Hazine ve Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi
Başkanlığı)’ndan:
ÖZEL TÜKETİM VERGİSİ (I) SAYILI LİSTE UYGULAMA
GENEL TEBLİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(SERİ NO: 7)
MADDE 1 – 5/3/2015 tarihli ve 29286 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Özel Tüketim Vergisi (I) Sayılı Liste Uygulama Genel Tebliğinin
“III- İNDİRİMLİ VERGİ UYGULAMALARI VE MÜTESELSİL SORUMLULUK” başlıklı
bölümünün (B/6.7.2.2.) alt bölümüne ikinci paragrafından sonra gelmek üzere
aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Diğer taraftan, bu Tebliğin (V/A-3.3.2) bölümünde
belirtilen ve bir örneği bu Tebliğin ekinde (EK:16) olarak yer alan “Özel
Teminat Sertifikası (ÖTS)”nı haiz olanların, iade talep tutarının;
- ÖTS-A sahibi mükellefler için % 20’si,
- ÖTS-B sahibi mükellefler için % 40’ı,
- ÖTS-C sahibi mükellefler için % 60’ı
kadar teminat vermeleri durumunda bunların nakden
iade talepleri, söz konusu vergi incelemesi sonucu beklenilmeksizin, bu
Tebliğin (V/A-3.3.2.2.2) bölümündeki hususların ve bu uygulamaya dair
gerekli diğer kontrollerin yapılması ile ÖTV İadesi Risk Analiz Sistemi
(ÖTVİRA)’nin çalıştırılması suretiyle ilgili iade talebinin herhangi bir
olumsuzluk tespit edilmeyen kısmı bakımından 10 iş günü içinde yerine getirilir.”
MADDE 2 – Aynı Tebliğin “III- İNDİRİMLİ VERGİ UYGULAMALARI
VE MÜTESELSİL SORUMLULUK” başlıklı bölümünün (B/7.) alt bölümünden sonra
gelmek üzere aşağıdaki alt bölüm eklenmiş ve diğer alt bölüm buna göre
teselsül ettirilmiştir.
“8.
Polipropilen Üretim Tesislerindeki Propilen Üretiminde Kullanılacak Propan
Teslimleri
15/9/2019 tarihli ve 1542 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararı eki Kararın 1 inci maddesi uyarınca, Özel Tüketim Vergisi Kanununa
ekli (I) sayılı listenin (A) cetvelinde yer alan 2711.12 G.T.İ.P. numaralı
“(Sıvılaştırılmış) Propan”ın, polipropilen üretim tesislerinde
2711.14.00.00.12 G.T.İ.P. numaralı “Propilen” üretiminde kullanılmak üzere
tesliminde, ÖTV tutarı sıfıra indirilmiştir.
ÖTV mükellefleri bu suretle sıfır (0) olarak
uyguladıkları ÖTV tutarlarını ve teslim ettikleri sıvılaştırılmış propan
miktarlarını, (1) numaralı ÖTV beyannamesinin “Vergi Bildirimi” bölümünün
“A Cetvelindeki Ürünler” kısmında yer alan “1542 sayılı Cumhurbaşkanı
Kararı Kapsamında Yapılan Teslimler” ibaresini seçerek beyan ederler.
Ayrıca ÖTV mükellefleri, bu teslimin yapıldığı
döneme ilişkin verilen ÖTV beyannamesinin “Ekler” bölümünün “1542 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı Kapsamında Yapılan Teslimler” ekini doldurur.”
