ayrı
hesaplanan ve sezaryen dâhil tüm doğumların sayısını,
ıı) Tıbbi işlemler: Hazine ve Maliye Bakanlığının
uygun görüşü üzerine Bakanlıkça çıkarılacak yönerge ile belirlenen ve genel
tıbbi işlemler puanına esas olan işlemler ile özellikli tıbbi işlemler
puanına esas işlemleri,
ii) Tıbbi işlemler puanı: O dönem içinde Tıbbi
İşlemler Yönergesi doğrultusunda puan öngörülen tabiplerden her biri için
gerçekleştirdikleri işlemler karşılığı elde edecekleri puanların toplamını,
jj) Uluslararası sağlık hizmetleri: 209 sayılı
Kanunun 5 inci maddesinde yer alan uluslararası sağlık hizmetleri kapsamında
Bakanlık tarafından yayımlanan mevzuatı çerçevesinde belirlenen sağlık
tesislerinde hastalara verilen hizmetleri,
kk) Uluslararası sağlık hizmetleri tavan ek ödeme
tutarı: Ek ödeme matrahının Ek-1 sayılı listede uluslararası sağlık
hizmetleri için belirlenmiş olan tavan ek ödeme katsayısı ile çarpımı
sonucu bulunan tutarı,
ll) Uluslararası sağlık hizmetleri tıbbi işlemler
puanı: Uluslararası sağlık hizmetleri kapsamındaki hastalara uygulanan
işlemlerden elde edilen ve bu hizmetlerde görev alan profesör, doçent,
uzman tabip ve uzman diş tabipleri için ayrı ayrı
hesaplanan genel tıbbi işlem ve özellikli tıbbi işlem puanlarının
toplamını,
mm) Uluslararası sağlık hizmetleri sağlık tesisi
puan ortalaması: Sağlık tesislerinde her bir tabip için ayrı ayrı hesaplanan uluslararası sağlık hizmetleri tıbbi
işlemler puanlarının ortalamasını,
nn) Uluslararası sağlık hizmetleri dönem ek ödeme
katsayısı (A): Sağlık tesislerinde 8 inci maddenin dördüncü fıkrasının (a)
bendine göre belirlenen dağıtılacak ek ödeme tutarının bu kapsamda görev
yapanların uluslararası sağlık hizmetleri net performans puanları toplamına
bölünmesi sonucu bulunan katsayıyı,
oo) Uluslararası sağlık hizmetleri dönem ek ödeme
katsayısı (B): Sağlık tesislerinde 8 inci maddenin dördüncü fıkrasının (b)
bendine göre belirlenen dağıtılacak ek ödeme tutarının aynı fıkrada
belirtilen personelin uluslararası sağlık hizmetleri net performans
puanları toplamına bölünmesi sonucu bulunan katsayıyı,
öö) Vizit puanı oranı:
Dâhili branşlarda görev yapan her bir uzman tabip
tarafından servislerde ve yoğun bakım ünitelerinde gerçekleştirilen vizit-hasta takip puanlarından o dönem elde edilen
toplam puanın, mesai içi tıbbi işlemler puanına oranını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sağlık Tesislerinde Ek Ödeme Hesaplama Usul ve
Esasları
Temel
esaslar
MADDE 5 – (1) Sağlık tesislerinde görevli personele
yapılacak ek ödemeye ilişkin temel esaslar aşağıda belirtilmiştir:
a) Ek ödeme, personele sağlık tesisine fiilen katkı
sağladığı sürece verilebilir. Sağlık tesisinin o dönemde elde ettiği
gayrisafi hasılattan öncelikle Hazine payı, 24/5/1983
tarihli ve 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanununun 18 inci maddesinin
birinci fıkrasının (k) bendi gereğince ayrılacak pay ile Bakanlık merkez
payı ayrıldıktan sonra kalan miktar, 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin
üçüncü fıkrasında belirlenen oranları geçmemek üzere personele ek ödeme
olarak dağıtılabilir. Bağış, faiz, kira gelirinden elde edilen döner
sermaye gelirleri hiçbir şekilde personele ek ödeme olarak dağıtılamaz.
b) Tabiplerce gerçekleştirilen tıbbi işlemleri
incelemek amacıyla her bir sağlık tesisinde inceleme heyeti oluşturulur.
Koordinatör Başhekimliğe bağlı her bir hastane için Koordinatör Başhekim
tarafından ayrı ayrı inceleme heyeti oluşturulabilir.
Başhekim, inceleme heyeti üyelerini; mesleğinde en az 5 yıl çalışmış, yok
ise daha az çalışmış ve inceleme heyeti raporuna istinaden disiplin cezası
almamış olan tabip veya diş tabipleri arasından seçer. Heyet başkanı heyet
üyelerinin kendi aralarında yapacakları seçimle belirlenir. İnceleme heyeti
üye sayısı 3’ten az, 12’den fazla olamaz. İnceleme heyeti üyelerinin görev
süresi, takvim yılı sonu itibarıyla sona erer. Görev süresi sona eren üye
tekrar seçilebilir. Lüzumu halinde aynı takvim yılı içerisinde başhekim
tarafından inceleme heyeti üyesi görevden alınabilir veya yeni
görevlendirme yapılabilir. İnceleme heyeti üye tam sayısının salt
çoğunluğuyla karar alır. Oyların eşitliği halinde, heyet başkanının oyu
yönünde karar alınmış sayılır. İnceleme heyetinin çalışmaları sırasında
ihtiyaç duyduğu bilgi, belge ve kayıtlar ilgili birimlerce ivedilikle temin
edilerek heyete sunulur. Heyetin sekretaryası idari ve mali hizmetler
müdürlüğünce yapılır. Tabipler, ilgili dönemde gerçekleştirdikleri tıbbi
işlemlerin doğruluğunu, 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (ıı) bendi kapsamında Bakanlıkça yayımlanan Tıbbi İşlem
Listelerindeki açıklama ve hükümlere uygunluğunu sağlık tesisinin bilgi
yönetim sistemi üzerinden düzenli olarak kontrol etmekle yükümlüdür.
Tabiplerin inceleme heyeti toplantısı öncesine kadar başhekimliğe
bildirilmiş yazılı bir düzeltme talebi yok ise adına kayıtlı işlemlerin
doğruluğu onaylanmış sayılır. İnceleme heyeti; sağlık tesisi kayıtlarında
yapıldığı bildirilen tıbbi işlemlerin yapılıp yapılmadığını, 4 üncü
maddenin birinci fıkrasının (ıı) bendi kapsamında
Bakanlıkça yayımlanan Tıbbi İşlem Listelerindeki açıklama ve hükümler ile
tıp etiğine uygunluğunu inceler, işlemleri yerindelik, nitelik ve nicelik
yönünden değerlendirir. Her ek ödeme dönemi için ilgili personelin birim
performans katsayılarının tespitine ilişkin tüm işlemleri yürütür. Tıbbi
işlemlerle ilgili itiraz ve şikâyetleri inceler ve karara bağlar. İlgili
dönem için yapacağı inceleme ve değerlendirme sonucunda hazırlayacağı
raporu döner sermaye komisyonu toplantısı öncesinde başhekime, Koordinatör
Başhekimlerce oluşturulan İnceleme Heyetleri ise Koordinatör Başhekime
sunar. İnceleme heyeti tarafından, sağlık tesisi kayıtlarında yapıldığı
bildirilen tıbbi işlemlerin, 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (ıı) bendi kapsamında Bakanlıkça yayımlanan Tıbbi
İşlemler Yönergesi eki listelerin açıklamalar kısmında yer alan hükümlere
açıkça uygun olmadığının tespit edildiği durumlarda, söz konusu işlemlere
ait puanlar heyet tarafından iptal edilir. Bu husus haricinde tabiplerce
gerçekleştirildiği bildirilen tıbbi işlemlerle ilgili olarak inceleme
heyeti tarafından herhangi bir düzenleme yapılamaz. Başhekim; inceleme
heyeti çalışmalarının takibinden ve inceleme heyeti raporlarının gereğinin
uygulanmasından sorumludur, inceleme heyeti kararlarına istinaden ek
ödemeye esas olacak işlemleri sonuçlandırarak kesin karara bağlar, önceki
ek ödeme dönemleri için de inceleme yaptırabilir. Gerekli hallerde İl
Sağlık Müdürlüğü bünyesinde de inceleme heyeti oluşturulabilir. Aynı ödeme
dönemi için İl Sağlık Müdürlüğü bünyesindeki inceleme heyeti tarafından
değerlendirme yapılması halinde bu değerlendirme sonuçları esas alınır.
c) Personelin yaptığı işe ilişkin bilgi ve
yeteneği, işini düzenli ve kaliteli yapabilme, bağımsız iş yapabilme ve inisiyatif kullanabilme, verilen işi organize edebilme
becerisi, kendini geliştirme gayreti, amir ve çalışma arkadaşlarına karşı
tutum ve davranışları, hizmet sunduğu kesime karşı tutum ve davranışları,
birim tarafından yapılan işlerin geliştirilmesine katkısı, işin güçlüğü ve
riski gibi faktörler dikkate alınarak, çalışan personel sayısının %5’ini
geçmemek kaydıyla başhekimin gerekçeli teklifi üzerine döner sermaye
komisyonunun 2/3 oy çokluğu ile belirlenen personele, o dönem için sağlık
tesisi puan ortalamasının % 20’sine kadar ek puan verilebilir. Bu hüküm
kapsamında belirlenen personele verilecek ek puan bir yıl içinde altı ayı
geçmemek üzere uygulanır. Komisyon bu kararlarını yazılı olarak saklamakla
mükelleftir.
ç) Sağlık tesisleri arasında görevlendirilen
personele, geçici görev yaptığı sağlık tesisinden ek ödeme yapılır.
d) Bakanlık merkez teşkilatı ile Bakanlık bağlı
kuruluşlarının merkez teşkilatı kadrolarında bulunan personelden sağlık
tesislerine en az bir ay süreyle geçici görevle görevlendirilen personele,
geçici olarak görev yaptığı sağlık tesisinin döner sermayesinden ek ödeme
yapılır. Bu şekilde görevlendirilenlere 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
ek 9 uncu maddesi uyarınca ek ödeme yapılmaz.
e) Sağlık tesislerinden, Bakanlığın taşra
teşkilatına görevlendirilen personele görevlendirildiği yerden ek ödeme
yapılır.
f) Bakanlığın taşra teşkilatında görev yapan
personelin sağlık tesislerine görevlendirilmesi halinde personele, geçici
olarak görev yaptığı sağlık tesisinden ek ödeme yapılır. Ancak, Türkiye
Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatı
kadrolarında bulunan personelden sağlık tesislerine görevlendirilenlere
görevlendirildiği sağlık tesisinden ek ödeme yapılmaz.
g) Bakanlıkça oluşturulacak
komisyon tarafından ihtiyaç planlaması yapılan yerlere resen geçici olarak
görevlendirilen uzman tabip, uzman diş tabibi, tabip ve diş tabiplerine
görevlendirildikleri sağlık tesisinden yapılacak ek ödemenin yanında asıl
kadrosunun bulunduğu sağlık tesisinden, sağlık tesisi puan ortalaması ve
kendi hizmet alanı kadro unvan katsayısı esas alınarak ek ödeme yapılır. Bu şekilde yapılan ek ödeme tutarı toplamı, mesai
içi tavan ek ödeme tutarını geçemez.
ğ) Bakanlık dışındaki kurumlara geçici görevlendirilen
personele, bu Yönetmelik kapsamında yalnızca 375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin ek 9 uncu maddesi uyarınca kadro ve görev unvanı veya pozisyon
unvanı itibariyle belirlenmiş olan ek ödeme net tutarında ek ödeme yapılır.
Ancak tıpta ve diş hekimliğinde uzmanlık eğitimi programı çerçevesinde
birden fazla kurumda uzmanlık eğitimi gören asistanlara Bakanlığımıza bağlı
sağlık tesislerinde geçen eğitim süresince fiilen görev yaptığı sağlık
tesisinden ek ödeme yapılır.
h) 14/7/1965 tarihli ve 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun 88 inci maddesine göre ikinci görevle
görevlendirilen personelin ek ödemesi, ikinci görevli olduğu yerden
yapılır.
ı) 25/6/2001 tarihli ve
4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanununun 18
inci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca haftada bir gün izinli sayılan
yönetim kurulu üyeleri, izinli sayıldığı bu günlerde sağlık tesisi puan
ortalaması esas alınarak değerlendirilir.
i) Bu Yönetmelik kapsamındaki personele yapılacak
ek ödeme tutarı, tavan ek ödeme tutarını geçemez. Sözleşmeli personele
yapılacak ek ödemenin tutarı, aynı birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve
hizmet yılı aynı olan emsali personel esas alınarak belirlenir ve bunlara
yapılabilecek ek ödeme hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek tavan ek ödeme
tutarını geçemez.
j) Yan dal klinikleri ve bir kliniğe bağlı olarak
çalışmayan yan dal uzmanları başhekimin kararıyla, en az bir ek ödeme
dönemi için ilgili ana dal içinde değerlendirilebilir.
k) Semt poliklinikleri bağlı oldukları sağlık tesisi
ile birlikte değerlendirilir. Üçüncü basamak sağlık tesislerine bağlı semt
poliklinikleri ilgili kliniklerle ilişkilendirilir ve personel o klinikteki
eşdeğer personel gibi değerlendirilir.
l) Üçüncü basamak sağlık tesislerinde biyokimya ve
mikrobiyoloji laboratuvar hizmetlerini yürüten
eğitim sorumlusu, eğitim görevlisi, başasistan ve uzman tabipler ile diğer
personelin ham puanlarının hesaplanmasında, klinik hizmet puan ortalamaları
yerine sağlık tesisi puan ortalamaları esas alınır.
m) Üçüncü basamak sağlık tesislerinde kliniklerde
eğitim sorumlusu, eğitim görevlisi, başasistan ve uzman tabipler
puanlandırılır. Acil servis ve acil kliniklerde ise pratisyen tabipler de
puanlandırılır.