MADDE 3 – Aynı Tebliğin “III- İNDİRİMLİ VERGİ UYGULAMALARI
VE MÜTESELSİL SORUMLULUK” başlıklı bölümünün (C/1.4.2.2.) alt bölümüne
ikinci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Diğer taraftan, bu Tebliğin (V/A-3.3.2) bölümünde
belirtilen ve bir örneği bu Tebliğin ekinde (EK:16) olarak yer alan ÖTS’yi haiz
olanların, iade talep tutarının;
- ÖTS-A sahibi mükellefler için % 20’si,
- ÖTS-B sahibi mükellefler için % 40’ı,
- ÖTS-C sahibi mükellefler için % 60’ı
kadar teminat vermeleri durumunda bunların nakden
iade talepleri, söz konusu vergi incelemesi sonucu beklenilmeksizin, bu
Tebliğin (V/A-3.3.2.2.2) bölümündeki hususların ve bu uygulamaya dair
gerekli diğer kontrollerin yapılması ile ÖTVİRA’nın çalıştırılması
suretiyle ilgili iade talebinin herhangi bir olumsuzluk tespit edilmeyen
kısmı bakımından 10 iş günü içinde yerine getirilir.”
MADDE 4 – Aynı Tebliğin “III- İNDİRİMLİ VERGİ UYGULAMALARI
VE MÜTESELSİL SORUMLULUK” başlıklı bölümünün (Ç/1.3.3.2.) alt bölümüne
ikinci paragrafından sonra gelmek üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
“Diğer taraftan, bu Tebliğin (V/A-3.3.2) bölümünde
belirtilen ve bir örneği bu Tebliğin ekinde (EK:16) olarak yer alan ÖTS’yi
haiz olanların, iade talep tutarının;
- ÖTS-A sahibi mükellefler için % 20’si,
- ÖTS-B sahibi mükellefler için % 40’ı,
- ÖTS-C sahibi mükellefler için % 60’ı
kadar teminat vermeleri durumunda, bunların nakden
iade talepleri, söz konusu vergi incelemesi sonucu beklenilmeksizin, bu
Tebliğin (V/A-3.3.2.2.2) bölümündeki hususların ve bu uygulamaya dair
gerekli diğer kontrollerin yapılması ile ÖTVİRA’nın çalıştırılması
suretiyle ilgili iade talebinin herhangi bir olumsuzluk tespit edilmeyen
kısmı bakımından 10 iş günü içinde yerine getirilir.”
MADDE 5 – Aynı Tebliğin “V- GÜMRÜK İDARELERİNE İLİŞKİN
HÜKÜMLERDEN KAYNAKLI İŞLEMLER” başlıklı bölümüne, (A/3.2.) alt bölümünden
sonra gelmek üzere “3.3. Teminat Çözümüne İlişkin Özellikli Uygulamalar”
başlığı eklenmiş; başlıkları ile birlikte mevcut “(3.3.)” alt bölümü
“(3.3.1.)” alt bölümü olarak, “(3.3.1.)” alt bölümü “(3.3.1.1.)” alt bölümü
olarak, “(3.3.2.)” alt bölümü “(3.3.1.2.)” olarak teselsül ettirilmiş ve bu
alt bölümden sonra gelmek üzere aşağıdaki alt bölüm eklenmiştir.
“3.3.2.
İmalatta Kullanılan Mallar İçin Özel Teminat Çözümü İşlemleri
Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı
listede yer alan mallar için gümrük idaresince alınan teminatların çözümü
işlemleri, genel olarak bu Tebliğin (V/A-3) bölümünde yer alan açıklamalar
çerçevesinde yerine getirilir.
Ancak sanayi sicil belgesini haiz mükelleflere,
talep etmeleri halinde, bu uygulamanın (3.3.2.1.2) bölümünde belirtilen
özel şartlar itibarıyla durumlarına uygun A, B veya C şeklinde
sınıflandırılan ve bir örneği bu Tebliğin ekinde (EK:16) olarak yer alan
“Özel Teminat Sertifikası (ÖTS)” düzenlenebilir.
ÖTS, ithalat sırasında gümrük idaresince alınan
teminatların çözümü işlemlerinin, bu Tebliğin (V/A-3.1/d) ve (V/A-3.2/c)
bölümleri uyarınca vergi incelemesi sonucuna göre yerine getirilmesinin
gerektiği hallerde kullanılabilir.
Buna göre, yukarıda belirtilen ÖTV teminatlarının;
- ÖTS-A sahibi mükellefler için %80’inin,
- ÖTS-B sahibi mükellefler için % 60’ının,
- ÖTS-C sahibi mükellefler için % 40’ının
çözümü işlemleri vergi dairesince, bu teminatlara
konu mallar kullanılmak suretiyle imal edilen mallara ilişkin ÖTV
yükümlülüklerinin yerine getirildiğinin tespiti kaydıyla, bu uygulamanın
(3.3.2.2.2) bölümündeki hususların kontrolü üzerine, olumsuzluk tespit
edilmeyen kısım için vergi inceleme raporu sonucu beklenilmeksizin yerine
getirilir.
Diğer taraftan, bu Tebliğin (III/B-6), (III/C-1) ve
(III/Ç-1) bölümleri kapsamında vergi incelemesi sonucuna göre kesinleşen
nakden iade talebinde bulunacak mükelleflerin de bu bölümde yer alan
şartları sağlamaları koşuluyla ÖTS alabilmeleri ve bu iade talepleri için
verilecek teminatlar bakımından ÖTS’yi kullanabilmeleri mümkündür.
3.3.2.1.
İmalatçıların Müracaat Şartları ve Sertifika Talebi
ÖTS almak isteyen mükelleflerin, bu bölümde yer
alan genel ve özel şartları birlikte taşımaları ve bu uygulamanın
(3.3.2.2.1) bölümünde şartları belirtilen GİB sistemi üzerinden üretilecek
ÖTV Ön Kontrol Raporu sonucunun olumlu olması gerekir.
3.3.2.1.1.
Genel Şartlar
i. Başvuru tarihi itibarıyla;
- Vadesi geçtiği halde ödenmemiş herhangi bir vergi
borcunun bulunmaması,
- Şahıs işletmelerinde işletme sahibinin, adi
ortaklıklarda ortaklardan her birinin, diğer şirketlerde ise yönetim kurulu
üyeleri ile şirket sermayesinin %10’undan fazlasına sahip olanların affa
uğramış olsalar dahi, hırsızlık, güveni kötüye kullanma, dolandırıcılık,
yalan tanıklık, yalan yere yemin, suç uydurma, iftira, irtikâp, rüşvet
cürümlerinden biri dolayısıyla hapis cezasına veya Kaçakçılıkla Mücadele
Kanunu ile Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanuna muhalefetten
mahkum olmamaları, Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan
hükümlü bulunmamaları veya Vergi Usul Kanununda yazılı kaçakçılık suçlarını
işlememiş olmaları,
- KDV açısından sahte belge veya muhteviyatı
itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme veya kullanma fiili nedeniyle özel
esaslara tabi olmaması,
- GİB sisteminde riskli ya da vergiye uyum düzeyi
düşük mükellef olmaması,
ii. Başvuru tarihinden önceki son üç takvim yılı
itibarıyla;
- Gelir veya kurumlar vergisi, geçici vergi, gelir
veya kurumlar vergisi tevkifatı, KDV (tevkifat hariç) ve ÖTV
uygulamalarından her birine ait beyanname verme ödevini, her bir vergi türü
itibarıyla ikiden fazla aksatmamış olması (süresinden sonra kendiliğinden
verilen beyannameler hariç),
- Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı
listede yer alan malların yasa dışı yollarla kullanılması/kullandırılması
nedeniyle haklarında idari işlem tesis edilmemiş olması, idari işlem tesis
edilmiş olması halinde ise varsa bu işlemlere ilişkin açılan davaların
mükellef lehine sonuçlanmış olması,
iii. Başvuru tarihinden önceki son beş takvim yılı
itibarıyla;
- Defter ve belgelerin ibrazından imtina edilmemiş
olması,
- Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (I) sayılı
liste bakımından haklarında düzenlenmiş birbirini izleyen son 10
vergilendirme dönemine ilişkin vergi inceleme raporunun (teminatın çözümüne
ve iadeye ilişkin raporlar dahil) olumlu olması
gerekir.