n) Üçüncü basamak sağlık tesislerinde görevli
asistanlara ve yan dal asistanlarına rotasyonda geçirdiği sürelerde
kadrosunun bulunduğu sağlık tesisinin sağlık tesisi puan ortalaması
üzerinden ek ödeme yapılır. Bu şekilde yapılacak ek ödemede, rotasyonda
bulunan asistanların aktif çalışma gün katsayıları klinik/sağlık tesisi
puan ortalamasının belirlenmesinde hesaplamaya dâhil edilmez. Asistanlar
kendi sağlık tesislerindeki asistanlık eğitimi sırasında ana dala bağlı yan
dallarda geçen eğitim süresince başhekimin kararıyla yan dal kliniğinden
değerlendirilebilir.
o) Ek ödeme tutarı, özelleştirme kapsamında naklen
tayin edilen personele 24/11/1994 tarihli ve 4046
sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanunun 22 nci
maddesi kapsamında ve 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname kapsamında ödenen fark tazminatı hesabına dâhil edilir. 6/1/2005 tarihli ve 5283 sayılı Kanun kapsamında
Bakanlıkça devralınan personele ödenen ek ödeme tutarı da, fark tazminatı
hesabına dâhil edilir.
ö) Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca personele
sağlık tesisi puan ortalaması üzerinden ek ödeme yapılması gereken hallerde
mesai içi sağlık tesisi puan ortalaması esas alınır. Ek-4 sayılı tablonun
(B) bölümünde belirtilen hallerde sağlık tesisi puan ortalamasının
öngörülen oranı esas alınır.
p) 17/8/1983 tarihli ve
2879 sayılı Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığına İlişkin Bazı
Düzenlemeler Hakkında Kanunun 4 üncü maddesine göre görevlendirilen
personel ile 6253 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı İdari
Teşkilatı Kanununun 30 uncu maddesinin 8 inci fıkrasına göre Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığı özel kalem müdürlüğüne geçici olarak
görevlendirilen personele görevlendirildiği ek ödeme döneminde kadrosunun
bulunduğu sağlık tesisinden ek ödeme yapılır. Bu şekilde yapılacak ek
ödemelerde girişimsel işlem puanı üretme imkânı bulunan tabiplerde
görevlendirildiği ek ödeme döneminin tamamı için kadrosunun bulunduğu
sağlık tesisinde ilgili branştaki en yüksek genel
tıbbi işlem puanı ve kendi hizmet alanı kadro unvan katsayısı esas alınır.
Branşında tek olan tabip ile diğer personele ise görevlendirme süresince
kadrosunun bulunduğu sağlık tesisinden sağlık tesisi puan ortalaması esas
alınarak ek ödeme yapılır, bu şekilde yapılacak ek ödemelerde hizmet alanı
kadro unvan katsayısı % 50 oranında arttırılır.
r) Bakanlıkça sağlık tesisleri içinde mükemmeliyet
merkezi olarak tescillenen birimlerde ilgili mevzuat çerçevesinde fiilen
tam zamanlı görev yapan personelin mesai içi hizmet puanı hesaplanmasında
kullanılan hizmet alanı kadro unvan katsayıları %50’ye kadar Bakanlıkça
belirlenen oranlarda arttırılır.
s) İlgili dönemde, 11/10/1983
tarihli ve 2914 sayılı Yükseköğretim Personel Kanununun Ek-4 üncü maddesi
uyarınca akademik teşvik ödeneğinden faydalanan personel için bilimsel
çalışma destek puanı hesaplanmaz.
(2) Bakanlık ve bağlı kuruluşlarının
kadro ve pozisyonlarına (döner sermaye dâhil) atanan ve 209 sayılı Kanunun
5 inci maddesi (altıncı ve yedinci fıkrası kapsamında ek ödeme alanlar
hariç) gereğince döner sermaye gelirlerinden ek ödeme alan eğitim
görevlilerine en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dâhil) %
410’u, uzman tabip, tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar ile uzman
diş tabiplerine % 335’i, pratisyen tabip ve diş tabiplerine ise % 180’i
oranında, her ay maaş ödemesi ile birlikte herhangi bir katkıya bağlı olmaksızın
ek ödeme yapılır. Bu ödemeye
hak kazanılmasında ve ödenmesinde aylıklara ilişkin hükümler uygulanır. 209
sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesi gereği yapılan aylık ek ödeme tutarı, bu
Yönetmelik kapsamında aynı aya ilişkin olarak ek ödeme yapılması halinde,
yapılacak ek ödeme tutarından mahsup edilir. 209 sayılı Kanunun ek 3 üncü
maddesi gereği yapılan ek ödemenin bu Yönetmelik kapsamında aynı aya
ilişkin olarak yapılacak ek ödemeden fazla olması halinde aradaki fark geri
alınmaz.
(3) 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin ikinci
fıkrası uyarınca personele her ay yapılacak ek ödeme net tutarı, 375 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 9 uncu maddesi uyarınca kadro ve görev
unvanı veya pozisyon unvanı itibariyle belirlenmiş olan ek ödeme net
tutarından az olamaz. Bu kapsamda yapılacak ödemeler, tabip dışı personele
herhangi bir katkıya bağlı olmaksızın aylıklara ilişkin hükümler uygulanmak
suretiyle her ay aylıklarla birlikte ödenir. Bu şekilde yapılan ek ödeme
tutarı, bu Yönetmelik kapsamında aynı aya ilişkin yapılacak ek ödeme
tutarından mahsup edilir.
(4) Kadrosu Türkiye Büyük Millet Meclisinde bulunan
personel hariç, diğer kamu kurum ve kuruluşlarından bu Yönetmelik
kapsamında yer alan sağlık tesislerine belirli bir süre için sağlık
personeli görevlendirilmesi halinde, söz konusu personele görevlendirildiği
sağlık tesisinin döner sermaye gelirlerinden aşağıdaki şekilde ek ödeme
yapılır:
a) En az bir ay süreyle sağlık
tesislerine görevlendirilen sağlık personeline, ilgili mevzuatı uyarınca
kadrolarının bulunduğu kurum veya kuruluşlar tarafından yapılan ilave
ödemelerden faydalanmamaları kaydıyla yapılacak ek ödemenin tutarı,
görevlendirildikleri birimde aynı unvanlı kadroda çalışan ve hizmet yılı
aynı olan emsali Bakanlık personeli esas alınarak belirlenir ve bunlara
yapılabilecek ek ödeme, hiçbir şekilde emsaline yapılabilecek tavan ek
ödeme tutarlarını geçemez.
b) Haftanın belirli gün veya saatlerinde veyahut
belirli vakalar ve işler için görevlendirilen sağlık personelinin aktif
çalışılan gün katsayısı, o dönem personelin görevlendirme süresince
çalıştığı saatlerin toplamının, o dönem mesai saatleri toplamına bölünmesi
suretiyle bulunur. Çalışılan süre, vaka veya iş için sağlık tesisine geliş
ve ayrılış saatleri Başhekimliklerce kayıt altına alınır. Sağlık tesisi
puan ortalamaları ve klinik hizmet puan ortalamaları hesaplamasında tıbbi işlemler
puanı bulunan personelin puanları ve bu şekilde hesaplanan aktif çalışma
gün katsayıları kullanılır. Bu şekilde görevlendirilen personelin ham puanı
hesaplamasında ilgisine göre 9 uncu veya 10 uncu maddede belirtilen esaslar
uygulanır.
c) Bu şekilde yapılacak ek ödemelerde sağlık
personelinin asıl kadrosunun bulunduğu kurumdaki döner sermaye
işletmesinden aynı aya ilişkin yapılan ödemenin yanı sıra,
görevlendirildiği sağlık tesisi tarafından aynı aya ilişkin yapılacak ek
ödemenin toplam tutarı, söz konusu personelin tavan ek ödeme tutarını
geçemez.
(5) Enfeksiyon hastalıkları ve klinik
mikrobiyoloji, tıbbi biyokimya ve tıbbi mikrobiyoloji uzmanlarının mesai
içi ham puanlarının hesaplanmasında; sağlık tesisi puan ortalamasının,
ilgili branş için Personel Dağılım Cetvelinde
(PDC) öngörülen uzman sayısının çalışan uzman sayısına oranı kadarı
kullanılır. Bu oran 1 (bir)’den büyük olamaz. Bu fıkra kapsamındaki
uzmanlardan askerlik, ücretsiz izin, analık izni veya geçici görev
sebebiyle görevinden ayrılanlar ile üniversite kadrosundakiler hariç olmak
üzere diğer tüm nedenlerle fiilen görev yapmayanlar da ilgili branştaki uzman sayısına dâhil edilir.
(6) Tabip dışı personel için Ek-2 sayılı tablodaki
Hizmet Alanı - Kadro Unvan Katsayıları, Ek-3 sayılı Tıbbi Hizmet Sunum Alan
Oranı Tablosunda belirtilen oranlarda artırımlı olarak uygulanır. Tıbbi
Hizmet Sunum Alan Oranı hesaplanırken ilgili ek ödeme döneminde en uzun
süre ile görev yaptığı alan esas alınır.
(7) Mesai içi klinik hizmet puan ortalaması ve
özellikli tıbbi işlem ham puanlarının belirlenmesinde özellikli tıbbi işlem
puanı katılım oranlarını (0 ile 1 arasında) belirleme Bakan yetkisindedir.
Bu oranlar belirlenmediği durumda özellikli tıbbi işlem puanı katılım
oranları, ilgili hesaplamalarda kullanılmaz.
Sağlık
tesislerinde döner sermaye komisyonunun teşkili
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmelik ile verilen görevleri yerine
getirmek üzere her bir sağlık tesisinde döner sermaye komisyonu teşkil
edilir.
(2) Döner sermaye komisyonu aşağıdaki üyelerden
oluşur:
a) Başhekim/Koordinatör Başhekim,
b) İdari ve Mali Hizmetler Müdürü,
c) Sağlık Bakım Hizmetleri Müdürü,
ç) Dâhili ve cerrahi klinikleri ile laboratuvar ve röntgen birimlerini temsilen birer
sorumlu uzman tabip, üçüncü basamak sağlık tesislerinde ise birer eğitim
sorumlusu/eğitim görevlisi veya uzman tabip,
d) Bir pratisyen tabip,
e) Bir asistan,
f) Bir diş tabibi,
g) Bir sağlık lisansiyeri (psikolog, diyetisyen, fizyoterapist, sosyal hizmet uzmanı, biyolog gibi),
ğ) Bir sağlık hizmetleri sınıfı temsilcisi
(hemşire, ebe veya sağlık memuru gibi),
h) Bir teknik hizmetler sınıfı temsilcisi,
ı) Bir yardımcı hizmetler sınıfı temsilcisi,
i) Bir genel idari hizmetler sınıfı temsilcisi,
j) Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı
tarafından sağlık ve sosyal hizmetler kolunda faaliyet gösteren
sendikalardan o kurumda en çok üyeye sahip sendikanın temsilcisi.
(3) İkinci fıkranın (ç), (d), (e), (f), (g), (ğ),
(h), (ı) ve (i) bentlerinde belirtilen üyeler, ilgili personelin kendi aralarında
yapacakları seçimle belirlenir ve ayrıca her üye için birer yedek üye
seçilir. Seçimin usul ve esasları başhekim/koordinatör başhekim tarafından
yazılı olarak belirlenerek ilgili personele duyurulur.
(4) Üçüncü fıkrada belirtilen şekilde seçilen
üyeler mali yılsonuna kadar görev yaparlar. Üyeliğe tekrar seçilmek
mümkündür.
(5) Kurumda en çok üyeye sahip sendika ve sendika temsilcisinin
görev süresi, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından
düzenlenen usul ve esaslara göre belirlenir.
Döner
sermaye komisyonunun çalışma usul ve esasları
MADDE 7 –
(1) Komisyonun başkanı
başhekim/koordinatör başhekimdir. Komisyon, başkanın daveti üzerine önceden
belirlenmiş toplantı gündemine göre her ayın ilk haftası içinde, üye
sayısının en az 2/3 çoğunluğu ile toplanır ve katılanların oy çokluğu ile
karar alır. Oylarda eşitlik olması halinde, başkanın oy verdiği tarafın
görüşü yönünde karar alınır. Komisyon dağıtılacak ek ödeme tutarını
belirlerken, sağlık tesisinin gelir-gider dengesi ile borç, alacak, nakit
durumu ve ihtiyaçlarını gözetmekle yükümlü ve sorumludur. Komisyon
kararları karar defterine yazılır ve toplantıya katılan üyelerce imzalanır.
Komisyonun sekretarya hizmetleri idari ve mali hizmetler müdürlüğünce
yürütülür.
Dağıtılabilecek
döner sermaye tutarının belirlenmesi
MADDE 8 – (1) Döner sermaye komisyonu, uluslararası sağlık
hizmetleri kapsamı dışındaki dağıtılacak tutarı (karar alınan tutar),
sağlık tesisinin o dönemde bu kapsamda elde ettiği gayrisafi hasılattan
öncelikle Hazine payı, 24/5/1983 tarihli ve 2828
sayılı Sosyal Hizmetler Kanununun 18 inci maddesinin birinci fıkrasının (k)
bendi gereğince ayrılacak pay ile Bakanlık merkez payı ayrıldıktan sonra
kalan miktarın 209 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasında
belirlenen oranın sağlık tesisi kalite katsayısı ile çarpımı sonucu bulunan
miktarı geçmeyecek şekilde belirler.
(2) Döner sermaye komisyonu, uluslararası sağlık
hizmetleri kapsamında dağıtılacak tutarı (karar alınan tutar), sağlık
tesisinin o dönemde bu kapsamda elde ettiği gayrisafi hasılattan
öncelikle Hazine payı, 2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanununun 18 inci
maddesinin birinci fıkrasının (k) bendi gereğince ayrılacak pay ile
Bakanlık merkez payı ayrıldıktan sonra kalan miktarın 209 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin onuncu fıkrasında belirlenen oranı geçmeyecek şekilde
belirler.