Bu bölümde belirtilen olumlu rapordan kasıt, sahte
belge veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge düzenleme ya da kullanma
fiili yönünden ve iade/teminat çözüm talebine veya beyana konu tutarın
%10’undan fazla tutarda olumsuzluk tespiti bulunmayan rapordur.
3.3.2.1.2.
Özel Şartlar
ÖTS verilebilecek mükellefler sertifika grubu
bazında A, B ve C şeklinde sınıflandırılmış olup, bu mükelleflerin haiz
olması gereken özel şartlar aşağıda ayrı ayrı belirtilmiştir.
a) ÖTS-A
verilebilmesi için:
i) Başvuru tarihinden önceki son beş takvim yılı
itibarıyla;
- ÖTV ve/veya KDV mükellefiyetinin bulunması,
ii) Başvuru tarihi itibarıyla;
- Vergi dairesine verilmiş son yıllık kurumlar
vergisi beyannamesinin ekinde yer alan bilânço ve gelir tablosuna göre en
az;
-- Aktif toplamının 200.000.000 TL,
-- Maddi duran varlıkları toplamının 50.000.000 TL,
-- Öz sermaye tutarının 100.000.000 TL,
-- Net satışlarının 250.000.000 TL
olması (bu koşullardan herhangi üç tanesinin
sağlanmış olması yeterlidir.),
- Cari yıl dahil, başvuru tarihinden önceki takvim
yılında vergi dairesine verilmiş olan muhtasar beyannamelere göre aylık
ortalama çalıştırılan kişi sayısının 250 veya daha fazla olması
(Hesaplamada başvurunun gerçekleştiği dönemden önceki 12 aylık ortalama
esas alınır. Bu çalışanlardan en az 100’ünün imalat işinde çalıştırılması
gerekir. İmalat işinde çalışanların tespitinde yönetici, büro personeli ve
muhasebeci gibi personel dikkate alınmaz.)
gerekir.
b) ÖTS-B
verilebilmesi için:
i) Başvuru tarihinden önceki son üç takvim yılı
itibarıyla;
- ÖTV ve/veya KDV mükellefiyetinin bulunması,
ii) Başvuru tarihi itibarıyla;
- Vergi dairesine verilmiş olan son yıllık kurumlar
vergisi veya gelir vergisi beyannamesinin ekinde yer alan bilânço ve gelir
tablosuna göre en az;
-- Aktif toplamının 100.000.000 TL,
-- Maddi duran varlıkları toplamının 25.000.000 TL,
-- Öz sermaye tutarının 50.000.000 TL,
-- Net satışlarının 125.000.000 TL
olması (bu koşullardan herhangi üç tanesinin
sağlanmış olması yeterlidir.),
- Cari yıl dahil, başvuru tarihinden önceki takvim
yılında vergi dairesine verilmiş muhtasar beyannamelere göre aylık ortalama
çalıştırılan kişi sayısının 100 veya daha fazla olması (Hesaplamada
başvurunun gerçekleştiği dönemden önceki 12 aylık ortalama esas alınır. Bu
çalışanlardan en az 40’ının imalat işinde çalıştırılması gerekir. İmalat
işinde çalışanların tespitinde yönetici, büro personeli ve muhasebeci gibi
personel dikkate alınmaz.)
gerekir.
c) ÖTS-C
verilebilmesi için:
i) Başvuru tarihinden önceki son iki takvim yılı
itibarıyla;
- ÖTV ve/veya KDV mükellefiyetinin bulunması,
ii) Başvuru tarihi itibarıyla;
- Vergi dairesine verilmiş olan son yıllık kurumlar
vergisi veya gelir vergisi beyannamesinin ekinde yer alan bilânço ve gelir
tablosuna göre en az;
-- Aktif toplamının 50.000.000 TL,
-- Maddi duran varlıkları toplamının 12.000.000 TL,
-- Öz sermaye tutarının 25.000.000 TL,
-- Net satışlarının 60.000.000 TL
olması (bu koşullardan herhangi üç tanesinin
sağlanmış olması yeterlidir.),
- Cari yıl dahil, başvuru tarihinden önceki takvim
yılında vergi dairesine verilmiş muhtasar beyannamelere göre aylık ortalama
çalıştırılan kişi sayısının 50 veya daha fazla olması (Hesaplamada
başvurunun gerçekleştiği dönemden önceki 12 aylık ortalama esas alınır. Bu
çalışanlardan en az 20’sinin imalat işinde çalıştırılması gerekir. İmalat
işinde çalışanların tespitinde yönetici, büro personeli ve muhasebeci gibi
personel dikkate alınmaz.)
gerekir.