(3) İl Sağlık Müdürlüğü, sağlık tesisi döner
sermaye komisyonunca belirlenen ve ayrı ayrı
dağıtılacak olan;
a) Uluslararası sağlık hizmetleri kapsamı dışındaki
dağıtılacak tutarı (karar alınan tutar) aynen veya 209 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirlenen oranın sağlık tesisi kalite
katsayısı ile çarpımı sonucu bulunan miktarı geçmeyecek şekilde
değiştirerek onaylar ve bu şekilde verilen onay doğrultusunda karar
kesinleşir.
b) Uluslararası sağlık hizmetleri kapsamında
dağıtılacak tutarı (karar alınan tutar) aynen veya 209 sayılı Kanunun 5
inci maddesinin onuncu fıkrasında belirlenen oranı geçmeyecek şekilde
değiştirerek onaylar ve bu şekilde verilen onay doğrultusunda karar
kesinleşir.
c) İhtiyaç halinde Bakanlık tarafından, 209 sayılı
Kanunun 5 inci maddesinin üçüncü ve onuncu fıkralarında belirlenen oranları
geçmeyecek şekilde ve sağlık tesisi bazında veya tüm sağlık tesisleri için
bir oran belirlenebilir ve döner sermaye komisyonu veya İl Sağlık Müdürlüğü
tarafından dağıtılabilecek tutar belirlenirken bu oranlar dikkate alınır.
(4) a) Uluslararası sağlık hizmetleri kapsamında
belirlenen dağıtılacak tutarın %80’i bu hizmetlerde görev alan profesör,
doçent, uzman tabip ve tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar ile
uzman diş tabiplerine ek ödeme olarak dağıtılır.
b) Uluslararası sağlık hizmetleri kapsamında
belirlenen dağıtılacak tutarın %20’si ile varsa bu fıkranın (a) bendi
kapsamında dağıtılan tutarın fazlası aynı bentte sayılanların dışındaki
personele ek ödeme olarak dağıtılır.
İkinci
basamak sağlık tesislerinde ham puanın hesaplanması
MADDE 9 – (1) İkinci basamak sağlık tesislerinde ham puan,
esas olarak hizmet puanından oluşur. Ancak sağlık tesisi puan ortalaması
referans alınanlarda aktif çalışma gün katsayısı, mesai içi ham puan
hesaplamalarında birim performans katsayısı ayrıca çarpan olarak
kullanılır.
(2) Mesai içi çalışan personelin ham puanları
aşağıdaki şekilde hesaplanır. Birim performans katsayısı hesaplanmayan
personelin ilgili katsayısı 1 (bir) kabul edilir.
a) Genel tıbbi işlemler puanı bulunan uzman tabip,
tabip, uzman diş tabibi ve diş tabipleri: Ham puanı = Genel tıbbi işlemler
puanı x birim performans katsayısı.
b) Ek-4 sayılı tablo kapsamında sağlık tesisi puan
ortalamasından ek ödeme alacak tabipler ve diğer personel: Ham puanı =
Mesai içi sağlık tesisi puan ortalaması x mesai içi aktif çalışma gün
katsayısı x birim performans katsayısı.
(3) Mesai dışı çalışan personelin ham puanları
aşağıdaki şekilde hesaplanır.
a) Genel tıbbi işlemler puanı bulunan uzman tabip,
tabip, uzman diş tabibi ve diş tabipleri: Ham puanı = Mesai dışı genel
tıbbi işlemler puanı.
b) Diğer personel (tabip dışı personel): Ham puanı
= Mesai dışı sağlık tesisi puan ortalaması x mesai dışı aktif çalışma gün
katsayısı.
(4) Özellikli tıbbi işlemler yapan tabiplerin ham
puanları aşağıdaki şekilde hesaplanır:
a) Özellikli tıbbi işlemler ham puanı = Özellikli
tıbbi işlemler puanı.
(5) Uluslararası sağlık hizmetleri kapsamında
çalışan personelin Uluslararası sağlık hizmetleri ham puanları aşağıdaki
şekilde hesaplanır:
a) Uluslararası sağlık hizmetleri tıbbi işlemler
puanı bulunan profesör, doçent, uzman tabip ve uzman diş tabiplerinin
Uluslararası sağlık hizmetleri ham puanı = Uluslararası sağlık hizmetleri
tıbbi işlemler puanı.
b) Uluslararası sağlık hizmetlerinde görev alan ve
tıbbi işlem puanı bulunmayan profesör, doçent, uzman tabip ve tıpta
uzmanlık mevzuatına göre uzmanların uluslararası sağlık hizmetleri ham
puanı = Uluslararası sağlık hizmetleri sağlık tesisi puan ortalaması x 0.10
x mesai içi aktif çalışma gün katsayısı.
c) Uluslararası sağlık hizmetlerinde görev alan
profesör, doçent, uzman tabip ve tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman
olanlar ile uzman diş tabipleri dışındaki personelin Uluslararası sağlık
hizmetleri ham puanı = Uluslararası sağlık hizmetleri sağlık tesisi puan
ortalaması x mesai içi aktif çalışma gün katsayısı.
Üçüncü
basamak sağlık tesisleri ile ikinci basamak sağlık tesislerinin üniversite
ile iş birliği yapılan birimlerinde ham puanın hesaplanması
MADDE 10
– (1) Eğitim kliniklerinde mesai
içi ve mesai dışı çalışmalarda ham puan; klinik hizmet puanı ortalaması,
sağlık tesisi puan ortalaması ve genel tıbbi işlemler puanının belli
oranlarının toplamından oluşur. Ancak sağlık tesisi ve/veya klinik puan
ortalaması referans alınanlarda aktif çalışılan gün katsayısı ayrıca çarpan
olarak kullanılır. Özellikli tıbbi işlemler ham puanı ve uluslararası
sağlık hizmetleri ham puanı ise ilgili personelin kendi tıbbi işlem
puanları toplamından oluşur. Tıbbi işlemler puanı bulunmayan diğer
personelin uluslararası sağlık hizmetleri ham puanı ise uluslararası sağlık
hizmetleri sağlık tesisi puan ortalaması ve aktif çalışılan gün katsayısı
çarpımından oluşur.
(2) Mesai içi çalışan personelin ham puanları
aşağıdaki şekilde hesaplanır.
a) Bir kliniğe bağlı olarak çalışanlar:
1) Eğitim sorumlusu, eğitim
görevlisi, başasistan ve uzman tabipler, diş kliniklerinde uzman diş
tabipleri, acil kliniklerde ise pratisyen tabipler: Ham puanı = [(Mesai içi
klinik hizmet puan ortalaması x (Mesai içi genel tıbbi işlemler puanı /
Mesai içi klinik hizmet puan ortalaması))* + (Mesai içi sağlık tesisi puan
ortalaması x (Mesai içi genel tıbbi işlemler puanı / Mesai içi sağlık
tesisi puan ortalaması))**] x Mesai içi aktif çalışma gün katsayısı +
(Mesai içi genel tıbbi işlemler puanı x 0,25).
* “Mesai içi genel tıbbi işlemler puanı / Mesai içi
klinik hizmet puan ortalaması” oranı 0,50 in üzeri bir değer olursa 0,50
olarak esas alınır.
** “Mesai içi genel tıbbi işlemler puanı / Mesai
içi sağlık tesisi puan ortalaması” oranı 0,25 in üzeri bir değer olursa
0,25 olarak esas alınır.
2) Tıbbi işlem puanı oluşan kliniklerdeki
asistanlar ve yan dal asistanları: Ham puanı = ((Mesai içi klinik hizmet
puan ortalaması x 0,25) + (Mesai içi sağlık tesisi puan ortalaması x 0,75))
x Mesai içi aktif çalışılan gün katsayısı.
3) Enfeksiyon hastalıkları ile
biyokimya ve mikrobiyoloji kliniklerinde çalışan eğitim sorumlusu, eğitim görevlisi,
başasistan, uzman tabipler ve tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar
ile ÜYTE merkezlerinde çalışan tıbbi histoloji ve embriyoloji uzmanları ve
tıbbi işlem puanı oluşmayan kliniklerdeki asistanlar ve yan dal
asistanları: Ham puanı = Mesai içi sağlık tesisi puan ortalaması x mesai
içi aktif çalışma gün katsayısı.
b) Bir kliniğe bağlı olarak çalışmayanlar:
1) Eğitim araştırma
hastanelerinde genel tıbbi işlemler puanı bulunan uzman tabip, tabip, uzman
diş tabibi ve diş tabipleri: Ham puanı = [Mesai içi sağlık tesisi puan
ortalaması x (Mesai içi genel tıbbi işlemler puanı / Mesai içi sağlık
tesisi puan ortalaması)*] x Mesai içi aktif çalışma gün katsayısı + (Mesai
içi genel tıbbi işlemler puanı x 0,30).
* “Mesai içi genel tıbbi işlemler puanı / Mesai içi
sağlık tesisi puan ortalaması” oranı 0,70 in üzeri bir değer olursa 0,70
olarak esas alınır.
2) Ağız ve diş sağlığı eğitim hastanelerinde genel
tıbbi işlemler puanı bulunan uzman diş tabibi ve diş tabipleri: Ham puanı =
Mesai içi genel tıbbi işlemler puanı.
3) Sağlık tesisi puan ortalamasından ek ödeme
alacak tabipler ve diğer personel: Ham puanı = Mesai içi sağlık tesisi puan
ortalaması x mesai içi aktif çalışma gün katsayısı.
(3) Mesai dışı çalışan personelin ham puanları
aşağıdaki şekilde hesaplanır.
a) Klinik olarak mesai dışı çalışanlar:
1) Eğitim sorumlusu, eğitim
görevlisi, başasistanlar ve uzman tabipler diş kliniklerinde uzman diş
tabipleri: Ham puanı = [Mesai dışı klinik hizmet puan ortalaması x (Mesai
dışı genel tıbbi işlemler puanı / Mesai dışı klinik hizmet puan
ortalaması)*] + [Mesai dışı sağlık tesisi puan ortalaması x (Mesai dışı
genel tıbbi işlemler puanı / Mesai dışı sağlık tesisi puan ortalaması)**] x
Mesai dışı aktif çalışılan gün katsayısı + (Mesai dışı genel tıbbi işlemler
puanı x 0,25).
* “Mesai dışı genel tıbbi işlemler puanı / Mesai
dışı klinik hizmet puan ortalaması” oranı 0,50 in üzeri bir değer olursa
0,50 olarak esas alınır.
** “Mesai dışı genel tıbbi işlemler puanı / Mesai
dışı sağlık tesisi puan ortalaması” oranı 0,25 in üzeri bir değer olursa
0,25 olarak esas alınır.
2) Asistanlar ve Yan dal asistanları (Klinik hizmet
puanı bulunmayan asistanlar hariç): ham puanı = ((Mesai dışı klinik hizmet
puan ortalaması x 0,25) + (Mesai dışı sağlık tesisi puan ortalaması x
0,75)) x mesai dışı aktif çalışma gün katsayısı.
b) Bireysel olarak mesai dışı çalışanlar:
1) Eğitim araştırma
hastanelerinde genel tıbbi işlemler puanı bulunan uzman tabip, tabip, uzman
diş tabibi ve diş tabipleri: Ham puanı = [Mesai dışı sağlık tesisi puan
ortalaması x (Mesai dışı genel tıbbi işlemler puanı / Mesai dışı sağlık
tesisi puan ortalaması)*] x Mesai dışı aktif çalışılan gün katsayısı +
(Mesai dışı genel tıbbi işlemler puanı x 0,30)
* “ Mesai dışı genel tıbbi işlemler puanı / Mesai
dışı sağlık tesisi puan ortalaması” oranı 0,70 in üzeri bir değer olursa
0,70 olarak esas alınır.
2) Ağız ve diş sağlığı eğitim hastanelerinde genel
tıbbi işlemler puanı bulunan uzman tabip, tabip, uzman diş tabibi ve diş
tabipleri: Ham puanı = Mesai dışı genel tıbbi işlemler puanı.
3) Diğer personel (tabip dışı personel): Ham puanı
= Mesai dışı sağlık tesisi puan ortalaması x mesai dışı aktif çalışma gün
katsayısı.
(4) Özellikli tıbbi işlemler yapan tabiplerin ham
puanları aşağıdaki şekilde hesaplanır.
Özellikli tıbbi işlemler ham puanı = Özellikli
tıbbi işlemler puanı x Özellikli tıbbi işlem puanı katılım oranı.
(5) Uluslararası sağlık hizmetleri kapsamında
çalışan personelin Uluslararası sağlık hizmetleri ham puanları aşağıdaki
şekilde hesaplanır.
a) Uluslararası sağlık hizmetleri tıbbi işlemler
puanı bulunan profesör, doçent, uzman tabip ve uzman diş tabiplerinin
Uluslararası sağlık hizmetleri ham puanı = Uluslararası sağlık hizmetleri
tıbbi işlemler puanı.
b) Diğer personel Uluslararası sağlık hizmetleri
ham puanı= Uluslararası sağlık hizmetleri sağlık tesisi puan ortalaması x
mesai içi aktif çalışma gün katsayısı.
Hizmet
puanının hesaplanması
MADDE 11 – (1) Mesai içi, mesai dışı, özellikli tıbbi
işlemler ve uluslararası sağlık hizmetleri hizmet puanları, madde 9 ve 10’a
göre hesaplanan ilgili ham puanların hizmet verimlilik katsayısı ve hizmet
alanı kadro unvan katsayısı ile çarpılarak hesaplanır.
Hizmet puanı = Ham puan x Hizmet verimlilik
katsayısı x Hizmet alanı kadro unvan katsayısı.
Net
performans puanının hesaplanması
MADDE 12
– (1) Mesai içi net performans
puanı; mesai içi hizmet puanı, bilimsel çalışma destek puanı ve ek puanın
toplamından oluşur. Mesai dışı net performans puanı, uluslararası sağlık
hizmeti net performans puanı ve özellikli tıbbi işlemler net performans
puanı ise kendi hizmet puanlarından oluşur.
a) Mesai içi net performans puanı = Mesai içi
hizmet puanı + Bilimsel çalışma destek puanı + Ek puan.
b) Mesai dışı net performans puanı = Mesai dışı
hizmet puanı.
c) Uluslararası sağlık hizmeti net performans puanı
= Uluslararası sağlık hizmetleri hizmet puanı.