Bu uygulamanın (3.3.2.1.1) bölümünde belirlenen
genel şartlarla birlikte yukarıda sayılan özel şartları sağlayan
mükellefler ÖTS alabilmek için; sanayi sicil belgesi ve üretim kapasitesi
ile bu kapasitenin gerektirdiği iktisadi kıymetlere sahip olduğunu gösterir
kapasite raporunun aslı ya da noter onaylı örneklerini ekleyecekleri bir
dilekçe ile bağlı oldukları Vergi Dairesi Başkanlığına/Defterdarlığa
müracaat ederler.
3.3.2.2.
Vergi Dairesi Başkanlığınca/Defterdarlıkça Yapılacak İşlemler
3.3.2.2.1.
ÖTS’nin Düzenlenmesine İlişkin İşlemler
İlgili Vergi Dairesi Başkanlığınca/Defterdarlıkça,
bu uygulamanın (3.3.2.1.1) bölümündeki genel şartlar ile (3.3.2.1.2/a),
(3.3.2.1.2/b) ve (3.3.2.1.2/c) bölümündeki özel şartlar kapsamında
mükellefin ÖTS talebine ilişkin gerekli bilgi ve belgelerinin kontrolü (GİB
sisteminde olanlar sistemden sorgulanır) yapılır.
Bununla birlikte mükelleflerin vergisel durumları,
GİB sisteminden aşağıda belirtilen “ÖTV Ön Kontrol Raporu”ndaki şartlar
yönünden sorgulanır. Yapılan sorgulama sonucunda menfi bir tespit bulunmaması
halinde iki yıl için geçerli olacak şekilde GİB sistemi üzerinden
elektronik ortamda sertifika türü itibarıyla ÖTS düzenlenir. Talep edilmesi
halinde düzenlenen sertifikanın türü ile tarih ve sayısına ilişkin
bilgileri içerir bir yazı mükellefe verilir.
Aşağıda belirtilen şartları sağlayan mükelleflerin
ÖTV Ön Kontrol Raporu olumlu olarak değerlendirilir:
i. Kendisi, ortakları, ortaklıkları ve kanuni
temsilcilerinin;
- KDV Genel Uygulama Tebliği kapsamında özel
esaslara tabi olmaması,
- Hazine ve Maliye Bakanlığının ilgili birimlerince
yapılan değerlendirme ve analizler sonucunda bireysel olarak veya organize
bir şekilde sahte belge düzenleme tespiti nedeniyle incelemeye sevk
edilmemiş olması,
- Hazine ve Maliye Bakanlığının ilgili birimlerince
ÖTV ve/veya KDV iade taleplerinin riskli iade kapsamında incelemeye sevk
edilmemiş olması.
ii. ÖTV ve/veya KDV mükellefiyetleri ile ilgili
olarak son iki takvim yılı içerisinde üçten fazla vergi dairesi değişikliği
yapmamış olması.
Ayrıca, ÖTV Ön Kontrol Raporunun içeriğinde,
gerekli görülmesi halinde Gelir İdaresi Başkanlığınca, mükellefin risk ve
vergiye uyum düzeyinin tespiti ile ilgili olarak değişiklikler yapılabilir.
3.3.2.2.2.