ç) Özellikli tıbbi işlemler net performans puanı = Özellikli
tıbbi işlemler hizmet puanı.
Ödenecek
net ek ödeme tutarı
MADDE 13
– (1) Personele ait mesai içi net
performans puanının dönem ek ödeme katsayısı ile çarpımı sonucu brüt ek
ödeme tutarı bulunur. Bu tutar mesai içi tavan ek ödeme tutarını geçemez.
Tavan ek ödeme tutarını aşmayacak şekilde belirlenen tutardan gelir vergisi
ve damga vergisi düşülerek ödenecek net ek ödeme tutarı bulunur.
(2) Mesai dışı ödenecek brüt ek ödeme tutarı ise
mesai dışı net performans puanının dönem ek ödeme katsayısı ile çarpımı
sonucu bulunur. Bu tutar mesai dışı tavan ek ödeme tutarını geçemez. Tavan
ek ödeme tutarını aşmayacak şekilde belirlenen mesai dışı brüt ek ödeme
tutarından gelir vergisi ve damga vergisi düşülerek ödenecek net ek ödeme
tutarı bulunur.
(3) Özellikli tıbbi işlemler brüt ek ödeme tutarı,
personele ait özellikli tıbbi işlemler net performans puanının dönem ek
ödeme katsayısı ile çarpımı sonucu bulunur. Özellikli tıbbi işlemler brüt
ek ödeme tutarı özellikli tıbbi işlemler tavan ek ödeme tutarını geçemez.
Özellikli tıbbi işlemler brüt ek ödeme tutarından gelir vergisi ve damga
vergisi düşülerek ödenecek özellikli tıbbi işlemler net ek ödeme tutarı
bulunur.
(4) Uluslararası sağlık
hizmetleri brüt ek ödeme tutarı, sağlık tesislerinde 8 inci maddenin
dördüncü fıkrasının (a) bendi kapsamındaki personel için uluslararası
sağlık hizmetleri net performans puanının uluslararası sağlık hizmetleri
dönem ek ödeme katsayısı (A) ile çarpımı sonucu, sağlık tesislerinde 8 inci
maddenin dördüncü fıkrasının (b) bendi kapsamındaki personel için
uluslararası sağlık hizmetleri net performans puanının uluslararası sağlık
hizmetleri dönem ek ödeme katsayısı (B) ile çarpımı sonucu bulunur. Bu tutar uluslararası sağlık hizmetleri tavan ek
ödeme tutarını geçemez. Tavan ek ödeme tutarını aşmayacak şekilde
belirlenen uluslararası sağlık hizmetleri brüt ek ödeme tutarından gelir
vergisi ve damga vergisi düşülerek ödenecek net ek ödeme tutarı bulunur.
Ek ödeme
zamanı
MADDE 14
– (1) Ek ödeme, aylık dönemler
halinde yapılır. Dağıtılmasına karar verilen ek ödeme tutarı, o dönemin
bitiminden sonraki yirmi gün içinde hak sahiplerine ödenir. Ancak, döner
sermaye gelirlerinin tahsilatında gecikme olması
halinde tahsilatı takip eden ilk ödeme döneminde ödeme yapılır.
Kanunî
kesintiler
MADDE 15
– (1) Ek ödemeden 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununda
belirtilen vergi dilimleri ve personele daha önce ödenen aylık ve döner
sermaye ek ödemelerine ilişkin süregelen gelir vergisi matrahı da dikkate
alınarak, gelir vergisi ve damga vergisi kesintisi yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İkinci Basamak Sağlık Tesislerinde Görev Yapan
Tabiplere Birim Performans
Katsayısının Uygulanmasına Dair Usul ve Esaslar
Temel
esaslar
MADDE 16 – (1) İlgili ek ödeme dönemi için birim performans
katsayılarının tespitine ilişkin tüm işlemler inceleme heyeti tarafından
yürütülür.
(2) Hizmete yeni açılan sağlık tesisinde görevli
tüm tabiplerin birim performans katsayısı 12 (oniki)
ek ödeme döneminde hesaplanmaz.
(3) Doğal afet, savaş, salgın hastalık,
seferberlik, yangın vb. olağandışı durumlara hizmet sunumunu aksatacak
düzeyde maruz kalan sağlık tesislerinde görevli tüm tabiplerin birim
performans katsayıları, olağandışı durumun meydana geldiği tarihten
itibaren İl Sağlık Müdürlüğünün kararıyla 6 (altı) ek ödeme döneminde
hesaplanmaz. Bu süre Bakanlık tarafından uygun görülmesi halinde 18 (onsekiz) ek ödeme dönemine kadar uzatılabilir.
(4) Üçüncü kısım ile tanımlanan birim performans
katsayıları mesai içi çalışmada gerçekleştirilen ve aşağıdaki tablolarda
ayrı ayrı belirtilen işlem puanları genel tıbbi
işlemler puanına oranlanarak her dönem hesaplanır ve tabiplerin mesai içi
ham puanlarının hesaplanmasında kullanılır.
İkinci
basamak sağlık tesislerinde birim performans katsayısının belirlenmesi
MADDE 17 – (1) Dâhili Branş Birim Performans Katsayısının
Belirlenmesi:
a) Vizit puanı oranına
karşılık gelen ve aşağıdaki tabloda yer alan katsayı, o dönem ilgili uzman
tabibin dâhili branş birim performans katsayısı
olarak esas alınır.

b) İnvaziv girişim yapan
kardiyoloji uzmanlarının birim performans katsayısı: İlgili tabibin
Kardiyoloji branşı girişimsel işlem puanı oranına
karşılık gelen ve aşağıdaki tabloda yer alan katsayı, o dönem ilgili uzman
tabibin birim performans katsayısı olarak belirlenir.

c) İlgili dönem invaziv
girişim yapan kardiyoloji uzmanı için kardiyoloji branşı birim performans
katsayısı ile dahili branş birim performans
katsayısı birlikte hesaplanarak yüksek bulunan katsayı esas alınır.
(2) Cerrahi Branş Birim Performans Katsayısının
Belirlenmesi:
a) Ameliyat ve girişimsel işlem puanı oranına
karşılık gelen ve aşağıdaki tabloda yer alan katsayı, o dönem ilgili uzman
tabibin cerrahi branş birim performans katsayısı
olarak esas alınır.

(3) Kadın hastalıkları ve doğum branşı
birim performans katsayısının belirlenmesi:
a) Kadın hastalıkları ve doğum branşı
ameliyat ve girişimsel işlem puanı oranına karşılık gelen ve aşağıdaki tabloda
yer alan katsayı, o dönem kadın hastalıkları ve doğum branşı ameliyat ve
girişimsel işlem puanı katsayısı olarak belirlenir.

b) Primer Sezaryen
oranına karşılık gelen ve aşağıdaki tabloda yer alan katsayı, o dönem primer sezaryen oranı katsayısı olarak belirlenir.

c) Kadın hastalıkları ve doğum branşı
birim performans katsayısının hesaplanması: Kadın hastalıkları ve doğum
branşı ameliyat ve girişimsel işlem puanı katsayısı ile primer
sezaryen oranı katsayısının ortalaması esas alınarak hesaplanır.
ç) O dönem içerisinde ilgili kadın hastalıkları ve
doğum uzmanının toplam doğum sayısının 0 (sıfır) olması durumunda, ilgili
tabibin kadın hastalıkları ve doğum branşı birim
performans katsayısı olarak sadece kadın hastalıkları ve doğum branşı
ameliyat ve girişimsel işlem puanı katsayısı esas alınır.
(4) Anestezi ve Reanimasyon
branşı birim performans katsayısının belirlenmesi:
a) Anesteziyoloji ve reanimasyon
uzmanlarının birim performans katsayısı: Rejyonel
anestezi puanı oranına karşılık gelen ve aşağıdaki tabloda yer alan
katsayı, o dönem ilgili uzman tabibin birim performans katsayısı olarak
hesaplanır. Anesteziyoloji ve reanimasyon uzmanı
için rejyonel anestezi puanı oranına karşılık
gelen katsayısı ile diğer tabipler birim performans katsayısı birlikte
hesaplanarak yüksek bulunan katsayı esas alınır.

(5) İkinci basamak sağlık tesislerinde ortalama
birim performans katsayısının belirlenmesi:
a) Sağlık tesisi ortalama birim performans
katsayısı: Birim performans katsayısı hesaplanan tüm uzman tabiplerin birim
performans katsayılarının ortalaması esas alınarak belirlenir.
b) Patoloji, anesteziyoloji, radyoloji, acil tıp,
temel tıp bilimleri, halk sağlığı, nükleer tıp, aile hekimliği, radyasyon
onkolojisi, tıbbi ekoloji ve hidroklimatoloji,
sualtı hekimliği ve hiperbarik tıp, dermatoloji,
kapalı psikiyatri servisi bulunmayan sağlık tesislerinde çalışan erişkin ve
çocuk psikiyatri uzmanları, spor hekimleri, adli tıp, çevre sağlığı, tıbbi
genetik, hava ve uzay hekimliği, askeri sağlık hizmetleri, yan dal
uzmanları, pratisyen tabipler, uzman diş tabipleri, diş tabipleri, semt
polikliniklerinde, yoğun bakımlarda, evde bakım hizmetlerinde, dal
hastanelerinde farklı branşta konsültan olarak
çalışan uzman tabipler ile sağlık tesisi puan ortalamasından ek ödeme alan
tüm tabiplerin birim performans katsayısı olarak sağlık tesisi ortalama
birim performans katsayısı esas alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ağız ve Diş Sağlığı Merkezleri ile Ağız ve Diş
Sağlığı Hastanelerinde Görev
Yapan Tabiplere Birim Performans Katsayısının
Uygulanmasına
Dair Usul ve Esaslar
Temel
esaslar
MADDE 18 – (1) İlgili dönem birim performans katsayılarının
tespitine ilişkin tüm işlemler inceleme heyeti tarafından yürütülür.
(2) Hizmete yeni açılan sağlık tesisinde görevli
tüm tabiplerin birim performans katsayısı 12 (oniki)
ek ödeme döneminde hesaplanmaz.
(3) Doğal afet, savaş, salgın hastalık,
seferberlik, yangın vb. olağandışı durumlara hizmet sunumunu aksatacak
düzeyde maruz kalan sağlık tesislerinde görevli tüm tabiplerin birim
performans katsayıları, olağandışı durumun meydana geldiği tarihten
itibaren İl Sağlık Müdürlüğünün kararıyla 6 (altı) ek ödeme döneminde
hesaplanmaz. Bu süre Bakanlık tarafından uygun görülmesi halinde 18 (onsekiz) ek ödeme dönemine kadar uzatılabilir.
(4) Dördüncü kısım ile tanımlanan birim performans
katsayıları mesai içi çalışmada gerçekleştirilen ve aşağıdaki tablolarda
ayrı ayrı belirtilen işlem puanları genel tıbbi
işlemler puanına oranlanarak her dönem hesaplanır ve tabiplerin mesai içi
ham puanlarının hesaplanmasında kullanılır.
Ağız ve
diş sağlığı merkezleri ile ağız ve diş sağlığı hastanelerinde görev yapan
tabiplere birim performans katsayısının hesaplanması
MADDE 19 – (1) Diş Tabibi Birim Performans Katsayısının
Hesaplanması:
a) Diş tabibi birim performans katsayısı (DTBPK):
Tedavi Endodonti Puanı, Ağız Diş ve Çene
Cerrahisi Puanı, Pedodonti Puanı, Protez Puanı ve Periodontoloji
Puanının toplamlarının ayrı ayrı genel tıbbi
işlem puanı oranlarına karşılık gelen ve aşağıdaki tablolarda gösterilen
katsayıların ortalaması alınarak hesaplanır.
DTBPK = (Tedavi Endodonti
Puan Katsayısı + Ağız Diş ve Çene Cerrahisi Puan Katsayısı + Pedodonti Puan
Katsayısı + Protez Puan Katsayısı + Periodontoloji
Puan Katsayısı) /5
b) İlgili dönemde, 2-15 yaş grubu hasta muayenesi
yapılmamış ya da sadece nöbet hizmetinde yapılmış ise diş tabibi birim
performans katsayısı hesaplanmasında pedodonti puan katsayısı kullanılmaz.


(2) Doktoralı/Uzman Diş Tabibi Birim Performans
Katsayısının Hesaplanması:
a) Doktoralı/Uzman diş tabibi birim performans
katsayısı: Doktoralı/Uzman diş tabiplerinin ilgili dönemde her bir branşa ait puan toplamının genel tıbbi işlemler puanları
oranına karşılık gelen ve aşağıdaki tablolarda belirlenen katsayı esas
alınır.


(3) Ağız ve Diş Sağlığı Merkezleri ile Ağız ve Diş
Sağlığı Hastanelerinde ortalama birim performans katsayısının belirlenmesi:
a) Sağlık tesisi ortalama birim performans
katsayısı: Birim performans katsayısı hesaplanan tüm diş tabibi ve uzman
diş tabiplerinin birim performans katsayılarının ortalaması esas alınarak
belirlenir.
b) Ağız, diş ve çene radyolojisi doktoralı/uzmanı
diş tabipleri, diş tabipleri ile doktoralı/uzman diş tabipleri dışındaki
diğer tabip ve uzman tabipler ile sağlık tesisi puan ortalamasından ek
ödeme alan tüm tabiplerin birim performans katsayısı olarak sağlık tesisi
ortalama birim performans katsayısı esas alınır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 20 – (1) 12/5/2006 tarihli ve
26166 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık
Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek
Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik ile 14/2/2013 tarihli ve 28559 mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumuna Bağlı
Sağlık Tesislerinde Görevli Personele Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelik
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelik 1/4/2020 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sağlık Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|