ÖTS’nin İptalini Gerektiren Haller
ÖTS düzenlenen mükelleflerin;
- Müracaat tarihinde gerekli olan şartları
taşımadığının tespiti veya
- Bu uygulamanın (3.3.2.1.1) bölümünde yer alan
genel şartlar (vergi borcu bulunmama şartı hariç) ile (3.3.2.2.1) bölümünde
belirtilen ÖTV Ön Kontrol Raporunun şartlarından bir ya da birkaçını, ÖTS
aldıktan sonra kaybetmeleri
halinde bu sertifika, ilgili Vergi Dairesi
Başkanlığı/Defterdarlık tarafından GİB sistemi üzerinden iptal edilir.
Bununla birlikte, ÖTS sahibi şirketin ortaklık
yapısının %10’dan fazla değişmesi (halka açık şirketlerde halka açık kısım
hariç) halinde ÖTS’nin geçerliliğini koruyabilmesi için söz konusu
değişimden itibaren bir ay içerisinde ilgili Vergi Dairesi
Başkanlığına/Defterdarlığa başvurulması gerekir. Bunun üzerine ilgili Vergi
Dairesi Başkanlığı/Defterdarlık tarafından bu uygulama için aranan
şartların taşınıp taşınmadığı yeniden tespit edilir. Aranan şartların
taşınmadığının veya belirtilen süre içerisinde başvurulmadığının tespiti
halinde ÖTS iptal edilir ve mükellef hakkında Vergi Usul Kanunu hükümleri
uyarınca özel usulsüzlük cezası kesilir.
ÖTS’si yukarıda sayılan nedenlerle iptal edilen
mükellefler, şartları sağlasalar dahi, ÖTS’nin iptal edildiği ayı takip
eden ay başından itibaren 6 ay süre ile yeni ÖTS talebinde bulunamazlar.”
MADDE 6 – Aynı Tebliğin “VI- DİĞER HÜKÜMLERLE İLGİLİ
İŞLEMLER VE ÇEŞİTLİ HUSUSLAR” başlıklı bölümüne, (B/1.) alt bölümünden
sonra gelmek üzere başlığı ile birlikte aşağıdaki alt bölüm eklenmiş ve
diğer alt bölümler buna göre teselsül ettirilmiştir.
“2. ÖTS
Uygulaması Öncesindeki Teminatlar
Bu Tebliğin (V/A-3.3.2) bölümünde yer alan
düzenlemeler uyarınca adlarına ÖTS düzenlenen mükelleflerin, ÖTS sahibi
olmadan önce, mezkur bölüme konu mal ithalatları ile bu Tebliğin (III/B-6),
(III/C-1) ve (III/Ç-1) bölümleri kapsamında nakden iade taleplerine ilişkin
vermiş oldukları teminatlardan, henüz vergi incelemesine sevk edilmemiş ya
da incelemenin tamamlanmamış olması sebebiyle ilgili vergi dairelerince
çözülmemiş olanları için, söz konusu mükelleflerin başvurusu üzerine,
teminatın verildiği işleme göre ÖTV yükümlülüklerinin yerine getirilip getirilmediğine
dair gerekli kontrollerin yapılması ve/veya ÖTVİRA’nın çalıştırılması
suretiyle olumsuzluk tespit edilmeyen kısımları bakımından, bu
sertifikaların türüne bağlı olarak belirlenmiş oranlar uygulanmak suretiyle
hesaplanacak teminat tutarlarının çözümü işlemleri, başvuru tarihinden
itibaren iki ay içinde tamamlanır. Kalan teminat tutarları ise vergi
incelemelerinin neticesine göre sonuçlandırılır.”
MADDE 7 – Aynı Tebliğin “EKLER DİZİNİ”ne, “EK 16: ÖZEL
TEMİNAT SERTİFİKASI (ÖTS)” ibaresi eklenmiş ve aynı Tebliğin ekine ekte yer
alan EK 16 eklenmiştir.
MADDE 8 – Bu Tebliğin 2 nci maddesi yayımı tarihinde, diğer
maddeleri ise 1/5/2020 tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 9 – Bu Tebliğ hükümlerini Hazine ve Maliye Bakanı
yürütür.
Eki için tıklayınız.
|